مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   سكودا skoda (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=19)
-   -   الى خبراء الاوكتافيا فانتزيا 2011وكذالك مالكيها ماهى عيوب السيارة؟ (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=51264)

gental_man 01-04-2011 06:11 PM

الى خبراء الاوكتافيا فانتزيا 2011وكذالك مالكيها ماهى عيوب السيارة؟

الى خبراء الاوكتافيا فانتزيا 2011وكذالك مالكيها ماهى عيوب السيارة؟
لو سمحتم اى عيب موجود بيها يرجى ذكرة شكرا جزيلا

abdullahalbadry 02-04-2011 01:45 AM

رد: الى خبراء الاوكتافيا فانتزيا 2011وكذالك مالكيها ماهى عيوب السيارة؟

بص يا باشا ، أنا لسه شارى سكودا فانتازيا هاى لاين من أسبوع ، العربيه بصراحه روعه ، ثابته جدا ، فيها كمية أوبشن كتير ، من أول البلوتوث والباركينج سينسور إلى الراديو التاتش إلى فتحة السقف إلى الزينون المتحرك والفرش الجلد ، والشنطه الوهميه (ملعب) ، العربيه من الأخر زيها زي البى إم أو المرسيدس ، بس فيها عيبين فقط .
العيب الأول : العربيه ثقيله فى الطلعه الأولى فقط يعنى أول وثانى وبعديها العربيه بتبقى طلقه ، بس الموضوع ده ممكن تتغلب عليه مع التعود على العربيه ، يعنى بعد كام يوم من السواقه بتاخد على العربيه وعلى سواقتها وبتأقلم نفسك عليها .
العيب الثانى : العربيه فى الجنط 17 بتدبدب (ده فى العربيات الخليجى المصرىبينزل بجنط 15 أو16 فقط) بس مش قوى ، ورغم كده الجنط 17 بيديها ثبات أكتر على الطريق ، وشكل تحفه.
غير كده العربيه مافيهاش الهوى ، بصراحه العربيه تحفه ، بس لو حتشترى هات الخليجى ، كماليات أعلى ، أوبشن أكتر ، وبالنسبه للضمان في شركات بتضمن الخليجى وبالنسبه لو عاوز تخليها ضمان الوكيل بتدفع من 5000 إلى 7000 جنيه فقط ، وبالنسبه للصيانه للخليجى فى مراكز بتصون الخليجى كتير .
ده بإختصار مزايا وعيوب الفانتازيا ، ولو عندك أى سؤال أنا جاهز:CONGRA~238:

gental_man 02-04-2011 11:03 AM

متشكر جدا لرد حضرتك والاهتمام بالسؤال كان عندى شوية اسئلة لو سمحت
1-هل التكييف بتعها قوى اصل انا سمعت انة ضعيف
2-هل العفشة بتعتها ناشفة بتتعب فى السفر البعيد
3-حضرتك شارى الخليجى بكام وتنصحنى اشتريها منيين
4-هل حضرتك المشكلتين اللى ذكرتهم متاثرش على العربية زى منا فهمت كدة التسارع بتعها متواضع.
5-لون عربية حضرتك اية وتنصحنى باى لون يكون مظهر العربية دى بالذات.
6-هل جهاز الجى بى اس شغال معاك كويس. ومتشكر لحضرتك عن الرد وربنا يباركلك فيها

gental_man 02-04-2011 04:05 PM

معلش هتقل عليك فى الاسئلة بالنسبة لموتورها هل لية صوت ملحوظ وبالنسبة هى مختلفة فى الشكل عن 2010 ولانفس الشكل وبالنسبة استهلاكها للبنزين وشكرا جزيلا لحضرتك.

abdullahalbadry 02-04-2011 09:38 PM

متشكر جدا لرد حضرتك والاهتمام بالسؤال كان عندى شوية اسئلة لو سمحت
1-هل التكييف بتعها قوى اصل انا سمعت انة ضعيف
2-هل العفشة بتعتها ناشفة بتتعب فى السفر البعيد
3-حضرتك شارى الخليجى بكام وتنصحنى اشتريها منيين
4-هل حضرتك المشكلتين اللى ذكرتهم متاثرش على العربية زى منا فهمت كدة التسارع بتعها متواضع.
5-لون عربية حضرتك اية وتنصحنى باى لون يكون مظهر العربية دى بالذات.
6-هل جهاز الجى بى اس شغال معاك كويس. ومتشكر لحضرتك عن الرد وربنا يباركلك فيها

أنا هرد على أسئلتك بالترتيب :
1- بالنسبه للتكيف بتاعها مش وحش بس مش زى اليابانى ، وده مش لضعفه (كل الألمانى كده عموما) وإنما لان الصالون بتعها مليان مش زى اليابانى فده بيخلى العربيه متبردش بسرعه زى اليابانى ، إنما لو إستخدمته بالليل هتلاقيه كويس (عشان مفيش شمس فالحراره بتبقى أقل) ، إنما التكيف عموما مش وحش يعنى ممكن تعطيه 8 من 10 بس من مميزاته إنه two zon، وفيه فتحات فى الخلف للركاب فى الخلف ، وفتحات تحت الكرسيين الأماميين للركاب فى الخلف ، عموما زى ما قلت 8 من 10
2- بالنسبه للعفشه مش نشفه زى السيراتو بجنط 17 ولكن العربيه أصلا وزنها ثقيل فده بيحسسك إنه بتدبدب وخصوصا مع الجنط 17 ، بس دبدبه مش بتتعب وخصوصا فى المسافات ، لان العربيه ثابته بشكل يخض ود بيخليها مكلبشه فى الأرض والدبدبه بتبقى مش جامده
3- أنا معايا الخليجى ، وإشتريتها بعد مقارنه طويله بينها وبين المصرى ، المصرى الهاي لاين فئتين الأولى ب 208 ألف والثانيه 210 ألف ودى فيها جى بى إس ، أما الخليجى الهاى لاين فهى 203 ألف وفيها جى بى إس وفرش جلد وكماليات أكتر من المصرى وكمان جنط 17 وده مبينزلش فى المصرى ، والباركينج سينسور ورى وقدام أما المصرى وره بس وأنا شاريها من عند السعداوى فى مدينة نصر والعربيه كان سعرها 205 الف بس لانى زبون خدتها ب 203 الف ولو عاوز إنوى بس وأنا أكلمه ليك
4 - ابدا وزي ما قلت ليك العربيه تقيله فى اول وثانى لان وزنها ثقيل ، بس بعد كده بتبقى زى الفل ، خصوصا وأنها 6 غيار وفيها نقله رياضيه (غير التيب ترونيك ) بتخلي أستجابتها أعلى .
5- لو العربيه بتعتى عنابى (أو بتنجانى) وفيها عدة ألوان جميله ، بس بالنسبه لإختيارك لللون ده زوقك إنت ، عموما خليك بعيد عن الأحمر الفاتح (أحمر مارلبورو) لانه ثقيل فى البيع بعد كده والأسود لانه ما بينضفش مهما غسلته (بيلم عفره وتراب) أما أفضل الألوان العنابى أو النبيتى ، الفضى ، البيستاج ، الكافيه أو البنى الفاتح ، الأزرق السماوى ، وإنت وزوقك بقى (بس أنا شايف إن النبيتى مديها فخامه وده زوقى أنا).
6- للأسف مش شغال ، وأنا إلى الأن ببحث عن حد يدلنى على كيفية تشغيله خصوصا وإن الوكيل فى مصر زى قلته بالنسبه للموضوع ده ، حد يقلى أنه مش شغال فى مصر ، وحد يقلى إنه محتاج إشتراك ، وحد يقلى إنه محتاج لسفت وير ، عموما أنا براسل سكودا فى دبى وربنا يسهل ويفيدونى.
أخيرا وملخص لما سبق العربيه رائعه بالنسبه لراجل عنده عيله أو واحد مش بتاع كيك داون بس بيمشى بسرعه (140 -180) أو واحد بيحب يركب عربيه ثابته وفخمه وأمان . وأرجوا أن أكون أفدتك وبالتوفيق:ff5a34af6efef0e 643e

الساعة الآن 03:14 PM.