مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   الصينى العام (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=42)
-   -   ماهي افضل سياره صيني في السوق المصري الآن (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=24424)

Devill Blood 25-04-2010 10:15 PM

رد: ماهي افضل سياره صيني في السوق المصري الآن

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة remonds (المشاركة 170898)
في كثير من الاحيان , تكون الاراء السلبيه مفيدة وتوضح حقائق .... لكن بهذا المستوي ( شيئ غير لائق وغير مقبول بالمرة )

لقد تابعت الكثير من مشاركاتك في كثير من الموضوعات الخاصه بالسيارات الصينيه ... اري ان جميع ارائك عبارة عن هجوم غير موضوعي يفتقد لاي براهين او دلائل وايضا بشكل مستفز .... انت عملت اللي عليك وحظرت المشترين لهذه النوعيه من السيارات , كفايه وسيبهم يقرروا بنفسهم , لان وجهه نظرك مش لازم تكون صحيحه
وشكرا

والله أنا حر طلاما مجرحتش حد ولا قلت كلمة مستفزة لحد
ثانيا فعلا اللى بيتقال دايما غلط فى غلط
ثانيا لا عيب فى الحوار وكل واحد حر فى رأيه ولكن ليس أن كان الرأى غلط

د.كمال 26-04-2010 03:16 AM

السياره bydجميله وقويه جدا واعرف ناس شارياها من سنتين ولم يشتكى منها احد...واعرف واحد مشى بيها 60 الف كيلو فى عام واحد فقط سفر من العريش للقاهره اسبوعيا ولم يظهر بها اى عيب...وبالنسبه لمشكله التوكيل فتم حلها بافتتاح مركز خدمه فى القطاميه للسياره byd فقط....

ابو حسام 26-04-2010 06:21 AM

الاخوه الاعضاء بجد استفدت منكم كثيرا والاختلاف في الرآي لايفسد للود قضيه ومن خلال مشاركتكم انا بفكر فعلا في البي واي دي او جلي ام ك لكم جزيل الشكر

ramy01011 26-04-2010 11:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Devill Blood (المشاركة 170585)
سيبك أنت من موضوع الأف-3 ده هو أحنا هانهجص ولا أى أروح أجيب عربية أساسا ليس لها وجود فى السوق وأطلقت من كام شهر ولا يعرف لها مصير والله يبقى أسمه هبل,إذا كنت مصر على الصينى وأنا نبهتك يبقى عليك وعلى اسبيرانز لأنها أقوى فئة صينى فى مصر وكيان لن يختفى فى سنة ولا 2

مع احترامي لرأي حضرتك و عن تجربة شخصية لاتنين من اصحابي الاسبرانزا اثيتت فشل رهيب بعد رابع سنة معاهم الاتنين عارضنهم للبيع دلوقت و موش عايزين يبيعوهم لحد من اصحابهم علشان مستحرمين حد من معارفهم يشتري العربية دي لا قطع غيار موجودة و لا حد فاهم في الصيانة بتاعتهم.

samehlila 15-05-2010 09:21 AM

انا معايا جيلي سي كية 1600 موديل 2006 عاملة لغاية دلوقت 103 الف كيلو و العربية تمام و ماشية هيه فيها بعض الحاجات اللي تغيظ شوية زي مثلا خزنة زيت الباور محطوطه في حته تخنق تحت الانجكشن و كمان موتور الاي بي اس محطوط تحت ماستر الفرامل و ده بيعرضه انه ينزل عليه زيت لاي سبب انما فيما عدا ذلك هيه تمام و صالون شيك و تابلوه جميل و السحب تمام و بنصح اي حد عايز يجيب صيني يجيب جيلي سي كية او ام كيه لانهم عربيات جميله جدا شكلا و اداء

smasherone 28-06-2010 10:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy01011 (المشاركة 171194)
مع احترامي لرأي حضرتك و عن تجربة شخصية لاتنين من اصحابي الاسبرانزا اثيتت فشل رهيب بعد رابع سنة معاهم الاتنين عارضنهم للبيع دلوقت و موش عايزين يبيعوهم لحد من اصحابهم علشان مستحرمين حد من معارفهم يشتري العربية دي لا قطع غيار موجودة و لا حد فاهم في الصيانة بتاعتهم.

أنا اسف لو كنت أخترت رأيك انت بالذات عشان ارد عليه ..بس أكيد انا مش قصدي هجوم على اي حد لكن في معلومات مغلوطه كتيرفي المواضيع دي مستنده الى الاراء شخصيه وليس على اراء علميه

مبدأيا الاسبرانزا مبقلهاش 4 سنين في السوق المصري لأنها بدأت في اواخر عام 2006

ثاني حاجه أحب أوضحها ان شركه اسبرانزا من الشركات الرائده في الصين بعد شركه فاو الصينيه و التي تعتبر اعرق شركه سيارات صينيه و تليها جاكالتي دخلتمجال سيارات الملاكي قريبا

المهم لو تكلمنا عن السياره ام11 فهي تعتبر التطور الطبيعي للA516و التي لم يكن يعبها الا فقر المواد المستخدمه في الصالون + عيب علبه الدريكسون الشهير و اذا كنا سنرجع الى الاراء الشخصيه فزميلي في العمل و هو قيادته من اسواء القيادات التي قابلتهافي حياتي يملك واحد و عامل بيها حتى الان 120 الف كيلو متر ركبت السياره عفشتها لطيفه بالاضافه ان الصالون مكنش بيشخلل مثل معظم السارات في مثل هذه الفئه السعريه اما في الام11فتم النظر الى كثير من العيوب في الموديل الاسبق و تمعلاجه و بالفعل حصلت هذه السياره على تقييمات عاليه مقارنه بالفئه السعريه و اكررمقارنه بالفئه السعريه و هي تتربع على عرش هذه الفئه من حيث الامان و التسارع و مسافه التوقف بالاضافه لان المعلومه المغلوطه عن اسبرانزا بعدم توفرقطع الغيار هذه معلومه ابعد ما يكون عن الواقع فالاسبرانزا من السارات الصينيه القليله التي توزع قطع غيارها خارج الوكيل بالاضافه الى رخصهذه القطه مقارنه بامثالها
و السياره التي تأتي بعد اسبرانزا على قمه هذه الفئه هي الجاك بي 15 و ارجو البحث عنها هنا في الموقع فقد قتلت بحث مع الشكر و الاعتذار ان كان في اسلوبي اي شيء من الحده كامل احترامي لزملائي في المنتدى

smasherone 28-06-2010 10:37 AM

على هامش الموضوع أقوى محرك 1600 و أحدثهم هو اسبرانزا m11يلليه الجاكb15 لأنه موديل أحدث من عائله المتسوبيشييتفوق على قرينه ال 1600 في الف ار في الذي يولد 102 حصان مقارنه ب 104 حصان في الجاك رغم صغر السعه اليتريه 1500 سي سي مع ثبات العزم اما ال m11 فلا مقارنه 118 حصان و 147 نيوتن .متر مقارنه ب 130 في البريليانس و الجاك و أحترم الاسبرانزا لسببين اهمهما بحثها عن الاصاله فبعكس الbyd و الجيلي فما زالوا يستخدمون التكنولوجيا اليابانيه المهمله او القديمه يعني مثلا الجيلي تستخدم محركات موديل 94 و احنا في 2010يعني 16 سنه!!!!!!!!!! يعني اكني راكب عربيه 132 مع احترامي للى بيحب هذه السيارات بينما الاسبرانزا مثلا عزم محركها يتساوى مع سياره مثل الليون فلا يعنيني اسم تويوتا أو متسوبيشيفي شيءاذا كنت سأستخدم تكنولوجيا قديمه تم اعاده تصنيعها أكيد بجوده أقل من الاصليه و من علامات قوه شركه اسبرانزا او شيري انها توقفت عن استخدام هذه المحركان من بعد موديل 520 الذي يعد ارداء موديلات اسبرانزا اداءا وقررت انفاق بعض الاموال على ابحاثها الخاصه و تطوير التكنولوجيا المستخدمه و دي حاجه تحترم

الساعة الآن 01:01 PM.