مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   جمارك السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=140)
-   -   سيــــــــــارات المعاقين (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=76507)

DK.Cupo 06-01-2012 10:51 AM

سيــــــــــارات المعاقين

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
:fun_36_3_13[1]::fun_36_3_13[1]::fun_36_3_13[1]::fun_36_3_13[1]::fun_36_3_13[1]::fun_36_3_13[1]:
معلش يا احبابي انا غصب عني اني مش بدخل على المنتدى لانى مشغول بأحداث الثورة شوية
HPPYBUSHPPYBUSHPPYBUS

انا بس كنت عاوز اعرف من المتخصصين اسعار السيارات المعاقين حاليا واية هي الاجراءات اللازمة علشان اجيب عربية معاقين
لانوس - جوليت - نوبيرا - بومه - جييتا - باسات - BMW 318i - اوبترا - فولكس اي نوع - اوبل برده اي موديل

:funny25::funny25::funny2 5:
وابقى مشكور جدا

tham1010 07-01-2012 02:48 AM

رد: سيــــــــــارات المعاقين

اخى الفاضل
1 - انك بتروح تقدم علي كمسيون طبي ( مستعجل قبل شهر او عادي بعد 3 شهور )
2 - يتم الكشفك عليك نظر وعظام فى مستشفى المنيرة
3 - بتستلم الجواب ان شاء الله بالموافقه و تقدر تروح تجيب العربيه من الجمرك المشار اليك في الجواب واللى بتحددة عند تقديم الورق

hazem_khidr 07-01-2012 03:53 AM

اهلا كابو
العربيه فيها مخاطره و لو هتستحمل مخاطرها توكل علي الله
الاسعار مش هقدر افيدك فيها اوي
بس عموما اخر اسعار من حوالي سنه
كانت النوبيرا 1 ب 18000 جنيه
النوبيرا 2 ب 27000 جنيه
الاوكتافيا a4 عندك من 32 موديلات 98 الي 60 الف موديلات 2004 او 2005
البي ام مافيش 318 الا لو معاق حربي و ال316 كانت في حدود الخمسينات
الباسات موديلات التسعينات بتتكلم في الستينات
دا اللي فاكره الصراحه لكن لا شوفت لا بومه و لا ميراج و لا جولف !!!!!!

DK.Cupo 07-01-2012 10:17 AM

مشكور جدا يا حازم يا حبيبي على الاسعار انا بس كنت سمعت موضوع الاسعار ده ومصدقتش بس انت اكدت الكلام ده

اما بخصوص Tham1010 انا مش المشكله عندي لا انا اقصد سمعت انك بتنزل بورسعيد وهناك في العربيات والناس المصابه (المعاقه) بياخد منك مبلغ مقابل بجيبلك العربية بأسمه وبعد فك حظر المعاق من العربيه بيعملك تحويل ملكيه وانت طبعا المحامي بتاعك واخد اجرئاته علشان الراجل ده ميضحكش عليك يعني شيكات ووصلات وكده ياريت اللى يقدر يفيدني بالكلام ده او عنده اي فكره يقول

ومشكور جدا للمتابعه ........:THE_PR~18:

tham1010 10-01-2012 10:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DK.Cupo (المشاركة 591359)
مشكور جدا يا حازم يا حبيبي على الاسعار انا بس كنت سمعت موضوع الاسعار ده ومصدقتش بس انت اكدت الكلام ده

اما بخصوص Tham1010 انا مش المشكله عندي لا انا اقصد سمعت انك بتنزل بورسعيد وهناك في العربيات والناس المصابه (المعاقه) بياخد منك مبلغ مقابل بجيبلك العربية بأسمه وبعد فك حظر المعاق من العربيه بيعملك تحويل ملكيه وانت طبعا المحامي بتاعك واخد اجرئاته علشان الراجل ده ميضحكش عليك يعني شيكات ووصلات وكده ياريت اللى يقدر يفيدني بالكلام ده او عنده اي فكره يقول

ومشكور جدا للمتابعه ........:THE_PR~18:

لو ساكن فى القاهرة وبتاع سفر وبتحب تسوق عربيتك كل يوم يبقى بلاش حوار العربيات بتاع المعاقين دة لعدد من الأسباب مالية ومخاطرة:

أولا : المعاق لازم يطلع رخصة سواقة. وهذه الرخصة بيطلعها على عربيته المجهزة. إذا حضرتك هتتكلف مصاريف إستخراج رخصة قيادة للمعاق وتركيب جهاز فى العربية. هذا بالإضافة للفلاوس بتاع المعاق اللى بتكون 5000 حد أدنى.

ثانيا: الرخصة بتاع العربية بيتكتب عليها "حظر مصلحة جمرك" من الأمام و كذلك مكتوب عليها " سيارة مجهزة لا يقودها إلا مالكها". طبعا أى حد يوقفك لاى سبب هيعمل لك مخالفة تسير مركبة الغير ويسحب لك الرخصة. الحكاية فيها مخاطرة كبيرة وتستمر لحد 5 سنوات هتكون فيها على اعصابك. ولو لقدر الله حبيت تبيع العربية لاى ظروف خلال الخمس سنين مش هتقدر إلا بعد فك الحظر وفى النهاية الأمر مش فارق جامد عن العادى. أنا مثلا جبت عربيتى الماتركس 39 الف مانيول فبريكة برة وجوة وحالتها جيدة جدا وواحد تاجر فصل هالى علشان يشتريها بمبلغ 51 الف. طبعا أنا مش كنت عاوز أبيع اصلا فمدخلتش فى مفاصلة بس دة اول كلامه.

الساعة الآن 02:32 AM.