مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   تقسيط السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=62)
-   -   استفسارات عام 2012 (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=77232)

mezo s 06-08-2012 08:17 PM

رد: اخيرا يا جماعة تقسيط اسلامي وبجد للجديد والمستعمل

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو هيما (المشاركة 733638)
شكرا ً على الموضوع , بس أنا من رأئى ونصيحة لوجه الله .. بلأش تقسيط تبع بنوك لأن فى حالة لو لأقدر الله حادثة كبيرة وكلنا طبعاً معرضين لكده أو فى حالة الأنفصال من العمل وبالتالى أنقطاع مصدر الرزق , فهتكون النتيجة خراب من جميع النواحى وهم ونكد والعياز بالله , لأنك ستكون مرغم بالتصليح حتى لو مأمن فسوف تتحمل جزء من التصليح وطبعاً مافيش شركة تامين بتصرف على طول وبيطولوا على ما بيطلع الشيك فأكيد الزبون قصدى العميل هو اللى هيدفع من جيبه ..!!
ومن ناحية تانية البنك مابيسكتش ومابيقدرش ظروف حد وممكن يسجنك لو ما دفعتلوش ..وساعتها هتقول , يعنى هى البلد كلها خربانة وأنا اللى مركزين معايا وعايزين يحبسونى ..!!!
دين الأسلأم هو أكمل الأديان وقد وضح كل هذه الأمور حتى لأيقع فيها البشر ..

يقول النبى صلى الله عليه وسلم (لأترهبوا أنفسكم بعد أمنها , قالوا وكيف نرهبها يا رسول الله , قال بكثرة الدين ) صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

للأسف قروض البنوك من أسوء أفكار شياطين الأنس اللى خربت بيوت ناس كتير ومابيهمهش أى حاجة , حتى لو الواحد مات ولأ لو خارج من نصيبة , كل اللى يهمهم فلوسهم وبس... أعاذنا الله وأياكم من الدين ومن الهم والحزن , وحفظنا وأياكم من كل شر وسوء
..

والله يا باشا ردودك كلها 100 % :GROWIN~12: لدرجه انى لما بشوف اسمك بدوس شكرا و بعدين اطلع اقرى الكلام :Wkiss5:GIFT4U

mezo s 06-08-2012 08:24 PM

شكرا للاستاذ الفاضل صاحب الموضوع لانه اكيد عايز يفيد الاعضاء و ياريت ميزعلش من اراى باقى الاعضاء لانها وجهات نظر و كلنا هنا اصدقاء و اخوه :Wkiss5::Wkiss5:

Saif eldien 06-08-2012 09:40 PM

عزيزى
حضرتك جبرت بنفسك ولا لسة الموضوع لم تنفزة بالفعل
اولا شى مهم جدا تعرفة ان الكلام شى والتنفيز الفعلى شى تانى خالص
ثانيا هل البنك بيسدد للتاجر او التوكيل قبل مينزل اسم حضرتك على الرخصة ويتعمل عليها حظر بيع لصالح البنك ولا لا
يعنى كدة اصبح فى تاجر لية فلوس وبنك عمل حظر بيع ومشترى لم يسدد ثمن العربية
ثالثا لو يوم السداد بتاع حضرتك كان يوم جمعة وبتالى حضرتك هتروح تسدد يوم الاحد ال بعدة هتجد غرامة ولا هيقولك سدد اليوم ال قبل موعدك
رابعا لو حصل عند حضرتك تعثر فى اى شهر وطلبت تاجيل السداد هل البنك هيقبل ولا لا
نقول كمان ولا كدة كفاية

astroman266 06-08-2012 10:43 PM

في نمرة انا كاتبها للي عايز يقول كمان ولا كدا كفاية بالمناسبة انا مش صاحب البنك عشان يظهر في سوء تفاهم ومفيش زعل ولا حاجه انا زي مقال اخويا دا للفائدة

astroman266 06-08-2012 10:44 PM

حاجة كمان نسيت اقولها مفيش حظر بيع ومفيش غرامة تأخير لأن ببساطة مرتبك هيتحول للبنك

الساعة الآن 02:41 PM.