مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   تقسيط السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=62)
-   -   استفسارات عام 2012 (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=77232)

fineart607 06-08-2012 02:42 PM

رد: اخيرا يا جماعة تقسيط اسلامي وبجد للجديد والمستعمل

طب الزيادة هتكون كام :shyy: عن السعر الأصلى

astroman266 06-08-2012 02:45 PM

اعتقد ان الفايدة السنوية سبعة ونص في المية وممكن تحسب علي عدد السنين اللي انت عايز تقسطها

ابو هيما 06-08-2012 04:02 PM

شكرا ً على الموضوع , بس أنا من رأئى ونصيحة لوجه الله .. بلأش تقسيط تبع بنوك لأن فى حالة لو لأقدر الله حادثة كبيرة وكلنا طبعاً معرضين لكده أو فى حالة الأنفصال من العمل وبالتالى أنقطاع مصدر الرزق , فهتكون النتيجة خراب من جميع النواحى وهم ونكد والعياز بالله , لأنك ستكون مرغم بالتصليح حتى لو مأمن فسوف تتحمل جزء من التصليح وطبعاً مافيش شركة تامين بتصرف على طول وبيطولوا على ما بيطلع الشيك فأكيد الزبون قصدى العميل هو اللى هيدفع من جيبه ..!!
ومن ناحية تانية البنك مابيسكتش ومابيقدرش ظروف حد وممكن يسجنك لو ما دفعتلوش ..وساعتها هتقول , يعنى هى البلد كلها خربانة وأنا اللى مركزين معايا وعايزين يحبسونى ..!!!
دين الأسلأم هو أكمل الأديان وقد وضح كل هذه الأمور حتى لأيقع فيها البشر ..

يقول النبى صلى الله عليه وسلم (لأترهبوا أنفسكم بعد أمنها , قالوا وكيف نرهبها يا رسول الله , قال بكثرة الدين ) صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

للأسف قروض البنوك من أسوء أفكار شياطين الأنس اللى خربت بيوت ناس كتير ومابيهمهش أى حاجة , حتى لو الواحد مات ولأ لو خارج من نصيبة , كل اللى يهمهم فلوسهم وبس... أعاذنا الله وأياكم من الدين ومن الهم والحزن , وحفظنا وأياكم من كل شر وسوء
..

amr elsisi 1 06-08-2012 04:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو هيما (المشاركة 733638)
شكرا ً على الموضوع , بس أنا من رأئى ونصيحة لوجه الله .. بلأش تقسيط تبع بنوك لأن فى حالة لو لأقدر الله حادثة كبيرة وكلنا طبعاً معرضين لكده أو فى حالة الأنفصال من العمل وبالتالى أنقطاع مصدر الرزق , فهتكون النتيجة خراب من جميع النواحى وهم ونكد والعياز بالله , لأنك ستكون مرغم بالتصليح حتى لو مأمن فسوف تتحمل جزء من التصليح وطبعاً مافيش شركة تامين بتصرف على طول وبيطولوا على ما بيطلع الشيك فأكيد الزبون قصدى العميل هو اللى هيدفع من جيبه ..!!
ومن ناحية تانية البنك مابيسكتش ومابيقدرش ظروف حد وممكن يسجنك لو ما دفعتلوش ..وساعتها هتقول , يعنى هى البلد كلها خربانة وأنا اللى مركزين معايا وعايزين يحبسونى ..!!!
دين الأسلأم هو أكمل الأديان وقد وضح كل هذه الأمور حتى لأيقع فيها البشر ..
يقول النبى صلى الله عليه وسلم (لأترهبوا أنفسكم بعد أمنها , قالوا وكيف نرهبها يا رسول الله , قال بكثرة الدين ) صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

للأسف قروض البنوك من أسوء أفكار شياطين الأنس اللى خربت بيوت ناس كتير ومابيهمهش أى حاجة , حتى لو الواحد مات ولأ لو خارج من نصيبة , كل اللى يهمهم فلوسهم وبس... أعاذنا الله وأياكم من الدين ومن الهم والحزن , وحفظنا وأياكم من كل شر وسوء ..

الله يباركلك:Wkiss5:

amr elsisi 1 06-08-2012 04:21 PM

علي فكرة من ضمن شروط التقسيط الاسلامي حرية الاختيار
في السلع والمقارنة بين اي نوع
هل زي ما انت بتقول حيشتروهالك وبعدين يقسطلك
طيب افرد انت رجعت في كلامك واكتشفت اي حاجة
هل بيكون ممضيك قبل الشراء
ما هوا موقف البنك معك:shyy:

وهل حيخدها يخللها عندو ........ولا حيغرمك
لو حيغرمك كدة مش اسلامي خالص
وكل سنة وانتم طيبيين