مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   سكودا skoda (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=19)
-   -   موضوع دائم و متجدد لأصحاب الفليشيا (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=26731)

mobreturn 09-03-2012 05:48 AM

رد: موضوع دائم و متجدد لأصحاب الفليشيا

كنت عابز اعرف ميكانيكى سكودا كويس ومش حرامى احسن انا تعبت اوى اوى من الميكانيكيه ويا ريت يكون فى الجيزه مش القاهره عشان المشكله عندى كبيره شويه برجاء من الاخوه الاهتمام والرد

تامر1970 13-03-2012 03:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة melkhamy (المشاركة 624420)
معلش يا جماعه استفسار بسيط عن الفيليشيا 97 وابن بسخن العربية اليوم بعد حوالى 5 او 10 دقايق لقيت الشكمان مطلع دخان ابيض كتير نسبيا قمت مبطلها علطول فقلت اسال اصحاب الخبرات هنا ممكن حد يطمنى ولا كدة فيه مشكلة

سيدى الفاضل انا كمان معايا فيليشيا لو الدخان الابيض الكثيف ده كان الصبح بدرى والدنيا كانت ساقعه فلا تقلق ده بخار ماء وحيروح بعد فتره من السير بالعربيه وتقبل تحياتى:fun_36_3_9[1]:

ابو سيف80 23-03-2012 08:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة firejambozy (المشاركة 188012)
انا نفسى يبقى فى موضوع ثابت و متجدد عن كل حاجة خاصة بالسكودا فليشيا انا ححاول اجمع كل المواضيع الخاصة بالفليشيا و احطها هنا و نفسى كل من كل اصحاب الفليشيا يساعدونى و نحاول نرد على استفسارات بعض.

اشكرك اخى العزيز على هذة المعلومات المفيدة والمجهود المتميز وانا كاحد اصحاب هذا النوع من السيارات اؤيدك فو كل ما قلت عن مميزات وعيوب هذة السيارة ...... ولاكن فقط فى نقطه سخونه الموتور..... انا امتلك فيليشيا كومبى 1300cc والحمد لله محافظ عليها جدا جدا ولم اواجه هذة المشكله اطلاقا وهى موديل 1998 .
انا احرص على متابعتها بنفسى دوريا ( مياة تبريد وزيت موتور و ايضا تنضيف غرفه المحرك كل اسبوعين او شهر مثلا لازاله الاتربه والغبار من امام الرادياتير) بجانب عدو وضع ميا عاديه نهائيا......... مياة خضراء ..... وفى طريقه اخرى ممكن للبعض استخدامها وهى غلى المياة العاديه فى المنزل حتى تتخلص من الاملاح والشبه ثم تلركها لتبرد ويمكن استخدامها لتزويد الموتور بمياة التبريد( كانها مياة معدنيه). فى هذة الحاله ايضا ستؤدى الغرض ولن تضر بالرادياتير ولن تترك رواسب او تتفاعل مع الرادياتير كما المياة العاديه... وشكرا:fun_36_3_11[1]:

islam1984 15-04-2012 01:29 AM

فى الاول احب اشكركم على التعاون الجميل ده
انا لسة شارى اسكودا فليشيا موديل 95 حالتها كويسه بس وانا بشتريها صاحبها قالى انها فيها شرخ بسيط فى حاجة اسمها قصعة الفتيس ولو اتعملت بلحام حديد او حتى اتغيرت مش هاتكلفنى اكتر من 100 جنيه وعلى اساس ده اشتريت العربية وروحت للميكانيكى عملها بلحام حديد بس لسة بتجيب زيت من الفتيس لو عايز اغيرها تكلفنى كام ولو مشيت عليها كده غلط وهو فعلا كل السكودا كده عشان واطية اوى من قدام وهل العاليات تاثر على العربية فى حاجة ارجو النصيحة ولو فى حد كويس ممكن اعرف مكانه

amrsoudy 17-04-2012 11:53 AM

السلام عليكم ورحمت الله وبركاته

انا عندي سكودا فلشيا موديل 96 عندي مشكله دائما في مياه التبريد بتخلص بسرعه جداااا يعني كل شهر ممكن تخلص خالص وازودها مرتين في الشهر ده

مش عارف احل المشكله دي ازاي وبتسخن بسرعه بتوصل لل 90 بسرعه جدااااااا والمرحه تشتغل علي طول بس دا بتحصل كتير جدااااااااااااااااا

مش عارف اعمل ايه

الساعة الآن 02:09 AM.