مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   تقسيط السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=62)
-   -   أبحث عن تقسيط سيارات بدون بنك :: أرجو المساعدة (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=791)

yasserayad 31-03-2012 02:14 AM

رد: أبحث عن تقسيط سيارات بدون بنك :: أرجو المساعدة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AHMEDN2 (المشاركة 642369)
فى القاهرة ولو فى امكانية انى اقسط رينو داستر اكون شاكر لحضرتك جدا لو تقول لى تفاصيل عملية التقسيط وقيمة الفائدة السنوية.

وانا كمان عندي نفس الاستفسار عن نفس السياره بس انا عايز اقسط علي 48 شهر وممكن ادفع مقدم 50 الف ممكن اعرف القسط يبقي كام مع العلم اني عايز الفئه ال 4*4وشكرا مقدما

Saif eldien 01-04-2012 05:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AHMEDN2 (المشاركة 642369)
فى القاهرة ولو فى امكانية انى اقسط رينو داستر اكون شاكر لحضرتك جدا لو تقول لى تفاصيل عملية التقسيط وقيمة الفائدة السنوية.

مفيش مشكلة كلمنى ونرتب الامور
للاستفسار السريع
09009488

Saif eldien 01-04-2012 05:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hassan kotb (المشاركة 643071)
انا اريد ان اشترى سياره جيلى باندا ولكن تقسيط مباشر بدون بنك ومقدم لا يزيد عن 12000

ممكن اعرف ضمنات حضرتك اية
للاستفسار السريع
09009488

Saif eldien 01-04-2012 05:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasserayad (المشاركة 643838)
وانا كمان عندي نفس الاستفسار عن نفس السياره بس انا عايز اقسط علي 48 شهر وممكن ادفع مقدم 50 الف ممكن اعرف القسط يبقي كام مع العلم اني عايز الفئه ال 4*4وشكرا مقدما

مفيش مشكلة ممكن اعرف ضمنات حضرتك
للاستفسار السريع
09009488

ahmedalrakahwy 10-04-2012 09:46 AM

رد: تقسيط السيارات بنظام المرابحة(النظام الاسلامي)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saif el din (المشاركة 641833)
حضرتك تعرف ان البنك مبيدفعش الفلوس غير لما الرخصة تطلع باسم المشترى ويتعمل عليها حظر بيع
عند حضرتك فكرة ان البنوك كلها تقول شى وساعت التنفيز الفعلى شى تانى خالص
عند حضرتك فكرة ان ضمنات البنك الوطنى وجميع البنوك اقوى من اى شى اخر
عند حضرتك فكرة ان فى مصاريف شهرية بتزيد على الحساب وتسمى دمغة بنك مركزى وهى غير محددة
نقول كمان ولا كدة كفاية

اولا:شكرا على الرد
ثانيا: حضرتك بتتكلم عن ان البنك مبيدفعش الفلوس للمعرض غير لما الرخصة تطلع؟ اذا كان كده فده امر طبيعي لانه لازم يضمن ان السلعة اتباعت و في حيازة العميل وده مش بيثبتو الا الرخصة والحل الشرعي ان فيه عقد اتفاق بشكل ما (للحق انا لم اطلع عليه) بيقول ان الفلوس (ثمن نصيب البنك في السيارة) مؤجلة وده على حد علمي عادي ومفيهوش مشكلة طالما ان السلعة المباعة مش ذهب ولا فضة ....
ثالثا:
انا معرفش البنوك كلها انا اعرف اللي انا اتعاملت معاه (البنك الوطني للتنمية) وبصراحة اللي قالوه عملوه لكن الميعاد بس هو اللي اتاخر يوم عشان فحص الاوراق
رابعا:
الضمانات هية الضمانات لو فلوسك موجودة وديعة هتلاقي الاجراءات سهلة جدا ومفيش حظر بيع ولا تامين ولو مرتبك بيتحول على البنك هتلاقيها اصعب شوية ولو الضمانات (اللي تحفظ للبنك حقة) قلت اجراءات البنك(او غيره) هتزيد قوي وهيدخل ضامن في الموضوع وشيكات او ايصالات امانة وهكذا...
خامسا:
انا عارف موضوع الدمغة النسبية ده وعرفلوش اي مبرر الحقيقة

الساعة الآن 06:09 AM.