مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   تقسيط السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=62)
-   -   استفسار في التقسيط 2009 (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=14820)

حوده ابويوسف 31-03-2009 12:24 AM

رد: تقسيط المستعمل

يارب عايز عربيه ptmnlo123per122

LOKA 31-03-2009 08:11 PM

لكل اللى عاوز تقسيط مستعمل و ممكن من غير مقدم

انا لقيت حل ممكن يكون كويس للموضوع دة ،انا كنت عاوزة عربية مستعملة بس مكنش معايا مقدم كويس ،ومكنتش عايزة اجيب جديد عشان قصة الفوايد والبنوك اللى هتخلينى ادفع تمن العربية 3 مرات ، وكمان كنت عاوزة اجيب حاجة سعرها قليل يعنى ميعديش ال20000 وطبعا مفيش معرض هيرضى يقسطلى حاجة بالمبلغ دة.
وبعد كدة قلت ادور على الشركات اللى بتمول وبتقول كل حاجة بالتقسيط (دهب،ادوات كهربائية ،.....) والكلام دة يعنى واحط الفلوس اللى معايا واخليهم هما يكملولى على تمن العربية اللى انا اختارها وبعدين اقسط معاهم هما . والأتفاق يكون انهم هما اللى يدفعوا الفلوس يعن انا مخدش فلوس فى ايدى عشان ميبقاش قرض شخصى اللى هو طبعا حرام.يعنى انا انقى العربية -هما يدفعوا -انا اقسطلهم .
وفعلا لقيت شركة اسمها اوبشن وكلمتهم ووافقوا وكلامهم ان الفايدة هتكون 8 % فى السنة ورقم تليفونهم 22612360 \ 24011473
بس بصراحة انا لسة مرحتلهمش ولا عملت اى حاجة ياريت لو تقولوا لى رأيكم فى الفكرة دى وتجربوا تكلموهم وتعرفوا لى دى حاجة كويسة ولا لأ .واللى يعرف يجيب شركات تانية زى دى عشان نشوف الأحسن.
وشكرااااااا

Saif eldien 31-03-2009 09:20 PM

رد: لكل اللى عاوز تقسيط مستعمل و ممكن من غير مقدم

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"><meta name="ProgId" content="Word.Document">< meta name="Generator" content="Microsoft Word 10"><meta name="Originator" content="Microsoft Word 10"><link rel="File-List" href="file:///C:%5CDOCUME%7E1%5Csaef%5C LOCALS%7E1%5CTemp%5Cmsoht ml1%5C01%5Cclip_filelist. xml"><!--[if gte mso 9]><xml> <w:WordDocument> <w:View>Normal</w:View> <w:Zoom>0</w:Zoom> <w:Compatibility> <w:BreakWrappedTables/> <w:SnapToGridInCell/> <w:WrapTextWithPunct/> <w:UseAsianBreakRules/> </w:Compatibility> <w:BrowserLevel>Microsoft InternetExplorer4</w:BrowserLevel> </w:WordDocument> </xml><![endif]--><style> <!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0in; margin-bottom:.0001pt; text-align:right; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} span.EmailStyle15 {mso-style-type:personal; mso-style-noshow:yes; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:Arial; mso-ascii-font-family:Arial; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:Arial; color:windowtext;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:1.0in 1.25in 1.0in 1.25in; mso-header-margin:.5in; mso-footer-margin:.5in; mso-paper-source:0; mso-gutter-direction:rtl;} div.Section1 {page:Section1;} --> </style><!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman";} </style> <![endif]--> عزيزى <o:p></o:p>
حضرتك ال بتقولة شى كويس جدا بس ديما السوق علمنى شى مهم جدا ان التنفيز شى مختلف عن الكلام <o:p></o:p>
فيريت لما تروح تحكنا تجربيتك كاملة <o:p></o:p>
لانى اعرف كويس ان الناس ال بتقوم بتقسيط الاجهزة الاكهربائية برضة بيتعملوا مع بنوك <o:p></o:p>
وال بيشتغل على بسيط دة سيولتة محدودة <o:p></o:p>
وغريبة جدا موضوع 8% <o:p></o:p>
منتظرين تجربتك <o:p></o:p>
<o:p> </o:p>

eg_falcon 31-03-2009 10:18 PM

شواف يا اخي و على حسب علمي المحدود ما تريد ان تفعله هو نوع من انواع الربا ايضا طالما ان الشركة لن تتملك السيارة فهي ستبيعك ما لا تملك تماما كما يفعل البنك مع اختلاف المسميات من بنك الى شركة و لكن المبدا واحد لكن و على حسب علمي المحدود ان البيع الحلال هو ما كان عبارة عن عقد ثلاثي بين الشركة و البائع و حضرتك باعتبارك الشاري هذا و الله اعلم و يرجى التثبت من هذا الامر عن طريق مصدر ديني موثوق

LOKA 31-03-2009 10:39 PM

انا والله لسه معملتش حاجة وكنت عايزة اعرف رأيكم فى الموضوع و ممكن شرح اكتر ازاى الموضوع يكون مش ربا ويكون حلال.

الساعة الآن 12:01 AM.