مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   رينو لوجان Logan (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   كل اللي نفسه في حاجة عن اللوجان يدخل هنا (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=13926)

ringoo 06-07-2010 05:38 PM

رد: كل اللي نفسه في حاجة عن اللوجان يدخل هنا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m__hassan (المشاركة 207801)
استاذ رينجو باشا مش عارف اشكرك ازاي لمعلوماتك القيمة ربنا يكرمك...... شكرا جزيلا

العفو يا باشا وتحت امرك

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a_helaly2004 (المشاركة 207822)
السلام عليكم ورحمة الله
انا اشتريت العربيه وكنت عايز اعرف الصيانه بتبقى على كام كيلو
يعنى فيه صيانه على 1000 كيلو ولا بتبدأ من كام
انا عامل لحد دلوقتى 850 كيلو عايز اعرف الصيانه بتبقى على كام كيلو وتكلفتها كام تقريبا
وشكرا جزيلا لسيادتك

اولا الف مبروك وربنا يباركلك فى الجميلة لوجان
اول صيانة ليك 5000 كيلو مجانا .. 0 تكلفة الا لو غيرت زيت بتتحاسب على سعر الزيت فقط .. بتقول فيها كل ملاحظاتك ان وجد
ملاحظات فى الضمان

mikelms2001 07-07-2010 12:34 AM

عندى سؤال يا جماعة .......هو صحيح موتور اللوجان ممكن نستخدمله بنزين 80 !!!و إن هو معمول 8 صبابات عشان كده؟؟ .. هل ممكن ؟؟ وهل حد جرب الموضوع ده؟

SPACEEVIL 07-07-2010 08:38 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هذه اول مشاركة لى بالمنتدى أنا إشتريت اللوجان من شهرين وبصراحة عربية ماشاء الله عليها مفيهاش حاجة تتعيب ولكن عندى ملحوظة متضايق منها شوية وهى كل ما أشغل التكييف بتاع العربية فى حالة ثبات السيارة طبعا مفيش مشاكل ولكن عند السير بالسيارة والتكييف شغال الموتور بيكون صوته عالى وكمان بيأثر على سرعة السيارة وبتتقل فى سيرها وكل نقلة مش بتدى السرعة المطلوبة ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!

هل أحد من الأخوة الأفاضل لاحظ ذلك ام العيب عندى فقط؟؟ وإيه اللى ممكن اعمله لحل ذلك العيب أو المشكلة؟

أرجو الإفادة ولكم جزيل الشكر والإمتنان

ringoo 07-07-2010 05:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mikelms2001 (المشاركة 207967)
عندى سؤال يا جماعة .......هو صحيح موتور اللوجان ممكن نستخدمله بنزين 80 !!!و إن هو معمول 8 صبابات عشان كده؟؟ .. هل ممكن ؟؟ وهل حد جرب الموضوع ده؟

لو مونت بنزين 80 العربية حتمشى معاك ... حيكون فيه شوية تسقيف وكركرة ... حيقصف عمر الموتور على المدى البعيد .. ولا انصح باستخدامه فى اى عربية سواء حديثة او قديمة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SPACEEVIL (المشاركة 208107)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هذه اول مشاركة لى بالمنتدى أنا إشتريت اللوجان من شهرين وبصراحة عربية ماشاء الله عليها مفيهاش حاجة تتعيب ولكن عندى ملحوظة متضايق منها شوية وهى كل ما أشغل التكييف بتاع العربية فى حالة ثبات السيارة طبعا مفيش مشاكل ولكن عند السير بالسيارة والتكييف شغال الموتور بيكون صوته عالى وكمان بيأثر على سرعة السيارة وبتتقل فى سيرها وكل نقلة مش بتدى السرعة المطلوبة ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!

هل أحد من الأخوة الأفاضل لاحظ ذلك ام العيب عندى فقط؟؟ وإيه اللى ممكن اعمله لحل ذلك العيب أو المشكلة؟

أرجو الإفادة ولكم جزيل الشكر والإمتنان

بص انا حقولك على حاجة ... مافيش عربية التكييف مش بيأثر على ادائها ودة بسبب ان التكييف بيسحب من عزم الموتور دة غير درجة حرارة الجو العالية واللى بيأثر ايضا على الاداء وبالتالى سحب العربية بيقل
......................... ............
حاول تقلل درجة التبريد درجة واحد علشان مايكونش فى اقصى حمل على الكمبرسور وبالتالى الحياة حتتظبط
......................... ...........
طيب لو انت ماشى عادى وعايز تشد بالعربية .... تجيب الدواسة للارض وانت حتلاقى العربية بتسحب
ودة نتيجة وجود حساس بيفصل الكمبروسور لحظة الشد علشان تاخد اقصى عزم من الماتور
......................... .......
والف مبروك وربنا يباركلك فيها ويكفيك شرها ويعطيك خيرها

osos medo 07-07-2010 11:17 PM

l mwdo3 7lw awyyyyyyyyyyyyyyh

الساعة الآن 11:20 AM.