مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   بيجو PEUGEOT (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=17)
-   -   سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=39848)

hisam2010 07-12-2011 01:28 AM

رد: سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed aly (المشاركة 564625)
عزيزى المهندس هيثم الرجاء الافاده حيث انني اريد شراء بيجو 308 موديل 2008وعمله53 الف كيلو ماهو السعر المتوقع لهذا الموديل وهل هناك اي عيوب شائعه تتعلق بهذا الموديل وما المطلوب الكشف علية للتاكد من جودة السيارة ROSE4U

ال 308 كويسة جدا ومفهاش اى مشاكل ولا عيوب بس أبعد عن المواتير التربو.....
السعر تقريبا 105 الى 120 الف حسب الحالة ..........
وأهم حاجة تبص على كفاءة المحرك وتكشف بجهاز تشخيص الأعطال على جميع كمبيوتر السيارة

KHSIRAG 12-12-2011 11:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hisam2010 (المشاركة 551639)
5008 وعامة البيجو والستروين واحد بس الاختلاف فى الشكل الخارجى والداخلى ...... وده يرجع لأختيار العميل يعنى انا مثلا أحيانا بفضل شكل الستروين عن البيجو

انا معاك تماما ان شكل ال 5008 اجمل كتير من الجراند بيكاسو بس سؤال يا باشمهندس عن البيجو 5008 هل هتنزل في مصر قريبا والمتوقع سعرها يكون كام - هي نزلت هنا في السعودية الاستاندرد ب 84 ألف ريال وعلى حسبتي بعد الجمارك ممكن تقف بحوالي 220 - 225 ألف والفول ب 93 ألف ريال يعني تعمل حوالي 240 إلى 245 ألف وعاملين عليها ضمان 5 سنوات أو مليون كيلو متر (طبعا دعاية محدش بيجيب مليون كيلو في خمس سنين) فإيه رأيك أجيبها من السعودية بالقسط وتقعد معايا السنتين تلاتة اللي فاضلينلي في السعودية واخدها وانا نازل والا انتظر لما اجيبها من الوكيل في مصر لما تنزل - سؤال مهم جدا لو اخدتها من هنا ممكن اعملها صيانة عادي في الوكيل والا لا - والسؤال الاخر انا قريت لحضرتك تعليق على ال 308 بتقول للسائل بس ابعد عن مواتير التيربو طيب ما هو ال 5008 وال جراند بيكاسو نازلين 1600 تيربو 156 حصان فإيه رأيك اتشجع في ال 5008 الاستاندارد والا خليني في 308 اس دبلو واجيبلها كرسيين وانا نازل واللي نعرفه احسن من اللي منعرفوش رغم طبعا فارق الحجم والشكل وكل حاجة بين الاتنين
في انتظار ردك وجزاك الله خيرا على تعبك في هذا البوست الرائع

hisam2010 14-12-2011 12:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة KHSIRAG (المشاركة 569153)
انا معاك تماما ان شكل ال 5008 اجمل كتير من الجراند بيكاسو بس سؤال يا باشمهندس عن البيجو 5008 هل هتنزل في مصر قريبا والمتوقع سعرها يكون كام - هي نزلت هنا في السعودية الاستاندرد ب 84 ألف ريال وعلى حسبتي بعد الجمارك ممكن تقف بحوالي 220 - 225 ألف والفول ب 93 ألف ريال يعني تعمل حوالي 240 إلى 245 ألف وعاملين عليها ضمان 5 سنوات أو مليون كيلو متر (طبعا دعاية محدش بيجيب مليون كيلو في خمس سنين) فإيه رأيك أجيبها من السعودية بالقسط وتقعد معايا السنتين تلاتة اللي فاضلينلي في السعودية واخدها وانا نازل والا انتظر لما اجيبها من الوكيل في مصر لما تنزل - سؤال مهم جدا لو اخدتها من هنا ممكن اعملها صيانة عادي في الوكيل والا لا - والسؤال الاخر انا قريت لحضرتك تعليق على ال 308 بتقول للسائل بس ابعد عن مواتير التيربو طيب ما هو ال 5008 وال جراند بيكاسو نازلين 1600 تيربو 156 حصان فإيه رأيك اتشجع في ال 5008 الاستاندارد والا خليني في 308 اس دبلو واجيبلها كرسيين وانا نازل واللي نعرفه احسن من اللي منعرفوش رغم طبعا فارق الحجم والشكل وكل حاجة بين الاتنين
في انتظار ردك وجزاك الله خيرا على تعبك في هذا البوست الرائع

الــــــــــــــ5008
الأسعار:-
من المفترض إنها تنزل مصر إن شاء الله السنة الجاية وبالنسبة للأسعار (تخمين) هتكون زى ما حضرتك قولت.
الضمان & الصيانة:-
دلوقتى الضمان سارى فى جميع الدول بغض النظر انت شاريها منين... يعنى مبقاش زى زمان فى تفرقة عنصرية ويقولك ملهاش ضمان عندنا علشان دى خليجى وطبعا الصيانات تعملها عادى جدا فى مصر.
الشراء:-
ده شئ يرجعلك انت... وطبعا بيبقى فى فرق بين مواصفات السيارة الخلبجى والمصرى زى مثلا قدرة كباس التكييف وهكذا..... بس لو اشترتها من الخليج هتضيف الى سعرها تكالييف الشحن والجمارك والحجات دى اعتقد انها تكاليف مرتفعة!!!!!.
المحــــرك التـــربو:-
انا عانيت كتير من التربو فى ال 308 وال 407 بسبب عدم توافر قطع الغيار ولو موجودة بتبقى تكلفتها عاليه بس لغاية دلوقتى مفيش أى مشاكل فى ال3008 التربو فى مصر.
فى النهاية انا طبعا بفضل ال 5008 عن ال 308

KHSIRAG 14-12-2011 07:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hisam2010 (المشاركة 570353)
الــــــــــــــ5008

الأسعار:-
من المفترض إنها تنزل مصر إن شاء الله السنة الجاية وبالنسبة للأسعار (تخمين) هتكون زى ما حضرتك قولت.
الضمان & الصيانة:-
دلوقتى الضمان سارى فى جميع الدول بغض النظر انت شاريها منين... يعنى مبقاش زى زمان فى تفرقة عنصرية ويقولك ملهاش ضمان عندنا علشان دى خليجى وطبعا الصيانات تعملها عادى جدا فى مصر.
الشراء:-
ده شئ يرجعلك انت... وطبعا بيبقى فى فرق بين مواصفات السيارة الخلبجى والمصرى زى مثلا قدرة كباس التكييف وهكذا..... بس لو اشترتها من الخليج هتضيف الى سعرها تكالييف الشحن والجمارك والحجات دى اعتقد انها تكاليف مرتفعة!!!!!.
المحــــرك التـــربو:-
انا عانيت كتير من التربو فى ال 308 وال 407 بسبب عدم توافر قطع الغيار ولو موجودة بتبقى تكلفتها عاليه بس لغاية دلوقتى مفيش أى مشاكل فى ال3008 التربو فى مصر.
فى النهاية انا طبعا بفضل ال 5008 عن ال 308

جزاك الله خيرا على ردك المرتب والواضح وكده الصورة بالنسبة لي اتضحت وقررت على ال 5008 بإذن الله بس يا ريت تستحملني شوية لو ممكن مزيد من التفاصيل عن موضوع فارق المواصفات بين الخليجي والمصري وموضوع كباس التكييف ده يعني معنى كده إن الخليجي أفضل والا ايه أنا مفهمتش - الموضوع ده هيساعدني كتير في القرار من هنا أو من مصر - جزاك الله خيرا وبارك فيك

sayed aly 14-12-2011 09:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hisam2010 (المشاركة 565681)
ال 308 كويسة جدا ومفهاش اى مشاكل ولا عيوب بس أبعد عن المواتير التربو.....
السعر تقريبا 105 الى 120 الف حسب الحالة ..........
وأهم حاجة تبص على كفاءة المحرك وتكشف بجهاز تشخيص الأعطال على جميع كمبيوتر السيارة

السيارة الحمد للة خليجى بدون تربو وماشية زى الفل فرق كبير بينها وبين السيراتو اللى كانت معايا بس انا حاسس ان الدريكسيون مش ثابت مع السرعات العالية بالرغم ان انا عملت ترصيص يعنى مثلا ان كنت بسيب الدريكسيون فى السيراتو على سرعة 150 والعربية بتكون ثابتة بس حبيت اجرب على طريق السخنة لقيتها بتحدف منى ولازم اكون ماسك الدريكسيون على طول علشان اظبط الحدفة دية هل دة طبيعى فى ال308 والا لازم اعمل حاجة تانية وشكرا على الايضاح

الساعة الآن 09:25 PM.