مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   ميكانيكا السيارة (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=148)
-   -   مساعده بعد نص عمره ل مكنه اكسنت 1500 في التليين (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=121651)

savant 06-12-2013 03:40 AM

رد: مساعده بعد نص عمره ل مكنه اكسنت 1500 في التليين

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 (المشاركة 935135)

عينك على عداد الRPM والحرارة ولمبة الزيت زي ما قالك المهندس ولاء الدين في المشاركة بتاعته... وسيبك من السرعة لإنها زي ما قلتلك مش هي المقصودة

يفضل تخلي الموتور معظم الوقت في حدود ال2000 -2500 RPM.. ده اريح للموتور عشان يبقى فيه عزم كفاية

بالنسبة لموضوع ضعف العزم دلوقتي... فده طبيعي.. وخلي بالك انت لسه في أول التليين.. عشان تقدر تقول إنك لينت الموتور لازم تمشي 1000 كيلو على الأقل بالطريقة اللي انت فيها دي... يعني عالهادي تحت ال3000 RPM

وما تنساش في آخر المدة تغير الزيت والفلتر عشان تنضف الموتور من أي رايش ورواسب ظهرت مع التليين.

...

لازم اكمل ال 1000 كيلو ؟؟؟؟ مينفعش بعد 200 كيلو كده اربط ع المكنه و اغير زيت و خلاص ؟؟؟
انا معملتش شغل مخرطه خالص هوه شنبر و جوانات بس
ايه الحكمه من الالف كيلو دول ؟؟؟

savant 07-12-2013 08:26 AM

لازم اكمل ال 1000 كيلو ؟؟؟؟ مينفعش بعد 200 كيلو كده اربط ع المكنه و اغير زيت و خلاص ؟؟؟
متااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اااابع

borio1704 07-12-2013 07:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة savant (المشاركة 935376)
متااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اااابع

أنا آسف... ما أخدتش بالي من الموضوع ده...

عموما.. الاحتياط واجب.. وفكرة التليين أساسا مش في عدد الكيلومترات .. إنما في الوقت اللي هتاخده الأجزاء الجديدة لحد ما "تطبّع" على بعض... يعني تتآكل من الأماكن اللي فيها احتكاك أكتر من غيرها، بطريقة تخليها تشتغل أحسن.

أنا رأيي تروح تربط الموتور بعد 200 كيلو زي ما قالك الميكانيكي.. بس تصبر شوية على موضوع التليين ده وترفع الحد الأقصي للـRPM بالتدريج... بحيث كل 100 كيلو تزود 500 RPM... وكده ممكن تحرق على الموتور بعد من دلوقتي 500 كيلو.

...

eng/walaaeldeen 07-12-2013 07:29 PM

السلام عليكم
مش لازم 1000 كيلو المهم ان المحرك يكون ارتاح وعندما تبطل الموتور يكون مش بيبطل بقفش انما يكون اخذ كل الخلوصات اللازمه
والله المستعان

savant 07-12-2013 10:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 (المشاركة 935524)

أنا آسف... ما أخدتش بالي من الموضوع ده...

عموما.. الاحتياط واجب.. وفكرة التليين أساسا مش في عدد الكيلومترات .. إنما في الوقت اللي هتاخده الأجزاء الجديدة لحد ما "تطبّع" على بعض... يعني تتآكل من الأماكن اللي فيها احتكاك أكتر من غيرها، بطريقة تخليها تشتغل أحسن.

أنا رأيي تروح تربط الموتور بعد 200 كيلو زي ما قالك الميكانيكي.. بس تصبر شوية على موضوع التليين ده وترفع الحد الأقصي للـRPM بالتدريج... بحيث كل 100 كيلو تزود 500 RPM... وكده ممكن تحرق على الموتور بعد من دلوقتي 500 كيلو.

...

الف الف الف شكر..... للاحتياط برضو هستني لحد مكمل 300 كيلو و اربط و اغير زيت و احط ف الردياتير مزيل للصدا .... و تاني يوم هاغير دوره المياه و احط بقي مقتوم للصدا و مياه خضرا ف المكنه ... و انا بحط زيت شل 3000 .... الميكانيكي قالي كولو مغشوش ...خليط ف الالف و غير ع الاف احسن

الساعة الآن 01:47 PM.