مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   مقارنات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=174)
-   -   محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=82946)

محمد اشرف 08-09-2012 03:24 PM

رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fineart607 (المشاركة 752681)
محتار بين (بونتو كلاسيك -كيا بيكانتو -اى 10-بى واى دى اف0-اسبرانزا 113) زيرو
او (بيكانتو -اسبرانزا 113 -جيلى باندا- اى 10) مستعمل

المستعمل يتشال خالص مدام انت دخلت الزيرو فى المقارنه يتشال المستعمل اما الزيرو هيتشال ال البى واى دى اول حاجه عربيه حولوا يعملوها عربيه بس شكلها مش حلو ومش مضمونه ومش هتلاقى قطع غيار ولاش البيكانتو شعرها غااااااااااااااالى اوى لو فئات عاليه او قليله وصغيره اوى بلاشها اما عن الثانين ال اى 10 لو عيزها يتجاب اعلى فئه دى الى تحس ان فيها حاجه اما الباقى انا ركبته عربيه اى كلام الصراحه خالص دركسيون وفتيس بس مش بحس ان فيها حاجه اوى يعنى بس لو مش هتقدر على اعلى فئه يكون البونتو كلاسيك طبعا عربيه شياكه وكماليات :THUMBS~220:

محمد اشرف 08-09-2012 03:27 PM

رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة teffa85 (المشاركة 752676)
انا ان شاء الله ناولى اشترى عربية فى حدود 95 الف وعجبانى كيا ريو و بروتون جين 2 ياريت تفدنى بالافضل لانى محتار جدا انا عاوز عربية تكون معمرة يعنى انا مبحبش التغيير يعنى مش فارق معايا اعادة البيع وكمان تكون شيك وامنة وثابتة على الذريق ولا ترشحلى حاجة من عند حضرتك وياريت تقولى لو عربيات كسر زيرو تبقى اية فايهما اختار ارجو الرد لانى هشترى فى خلال اسبوع تقبل تحياتى :Bravo:

الصراحه البروتون لما ركبتها مش مرتاح فيها اما الريو توكيل او خليجى اقل او اعلى فئه الركوبه رائعه جدااااااااااا والله بستريح فيها اوى وشيك جدا وارشحهالك بكل المقاييس اعلى او اقل فئه عربيه جميله كنت فى الاول معترض على الفئات القليله بس انا شوفت اقل فئه خالص وركبتها والله موحشه ارشحهالك جدا :THUMBS~220::THUMBS~220:: THUMBS~220::THUMBS~220::T HUMBS~220:

محمد اشرف 08-09-2012 03:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tito_6060 (المشاركة 751557)
بعد اذن حضرتك انا ناوى اشترى ان شاء الله سيارة خلال هذا الأسبوع انا فى السعودية :

كيا سيراتو هاف اوبشن 49000 ريال
رينو فلووانس ستاندرد ( بس فيها اوبشن كتييييير تعتبر زى الهاف فى السيراتو) ال 1.6 عاملة 50000 (بس دا سعر لينا انا اعرف حد فى الوكالة) انما سعرها حاليا 56000 ريال :)

يارييييييييييييييييييييت حضرتك ترد عليا سريعا :D

اهم حاجة عندى اعادة البيع واسعار قطع الغيار وثباتها على الطريق والأمان وطبعا الأقوى فى الأمكانيات

وشكراااااااااااااا

طبعا الفلوانيس بس للاسف سعر اعادة البيع فى مصر مش حلو انا معرفش حضرتك هتجيبها هناك ولا هتنزلها مصر بس لو نزلت مصر هتتباع بسعر احلى عشان استيراد ولو هناك برضه اظن انها مش هتنزل ذى الرينو الى فى مصر رايي انها حلوه وحضرتك اتفضلب الموقع ده ممكن يفيك فى العربيات الفلوانيس الى بتتباع بالخارج فى مكه والرياض والمناطق دى اتفضل

http://www.haraj.com.sa/?utm_source=...aign=haraj_red

بس انا ارشحهالك اوى

محمد اشرف 08-09-2012 03:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة myson medo (المشاركة 750755)
انا جيت SLAM

رينو سكالا 2011
صنى 2012
لانسر 2010 مع انى معرفش هتكون بكام
واخيرا سانديرو 2013 زيرو

كل خوفى من السانديرو انى كنت راكبة صنى 2011 وخايفة احس بفرق وحش وخصوصا انى مجربتش السانديرو

وكمان مش كل يوم هشترى عربية

منتظرة المقارنة تكون لصالح مين :286:

السنديرو هتحسى طبعا بفرق جامد بلشها ومستعمل لا فى الانسر والاسكالا للاسف مش هيكون ليها اى قطع غيار بسبب توقف انتاجها يكون فى النهايه الصنى

محمد اشرف 08-09-2012 03:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abolo2 (المشاركة 750698)
شكرا لمجهودك
محتار بين الساجا الاوتوماتيك واللوجان الاوتوماتيك زيرو طبعا
ياريت تفيدني :GROWIN~12:

الساجا اضعب بكثير من اللوجان فهتكون ممكن تكون وحش في الاتوماتيك رايي اللوجان

الساعة الآن 05:43 AM.