مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   بيجو PEUGEOT (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=17)
-   -   سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=39848)

hisam2010 09-11-2011 04:16 PM

رد: ارجو ان تساعدني في سيارتي 308 SW مصري بالرياض

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed ghaith (المشاركة 548753)
شكرا لاهتمامك السريع والله ياباش مهندس بدون مجاملة او نفاق ردورك وتعاونك وشرحك لتفاصيل دقيقة فنية جعلتني ارتاح لعربيتي بعد ما كنت ناوي ابيع بخسارة كبيرة فقط للالغاز التي لا تفسر لي مشاكلي مع العربية وحسستني اني إتورط في اختيار البيجو فادعو الله تعالي في ايامه المباركة ان يسخر لك من يفك كربك وسخر لك من يعنيك علي مشاكل الدنيا كبيرها وصغيرها

المشكلة الاولي من ملاحظتي الصوت يصدر من الدريكسيون نفسه عند ارتفاع درجة حرارة المكان بسبب الشمس وليس حرارة موتور ثم يتنهي نهائيا عند برودة المكان بعد غياب الشمس او وضع العربية بجراج مثلا

مشكلة المروحة : من متابعتي للتوكيل شهور عدة هما بيوصلوا الكمبيوتر وتقريبا كما يقولون بيجدوا الجهاز سجل اوقات دوران المروحة فيقوموا بعمل مسح لهذه الاعطال الكترونيا فقط بالكمبيوتر ويقولون هذا عيب (لحظي) وان المروحة تعمل لارتفاع نسبة العادم بالشكمان عن النسب المحددة لثاني اكسيد الكربون

حتي لا اطيل واضيع وقتك انا كنت باحاول ان تدلني لو نظريا عن مكان وسبب العيب علشان اذهب لهم واطلب تغيرة فيفهموا اني فاهم فقط ويهتموا
المروحة تعمل فجأة وان اسير بالعربية وبيكون الجو غير حار وانا مش مشغل المكيف وساعات علي سرعة بطيئة او متوسطة
لان المروحة تعمل احيانا مع المكيف وهذا باعتبره عادي ولا يلفت نظري ولكن الملفت دورنها بدون مكيف وبدون ارتفاع درجة حرارة الموتور وعند ايقاف العربية وسحب المفتاح منها تظل المروحة تعمل عدة دقائق ثم تنطفي

اخر سؤال هل ممكن التواصل معك تليفونيا ؟؟؟؟

اه ممكن حضرتك تتصل عليا وإن شاء الله نوصل لحل وكان فى أخ مصرى من البحرين كان عندو مشكلة وكلمنا التوكيل والحمد لله وصلنا لحل المشكلة

Ahmed_pcm 13-11-2011 01:34 PM

رد: سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو

ايه رايك لو الواحد عايز يختار بين ستروين سى4 جراند بيكاسو ولا بيجو 5008
يختار مين فيهم
شكرا

hisam2010 13-11-2011 10:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed_pcm (المشاركة 551317)
ايه رايك لو الواحد عايز يختار بين ستروين سى4 جراند بيكاسو ولا بيجو 5008
يختار مين فيهم
شكرا

5008 وعامة البيجو والستروين واحد بس الاختلاف فى الشكل الخارجى والداخلى ...... وده يرجع لأختيار العميل يعنى انا مثلا أحيانا بفضل شكل الستروين عن البيجو

dr.cureman 13-11-2011 10:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hisam2010 (المشاركة 287109)
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Shabrawy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-2.png[/IMG]السلام عليكم
معاكم المهندس/ هيثم من توكيل بيجو انطلاقا من مقولة خيركم أنفعكم للناس

الموضوع دة هيكون مخصص لاى استفســـار عن بيجو او ستروين (الاتنين انتاج ومصنع واحد PSA ) وانا هحاول طبعا اكون جاهز معاكم لاى سوال بعيدا عن اى فتى بدون علم واتمنى ان الموضوع يكون عملى ومفيد للناس
دى اول مشاركة ليا هنا فى المنتدى ويارب اكون عند ظنكم.

شكرا يا بشمهندس علي محاوله مساعده الناس انا عايز اعرف كل حاجه عن بيجو 306 لو مفيهاش تقل عليك ميرسي:070104~242:

hisam2010 16-11-2011 01:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.cureman (المشاركة 551663)
شكرا يا بشمهندس علي محاوله مساعده الناس انا عايز اعرف كل حاجه عن بيجو 306 لو مفيهاش تقل عليك ميرسي:070104~242:

والله ال 306 مشفتهاش غير مرة واحدة فى التوكيل ممكن حضرتك تسأل ناس أكثر منى قدما فى مجال البيجو

الساعة الآن 08:56 AM.