مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   الشهر العقارى (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=219)
-   -   كل ما يخص الشهر العقارى (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=25323)

anwss 22-10-2012 09:50 PM

رد: كل ما يخص الشهر العقارى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedelnemr (المشاركة 779334)
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بعد التحيه
عاوز اشترى عربيه سيات موديل 1980 133 المهم اللى انا هشترى منه ( توكيل تانى ) والرخصه بتاعه العربيه اللى هيه بأسم صاحب العربيه الاولانى خالص منتهيه لأنى الاتنين اللى اشتروا منه منقلوش ملكيه والأول اشترى من المالك بتوكيل والتانى برده اشترى بتوكيل تانى أصبح أنا لو اشتريت اطلب منه توكيل ولا عقد مسجل مع العلم أنه لما راح يعملى توكيل طلبه منه يدفع الضرايب بتاعه 2011/2012/2013 وبرده لسه الرخصه منتهيه المهم انا عاوز حضراتكم تفهمونى اشترى ازاى واعمل ايه فى الرخصه المنتهيه بتاعه المالك الاولانى وهل هينفع انقل ملكيه بأسمى ولا هيكون فيه مشكله معايه لأنى دفعتله جزء من الفلوس وبعد كده تفاجأت بالحوارات ديه ومش عارف اعمل ايه ؟ ولكم جزيل الشكر :090104~384:

مينفعش طبعا تاخد العربية والرخصة منتهية ، لازم يجددلك وتكون الرخصة ع الاقل فيها 3 شهور او حاجة ، بالنسبة لنقل الملكية ، هتاخد اصل التوكيل " اسم صاحب العربية اللي فى الرخصة " والتوكيل التاني بتاعك ، وتسجلهم فى الشهر العقاري باسمك ، بعدها بتروح المرور وتتبع الاجراءات هناك.

engpolo 06-11-2012 11:51 AM

معايا عربيه مستعمله و كنت مشتريها من المنوفيه و انا من الغربيه و واخد تصريح 3 شهور لحد ما الملف يوصل من المنوفيه http://www.masrmotors.com/vb/images/...19F3B%7E14.gif ... ما علينا ... المهم انا عاوز ابيعها دلوقتى ضرورى و مش عارف ينفع ابيع بالتصريح ولا لازم الملف يكون وصل بالسلامه ولا ايه؟! ... فيه اى حل يا اهل العلم ؟!

hobba1980 10-11-2012 03:31 PM

ما هى مصاريف تسجيل شيفروليه لانوس موديل 2009 1500CC محلى عدد السلندرات 4 و شكرا

aboyusof 05-01-2013 04:52 PM

السلام عليكم
عاوز اعرف تكاليف تسجيل سيارة هيونداي فيرنا 2008 1600 cc كام
ارجو الرد للاهمية

asyl84 11-01-2013 02:02 PM

عندى سؤال يارجالة دلوقتى انا هشترى عربية جديدة ان شاء الله باسم الوالد هل ينفع يعملى توكيل بالعربية من قبل ما تترخص(المقصود بالكلام انى عايز العربية باسم الوالد ربنا يديلة طول العمر والصحة وفى نفس الوقت مش عايزة يروح مشوار المرور لانة مشوار اسود طبعاااا وفى نفس الوقت مش عايز توكيل عام عايز توكيل للعربية دى او لكل العربيات الى الوالد بيمتلكها او لسة هيمتلكها حد فاهم قصدى )

yomna_sakr 18-01-2013 10:21 AM

السلام عليكم عايز اشكر حضرتك على الموضوع وانه فعلا مهم
بس عندى استفسار انا هاجيب نيو اكسنت 2010 عليها حظر بيع بس المالك سدد اخر قسط وقالى انه لسه واصله جواب المرور والاصل لسه موصلش المرور والرخصة هتنتهى يوم 25 يناير وطبعا مكتوب عليها حظر بيع هل لازم استلم رخصه ساريه ومش مكتوب عليها حظر بيع من البائع ولا استلم العربيه وانقل ملكيه واعملها اسمى وفيه كلام تانى انى ممكن اجدد على اسمه هو؟؟:fun_36_1_4[1]:
انا فعلا مش عارف اعمل ايه حيران جدا والمفروض ان البائع مستعد يسلم العربيه وامشى بصورة فك الحظر والتوكيل بس انا خايف ارجو الرد وحد يطمنى:30p[1]::070104~242:

asyl84 19-01-2013 01:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yomna_sakr (المشاركة 832650)
السلام عليكم عايز اشكر حضرتك على الموضوع وانه فعلا مهم
بس عندى استفسار انا هاجيب نيو اكسنت 2010 عليها حظر بيع بس المالك سدد اخر قسط وقالى انه لسه واصله جواب المرور والاصل لسه موصلش المرور والرخصة هتنتهى يوم 25 يناير وطبعا مكتوب عليها حظر بيع هل لازم استلم رخصه ساريه ومش مكتوب عليها حظر بيع من البائع ولا استلم العربيه وانقل ملكيه واعملها اسمى وفيه كلام تانى انى ممكن اجدد على اسمه هو؟؟:fun_36_1_4[1]:
انا فعلا مش عارف اعمل ايه حيران جدا والمفروض ان البائع مستعد يسلم العربيه وامشى بصورة فك الحظر والتوكيل بس انا خايف ارجو الرد وحد يطمنى:30p[1]::070104~242:

بص انا مش خبير بس هتكلم منطق اى عربية البطاقة الشخصية بتاعتها هى الرخصة والرخصة مكتوب عليها حظر بيع يبقى اى بيع يتم يصبح من لايملك هو الى بيبيع اعتقد خليك فى المضمون رخصة سارية مش محظورة واخطف رجلك لاى شهر عقارى اسئل هل ممكن تسجلوا البيع وهى عليها حظر بالرغم ان فى جواب من البنك ان السيارة اصبحت لا تخص البنك وتم سداد ثمنها كامل

الساعة الآن 12:51 PM.