مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   Hyundai هيونداى (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=37)
-   -   أي مشكلة في السيارات الهيونداي والكيا ضعها هنا وسوف نساعدك علي حلها ان شاء الله (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=117047)

hasan al shemery 24-10-2015 11:29 PM

رد: أي مشكلة في السيارات الهيونداي والكيا ضعها هنا وسوف نساعدك علي حلها ان شاء الله

السلام عليكم عندي مشكلة عند تشغيل السيارة يعمل المحرك ولكن ينطفئ مبارشرتا واعيد الكرة عدة مرات الى ان يستقر المحرك بعد ضغطي على دواسة البنزين لمدة 30 ثانية تقريبا بشكل مستمر وبعدها تسقر بشكل طبيعي الى ان اطفئها وارجع الى تشغيلها مرة اخرى - سيارتي سوناتا 2000v6 . وشكرا لكم

romeoalmansour 24-10-2015 11:46 PM

رد: مشكلة فى فتيس نيو اكسنت 2011

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن صيام (المشاركة 1029288)
انا عندى نيو اكسنت 2011 اتوماتيك , 54 الف كم , من اسبوعين ظهرت مشكلة عندى فى الفتيس ودوخت فى التوكيل والميكانيكىة برا , العربية وهى بارده تقبل الغيارات كلها , لكن لما تسخن يعنى تمشي شويه زى 5 كم مثلا , تبدأ ما تاخدشى الغيارات , تاخد التانى بس , طبعا لما اجي اخد مطب واجي اطلع احس العربية متكتفة ومش عايزة تطلع وصوتها يعلى وكدا, وبتتعبنى على ما تتحرك وبعد كدا ما تاخدشى الا الغيار التانى بس.

طبعا روحت للميكانيكية قالو لى غير زيت الفتيس غيرت
نضف الحساسات بالاسبراى نضفت
الاخير قالى اطلع على 2 شوية لحد ما تسحب

طبعا كل الكلام دا مش مقتنع بيه والعربية زى ما هيا

من فضلكم ارجو توضيح العطل جاى منين وازاى يتصلح

وشكرا جزيلا مقدما

حضرتك كشفت علي العربية فيه اي اكواد ظهرت

romeoalmansour 24-10-2015 11:48 PM

رد: أي مشكلة في السيارات الهيونداي والكيا ضعها هنا وسوف نساعدك علي حلها ان شاء الله

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hasan al shemery (المشاركة 1030543)
السلام عليكم عندي مشكلة عند تشغيل السيارة يعمل المحرك ولكن ينطفئ مبارشرتا واعيد الكرة عدة مرات الى ان يستقر المحرك بعد ضغطي على دواسة البنزين لمدة 30 ثانية تقريبا بشكل مستمر وبعدها تسقر بشكل طبيعي الى ان اطفئها وارجع الى تشغيلها مرة اخرى - سيارتي سوناتا 2000v6 . وشكرا لكم

العيب دا عيب شهير بس حضرتك كشفت علي العربية بالكومبيتر وفيه اي اعطال

iraq man 27-10-2015 10:37 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ياجماعة عندي سيارة كيا سيراتو 2013 بدون مفتاح (بصمة) المشكلة انه عند تركها فترة طويلة ثم تشغيلها لاتعمل فورا وفي بعض الاحيان يعمل تبريد السيارة مع تشغيل السيارة سبب ذلك

ahmedaledkawy 11-11-2015 03:24 AM

السلام عليكم معايا سياره هيونداي النترا 2006
اول مشكله صوت في الفرده الشمال قدام لما بسيب الفرامل زي صفره تيل كده ماسك في الطنابير وبيختفي لاما بمسك فرامل او اخد ملف شمال او يمين
تاني مشكله عندي التكيف غريب التكيف بيسقع كويس ده لو الكمبروسر شغال ياعني باليل مثلا الكمبروسر بيشتغل 5 ثواني ويفصل حوالي دقيقه الكلام ممكن توصل لنصف ساعه بعد كده بيشتغل عادي الي هو مككن يشتغل دقيقتين ويفصل 30 اوي 20 ثانيه
تالت مشكله مفتاح العربيه اتكسر روحت عامل مفتاح للعربيه وطبعا العربيه مادرتش عشان المفتاح ده بصمه مع فا هل ينفع المفتاح المشفر يتعمل في مصر والعربيه مش في مصر ولا لازم يكون العربيه موجوده

الساعة الآن 01:46 PM.