مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   ستروين Citroën (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=18)
-   -   اي مساعده في الاكسارا انا جاهز (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=9839)

maroguidehouse 19-09-2010 06:31 PM

رد: اي مساعده في الاكسارا انا جاهز

مش عايزه يتنصب عليه تاني من الميكانيكيه
السياره / ستروين اكسارا2 مانيوال موديل 2002 عامله 155440كيلو
1- الميه بتنقص جامد و عرفت ان كوعه المياه بتنقط و الريداتير مخروم و اشتريتهم و ان شاء الله حركبهم بكره
2- الزيت بينقص و انا ماشيه و عرفت ان السبب من الفلتر و ميكانيكي غير متخصص قرصلي عليه و خف التنقيط جدآ و لكنه لسه موجود و حغير القطعه البايظه ايضآ
3- و هي المشكله الكبرى
من حوالي اسبوع و انا في الجراج سايس الجراج دور العربيه و لاحظت خروج دخان ابيض من الشكمان و بعد شويه سمعت فرقعه من الشكمان فقالو لي دا عيب كهربه فرحت للكهربائي و كنا اخر يومين في رمضان فبص عليها بسرعه و كشف على الكمبيوتر و بص على البنزين و قال لي مفيش مشكله بعد العيد نظبتها لأن فيها شغل لظبت التكييف و ريموت السياره
بعد العيد مباشرتآ اشتريت الريداتير باقي المستلزمات و عديت على اكثر من ميكانيكي لأن دي اول مره اتعامل مع الميكانيكيه دول و السياره معي من اخر يونيو و فور الشراء تم ظبتها بالكامل عند فريد شوقي ما عدا التكيف معرفش يظبته لانه كان مسافر و اللي معاه مش بنفس الكفائه و بالصدفه عرفت انه بيسرب فريون و اتصلح عند متخصص تكيفات و مكنتش انا اللي رحت اصلحه كان احد اقاربي و مخدش باله ان الراجل وصله على وصله خارجيه مش الكونترول و اول لما جيت اشغله العربيه بدئت تسخن شويه ففصلته فورآ و قررت عدم تشغيله حتى يراه الكهربائي و هذا ما حدث قبل العيد
المهم لما روحت للميكانيكيه بسبب الزيت و المياه سألتهم ايضآ على الدخانه البيضاء اللي شفتها و كل واحد منهم سألني هل العربيه سخنت اوي منك ارد عليهم بلا و احكي لهم موضوع التكيف فيطلبو مني القرص علي البنزين فيخرج دخان ابيض مع رائحه عند القرص الشديد
منذ فتره او بعد استلامي من فريد شوقي مباشرتآ بقول صوت العربيه عالي و بشم ريحه دخان او حرق من الشكمان يقولون لي دا عادي
الشكمان مسود اوي و الميكانيكي المتخصص في الستروين عمل مقياس لكبس الموتور و وجده 100%
فمذا يحدث للسياره و هل هي فعلآ محتاجه نص عمره ولا جوان وش سلندر فقط ولا طقم شمبر و كاوتش صباب و لا كاوتش صباب فقط
كل ميكانيكي برأي
اعمل ايه
شكرآ و منتظره الرد سريعآ جدآ

mahmoudfs 19-09-2010 08:50 PM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmaismail (المشاركة 245726)
سؤال كمان استاذ محمود لو تسمح
عارف انا بغلبك معايا GIFT4U
هل لما بتحط زيت للعربيه وتيجي تغيره عند ال٥٠٠٠ مثلا بيكون ناقص شويه ؟
بمعني هل في معدل استهلاك للزيت في المحرك ؟؟
يعني عرفت مثلا ان في شركات بتقول ان نقصان الزيت علي عصا القياس ١ مم لكل ١٠٠٠ كم ده امر طبيعي
وممكن معدل النقص ده يزيد مع السرعات العالية جدا والمسافات الطويله
هل الكلام ده صحيح ؟؟
ولا انت لما بتحط الزيت فالسياره بيفضل علي المقاس بتاعه بالضبط لغايه لما تغيره ؟
انا بسألك لاني عارف تمام انك اكييد بتابع المضوع ده كويس ورأيك هيكون تمام

السلام عليكم
اخي الغالي
المحرك 1600 8 فاف اكيد ممكن تبديله لمحرك 1600 16 فاف لانه قواعد المحركين نفس بتركي على نفس الهيكل بتاع الاكسارا 1 و 2 وc4 وc3 وبيجو 306 و 307 و 206 الجديده.
و الفرق كبير جدا بهذه المحرك الجديد لانه قوي جداا و اقتصادي في الوقود و صوته ناعم جدا اكثر من القديم., و ممكن رفع قوته الى 140 حصان عن طريق برمجه في الكمبيوتر و تغير البخاخات وتربو خارجي.http://citroen.c4.free.fr/C4_MOT/MOT01.jpg

mahmoudfs 19-09-2010 08:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmaismail (المشاركة 245726)
سؤال كمان استاذ محمود لو تسمح
عارف انا بغلبك معايا GIFT4U
هل لما بتحط زيت للعربيه وتيجي تغيره عند ال٥٠٠٠ مثلا بيكون ناقص شويه ؟
بمعني هل في معدل استهلاك للزيت في المحرك ؟؟
يعني عرفت مثلا ان في شركات بتقول ان نقصان الزيت علي عصا القياس ١ مم لكل ١٠٠٠ كم ده امر طبيعي
وممكن معدل النقص ده يزيد مع السرعات العالية جدا والمسافات الطويله
هل الكلام ده صحيح ؟؟
ولا انت لما بتحط الزيت فالسياره بيفضل علي المقاس بتاعه بالضبط لغايه لما تغيره ؟
انا بسألك لاني عارف تمام انك اكييد بتابع المضوع ده كويس ورأيك هيكون تمام

لا غلبه ولا شي...
اخي الغالي الزيت لا ينقص دون سبب يعني .
تسريب زيت من نفس المحرك
او نوع الزيت تعبان
او تبخر الزيت وذالك لردائه نوعيته.
اما مستوا الزيت الافضل يكون ناقص عن الحد الاعلى شويه يعني 3 ملم . بيكون افضل للمحرك اما اذا كان الى الحد الاعلى بيكون المحرك بعد درجه حراره 90 زي المخنوق.

mahmoudfs 19-09-2010 09:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maroguidehouse (المشاركة 249773)
مش عايزه يتنصب عليه تاني من الميكانيكيه
السياره / ستروين اكسارا2 مانيوال موديل 2002 عامله 155440كيلو
1- الميه بتنقص جامد و عرفت ان كوعه المياه بتنقط و الريداتير مخروم و اشتريتهم و ان شاء الله حركبهم بكره
2- الزيت بينقص و انا ماشيه و عرفت ان السبب من الفلتر و ميكانيكي غير متخصص قرصلي عليه و خف التنقيط جدآ و لكنه لسه موجود و حغير القطعه البايظه ايضآ
3- و هي المشكله الكبرى
من حوالي اسبوع و انا في الجراج سايس الجراج دور العربيه و لاحظت خروج دخان ابيض من الشكمان و بعد شويه سمعت فرقعه من الشكمان فقالو لي دا عيب كهربه فرحت للكهربائي و كنا اخر يومين في رمضان فبص عليها بسرعه و كشف على الكمبيوتر و بص على البنزين و قال لي مفيش مشكله بعد العيد نظبتها لأن فيها شغل لظبت التكييف و ريموت السياره
بعد العيد مباشرتآ اشتريت الريداتير باقي المستلزمات و عديت على اكثر من ميكانيكي لأن دي اول مره اتعامل مع الميكانيكيه دول و السياره معي من اخر يونيو و فور الشراء تم ظبتها بالكامل عند فريد شوقي ما عدا التكيف معرفش يظبته لانه كان مسافر و اللي معاه مش بنفس الكفائه و بالصدفه عرفت انه بيسرب فريون و اتصلح عند متخصص تكيفات و مكنتش انا اللي رحت اصلحه كان احد اقاربي و مخدش باله ان الراجل وصله على وصله خارجيه مش الكونترول و اول لما جيت اشغله العربيه بدئت تسخن شويه ففصلته فورآ و قررت عدم تشغيله حتى يراه الكهربائي و هذا ما حدث قبل العيد
المهم لما روحت للميكانيكيه بسبب الزيت و المياه سألتهم ايضآ على الدخانه البيضاء اللي شفتها و كل واحد منهم سألني هل العربيه سخنت اوي منك ارد عليهم بلا و احكي لهم موضوع التكيف فيطلبو مني القرص علي البنزين فيخرج دخان ابيض مع رائحه عند القرص الشديد
منذ فتره او بعد استلامي من فريد شوقي مباشرتآ بقول صوت العربيه عالي و بشم ريحه دخان او حرق من الشكمان يقولون لي دا عادي
الشكمان مسود اوي و الميكانيكي المتخصص في الستروين عمل مقياس لكبس الموتور و وجده 100%
فمذا يحدث للسياره و هل هي فعلآ محتاجه نص عمره ولا جوان وش سلندر فقط ولا طقم شمبر و كاوتش صباب و لا كاوتش صباب فقط
كل ميكانيكي برأي
اعمل ايه
شكرآ و منتظره الرد سريعآ جدآ

اخي الغالي
الدخان الابيض لهو مشاكل كتيره . اكيد الشوف مش زي البتكلم بدون ما يفحص.
ممكن يكون راس المحرك.
او نفخه في الباستون
او تنك الco بايظ.
و الاسباب كتيره.
انته كيف قوه العربيه عندك قويه ام ضعيفه .
اذا كان الردياتر بينقص ماء يعني كان عندك مشكله بلحراره يعني اكيد عندك راس المحرك به المشكله.

maroguidehouse 19-09-2010 11:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoudfs (المشاركة 249847)
اخي الغالي
الدخان الابيض لهو مشاكل كتيره . اكيد الشوف مش زي البتكلم بدون ما يفحص.
ممكن يكون راس المحرك.
او نفخه في الباستون
او تنك الco بايظ.
و الاسباب كتيره.
انته كيف قوه العربيه عندك قويه ام ضعيفه .
اذا كان الردياتر بينقص ماء يعني كان عندك مشكله بلحراره يعني اكيد عندك راس المحرك به المشكله.

الريداتير بينقط لكن لأني بزود ميه على طول العربيه مبتسخشن و المؤشر دائمآ مظبوط
قوه كبس الموتور 100%

الساعة الآن 01:16 PM.