مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   مقارنات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=174)
-   -   محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=82946)

محمد اشرف 05-06-2012 04:37 PM

رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waelsalah (المشاركة 678002)
السلام عليكم ورحمة الله
ممكن اعرف ايه افضل سيارة عمليه تصلح لتاكسي :soccer_372:
من 70-80 الف ج
(سهلة الصيانة - اعطال قليله - عاليه عن الارض - كويسه مع الغاز - قطع غيار متوفره خارج التوكيل وداخله )
وشكرا جزيلا

مفيش غير عربيه وحده فيها كل كل كل الى انتا طلبه بالظبط الدايو لانوس اما لو هتجيب مستعمل وتالبه تاكسى يكون الماتركس بس خليك فى الزيرو احلى :waving:

محمد اشرف 05-06-2012 04:40 PM

رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة iWEB (المشاركة 678071)
موضوع ممتاز وانا فعلا محتار جدا ما بين البروتون جين 2 والتيجو وكمان فى التيجو مش عارف اذا اخترتها اختار ال 1600 ولا 2000 وظروف الاوتوماتيك فيها ايه
ولك كل الشكر على الموضوع الرائع

صعب جدا تقارن مبين عربيه عاليه وهاتشباك مبين عربيه سيدان ومش عاليه بس انا ارشحلك التيجو وال 2000 سى سى لان التيجو ال 2000 سى سى فيها شويه حجات فى الموتور احلى من ال 1600 سى سى واحلى من الجين 2 فى انها نفس الكماليات فرق انها عاليه جدا وشكلها اشيك من الداخل والخارج وعشان قطع غيارها منتشره اكثر من الجين 2 فارشحلك التيجو :fun_36_3_16[1]:

محمد اشرف 05-06-2012 04:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kottoz2008 (المشاركة 678170)
موضوع فعلا متميز انا محتار بين النيسان صنى 2012 والبروتون برسونا 2012 والأكسنت rb 2012 وياريت ترشحلى واحدة فيهم من حيث القوة والثبات فى السرعات وقطع الغيار والوسع والأرتفاع واسعار الصيانة وجزاك الله خيرا .

بص حضرتك

من حيث القوه ال برسونا
من حيث الثبات فى السرعات العاليه الصنى
من حيث قطع الغيار الصنى
من حيث الوسع الصنى
من حيث الارتفاع البرسونا
من حيث اسعار الصيانه الاكسنت rb

يعنى النهايه فى انتخابات العربيات الثالثه مش على كل العربيات انا بتكلم مقارنه مبين العربيات الثالثه
الاكسنت 20%
البرسونا 30 %
الصنى 50%

ارشحلك الصنى :fun_36_3_16[1]:

محمد اشرف 05-06-2012 04:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bobbyy (المشاركة 683200)
أولا أحب اشكرك جدا على الموضوع الأكثر من رائع و هيفيد ناس كتير محتارة زيى كدة أنا عاجبنى عربيتين هما فورد فوكس سيدان 2012 و ميتسوبيشى لانسر شارك 2012 و اللتنين أعلى فئه و محتار بينهم فعايز اعرف الأفضل بينهم من حيث قوة الموتور و طول عمره و متانة السيارة و مدى راحة صالونها و عوامل الأمان والأهم من كل دة التوكييييييييييييييييل

من حيث كل الى انتا قولته يكون الفوكاس طبعاااااااااااااااااااااا اا جدا جدا جدا جدا جدا جدا :140109~347:

waelsalah 05-06-2012 05:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد اشرف (المشاركة 687635)
مفيش غير عربيه وحده فيها كل كل كل الى انتا طلبه بالظبط الدايو لانوس اما لو هتجيب مستعمل وتالبه تاكسى يكون الماتركس بس خليك فى الزيرو احلى :waving:

طيب وراى حضرتك ايه فى الفيرنا وال byd
والادا الكربراتير 1600 بصرف النظر عن تفاوت الرفاهيه

وشكرا جزيلا لردكم القيم
:140109~347:

الساعة الآن 02:08 AM.