مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   بيجو PEUGEOT (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=17)
-   -   رابطه مالكي بيجو 305 (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=45198)

aboomar22 16-10-2012 12:30 AM

رد: رابطه مالكي بيجو 305

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleeddotnet (المشاركة 777878)
السلام عليكم
عندي سؤال
هو العربيه دي بتاخد زيت اد ايه بالظبط, لاني بحطلها زيت 4 لتر وبعدين بحس انها محتاجه زيت تاني لان اللمبه بترعش اول ما اتحرك من السكون وبتزيد الرعشه مع الوقت وكمان لما بغير الزيت بلاقيه ناقص
والمؤشر بتاع قياس الزيت طويل جدا وبيجيب بيانات خطأ يعني بيكون غرقان زيت لحد نصه بزياده اوي فمبفهمش منه حاجه..
فالمفروض دلوقتي احطلها كام لتر زيت, وهل ازود الزيت كل شويه بانتظام لحد ما اغيره.

شكرا

سبب رعشة لمبة الزيت قد يكون الفلتر مسدود ومحتاج يتغير او طلمبة الزيت ضعيفة ومحتاجة تتغير او ساعة الزيت اللى فى الموتور ابدا بالاسهل غير الفلتر لو استمر غير الساعة لانها مش غالية ولو استمر يبقى الطلمبة انما هى بتاخد 3.5 لتر ولو معندكش تسريب المفروض ان الزيت ميقلش وخلى بالك الزيت الزيادة بيجى على البوجيهات يخليها تقطع

waleeddotnet 16-10-2012 01:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ادهم المصرى39 (المشاركة 778537)
تاخد 3.5 كيلو زيت والفتيس مع الماتور ...وبفضل زيت 1000 كيلو وتاكد ان ازيت ما بتسربش او بيرشح لسلامة ا:10CC26~164::286:

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aboomar22 (المشاركة 778945)
سبب رعشة لمبة الزيت قد يكون الفلتر مسدود ومحتاج يتغير او طلمبة الزيت ضعيفة ومحتاجة تتغير او ساعة الزيت اللى فى الموتور ابدا بالاسهل غير الفلتر لو استمر غير الساعة لانها مش غالية ولو استمر يبقى الطلمبة انما هى بتاخد 3.5 لتر ولو معندكش تسريب المفروض ان الزيت ميقلش وخلى بالك الزيت الزيادة بيجى على البوجيهات يخليها تقطع

شكرا للرد والاهتمام, الله يبارك فيكم

هغير الفلتر واحط زيت اقل المره الجايه 3.5 لتر فقط واغير البوجيهات واشوف اللي هيحصل

aboomar22 16-10-2012 10:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleeddotnet (المشاركة 779129)
شكرا للرد والاهتمام, الله يبارك فيكم

هغير الفلتر واحط زيت اقل المره الجايه 3.5 لتر فقط واغير البوجيهات واشوف اللي هيحصل

لو هتغير الفلتر يبقى هنحط 4 لتر مش 3.5 لان الفلتر بياخد تقريبا النصف كيلو الباقى

abdelrhman khalifa 22-10-2012 01:36 AM

بسم الله الرحمن الرحيم.انا مبسوط جدا بالمنتدى دى وانا معايا عربية 305 مو 79 بصراحة اللى عاجبنى فيها ان العربية سليمة جدا من جوا فبريكة. وهى فعلا قطع غيارها غالية بس عمرها طويل وبرضو عربية ناعمة وقوية وتستحمل فى نفس الوقت وكويسة فالبنزين بس عايز اعرف تنك البنزين كام؟فى اخر فترة الموتور تعب منى وبتاكل زيت كتير فقررت اعملها شنبر وكنت عايز اعرف هو ممكن يتكلف كام وهل هيرجع الموتور زى الاول ولا لازم عمرة؟؟؟؟؟ وشكرا جزيلا

aboomar22 25-10-2012 05:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelrhman khalifa (المشاركة 782732)
بسم الله الرحمن الرحيم.انا مبسوط جدا بالمنتدى دى وانا معايا عربية 305 مو 79 بصراحة اللى عاجبنى فيها ان العربية سليمة جدا من جوا فبريكة. وهى فعلا قطع غيارها غالية بس عمرها طويل وبرضو عربية ناعمة وقوية وتستحمل فى نفس الوقت وكويسة فالبنزين بس عايز اعرف تنك البنزين كام؟فى اخر فترة الموتور تعب منى وبتاكل زيت كتير فقررت اعملها شنبر وكنت عايز اعرف هو ممكن يتكلف كام وهل هيرجع الموتور زى الاول ولا لازم عمرة؟؟؟؟؟ وشكرا جزيلا

مش فاهم يعنى ايه تنك البنزين كام لو تقصد كام لتر بيبقى 40 لتر لو تقصد ثمنة كام مش متاكد بس كان احد الزملاء بيقول من 350 الى 400 جنيه اما بقى موضوع عمرة او سنبر حضرتك بتفتح الموتور وبتشوف هى محتاجة ايه عن نفسى انا عملت طقم شنبر بس لكن بالمرة غيرت الصبابات وضيطت وش السلندر عن الخراط وغيرت كل الجوانات وغيرت جنزير الكاتينة واسطوانة الدبرياج اتكلف حوالى 1300 جنية منهم مصنعية الميكانيكى 500 جنيه

الساعة الآن 03:37 PM.