مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   سوق السيارات المصرية (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=147)
-   -   وأنت بتبيع عـــربيــتك.. أتـــــــقى الله وما تكدبش !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!! (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=93270)

محمد اشرف 26-07-2012 04:13 AM

رد: وأنت بتبيع عـــربيــتك.. أتـــــــقى الله وما تكدبش !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!

والله كلامك ميه ميه وفعلا كل واحد بيغش عشان يبيع عربيته وخلاص فى الدول الخارجيه ذى المانيا والامارات والرياض مثلا بيصور ويقولوا على عيوب السياره حته حته والله ولو فيها خبطات او خرابيش بيصورها ويقولهم دول ناس حقين وعلى فكره ده مش بيحصل فى العربيات بس ده فى كل حاجه عشان حتى الان مصر طول عمرها ورا وهى الى مش عايزه تخلى نفسها قدام خالص
:w6w200504112236376d

ابو هيما 26-07-2012 06:12 AM

رد: وأنت بتبيع عـــربيــتك.. أتـــــــقى الله وما تكدبش !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة modyate2006 (المشاركة 725862)
أنت انسان نبيل اوى يا استاذ ابو هيما .... اكثر الله من أمثالك وجعلك الله من المعتوقين فى هذا الشهر الفضيل

يا أخى أنا فرحت أووى لما قرأت دعوتك الحلوة دي وقلت على طوول اللهم امين أحنا وانت وكل المسلمين أن شاء الله .. جزاك الله خيرا ً

ابو هيما 26-07-2012 06:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kimo10 (المشاركة 725865)
اخى عملتها مرة والسيارة اتباعت بسعر بخس جدا بس بصراحة تانى مرة لما حبيت ابيع لم اذكر مميزات او عيوب السيارة والمشترى جاب ميكنيكى وسمكرى وفحصوا السيارة وبعتها بسعر السوق حينها هل ما فعلته حرام

أخى الكريم كل عام وأنت بخير .. أولاً : أنا لست أهلاً للفتوى فى التحريم والتحليل ولكنى هحاول أرد عليك وهاقتبص الجزء ده من مشاركة احد الأخوة الأفاضل اللى ردووا عليا وهو:

روى البخاري و ابن ماجة عن جابر بن عبد الله رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: (رحم الله عبداً سمحاً إذا باع، سمحاً إذا اشترى، سمحاً إذا اقتضى).

وأنصحك ونفسي بتقوى الله عز وجل , وأن تستفتى قلبك فإن كنت قد ظلمت فى كبيرة فرد المظالم إلى أهلها ,وأن كنت قد عملت سوءاً بجهالة فأستغفر الله ...والله أعلم

ابو هيما 26-07-2012 06:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد اشرف (المشاركة 725866)
والله كلامك ميه ميه وفعلا كل واحد بيغش عشان يبيع عربيته وخلاص فى الدول الخارجيه ذى المانيا والامارات والرياض مثلا بيصور ويقولوا على عيوب السياره حته حته والله ولو فيها خبطات او خرابيش بيصورها ويقولهم دول ناس حقين وعلى فكره ده مش بيحصل فى العربيات بس ده فى كل حاجه عشان حتى الان مصر طول عمرها ورا وهى الى مش عايزه تخلى نفسها قدام خالص
:w6w200504112236376d

أستاذ محمد كل عام وحضرتك بخير ,, الكلأم اللى أنت بتقوله ده .. أنا شفتوا بعينى مع ناس كتير أووى أجانب بحكم عملى وبحكم أحتكاكى بيهم وفعلاً حتة الصدق وعدم الكذب أو الغش متوفرة جداً عندهم .. رحم الله الأمام محمد عبده حين قال ( جئت إلى الشرق فوجدت مسلمين ولكن بلأ إسلأم وذهبت إلى الغرب فوجدت إسلأم ولكن بلأ مسلمين )
اللهم ثبت قلوبنا على دينك وأحسن خاتمتنا جميعا يارب ..

moo fouad 26-07-2012 07:31 AM

كلامك زى الفل ربنا يباركلك بجد والله علشان مبقاش فى ضمير خالص وربنا يعافينا

الساعة الآن 04:53 PM.