مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   نيسان NISSAN (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=32)
-   -   اختى محتاره ما بين التيدا والاوكتافيا (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=67257)

ahmad elmowafy 18-09-2011 10:32 PM

رد: اختى محتاره ما بين التيدا والاوكتافيا

عايز نصيحه زتحد تعامل مع توكيل نيسان سنتين كاملين
احب اقولك اوكتافيا وبكل جداره طبعا

مادا 28-09-2011 11:23 AM

شكرآ ليكم من ردود الناس عليا ومن دخولى فى صفحة النيسان والاسكودا عرفت ان الاوكتافيا احسن بس ممكن حد يقولى اسعار قطع غيار الاوكتافيا عامله ايه وبعد اذنكم سوار تانى عربية اوكافيا موديل 1998 اول يد 1600 سس مانويال تكييف وباور وزجاج كهرباء ومريات كهرباء سعرها يعمل كام علشان معروضه على اختى ب53 الف يعنى لو نزلنا فيها ممكن تبقى بخمسين الف ومش عارف السعر ده حلو ولا مبالغ فيه

elgdawy2007 05-01-2012 03:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مادا (المشاركة 508470)
اختى محتارة ما بين النيسان التيدا والاسكودا اوكتافيا و بصرحه انا قلتها هاتى اللى قطع غياره ارخص الاثنين عربيات محترمه بس انا مايل للنسيان مش عارف ليه وطلع ليها عرض ثالث هو الهيونداى الانترا وانا مش عاوزارشحلها حاجه وتطلع وحشه والعربية التانيه تبقى احسن رايكم انتم ايه مين الاحسن

بالنسبه للسيدات يفضل طبعا سيارات تكون صغيره وتكون اوتوماتيك زى التيدا هاتشباك لكن لو مش فارقه النقطه دى يبقى اوكتافيا ومش اقل من a4

mok3336 11-01-2012 10:19 AM

أصلا مينفعش تقارن بين الأوكتافيا و بين الصني أو حتى التيدا
معاك تجيب أوكتافيا يبقي توكل علي الله بس قطع غيارها غالية
لو بتقارن بين الصني و بين التيدا
التيدا : أوسع - شكل مش عاجبني إلا لو هاتش باك - أوتو بس
الصني : شكلها أحلي بس أديق - أوتو و مانوال

sharooo 11-01-2012 01:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مادا (المشاركة 508470)
اختى محتارة ما بين النيسان التيدا والاسكودا اوكتافيا و بصرحه انا قلتها هاتى اللى قطع غياره ارخص الاثنين عربيات محترمه بس انا مايل للنسيان مش عارف ليه وطلع ليها عرض ثالث هو الهيونداى الانترا وانا مش عاوزارشحلها حاجه وتطلع وحشه والعربية التانيه تبقى احسن رايكم انتم ايه مين الاحسن

السلام عليكم
حضرتك بتفاضل بين حاجات مختلفه بالمره وده يعني انك مشوش ومحتار لدرجه انك مش عارف انت عايز ايه.انا هحاول اساعدك:
انا لو مكانك طبعا هرشحلها الاوكتافيا ..سياره قيمه وامان وحافظه قيمتها في اعاده البيع وسعرها ماسك نفسه ولو عملتلها صيانتها هتعيش معاك..وشياكه برضه
التيدا شكلها ظريف لكن الياباني طبعا اقل فئه من الاماني ده غير ان التيدا ملهاش قطع غيار كتير في السوق يعني من الاخر اغلب الصيانه وقطع الغيار هتضطر تعملها في التوكيل
الالانترا كويسه بس مينفعش تقارنها مع دول
ده غير ان متورها قوي جدا والتسارع بتاعها عالي جدا ..وممكن تفقد السيرطه عليها وانت سايقها بسهوله لانها خداعه زي السيراتو .ومش امان خالص

فكر وادرس السوق مزبوط وصلي استخاره....وبناء عليه قرر
انا ارشحلك سيفيك

الساعة الآن 02:52 AM.