مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   سوق السيارات المصرية (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=147)
-   -   حلول بسيطة لمواقف كبيرة ( تتصرف ازاي لو صادفك مشكلة في عربيتك و انت عالطريق) ) (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=40053)

hatommy 21-11-2010 03:40 PM

رد: حلول بسيطة لمواقف كبيرة ( تتصرف ازاي لو صادفك مشكلة في عربيتك و انت عالطريق) )

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة b A d R (المشاركة 289277)
أعرف إزاي أني فيوز ضارب من وسط لوحة الفيوزات ؟؟؟

بعد السلام عليكم ورحمة من الله و بركة ملؤها السموات و الأرض
ببساطة كده و بلبلدي كده هاتلاقي حاجه معينة فصلت عندي زي
مثلا وليس حصرا كلاكس زجاج كهربا مرايات كهربا فوانيس مثلا و ساعات الاهم من ده كله
العربية مش بتدور ! و فيها بنزين والمرش تمام و البطارية عال !هاتعمل حاجة هاتفتح الكونتاك و ودنك مع ترمبة البنزين لو ماطلعلهاش صوت زي زنة طويلة ززززززززززززز كده يعني يبقى نبص في علبة الفيوازت و في طريقتين1 للمثقفين بتوع الإنجلش وكده هانقلب غطاء علبة الفيوزات و هايكون موضح كل فيوز ويخص ايه مثلا ترمبة البنزين تبقى fuel pumpنروحله على طول ونشيله و نبص من خلاله لان اغلبه شفاف المفروض يكون في جواه سلكه كده لو مقطوعه يبقى مش شغال و نستبدله او نلف عليه حتة سلك ثانيا الطريقة البلدي الي بالي بالك و هي نعمل مراجعة سريعه على كل الفيوزات ان اننا نشيل كل فيوز على حدى و نبص فيه !وللعلم في مكانين للفيوزات في الكبوت و تحت الدريكسيون
لو انت بقى جامد جيب مفك تست الي فيه لمة 12 و وصل طرفه بمشبك و وصله بأي حاجه أرضي و اعمل شيك للفيوزات بس دي بروفيشنال شوية فبلاش
و شكرا

hatommy 21-11-2010 03:44 PM

رد: حلول بسيطة لمواقف كبيرة ( تتصرف ازاي لو صادفك مشكلة في عربيتك و انت عالطريق) )

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahranahm (المشاركة 289718)
جامدة اوى الاقتراحات دى
بس الموضوع عن تجربة ولا بتجرب فينا
خصوصا موضوع الموز والزيت والفلفل الاسود
دا انا كدة احط النملية معايا فى العدة
هههههههههههههههههه

مشكور على الموضوع الجميل دة

بعد السلام عليكم ورحمة الله
دي حملة للعودة للطبيعة و العلاج بالأعشاب ROSE4U

hatommy 21-11-2010 03:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair (المشاركة 289689)
الله عليك يا زعيم برنس والله من يومك واهم حاجه قولتها كنت محتار فيها هيه

لو عربيتك جديدة و اتخبطت لجوة هات سلاكة بلاعات الجلد و اشفط بيها الخبطة

هجرب ولو نفعت هفضل ادعيلك لبكره الصبح علشان عندي خبطتتين في العربية من النوعية ديه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جرب ومش هاتخسر حاجه بإذن الله لو مافديتش مش هاتضر صح ؟
يعني هي الخبطة هاتتسد ؟
و لو الخبطة أصغر من السلاكة هات البتاع المدور ده الي بيلصق برضه بالشفط في الإزاز عارفه؟
الله الموفق و انا منتظر دعائك

b A d R 21-11-2010 04:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hatommy (المشاركة 289858)
بعد السلام عليكم ورحمة من الله و بركة ملؤها السموات و الأرض
ببساطة كده و بلبلدي كده هاتلاقي حاجه معينة فصلت عندي زي
مثلا وليس حصرا كلاكس زجاج كهربا مرايات كهربا فوانيس مثلا و ساعات الاهم من ده كله
العربية مش بتدور ! و فيها بنزين والمرش تمام و البطارية عال !هاتعمل حاجة هاتفتح الكونتاك و ودنك مع ترمبة البنزين لو ماطلعلهاش صوت زي زنة طويلة ززززززززززززز كده يعني يبقى نبص في علبة الفيوازت و في طريقتين1 للمثقفين بتوع الإنجلش وكده هانقلب غطاء علبة الفيوزات و هايكون موضح كل فيوز ويخص ايه مثلا ترمبة البنزين تبقى fuel pumpنروحله على طول ونشيله و نبص من خلاله لان اغلبه شفاف المفروض يكون في جواه سلكه كده لو مقطوعه يبقى مش شغال و نستبدله او نلف عليه حتة سلك ثانيا الطريقة البلدي الي بالي بالك و هي نعمل مراجعة سريعه على كل الفيوزات ان اننا نشيل كل فيوز على حدى و نبص فيه !وللعلم في مكانين للفيوزات في الكبوت و تحت الدريكسيون
لو انت بقى جامد جيب مفك تست الي فيه لمة 12 و وصل طرفه بمشبك و وصله بأي حاجه أرضي و اعمل شيك للفيوزات بس دي بروفيشنال شوية فبلاش
و شكرا

و ربنا .. و ربنا كمان مره إنتا برنس

ORGANIC_MAGIC 22-11-2010 03:56 PM

لو المتور مفوت وبيدخن أبيض من الشكمان ورايح تفصح حط زيت خروع في المتور او شوية عسل ابيض و زيت تقيل

زيت تقيل زى ايه ؟؟

الساعة الآن 05:28 AM.