مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   ستروين Citroën (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=18)
-   -   خايف اشتري C3 ارجوكم ساعدوني (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=37595)

mohamedkamel8677 24-10-2010 02:18 AM

رد: خايف اشتري C3 ارجوكم ساعدوني

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman abdelrazek (المشاركة 267632)
وضح بالفعل من كلامك انك ماعندكش اى درايه بالسيارات الفرنسيه لأنك وضعتها فى مقارنه مع السيارات الكورى والصينى ونحن بالفعل نلتمس اليك العذر على هذا
والنصيحه لك فلا تنصحنى ولا تكترث بنصحى
ونصيحتى انا لك ان تقوى معلوماتك الضحله فى السيارات الفرنسيه حتى تتحدث عن علم وعن درايه كافيه
اما بالنسبه للعملاق الالمانى اللى بتتكلم عليه فده مش موضوعنا عندك مواضيع كتير للمقارنه اللى من النوع ده ممكن تتكلم فيها

يا أستاذ أيمن احنا اول مرة نتكلم مع بعض و لا انا و لا انت هنكسب او نخسر حاجة لو السيارات الالمانية او الفرنسية كسبت احنا فى الاخر بنوضح وجهات نظر لبعض و ممكن اللى يكون ينفع عندى مينفعش عندك و العكس صحيح .. و للاسف الشديد ان احنا اصبحنا مجتمع استهلاكى فقط كل دورة هو ابداء الرأى فى الصناعة الواردة الينا دون ان يكون لنا ادنى دور فى صناعتها حتى السيارات المصنعة فى مصر هى مجرد تجميع فقط و ليس تصنيع و انا اتمنى ان مصر تنتج سيارة حقيقية بمعنى كلمة سيارة و صدقنى ساعتها هشجعها و هشتريها كمان و هنحاز لبلدى و ساعتها مفيش اى صناعة نحن غير مشاركين بيها هتملى عينى بس انا وضحت وجهة نظرى من واقع خبرتى فى العمل و فى النهاية الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية و سعيد بمعرفتك و تبادل الاراء معك ROSE4U

Ahmed Anwer 24-10-2010 03:17 AM

ده رأيك و رأي العالم كله ،،،،

بس بعض الناس في مصر لسه بتقاوح 444546

كويس إن رايك جااي من الدنمارك

عشان يقتنعوا
GIFT4U

mohamedkamel8677 24-10-2010 04:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman abdelrazek (المشاركة 267522)
ياراجل ده انت طيب اوىىىىىىىىىى
رداءة الخامات الله يسامحك
كلامك ده معناه حاجه من اتنين
1- انك متعرفش العربيه الستروين نهائيا ولا عمرك دخلتها ولا سمعت عنها
2-انك تكون راكب بنتلى او مازيراتى او ممكن استون مارتن

و على فكرة انا مش راكب بنتلى او مازيراتى او استون مارتن و مفيش داعى اقولك انا عندى اية لأن الإنسان يُقيم بنفسة مش بسيارتة و يكفى انك تعرف ان الى اليوم انا محتفظ بعربية تويوتا كورولا موديل ٨٦ موتورها ١٨٠٠ CC ديزل و لو ابيع او ابدل اللى عندى لكن دى بالذات لأ لأ لأ

kokolata 24-10-2010 07:53 AM

ياجماعا احنا كده خرجنا عن الموضوع الاساسى وهو مساعده "يحيي خالد احمد" فى اختيار السياره,
وللتوضيح فقط احنا لما بنقارن بنقارن بين العربيات اللى للاسف بتنزلنا مصر وبين اسعارها وبين امكانياتنا مش بنقارن بين العربيات اللى موجوده فى العالم لان لو احنا قارنا كده هنلاقى الف عربيه احسن من السترويين ومن bmw ومن حتى المرسيدس, ده حتى الدول العربيه فىها عربيات برقبه اللى موجود عندنا الف مره وبربع الثمن ويمكن اقل.

zoomaa&mizaa 24-10-2010 10:18 AM

بس فغلا يا جماعة الفرنساوى كلة مشاكل بدون الدخول فى فنيات .
ونصيحتى للأخ اللى بيسأل عن الc3 بلاش عربية قطع غيارة نار وسعرها بينزل جامد وملهاش سوق مع العلم أنها سيارة مريحة جدا وفيها كماليات كتير أوى وشكلها جميل .

الساعة الآن 11:51 PM.