مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   منتدى الصيانة العام (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=4)
-   -   اي مشكلة في الفتيس الاتوماتيك - ضع الاستفسار هنا وسوف نساعدك في حل المشكلة (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=113809)

nagynassif 27-10-2013 11:27 PM

رد: اي مشكلة في الفتيس الاتوماتيك - ضع الاستفسار هنا وسوف نساعدك في حل المشكلة

عندى نوبيرا موديل 2005 اتوماتيك والمشكله انها لنا تكون بارده نتاخر جامد فى الغيار من الثانى الى الثالث و بعد لما تنقل واجى اهدى او افرمل النقله مابترجعش من الثالث الى الثانى والعربيه بتترجرج ومابتفصلش الا لما ارجع الفتيس الى n او استنى عليها لما العربيه تهدى خالص
غيرت زيت فتيس وفلتر وبرضه مافيش فايده ورخيت سلك الكيك دون برضه مافيش فايده
وغيرت زيت لتانى مره وبرضه مافيش فايده
ياريت راى المتخصصين لأننى خايف على الموتور من طول المشى على الثانى لغايه لما ينقل
ملحوظه :العربيه لما بتسخن بتبقى زى الفل ولا اكن فيها حاجه ونقلاتها بتكون طبيعيه جدا
وغيرت زيت لتانى مره وبرضه مافيش فايده

Mohamed elbanna 28-10-2013 04:56 AM

انا عندى مشكلة مش عارف ف الفتيس ولا الموتور انا عربيتى اكسنت موديل 2003 اوتوماتيك 1500 العربية سحبها ممتاز من سرعة صفر لحد 80 انما اول م تتطلع على الغيار الرابع و بعدين السرعة تنزل تانى بحس ان العربية بتفضل على الرابع و الغيار مبينزلش لان سحب العربية بيبقى تقيل كانك طالع على الغيار الرابع يعنى العربية بتفضل على الرابع لو حتى السرعة نزلت لصفر ولما ابطل العربية و ادورها تانى بترجع كويسة ارجو المساعدة

romeoalmansour 29-10-2013 12:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed elbanna (المشاركة 924970)
انا عندى مشكلة مش عارف ف الفتيس ولا الموتور انا عربيتى اكسنت موديل 2003 اوتوماتيك 1500 العربية سحبها ممتاز من سرعة صفر لحد 80 انما اول م تتطلع على الغيار الرابع و بعدين السرعة تنزل تانى بحس ان العربية بتفضل على الرابع و الغيار مبينزلش لان سحب العربية بيبقى تقيل كانك طالع على الغيار الرابع يعنى العربية بتفضل على الرابع لو حتى السرعة نزلت لصفر ولما ابطل العربية و ادورها تانى بترجع كويسة ارجو المساعدة

الاول اكشف علي العربية بالكومبيوتر - ثانيا - تنظيف الفالف بودي
اخر مره غيرت زيت وفلتر امتي

nonstop83 29-10-2013 02:08 PM

سؤال .. هل ممكن أغير الفتيس بتاع ال 1400 بواحد بتاع 1600 .. ولا يعمل مشكله الاتنين نفس الشكل بالزبط ال مكنه ال 1400 vw MPI

romeoalmansour 29-10-2013 02:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nonstop83 (المشاركة 925257)
سؤال .. هل ممكن أغير الفتيس بتاع ال 1400 بواحد بتاع 1600 .. ولا يعمل مشكله الاتنين نفس الشكل بالزبط ال مكنه ال 1400 vw MPI

نعم ممكن وان شاء الله بدون مشاكل بس اتاكد من القواعد هي هي

الساعة الآن 04:42 PM.