مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   مكافحة سرقة السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=193)
-   -   إركن العربية تحت البيت والدولة تحافظ عليها (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=52904)

SHERIF MARLBORO 18-04-2011 06:55 PM

رد: إركن العربية تحت البيت والدولة تحافظ عليها

طيب من قول انى اصحاب السيارات فى كل منطقة تشترك فى تسديد قرض بنكى يكون عليه تسهيلات كبيرة و فائدة معقولة
و الجراج يتبنى متعدد الطوابق بحيث يستوعب اكبر عدد ممكن من السيارات و مثلا الحكومة تشارك بجزأ و يتخصص جزء من ضرائب السيارات يتحول للجراجات دى و الأشتراك بتاع الجراج برده يروح لتسديد القرض+اى عمارة تتبنى يكون فيها جراج أرضى (مش الدور الأرضى لا 1 دور تحت الأرض و بكده نقدر نحل المشكلة حل حضارى بس المشكلة هيا التمويل و اقتصاد البلد يعنوا لو البلد اقتصادها ارتفعا شوية يبقى كويس علشان الناس تقدر تدفع
مثلا لو قولنا الجراج يكون على مساحة 200 متر يبقى الطابق الواحد يشيل 60 سيارة مثلا فى 10 ادوار او أكثر ممكن الجراج الواحد يشيل 600:800 سيارة
و كل ما كان الجراج مرتفع كل ما يبقى مفيد و ممكن تطبيق الفكرة فى جراشات تحت الأرض انا معرفش انهى هيكون ارخض بس الفكرة مقفولة بشكل عام

SHERIF MARLBORO 18-04-2011 06:58 PM

بالشكل ده الجراج ممكن يطلع 15000 جنيه شهريا لتسديد القرض و قول الأمن و العمال 2000 جنيه يبقى 13000 صافى اشتراكات و مثلا يتم استغلال المبنى فى الدعاية و الأعلان لو امكن ممكن الدخل يذيد+الجزء اللى تساهم بيه الحكومة و الجزء اللى يتم اقتطاعه من ضرائب او جمارك السيارات سعتها هيكون ممكن تسديد القرض

momen_bondok 18-04-2011 09:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif ride (المشاركة 403959)
طيب من قول انى اصحاب السيارات فى كل منطقة تشترك فى تسديد قرض بنكى يكون عليه تسهيلات كبيرة و فائدة معقولة
و الجراج يتبنى متعدد الطوابق بحيث يستوعب اكبر عدد ممكن من السيارات و مثلا الحكومة تشارك بجزأ و يتخصص جزء من ضرائب السيارات يتحول للجراجات دى و الأشتراك بتاع الجراج برده يروح لتسديد القرض+اى عمارة تتبنى يكون فيها جراج أرضى (مش الدور الأرضى لا 1 دور تحت الأرض و بكده نقدر نحل المشكلة حل حضارى بس المشكلة هيا التمويل و اقتصاد البلد يعنوا لو البلد اقتصادها ارتفعا شوية يبقى كويس علشان الناس تقدر تدفع
مثلا لو قولنا الجراج يكون على مساحة 200 متر يبقى الطابق الواحد يشيل 60 سيارة مثلا فى 10 ادوار او أكثر ممكن الجراج الواحد يشيل 600:800 سيارة
و كل ما كان الجراج مرتفع كل ما يبقى مفيد و ممكن تطبيق الفكرة فى جراشات تحت الأرض انا معرفش انهى هيكون ارخض بس الفكرة مقفولة بشكل عام

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif ride (المشاركة 403965)
بالشكل ده الجراج ممكن يطلع 15000 جنيه شهريا لتسديد القرض و قول الأمن و العمال 2000 جنيه يبقى 13000 صافى اشتراكات و مثلا يتم استغلال المبنى فى الدعاية و الأعلان لو امكن ممكن الدخل يذيد+الجزء اللى تساهم بيه الحكومة و الجزء اللى يتم اقتطاعه من ضرائب او جمارك السيارات سعتها هيكون ممكن تسديد القرض

فكرة رائعة يا استاذ شريف
لو تمت هتبقى منفعة عامة لجميع مالكى السيارات بس تكون بعيداً عن البنوك والقروض الربيوية نظراً لحُرمتِها
ياريت الدولة تتبنى هذا المشروع

مهند النجار 18-04-2011 09:27 PM

انا عجباني محاولاتك
الحاجة ام الاختراع

فكرتك تقلب الشوارع جراجات يعني مش هيبقي في ركنة ببلاش
و الماكن هتبقي فاضية و ما ينفعش تركن فيها وخاصة في الاماكن الزحمة

صاحب المكان راح يشتري حاجو وهيغيب ساعتين

اية اللي هيعوره لما اجيي انا واركن مكانه

انا ارفض فكرتك روح اركن في جراج لو عايز مكانك يبقي محفوظ

احنا عندنا راجل اشتري محل صغير وعمله جراج لعربيتة 200 ج في الشهر
من اللي بيحصل لها في الشارع

تحياتي موضوع جميل

MIDO-SPICY 18-04-2011 10:58 PM

بص يا مؤمن
هى الدوله كانت بتحاول تساهم فى حل مشكله ركنه العربيات دى ولكن بطريقه تانيه غير موضوع سياس ( جمع سايس ) الداخليه دا
وهى ان المحليات او بمعنى ادق الحق كان بيشترط على اى حد يبنى عماره جديده انه مايديهوش ترخيص غير لما يكون فيه جراج فى العماره
ولو الجراج دا مش موجود او تم تأجيره على انه مخزن ولا شىء من هذا القبيل كان بيتم عمل قضيه لمالك العقار
ولكن طبعا لوجود الكوسه والباميه وجميع انواع الخضار والشوربه اللى فى الدنيا
كانت المواضيع دى كلها بتخلص مع المهندسين اللى فى الحى
ودى كانت بتخفف اولا عىء البحث عن مكان فى الشارع للركنه وكمان بتجيب على الجراج حارس لتولى الحراسه وعمليه تنظيم دخول وخروج العربيات

اما موضوع ال 50 ج دا فهو كتير على الحراسه بس فدا كتير

انا واحد من الناس كنت بدى البواب كل شهر30 ج وكنت بخليه يغسلى العربيه كل يوم من بره ومره اسبوعيا من جوه ومن بره
انما دا هياخد 50 ج ومش هيغسلها
:crazyW14::crazyW14::craz yW14::crazyW14:

اما عن دور الشرطه بقى بصرف النظر عن كل دا فهى حمايه ممتلكاتنا وارواحنا دون مقابل لان دا دورهم وقصدى بدون مقابل بمعنى بدون مقابل زياده
لان المقابل بتاعهم رواتبهم اللى انا وانت بندفعها من الضرايب والرسوم والمخالفات اللى احنا بندفعها عند التعامل مع المرور او وزاره الداخليه عموما
وما اكثر موارد وزاره الداخليه

الساعة الآن 05:06 AM.