مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   تعديل السيارات العــام (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=5)
-   -   سؤال بخصوص ازالة خرابيش زجاج السيارة (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=40250)

amth2010 23-11-2010 07:51 PM

رد: سؤال بخصوص ازالة خرابيش زجاج السيارة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bahi (المشاركة 292179)
جزاك الله خيرا على الرد ومحاولة الافادة يا amth2010 بك ... والله حجرب المعجون اللى حلاقية فى البيت لما أروح ان شاء الله وحقولك على النتيجة ... مين عارف مش يمكن تنفع!

خلاص جرب واتمني انه يعمل مفعول فعلا ...على فكرة أنا اسمي أحمد

amth2010 23-11-2010 07:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waelelgazawey (المشاركة 292178)
هو الصراحة انا شوفت اسبرى في التوفيقية بحوالي 10 جنية للزجاج بس معرفش حد استخدمه ممكن يكون له تأثير على موضوع الخدوش اللي موجوده في الزجاج نرجو الرد من اهل الخبرة
وفي حاجة تانية بلاحظ ان التاكسيات بالرغم من انها مهلوكة طول النهار الا انك لو بصيت في الزجاج تحس انه لسه فابريكة كانه بيركب ازاز جديد كل يوم على عكس الملاكي ياريت برضه حد يقولنا ايه السبب
وشكرا

انت معاك حق في موضوع سواقين التاكسي بس سواق التاكسي عشان مهتم بيها 24 ساعة في 24 ساعة وبعدين بيهتم بعربيتو قوي لانها واجهه له
أما بخصوص الاسبراي اللي انت شوفتو في التوفيقية هو من سعرة ميشجعش ان الواحد يشتريه بس الله اعلم يوضع سرة في اضعف خلقة ...أنا هدعبس برضو في الموضوع ده..شكرا

kohana 24-11-2010 09:12 PM

أنا منتظر النتيجة

amth2010 25-11-2010 01:43 AM

أنا سألت صاحبي كيميائي بخصوص خدوش الزجاج قال لي على تركيبة غريبة جدا قال لي تجيب شوية ملح + أي نوع مبيد حشري + كحول (يتم رجه )؟ وتضيفهم إلى الماء وتقلب المزيج ده كلة وبعدين تحط الخليط ده على مكان الخدش اللي في الزجاج بواسطة فورشه دهان وتتركة ساعتين وهتلاقي الخدش راح ...تم تجربتها وفعلا اثبتت كفاءتها 100% بدوووووووون مبالغة فعلا لم تترك عندي اثر ولو بسيط لمكان الخدش !!!! تم تجربتها عندي كان في خربشة مكان المساحات ووضعت الخليط ده وبصراحة أنا ذهلت من النتيجة كأنه زجاج الفابريكة !!!
ياريت الواحد كان اخد صورة للزجاج قبل وبعد عشان تشوفو الفرق
ارجو من الاعضاء تجربتها مع وضع ردود بالنتيجة واتمني التجربة تبيض وجهي عندكم
لو حد هيجربها يبقى يصور الزجاج قبل وبعد
ارجو تجربتها مع وضع الردود لمعرفة النتيجة مع حفظ حقنا في براءة الاختراع :cool:..وربنا يستر

حسام البورسعيدى 25-11-2010 02:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amth2010 (المشاركة 293796)
أنا سألت صاحبي كيميائي بخصوص خدوش الزجاج قال لي على تركيبة غريبة جدا قال لي تجيب شوية ملح + أي نوع مبيد حشري + كحول (يتم رجه )؟ وتضيفهم إلى الماء وتقلب المزيج ده كلة وبعدين تحط الخليط ده على مكان الخدش اللي في الزجاج بواسطة فورشه دهان وتتركة ساعتين وهتلاقي الخدش راح ...تم تجربتها وفعلا اثبتت كفاءتها 100% بدوووووووون مبالغة فعلا لم تترك عندي اثر ولو بسيط لمكان الخدش !!!! تم تجربتها عندي كان في خربشة مكان المساحات ووضعت الخليط ده وبصراحة أنا ذهلت من النتيجة كأنه زجاج الفابريكة !!!
ياريت الواحد كان اخد صورة للزجاج قبل وبعد عشان تشوفو الفرق
ارجو من الاعضاء تجربتها مع وضع ردود بالنتيجة واتمني التجربة تبيض وجهي عندكم
لو حد هيجربها يبقى يصور الزجاج قبل وبعد
ارجو تجربتها مع وضع الردود لمعرفة النتيجة مع حفظ حقنا في براءة الاختراع :cool:..وربنا يستر

طب معلش يا كبير وضحلنا المكونات بالتفصيل ..

يعنى ملح اد ايه وايه نوع المبيد الحشرى اللى انت عملت بيه وكحول ابيض ولا عادى ...

بس لو نجحت تبقى حاجة حلوة اوى ..

الساعة الآن 02:52 AM.