مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   بيجو PEUGEOT (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=17)
-   -   ال 307 عملت القله معايا (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=103014)

TiTo Sky 20-11-2012 02:35 PM

رد: ال 307 عملت القله معايا

غير القطاشين بتوع البطارية اللي عند السالب واللي عند الموجب

هات اتنين نحاس علشان مش يصدي

اكيد اللي فيها المونيا فابالتالي بيصدي والصدي بيمنع وصول الكهربا

روح لكهربائي في كهربائي كويس انا بتعامل معاة في كفر ابو حسين بعد بنزينة كالتكس

اسمة ياسر هو كويس وامين روحلو وقلة انا من طرف احمد بتاع منياالقمح اللي معاة ماتريكس

ربنا يوفقك

هانى سمير 20-11-2012 03:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_zamalek7 (المشاركة 800929)
يعنى بطاش البطاريه هو السبب اصل العربيه بتبقى ماشيه عادى وبجرى بيها تقوم فصله لوحدها مش مفروض ان البطاريه بتقوم العربيه وبعد كده الدينمو بيعمل كل حاجه

كلام غلط البطارية بتقوم بكل حاجة ولما ينزل الشحن عن 12 فولت يقوم الدينموا بشحنها المهم تكون دائما على 12 فولت وظيفه الدينموا اعادة الشحن كلما قل فى البطارية وباقى ابشن السيارة يسحب من البطارية وعند شعور الدينموا بأن البطارية التيار ناقص يقوم بالشحن

ahmed_zamalek7 20-11-2012 05:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TiTo Sky (المشاركة 801003)
غير القطاشين بتوع البطارية اللي عند السالب واللي عند الموجب

هات اتنين نحاس علشان مش يصدي

اكيد اللي فيها المونيا فابالتالي بيصدي والصدي بيمنع وصول الكهربا

روح لكهربائي في كهربائي كويس انا بتعامل معاة في كفر ابو حسين بعد بنزينة كالتكس

اسمة ياسر هو كويس وامين روحلو وقلة انا من طرف احمد بتاع منياالقمح اللي معاة ماتريكس

ربنا يوفقك

الف شكر ياغالى
العربية اشتغلت الصبح المهم انا روحت لى كيمو البعد الواحه المهم قاس البطاريه والدينمو لقى كله تمام بس لقى الكابل عليه ملح وحاجات كتير قام منضفه فى مايه سخنه وسنفرها رجعها نحاس زى الاول ووصل والعربيه اشتغلت بس والعربيه مقفوله خالص لقى لما بيحط الكابل على البطاريه يلمسو يلاقى شراره ديه يفتكر ان فى حاجه شغاله التسجيل بتاع بيقلى ده معناه ان فى حاجه شغاله وانا اصلا قافل كل حاجه النور وشايل المفتاح وقافل التسجيل قالى ديه مش لو طبيعتها يبقى تروح التوكيل يكشف كمبيوتر عشان كده معناها ان الكمبيوتر بيسحب كهربا وانت قافل بيخلى البطاريه تنام وادينى هشوف انا نزلت كام مشوار والحمد الله ماشيه تمام

Hisham.Elgazzar 20-11-2012 06:33 PM

الحمدلله انها اتصلحت بس نصيحة بلاش القواطيش النحاس فى العربيات اللى فيها كمبيوتر الله يكرمك نصيحه لله عشان القواطيش النحاش بتملح وتهرب شحن وبتأثر على كمبيوتر العربية لو الشحن مش منتظم بدليل ولا الفيرنا ولا اللانوس حتى البى ام كلها قواطيشها ستانلس مش بيصدى ولا يملح ، اوك يباشا ؟ اللهم بلغت اللهم فاشهد
ودى وجهة نظرى ونصيحتى لك

تحياتى واحترامى:pod_of_gold:

ahmed_zamalek7 20-11-2012 06:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar (المشاركة 801177)
الحمدلله انها اتصلحت بس نصيحة بلاش القواطيش النحاس فى العربيات اللى فيها كمبيوتر الله يكرمك نصيحه لله عشان القواطيش النحاش بتملح وتهرب شحن وبتأثر على كمبيوتر العربية لو الشحن مش منتظم بدليل ولا الفيرنا ولا اللانوس حتى البى ام كلها قواطيشها ستانلس مش بيصدى ولا يملح ، اوك يباشا ؟ اللهم بلغت اللهم فاشهد
ودى وجهة نظرى ونصيحتى لك

تحياتى واحترامى:pod_of_gold:

يابشا ده الكابل بتعها الاصلى انا مغيرتش حاجه

الساعة الآن 12:55 AM.