مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   عفشة السيارة (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=152)
-   -   عربيه اسمها سيمكا عاوز رايكم بالله عليكم (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=60102)

aymanlaw 04-03-2012 06:10 AM

رد: عربيه اسمها سيمكا عاوز رايكم بالله عليكم

استاذ /عصام انا قرأت الموضوع وكأنى بتابع قراءة قصة جميلة وبلفعل هى قصة جميلة لأن الأحداث متغيرة ومثيرة.
اولاً:مبروك على السيمكا وهى فى السبعينات كانت موجودة فى مصر بس مش بكثرة وهى عربية انجليزى
ثانياً:مبروك على الرينو تشينكوا(يعنى خمسه باالأيطالية لو حضرتك مش عارف)معلش انا قلتها باالأيطالية لأنك فكرتنى لما كنت فى ايطاليا سنة 81 وكانت هذه السيارة لسه نازلة وكنا نتفرج عليها ونحلم اننا نشتريها لأنها كانت سيارة شبابية واسبور .
ثالثاً: مبروك على البولنيز ولونى مبحبهاش والصنيعية بيسموها بلوبيف وهى طبعاً اسمها يدل على دولة الصنع بولندا ولكن هذه السيارة مش هتكون انعم من الرينو وإن كانت اكبر .المهم الف مبرورك عليك وربنا يسعدك بيها ..
واخيراً وليس بين الأخوة أخر اتقدم بخالص الشكر لكل الأخوة اللذين تداخلوا معك فى الموضوع سواء بلنصيحة او باالمساعدة وأخص بلشكر الأستاذ ايمن جلال الأستاذ طارق الشيخ وتحياتى لحضرتك وابفى طمئنا عليك دائماً:CONGRA~238::010104 ~171:

aymangalal 04-03-2012 12:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanlaw (المشاركة 627039)
واخيراً وليس بين الأخوة أخر اتقدم بخالص الشكر لكل الأخوة اللذين تداخلوا معك فى الموضوع سواء بلنصيحة او باالمساعدة وأخص بلشكر الأستاذ ايمن جلال الأستاذ طارق الشيخ وتحياتى لحضرتك وابفى طمئنا عليك دائماً:CONGRA~238::010104 ~171:

اولا : الاستاذ عصام الف الف الف مبروك على العربية ربنا يديك خيرها ويكفيك شرها
واتمنى تعمل بالنصيحة الابدية " اديها تديلك" البولونيز عربية محترمة برضة بشهادة بعض الناس اللى ركبتها و "حبتها" وده الاهم انك تحب عربيتك
بالنسبة للبنزين اكشف على الكربراتير لانه اكتر سبب بيخلى العربية تاكل بنزين كتير وان شاء الله المشكلة تتحل وتتمتع بالركوبة الجديدة
ثانيا : استاذ aymanlaw
الف شكر على شكرك وتقديرك للاعضاء وان شاء نكون فى خدمة بعض زى ما اتعودنا فى المنتدى العظيم ده
تحياتى للجميع:loveu:

eng.moustafa nasr 05-03-2012 07:09 AM

:ff5a34af6efef0e643e
الف مبروك و ربنا يوفقك
تابعت كل الردود وارى ان حضرتك متحمس للسياره
ربنا يوفقك وان شاء الله العربيه الى جايه تكون الى فى نفسك و زيرو
:ff5a34af6efef0e643e

aymanlaw 05-03-2012 09:34 AM

ثانيا : استاذ aymanlaw
الف شكر على شكرك وتقديرك للاعضاء وان شاء نكون فى خدمة بعض زى ما اتعودنا فى المنتدى العظيم ده
الأستاذ/المحترم --أيمن جلال,الشكر والتقدير لشخصك الكريم فلولا كرم اخلاقك وذكائك الأجتماعى ماكنا عشنا هذه القصة الجميلة بينك وبين الأستاذ عصام ,لأنى والله كنت ساعتها امر بساعات من الملل والضيق كما يحدث لناس كثر ولكنى وجدت نفسى وكأنى اتابع قراءة قصة قصيرة وهى بلفعل كذلك وابطالها فى غاية الرقة والذوق وسعة القلب ,كما انه من متابعة الحوارات اتى تدور داخل هذاالمنتدى المحترم تقدر تتعرف على شخصيات محترمة وجديرة باالأهتمام والتقدير امثال حضرتك ,فأسمحلى اشكرك على ردك وهذه شيم الكرام امثالك ,وتقبل تحياتى وتقديرى :CONGRA~238::12EA7A~153:

احمد الشناوى1981 05-03-2012 01:13 PM

الف مبروك و جزاك الله خيرا على الموضوع الجميل و تمنياتى لك بخالص التحية و التوفيق
بالنسبة للسيمكا انا فعلا مع رأى الاعضاء المحترمين الى نصحوك ببيعها لانك كنت هتفضل تصرف و تصرف و فى الآخر ممكن متجبش ال5000 الى كنت شارى بيهم و الحمد لله انك قدرت تبيعها و الف مبروك على الرينو و البلونيز و نصيحة طالما انت لسة فى البداية متستعجلس كل شوية و تغير لان ممكن يتنصب عليك بسهولة و خصوصا ان الضمير عملة نادرة فى تجارة العربيات
فى النهاية و خلاصة الخلاصة ان حضرتك دائما دور على احسن عربية ممكن تركبها بالفلوس الى معاك يعنى انا لو مكان حضرتك و معاية 5000 ممكن ادور على فيات 126 او سيات 133 و هما دول الى ممكن تشتريهم حالتهم حلوة بالفلوس دى و ساعتها هتركب عربية سليمة و مش كل شويه تروح بيها للميكانيكى واو تعطل منك و لو حبيت تبيعها فى اى وقت هتلاقى حد يشتريها
:140109~347::1463B6~153:: 140109~347:

الساعة الآن 09:41 AM.