مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   FIAT Siena (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=235)
-   -   مشكلة فى سيينا 1400 ارجو الرد (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=84853)

menamalak 27-07-2012 05:58 AM

رد: مشكلة فى سيينا 1400 ارجو الرد

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 (المشاركة 726618)
يا رب خير ان شاء الله
يفضل البداية بالارخص
ضرورى طالما لمبة الشيك بتنور (حتى لو مرة واحدة و طفت ) يبقى فعلا فى إرور مسجل لازم يقرأ الاول

لا اللمبه مش بتنور خالص....شغالة طبيعي علي اول تكه قبل ما ادور......السؤال اللي عاوز اسالة....هل فيه علاقة بين التنتيشة وكشف الكومبيوتر؟؟؟ وهو لازم اللمبه تنور عشان اعمل اسكان؟؟ وهل الاسكان دة ممكن يظبطلي كهربة الموتور او الاحتمال اللي بيقول ان كهربة الموتور مش مظبوطة عاوزة تتظبط كومبيوتر؟وهل موضوع الصبابات دة صحيح؟؟انا حاسس انة مصلحة بتتعمل فيا ....شكرا اخي محمد

احمد على 1999 27-07-2012 06:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة menamalak (المشاركة 726626)
لا اللمبه مش بتنور خالص....شغالة طبيعي علي اول تكه قبل ما ادور......السؤال اللي عاوز اسالة....هل فيه علاقة بين التنتيشة وكشف الكومبيوتر؟؟؟ وهو لازم اللمبه تنور عشان اعمل اسكان؟؟ وهل الاسكان دة ممكن يظبطلي كهربة الموتور او الاحتمال اللي بيقول ان كهربة الموتور مش مظبوطة عاوزة تتظبط كومبيوتر؟وهل موضوع الصبابات دة صحيح؟؟انا حاسس انة مصلحة بتتعمل فيا ....شكرا اخي محمد

انا اسف يا استاذ مينا انا فهمت المشاركة اللى قبليها غلط
فعلا عندك حق
طالما اللمبة مش منورة و لا نورت قبل كده يبقى ملوش معنى عمل سكان
و فعلا حكاية تظبيط الكهربا بال سكان ده مش صحيح مفيش حاجة كده السكان فايدته فقط قرائة كود خطأ
و طالما ابتديت بالارخص
  1. بوجيه
  2. سلك بوجيه
  3. رشاش
  4. موبينة
كده حتضطر تصدق كلام الصمام و وش السيلندر

menamalak 27-07-2012 06:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 (المشاركة 726640)
انا اسف يا استاذ مينا انا فهمت المشاركة اللى قبليها غلط
فعلا عندك حق
طالما اللمبة مش منورة و لا نورت قبل كده يبقى ملوش معنى عمل سكان
و فعلا حكاية تظبيط الكهربا بال سكان ده مش صحيح مفيش حاجة كده السكان فايدته فقط قرائة كود خطأ
و طالما ابتديت بالارخص
  1. بوجيه
  2. سلك بوجيه
  3. رشاش
  4. موبينة
كده حتضطر تصدق كلام الصمام و وش السيلندر

طيب انا كشفت علي زيت الموتور عندي ولقيته مش متغير... مش زي الطحينة....هل ممكن يكون فيه وش سلنددر او جوان وش سلندر والزيت مايتغيرش؟

محمد السيد 78 27-07-2012 06:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة menamalak (المشاركة 726626)

علشان تتاكد من موضوع الصبابات اعمل اختبار كبس لغرف المحرك لو لقيت غرفة منهم الضغط فيها عمال يقل غير الباقى يبقى كده لازم وش السلندر يتفك

menamalak 27-07-2012 06:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد السيد 78 (المشاركة 726648)
علشان تتاكد من موضوع الصبابات اعمل اختبار كبس لغرف المحرك لو لقيت غرفة منهم الضغط فيها عمال يقل غير الباقى يبقى كده لازم وش السلندر يتفك

يتفك عشان يتغير ولا تقصد حاجة تتصلح؟

الساعة الآن 11:04 PM.