مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   ميكانيكا السيارة (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=148)
-   -   كل واحد بيغير زيت عربيتو يغيرو نوعة اية وعامل اية الزيت معاة (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=78002)

cars admire 27-01-2012 04:23 AM

رد: كل واحد بيغير زيت عربيتو يغيرو نوعة اية وعامل اية الزيت معاة؟؟؟؟!!

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar (المشاركة 604193)
والله يباشا اللى انا أعرفه ان زيت الديزل حاجة وزيت البنزين حاجة تانية مش قصة لزوجة أكيد فى مواد تانية بتحط على الزيت عشان يحافظ على مواتير البنزين
وده برضو على قدر معرفتى

:w6w200504112236376d:thin kW19::F_14WA~16[1]::w6w200504112236376d

tarbook 27-01-2012 04:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar (المشاركة 604184)
انا بغير زيت الـ1000 عشان رخيص وعشان موجود فى أى حته ، البترومين الأزرق ده مش موجود

أنا كنت بحط الدلفاك الأم أكس فى العربية البولونيز فترة لحد ما باظ الموتور و إضطريت أعمل عمرة لأنه سبب ضرر للموتور
الدلفاك والديلو سيلفر كانوا تجربة سيئة معايا فى عربيتى البولونيز

ممكن حضرتك الزيت تكون العبوه الى حضرتك جبتها تكون منتهيه الصلاحيه او المحرك الى فى سيارتك يكون اصلا كان خفيف ومستحملش لزوجه الزيت لان بتكون نسب للمحرك مع ان حضرتك غيرته لنوعين الناس كلها بتستخدمه ومع العلم انى بستخدم النوع الى حضرتك ذكرته فى سيارتى ومليش عليه اى ملاحظات ولا فى البنزين ولا سحب السياره ولا صوت المحرك ولا الاداء

موضوع الضرر الى سببه للموتور ايه هوه الى يخليك تعمل عمره ؟؟؟

Hisham.Elgazzar 27-01-2012 04:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarbook (المشاركة 604196)
ممكن حضرتك الزيت تكون العبوه الى حضرتك جبتها تكون منتهيه الصلاحيه او المحرك الى فى سيارتك يكون اصلا كان خفيف ومستحملش لزوجه الزيت لان بتكون نسب للمحرك مع ان حضرتك غيرته لنوعين الناس كلها بتستخدمه ومع العلم انى بستخدم النوع الى حضرتك ذكرته فى سيارتى ومليش عليه اى ملاحظات ولا فى البنزين ولا سحب السياره ولا صوت المحرك ولا الاداء

موضوع الضرر الى سببه للموتور ايه هوه الى يخليك تعمل عمره ؟؟؟

انا ركبتلها بوجيهات 3 شمعة وظبت الكهربا وطلعت قفلت العداد على الأوتوستراد
وعند كوبرى المطار لقيت لمبة الزيت نورت وقفت وفتحت الكبوت لقيت الفايظ بتاع غطا التاكيهات مغرق الحوض زيت
عملت طقم شنبر وقفلت المكنة تانى ورجعت زى الفل ومن ساعتها مبحطش إلا زيت محركات البنزين وبس

tarbook 27-01-2012 05:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar (المشاركة 604203)
انا ركبتلها بوجيهات 3 شمعة وظبت الكهربا وطلعت قفلت العداد على الأوتوستراد
وعند كوبرى المطار لقيت لمبة الزيت نورت وقفت وفتحت الكبوت لقيت الفايظ بتاع غطا التاكيهات مغرق الحوض زيت
عملت طقم شنبر وقفلت المكنة تانى ورجعت زى الفل ومن ساعتها مبحطش إلا زيت محركات البنزين وبس

يعنى عندك وش السلندر كان تعبان واكيد كان متسلخ وطلعت قرصت على المكنه اكيد بطريقه صعبه مستحملش كبس هواء والجيوان برده مستحملش فرق طلع الزيت كله براه

طيب ايه ذنب الزيت هنا عشان نقول الزيت خلانى اعمل عمره للمكنه

زيت البنزين درجات وزيت السولار درجات بس هوه فى الاخر زيت وانتا الى بتشوف الانسب للمحرك بتاعك لو خفيف او جديد او عايز تسايس المكنه بالمعنى عشان تمشى معاك مده او المحرك فى مشكله وبياكل بنزين او زيت او فى زيت على البوجيها وبتلات ده كله ملوش دعوه بنوع الزيت المشاكل دى كلها فى المحرك

Hisham.Elgazzar 27-01-2012 05:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarbook (المشاركة 604214)
يعنى عندك وش السلندر كان تعبان واكيد كان متسلخ وطلعت قرصت على المكنه اكيد بطريقه صعبه مستحملش كبس هواء والجيوان برده مستحملش فرق طلع الزيت كله براه

طيب ايه ذنب الزيت هنا عشان نقول الزيت خلانى اعمل عمره للمكنه

زيت البنزين درجات وزيت السولار درجات بس هوه فى الاخر زيت وانتا الى بتشوف الانسب للمحرك بتاعك لو خفيف او جديد او عايز تسايس المكنه بالمعنى عشان تمشى معاك مده او المحرك فى مشكله وبياكل بنزين او زيت او فى زيت على البوجيها وبتلات ده كله ملوش دعوه بنوع الزيت المشاكل دى كلها فى المحرك

مشكورين جدا يا أخوانى Cars Admire و Tarbook على المعلومات المفيدة
انا آسف انى خرجت برا الموضوع
عموما انا كنت عاوز أعمل شوية تعديلات لرفع أداء عربيتى لوو فى إستطاعتكم مساعدتى ارجو المراسلة على الخاص

شاكرين لحضراتكم جزيل الشكر والإمتنان

الساعة الآن 11:37 PM.