مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   منتدى الصيانة العام (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=4)
-   -   اي مشكلة في الفتيس الاتوماتيك - ضع الاستفسار هنا وسوف نساعدك في حل المشكلة (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=113809)

M-Shawky 18-09-2013 02:00 PM

رد: اي مشكلة في الفتيس الاتوماتيك - ضع الاستفسار هنا وسوف نساعدك في حل المشكلة

هام جداَ يا جماعه , ارجو الرد ضروري
هل يوجد اي علاقه بين زيت الفتيس و المحرك ؟!!!!!!!!!!!
ببساطه شديده , العربيه كانت 100/100 معايا و روحت غيرت زيت الفتيس (( أتوماتيك )) بعد تغيير الزيت مباشرة دورت العربيه الموتور طلع دخنه شديده جدا جدا و من ساعتها و هي بتدخن مع التذويد علي الأكسراتير (( العربيه تسقف و بعد كده تطلع دفعة دخان كثيفه من الشكمان ))
تم غسيل الموتور للتأكد من عدم وجود زيت عليه

husseinalnanay 21-09-2013 12:44 AM

الفتيس عندى بياخد الغيرات بسرعه و
ورا بعضها- السياره اكسيل 97 موتور 1500

romeoalmansour 21-09-2013 01:49 AM

لا توجد علاقة بين زيتالفتيس وزيت الموتور
اكشف علي الموتور

sam_pon 26-09-2013 09:30 AM

السلام عليكم يا باشمهندس

اخبارك أيه طمني

مفيش أخبار حلوه قريب

معلشي كان ليه سؤال صغير

هو في الاشارات وفي الزحمه من الأفضل للفتيس الأوتوماتيك أني أضع عصا الجير في N ولا أخليها في D وأفضل دايس على الفرامل
لأني بصراحه من زمان وأنا متعود على أني أحط الفتيس في N وأشيل رجلي من الفرامل وكمان بعض الأحيان بأرفع فرامل اليد
وكنت فاكر نفسي باعمل الصح لغاية لما شفت رد حضرتك على صاحب الأوكتافيا
وبصراحة دماغي اتلخبطت جامد
فيا ريت تقطعلي الشورت في البسين زي ما بيقولوا
مستني ردك ضروري

tarek_sayed 26-09-2013 12:29 PM

العضو المحترم بعد التحية والأحترام ارجوا من حضرتك ارشادي لعنوان ميكانيكي اصلاح فتيسات ستبترونك وعمل سوفتوير لها الخاصة بالسيارة رينو ميجان لأن سيارتي اسبرانزا تيجو 2010 استبترنيك فيها نفس فتيس الميجان 2 وكان عندي مشكلة في التسارع ما بين النقلة الثالثة والرابعة يحدث صوت كركرة او كربلة او زنة وذلك لعدم تشبع السرعة الكافية للنقل للسرعة الأعلي كما لو انك معاك عربية فيات 128 وجايب علي الرابع وطالع مطلع ....؟؟؟ لكن عند الكبس علس دواسة البنزين العربية تنتظم وتتسارع وتنقل كويس وايضا عند الضغط علي زرار (win) او القيادة في الأمطار والتي تؤخر النقلات تنتظم السيارة ولا تحدث الكركرة ذاتها
لكني ذهبت لتوكيل ابو الفتوح في ابو رواش واخبرتهم بالمشكلة قالولي اصل ما ينفعش ودة العادي ولازم الفتيس ينزل ويتفك وابصر اية قلتلهم انا عايز اعمل سوفتوير تأخير نقلات بس عملو نفسهم من بنها قمت خدت عربيتي ومشيت
لــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــذا
ارجوا الأفادة العاجلة في الموضوع وهل دة عيب سوفتوير ولا فالف بودي علما ان الكمبيوتر بتاع الفتيس م انتاج شركة سيمنس وهل ممكن يتصلح في القاهرة علشان انا من اسيوط
شكرا

الساعة الآن 02:19 AM.