مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   عالم تأمين السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=61)
-   -   تجربتى الشخصية مع مصر للتامين (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=91576)

تامين سيارات 27-07-2012 06:59 PM

رد: تجربتى الشخصية مع مصر للتامين

شوف ياابو هيما انا كنت بردعليك بس على شان اعرفك حاجات معينه مش للجدال و الموضوع مش شخصى بينى و بينك و ايوة انت مش زى السعوديه و لا لبيبا حتى قبل الثوره هناك يا ابوهيما سلوك كواطن مش زى السعودى يعنى مثلا ما فيش فىالدنيا طفل بيمشى يجرح بمسمار فى العربيات

صلى على النبى و برده لو سمحت ما تحرمش حاجه لم يتم تحريمها

بالنسبه للاستاذ صاحب الموضع استاذه ايمان ردت عليه والى فهمته انه عاوز يجدد السياره

1alsakka 28-07-2012 12:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامين سيارات (المشاركة 726992)
شوف ياابو هيما انا كنت بردعليك بس على شان اعرفك حاجات معينه مش للجدال و الموضوع مش شخصى بينى و بينك و ايوة انت مش زى السعوديه و لا لبيبا حتى قبل الثوره هناك يا ابوهيما سلوك كواطن مش زى السعودى يعنى مثلا ما فيش فىالدنيا طفل بيمشى يجرح بمسمار فى العربيات

صلى على النبى و برده لو سمحت ما تحرمش حاجه لم يتم تحريمها

بالنسبه للاستاذ صاحب الموضع استاذه ايمان ردت عليه والى فهمته انه عاوز يجدد السياره

استاذ عمر ممكن تخلى الانسة ايمان تديك صورة محضر الشرطة ومعاينة التوكيل وبعد كدة تتهمنى باننى اطالب بغير حقى حسبيى الله ونعم الوكيل

تامين سيارات 28-07-2012 03:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 1alsakka (المشاركة 727150)
استاذ عمر ممكن تخلى الانسة ايمان تديك صورة محضر الشرطة ومعاينة التوكيل وبعد كدة تتهمنى باننى اطالب بغير حقى حسبيى الله ونعم الوكيل

يا استاذ انا مش بتهمك خالص انا بتكلم فى العام انا بكلم ابو هيما فى حاجه تانيه خالص و على فكره الموضوع فىالمحضر حسب معاينه السياره اما الاشياء المساحه و بقيه الكماليات

الموضوع على شقين على شان نوضح الموضوع لانى مش عارفه بصراحه يعنى بكلم فى العام

الحاله الاولى ::: لو المعاينه وقت اصدار الوثيقه هذه الاشياء كانت غير صالحه و تم استثنائها من الوثيقه و دة تبقى الشركه عندها حق

الحاله الثانيه :::: لو الوثيقه تقر هذه الاشياء و يمكن تركيبها مره اخرى يبقى لازم تتركب اما لو فسدت مع الحادث يبقى من حقك تغيرها و فىالحاله دى تروح التعويضات فى مصر للتامين و تطلب تعمل ملحق مقايسه من التوكيل

و الاحسن انك كنت تتصل بمستشار التامين الخاص بيك يخلصلك الاجرءات دى

يااستاذى التامين عقد زى اى عقد اتفاق بينك و بين الشركه و يجب على كل طرف الالتزام بشروط العقد ده

والاستاذه ايمان اكيد درست الملف كويس و هيه خدمت ناس كتير هنا فى المنتدى يعنى هيه معاك مش ضدك كانت ممكن تقولك انالملف مش باسمها

وان شاء الله هاتصل باستاذه ايمان افهم منها الموضوع كويس و ارد عليك

بس لازم تتقبل لومش من حقك هذه الاشياء اتفقنا

1alsakka 28-07-2012 04:08 PM

استاذ عمر لما التوكيل تقولك غير كفر الاستبن الانة مكسور فى الحادث ومندوب التامين يرفض يبقى دة حقى ولا اية مع العلم ان مندوب التامين نفسة وافق على تغيير الشنطة الساج يبقى الزاى اغير شنطة وكفر الاستبن الى راكب على الشنطة يطلع سليم وميتغيرش العربية اسبرانزا تيجوا:thnkr::thnkr:

eman2205 29-07-2012 10:57 PM

احنا مش بنقول انك مش بتطالب بحقك و اعتقد ان المندوب ما قصرش مع حضرتك
هو كل اللى رفضة الحاجات الى ممكن تتصلح و اللى حضرتك مصر انها تتغير
هو دة ملخص الموضوع
و التلفيات بتاعة العربية و قت الحادث هى ( تطبيق شنطة خلفية و كسر زجاج خلفى و كسر فانوس عاكس خلفى و كسر اكصدام خلفى و تطبيق كبود )
و المندوب وافق على تغييرهم
و بالنسبة لتلفيات الاصدار هى ( الاكصدام الامامى و الزجاج الامامى و تجاريح بالاكصدام الخلفى من اليسار و تجاريح برفرف خلفى شمال و باب امامى شمال و خلفى شمال )
بالنسبة للاشياء اللى المندوب رفضها هى :
كفر استبن خارجى
قاعدة استبن خارجى
فانوس شبورة يمين
كفر مراية جانبى شمال
ريشة مساحة خلفية
جنط استبن
كبود ( رفض تغييرة ) مش الاصلاح
اعتقد كدة انى وضحت الموضوع و مستنية رأى اخصائين التأمين
و كل الشكر لاستاذ عمرو لاهتمامة و منتظرة ردة على الموضوع

الساعة الآن 12:13 PM.