المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كل مايخص سيارات المعاقين

crystalcar
14-04-2012, 06:40 PM
www.crystal-car.com (www.crystal-car.com)
الموضوع مش اعلان
الموضوع افاده لاصحاب الاعاقات اللي محتاجين حد يدلهم علي الصح في موضوع القومسيون الطبي وخلافه من امور سيارات المعاقين
الموضوع بقي كتير فيه النصب والاحتيال فلازم كان يبقي فيه موضوع زي ده يوصل المعاق بحد يكون فاهم وعارف الموضوع كويس
كثرة السمسره والنصب في الموضوع وصلت لحد خيالي

صدقوني الموضوع مش اعلان ولكنه افاده لذوي الاحتياجات الخاصه.

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته :1200F8~158:

شركة كريستال لسيارات المعاقين والسيارات المجهزه طبياً

شركة كريستال مجموعه اولاد حسين تعرض مجموعه من افضل السيارات الأوروبيه والكوريه بأسعار تجارية وبتخفيضات هائله للعميل لاول مره وللمرات الاخري

شركة كريستال ( المنطقه الحرة للاستثمار ) بورسعيد

موبايل 01000857547 - 01282557174

تليفون 0663746224

فاكس 0663746225

جميع الأجرائات والاستفسارات بأيد خبيره داخل الشركة

برجاء عدم التعامل مع السماسره :bb127bc6eab060e3e23
mada4chat@yahoo.com
http://www.youtube.com/watch?v=oDsKy-Wvv_o (www.crystal-car.com)

bero78
17-04-2012, 03:53 PM
الاخ الفاضل شكراعلي طرح الموضوع.
لقد كشفت يوم 22/3/2012 اريد ان اعرف النتيجة هتوصل بور سعيد امتة.
واريد ان اعرف سعر سكودا اوكتافيا مو 2001 فول اوبشن ما نيوال
دمت بخير
انتظر ردك

crystalcar
21-04-2012, 06:08 PM
دمت بخير
انتظر ردك
الاخ الفاضل شكرا علي ردك علي الموضوع
حتي الان في الجمرك وصل حتي تاريخ 25/2 هتنتظر شويه من اسبوع الي اسبوعين و[اذن الله هبلغك النتيجه بنفسي

world_of_kill
21-04-2012, 10:14 PM
لو سمحت انا ليا ابن عمتي معوق كان جالو شلل اطفال و هوه صغير و معاه شهادته اعاقه و هوه عندو رجل اقصر من رجل و هوه حاول كذا مره انو يروح يجيب تصريح و كل مره يقولو ان اعاقتو مش تستحق عربيه و الراجل عندو رجل اقصر من رجل في حدود 10 سم يعني واضحه للأعمي هل في حل للحوار دا
و علي فكره انا من شبين الكوم من البر الشرقي ؟
وانتو بتجيبو بي ام دبانه ؟؟ موديل التسعينات و سعرها كام ؟ لو موجوده ؟

tham1010
22-04-2012, 01:17 AM
لو سمحت انا ليا ابن عمتي معوق كان جالو شلل اطفال و هوه صغير و معاه شهادته اعاقه و هوه عندو رجل اقصر من رجل و هوه حاول كذا مره انو يروح يجيب تصريح و كل مره يقولو ان اعاقتو مش تستحق عربيه و الراجل عندو رجل اقصر من رجل في حدود 10 سم يعني واضحه للأعمي هل في حل للحوار دا
و علي فكره انا من شبين الكوم من البر الشرقي ؟
وانتو بتجيبو بي ام دبانه ؟؟ موديل التسعينات و سعرها كام ؟ لو موجوده ؟

حضرتك ممكن تقول لى مين قال له؟ يعنى هل دخل كومسيون طبى والنتيجة كانت بالرفض؟ لو النتيجة جاءت بالرفض فلابد من عمل إلتماس إعادة نظر امام لجنة طبية اخرى ( تظلم) واوقات كثيرة بيتقبل الطلب فى لجنة التظلم. الحالة بتاعة شلل الاطفال تستحق عربية مجهزة وايبقى ان عمك يحط جهاز بتاع شلل الاطفال وهو داخل.

اعتقد BMW بتكون فى حدود الخمسينات إلى الستينات وساعات فى اغلى من كدة

mony_tornado2000
22-04-2012, 05:24 AM
اخي الحبيب ارجوا الرد علي
اخي من زوي الاعاقة وفيه واحد قال له اجبلك سيارة الا هي اسمها التمناية ميكروباص
ومش عارف نوعها ولا تمنها وخايف يضحك عليه ممكن تفيدني باي شئ في الموضوع ده

tham1010
25-04-2012, 01:53 AM

المعاق له الحق فى سيارة ركوب وليس سيارة ميكروباص تجارى.

tham1010
25-04-2012, 01:57 AM
www.crystal-car.com (www.crystal-car.com)
الموضوع مش اعلان
الموضوع افاده لاصحاب الاعاقات اللي محتاجين حد يدلهم علي الصح في موضوع القومسيون الطبي وخلافه من امور سيارات المعاقين
الموضوع بقي كتير فيه النصب والاحتيال فلازم كان يبقي فيه موضوع زي ده يوصل المعاق بحد يكون فاهم وعارف الموضوع كويس
كثرة السمسره والنصب في الموضوع وصلت لحد خيالي

صدقوني الموضوع مش اعلان ولكنه افاده لذوي الاحتياجات الخاصه.

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته :1200F8~158:

شركة كريستال لسيارات المعاقين والسيارات المجهزه طبياً

شركة كريستال مجموعه اولاد حسين تعرض مجموعه من افضل السيارات الأوروبيه والكوريه بأسعار تجارية وبتخفيضات هائله للعميل لاول مره وللمرات الاخري

شركة كريستال ( المنطقه الحرة للاستثمار ) بورسعيد

موبايل 01000857547 - 01282557174

تليفون 0663746224

فاكس 0663746225

جميع الأجرائات والاستفسارات بأيد خبيره داخل الشركة

برجاء عدم التعامل مع السماسره :[/URL]

ممكن أسال ليه مش بيشترى التجار فى بورسعيد السيارات الحديثة من مختلف الموديلات؟ ليه الموديلات متكررة ومحدودة وكلها من 1997 إلى 2002. اين السيارات الحديثة من 2002 وحتى 2007 فى ناس ممكن تدفع المبلغ المطلوب لسيارة حالتها ممتازة. لماذا دائما سيارت بورسعيد مستهلكة وقديمة؟

bero78
25-04-2012, 02:27 AM
دمت بخير
انتظر ردك

الاخ الفاضل شكرا علي ردك علي الموضوع
حتي الان في الجمرك وصل حتي تاريخ 25/2 هتنتظر شويه من اسبوع الي اسبوعين و[اذن الله هبلغك النتيجه بنفسي

الاخ الفاضل شكرا علي الرد.
ولاكن حضرتك وردتش عليا في سعر الاسكودا

دمت بخير انتظر ردك

Shrouk
25-04-2012, 10:51 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا كنت كشفت يوم 2/2
وكنت عايزة اعرف هل ورقى وصل بور سعيد ولا لسه

bero78
26-04-2012, 01:29 PM
انا كنت كشفت يوم 2/2
وكنت عايزة اعرف هل ورقى وصل بور سعيد ولا لسه

اكيد وصلت . وصل بورسعيد ليوم 20/2 وما قبلة
تحياتي

basma ahmed
15-05-2012, 12:01 PM
لو سمحتو انا بابا عامل بتر فى رجلو الشمال من تحت الرقبه و مركب طرف صناعى ممكن اجيب العربيه من المعوقين ولا لا؟ و كمان هما بيحتاجو شهادة محو الاميه و مش عارفه اطلعهالو منين لو ينفع ممكن حد يساعدنى بالرد؟

علاء حسين 72
21-05-2012, 07:15 PM
اخذت موافقة على شراء سيارة للمعاقين بتاريخ 6/6/2007 وقمت بشراء السيارة بتاريخ 27/11/2007 فهل الخمس سنوات يتم احتسابها من تاريخ الموافق ام من تاريخ الشراء ارجو الافادة وجزاكم الله خيرا ؟

tham1010
22-05-2012, 12:32 PM
اخذت موافقة على شراء سيارة للمعاقين بتاريخ 6/6/2007 وقمت بشراء السيارة بتاريخ 27/11/2007 فهل الخمس سنوات يتم احتسابها من تاريخ الموافق ام من تاريخ الشراء ارجو الافادة وجزاكم الله خيرا ؟

الخمس سنوات تحسب من تاريخ الترخيص للسيارة.

tham1010
22-05-2012, 12:34 PM
لو سمحتو انا بابا عامل بتر فى رجلو الشمال من تحت الرقبه و مركب طرف صناعى ممكن اجيب العربيه من المعوقين ولا لا؟ و كمان هما بيحتاجو شهادة محو الاميه و مش عارفه اطلعهالو منين لو ينفع ممكن حد يساعدنى بالرد؟

كل حالات البتر تستحق سيارة معاقين حسب القانون. والمهم إستخراج شهادة محو أمية وهذا يحتاج أنك تدور على مكتب تعليم الكبار وتسجل اسمة فى دورة لمحو الأمية وبيمتحن بعد فترة ويستخرج الشهادة. اعتقد ان الحكومة تسعى لمحو أميه الناس فهيكون فى اكيد هيئة تعليم الكبار تقدر تعرف منها اكثر من اللنك التالى: دور على تليغونهم واتصل واستفسر

http://awww.net/edu_subjects.html

وها هى الفروع ابحث على حسب محافظتك

http://awww.net/orgbranch.html

bero78
22-05-2012, 09:54 PM

الخمس سنوات تحسب من تاريخ شراء السياره مش من تاريخ الترخيص ده عن تجربة

تحياتي

كمال....
22-05-2012, 11:05 PM
:Bravo::Bravo::Bravo::Bravo:

basma ahmed
23-05-2012, 10:58 AM
[QUOTE=tham1010;676125]كل حالات البتر تستحق سيارة معاقين حسب القانون. والمهم إستخراج شهادة محو أمية وهذا يحتاج أنك تدور على مكتب تعليم الكبار وتسجل اسمة فى دورة لمحو الأمية وبيمتحن بعد فترة ويستخرج الشهادة. اعتقد ان الحكومة تسعى لمحو أميه الناس فهيكون فى اكيد هيئة تعليم الكبار تقدر تعرف منها اكثر من اللنك التالى: دور على تليغونهم واتصل واستفسر

[URL="http://awww.net/edu_subjects.html"]http://awww.net/edu_su
متشكره اوى ربنا يكرمك

علاء حسين 72
23-05-2012, 05:40 PM
الخمس سنوات تحسب من تاريخ الترخيص للسيارة.
اشكركم على الرد
ولكن هل يمكننى عمل الكشف الجديد الان أم يجب انتظار مرور الخمس سنوات من تاريخ ترخيص السيارة ؟
وجزاكم الله خيرا

ko2525ka
08-06-2012, 03:33 PM
تمت الموافقة على شراء سيارة مجهزة اتومتيك ولكني كنت اختارت جمرك السويس هل يمكن تعديله الى بور سعيد

waeltango
08-06-2012, 05:43 PM
ياريت يا جماعه حد يفهمنا حكايه قضيه الاسترداد دى ..هل هى مضمونه؟ وايه الاجراءات المطلوبه ليها؟؟

tham1010
08-06-2012, 09:55 PM
تمت الموافقة على شراء سيارة مجهزة اتومتيك ولكني كنت اختارت جمرك السويس هل يمكن تعديله الى بور سعيد

ممكن ولكن هتلأخد وقت الحكاية لان الملف بتاعك هيتحول من جمرك لجمرك وهذا يتم باليد. مفروض كنت حددت الجمرك وانت لسة بتفتح الملف فى وزارة الصحة

tham1010
08-06-2012, 09:58 PM
ياريت يا جماعه حد يفهمنا حكايه قضيه الاسترداد دى ..هل هى مضمونه؟ وايه الاجراءات المطلوبه ليها؟؟

لو اللى عاوز يشترى العربية مش معاق يبقى بلاش تدخل فى الموضوع ده لانه خطر. لو اللى هيشتر العربية معاق وفعلا عاوزها ومحتاجها وقادر على مصارفها أقول له ادخل فى الموضوع بقلب جامد والموضوع مضمون جدا وإجراءاته ليست صعبة على الإطلاق

tham1010
08-06-2012, 10:04 PM
اشكركم على الرد
ولكن هل يمكننى عمل الكشف الجديد الان أم يجب انتظار مرور الخمس سنوات من تاريخ ترخيص السيارة ؟
وجزاكم الله خيرا

يا اخى لما تقدم على سيارة للمرة الثانية يجب ان ترفق جواب من الجمارك بفك الحظر عن العربية وهذا الجواب لا تحصل علية إلا لما تمر الخمس سنوات. ولكن ممكن تحصل على الجواب دة بعد ثلاث سنوات وهذا لو هتدفع جمارك العربية للمصلحة.

waeltango
09-06-2012, 04:36 AM
لو اللى عاوز يشترى العربية مش معاق يبقى بلاش تدخل فى الموضوع ده لانه خطر. لو اللى هيشتر العربية معاق وفعلا عاوزها ومحتاجها وقادر على مصارفها أقول له ادخل فى الموضوع بقلب جامد والموضوع مضمون جدا وإجراءاته ليست صعبة على الإطلاق

انا خلاص اشتريت العربيه بس انا عايز اعرف معلومات على قضيه استرداد ضريبه المبيعات ؟؟

tham1010
10-06-2012, 01:19 AM
انا خلاص اشتريت العربيه بس انا عايز اعرف معلومات على قضيه استرداد ضريبه المبيعات ؟؟

مبروك يا أخى. أشتريت العربية أمته؟ نوعها أيها والثمن بعد الفصال كان كام؟؟

حكاية إسترداد ضريبة المبيعات بتأخد وقت شوية، يمكن سنتين مثلا. لازم يكون معاك وصل لونة أحمر من الجمارك مفروض أخذته مع العربية من البائع. توكل محامى ويرفع لك القضية أمام القضاء الإدارى فى محكمة القضاء الإدارى فى القاهرة. لازم للاسف تترفع القضية فى القاهرة علشان تمشى. فى ناس كثيرة أستردت قيمة الضريبة التى بتكون مكتوبة فى الوصل الاحمر.

المهم تتفق مع المحامى ويكون حرك وبيتحرك أو عمل الحكاية قبل هذا..........

waeltango
10-06-2012, 04:50 AM
مبروك يا أخى. أشتريت العربية أمته؟ نوعها أيها والثمن بعد الفصال كان كام؟؟

حكاية إسترداد ضريبة المبيعات بتأخد وقت شوية، يمكن سنتين مثلا. لازم يكون معاك وصل لونة أحمر من الجمارك مفروض أخذته مع العربية من البائع. توكل محامى ويرفع لك القضية أمام القضاء الإدارى فى محكمة القضاء الإدارى فى القاهرة. لازم للاسف تترفع القضية فى القاهرة علشان تمشى. فى ناس كثيرة أستردت قيمة الضريبة التى بتكون مكتوبة فى الوصل الاحمر.

المهم تتفق مع المحامى ويكون حرك وبيتحرك أو عمل الحكاية قبل هذا..........
الله يبارك فى حضرتك ..انا اشتريت الاسبوع اللى فات دايو جولييت أتوماتيك موديل98 حالتها ممتازه بــ 24 ألف ..ايه رأيك فيها مع العلم ان الاسعار كانت شاده شويه ..

الايصال الاحمر اخدوه منى وانا خارج بالعربيه بس معايا ايصالين لونهم أخضر مكتوب فى كل واحد 4 الاف جنيه ..
تقبل تحياتى

dr_mrsh
12-07-2012, 04:41 PM
سلام عليكم انا عايز اسال حضرتكم عن شويه استفسارات
1/انا والدي عنه شلل اطفال ف رجله و قصور في ايده و هو دخل الكوميسيون قبل كده و رفضوه فهل من الممكن يدخل تاني و يتقبل و لا لا؟؟؟؟
2/ايه موضوع مرافق مدي الحياه ده و بيتعمل ازاي؟؟؟؟
3/و ياريت اعرف اسعار لانسر كريستاله من 99 ل 2002 و كمان النوبيرا و لانوس ؟؟؟
4/ اخر حاجه و معلش للاطاله ايه اجراءت سياره المعاق

tham1010
14-07-2012, 02:42 AM
1/انا والدي عنه شلل اطفال ف رجله و قصور في ايده و هو دخل الكوميسيون قبل كده و رفضوه فهل من الممكن يدخل تاني و يتقبل و لا لا؟؟؟؟

هو الظاهر من الحالة أن والد حضرتك عنده إعاقة مزدوجة بما يصعب معه أن يقوم بالقيادة بنفسة ويحتاج إلى من يقود له السيارة.. والحقيقة هذا النوع من الإعاقات بيرفض فى الكومسيون لان شرط الحصول على سيارة معاقيين هو ان المعاق يقود سياراته بنفسة لهذا فحالات الشلل الربعى وكف البصر والإعاقة فى القدمين وفى احد اليدين بتمنع المعاق من قيادة السيارة بنفسة

ممكن تجرب تانى محدش يعرف الظروف يعنى جايز الحال يتغير والدكتور اللى بيفحص يعدك وإن كان هذا صعب..

تقبل تحياتى

dr_mrsh
15-07-2012, 05:02 PM
هو الظاهر من الحالة أن والد حضرتك عنده إعاقة مزدوجة بما يصعب معه أن يقوم بالقيادة بنفسة ويحتاج إلى من يقود له السيارة.. والحقيقة هذا النوع من الإعاقات بيرفض فى الكومسيون لان شرط الحصول على سيارة معاقيين هو ان المعاق يقود سياراته بنفسة لهذا فحالات الشلل الربعى وكف البصر والإعاقة فى القدمين وفى احد اليدين بتمنع المعاق من قيادة السيارة بنفسة

ممكن تجرب تانى محدش يعرف الظروف يعنى جايز الحال يتغير والدكتور اللى بيفحص يعدك وإن كان هذا صعب..

تقبل تحياتى
شكرررررررررررررا علي الاهتمام و الرد

saqr841
11-08-2012, 04:09 PM
ممكن اعرف اسعار العربيات الاتوماتيك من 30 ل40 الف

tham1010
11-08-2012, 06:34 PM
ممكن اعرف اسعار العربيات الاتوماتيك من 30 ل40 الف

حضرتك قصدك أنواع العربيات مش أسعار العربيات... هو المبلغ كويس ويمكن يجيب لك التالى : ------------------- لانوس حتى 2002- نوبيرا 1 - نوبيرا2 - ماتركس2002- هيونداى أفنت 2000 - 2002- دايو لاسيتا- 2003 (وإن كانت نادرة شوية) لو زودت 5 الاف ممكن تجيب سكودا أوكتافيا 1997 - 1998

saqr841
14-08-2012, 02:53 PM
حضرتك قصدك أنواع العربيات مش أسعار العربيات... هو المبلغ كويس ويمكن يجيب لك التالى : ------------------- لانوس حتى 2002- نوبيرا 1 - نوبيرا2 - ماتركس2002- هيونداى أفنت 2000 - 2002- دايو لاسيتا- 2003 (وإن كانت نادرة شوية) لو زودت 5 الاف ممكن تجيب سكودا أوكتافيا 1997 - 1998

انا فعلا اقصد الانواع شكرا علي التصحيح ياباشا

الباشاaa
14-08-2012, 08:11 PM
طيب ممكن اعرف سعر وموديلات bmwاو مازدا3للمعوقين

tham1010
14-08-2012, 10:12 PM
طيب ممكن اعرف سعر وموديلات bmwاو مازدا3للمعوقين

مفيش مازدا والبى ام دابلوا موديلات التسعينات وبتكون من 60 الف واكثر

kamalhessen
21-08-2012, 12:33 AM
ارجو المساعده للاهمية . ابن عمى معاق جاب سيارة بجواب معاق من سنة 3008 وامتحن اكثر من ست مرات ولكن المرور متعنت معه والان عدى على شراء السيارة اكثر من ثلاث سنوات فهل ممكن يدفع فك الحظر الجمركى ال9600 جنيه و يرخص السيارة بدون رخصة القياده له رجاءا ايه حلها لانها صدأت من الركنة ولكم جزيل الشكر
ولكم جزيل الشكر

tham1010
21-08-2012, 02:36 AM
ارجو المساعده للاهمية . ابن عمى معاق جاب سيارة بجواب معاق من سنة 3008 وامتحن اكثر من ست مرات ولكن المرور متعنت معه والان عدى على شراء السيارة اكثر من ثلاث سنوات فهل ممكن يدفع فك الحظر الجمركى ال9600 جنيه و يرخص السيارة بدون رخصة القياده له رجاءا ايه حلها لانها صدأت من الركنة ولكم جزيل الشكر
ولكم جزيل الشكر

على قدر معرفتى، لازم يكون فى رخصة للعربية علشان يفك حظر. والحقيقة سيارات المعاقين مش بيطلع رخصة للعربية إلا بإستخراج رخصة السائق أولا.. وهذا شرط رئيسى. وبهذا فالعقدة فى رخصة القيادة. ولهذا فهناك ثلاث طرق لا غير1- تفتيح المخ فى المرور على الرغم من عدم وافقتى على هذه الطريقة2- إستخراج رخصة قيادة وتعلم القيادة بجد وبصر حتى النجاح لان الأمر ليس مستحيل. أنا عن نفسى رسبت فى اول مرة فى الإمتحان العملى ولكن لمدة شهر كامل كنت اخرج ثلاث مرات اسبوعيا واتدرب فى منطقة خلاء على جراكن الدهان الفارغة وبالفعل نجحت جدا فى الإمتحان فى المرة الثانية حتى ان الضابط عندما رأى انى اقوم بحركة الرجوع للخلف بشكل متعرج بطريقة جيدة أشار لى بالإنصراف ولكنى اصررت على إتمام الحركة للنهاية وليس فقط نصف المشوار...3- التخلص من السيارة لشخص يستطيع ضرب ورق لها أو يبعها قطع أو سيارة حوادث إلخ وهذه طرق لا اعرف عنها شياء وهتخسر فيها كثير....أرجو لك التوفيق..... وانصحك بعمل النصيحة الثانية وإذا كان الامر فيه تعنت أشتكى أو أنقل مرور تانى ,أكيد لهذه طريقة

dr_mrsh
21-08-2012, 06:53 AM

tham1010
22-08-2012, 03:57 AM

هى المشكلة أن والد حضرتك لا يستطيع قيادة السيارة بنفسة لان الإعاقة فى الرجل والإعاقة فى اليد وخاصة فى اليمين بيكون معه صعب قيادة السيارات بالتجهيز الذى تسمح بيه المجالس, لهذا أعتقد إنه من الصعب أن يسمح له بسيارة معاقين لانه لن يستطيع قيادها فهو يحتاج من يقودها له ( مرافق مدى الحياة) وهذا ضدد قانون سيارات المعاقين للأسف لان القانون لسيارات المعاقين يعطى المعاق القادر على قيادة سيارة بمساعدة الحق فى هذه السيارة لييسر بها حياته..

لهذا يكتب فى الرخصة بتاع السيارة " سيارة مجهزة لا يقودها إلا مالكها"

eslam awni
20-11-2012, 01:36 AM
السلام عليكم يا جماعه
لو سمحتم عندى استفسار صغير وياريت تساعدونى
دلوقتى انا كشفت عظام بتاريخ 8/10/2012
الجواب بيطلع امتى مع العلم انى كملت ال 40 يوم
وانا كاتب انى عايز احوله لجمارك بورسعيد
اعرف النتيجة ازاى بس من غير مشوار تاني لان المشوار بعيد عنى
ثانيا الجواب بروح انا اجيبه من المجالس الطبية ولا اروح على جمارك بور سعيد على طول؟
ارجوا الافادة جزاكم لله خيرا

حماده العربى
20-11-2012, 07:05 AM
السلام عليكم

انا الحمد لله خلصت الخمس سنين ورفعت الحظر وكشفت والجواب وصل

انا معايا شوما 99 عربيه ممتازه بس سوقها تقييل فى البيع

انا قررت مش بايعها وهشترى

عاوز اعرف ان كانت موجوده ولا لا

الاوبترا فى واحد اعرفه جابها بس مش عارف ان كانت موجوده ولا لا ولو موجوده سعرها كام

النوبيرا 2 كامله فول اوبشن اتوماتيك عامله كام ومانويل عامله كام موديل فوق ال 2000

والنوبيرا 1 بردو سعرها كام

سعر الاوكتافيا a4 موديل 98 او 99

وانا للاسف ما رجعتش فلوس الضريبه الاولى قومت كذا محامى بس محدش عارف يخلصها تقدر تفيدنى بايه فى المووضع دا

منتظر ردك

embaby
20-11-2012, 11:29 AM

لي زميلة تعاني من اعاقات بسيطة
اعوجاج في معظم اصابع اليدين وقصر قامة .. حيث ان طولها لا يتعدى ال 150 سم ويكاد يكون اقل من ذلك بكثير ونحافة مبالغ فيها جدا الى جانب بعض الاشياء في الفم والانف.. مع العلم انها تستطيع المشى بشكل طبيعى وتستخدم يديها في بعض الاعمال البسيطة.

فهل هذه الحالة من الممكن ان تحصل على الموافقة الطبية للحصول على سيارة مجهزة؟
وهل الكومسيون الطبي ... يضع في الاعتبار .. الحالة النفسية للمعاق.؟

وشكرا

embaby
27-11-2012, 04:39 PM

اعوجاج في معظم اصابع اليدين وقصر قامة .. حيث ان طولها لا يتعدى ال 150 سم ويكاد يكون اقل من ذلك بكثير ونحافة مبالغ فيها جدا الى جانب بعض الاشياء في الفم والانف.. مع العلم انها تستطيع المشى بشكل طبيعى وتستخدم يديها في بعض الاعمال البسيطة.

وشكرا

مافيش رد يا جماعة ولا ايه

JILANCO
27-11-2012, 05:10 PM
:shyy::shyy::shyy:

wisha123
27-11-2012, 05:26 PM
لو سمحت اريد اجبه وباسرع وقت ممكن
انا عندي اعاقه في يدي اليمنى وهي عدم القدره على فدرها بشكل طبيعي فهل يجوز لي الحصول على سياره معاقين ولا الاعاقه فقد تكون في الارجل شرط للحصول على جواب الكومسيون

myson medo
28-11-2012, 10:09 PM

وشكرا
يارب حد يفيدك

tham1010
29-11-2012, 12:49 AM

وشكرا

الحكم فى هذا الامر مدى قدرتها على استخدام يدها فى مسك الطارة وهذا يستلزم كشف طبى ليرى الطبيب إذا كانت الإعاقة فى اليدين أم فى يد واحد وهل الإعاقة تجعل من المستحيل ان تمسك طارة السيارة ام لا. ولكنى مش الوصف الذى تقولة حضرتك ففى الاغلب تكون هذه الحالة مستحقة لسيارة ولكن الامر يرجع فى النهاية للطبيب...

الكومسيون لا يكشف على الحالة النفسية للمتقدم... فقط النظر والعظام

tham1010
29-11-2012, 12:51 AM
لو سمحت اريد اجبه وباسرع وقت ممكن
انا عندي اعاقه في يدي اليمنى وهي عدم القدره على فدرها بشكل طبيعي فهل يجوز لي الحصول على سياره معاقين ولا الاعاقه فقد تكون في الارجل شرط للحصول على جواب الكومسيون

المعاقين فى الطرف العلوى لهم الحق فى الحصول على سيارة معاقين وأغلب الامر سيتم منحق سيارة معاقين لو كانت عدم قدرتك على فرد يديك تمنعك من استخدام المواصلات العادية مثل الاتوبيس...

Dr.tates
03-12-2012, 04:03 PM
انا كنت عايزة اعرف عربية kia سول و kia ريو للمعاقين موجوده فى جمارك بور سعيد ولا لأ ؟؟؟ وسعرهم كام ؟؟؟؟
ارجو الرد
شكرا SLAM

mo3tazanas
04-12-2012, 12:06 PM
السلام عليكم

انا الحمد لله خلصت الخمس سنين ورفعت الحظر وكشفت والجواب وصل

انا معايا شوما 99 عربيه ممتازه بس سوقها تقييل فى البيع

انا قررت مش بايعها وهشترى

عاوز اعرف ان كانت موجوده ولا لا

الاوبترا فى واحد اعرفه جابها بس مش عارف ان كانت موجوده ولا لا ولو موجوده سعرها كام

النوبيرا 2 كامله فول اوبشن اتوماتيك عامله كام ومانويل عامله كام موديل فوق ال 2000

والنوبيرا 1 بردو سعرها كام

سعر الاوكتافيا a4 موديل 98 او 99

وانا للاسف ما رجعتش فلوس الضريبه الاولى قومت كذا محامى بس محدش عارف يخلصها تقدر تفيدنى بايه فى المووضع دا

منتظر ردك
انا معلش مش فاهم كويس قصدك انت معاك كيا شوما فاكة حظر ومش هتبعها وعايز تجيب عربية تانية باسمك ليك والا لحد تانى؟
لو عايز تجيب لحد تانى انا جاهز ودة رقمى 01222396768 مهندس معتز

mo3tazanas
04-12-2012, 12:07 PM
انا كنت عايزة اعرف عربية kia سول و kia ريو للمعاقين موجوده فى جمارك بور سعيد ولا لأ ؟؟؟ وسعرهم كام ؟؟؟؟
ارجو الرد
شكرا SLAM
لا لسة ما نزلوش
فى بورسعيد ولا اسكندرية

egyman81
16-12-2012, 10:29 PM
باشا انا اخذت نتيجة القبول مكتوب فيها:
تاريخ جلسة التاهيل : 6/8/2012
تاريخ جلسة العيون : 3/10/2012
قررت اللجنة ان الحالة ينطبق عليها شروط الحصول على سيارة مجهزة طبيا
من جمرك بورسعيد
رقم الصادر القرار الى مصلحة الجمارك -
ادارة الاعفاءات 2809 بتاريخ 17/10/2012
عاوز اعرف الملف وصل بورسعيد ولا لا، وايه الاجراءات وايه الانواع والموديلات اللى ااقدر اشتريها انا معايا 40000 جنيه

egyman81
21-12-2012, 11:44 PM
ياجماعة حد يرد علينا

mo3tazanas
22-12-2012, 09:36 AM
40 الف يجبولك نوبيرا 2 -اوكتفيا 97 مانوال - سيراتو القديمة مانوال - ماتركس 2001 -لافيتا

راجية عفو الرحمن
31-12-2012, 02:49 PM
السلام عليكم انا اخدت قبل كدة سيارة معاقين من 5 و كام شهر و تم رفع حظرها
هل لى الحق فى سيارة اخرى و ماهى الاجراءت ارجو الرد سريعا

tham1010
31-12-2012, 09:55 PM
السلام عليكم انا اخدت قبل كدة سيارة معاقين من 5 و كام شهر و تم رفع حظرها
هل لى الحق فى سيارة اخرى و ماهى الاجراءت ارجو الرد سريعا

ايوة ليكى الحق فى سيارة طالما مرت خمس سنوات على السيارة الاولى. الخطوات بإختصار

1- الحصول على إفراج جمركى عن السيارة بحيث تستطيعى التصرف بالبيع فى السيارة الاولى. وبيتم الحصول على هذه الشهادة من مصلحة الجمارك من 4 شارع الطيران بالقاهرة. يجب ان يكون معكى السيارة بالتجهيز وكذلك ورقة من المرور ببايانات السيارة شهادة بيانات....وبتدفعى مبلغ اقل من 100 جنية فى المشوار دة

2- التقدم للمجالس الطبية لتحديد جلسة للكشف العيون والعظام

3- يجب ان يكون معكى الافراج الجمركى اثناء التقدم للمرة الثانية بعد الكشف بيطلع لك قرار كومسيون يسمح لك بالعربية الثانية

4- شراء السيارة وترخيصها عادى كالمرة الاولى

عمرو جمعة
03-01-2013, 09:16 PM
مساء الخير ليا استفسار بسيط وسريع اذا سمحتم
زوجتى لديها اعاقة شلل اطفال فى اليد اليمني وضمور عضلات مما لا يتيح لها قيادة اى سيارة مانويال هل تستحق سيارة معاقيين اوتوماتيك .
ثانيا اذا ربنا وفق وحصلنا على السيارة هل يجوز لي كزوج قيادتها داخل نطاق المحافظة فقط فى حالة اذا كانت فى مشوار ما ساحضرها او الاولاد من المدرسة وهكذا ولا لا يسمح بيها المرور مطلقا
ثالثا الكشف المستعجل بيبقا فى نفس اليوم ولا بيحدد جلسة فى يوم اخر
شكرا ليكم

احمدالعشرى
04-01-2013, 01:41 AM
انا اشتريت سيارة لانوس من سنتين منشركة كريستال وبعد ماتفقت مع المحاسب على 24000 ذهبت للاخ عادل فقال لا دىثمنها25500 المهم اشتريت وانا ماشى فى الطريق بعد ماخرجت من بورسعيدالعربية تعطل والموتور لايشتغل المهم جريت العربية لغاية المنصورة ب500ج واتارى الكامة ملحومة عندما سخنت وش السلندر ضرب ورحت لشركة كريستال واعطونى تصدق كام 500ج بعد البهدلة

tham1010
04-01-2013, 07:41 PM
انا اشتريت سيارة لانوس من سنتين منشركة كريستال وبعد ماتفقت مع المحاسب على 24000 ذهبت للاخ عادل فقال لا دىثمنها25500 المهم اشتريت وانا ماشى فى الطريق بعد ماخرجت من بورسعيدالعربية تعطل والموتور لايشتغل المهم جريت العربية لغاية المنصورة ب500ج واتارى الكامة ملحومة عندما سخنت وش السلندر ضرب ورحت لشركة كريستال واعطونى تصدق كام 500ج بعد البهدلة

عادى وبتحصل كثير.. لا تتوقع الملائكة على الارض. هما جابوا عربية مضروبة ولا يمكن يرجعوها او يسبوها على جنب. هتروح لصاحب نصبها ولكن من المفروض تكون رخيصة علشان تقدر تعمل العمرة الى هتكلف اقل حاجة الفين جنية

tham1010
04-01-2013, 07:43 PM
مساء الخير ليا استفسار بسيط وسريع اذا سمحتم
زوجتى لديها اعاقة شلل اطفال فى اليد اليمني وضمور عضلات مما لا يتيح لها قيادة اى سيارة مانويال هل تستحق سيارة معاقيين اوتوماتيك .
ثانيا اذا ربنا وفق وحصلنا على السيارة هل يجوز لي كزوج قيادتها داخل نطاق المحافظة فقط فى حالة اذا كانت فى مشوار ما ساحضرها او الاولاد من المدرسة وهكذا ولا لا يسمح بيها المرور مطلقا
ثالثا الكشف المستعجل بيبقا فى نفس اليوم ولا بيحدد جلسة فى يوم اخر
شكرا ليكم

لا يجوز قيادة السيارة لغير مالكها المعاق المكتوب اسمه على الرخصة ولو قابلت ضابط غلس ممكن يعمل لك مخالفةز لو انت فى منطقة هادية تجنب المناطق اللى بيكون فيها لجان...

الكشف المستجل بيكون النظر فى نفس يوم التقديم ولكن العظام بعدها بكام يوم...

hemaa
09-01-2013, 03:24 AM
انا خلصت 5 سنين وعايز اقدم وحدة جديدة هو ينفع انى افك جمارك دى بس من غير ما ابيعها وابدا من جديد وابيعها عند الشراء وانا لو فكيت الجمرك ممكن انا اسوقها وغيرى يسوقها عادى ولا برده هيبقا لا يسوقها غير ملكها ياريت الافادة بالاخص فى الموضوع التانى ده علشان انا عايز غيرى يسوقها ولو كتبتها باسم الى هيسوقها طبعا انا مش هعرف اسوقها ولازم تتعاد ترخيصها صح ولا لا ؟

tham1010
09-01-2013, 11:42 PM
انا خلصت 5 سنين وعايز اقدم وحدة جديدة هو ينفع انى افك جمارك دى بس من غير ما ابيعها وابدا من جديد وابيعها عند الشراء وانا لو فكيت الجمرك ممكن انا اسوقها وغيرى يسوقها عادى ولا برده هيبقا لا يسوقها غير ملكها ياريت الافادة بالاخص فى الموضوع التانى ده علشان انا عايز غيرى يسوقها ولو كتبتها باسم الى هيسوقها طبعا انا مش هعرف اسوقها ولازم تتعاد ترخيصها صح ولا لا ؟

أولا اهلا وسهلا

ثانيا ممكن طبعا تقدم على عربية اخرى ولكن أحذرك أنهم أصبحوا متشددين فى الكومسيون يعنى مش بيدوا عربية إلا لذى يستحقها. فكثير من الناس اللى كان عندهم عربيات وقدموا مرة ثانية على عربية تم رفض طلبهم رغم أنه قبل فى المرة الأولى... أصبح الكومسيون يطبق القانون بإعطاء المعاق سواء بالبتر أو شلل الأطفال لسيارة مجهزة... لهذا أنصحك لا تبيع السيارة قبل ما تحصل على موافقة الكومسيون للمرة الثانية حتى ولو عملت عقد سورى لو تطلب الأمر كذلك وهم لن يطلبوا منك ذلك...

السيارة بعد ما يفك حظر بعها فى الجمرك بيكون لك الحق فى بيعها لم تريد بدون دفع أى مقابل للحكومة. ويبقى خطوة فى المرور هو تقديم صورة لفك الحظر وشيل الجهاز من السيارة ويحضر المالك الجديد للتقديم على رخصة تجديد للسيارة على الوضع الجديد. وهنا تغير بيانات السيارة فى المرور وترفع كلمة لا يقودها إلا مالكها من الرخصة....

بالتوفيق وأبقى قولنا عملت أيه....

hemaa
10-01-2013, 07:07 AM
أولا اهلا وسهلا

ثانيا ممكن طبعا تقدم على عربية اخرى ولكن أحذرك أنهم أصبحوا متشددين فى الكومسيون يعنى مش بيدوا عربية إلا لذى يستحقها. فكثير من الناس اللى كان عندهم عربيات وقدموا مرة ثانية على عربية تم رفض طلبهم رغم أنه قبل فى المرة الأولى... أصبح الكومسيون يطبق القانون بإعطاء المعاق سواء بالبتر أو شلل الأطفال لسيارة مجهزة... لهذا أنصحك لا تبيع السيارة قبل ما تحصل على موافقة الكومسيون للمرة الثانية حتى ولو عملت عقد سورى لو تطلب الأمر كذلك وهم لن يطلبوا منك ذلك...

السيارة بعد ما يفك حظر بعها فى الجمرك بيكون لك الحق فى بيعها لم تريد بدون دفع أى مقابل للحكومة. ويبقى خطوة فى المرور هو تقديم صورة لفك الحظر وشيل الجهاز من السيارة ويحضر المالك الجديد للتقديم على رخصة تجديد للسيارة على الوضع الجديد. وهنا تغير بيانات السيارة فى المرور وترفع كلمة لا يقودها إلا مالكها من الرخصة....

بالتوفيق وأبقى قولنا عملت أيه....
شكرا لحضرتك
يعنى انا لو خليت العربية معايا بعد فك الجمارك من المرور انا اسوقها وغيرى عادى بدون مشاكل ؟بس طبعا انا كدة هعيد ترخيصها من جديد حتى لو باسمى علشان تبقا عدية واى حد يسوقها

tham1010
10-01-2013, 11:13 PM
شكرا لحضرتك
يعنى انا لو خليت العربية معايا بعد فك الجمارك من المرور انا اسوقها وغيرى عادى بدون مشاكل ؟بس طبعا انا كدة هعيد ترخيصها من جديد حتى لو باسمى علشان تبقا عدية واى حد يسوقها

فى توضيح بسيط المفروض المعاق مش يكون قادر على قيادة السيارة العادية بسبب إعاقته ولهذا يتم تجهيز السيارة ويرفض المرور ترخيص السيارة بدون ان تكون مجهزة حسب قرار الكومسيون. فلو حضرتك هتفضل مالك للسيارة إذا هتبقى السيارة مجهزة ولا يحق قيادتها إلا لمالكها المعاق نفسه..

أما لو بعت السيارة لشخص عادى فعد الترخيص يرفع المالك العادى التجهيز من السيارة ويكون هو وحدة المالك للسيارة وله الحق فى قيادتها.

ومن هذا نفهم أن فك الحظر هو يتيح لك التصرف فى السيارة بالبيع أو توكيل القيادة ولكن وجود التجهيز يكون شرط لان تقود ان سيارة عادة. لهذا أرى إذا كنت تريد قيادة السيارة أنت وغيرك أن تبيع السيارة سوريا أو بتوكيل للزوجة مثلا او لاحد الأقارب الثقة وترفع الجهاز من السيارة ويتم الترخيص على الوضع الجديد وبعد الترخيص تعيد تركيب التجهيز حتى تستطيع ان تقودها انت وغيرك إذا يكون الشخص العادى هو صاحب الترخيص وأنت من تقود مشاركة معه وليس العكس..

بالتوفيق...

mohamed hossam elemam
10-01-2013, 11:39 PM
انا اعرف بعد اسعار السيارات المعاقين لان بعض اصدقائي اشتراها متركس 2002 سعرها 42 الف واوكتافيا 2002 سعرها 48 الف ونوبيرا 1999 سعرها حوالي من 35 الي 40 الف حسب الحاله والامكانيات واوكتافيا موديل 2006 سعرها 90 الف هي غاليه شويه والمرسيدس والبي ام دبليو اخر حاجه اعرفها انهم مبقوش ينزلو منها معاقين لانها سعرها غالي اوي وصعبت التحكم لذو الاحتياجات الخاصه ومينفعش امتلاك سيارتين معاقين اذا ارت ساره اخري يجب ان تبيع السياره الاولي :018A1D~146::018A1D~146::fun_36_3_9[1]:

tham1010
11-01-2013, 12:54 AM
انا اعرف بعد اسعار السيارات المعاقين لان بعض اصدقائي اشتراها متركس 2002 سعرها 42 الف واوكتافيا 2002 سعرها 48 الف ونوبيرا 1999 سعرها حوالي من 35 الي 40 الف حسب الحاله والامكانيات واوكتافيا موديل 2006 سعرها 90 الف هي غاليه شويه والمرسيدس والبي ام دبليو اخر حاجه اعرفها انهم مبقوش ينزلو منها معاقين لانها سعرها غالي اوي وصعبت التحكم لذو الاحتياجات الخاصه ومينفعش امتلاك سيارتين معاقين اذا ارت ساره اخري يجب ان تبيع السياره الاولي :018A1D~146::018A1D~146::fun_36_3_9[1]:
الاسعار دى غالية اربع الاف جنية على الاقل عن الحال من سنتين على الرغم من ان أرتفاع الدولار ليس له علاقة بالأمر فالسيارات مركونة من فترة والتاجر لا لحق يشترى ولا يبيع... عجبى

samir1
11-01-2013, 03:30 AM
السلام عليكم
الاخ من شركة كريستال ممكن اعرف الورق بتاعى وصل من المجلس الطبى للجمارك ولا لسة
مع العلم ان تاريخ الصادر فى جواب المجلس الطبى 2012/12/10
جمرك شبين
وشكرا

hemaa
12-01-2013, 05:17 AM
فى توضيح بسيط المفروض المعاق مش يكون قادر على قيادة السيارة العادية بسبب إعاقته ولهذا يتم تجهيز السيارة ويرفض المرور ترخيص السيارة بدون ان تكون مجهزة حسب قرار الكومسيون. فلو حضرتك هتفضل مالك للسيارة إذا هتبقى السيارة مجهزة ولا يحق قيادتها إلا لمالكها المعاق نفسه..

أما لو بعت السيارة لشخص عادى فعد الترخيص يرفع المالك العادى التجهيز من السيارة ويكون هو وحدة المالك للسيارة وله الحق فى قيادتها.

ومن هذا نفهم أن فك الحظر هو يتيح لك التصرف فى السيارة بالبيع أو توكيل القيادة ولكن وجود التجهيز يكون شرط لان تقود ان سيارة عادة. لهذا أرى إذا كنت تريد قيادة السيارة أنت وغيرك أن تبيع السيارة سوريا أو بتوكيل للزوجة مثلا او لاحد الأقارب الثقة وترفع الجهاز من السيارة ويتم الترخيص على الوضع الجديد وبعد الترخيص تعيد تركيب التجهيز حتى تستطيع ان تقودها انت وغيرك إذا يكون الشخص العادى هو صاحب الترخيص وأنت من تقود مشاركة معه وليس العكس..

بالتوفيق...

شكرا لااهتمام حضرتك
انا بس اللى خايف منه انه لو حتى بعتها سورى وكدة الرخصة بتاعتى بعد البيع علشان اعرف اسوقها هيتكتب فيها ايه اصله مكتوب حاليا يقود مركبة رقم كذا يعنى مينفعش اسوق غيرها ده طبيعى ولا انا امر مختلف ولا ايه.

egyman81
12-01-2013, 11:06 AM
من جمرك بورسعيد
عاوز اعرف الملف وصل بورسعيد ولا لا، وايه الاجراءات وايه الانواع والموديلات اللى ااقدر اشتريها انا معايا 40000 جنيه

يباشا يلى تبع شركى كريستال اواى شركه ترد عليا انا حاطط البوست من يوم 16-12-2012 رد عليا الله يباركلك

egyman81
12-01-2013, 11:11 AM
من جمرك بورسعيد
يجماعه حد يرد علينا انا حاطط البوست من يوم 16-12-2012

egyman81
12-01-2013, 11:13 AM
:sycho26:حد يرد ابوس ايديكم

tham1010
12-01-2013, 07:49 PM
من جمرك بورسعيد
يجماعه حد يرد علينا انا حاطط البوست من يوم 16-12-2012

أرد أنا عليك ومفيش داعى تبوس ايد حد أنت مرحب بيك فى المنتدى

أولا لو الكشف فى شهر أكتوبر فأعرف انه اكيد وصل الورق لبورسعيد من زمان... وحضرتك مفيش إجراءات أنت تروح تختار وتنقى ولما تختار وتعمل عقد وتدفع مقدم، التاجر هيأخد العقد ويروح هو مكتب الجمرك فى بورسعيد ويخلص لك كل حاجة ويسلم لك العربية بعدها بكام يوم إذ لم يكن فى نفس اليوم. وبتروح المكتب معاه تمضى على الورق كله وتستلم وتمشى

أنصحك تأخد تليفون شركة كريستال وتخليهم يسألوا ليك قبل ما تروح. التلفون موجود فى الموقع هنا..

مبلغ ال 40 الف ممكن يتيح لك انواع من السيارات..

سكودا
موديلات تبدأ من 98 : 2005
السعر يبدأ من 45000 جنيه مصري– 90الف
سعر اوكتافيا مانيول 2002 جميع الكماليات 59 الف
سعر أوكتافيا أتوماتيك 2005 جميع الكمليات 85 الف

Daewoo دايوا – نوبيرا
نوبيرا 1 * 20000 : 25000 جنيه مصري . مودلات 96 : 99
نوبيرا 2 * 25000 : 33000 جنيه مصري . موديلات 99: 2002

Daewoo لانوس 1
السعر يبدأ من 18000 جنيه مصريوحتى 24 الف. موديلات 97: 2002

Hyundai هيونداى
النترا: 30000 جنيه مصريموديلات 2000
ألنترا 70 الف موديل 2007

ماتريكس : 37000 إلى 45000 جنيه مصريموديلات 2001 – حتى 2003

Kia كيا شوما
السعر يبدأ من 24000 إلى 30000 جنيه مصري. موديلات 1997 – 2000

egyman81
13-01-2013, 04:54 AM
أرد أنا عليك ومفيش داعى تبوس ايد حد أنت مرحب بيك فى المنتدى

أولا لو الكشف فى شهر أكتوبر فأعرف انه اكيد وصل الورق لبورسعيد من زمان... وحضرتك مفيش إجراءات أنت تروح تختار وتنقى ولما تختار وتعمل عقد وتدفع مقدم، التاجر هيأخد العقد ويروح هو مكتب الجمرك فى بورسعيد ويخلص لك كل حاجة ويسلم لك العربية بعدها بكام يوم إذ لم يكن فى نفس اليوم. وبتروح المكتب معاه تمضى على الورق كله وتستلم وتمشى

أنصحك تأخد تليفون شركة كريستال وتخليهم يسألوا ليك قبل ما تروح. التلفون موجود فى الموقع هنا..

مبلغ ال 40 الف ممكن يتيح لك انواع من السيارات..

سكودا
موديلات تبدأ من 98 : 2005
السعر يبدأ من 45000 جنيه مصري– 90الف
سعر اوكتافيا مانيول 2002 جميع الكماليات 59 الف
سعر أوكتافيا أتوماتيك 2005 جميع الكمليات 85 الف

Daewoo دايوا – نوبيرا
نوبيرا 1 * 20000 : 25000 جنيه مصري . مودلات 96 : 99
نوبيرا 2 * 25000 : 33000 جنيه مصري . موديلات 99: 2002

Daewoo لانوس 1
السعر يبدأ من 18000 جنيه مصريوحتى 24 الف. موديلات 97: 2002

Hyundai هيونداى
النترا: 30000 جنيه مصريموديلات 2000
ألنترا 70 الف موديل 2007

ماتريكس : 37000 إلى 45000 جنيه مصريموديلات 2001 – حتى 2003

Kia كيا شوما
السعر يبدأ من 24000 إلى 30000 جنيه مصري. موديلات 1997 – 2000
الله يبارك فى عمرك انا رحت الاسبوع اللى فات وقالولى لسا الورق موصلشى وعشان كده دورت ابوس الايادى ههههههههه عشان مش عارف اعمل ايه بس انا هتصل فهلا بشركة تشوفلى الدنيا بس سؤال هوا الدنيا هناك بالدور لان فى واحد بيقولوى يمكن دور ورقكم مجاش.SLAM:286:

محمود عوض الله
14-01-2013, 10:03 PM
من فضلك كان عندى استفسار بسيط اخت مراتى عندها رجل اقصر من رجل حاجه بسيطه بالاضافه انى عندها ضمور فى الاعصاب والعضلات بيدها اليمنى هل تستحق سياره معاقين او لا ارجو الرد فى اسرع وقت ممكن انا رقمى 01007987373

hag450
20-01-2013, 01:25 AM
الاخ الفاضل انا معاق وكشفت يوم25\11\2012 هل الورق وصل للجمارك ام لا ولك جزيل الشكر

hag450
20-01-2013, 08:17 PM
يا جماعة حد يرد على الاعضاء فى الموقع ولا الموقع مغلق للتحسينات
اشكر كل من قرأ وله تحياتى

hag450
20-01-2013, 08:19 PM
:GROWIN~12::GROWIN~12::GROWIN~12::GROWIN~12::GROWI N~12:

إيهاب كروز
21-01-2013, 06:41 AM
محدش يتوقع انه ممكن يلاقى رد على اسألته يا جماعة لانه ببساطة اللى فاتح الموضوع هو صاحب شركة سيارات وعامله للدعايا وحاطط فيديو للشركة والقائمين عليها

فلا تتوقعوا من حد معلن عامل موضوع لمصلحة شخصية له انه يجاوب على استفساراتكم اللى يقدر يجاوب عليكم ويخدمكم هم الاعضاء وليس المنتفعين اصحاب المصالح

tham1010
21-01-2013, 04:33 PM
الاخ الفاضل انا معاق وكشفت يوم25\11\2012 هل الورق وصل للجمارك ام لا ولك جزيل الشكر

أرد انا عليك.. اولا الورق بيأخد شهر فى الوصول ومرات بيأخد اقل من كدة يعنى انشاء الله يكون وصل الورق

صاحب اعلان العربيات دة دخل مرة وعمل الاعلان وخلاص. يعنى مش متابع. انت تأخد التليفون بتاعهم وتتصل بيهم وهما هيسألوا لك ولكن طبعا هتروح لهم تشوف البضاعة اللى عندهم اول ما تنزل بورسعيد.

فى طريقة ثانية وهى تتصل بالدليل 140 وأسأل على تليفون جمرك بورسعيد هتلاقيه موجود اكيد

وفى طريقة ثالثة وهلا انك تروح تتفرج على العربيات فى بورسعيد وتختار وتدفع مقدم تحجز بيه العربية قبل ما الاسعار تولع من سعر الدولار اللى كل يوم بيزيد. والتاجر اللى هتأخد منه العربية هيتصل بيك فى حالة لو كان الورق لسة مش وصل علشات تروح تستلم العربية وتدف بقية الفلوس وتوقع فى الجمرك امام الموظف

hag450
21-01-2013, 06:52 PM
أرد انا عليك.. اولا الورق بيأخد شهر فى الوصول ومرات بيأخد اقل من كدة يعنى انشاء الله يكون وصل الورق

صاحب اعلان العربيات دة دخل مرة وعمل الاعلان وخلاص. يعنى مش متابع. انت تأخد التليفون بتاعهم وتتصل بيهم وهما هيسألوا لك ولكن طبعا هتروح لهم تشوف البضاعة اللى عندهم اول ما تنزل بورسعيد.

فى طريقة ثانية وهى تتصل بالدليل 140 وأسأل على تليفون جمرك بورسعيد هتلاقيه موجود اكيد

وفى طريقة ثالثة وهلا انك تروح تتفرج على العربيات فى بورسعيد وتختار وتدفع مقدم تحجز بيه العربية قبل ما الاسعار تولع من سعر الدولار اللى كل يوم بيزيد. والتاجر اللى هتأخد منه العربية هيتصل بيك فى حالة لو كان الورق لسة مش وصل علشات تروح تستلم العربية وتدف بقية الفلوس وتوقع فى الجمرك امام الموظف
الاخ العزيز اشكر لك اهتمامك وردك واذا كان هذا هو حال الشركة انهم لايردوا على اى استفسار يوجه اليهم فلماذا فتحوا هذا الموضوع فى هذا الموقع المحترم اخيرا لك خالص شكرى

crystalcar
22-01-2013, 05:28 PM
الموضوع اسهل مايكون ياجماعه كان فيه مشكله في الايميل ومبيوصليش ان في حد بعتلي او حد رد او اي حد كتب حاجه بس انا بعتذر ليكم ومتابع معاكم والموضع مش دعايه الموضوع فعلا لخدمه المعاقين بس ياريت الناس تعرف ان الموضوع ده ليهم وحفاظا علي حقهم وفلوسهم من السماسره وغيره والتجشع بالاسعار والمتاجره علي حساب المعاقين الغلابه
اسئلوا اي حد تعامل مع كريستال اولاد حسين وهو يرد

للمراسله علي الفيس بوك
http://fb.com/Crystal.Awlad.Hussin

crystalcar
22-01-2013, 05:45 PM

والدك يستحق سياره معاقين ولكن يجب احضار شهاده محو الاميه من مركز محو الاميه بشاره جسر السويس
وزارة التربيه والتعليم
وثانيا بيروح المجالس الطبيه
مدينه نصر الحي ابسادس - امام كليه الازهر بنات شارع الصحه - المجالس الطبيه المتخصصه

crystalcar
22-01-2013, 05:48 PM

موضوع السياره التمنايه اسمها كيا تاونر وهي عربيه ممتازه لكن قطع الغيار متوفره في القاهره بورسعيد الاسكندريه وغير متوفره في الاقاليم
واسعارها تبدا من 26 الي 28
كامله مانول زجاج كهرباء + تكييف
شكرا
:waving:

crystalcar
22-01-2013, 05:53 PM
يا جماعة حد يرد على الاعضاء فى الموقع ولا الموقع مغلق للتحسينات
اشكر كل من قرأ وله تحياتى

حضرتك ارسلي الاسم بالكالمل علي 01000857547
او علي صفحتنا علي الفيس بوك

crystalcar
22-01-2013, 05:56 PM
يباشا يلى تبع شركى كريستال اواى شركه ترد عليا انا حاطط البوست من يوم 16-12-2012 رد عليا الله يباركلك
حضرتك ممكن تبعت الاسم علشان اقدر ارد عليك الاسم بالكامل

crystalcar
22-01-2013, 05:58 PM
بالنسبه لفك الحظر للعربيه الاولي حضرتك تقدر تفك عادي وتنقل العربيه باسم اي حد انما لو حضرتك عايز تخلي العربيه باسمك وتشتري عربيه تانيه
هتحتاج تتصل بيا وارد عليك في الموضوع ده لانه خاص بالجمارك وبأذن الله ليها حل
01000857547

crystalcar
22-01-2013, 06:01 PM
الاسعار دى غالية اربع الاف جنية على الاقل عن الحال من سنتين على الرغم من ان أرتفاع الدولار ليس له علاقة بالأمر فالسيارات مركونة من فترة والتاجر لا لحق يشترى ولا يبيع... عجبى
السيارات غليت والمركونه اللي حضرتك بتقول عليها دي
بتبقي مش مدفوع جمركها
ولو حضرتك لاحظت هتلاقي ان السيارات المركون دي سعرها زاد تقوم تسال ازاي ارد انا عليك واقولك ان السيارات المركونه مش مدفوع جمركها ولما الدولار يزيد السعر في الجمرك بيزيد لانها خزنه جمركيه تتعامل بالدولا واليورور علي حسب عمله المنشأ للسياره
وشكرا
صفحتنا علي الفيس بوك

crystalcar
22-01-2013, 06:03 PM
السلام عليكم
الاخ من شركة كريستال ممكن اعرف الورق بتاعى وصل من المجلس الطبى للجمارك ولا لسة
مع العلم ان تاريخ الصادر فى جواب المجلس الطبى 2012/12/10
جمرك شبين
وشكرا
وصل حتي الان الي جمارك بورسعيد حتي تاريخ 28/11/2012
حضرتك ممكن تنتظر اسبوع
او تبعت لنا اسمك وتاريخ الكشف
في رساله علي 0100857547

crystalcar
22-01-2013, 06:05 PM
محدش يتوقع انه ممكن يلاقى رد على اسألته يا جماعة لانه ببساطة اللى فاتح الموضوع هو صاحب شركة سيارات وعامله للدعايا وحاطط فيديو للشركة والقائمين عليها

فلا تتوقعوا من حد معلن عامل موضوع لمصلحة شخصية له انه يجاوب على استفساراتكم اللى يقدر يجاوب عليكم ويخدمكم هم الاعضاء وليس المنتفعين اصحاب المصالح
شكرا
:fun_11_15_21[1]:

tham1010
22-01-2013, 10:25 PM
كريستال كار.:::: أهلا وسهلا بك وبعودتك بجد محتاجين معلوماتك. حاولت ارد على الكثير فى غيابك. منور مطرحك. ونرجوا أستمرار التعاون والمتابعة على الموقع ولك جزيل الشكر

tham1010
22-01-2013, 11:15 PM
كريستال كار:: موقع الشركة اللى كان فيه بعض صور وأسعار السيارات متوقف والظاهر فيه فيرس.... نرجو التعامل مع هذا الموقف لانه كان موقع مفيد...

على فكرة أنا أشتريت منك سيارة من سنتين وكانت المعاملة جيدة...

samir1
25-01-2013, 04:10 AM
الاخوة من شركة كريستال انا كنت عاوز اعرف اسعار السيارات بعد ارتفاع الدولار
انا معايا فى حدود 27000
يجيبوا اية
وشكرا

samir1
25-01-2013, 04:15 AM
الاخوة من شركة كريستال انا كنت عاوز اعرف اسعار السيارات بعد ارتفاع الدولار
انا معايا فى حدود 27000
يجيبوا اية
وشكرا

crystalcar
03-02-2013, 03:13 PM
كريستال كار:: موقع الشركة اللى كان فيه بعض صور وأسعار السيارات متوقف والظاهر فيه فيرس.... نرجو التعامل مع هذا الموقف لانه كان موقع مفيد...

على فكرة أنا أشتريت منك سيارة من سنتين وكانت المعاملة جيدة...

اعذرني في خلال شهر بأذن الله الموقع هيشتغل بس جاري التعديل وتغير شكله الي الاحدث:3_8_14:

crystalcar
03-02-2013, 03:15 PM
كريستال كار.:::: أهلا وسهلا بك وبعودتك بجد محتاجين معلوماتك. حاولت ارد على الكثير فى غيابك. منور مطرحك. ونرجوا أستمرار التعاون والمتابعة على الموقع ولك جزيل الشكر

لك كل التقدير والاحترام :14FEAD~151:

mr_ahmed1296
04-02-2013, 05:15 PM
هل تم تغيير قانون الجمارك ليصبح الحظر 6 سنوات بدل 5 ارجو الرد

elgzar100
06-02-2013, 03:25 AM
دمت بخير
انتظر ردك
طلب بسيط من اصحاب الخبرة انا والدى معاق وجاب عربية قبل كدة من خمس سنوات وكنت عاوز اجيب عربية بس المشكلة انى المبلغ الى معاية 13000جنية ومش عارف يجيبو عربية اية وهل يجيبو عربية لانوس 1 ارجو الافادة ولكم جزيل الشكر عبدة الجزار من سكان الجيزة :08da300846c84943ae1

شادي_عباس
06-02-2013, 11:50 AM
السلام عليكم .. انا معايا بومة 2006 معاقين والمفروض اني خلصت ال3 سنين وهروح بكرة ادفع 9600 جنيه بتوع حظر الجمارك . المعاق تابع لقسم مرور مختلف عن اللي انا تابع له فالمفروض اعمل ايه ؟؟؟ وثانيا انا شايل الجهاز فهل اركبه قبل ما اروح ؟؟؟ وايه الورق اللي اخده معايا ؟ وايه اللي انا هستلمه من هناك .
وشكرا مقدما

ويرر
04-03-2013, 01:19 PM
احنا حاليا فى 2013 وانا معاق بشلل نصفى وعاوز اشترى عربية ومن الاقصر ممكن حديقلى خطواط علشان اشترى عربية وانا معايا 280000ممكن حذ يقلى انواع السياراة فى حدود تمنى بالله عليكم حد يرد على سوالى

sicobiso
30-04-2013, 11:52 PM
السلام عليكم
انا امي كانت اشترت عربية اوكتافيا 2002 من حوالي سنتين لخالي ب 52000 الف
فاكانت هي بقي عايزة تشتري عربية تانية ليها هي فكنت سمعت ان الحظر بيتفك عن العربية بعد 3 سنين الكلام ده صح ول لا
و لو فعلا الحظر هايتفك ينفع اشتري عربية تانية جديدة
انا عايز اعرف التفاصيل كلها
للعلم ** العربية جيبنها من حوالي سنتين و كام شهر
فعايز اعرف التفاصيل علشان اشتري واحدة جديدة تانية ؟؟؟؟