العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 07-03-2012, 11:08 PM
SheNo0o SheNo0o غير متواجد حالياً

SheNo0o has a spectacular aura aboutSheNo0o has a spectacular aura about
افتراضي سؤال في تعديل كل مكونات العفشه من عربيه ل عربيه تانيه

بسم الله الرحمن الرحيم

مساء الخير عليكم جميعا او صباح الخير علي حسب وقت دخولك الموضوع

انا كنت عايز اطرح استفسار لينا كلنا جميعا ياريت اهل الخبرة يردوا علياه فيه

لانه اكيد مهم وممكن يفيد اغلب الناس الي معاها عربيات قطع غيارها مش موجوده بوفرة او بسهوله او بنتعب علي ما نلاقيها او نلاقي سعرها كويس

انا معايه عربيه hyundai sonata موديل 1996 طبعا الموديل قديم ومش موجود ف مصر بكترة زي باقي موديلات هيونداي العفشه عندي انا مش مرتاح فيها حاجات كتير وبلاقيلها حاجتها بصعووووبه جدا ولو لقيت بيبقا سعرها غااااااااااالي جدا

السؤال بقا علشان مطولش اكتر من كده

ياتري ممكن الواحد يغير العفشه كاااااااااامله من عربيه ل عربيه تانيه مثلا يكون ليها نفس الشاسيه او الابعاد او يكون في عربيه تانيه مشتركه معاها في كل حاجه

ولا لازم افك عند عفشجي واعد اوفق واظبط وكده واشوف دي تبع عربيه ايه تركبلها وكده
ياتري مثلا ممكن في حالتي اركبلها عفشه النترا كامله او اكسنت كامله
ولا هيبقا في مشاكل ولا ايه
انا محتاج حد يفهمني يا جماعه او يرد علياه انا بشد العربيه شويه شويه
وفاقت والخطوة الجايه عايز اظبط العفشه لان المساعدين ف الضياع والسست بتتطلع وتنزل مفيش اي مقاومه ف الحمل ع المساعد قرب يضرب طبعا والكبالن بتطقطق وهكذا
مع العلم العربيه فيها abs نزله بيه وبيتهيقلي ان الصنايعيه البهوات لما معرفوش يصلحوا زي ما انا حاسس انه لغوة لان جربت فمرة افرمل جامل العربيه زحفت مش زي الاول عجله تمسك وتسيب وكده
ياريت ياجماعه نصيحه او رد من اهل الخبرة انا زهقت بجد ومش عارف اعملها ايه

ومش عايزين نبيعها علشان بس محدش يقولي بيع علشان ليها قيمه عاطفيه كبيرة
عربيه والدي الله يرحمه واخويا مش عايز نبيعها ف اعتبروني بعدل عربيه بظبطها يعني وكده

محتاج الاقيلها كبالن اغير ال 4 داخلي وخارجي لانهم خلاص مشوار كمان ويبقوا ف الضياع
محتاج اغير 4 تيول وطنابير والماستر بايظ اغيرة هو كمان بالمرة
محتاج 4 مساعدين ويايات
دي الحاجات الي ظاهرة وعارف انها بالفعل بايظه ومحتاجه تغيير
مش عارف بقا هتكون محتاجه تغيير مقصات غيرة مش عارف بس كده

قديم 07-03-2012, 11:43 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال في تعديل كل مكونات العفشه من عربيه ل عربيه تانيه

الموضوع بسيط انت محتاج عفشجى كويس وشاطر
أما الABS الوحدة بتاعته بتتجاب إستيراد بس معنديش فكرة عن كيفية تشغيلها لأن أغلب الناس لما بتبوظ بيلغوها ويركبوا مشترك بدالها
وعموما لو الفرامل اتظبطت مش هتحتاج الABS إلا لو بتستخدم الفرامل كتير او على حسب طبيعة سواقتك
لكن عموما انا اعرف عفشجى وبتاع فرامل نمرة واحد وكمان عندى حل للكبالن البايظة لو ملهاش بديل أو البديل بتاعها غالى وكمان بأقل تكلفة
قديم 07-03-2012, 11:48 PM
SheNo0o SheNo0o غير متواجد حالياً

SheNo0o has a spectacular aura aboutSheNo0o has a spectacular aura about

شكرا لك اخي العزيز علي سرعه ردك
يعني انا لو رحت ل عفشجي وفكيت العفشه او لو هو بص عليها
ممكن يقدر يقولي البدايل لكل مكونات العفشه الي انا محتاجها دي من عربيه ايه مشتركه ما بينهم ولا اعمل ايه مع العلم
انا في المحله مش في القاهرة
قديم 08-03-2012, 12:13 AM

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SheNo0o مشاهدة المشاركة

شكرا لك اخي العزيز علي سرعه ردك

يعني انا لو رحت ل عفشجي وفكيت العفشه او لو هو بص عليها
ممكن يقدر يقولي البدايل لكل مكونات العفشه الي انا محتاجها دي من عربيه ايه مشتركه ما بينهم ولا اعمل ايه مع العلم
انا في المحله مش في القاهرة
من غير ما يفك ولا أى حاجة هو بيعرف العربية عاوزة اه بتغير وأه يتجاب جديد ويقدر يلم الدور فى أضيق الحدود وتستلم عربيتك ونتا واقف لو تبقى معاه من أول اليوم هتروح بيها إن شاء الله فى نفس اليوم
قديم 08-03-2012, 12:18 AM

بس السؤال للى محيرنى إزاى المحلة مفيهاش صنايعية شطار زى هنا ؟؟؟