العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA

شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA شيري اسبرانزا CHERY SPERANZA شركة شيرى الصينية من اكبر الشركات الصينية بدات تستعين بتصميمات ايطالية وتقنيات متعددة لتقديم سيارات تجمع بين الاقتصادية والجمال تصنع بعض موديلاتها فى مصر تحت اسم اسبيرانزا ومن اشهر الموديلات اسبيرانزا تيجو - M11 - A516 - A620 -QQ - A11 - A15 -A3

قديم 21-09-2011, 12:05 AM
osa92003 osa92003 غير متواجد حالياً

osa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond repute
للاهمية محتار جدا : انقل الغيار ولا مانقلش ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فى موضوع عايز اعرف رايكم فيه انتم عارفين الطرق العظيمه عندنا والزحمه اللى مالهاش اى حل دلوقت لو انا كنت جايب التالت او الرابع وبجرى على 90 او 100 ممكن الاقى نفسى بهدى شويه واوصل لسرعه 50 مثلا وبعدين ارجع اشد تانى
ياترى انزل بالغيار للسرعه الاقل وارجع تانى للغيار الاعلى وممكن الواحد يعمل كده كتير اوى
ولا افضل على نفس الغيار العالى واكمل

قديم 21-09-2011, 12:17 AM
shawki shawki غير متواجد حالياً

shawki has a spectacular aura aboutshawki has a spectacular aura about
افتراضي رد: محتار جدا : انقل الغيار ولا مانقلش ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اولا احب اشكر حضرتك على طرح الموضوع ثانيا انا فى رأيى الاتنين ليهم عيوب فلو فضلنا مشيين على نفس الغيار ومنزلناش لفيار اقل ده يؤثر على الماتور ولو غيرنا حسب السرعة ولتكن 50 كما قلت حضرتك فمعنى ذلك ان احنى هنغير كتيير ودا تأثيره بيبقى على اسطوانة الدبرياج وانا رأى الحل التانى لان لما اسطوانة الدبرياج تبوظ احسن من ان المتور يبوظ مع العلم ان اسطوانة الدبرياج كده كده بتتغير يعنى مفيش ضرر كل اللى فيها مدة استهلاكها هتقل
قديم 21-09-2011, 12:22 AM
الصورة الرمزية azzat 55
azzat 55 azzat 55 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد عزت
التخصص العملى: مدير شركة مقاولات متخصصة فى العزل الحرارى والمائى

azzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond repute

اكيد لازم تنزل للغيار الأقل
حتى على الاقل عشان يعطى عزم للعربية
قديم 21-09-2011, 12:33 AM
sherif fersh sherif fersh غير متواجد حالياً

sherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond repute

قاعدة عامة ...
لو عاوز تحافظ على معدل استهلاك وقود منخفض
و تطيل عمر المحرك
يبقى الـrpm لا يزيد عن 3000 دورة/دقيقة
و اعمل اللى انت عاوزة فى الفتيس ...
و الله الموفق ‘
قديم 21-09-2011, 01:05 AM
الصورة الرمزية mahmodazam
mahmodazam mahmodazam غير متواجد حالياً

mahmodazam will become famous soon enough

أقولك انا الحل الي بعمله انا بنور الفتيس ولو لقيت إني هشد برجعه على الغيار المناسب .. لقيتني هقلل السرعة اكتر يبقى بخليها لحد السرعة متوصل الى السرعة المناسبة للطريق وبعد كده بجيب الغيار المناسب .. والله أعلم