المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : نفسي اعمل مشروع ومش عارف ابدا منين

waelbaha
13-08-2011, 04:42 AM
سلام عليكم يا جماعه
طبعا العنوان واضح انا محتاجكم في ايه
المشكله يا اخواني اني عاوز من فترة اعمل مشروع له صله بعالم السيارات لكن مش عارف احدد ايه هو بالظبط وكمان مش عارف ابدا منين واسال مين لحد ما ربنا هداني لطرح سؤالي عليكم ويارب الاقي الفكرة اللي بادور عليها من فترة
فكرت في حاجات كتير زي مثلا
مغسلة عربيات
ورشه صيانه
قطع غيار
اكسسوارات
لكن في كل مرة باقابل مشكلتين
المشكله الاولى هي ايجاد المكان المناسب لكل نشاط يكون فين وشروطه ايه
وخصوصا اني من سكان القاهرة وعايش في منطقة العبور
المشكله التانيه هي المعرفه بالمجال نفسه لاني ماعنديش سابق خبرة في مجال البيع او الصيانه طبعا وكنت فاكر اني اجيب صنايعي يساعد في الشغل (المغسله-الصيانه) او اي بياع خبرة يساعد في حالة قطع الغيار بس لقيت ناس كتيرة بتقوللي ماتسلمش نفسك لصنايعي ولازم تكون عارف في الشغل وتقدر تعمله بايدك علشان ماياكلش منك المشروع وفي الاخر تتبهدل
فلقيت اي حاجه بافكر فيها باصطدم بنفس المشكله وهي الاعتماد على الصنايعيه او البائعين لاني زي ما قلتلكم راجل بتاع حسابات وعمري ما عملت حاجه غيرها فمش عارف اعمل ايه في المشكله دي كمان
الميزة الوحيده اللي عندي هي ان اخويا مهندس سيارات وبيشتغل حاليا في مركز صيانه وممكن اعتمد عليه فيما بعد بس خبرته العمليه برده لسه قليله ولم يعمل في الصيانه لانه بيشتغل في الاستقبال وطبعا تعرفوا ان اللي بيشتغل في الاستقبال مابيعرفش يمارس بايده الشغلانه وبيكون مجرد مبيعات وشغل بهوات من الاخر
افيدوني اعمل ايه وابدا ازاي وادخل المجال ده ولا لا ولو من رايكم اني ابعد عن المجال ده لو مش مناسب ليا طيب ياترى افكاركم ايه في اي مشروع تاني لاني قربت يجيلي حاجه في دماغي من كتر التفكير وفي نفس الوقت القرشين بيخلصوا على الفاضي ونفسي الحق نفسي وابدا مشروعي باسرع وقت ممكن
يارب الاقي عندكم ضالتي وانا متاكد انكم مش حتخذلوني بافكاركم الطيبه ونصيحتكم الامينه

AbOnOrA
13-08-2011, 07:02 AM
بص يا وائل باشا
لو انت معندكش خبرة هتتعلم بس التعليم مش ببلاش ولازم هتخسر مرة واتنين لحد ما تتعلم
فهل انت عندك استعداد تخسر وتصبر لحد ما تتعلم ولا لاء
اما لو فاكر انك ممكن تشتغل وتحتيك صنايعية وانت مش فاهم حاجة فى الصنعة يبقى لازم هتفضل تخسر
لازم تبقى فاهم فى الشغل وليك رؤية كمان علشان تتميز وعلشان ميدحكش عليك من الصنايعية
كمان لازم تبقى عندك استعداد للتعامل مع الصنايعية عموما بمستواهم الثقافى بطريقة كلامهم بدلعهم وحركاتهم وحوارتهم وتحت الاخيرة ديه حط ميت خط

ديه مبادىء عامة لازم تحسمها بنفسك وفى دماغك الاول والباقى كله ليه حلول نفكر فيها مع بعض

waelbaha
14-08-2011, 04:37 AM
بص يا وائل باشا
لو انت معندكش خبرة هتتعلم بس التعليم مش ببلاش ولازم هتخسر مرة واتنين لحد ما تتعلم
فهل انت عندك استعداد تخسر وتصبر لحد ما تتعلم ولا لاء
اما لو فاكر انك ممكن تشتغل وتحتيك صنايعية وانت مش فاهم حاجة فى الصنعة يبقى لازم هتفضل تخسر
لازم تبقى فاهم فى الشغل وليك رؤية كمان علشان تتميز وعلشان ميدحكش عليك من الصنايعية
كمان لازم تبقى عندك استعداد للتعامل مع الصنايعية عموما بمستواهم الثقافى بطريقة كلامهم بدلعهم وحركاتهم وحوارتهم وتحت الاخيرة ديه حط ميت خط

ديه مبادىء عامة لازم تحسمها بنفسك وفى دماغك الاول والباقى كله ليه حلول نفكر فيها مع بعض

شكرا يا ابو نورا على نصيحتك الغاليه وهي سليمه مليون في الميه
بس احب اقولك اني عاوز اتعلم طبعا ومش عاوز اعمل فيها مدير وافرح بشوية صنايعيه يمشوا الشغل وانا قاعد كده زي الباشا
بالعكس انا عندي استعداد حتى اغير الزيت بايدي علشان اتعلم وماحدش يمسكني من ايدي اللي بتوجعني
اذا كان كده وخلصنا من النقطه دي ممكن ننتقل للنقطه اللي بعدها وهي
لو بافكر في المقارنه بين محل قطع غيار ومحل اكسسوارات تختاروا اي نشاط والمحل يكون فين - بمعنى هل لازم يكون المحل في وسط منطقه ورش ولا ممكن يكون في مكان بعيد عن الورش؟
طيب لو ماينفعش قطع غيار ولا اكسسوارات والكلام حيكون على الصيانات
يبقى اي نوع من صيانة السيارات تفضلوها
الصيانات السريعه زي الغسيل والزيت وووو خلافه؟
الترصيص والزوايا والكاوتش؟
التكييف؟
السمكرة والدوكو؟
الميكانيكا؟
الكهرباء؟
ايه تاني حد يساعدني

aymangalal
15-08-2011, 11:10 AM
اولا خد بكلام ابو نورا العلّامة فى المجال ده ....
وطالما حضرتك عندك استعداد للبداية بكل تعبها وخسايرها يبقى ندخل على تنى نقطة (الاختيار)
نحط شوية اسئلة مع بعض ونحاول نجاوب عنها
طالما كده كده مش عارفين اى حاجه معينة (تجارة-صيانة-..... الخ) يبقى اللى هايحكمنا نمرة 1 هو رأس المال يعنى شوف امكنياتك ايه وفكر فى حد 3/4 المبلغ اللى معاك بحد اقصى 80% يعنى لو معاك مثلا 100 الف اعمل حسابك المشروع ما يعديش 80 الف تمام؟؟؟
كل ما كبر رأس المال كل ما الاختيارت بتبقى اسهل وخصوصا المكان وده اساس اى مشروع او فكرة مشروع المكان اللى بتفتح فيه لو عندك فى العبور اعمل دراسة للمكان شوف ناقصة ايه ؟؟؟
خدمات : غسيل- كاوتش- ترصيص
صيانة:ميكانيكا-كهرباء - تكييف-عفشة- ......الخ
تجارة: قطع غيار - اكسسوار وكماليات .....
لغاية كده بقى عندنا 3 محاور نفكر فيهم على حسب اولا: رأس المال ثانيا: متطلبات المكان
لان طبعا كل مكان وله احتياجاته كويس

من ناحية الخدمات اساسى فيها مستوى الخدمة اللى بتقدمها يعنى الغسيل مثلا يكون من الاخر وباسعار معقولة ومنافسة ومعامله حلوه وبعض الحركات (هدايا وكلام فارغ كده زى العروض)
من ناحية الصيانة: تعتمد فى المقام الاول على مهارة الصنايعى ثم ضميرة ثم اجرته
من ناحية التجارة اهم شىء المصدر اللى بتشترى منه (تاجر جمله-مستورد-مصنع) وكل ما كان السعر اللى بتشترى بيه اقل كل ما كان المكسب اكبر وماتنساش عامل الجوده حاول توفره على قد ماتقدر حتى لو هاتتخص فى الحاجات النضيفة بس شغل مضمون يعنى
كويس لغاية كده ؟؟؟؟؟؟
انا عندى اقتراح او رأى وعن نفسى كنت بتمنى اعمله وحاول برضه تشوف دراسات جدوى عن كل حاجه معروضه عليك عشان تلم الامور وتقربها من تفكيرك
المغسله(محطة خدمة سيارات) تغيير زيت- غسيل-كاوتش
طبعا ده يعتبر من اكتر الحاجات اللى بتعتمد على المكان كمساحة ومش شرط يكون فى مكان معروف لان العميل هايجيلك على الصيت مش عشان فاتح فى شارع عمومى
المعدات مش بتتكلف قوى والخامات اللى بتشتغل بيها برضه مش غالية
اولويات المشروع ده هى مساحة المكان وكل ما كان كبير كل ما كان افضل تنى اولوية بقى هى الادارة عشان العمال والصنايعية ما يضايقوش حد من الزباين وده من ضمن الحركات الى نبهك ليها ابو نورا (والادارة الحازمة الحليمة مطلوبة فى كل شىء) بعد كده بقى تيجى الافكار والعروض واداء افضل خدمة بأقل سعر ولعلمك هاتتعب قوى فى الموضوع ده بالذات فى البداية عشان تعمل زبون ييجى المكان عشان الخدمة المتميزة اللى فيه والخدمة المتميزة=مجهود اكبر لكن فى النهاية العائد اكبر بكتير ان شاء الله
لغاية كده نقف ونفكر شويتين تلاتة عشرة ونستأنف قريبا ان شاء الله

waelbaha
16-08-2011, 05:01 AM
اولا خد بكلام ابو نورا العلّامة فى المجال ده ....
وطالما حضرتك عندك استعداد للبداية بكل تعبها وخسايرها يبقى ندخل على تنى نقطة (الاختيار)
نحط شوية اسئلة مع بعض ونحاول نجاوب عنها
طالما كده كده مش عارفين اى حاجه معينة (تجارة-صيانة-..... الخ) يبقى اللى هايحكمنا نمرة 1 هو رأس المال يعنى شوف امكنياتك ايه وفكر فى حد 3/4 المبلغ اللى معاك بحد اقصى 80% يعنى لو معاك مثلا 100 الف اعمل حسابك المشروع ما يعديش 80 الف تمام؟؟؟
كل ما كبر رأس المال كل ما الاختيارت بتبقى اسهل وخصوصا المكان وده اساس اى مشروع او فكرة مشروع المكان اللى بتفتح فيه لو عندك فى العبور اعمل دراسة للمكان شوف ناقصة ايه ؟؟؟
خدمات : غسيل- كاوتش- ترصيص
صيانة:ميكانيكا-كهرباء - تكييف-عفشة- ......الخ
تجارة: قطع غيار - اكسسوار وكماليات .....
لغاية كده بقى عندنا 3 محاور نفكر فيهم على حسب اولا: رأس المال ثانيا: متطلبات المكان
لان طبعا كل مكان وله احتياجاته كويس

من ناحية الخدمات اساسى فيها مستوى الخدمة اللى بتقدمها يعنى الغسيل مثلا يكون من الاخر وباسعار معقولة ومنافسة ومعامله حلوه وبعض الحركات (هدايا وكلام فارغ كده زى العروض)
من ناحية الصيانة: تعتمد فى المقام الاول على مهارة الصنايعى ثم ضميرة ثم اجرته
من ناحية التجارة اهم شىء المصدر اللى بتشترى منه (تاجر جمله-مستورد-مصنع) وكل ما كان السعر اللى بتشترى بيه اقل كل ما كان المكسب اكبر وماتنساش عامل الجوده حاول توفره على قد ماتقدر حتى لو هاتتخص فى الحاجات النضيفة بس شغل مضمون يعنى
كويس لغاية كده ؟؟؟؟؟؟
انا عندى اقتراح او رأى وعن نفسى كنت بتمنى اعمله وحاول برضه تشوف دراسات جدوى عن كل حاجه معروضه عليك عشان تلم الامور وتقربها من تفكيرك
المغسله(محطة خدمة سيارات) تغيير زيت- غسيل-كاوتش
طبعا ده يعتبر من اكتر الحاجات اللى بتعتمد على المكان كمساحة ومش شرط يكون فى مكان معروف لان العميل هايجيلك على الصيت مش عشان فاتح فى شارع عمومى
المعدات مش بتتكلف قوى والخامات اللى بتشتغل بيها برضه مش غالية
اولويات المشروع ده هى مساحة المكان وكل ما كان كبير كل ما كان افضل تنى اولوية بقى هى الادارة عشان العمال والصنايعية ما يضايقوش حد من الزباين وده من ضمن الحركات الى نبهك ليها ابو نورا (والادارة الحازمة الحليمة مطلوبة فى كل شىء) بعد كده بقى تيجى الافكار والعروض واداء افضل خدمة بأقل سعر ولعلمك هاتتعب قوى فى الموضوع ده بالذات فى البداية عشان تعمل زبون ييجى المكان عشان الخدمة المتميزة اللى فيه والخدمة المتميزة=مجهود اكبر لكن فى النهاية العائد اكبر بكتير ان شاء الله
لغاية كده نقف ونفكر شويتين تلاتة عشرة ونستأنف قريبا ان شاء الله

استاذ ايمن
الف شكر على اهتمامك وعلى نصائحك الغاليه المحترمه
بالنسبه لراس المال انا موافق تماما على اللي حضرتك بتقوله ونقدر نقول ان المثال اللي حضرتك قلته قريب جدا للواقع ويمكن الواقع اعلى بعض الشيء ولكن لن يزيد عما قلته كثيرا والحمد لله
اما بخصوص نوعية النشاط فانا مازلت محتارا بين محطة الخدمه الشامله(غسيل-زيت-كاوتش ....) ومابين محل قطع الغيار والاكسسوارات ولكني اقدر اقول اني ميال ناحية السيرفيس اكثر من قطع الغيار ولكن نفسي اعرف من حد خبرة في المجالين ما هي نسبة العائد في كل مشروع (طبعا الرزق بيد الله ونعم بالله ولكن يجب معرفة هذه النسبه كمعلومه في دراسة الجدوى تفيد في اتخاذ القرار
لذلك ارجو ان اعرف ماهي افكارك بخصوص ما ذكرت
وشكرا مرة اخرى لاهتمامكم اخواني الاعزاء

aymangalal
16-08-2011, 11:37 AM
استاذ ايمن
الف شكر على اهتمامك وعلى نصائحك الغاليه المحترمه
بالنسبه لراس المال انا موافق تماما على اللي حضرتك بتقوله ونقدر نقول ان المثال اللي حضرتك قلته قريب جدا للواقع ويمكن الواقع اعلى بعض الشيء ولكن لن يزيد عما قلته كثيرا والحمد لله
اما بخصوص نوعية النشاط فانا مازلت محتارا بين محطة الخدمه الشامله(غسيل-زيت-كاوتش ....) ومابين محل قطع الغيار والاكسسوارات ولكني اقدر اقول اني ميال ناحية السيرفيس اكثر من قطع الغيار ولكن نفسي اعرف من حد خبرة في المجالين ما هي نسبة العائد في كل مشروع (طبعا الرزق بيد الله ونعم بالله ولكن يجب معرفة هذه النسبه كمعلومه في دراسة الجدوى تفيد في اتخاذ القرار
لذلك ارجو ان اعرف ماهي افكارك بخصوص ما ذكرت
وشكرا مرة اخرى لاهتمامكم اخواني الاعزاء
لا شكر على واجب ... كلنا اخوات وبنساعد بعض ....
دى لينكات لمواقع بتتكلم عن المشروع ده وفى منهم بعض دراسات الجدوى التقريبية طبعا باختلاف الاسعار بين زمن عمل دراسة الجدوى( من سنة او اكتر) وبين دلوقتى ماشى...؟؟؟
http://www.steamcarwash-sa.com (http://www.steamcarwash-sa.com/)
-------------------------------------------------------------------------------
ودى دراسة تانية :
منقووووووووووووووووووووووووول:

مشروع مغسلة سيارات متكاملة - أرباحه 10 آلاف شهرياً!!!!
الارباح المتوقعة شهريا :فى حدود 10000 الى 15000 جنية مصرى
بحسب الموقع
قيمة المعدات : 12000 جنية مصرى وللدفع النقدى وضع اخر

هذه دراسة جدوى لمشروع ربحه حلال مائة بالمائة ومساعدة منا للشباب الذى يطمح إلى الثراء ولكن أكل العيش لا يعرف الخجل بل المجتهد وحده هو الذى يرقى بجده وفكره الايجابي .
إليك دراسة مبسطه لمشروع غسيل وتلميع سيارات) )

أولا:- لنفرض أن إيجار المحل هو 1500 جنيهاً شهريا
ثانيا:- المشروع يحتاج إلى حوالي عدد 2 عمال براتب 500 جنيها = 1000 جنيها شهريا
ثالثا:- كهرباء شهريا 200 جنيهاً في حالة عمل عدد 1 ماكينة بخار لمدة 12ساعة يوميا مستمرة
رابعا:- مواد تلميع شهريا 600 جنيهاً فقط
خامسا:- تقوم بجمع المصاريف الشهرية 1500 + 1000 + 200 + 600 = 3300 جنيهاً
مصاريف ثابتة شهريا 3300جنيهاً
إذن أنت تحتاج يوميا تقريبا مبلغ = 110 جنيهاً لتغطية جميع مصاريفك ، أي تحتاج لغسيل حوالي4 سيارات 30.00 جنيهاً لتغطية مصاريفك اليومية
النشاط الذي يمكن مزاولته :
1- غسيل السيارة من الداخل والخارج 30.00 جنيهاً
2- غسيل الموتور 20.00 جنيها
3- تعقيم المكيف وأزالت الروائح الكريهة 15.00 جنيهاً
غسيل وتلميع السيارة من الداخل 50.00 جنيهاً 4-
5- تشميع السيارة من الخارج لحماية الطلاء 70.00 جنيهاً
إذا قمت بغسيل عدد 10 سيارات يوميا = 300.00 جنيهاً
غسيل وتلميع سيارة واحد من الداخل يوميا = 50.00 جنيهاً
تشميع سيارة واحدة من الخارج يوميا = 100.00 جنيهاً
الإجمالي : 450.00 جنيها
قيمــة المعــدات
قيمة جهاز غسيل السيارات بالبخار = 8000 جنيهاً
(الجهاز يعمل بالبخار ويغسل السيارة الواحدة بلتر ماء فقط وهو صديق للبيئة وموفر للوقت والمجهود و الطاقة)
قيمة جهاز التعقيم = 1800جنيهاً
إجمالي قيمة المعدات بالنشاط = 9800 جنيهاً فقط =
إذن..المصاريف الشهرية هى 3300ومصاريف المعدات هى 9800
والربح الشهرى بإذن الله يكون 13500 بناء على هذه الدراسة إذن أنت تسترد أكثر من قيمة المعدات فى اقل من شهر واحد فقط.
ملاحظة : هذه الدراسة تعتبر تقديرية طبقاً لموقع النشاط ويمكن تغييرها طبقا للموقع وساعات العمل وأيام العمل والمواسم وعدد العمالة
دا لو استخدمت مكنة بخار بس ... ضيف بقى الغسيل العادى (ماء و صابون ) ادوات الغسيل اهمها اسطوانة الفوم
و عدد1- 3 مكنسة كهربائية للتنظيف الداخلى ودا هيكون من (15-20 جنيه)
ضيف كمان الغسيل الكميائى ودا من 100 - 150 جنيه
طبعا الاسعار السابق ذكرها قابلة للتغير من مكان لاخر...
منقوووووووووووووووووووووووووووووووول
------------------------------------------------------------------------------
سعار الخدمة حاليا ومنقوووووووووووووووول برضه
في مغسلة لاقيتها في الحي السابع في سنتر الاردنية ورا قسم السابع و اظن دي احسن اسعار شفتها لحد دلوقتي

غسيل عادي بــ 15 جنيه جوة و برة
غسيل كيميائي للصالون 100
غسيل كيميائي للموتور 10
تلميع بوليش 100
تلميع واكس 50
غسيل الصالون جاف 100
غسيل داخلي و خارجي بالبخار و التلميع و غسيل الموتور 25
غسيل داخلي و خارجي بالبخار و التلميع و تكييس الدواسات 20
منقوووووووووووووووووووووووول
------------------------------------------------------
الموضوع ده ممكن يفيدك برضه بالمشاركة
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=60262
-------------------------------------------------------------------------------------
بص ع الموضوع ده كده
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=11823
ده من سنتين تقريبا واتعمل فى الاسماعيلية لكن صاحب المشروع كان عضو معانا هنا فى مصر موتورز ممكن تتواصل معاه ويديلك كل التفاصيل ان شاء الله

واعتقد ان المشروعات الخدمية بتكسب اكتر لانها بتعتمد على جودة الخدمة والمعامله المُقَدمة للعميل وطبعا استهلاك قليل للخامات

وانا متابع معاك برضه:bat_467:

samirsaid1
16-08-2011, 12:40 PM
والله يا ابو نورا ويا استاذ ايمن واستاذ وائل قريتوا اللى كان فى دماغى من زمان<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
<o:p></o:p>
وان كان عندى موضوع كنت عاوز اخد راى حد خبرة زى حضراتكو<o:p></o:p>
انا ليا واحد صاحبى واكتر من اخ مسافر ألمانيا وكان بيفكر يعمل معايا حاجة هنا فى مصر مثلا يستورد من هناك قطع غيار ( مستعملة - أو حاجات معينة جديدة )<o:p></o:p>
كنت عاوز رأيكو فى الموضوع ومدى ان البضاعة تتباع فى مصر وخصوصا ان استعمال الخارج بيبقى خفيف ونضيف . وممكن تتباع ازى<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
وإية الماركات اللى ممكن تمشى هنا<o:p></o:p>
فتنصحونى بإيه وأعمل اية أعمل نفس أفكار صاحب الموضوع اللى كنت بفكر فيها من زمان وشيلتها من دماغى لنفس الاسباب اللى قالها الاستاذ وائل ولا اجيب قطع الغيار المستعمله من المانيا <o:p></o:p>
ومدى نجاح الفكرة<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
أفيدونى ولكم نسبه ROSE4UROSE4U<o:p></o:p>

aymangalal
16-08-2011, 01:23 PM
لو حضرتك بتفكر فى استيراد قطع غيار سيارات من المانيا يبقى لازم تعرف ان استيراد المستعمل مش بيبقى بالقطعة ولا بالنوع ده بيبقى بالطن ( الكونتينر) وعلى حسب الاوردر اللى بتجيبة لكن طبعا يستحسن انك لو هاتستورد يبقى تشكل الاوردر ككل عشان تستفيد من تنوع الشحنة
باقى التفاصيل بقى للأسف ماعنديش علم بيها ممكن حدغيرى فاهم اكتر يفيدك ان شاء اللهايه ياترى

waelbaha
17-08-2011, 06:54 AM
دى لينكات لمواقع بتتكلم عن المشروع ده وفى منهم بعض دراسات الجدوى التقريبية طبعا باختلاف الاسعار بين زمن عمل دراسة الجدوى( من سنة او اكتر) وبين دلوقتى ماشى...؟؟؟
ودى دراسة تانية :

بحسب الموقع

هذه دراسة جدوى لمشروع ربحه حلال مائة بالمائة ومساعدة منا للشباب الذى يطمح إلى الثراء ولكن أكل العيش لا يعرف الخجل بل المجتهد وحده هو الذى يرقى بجده وفكره الايجابي .

ثالثا:- كهرباء شهريا 200 جنيهاً في حالة عمل عدد 1 ماكينة بخار لمدة 12ساعة يوميا مستمرة
إذن أنت تحتاج يوميا تقريبا مبلغ = 110 جنيهاً لتغطية جميع مصاريفك ، أي تحتاج لغسيل حوالي4 سيارات 30.00 جنيهاً لتغطية مصاريفك اليومية
قيمــة المعــدات
(الجهاز يعمل بالبخار ويغسل السيارة الواحدة بلتر ماء فقط وهو صديق للبيئة وموفر للوقت والمجهود و الطاقة)
والربح الشهرى بإذن الله يكون 13500 بناء على هذه الدراسة إذن أنت تسترد أكثر من قيمة المعدات فى اقل من شهر واحد فقط.
ملاحظة : هذه الدراسة تعتبر تقديرية طبقاً لموقع النشاط ويمكن تغييرها طبقا للموقع وساعات العمل وأيام العمل والمواسم وعدد العمالة
دا لو استخدمت مكنة بخار بس ... ضيف بقى الغسيل العادى (ماء و صابون ) ادوات الغسيل اهمها اسطوانة الفوم
في مغسلة لاقيتها في الحي السابع في سنتر الاردنية ورا قسم السابع و اظن دي احسن اسعار شفتها لحد دلوقتي

غسيل كيميائي للصالون 100
غسيل كيميائي للموتور 10
تلميع بوليش 100
تلميع واكس 50
غسيل الصالون جاف 100
-------------------------------------------------------------------------------------
بص ع الموضوع ده كده
ده من سنتين تقريبا واتعمل فى الاسماعيلية لكن صاحب المشروع كان عضو معانا هنا فى مصر موتورز ممكن تتواصل معاه ويديلك كل التفاصيل ان شاء الله

واعتقد ان المشروعات الخدمية بتكسب اكتر لانها بتعتمد على جودة الخدمة والمعامله المُقَدمة للعميل وطبعا استهلاك قليل للخامات

استااااااااااااذ ورئيس قسم
بجد مش قادر اقولك كلام يوفيك حقك ومجهودك الرائع في الرد المحترف ده غير جزاك الله خيرا
وانا حادرس كل المعلومات اللي موجوده في المشاركه الدسمه دي وارد عليك بالجديد بعد ما اخلص مذاكرتها
شكر وتقدير

samehsaeed
17-08-2011, 07:14 AM
وبعض الحركات (هدايا وكلام فارغ كده زى العروض)

مع احترامي الشديد الأسلوب ده في الترويج للشغل أو للمكان مش حاجة هايفة خالص بالعكس وأسأل أي حد بتاع تسويق وهو يقولك ، وفي النهاية أنا شايف إنه احترام للمستهلك اللي جه مخصوص عشان السلعة بتاعتي ، طبعا ده بالإضافة لأني احترم المستهلك طبعا في الشغل والأمانة والجودة وحاجات تانية كتير للأسف الواحد مش لاقي كتير منها في السوق عندنا :12F099~16: بالرغم من إن كتير منها من آداب الإسلام ، واللي يخليك تحزن قوي بقى إنها موجودة برة في دول كتير أهلها مش مسلمين بس هنقول ايه لله الأمر من قبل ومن بعد

طارق ابوذيد
17-08-2011, 09:37 AM
ودى دراسة تانية :

بحسب الموقع

قيمــة المعــدات

غسيل كيميائي للصالون 100
غسيل كيميائي للموتور 10
تلميع بوليش 100
تلميع واكس 50
غسيل الصالون جاف 100
بص ع الموضوع ده كده

كلام حضرتك رائع فهل توافق ان تشاركنى وادفع التكلفه بالكامل كما ذكرت حضرتك 12 الف جنيه واريد منك ربع المكسب فقط والذى يقدر بحوالى 3 الاف جنيه وذلك كحد ادنى للارباح كما ذكرت حضرتك فى دراسه الجدوى فهل توافق ؟
عندى استفسار من حضرتك ما هو معنى ان قطع الغيار الاستيراد تحسب بالطن وليس بالقطعه .

samirsaid1
17-08-2011, 12:19 PM
لو حضرتك بتفكر فى استيراد قطع غيار سيارات من المانيا يبقى لازم تعرف ان استيراد المستعمل مش بيبقى بالقطعة ولا بالنوع ده بيبقى بالطن ( الكونتينر) وعلى حسب الاوردر اللى بتجيبة لكن طبعا يستحسن انك لو هاتستورد يبقى تشكل الاوردر ككل عشان تستفيد من تنوع الشحنة
باقى التفاصيل بقى للأسف ماعنديش علم بيها ممكن حدغيرى فاهم اكتر يفيدك ان شاء اللهايه ياترى

شكرا يا استاذ ايمن

هو تقريبا هناك بتشرى العربيات المستعملة الاول حسب رغبتك وبعدين فية اماكن متخصصة فى تقطيعها وتغليفها

بس السؤال هو الموضوع دة ممكن فعلا مجدى ومربح ؟؟

وهل ممكن البضاعة تتباع بسهولة ؟؟؟

فعلا انا محتاج اراء وخبرات المنتدى

وشكرا

طارق ابوذيد
17-08-2011, 01:06 PM
شكرا يا استاذ ايمن

هو تقريبا هناك بتشرى العربيات المستعملة الاول حسب رغبتك وبعدين فية اماكن متخصصة فى تقطيعها وتغليفها

وشكرا

اخى الكريم التجاره فى قطع الغيار الاستيراد ليست صعبه ولكنها تحتاج الى خبره عدد من الصنيعيه بمعنى يجب ان تكون فاهم للميكانيكا حتى تستطيع فهم العميل حين طلبه لقطعه الغيار وكذلك الكهرباء والعفشه والسروجى كل ما هو موجود بالسياره وان تحفظ كل جذء بها وتستطيع ان تكشف على قطعه الغيار بدون ان تجربها لان تاجر الجمله او المستورد لا يرجع البضاعه التى يشتريها فمثلا ممكن تشترى مائه مروحه بدون ان تجربهم وعليك بخبرتك ان تفرق بين المروحه السليمه والتالفه والا تخسر مبالغ كبيره حتى تستطيع ان تأخذ خبره المهنه اما تجاره قطع الغيار الجديده لا تحتاج الى اى خبره وتحتاج فقط الى بائع لبق و ان تعرف الانواع المطلوبه فى السيارات التى ستعمل بها ومعظم هذه المحلات تقف فيها سيدات لسهوله المهنه وايضا اى قطعه غيار تالفه ترجع الى المصنع بخلاف الاستيراد والله يوفقك لما فيه الصالح لك

احمد الشناوى1981
17-08-2011, 01:20 PM
والله الموضوع ده جه على الوتر الحساس
انا بحلم بنشاط له علاقه بالعربيات و تحديدا اكسسوار و كماليات او كاركير
المشكله كلها المكان لان المحلات النهارده غاليه نار و انا كنت بفكر فى محل تمليك
ربنا يسهل دعواتكم

احمد الشناوى1981
17-08-2011, 01:51 PM
كلام حضرتك رائع فهل توافق ان تشاركنى وادفع التكلفه بالكامل كما ذكرت حضرتك 12 الف جنيه واريد منك ربع المكسب فقط والذى يقدر بحوالى 3 الاف جنيه وذلك كحد ادنى للارباح كما ذكرت حضرتك فى دراسه الجدوى فهل توافق ؟
عندى استفسار من حضرتك ما هو معنى ان قطع الغيار الاستيراد تحسب بالطن وليس بالقطعه .

كل سنه و انت طيب يا شيخ طارق
براحه شويه على الراجل . الاستاذ ايمن مقالش ان هو الى كاتب دراسه الجدوى دى هو نهى كلامه ب ...منقول ... يعنى الراجل تعب و دور على كل ما يخص الفكره دى و حاول يساعد بالى لقاه و انا عن نفسى شفت كلامه مفيد بالنسبه لى و له كل الشكر على البحث و الاهتمام و محاوله المساعده
ثانيا موضوع الربح ده متوقف على حاجات كتير زى المكان و مستوى الخدمه الى بيتقدم و الى بيهم ممكن الربح يكون اكتر من الى مكتوب فى دراسه الجدوى يعنى المبلغ الى كاتبه مش مستحيل الحدوث و لو فى توفيق من ربنا فانتظر كل خير

samirsaid1
17-08-2011, 03:50 PM
اخى الكريم التجاره فى قطع الغيار الاستيراد ليست صعبه ولكنها تحتاج الى خبره عدد من الصنيعيه بمعنى يجب ان تكون فاهم للميكانيكا حتى تستطيع فهم العميل حين طلبه لقطعه الغيار وكذلك الكهرباء والعفشه والسروجى كل ما هو موجود بالسياره وان تحفظ كل جذء بها وتستطيع ان تكشف على قطعه الغيار بدون ان تجربها لان تاجر الجمله او المستورد لا يرجع البضاعه التى يشتريها فمثلا ممكن تشترى مائه مروحه بدون ان تجربهم وعليك بخبرتك ان تفرق بين المروحه السليمه والتالفه والا تخسر مبالغ كبيره حتى تستطيع ان تأخذ خبره المهنه اما تجاره قطع الغيار الجديده لا تحتاج الى اى خبره وتحتاج فقط الى بائع لبق و ان تعرف الانواع المطلوبه فى السيارات التى ستعمل بها ومعظم هذه المحلات تقف فيها سيدات لسهوله المهنه وايضا اى قطعه غيار تالفه ترجع الى المصنع بخلاف الاستيراد والله يوفقك لما فيه الصالح لك

شكرا على النصيحة يا استاذ طارق

هو اللى فهمتة انك ممكن تشترى عربيات شغالة وماشية وحالتها كويسة طبعا بتبقى رخيصة جدااا

وبتاخدها تقطعها يعنى اكيد هاتبقى شغاله كلها

بس الفكرة فى تسويقها هنا هل ممكن تتسوق كويس او بمعنى تانى ممكن تجار يشتروها او مدى الطلب عليها

وانواع ايه اللى ماشية

وشكرا مرة تانية

طارق ابوذيد
17-08-2011, 04:25 PM
شكرا على النصيحة يا استاذ طارق

هو اللى فهمتة انك ممكن تشترى عربيات شغالة وماشية وحالتها كويسة طبعا بتبقى رخيصة جدااا

وبتاخدها تقطعها يعنى اكيد هاتبقى شغاله كلها

بس الفكرة فى تسويقها هنا هل ممكن تتسوق كويس او بمعنى تانى ممكن تجار يشتروها او مدى الطلب عليها

وانواع ايه اللى ماشية

وشكرا مرة تانية

كلام حضرتك مظبوط فى طريقه شراء السياره من الخارج وتقطعها ثم شحنها الى البلد التى تريدها والانواع المطلوبه الان فى الاسواق المصريه هى السيارات الكوريه بالدرجه الاولى ثم اليبانى .
والمقصود فى الكشف على بضاعتك من حيث الكميات وليس الكشف على سياره فبجوار كونتنر السيارات يجب ان يكون هناك قطع غيار بمفردها مثل المراوح والمرشات والدينموهات وعدد من المواتير وكماليات السيارات مثل اطمه السياره والطبلوه والفوانيس وايضا يجب شراء عدد من العفشه بخلاف السيارات فعلى سبيل الميثال ستشترى 10 سيارات وحينما تقطعهم ستجد 10 مراوح 10 مرشات عشره عفشه وهكذا فلا يكفى هذه الاعداد فنسبه بيع رفايع السياره بخلاف بيع مواتير السياره وايضا بخلاف بيع النص الامامى للسياره او الخلفى فمن الممكن ان تبيع 30 قطعه غيار مقابل ان تبيع نص سياره امامى او خلفى او موتور كامل فيجب ان يكون عدد البضاعه فى المحل على حسب نسبه البيع وما عليه السحب اكثر والله المستعان

aymangalal
18-08-2011, 11:55 AM

يا شيخ طارق ده شرف ليا هو انا اطول ...؟؟؟؟؟؟
طبعا الارقام ودراسة الجدوى دى منقولة واعتقد ان الاسعار دى من قبل كده واكيد اختلفت دلوقتى والله انا جه عليا وقت كنت بفكر فى المشروع ده فعلا لكن كان مكلف على الرغم من الشراكة وفى ظل ارتفاع الاسعار الجنونى بالنسبة للعقارات الموضوع بيبقى اصعب ماطولش على حضرتك الحكاية فى الاخر رسيت على ........ انى اشتريت عربية هههههههههههههه
بالنسبة لقطع الغيار الاستيراد (على حسب ما قرأت فى مواضيع مختلفة-يعنى مش كلامى) ان العربية بتبقى كامله وبتروح اماكن معينة تتقطع وتدخل الموانى فى كونتنرات يعنى بالطن مش بالقطعة .... ده على قد اللى فهمته وطبعا حضرتك ادرى منى
شكرا يا استاذ ايمن

وشكرا
بالظبط كده هو ده اللى انا قولته يعنى تشترى عربية كاملة - تقطع- تتشحن
موضوع البيع والشراء ده بقى يفيدك فيه الشيخ طارق لان ده مجاله
على فكره كان فى موضوع فى المنتدى عن واحد فى بلد اوربى كان بيتكلم ع الموضوع ده بتفاصيل كتير (قصدى موضوع الاستيراد والتقطيع والشحن ..الخ) لو وصلت له هابعت لك الرابط
الله يفتح عليك يا شيخنا ويزيدك علم زى مابتعلمنا
والله الموضوع ده جه على الوتر الحساس
انا بحلم بنشاط له علاقه بالعربيات و تحديدا اكسسوار و كماليات او كاركير
المشكله كلها المكان لان المحلات النهارده غاليه نار و انا كنت بفكر فى محل تمليك
ربنا يسهل دعواتكم

ان شاء الله تحقق حلمك
كل سنه و انت طيب يا شيخ طارق
براحه شويه على الراجل . الاستاذ ايمن مقالش ان هو الى كاتب دراسه الجدوى دى هو نهى كلامه ب ...منقول ... يعنى الراجل تعب و دور على كل ما يخص الفكره دى و حاول يساعد بالى لقاه و انا عن نفسى شفت كلامه مفيد بالنسبه لى و له كل الشكر على البحث و الاهتمام و محاوله المساعده
ثانيا موضوع الربح ده متوقف على حاجات كتير زى المكان و مستوى الخدمه الى بيتقدم و الى بيهم ممكن الربح يكون اكتر من الى مكتوب فى دراسه الجدوى يعنى المبلغ الى كاتبه مش مستحيل الحدوث و لو فى توفيق من ربنا فانتظر كل خير
الف شكر يا يا احمد بيه على التوضيح .... جزاك الله كل خير

aymangalal
18-08-2011, 12:00 PM
مع احترامي الشديد الأسلوب ده في الترويج للشغل أو للمكان مش حاجة هايفة خالص بالعكس وأسأل أي حد بتاع تسويق وهو يقولك ، وفي النهاية أنا شايف إنه احترام للمستهلك اللي جه مخصوص عشان السلعة بتاعتي ، طبعا ده بالإضافة لأني احترم المستهلك طبعا في الشغل والأمانة والجودة وحاجات تانية كتير للأسف الواحد مش لاقي كتير منها في السوق عندنا :12F099~16: بالرغم من إن كتير منها من آداب الإسلام ، واللي يخليك تحزن قوي بقى إنها موجودة برة في دول كتير أهلها مش مسلمين بس هنقول ايه لله الأمر من قبل ومن بعد
لك كل الاحترام والتقدير لمشاركتك البناءة
القصد من جملة (هدايا وكلام فارغ) التبسيط يعنى حاجه سهلة انك تقدم عرض بهدايا بسيطة او رمزية الغرض منها الاهتمام ولا اقصد ابدا التقليل او التحقير من شأن الهدايا والترويج والعروض
وانا من اشد الناس انجذابا للعروض تقول ايه استغلال فرص بقى ههههههههههههه
كل سنه وحضرتك طيب ومبروك ع الفانوس اللى فى التوقيع:fun_36_3_16[1]:

waelbaha
19-08-2011, 06:23 AM
اشكر جميع الاخوة الاعضاء اللي ردوا عليا وطرحوا افكار حلوة ونصائح غاليه
بس بصراحه لاحظت ان الموضوع بدا يتشعب ويخرج عن موضوع المناقشه الاصلي ودخلنا في استيراد ومشاركات وحاجات كده
علشان كده حبيت اني اقولكم على الفكرة اللي استقريت عليها وياريت تقولولي اراءكم فيها وتنصحوني ابدا منين واعمل ايه
والفكرة اللي عاوز نركز عليها هي المغسله
بس مش مجرد مغسلة سيارات عاديه او بلدي زي مابيقولوا
انا بافكر فيها تكون على مستوى كبير قد يرتقي لمركز سيرفيس متكامل
بس طبعا كل شيء واحده واحده مش كل حاجه مرة واحده
لاني بصراحه في ناس كتير نصحوني اني ما اعملش موضوع ورش الصيانه زي الميكانيكا والسمكرة والمكيفا وغيرها مادام ماعنديش خبره فعليه في الموضوع
وكمان نصحوني ابعد عن قطع الغيار او الاكسسوارات لانها برده عاوزة واحد فاهم في التفاصيل الدقيقه لقطع الغيار
وانا اقتنعت بالاراء دي ومش فاضل غير موضوع المغسله وباذن الله اصبحت نيتي عليها بنسبة 75% علشان كده ياريت تقولولي رايكم ايه ونصيحتكم ايه في الموضوع ده
واعتقد ان اهم نقطه في الموضوع هو المكان
لو الواحد لقى مكان لقطه في الموقع والمساحه وتوافر المياه الجوفيه يبقى باذن الله باقي الخطوات حتكون سهله

ياترى رايكم ايه بقه في الكلام ده؟؟؟؟

ramy01011
19-08-2011, 10:01 AM
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
انا عايش في الامارت و اسعار العربيات المستعملة هنا في الارض و عربيات الحوادث تقريبا ببلاش و كنت عايز اعرف لو اشتريت عربية او 2 حوادث و قطعتهم هعرف ابعهم في مصر ؟

aymangalal
20-08-2011, 04:16 PM
واعتقد ان اهم نقطه في الموضوع هو المكان
لو الواحد لقى مكان لقطه في الموقع والمساحه وتوافر المياه الجوفيه يبقى باذن الله باقي الخطوات حتكون سهله

ياترى رايكم ايه بقه في الكلام ده؟؟؟؟
تمام ياريس
اهم بداية هو المكان لكن مش شرط يكون على شارع عمومى او فى حته فيها رجل لان دايما فى المجالات الخدمية... العميل هو اللى بيروح لها حتى لو بدروم
المهم المساحة تكون كويسة وقابله للتوسع والتطوير ان شاء الله
طبعا التفاصيل مش عارفها قوى لكن نفكر مع بعض
مكان للادارة -حجرة (مخزن) (خامات مستلزمات الغسيل) - مكان لاستيعاب سيارتين معا (غسيل سيارتين او اكتر فى وقت واحد ) طبعا الغسيل هايختلف من بودى - صالون- شاسية -حوض و موتور - وماتنساش التلميع والتشميع (مهم قوى ده )
التكلفة كلها مبدئيا هاتكون فى المكان وتجهيزاته
لانك هاتحتاج ضغط ميه عالى وتقسيم صرف كويس والكوريك التمساح الى بيرفع العربية عشان غسيل الشاسية
كل خامات الشغل مش هاتكون مكلفة ولا حاجه لان المشروع ده بيعتمد فى المقام الاول والاخير على مستوى الخدمة وتقديم افضل ما يكون (معنويا قبل كل شىء) لراحة العميل
مع شوية حزم منك فى الادارة - عروض وتخفيضات وهدايا - مكان معقول لانتظار العملاء (ويكون فيه بويلر ميه او سخان لزوم الشاى والقهوه وشوية حاجه ساقعة وعصير باختصار مينى بوفيه وحته تليفزيون جميل كده وتكييف)
هتلاقى الزبون يجيلك عشان يشرب ويتفرج ع التليفزيون ويقعد فى التكييف لغاية ما عربيته تخلص وياخد معطر مجانا وشغل 10÷10 وبسعر ماحصلش .... ايه الحلاوه دى؟؟؟؟؟؟ هههههههههههههههههههههه شوفت بقى التفكير بيوصلنا لايه ....؟؟؟؟؟؟
معلش انا بفكر معاك كأخ او صديق مش صاحب خبره لكنه فكره منى على فكره منك واحتمال برضه مواجهة اى عقبات او حاجات ماكناش نعرفها لازم نفكر هانتعامل معاها ازاى
وان شاء الله نتابع معاك لغاية ما نيجى نباركلك على الافتتاح:fun_36_3_16[1]:

waelbaha
21-08-2011, 05:53 AM
تمام ياريس
اهم بداية هو المكان لكن مش شرط يكون على شارع عمومى او فى حته فيها رجل لان دايما فى المجالات الخدمية... العميل هو اللى بيروح لها حتى لو بدروم
المهم المساحة تكون كويسة وقابله للتوسع والتطوير ان شاء الله
طبعا التفاصيل مش عارفها قوى لكن نفكر مع بعض
مكان للادارة -حجرة (مخزن) (خامات مستلزمات الغسيل) - مكان لاستيعاب سيارتين معا (غسيل سيارتين او اكتر فى وقت واحد ) طبعا الغسيل هايختلف من بودى - صالون- شاسية -حوض و موتور - وماتنساش التلميع والتشميع (مهم قوى ده )
التكلفة كلها مبدئيا هاتكون فى المكان وتجهيزاته
لانك هاتحتاج ضغط ميه عالى وتقسيم صرف كويس والكوريك التمساح الى بيرفع العربية عشان غسيل الشاسية
كل خامات الشغل مش هاتكون مكلفة ولا حاجه لان المشروع ده بيعتمد فى المقام الاول والاخير على مستوى الخدمة وتقديم افضل ما يكون (معنويا قبل كل شىء) لراحة العميل
مع شوية حزم منك فى الادارة - عروض وتخفيضات وهدايا - مكان معقول لانتظار العملاء (ويكون فيه بويلر ميه او سخان لزوم الشاى والقهوه وشوية حاجه ساقعة وعصير باختصار مينى بوفيه وحته تليفزيون جميل كده وتكييف)
هتلاقى الزبون يجيلك عشان يشرب ويتفرج ع التليفزيون ويقعد فى التكييف لغاية ما عربيته تخلص وياخد معطر مجانا وشغل 10÷10 وبسعر ماحصلش .... ايه الحلاوه دى؟؟؟؟؟؟ هههههههههههههههههههههه شوفت بقى التفكير بيوصلنا لايه ....؟؟؟؟؟؟
معلش انا بفكر معاك كأخ او صديق مش صاحب خبره لكنه فكره منى على فكره منك واحتمال برضه مواجهة اى عقبات او حاجات ماكناش نعرفها لازم نفكر هانتعامل معاها ازاى
وان شاء الله نتابع معاك لغاية ما نيجى نباركلك على الافتتاح:fun_36_3_16[1]:

اخي العزيز ايمن
كلامك رائع وافكارك جديده ومحترمه جدا
اشكرك عليها ويشرفني مساعدتك ليا في التفكير

aymangalal
21-08-2011, 06:17 AM
اخي العزيز ايمن
كلامك رائع وافكارك جديده ومحترمه جدا
اشكرك عليها ويشرفني مساعدتك ليا في التفكير

وانا تحت امرك يا باشا:1200F8~158:

waelbaha
22-08-2011, 04:51 AM
وانا تحت امرك يا باشا:1200F8~158:

العفو يا باشا
الامر لله

waelbaha
25-08-2011, 02:14 PM
طيب خلينا نعمل ريفرش للموضوع ونفتح افكار جديده يا جماعه
ياترى لو قلنا اننا نبعد عن مجال السيارات
هل في حد عنده افكار تانيه هو شايفها ناجحه باذن الله ؟
ياريت اللي عنده فكرة يقولها ونتناقش فيها يمكن نقدر نوصل لفكرة قابله للتنفيذ بعون الله
وشكرا لكم تعاونكم