المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اسعار سيارات المعاقين

ha_thewolf
04-04-2011, 04:08 AM
السلام عليكم
كنت اجريت كمسيون طبي للحصول علي سياره مجهزه والحمد لله تم الرد بالموافقه علي حصولي علي سياره مجهزه من بورسعيد
كنت عاوز اعرف ما هي اسعار السيارات المجهزه في جمرك بورسعيد في حدود من 20الف حتي 40الف

tham1010
27-05-2011, 01:09 AM
اللانوس 1 ( 1997 - 1999) من 17 الف وحتى 19 الف
اللنوس جوليت 21 الف
النوبيرا 1 ( 19 - 21 الف)
النوبيرا 2 ( 28 - 31 الف)
الماتركس لافيتا ( 36 - 38 ) للمانيول وزود الفين للأوتوماتك
أوكتافيا - 2001 1998 كاملة ( 48 - 55 الف)
باسات 1997 ( 65 الف)
أوكتافيا اوتوماتك 2005 ( 70 الف)

فى عربيات اوروبى بتكون أحسن كمان واغلى من الكورى ولكنها تستاهل....

ha_thewolf
27-05-2011, 02:48 AM
شكرا لردك علي سؤالي
بس انا معايا في حدود 37 الف يعني يا ماتركس او النوبيرا 2
انا شايف ان الماتركس تستاهل ايه رايك مع تثبيت ان الحاله في الاتنين جيده جدا

ha_thewolf
27-05-2011, 02:54 AM
اسف انا ما اخدتش بالي من اسمك انكtham1010 (http://www.masrmotors.com/vb/member.php?u=54904) انت اللي رديت في الموضوع الللي في قسم الهيونداي
الصراحه انا بقارن بين سعر العربيه في الحقيقي في مصر و سعرها ان شاء الله لو اخدتها سياره مجهزه لللمعاقين
وايه رايك الماتريكس تكسب بين النوبيرا2 و الانوس2

ايمن البورسعيدى
27-05-2011, 06:40 PM
هاتلك اوكتافيا 1998 بالفلوس اللى معاك وحاول تلف كتير وتركز فى العربية اللى هتجيبها واحذر من سرقة الكاوتش والبطارية والرفايع دى لانهم بيبيعوها فى الجمرك ويحطوا حاجات قديمة وربنا يستر

ha_thewolf
27-05-2011, 08:16 PM
بس الاوكتافيا اكتر بكتير من 35 الف
وهي ايه الرفايع اللي انت قصدك عليها غير الكاوتش و البطاريه

tham1010
27-05-2011, 08:52 PM
اسف انا ما اخدتش بالي من اسمك انكtham1010 (http://www.masrmotors.com/vb/member.php?u=54904) انت اللي رديت في الموضوع الللي في قسم الهيونداي
الصراحه انا بقارن بين سعر العربيه في الحقيقي في مصر و سعرها ان شاء الله لو اخدتها سياره مجهزه لللمعاقين
وايه رايك الماتريكس تكسب بين النوبيرا2 و الانوس2

أولا سيبك من اللانوس خالص. خلينا يا اما متركس يا أما نوبيرا وافضلك النوبيرا لانها أرخص وتقريبا نفس إمكانيات الماتركس

ايمن البورسعيدى
27-05-2011, 09:50 PM
بس الاوكتافيا اكتر بكتير من 35 الف
وهي ايه الرفايع اللي انت قصدك عليها غير الكاوتش و البطاريه

انت كنت كاتب ان معاك 37 ودول يجيبولك واحدة نضيفة .. وبالنسبة للرفايع هى : الفبر - الدواسات - الجنوط الاسبور بتتبدل بحديد - الطاسات بتتخلع - الفرش الاصلى - الاستبن والكوريك
ده طبعاً بالاضافة لان العربية لازم تبقى فابريقة بره وجوه ونضيفة اوى ... وانا بايع 4 عربيات قريب ب100.000 جنيه على الارض (بدون جمرك) وهى جمركها حوالى 6500 يعنى 31.500 وهو مكسبه مثلا 5000 لانه بيدفع أرضيات وغسيل وعمالة وكده يبقى فى حدود 36.500 او ممكن تزيد شوية بس لكن ماتدفعش أكتر من كده وربنا يوفقك وابقى طمنى عملت ايه

ha_thewolf
27-05-2011, 10:39 PM
استاذ ايمن انا كان قصدي 37 الف بس كله علي بعضه يعني بحساب الراجل اللي جايبه من اسكندريه علشان يكشف عليها و السفر و انا باجر عربيه من اسكندريه اسافر بيها لبورسعيد علشان تريحنا في اللف و التدوير و كمان تكليف تخليص الجمرك و ترخيص العربيه فيعني تقريبا اللي يتبقي 35 الف فكان اللي قدامي هي الماتركس و النوبيرا 2 والصراحه انا كنت ميال للمتركس
ولكن الاخ tham1010 (http://www.masrmotors.com/vb/member.php?u=54904) نصحني بالنوبيره 2 غير كده كان قايل الاوكتافيا ب 48 الي فوق 50 وكلامه صح الاوكتافيا هناك في حدود فوق 40 الف يعني قول 45 غير كده الجمرك اللي في بورسعيد مشوفتش غير اربع مخازن بس و مفهمش غير ( النترا ماتركس جوليت لانوس نوبيرا ) علي اني كان نفسي في لانسر او نيسان
يا ريت لو عندك اي معلومات قلها لي يا استاذ ايمن

tham1010
27-05-2011, 11:52 PM
استاذ ايمن انا كان قصدي 37 الف بس كله علي بعضه يعني بحساب الراجل اللي جايبه من اسكندريه علشان يكشف عليها و السفر و انا باجر عربيه من اسكندريه اسافر بيها لبورسعيد علشان تريحنا في اللف و التدوير و كمان تكليف تخليص الجمرك و ترخيص العربيه فيعني تقريبا اللي يتبقي 35 الف فكان اللي قدامي هي الماتركس و النوبيرا 2 والصراحه انا كنت ميال للمتركس
ولكن الاخ tham1010 (http://www.masrmotors.com/vb/member.php?u=54904) نصحني بالنوبيره 2 غير كده كان قايل الاوكتافيا ب 48 الي فوق 50 وكلامه صح الاوكتافيا هناك في حدود فوق 40 الف يعني قول 45 غير كده الجمرك اللي في بورسعيد مشوفتش غير اربع مخازن بس و مفهمش غير ( النترا ماتركس جوليت لانوس نوبيرا ) علي اني كان نفسي في لانسر او نيسان

بص يا أخى معظم عربيات المعاقين بتكون الأنواع اللى قلت عنها لانها بتكون جاية من كوريا. ولكن فى منافذ جمركية تانية بتكون فيها عربيات أصناف تانية ولكن دى بتكون غالية يعنى فوق الأربعين وطالع. ودى بتكون يابانى. أعتقد فى منطقة قرب المطار. مش فاكر أوى لانى مش من القاهرة. بس فى ناس راحت هناك وعدد التجار قليل وكله يابانى وجاى من أوروبا.

بص أنا عارف بحيرتك وكنت زيك. وحقولك لحضرتك كلمة واحد. مش مهم نوع العربية المهم الحالة. حط فلوسك فى حتة عربية تحفة مش تشترى وخلاص. أنا شخصيا بعشق الماتركس وكنت رايح عليها وسبت 6 عربيات ورحت 3 مرات لحد ما لقيت العربية اللى معايا. الحالة كانت ممتازة رغم وجود بعض الخدوش الخفيفة و الكاوتش كان عاوز يتغير ولكن الثمن كان مناسب. أنا مش كنت هشترى عربية غيرها لانها كانت حلمى. ولكن حضرتك بما إنك كل العربيات عندك زى بعض يبقى النوبيرا 2 اللى فى حدود 30 الف تكون أختيار كويس لحضرتك ولما تبيع بعد كدة مش هتخسر وزى ما انت شايف قطع غيار متوفرة وناس كتيرة تحب تشترى.

أتمنى لك كل التوفيق ولا تنسى توافينا بأخر الأسعار وكما لو قدرت تصور كام صورة بالموبيل للمنطقة والعربيات وكدة هذا هيكون خدمة للناس اللى كانت زى حالتنا وكان نفسها تعرف قبل ما تشترى.. ربنا يسهل لك...........

ايمن البورسعيدى
28-05-2011, 03:34 AM

هو طبعاً اليابانى أفضل وخصوصاً الهوندا والتويوتا واللانسر لكن حتى لو لقيت مش هتلاقى الحالة اللى فى بالك نصيحة منى قبل ما تشترى دور كتير واتفرج على عربيات كتير وان شاء الله ربنا هيوفقك

ha_thewolf
28-05-2011, 01:25 PM
للاسف يا استاذ ايمن هناك مفيش غير الكوري و الاكتافيات و بس
و الاخ tham1010 (http://www.masrmotors.com/vb/member.php?u=54904) قالي في ياباني و لكن للاسف فوق 40 الف
بما انك من بورسعيد هو في منافذ بيع تانيه في بورسعيد غير المنطقه الاستثماريه (اللي فيها شركه كريستال و مصانع البطلونات الجينز)

محمدرمضان السيدنعمان
07-07-2011, 05:02 AM
هل يوجد كيا برايد العصفورة فى جمرك المعاقين ويريت حد يعرفنى سعرها كام تقريباشكر وتقدير

وليد شحاتة
13-04-2012, 08:21 PM
هو فيه عربيات من10 الى 15 الف ارجو الرد

tham1010
13-04-2012, 08:47 PM
هو فيه عربيات من10 الى 15 الف ارجو الرد

ايوة فى انواع صغيرة زى كيا بريد ولكن بتكون نادرة. لو المبلغ اللى معاك هما ال 15 الف على اقصى تقدير يبقى أستنى شوية لحد ما تجمع مبلغ أكبر. ممكن تشترى من مصر حاجة فى حدود 15 الف زى انواع الفيات المعروفة 132 و 131 و 128 وغيرها... لو عاوز عربيات معاقين من بورسعيد يبقى تعمل حسابك على 20 الف وانت طالع.

mody111
02-06-2012, 05:31 AM
معي 35 الف اود ان اشتري سيارة ماتريكس هل يمكن

tham1010
02-06-2012, 02:13 PM
معي 35 الف اود ان اشتري سيارة ماتريكس هل يمكن

أيوة ممكن لان فى نوع من السيارات الماتركس مش بيكون فيها كل الكمليات وبتكون فى حدود 34 الف مثلا ولكن فى الشكل بتكون نفس الماتركس وستجد مكتوب عليها من الخلف عن الشنطة Lavita LS. وكمان هتلاقى ماتركس مانيوال كاملة تتباع على 35 ألف بعد الفصال وهتجد مكتوب عليها Lavita CR. طبعا السعر هيبدأ من 39 او 38 الف وتقعد تفاصل. ولكن يجب أن تعمل حسابك أن فى مصاريف تانية هتدفعها علشان العربية يعنى مصاريف الإنتقال والراجل اللى هيفحص لك العربية وشوية مصاريف للترخيص والحلاوة للعمال ومصاريف تغير الفلاتر والسيور والبنزين. يعنى تعمل حسابك فى ألف كمان ولا اثنين...

لما التاجر بيشوفك عينك من عربية بيغلى لى الفين ثلاثة فيها علشان الفصال فخليك ناصح ودائما اظهر عدم رضاءك على البضاعة وخلى الكلام على عربية وكأنك هتشتريها وأنت عينك من عربية تانية خالص. الشراء محتاج مهارة لان كل عربية بيكون المكسب فيها من 5 إلى 8 آلاف جنية واكثر كمان. وانت وشطاراتك

broadband
02-06-2012, 02:25 PM
السلام عليكم .. انا عندى سؤال فى موضوع سيارات بورسعيد
هل ينفع اشترى عربية من هناك و اخلصها بدون وجود معاق على اعتبار ان العربيات اللى هناك بتكون افضل من المصرى ...
و لو معاى 50 الف اول عن اخر ,ينفع اجيب ايه و تفاصيل الموضوع ياريت

و ِشــــكـــــــر ا

tham1010
02-06-2012, 02:31 PM
السلام عليكم .. انا عندى سؤال فى موضوع سيارات بورسعيد
هل ينفع اشترى عربية من هناك و اخلصها بدون وجود معاق على اعتبار ان العربيات اللى هناك بتكون افضل من المصرى ...
و لو معاى 50 الف اول عن اخر ,ينفع اجيب ايه و تفاصيل الموضوع ياريت

و ِشــــكـــــــر ا

من المستحيل شراء سيارة من بورسعيد بدون وجود معاق.لان قبل التصريح بشراء سيارة هناك كشف طبى من قبل لجنة طبية تحدد الإعاقة ونوع التجهيز للسيارة قبل الترخيص.

فى ناس بتعمل تحايل ولكن لو حسبتها هتجد ان المجاذفة مش جايبة همها

mody111
07-06-2012, 02:51 AM
أيوة ممكن لان فى نوع من السيارات الماتركس مش بيكون فيها كل الكمليات وبتكون فى حدود 34 الف مثلا ولكن فى الشكل بتكون نفس الماتركس وستجد مكتوب عليها من الخلف عن الشنطة Lavita LS. وكمان هتلاقى ماتركس مانيوال كاملة تتباع على 35 ألف بعد الفصال وهتجد مكتوب عليها Lavita CR. طبعا السعر هيبدأ من 39 او 38 الف وتقعد تفاصل. ولكن يجب أن تعمل حسابك أن فى مصاريف تانية هتدفعها علشان العربية يعنى مصاريف الإنتقال والراجل اللى هيفحص لك العربية وشوية مصاريف للترخيص والحلاوة للعمال ومصاريف تغير الفلاتر والسيور والبنزين. يعنى تعمل حسابك فى ألف كمان ولا اثنين...

لما التاجر بيشوفك عينك من عربية بيغلى لى الفين ثلاثة فيها علشان الفصال فخليك ناصح ودائما اظهر عدم رضاءك على البضاعة وخلى الكلام على عربية وكأنك هتشتريها وأنت عينك من عربية تانية خالص. الشراء محتاج مهارة لان كل عربية بيكون المكسب فيها من 5 إلى 8 آلاف جنية واكثر كمان. وانت وشطاراتك
يعني سعرها دا شامل التخفيض الجمركي ام لا

mody111
07-06-2012, 02:55 AM

يعني سعرها داة شامل التخفيض الجمركي ام لا

وشكرا

mody111
07-06-2012, 04:47 AM

و شكرا

tham1010
07-06-2012, 10:43 PM

و شكرا

أيو يا أخى هذا شامل التخفيض الجمركى. وعلى فكرة أنت ملكش دعوة بالجمرك خالص. التاجر اللى بيشترى بخلى العربية عندة وكل عربية وليها جماركها اللى هو بيدفعه للجمارك لو البيعة تمت. ويحط مكسبة ومبلغ الفصال كمان. ولما تيجى تسأل على أى عربية يقول لك المبلغ الإجمالى. طبعا بعد الفصال المبلغ ينزل شوية. تكتب عقد معاه وتدفع عربون. وبعد كام يوم تروح تستلم العربية وهو بيكون خلص لك ورق الجمرك ودفع مصارفها. وتأخد عربيتك وتمشى وتدفع الحلاوة لصبيان اللى بتنضف لك العربية وأنت ماشى، وخلص الموضوع.

يعنى خلاصة القول سعر الماتركس ( لافيتا) اللى هتدفعة هيكون بين 35 إلى 38 الف للمانيويل و بين 37 إلى 40 الف للاتوماتك....

waeltango
08-06-2012, 04:42 AM
ياريت يا جماعه حد يفهمنا حكايه قضيه الاسترداد دى ..هل هى فعلاً مضمونه؟ وايه الاجراءات اللى امشى فيها عشان القضيه دى؟؟

hanyogo
22-08-2012, 01:39 AM
الاوكتفيا 98 ب37 وموديل 2000 ب44

tham1010
22-08-2012, 03:36 AM
الاوكتفيا 98 ب37 وموديل 2000 ب44

متشكرين يا Hanyogo على المشاركة فى الإسعار... ممكن حضرتك تقول لنا مصدر المعلومة دى ايه. يعنى حضرتك أشتريت سيارة من قريب.. هل ممكن حضرتك تشاركنا بمعلومات اكثر عن الأسعار اليومين دول لو عندك معلومات.... الحقيقة الاسعار اللى قلت عليها كويسة جدا...

نورا الجيلاني
04-10-2012, 12:03 PM
من حق المعاق ان يسترد ميالغ الجمارك وهناك دعوي تفام من يرغب في اقامة دعوي مكتب علي استعداد وهذا رفم الهاتف01272675334 ولكن المكتب يقتصر علي فضايا التي ستنظر في الاسكندرية اما م مجلس الدولة

mummy_47
09-10-2012, 03:58 PM
من حق المعاق ان يسترد ميالغ الجمارك وهناك دعوي تفام من يرغب في اقامة دعوي مكتب علي استعداد وهذا رفم الهاتف01272675334 ولكن المكتب يقتصر علي فضايا التي ستنظر في الاسكندرية اما م مجلس الدولة

يا فندم انا عملت دعوة عشان استرد مبلغ 4400 ض.م ومعي الايصال والافراج الجمركي .... عارف حصل ايه...كسبت القضية لكن الحكومة استانفت وفي الاخر الحكومة كسبت الاستئناف وشكرا

وليد شحاتة
19-10-2012, 08:27 PM
هو فيه عربيات من 10 الى 15 الف

tham1010
19-10-2012, 10:34 PM
هو فيه عربيات من 10 الى 15 الف

أيوة ممكن تلاقى حاجة فى حدود 15 الف اقل حاجة ولكن هتلاقيها على قدها قوى. يعنى يدوبك تمشى

design
19-11-2012, 03:14 AM
لو سمحتم عندى سؤال؟؟
هل لو فى معوق وحصل على السيارة واشتراها ... هل ممكن انا اقودها انا بدلا منه واستخدمها استخداما شخصيا ام ممنوع؟؟؟
وما موقف المرور من ذلك؟؟؟
ولو اتمسكت ايه اللى هيحصل
وهل تفرق حالة المعوق عن الكفيف أم لا؟؟؟؟
لانى سمعت ان الكفيف مصرح لشخص يعمل له توكيل ادارة عامة للسيارة
حد يفيدنا ف الموضوع ده

tham1010
21-11-2012, 12:23 AM
لو سمحتم عندى سؤال؟؟
هل لو فى معوق وحصل على السيارة واشتراها ... هل ممكن انا اقودها انا بدلا منه واستخدمها استخداما شخصيا ام ممنوع؟؟؟
وما موقف المرور من ذلك؟؟؟
ولو اتمسكت ايه اللى هيحصل
وهل تفرق حالة المعوق عن الكفيف أم لا؟؟؟؟
لانى سمعت ان الكفيف مصرح لشخص يعمل له توكيل ادارة عامة للسيارة
حد يفيدنا ف الموضوع ده

اولا غير مسموح لغير المعاق بقيادة سيارته بمعنى أنه لو اتمسكت هتتعمل مخالفة وتدفع مبلغ محترم...

الكفيف ليس له الحق فى الحصول على سيارة معاقين تبعا للتغيرات الجديدة فى القانون. لان الكفيف لا يستطيع ان يقود سياراته بنفسه ولا يسمح للغير بقيادة السيارة له تبعا للتغير الجديد فى القانون.. كان زمان هذا مسموح ولكنه اتلغى ...

عاصم اباظة
28-02-2013, 02:33 PM
لو سمحتم ياجماعة انا عندي ولدتي فيها اعاقة وعايز اجيب عربية على اسمها ومعايا 15 اللف كله على بعضة ياريت تفيدوني في ايه هي الاجراءات ونوع العربية:pod_of_gold: وليكم الللف شكررررررررر

عاصم اباظة
02-03-2013, 12:35 PM
لو سمحت انا معايا 15 اللف ممكن يجيبو ايه وايه العربية الي ممكن يكون سعرها قريب شوية من كده بمعنا ازود يعني اللفين او تلاته معاقين طبعا ولكم جزيل الشكر واستفسار اخر هي المدة بين كشف النظر والعظام قد ايه :fun_36_1_39[1]:

عاصم اباظة
03-03-2013, 03:33 PM
:coptic_Thutmosis1S:

عاصم اباظة
03-03-2013, 03:34 PM
:coptic_Thutmosis1S:
هو ليه محدش بير على السؤال :w6w200504112236376d

tham1010
03-03-2013, 11:56 PM
لو سمحت انا معايا 15 اللف ممكن يجيبو ايه وايه العربية الي ممكن يكون سعرها قريب شوية من كده بمعنا ازود يعني اللفين او تلاته معاقين طبعا ولكم جزيل الشكر واستفسار اخر هي المدة بين كشف النظر والعظام قد ايه :fun_36_1_39[1]:
أولا اهلا وسهلا بينك..
أرد انا عليك.....
15 الف مش يجيبوا حاجة تقريبا على اسعار اليومين دول. لازم تزود كمان من 3 غلى 5 الالف جنية علشان تقدر تجيب اقل حاجة مقبوله وهو دايوا لانوس موديل 1997- 2000

المدة بين العظام والنظر بتكون فى حدود اسبوع بالنسبة للكشف المستعجل.. مش عارف إذا كانت المدة زادت ولا لا عن هذه المدة...

عاصم اباظة
04-03-2013, 02:22 PM
أولا اهلا وسهلا بينك..
أرد انا عليك.....
15 الف مش يجيبوا حاجة تقريبا على اسعار اليومين دول. لازم تزود كمان من 3 غلى 5 الالف جنية علشان تقدر تجيب اقل حاجة مقبوله وهو دايوا لانوس موديل 1997- 2000

المدة بين العظام والنظر بتكون فى حدود اسبوع بالنسبة للكشف المستعجل.. مش عارف إذا كانت المدة زادت ولا لا عن هذه المدة...
اللف شكر ياباشا بس ايه رأيك في الفيات تمبرا في ناس بتشكرلي فيها جدا وبيقولا ان سعرها في بورسعيد ارخص من الانوس 1ROSE4U:fun_36_3_1[1]:

tham1010
08-03-2013, 08:57 PM
اللف شكر ياباشا بس ايه رأيك في الفيات تمبرا في ناس بتشكرلي فيها جدا وبيقولا ان سعرها في بورسعيد ارخص من الانوس 1ROSE4U:fun_36_3_1[1]:

التمبرا دى عربية قديمة قوى يعنى من أوائل التسعينات بينما اللانوس من 1997 حتى 2000 وهى سعرها فى بورسعيد من 21 إلى 24 الف يعنى اغلى شوية من اللأنوس لان بعضها بيكون فيه اوبشن. هى المشكلة هتكون فى قطع الغيار بما انها سيارة مش منتشرة اللأنوس ملية البلد. أنت عاوز حد عارف فى التمبرا ومجرب شراء قطع غيرها علشان يفيدك....

hamada.abdellatif
10-03-2013, 01:01 AM
السلام عليكم ...
انا محتار بين لانوس 1 ونوبيرا 1 او نوبيرا 2 ...
ياريت حد يقولى اى سيارة افضل من حيث كل شىء ومن حيث سوق البيع ..
شكراً شكر وتقدير

tham1010
11-03-2013, 02:16 AM
السلام عليكم ...
انا محتار بين لانوس 1 ونوبيرا 1 او نوبيرا 2 ...
ياريت حد يقولى اى سيارة افضل من حيث كل شىء ومن حيث سوق البيع ..
شكراً شكر وتقدير
لو تقدر على ثمن النوبيرا 2 فأنا اقولها بصراحة هات العربية دى وأنت حاطط بطيخة صيفى فى بطنك... هى افضل السيارات المطروحة فى سوق سيارات المعاقين من حيث الامكانيات والسعر وخاصة ان فيها بعض الموديلات النوبيرا 2 بتكون فول ابشن ومستوردة من اوربا مش كورى وبتكون المحرك 1600 سى سى مش 1500 سى سى. والثمن فى حدود 33 الف على اقصى تقدير ولكن تبدأ من 29 الف...

اللانوس هى سيارة للى على قد حالة وعاوز حاجة يجرب فيها سواقة والنوبيرا 1 افضل منها قليلا ولكن ليس بها امكانيات وابشن لانها اوسع وهذه ميزة لبعض الناس التخان ولكنها سيارة بنفس الامكانيات تقريبا...

_esamtamer
31-03-2013, 11:31 PM
ارجو الافاده وشرح لانى عايز اجيب سياره معوقين بس عربيه نضيفه كامله اسكودا مثلا ارجو الافاده ولو انا عايز اجيب العربيه من بره بتاجى منين الى ميناء بور سعيد وسعرها كام مثلا فى 2012 ممكن اجيبه ام اخرها 2007 ولا ايه وشكراااااااااااااا

tham1010
01-04-2013, 02:43 AM
ارجو الافاده وشرح لانى عايز اجيب سياره معوقين بس عربيه نضيفه كامله اسكودا مثلا ارجو الافاده ولو انا عايز اجيب العربيه من بره بتاجى منين الى ميناء بور سعيد وسعرها كام مثلا فى 2012 ممكن اجيبه ام اخرها 2007 ولا ايه وشكراااااااااااااا

أولا يجب أن تكون معاق أو على الاقل معاك معاق يمشى معاك فى الموضوع دة...

طبعا الاسكودا النظيفة الموجودة موديل 2007 ولكن اعمل حسابك على 85 الف على الاقل وهذا بالنسبة للمعاق.

طبعا ممكن تستورد بنفسك ولكن هذا امر محتاج مخلص جمركى أن يكون لك حد عايش فى الخارج علشان يختار لك السيارة ويشحنها لك على مصر. أنت ممكن تستورد من أى حد واى موديل اوى مركة طالما المحرك مش يزيد عن 1600 سى سى والموديل مش يعدى موديل 2009.

أعمل حسابك ان العربية كل ما الموديل بيعلى انت بتخسراكثر لانك بتدفع مصاريف اكثر من السيارات اللى مثلا موديل 2004 لان السيارة كل ما بتكون موديل 2004 مثلا بتتمتع بخصم يصل 50% على الجمرك بسبب قدم الموديل. لو جبت موديل 2009 مثلا هتجد أن الثمن مرتفع ويكون ارخص من السيارة فى السوق المصرى بمبلغ 20 الف مثلا...

وليد حامد
13-05-2013, 02:35 AM
استاذ ايمن كل التحية لحضرتك انا معايا 35 الف عاوز عربية كويسة تريحنى ولا تحتاج منى اى مصاريف كل شوية لاننى مدرس
وليس عندى امكانيات

tham1010
13-05-2013, 04:14 AM
استاذ ايمن كل التحية لحضرتك انا معايا 35 الف عاوز عربية كويسة تريحنى ولا تحتاج منى اى مصاريف كل شوية لاننى مدرس
وليس عندى امكانيات

نوبيرا 2 على قدر فلوسك... لو تزود 5 الاف كمان ممكن تجيب ماتركس 2002الاثنين افضل السيارات الموجودة

anas ebnmalk
14-05-2013, 01:22 AM
السلام عليكم
ممكن اعرف هل متاح الواحد يستورد سياره معاقين Volkswagen Passat Variant 1.6
وتكون اوتومتك سنه 2000 او 1999
وهل يكون جمركها عالى
وايه نظامها فى طرق مصر
وايه اسعار قطع الغيار بالمقارنه ب سكودا اوكتافيا

tham1010
14-05-2013, 03:52 AM
السلام عليكم
ممكن اعرف هل متاح الواحد يستورد سياره معاقين Volkswagen Passat Variant 1.6
وتكون اوتومتك سنه 2000 او 1999
وهل يكون جمركها عالى
وايه نظامها فى طرق مصر
وايه اسعار قطع الغيار بالمقارنه ب سكودا اوكتافيا

طبعا ممكن تستورد السيارة دى...
جمركها اعلى سيارة للمعاقين. يعنى من زمان كانت موديل 1997 ثمنها 72 الف فى بورسعيد ولكن كانت ممتازة.. كانت اتوماتك وفول ابشن. اعتقد الباسات هى اغلى سيارات المعاقين على الاطلاق بسبب ثمنها الاصلى.

طبعا هتمشى عادى فى طرق مصر عادى وفى علا فكرة بسات هنا فى مصر يعنى مش هتكون مشكلة ولكن قطع الغيار نار ومش اى حد يفهم فيها ويكشف عليها يعنى هتروح توكيلات أو ميكانيكية معينة تشتغل فيها.

لو انت مش من القاهرة فكر مرتين قبل ما تجبها... لو هذه اول سيارة لك فكرة فى حاجة زى نوبيرا ولا ماتركس طالما تقدر على ثمنهم.. المرة الجاية بعد 5 سنين ابقى جيب الباسات..

tham1010
14-05-2013, 03:53 AM
رجع قسم الباسات هنا فى المنتدى هتجد ناس مجربة وعارفة كل كبيرة وصغيرة فيها

anas ebnmalk
14-05-2013, 02:56 PM
شكرا جزيلا
بس ممكن اعرف جمركها كام لانى ممكن اجيبها من بره

anas ebnmalk
19-05-2013, 06:56 PM
السلام عليكم
ممكن استورد العربيه دى معاقين

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bmw-316i-veitsbronn/178806534.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=8&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&fuels=PETROL&minFirstRegistrationDate=1999-01-01&maxPrice=4001&ambitCountry=DE&transmissions=AUTOMATIC_GEAR&negativeFeatures=EXPORT&maxMileage=200000&categories=Limousine&doorCount=FOUR_OR_FIVE

tham1010
20-05-2013, 05:04 AM
السلام عليكم
ممكن استورد العربيه دى معاقين

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bmw-316i-veitsbronn/178806534.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=8&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&fuels=PETROL&minFirstRegistrationDate=1999-01-01&maxPrice=4001&ambitCountry=DE&transmissions=AUTOMATIC_GEAR&negativeFeatures=EXPORT&maxMileage=200000&categories=Limousine&doorCount=FOUR_OR_FIVE

للاسف لا تستطيع إستيراد هذه السيارة لان المحرك كما هو موجود فى الاعلان حوالى 1900 سى سى بينما اقصى سعة للمحرك لسيارات المعاقين يكون المحرك 1600 سىى سى.. هتحتاج تدور على سيارة بى ام دبوا المحرك 1600 سى سى واقل..

لو عاوز BMW يبقى دور على موديل 316 i لان معظمها بيكون المحرك 1600 سى سى

anas ebnmalk
20-05-2013, 06:15 AM
للتأكيد على معلوماتك بعد ما عرفتها
دى صفحه فيها موديلات وسعة كل محرك ل bmw

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_E36

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_E46

tham1010
21-05-2013, 04:55 AM
للتأكيد على معلوماتك بعد ما عرفتها
دى صفحه فيها موديلات وسعة كل محرك ل bmw

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_E36

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_E46

فى الصفحة اللى حضرتك وضعتها مش كتبين ان موديل 316 I مش فيها ماتور 1600 سى سى ولكن فعلا هذا الموديل المحركات بتعته بتكون 1600 سى سى وها هى واحدة من السيارات

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bmw-316i-fahrbereit-ohne-t%C3%BCv-lautertal-bei-coburg/176807417.html?lang=en&pageNumber=1&__lp=374&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=8&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&export=ALSO_EXPORT

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bmw-316i-edling/178883902.html?lang=en&pageNumber=1&__lp=374&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=8&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&export=ALSO_EXPORT

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bmw-316i-bischberg/175854784.html?lang=en&pageNumber=1&__lp=374&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=8&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&export=ALSO_EXPORT

محمد صبحى الوطنى
26-05-2013, 05:22 PM
السلام عليكم يا استاذ ايمن
انا معايا فى حدود 32 الف ممكن اجيب عربية نوبيرا 2 وهل حضرتك تعرف حد ممكن نروح عندوا فى بورسعيد ولا حضرتك موجود هناك وممك تخدمنا
ارجو الرد من حضرتك للاهمية..........

راجية عفو الرحمن
27-05-2013, 01:50 AM
السلام عليكم يا استاذ ايمن
انا معايا فى حدود 32 الف ممكن اجيب عربية نوبيرا 2 وهل حضرتك تعرف حد ممكن نروح عندوا فى بورسعيد ولا حضرتك موجود هناك وممك تخدمنا
ارجو الرد من حضرتك للاهمية..........
ايوا حضرتك طبعا تجيب نوبيرا 2 بالمبلغ اللى معاك بس اهم حاجة تاخد بالك كويس جدا من حالة العربية اهم شئ و لزم تفاصل على فكرة
انا الحمد لله ربنا وفقنى و جبت سيارة لانوس جوليت الحمد لله ممتازة
لو حضرتك كنت جمارك الاسكندرية كنت افادتك

mody111
31-05-2013, 10:36 PM
[QUOTE=ha_thewolf;441620]بس الاوكتافيا اكتر بكتير من 35 الف
وهي ايه الرفايع اللي انت قصدك عليها غير الكاوتش و البطاريه[
انا اريد ان اشتري سيارة معوقين فهل هناك دايو لاسيتا الي شبة الاوبترا وما سعرها

mooneyes
01-06-2013, 02:21 PM
الاوكتافيا لو انت اللى هتستوردها مش هتجيب ال 30 الف لموديل 99 او 2000 بجمركها بشحنها بكل شىء انا باذن الله فى ناس معايا هشحنلهم السيارات دى قريب وهما عاوزين اوكتافيا ..
الدايو لاسيتى مو 2003 معتقدش انها ممكن تقل عن 45 الف نهائى دة هنا فى بور سعيد.

محمد حسين14
09-06-2013, 07:22 PM
السلام عليكم
والدى كان جايب عربيه قبل كدا تبع المعاقين ودلوقتى معاه الرخصه وتمام وعدى على العربيه الخمس سنين
ودلوقتى من حقه يجيب عربيه تانيه
ياترى هو هايجيب العربيه التانيه ازاى هايلف نفس اللفه الاولى ولا ؟
وياريت الخطوات مع العلم انه معاه الرخصه وساريه كمان لخمس سنين قدام
وسؤال تانى هى العربيه دى ليها سن معين علشان يجيب العربيه يعنى لو عدى الستين من حقه يجيب عربيه ولا

ولو هايجيب عربيه نوبيرا 2 ليه هاتبقى بكام تقريبا

وليد المرسى
11-05-2014, 07:14 PM
عايز اعرف اسعار الماتركس والنوبيرا 2 بالظبط علان انا سمعت اسعار خياليه من شهر تقريبا الدايو نوبيرا 2 عامله 38 الف والماتركس 52 اتوماتك الاسعار دى خقيقه ولا لا ويا ترى فى جمرك فى دمياط اسعاره كويسه