المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ارشيف احداث عام 2009


الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10

Bendary
27-10-2009, 12:40 PM
هو الغول ده اسمه ولا صفته
حال بلدنا لا يسر (مرور - زباله - كهرباء- صرف صحى - مواصلات - مياه ملوثه - امراض وبائية - تعليم زفت - طرق منيله و 000 و 000 و 000
فين التنمية اللى بيقولولنا عليها دى ؟ حد شاف حاجه ؟ طب اللى شايف حاجه يشاورلنا عليها وله الاجر والثواب

ابراهيم داود
27-10-2009, 12:59 PM
نقلا من اليوم السابع

http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=149140

http://www.youm7.com/images/NewsPics/large/s1020092511752.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/1.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/3.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/4.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/5.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/6.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/7.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/8.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/9.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/10.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/11.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/12.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/13.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/14.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/15.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/16.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/17.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/18.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/19.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/22.jpg

وحسبى الله ونعم الوكيل
اللهم لا حول ولا قوه لنا الا بك
منظر صعب جدا
اللهم ارحمهم فانت ارحم الرحمين وتجاوز عن خطاياهم
والهم زويهم الصبر والسلوان امين يارب العالمين

Mohamed Dahab
27-10-2009, 01:50 PM
تقدم الوزير محمد لطفى منصور باستقالته اليوم الثلاثاء بعد ثلاثه ايام من حادث تصادم قطارى العياط الذى اسفر عن مقتل واصابه العشرات.
وقبل الرئيس حسنى مبارك استقاله منصور, على ان يتم تكليف مسئول جديد بتولى المسئوليه.


نقلا من موقع مصراوى

hazem_khidr
27-10-2009, 02:07 PM
لو الخبر دا صحيح يبقي كويس جدا
اكيد الحكومه اجبرته علي الاستقاله طبعا
شكرا علي الخبر:)

mr/medo
27-10-2009, 02:43 PM
اهو الوزير استقال النهارده والريس قبل استقالته ، ولا عزاء للغول .

salahabdelnabi
27-10-2009, 04:08 PM
مبارك يقبل استقالته..
كارثة قطاري العياط تُطيح بوزير النقل المصري
<table align="left"><tbody><tr height="1"></tr><tr><td width="1">
</td><td align="center"> http://www.moheet.com/image/61/225-300/619577.jpg</td></tr><tr><td width="1">
</td><td align="center"> وزير النقل محمد منصور</td><td width="1">
</td><td>
</td></tr></tbody></table>
القاهرة : قبل الرئيس المصري حسنى مبارك استقالة المهندس محمد منصور وزير النقل الذى تقدم بها اليوم الثلاثاء .
وذكرت وكالة أنباء الشرق الأوسط المصرية الرسمية إن مبارك قبل الاستقالة التي تقدم بها منصور والتى أعرب فيها عن تحمله مسئولية حادث تصادم قطارى العياط الذى أدى إلى مصرع 18 شخصا وإصابة 36 آخرين.
وتأتي الاستقالة بعد ساعات من نفى الدكتور مجدى راضى، المتحدث باسم مجلس الوزراء المصري، أن يكون وزير النقل، قدم استقالته بسبب الحادث، مؤكدا عدم وجود اتجاه لاستقالة وزير النقل، أو إقالته.
ونقلت صحيفة "المصري اليوم" المستقلة عن راضى أن الحادث لا يعنى فشل برنامج تطوير وتحديث مرفق "السكك الحديدية"، معتبرا أن برنامج التطوير لا يخص وزارة، وإنما هو برنامج حكومة طويل، وبه كثير من التحديات الفنية.

وكانت الدعوات قد تعالت مؤخرا في مصر الى محاسبة الحكومة وإقالة وزير النقل والمواصلات بسبب كارثة اصطدام قطارين في منطقة العياط مساء السبت .
وشن أعضاء مجلس الشعب المصري هجوماً حاداً علي منصور وحملوه المسئولية كاملة عن حادث قطاري العياط وطالبوا بإقالته من منصبه، وذلك في اجتماع طارئ عقدته لجنة النقل والمواصلات بالمجلس- أمس الاثنين.

وطالب المتحدث الإعلامي باسم الكتلة البرلمانية لنواب جماعة الإخوان المسلمين في مجلس الشعب حمدي حسن أمس، بإقالة وزير النقل محمد منصور، واستنكر في بيان إلى رئيس مجلس الوزراء المصري أحمد نظيف حادثة العياط، مؤكدا أن تكرار الكوارث في هذه المنطقة يؤشر إلى استمرار الإهمال واللاجدية في التعامل مع هذا الموضوع.
وحسبما ذكرت صحيفة "الدستور" المصرية المستقلة، كانت مفاجأة الاجتماع قيام الدكتور زكريا عزمي- رئيس ديوان رئيس الجمهورية والأمين العام المساعد للحزب الوطني- بفتح النار علي الوزير، منصور وقال: إحنا مش جايين علشان نشكر الوزراء.. إحنا جايين نخاطب الرأي العام.. والوزير قاعد يتكلم عن تطوير المحطات وأنا باقوله محطات إيه؟ إنت عامل إعلانات في رمضان عن السكة الحديد وكأنها أحسن سكة حديد في العالم واتهمت الشعب إنه بيسرق.. الحادث فيه خطأ جسيم"، ووجه كلامه لمنصور: وأنت مسئول دستورياً عن هؤلاء البشر.

وتوالي الهجوم علي وزير النقل وانتهي بكلام النائب أحمد سعد أبوعقرب الذي قال متهكماً: "وزير النقل بيلعب كويس لكن مشكلته إنه منحوس زي الزمالك و الزمالك بيلعب كويس وبيتغلب".
إلى ذلك اعتبر حمدى الطحان رئيس لجنة النقل بمجلس الشعب الإهمال السبب الرئيسى فى حادث قطارى العياط. مشيرا إلى أن سائق قطار الفيوم الذى صدم الجاموسة أخطر الإدارة المركزية للتحكم المركزى بتوقفه بعد الاصطدام مباشرة، وأن المسافة بين القطارين كانت 20 دقيقة، "وهى كافية جدا لتحقيق الأمان"، على حد تعبيره.

فيما سيطر الإحراج والارتباك علي منصور وحاول الدفاع عن نفسه بإلقاء المسئولية علي عاتق عامل المراقبة "اللي زوغ قبل الحادث بـ 50 دقيقة".
وتراوحت الخسائر المبدئية لهيئة "السكك الحديدية" من جراء الحادث بين ما يقرب من مليون جنيه إيرادات تذاكر، وأكثر من 50 مليون جنيه نتيجة تحطم 3 عربات وتهشم الجرار المتسبب فى الحادث، حسب مصدر بالهيئة، فى الوقت الذى ألغى فيه نحو 8 آلاف مسافر حجوزاتهم على القطارات، أمس، من محطتى مصر والجيزة كان مقرراً سفرهم على متن 14 رحلة، كانت متجهة لمحافظات الصعيد، فور علمهم بالحادث.

من ناحية اخرى، أمر النائب العام المصري المستشار عبدالمجيد محمود بحبس سائقي القطارين رقمي 152 و188 وهما وحيد كامل وأمير حليم وعامل برج كفر عمار ويدعي بدر معتصم 4 أيام علي ذمة التحقيق بعد أن وجهت لهم نيابة جنوب الجيزة الكلية برئاسة أسامة سيف وتحت إشراف المستشار حمادة الصاوي- المحامي العام الأول- تهمة قتل 18 شخصاً عن طريق الخطأ والإضرار بمصالح وممتلكات الجهة التي يعملون بها.

كما أمرت النيابة بتشكيل لجنة من أساتذة الهندسة لإعداد تقرير شامل عن أسباب وملابسات الحادث.. وتستكمل النيابة اليوم تحقيقاتها مع ناظر محطة كفر عمار ومفتش البرج ونائب ورئيس هيئة السكة الحديد.

يأتي هذا في الوقت الذي شيع فيها أهالي قري الضحايا بأكتوبر والفيوم وبني سويف تشييع ذويهم إلي مثواهم الأخير في مشاهد جنائزية مهيبة وردد المشيعون الأدعية علي الحكومة والأيام السوداء.
مفاجاة في التحقيقات<table align="left"><tbody><tr height="1"></tr><tr><td width="1">
</td><td align="center"> http://www.moheet.com/image/67/225-300/673072.jpg</td></tr><tr><td width="1">
</td><td align="center">حادث تصادم قطارى العياط</td><td width="1">
</td><td>
</td></tr></tbody></table>
في هذه الأثناء، أكدت التحقيقات الأولية في كارثة تصادم قطارين للركاب قرب مدينة العياط، براءة "الجاموسة" من تهمة التسبب في وقوع الحادث المروع الذي اسفر عن مقتل وإصابة عشرات المصريين.
ونقلت صحيفة "الوفد" المصرية المعارضة عن مصادر وصفتها بالمطلعة قولها: ان الحادث وقع بسبب عدم وجود فرامل في قطار الجيزة- الفيوم المنكوب.
كما كشف سائق القطار المنكوب اثناء التحقيات التي اجريت معه عن مفاجاة من العيار اليقيل بكشفه انه قام بإبلاغ غرفة التحكم المركزية بعدم وجود فرامل بالقطار، حيث صدرت له التعليمات بالدخول الى الخط الفرعي والوقوف هناك، واشار الى انه اثناء دخوله الى الخط الفرعي فوجئ بقطار القاهرة - اسيوط يصطدم به من الخلف وشعر بوقوع زلزال شديد.
وكشفت التحقيقات ان غرفة التحكم المركزية التي اصدرت اوامرها للقطار المنكوب بالدخول الى الخط الفرعي لم تبلغ قطار القاهرة - السيوط بوجود قطار امامه وظلت الاشارة خضراء .. كما قام عامل المزلقان بمغادرة مكان عمله وركب القطار المنكوب ولقي مصرعه في الحادث..
وكشفت التحقيقات أيضا عن وجود تمرد مكتوم بين سائقي القطارات بسبب عدم الاستجابة لمطالبهم. في نفس السياق، أرجع مصدر مطلع بالهيئة القومية للسكك الحديدية، لصحيفة "الشروق" المصرية المستقلة سبب الحادثة إلى وجود عيوب فنية بالجرار 188، أحد الجرارات الجديدة، التى استوردتها الهيئة مؤخرا من شركة جنرال إلكتريك.
وأضاف المصدر، الذى طلب عدم نشر اسمه، أنه تم تحليل شريط جهاز التحكم "atc"، وهو بمثابة "الصندوق الأسود"، الذى يسجل ويرصد جميع التفاصيل المتعلقة برحلة قطارى العياط، الذى تصادما مساء السبت الماضى، فور وقوع الحادث مباشرة، قبل أن تتحفظ عليه النيابة، لكن الهيئة قامت بالتعتيم على كل المعلومات عن أسباب وقوع الحادث، بحجة أن النيابة ما زالت تحقق، لمعرفة سبب الحادثة، حتى لا تتم إثارة الرأى العام ضد الهيئة
ويعتبر القطار أرخص وسيلة نقل في مصر، ورغم مليارات الجنيهات التي تتحدث الحكومة المصرية عن رصدها لتطوير "قطارات الفقراء"، إلا أن هؤلاء لم يستشعروا فرقا كبيرا.
وكانت تسعينيات القرن الماضي قد شهدت حوادث عديدة ومنها ما وقع في فبراير/شباط 1992، إذ قتل 43 شخصا في اصطدام قطارين في مدينة البدرشين، كما قتل 75 راكبا في نفس المدينة في ديسمبر 1995 في حادث تصادم آخر.
وفي فبراير 1997 تصادم قطاران شمال مدينة أسوان، مما أدى إلى مقتل 11، وفي أكتوبر/تشرين الاول 1998 اصطدم قطار بالقرب من الإسكندرية بأحد المصدات الأسمنتية الضخمة، مما أدى إلى خروج القطار عن القضبان، واقتحامه أحد الأسواق المزدحمة، وأسفر الحادث عن مقتل 50 شخصا وإصابة أكثر من 80 معظمهم كانوا بالسوق.
ويعد الحادث الذي اشتهر بحريق قطار الصعيد في فبراير 2002 هو الأسوأ في تاريخ حوادث السكك الحديدية المصرية والتي تصادف وقوعها بمنطقة العياط أيضا، عندما كان القطار مزدحما بالمواطنين البسطاء المسافرين لقضاء إجازة عيد الأضحى، مما أدى الى وقوع 350 قتيلا..


المصدر محيط ( شبكة الاعلام العربية moheet.com )

Kossama
27-10-2009, 05:43 PM
قبل الرئيس حسني مبارك استقالة المهندس محمد لطفي منصور وزير النقل الذي تقدم بها يوم الثلاثاء إثر حادث تصادم قطاري العياط الذي ر اح ضحيته 18 شخصا وإصابة 36 شخصا.

وأعلن مصدر مسئول برئاسة الجمهورية أن الرئيس مبارك قبل الاستقالة التي تقدم بها منصور يوم الثلاثاء وأعرب فيها عن تحمله مسئولية حادث تصادم قطاري العياط الذي أدى إلى مصرع 18 شخصا وإصابة 36 شخصا.

وكان القطار 188 (القاهرة-أسيوط ) قد اصطدم مساء السبت الماضي بالقطار 152 (الجيزة - الفيوم) بقرية "جرزة" بمركز العياط بمحافظة 6 أكتوبر (على بعد نحو 40 كيلومترا جنوب غرب القاهرة).

وكان الدكتور زكريا عزمي رئيس ديوان رئيس الجمهورية عضو مجلس الشعب عن دائرة الزيتون قد وجه اتهاما صريحا للحكومة ومجلس الشعب وحملها المسئولية الكاملة عن كارثة قطاري العياط وذلك في مواجهة قوية مع وزراء النقل والشئون القانونية والصحة والتنمية المحلية خلال اجتماع عاصف للجنة النقل بمجلس الشعب مساء الاثنين لمناقشة أسباب وتداعيات الحادث.

يذكر أن وزير النقل المستقيل قد أحال عدد من المسؤولين بـ"الهيئة القومية للسكك الحديدية" للتحقيق على خلفية الحادث، فيما أعلن رئيس الهيئة محمود سامي، أنه تم تشكيل لجنة فنية للتحقيق في أسباب حادث تصادم القطارين.

Kossama
27-10-2009, 05:58 PM
الرئيس مبارك يقبل استقالة وزير النقل

قبل الرئيس حسنى مبارك استقالة المهندس محمد منصور وزير النقل، التى تقدم بها لسيادته اليوم الثلاثاء.

وذكر مصدر مسئول برئاسة الجمهورية أن الرئيس مبارك قبل الاستقالة التى تقدم بها منصور، والتى أعرب فيها عن تحمله مسئولية حادث تصادم قطارى العياط الذى أدى إلى مصرع 18 شخصا وإصابة 36 آخرين.

وأكدت مصادر لليوم السابع أن الاستقالة جاءت كرد فعل للاجتماع العاصف الذى شهدته لجنة النقل بمجلس الشعب أمس، ومطالبة النواب للمهندس محمد منصور بتقديم استقالته.


استقال محمد لطفي منصور وزير النقل والمواصلات بعد أيام من تصادم قطارين قرب مدينة العياط في حادث أسفر عن سقوط 18 قتيلا وعشرات الجرحى.

وقد قبل الرئيس المصري حسني مبارك استقالة منصور الذي أعرب في كتاب تنحيه عن تحمله مسؤولية حادث تصادم قطاري العياط.

ونقلت رويترز عن مصدر في مجلس الوزراء أن منصور قدم الاستقالة إلى رئيس الحكومة أحمد نظيف في اجتماع بينهما اليوم.

كان قرار قد صدر بإحالة 34 من مسؤولي الإدارة العليا بهيئة السكك الحديد المصرية إلى التحقيق بعد حادث تصادم القطارين السبت الماضي جنوب مدينة العياط بمحافظة الجيزة والذي راح ضحيته 18 قتيلا وأسفر عن جرح 36 آخرين.

وتتحدث الصحف المحلية عن تقصير حكومي واضح كان السبب في الحادث حيث كان قطار درجة أولى مليء بالركاب اصطدم بقطار متوقف شبه خال من الركاب على القضبان نفسها بعد ارتطام القطار الأول بجاموسة.

ووصف مصدر في الهيئة القومية لسكك حديد مصر القطار الذي توقف بعد ارتطامه بالدابة والذي يعمل بين محافظات الجيزة وبني سويف والفيوم جنوب وجنوب غرب القاهرة، بأنه متهالك وأن ارتطامه بالدابة تسبب في تشغيل مكابحه بينما كان القطار التالي قادما من بعيد. وألقت الشرطة القبض على سائقي القطارين.

يشار إلى أن العام 2002 شهد أسوأ كارثة قطارات بمصر قرب مدينة العياط أيضا عندما شب حريق في سبع عربات من قطار مكتظ بالركاب مما أدى إلى مقتل 360 شخصا على الأقل. وبعد هذا الحادث استقال وزير النقل والمواصلات إبراهيم الدميري.

كما أدى حادث قطار في شمال مصر إلى مقتل 44 شخصا في العام 2008 بعد عامين من حادث خلف 58 قتيلا.



الارتباك يسود وزارة النقل.. وأحد مساعديه :"رحيله خسارة لمصر".. ورئيس "السكك الحديد" يعلن تمسكه بالمنصب.. والوزير يغلق هاتفه ويجلس فى منزله بالمعادى


سادت حالة من الارتباك والقلق داخل وزارة النقل بعد إعلان مجلس الوزراء قبول الرئيس حسنى مبارك استقالة المهندس محمد لطفى منصور، وزير النقل، على خلفية تصادم قطارين بمدينة العياط بمحافظة 6 أكتوبر مساء السبت الماضى، فى الوقت ذاته أغلق الوزير المستقيل هواتفه المحمولة بمجرد إعلانه ترك الوزارة، وهو الآن يجلس فى منزله بحى المعادى.

وتوافدت جميع قيادات الوزارة ورؤساء قطاعاتها ظهر اليوم، الثلاثاء، على مقر ديوان الوزارة بمدينة نصر للتأكد من صحة أنباء استقالة الوزير، واعتبر صبحى عابدين، نائب رئيس قطاع الموارد البشرية بالوزارة، أن استقالة منصور ليست فى صالح مصر، لأن الوزير، على حد قوله، وضع خططا لتطوير قطاع النقل وبدأ مشروعات لن تُستكمل إلا بوجوده.

وأشار عابدين إلى أن جميع قيادات وموظفى الوزارة فوجئوا بالقرار صباح اليوم، لدرجة أن عمر البقرى، أقرب مساعدى الوزير المستقيل، لم يعلم بالخبر إلا بعد المؤتمر الصحفى الذى عقده منصور صباح اليوم بالقرية الذكية.

من جانبه أكد المهندس محمود سامى، رئيس هيئة السكك الحديدية، أن استقالة منصور لا تعنى أن يستقيل هو بالتبعية من منصبه، وقال "أرفض التعليق على رحيل المهندس منصور، لكنى من جانبى مستمر من منصبى لأنى فى مهمة مكلف بها من قِبل الدولة"، فيما رفض جميع مسئولى الوزارة التعليق على قرار مجلس الوزراء بإسناد مهمة تسيير أعمال "النقل" للدكتور حسن يونس وزير الكهرباء والطاقة.

وتوالت ردود الفعل بين أعضاء مجلسى الشعب والشورى حول قبول استقالة منصور، ففى الوقت الذى أكد فيه عدد من النواب ارتياحهم لقرار الإقالة أو استقالة وزير النقل.. جاء القرار صادما لعدد من النواب فى مقدمتهم النائب أحمد أبو عقرب ونائب الأغلبية عبد الرحيم الغول، واللذين حاولا الدفاع عن موقف المهندس محمد منصور خلال اجتماع لجنة النقل والمواصلات بمجلس الشعب أمس الاثنين.

أكد النائب عبد الرحيم الغول فى تصريحات "لليوم السابع" أن قرار المهندس محمد منصور وزير النقل كان هو القرار الصائب، خاصة أن الوزير كان يردد دائما أنه فى حال فشله سيتقدم باستقالته. وأوضح أنه فى كلا الأحوال إذا أقيل الوزير أو استقال فلابد من توجيه التحية لرئيس الجمهورية لقبوله هذه الاستقالة، مبينا أن هذا الفعل دليل حى على استجابة الرئيس مبارك لنبض الشارع المصرى.

فيما امتنع النائب عمر هريدى أمين سر لجنة الشئون الدستورية والتشريعية عن الحديث فى هذا الموضوع، وعلق الدكتور جمال الزينى عضو مجلس الشعب، قائلا، "إن هذه الاستقالة تعتبر تقديرا من القيادة السياسية ووزير النقل لحجم المسئولية السياسية التى تقع على عاتقه من جراء انتشار حوادث القطارات فى مصر، وأكد النائب جمال الزينى أن هذه الاستقالة لا تعنى الاتهام، ولكن تعنى شعور الوزير بالمسئولية تجاه الشعب". ورفض د.مفيد شهاب، وزير الشئون القانونية والمجالس النيابية الحديث، فى الموضوع مبررا انشغاله فى اجتماع طارئ.

فيما لاقت فيه استقالة وزير النقل حالة من الارتياح بين عدد من النواب فى مقدمتهم النائب الوفدى صلاح الصايغ، وعلاء عبد المنعم، وعدد من نواب كتلة الإخوان المسلمين.

وأكد النائب علاء عبد المنعم أن اجتماع لجنة النقل والمواصلات بمجلس الشعب أمس كان هو المحك الحقيقى فى إبراز سلبيات هذه الحكومة .لافتا إلى مطالبة النواب لوزير النقل السابق محمد منصور تقديم استقالته جاء كرد فعل لحالة الحزن التى خيمت على الشارع المصرى من جراء هذا الحادث الأليم.

وشدد النائب علاء عبد المنعم على ضرورة إصدار قانون محاكمة الوزراء لمحاسبة كل مسئول عن تقصيره تجاه هذا الشعب. أوضح النائب صلاح الصايغ أن قرار إقالة وزير النقل جاء، مريحا للشارع المصرى الذى يئن من كثرة تجاهل الحكومة لمشاكله.

ومن جانبهم وصف قراء موقع "اليوم السابع" قرار الرئيس مبارك بقبول استقالة وزير النقل بأنه قرار سليم وتاريخى باعتباره الأول من نوعه فى عهد حكومة الدكتور أحمد نظيف، مؤكدين، من خلال تعليقاتهم الإلكترونية، أن كارثة تصادم قطارى العياط تعد مبررا كافيا لقبول استقالة محمد منصور.

غير أن قراء "اليوم السابع" اعتبروا أن محمد منصور رحل من المنصب بكرامته، مانحاً درساً فى تحمل المسئولية السياسية لأى مسئول يتمسك بمنصبه بعد وقوع كارثة داخل القطاع الذى يشرف عليه.


منقول عن مواقع متعددة

samehhefny
27-10-2009, 06:09 PM
ماش عرف مين الصح ومين الغللط

Dr.A
27-10-2009, 06:19 PM
تمثيلية مكشوفة لامتصاص بعض الغضب الشعبي على الحكومة
الوزير كان خارج مع اخرين بعد مؤتمر الحزب الوطني

يعني مجرد ذر للرماد في العيون عشان مؤتمر الحزب و المنظر يبقى حلو

و بعدين زمان قالوا شالو الدو جابو شاهين والله ما انتو فالحين

attef1
27-10-2009, 06:39 PM
تمثيلية مكشوفة لامتصاص بعض الغضب الشعبي على الحكومة
الوزير كان خارج مع اخرين بعد مؤتمر الحزب الوطني

يعني مجرد ذر للرماد في العيون عشان مؤتمر الحزب و المنظر يبقى حلو

و بعدين زمان قالوا شالو الدو جابو شاهين والله ما انتو فالحين

يا راجل انت متحامل على الحكومه مع ان لسه ماتعرفش ايه اسباب الحادث
و التقارير المبدئيه بتقول انه غلط السائق او عامل الاشاره

Dr.A
27-10-2009, 06:46 PM
يا راجل انت متحامل على الحكومه مع ان لسه ماتعرفش ايه اسباب الحادث
و التقارير المبدئيه بتقول انه غلط السائق او عامل الاشاره

انا مش متحامل على الحكومة ولا حاجة
انا متأكد ان
الجاموووووووووسه هي السبب

ganash
27-10-2009, 06:58 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا عاوز اعرف بس لو الجاموسه هيه السبب فى الحادث سائق القطار والمعاون له هرب ليه أكيد عملوا حاجه غلط طبعا وده السبب فى الحادث

إنا لله وإنا إليه راجعون
اللهم ارحم كل ميت مسلم واشفي كل مريض مسلم وعافي كل مبتلى مسلم

حسبنا الله ونعم الوكيل ( إهمال واستهتار على كل المستويات )
ربنا إننا مغلوبون فانتصر
<!-- / message --><!-- sig -->

moslem2
27-10-2009, 07:12 PM
الوزير اصلا مش فاضى للوزارة ولا تهمه خليه فى شيفروليه و اوبل

attef1
27-10-2009, 07:23 PM
انا مش متحامل على الحكومة ولا حاجة
انا متأكد ان
الجاموووووووووسه هي السبب

الوزير بشخصه عمره ما يقدر يتوقع او يمنع حادث زى ده
دى منظومه كامله فيها اخطاء كتير و موظفين اكتر و لو كل واحد من الموظفين دول كان شايف شغله بضمير ماكانش حصل اللى حصل
و مع ذلك الراجل قدم استقالته فى خطوة تاريخيه فى بلد زى بلدنا

NASERELFHHAM
27-10-2009, 08:13 PM
ان لله وانا اليه راجعون ....اللهم اقبل كل المتوفين من الشهداء ....ورحمنا يا ربنا من الاهمال

NASERELFHHAM
27-10-2009, 09:10 PM
شهد الاجتماع الطاريء للجنة النقل بمجلس الشعب الاثنين واقعة مؤسفة اثناء مناقشة أسباب وتداعيات كارثة اصطدام قطاري العياط (http://www.masrawy.com/News/Egypt/Politics/2009/october/25/ayat_maglis.aspx) السبت الماضي والذي اسفر عن مصرع و اصابة العشرات.
واشتبك عبدالرحيم الغول عضو مجلس الشعب مع النائب محمود مجاهد بالأيدي وحاول الاعتداء عليه بالضرب وشتمه قائلا انت قليل الأدب.
جاءت ثورة النائب الغول كرد فعل غريب على مطالبة النائب مجاهد بإقالة وزير النقل‏ محمد لطفي منصور (http://www.masrawy.com/News/Egypt/Politics/2008/november/2/egy.aspx) بعد حادث العياط.

وفي سياق متصل وجه د.زكريا عزمي اتهاما صريحا وشجاعا للحكومة ومجلس الشعب وحملها المسئولية الكاملة عن كارثة قطاري العياط وذلك في مواجهة قوية مع وزراء النقل والشئون القانونية والصحة والتنمية المحلية خلال الاجتماع.
وانتقد عزمي بشدة إعلانات السكة الحديد في شهر رمضان الماضي عن التطوير المزعوم خاصة أنها وصفت أفراد الشعب بأنهم "لصوص" ويسرقون محتويات القطارات.
وحيا عزمي د.مفيد شهاب لشجاعته في الاعتراف بالمسئولية السياسية للحكومة عن الحادث.
وحاول محمد منصور وزير النقل اطلاق المبررات متهما العنصر البشري بالتسبب في الحادث وأكد احالة 34 مسئولا بالسكة الحديد للتحقيق.
ولكن د. مفيد شهاب سارع معترفا بالمسئولية التضامنية للحكومة عن الحادث وأكد ان الجميع مقصرون.
وأمر المستشار عبدالمجيد محمود النائب العام بحبس سائقي قطاري حادث العياط وعامل مراقبة كفر العمار 4 أيام علي ذمة التحقيقات التي تجريها النيابة العامة باشراف المستشار حمادة الصاوي المحامي العام الأول.
ووجهت إليهم النيابة تهم القتل الخطأ والاصابة الخطأ والاهمال والاضرار بأموال جهة عملهم.
وتبادل المتهمون الاتهامات وألقى كل منهم بالمسئولية على الآخر.
وقال وحيد موسي سائق قطار الفيوم ان أمير حكيم سائق قطار أسيوط القاهرة هو المتسبب في الحادث وألقي الأخير الاتهام علي عامل برج المراقبة بدر معتصم.
وأكد انه وجد الاشارات الضوئية مفتوحة له ولم يكن يعلم بتعطل قطار الفيوم.

المصدر: صحيفتا الاهرام والاخبار، مصراوي.

نبيل عبدالرحمن
27-10-2009, 09:56 PM
أخيراً بدأ فيه ناس تحس ، فى اليابان لو حصل حادث زى ده الوزير المسئول ينتحر والحكومة كلها تستقيل ، ويارب عقبال وزراء التعليم والصحة وجهاز الرياضة وغيره

mr/medo
27-10-2009, 11:22 PM
الوزير بشخصه عمره ما يقدر يتوقع او يمنع حادث زى ده
دى منظومه كامله فيها اخطاء كتير و موظفين اكتر و لو كل واحد من الموظفين دول كان شايف شغله بضمير ماكانش حصل اللى حصل
و مع ذلك الراجل قدم استقالته فى خطوة تاريخيه فى بلد زى بلدنا

وهو حضرتك مين اللى مسئول عن الموظفين اللى انت ذكرتهم.

ومين المسئول عن تعيينهم ؟ ومين اللى مسئول عن تدريبهم ؟

ومين اللى مسئول عن تنظيم العمل فى الهيئة ؟ ومين اللى مسئول عن اضرابات واعتصامات واحتجاجات موظفى وسائقى هيئة السكك الحديد ؟

تقدر تقولى سائقى القطارات بيتعلموا سواقة القطار فين ؟ او ايه المؤهل اللى لازم يكون سائق القطار حاصل عليه علشان يشتغل سائق قطار ؟

تقدر تقولى مين اللى راح اشترى جرارات القطارات من الشركة الامريكية ( ....................... ) بتمن اغلى بكتير من كل العروض اللى قدمتها كل الشركات الاخرى ؟

تقدر تقولى هل الجرارات اللى اشتراها الوزير من امريكا بنفس مواصفات او جودت الجرارات التى تعمل فى امريكا ؟


تقدر تقولى مين المسئول عن دم الناس الغلابة اللى ماتت ؟

تقدر تقولى ازاى الريس قاعد النهارده بيحتفل وبيتفرج على رقص وغناء وحفلة متكلفة ملايين ولسه معداش على موت الناس الابرياء يومين ؟

تقدر تقولى حياة الانسان المصرى تساوى ايه عند حكومة مصر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

د0تامر محمد
28-10-2009, 01:39 AM
كارثة مبكية مفزعة ولن تكون الأخيرة!

سأتكلم من زاوية مختلفة وبعيدة عن الكارثة بخصوص إستقالة الوزير00
الوزير لم يستقيل وإنما أقيل!
نعم أقيل!
لا يوجد فى مصر وزير يستطيع الاستقالة
وإذا إستطاع ترفض ثم يقال
ماحدث من وجهة نظرى أنه أمر بالاستقالة لعمل شو إعلامى
للحزب الوطنى

mr/medo
28-10-2009, 02:28 AM
كارثة مبكية مفزعة ولن تكون الأخيرة!

سأتكلم من زاوية مختلفة وبعيدة عن الكارثة بخصوص إستقالة الوزير00
الوزير لم يستقيل وإنما أقيل!
نعم أقيل!
لا يوجد فى مصر وزير يستطيع الاستقالة
وإذا إستطاع ترفض ثم يقال
ماحدث من وجهة نظرى أنه أمر بالاستقالة لعمل شو إعلامى
للحزب الوطنى
تأكيدا لكلام حضرتك يا دكتور ، الاقالة فى العرف السياسى المصرى تتم بأن يوجة الرئيس امر للوزير او المسئول بتقديم الاستقالة ثم يقوم الرئيس بقبول الاستقالة ، هكذا تتم الاقالة فى النظام السياسى المصرى .

porto
28-10-2009, 04:22 AM
فساد الرعيه سببه فساد الراعى
والحمــد للـــــــــــــــــــه

attef1
28-10-2009, 07:45 AM
وهو حضرتك مين اللى مسئول عن الموظفين اللى انت ذكرتهم.

ومين المسئول عن تعيينهم ؟ ومين اللى مسئول عن تدريبهم ؟

ومين اللى مسئول عن تنظيم العمل فى الهيئة ؟ ومين اللى مسئول عن اضرابات واعتصامات واحتجاجات موظفى وسائقى هيئة السكك الحديد ؟

تقدر تقولى سائقى القطارات بيتعلموا سواقة القطار فين ؟ او ايه المؤهل اللى لازم يكون سائق القطار حاصل عليه علشان يشتغل سائق قطار ؟

تقدر تقولى مين اللى راح اشترى جرارات القطارات من الشركة الامريكية ( ....................... ) بتمن اغلى بكتير من كل العروض اللى قدمتها كل الشركات الاخرى ؟

تقدر تقولى هل الجرارات اللى اشتراها الوزير من امريكا بنفس مواصفات او جودت الجرارات التى تعمل فى امريكا ؟


تقدر تقولى مين المسئول عن دم الناس الغلابة اللى ماتت ؟

تقدر تقولى ازاى الريس قاعد النهارده بيحتفل وبيتفرج على رقص وغناء وحفلة متكلفة ملايين ولسه معداش على موت الناس الابرياء يومين ؟

تقدر تقولى حياة الانسان المصرى تساوى ايه عند حكومة مصر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


اولا انا سعيد بالحوار وزيكو حزين ان فى ناس ابرياء ماتو بس ومش بدافع عن الوزير فانا لا اعرفه من قريب ولا بعيد احب اوضح رايى الشخصى
حضرتك بتقول مين اللى بيعين الموظفين و ده سؤال غريب جدا لانه اكيد مش الوزير هوا اللى بيعمل انترفيو مع السائقين واغلب الموظفين موجودين حتى من قبل الوزير بزمان ثم ان فى دوله الاميه فيها اكتر من 30 فى الميه وفيها الواسطه اهم حاجه (وده لحكومه ولاى حكومه فى العالم تقدر تغيرو الا لو الناس كلها سعت لكده ) ما افتكرش ان سوق الوظائف دى فيه كفاءات عاليه (يعنى على اد لحافك مد رجليك) دى مشكله عامه فى البلد مش فى القطاع ده بس ثم ليه مايكونش السائق التانى مثلا مش شارب مخدرات مثلا انا عن نفسى ليا تجربه قريبه جدا من دى سواق قطر كان شارب
وعمل حادثه من اكتر من 5 سنين فاتو بس ماكانتش بالحجم ده

تانى نقطه حضرتك بتتكلم عن التدريب هل عند حضرتك اى حاجه بتقول ان ده مبيتمش بالفعل
بس اى تدريب اللى ممكن يمنع شئ زى اللى حصل؟؟؟

تالت حاجه بالنسبه لموضوع الجرارات هل عند حضرتك معلومات انها مش زى اللى فى امريكا
مع الاختلاف الشاسع انا شايف ان عمر ماتنفع المقارنه بين بلد متحضر وبلد نامى
لو عايز تقارن قارننا بالهند او الصين شوف الناس فى الهند بتبقى شكلها ايه فى القطر راكبين فوقه وعلى جنبه ولو فى تحته ماكانوش اتاخروا
http://i36.tinypic.com/2a8oi2x.jpg

و بيحصل فى الهند زى عندنا و كل يومين تلاته تلاقى محجر فحم فى الصين انفجر ومات ناس كتير
ده العادى فى الدول الناميه ولذلك فهى تسمى بالناميه

انا بقى اللى عايز اسال حياة المصرى عند المصرى تساوى كام (انا بتكلم كده بيننا و بين بعضينا وانا فاكر انى قرات لك موضوع تقريبا عن الضمير او الصدق بينا و بين بعض و انك قلت ان النتييجه ان الضمير الى حد ما مش موجود) انا شايف ان المشكلة بتبتدى وتنتهى
عند الشعب مش معنى كده ان الحكومه مش مسئولة بس نبقى فى منتهى القسوة لو مسكنا واحد او خمسين واحد حتى وشايلناهم الليله لاخطاء عامه يتحملها جيل بحاله اقصد الجيل اللى كان بيشتغل وده حقه على المجتمع حتى لو ماكانش مؤهل
ارجع و اقول انى رائى قديكون خطا يحتمل الصواب و رايك صح يحتمل الخطا

a7lahamada
28-10-2009, 08:11 AM
بالذمة مش عيب جاموسة يعني مفيش نظام جاموسة بتعدي قضيب القطار يا سلام اية التطور الي احنا فية دة جاموسة تموت 18 واحد ويقولي ان القطارر كان ماشي علي سرعة 120 وداخل علي كوبري بين ترعتين فين النظام في مصر الي اسمها ام الدنيا للاسف بمعدل سنويا حادثة قطار ويروح ضحاياها عشرات ومئات الاشخاص وفي الاخر يدي تعويض 5000 بالذمة روح تروح ب 5000 اية دة اية الي احنا في دة

maka
28-10-2009, 12:07 PM
اهو الوزير استقال النهارده والريس قبل استقالته ، ولا عزاء للغول .

مش حكاية استقالة , حكاية ان كل واحد عاوز اللى يخلص مصالحه وحبيبه يفضل موجود وتولع البلد

king mimo20
28-10-2009, 12:23 PM
اللهم اضرب الظالمين بالظالمين واخرجنا منها سامين

AbOnOrA
28-10-2009, 03:15 PM
انا ايضا ارى انها اقاله وليست استقاله

كما ارى واؤكد على اهميه محاسبه جميع عناصر منظومة النقل على الفوضى فى القطارات ومترو الانفاق والنقل العام

واشكر سياده الرئيس على هذه الموقف واتمنى ان يتكرر كثيراً .......

AbOnOrA
28-10-2009, 03:20 PM
تم دمج جميع الموضوعات ذات الصله بدايه من متابعه الحادث الى متابعه الاستقاله

ونحن نتفهم ان الاحداث الهامة غالباً ما تسبب انشاء موضوعات متعدده تناقش الحدث من اكثر من جانب لكن يجب فى النهايه جمع كل ما يخص الموضوع فى مكان واحد تيسيراً للمتابعه وتعزيزا لقيمه الموضوع

attef1
28-10-2009, 04:54 PM
نفسى اسكت ومتكلمش بس مش قادر
ايه كمية التخلف و الجهل اللى حاصلة فى البلد الاعلام عمال يناقش ان الوزير استقال ولا اقيل ومين ضرب مين
والجرايد والاذاعه وخبراء من جميع انحاء الجمهوريه حتى هنا فى منتدانا وكأن هو ده المهم (عالم فاضيه و تافه )
وده فعلا يثبت بما لا يدع مجال للشك ان المصرى = صففففففففففففففففففففر عند المصرى اخوه
لان مع مصيبه زى دى اول حاجه تتناقش هما الضحايا ازاى نحاول نخدمهم ازاى منظمات المجتمع المدنى توفر لهم اى مبالغ ماديه و بشكل سريع وازاى احنا نشارك فى المصيبه دى العجيب ان الناس راميه كل حاجه على الحكومه هيا اللى لازم تتدفع تعويضات وده صحيح و هيا بتحاول العجيب بقى ان كل واحد يتكلم يقول دم الغلابه دم الغلابه
طب و احنا بقى كشعب فين جهودنا فين تبرعتنا فين تحملنا للمسؤليه
محصلة كل ده = صفر
معمناش اى حاجه غير ان كل واحد طالع يتاجر بدم الناس عشان يقولو البطل اهوه ( حاجه تقرف)
فى اى بلد تانى الناس فى الاول بتدور ازاى نساعد المنكوب بعد كده نحاسب المسئول
لو طلع واحد تافه دلوقت يقول عايزين جنيه عشان المنتخب يخش كاس العالم الناس هتتسابق فى لم الفلوس ولو وزير النقل ده كان عنده ماتش فى المنتخب كانت الناس هاتنساله كل حاجه همنا الاعظم ( كاس العالم)
*******
*******

tefa_king1
28-10-2009, 08:21 PM
http://contactcars.com/Images/News/Large/carssssssss9.jpg
السيارات في مصر تفتقر لمواصفات السلامة
كشف الدكتور هاني بركات رئيس الهيئة العامة للمواصفات والجودة عن أنه في الوقت الذي تشدد فيه حكومات الدول الأوروبية معايير الأمن و الجودة والحفاظ على البيئة في السيارات التي تجري في شوارعها، تفتقر السيارات في مصر إلى معايير السلامة والأمان والبيئة المطبقة عالمياً.

وقال بركات في تصريحات لصحيفة "المصري اليوم" يوم الأربعاء إن زجاج السيارات وتيل الفرامل والإطارات الموجودة في السوق المصرية من أردأ الأنواع وأقلها كفاءة عالمياً.

وأوضح أن السبب في ذلك يعود إلى رغبة الشركات في تقليل النفقات وتحقيق أكبر قدر من الأرباح.

وكشف رئيس الهيئة العامة للمواصفات والجودة عن عدم توافر معايير السلامة والأمان والبيئة المطبقة عالمياً على السيارات الموجودة في مصر، موضحاً أن الشركات العالمية الموردة تتعمد وضع قطع غيار أقل كفاءة من المستخدمة في الدول المتقدمة.

وتابع بالقول إن الإتحاد الأوروبي وضع عدة مستويات للأمان والسلامة والبيئة بدأت بما يسمى "يورو واحد" ووصلت هذا العام إلى "يورو ٥" وهي الأشد في تطبيق تلك المعايير.

واعترف بركات الذي تولى رئاسة الهيئة في شهر مارس الماضي أن غياب المواصفات المصرية القوية التي تطبق على المستورد قبل المحلي كان سبب دخول نوعية سيئة من السيارات للمستهلك المصري.

وشدد على أنها قد تكون غير فاسدة مثل الموجودة في المصانع العشوائية، ولكنها أيضاً لا تحمل قدراً كبيراً من الأمان للمستهلك.

وكشف رئيس الهيئة عن أنه يجري حالياً إعادة تقييم وتطوير لمواصفات قطع غيار السيارات، بما يتوافق مع معايير السلامة وأنه تم الإتفاق مع هيئة المواصفات البريطانية للإشراف على تطوير تلك المواصفات التي ستنتهي خلال ٦ أشهر، على أن تكون ملزمة لجميع المصانع المحلية والمستوردين.
http://contactcars.com/Images/News/medium/carssssssss6.jpg أوروبا تشدد القيود على معايير الجودة

وأضاف أن هناك ما يقرب من ١٢٦ مكوناً بالسيارة، إلا أن الهيئة رأت أن تبدأ بـ٤ أصناف لها تأثير مباشر على الحياة وهي تيل الفرامل والزجاج والإطارات والشكمانات.

وقال إن الهيئة ستبدأ في تطبيق المعايير الموجودة في "يورو ٢" بشكل مبدئي، لافتاً إلى أنه سيتم وضع اشتراطات تمنع استيراد أي سيارة لا تحتوي على فلتر الشكمان، لتقليل الإنبعاثات الملوثة للهواء، أو لا تلتزم بالحد الأقصى للإنبعاثات المحددة في المواصفة الجديدة.

وأشار بركات إلى أنه سيتم إلزام الشركات بوضع علامة سلامة مصرية مثل "ce" الأوروبية على المنتجات سواء المحلية أو المستوردة تؤكد للمستهلك أنها آمنة ومطابقة للمعايير السابقة.

كما كشف رئيس الهيئة في تصريحاته عن وجود إتجاه لإعداد أول مواصفة قياسية مصرية لإختبارات القيادة توضح الخطوات المطبقة عالمياً في اختبارات الحصول على رخصة، معترفاً بأن غياب تلك القواعد أدى إلى عدم الإعتراف برخصة القيادة المصرية خارجياً.

وأشار إلى أن التطبيق الفعلي مسؤولية وزارة الداخلية، موضحاً أن مسؤوليته تقع على وضع تلك الأسس والقواعد، مؤكداً أنه سيتم لأول مرة أيضاً وضع مواصفة بالإشتراطات والقواعد الخاصة بالفحص الدوري للسيارات عند تجديد الرخصة.

ولفت إلى أنه يجري حالياً بالتعاون مع الجهات المعنية ووزارة الداخلية دراسة فتح باب تقديم خدمة شهادات الفحص لمراكز الصيانة الخاصة، بحيث يتم إعتمادها من المرور دون الحاجة لفحص آخر تيسيراً للمواطنين، وأنه من المقرر أن يتم الإنتهاء من المواصفتين منتصف العام القادم.المصدر:contact car

teto2007
28-10-2009, 08:23 PM
شكرا على الموضوع

mr/medo
28-10-2009, 08:45 PM
اولا انا سعيد بالحوار وزيكو حزين ان فى ناس ابرياء ماتو بس ومش بدافع عن الوزير فانا لا اعرفه من قريب ولا بعيد احب اوضح رايى الشخصى
حضرتك بتقول مين اللى بيعين الموظفين و ده سؤال غريب جدا لانه اكيد مش الوزير هوا اللى بيعمل انترفيو مع السائقين واغلب الموظفين موجودين حتى من قبل الوزير بزمان ثم ان فى دوله الاميه فيها اكتر من 30 فى الميه وفيها الواسطه اهم حاجه (وده لحكومه ولاى حكومه فى العالم تقدر تغيرو الا لو الناس كلها سعت لكده ) ما افتكرش ان سوق الوظائف دى فيه كفاءات عاليه (يعنى على اد لحافك مد رجليك) دى مشكله عامه فى البلد مش فى القطاع ده بس ثم ليه مايكونش السائق التانى مثلا مش شارب مخدرات مثلا انا عن نفسى ليا تجربه قريبه جدا من دى سواق قطر كان شارب
وعمل حادثه من اكتر من 5 سنين فاتو بس ماكانتش بالحجم ده

تانى نقطه حضرتك بتتكلم عن التدريب هل عند حضرتك اى حاجه بتقول ان ده مبيتمش بالفعل
بس اى تدريب اللى ممكن يمنع شئ زى اللى حصل؟؟؟

تالت حاجه بالنسبه لموضوع الجرارات هل عند حضرتك معلومات انها مش زى اللى فى امريكا
مع الاختلاف الشاسع انا شايف ان عمر ماتنفع المقارنه بين بلد متحضر وبلد نامى
لو عايز تقارن قارننا بالهند او الصين شوف الناس فى الهند بتبقى شكلها ايه فى القطر راكبين فوقه وعلى جنبه ولو فى تحته ماكانوش اتاخروا
http://i36.tinypic.com/2a8oi2x.jpg

و بيحصل فى الهند زى عندنا و كل يومين تلاته تلاقى محجر فحم فى الصين انفجر ومات ناس كتير
ده العادى فى الدول الناميه ولذلك فهى تسمى بالناميه

انا بقى اللى عايز اسال حياة المصرى عند المصرى تساوى كام (انا بتكلم كده بيننا و بين بعضينا وانا فاكر انى قرات لك موضوع تقريبا عن الضمير او الصدق بينا و بين بعض و انك قلت ان النتييجه ان الضمير الى حد ما مش موجود) انا شايف ان المشكلة بتبتدى وتنتهى
عند الشعب مش معنى كده ان الحكومه مش مسئولة بس نبقى فى منتهى القسوة لو مسكنا واحد او خمسين واحد حتى وشايلناهم الليله لاخطاء عامه يتحملها جيل بحاله اقصد الجيل اللى كان بيشتغل وده حقه على المجتمع حتى لو ماكانش مؤهل
ارجع و اقول انى رائى قديكون خطا يحتمل الصواب و رايك صح يحتمل الخطا

نفسى اسكت ومتكلمش بس مش قادر
ايه كمية التخلف و الجهل اللى حاصلة فى البلد الاعلام عمال يناقش ان الوزير استقال ولا اقيل ومين ضرب مين
والجرايد والاذاعه وخبراء من جميع انحاء الجمهوريه حتى هنا فى منتدانا وكأن هو ده المهم (عالم فاضيه و تافه )
وده فعلا يثبت بما لا يدع مجال للشك ان المصرى = صففففففففففففففففففففر عند المصرى اخوه
لان مع مصيبه زى دى اول حاجه تتناقش هما الضحايا ازاى نحاول نخدمهم ازاى منظمات المجتمع المدنى توفر لهم اى مبالغ ماديه و بشكل سريع وازاى احنا نشارك فى المصيبه دى العجيب ان الناس راميه كل حاجه على الحكومه هيا اللى لازم تتدفع تعويضات وده صحيح و هيا بتحاول العجيب بقى ان كل واحد يتكلم يقول دم الغلابه دم الغلابه
طب و احنا بقى كشعب فين جهودنا فين تبرعتنا فين تحملنا للمسؤليه
محصلة كل ده = صفر
معمناش اى حاجه غير ان كل واحد طالع يتاجر بدم الناس عشان يقولو البطل اهوه ( حاجه تقرف)
فى اى بلد تانى الناس فى الاول بتدور ازاى نساعد المنكوب بعد كده نحاسب المسئول
لو طلع واحد تافه دلوقت يقول عايزين جنيه عشان المنتخب يخش كاس العالم الناس هتتسابق فى لم الفلوس ولو وزير النقل ده كان عنده ماتش فى المنتخب كانت الناس هاتنساله كل حاجه همنا الاعظم ( كاس العالم)
يا امه ضحكت من جهلها الامم
ساخط على جهل وتخلف الشعب المصرى حتى اشعار اخر

لا يفندم انا مقلتش ان الوزير بيعمل انترفيو مع الموظفين اللى بيتعينوا ، لان اصلا مفيش اى موظف بيتعين فى الحكومة بيتعمل له انترفيو من اساسة ، بس اعتقد ان الوزير ومستشاريه هما اللى بيحطوا الشروط اللى على اساسها بيتعين الموظفين ، بس ياترى هو فى شروط لشغل الوظائف غير الواسطة . وكمان احب اقولك الوزير اللى انت بتتكلم عنه مضى على كام امر مباشر بتعيين موظفين جايبين وسطات من معارفه ومن اعضاء مجلس الشعب وغيره وغيره .

ولو فوتنا النقطه دى وافترضنا ان الوزير اتعين والناس دى موجودة ، ياترى فى الخمس سنين اللى فاتوا معرفش ان الناس اللى شغاله فى الهيئة غير مؤهلين للعمل فى السكك الحديد ، ياترى سيادته مأنشأ ليه قسم متخصص فى المدارس الفنية لتعليم قيادة القطارات و صيانة القطارات ، وليه لم ينشىْ قسم متخصص فى كليات الهندسة متخصص فى ميكانيكا القطارات ، تقدر تقولى كام بعثة من مهندسى وعمال وسائقى السكك الحديد سافرت الى الدول المتقدمة علشان تتدرب على النظم الحديثة وتنقل خبرات العالم المتقدم .؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وبالنسبة للواسطه المسئول الاول والاخير عنها يافندم هو الحكومة وليس الشعب ، يافندم الفساد منبعة الرأس ، وعلاجة لن ياتى الا من الرأس .

وبالنسبة للجرارات فا معرفش هو حضرتك مكنتش موجود فى البلد والجرارات دى جاية ،هو حضرتك مشفتش الضجة اللى حصلت والوثائق والاتهامات اللى اتوجهت للوزير وكالعادة الحزب الوطنى واعضائه المبجلين نيموا الموضوع ؟

وبالنسبة للمقارنة فأحب اقولك اننا اصلا مينفعش نتقارن بالدول اللى انت ذكرتهم دول ، لان الهند والصين سبقونا بمراااااااااااحل ، سيادتك احنا اصلا مش موجودين على الخريطه من اساسة لا دول عالم تالت ولا رابع ولا عاشر حتى . وبالمناسبة لو حابب تناقش الموضوع من كل النواحى سواء اقتصادية او سياسية انا مستعد بس ياريت حضرتك تكون مستعد .

ونقطة ان سائق القطار يكون شارب مخدرات ، اعتقد ان دى نقطة تدين الوزير مش تعفيه من المسئوليه ، لان الوزير هو المسئول عن كل ما يخص الوزارة وهو الملزم بوضع جميع الآليات التى تضمن التشغيل الامثل للمرفق المسئول عنه بما فيها انه يتاكد ان السائقين والعاملين غير مدمنين ، واعتقد ان فى اختراع اسمه كشف مخدرات ؟؟؟؟

وبالنسبة للصورة اللى انت حاططها ، بذمتك انت مقتنع ان دى صورة عادية ، ياسيدى الفاضل حضرتك حاططلى صورة مهرجان او كرنفال وتقولى الناس بتركب تحت القطار ؟

وبالنسبة لحياة المصرى عند المصرى فاحب اقولك انها تساوى كتير اوى ، ياريت حضرتك تشوف الصور وتشوف مين كان بينقذ الناس ومين اللى كان بيطلع الناس من جوة القطار ومين اللى شال الجثث والمصابين ؟ اعتقد ان الصورة دى ممكن تجاوبك .

دا ردى على مشاركة حضرتك الاولى .

بالنسبة لمشاركة حضرتك الثانية .

اولا احب اشكر حضرتك على ذوقك وعلى ادبك وعلى وصفك الجميل للناس بالجهل والتخلف .

ثانية مين قال لحضرتك ان الناس سابت الناس المصابة والناس اللى ماتت ومحدش ساعدهم . يافندم الناس هنا فى مصر مفيش حد بيسيب حد ، اكيد كل واحد من الناس دى قرايبه وجيرانه واهل بلده ومنظمات مجتمع مدنى سعدوهم ووقفوا جنبهم . بس للاسف يافندم الناس دى لما بتساعد بعض بتساعد بعض فى سكات من غير ما تطلع فى التلفزيون او الجرايد وتتفشخر وتترسم على الناس وتتباهى زى مسئولين الحكومة .

وكمان يافندم فى كل دول العالم المحترم والمتحضر الدولة هيا اللى بتتحمل كل عواقف الحوادث ، من رفع اثار الحادث وعلاج المصابين ودفن الموتى وصرف تعويضات فورية وبمبالغ خيالية . انا هقولك حاجه بقى شوف انت حكومتك هتصرف ايه للناس اللى حصلهم الحادثة وهتصرفه امتى؟ وهتمرمط الناس اد ايه لحد ما تديهم فلوسهم ، دا اذا اخدوا فلوس اصلا ؟

والله انا عندى كلااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام كتيييييييييييييييييييييييييييييييييير اوى عايز اقوله بس لا عندى وقت ولا الموضوع يستحمل انى اقول فيه كل الكلام اللى عندى .

ومش هعلق على اخر سطرين انت كتبتهم علشان مقولش كلام محبش انى اقوله

AbOnOrA
28-10-2009, 08:55 PM
نفسى اسكت ومتكلمش بس مش قادر
ايه كمية التخلف و الجهل اللى حاصلة فى البلد الاعلام عمال يناقش ان الوزير استقال ولا اقيل ومين ضرب مين
والجرايد والاذاعه وخبراء من جميع انحاء الجمهوريه حتى هنا فى منتدانا وكأن هو ده المهم (عالم فاضيه و تافه )
وده فعلا يثبت بما لا يدع مجال للشك ان المصرى = صففففففففففففففففففففر عند المصرى اخوه
لان مع مصيبه زى دى اول حاجه تتناقش هما الضحايا ازاى نحاول نخدمهم ازاى منظمات المجتمع المدنى توفر لهم اى مبالغ ماديه و بشكل سريع وازاى احنا نشارك فى المصيبه دى العجيب ان الناس راميه كل حاجه على الحكومه هيا اللى لازم تتدفع تعويضات وده صحيح و هيا بتحاول العجيب بقى ان كل واحد يتكلم يقول دم الغلابه دم الغلابه
طب و احنا بقى كشعب فين جهودنا فين تبرعتنا فين تحملنا للمسؤليه
محصلة كل ده = صفر
معمناش اى حاجه غير ان كل واحد طالع يتاجر بدم الناس عشان يقولو البطل اهوه ( حاجه تقرف)
فى اى بلد تانى الناس فى الاول بتدور ازاى نساعد المنكوب بعد كده نحاسب المسئول
لو طلع واحد تافه دلوقت يقول عايزين جنيه عشان المنتخب يخش كاس العالم الناس هتتسابق فى لم الفلوس ولو وزير النقل ده كان عنده ماتش فى المنتخب كانت الناس هاتنساله كل حاجه همنا الاعظم ( كاس العالم)
يا امه ضحكت من جهلها الامم
ساخط على جهل وتخلف الشعب المصرى حتى اشعار اخر
اشكرك يا استاذ عاطف على رأيك والتنبيه على اهميه واولويه التحرك لصالح تخفيف المعناه عن المصابين واهالى الشهداء (نحسبهم عند الله كذلك ولا نزكى على الله احداً)

لكن وانت تتحدث عن الموضوعيه يجب ان تدرك ان الموضوعيه تعنى تناول الموضوع من جميع الجوانب
كما ان الموضوعيه تدعو على احترام جميع الاراء والاجاهات وللجميع حق التعبير بدون داعى لتحقير الاخر

واسمحلى اقول لحضرتك ازاى

تحديد المسؤليه فى حادث (كارثى) بهذه الشكل هو ايضاً امر عام يهم الجميع (قضيه راى عام)
اقاله وزير على خلفيه كوارث بهذه النوع ظاهره تستحق التوقف والدراسه والنقاش فعلا
تحرك الحكومه لمحاسبه وزير برتبه رجل اعمال بوزن منصور ايضاً شىء نتنمنى حدوثه (اقول تحقيق لا فقط اقاله ) ونتمنى ان يحدث كثيراً كما ذكرت مسبقاً

وكل ده مهم علشان ميحصلش ده تانى وعلشان نوصل صوت الناس الرافضه لممارسات حكومه البيزنس الفاشله فى اداره قطاعات الخدمات

انا ادعو حضرتك لسحب الاسائات التى لا داعى لها والتى تدور كلها فى اطار تحقير الذات واحترم رائيك فى اهميه تناول الموضوع من الناحيه الانسانيه ايضاً والتأكيد على دور المنظمات الاهليه بجانب الدور الحكومى

لكن ما اوردت من كلام عصبى ومرسل ومهين افسد المشاركه ككل وجعلها دعوه حق باسلوب منفر وخاطىء نفرضه جميعا ويرفضه اى انسان متحضر

فارجو ان تعتذر عنه سريعاً خاصه وان الكلام موجهه للجميع

ايه كمية التخلف و الجهل اللى حاصلة فى البلد

المصرى = صففففففففففففففففففففر عند المصرى اخوه

غير ان كل واحد طالع يتاجر بدم الناس

ساخط على جهل وتخلف الشعب المصرى

attef1
29-10-2009, 06:42 AM
احب اسجل احترامى الشخصى لحضرتك يا ابو نورا
كما انى كنت فعلا متضايق جدا من اللى شايفه بيحصل و بصراحه كنت منفعل جدا
بدل ما الاعلام يروح يصور الناس فى المستشفيات و يتاكد ان الرعايه تمام
ويستخدم بشكل ضاغط على المستشفيات عشان تقدم افضل ما عندها و كمان المسئولين اللى بيحبو يتصورو
يروحو المستشفيات بردو (يعنى يمكن يقدمو اى افاده )
شوفت امبارح نقاشات عبثية جدا اللى يقول انا هضربك بالجزمه والتانى يقول انا عندى جزمتين و ده كان فى برنامج
على الهوا (شئ محزن مستوى الحوار فى المجتمع ككل )
بالاضافه للتواكليه الشديدة عند الناس على الحكومه و الناس كلها بتتطلب باستقلات وكأن كل واحد ادى اللى عليه
والحكومه بس اللى مقصره وبعدين مقارنات عجيبه بين شعوب تعلم تمام العلم اهمية العمل بضمير و بيننا
و عموما اعتذر عن اخر سطرين و يا ريت لو حضرتك بصفتك مدير المنتدى تمسحهم عشان محدش يتضايق
و شكرا

_amr.mostafa_
29-10-2009, 07:09 AM
http://contactcars.com/Images/News/Large/carssssssss9.jpg
السيارات في مصر تفتقر لمواصفات السلامة
كشف الدكتور هاني بركات رئيس الهيئة العامة للمواصفات والجودة عن أنه في الوقت الذي تشدد فيه حكومات الدول الأوروبية معايير الأمن و الجودة والحفاظ على البيئة في السيارات التي تجري في شوارعها، تفتقر السيارات في مصر إلى معايير السلامة والأمان والبيئة المطبقة عالمياً.

وقال بركات في تصريحات لصحيفة "المصري اليوم" يوم الأربعاء إن زجاج السيارات وتيل الفرامل والإطارات الموجودة في السوق المصرية من أردأ الأنواع وأقلها كفاءة عالمياً.

وأوضح أن السبب في ذلك يعود إلى رغبة الشركات في تقليل النفقات وتحقيق أكبر قدر من الأرباح.

وكشف رئيس الهيئة العامة للمواصفات والجودة عن عدم توافر معايير السلامة والأمان والبيئة المطبقة عالمياً على السيارات الموجودة في مصر، موضحاً أن الشركات العالمية الموردة تتعمد وضع قطع غيار أقل كفاءة من المستخدمة في الدول المتقدمة.

وتابع بالقول إن الإتحاد الأوروبي وضع عدة مستويات للأمان والسلامة والبيئة بدأت بما يسمى "يورو واحد" ووصلت هذا العام إلى "يورو ٥" وهي الأشد في تطبيق تلك المعايير.

واعترف بركات الذي تولى رئاسة الهيئة في شهر مارس الماضي أن غياب المواصفات المصرية القوية التي تطبق على المستورد قبل المحلي كان سبب دخول نوعية سيئة من السيارات للمستهلك المصري.

وشدد على أنها قد تكون غير فاسدة مثل الموجودة في المصانع العشوائية، ولكنها أيضاً لا تحمل قدراً كبيراً من الأمان للمستهلك.

وكشف رئيس الهيئة عن أنه يجري حالياً إعادة تقييم وتطوير لمواصفات قطع غيار السيارات، بما يتوافق مع معايير السلامة وأنه تم الإتفاق مع هيئة المواصفات البريطانية للإشراف على تطوير تلك المواصفات التي ستنتهي خلال ٦ أشهر، على أن تكون ملزمة لجميع المصانع المحلية والمستوردين.
http://contactcars.com/Images/News/medium/carssssssss6.jpg أوروبا تشدد القيود على معايير الجودة

وأضاف أن هناك ما يقرب من ١٢٦ مكوناً بالسيارة، إلا أن الهيئة رأت أن تبدأ بـ٤ أصناف لها تأثير مباشر على الحياة وهي تيل الفرامل والزجاج والإطارات والشكمانات.

وقال إن الهيئة ستبدأ في تطبيق المعايير الموجودة في "يورو ٢" بشكل مبدئي، لافتاً إلى أنه سيتم وضع اشتراطات تمنع استيراد أي سيارة لا تحتوي على فلتر الشكمان، لتقليل الإنبعاثات الملوثة للهواء، أو لا تلتزم بالحد الأقصى للإنبعاثات المحددة في المواصفة الجديدة.

وأشار بركات إلى أنه سيتم إلزام الشركات بوضع علامة سلامة مصرية مثل "ce" الأوروبية على المنتجات سواء المحلية أو المستوردة تؤكد للمستهلك أنها آمنة ومطابقة للمعايير السابقة.

كما كشف رئيس الهيئة في تصريحاته عن وجود إتجاه لإعداد أول مواصفة قياسية مصرية لإختبارات القيادة توضح الخطوات المطبقة عالمياً في اختبارات الحصول على رخصة، معترفاً بأن غياب تلك القواعد أدى إلى عدم الإعتراف برخصة القيادة المصرية خارجياً.

وأشار إلى أن التطبيق الفعلي مسؤولية وزارة الداخلية، موضحاً أن مسؤوليته تقع على وضع تلك الأسس والقواعد، مؤكداً أنه سيتم لأول مرة أيضاً وضع مواصفة بالإشتراطات والقواعد الخاصة بالفحص الدوري للسيارات عند تجديد الرخصة.

ولفت إلى أنه يجري حالياً بالتعاون مع الجهات المعنية ووزارة الداخلية دراسة فتح باب تقديم خدمة شهادات الفحص لمراكز الصيانة الخاصة، بحيث يتم إعتمادها من المرور دون الحاجة لفحص آخر تيسيراً للمواطنين، وأنه من المقرر أن يتم الإنتهاء من المواصفتين منتصف العام القادم.

المصدر :
ContactCars (http://www.google.com.eg/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&ved=0CAYQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.contactcars.com%2FNews_ViewSt ory.asp%3FNewsID%3D3740&ei=I7_rSuPzHIKMsAamqbzkCA&usg=AFQjCNEGkHgWq6cBYdMAclpk0xg_0-EXpA&sig2=TFQZze2R6a-3qoaz-zs50w)

حازم شاهين
29-10-2009, 10:39 AM
أفكار جيدة تصلح للبداية
لكن يا رب التطبيق يكون على المستوى المأمول

tareksakr
29-10-2009, 10:47 AM
فعلا أتمني تطبيق هذه المواصفات القياسية علي السيارات المنتجةمحليا أو المستوردة لما فيها من فوائد تعود علينا كمستهلكين بالفائدة وخصوصا قطع الغيار لما نعانيه من وجود الكثير من قطع الغيار الرديئة الغير مطابقة للمواصفات وشكرا علي الخبر الرائع

sokar2sokar
29-10-2009, 12:27 PM
السلام عليكم
يا رب فعلا يحصل و يطبقوا قوانين جديده .
بس تتنفذ فعلا ...
و شكرا على الموضوع .

_amr.mostafa_
29-10-2009, 12:36 PM
العفو ....

شكرا... على الدخول

AbOnOrA
29-10-2009, 11:52 PM
بل اسمحلى انا ان اشكرك واحييك على تواضعك وسعه صدرك المتمثل فى اعتذارك وتراجعك عن ماقلت فالاعتذار من شيم الرجال

كما احب ان اؤكد لك ولنفسى وللجميع ان مصر فيها الخير دائما متمثلاً فى سواعد ابنائها الذين رفعو اكوام الحديد عن المنكوبين فى عتمة اليل بحثاً عن المصابين وظلو على هذه ساعات طوال قبل ان يغاثو فعلاً (وفقاً لما ذكره شهود العيان فى موقع الحادث عبر الوسائل الاعلامية )

نبيل عبدالرحمن
30-10-2009, 07:08 AM
لا أعتقد أن هذه الحادثة ستكون آخر مصائب مرفق السكة الحديد بالرغم من إقالة وزير النقل ورئيس الهيئة ، ولكن الأساليب البدائية فى إدارة هذا المرفق الحيوى ، يجب تسليم هذا المرفق لشركة أجنبية تديره بالوسائل التكنولوجية الحديثة طالما أن الإدارة المصرية له فاشششششششششله

_amr.mostafa_
30-10-2009, 07:37 AM
http://contactcars.com/Images/News/Large/natural-gas-station.jpg
محطات تموين الغاز مازالت قليلة
يُعد تحويل السيارة للعمل بالغاز الطبيعي مشروعاً قومياً ضخماً، وتطور مهم فيما يتعلق بالحفاظ على البيئة والاعتماد على مصادر طاقة بديلة في وقت بدأ فيه العالم كله التفكير جديا في عصر ما بعد النفط.

وحقق مشروع الغاز الطبيعي نجاحاً كبيراً في مصر منذ اطلاقه قبل حوالي 15 عاماً، خاصة بين التاكسي التي زادت مكاسبها بعد التحول لاستخدام الغاز بدلاً من البنزين نظراً للفارق الكبير بين سعر الغاز و البنزين.

وعلى الرغم من نجاح المشروع بشكل كبير و التوفير الذي يتحقق باستخدام الغاز بدلاً من البنزين، إلا أن الكثير من أصحاب السيارات مازالوا متخوفين من الإقدام على خطوة التغيير.
وتثعد أبرز دوافع ذلك التردد هو أداء السيارة والتأثير على "صحة" الموتور ، نظراً لأنه مصمم للعمل بالبنزين وليس الغاز.

التأثير على موتور السيارة

وفي هذا الشأن ، قال علي عبد الرحمن مدير مبيعات :"لا أعتقد أني سأقوم بتحويل سيارتي للغاز لأنها سيارة حديثة، فكيف يمكن أن تعمل سيارة مجهزة للعمل بنظام معين ثم تأتي أنت فجأة لتضع لها نظاماً آخر مختلف تماماً؟".

أما سيد عبد العظيم "سائق تاكسي" فيرى أن أهم مميزات الغاز الطبيعي هو سعره، وذلك لأن التاكسي في النهاية مشروع يهدف للربح وبالتالي فالتحويل الغاز كان أمراً لابد منه، وعن أداء السيارة التي تعمل بالغاز الطبيعي، يقول عبد العظيم إن السيارة تعمل بشكل جيد ولايشعر بأن الفارق كبير بين الغاز و البنزين.

وتسيطر فكرة عدم كفاءة المحرك إذا كان يعمل بالغاز على عدد لا بأس به من أصحاب السيارات الملاكي، وهو ما يبرر انخفاض إقبال السيارات الملاكي خاصة الحديثة على التحول للغاز.

يقول كريم أحمد الذي حول سيارته الحديثة للغاز الطبيعي منذ نحو ستة أشهر : "في البداية لم أفكر اطلاقاً في التحول للغاز الطبيعي، لكن بعد أن أصبح استخدامي للسيارة كبير جداً نظراً لتغير طبيعة عملي التي أصبحت تقتضي السفر لمسافات طويلة أسبوعياً فكرت جدياَ في التحول للغاز لتوفير نفقات البنزين، وبالفعل قمت بالخطوة بعد تفكير طويل، وحتى الآن لم أشعر بالندم، فالسيارة تعمل بشكل جيد وبكفاءة كبيرة".

ويقول أحد المتخصصيين في مجال الغاز الطبيعي إنه من الطبيعي أن يكون هناك فرق بين استخدام الغاز بدلاً من البنزين، فتسارع السيارة التي تعمل بالغاز أقل من نظيرتها التي تعمل بالبنزين ، لكن هذا الفرق ضئيل ولا يتعدى 8%، كما أن الغاز يحتاج رعاية خاصة تختلف عن البنزين ، حيث غنه من الضروري تنظيف فلتر الهواء بشكل دوري وعمل صيانة للبوجيهات بانتظام.

السفر وأزمة الشنطة

وبالإضافة إلى القلق من تأثير الغاز على محرك السيارة، هناك سبب آخر يدفع البعض إلى التردد فيما يتعلق بالتحول إلى الغاز ، ألا وهو المساحة التي تحتلها إسطوانة الغاز في شنطة السيارة، حيث تحتل تلك الإسطوانة مساحة كبيرة من الشنطة.
http://contactcars.com/Images/News/medium/gas_staion.jpg الزحام في محطات البنزين قد يكون دافعا للتحول للغاز

واختلفت الحلول التي لجأ إليها من قام بتحويل السيارة للغاز، فهناك من قام بالاعتماد على شبكة صغيرة فوق السيارة كبديل للشنطة في حالات السفر، فيما استطاع آخرون التغلب على المشكلة بالاستغناء عن الإسطوانة في السفر وتشغيل السيارة بالبنزين، حيث إنه من الممكن تحويل السيارة للعمل بالبنزين بضغطة زر وفي تلك الحالة من الممكن الاستغناء عن الإسطوانة تماماً واستغلال مساحة الشنطة بشكل كامل.

كذلك يثير وجود إسطوانة الغاز الطبيعي في شنطة السيارة مخاوف الكثيرين فيما يتعلق بنواحي الأمان و السلامة، حيث يقال على نطاق واسع بين عدد كبير من أصحاب السيارات إن إسطوانة الغاز يمكن أن تنفجر في حالة وقوع اصطدام من الخلف، وهي معلومة مغلوطة تماماً، حيث أكدت جميع الشركات العاملة في مجال الغاز الطبيعي في مصر أن تلك الإسطوانة مصمة للتحمل معدل ضغط عال جداً لا يمكن أن تنفجر بسبب إصطدام السيارة من الخلف.

وفيما يتعلق بالنواحي الفنية، فإن تحويل السيارة للعمل بالغاز يتطلب تركيب جهاز خاص بكل سيارة ليكون دورة أخرى للوقود بدلاً من دورة البنزين، فلا تتأثر دورة البنزين بأي شئ وهو ما يسهل العودة إلى استخدامها في حالة نفاذ الغاز.

كذلك فأن أعطال نظام الغاز الطبيعي ليست كبيرة ويمكن تداركها، وهو ما أكده عدد كبير من سائقي التاكسي الذين أجمعوا على أن المشلكة الوحيدة تكون في الصباح الباكر في أشهر الشتاء بسبب صعوبة تشغيل محرك السيارة بالغاز الطبيعي الذي يتجمد متأثرا ببرودة الجو، ويتم التغلب على مشكلة تجمد الغاز بتشغيل المحرك بنظام البنزين لفترة صغيرة يتم فيها تسييل الغاز.

وتعتبر تكلفة تحويل السيارة للعمل بالغاز الطبيعي منخفضة وهو ما شجع سائقو التاكسي على تحويل محركات سياراتهم، إذ يتراوح سعر تجهيز السيارة بالكامل بين 5000 و 6000 جنيها على حسب نوع السيارة ، كما أن هذا المبلغ يتم دفعه بالتقسيط المريح جداً من خلال كوبونات السداد في محطات تزويد السيارات بالغاز.

وفي النهاية يبقى قرار التحويل للغاز الطبيعي قراراً صعباً بالنسبة للكثير من أصحاب السيارات خاصة الملاكي، لكن الواقع يؤكد أنها فكرة ناجحة وسلبياتها أقل من إيجابياتها، وربما يأتي وقت يصبح فيه الغاز الطبيعي الوقود الأساسي للسيارات في مصر خاصة إذا ما تم رفع سعر البنزين مجددا وهو أمر واد جدا!

bishoy fouad
30-10-2009, 02:49 PM
الحكومة كلها لازم تستقيل
الحكومة بالها اكتر 5 سنين
مش كتير

bishoy fouad
30-10-2009, 02:51 PM
اذا كان بيحكمو مصر

salahabdelnabi
30-10-2009, 07:49 PM
http://www.nature.ca/notebooks/images/img/119_p_african_buffalo_p.jpg



مصراوي - خاص - إصيب يوم الاربعاء 2009/10/28 أكثر من 30 شخصا فى مشاجرة بالاسلحة النارية والسنج والمطاوى نشبت بين عائلتين بمركز قويسنا فى منطقة سوق الأربعاء للمواشى بسبب قيام جاموسة تابعة للعائلة الاولى بالاحتكاك بجاموسة عائلة اخرى.

كانت أجهزة الامن بالمنوفية قد تلقت بلاغا من الاهالى بوجود إطلاق نار كثيف فى مشاجرة بين عائلتين بمنطقة سوق الاربعاء للمواشى بمدينة قويسنا.

تبين نشوب مشاجرة بين عائلة من قرية كفر هورين التابعة لمركز بركة السبع وعائلة من قرية مليج التابعة لمركز شبين الكوم بسبب قيام جاموسة تابعة للعائلة الاولى بالاحتكاك بجاموسة تابعة للعائلة الاخرى أثناء وجودهما متجاورين فى السوق ومحاولة الجاموسة الاولى القفز على الاخرى وهو ما اعتبرته العائلة مالكة الجاموسة الثانية تعديا على شرفها فهبت للدفاع عن سمعتها بالأسلحة النارية، والبيضاء..

نتج عن المشاجرة إصابة أكثر من 30 من أفراد العائلتين والمواطنين بطلق ناري وإصابات مختلفة فى أنحاء متفرقة بالجسم.

تم نقل المصابين الى المستشفيات.

وقامت أجهزة الامن بالمنوفية بإلقاء القبض على عدد من أفراد العائلتين وتولت النيابة التحقيق.


منقول
المصدر موقع مصراوى

bishoy fouad
30-10-2009, 08:03 PM
يارب يطبق
وشكرا على الموضوع

pro mada
31-10-2009, 01:13 AM
بجد تفاهه ملهاش حل
ده لو حتي عيله سرقت من العيله التانيه جاموسه ميضربوش بعض بالنار
بجد يا رب عدل حال مصر عشان حالها مال اوي

EgyZizo
31-10-2009, 02:15 AM
ضاف أن هناك ما يقرب من ١٢٦ مكوناً بالسيارة، إلا أن الهيئة رأت أن تبدأ بـ٤ أصناف لها تأثير مباشر على الحياة وهي تيل الفرامل والزجاج والإطارات والشكمانات.

سؤال مش فى صلب الموضوع ، بس ازاى الشكمان له تأثير مباشر على الحياة؟؟

hazem_khidr
31-10-2009, 02:18 AM
شكرا برو علي الموضوع
هو الصراحه لازم يكون فيه معايير لرخص القياده
لان الوضع بقي خطير و بقي فيه ناس كتير مش بتعرف تسوق
و معاها رخص و ماشيه بتستهبلptmnlo123per144

AbOnOrA
31-10-2009, 05:42 AM
افلح ان صدق

بس لازم يبقى فيه هيئة مستقلة للسلامة والطرق المصرية تحط المقاييس وتعمل اختبارات للعربيات اللى بتنزل قبل ما يصرح ببيعها وطبعاً المنتجات و تصميمات الطرق وحالتها لتشمل كل ما يخص امن وسلامة الناس على الطريق
اسوه بالهيئات المتخصصة فى كل البلاد الاخرى
وتمول من الضرائب والمخالفات المروريه طبعا وما اكثرها

Dr.A
31-10-2009, 07:13 AM
ومحاولة الجاموسة الاولى القفز على الاخرى وهو ما اعتبرته العائلة مالكة الجاموسة الثانية تعديا على شرفها


شرف الجاموسة زي عود الكبريت ما يولعش غير مرة واحدة :HAPPY_~211:

Dantes010
31-10-2009, 08:40 AM
جاموسة عملت حادثة بين قطرين
وجاموسة تانية عملت مصيبة بين عائلتين
ربنا يستر
الظاهر الجاموس متفق مع الأعداء على الشعب المصري!!!!!

hazem_khidr
31-10-2009, 10:48 AM
ptmnlo123per145ptmnlo123per145
اقسم بالله مش قادر امسك نفسي من الضحك
لما قريت كلمه اعتبروها تعدي علي شرف الجاموسه دي
و الله الشعب المصري دا مسخره

attef1
31-10-2009, 12:55 PM
للكاتب انيس منصور
لا أعرف السبب الحقيقي لاستقالة وزير النقل والمواصلات‏..‏ استقال احتجاجا علي من‏..‏ علي الموظف المهمل المستهتر‏..‏ وهل الوزير مسئول عن غلطة موظف‏..‏ وهل الوزير اسمه عمر بن الخطاب‏..‏ وإذا هربت ناقة في أي مكان في العالم فهو مسئول عنها ولابد من إعادتها إلي صاحبها؟‏!‏

ولماذا لا يستقيل رئيس مجلس الوزراء المسئول عن تصرفات الوزير؟ أنا أفهم أن يستقيل الوزير إذا عجز عن تطبيق فلسفة السياسة العامة للوزارة كلها‏..‏ وكان الاعتراض من السيد الرئيس ومن رئيس مجلس الوزراء‏..‏ في هذه الحالة يجب أن يستقيل لأن فكره وفلسفته في الإدارة فاشلة‏..‏ إذن لا معني لوجوده‏.‏

فقط في هذه الحالة‏..‏ ولكن يكون الوزير عمر بن الخطاب بعد‏15‏ قرنا من وفاته رضي الله عنه‏..‏ فهذا هو المستحيل‏..‏ والاستقالة لا معني لها‏..‏ هل لو كان الطاهي في بيتنا قد قتل رجلا في الشارع فهل أنا مسئول؟ وهل يستطيع النائب العام أن يجرجرني أمامه وأمام القاضي لأنني مسئول عن قرار اتخذه الطاهي بعيدا عني ولأسباب تخصه هو‏.‏

إن الذي حدث لا يبعد كثيرا عن هذا‏..‏ موظف أهمل‏..‏ ومواطن آخر أهمل‏..‏ ولابد من محاكمة الاثنين‏..‏ وعلي الوزير أن يعالج الخلل إن كان هناك‏.‏

ولماذا لا يستقيل وزير الصحة؟ لأن الرجل الغلطان والذي لم يقم بتحويل السكة لكي يتجه القطار علي خط إلي ناحية أخري‏..‏ والسبب أن هذا الرجل بسبب الخوف من إنفلونزا الخنازير تعاطي مسكنا‏..‏ والمسكن دوخه فلم يتنبه إلي تحويل القطار فكان ما كان‏.‏

والله أحوالك عجب يا مصر‏!


انتهى المقال بتاريخ اليوم
و اود طرح رؤيه اخرى للكاتب مفيد فوزى

سواء كانت استقالة الوزير محمد منصور أو إقالته‏,‏ فالأمر سيان‏,‏ لقد غادر قطار منصور محطة سوء الحظ علي قضبان المتاعب وصار حرا طليقا ووصل آخر المطاف الي محطة القطاع الخاص التي قام منها قطاره متجها الي العمل العام والمنصب المرموق قرابة ثلاث سنوات لم يعرف فيها طعم النوم ولا التنفس الطبيعي‏!‏ ووزارة بحجم النقل أكبر من قدرات رجل واحد ولو كان فقيها في الإدارة‏,‏ لقد خرج منصور مهزوما من وزارة النقل ليس بسبب سوء الحظ أو الطالع وليس بسبب صدام برجه مع أبراج أخري‏,‏ انما بسبب‏(‏ العنصر البشري‏)‏ والأخطاء الجسيمة الناتجة عن الصدأ الذي يغطي شرايين السكة الحديد وأوردتها‏,‏

وكان من الطبيعي أن يجري منصور عملية قلب مفتوح للسكة الحديد التي وصلت حالتها الي الحضيض وعالجها الوزير بالمسكنات و‏..‏ الاعلانات‏!‏ وكان طبيعيا أن يقدم منصور استقالته‏,‏ لقد كان محمد منصور مخلصا وهو يحلم بقطار آمن بكل المقاييس ولكن الراصد ـ بأمانة ـ لجهد الرجل يكتشف أنه كان يرمم بناء آيلا للسقوط‏,‏ إذ ورث الرجل تركة مثقلة من حكومات سابقة كانت تقوم بعمليات لجهاز أصبح مهلهل يحمل الموت علي عجلاته وما عاد قطارا آمنا منذ سنوات وسنوات‏,‏ وصارت السكة الحديد المصرية‏(‏ ثاني سكة حديد في العالم تاريخيا‏)‏ في السبنسة من حيث الترتيب‏!‏

لم تفاجئني استقالة منصور‏,‏ فقد كنت أشعر أنها راقدة في عقله الواعي والباطن‏,‏ وكنت أشعر أنه رجل إدارة وليس مهندس انسانية‏,‏ ولم أقرأ فنجان الوزير ولا سألت العرافين ولكني استشعرت ذلك بخبرة سنين طويلة أحملها فوق ظهري وأنا أحاوره في مكتبه مرتين‏,‏ مرة للتعارف الشخصي بحضور مستشارته الإعلامية‏,‏ ومرة ثانية للحوار التليفزيوني المطول الذي غضب فيه عندما طلبت منه أن يبرئ ذمته أمام الناس لان المرفق الذي كان يتحمل مسئوليته كوزير‏,‏ مرفق مرمطته عشوائية المعالجات وتستيف الأوراق‏,‏

رفض الرجل أن يعلق حوادث قطاراته علي وزراء نقل سبقوه مؤكدا أن الجميع ـ وزراء سابقون أو حاليين ـ في خندق واحد‏,‏ مغزي سؤالي هو اني كنت أريد معالجة للمرفق الآيل للسقوط من فوق قضبان الاهمال‏,‏ المرفق الذي يصدر لنا الكوارث‏,‏ فمن الوارد أن يخسر بالمليارات‏,‏ ومن الوارد أن يهجره الناس ومن الوارد أن يضطروا للركوب وهم قلقون خائفون‏.‏ أصبح محمد منصور حين يرد علي الموبايل أو تليفونه الخاص يرتاب ويؤهل نفسه لأخبار سيئة‏,‏ وحدوث كارثة تضيع فيها أرواح ويخرج الباقون الناجون أحياء بعاهات‏!‏

أكتب عن تجربة عشتها بنفسي مع المخرجة عزة شعبان وطاقم المصورين حين أردت أن أسجل ـ صوت وصورة ـ ما يجري من استعدادات في الورشة قبل قيام القطار الي محطة مصر‏,‏ رصدت العدسات كل تفاصيل‏(‏ تستيف الأوراق‏)‏ وليس المتابعات المستمرة أو الصيانة الدورية‏,‏ أقول تستيف الأوراق بثقة‏,‏ لأن الجرار الذي قاد العربات تعطل قرب سيدي جابر وانتظرنا وقتا طويلا مملا ومحطما للأعصاب ومؤثرا علي الضغط والسكر حتي يأتينا‏(‏ جرار‏)‏ آخر يجرنا لتستغرق رحلتنا من القاهرة للاسكندرية ست ساعات من النكد المتواصل وسط تذمر الناس ـ الركاب ـ وسخطهم علي السكة الحديد وسنينها‏,‏

أريد أن أنبه الي أنه من تقاليد العمل الاعلامي أن أطلب ركوب قطار للتصوير وتسجيل لقاءات مع الركاب‏,‏ إذ ان التصوير داخل القطار غير مسموح إلا بإذن‏,‏ ومع ذلك فالقطار التعس الذي ركبناه من اختيار الهيئة الموقرة‏!!‏ هل ما حدث هو بفعل فاعل لفضح السكة الحديد إعلاميا ولو اني لست من انصار نظرية المؤامرة؟ ربما‏,‏ ففي السكة الحضيض‏,‏ كل شيء جاهز‏,‏ ولكني أذهب الي بيت القصيد دون أن أغفل بشكل موضوعي‏(‏ محاولات منصور‏)‏ الساعية الي قطار في حجم قطارات الاعلانات الأبهة‏,‏ بيت القصيد أن العنصر البشري قد‏(‏ تيبس‏)‏ أي‏(‏ تكلس‏)‏

والكلمتان دلالتهما أن الأخطاء البشرية في السكة الحديد صارت في الصدارة حين فقدوا الولاء للمرفق وفقدوا الحماس‏,‏ بالإضافة الي الاستهلاك المهين للجرارات وسوء حال العربات خصوصا قطارات الصعيد غير الآدمية‏,‏ ان من يبحر في دنيا الهيئة سوف يكتشف سوء حال القضبان والفلنكات والسنافورات اليدوية وتعقيدات التحويلات والاشارات التي سمحت بعناق القطارات وخروج بعض القطارات من المحطات الي الشوارع مهشمة كل شيء في طريقها‏,‏ ان نقص المهارات قد أدي الي تعاظم الخسائر‏,‏ فليست قضية السكة الحديد‏,‏ قضية جرارات جديدة إنما قضية عقلية جديدة تدير مرفقا حكوميا‏.‏

ان القطار الألماني ـ وهو حديث العهد ـ غير مدعوم من الدولة‏D.B))‏ أي‏(‏ الدوتش بان‏)‏ ويعمل بطريقة الكترونية تقلص الخطأ البشري‏,‏ وهي قطارات بلا سائق‏,‏ وقيمة ثمن التذكرة يناسب فئات الناس والألماني يحافظ علي قطاراته لأنه تعلم منذ نعومة الأظفار أن الانتماء للوطن بالسلوك لا بترديد الأغاني‏.‏ إن محمد لطفي منصور‏,‏ لم يفشل مثلما لم يفشل عصام شرف ولا الدميري ولكن عناصر أخري‏(‏ أفشلوه‏),‏ لقد كان المتصور منذ حادث سقوط امرأة من حمام قطار ان‏(‏ ننسف قطارنا القديم‏)‏ وتتجه الأموال الي‏(‏ نهر الحديد‏)‏ الذي يشق الوادي‏,‏ ولكن عادة‏(‏ تستيف الأوراق‏)‏ بعد كل حادثة واستنفاد الطاقات في الدكاكين الاعلامية جعل الاصلاح مجرد ترميم وبضعة تصريحات بالأمل‏!‏

ولنفترض أن وزيرا جديدا جاء‏,‏ فهل يجيء بحلول سحرية؟ الإجابة‏:‏ لا‏,‏ سوف يدرس وتطول دراسته وربما يبدأ بأسلوب حوافز يعيد بها الحماس والولاء للمرفق المتهالك‏,‏ ومن يصلح المحطات وقطارات الصعيد ومن يحسم مواعيد القيام والوصول؟ وسوف يختار معاونين جددا للهيئة وسوف يجس العمال النبض وكم يحصلون علي فوائد‏,‏ سيدخل الوزير‏(‏ الدوامة‏)‏ وتبدأ السكة الحديد من أول السطر‏!‏و‏.....‏ وادندن مع محمد عبدالوهاب ياوابور قوللي رايح علي فين؟ فهل يصل الوابور بالسلامة لحبيب الروح مستني‏..‏ أم رايح في داهية؟‏!!‏

attef1
31-10-2009, 04:48 PM
مستنى رايكم فى الكلام ده موافقين عليه ولا معترضين

king mimo20
31-10-2009, 07:52 PM
حادثة غريبة من نوعها ربما تحدث للمرة الاولى في تونس، حيث دفنت سيدة تونسية صباحا من منطقة "ورغة" الواقعة على بعد 283 كيلومترا جنوب تونس العاصمة واخرجت في المساء وهي حية ترزق.. وهل يعقل ان يكون لحمارين الفضل في اعادة الحياة لهذه السيدة؟!!
http://images.farfesh.com/articles_images/1FARFESHPHOTOS/NEWS/arabs/mqbra.jpg سمعت المرأة صوتا منبعثا من أحد القبور!!
ذكرت الصحيفة، أن امرأة متزوجة ولها أبناء، سقطت مغشيا عليها دون أن تكون مصابة بأي نوع من أنواع المرض، وطالت فترة الإغماء، عندها ظن أفراد أسرتها أنها ماتت، فتم شراء الكفن، وتقبل العزاء. وأضافت أنه بحضور "جميع أقارب هذه المرأة بالجهة تم رفع الجثة صباحا إلى مقبرة، حيث صلى الحاضرون صلاة الجنازة على روحها، ثم عاد الجميع بعد دفنها لتقبل التعازي".
وأضافت الصحيفة ان الصدفة لعبت دورها، حيث كانت امرأة قد فكت قيود حمارين مساء لتنقلهما إلى مكان آخر، غير أنهما إتجها نحو المقبرة، فتتبعتهما وسمعت صوتا منبعثا من أحد القبور، فلم تعره إهتماما بسبب الخوف.
وعاود الحماران الفرار مرة ثانية نحو المقبرة، ولحقت بهما المرأة التي سمعت الصوت مرة أخرى، فحاولت بشجاعة معرفة موقع انبعاثه، لتتيقن من أنه آت من القبر الذي دفنت فيه المرأة (جارتها) في الصباح، فسارعت إلى إعلام أفراد أسرتها الذين هرعوا إلى المقبرة، ونبشوا القبر، ليجدوا المرأة التي دفنوها صباحا حية ترزق، وقد تمكنت من تمزيق كفنها.

Kaza Miza
31-10-2009, 09:17 PM
سبحان الله
فعلا كل شئ بقضاء

alraues
31-10-2009, 11:56 PM
ايه مصدر الموضوع دا
ممكن؟

هيثم شاهين
01-11-2009, 11:16 AM
انت تأمر ياباشا المصدر هو موقع شبكه الاعلام العربيه
http://www.moheet.com/show_news.aspx?nid=294052&pg=1

ممكن حضرتك تدخل على الرابط ده و تقرأ بنفسك مع ان الموضوع ده حصل من 3 شهور

_amr.mostafa_
01-11-2009, 11:52 AM
شكرا على الدخول

bishoy fouad
01-11-2009, 03:22 PM
اه الى حصل فى مصر

_amr.mostafa_
01-11-2009, 06:38 PM
http://contactcars.com/Images/News/Large/contactcarss_5.jpg
شلل حركة المبيعات بسبب الجمارك
أدت أنباء انخفاض نسبة الجمارك على السيارات الأوروبية الواردة إلى مصر بنحو 10% مع بداية العام القادم إلى توقف حركة المبيعات في السوق المصري سواء المستعمل أو الجديد.

وذكرت صحيفة "المصري اليوم" يوم الأحد أن سوق السيارات أصيب بحالة من الهدوء الشديد وتوقف حركة المبيعات، متأثرة بترقب الكثير من العملاء حدوث انخفاض في الأسعار بفضل التخفيض المنتظر.

وأكد عاملون في السوق أن ما يقرب من ٦٠٪ من العملاء يترقبون تراجع أسعار السيارات الأوروبية مع بداية العام الجديد، بفعل تخفيض الجمارك عليها بنسبة ١٠٪ من قيمة الجمارك سنوياً، وصولاً إلى إلغائها بحلول عام ٢٠١٩.

وكشف عمر بلبع نائب رئيس الشعبة العامة للسيارات في اتحاد الغرف التجارية، عن وجود محاولات من جانب العاملين بسوق السيارات لإقناع الحكومة بتأجيل تطبيق تلك التخفيضات، ولكن الإلتزام بالإتفاقية حال دون ذلك التأجيل.

وأشار بلبع إلى أن التخفيض التدريجي في الجمارك سيحافظ على إتزان السوق، خاصة أن هناك محاولات لدعم صناعة التجميع المحلي من خلال استراتيجية مطروحة في هذا الشأن من قبل العاملين في صناعة السيارات.

في سياق متصل، تسود توقعات بأن تشهد السوق خلال العامين المقبلين تنافساً شديداً بين الوكلاء والمنتجين فى جذب العملاء والحفاظ عليهم من خلال العديد من المحفزات، مثل خدمة العملاء، وتوفير خدمات صيانة أفضل، تعويضاً عن انخفاض المبيعات في الفترة الأخيرة.


نقلا عن كونتكت كار


وهذه اخر مواضيعي انشاء الله

AbOnOrA
01-11-2009, 07:13 PM
ديه حقيقة فعلاً السوق بداء يخش فى مرحلة كساد تانية والتوكيلات لازم تقدم عروض جديدة فى الشهور الجاية

د-خيرى
01-11-2009, 07:36 PM
انا لست محترف منتديات ولا اعرف حتى كيف اتحرك داخل المنتدى واتفاعل مع الاعضاء مع اننى لا اشارك الا فى هذا المنتدى الراقى فى اعضائه وحواراته وموضوعاته واعترف انه ملتقى رائع وهو نافذتى الحوارية الوحيدة فى الحياة والذى اشعر بالغربة داخله لست اعلم لمذا مع كل الاحترام والتقدير للمجهودات المبذولة ولكننا بحاجة الى احصاءات وجداول بيانية ومقارنات والى صفحة الاخبار الجديدة وصفحة اعلانات والسلام عليكم

محمد حنفى
01-11-2009, 08:05 PM
سبحان الله لكل أجل كتاب

ميدو منصور
01-11-2009, 08:37 PM
يا ريت ينفذوا الكلام دا علي كل العربيات مش الاوروبيه بس خلي الشوارع تنظف من العربيات القديمة وخلي الناس تتدلع

ابو هيما
01-11-2009, 10:13 PM
http://www.contactcars.com/images/Updated.gif الحديث عن "الجمارك" يتسبب في توقف المبيعات تماما!

1 نوفمبر 2009 - 18:29
http://contactcars.com/Images/News/Large/contactcarss_5.jpg
شلل حركة المبيعات بسبب الجمارك
أدت أنباء انخفاض نسبة الجمارك على السيارات الأوروبية الواردة إلى مصر بنحو 10% مع بداية العام القادم إلى توقف حركة المبيعات في السوق المصري سواء المستعمل أو الجديد.

وذكرت صحيفة "المصري اليوم" يوم الأحد أن سوق السيارات أصيب بحالة من الهدوء الشديد وتوقف حركة المبيعات، متأثرة بترقب الكثير من العملاء حدوث انخفاض في الأسعار بفضل التخفيض المنتظر.

وأكد عاملون في السوق أن ما يقرب من ٦٠٪ من العملاء يترقبون تراجع أسعار السيارات الأوروبية مع بداية العام الجديد، بفعل تخفيض الجمارك عليها بنسبة ١٠٪ من قيمة الجمارك سنوياً، وصولاً إلى إلغائها بحلول عام ٢٠١٩.

وكشف عمر بلبع نائب رئيس الشعبة العامة للسيارات في اتحاد الغرف التجارية، عن وجود محاولات من جانب العاملين بسوق السيارات لإقناع الحكومة بتأجيل تطبيق تلك التخفيضات، ولكن الإلتزام بالإتفاقية حال دون ذلك التأجيل.

وأشار بلبع إلى أن التخفيض التدريجي في الجمارك سيحافظ على إتزان السوق، خاصة أن هناك محاولات لدعم صناعة التجميع المحلي من خلال استراتيجية مطروحة في هذا الشأن من قبل العاملين في صناعة السيارات.

في سياق متصل، تسود توقعات بأن تشهد السوق خلال العامين المقبلين تنافساً شديداً بين الوكلاء والمنتجين فى جذب العملاء والحفاظ عليهم من خلال العديد من المحفزات، مثل خدمة العملاء، وتوفير خدمات صيانة أفضل، تعويضاً عن انخفاض المبيعات في الفترة الأخيرة.

AbOnOrA
02-11-2009, 02:10 AM
انا موافق طبعاً واتمنى ان ده يصبح عرف سائد كمان بس اسمحلى احط لحضرتك بعض الاخبار والمقالات والاحصائات لتكتمل الصورة

انتظروا كوارث جديدة*!‬ محررا* »‬الوفد*« ‬صنعا الشاي*.. ‬وباعاه للركاب في* ‬القطارات المميزة والمكيفة*.. ‬ولم* ‬يمنعهما أحد*!!‬

http://www.alwafd.org/admin/newsimgs/36490l.jpg

قام بالمغامرة*: ‬محمود عبدالرحمن* - ‬عبدالوهاب عليوة: *»‬في* ‬محطة مصر*« ‬هذا ليس اسم الفيلم السينمائي* ‬الذي* ‬قام ببطولته الفنان كريم عبدالعزيز،* ‬ولكنها مغامرة صحفية قام بها محرران بجريدة الوفد،* ‬أرادا رصد الحالة الأمنية السيئة داخل قطارات السكة الحديد،* ‬والتي* ‬تنذر بكارثة أشد فتكا من كارثة قطار العياط*.‬ فالجميع وأولهم محمد منصور وزير النقل المستقيل اعترف بالحالة الفنية المتدهورة لقطارات السكة الحديد،* ‬والتي* ‬كانت السبب في* ‬وقوع الكثير من الحوادث،* ‬وإزهاق مئات الأرواح،* ‬ومع ذلك لم* ‬يتحرك احد لإنقاذ هذا المرفق الهام والحيوي*.‬ ورغم انه عقب كل كارثة تبدأ هيئة السكك الحديدية بالاهتمام بالقطارات فنيا وأمنيا،* ‬الا ان هذا لم* ‬يحدث وهو ما كشفته مغامرة* »‬الوفد*« ‬داخل أحد قطارات السكة الحديد،* ‬وتحديدا في* ‬محطة مصر أهم وأكبر محطة قطارات في* ‬مصر،* ‬والتي* ‬تعلوها مكاتب رئيس هيئة السكة الحديد ونوابه ومعاونيه ومستشاريه وموظفيه*!!‬ في* ‬حادث قطار الصعيد الشهير عام* ‬2002،* ‬ألقي* ‬مسئولو السكة الحديد بمسئولية الحادث علي* ‬الركاب بسبب قيامهم بإشعال اسطوانة بوتاجاز داخل عربات القطار لعمل الشاي* ‬وتسخين الطعام أثناء الرحلة،* ‬ووقتها تحرك المسئولون لمنع تكرار هذه الكارثة،* ‬ومنعوا المواطنين من استخدام مثل هذه المواقد في* ‬القطارات،* ‬الا انه وبمرور الوقت عادت الامور الي* ‬ما كانت عليه،* ‬بل وبشكل أخطر من ذي* ‬قبل*.‬ فقد تمكن محررا الوفد من دخول أحد القطارات ومعهما شعلة مماثلة لتلك الشعلة التي* ‬كانت سببا في* ‬حريق* ‬2002،* ‬ومعهما باقي* ‬الأدوات اللازمة لعمل الشاي* ‬من أكواب وأباريق والشاي* ‬والسكر وخلافه وبدأت الرحلة*.‬ في* ‬البداية دخلنا بالشعلة من الباب الرئيسي* ‬لمحطة مصر دون ان* ‬يستوقفتا أحد،* ‬وكيف* ‬يحدث هذا ولا* ‬يوجد أي* ‬فرد أمن علي* ‬باب المحطة ولا بداخلها،* ‬والتواجد الأمني* ‬قاصر علي* ‬اثنين من المجندين اللذين* ‬يقفان أمام* ‬غرفة حجز قطارات النوم لا* ‬يسألان أحدا عن شيء ومهمتهما قاصرة علي* ‬قضاء ورديتيهما ثم الانصراف،* ‬انطلقنا للسؤال عن مواعيد القطارات ومعنا الشعلة وكل أدواتنا وأيضا لم* ‬يسألنا أحد*. ‬ووجدنا أمامنا أول قطار سينطلق في* ‬الساعة الرابعة الا الثلث وهو قطار الاسكندرية مراكز رقم* ‬31* ‬لنبدأ المغامرة*.‬ ورغم أن موعد انطلاق القطار المعلن هو الساعة* ‬3*.‬40* ‬عصرا إلي* ‬انه* ‬غادر المحطة في* ‬تمام الساعة الرابعة تقريبا،* ‬دخلنا الي* ‬عربة القطار الثانية ومعنا الشعلة مكشوفة وواضحة للجميع دون ان* ‬يسألنا أحد من أفراد الامن ولا من الركاب انطلقنا الي* ‬دورة مياه العربة وتركنا بابها مفتوحا وقمنا بوضع الشعلة علي* ‬حامل حوض المياه وقمنا بإشعالها واخراج الكنكة وملئها بالمياه ثم وضعها علي* ‬الشعلة لعمل الشاي*.‬ ورغم ان هذا تم تحت سمع وبصر جميع الركاب وأفراد الامن الا انه لم* ‬يعترض احد ولم نسمع سوي* ‬تعليقات كلامية من المارة مثل* »‬يا رايق،* ‬اعمل حسابي،* ‬زود السكر،* ‬بتعمل شاي* ‬علي* ‬الريحة*«‬،* ‬هذه الجمل والعبارات كان أكثرها علي* ‬لسان رجال الشرطة والأمن*!! ‬وبعد إعداد الشاي* ‬بدأنا في* ‬بيعه داخل عربات القطار*. ‬وصلنا الي* ‬محطة بنها ونزلنا من القطار لنعود مرة أخري* ‬الي* ‬محطة مصر بالقاهرة لنعاود تكرار المغامرة في* ‬قطار آخر وتحديدا قطار الدرجة الاولي* ‬المكيفة*.‬ توجهنا الي* ‬قطار الدرجة الاولي* ‬المكيفة الزقازيق والاسماعيلية رقم* ‬909* ‬ووجدنا عكس ما توقعنا،* ‬فكنا نظن ان الرقابة سوف تكون مشددة داخل عربات القطار وخصوصا انه* ‬يوجد حارس علي* ‬كل عربة ولكننا دخلنا الي* ‬القطار بكل سهولة ومرة أخري* ‬قمنا بإخراج الشعلة ووضع الشاي* ‬علي* ‬النار،* ‬ومثلما حدث في* ‬المرة السابقة لم* ‬يعترضنا أفراد الأمن،* ‬بينما اكتفي* ‬بعض الركاب بالتعليقات فقط مثل* »‬شعب همجي،* ‬عالم فلاحة،* ‬ايه العفانة دي*« ‬وبدأنا في* ‬بيع الشاي* ‬وفوجئنا بالاعتراض الوحيد من أحد عمال بوفيه القطار والذي* ‬أكد انه ليس مسموحا لنا ببيع الشاي* ‬في* ‬هذا القطار وأرشدنا الي* ‬الذهاب الي* ‬قطارات الدرجة الثالثة* »‬بتاعة*« ‬الغلابة*. ‬تركناه وانصرفنا الي* ‬قطار الصعيد واتجهنا الي* ‬الناحية الأخري* ‬من المحطة،* ‬حيث ارصفة قطارات الصعيد في* ‬تمام الساعة* ‬7*.‬15* ‬مساء لنفاجأ بمذيعة مواعيد وصول ورحيل القطار تنادي* ‬علي* ‬القطار المتجه من القاهرة الي* ‬اسيوط رقم* ‬188* ‬الذي* ‬من المفروض ان* ‬يغادر المحطة في* ‬تمام* ‬5*.‬30* ‬عصرا سوف* ‬يدخل الي* ‬المحطة الآن علي* ‬رصيف رقم* ‬9،* ‬اصابنا الذهول وأكدنا اننا لم نسمع الصوت جيدا،* ‬فالساعة الآن تفوق السابعة وهي* ‬تنادي* ‬علي* ‬قطار* ‬5*.‬30* ‬فكيف ذلك؟ فتوجهنا الي* ‬الركاب لنعرف منهم ان هذا التأخير أمر طبيعي* ‬في* ‬قطارات الصعيد،* ‬وكررنا نفس المغامرة مرة أخري وركبنا القطار،* ‬وقمنا بإشال النار وعمل الشاي* ‬ثم بيعه للركاب*.‬ وكالعادة لم* ‬يستوقفنا أحد،* ‬دارت الأفكار برؤوسنا ماذا لو دخل أحد المحطة ومعه مثل هذه الاسطوانة وتركها في* ‬أحد القطارات لتنفجر،* ‬الغريب في* ‬الامر اننا حتي* ‬حينما وضعنا الاسطوانة علي* ‬أحد المقاعد الموجودة بالعربات المكيفة التي* ‬تم تجديدها حديثا لم* ‬يستوقفنا أو* ‬يمنعنا أحد،* ‬بل اننا تركناها لفترة دون ان تلفت انتباه أحد من الركاب أو أفراد الأمن في* ‬القطار*!!‬ وأخيرا نحن ندق ناقوس الخطر،* ‬فكوارث السكة الحديد ستتكرر باستمرار،* ‬ولن تكون جاموسة عم صابر هي* ‬السبب في* ‬هذه المرة،* ‬ولكن السبب سيكون الإهمال الجسيم الذي* ‬تعاني* ‬منه كل قطارات مصر سواء المتجهة إلي* ‬الوجه البحري* ‬أو الصعيد*.‬

AbOnOrA
02-11-2009, 02:12 AM
»‬الوفد*« ‬قطعت الرحلة من الإسكندرية* - ‬مطروح في* ‬10* ‬ساعات

القطار*.. ‬قطعة خردة تسير علي القضبان http://www.alwafd.org/admin/newsimgs/36695l.jpg
تحقيق*:‬ خالد الأمير: رغم مضي أكثر من أسبوع علي حادث قطار العياط،* ‬واستقالة وزير النقل محمد لطفي منصور،* ‬إلا أنه إلي الآن لم تتخذ أي خطوات أو إجراءات جادة داخل القطارات*.. »‬الوفد*« ‬قامت برحلة علي متن القطار رقم* ‬652،* ‬بدأت من محطة الإسكندرية وانتهت بمطروح*.. ‬رصدنا خلالها الكثير من المصاعب بداية من تأخر قيام القطار عن موعده وعدم نظافة القطار وحماماته وتهالك مقاعده،* ‬وعدم وجود إضاءة بداخل القطار،* ‬وتوقف القطار للاطمئنان علي سلامة الجرار،* ‬وعدم سرقة كوابح الفرامل،* ‬فضلاً* ‬عن وصوله إلي محطته الأخيرة متأخراً*.‬ في بداية الرحلة شاهدنا عدم تواجد ملاحظ بلوك سيمافور* »‬1*« ‬بالعامرية في تمام الساعة الثالثة،* ‬وتوقف القطار لحين التأكد من أن السكة خالية حتي يدخل الرصيف،* ‬وأيضاً* ‬نزول السائق في محطة الحمام للتأكد من أحد خراطيم الهواء والكوابح وطوال الطريق كان يفعل ذلك،* ‬وتم تغيير أحد كوابح الفرامل بواسطة السائق ومساعده*.‬ ومن داخل القطار،* ‬يقول جابر علي* »‬تاجر*«: ‬استخدم قطار الإسكندرية* - ‬مطروح أكثر من مرة في الأسبوع وذلك لطبيعة عملي وأعاني الأمرين عند ركوب القطار نتيجة للإهمال الشديد في نظافة القطار،* ‬فالحمامات لا تصلح للاستخدام الآدمي بالمرة،* ‬وهي عبارة عن بركة ماء متعفنة تركت لأيام ولم يتم تنظيفها*.‬ ويضيف عليوة السيد من الأعراب،* ‬أن زجاج النوافذ محطم أو* ‬غير موجود بالمرة،* ‬ونحن نمر عبر صحراء واسعة ونتعرض لدخول الرمال في فمنا وأنوفنا ونحن الآن علي أبواب فصل الشتاء،* ‬فحدث ولا حرج،* ‬فيكون الصقيع شديدا جداً،* ‬ولا توجد إضاءة بالقطار وإن وجدت فهي ضعيفة جداً،* ‬ونتعرض للخطر الدائم نتيجة لذلك*.‬ ويشير الشيخ محمود جادو إلي انعدام دور شرطة السكة الحديد داخل القطاروأنه عند حدوث أي مشكلة أو سرقة في القطار فغالباً* ‬يحلها الركاب أو الكمسارية وإذا تواجد شرطي فيكون دوره ضعيفا للغاية ولا يفعل أي شيء،* ‬لأنه* ‬غالباً* ‬ما تكون المشكلة طرفها عصابة أو بلطجية داخل القطار ويحملون السنج والمطاوي في مواجهة شرطي لا حول ولا قوة له*.‬ محمد صبري* »‬طالب*« ‬يقول*: ‬نتعرض لشتي أنواع الذل والمهانة في هذا القطار،* ‬من معاملة سيئة للغاية من الكمسارية،* ‬وتواجد جميع أنواع الحشرات والفئران خلال سفرنا هذا وعندما نشتكي يكون الرد أنه علي* »‬أد*« ‬فلوسنا فماذا يفعل الفقير يترك ليموت*.‬ ويتساءل عبيد جبر أحد سكان مطروح*: ‬هل ما نراه داخل القطار هو خطة منظمة لعدم استخدمنا القطار أو بداية لإلغائه أو خصصته كما نسمع فمازال الطريق خطا واحدا ولا يوجد ازدواج للسكة والحال كم هو عليه منذ إنشاء هذا الخط علي يد الاحتلال الإنجليزي ولا يوجد تطوير أو أي شيء*.‬ الحاجة أم خير الله تقول*: ‬نستخدم القطار لرخص ثمنه ونحن فقراء وزمان مكنش الحال كده*.. ‬الحمامات سيئة جداً* ‬ولا يوجد حمام نظيف،* ‬وإن وجد يكون مغلقا يستخدمه الكمسارية ومسئولو القطار*.‬ ويؤكد عيد الضوي علي عدم نظافة القطار كله وعلي عدم إغلاق الأبواب،* ‬خصوصاً* ‬الدرجة* ‬غير المميزة التي تكون أبوابها مفتوحة علي مصراعهيا وعدم صلاحية الأرفف لوضع الشنط عليها أو حملها لأي شيء وضعفها وتعرضها للكسر بسهولة*.‬ ويتهم عويضة بومطير مسئولي السكة الحديد بالتسبب في تعريض الركاب للخطر المتعمد نتيجة لاستخدامهم القطارات* ‬غير الصالحة للبشر،* ‬فالأعطال المستمرة للجرارات وتهالك المقاعد مظاهر مستمرة،* ‬ويشدد أبومطير علي أن هذه القطارات قد انتهت صلاحيتها للسير،* ‬ورغم ذلك يجعلونها تسير بنا وسط الصحراء والمسافة التي تقطعها السيارة في أربع ساعات ونصف الساعة يقطعها القطار في عشر ساعات نتيجة لعدم مقدرته علي السير بالسرعة المطلوبة وأعطاله المستمرة،* ‬ويشاركه في الرأي حلومة زيد ويقول*: ‬ليس ذلك فقط فلا توجد طفايات حريق بالقطار أو حتي شنطة اسعافات أولية وفرامل الخطر بالقطار أصابها العطب والصدأ ولا يوجد شيء في القطار سليم أو يصلح لأن يكون قطاراً* ‬يستخدمه البشر أو حتي البهائم*.‬ أم جويدة زكي تقول*: ‬إن طريق مطروح* - ‬الإسكندرية هو خطر جداً* ‬نتيجة لأن الخط مفرد ويمر خلال صحراء شاسعة ونفاجأ خلال الطريق بمدقات تمر من خلالها سيارات البدو دون أي سابق إنذار ويعرضنا هذا للخطر نتيجة للفرملة المفاجئة للقطار*.‬ السائقون يتحدثون وفي رحلة العودة التقت* »‬الوفد*« ‬بعدد من سائقي ومشرفي القطارات والذين رفضوا ذكر اسمائهم حتي لا يتعرضوا للعقاب والمساءلة،* ‬والذين اجمعوا علي رفضهم استقالة الوزير محمد لطفي منصور وقال السائقون إنها خسارة كبيرة للسكة الحديد وأنه قد بدأ بتطوير وتنظيم السكة الحديد بالفعل*. ‬وأضاف السائقون أن السكة الحديد والقطارات لم تشهد أي تطوير في عهد الوزير السابق محمد سليمان متولي وظلت أكثر من* ‬20* ‬عاماً* ‬لم تمتد لها يد العناية إلي أن جاء الوزير لطفي منصور وبدأ بالفعل في تنظيم العمل ووضع خطة لتحسين السكة الحديد*.‬ وأعرب السائقون عن حزنهم علي إقالته بهذه الطريقة المخزية لأنه لا ذنب له فيما حدث وكل ذنبه أنه كان يعمل بإخلاص من أجل سرعة الانتهاء من تطوير الهيئة*.‬ واتهم السائقون ومشرفو القطارات رئيس هيئة السكة الحديد والمسئولين بها بأنهم هم المسئولون عن كل ما يحدث داخل السكة الحديد من إهمال وتخريب لعدم اهتمامهم بصيانة ونظافة القطارات وتلبية احتياجات سائقي القطارات للجرارات والعربات*.‬ وأشار أحد السائقين الي* ‬أنه ظل يعمل علي الجرار لمدة* ‬27* ‬عاماً* ‬متواصلة دون صيانة أو حتي عمرة إلا في حالة الأعطال وعندما جاء الوزير تم عمل عمرتين فقط للجرار خلال فترة قصيرة*.. ‬واعترف السائقون بالخطأ الذي وقع في حادث العياط وهو نتيجة لترك عامل السيمافور لمكانه وهو شيء عادة ما يحدث منهم*.‬ وكشف السائقون عن السرقات التي تتم لكوابح الفرامل وخراطيم الهواء من عصابات متخصصة خصوصاً* ‬في منطقة القباري ومحرم بك*.‬ وأضاف السائقون أنهم يتعرضون للأذي كل يوم علي يد هذه العصابات دون تدخل من الهيئة أو شركة السكة الحديد وكان آخرها سرقة كوابح فرامل القطار رقم* ‬648* ‬بمحرم بك وتعرضهم للضرب والقذف بالطوب علي أيدي* ‬هؤلاء البلطجية عند رفضهم التوقف وتكون النتيجة أما قطع خراطيم الهواء أو التربص لهم في أقرب محطة في رحلة العودة ومعاقبتهم*.‬ ويشير أحد السائقين إلي تعرض أحد زملائهم لضربة في يده وكاد يفقدها نتيجة لعدم توقفه وتربصوا له وضربوه*.. ‬ويؤكد مشرف أحد القطارات علي أنه قد تم سرقة حصيلة اليوم من أحد الكمسارية داخل القطار من هؤلاء البلطجية وكاد يفقد حياته والنتيجة أنه قد تم تحويله للتحقيق بتهمة الإهمال*.‬ ويوضح السائقون طريقة عملهم التي تعتمد علي السيمافورات وتعمل بشكل آلي،* ‬فالضوء الأخضر هو تحذير لوجود قطار علي مسافة قريبة والأحمر هو توقف القطار مكانه*. ‬ويؤكد مساعد السائق أن قطار مطروح يعتمد علي نظام بدائي كبديل للسيمافورات وهو عبارة عن أسطوانة* »‬قطعة حديد مدورة*« ‬يسلمها لعامل البلوك لوضعها في أسطوانة عند كل بلوك أو البلوكات الرئيسية ونعرف من خلال عمود علي جانبي الطريق بها ذراع يتحرك فإذا كان هذا العمود في اتجاهنا فهذا يعني أن الطريق مغلق وإذا كان في الاتجاه الآخر فالطريق مفتوح وطريق الإسكندرية ـ مطروح هو خط مفرد وغير مزدوج والقطار الذاهب ينتظر القادم والعكس*.‬ وتتكون كابينة السائق من ماكينة ضخمة بها ذراع يخرج من خلال مجموعة آلات ملحقة بتلك الكابينة ويتحرك للأمام والخلف والوسط أي يحل محل دواس السيارة،* ‬فالحركة إلي الأمام معناه السير والخلف توقف والوسط تهدئة وتوجد مجموعة من الزراير تستخدم للإضاءة وأيضاً* ‬مجموعة من لمبات الإشارات لمعرفة الأعطال أو التنبيه لها وكثير من الأسلاك،* ‬بالإضافة إلي مجموعة خراطيم متصلة بالقطار والعربة الأمامية*.‬ ويهدد السائقون أنه إذا استمر الحال علي هذا الوضع فإنهم يسمتنعون عن العمل لأن جميع المسئولين بالهيئة يعرفون ما نعانيه من مشكلات نتعرض لها وإجبارنا علي العمل في ظروف* ‬غير صالحة ونتحمل جميع المخاطر والمصائب عند حدوثها*.‬ ويضيف السائقون أنه ما ما يبدو أن مال السكة الحديد مال سائب ولا يهتم به أحد فلدينا أسطول من الجرارات والعربات التي تسرق منها الأبواب والشبابيك وكوابح الفرامل حتي المقاعد سواء كانت خشبية أو بلاستيكية وتحت بصر وسمع الجميع دون حراك رغم أنهم يعرفون العصابات والبلطجية وكذلك الاعتداء علي حرم الطريق وتراكم القمامة التي تغطي القضبان وتعوقنا في* ‬السير في بعض الأحيان ونضطر إلي إيقاف القطار لتنظيف القضبان حتي نتمكن من مواصلة الرحلة ولنحصل علي أجورنا الزهيدة ويحصل الكبار علي مكافآت وأموال في أشياء لم تنفذ وعمليات صيانة لم تحدث*.‬

AbOnOrA
02-11-2009, 02:13 AM
10* ‬آلاف قتيل و30* ‬ألف مصاب و9* ‬مليارات جنيه حصيلة حوادث الطرق*..‬

<table style="width: 100%;"><tbody><tr><tr><td style="width: 3%; height: 51px;" align="right" valign="top">
</td> <td style="width: 100%; height: 51px;" align="right" valign="top"> http://www.alwafd.org/admin/newsimgs/36696l.jpg
تحقيق*:‬ محمود عبدالرحمن: *»‬الوفد*« ‬بيقول للغلط*.. ‬لأ*.. ‬ولحوادث الطرق*.. ‬لأ*.. ‬لأن معدلات حوادث الطرق قفزت بمصر الي* ‬المركز الأول إفريقيا والثالث عالمياً،* ‬وإذا استمر نزيف الأسفلت بهذه الصورة وبلا توقف فإنها الكارثة،* ‬لأن ضحايا الأسفلت سنوياً* ‬في* ‬مصر* ‬يفوق بدرجة كبيرة ضحايا الحروب والكوارث*.‬ فهل* ‬يصدق عاقل* - ‬أن ضحايا الطرق الذين تحصد أرواحهم الحوادث* ‬يفوق الـ* ‬10* ‬آلاف قتيل ويتخطي* ‬حاجر المصابين* ‬30* ‬ألفاً،* ‬نصفهم علي* ‬الأقل* ‬يفقد حياته بسب الإصابة*..‬ إننا بحاجة عاجلة إلي* ‬التواجد المروري* ‬المكثف علي* ‬الطرق السريعة مع ضرورة الاهتمام بحالتها الفنية،* ‬واهتمام وزارة الصحة بنقاط الإسعاف والسيارات الموجودة بها وتجهيزها لانقاذ مصابي* ‬الطرق،* ‬أيضاً* ‬لابد من الاهتمام بفحص المركبات فنياً،* ‬والدقة في* ‬استخراج رخص القيادة،* ‬وإلا فإن الشعب المصري* ‬سوف* ‬يذهب ضحية إما لحوادث الطرق،* ‬أو علي* ‬قضبان السكك الحديدية*..‬ هذا التحقيق* ‬يناقش القضية*.‬ 156* ‬متوفي* ‬لكل* ‬100* ‬ألف سيارة،* ‬ووفيات بنسبة* ‬36*.‬7٪* ‬والإصابات وصلت إلي* ‬60٪* ‬وخسائر سنوية* ‬9* ‬مليارات جنيه لذلك أصبحت مصر الأول في* ‬إفريقيا والثالث عالمياً* ‬في* ‬ظاهرة حوادث الطرق*.‬ تشير تقارير وزارة الصحة المصرية إلي* ‬أسباب تفاقم مشكلة الحوادث علي* ‬الطرق المصرية،* ‬فهناك* ‬54٪* ‬من الطرق المصرية* ‬غير ممهدة،* ‬وأن* ‬46٪* ‬منها تعاني* ‬من الازدحام الشديد،* ‬وهو ما* ‬يؤكد ضرورة إيجاد حلول عاجلة وسريعة لهذه المشكلة لوقف نزيف الطرق الذي* ‬أودي* ‬بحياة الكثير حتي* ‬فاقت معدلات حوادث الطرق ما* ‬يحدث في* ‬الحروب والكوارث،* ‬ولا* ‬يمكن أن ننسي* ‬الحادث الذي* ‬راح ضحيته* ‬18* ‬شخصاً* ‬واصيب* ‬20* ‬آخرون في* ‬اصطدام سيارة نقل بميكروباص إحدي* ‬الشركات الذي* ‬كان* ‬يحمل الموظفين للذهاب إلي* ‬عملهم في* ‬الصباح علي* ‬طريق بلبيس بمحافظة الشرقية،* ‬وأيضا الحادث الذي* ‬وقع علي* ‬طريق القاهرة*- ‬المنيا والتي* ‬أودت بحياة* ‬57* ‬شخصا وإصابة* ‬10* ‬آخرين بسبب وقوع الأتوبيس في* ‬ترعة الإبراهيمية*.‬ فوضي وعن مشكلة حوادث الطرق والزيادة النسبية فيها تحدث د*. ‬سامي* ‬العلايلي* ‬وكيل وزارة التخطيط العمراني*. ‬الذي* ‬استنكر بشدة الفوضي* ‬التي* ‬أصبحت تغطي* ‬المجتمع ككل في* ‬جميع نواحيه،* ‬وقلل من شأن ما* ‬يقوم به المسئولون عن إدارة وحركة المرور واستغرب لعدم وجود من* ‬يحاسبهم،* ‬وعن خطة الوزارة في* ‬مواجهة هذه الظاهرة*.‬ قال إن عملية المرور تدار وفق منظومة كبيرة وضخمة متعللا* »‬هي* ‬الوزارة هاتعمل إيه ولا إيه*« ‬وذكر بأن أكثر من* ‬95٪* ‬من السائقين لا* ‬يعرفون شيئاً* ‬عن القيادة*.‬ وعن حالة الطرق ومدي* ‬ملاءمتها؟ أكد سوء حالة الطرق وعدم صلاحيتها وبالأخص إدارات المرور بها* »‬الكل واقف مادد إيده*« ‬وخاصة علي* ‬الطرق الزراعية،* ‬وأكد علي* ‬الفوضي* ‬التي* ‬أصبحت موجودة في* ‬أماكن الحصول علي* ‬رخص القيادة ومدي* ‬عشوائية الطريقة التي* ‬تتم بها الاختبارات*.‬ وعن الحلول المقترحة لمواجهة تفاقم هذه المشكلة؟ قال ما* ‬يحدث في* ‬المرور مثله مثل ما* ‬يحدث في* ‬باقي* ‬البلد فلابد من إعادة الهيكلة بشكل عام ثم نبدأ في* ‬التخصيص بعد ذلك،* ‬فليس من المعقول ان نحل أزمة الطرق في* ‬حين أن السائقين ليسوا علي* ‬درجة وعي* ‬كبيرة بأصول القيادة*.‬ رخص القيادة أما الدكتور مجدي* ‬صلاح الدين أستاذ الطرق الهندسية* - ‬جامعة عين شمس فقد قام بتلخيص أسباب تكرار الحوادث في* ‬بعض النقاط كان أهمها*...‬ *< ‬السائق*: ‬باعتباره الشريك الأكبر والذي* ‬تفوق نسبته* ‬75٪* ‬من المسئولية الكلية*.‬ *< ‬حالة الطرق*: ‬فهناك من الطرق ما لا* ‬يصلح نهائيا لسير السيارات*.‬ *< ‬حالة المركبة*: ‬التي* ‬يجب أن تتعرض للفحص والكشف بصورة دورية وبانتظام*.‬ *< ‬الحد من العشوائية في* ‬التعامل علي* ‬الطرق المصرية وخصوصاً* ‬في* ‬عربات النقل الثقيل والأتوبيسات*.‬ *< ‬إحكام الرقابة علي* ‬السائقين عموماً* ‬وقائد السيارات النقل خاصة وعمل ملف لكل سائق* ‬يحصل علي* ‬رخصة قيادة بالإضافة إلي* ‬ضرورة التدرج في* ‬العقوبات الواقعة علي* ‬السائق فمن* ‬يقوم بمخالفة للمرة الأولي* ‬يجب ألا* ‬ينظر إليه كمعتاد المخالفات*.‬ وعن رخصة القيادة والشروط التي* ‬يجب أن تتوافر فيمن* ‬يحصل عليها؟ قال انه* ‬يجب بأن* ‬يمر السائق بأكثر من اختبار وليس باختبار قيادة فقط،* ‬فلابد من خضوع السائقين لاختبارات نفسية وذهنية بالإضافة إلي* ‬قياس ردود الفعل وخصوصاً* ‬عند سائقي* ‬النقل،* ‬هذا مع ضرورة إلغاء النظام المعمول به في* ‬الرخص والذي* ‬يمنح حاملها مدة* ‬7* ‬سنوات بدون فحص،* ‬وتساءل*: ‬ماذا* ‬يحدث في* ‬حالة ما تعرض حامل الرخصة لجراحة أدت لقطع ساقه؟ وعن الحلول المقترحة للتقليل من الحوادث علي* ‬الطرق المصرية،* ‬أكد ضرورة تشديد الرقابة وتحري* ‬الدقة في* ‬حصول الأفراد علي* ‬رخص القيادة،* ‬مع ضرورة المراقبة المستمرة للطرق،* ‬هذا مع ضرورة وجود دوريات مرورية متحركة وليست ثابتة،* ‬بالإضافة إلي* ‬ضرورة قيام الأجهزة المعنية بحملة نوعية كبيرة في* ‬وسائل الإعلام للسائقين وقوائدي* ‬السيارات الملاكي*.‬ ثم ناشد ضرورة إنشاء مجلس أعلي* ‬لقيادة المرور أو هيئة عليا* ‬يشارك فيها الجمهور والقيادات سوياً*.‬ تشديد العقوبات حمدي* ‬الطحان عضو مجلس الشعب ورئيس لجنة النقل والمواصلات قال*: ‬ليس من المعقول أن نتجة اللجنة الي* ‬كل حادث صغير في* ‬طريق فرعي* ‬ومناقشة أسباب وقوعها فمثل هذه الحوداث لها المسئول عنها*.‬ وعن آخر تحرك للجنة؟ قال بأنها كانت حادثة الإبراهيمية بمحافظة المنيا والتي* ‬رصدت اللجنة فيها الأسباب التي* ‬أدت إلي* ‬وقوعها*. ‬وعن الخطة التي* ‬وضعتها اللجنة في* ‬التقليل من حجم هذه الحوادث؟ قال إن اللجنة تتبذل كل الجهود لمنع تكرار ووقوع* ‬هذه الحوادث علي* ‬الطرق المصرية ولعل أبرز هذه الجهود القيام بوضع خطة لتعديل الطرق المزدوجة والتي* ‬يصل حجم الحركة عليها إلي* ‬12* ‬ألف سيارة* ‬يومياً* ‬بالإضافة إلي* ‬تشديد العقوبات في* ‬قانون المرور الجديد،* ‬بالإضافة إلي* ‬الاتجاه لفحص المركبات لأن هناك من المركبات ما لا* ‬يصلح للسير علي* ‬أي* ‬طرق مع الاتفاق مع هيئة الأرصاد الجوية لبيان حالة الجو* ‬يومياً* ‬لتزيد من تنوير السائقين،* ‬مع زيادة أعداد عساكر المرور علي* ‬الطرق السريعة لضمان زيادة الالتزام لدي* ‬السائقين*.‬ تطبيق القانون أما من الناحية القانونية وعلي* ‬من توقع العقوبة الجنائية لحوادث الطرق*. ‬فقد تحدث الدكتور محمد ميرغني* ‬أستاذ القانون العام بكلية حقوق جامعة عين شمس والذي* ‬أكد ضرورة النظر إلي* ‬كل حادث علي* ‬حدة فالحادث مثل القضية العامة التي* ‬يجب البحث فيها عن معطيات حتي* ‬تؤدي* ‬بنا إلي* ‬الوصول للحكم الصحيح*.‬ أما الدكتور أحمد برعي* ‬رئيس قسم التشريعات الاجتماعية لكلية حقوق جامعة القاهرة فقال إنه لا* ‬يجب ان* ‬يتوجه الجميع باللوم والعتاب علي* ‬القانون وحده واعتباره السبب الوحيد فالقانون إذا تم تنفيذه بالدقة المطلوبة فإنه سوف* ‬يسهم بشكل كبير في* ‬التقليل من هذه الحوادث علي* ‬الرغم من أن أكثر الحوادث* ‬يكون المتسبب فيها أفراد سواء السائقين أو المارة*.‬ </td></tr></tr></tbody></table>

AbOnOrA
02-11-2009, 02:21 AM
<table align="center" bgcolor="White" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="600" height="150"><tbody><tr valign="top"><td dir="rtl" align="justify" bgcolor="White" width="591"><table align="center" bgcolor="#990000" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="590"><tbody><tr><td> أزمة السكك الحديدية .... إلي متى
تقرير المنظمة المصرية لحقوق الإنسان عن أعمال بعثة تقصي الحقائق
في حادث قطاري قليوب

</td> </tr> </tbody></table>
24-8-2006

ملــخص
استيقظ أهالي مدينة قليوب المحطة في السابعة من صباح يوم الاثنين الموافق 21/8/2006 م على كارثة جديدة من كوارث القطارات‏ في مصر فقد لقي ما يقرب من 56 ‏راكبا مصرعهم, ‏وأصيب ‏143‏ آخرين بإصابات مختلفة‏,‏ في حادث تصادم قطاريين ,‏وذلك عندما اصطدم القطار رقم ‏808‏ القادم من المنصورة إلي القاهرة بمؤخرة قطار الركاب رقم‏ 344‏ المتجه من مدينة بنها إلي القاهرة‏ و الذي قد توقف على غير عادته قبيل محطة قليوب فلم يستطع سائق القطار القادم من المنصورة إيقافه الأمر الذي أدى إلى تصادم القطارين بعنف ‏,‏ مما أدي إلي تناثر بعض أشلاء الضحايا بين حطام القطارين‏,‏ بينما سارع مئات الركاب بإلقاء أنفسهم من النوافذ والأبواب للنجاة‏,‏ خاصة أن شدة الاصطدام أشعلت حريقا بين عربات القطارين‏,‏ وأمكن السيطرة عليه بسرعة قبل أن يلحق بالضحايا والمصابين‏,‏ وأمكن إنقاذ الجثث من التفحم‏.‏ ‏و قد تحولت العربات الثلاث الأخيرة بقطار بنها إلى كومه من الحديد الملطخ بدماء الضحايا.

و قد هرعت سيارات الإسعاف و المطافئ إلى موقع الحادث و سارعت بنقل المصابين إلى مستشفى قليوب العام و مستشفى قليوب الجديدة و كذالك مستشفى النيل بشبرا و مستشفى شبين و معهد ناصر ، كما تم نقل جثث المتوفين و أشلائهم إلى مشرحة زينهم و ذلك لعدم قدرة مستشفيات قليوب و المستشفيات القريبة من موقع الحادث على استيعاب جثث الضحايا .



مقدمة :

ما أشبه الليلة بالبارحة فما بين قطار الصعيد و عبارة السلام 98 و حادث تصادم قطاري قليوب مئات القتلى و المصابين بلا جديد فتصريحات المسئولين كما هي لم تتغير وعودا بمحاسبة المقصرين والتحقيق في أسباب الحادث منعا لتكراره و تلافي العيوب و تعويض الضحايا و ذويهم و ينتهي الأمر بتوجيه الاتهامات لصغار الموظفين دون محاسبة أي من القادة أو المسئولين .

و تتكرر المأساة دون جديد.
و تتجسد المأساة بتكرار تلك الحوادث فحوادث القطارات في مصر ليست بالحوادث الجديدة ففي الخمسة عشر عاما الماضية شهدت مصر سلسلة من الحوادث الكبرى كانت بداياتها في فبراير عام 1992 عندما اصطدم قطارين خارج القاهرة ليخلف ورائهما 43 قتيلا و يشهد ديسمبر 1993 حادث تصادم بين قطارين على بعد 90 كيلومتر شمال القاهرة أدى إلى مقتل و إصابة 72 مواطنا وبعدها بعامين و تحديدا في ديسمبر 1995 اصطدم قطار بمؤخرة قطار أخر ليلقى 75 مواطنا مصرعهم ،

و في فبراير 1997 قتل 11 مواطنا بسبب اصطدام قطارين شمال أسوان و في أكتوبر 1998 قتل ما لا يقل عن 50 مواطنا و أصيب أكثر من 80 آخرون في حادث خروج قطار عن القضبان بالقرب من الإسكندرية ، و يشهد عام 1999 حادثي تصادم الأول في ابريل و هو الحادث الذي وقع في شمال القاهرة 50 كيلومتر و أدى إلى مقتل عشرة أفراد و إصابة 50 آخرين

و في نوفمبر من ذات العام خرج احد القطارات عن القضبان مما أدى إلى إصابة 7 و وفاة 10 آخرين ، وشهد عام 2002 أبشع و أضخم كوارث القطارات حينما اشتعلت النيران في قطار احد القطارات قرب مدينة العياط 50 كيلو جنوب القاهرة في ليلة وقفة عيد الأضحى و قد لقي قرابة 300 مواطنا حتفهم حرقا و أصيب المئات و تختتم تلك السلسة بحادث قطاري قليوب و الذي راح ضحيته ما يقرب من مأتي قتيل و جريح .

و على الجانب الأخرى بدأت الحكومة المصرية ( و على الأخص وزير النقل و المواصلات) بتسويق جملة من الحجج و المبررات منها إن قطاع السكك الحديدية يتكبد خسائر مالية طائلة و أن وزير النقل سبق و أن حدد مطالبه في الحصول على ما يزيد عن ثمانية مليار جنيه مصريا لتطوير مرفق السكك الحديدية و الذي بات متهالكا.

و قد قوبلت تلك الحجج باستياء شديد من قبل القوى السياسية المعارضة و التي أكدت على أن الحكومة قد تستخدم حادث قطاري قليوب بشكل مشين من اجل تبرير خصخصة السكك الحديدية و هو الأمر الذي قوبل بالرفض في العديد من الدوائر السياسية و الأوساط الشعبية.

و كانت المنظمة المصرية قد أشارت لتلك الاحتمالية ( استغلال الحكومة الحادث لأجل خصخصة السكك الحديدية ) عبر بيانها الصادر صباح الثلاثاء الموافق 22/8/2006 م و الذي صدر في أعقاب انتهاء الأعمال الأولية لبعثة تقصي الحقائق التى أوفدتها المنظمة إلى موقع الحادث.

بعثة تقصي الحقائق و منهجية التقرير.

فور علمها بوقوع حادث التصادم ما بين قطاري بنها و المنصورة قامت المنظمة المصرية لحقوق الإنسان بإعداد بعثة تقصي حقائق تكونت من خمسة محامين و قد قسمت البعثة إلى مجموعتين الأولى توجهت مباشرة إلى حيث مدينة قليوب المحطة حيث موقع الحادث و انتقلت إلى حيث مستشفيات قليوب العام و قليوب الجديدة و مستشفى النيل بشبرا.

و اتجهت المجموعة الثانية إلى حيث مشرحة زينهم للقاء أهالي الضحايا و متابعة آلية التعرف على الضحايا و تسليم جثث الضحايا لذويهم .

و قد اعتمد تقرير المنظمة بشكل كلي على شهادات الضحايا و شهود العيان و كذا على المعلومات التي توصلت إليها بعثة تقصي الحقائق والمستخلصات و الاستنتاجات التي بنيت على تلك المعلومات .

كما حاولت بعثة المنظمة لقاء أي من المسئولين بمحطة قليوب ( ناظر محطة قليوب - عمال المحطة - المسئولين عن برج التحويلة - عمال التحويلة ) إلا أنهم رفضوا الإدلاء بأي معلومات لبعثة المنظمة تتعلق بالحادث او بآلية العمل داخل المحطة و برج التحويلة .

و عليه فان المنظمة المصرية تصدر تقريرها هذا و الذي يحمل بين طياته المعلومات الأولية والنتائج المبدئية التي توصلت إليها بعثة المنظمة حتى تاريخ الإعلان عن هذا التقرير .



النتائج الأولية لبعثة تقصي الحقائق.
توصلت بعثة تقصي الحقائق إلى مجموعه من النتائج حول أسباب الحادث .

- غياب المسائلة و المحاسبة لكبار المسئولين و القيادات في الحوادث السابقة كان احد الأسباب الرئيسية لتكرار مثل تلك الحوادث .

ففي حادثة قطار الصعيد و الذي راح ضحيته ما يقرب من 350 قتيلا و مئات الجرحى لم يتم محاكمة أي من القيادات المسئولة و تم تقديم 11 متهما من صغار الموظفين والعمال بهيئة السكك الحديدية و الذين قامت محكمة الجنايات بتبرئتهم .

- الإهمال الجسيم وسوء الإدارة و غياب أعمال الصيانة عن واحد من أهم مرافق النقل بمصر أدى إلى تردي أوضاع عربات القطار و غياب آليات الأمان مما مثل سبب رئيسي في وقوع تلك الكارثة و ارتفاع عدد الضحايا .

- تكدس عربات القطار بالركاب و انعدام النظام بها كان عاملا مؤثرا في ارتفاع أعداد الضحايا و من الملاحظ أن تكدس الركاب بعربات القطارات كان عاملا مشتركا في كافة حوادث القطارات .

- لا تزال الحكومة المصرية غير قادرة على إدارة أزماتها بشكل جيد فقد رصدت بعثة المنظمة معاناة المواطنين في الوصول إلى أسماء الضحايا من المصابين و المتوفين على حدا سواء حيث تم توزيع الضحايا على أكثر من مستشفى و ظل المواطنون يتنقلون بين المستشفيات بحثا عن ذويهم و على الرغم من ذلك فان بعثة المنظمة قد لاحظت أن آلية التعامل مع تلك الكارثة كانت أفضل مما سبق.

- لا يزال حجب المعلومات و امتناع العديد من المسئولين عن الإدلاء بالمعلومات للصحفيين و بعثات المنظمات الحقوقية يمثل عائقا أمام تلك الجهات للأداء بالدور المنوطة به و هو محاولة كشف الحقائق كاملة للرأي العام فعل سبيل المثال رفض ناظر محطة قليوب الإدلاء بأية معلومات لبعثة المنظمة المصرية لحقوق الإنسان و كذلك رفض المسئولون ببرج التحويله بمحطة قليوب الإدلاء بأية معلومات لبعثة المنظمة و لبعض الصحفيين و كاد الأمر يتطور إلى التشابك بالأيدي بين الصحفيين و مسئولي التحولية و الذين قاموا بإجبار بعثه المنظمة و الصحفيين على الخروج من مبنى التحويلة .

- التميز بين المواطنين بمرفق السكة الحديد .



لعله من الملاحظات الجديرة بالاهتمام أن غالبية حوادث القطارات التى وقعت خلال الخمسة عشر عاما الماضية كانت لقطارات الدرجة الثالثة دون قطارات الدرجات المميزة و هذا ما يمكننا أن نستخلص منه عدة ملاحظة هامة و هي :-

- أن الحكومة المصرية و مرفق السكك الحديدية يولي الاهتمام التكبر للقطارات المميزة دون الاكتراث بقطارات الدرجة الثالثة ويتضح هذا جليا انه منذ عام 2002 متى وقع حادث قطار الصعيد أصدرت الحكومة العديد متن التصريحات بأنها ستولي اهتماما خاصا بتحديث عربات قطارات الدرجة الثالثة إلا إن هذا لم يحدث بشكل ملموس .



التــــــــوصيــات

توصـيات للنائب العام :

سرعة إجراء تحقيقات فورية بشان ملابسات الحادث وكشف الأسباب التي أدت إلي هذه الكارثة ومحاسبة المسئولين عنة وإعلان ذلك للرأي العام في أسرع وقت وكذلك إعادة فتح التحقيق في الكوارث الإنسانية السابقة بدءاً من حوادث القطارات أعوام 1992 و1993 و1994 و1995 ثلاث حوادث و1997 حادثين و 1998 و 1999و 2000 و 2002 .

توصـيات للحكومة المصرية :

- تشكيل لجنة عليا لبحث أسباب الأزمة وتداعياتها وسبل تلافيها ، عبر مطالبة كافة الوزارات المعنية بإنشاء وحدة خاصة لإدارة الأزمات وسبل التعامل معها.

- ضرورة أن تضع الحكومة قواعد للامان الشخصي لقطاع النقل و صيانة هذا المرفق الحيوي و تحديث القطارات دون تحميل الفقراء أية تكاليف إضافية.

- العمل على صرف تعويضات مالية للضحايا من المصابين و المتوفين تتناسب و حجم الكارثة و تتوازى مع التعويضات المتعارف عليها دوليا في مثل تلك الحالات.

- تشكيل لجنة من الخبراء والمتخصصين تقوم بالعمل على أجراء كشف فوري و دوري على مرفق السكك الحديدية والتأكد من سلامه القطارات و مطابقتها للمواصفات الفنية اللازمة لخروج تلك القطارات للعمل و كذلك العمل على إعداد مخطط لتطوير مرفق السكك الحديدية .





كما تطالب المنظمة بإنشاء مجلس أعلى لسلامة النقل أسوة بما هو متبع في معظم دول العالم المتحضرة يكون له استقلاليته ويختص بالتحقيق في الحوادث الجسيمة التي تقع في مجال النقل ويضع القواعد والمواصفات التي ترفع مستوى الأمان ويصدر التوصيات ويتابعها ويقيم المؤسسات والهيئات والجهات ذات العلاقة بسلامة النقل ويجري الدراسات والبحوث وينشر الثقافة بشأن سلامة النقل. وذلك إعمالاً للتوصية الواردة بتقرير لجنة النقل بمجلس الشعب و الخاص بحادث غرق العبارة السلام 98 و هي التوصيات التى لم يتم تفعيلها حتى الآن.

توصيات لمجلس الشعب :
على مجلس الشعب إصدار قانون لإنشاء مجلس مستقل متخصص لإدارة الأزمات يضم مجموعة من المستشارين في كافة التخصصات المتعلقة بالكوارث الإنسانية أو الطبيعية وتخصص ميزانية مستقلة له، وأن لا يخضع لإشراف أي من وزارات الدولة ، على أن تتبع وحدات الأزمات المفترض تشكيلها مستقبلاً بكل وزارة لهذا المجلس.



الوقــــــــائــع



السادسة صباح الاثنين 21/8/2006 كالعادة اكتظ رصيف محطة قطار بنها بالمواطنين مجموعة منهم أتت من الباجور و المنوفية و المجموعة الأخرى من أهالي بنها و القرى المحيطة بها و الجميع بانتظار القطار 344 و الذي يقلهم إلى القاهرة لمتابعة أعمالهم . اندفع المواطنين صوب القطار 344 يتكدسون داخل عرباته الرديئة منهم من يقف على الأبواب و آخرون امتلأت بهم الطرقات و تمتلئ العربة الواحدة بما يقرب من مأتي راكب ، يطلق القطار صفارة ليعلن عن تحركه إلى رحلة الموت .

يغادر القطار محطة بنها في تمام السادسة والنصف و في اقل من نصف ساعة كان القطار على مشارف محطة قليوب و يتفاجئ الركاب بان القطار يهدئ من سرعته ليتوقف تماما قبل أن يصل إلى المحطة و ذلك على غير المعتاد البعض بداء يطلق زفرة ضيق خشية من تعطلهم على أعمالهم و تدور عدة أحاديث جانبية فيما بين الركاب و الذين طالت بهم لحظات الانتظار لتصبح دقائق خمسة و يقطع تلك الأحاديث الجانبية صوت صفارات قطار يأتي مسرعا البعض بل الكل ظن انه قطار يأتي على الخط الموازي لهم لم يتخيل احد انه يأتي خلفهم مباشرة .

وفي كابينة جرار القطار 808 القادم من المنصور إلى القاهرة يتفاجئ سائق القطار بوجود قطار أمامه مباشرة ظل يطلق صفارة القطار بشكل متواصل فالقطارين على شريط واحد والقطار يقطع الأمتار في لحظات و لم يتمكن السائق من إيقاف القطار فالمسافة بين القطارين لا تسمح بذلك .

و في قطار بنها ينتاب ركاب العربة الأخيرة الذعر ففور سماعه صفارات قطار المنصور بدأ العديد منهم في العدو صوب العربات الأمامية و هو يصرخ بان قطار أخر يأتي مسرع على ذات الخط البعض يقفز من النوافذ و الأخر يقفز من خلال الأبواب و هناك من لا تحمله قدماه فيقع و تطحنه الأقدام قبيل أن تطحنه عجلات قطار المنصورة الكل يهرع ... نفسي نفسي و تفتح أبواب جهنم .

تقع الكارثة يتلاقى القطاران أصبحا كقطار واحد سرعة القطار و قوة الاصطدام تلقي بالجثث على بعد أمتار ليست بقليلة من مكان الاصطدام تنشطر العربة الأخيرة نصفين و من لم يستطع ان يهرب من تلك العربة لم يستطع ذوية التعرف عليه تختلط الدماء بكتل الحديد المتلاحمة و تشتعل النيران بجرار قطار المنصورة . تنقلب العربات الثلاثة الأخيرة بقطار بنها عربات و التي كانت تحمل فقراء الريف المصري ، الأمر لم يستغرق سوى لحظات معدودة .

على جانبي شريط السكة الحديد جثث ملقاة ، جرح ينزفون يتألمون ليست ألآم جراحهم فحسب بل الآم الحسرة على حالي رفقائهم في رحلت الهلاك ممن وافتهم المنية .

العديد من المصابين لم يستطيع أن يجد كلمات يعبر بها عما رأته عيناه و اكتفى غالبيتهم بقوله واحدة ما حدث لن يبرح ذاكرته مهما حيا . فعربات القطار تحولت إلى كومة من الحديد بل إلى مقبرة حديدية ضاقت بمن فيها فاعتصرتهم و حولتهم إلى أشلاء و قطع بشرية .

و تصل سيارات الإسعاف ( خلال فتره زمنية البعض قال أنها لم تتجاوز النصف ساعة أو اقل و البعض الأخر أكد أنهم ظل ينزفون لفترات طويلة و أن سيارات الإسعاف قد تأخرت كثيرا عليهم و من الواضح أن معيار الزمن لم يكن ثابتا عند كافة المصابين لبعض ذهب في غيبوبة و أفيق داخل سيارة الإسعاف و الأخر شعر بدقائق الانتظار بأنها ساعات طويلة و لكن من الثابت حسب روايات عده من شهود العيان أن سيارات الإسعاف و صلت خلال نصف ساعة من وقوع الحادث ) يبدأ رجال الإسعاف و القوات المسلحة في رفع أشلاء الضحايا فهذه رأس بلا جسد يرافقها ذراع لا يعلم احد هوية صاحبه و تلك أجساد طحنتها كومة الحديد و التي كانت فيما سبق عربة قطار.

ينقل المصابين إلى مستشفى قليوب الجديدة و لكن الأسرة لا تسعهم فتفتح أبواب مستشفى قليوب العام و كذلك مستشفى النيل بشبرا و مستشفى شبين القناطر .

و تتكرر مأساة قتلى عبارة السلام 98 فمشرحة مستشفى قليوب لا تسع إلا لثلاث جثث كاملة ورغم ذلك ضمت خمسة جثث و عليه تم نقل جثث القتلى الذين لم تستوعبهم ثلاجات المستشفيات إلى مشرحة زينهم و تتكرر معها مأساة أهالي الضحايا و الذين ظل يبحثون بين مشارح كل مستشفى و يتنقلون و هم محملون بآلام الحصر ولوعة الفراق الغادر ليس أهالي القتلى فحسب بل أن أهالي المصابين ذاقوا من نفس الكأس فظلوا يبحثون عن ذويهم ما بين تلك المستشفيات و مما يزيد الأمر اختناق توقف الطرق و السيارات لفترات طويلة انتظار لمرور مواكب بعض المسئولين .

و ينتقل النائب العام بشخصه مع فريق من أعضاء النيابة العامة إلى موقع الحادث لإجراء المعاينة و سماع أقوال شهود العيان من الضحايا.

و تنتقل بعثة المنظمة المصرية إلى موقع الحادث و قد حاولت البعثة لقاء أي من المسئولين ، كما تقابلت البعثة مع العديد من الضحايا و شهود العيان لتستمع إلى شهادتهم و التى كانت على النحو التالي :

مقابلات مع مسئولين بمحطة قليوب.
رفض أي من المسئولين بمحطة قليوب الإدلاء بأية معلومات لبعثة المنظمة فقد رفض ناظر محطة قليوب لقاء احد أفراد البعثة و الإدلاء بأية معلومات و تكرر ذات الأمر عندما حاول أفراد البعثة لقاء أي من مسئولي برج التحويله بمحطة قليوب و كانت البعثة قد صعدت إلى برج التحويلة والذي كان به ما يقرب من ثمانية أفراد و قد رفضوا جميعا تواجد أفراد البعثة و طلبوا منهم مغادر برج التحويلة فورا.



مقابلات مع شهود العيان و الضحايا.
انتقلت بعثة المنظمة ما بين مستشفيات قليوب العام و قليوب الجديدة و النيل بشبرا و جاءت شهادتهم على النحو التالي :

*مستشفى النيل بشبر الخيمة
كان غالبية الضحايا يرقدون في الدور السادس بمستشفي النيل للتأمين الصحي و قد التقت بعثة المنظمة ببعض منهم .

- رفيق شوكت عبد السلام ‏(30‏ عاما‏)‏

إنا كنت في قطار بنها الصباحي اللي بيطلع من المحطة في السادسة والنصف صباحا و قرب محطة قليوب لقيت القطر خزن علشان قطر اسكندريه إلا إني لقيت في قطر جاي ورانا و قد يطلق صفارته كتير و أنا كنت في العربة الأخيرة و حاولنا نهرب للإمام و لكن القطرين اصطدموا ببعض و ما درتش بنفسي إلا و أنا في الشارع وأصابني جرح في الرأس وكدمات بالقدمين.

- السيد محسن السيد موظف‏29‏ سنة

أنا كنت في العربية الأولي لقطر المنصورة بعد الجرار مباشرة ولقيت القطار بيصدر نفيرا شديدا متواصلا أنا حسيت أن فيه مشكله وفجأة لقيت نفسي في الهواء أتخبطت في الكراسي و أنا اتصبت في رأسي ( الجبهة) وأنفي و الجرار أتحرق بالكامل ولقيت الناس بتنط من الشباك نطيت معاهم ولقيت أشلاء من جثث القتلي والجرحى والدماء كانت مناظر مرعبة مشفتهاش في حياتي‏.‏

- هاني عاطف‏ 29‏ سنة

موظف بأحدي شركات القطاع الخاصة بمدينة‏6‏ أكتوبر الحادثة حصلت بعد مرور قطر الاسكندرية بدقائق وانا كنت في قطار بنها في العربية الأخيرة وربنا ستر وأصبت بجرح قطعي بالرأس وبعض الكدمات بالذراعين‏,‏

‏ *مستشفى قليوب الجديدة

استقبلت مستشفى قليوب الجديدة ما يقرب من 56 مصاب و قد تم احتجازهم بالدور الثاني بالمستشفي و كانت بعثة المنظمة قد التقت برئيسه حكيمات الاستقبال بالمستشفى و قد قالت لبعثة المنظمة " انه في تمام الساعة السابعة كانت المستشفى مجهزة لاستقبال الضحايا من المصابين حيث تم إعداد ثلاثة أسرة للجراحة و الكشف العاجل ثم يصعد المصاب إلى إحدى الغرف بالدور الثاني حيث يتم متابعة حالته و كان هناك بعض الحالات تستدعي وضعها بغرفة العناية المركزة فمثلا هناك حالة للمواطن عمر صلاح عبد المقصود حدث له هبوط بالدورة الدموية فتم إنزاله مباشرة إلي العناية المركزة .

الدور الثاني بالمستشفى كان به سبعة غرف من الغرفة 202 و حتى الغرفة 208 و قد استمعت بعثة المنظمة لأقوال المصابين على النحو التالي .

- محمد عبد النعيم 31 عام

فني تكييف - أنا كنت نازل مصر علشان الشغل بتاعى و ركبت قطر بنها 6.30 صباحا و القطر وقف قرب قليوب على غير عادته أنا كنت راكب في العربة قبل الأخيرة و لقيت ناس بتجرى من العربة الأخيرة و بينطوا من الشباك والأبواب و بيقولوا في قطر ح يخبط فينا و ما حستش بنفسي غير و أنا خارج القطر و إني أصبت بجرح قطعي بالجبهة احتاج لخياطه خمس غرز و كدمات متفرقة و التواء في كاحل القدم اليسرى.

- عبد الهادي عبده على خاطر

الحمد لله على كل شئ أنا بقالي 23 سنه بركب قطر بنها القاهرة لأني موظف بالشركة العامة للإنشاءات والقطر عمره ما كان بيقف قبل قليوب دية أول مره أشوفه يقف هناك . و على فكره قبل كده القطر كان بيقف لكن في حتت ثانيه كان بيخزن على خطوط ثانيه لكن أول مره يقف قبل قليوب و القطر وقف تقريبا خمس دقائق و فجأة لقيت ناس بتجري و بتزعق بان في قطر جاي من ورانا و ح يخبط فينا أنا كنت في تاني عربية من الخلف جريت مع الناس على الأمام .

و الحمد لله على كل شئ بالنسبة للإصابات انا عملت خياطه في رأسي و عندي كدمات بالصدر حاسس أن القفص الصدري زي ما يكون انطبق.



- محمود سعيد حسن

32 سنه موظف بشركة الكهرباء

أنا كنت في قطر بنها القاهرة علشان شغلي بالقاهرة و أنا من منوف بركب قطر المنوفيه لبنها و بنزل أغير للقاهرة و كنت في العربة الثالثة من الخلف و لقيت القطر وقف قبل قليوب و كان أول مره أشوفه يقف في الحته دية و لقيت ناس بتجري من وريا على الأمام وبيقولوا إن في قطر جاي من ورانا أنا رحت ناطط من الباب على بره و أنا اصابتي بسيطة الحمد لله مجرد تمزق في الاربطه بالكاحل الأيسر.

- شحتة عبد الله محمد
السن / 36 سنة
الوظيفة / موظف بمعهد البحوث الطبية
العنوان / في بنها
كنت رايح الشغل بتاعي في القاهرة وركبت قطار بنها القاهرة رقم 324 في العربة قبل الأخيرة وحوالي الساعة 7 صباحا توقف القطار في إشارة قبل محطة قليوب بحوالي 100 متر فجأة لقيت خبطة قوية جاية من العربة الأخيرة ولقيت العربة الأخيرة والقبل الأخيرة ضموا على بعض وملحقتش اقفز من القطار بعدها جة الإسعاف بعد حوالي 20 دقيقة من الحادثة ونقلت إلى مستشفي قليوب الجديد الإصابة كسر مضاعف بالقدم اليسري وكدمات بالوجه وجميع أنحاء الجسم .

- أيمن محمد أبو صالح
السن / 35 سنه
الوظيفة / موظف بجامعة حلوان
العنوان / بركة السبع
كنت رايح الشغل مستقل قطار بنها القاهرة وقبل محطة قليوب حوالي الساعة 6:45 صباحا القطار وقف وأنا كنت راكب في العربة الثالثة من الخلف سمعت صوت فرقعة وطقطقة عالية وخطبة قوية والعربة اللي أنا فيها بتضم على بعضها ولقيت الناس بتقفز من النوافذ وتم نقلي بعد 30 ساعة من الحادث إلى مستشفي قليوب .

الإصابة كدمات بالوجه وخلع في الكتف الأيسر وكدمات في القدمين والصدر

- فريد صابر خير إسحاق
السن / 25 سنة
الوظيفة / أمين شرطة
العنوان / بالشرقية
ركبت قطار بنها بتاع الساعة 6:30 المتجه للقاهرة وكنت في آخر عربة فجأة لقيت الناس اللي واقفة على أبواب عربة القطار بيقولوا أن في قطار أخر جاي من الخلف على نفسي القضيب اللي الموجود عليه القطار ملحقتش اعمل حاجة لقيت الجرار بتاع القطار اللي جاي من الخلف اخترق العربة الأخيرة واترميت أنا على الجرار نفسه وكانت النار مشتعلة فيه مما أصابني بحروق باليد اليسري الإصابة إصابة في القدم اليسري ، خلع بالمفصل و كسر وجروح قطعية وشروخ في القدم اليمني ،حرق في القدم اليمني و حرج في الصدر والوجه .

- طارق محمد احمد
السن/ 42 سنة
الوظيفة / فني الكترونيات
العنوان / بالمنوفية
ركبت قطار المنصور في أول عربة بعد الجرار مباشرة وقبل محطة قليوب لقيت القطار هدا فجأة واصطدمت عربة الجرار بتاع قطار المنصورة بعربات قطار آخر موجود أمامنا على نفسي شريط القضيب .
وبعد حوالي الساعة إلا ربع فنقلتني الإسعاف إلى مستشفي قليوب
الإصابة اشتباه في ارتجاج بالمخ ، شرخ في اليد اليسري خلع بالكتف الأيسر و كدمات بالصدر والظهر .

- حمدي إبراهيم عبد الرحمن
السن/ 32 سنة
الوظيفه / عامل في شركة التركيبات الصناعية
العنوان / بنها
ركبت قطار 6:30 من بنها وكنت راكب في رابع عربة من الخلف سمعت خبطة قوية من الخلف لقيت ناس بتقفز من القطار ملحقتش اعمل حاجة .
الإصابة شرخ في القدم اليسري ، إصابة في الظهر وكدمات بالصدر

- عبد الباسط عبد السلام محمد
السن / 50سنه سرس الليان
العنوان / المنوفية
الوظيفة / كهربائي في شركة النيل العامة لإنشاء الطرق - الهايكستب
كنت راكب قطار بنها وهو داخل قليوب راح مهدي خالص وسمعت زمرتين قطر قلت يا واد هو المقابل ولا القطر جاي ورانا ولا إيه سمعت زماره ثالثه عرفت أن القطار ورانا كنت قاعد في خامس كرس على اليمين في العربية الأخيرة لقني واحد من على الباب قال نطو من الشبابيك القطار جاي من رانا وسريع أتشهدت على نفسي ونطيط وبعد كده مدرتش ومفقتش غير على دم نازل على وشي ونار جاية بزاوية من العربية ولاقيت نفسي بقدرة قادر برة العربية بعد دقيق جت الإسعاف وكنت أول واحد تأخذه العربية وأول واحد دخل المستشفي .

وكشف عليا د / نجيب حسين ونزلني الأشعة بسرعة ودخلني العمليات بعد كده خيط لي دماغي كأم غرزه من عارف وكمان حاجبي ولكن بصراحة كل اللي في المستشفي بيعملونا أحسن معاملة وأدونا مياه واكل وعصير .

ملحوظة

(بقالي 23 سنة بركب القطار و معايا اشتراك كل ما يحصل حادثه يشيلوا مسئول ويحطوا مسئول وهي هي مشكلة الحوادث)

- أسامة محمد صميدة
السن/ 24 سنة
العنوان / قرية فرسيس- بنها
الوظيفة / أمين شرطة في الإدارة العامة للبحث الجنائي التابعة للمباحث الجنائية
أنا كنت راكب قطار بنها اللي بيطلع الساعة 6:30 اللي رايح القاهرة قبل قليوب بنص كيلو القطار هدي براحة مرة واحدة حصل اصطدام جامد وخلي الناس فوق بعضها وحصل حريق من ورا وكنت قاعد في العربية الرابعة من ورا والحريق بدا من ورا وزاد مع الباقي ونطيط من الشباك ورجلي اتجزعت والإسعاف جاء بسرعة ولغاية دلوقتي محصلش غير أشعة على الكاحل وركبتي وارمة ومخدتش أي علاج.



- سعاد محمد مصطفي عامر - سناء محمد
السن / 50سنه
الوظيفة / ربة منزل
العنوان / الشرقية
تحدث زوج المصابة أنهم شيعولي تلغراف من بنتي اللي كانت مع أمها ولكن مصبهاش حاجة ، وقالت البنت إن مشفتش حاجة غير إن القطار اطخبط والناس وقعت على بعض ورجل أمي أتكسرت خالص وكنا قاعدين في العربية الرابعة من ورا وولاد الحلال هما اللي طلعونا من القطار قبل ما نتحرق وأمي في العناية المركزي عندها كسر في قصبة الرجل وضيق في التنفس ووصلنا بسرعة المستشفي بعربية الإسعاف وكل اللي فاكراه إن القطار هدي لغاية ما وقف وحصل الخبط ومش فاكرة حاجة تأني .

- كمال عبد القادر احمد عبد الدايم
سنة / 29 سنه
العنوان / سجين الكوم - قطور الغربية
كنت راكب قطار المنصورة وعندي كسر في الزراع كله ومعملتش عملية بس جبيرة ،وتأخر الإسعاف لغاية ممات ناس وانكسرت ناس كتير وكان معايا ناس كتير مش عارف هما فين دلوقت ( وقد انصرف المذكور دون استكمال الحديث )

- عمر عبد الحميد أنور عبد الفتاح
السن / 26 سنة
العنوان / بنها - نقباس
الوظيفة / شرطي أول
أنا كنت راكب في قطار بنها في العربية الثالثة من ورا وحصل فجاه رجة في القطار بعد ما وقف القطار قبل قليوب مش عارف ليه ووقف مدة وكلنا نطينا من القطار ورحنا المستشفي بسرعة وأنا شايف أن دي غلطة عامل المحطة اللي مداش إشارة لقطار المنصورة انه يوقف أو يحول لخط تاني غير الخط ده اللي كنا علية .

مــــــرفقـــــات


أسمـــاء المتـوفــين

رضا سيد أحمد محمد
طارق عبد الرازق أبو اليزيد
عمرو أحمد السبكي
محمد سعد
سيد عبد الحسيب عبده
أيمن أحمد محمود حمودة
عبد الحكيم عبد الحميد حسن
محمد بهاء الدين محمود‏
‏ محمد السيد عبد الدايم ‏
‏ عبد العزيز محمد محمد ‏
‏ غنيم محمد غنيم حمزة ‏
‏ صبحي خطاب حسن ‏
إبراهيم شمس الدين إبراهيم‏
‏ محمد محمد نبيل محمود‏
‏ السيد عبد السلام السيد ‏
‏ حسام الطوخي عبد السلام‏
‏ محمد صابر محمد عفيفي ‏
‏ عبد الجواد مصلحي إبراهيم‏
‏ طارق السيد محمد ‏
‏ مجدي غطاس‏ سمعان
‏ مدحت شعبان محمود‏
‏ صبري عبد القادر مصطفي‏
‏ طارق فتحي رضوان‏
‏ محمد إبراهيم محمد‏
‏ سعيد إبراهيم أبو الدهب‏
‏ محمد عبد الحليم عبد اللطيف‏
‏ عبد العاطي فتحي عبد العاطي‏
‏ جمال علي عامر‏
‏ عيسي عبد الله عيسي‏
‏ صبحي سيد متولي‏
‏ أحمد حسن سيد‏
‏ حسن عبد العظيم محمد‏
‏ حجازي عبد العظيم محمد‏
‏قطب محمد رزق‏
‏ جمعة علي جمعة‏
السيد محمد
‏ سمير عبد الكريم إبراهيم‏
‏18 مجهول‏



اسماء المصابين


<table align="center" border="2" bordercolor="#0000ff" cellpadding="2" cellspacing="2" width="550"> <tbody><tr> <td colspan="5" align="center" valign="top">مستشفى ناصر العام </td> </tr> <tr> <td valign="top">1 </td> <td valign="top">خالد حمدي عبد الواحد‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">2 </td> <td valign="top">‏ عماد علي أحمد‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">3 </td> <td valign="top">‏ أحمد كمال الدين‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">4 </td> <td valign="top">‏ عبد السميع محمد عبد التواب‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">5 </td> <td valign="top">‏ محمد عبد الغني نبوي‏.‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> </tbody></table>
أسماء المصابين في مستشفي معهد ناصر

<table align="center" border="2" bordercolor="#0000ff" cellpadding="2" cellspacing="2" width="550"> <tbody><tr> <td valign="top">1 </td> <td valign="top">تامر عزت‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">2 </td> <td valign="top">‏ رماج عبد العاطي‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">3 </td> <td valign="top">‏ هشام عبد الفتاح‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">4 </td> <td valign="top">‏ تهامي رمضان تهامي‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">5 </td> <td valign="top">‏ محمد عبد الله محمد‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">6 </td> <td valign="top">‏ رفيق مصطفي عبد الحميد‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">7 </td> <td valign="top">‏ فرج عبد الجواد علي‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">8 </td> <td valign="top">‏ محمود عبد التواب عبد الله‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> </tbody></table>

مستشفي النيل للتأمين الصحي

<table align="center" border="2" bordercolor="#0000ff" cellpadding="2" cellspacing="2"> <tbody><tr> <td valign="top">م </td> <td valign="top">الاسم </td> <td valign="top">السن </td> <td valign="top">الوظيفة </td> <td valign="top">العنوان </td> </tr> <tr> <td valign="top">1 </td> <td valign="top">رفيق شوكت عبد السلام‏ </td> <td valign="top">30 </td> <td valign="top">عريف شرطة </td> <td valign="top">كفر شكر </td> </tr> <tr> <td valign="top">2 </td> <td valign="top">‏ عادل فوزي‏ الشحات </td> <td valign="top">29 </td> <td valign="top">عامل </td> <td valign="top">الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">3 </td> <td valign="top">‏ هاني عاطف حسن‏ </td> <td valign="top">29 </td> <td valign="top">عامل </td> <td valign="top">الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">4 </td> <td valign="top">‏ محمد أحمد الطوخي‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">5 </td> <td valign="top">‏أحمد عبد العظيم‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">6 </td> <td valign="top">‏ حسن عبد المحسن‏ سلام </td> <td valign="top">33 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">ميت نما – بنها </td> </tr> <tr> <td valign="top">7 </td> <td valign="top">‏ السيد محمد السيد‏ </td> <td valign="top">29 </td> <td valign="top">شرطي </td> <td valign="top">الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">8 </td> <td valign="top">‏ محمد سعيد إبراهيم‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">مدرس </td> <td valign="top">بركة السبع </td> </tr> <tr> <td valign="top">9 </td> <td valign="top">‏ عامر محمد عامر‏ </td> <td valign="top">51 </td> <td valign="top">موظف </td> <td valign="top">عزبة الخواجة – الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">10 </td> <td valign="top">‏ عصام محمدي محمود‏ </td> <td valign="top">30 </td> <td valign="top">موظف بمترو الإنفاق </td> <td valign="top">كفر بطا – بنها </td> </tr> <tr> <td valign="top">11 </td> <td valign="top">‏ صبحي عبد العظيم محمد‏ </td> <td valign="top">27 </td> <td valign="top">أمين شرطة </td> <td valign="top">الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">12 </td> <td valign="top">‏ الشحات محمود السيد‏ </td> <td valign="top">51 </td> <td valign="top">موظف </td> <td valign="top">الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">13 </td> <td valign="top">‏ سعيد أبو الفتوح‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">موظف </td> <td valign="top">الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">14 </td> <td valign="top">‏ عبد السلام إسماعيل سليمان‏ </td> <td valign="top">29 </td> <td valign="top">عامل </td> <td valign="top">المنوفية </td> </tr> <tr> <td valign="top">15 </td> <td valign="top">‏ عرفة السيد أحمد‏ </td> <td valign="top">32 </td> <td valign="top">رقيب شرطة </td> <td valign="top">المنوفية </td> </tr> <tr> <td valign="top">16 </td> <td valign="top">‏ فيصل عبده عبد الجواد‏ </td> <td valign="top">32 </td> <td valign="top">عريف شرطة </td> <td valign="top">المنوفية </td> </tr> <tr> <td valign="top">17 </td> <td valign="top">فوزي شوقي عبد السلام </td> <td valign="top">30 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">18 </td> <td valign="top">محمد سعيد النشار </td> <td valign="top">47 </td> <td valign="top">مدرس </td> <td valign="top">بركة السبع </td> </tr> <tr> <td valign="top">19 </td> <td valign="top">محمد احمد احمد </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">موظف </td> <td valign="top">المنوفية </td> </tr> <tr> <td valign="top">20 </td> <td valign="top">هاني عطا حسني </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">موظف </td> <td valign="top">الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">21 </td> <td valign="top">محمد ذكي السيد بدر الدين </td> <td valign="top">46 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">حروان- الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">22 </td> <td valign="top">ماهر حسن احمد </td> <td valign="top">38 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">منيا القمح </td> </tr> <tr> <td valign="top">23 </td> <td valign="top">‏ مسعد إسماعيل‏ على </td> <td valign="top">35 </td> <td valign="top">موظف </td> <td valign="top">المنوفية </td> </tr> <tr> <td valign="top">24 </td> <td valign="top">‏ ماجد حسن أحمد‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">موظف </td> <td valign="top">المنوفية </td> </tr> <tr> <td valign="top">25 </td> <td valign="top">‏ رضا محمود السيد‏ </td> <td valign="top">51 </td> <td valign="top">موظف </td> <td valign="top">المنوفية </td> </tr> <tr> <td valign="top">26 </td> <td valign="top">‏ فاطمة إبراهيم محمد‏ سليمان </td> <td valign="top">35 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">المنوفية </td> </tr> <tr> <td valign="top">27 </td> <td valign="top">‏ رمضان عبد الله محمد‏ </td> <td valign="top">50 </td> <td valign="top">موظف بالمقاولين العرب </td> <td valign="top">سرس الليان - منوفيه </td> </tr> <tr> <td valign="top">28 </td> <td valign="top">‏ نبيل بشري عبد المالك‏ </td> <td valign="top">24 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">29 </td> <td valign="top">‏ أسامة إسماعيل سليمان‏ </td> <td valign="top">40 </td> <td valign="top">موظف </td> <td valign="top">عزبة الخواجة الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">30 </td> <td valign="top">‏ السيد‏ عبد العزيز عبد العظيم </td> <td valign="top">30 </td> <td valign="top">موظف </td> <td valign="top">منوف </td> </tr> <tr> <td valign="top">31 </td> <td valign="top">‏ أحمد‏ عبد العزيز حسن </td> <td valign="top">29 </td> <td valign="top">عريف شرطه </td> <td valign="top">المنوفية </td> </tr> <tr> <td valign="top">32 </td> <td valign="top">‏ حسن عاصم‏ حسن </td> <td valign="top">26 </td> <td valign="top">عامل </td> <td valign="top">المنوفية </td> </tr> <tr> <td valign="top">33 </td> <td valign="top">‏ محمد زكي‏ حسن </td> <td valign="top">46 </td> <td valign="top">موظف </td> <td valign="top">الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">34 </td> <td valign="top">‏حسين السيد‏ حسين(عناية مركزه ) </td> <td valign="top">38 </td> <td valign="top">أمين شرطة </td> <td valign="top">بنها </td> </tr> <tr> <td valign="top">35 </td> <td valign="top">أحمد علي عبد الرحيم‏(عناية مركزة) </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">36 </td> <td valign="top">‏عصام موسي إبراهيم (عناية مركزة) </td> <td valign="top">41 </td> <td valign="top">محاسب </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">37 </td> <td valign="top">‏ سالم السيد عبد الله يونس‏ </td> <td valign="top">32 </td> <td valign="top">أمين شرطة </td> <td valign="top">بنها </td> </tr> <tr> <td valign="top">38 </td> <td valign="top">‏ فوزي محمود وهيب‏ </td> <td valign="top">29 </td> <td valign="top">عامل </td> <td valign="top">منوفية </td> </tr> <tr> <td valign="top">39 </td> <td valign="top">‏ السيد عبد الفضيل‏ </td> <td valign="top">53 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">40 </td> <td valign="top">‏ جابر جميل سليمان‏ </td> <td valign="top">38 </td> <td valign="top">أمين شرطة </td> <td valign="top">المنوفية </td> </tr> <tr> <td valign="top">41 </td> <td valign="top">‏ محمد إبراهيم عبد الرازق‏.‏ </td> <td valign="top">41 </td> <td valign="top">شرطي السياحة </td> <td valign="top">الكوم الأحمر منوف </td> </tr> </tbody></table>

في مستشفي قليوب العام
</td> </tr></tbody></table><table align="center" border="2" bordercolor="#0000ff" cellpadding="2" cellspacing="2" width="550"> <tbody><tr> <td valign="top">1 </td> <td valign="top">وليد عبد الرحمن خلاف‏ </td> <td valign="top">19 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">منوفية </td> </tr> <tr> <td valign="top">2 </td> <td valign="top">‏ عصام حسين أحمد‏ </td> <td valign="top">31 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">منوفية </td> </tr> <tr> <td valign="top">3 </td> <td valign="top">‏ نبيل عبد العظيم رضوان‏ </td> <td valign="top">23 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">قويسنا </td> </tr> <tr> <td valign="top">4 </td> <td valign="top">بلال عبده محمد </td> <td valign="top">30 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">5 </td> <td valign="top">علاء محمد احمد </td> <td valign="top">30 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">قويسنا </td> </tr> <tr> <td valign="top">6 </td> <td valign="top">‏ عمر جودة عبد المجيد محمد‏ </td> <td valign="top">38 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">منوفية </td> </tr> <tr> <td valign="top">7 </td> <td valign="top">‏ حمادة سلامة حماد‏ </td> <td valign="top">33 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">8 </td> <td valign="top">‏ محمد وائل خيري إبراهيم‏ </td> <td valign="top">35 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">بنها </td> </tr> <tr> <td valign="top">9 </td> <td valign="top">‏ صبحي حسن بنداري‏ </td> <td valign="top">38 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">10 </td> <td valign="top">‏مصطفي حسني مصطفي خليل‏ </td> <td valign="top">39 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">كفر شكر </td> </tr> <tr> <td valign="top">11 </td> <td valign="top">‏ حامد سيد علي‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">12 </td> <td valign="top">‏ عزت رضا الجبالي‏ </td> <td valign="top">31 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">زفتي </td> </tr> <tr> <td valign="top">13 </td> <td valign="top">‏ محمد إبراهيم محمد‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">14 </td> <td valign="top">‏ أحمد سامي سليمان‏ </td> <td valign="top">31 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">15 </td> <td valign="top">‏ جلال عبده محمد‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">16 </td> <td valign="top">‏ خيري السيد إبراهيم‏ </td> <td valign="top">35 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">بنها </td> </tr> <tr> <td valign="top">17 </td> <td valign="top">‏ أحمد علي عبد الرازق‏ </td> <td valign="top">21 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">منوفية </td> </tr> <tr> <td valign="top">18 </td> <td valign="top">‏ محمد علي عبد الرازق‏ </td> <td valign="top">18 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">منوفية </td> </tr> <tr> <td valign="top">19 </td> <td valign="top">‏ مصطفي رشدي عبد التواب‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">20 </td> <td valign="top">‏ محمد حلمي معوض‏.‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> </tbody></table>

مستشفي بنها الجامعي
<table align="center" border="2" bordercolor="#0000ff" cellpadding="2" cellspacing="2" width="550"> <tbody><tr> <td valign="top">1 </td> <td valign="top">مراد حسن هلالي‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">2 </td> <td valign="top">‏ محمد السيد عبد المطلب‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">3 </td> <td valign="top">‏ أميرة حامد عبد الواحد‏.‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> </tbody></table>

في مستشفي قصر العيني الجامعي

<table align="center" border="2" bordercolor="#0000ff" cellpadding="2" cellspacing="2" width="550"> <tbody><tr> <td valign="top">1 </td> <td valign="top">‏ محمد إبراهيم أحمد‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">2 </td> <td valign="top">السيد إبراهيم بسطويسي‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">3 </td> <td valign="top">‏يوسف حسن شهاب‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">4 </td> <td valign="top">‏ عز الدين الدسوقي‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">5 </td> <td valign="top">‏ أيمن العدوي زكي‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">6 </td> <td valign="top">‏ محمد حسانين محمد‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">7 </td> <td valign="top">‏ عبد الفتاح عبد العاطي الشربيني‏ </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> </tbody></table>


في مستشفي قليوب الجديد


<table align="center" border="2" bordercolor="#0000ff" cellpadding="2" cellspacing="2" width="550"> <tbody><tr> <td valign="top">1 </td> <td valign="top">‏ عبد المعبود محمد عفيفي‏ </td> <td valign="top">35 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">بنها </td> </tr> <tr> <td valign="top">2 </td> <td valign="top">‏ محيي فؤاد بسيوني‏ </td> <td valign="top">30 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">3 </td> <td valign="top">‏ علاء أحمد طه‏.‏ </td> <td valign="top">30 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">ميت نوا </td> </tr> <tr> <td valign="top">4 </td> <td valign="top">سليمان دياب سليمان </td> <td valign="top">30 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">بنها </td> </tr> <tr> <td valign="top">5 </td> <td valign="top">علاء عبد الونيس السعدني </td> <td valign="top">29 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">بنها </td> </tr> <tr> <td valign="top">6 </td> <td valign="top">جلال عبد القادر عبد الدايم </td> <td valign="top">45 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">غربية </td> </tr> <tr> <td valign="top">7</td> <td valign="top">محمد السيد محمد عبد العال </td> <td valign="top">28 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">بنها </td> </tr> <tr> <td valign="top">8 </td> <td valign="top">جلال السيد عبد النبي </td> <td valign="top">28 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">طنطا </td> </tr> <tr> <td valign="top">9 </td> <td valign="top">رضا أبو اليزيد سرور </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">طنطا </td> </tr> <tr> <td valign="top">10 </td> <td valign="top">عبد الحميد طارق عبد الرحمن </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">السنطا - غربية </td> </tr> <tr> <td valign="top">11 </td> <td valign="top">عمرو صلاح عبد المقصود </td> <td valign="top">20 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">12 </td> <td valign="top">خلف عبد السميع سليمان </td> <td valign="top">43 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">13 </td> <td valign="top">محيي عبد الله شحاتة </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">بنها </td> </tr> <tr> <td valign="top">14 </td> <td valign="top">فريد حامد خير </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">منية القمر </td> </tr> <tr> <td valign="top">15 </td> <td valign="top">عبد الله عبد الرحمن عبد العليم </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">16 </td> <td valign="top">محمود السيد محمود أبو اليزيد </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">كفر الشيخ </td> </tr> <tr> <td valign="top">17 </td> <td valign="top">أحمد عبد الله إبراهيم </td> <td valign="top">33 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">منية القمح </td> </tr> <tr> <td valign="top">18 </td> <td valign="top">أيمن محمد أبو جناد </td> <td valign="top">30 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">بركة السبع </td> </tr> <tr> <td valign="top">19 </td> <td valign="top">زكي عبد الله عبد الواحد </td> <td valign="top">30 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">بنها </td> </tr> <tr> <td valign="top">20 </td> <td valign="top">أسامة محمد حميدة </td> <td valign="top">35 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">سرس اللبان </td> </tr> <tr> <td valign="top">21</td> <td valign="top">طارق سعيد سالم محمد </td> <td valign="top">35 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">سرس اللبان </td> </tr> <tr> <td valign="top">22 </td> <td valign="top">محمد عبده محمد </td> <td valign="top">33 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">23 </td> <td valign="top">محمود سعيد حسن </td> <td valign="top">32 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">منوفية </td> </tr> <tr> <td valign="top">24 </td> <td valign="top">عزت محمد محمد </td> <td valign="top">39 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">بنها </td> </tr> <tr> <td valign="top">25 </td> <td valign="top">ياسر محمد توفيق </td> <td valign="top">30 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">كفر شكر </td> </tr> <tr> <td valign="top">26</td> <td valign="top">يسري محمد كامل </td> <td valign="top">40 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">منوف </td> </tr> <tr> <td valign="top">27 </td> <td valign="top">جمال إبراهيم الدسوقي </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">الرملة </td> </tr> <tr> <td valign="top">28 </td> <td valign="top">محمد حلمي أنور </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">منشية النور – بنها </td> </tr> <tr> <td valign="top">29 </td> <td valign="top">سيد أحمد </td> <td valign="top">29 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">قليوب </td> </tr> <tr> <td valign="top">30 </td> <td valign="top">ناصر علي جعفر </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">31</td> <td valign="top">السيد إبراهيم الدسوقي </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">بلقاس </td> </tr> <tr> <td valign="top">32 </td> <td valign="top">سامح محمد العناني </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">الصفا </td> </tr> <tr> <td valign="top">33 </td> <td valign="top">سعاد محمد مصطفي </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">نوي </td> </tr> <tr> <td valign="top">34 </td> <td valign="top">محمد جلال أحمد </td> <td valign="top">59 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">35 </td> <td valign="top">هشام عبد الفتاح </td> <td valign="top">22 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">36 </td> <td valign="top">حسين محمد علي </td> <td valign="top">46 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">كفر شكر </td> </tr> <tr> <td valign="top">37 </td> <td valign="top">عبد القادر دسوقي </td> <td valign="top">52 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">38 </td> <td valign="top">أحمد رمضان محمود </td> <td valign="top">23 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">39</td> <td valign="top">يوسف علي يوسف </td> <td valign="top">32 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">بنها </td> </tr> <tr> <td valign="top">40 </td> <td valign="top">الهادي طه عطا </td> <td valign="top">31 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">بنها </td> </tr> <tr> <td valign="top">41 </td> <td valign="top">شحته عبد الله محمد </td> <td valign="top">36 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">بنها </td> </tr> <tr> <td valign="top">42 </td> <td valign="top">محمد عبد المنعم مغاوري </td> <td valign="top">52 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">الرملة </td> </tr> <tr> <td valign="top">43 </td> <td valign="top">عبد الهادي منشاري عبد الرازق </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">44 </td> <td valign="top">عبد الباسط عبد السلام </td> <td valign="top">55 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">45 </td> <td valign="top">حافظ فهيم حمودة </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">سرس الليان </td> </tr> <tr> <td valign="top">46 </td> <td valign="top">محمد كامل قطب </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">47</td> <td valign="top">أنور عبد الحميد عبد التواب </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">48 </td> <td valign="top">مختار عبد العزيز محمد </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">49 </td> <td valign="top">مجدي عبد الباسط </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">50</td> <td valign="top">كمال عبد القادر عبد الدايم </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">الغربية </td> </tr> <tr> <td valign="top">51 </td> <td valign="top">عيد عبد الحكيم الشحات </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">52 </td> <td valign="top">عيد محمد صابر محمد </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">شبرا بلوله </td> </tr> <tr> <td valign="top">53 </td> <td valign="top">عبد الله صلاح الدين عبد الله </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">54 </td> <td valign="top">مصطفي محمد حسنين </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">55 </td> <td valign="top">عادل خليفة علي </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> <tr> <td valign="top">56 </td> <td valign="top">عبد الهادي عبده خاطر </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">كفر أبو ذكري </td> </tr> <tr> <td valign="top">57 </td> <td valign="top">الشحات عبد الغني عفيفي </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top">الباجور </td> </tr> <tr> <td valign="top">58 </td> <td valign="top">حسن فتحي حسن </td> <td valign="top">30 </td> <td valign="top"> </td> <td valign="top"> </td> </tr> </tbody></table>

AbOnOrA
02-11-2009, 02:24 AM
يذكر أن مصر شهدت في السنوات الأخيرة العديد من حوادث القطارات ، من أبرزها حادثة فبراير 2002 والتي وقعت أيضا في مدينة العياط " 50 كم" جنوب القاهرة وعرفت بحادثة قطار الصعيد واعتبرت الأسوأ من نوعها في تاريخ السكك الحديدية المصرية حيث راح ضحيتها أكثر من ثلاثمائة وخمسين مسافرا بعد أن تابع القطار سيره لمسافة 9 كيلومترات والنيران مشتعلة فيه وهو ما اضطر المسافرين للقفز من النوافذ .
كما شهد 2006 ثلاث حوادث ، ففي شهر فبراير اصطدم قطاران بالقرب من مدينة الإسكندرية مما أدى إلى إصابة نحو 20 شخصا ، وفي شهر مايو من العام نفسه ، اصطدم قطار شحن بآخر بإحدى محطات قرية الشهت بمحافظة الشرقية ، مما أى إلى إصابة 45 شخصا .
وفي أغسطس 2006 ، اصطدم قطاران أحدهما قادم من المنصورة متجها إلى القاهرة والآخر قادم من بنها على نفس الاتجاه ، مما أدى إلى وقوع تصادم عنيف بين القطارين ، مما أدى إلى مقتل 80 شخصا ، بالإضافة إلى أكثر من 163 مصابا

AbOnOrA
02-11-2009, 02:33 AM
ده طبعاً غير قطاعات الطرق والنقل البحرى والجوى والنقل عبر نهر النيل اللى اندثر خلاص

يعنى من الاخر سيادة الوزير كان قاعد فى طابونة مش وزارة

واخيرا قرار الاقالة او قبول الاستقالة قرار سياسى فى المقام الاول قبل ما يكون ادارى

AbOnOrA
02-11-2009, 02:57 AM
الإهمال.. القاتل الأول فى كارثة قطار العياط

مفاجأة فى حادث العياط عامل التحويلة ترك مكانه وسائق القطار صاحب سوابق



جثث فوق بعضها، وطالب يحتضن أجندته، وسيدة توشك رأسها أن تنفصل عن الجسد، وأشلاء بشرية مبعثرة هنا وهناك.. مشاهد مروعة تفطر القلب فى حادث تصادم القطارين بمدينة العياط ونحن فى نهاية العام 2009.

التحقيقات الأولية فى الحادث أكدت أن عامل التحويلة سيد عدلى محروس المنوط به تنظيم حركة القطارات أثناء تعطلها لقى مصرعه بعد أن استقل القطار رقم 152 وترك مكانه، مما تسبب فى الكارثة، وأوضحت التحقيقات أن العامل استقل القطار مبكراً عن موعده وترك عمله وكان من المفترض أن يبلغ عن تعطل القطار.

وتضاربت الأنباء حول الحصيلة النهائية لتصادم القطارين، حيث قالت وزارة الصحة إن الحادث أسفر عن مصرع 18 شخصاً وإصابة 39 آخرين فيما أكد شهود العيان والأهالى أن عدد القتلى وصل إلى 50 شخصاً بينما أصيب 56 آخرون.

وأكدت المعلومات أن أمير حليم سائق القطار رقم 188 المتجه إلى أسيوط قام بتحرير محضر بمحطة أبوالنمرس بتعطل جهاز التحكم الأتوماتيكى للقطار (a.t.c) المسئول عن التحكم فى سرعة القطار طبقا لإشارات السيمافورات والسرعات المقررة على الشبكة وتم إثبات الواقعة والسماح له بالسير، على الرغم من أن الهيئة أصدرت قراراً بعدم إغلاق جهاز التحكم a.t.c وتحويل أى سائق يقوم بإغلاقه إلى التحقيق وإيقافه عن العمل.

فى الوقت نفسه قام السائق بالمرور على 5 سيمافورات ولم ينتبه إلى لون السيمافور، ومنها النقطة 138 التى وجدها تشير للون الأخضر الصريح وهذا يسمح له بقيادة القطار على سرعة 120 كم، ومر السائق على نقطة 140 وأعطت الإشارة لونا أخضر متقطعا، ثم النقطة 142 ولون الإشارة أصفر ثابت ولم يهدأ السرعة واستكمل السير على سرعة 120 كم، والأدهى أن السائق رأى السيمافور عند نقطة 144 باللون الأحمر واستمر فى سرعته أيضاً، وعند النقطة 146 تأكد أن هناك خطرا داهما وعليه إيقاف القطار لوجود قطار أمامه، لكن السائق لم يستطع تهدئة السرعة، وقام بربط الفرامل قبل 800 متر كما هو محدد، مما أدى إلى الاصطدام بالقطار 152، ودهس ثلاث عربات مكدسة بالمواطنين.

السائق أمير حليم له سجل مخالفات بالهيئة، وقال مصدر بهيئة السكة الحديد إن السائق سبق له أن تسبب فى وقوع حادث بين منطقتى الواسطى والمنيا وكان يقود القطار رقم 960 وخرج من على قضبان السكة بسبب السرعة الجنونية الأسبوع الماضى وقام المفتش جرجس يعقوب بإثبات مخالفته، لكن مسئولاً آخر سجل الحادث على أنه راجع لأسباب فنية ، وأضاف المصدر أن السائق لديه أرشيف من المخالفات وفور وقوع الحادث خرج الآلاف من أهالى القرية وساعدوا فى انتشال الجثث, حيث أكدوا أن عدد الجثث التى تم استخراجها لا تقل عن ثلاثين، ونحو 56 مصاباً، مشيرين إلى أن هناك نحو مائة سيارة إسعاف قامت بنقل الضحايا.

أوراق مبعثرة ومستندات خاصة ببعض الضحايا حصلنا عليها من خلال تفقدنا للضحايا فى ساعة مبكرة من وقوع الحادث وعثرنا على عدة إيصالات باسم الطالب أحمد جمال يحيى بجامعة الفيوم موقعة من الجامعة عليها ختم النسر، كما تم العثور على إيصالات سداد رسوم من نفس الجامعة باسم الطالب أحمد محمد مرسى، بالإضافة إلى إيصال تسليم أوراق مدنية جامعية مدون عليها اسم الطالب محمد جمال يحيى بكلية الهندسة الفرقة الرابعة مقيم بكفر عمار التابع لمدينة العياط، كما تم العثور على بعض المتعلقات الشخصية لضحايا القطار.
وفور وقوع الحادث شهدت مشرحة زينهم تدفقاً من الأهالى منذ فجر الأحد فى انتظار قرار النيابة بالتصريح بدفن الجثث.

«حسبنا الله ونعم الوكيل فى اللى كان السبب» بهذه الكلمات بدأت نوارة عبدالعزيز، 54 سنة، ربة منزل، توفيت شقيقتها فى الحادث. وأضافت وصوتها يختنق بالدموع أن أختها كانت ترعى أولاد ابنها. بعد وفاته تاركاً ثلاثة أطفال صغار، وقالت أن أختها كانت فى طريقها للعودة إلى منزلها من الجيزة إلى الواسطى ببنى سويف. وقال صابر مؤمن أبوالعوالى،62 سنة، ابن عم أحد الضحايا: «يا ناس مش عايزين تعويض إحنا عاوزين جثته علشان ندفنه».

AbOnOrA
02-11-2009, 04:00 AM
والمقال ده بخصوص التعويضات ومقدارها ومقارنتها بالتعويضات فى حوادث مشابهه

أصعب مرارة على الحلق هى مرارة «الموت» المجانى أو الموت فى أحضان الحكومة.. فالإهمال يقتل الأبرياء وفتات التعويضات يقتل أسرهم معنوياً وجسديا، وعندما وقع حادث اصطدام القطار 152 المتجه إلى أسيوط بالقطار رقم 188 فى مدينة العياط بمحافظة 6 أكتوبر السبت الماضى، وراح ضحيته مابين 34 قتيلا وعشرات الجرحى، شعرت أن دم الضحايا ضاع لأن تعويضات حكومة الدكتور نظيف لن تزيد على 40 ألف جنيه للقتيل و10 آلاف للمصاب.. وحتى أعلى قيمة تعويض إذا كان الفاعل أحد قطاعات الدولة..

والغريب أننا نجد من يكتب بالبنط العريض أن الحكومة صرفت تعويضات لأسر الضحايا، ونرى مسئولاً كبيراً يظهر على الفضائيات، ليفخر بأن حكومته فعلت ما عليها، بتقديم الأموال لأسر الضحايا، ولكن هذا المسئول لا يعرف أن قيمة التعويضات التى قدمها ممدوح إسماعيل لضحايا عبارة «السلام98»، والذى جرى معاقبته إعلامياً، يساوى 9 أضعاف ما دفعته حكومة نظيف فى حادث قطار العياط، وأن ما دفعته الشركة الفرنسية «إير فرانس» إلى كل أسرة من أسر الضحايا الذين ذهبوا جراء تحطم الطائرة التابعة لها، يساوى 4 أضعاف أموال الحكومة لضحايا قطار العياط.. ورغم أن أموال التعويضات قليلة، فلا تتم محاسبة المسئول وتزعم الحكومة أن المسئول عن حادث العياط هو «جاموسة»، وهو حديث مردود عليه، وستكشفه نتائج التحقيقات فى النهاية.. فالكارثة وراءها حكومة، تعلم أن دية الضحية لن تتجاوز الـ40 ألف جنيه وربما أقل، كما هو الحال فى حوادث قطارات أخرى وقعت فى عهد حكومة نظيف، ففى عام 2008 قتل 44 شخصاً على الأقل عندما اصطدم قطار بحافلة ركاب بالقرب من مدينة مرسى مطروح الساحلية على البحر المتوسط، وقبلها فى عام 2006 قتل 58 شخصاً على الأقل، وأصيب 144 فى اصطدام قطارين كانا يسيران على السكة نفسها، وبسبب الحادث حكم على 14 من موظفى هيئة السكك الحديدية بالسجن لمدة عام بعد إدانتهم بتهمة الإهمال.

تلك الحوادث جميعها مسئولية الحكومة، ولهذا فمن المنطقى أن يعترف د. نظيف بأن أى حادث قتل يقع فى قطاع السكك الحديدية، يجب أن تصل قيمة التعويضات فيه إلى مليون جنيه للضحية، أما الاكتفاء بحسنة المحصلة التأمينية وزكاة وزارة التضامن الاجتماعى وجنيهات المحافظة القليلة فتأكيد على أن المواطن بلا ثمن.

بالتأكيد فأموال التعويضات مهما بلغت لن تعوض قيمة الإنسان، لكن أسر الضحايا تنتظر هذه الجنيهات التى ربما تعوضهم جزءاً من ألمهم على فقدان ابنهم، وهو ما لم تلتفت إليه حكومة نظيف، ولهذا جاءت تعويضاتها ضئيلة فى كل كارثة كانت وراءها الحكومة.. فهى ترى أن القتلى من رعاياها وأن موتهم هو نوع من التضحية من أجلها، وهى التى تبرر لنفسها ما تحرمه على رجال الأعمال فى الكوارث، ففى حالة وقوع كارثة وراءها رجل أعمال مثل هانى سرور أو ممدوح إسماعيل وغيرهما، فإن الحكومة تقيم الدنيا ولا تقعدها، بينما إذا كان الحادث يقع تحت مسئوليتها المباشرة فمن السهل تقديم كبش من صغار الموظفين، أما الوزراء والقيادات فهم بعيدون عن المحاسبة أو المسئولية، حتى إننا لا نجد تصريحا من رئيس الحكومة يؤكد فيه مسئولية وزرائه عن الكارثة، ولم نجد مانحى التعويضات يتصارعون لرفع دعاوى على حكومتنا الرشيدة، كما فعلوا مع أسر ضحايا العبارة السلام، لأنهم على ثقة بأنهم لن يحصلوا على مليم واحد من حكومتنا الرشيدة على عكس شركات رجال الأعمال، كما أننا لم نجد فى قرارات النائب العام اسم وزير أو مسئول كبير، لأن كارثة الحكومة يتحملها صغار الموظفين أما كوارث شركات رجال الأعمال فإن الذى يتحملها هو صاحبها حتى ولو لم يكن هو المسئول الفنى عن هذه الكارثة، كما هو الحال مع كارثه العبارة السلام 98 والتى أحيل صاحبها إلى المحكمة رغم أنه قدم أعلى تعويض شهدته مصر فى تاريخ الكوارث، وتم التصالح بينه وبين أسر الضحايا الذين ذهبوا إلى مكتب المدعى العام الاشتراكى السابق للحصول على هذا التعويض الضخم، إلا انه لم يسلم من الهجوم من الجميع حكومة ومعارضة، فلماذا لا يطبق سيناريو الهجوم نفسه على حكومة نظيف حتى يشعر الجميع بأن دماء ضحايا القطارات والطرق لن تضيع هباء.. إذن الحل إما إعلان الحكومة الاعتذار وتقديم المسئولين الكبار إلى محاكمة عادلة.. أو الاستقالة ليرتاح ضحايا قطار العياط.

attef1
02-11-2009, 01:25 PM
ما هو ده مربط الفرس يابو نورا ان الاهمال مسئولية الجميع مش وزير وبس
الوزراء المفروض انهم يحطو سياسات عامه و الموظفين ينفذو بس للاسف الناس بتحمل المسئول اكتر من قدرته
على فكره انا باقول الكلام ده من 3 سنين فاتو و لسه دراسه مستقله من جامعة القاهره عن حالة الشعب المصرى صدرت خلال شهر اكتوبر قالت كلام كتير جدا يعيب فى حق الشعب المصرى فمثلا ان اكتر من 70 فى الميه من الشعب شايف ان الحكومه كدابه و مع ذلك 50 فى الميه منهم مش ناوييين يشاركو او يحاولو انهم يغيروها عن طريق الانتخابات
مش كده وبس الدراسه بتقول ايضا (استغرق اعدادها 3 سنين) ان المصريين مبيثقوش فى بعض و يكاد يكون الحب و الموده بينهم بلاش اقول اختفت لكنها بدون ادنى شك قلت ( و من عندى انا قولى بنسبة كام لما بنيجى نتعامل فى التجاره بنكون واثقين فى بعض خصوصا و ان فى ثقافه اسمها البس يا معلم ده مش فى التجاره وبس ده احيانا كمان فى الزواج)
حاجه تانيه قالتها الدراسه قالت ان نظرا لان الناس بتعيش مزنقه قوى فى بعض (السكن) ده خلا ناس كتير تحس انهم بيقطعو على بعض (ده بالنسبه للرزق)
33 من الشعب المصرى امى حتى اللى بتعلم احيانا كتير جدا بيرتد فيرجع امى تانى لانه نسى القراءة
ده غير شهادات بعض السياح عن مصر مثلا ثقافة البقشيش هما بيشتكو جدا منها و بيعتبروها نوع من انواع التسول
التحرش الجنسى ودى مصيبه كبيره جدا لان التحرش مس بس بالاجانب ده كمان بالمصريين ونفسى حد يجاوبنى
ليه ولادنا بيتحرشو ببناتنا (اكيد لان اننا اهملنا فى تربيتهم وكمان فى التخطيط لمستقبلهم)
كمان زى مانت قولت فى مقال من المقالات اللى رديت بيهم عليا ان فى ناس بتولع موقد فى القطر و الناس اللى حوليهم سايبنهم اهى دى بالذات بتوضح ان الخلل الرئيسى فيه
الاهمال و الجهل هما السبب فى اللى احنا فيه من مشاكل وده خطا قديم و كلنا مسؤلين عن تغييره
المصريين بيصرفوا 40 مليار جنيه سنويا على المحمول (طب 10 فى الميه من المبلغ مش تصلح مشكله زى السكه الحديد بشرط ان 10 فى الميه دول يبقوا كل سنه)
بلاش دى
المصريين بيصرفوا 16 مليار جنيه دروس خصوصيه كل سنه الرقم ده لو اتدفع فى التعليم مش هنحتاج مدارس حكوميه و كلنا هنبقى فى مدارس لغات بس لو الحكومه قالت ادفعو اول ناس هاتشتكى سكان التجمع الخامسptmnlo123per172
بلاش دى بقالنا خمسين سنه و الحكومات المتعاقبه نفسها توصل الدعم لمستحقيه ومش عارفه
اللى مش محتاج بيزاحم اللى محتاج فى الفتات ( اللى اطوله فايده)
بلاش دى
انا اعرف اتنين مليونيرات و بيقدموا فى حج القرعه (حتى فى الدين بنسرق)
بلاش دى
الصف الاول فى الصلاه فى جماعه مبتلئيش كام واحد كده عايز يرشء نفسه فى الصف بالعافيه
فى حاجات كتير جدا غلط للاسف فى مصر الغلط هو القاعده و الصح هو الشاذ
بلاش انا اتكلم خالص
نشوف عالم بحجم احمد زويل قال ايه هوا قال فى محاضره ان مصر فيها فلوس كتير فمحدش يقول ان الفقر هوا السبب و قال ان التعليم سئ وان ده ادى لتأخرنا عن الامم وقال ان مش مهم تعمل مدرسه فيها كل الامكانيات المهم انكم تكونو عارفين تستخدموها وكلام كتير جدا
عالم تانى فاروق الباز قال ان المصريين عارفين انهم ماشيين غلط و عارفيين ازاى يغيروا ده لكنهم زى ما يكونو بيقولو انا مبسوط كده انا مرتاح كده ومع ذلك انا واثق ان الخامه المصريه تقدر تعمل المستحيل
انا كمان واثق من كده لان الجيل اللى اتهزم فى 67 هوا اللى انتصر فى 73 بعد ما سابوهم مش شغل الحناجر و اتجهو للعلم و التدريب
نائب المجلس القومى لحقوق الانسان فى مصر (الاسم كان على بالى) المهم قال ان للفقير مش عجبو العيشه فى مصر ولا الغنى طب مين يعمر البلد و قال فيما معناه وبدون تجريح اننا نخلى لكلمة بشر (مش عارف اقولها ازاى) معنى نفعلها يعنى يعنى و احنا بنتعامل مع بعض اكون حاطط فى دماغى ان انا بشر و بتعامل مع بشر

ومع ذلك فصندوق النقد الدولى توقع ان مصر سنة 2050 لو استمرت فى الاصلاحات اللى عملتها الحكومه الحاليه هتكون الاقتصاد رقم 20 على مستوى العالم
يبقى فيه امل و امل عظيم جدا بس كلنا نتحمل المسئولية بجد مش بس نتكلم
اتمنى ان الكلام ده كان يبقى موضوع خاص يتفاعل معاه كل الاعضاء عشان نوصل لاننا كلنا يبقى عندنا مساحه مشتركه من الفهم لواقعنا وكل واحد يقول ايه اللى عاجبه فى بلده وايه اللى مش عاجبه و ازاى نطبق الكلام اللى هانقوله عى نفسنا
و شكرا
على فكره مع ان السواق هيطلع مهمل انما انا مش مع اننا ندبحه لان اكيد لو كان اى سواق غيره اللى اللى حصل كان بردو هايحصل
لانى متاكد اغلبية السواقين لا يقلو اهمال

mr/medo
02-11-2009, 05:10 PM
والله منا عارف اقول لحضرتك ايه يا استاذ عاطف ، مش هينفع ارد على كل الكلام اللى انت كاتبه وللعلم انا عندى رد على كل حاجه انت قلتها ، لكن للاسف كل نقطه انت ذكرتها عايزة مواضيع مش موضوع واحد .

بص يا استاذ عاطف حضرتك بتنتقد الشعب المصرى وسلوكياته و ذكرت مساوىء كتير فى سلوكيات وافعال الشعب المصرى ودا جميل . لكن للاسف حضرتك بتبص للموضوع بنظرة سطحية جدا جدا جدا .

يا عزيزى اولى قواعد تحيليل المشكله هو اولا تحديد المشكله وثانيا دراسة اسباب المشكله . يعنى كان لازم تسال نفسك ايه اللى وصل الشعب المصرى للوضع دا ، كان لازم سيادتك تدرس التاريخ المصرى دراسة عميقة جدا علشان تقدر تعرف اذ كان الشعب المصرى جانى ولا مجنى عليه . يا استاذى العزيز كان يتوجب عليك انك تدرس تاريخ الحكم فى مصر وتعرف ايه المراحل والظروف اللى مرت بها مصر . و لازم تطلع على تاريخ الدول الاخرى ، وتدرس نظم الحكم فيها وطريقة الحكم فيها حتى تستطيع ان تحكم على الشعب المصرى .

حضرتك وللاسف بتلقى بالمسئولية على الشعب المصرى وبتبرىء ساحة الحكومة والنظام الحاكم ، يعنى بتدين المجنى عليه وتبرأ الجانى .

في نقطة بس عايز اعلق عليها وهيا نقطه صندوق النقد الدولى ، فا احب اقولك ان دى اسخف نكته انا سمعتها . وتصحيحا للمعلومة لو استمرت السياسة اللى بتنتهجها الحكومة الحالية لحد عام 2050 هتقوم فى مصر حرب الجياع والبلد هتبقى عبارة عن 50 او 60 شخص بيملكوا كل شىء وباقى البلد - اسف على اللفظ - شحاتين . وهيبقى الاقتصادالمصرى رقم 20 على العالم بس من تحت مش من فوق .

وبالنسبة لنقطة السواق ميرسى على تعطفك وكرمك الزايد عن الحد اللى انت شملته بيه . حضرتك جاى على نفسك ليه ومش عايز تدبح الراجل ، وكمان اصدرت حكم بان الراجل مهمل ويستحق الدبح ومتاكد من اهمال كل السواقين كمان No Comment

attef1
03-11-2009, 05:27 PM
يا mr/medo انا مش قدك انت راجل محامى يعنى الشعب طالع براءة طالما انت هتدافع عنه
بس فى نقطه انا مصرى زى اى حد و كل من يهمنى امره من اهل و خلافه مصريين طبعا
و ان كان المصرى العادى فيه عيب واحد فانا عندى الف عيب
بس نتكلم بصراحه ان كنا ناويين نتعلم من اخطاءنا
انا مش ببرر للحكومه ولا حاجه بس هما منا واحنا منهم فعيوبنا واحده هما ماجوش من الفضاء عشان يحكمونا

انا رائيى ان الناس بتشغل نفسها فى اى تفاهات (مقصدش طبعا حادث القطار انما اقصد قبل ما يحصل اصلا كان فين الناس) عشان تغمض عنيها عن الواقع اللى اكيد مش عاجب حد
ودى يمكن النقطه الوحيده الل هاتكون مشتركه بينى وبينك (ان ماحدش عاجبو حال البلد)
عشان كده احنا بنصرف كتير فى مجالات كتير تافهه لان المشاكل الكبيره الاسهل الهروب منها لانها عايزه عزيمه و اجتهاد
يعنى كوره اغانى تمثيل الغنى يجيب اكل من فرنسا و الفقير يدين عشان يجيب النيش فى العزال (قال يعنى من غيره يبقى الجواز باطل) ويا ريتهم حتى بيستخدموه

حتى المؤسسات ممكن ناخد مثال مثلا المجلس القومى للمراه بيحاول يجيب للمراه حقوقها ماشى على عينى وعلى راسى بس مش اولى
من عمل المراه زواجها خصوصا وان رقم من تعدى ال 25 الى 35 سنه ولم يسبق لهم الزواج 13 مليون من الجنسين ليه المجتمع مهتمش بحاجه زى دى دى من اساسيات الحياه طب فى الغرب بيتصرفوا و طب واحنا بقى كناس شرقيين
انا شايف ان الفقر اللى بنعانى منه فقر فكرى مش نقدى لواننا فتحنا شويه مشاكل كتير قوى هتتحل
ما علينا
كمان فيه حاجه عجيبه فى مصر ابن الدكتور بيشتغل دكتور وابن المحامى محامى وابن اللواء لواء
بس اول ماتقول ابن ريس ريس بس عندك ياعم لا للتوريث و كمية لاااات كتيره جدا( انا مش مع التوريث ولا ضد جمال مبارك)

والله الهدف من كلامى مش للتحقير او للشتم والله هى بس مجرد وجهة نظر انا طموحى لمصر اكبر من كده بكتير انا متاكد ان مصر قريب هتبقى احسن بس عايزين نبدا اسرع
خلاصة الكلام ان كلنا محتاجين وقفه مع نفسنا نحاسب نفسنا و نخلص النيه وانا متاكد اننا مش اقل من الصين ولا الهند ولا ماليزيا
و اسيبك مع المقال ده

مواقف
بقلم‏:‏ أنيس منصور
إيه اللي جري لمصر‏..‏ وجري عليها‏..‏ علي الصحافة والادب والفن‏.‏ كيف تستغرقها التفاهات وتجعل منها قضايا كبري نختلف عليها ونتفق وتتعالي اصواتنا وترتفع ايدينا‏...‏

من وقت قريب انشغلنا بمعني الحديث النبوي للسيدة عائشة وهو رضاعة الكبير‏..‏ومعني الحديث انه اذا كان عندك خادم في البيت ولابد ان يري زوجتك وتراه هي وبناتها يجب ان يكون اخا لهن‏.‏

وذلك بأن يرضع صدر زوجتك‏,‏ واذا جاء طباخ او سفرجي او سائق او حارس كل هؤلاء يجب ان يرضعوا‏.‏

إن احاديث كثيرة قد نسبت للسيدة عائشة‏,‏ والاحاديث التي رويت عنها ونشرها المفكر الكبير د‏.‏ عبد المنعم الحفني بلغت اكثر من اربعة آلاف حديث‏,‏ بينما الذي روي عن والدها الخليفة أبي بكر مائة حديث؟‏!‏

وقبل هذا الحديث انشغلنا بدخول الحمام بالقدم اليمني بدلا من اليسري لان العفاريت في دورة المياه تفعل كذا وكذا‏...‏

وانشغلنا ايضا ببول النبي ـ صلي الله عليه وسلم ـ وكيف كان الصحابة يتداوون به‏.‏

انما كانوا يضعون الماء الذي يستحم ويتبول فيه في زجاجات يوزعونها علي الاتباع‏.‏ تماما كما نحمل معنا من مكة المكرمة ماء زمزم‏,‏ فالحديث النبوي يقول‏:‏ ماء زمزم وما قصد له ـ اي عندما نشرب ماء زمزم بنية علاج المعدة او الامعاء او السعال‏,‏ فإنه قادر علي شفائك‏.‏ مادمت قد قصدت ذلك‏!‏

وآخر سخافاتنا مناقشة حكاية النقاب وكم يتغطي من الوجه‏..‏ وهل هو حرام أم حلال‏.‏ أم هو حرية شخصية؟‏..‏ وننسي انها صورة لاتجاه ديني خرافي متطرف‏.‏

إلي اين يا مصر‏..‏ جري لك إيه؟‏!.‏

els3edy
03-11-2009, 10:43 PM
تسلم يادكتور والله جامددددددددددددددددددددددددددددددددة مووووووووووووووووووووووووووت

els3edy
03-11-2009, 11:02 PM
الخوف مش هيبقي من ان انتاجهم هيقف. الخوف من قطع الغيار اللي هتقل وهتختفي تدريجيا يعني كدة هتمشي تلاقي 128 وشاهين مركونة علي الرصيف كتييييييييييييييييييييييييييييييييييير

salahabdelnabi
04-11-2009, 05:30 PM
للمرة الثانية خلال أقل من أسبوع أصيب 11 شخصًا فى معركة بالأسلحة النارية والشوم بين عائلتين بمحافظة قنا بسبب جاموسة.

كانت أجهزة الأمن بمحافظة قنا قد تلقت بلاغا بنشوب معركة بين عائلتى الرياينة والسرورة بمركز أبو تشت إستخدمت فيها الأسلحة النارية والشوم .

على الفور إنتقل رجال المباحث إلى مكان البلاغ، تبين من التحريات أن جاموسة ملك أحمد عطا الله من عائلة السرورة قد اصابها العطش وشربت من مسقى خاص بمنزل محمد عارف من عائلة الرياينة الذى اعتبر الامر سوء ادب من الجاموسة !!!!!!!!. الأمر الذى أدى إلى نشوب مشاجرة بين صاحب الجاموسة وصاحب المنزل تجمع على أثرها أنصار الطرفين وتبادلوا الضرب بالشوم والاسلحة النارية مما أدى إلى مصرع وإصابة 11 شخصا من الطرفين فضلا عن اتلاف سيارتين كانت بمكان الواقعة .

المصدر جريدة الرأى http://www.alraimedia.com/Alrai/Default.aspx

Dantes010
04-11-2009, 05:35 PM
لا حول ولا قوة إلا بالله

pro mada
04-11-2009, 06:12 PM
للمرة الثانية خلال أقل من أسبوع أصيب 11 شخصًا فى معركة بالأسلحة النارية والشوم بين عائلتين بمحافظة قنا بسبب جاموسة.

كانت أجهزة الأمن بمحافظة قنا قد تلقت بلاغا بنشوب معركة بين عائلتى الرياينة والسرورة بمركز أبو تشت إستخدمت فيها الأسلحة النارية والشوم .

على الفور إنتقل رجال المباحث إلى مكان البلاغ، تبين من التحريات أن جاموسة ملك أحمد عطا الله من عائلة السرورة قد اصابها العطش وشربت من مسقى خاص بمنزل محمد عارف من عائلة الرياينة الذى اعتبر الامر سوء ادب من الجاموسة !!!!!!!!. الأمر الذى أدى إلى نشوب مشاجرة بين صاحب الجاموسة وصاحب المنزل تجمع على أثرها أنصار الطرفين وتبادلوا الضرب بالشوم والاسلحة النارية مما أدى إلى مصرع وإصابة 11 شخصا من الطرفين فضلا عن اتلاف سيارتين كانت بمكان الواقعة .

المصدر جريدة الرأى http://www.alraimedia.com/Alrai/Default.aspx



طول ما مفيش علم هيفضل ده حالنا

mostafa2000
04-11-2009, 06:17 PM
يا جماعة لاحظو ان سعر اقل جاموسة ما يقلش عن 8000 جنية
شوفو بقي سعر البني ادم يسوي كام عند الحكومة الذكية وانتو تعرفو لية الجاموس
واخد حقة في البلد دي

محمد حنفى
04-11-2009, 08:06 PM
شكراً يا دكتور

ayman abdelrazek
05-11-2009, 03:46 AM
صرح الدكتور عمرو بدوى الرئيس التنفيذي للجهاز القومي لتنظيم الاتصالات بأن الجهاز طلب من شركات المحمول الثلاث فى مصر وقف خطوط التليفون المحمول التى تستخدم أجهزة لها رقم مسلسل متكرر.

وأشار إلى أن هذه الخطوة تأتى فى إطار حماية حقوق مستخدم الاتصالات فى مصر من الشركات التى تطرح أجهزة محمول ليس لها مراكز صيانة فى مصر ولا تكون مطابقة لمواصفات الأمان المعتمدة من قبل الجهاز، وهى فى الغالب أجهزة تدخل إلى البلاد بشكل غير رسمي "بدون ضمان" دون المرور على أجهزة الرقابة، سواء الأجهزة الصينية أو غيرها.

جاء ذلك فى تصريحات للدكتور عمرو بدوى على هامش بداية حملة (اعرف حقك) التى بدأها الجهاز الأربعاء من محافظة السويس لتمتد على مدى عام لتشمل جميع محافظات الجمهورية لتعريف المواطن وتوعيته بكيفية الحصول على حقه فى قطاع الاتصالات.

وأوضح أن مصنعي أجهزة المحمول غير المطابقة للمواصفات يضعون رقما مسلسلا واحدا لجميع الأجهزة التى يسوقونها معتمدين على رخص ثمنها، رغم أن هذه الأجهزة تتسبب فى أضرار لمستخدميها من خلال الإشعاعات العالية التى تصدرها وليس أبراج المحمول التى تراعى فيها الدولة تطبيق أعلى المواصفات التى تحافظ على البيئة وسلامة المستخدم.

ونوه بجهود الجهاز القومي لتنظيم الاتصالات فى القيام بحملات متكررة على المحلات التى تبيع أجهزة المحمول والتى وصل عددها إلى ما بين 60 إلى 70 ألف محل، وهو ما يوجب على المواطن مساعدة الجهاز بإبلاغه عن هذه المحال للقيام بدوره بإغلاقها من خلال الضبطيات القضائية.

وأشار إلى توفر أجهزة رخيصة الثمن بمواصفات جيدة لماركات معروفة وموثوق فيها، وما على المواطن إلا البحث عما يحتاجه فقط من مواصفات دون السعى للحصول على أجهزة رخيصة بمواصفات متعددة لا يحتاجها، وفى نفس الوقت تتسبب فى ضرر بالغ للمستخدم نفسه.

وفى سؤال حول إدخال أجهزة التجسس إلى البلاد بأى وسيلة كانت، أوضح الدكتور عمرو بدوى إن هذه الأجهزة إذا كان بها أجهزة اتصال فإن الجهاز القومى لتنظيم الاتصالات يقوم بضبطها ومصادرتها لأن ذلك من صميم عمله، أما غير ذلك من الأجهزة فإنها تقع خارج نطاق عمل الجهاز.

من ناحية أخرى، أوضح الدكتور عمرو بدوى الرئيس التنفيذي للجهاز القومي لتنظيم الاتصالات أن الجهاز يحظر دخول واستخدام أجهزة المحمول التى تقوم بتشفير الاتصالات، لأن هذه الخاصية مصرح بها للجهات الأمنية فقط لأن طبيعة عملها تقتضى السرية لمكافحة الإرهاب ومنع الجريمة.

ونوه بأن حيازة مثل هذه الأجهزة المزودة بخاصية التشفير تعتبر جريمة، وستتم مصادرتها عند ضبطها مع وجود عقوبة لمن يستخدمها حفاظا على الأمن القومى.كما صرح الدكتور عمرو بدوى بأن الجهاز القومى لتنظيم الاتصالات يعتزم وضع قواعد بخصوص الاستخدام العادل للمحمول بالنسبة للعروض المعروفة ب "بدون حدود" لاتصالات المحمول المدفوعة مقدما، مشيرا إلى ضرورة وضع هذه القواعد وإعلانها لتجنب عدم وضوح هذ العروض والتى غالبا ما تشير الشركات إليها فى إعلاناتها ولكن بشكل قد لا يلاحظه المستخدم، خاصة وأن عدد مشتركي المحمول بنظام الفواتير لا يتعدى 5ر3 فى المائة فقط من العدد الكلى لمشتركي المحمول.

ونوه بأن الاستخدام العادل للمحمول بالنسبة للأفراد، وليس الشركات، يكون فى حدود 2700 دقيقة إرسال فى الشهر بمعدل 90 دقيقة أى ساعة ونصف الساعة فى اليوم، وبعد ذلك لا يتم قطع الاتصال بالطبع ولكن يتم حساب الدقيقة بسعر 19 قرشا خارج العرض المطروح.

المصدر: وكالة أنباء الشرق الأوسط ، مصراوي.

egypt_farmer
05-11-2009, 05:03 AM
شكرا يا دكتور .. موضوع جميل

hazem_khidr
05-11-2009, 10:16 AM
يعني افهم من كده ان الاجهزه الصيني كلها حتقع
طب الناس اللي اشترت ذنبها ايه
هما مش قادرين علي المهربين و الجمارك و التجار
و بيتشطروا علي المستهلك؟؟!!!!!!!
حسبي الله و نعم الوكيل.
و بعدين يعني ايه ساعه و نص في اليوم بس
و لو اتكلمت اكتر حيحصل ايه مش فاهم
و الله حاجه تقرف علي الصبح ما يخلوا الناس في حالها
يعني ال 70 الف محل دول لما يقفلوا منهم 50 الف محل حيبقوا مبسوطين؟؟!!!!
لما 50 الف بيت في المتوسط حيتشردوا حيبقي كده حاجه كويسه.؟؟!!!!

mostafa2000
05-11-2009, 06:42 PM
ألّف كتبا قيّمة وبنى مساجد ومستشفيات

وفاة العالم والمفكر المصري مصطفى محمود




فقدت مصر والعالم العربي, السبت 31/10/2009, واحدا من أشهر المفكرين والعلماء العرب الدكتور مصطفى محمود, بعد أن عانى كثيرا من المرض, حيث أبعد لسنوات طويلة عن البرامج التلفزيونية الشهيرة التي كان يقدّمها, كما بات حضوره شبه معدوم في الأوساط العلمية والاجتماعية؛ جراء ما ألمّ به من أمراض.



وقد توفي العالم المصري عن عمر يناهز 90 عاما، وذاع صيته من خلال برنامجه الشهير (العلم والإيمان), الذي كان يشاهد تقريبا في كل القنوات التلفزيونية العربية, وكان قد ألف 89 كتابا منها: الكتب العلمية, والدينية, والفلسفية, والاجتماعية, والسياسية, إضافة إلى الحكايات والمسرحيات وقصص الرحلات، ويتميّز أسلوبه بالجاذبية مع العمق والبساطة.



قدّم الدكتور مصطفى محمود 400 حلقة من برنامجه التلفزيوني الشهير (العلم والإيمان), وأنشأ عام 1979 مسجده في القاهرة المعروف بـ "مسجد مصطفى محمود", ويتبع له ثلاثة ‏مراكز‏ ‏طبية‏ تهتم بعلاج ذوي الدخل المحدود, ويقصدها كثير من أبناء مصر نظرا إلى سمعتها الطبية، ‏وشكّل‏ ‏قوافل‏ ‏للرحمة‏ ‏من‏ 16 ‏طبيبا‏، ‏ويضم المركز‏ أربعة ‏مراصد‏ ‏فلكية‏, ‏ومتحفا ‏للجيولوجيا‏ يقوم عليه أساتذة متخصصون, ‏ويضم‏ ‏المتحف‏ ‏مجموعة‏ ‏من‏ ‏الصخور‏ ‏الجرانيتية،‏ ‏والفراشات‏ ‏المحنطة‏ ‏بأشكالها‏ ‏المتنوعة,‏ ‏وبعض ‏الكائنات‏ ‏البحرية‏.<!-- / message -->

بدر بسيونى
05-11-2009, 06:56 PM
ان لله وان اليه راجعون ربنا يرحمه بجد انسان محترم بكل المقاييس

mostafa2000
05-11-2009, 07:20 PM
غباء ام ذكاء طفل ؟؟؟!!!


دخل طفل صغير لمحل الحلاقة..‏


فهمس الحلاق للزبون :هذا أغبى طفل‏في العالم ...انتظر وأنا اثبت لك'


وضع الحلاق جنية بيد وخمسون قرشا فكة باليد الاخرى


نادى الولد وعرض عليه المبلغين اخذ الولد الجنيهين ومشى


قال الحلاق: ألم أقل لك هذا الولد لا يتعلم ابدا...وفي كل مرة يكرر نفس الامر


عندما خرج الزبون من المحل قابل الولد خارجا من محل الايس‏كريم فدفعته الحيرة أن يسأل الولد


،تقدم منه وسأله لماذا تأخذ ال50 قرشا كل مرة ولا تأخذ الجنية؟؟؟




قال الولد: لانه فى اليوم الذي آخذ فيه الجنية سوف تنتهي اللعبة..!!ـ

salahabdelnabi
05-11-2009, 09:03 PM
غباء ام ذكاء طفل ؟؟؟!!!




وضع الحلاق جنية بيد وخمسون قرشا فكة باليد الاخرى


نادى الولد وعرض عليه المبلغين اخذ الولد الجنيهين ومشى






،تقدم منه وسأله لماذا تأخذ ال50 قرشا كل مرة ولا تأخذ الجنية؟؟؟







هو خد الخمسين قرش والاالجنيهين ؟؟؟؟!!!!!ptmnlo123per1127

medmac
05-11-2009, 09:32 PM
الله يرحمه ويجعل مثواه الجنة ان شاء الله

لقد ترك الصدقة الجارية
وعلم ينتفع به
وولد صالح

يا بخته جمع التلاتة والله يرحه ويرحم موتى المسلمين اجمعين

محمد حنفى
05-11-2009, 09:36 PM
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

pro mada
05-11-2009, 11:28 PM
الله يرحمه و يرحمنا جميعا
و انا كنت بتفرج علي برنامجه (( العلم و الايمان )) و انا صغير و كنت بستمتع بكل كلمه كان بيقولها
و هو احد الاسباب الرئيسيه لحبي في العلم
ربنا يجعل مثواه و مثوانا الجنه يا رب

bishoy fouad
06-11-2009, 06:28 AM
مستحيل طبعا طيب ازاى نصف المصريين معاهم صينى
طيب بيشطرو علينا

bishoy fouad
07-11-2009, 08:02 AM
شكرا اخى طارق السباعى على المعلومات دى

bishoy fouad
07-11-2009, 08:13 AM
هو بيجربه كل مر يعنى بيشوفه هياخد
الجنيه ولا الخمسين لو خد الجنيه مش هيجرب تانى بس هو خد الخمسين

bishoy fouad
07-11-2009, 08:18 AM
الموضوع جميل
بس احنا العرب لس بالذكاء ده؟

bishoy fouad
07-11-2009, 08:24 AM
هو كده طول عمره
مشفتش كان بيقول اه لما الجيش الاسرائيلى
عمل الحصار على غزه
ويجيب الامر على مصر انها مش عايز تودى المعونات للشعب الفلسطينى
هو طول عمر لكلك

bishoy fouad
07-11-2009, 08:26 AM
صح مين يعنى منهم بيبحث على الجنه

bishoy fouad
07-11-2009, 12:30 PM
الله يرحمه

santaclose
07-11-2009, 12:34 PM
نعيب زماننا و العيب فينا و ليس لزماننا عيب سوانا

_amr.mostafa_
08-11-2009, 05:15 PM
http://contactcars.com/Images/News/Large/hadsacars1.jpg
السرعة الزائدة سبب كل الحوادث
شهد طريق القاهرة ـ الإسكندرية الزراعي حادثي تصادم مروعين عند مدينة بنها بمحافظة القليوبية بسبب الشبورة المائية.

وقع الأول عند قرية "ميت عاصم" إثر انقلاب سيارة نقل محملة بمياه غازية فاصطدمت بها ٨ سيارات، ووقع الثاني فوق كوبرى المنصورة. حسب صحيفة "المصري اليوم" يوم الأحد.

تلقى اللواء محمد الفخراني، مدير أمن القليوبية، إخطاراً من اللواء محمود سري، مدير المباحث، بالحادث، فانتقل العميدان صلاح منسي، مدير المرور، وأشرف عبد القادر، رئيس المباحث، وعماد حمدي، رئيس مباحث بنها لموقع الحادثين.

وبالمعاينة تبين أن الحادث الأول وقع عند "ميت عاصم" بسبب الشبورة، وانقلبت سيارة نقل الإسكندرية وفر قائدها هارباً فاصطدمت بها ٨ سيارات ونتج عن الحادث إصابة ١٠ مصابين.

والحادث الثاني وقع أعلى كوبري المنصورة بسبب اصطدام سيارات ملاكي بنقل من الخلف فتتابع بعد ذلك تصادم ٥ سيارات.

ويعُد معدل حوادث الطرق في مصر من أعلى المعدلات العالمية بسبب سوء حالة الطرق ورعونة وسرعة السائقين. ptmnlo123per1106

MO
08-11-2009, 05:25 PM
ptmnlo123per1106
لا حول ولا قوة الا بالله
ربنا يوستر طرقنا
السرعة مالهاش اي لزما هتفرق اوي 5 دقائق ptmnlo123per195

ابو جودة
08-11-2009, 05:35 PM
ربنا يستر طريقنا

_amr.mostafa_
08-11-2009, 05:38 PM
شكرا على الدخول

والتعقيب وطبعا مهما قلنا لا حياة فيمن تنادي

salahabdelnabi
08-11-2009, 05:45 PM
لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم

يعنى شبورة وسرعة زايدة وتلاقى السواقين اللى اتسببو فى الحوادث دى مبرشمين
والله حاجة بقت مقرفة ومحزنة بجد ومش عارف اخرتها ايه فى نزيف الاسفلت ده

_amr.mostafa_
08-11-2009, 05:48 PM
مهما قلنا مفيش فايده


نفسي اعرف سواقين المكروباسات والنقل بيسوقوا الزاي

لا حول ولا قوة الا بالله

bishoy fouad
08-11-2009, 06:33 PM
سواق المكروباس يعنى معاهم ارواح حوالى 14 روح
يعنى مش روحه ولا روحه اولاده

Dantes010
08-11-2009, 06:37 PM
إنا لله وإن إليه راجعون

ولا حول ولا قوة إلا بالله

محمد حنفى
08-11-2009, 06:53 PM
ربنا يستر طريقنا

lol
08-11-2009, 07:44 PM
لا حول ولا قوة الا بالله يجماعه الفرق بين ال 100 وال 180 من 30 الى 40 دقيقة مش مشكلة يعنى لو ننزلهم بدرى بدل مانحصلهم فى السكة

hazem_khidr
08-11-2009, 09:16 PM
لا حول و لا قوه الا بالله
و الناس المظلومه دي ذنبها ايه بس:(
شويه سواقين مستهترين و علي الطرق و الضحيه ارواح بريئه
و ممتلكات ناس تعبوا لحد ما جابوها .
لابد للمرور من وقفه و بالاخص مع سواقين النقل.
المفروض يعملوا رقم طوارئ للبلاغ عن عربيات النقل الماشيه شمال و المعديه السرعات القانونيه
و ييزودا عدد اللجان علي الطريق لان الصراحه الموضوع زاد عن حده

king mimo20
08-11-2009, 09:34 PM
كفانا الله وكفاكم شر الحوادث

NASERELFHHAM
08-11-2009, 10:25 PM
سبحان الله ان لله وان اليه راجعون اللهم احسن ختامنا ......امين

Dr.A
09-11-2009, 05:33 AM
اللهم ارحم الموتي والاحياء في مصر
اللى مش حيموت بالجاموسة حيموت بالشبورة
واللي حيفلت يبقي الماس الكهربائي او العبارة

لك الله يا مصر

a7lahamada
09-11-2009, 08:17 AM
يا ساتر يارب ربنا يحفظنا من البلاوي دي

_amr.mostafa_
09-11-2009, 11:41 AM
شكرا على الدخول وانا رايي السواقين المحششين يعملو ليهم حاجه

me2
09-11-2009, 02:03 PM
لا حول ولا قوة الا بالله
اللي يخنقك أكتر أنك تركب مع سواق نقل ولا ميكروباص و لا بيجو ولا نقل عام أو أو أو مهما تحصل أدامه مخالفات أو غباء من زمياله ولا الهوا
و لو ملاكي خد نفسه شويه تلاقيه يتضايق و أدي ياعم الملاكي جتهم البلا و اللي ركبهالو ظلموا و خنقتونا و الواحد مش عارف يعمل معاهم أيه الخ الخ

_amr.mostafa_
09-11-2009, 06:48 PM
http://contactcars.com/Images/News/Large/TAXI-AD.jpg
تشكيل عصابي يستهدف سيارات التاكسي
ألقت الأجهزة الأمنية القبض على تشكيل عصابي نسائي تخصص في سرقة سيارات الأجرة الحديثة بإتباع حيل وأساليب مختلفة.

وذكر موقع قطاع الأخبار بالتليفزيون المصري يوم الاثنين أنه تم القبض على تشكيل عصابي مكون من ثلاث نساء قمن بسرقة 15 سيارة تاكسي حديثة بعد استدراج سائقي التاكسي إلى مناطق نائية وسرقة سياراتهم.

جاءت عملية القبض بعد إبلاغ سائق (31عاماً) عن سرقة سيارته في شارع الأوتوستراد بعدما استدرجته إحدى أعضاء التشكيل إلى هناك.

وقال السائق إنه أثناء قيادته سيارته حديثة الصنع بمنطقة حلمية الزيتون استوقفته شابة وطلبت منه توصيلها ، وعقب ذلك طلبت منه رقم هاتفه المحمول لمقابلته في اليوم التالي.

وفي اليوم التالي طلبت منه مقابلته بطريق الأوتوستراد بمدينة نصر، وأثناء اللقاء طلبت منه شراء زجاجة مياه، وعند عودته اكتشف سرقة السيارة.

وتمكنت الشرطة من القبض على التشكيل العصابي النسائي بعدما تمكن من سرقة 15 سيارة ، واعترفن بجرائمهن وتحررت عن ذلك المحاضر اللازمة وأخُطرت النيابة العامة لمباشرة التحقيق.

حسن كمال
09-11-2009, 06:53 PM
ربنا يعوض عليهم

salahabdelnabi
09-11-2009, 06:55 PM
سبحان الله

حمارين يكونو سبب فى انقاذ حياة انسانة

والجواميس ممكن تكون سبب فى قتل واصابة المئات من البشر

حسن كمال
09-11-2009, 06:56 PM
[وعقب ذلك طلبت منه رقم هاتفه المحمول لمقابلته في اليوم التالي.

وفي اليوم التالي طلبت منه مقابلته بطريق الأوتوستراد بمدينة نصر، وأثناء اللقاء
عشان نيته مش كوسية ؟؟؟؟؟؟؟؟
:HAPPY_~211::HAPPY_~211::HAPPY_~211::HAPPY_~211::H APPY_~211::HAPPY_~211::HAPPY_~211::HAPPY_~211::HAP PY_~211::HAPPY_~211:

_amr.mostafa_
09-11-2009, 07:05 PM
شكرا على الدخول

bishoy fouad
09-11-2009, 07:09 PM
ده كله علشان مشا وراء النساء
الفكر الى مش كويس وداهم شوف فين

_amr.mostafa_
09-11-2009, 07:24 PM
ربنا بقه

بس السؤال بيعملو بيها ايه

pro mada
09-11-2009, 11:17 PM
عشان نيته مش كوسية ؟؟؟؟؟؟؟؟
:HAPPY_~211::HAPPY_~211::HAPPY_~211::HAPPY_~211::H APPY_~211::HAPPY_~211::HAPPY_~211::HAPPY_~211::HAP PY_~211::HAPPY_~211:

ههههههههههههههه
و الله معاك حق
و فعلا الجريمه لا تفيد

a7lahamada
09-11-2009, 11:24 PM
حتة الستات بقوا حرميين يا خسارة بجد بجد

_amr.mostafa_
10-11-2009, 12:13 PM
شكرا على الدخول

salahabdelnabi
10-11-2009, 12:16 PM
الخبر ده النهاردة فى جريدة المصرى اليوم


تقرير رسمى: «السكك الحديدية» تجبر سائقاً على قيادة قطار دون فرامل


http://ggmedia.gazayerli.net/photo.aspx?ID=105740&ImageWidth=240


صورة من التقرير الموجه الى مدير قطاع المسافات القصيرة


كتب ريهام العراقى ١٠/ ١١/ ٢٠٠٩
<table style="border-collapse: collapse;" align="right" border="0" cellpadding="5" cellspacing="0"><tbody><tr><td dir="rtl" valign="top" align="center">حصلت «المصرى اليوم» على تقرير رسمى صادر عن الهيئة العامة للسكك الحديدية، يجبر سائقى القطارات على قيادة قطارات دون فرامل، وجاء فى التقرير الصادر بتوقيع ناظر محطة المنصورة، أنه فى يوم ٣ يوليو ٢٠٠٩، أثناء وجود القطار رقم ٣٨٣ بالجرار رقم ٣٩٦٧ فى محطة «شاوة»، رفض على أحمد يوسف، سائق القطار، المقبل من محطة الزقازيق إلى محطة المنصورة، استكمال رحلته بسبب عدم وجود فرامل بالجرار.
وطالب السائق، حسب التقرير، بتشكيل لجنة فنية لمعاينة القطار، وبمعاينته تبين أن الجانب الأيسر يضم «لقم» فرامل متآكلة ومستهلكة ولا تصلح للسفر، أما الجانب الأيمن من جهة الرصيف، فمستهلك. وبسؤال «البرادين» وهم العمال المختصون بتغيير الفرامل المستهلكة أكدوا عدم وجود فرامل بالقطار بجانب عدم وجود «البنوز»، وهى المسؤولة عن الربط بين لقمة الفرامل ومثلث عربة القطار، حتى لا تسقط على الأرض ولإتمام عملية الفرملة لإيقاف القطار فى أى لحظة. وجاء فى التقرير أن مثلثات عربات القطار واسعة، وأن القوة الفراملية للقطار لا تزيد على ٢٠٪، والقطار لا يصلح للسفر.
وقال على أحمد يوسف، سائق القطار، لـ«المصرى اليوم»: «إنه فى يوم ٣ يوليو الماضى وأثناء استعدادى للقيام بالقطار فوجئت بأن القوة الفراملية للقطار ضعيفة جداً ولا تصلح للقيام بالرحلة، فقمت بالتأشير (للبرادين) لتغيير الفرامل المستهلكة وإصلاح أعطال العربات الخاصة بالفرامل، فأخبرونى بأنه لا يوجد فرامل، فقمت بالتأشير مرة أخرى بحالة القطار التى لا تصلح للسفر فجاء رد مهندس القسم (عليك القيام بحالة القطار) إلا أننى رفضت خوفاً على حياة الركاب ومنعاً من حدوث كارثة».
وتابع يوسف: «تم إرهابى من جانب رؤسائى، مؤكدين أنه فى حالة عدم قيامى بالقطار ستتم مجازاتى وهددنى أحد المهندسين قائلاً: (لو ما قمتش بالقطر هنعملك مشكلة ونحولك كشف طبى ونشركك، وهناخد منك عينة دم ونحللها وطبعاً إنت عارف الباقى إما مخدرات أو سكر والأخير عندنا كتير وابقى إثبت إنك سليم ولو جبت تقارير الدنيا بإنك سليم طبعاً مش معتمدة وإنت عارف اللايحة الطبية بتاعتنا)».
وأوضح: «طالبت بتشكيل لجنة فنية لتقرير حالة القطار لإثبات عدم صلاحيته للسفر وإخلاء مسؤوليتى»، فرد المهندس قائلاً: «انت جيت فى جمل إحنا اللجنة يا سيدى، هات يا ابنى ورقة وأكتبله الكلمتين اللى تاعبينه وبرضه هتقوم بالقطر ولما ترجع بالسلامة شوف هتلاقى إيه مستنيك»، واستكمل سائق القطار: «فوجئت بكتابة تقرير يفيد بأنه لا مانع من قيام السائق بالقطار، واستعداد السادة البرادين لذلك وتأشيرهم بسفر القطار،
وهنا اضطررت إلى القيام بالقطار وقمت بالسير بسرعة منخفضة جداً حتى أتمكن من إيقاف القطار فى أى لحظة عند ظهور أى عارض أو دخول القطار للمحطة المقرر الوقوف فيها، وتم استجوابى فى كل محطة عن سبب بطء سير القطار وتأخر مواعيده، فأخبرتهم بأنى أسير بالسرعة التى تمكننى من الوقوف فى أى لحظة لعدم وجود فرامل بالقطار، وعند وصولى إلى محطة (شاوة) طالبت بعمل لجنة فنية لمعاينة القطار لتقرير صلاحيته من عدمها، وتم تشكيل لجنة فنية قررت عدم صلاحية القطار للقيام بأى رحلة».
</td></tr></tbody></table>

AHMEDCAR
10-11-2009, 12:19 PM
لا تعليق بجد

و بيشتموا الملاكى لما تكون فراملها ضعيفه

salahabdelnabi
10-11-2009, 12:33 PM
لا تعليق بجد

و بيشتموا الملاكى لما تكون فراملها ضعيفه


لا وانت الصادق ........ يرجعو يقولو الجاموسة هى السبب ptmnlo123per111

هيثم شاهين
10-11-2009, 02:32 PM
حسبى الله و نعم الوكيل ايه الاهمال ده ارواح الناس مش لعبه يا جماعه

king mimo20
11-11-2009, 06:03 PM
أصدرت محكمة دريسدن الإبتدائية في المانيا اليوم حكما بالسجن مدى الحياة بحق قاتل الصيدلانية المصرية مروة الشربيني. ولن يفرج عن المتهم بعد مضي الخمسة عشر عاما. وجاء الحكم بعد إدانة المتهم أليكس دبليو، المنحدر من أصول روسية والذي وجه طعنات وحشية للشربيني ، التي كانت حبلى في طفلها الثاني انذاك، أودت بحياتها.
http://images.farfesh.com/articles_images/270_7.jpg
باي ذنب قتلت يا مروة

وقعت الجريمة أثناء نظر محكمة دريسدن الابتدائية قضية إساءة القاتل لضحيته بدافع كراهية الأجانب. كان أليكس سب الشربيني ، وقضت المحكمة بتغريمه بسبب هذه الفعلة. ولكنه استأنف الحكم ، وقتل الشربيني أثناء نظر الاستئناف في الأول من يوليو الماضي. وواجه المدعى عليه تهما بالقتل والشروع في القتل والتسبب في جروح خطيرة ، حيث وجه لضحيته 16 طعنة ، على الأقل ، كما طعن زوجها بنفس السكين قبل أن يتمكن الحراس من السيطرة عليه.
وأقر أليكس بجريمته خلال وقائع المحاكمة ، ولكنه نفى أن تكون معاداة الأجانب هي الدافع. ويتوافق الحكم مع مطالب المدعى العام في القضية بتوقيع عقوبة السجن مدى الحياة على المتهم مع التأكيد أن الجاني ارتكب "جرما جسيما" بقتله المرأة المصرية "بدم بارد" طعنا بالسكين بطريقة وحشية أمام ابنها علاوة على إصابة زوجها بجروح عرضت حياته للخطر. يذكر أن أقصى عقوبة في ألمانيا هي السجن مدى الحياة والتي يتم تحويلها عادة إلى عقوبة مع وقف التنفيذ بعد مرور 15 عاما. ولكن في حال خلصت المحكمة إلى أن الجاني ارتكب "جرما جسيما" ، يطيل هذا من مدة بقائه خلف القضبان ، ربما طوال العمر في بعض الحالات. أما الدفاع ، فطالب بإدانة موكله بتهمة محاولة القتل وضرب أفضى للموت مشيرا إلى وجود العديد من الأدلة التي تؤكد اضطراب الحالة النفسية للمتهم.

pro mada
11-11-2009, 11:56 PM
http://www.youtube.com/watch?v=J4SwXnCwNQQ&feature=player_embedded

اللينك ده في فيديو بيوضح مؤامره هدمر العالم كله
مؤامره مرض انفلونزا الطيور و الخنازير
ادخلو و شوفو الفيديو و قولو رأيكم ايه في الموضوع ده
مستني تعليقاتكم

ahmed_kamel
12-11-2009, 03:17 AM
<table style="border-width: 0px;" width="95%" border="0"><tbody><tr><td style="border: medium none ;">

</td> </tr> <tr> <td style="border: medium none ;"> "الاقتصادية" تغرم شركة سيارات مصرية كبرى 70 الف جنيه
12/11/2009
</td> </tr> <tr> <td style="border: medium none ;"> <table style="border-width: 0px; float: left;" width="26%" border="0"> <tbody><tr> <td style="border: medium none ;"> http://www.egypty.com/Component/Photo/Money_work/20091111160209_Money_work_Photo2.jpg
</td> </tr> </tbody></table> قضت المحكمة الاقتصادية بالقاهرة بتغريم محمد شفيق جبر صاحب شركة "ارتوك اوتو" 70 ألف جنيه لصالح عميلين كانا اشتريا سيارتين من شركته وثبت أن بهما عيوبا في التصنيع، والزمتهم أيضا بنشر الحكمين في جريدتين واسعتى الانتشار.
ففي القضية الاولى، حصل جهاز حماية المستهلك على حكم ضد شركة "ارتوك اوتو"، قضت فيه المحكمة الاقتصادية بالقاهرة بتغريم محمد شفيق جبر صاحب الشركة 50 ألف جنيه لصالح أحمد عبد الحكيم الليثى الشحرى.
وكانت الشركة رفضت قرار جهاز حماية المستهلك بحق الشاكي في إصلاح السيارة "سكودا اوكتافيا" وإزالة العيوب الموجودة بها نهائيا دون أية تكلفة عليه لوجود عيوب في صوت الموتور، وطلمبة البنزين، وخرطوم الدبرياج، وتأكيد تقرير مركز الاستشارات الهندسية بكلية الهندسة بجامعة عين شمس أن السيارة بها عيوب صناعية في الدبرياج والكاوتش وأنه تم تغيير خرطوم الدبرياج بآخر قديم ومع ذلك استمر العيب إلى جانب استمرار عيوب في زجاج السيارة رغم تغييره.
وتم تحويل الشكوى إلى النيابة التي قامت بدورها بتحويلها إلى المحكمة الاقتصادية التي أصدرت حكمها المتقدم .
وفي حكم آخر، قضت المحكمة الاقتصادية بتغريم صاحب شركة "ارتوك اوتو" 20 ألف جنيه لصالح سوسن محمد السيوفى، بعد رفض الشركة قرار جهاز حماية المستهلك بإلزام الشركة باستبدال سيارة "سكودا رومستر" بأخرى جديدة أورد قيمتها للشاكي بسبب وجود عيوب في الموتور ورغم إصلاحها بمركز الصيانة التابع للشركة إلا أن العيوب لا تزال موجودة .
وأكد تقرير مركز الاستشارات الهندسية بكلية الهندسة جامعة عين شمس أن الشركة المشكو في حقها لم تستطع تلافى العيوب بعد تصليحها ثلاث مرات، وأنها عيوب صناعية رغم أن السيارة جديدة ، وأن المسئولية تقع على عاتق الشركة.
واصدر مجلس إدارة حماية المستهلك قرارا بإلزام الشركة المشكو في حقها باستبدال السيارة بأخرى جديدة أو إعادتها أو استرداد قيمتها دون أية تكلفة على صاحبة الشكوى، وبعد رفضها تنفيذ القرار تم إحالتها للنيابة التي قامت بدورها بإحالتها إلى المحكمة الاقتصادية التي قضت بحكمها السابق .

ووصف عمرو فهيم المدير التنفيذي بجهاز حماية المستهلك الحكمين بأنهما تأكيد جديد وقوى بضرورة احترام جميع الشركات حق المستهلك وأن هناك قانونا ينص على ذلك بوضوح .
وقال فهيم ، إن عدم الامتثال لقرارات جهاز حماية المستهلك سيكون الرد عليها بحسم من خلال أحكام المحكمة الاقتصادية التي تلزم بضرورة نشرها، وهو ما يضع الشركات المخالفة في موقف صعب أمام المستهلك ويكشف مدى استهتارها وعدم احترامها لمصالحه وحقوقه مما يفقدها جانبا مهما من ثقة العملاء والمستهلكين .
وأشار إلى أن مجلس إدارة جهاز حماية المستهلك برئاسة سعيد الالفى يتخذ قرارات إحالة الشركات المخالفة لقراراته إلى النيابة انطلاقا من الحسم وتنفيذ القانون في مواجهة الشركات المخالفة بعد استنفاد الحلول الودية وعدم الامتثال لقراراته التي يتم اتخاذها في ضوء تقارير المراكز الفنية والهندسية المتخصصة.
ودعا عمرو فهيم المستهلك إلى التوجه بأية شكوى لديه من السلع والخدمات المعيبة للجهاز عبر الخط الساخن 19588 أو الموقع الالكتروني للجهاز .




المصدر: egypty.com


</td></tr></tbody></table>

m_o_sakr
12-11-2009, 10:13 AM
يا ريت كل الناس محدش يفرط فى حقه الذات بعد وجود جهاز لحمايه المستهلك و له قرارات تنفذ ( مش حبر على ورق )

بوالينو
12-11-2009, 03:24 PM
الحكومة تدرس الغاء الجنسية المصرية عن المصريين / التعليم بفلوس - العلاج بفلوس - مفيش تعيين في الوظائف الحكومية - الغاء الدعم - زيادة الاسعار - ضريبة علي الشقة اللي انت ساكن فيها - ضرايب عامة وضرايب مبيعات وضرايب علي الضرايب - رسوم نظافة علي فاتورة الكهرباء - وصرف صحي علي فاتورة المياه - غير غلاء الكهرباء والمياه والغاز والبنزيين والاكل واللحمة فاكرينها وكذلك ارتفاع البنزين والمخالفات المرورية الخ --- هو فيه ايه امال ايه هو دور الحكومة لما حتشيل ايدها خالص والفلوس اللي بتلمها بتوديها فين وهو احنا ملناش حقوق خالص في البلد دي ولا ايه وهو احنا مش مصريين ولا ايه - وعلشان الجملة الاخيرة دي الحكومة تدرس الغاء الجنسية المصرية عن المصريين علشان محدش يتحجج ويقول انا مصري ptmnlo123per154

horas3000
12-11-2009, 03:36 PM
لو الكلام ده هيأدي الي تحسن حال البلد
انا معنديش مانع. لكن ادفع و الفلوس تروح لجيوب بعض الناس يبي لا و الف لا

bmkbmk
12-11-2009, 05:24 PM
لو لم أكن مصريا ... كان يبقى قشطة جدا ههههههههههههههههههههه
هو ده اللى ناقص فعلا :)

mostafa2000
12-11-2009, 07:44 PM
ياريت يسحبوا مننا الجنسية
بدل ما نصحي يوم ونلاقي السيد وزير الجباية عامل ضريبة علي الرقم القومي

pro mada
12-11-2009, 09:27 PM
????????????????????????????

salahabdelnabi
12-11-2009, 10:03 PM
والله يا احمد مش عارف اقولك ايه

هو الكلام مرسل بطريقة منطقية بس بدون دليل مادى واحد وانا كنت شوفت فيديو قبل كده عن الموضوع ده فى قناة انجليزية مع صحفى انجليزى بيتكلم فى نفس الموضوع
وقريت برضه بعض التقارير الطبية بس كلها كلام مرسل بدون دليل واحد

بس فيه كلمة واحدة شككتنى فى موضوع الفيديو ده اللى انت جايبه

راجع الدقيقة 2:36 وشوف كلمة بحق الجحيم اللى اتكررت تانى فى الدقيقة 3:28

مافيش انسان مسلم ومؤمن بالله يقول الكلمة دى الا اذا اللى عامل الموضوع ده غير مسلم ولا مؤمن بالله

يبقى الهدف من الفيديو عكس المكتوب فيه

وبصراحة اول مرة اسمع عن السكوالين وـاثيره على الخصوبة

ده لو كان فيه حاجة اصلا اسمها سكوالين

كمان الزيبق على حد علمى معروف انه لايتم استخدامه فى اية عقاقير أو امصال طبية لانه سام يبقى ازاى هايستخدموه فى عقار طبى للتطعيم ضد المرض

بصراحة مش عارف

لكن اللى اعرفه كويس ان " الله اعلم "

وياريت دكاترة المنتدى الااضل لو عندهم فكرة عن الموضوع يقولو رأيهم

لان الموضوع فى جميع احواله ليس بالهين

salahabdelnabi
13-11-2009, 12:34 AM
وكمان يا باشمهندس احمد راجع الموضوع ده

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=13674

pro mada
13-11-2009, 03:38 AM
ميرسي يا ابو صلاح علي التعليق
و بالنسبه لكلمه بحق الجحيم دي
مش انت بتشوف الكلمه دي ساعات في الافلام الاجنبي ؟؟؟؟؟؟؟ نفس الحوار حصل في الفيديو و اللي بيترجموا الافلام الاجنبي ناس عرب و مصرين عااااااااااااادي جدا فمش ضروري ان عشان الكلمه دي موجوده يكون واحد اجنبي هو اللي عاملها
بس بجد تحليل ممتاز انا مخدتش بالي من الحوار ده
و ياريت الدكتور بولبولان يشوفلنا الموضوع ده
و علي فكره اللينك فيه نفس الموضوع بس مكتوب

pro mada
13-11-2009, 03:46 AM
شكلهم بعد كده هيضيفو البرق علي فاتوره الكهربا ( ازاي معرفش )
و هيضيفوا ميه المطر علي فاتوره الميه ( متسألنيش )
و علي رأي فيلم ( نحن لا نزرع الشوك ) فحتي الشوك بقينا بنستورده
ههههههههههههههههههههههههه
بهرج يا جماعه اصلي اتخنقت من حال البلد المايل ده

sokar2sokar
13-11-2009, 03:56 AM
السلام عليكم
ممكت أبقى إماراتى أو سعودى ؟
أى حاجه حتى لو صومالى ... أهو أجيب حقى بدراعى ...
ههههههههههههه ... :HAPPY_~211:
و ممكن أبقى هندى أهو أفسح أبنى على فيل يوم الجمعه ... هههههههههههههه ...
أكيد مفيش ضريبه برسيم أو أنياب سنويه على الفيل .
:waving:

_amr.mostafa_
13-11-2009, 01:26 PM
خربانه خربنا

ولم احنا ننزل من السعوديه فاكرنا جيين بي اشولة فلوس

وبياخده ادي كده فلوس بالدولا ر مش سايبن حد

_amr.mostafa_
13-11-2009, 01:35 PM
http://contactcars.com/Images/News/Large/taxi_2.jpg
التاكسيات القديمة جار عليها الزمن
نفى المهندس رشيد محمد رشيد، وزير التجارة والصناعة، اتجاه الحكومة لفرض ضغوط قانونية أو مالية على أصحاب السيارات "الملاكي" القديمة لدفعهم إلى الدخول فى مشروع "الإحلال" المقترح أسوة بما تم في مشروع "التاكسي".

وقال رشيد في لصحيفة "المصري اليوم" يوم الثلاثاء : "إن تطبيق مشروع إحلال الملاكي سيتم بشكل (اختياري) عكس (التاكسي)، دون ممارسة أي ضغوط على أصحاب السيارات القديمة".

وأوضح وزير التجارة والصناعة : "أن إحلال الملاكي الذي ورد في استراتيجية دعم صناعة السيارات، التي أقرتها الوزارة، سيختلف في آليات تنفيذه عن نظام إحلال التاكسي، والذي يتم بالتعاون بين وزارة المالية وعدد من البنوك وشركات السيارات التي تنتج وتجمع محلياً".

حوافز(جزرة) وضرائب (عصا)

يأتي هذا في الوقت الذي كشف فيه المهندس صلاح الحضري، أمين عام رابطة مصنعي السيارات، عن تقدم مصنعي السيارات بمقترحات إلى لجنة مشتركة من وزارات الصناعة والمالية والبيئة، لتطبيق مشروع إحلال "الملاكي".

تتضمن الاقتراحات تطبيق إعفاءات جمركية وضريبية على السيارات التي تدخل في المشروع، ومنح الراغبين فب الإحلال تسهيلات بنكية أكبر فب تقسيط قيمة السيارات الجديدة.

وأشار الحضري إلى أن من بين المقترحات زيادة رسوم تراخيص السيارات القديمة التي يرفض أصحابها استبدالها بسيارة جديدة، مضيفاً أن هذه المقترحات لاتزال قيد بحث من الجهات المعنية.

ورأي الحضري أن الدولة هي المستفيد الأكبر من مشروع إحلال الملاكي، باعتبار نسبة كبيرة من هذه السيارات تستخدم كميات كبيرة من بنزين 80 المدعوم حكومياً، بما يصل إلى نحو ضعف المستخدم في السيارات الجديدة، فضلاً عن أن المشروع يحل مشكلتي البيئة والمرور.

وأشار أمين عام رابطة مصنعي السيارات إلى أنه لا توجد فب دول العالم سيارات مضى على صنعها 30 و40 عاماً كما هو الحال في مصر، لافتاً إلى أن أقدم سيارة في دول الاتحاد الأوروبي لا يتخطى عمرها خمسة أعوام.
http://contactcars.com/Images/News/medium/taxi-lanus_1.jpg التاكسي الجديد أفضل كثير من الأبيض والأسود

وحسب إحصاءات وزارة البيئة، فإن 11٪ من إجمالي السيارات التي تسير في شوارع القاهرة عمرها أكثر من 35 عاماً، وإن 21٪ من السيارات تتراوح أعمارها بين 25 و30 عاماً، حيث يبلغ عدد السيارات المرخصة على مستوى الجمهورية 4.3 مليون سيارة.

الهدف الأسمى إلغاء بنزين 80

ومن جانبه، أكد مصدر مسئول في وزارة التجارة والصناعة، أنه يتم حالياً دراسة تجارب بعض الدول التي طبقت نظام إحلال الملاكي، مثل اليونان وألمانيا لتحديد النظام الأكثر تناسباً مع السوق المصرية، لافتاً إلى أنه جار بحث حزمة من الحوافز لتشجيع أصحاب السيارات القديمة على استبدالها بجديدة.

وأوضح الحضري أن من بين الحوافز المطروحة خفض الضرائب على التراخيص ، حال التخلص من المركبات القديمة وشراء سيارات جديدة وصديقة للبيئة خلال فترة زمنية محددة، فيما طالب محسن طلائع، الخبير فى مجال السيارات، بزيادة فترات السداد بالنسبة للراغبين في دخول المشروع، لتصل إلى 10 سنوات، مع تقليل الفائدة من قبل البنوك.

وحذر طلائع من فشل المشروع إذا تم تطبيقه بنفس فكرة "التاكسي"، خاصة أن السيارات الأجرة تدر عائداً على أصحابها يخصص جزء منها لسداد الأقساط على خلاف "الملاكي".

يذكر أن مشروع إحلال التاكسي كان له أكبر الأثر في نجاة الشركات المشاركة فيه من شبح الركود ، إذ حافظ على أسعار السيارات المجمعة محليا في ظل الأزمة الاقتصادية العالمية ، ومن المرجح أن تشارك في مشروع الملاكي الشركات التي تجمع محليا أيضا للحفاظ على العمالة المصرية.

negmelpahr
13-11-2009, 01:59 PM
ياريت يسحبوا مننا الجنسية
بدل ما نصحي يوم ونلاقي السيد وزير الجباية عامل ضريبة علي الرقم القومي
ههههههههههههههههههه

samehhefny
13-11-2009, 02:19 PM
يا مسهل يا رب

alraues
13-11-2009, 02:50 PM
اللى عايز افهمة
الاحلال علشان يخف من وجود السيارات القديمة فى الشارع
طب السيارات القديمة ماهى برده تحولت ملاكى و زادت فى الشارع

m_o_sakr
13-11-2009, 03:01 PM
ايه يا جماعه هو انتو عايشين فى بلد تانيه غير مصر ولا ايه؟؟ مهو حال البلد ميه ميه و كل الناس مبسوطه و مفرفشه ptmnlo123per172 و مفيش حاجه معكننه على الشعب غير انهم عايزين يجيبوانا ريس تانى ptmnlo123per111 طيب ده حتى مكملش 100 سنه فى حكم مصر!!! امال مين حيكمل المسيره, اه اكيد المحروس ابن الغالى,,,,,,,,

hazem_khidr
13-11-2009, 03:23 PM
لا حول و لا قوه الا بالله
هما اصحاب الشركات دي عاوزين ايه من الناس
يعني كام واحد معاه عربيه عنده استعداد انه يتحمل اقل واجب 500 جنيه قسط
و عربيات ايه اللي صديقه البيئه دي؟؟
محدش يقنعني ان الفيرنا او اللانوس او اي عربيه من بتوع ديناصورات السوق المصري
صديقه البيئه ماهو برضه بطلع عوادم و بتعمل بلاي
وأشار أمين عام رابطة مصنعي السيارات إلى أنه لا توجد فب دول العالم سيارات مضى على صنعها 30 و40 عاماً كما هو الحال في مصر، لافتاً إلى أن أقدم سيارة في دول الاتحاد الأوروبي لا يتخطى عمرها خمسة أعوام.
اهو النقطه دي من اكتر الحاجات اللي غاظتني في الموضوع كله
السيد الغير امين شكله كده مش عايش معانا في البلد او مش حاسس بحد
هل يا تري احنا عيشتنا و دخلنا زي المانيا ولا حتي زي اليونان
طب يا ريت دخلنا زي دخلهم و عربيتنا مافيش عليها جمارك زي عربياتهم
ساعتها حنغير العربيه كل سنه كمان مش كل خمس سنين
دا حتي احنا شعب غاوي منظره
تلاقي واحد راكب سيات و شايل ان 95!!!!!!!!!!

_amr.mostafa_
13-11-2009, 03:44 PM
شكرا لكم على الدخول

وياريت زي اوروبا في عربيات بي 4000 و5000

زيرو

حسبي الله ونعم الوكيل

m_o_sakr
13-11-2009, 03:55 PM
يا باشا مش كده و بس, شوف الضرايب الى عندنا على العربيات اد ايه و الشوارع عامله ازاى!!! مش زى اوروبا فيه ضرايب بس بردو فى شوارعptmnlo123per111
و بعدين فى امريكا و دول كتير جداً فى العالم و فى اوروبا عندهم عربيات عمرها اكتر من 5 سنين و منها المانيا!! انا ابن عمى عايش هناك و فى واحد مصرى صاحبو عندو عربيه عمرها اكتر من 10 سنين, الدول دى مفيهاش حاجه اسمها احلال اجبارى, هيا بتقدم دعم و تسهيلات حقيقيه للى عايز يغير العربيه القديمه من غير لا عصايه و لا جزره و هناك مستوى الدخال و مستوى المعيشه و اسعار العربيات تخلى تغيير العربيه مش معضله ماديه زى عندنا ,,,,ptmnlo123per172

_amr.mostafa_
13-11-2009, 04:30 PM
اولا شكرا على الدخول

بس اللي اعرفه اخر حاجه10 سنين

محمد حنفى
13-11-2009, 05:11 PM
شكراً على الموضوع

محمد حنفى
13-11-2009, 05:18 PM
:HAPPY_~211: :HAPPY_~211: :HAPPY_~211:

_amr.mostafa_
13-11-2009, 07:14 PM
العفو يا باشا

شكرا على الدخول

m_o_sakr
14-11-2009, 06:30 AM
نقل الحديقة
الحكومة قررت نقل حديقة حيوان الجيزة إلى مدينة 6 أكتوبر وبيع ارضها للمستثمرين.. الحمد لله ان الزرافة ماتت قبل ماتشوف اليوم ده
*******
مسااااء الخيييييير
مساء الخيييييير.. الحكومة استوردت 13 الف طن ذرة فيها بذور حشيش.. ويبقى كدة الحكومة مش حرمانا من حاجة.. بتأكّلنا وتكيّفنا.. ربنا يخليكي لينا يا حكومتنا ياام دماغ عالية يامظبطانا
*******
اسكواش في السيدة
الدكتور سرور افتتح ملعب اسكواش في السيدة زينب.. أظن كده هانت ومش فاضل للحكومة غير حاجات بسيطة وتحل مشاكل العشوائيات في القاهرة، يدوبك صالة بولينج في اسطبل عنتر وملعب جولف 18 حفرة في حكر ابو دومة
*******
وزارة الكهربا واللمبات
وزارة الكهرباء تدعو المواطنين لترشيد استهلاك الكهرباء وشراء لمبات موفرة للطاقة.. طيب ما توفروا على المواطن فاتورة النظافة الاول اللي بيدفعها وبرضه بيشيل الزبالة بنفسه.. ولاّ هو الباشا صاحب مصنع اللمبات مش عارف يسوّق انتاجه في مصر؟
*******
عادتنا ولاّ هانشتريها
كلاكيت عاشر مرة.. ممكن نوصل كاس العالم لو فازت فلانة على علانة واتعادلت سين مع صاد وفزنا في باقي المباريات بفرق تسع اهداف، بس يا خسارة ده ما بيحصلش وفى الآخر فلانة اوعلانة هما اللى بيوصلوا.. عادتنا ولا هانشتريها.. والى اللقاء في 2014
*******
التغيير الوزاري
يعني يوم ما ربنا يكرمنا بالتغيير الوزاري اللي بقالنا سنين بنطالب بيه، يتشال وزير الري اللي محدش سمعله حس وتتعاد وزارة السكان اللي محدش عارف بتعمل ايه بالظبط، صحيح اللي ليه ضهر مايتشالش في تغيير وزاري محدود.. ويطلع لسانه للشعب المهدود
****** *
أسئلة بريئة
أسئلة بريئة.. ليه التلوث محاوطنا في كل حتة رغم ان رئيس الحكومة اسمه نظيف، وليه الغم راكبنا رغم ان رئيس مجلس الشعب اسمه سرور؟ ليه التعليم في الجامعات في الأرض رغم ان وزير التعليم العالي اسمه هلال؟ لو عرفت الإجابة اتصل بالحزب الوطني لتفوز بجائزة قيّمة: سيخ ماركة حديد عز
*******
المواقع الاباحية
القضاء امر بحجب المواقع الاباحية في مصر، بس يا خوفي الحكومة تفهم الحكم دي بطريقتها وتقفل مواقع المعارضة والبلوجز، وأي موقع يوجعلها دماغها تقولك قفلناه لأنه اباحي، انت هاتعرف اكتر من الحكومة؟
*******
فول مصر العظيم
الحمد لله على نعمة الفول، ربنا حارسه من الأنفلونزا وأمراض الطيور واللحمة، اللي هي أصلا أكلات موسمية ونسيناها من زمان.. ربنا يحميك يا فول مصر العظيم
*******
الحكومة بتحفظ مش بتفهم
اتعودنا كل ما يحصل حريق الحكومة تقول ان السبب ماس كهربائي ، واضح جدا ان حكومتنا فاهمة مش حافظة
*******
تقديم الساعة
المفروض نحتفل كلنا باليوم القومي لتقديم الساعة في التوقيت الصيفي علشان باين كده ان هي دى الحاجة الوحيدة اللي بتتقدم في مصر
*******
الشتيمة بتلزق
مصر بتدعو ليبرمان لزيارتها ودعوه رسمية سلمهالوه مدير المخابرات في القدس، مش ليبرمان ده برضه اللي شتم مصر؟ ولا احنا بنتعامل مع اسرائيل بمبدأ اللي بيشتم ربنا يسامحه والشتيمة مبتلزقش؟
*******
بعد زيارة اوباما
بعد انتهاء زيارة اوباما للقاهرة، الحياة رجعت مرة تانية لطبيعتها، الفوضى رجعت وال زحمة رجعت والدوشة رجعت.. والزبالة عادت إلى قواعدها سالمة
*******
الحمد لله
أخيرا ضمنت وظيفة في أوروبا بعد 41 سنة من دلوقتي بعد تصريحات الوزيرة أن أوروبا حتحتاج للعمالة العربية سنة 2050.. أهو الواحد يكون لشّه في عز شبابه برضو ويبدأ يكوّن نفشه ويتجوّش وهو عنده شبعين شنة
*******
رسالة
الحكومة هاتبعت رسالة على موبايل سائق السيارة بتسجيل مخالفة مرورية له فور ارتكابها، وطبعا السائق هايمسك الموبايل عشان يشوف الرسالة فيروح واخد مخالفه تانية عشان استخدم الموبايل اثناء القيادة، ويبعتوله رسالة بيها، فيمسك الموبايل فياخد مخالفة تالتة.. ويفضل كده لغاية مايروّح بيته بالسلامة
*******

بوالينو
14-11-2009, 01:45 PM
ايه الكلام ده يارجالة هي الحكومة دي مفيش حاجة وراها غير الازية ولا ايه ---
كل يوم ضرايب جديدة وقوانين جديدة كلها تصب في جيوب الحكومة - - -
اخرها كان قانون احلال الملاكي - - -
ودلوقتي بيفكره في المساكن وابتدوها بقانون الضريبة العقارية - - -
وناقص يقولوا ان البيوت اللي مر علي انشائها 20 عام سوف يتم لها عملية احلال اوتكهين - - -
وطبعا حيدولك بدالها بيوت جديدة بالتقسيط . . .
وده طبعا علشان امن المواطن والشكل الحضاري لمصر .
ptmnlo123per154 ptmnlo123per154 ptmnlo123per154 ptmnlo123per154 ptmnlo123per154 ptmnlo123per154ptmnlo123per154 ptmnlo123per154

m_o_sakr
14-11-2009, 01:53 PM
والله فكره ptmnlo123per1106
منهم لله

pro mada
14-11-2009, 04:08 PM
يا بوالينو باشا
شكلنا كده هنجيبلك عيش و حلاوه هههههههههههههه
احنا حكومتنا زي الفل ( علي رأي الزعيم )
بس فعلا حاجه تفرس موضوع الاحلال ده

horas3000
14-11-2009, 04:46 PM
و ماله
طب انا عندي فكرة
يجوا تحت البيوت القديمة و يلغوا الدور الارضي و يعملوه جراج
و الناس القديمة اللي ساكنة في البيوت القديمة يركنوا في الجراج عربيتهم القديمة
و نهد او نقصف البيت باللي فيه و نبتدي علي نظافة و اهو بالمرة احلال عربيات و بيوت و بني ادمين. 3 في 1

pro mada
14-11-2009, 05:39 PM
نقل الحديقة
الحكومة قررت نقل حديقة حيوان الجيزة إلى مدينة 6 أكتوبر وبيع ارضها للمستثمرين.. الحمد لله ان الزرافة ماتت قبل ماتشوف اليوم ده الحمد لله انها ماتت
*******
مسااااء الخيييييير
مساء الخيييييير.. الحكومة استوردت 13 الف طن ذرة فيها بذور حشيش.. ويبقى كدة الحكومة مش حرمانا من حاجة.. بتأكّلنا وتكيّفنا.. ربنا يخليكي لينا يا حكومتنا ياام دماغ عالية يامظبطانا طبعا يا عم الحكومه بتظبطنا دايما
*******
اسكواش في السيدة
الدكتور سرور افتتح ملعب اسكواش في السيدة زينب.. أظن كده هانت ومش فاضل للحكومة غير حاجات بسيطة وتحل مشاكل العشوائيات في القاهرة، يدوبك صالة بولينج في اسطبل عنتر وملعب جولف 18 حفرة في حكر ابو دومة و حمام سباحه في الفرافره و بكده تكون الحكومه قضت علي العشوائيات تماما
*******
وزارة الكهربا واللمبات
وزارة الكهرباء تدعو المواطنين لترشيد استهلاك الكهرباء وشراء لمبات موفرة للطاقة.. طيب ما توفروا على المواطن فاتورة النظافة الاول اللي بيدفعها وبرضه بيشيل الزبالة بنفسه.. ولاّ هو الباشا صاحب مصنع اللمبات مش عارف يسوّق انتاجه في مصر؟ لا مش عارف يسوق منتجاته في السوق هو احنا هنعرف اكتر من الحكومه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و بعد كده هيحطلونا ميه المطره علي فاتوره الميه
*******
عادتنا ولاّ هانشتريها
كلاكيت عاشر مرة.. ممكن نوصل كاس العالم لو فازت فلانة على علانة واتعادلت سين مع صاد وفزنا في باقي المباريات بفرق تسع اهداف، بس يا خسارة ده ما بيحصلش وفى الآخر فلانة اوعلانة هما اللى بيوصلوا.. عادتنا ولا هانشتريها.. والى اللقاء في 2014 عمرنا ما بنعتمد علي نفسنا ابدا
*******
التغيير الوزاري
يعني يوم ما ربنا يكرمنا بالتغيير الوزاري اللي بقالنا سنين بنطالب بيه، يتشال وزير الري اللي محدش سمعله حس وتتعاد وزارة السكان اللي محدش عارف بتعمل ايه بالظبط، صحيح اللي ليه ضهر مايتشالش في تغيير وزاري محدود.. ويطلع لسانه للشعب المهدود هو في اصلا وزاره للري ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
****** *
أسئلة بريئة
أسئلة بريئة.. ليه التلوث محاوطنا في كل حتة رغم ان رئيس الحكومة اسمه نظيف، وليه الغم راكبنا رغم ان رئيس مجلس الشعب اسمه سرور؟ ليه التعليم في الجامعات في الأرض رغم ان وزير التعليم العالي اسمه هلال؟ لو عرفت الإجابة اتصل بالحزب الوطني لتفوز بجائزة قيّمة: سيخ ماركة حديد عز حكومه فعلا اسم علي مسمي
*******
المواقع الاباحية
القضاء امر بحجب المواقع الاباحية في مصر، بس يا خوفي الحكومة تفهم الحكم دي بطريقتها وتقفل مواقع المعارضة والبلوجز، وأي موقع يوجعلها دماغها تقولك قفلناه لأنه اباحي، انت هاتعرف اكتر من الحكومة؟ طبعا الحكومه تعرف اكتر ّ!!!!!!!!!!! انت هتعاند الحكومه و لا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
*******
فول مصر العظيم
الحمد لله على نعمة الفول، ربنا حارسه من الأنفلونزا وأمراض الطيور واللحمة، اللي هي أصلا أكلات موسمية ونسيناها من زمان.. ربنا يحميك يا فول مصر العظيم ربنا يخليلنا الفول اللي بينضف العقول
*******
الحكومة بتحفظ مش بتفهم
اتعودنا كل ما يحصل حريق الحكومة تقول ان السبب ماس كهربائي ، واضح جدا ان حكومتنا فاهمة مش حافظة خليهم يجيبوا كهربائي عدل يظبطلهم الموضوع ده و اديهم بيشغلوا المطافي شويه
*******
تقديم الساعة
المفروض نحتفل كلنا باليوم القومي لتقديم الساعة في التوقيت الصيفي علشان باين كده ان هي دى الحاجة الوحيدة اللي بتتقدم في مصر يظهر كده !!!!!!!!
*******
الشتيمة بتلزق
مصر بتدعو ليبرمان لزيارتها ودعوه رسمية سلمهالوه مدير المخابرات في القدس، مش ليبرمان ده برضه اللي شتم مصر؟ ولا احنا بنتعامل مع اسرائيل بمبدأ اللي بيشتم ربنا يسامحه والشتيمة مبتلزقش؟ الشتيمه بتلف و ترجع لصاحبها
*******
بعد زيارة اوباما
بعد انتهاء زيارة اوباما للقاهرة، الحياة رجعت مرة تانية لطبيعتها، الفوضى رجعت وال زحمة رجعت والدوشة رجعت.. والزبالة عادت إلى قواعدها سالمة حمد لله علي السلامه
*******
الحمد لله
أخيرا ضمنت وظيفة في أوروبا بعد 41 سنة من دلوقتي بعد تصريحات الوزيرة أن أوروبا حتحتاج للعمالة العربية سنة 2050.. أهو الواحد يكون لشّه في عز شبابه برضو ويبدأ يكوّن نفشه ويتجوّش وهو عنده شبعين شنة مش تحمد ربنا انك هتشتغل في اوروبا و كمان هتتجوز و انت لسه تحت ال 120 سنه ؟؟؟؟؟؟؟؟ احنا هننهب ؟؟؟؟؟؟؟؟
*******
رسالة
الحكومة هاتبعت رسالة على موبايل سائق السيارة بتسجيل مخالفة مرورية له فور ارتكابها، وطبعا السائق هايمسك الموبايل عشان يشوف الرسالة فيروح واخد مخالفه تانية عشان استخدم الموبايل اثناء القيادة، ويبعتوله رسالة بيها، فيمسك الموبايل فياخد مخالفة تالتة.. ويفضل كده لغاية مايروّح بيته بالسلامة ما هو كله اشتغالات يا عم
*******

الرد في الاقتباس

بوالينو
14-11-2009, 08:25 PM
عيش وحلاوة - - -
وانت فكرك بعد كده الواحد حيقدر يشتري عيش وحلاوة ---
يعني يا عيش يا حلاوة ---
وعل رأي محمد صبحي في مسرحية تخاريف لما جاله هاني رمزي لابس ملابس داخلية مقطعة وقاله ابويا مات من الجوع - محمد صبحي قاله ابوك مات من الجوع وانت عايش في البزخ والفشخرة اللي انت فيها دي ptmnlo123per154

m_o_sakr
15-11-2009, 04:43 AM
والله نورت الموضوع يا برو و تعليقاتك جميله

pro mada
15-11-2009, 05:00 AM
والله نورت الموضوع يا برو و تعليقاتك جميله

الله يخليك يا باشا
انت اللي مواضيعك جميله دايما

m_o_sakr
15-11-2009, 05:33 AM
حنروح فى مواضيعك فين بس يا برو باشا

pro mada
15-11-2009, 05:35 AM
حنروح فى مواضيعك فين بس يا برو باشا

مش فاهم قصدك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

m_o_sakr
15-11-2009, 06:05 AM
عيش وحلاوة - - -
وانت فكرك بعد كده الواحد حيقدر يشتري عيش وحلاوة ---
يعني يا عيش يا حلاوة ---
وعل رأي محمد صبحي في مسرحية تخاريف لما جاله هاني رمزي لابس ملابس داخلية مقطعة وقاله ابويا مات من الجوع - محمد صبحي قاله ابوك مات من الجوع وانت عايش في البزخ والفشخرة اللي انت فيها دي ptmnlo123per154

ههههههههههه
حلوه و الله

منهم لله ptmnlo123per111

m_o_sakr
15-11-2009, 06:11 AM
مش فاهم قصدك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اقصد ان مواضيعك احلى و اقوى ptmnlo123per122

بوالينو
15-11-2009, 06:12 AM
صحيح بلد العجايب ptmnlo123per160

كومندا
15-11-2009, 07:24 AM
والنبيى نولونى الولاعه عايز اولع ............. بحالها
وسلملى على التنميه
الحكومه بتدرس دلوقتى تركيب عداد على اعدة الحمام عشان تحسبنا على البيبى هههههههههههههه

بوالينو
15-11-2009, 07:35 AM
هو انتم لسة شوفتو حاجة

كومندا
15-11-2009, 09:47 AM
هوسسسسسسسسسسسس
اسكت يعم ليسمعوك يقولوا والله فكره وتتنفذ بجد

m_o_sakr
15-11-2009, 05:46 PM
صحيح بلد العجايب ptmnlo123per160

اى والله و أى عجايب, دى عجايب مصايب,,

بوالينو
15-11-2009, 10:10 PM
لك الله يا مصر ......................

بوالينو
15-11-2009, 10:13 PM
كلام كلام كلام بس ...........
ماباخدش منك غير كلام ..........

بوالينو
15-11-2009, 10:15 PM
واد مفتح بجد ..................

بوالينو
15-11-2009, 10:17 PM
محدش بقي عارف حاجة ............

بوالينو
15-11-2009, 10:19 PM
كلام فاضي ..................

بوالينو
15-11-2009, 10:23 PM
حاجة تجن .........................

بوالينو
15-11-2009, 10:29 PM
وغريبه يا سيدى الفاضل ان السيارات تباع فى دول الخليج الغنيه بنصف الثمن فى مصر ,,, يا ترى التجار والبائعين شايفين اننا اغنى منهم ولا ايه[/quote]
عمار يا مصر .......................ptmnlo123per111

pro mada
16-11-2009, 05:18 PM
اقصد ان مواضيعك احلى و اقوى ptmnlo123per122

يا باشا متقولش كده احنا المفروض هدفنا الافاده و الاستفاده

pro mada
16-11-2009, 06:19 PM
يا جماعه حاولوا تشوفوا الفيديو ده لانه مهم جدا
و انا بقول كده لافاده الاعضاء

dody_2010
16-11-2009, 06:24 PM
كويس االفيديو ده وربنا يسنر علينا انا هسافر بره خلاص زهقت من مصر

بوالينو
16-11-2009, 10:14 PM
شوية عليه ..............

بوالينو
16-11-2009, 10:17 PM
حظها حلو .. ولسة ليها عمر ........

بوالينو
16-11-2009, 10:20 PM
حاجة اخر استهبال ...........

بوالينو
16-11-2009, 10:22 PM
يا جماعة فوقو بقي ............

بوالينو
16-11-2009, 10:23 PM
ليه .... ماكان لسة بدري .......

بوالينو
16-11-2009, 10:26 PM
عقبال بقيت المحافظات .......

بوالينو
16-11-2009, 10:33 PM
فيه ايه - ده بدل ماتشكرو الحكومة ...........
:shy:

بوالينو
16-11-2009, 10:35 PM
مش حتفرق كتير ...................

بوالينو
16-11-2009, 10:36 PM
اللهم اسكنه فسيح جناتك ............

Gamed
17-11-2009, 11:10 AM
ولسه ولسه البلد لسه ياما فيها بلاوى

Gamed
17-11-2009, 11:34 AM
طب حيدونا وصل و نروح ندفع الغرامه و ناخد الجنسيه تانى ولا نجيب واسطه ولا ايه الحكايه يعني

m_o_sakr
17-11-2009, 01:35 PM
ولسه ولسه البلد لسه ياما فيها بلاوى

يا حامد عيب عليك, متقلش كده
دى مصر زى الفل و الناس مبسوطه و كل حاجه تمام
قول يا رب

NASERELFHHAM
17-11-2009, 08:26 PM
الحكومة تفكر في "زيادة" أسعار البنزين والسولار
17 نوفمبر 2009 - 14:34
http://contactcars.com/Images/News/Large/gas-station.jpg
هل تتحرك أسعار البنزين والسولار قريبا؟
ألمح المهندس سامح فهمي وزير البترول إلى نقاشات تجري حالياً مع مجلس الوزراء حول أسعار بيع المنتجات البترولية في السوق المحلية.

وقال فهمي في مؤتمر عُقد تحت عنوان "البترول وتنمية مصر"، إن التحدي الرئيسي الذي يواجه قطاع البترول حالياً هو زيادات الاستهلاك "الرهيبة" للمنتجات البترولية في السوق المحلية، ما قلل من فرص التصدير إلى الخارج بالسعر العالمي وأثر سلباً على إيرادات قطاع البترول.حسب صحيفة "المصري اليوم" يوم الثلاثاء.

وأضاف وزير البترول : "لا توجد لدينا مشكلة لو بعنا هذه المنتجات في السوق المحلية بالسعر العالمي بدلاً من تصديرها إلى الخارج" ، موضحا أن استهلاك البنزين والسولار والبوتاجاز زاد بشكل لم يسبق له مثيل في الفترة الأخيرة بنسب ١٨% و ١٢% و ٩% على الترتيب.

وأرجع فهمي الزيادة إلى سوء الاستهلاك والتهريب إلى دول مجاورة تبيع هذه المنتجات بعشرات أضعاف السعر في مصر، وقال: "أنبوبة البوتاجاز عندنا بـ٤ جنيهات وتباع في السودان وبعض الدول المجاورة بأسعار تعادل ٨٠ جنيهاً مصريا للأسطوانة".
http://contactcars.com/Images/News/medium/sameh.jpg وزير البترول

وتابع : "هناك حوار يدور حالياً بشأن زيادات الاستهلاك والأسعار في مجلس الوزراء والجهات المختصة" ، مشيرا إلى أن العالم كله بما فيه قطاع البترول المصري سيواجه مشكلة كبيرة مستقبلا، بسبب نقص المنتجات البترولية مثل البنزين والسولار، ووصف ما سيحدث بالكارثة الكبيرة التي تهدد الجميع.

وقال فهمي إن أكبر تحد حالياً هو صعود أسعار الخام في السوق العالمية إلى ١٥٠ دولاراً وهبوطها إلى ٤٠ دولارا ثم صعودها مرة أخرى لتصل إلى ما بين ٦٠ و٧٠ دولارا للبرميل في الوقت الحالي وهذا أثر بالسلب على جميع الخطط والاستراتيجيات للشركات الدولية.

يذكر أن أسعار البنزين والسولار قد زادت العام الماضي بنسب متفاوتة مع ثبات سعر بنزين "80 أوكتين" دون غيره ما تسبب في زيادة الإقبال عليه. ...منقول من موقع كونكت كارز

tefa_king1
17-11-2009, 08:48 PM
<!-- include file="commonIncludes/ticker.asp"--> <!-- 2include file="includes/leaderBoard.asp"--> <!-- begins page content --> وزارة البترول تنفي "نية" زيادة أسعار البنزين والسولار



http://contactcars.com/Images/News/Large/gas-station_1.jpg
الحكومة ترد على "المصري اليوم"
نفى حمدي عبد العزيز المسئول الإعلامي بوزارة البترول ما نشرته صحيفة "المصري اليوم" يوم الثلاثاء عن أن الحكومة تبحث زيادة أسعار المحروقات.

وقال عبد العزيز أن المهندس سامح فهمي وزير البترول لم ترد في كلمته أمام مؤتمر (البترول وتنمية مصر) أي إشارة من قريب أوبعيد حول أسعار بيع المنتجات البترولية في السوق المحلية.حسب تصريحاته في صحيفة "الجمهورية" الصادرة يوم الأربعاء.

وأكد المسئول الإعلامي بوزارة البترول أن نشر مثل هذه المعلومات المغلوطة وغير الدقيقة منسوبة لوزير البترول تؤدي إلى إحداث بلبلة في السوق المحلية في الوقت الذي يواجه فيه قطاع البترول تحديات كبيرة.

وكانت صحيفة "المصري اليوم" قد نقلت عن فهمي قوله "إن التحدي الرئيسي الذي يواجه قطاع البترول حالياً هو زيادات الاستهلاك "الرهيبة" للمنتجات البترولية في السوق المحلية، ما قلل من فرص التصدير إلى الخارج بالسعر العالمي وأثر سلباً على إيرادات قطاع البترول.

وأضاف وزير البترول : "لا توجد لدينا مشكلة لو بعنا هذه المنتجات في السوق المحلية بالسعر العالمي بدلاً من تصديرها إلى الخارج" ، موضحا أن استهلاك البنزين والسولار والبوتاجاز زاد بشكل لم يسبق له مثيل في الفترة الأخيرة بنسب ١٨% و ١٢% و ٩% على الترتيب.

زيادة البنزين والسولار تؤثر على كل شئ

وتابع : "هناك حوار يدور حالياً بشأن زيادات الاستهلاك والأسعار في مجلس الوزراء والجهات المختصة" ، مشيرا إلى أن العالم كله بما فيه قطاع البترول المصري سيواجه مشكلة كبيرة مستقبلا، بسبب نقص المنتجات البترولية مثل البنزين والسولار، ووصف ما سيحدث بالكارثة الكبيرة التي تهدد الجميع.

وقال فهمي إن أكبر تحد حالياً هو صعود أسعار الخام في السوق العالمية إلى ١٥٠ دولاراً وهبوطها إلى ٤٠ دولارا ثم صعودها مرة أخرى لتصل إلى ما بين ٦٠ و٧٠ دولارا للبرميل في الوقت الحالي وهذا أثر بالسلب على جميع الخطط والاستراتيجيات للشركات الدولية.

يذكر أن أسعار البنزين والسولار قد زادت العام الماضي بنسب متفاوتة مع ثبات سعر بنزين "80 أوكتين" دون غيره ما تسبب في زيادة الإقبال عليه.

المصدر:contactcars

Gamed
18-11-2009, 07:48 AM
يا حامد عيب عليك, متقلش كده
دى مصر زى الفل و الناس مبسوطه و كل حاجه تمام
قول يا رب

حلوه دى يا صقر انا ناسى ان احنا من دول العالم المتقدمه

tefa_king1
18-11-2009, 12:13 PM
اه يا جماعه محدش مهتم بالبنزين خالص كدهptmnlo123per1127

m_o_sakr
18-11-2009, 01:56 PM
يا استاذ تيفه طالما الحكومه نفت ان البنزين حيغلى إذن اكيد حتغليه و ربنا يستر علينا فى البلد دى

tefa_king1
18-11-2009, 02:17 PM
احنا هنقول يارب مش اكتر و ان شاء الله ميغلاش عشان البنزين غالى لوحده ptmnlo123per195

sokar2sokar
18-11-2009, 02:35 PM
السلام عليكم
البطران سكته قطران .
و دى أخره دلع الحكومه فينا .
ربنا يسامحنا دا أحنا شعب مايستهلش و عايز ضرب النار .
ربنا ياخدنا و يخلى الحكومه . هههههههههههههههههههه ...

m_o_sakr
18-11-2009, 04:26 PM
احنا هنقول يارب مش اكتر و ان شاء الله ميغلاش عشان البنزين غالى لوحده ptmnlo123per195

يا رب يا رب يا رب
بس تفتكر وزاره البترول ممكن فعلاً تسيب الشعب من غير متعكنن عليه حسب البرنامج الإنتخابى افخامه الزعيم؟؟

tefa_king1
18-11-2009, 04:29 PM
ولاهى الحكومه مش ده هدفها الهدف الاول ان البنزين يكون متوفر مش اكتر

بوالينو
18-11-2009, 05:29 PM
يبقي عليه العوض ...................

hazem_khidr
18-11-2009, 05:45 PM
وكانت صحيفة "المصري اليوم" قد نقلت عن فهمي قوله "إن التحدي الرئيسي الذي يواجه قطاع البترول حالياً هو زيادات الاستهلاك "الرهيبة" للمنتجات البترولية في السوق المحلية، ما قلل من فرص التصدير إلى الخارج بالسعر العالمي وأثر سلباً على إيرادات قطاع البترول
يعني كان فيه اقاويل بتقول اننا بنستورد بنزين من بره لان كميه البنزين المحليه مش بتقضي
و دلوقتي بيقولوا اننا بصدر بترول
طب نصدق مين بالضبط؟؟
طب ما بدل ما يصدروه و غيرنا يتمتع بيه ما يفضل موجود علشان الكارثه اللي سيادته بيقول عليها!!!!

m_o_sakr
18-11-2009, 08:35 PM
السلام عليكم
البطران سكته قطران .
و دى أخره دلع الحكومه فينا .
ربنا يسامحنا دا أحنا شعب مايستهلش و عايز ضرب النار .
ربنا ياخدنا و يخلى الحكومه . هههههههههههههههههههه ...

على قولتك
ربنا ياخد الشعوب و يخلى الحكومات (عادل امام فى مسرحيه الزعيم)

m_o_sakr
18-11-2009, 08:50 PM
يعني كان فيه اقاويل بتقول اننا بنستورد بنزين من بره لان كميه البنزين المحليه مش بتقضي
و دلوقتي بيقولوا اننا بصدر بترول
طب نصدق مين بالضبط؟؟
طب ما بدل ما يصدروه و غيرنا يتمتع بيه ما يفضل موجود علشان الكارثه اللي سيادته بيقول عليها!!!!

يا حازم باشا, الفكره اننا بنصدر البترول خام بفلوس قليله و نرجع نستورد مشتقاتع بأسعار عاليه ptmnlo123per111 و احنا فى مصر مبنستوردش بنزين, اكتر حاجه بنستوردها الديزل

tefa_king1
18-11-2009, 10:41 PM
dh el moshkela ma a7na 3ndena m3amel kteer 3shan takrer el betrol hansadro bs3r kweys w hanla2e ele yfeed 3ndena

بوالينو
18-11-2009, 11:34 PM
لو احنا صحاب بلد مكناش سكتنا ...
انما احنا ضيوف عندهم ولازم نحترم حق الضيافة

pro mada
19-11-2009, 02:33 AM
شكل امن الدوله هيخدنا كلنا علي ليمان طره هههههههههههههه
بجد لو ده حصل حقيقي من الوزير و الصحفيين قبلوا عل نفسهم الاراضي دي
يبقي حسبي الله و نعم الوكيل

m_o_sakr
19-11-2009, 04:27 AM
ايه يا جماعه عادى ptmnlo123per172
انت اكيد فى مصر!!!! ptmnlo123per1106
عايز ايه يعنى, عايز تشوف حكومه نظيف نظيفه!!!!!!!!!!!!!!! ptmnlo123per144 مش طلباتك كنرت ولا ايه؟؟ ptmnlo123per1127

a7lahamada
19-11-2009, 09:26 AM
سنظل نعيش في الفسااااااااااااااااااد حتة اخر حياتنا ptmnlo123per144ptmnlo123per144ptmnlo123per111

_amr.mostafa_
19-11-2009, 09:33 PM
والله دايما كلام ويغلى

وشكرا على الموضوع

tefa_king1
19-11-2009, 09:39 PM
ان شاء الله مافيش حاجه تغلى و شكرا لييك

hesham mansour
19-11-2009, 11:54 PM
رحمه الله رحمة واسعه

_amr.mostafa_
21-11-2009, 10:08 AM
http://contactcars.com/Images/News/Large/ATshia11.jpg
خطة لإنتسار سيارات الإسعاف في العيد
أعلنت الدكتورة نيبال أحمد عبد القادر مدير مديرية الشئون الصحية، أنه تم رفع درجة الاستعداد القصوى بالمستشفيات، لاستقبال حالات الطوارئ، خلال أيام عيد الأضحى.

وأشارت الدكتورة نيبال في تصريحات صحفية يوم الأربعاء أنه تم توفير كافة الأدوية والأمصال والمستلزمات الطبية بالمستشفيات وفي الاستقبال، مشيرة أنه تم توفير رصيد كاف من أكياس الدم من الفصائل المختلفة.

وأكدت مدير مديرية الشئون الصحية أنه تم توفير النسبة المقررة من الأسرة لحالات الطوارئ والعناية المركزة، وتكثيف المرور المستمر من قيادات المديرية ومديرو إدارة الطب العلاجي بالمناطق الطبية على جميع المستشفيات.

كما سيتم تركيز سيارات الإسعاف وتوزيعها على كافة أماكن القاهرة والطرق الرئيسية والتجمعات لمواجهة الطوارئ.


contact cars

bishoy fouad
21-11-2009, 10:33 AM
يارب يحصل اصل الحكومه بتال كلام وخلاص

m_o_sakr
21-11-2009, 10:59 AM
ربنا يستر و محدش يحتاج لعربيات الإسعاف ان شاء الله

_amr.mostafa_
21-11-2009, 11:41 AM
انشاء الله

وشكرا على الدخول

hazem_khidr
21-11-2009, 12:23 PM
كل عام و انتم بخير

_amr.mostafa_
21-11-2009, 12:28 PM
وانت بخير \

بدر بسيونى
21-11-2009, 03:43 PM
يارب الناس تخلى بالها ومانجريش فى العيد عشان الطرق بتبقى خطر جدا

_amr.mostafa_
22-11-2009, 10:18 AM
ان شاء الله

king mimo20
25-11-2009, 12:07 PM
قطع حاج من الشيشان مسافة تقدر بنحو 5000 كيلومتر سيرا على الأقدام من بلاده حتى وصل إلى مكة المكرمة لأداء فريضة الحج مرورا بتركيا وسورية ثم الأردن وصولا إلى الحدود السعودية التي تبلغ المسافة منها الى مكة نحو 1500 كيلومتر.
<TABLE style="BACKGROUND-COLOR: #cccccc" border=4 cellSpacing=2 cellPadding=2 align=left><TBODY><TR><TD>http://images.farfesh.com/articles_images/1FARFESHPHOTOS/1_cappuccino/7awlel3alam/Haj.jpg
</TD></TR><TR><TD> نذر أن يحج في هذا العام مشيا على الأقدام
من بلده الشيشان
</TD></TR></TBODY></TABLE>وقال الحاج أبو بكر الشيشاني، الذي نذر أن يحج في هذا العام مشيا على الأقدام من بلده الشيشان، انه كان يقطع يوميا 100 كيلومتر من دون توقف وغير مبالٍ بوعورة الطريق ومخاطر السفر.
وأضاف ان زاده الوحيد أثناء المشي كان "تلاوة القرآن"، مشيرا أن جميع الدول التي مر عليها ساعدته وهيأت له الطريق حيث كانت ترافقه بعض سيارات الدولة التي يعبرها حتى يفارق حدودها للحدود الأخرى.
ورفض الحاج أبو بكر اي مساعدة لنقله بالسيارة وأصر على أن يكمل نذره وهو أن يدخل مكة سيرا على الأقدام، لإحياء مسيرة الحج عندما كان يأتي الحجاج من بلادهم سيرا على الأقدام في مجموعات قوافل قاصدين مكة المكرمة والمدينة المنورة

m_o_sakr
25-11-2009, 12:28 PM
بارك الله فيك و فى الحاج ابو بكر الشيشانى و رزقنا و إياكم حج بيت الله الحرام ان شاء الله

Dr. Bolbolan
25-11-2009, 12:28 PM
الناس دى عندها جلد و قوة احتمال و ايمان غير عادى !

أنا عاشرت و تعاملت مع أسره شيشانيه فى القاهره لمدة الثمانى سنوات الماضيه

و تعرفت على طريقة معيشتهم و حياتهم ! الآسره مكونه من أب و أم و حوالى 8

أو 9 أولاد و بنات و معهم ابن عمهم الذى استشهد أبوه فى القتال ! و الآب كان يدرس

بالآزهر و كان كل 3 شهور يسافر الشيشان يحارب الروس لمدة 3 شهور و يرجع !

و لم يكن لهم أى عمل ولكن اتفرج على خيرات ربنا اللى كانت تدخل بيتهم كل يوم

من لحوم و بقول و ملابس و نقود ( من أهل الخير ) والسكن و مدارس الآولاد برده

من أهل الخير ! الناس دى حلوه و مصر برده حلوه بناسها الطيبين !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

youssef_falcon
28-11-2009, 02:41 PM
السلام عليكم

اجتاح القلق اصحاب السيارات القديمه فى الفتره الماضيه... خوفا من ضياع سياراتهم بدون مقابل او بمقابل بسيط لا يعادل حتى نصف ثمن السياره..
و عدل الذين كانو يريدون شراء سياره قديمه عن الفكره ايضا خوفا عليها من الضياع..
ولكن وزير التجاره و الصناعه فاجأنا بالاعلان عن جعل مشروع احلال الملاكى اختياريا وليس اجباريا..
و رغم النواتج الايجابيه التى تركها مشروع احلال التاكسى القديم..الا أن تطبيق المشروع نفسه على السيارات الملاكى يواجه اعتراضات كثيره ممن يملكون السيارات القديمه..ولا سيما بعض اعضاء مجلس الشعب.
وقال م/رشيد محمد رشيد...وزير الصناعه و التجاره:
ان الدوله لا تعقد النيه على تطبيق نفس الاليات التى اتخذت فى مشروع احلال التاكسى القديم..حيث ان احلال السيارات الملاكى القديمه سيكون اختياريا و دون ضغوط قانونيه او ماليه على اصحابها.و ان مشروع احلال الملاكى يأتى ضمن استراتيجيه دعم صناعه السيارات التى أقرتها وزاره التجاره والصناعه الى جانب علاج مشاكل بيئيه و مروريه و أمنيه تتسبب فيها السيارات القديمه التى يتجاوز عمرها 30 عاما.
و من الجدير بالذكر ان المشروع يواجه بعض الصعوبات التى تتمثل فى عدم توافر مخصصات ماليه كافيه لدى وزاره الماليه لدعم المشروع و عدم توافر قدره صناعيه محليه يمكنها استيعاب حجم الطلب المتوقع.
انتو ايه رأيكو ؟؟ هل أنتم مع أم ضد مشروع احلال الملاكى؟؟
أرجو المشاركه فى الاستطلاع

bishoy fouad
28-11-2009, 06:12 PM
يارب دا احنا فى وسط المنصوره كل 200 متر فى مطب

bishoy fouad
28-11-2009, 06:15 PM
انا بحس ان فلوس القناه رحلنا .
ياعنى اما تزيد 100% هيتغير حاجه فى مصر ده سؤال.
ارجو الرد

bishoy fouad
28-11-2009, 06:19 PM
ياعنى الدوله تقطع نفسها
مش كفايا هيوصلو المخلفات للبيت
ياعنى نعمل اه:teaseW16:

bishoy fouad
28-11-2009, 06:30 PM
مطار القاهرة يسجل عودة ٣ آلاف مصرى من الجزائر منذ أزمة «الفاصلة».. والسودان يعلن وساطة من «٣ مراحل»

أكدت مصادر ملاحية فى ميناء القاهرة الجوى أن عدد المصريين العائدين من الجزائر منذ اندلاع الأحداث المؤسفة من اعتداءات على الشركات المصرية والعاملين بها، بلغ نحو ثلاثة آلاف مصرى، عادوا على خطوط طيران مختلفة، منها مصر للطيران والتونسية والإيطالية والجزائرية والفرنسية.
وأشارت المصادر إلى أن مصر للطيران نظمت أمس الأول رحلة إضافية لأول مرة للجزائر، حيث عاد على متنها ١٩٦ مصرياً، موضحة أن العاملين المصريين المقيمين فى الجزائر مازالوا يتدفقون على مطار القاهرة الدولى.
وقالت المصادر: «هناك انخفاض كبير فى الحركة بين القاهرة إلى الجزائر، حيث لا تتجاوز نسبة المصريين المتوجهين إلى العاصمة الجزائرية ١٪، بينما لم تتأثر حركة سفر الجزائريين من مصر إلى الجزائر، فيما انخفضت حركة الجزائرين القادمين إلى القاهرة لأدنى حد، حيث تصل بعض الرحلات وعلى متنها جزائرى راكب واحد فقط.
وأكدت المصادر أنه رغم انخفاض الحركة من القاهرة إلى الجزائر، مازالت الخطوط الجزائرية تنظم رحلاتها المعتادة المقدرة بـ٤ رحلات، ومصر للطيران ٦ رحلات اعتماداً على امتلاء الطائرات فى رحلات العودة.
ونفت المصادر الملاحية ما تردد من شائعات حول وصول جثامين لمصريين من الجزائر والخرطوم، مؤكدة أنه لم يصل سوى جثمان واحد فقط لعامل مصرى توفى فى الجزائر لأسباب صحية بعيدة تماماً عن الأحداث التى جرت مؤخراً بالجزائر.
على جانب آخر، أكد بعض العائدين من الجزائر استقرار الأوضاع هناك وتوفير الحماية الكافية فى الأماكن التى تم تخصيصها للمصريين سواء فى المراكز الرئيسية للشركات أو المعسكرات التى تمت إحاطتها برجال الأمن، لضمان عدم وجود أى محاولات للاعتداء عليهم فى الأيام السابقة.
وأشاروا إلى أن العديد من زملائهم الجزائريين الذين يعملون معهم بتلك الشركات وقاطعوهم على أثر الشائعات التى اندلعت بوجود قتلى جزائريين فى القاهرة، اعتذروا لهم عما بدر منهم خلال الأحداث بعدما اكتشفوا الخطأ، وأن ما نشر مجرد أكاذيب بالصحف الجزائرية.
على الصعيد الرسمى، أعلن مستشار الرئيس السودانى مصطفى عثمان إسماعيل، أن الخرطوم اقترحت التوسط بين مصر والجزائر لحل الأزمة التى نشبت بين البلدين، على خلفية أحداث العنف الجزائرى ضد الجماهير المصرية، التى أعقبت مباراة كرة القدم التى جمعت منتخبى البلدين فى السودان فى الجولة النهائية المؤهلة لمونديال كأس العالم ٢٠١٠.
وتحدث إسماعيل عن خطة من «ثلاث مراحل» لوأد التوتر، تتمثل مرحلتها الأولى - حسب تصريحات أدلى بها أمس لوكالة رويترز للأنباء - فى تهدئة وسائل الإعلام، والثانية فى تقييم خسائر الطرفين، والثالثة فى تسديد هذه الخسائر ثم إعادة الأوضاع لما كانت عليه بين البلدين.
من جانب آخر، قال وزير الخارجية الجزائرى مراد مدلسى، تعليقاً على تداعيات الأزمة بين البلدين: «من الضرورى أن يتم تقييم الأوضاع المؤلمة بصفة جيدة لنبنى على أساسها آفاقاً أفضل».
<TABLE align=center border=0><TBODY><TR><TD>
</TD></TR></TBODY></TABLE>ptmnlo123per111

AbOnOrA
29-11-2009, 11:15 PM
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="300"><tbody><tr><td class="pictureCaption" align="right">مستخدمو الإنترنت أكثر اتصالا بالمجتمع الذي يعيشون فيه </td></tr> </tbody></table> http://news.bbc.co.uk/furniture/nothing.gif
أظهر بحث علمي خطأ ما يشاع عن مستخدمي شبكة المعلومات الدولية، الإنترنت من أنهم أناس غير اجتماعيين ويميلون إلى العزلة والانطواء. وعلى الرغم ما يقال عن مستخدمي الإنترنت من أنهم لا يكونون الصداقات ولا يتحدثون مع أحد إلا عن طريق الكمبيوتر، فإن البحث بين أنهم أكثر قدرة على الانخراط في المجتمع الذي يعيشون فيه وعلى تكوين الصداقات.
وقد أشرف على هذا البحث الدكتور أندرو أزوالد والدكتور جوناثان جاردنر من جامعة ووريك بإنجلترا.
وخلص البحث أيضاً إلى أن من يستخدمون الإنترنت بانتظام هم من الحاصلين على قسط وافر من التعليم، ومن ذوي الدخول المرتفعة.
وقال الدكتور أزوالد إن الوقت الذي يمضيه مستخدمو الإنترنت في تصفح مواقعه لا يكون على حساب علاقاتهم بأفراد أسرهم وأصدقائهم، وإنما على حساب الوقت الذي كانوا يمضونه في مشاهدة التلفزيون.
وذكر أن نتائج البحث ستكون مفيدة للغاية في تصحيح الصورة السلبية المرتبطة في أذهان البعض بمستخدمي الإنترنت.
وقد ذهب البحث إلى أن مستخدمي الإنترنت أكثر اتصالاً بالمجتمع بعد أن أظهرت إحصاءات أن ثلاثين بالمئة منهم يمارسون أنشطة اجتماعية من خلال نواد أو جمعيات أهلية، في حين أن النسبة تقل عن خمسة وعشرين بالمئة بين من لا يستخدمون الإنترنت.
وأظهرت الإحصاءات كذلك أن مستخدمي الإنترنت أكثر تديناً واستعداداً للثقة في الآخرين.
خريجو جامعات
كما بينت نتائج الدراسة أن مستخدمي الإنترنت هم من الناجحين في حياتهم العملية ويحصلون على دخول مرتفعة.
وأظهرت الإحصاءات أن سبعين بالمئة من خريجي الجامعات في بريطانيا يستخدمون الإنترنت، في حين النسبة لا تتعدى عشرة بالمئة بين الذين لم يصلوا لمرحلة التعليم الجامعي.
ووجدت الدراسة أن الرجال لا يزالون أكثر استخداما للإنترنت، إذ إن أربعين بالمئة من الرجال في بريطانيا يستخدمون الإنترنت، مقابل ثمانية وعشرين بالمئة فقط من النساء.
ويمضي الرجال في المتوسط ثلاث ساعات ونصف الساعة أسبوعيا في تصفح الإنترنت، في حين تمضي النساء ساعتين ونصف الساعة فقط.



((منقول))

هيثم شاهين
30-11-2009, 12:34 AM
وفاة آخر بنات الملك فاروقhttp://www.aljazeera.net/mritems/images/2009/11/29/1_955495_1_23.jpg
الأميرة فريال بعد حضورها جنازة
ملك موناكو عام 2005 (الفرنسية-أرشيف)
توفيت الأميرة فريال ابنة الملك فاروق والملكة فريدة اليوم الأحد في أحد مستشفيات جنيف بسويسرا عن 71 عاما.

ولدت فريال في مدينة الإسكندرية يوم 17 نوفمبر/تشرين الثاني 1938.

وغادرت الراحلة مصر مع والدها يوم 26 يوليو/تموز 1952 بعد أيام من قيام الثورة التي أنهت حكم أسرة محمد علي والحكم الملكي بعد ذلك بعام.

وقالت الأديبة المصرية لوتس عبد الكريم إن فريال "كانت تعاني من مرض السرطان" وإنها كبرى بنات الملك فاروق الأول. وأضافت في بيان أنها التحقت في الخمسينيات بكلية السكرتارية وعملت سكرتيرة ومدرسة للآلة الكاتبة.

وقال البيان إنها تزوجت عام 1966 من سويسري يدعى جان بيير مات عام 1968، وأنجبت منه ابنتها الوحيدة ياسمين التي تعيش في القاهرة.

واستدعت فريال ابنتها "قبل وفاتها بأيام قليلة لتودعها" حسب البيان الذي أشار إلى أن "الجثمان سيصل إلى القاهرة الثلاثاء".

يذكر أن فريال هي آخر بنات الملك فاروق بعد وفاة شقيقتيها فوزية وفادية.http://www.aljazeera.net/NEWS/KEngine/imgs/top-page.gif (http://www.aljazeera.net/NR/exeres/052B486D-250E-4B87-8781-7A656D2AE29B.htm#)


المصدر:رويترز

هيثم شاهين
30-11-2009, 12:38 AM
إن لله و إن إليه راجعون

pro mada
30-11-2009, 01:42 AM
http://news.bbc.co.uk/furniture/nothing.gif

وخلص البحث أيضاً إلى
أن من يستخدمون الإنترنت بانتظام
هم من الحاصلين على قسط وافر من التعليم، ده صحيح مش هنجيب واحد امي و نخليه يدخل علي النت
ومن ذوي الدخول المرتفعة. لا ده مش صحيح الكمبيوترات بقت رخيصه و مش بالضروره ان يكون الواحد غني عشان يعد علي النت
وقال الدكتور أزوالد
إن الوقت الذي يمضيه مستخدمو الإنترنت في تصفح مواقعه
لا يكون على حساب علاقاتهم بأفراد أسرهم وأصدقائهم، ده صحيح
وإنما على حساب الوقت الذي كانوا يمضونه في مشاهدة التلفزيون. اه و الله معنتش بشوف التليفزيون خاااااااااااااااالص



((منقول))


تسلم ايدك يا وائل باشا و وحشتنا مواضيعك الحلوه

m_o_sakr
30-11-2009, 04:20 AM
تسلم ايدك يا استاذ وائل
ايوه كده طمنتنى على نفسى كنت خايف اكون مدمن نت و مش اجتماعى, بس الحمد لله ظهر الحق

ganash
30-11-2009, 09:45 AM
جزاك الله وايانا كل خير على الموضوع الجميل تسلم ايدك

Lighting_Mody
30-11-2009, 03:07 PM
تسلم ايدك يا أبو نورا
بس الحقيقه انا مدمن نت ومش اجتماعي خالص

بدر بسيونى
30-11-2009, 06:14 PM
الموضوع الجميل تسلم ايدك

Dr.A
01-12-2009, 03:14 AM
يا ترى خايفين ايه يبان واللا

اللى على راسه بطحة


الشرطة المصرية تصادر وثائق قاض حاكم قتلة السادات

11/30/2009 3:16 pm


<TABLE style="WIDTH: 300px" align=left><TBODY><TR><TD align=middle>http://www6.mashy.com/uploads/72/be/72bea5c3d4b629c572695f2e4a362f3c/gvvop1kq.jpg </TD></TR><!--<tr><td align="center">image comment</td></tr>--><TR><TD align=middle><!-- AddThis Button BEGIN --><SCRIPT type=text/javascript>var addthis_pub="ehabh"; var addthis_brand = "Mashy.com";var addthis_localize = { share_caption: "أضف", email_caption: "أرسل هذة الصفحة عبر البريد", email: "Email", more: "المزيد" }; </SCRIPT><SCRIPT type=text/javascript src="http://s7.addthis.com/js/200/addthis_widget.js"></SCRIPT> <!-- AddThis Button END --></TD></TR></TBODY></TABLE>القدس العربى - كشفت صحيفة مصرية الاثنين ان الشرطة صادرت وثائق تتعلق بمحاكمات قتلة الرئيس السابق أنور السادات بعد أيام من وفاته، اعتقادا منها انها تحتوي على أسرار عن عملية الاغتيال التي نفذها إسلاميون متطرفون.

وذكرت صحيفة (المصري اليوم) إن رجال الأمن اقتحموا منزل القاضي عبد الغفار محمد علي واستلوا على جميع الأوراق والتحقيقات التي كان يحتفظ بها طوال حياته ومن بينها وثائق تتعلق بالتحقيقات الخاصة باغتيال السادات التي شارك فيها.

وقالت الصحيفة إن الأمن استولى على الوثائق يوم الجمعة الماضي بعد ساعات قليلة من نشر الصحيفة ذاتها مقابلة مع القاضي سجلت قبل موته صرح خلالها انه يمتلك أسرارا كبيرة وكثيرة حول عملية اغتيال السادات والتحقيقات التي أجرتها إحدى الجهات الأمنية بالحادث.

وأضافت إن قوات كبيرة من الأمن داهمت منزل القاضي في منطقة مصر الجديدة وحاصرته بعدد كبير من السيارات المصفحة واستولت على جميع أوراقه ومستنداته الخاصة التي كان يحتفظ بها ومن بينها مذكراته التي كان قد انتهى من كتابتها قبل وفاته بأيام.

وأشارت الصحيفة إلى أن أجهزة الأمن القت القبض كذلك على أحد أولاد القاضي دون توجيه تهم محددة له.

وكان محمد علي قد أشار في حديثه للصحيفة إلى انه أوصى بعدم الكشف عن الأوراق التي بحوزته إلا بعد وفاته نظراً لخطورتها ولان الظرف السياسي لا يسمح بنشر هذه المعلومات.

واشترك محمد علي بالتحقيقات التي جرت بشأن عملية اغتيال السادات عام 1981 كما انه كان القاضي الذي رأس جلسات محاكمة المتهمين بقتله.

pro mada
01-12-2009, 03:37 AM
لما نشوف الوثائق دي فيها ايه ؟
تسلم ايدك يا باشا

AbOnOrA
01-12-2009, 05:15 AM
هو بصراحة يادكتور حتى لو الوثائق ديه مفيهاش حاجة التصريحات نفسها تخلى النظام يعمل كده لتجنب اى بلبله ممكن تحصل بس انا اللى مستغربله وثائق رسمية زى كده يشيلها قاض فى بيته ليه امال المحكمة لازمتها ايه ولا ده قاض من منازلهم يعنى ptmnlo123per1127

وغريب اوى موضوع الوثائق اللى اوصى متتنشرش الا بعد وفاتة !! طب ما كان سكت خالص احسن ووصى اولاده بكده وخلاص ولو كان شايف ان فيها كلمة حق منشرهاش بنفسة ليه علشان يقابل رب كريم

يا عم ديه عالم تفرس هى كمان بصراحة اهو مات ربنا اعلم بيه بقى

m_o_sakr
01-12-2009, 05:34 AM
أنا بقول ممكن تكون فرقعه اعلاميه او اى حاجه يلهو الناس بيها!!