المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ارشيف احداث عام 2009

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10

Dantes010
06-10-2009, 05:15 PM
انا رأيي من رأيي صلاح عبد النبي
موضوع الحجاب و الخمار و النقاب قتل بحثا و اجنا مش اهل فتوي
الموضوع كله ما يفرقش بتاتا
انما فعلا فيه واحد محترم مش حقول شيخ ازهر ولا بتاع
يقول لواحده انا افهم اكتر منك و من اللي خلفوكي
فين بقي سماحه الدين و حسن الكلمه و طيبه اللسان و الكلام دا
و فيه واحد مؤدب و عنده زوق و لسانه مش سليط مش حقول برضه شيخ ازهر
يقول لواحده امال لو حلوه كنتي عملتي ايه
دا ايه دا؟؟
و هو الدين برضه و الاسلام قاله تتريق علي مخاليق ربنا
دا احنا اتعلمناها في تلاته ابتدائي و في سوره في العربي كنا بناخدها مسيحين و مسلمين
ولا تلمزوا انفسكم و لا تنابزوا بالالقاب
مش دا كلام الدين برضه و المفروض اصغر واحد يعمل بيه لاني دي اخلاق و سلوكيات
لما يجي واحد والله لو كان مين و يتكلم مع اختي او بنتي او امي او مراتي او حتي واحده ماشيه
في الشارع ما اعرفهاش بالشكل
المقزز بتاع شيخ الازهر انا ما اعرفش رد فعلي ممكن يكون عليه عامل ازاي

أنا عاجبني كلامك جدا يا Mr.hazem_khidr وموافق عليه جدا:clapW15:

Dantes010
06-10-2009, 05:19 PM
و الله أذا كــــــــــان الموقف ده حصل فعلأ فيبقى الله يلعـــــــــــــنه ويحشــــــــــره مع قوم فرعون وهامان وأتباعهـــــــــم ..بارب أسترها على البلد دى

لأ يا ابو هيما كدا إنت غلطان إدعيله بالهداية دعاء خالص من قلبك لله

Payoo
06-10-2009, 05:19 PM
الاعلان الاول من طبيب مسلم/قامت الحرب ولم تقعد على الحجاب من انصار المسيخ الدجال الذين يحاربون اوامر الله ويامرون الناس بالفواحش // فرغم انف الجميع ينتصر الله ويبعث انفلوانزا الخنازيرررررر حتى يضعوا الحجاب لكن ماطلوا واتبعوا ماتتلوا الشياطين واستبدلوا الحجاب بالماسك وان المسكات جميعها غير فعال ولكن الفعالية الحقيقية للحجاب يا اهل العلوم اقصد بالحجاب ذللك الشيىء الذى يغطى الانف والفم ويترك مساحة داخله لتنفس سليم وليس بة الروائح الحافظة الكريهة وان المسكات تعيد للانسان جزىء كبير من زفيره ومايحتويه من مخرجات وملثات// وجربوا لبس الحجاب ولبس الماسك وانتم تعرفو الفرق بينهم وحزروا محاربة الله

هل معنى كلامك يا دكتور خيري أن يرتدي الرجال ايضا النقاب بدلا من الماسكات إللي حضرتك بتقول أنها غير فعاله ؟

mtema99
06-10-2009, 08:59 PM
يا ريت الموضوع لا يتطرق لشخص الشيخ

خلينا نحط أسس أولا للحوار

الرجل لا يمثل قيادة الإسلام في مصر و لكنه يمثل أعلي منصب ديني حكومي ، موظف يعني
لا يصح سب الرجل لأنها غيبة و نميمة و لكن النقض للموقف و ليس للإنسان

و بالتالي اللي يعلق يناقش الرأي و ليس الشخص
أنا شخصيا أرفض رأي الشيخ لعدة أسباب
أولا : النقاب مكرمة و فضل و بعض الأئمة أوجبه و لم أسمع إلا منه رفض النقاب و هو ما لم أقتنع به و مخالف لأغلب الأئمة الثقاة
ثانيا: من وجهة نظر دنيوية ، دي حرية شخصية و من حقنا علي الاقل اختيار ملبسنا حتي لو خيمة ، مش غيرنا بيلبس مفيش و محدش بيتكلم ، دي بقي تفرقة و اضطهاد ديني

الفتاة ارتدت النقاب تحسبا لزيارة شيخ الأزهر و هو رجل و ليس من المحارم
و النقاب ليس له علاقة بالجمال ، لأن الجمال ده نسبي و طبعا الرأي و الموقف ده سقطة لأي رجل دين أيا كان موقعه

طيب بما ان الموضوع لن يتطرق الى اشخاص

فانا كده خارج الموضوع

:(

ابو هيما
06-10-2009, 11:56 PM
بدأ مشروع إحلال "الميكروباص" القديم دخول حيز التنفيذ بعد موافقة بنوك مصر والأهلي والإسكندرية وناصر على تمويل مشروع إحلال "الميكروباص" القديم المقرر تطبيقه بداية العام القادم.

وذكرت صحيفة "الشروق" يوم الثلاثاء أن المرحلة الأولى من المشروع ستشهد إستبدال 60 ألف سيارة "ميكروباص" مضى 30 عاماُ أو أكثر على سنة إنتاجها بأخرى جديدة في القاهرة والمحافظات.

وقال يحيى العجمي عضو لجنة السياسات ببنك مصر إن محافظات القاهرة الكبرى ستكون الأولى في تطبيق البرنامج لأنها تستحوذ على أكبر عدد من سيارات الميكروباص ومستخدميه، الذين يصل عددهم إلى مليون راكب يومياَ على مستوى الجمهورية.

ومن المقرر أن تقوم وزارة المالية بعقد إجتماعات مع أصحاب الشركات التي ستقوم بالمشاركة في المشروع لتقديم تسهيلات تساهم في إنجاح المشروع، من بينها تخفيض الجمارك على قطع الغيار ومستلزمات الإنتاج الداخلة في صناعة السيارات، مع تقديم إعفاء ضريبي يتناسب مع المشروع.

وكان مشروع إحلال التاكسي القديم الذي بدأ تطبيقه منذ شهر يوليو قد نجح في تحقيق قفزة في مبيعات الشركات المشاركة في المشروع في وقت كان يسيطر فيه الركود على مبيعات السيارات في مصر.

AbOnOrA
07-10-2009, 12:01 AM
اولا من قال ان الخلاف على النقاب ؟؟ ولا الناس متضايقة علشان النقاب وبس
هو لو كان واحد تانى قال ولا عمل كده مكانش هيبقى خبر اساساً لان اضطهاد المنتقبات والملتزمات فى كل حتة كل يوم وبقى عادى لكن المفزع والموجع ان يكون ده اسلوب الداعية الاكبر والرمز والقدوة ومن هو احد اكابر علماء الازهر حتى ان لم يكن الامام

طب بلاش علشان منزلة العلم الربانى التى لا تعلوها منزلة وبلاش علشان منزلة الازهر وفضل امامتة
خليها علشان انه موظف فى حكومة مدنية ده اسلوب بنى ادم يا اخى ده لو كان مبيض محاره كان اسلوبة هيبقى ارقى من كده

المصيبة فى الفعل المنكر والاسلوب الفظ خاصة ان جاء من شيخ عالم جليل وله مكانه هامة فى المجتمع وصدقونى لو حد فيكم مكان ابو البنت ديه قليل ان مكانش ضربة بالبلغة على سوء ادبه قبل اى شىء

يانهار اسود انا ابعت بنتى منتقبة يقوم ايا كان يقلعها نقابها وينهرها بالشكل ده ويهينها قدام الدنيا كلها ينعل ابو التعليم يا اخى اذا كان كده

لا يا جماعة ديه كده ام الفوضى لما الحقوق والحرمات تنهك بالفظاظة ديه ومن حد فى المكانة ديه يبقى شهيده الحجاب فى اوربا كانت عادى جدا يحصلها كده اذا كان ده تصرف عالم ربانى مع فتاه مسلمة

انا بقى مش عايز اتكلم الا فى الاسلوب والتصرف واحنا مسلمين لا عندنا كهانة ولا عصمة وكل يأخذ منة ويرد وكل يقدح ويجرح ودينا فى علم بس اسمة علم الرجال والثقات وعلم الجرح والتعديل ولا ديه كمان لازم هنتكتم عليها ونحط فى بقنا جزم ونتكلم على النقاب فرض ولا سنة ونسيب الطامة الكبرى

لكن انا هرد سريعاً على بعض التضاربات الواضحة فى حوار الاخوة اللى اتكلمو عن النقاب تحديداً

اولا لازم نفرق بين كون النقاب فرض واجب ام سنة ام عادة فالقول بانة عاده ابتداع لم يسمع به الا حديثاً لكن الخلاف الفقهى كان بين من يقول انه واجب ملزم او انه سنة ومكرمة والاجماع على انه سنة ومكرمة ولا يشترط الوجوب الا من خشية الفتنة

فليه عمالين نجادل فى انه فرض ولازم يا اخى انا مقتنع بالنقاب واحترم كل المنتقبات لكن زوجتى مش منتقبة وابنتى مش هخليها تنتقب الا لو هما حبو ده مش همنعهم برضو

اى انسان متحضر المفروض ميهاجمش النقاب بالعدوانية ديه ويتعامل معاه على انه حرية شخصية وزى ما فيه حدود للحرية الشخصية فيه حدود للانفلات او التطرف

كمان موضوع النقاب فى المعاملات الرسمية ده محسوم من زمان ومفهوم ان اى سيده منتقبة يجوز انها تكشف عن وجهها فى التعاملات الرسمية خاصة لو فيه ست تتولى الشكف عنها وان تعزر تكشفة لرجل لان الغرض من النقاب ليس المنع على الاطلاق كما هو مفهوم فى الحج مثلا
فياريت الناس تفهم ان النقاب مش لازم يكون تزمت وتعنت كما يشاع

واخيرا الناس اللى بتدافع عن التدخل الحكومى فى النقاب ليه مبتطالبش تدخل حكومى فى التعرى برضو ليه مفيش عندنا حملات منظمة من الحكومة زى ما فى دول عربية تشجع الشباب على الاخلاق والفضائل ليه ميقدرش اى ممثل حكومى يتعرض او ينهر واحدة مبالغة فى الانفلات فى اى حته
طبعا ميقدرش والا المنظمات الحقوقية والهيمنة الامريكية هتقصف رقبتة لكن يتجرؤن على المنتقبات !

حسبى الله ونعم الوكيل

salahabdelnabi
07-10-2009, 12:19 AM
لا فض فوك يا وائل

medium
07-10-2009, 12:20 AM
مبروك لمصر
عقبال الملاكى

AbOnOrA
07-10-2009, 12:23 AM
يعنى ايه يا بايو الجملة ديه معلش انا مش بتكلم بشكل شخصى بس عايز اعبر عن رفضى للمبداء نفسة

ويصلح للمرأة التي تعتزل الدنيا ولا تخرج من منزلها
يعنى واحدة عايزة تعتزل الدنيا وقاعدة فى بيتها هتلبس نقاب ليه اساساً ما هى قاعدة فى البيت !!

وليه متنفعش تكون مدرسة او موظفة او حتى بياعة خضار فى الشارع ليه ؟ ما هى حره مش عايزة تبين وشها هى حره يمكن عندها برص ولا تشنجات بتخليها تغمز للناس يمكن وشها محروق يمكن جميلة ومش عايز تكون فتنة انت مالك هى لو موظفة ولا بياعة خضار حتى ليك عندها ايه غير مصلحتك تاخدها وتمشى

واحدة منتقبة اضطرت تخرج من بيتها تقضى حاجة ولا تزور اهلها ولا حتى اضطرتها الظروف للعمل عايزين تقعدوها فى البيت ليه

طيب بلاش ممكن حد يجاوبنى على السؤال ده
نفترض ان شيخ الازهر صح ميه فى المية وكلامه قبس من الهداية والاصلاح
وانا بقى راجل ماشى على المذهب الهندوفمتواسلامى (اى حاجة مش مهم المهم ان المذهب ده يقضى بشهادة ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله وبنقيم الفرائض وكل شىء بس احنا مقتنعين بوجوب (شوف بقول وجوب مش انه سنة ومكرمة ) بوجوب النقاب
هو مذهبى كده اعتقادى كده دماغى كده
هتكفرنى علشان مقتنع بوجوب النقاب
هتهجرنى من البلد
هتجبرنى انى اخلع النقاب عن اهلى

ده انت لو عملت حاجة من دول تبقى خرجت عن الدين والعرف والقانون كمان

يااخى ده العالم بينادى بحرية المثليين وهنا محدش يقدر يرفع عينة فى واحدة رقاصة حتى يقولها انتى رقاصة واطية بالعكس بيقولو احنا بنأدى رسالة ومهنتنا زى الطب وبتروح تحج عادى وتعمل موائد رحمن

فيه ايه يا جماعة هى الدنيا اتقلب حالها للدرجة دى ؟

salahabdelnabi
07-10-2009, 12:52 AM
برضه بكررها مرة تانية

لافض فوك يا وائل

ahamed7405
07-10-2009, 01:33 AM
هو لو كان واحد تانى قال ولا عمل كده مكانش هيبقى خبر اساساً لان اضطهاد المنتقبات والملتزمات فى كل حتة كل يوم وبقى عادى لكن المفزع والموجع ان يكون ده اسلوب الداعية الاكبر والرمز والقدوة ومن هو احد اكابر علماء الازهر حتى ان لم يكن الامام

طب بلاش علشان منزلة العلم الربانى التى لا تعلوها منزلة وبلاش علشان منزلة الازهر وفضل امامتة
خليها علشان انه موظف فى حكومة مدنية ده اسلوب بنى ادم يا اخى ده لو كان مبيض محاره كان اسلوبة هيبقى ارقى من كده

المصيبة فى الفعل المنكر والاسلوب الفظ خاصة ان جاء من شيخ عالم جليل وله مكانه هامة فى المجتمع وصدقونى لو حد فيكم مكان ابو البنت ديه قليل ان مكانش ضربة بالبلغة على سوء ادبه قبل اى شىء

يانهار اسود انا ابعت بنتى منتقبة يقوم ايا كان يقلعها نقابها وينهرها بالشكل ده ويهينها قدام الدنيا كلها ينعل ابو التعليم يا اخى اذا كان كده

لا يا جماعة ديه كده ام الفوضى لما الحقوق والحرمات تنهك بالفظاظة ديه ومن حد فى المكانة ديه يبقى شهيده الحجاب فى اوربا كانت عادى جدا يحصلها كده اذا كان ده تصرف عالم ربانى مع فتاه مسلمة

انا بقى مش عايز اتكلم الا فى الاسلوب والتصرف واحنا مسلمين لا عندنا كهانة ولا عصمة وكل يأخذ منة ويرد وكل يقدح ويجرح ودينا فى علم بس اسمة علم الرجال والثقات وعلم الجرح والتعديل ولا ديه كمان لازم هنتكتم عليها ونحط فى بقنا جزم ونتكلم على النقاب فرض ولا سنة ونسيب الطامة الكبرى

لكن انا هرد سريعاً على بعض التضاربات الواضحة فى حوار الاخوة اللى اتكلمو عن النقاب تحديداً

اولا لازم نفرق بين كون النقاب فرض واجب ام سنة ام عادة فالقول بانة عاده ابتداع لم يسمع به الا حديثاً لكن الخلاف الفقهى كان بين من يقول انه واجب ملزم او انه سنة ومكرمة والاجماع على انه سنة ومكرمة ولا يشترط الوجوب الا من خشية الفتنة

فليه عمالين نجادل فى انه فرض ولازم يا اخى انا مقتنع بالنقاب واحترم كل المنتقبات لكن زوجتى مش منتقبة وابنتى مش هخليها تنتقب الا لو هما حبو ده مش همنعهم برضو

اى انسان متحضر المفروض ميهاجمش النقاب بالعدوانية ديه ويتعامل معاه على انه حرية شخصية وزى ما فيه حدود للحرية الشخصية فيه حدود للانفلات او التطرف

كمان موضوع النقاب فى المعاملات الرسمية ده محسوم من زمان ومفهوم ان اى سيده منتقبة يجوز انها تكشف عن وجهها فى التعاملات الرسمية خاصة لو فيه ست تتولى الشكف عنها وان تعزر تكشفة لرجل لان الغرض من النقاب ليس المنع على الاطلاق كما هو مفهوم فى الحج مثلا

واخيرا الناس اللى بتدافع عن التدخل الحكومى فى النقاب ليه مبتطالبش تدخل حكومى فى التعرى برضو ليه مفيش عندنا حملات منظمة من الحكومة زى ما فى دول عربية تشجع الشباب على الاخلاق والفضائل ليه ميقدرش اى ممثل حكومى يتعرض او ينهر واحدة مبالغة فى الانفلات فى اى حته
طبعا ميقدرش والا المنظمات الحقوقية والهيمنة الامريكية هتقصف رقبتة لكن يتجرؤن على المنتقبات !

حسبى الله ونعم الوكيل

يعنى ايه يا بايو الجملة ديه معلش انا مش بتكلم بشكل شخصى بس عايز اعبر عن رفضى للمبداء نفسة

يعنى واحدة عايزة تعتزل الدنيا وقاعدة فى بيتها هتلبس نقاب ليه اساساً ما هى قاعدة فى البيت !!

وليه متنفعش تكون مدرسة او موظفة او حتى بياعة خضار فى الشارع ليه ؟ ما هى حره مش عايزة تبين وشها هى حره يمكن عندها برص ولا تشنجات بتخليها تغمز للناس يمكن وشها محروق يمكن جميلة ومش عايز تكون فتنة انت مالك هى لو موظفة ولا بياعة خضار حتى ليك عندها ايه غير مصلحتك تاخدها وتمشى

واحدة منتقبة اضطرت تخرج من بيتها تقضى حاجة ولا تزور اهلها ولا حتى اضطرتها الظروف للعمل عايزين تقعدوها فى البيت ليه

وانا بقى راجل ماشى على المذهب الهندوفمتواسلامى (اى حاجة مش مهم المهم ان المذهب ده يقضى بشهادة ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله وبنقيم الفرائض وكل شىء بس احنا مقتنعين بوجوب (شوف بقول وجوب مش انه سنة ومكرمة ) بوجوب النقاب
هتهجرنى من البلد

يااخى ده العالم بينادى بحرية المثليين وهنا محدش يقدر يرفع عينة فى واحدة رقاصة حتى يقولها انتى رقاصة واطية بالعكس بيقولو احنا بنأدى رسالة ومهنتنا زى الطب وبتروح تحج عادى وتعمل موائد رحمن

اقسم بالله يا ابونار اتى مش قادر اكتب اى تعليق بعد كلامك ده الا بارك الله فيك و جزاك الله خيرا

أدعوا اخواني في المنتدى بأن يواجهوا هذه الحملة ، بتكثيف المواضيع المثبته للأخوات فيما يدور حول النقاب

حسبيى الله و نعم الوكيل

ahamed7405
07-10-2009, 01:36 AM
تعليقا على الحدث::من قناة الحكمه الفضائية

إذا كان النقاب عبادة... فلماذا لانعمل بها؟

وإذا كان عادة..فما المشكلة أن يتمسك الناس بعادة طيبة و قد تمسك بها أطهر الناس وهم أزواج النبى صلى الله عليه وسلم و أزواج الصحابة؟

وإذا كان لبسا عاديا اختارته الفتاة بحريتها و إرادتها... فلماذا تمنع منه؟

أليس هذامن الحرية الشخصية؟

وإذا كان محل اختلاف فقهى ..فما وجه الإنكار علي ارتدائه؟

وإذا كان على الفتاة ألا تترك النقاب فى حضرة الفتيات...أليس شيخ الأزهر و الوفد المرافق معه رجالا تحتجب منهم الفتيات؟

وهل هكذا تُشجع الفتيات على الدين فى معاهد الأزهر التى يفترض فيها أن تحمل هم الدين و الدعوة؟

وإذا كانت الفتاة غير جميلة كما أشار الشيخ...فهل يحظر النقاب على غير الجميلات؟

وهل مقدار العلم بالدين يكون بالدرجة الوظيفية؟

وما الأولى بالمنع:ارتداء النقاب أو ارتداء اللبس السافر الذى امتلأت به محلات الملابس وانتشر فى كل مكان؟

وهل صارت أزمة الأمة الآن تنحصر فى الفتيات المنتقبات والمعلمات المنتقبات؟

ولماذا يسمح بارتداء كمامات أنفلونزا الخنازير التى تغطى نصف الوجه بينما يحظر ارتداء النقاب؟

أليس فى الأمر تناقض؟!!!!

AbOnOrA
07-10-2009, 01:37 AM
انا مش فاهم يعنى الميكروباصات الاترامكو اللى شغالة بالاجره النفر بنص جنية ديه هحولوها عربيات جديدة وبالتقسيط كمان هتبقى الاجره كام يعنى

ياناس ديه خدمة عامة فى بلد فيه كثافة سكانية ودخول تحت خط الفقر يبقى ندعم القطاع العام مش نبيع ميكروباصات بالتقسيط نفكر فى مصلحة البنى ادمين مش مصلحة التجار والبنوك وبس

الميكروباصات مش عايزة احلال عايزة دعم وتوفير بدائل بادارة منظمة واشراف حكومى ومرورى حقيقى وحازم قبل الاحلال

cairo2005
07-10-2009, 02:35 AM
سؤال خطر على بالي حالا
سيد طنطاوي لو كانت البنت دي بنت رئيس الوزارة ولا بنت وزير او رئيس امن الدولة او او او او وهو اكيد اعلم بالدين منها ومن اهلها هل كان هيقولها انا افهم في الدين اكتر منك ومن اللى خلفوكي
ولا هو بيخبط في البنت وخلاص علشان عارف ان المعاهد الازهرية لا يدخلها الان عادة الا ولاد الناس الغلابة

وايه الاسلوب اللى بيكلم بيه البنت ده اسلوب يخرج عن كل قواعد الاسلام في الاخلاق والاداب ويصل لمستوي العربجية

ولو كان النقاب عادة فهي حرة ما دامت لا تضر الاخرين

والله والله والله لو بنتي انا واتعمل فيها زي البنت دي وانا موجود ما كنت اتورعت عن انى اضربه ولو مكنتش موجود كنت هدور عليه علشان اضربه

mr/medo
07-10-2009, 02:56 AM
يااااااااااااااااه يا أسلام يا شاهين !!!! دا كأنك كنت معانا على الخط أمبارح أنا و وائل مجدي ههههه أتصلت به أمبارح عشان الموضوع ده بالتحديد بعد ما قرأته في المصري اليوم وأتناقشنا فيه كتير قوي وطبعا كل منا كان له راي مختلف عن التاني

وجهة نظري أن النقاب لا يصلح للمراة التي تنزل إلى المجتمع وتحتك بصفة يومية كالموظفه والمدرسة المهندسة و المرأة التي تقود سيارة و .... و...... إلى آخره من هذه الأحتكاكات التي توجب على الشخص أن تكون هويته معروفة لدى جميع المتعاملين معه

ويصلح للمرأة التي تعتزل الدنيا ولا تخرج من منزلها

أما عن رأي الدين فقد نفى الكثير من العلماء وجوب النقاب للمرأة المسلمة وهناك أراء الكثير والكثير من العلماء بعدم إقرار النقاب وبينوا أنه كان موجود من قبل الأسلام لدى البدو وحتى الأن

أم الآية التي أختلف عليها الكثيرون في تفسيرها فهي تقول
" وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوْ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنْ الرِّجَالِ أَوْ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ " سورة النور / 31
فلدينا تفسير أبن كثير يقول فيه
وَمَا لَا يُمْكِن إِخْفَاؤُهُ قَالَ بِقَوْلِ اِبْن مَسْعُود الْحَسَن وَابْن سِيرِينَ وَأَبُو الْجَوْزَاء وَإِبْرَاهِيم النَّخَعِيّ وَغَيْرهمْ وَقَالَ الْأَعْمَش عَنْ سَعِيد بْن جُبَيْر عَنْ اِبْن عَبَّاس : " وَلَا يُبْدِينَ زِينَتهنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا " قَالَ : وَجْههَا وَكَفَّيْهَا وَالْخَاتَم .
ولدينا تفسير الطبري وقال
حَدَّثَنَا الْقَاسِم , قَالَ : ثنا الْحُسَيْن , قَالَ : ثني حَجَّاج , قَالَ : ثنا مُحَمَّد بْن الْفَضْل , عَنِ الْأَعْمَش , عَنْ مَالِك بْن الْحَارِث , عَنْ عَبْد الرَّحْمَن بْن زَيْد , عَنِ ابْن مَسْعُود : <ather><quran>{ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا } </quran>قَالَ : هُوَ الرِّدَاء . </ather>وَقَالَ آخَرُونَ : الظَّاهِر مِنْ الزِّينَة الَّتِي أُبِيحَ لَهَا أَنْ تُبْدِيه : الْكُحْل , وَالْخَاتَم , وَالسِّوَارَانِ , وَالْوَجْه . ذِكْر مَنْ قَالَ ذَلِكَ : 19649

وقال أيضا
حَدَّثَنَا ابْن بَشَّار , قَالَ : ثنا أَبُو عَاصِم , قَالَ : ثنا سُفْيَان , عَنْ عَبْد اللَّه بْن مُسْلِم بْن هُرْمُز , عَنْ سَعِيد بْن جُبَيْر , فِي قَوْله : <ather><quran>{ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتهنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا } </quran>قَالَ : الْوَجْه وَالْكَفّ

حَدَّثَنِي عَلِيّ بْن سَهْل , قَالَ : ثنا الْوَلِيد بْن مُسْلِم , قَالَ : ثنا أَبُو عَمْرو , عَنْ عَطَاء فِي قَوْل اللَّه : <ather><quran>{ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتهنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا } </quran>قَالَ : الْكَفَّانِ وَالْوَجْه . </ather>19654 -

حَدَّثَنِي عَلِيّ , قَالَ : ثنا عَبْد اللَّه , قَالَ : ثني مُعَاوِيَة , عَنْ عَلِيّ , عَنِ ابْن عَبَّاس , قَوْله : <ather><quran>{ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتهنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا } </quran>قَالَ : وَالزِّينَة الظَّاهِرَة : الْوَجْه , وَكُحْل الْعَيْن , وَخِضَاب الْكَفّ , وَالْخَاتَم ; فَهَذِهِ تَظْهَر فِي بَيْتهَا لِمَنْ دَخَلَ مِنْ النَّاس عَلَيْهَا . </ather>19656

وعن رسول الله قال
. </ather>قَالَ قَتَادَة : وَبَلَغَنِي أَنَّ النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : <hadith>" لَا يَحِلّ لِامْرَأَةٍ تُؤْمِن بِاللَّهِ وَالْيَوْم الْآخِر أَنْ تُخْرِج يَدهَا إِلَّا إِلَى هَا هُنَا " . وَقَبَضَ نِصْف الذِّرَاع . </hadith>19657 -

وعن رسول الله أيضا قالت عائشة
وَقَالَتْ عَائِشَة : <ather>الْقُلْب وَالْفَتْخَة , </ather>قَالَتْ عَائِشَة : <hadith>دَخَلَتْ عَلَيَّ ابْنَة أَخِي لِأُمِّي عَبْد اللَّه بْن الطُّفَيْل مُزَيَّنَة , فَدَخَلَ النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , فَأَعْرَضَ , فَقَالَتْ عَائِشَة : يَا رَسُول اللَّه إِنَّهَا ابْنَة أَخِي وَجَارِيَة . فَقَالَ : " إِذَا عَرَكَتِ الْمَرْأَة لَمْ يَحِلّ لَهَا أَنْ تُظْهِر إِلَّا وَجْههَا , وَإِلَّا مَا دُون هَذَا " , وَقَبَضَ عَلَى ذِرَاع نَفْسه , فَتَرَكَ بَيْن قَبْضَته وَبَيْن الْكَفّ مِثْل قَبْضَة أُخْرَى

والقول الفصل لكل هذه الأراء هو رأي الطبري نفسه بعد ان جمع كل الأراء التي توجب كشف الوجه واليدين للمراة كما ذكر رسول الله صلى الله عليه وسلم
-حَدَّثَنِي ابْن عَبْد الرَّحِيم الْبَرْقِيّ , قَالَ : ثنا عُمَر بْن أَبِي سَلَمَة , قَالَ : <ather>سُئِلَ الْأَوْزَاعِيّ عَنْ : <quran>{ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتهنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا } </quran>قَالَ : الْكَفَّيْنِ وَالْوَجْه . </ather>19662 - حَدَّثَنَا عَمْرو بْن بُنْدُق , قَالَ ثنا مَرْوَان , عَنْ جُوَيْبِر , عَنْ الضَّحَّاك فِي قَوْل : <ather><quran>{ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتهنَّ } </quran>قَالَ الْكَفّ وَالْوَجْه . </ather>وَقَالَ آخَرُونَ : عَنَى بِهِ الْوَجْه وَالثِّيَاب . ذِكْر مَنْ قَالَ ذَلِكَ : 19663 - حَدَّثَنَا ابْن عَبْد الْأَعْلَى , قَالَ : ثنا الْمُعْتَمِر , قَالَ : قَالَ يُونُس <ather><quran>{ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتهنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا } </quran>قَالَ الْحَسَن : الْوَجْه وَالثِّيَاب . </ather>* - حَدَّثَنَا ابْن بَشَّار , قَالَ ثنا ابْن أَبِي عَدِيّ , وَعَبْد الْأَعْلَى , عَنْ سَعِيد , عَنْ قَتَادَة , عَنِ الْحَسَن , فِي قَوْله : <ather><quran>{ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتهنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا } </quran>قَالَ : الْوَجْه وَالثِّيَاب . </ather>وَأَوْلَى الْأَقْوَال فِي ذَلِكَ بِالصَّوَابِ : قَوْل مَنْ قَالَ : عُنِيَ بِذَلِكَ الْوَجْه وَالْكَفَّانِ , يَدْخُل فِي ذَلِكَ إِذَا كَانَ كَذَلِكَ الْكُحْل , وَالْخَاتَم , وَالسِّوَار , وَالْخِضَاب . وَإِنَّمَا قُلْنَا ذَلِكَ أَوْلَى الْأَقْوَال فِي ذَلِكَ بِالتَّأْوِيلِ ; لِإِجْمَاعِ الْجَمِيع عَلَى أَنَّ عَلَى كُلّ مُصَلٍّ أَنْ يَسْتُر عَوْرَته فِي صَلَاته , وَأَنَّ لِلْمَرْأَةِ أَنْ تَكْشِف وَجْههَا وَكَفَّيْهَا فِي صَلَاتهَا , وَأَنَّ عَلَيْهَا أَنْ تَسْتُر مَا عَدَا ذَلِكَ مِنْ بَدَنهَا إِلَّا مَا رُوِيَ عَنِ النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ أَبَاحَ لَهَا أَنْ تُبْدِيه مِنْ ذِرَاعهَا إِلَى قَدْر النِّصْف . فَإِذْ كَانَ ذَلِكَ مِنْ جَمِيعهمْ إِجْمَاعًا , كَانَ مَعْلُومًا بِذَلِكَ أَنَّ لَهَا أَنْ تُبْدِي مِنْ بَدَنهَا مَا لَمْ يَكُنْ عَوْرَة كَمَا ذَلِكَ لِلرِّجَالِ ; لِأَنَّ مَا لَمْ يَكُنْ عَوْرَة فَغَيْر حَرَام إِظْهَاره . وَإِذَا كَانَ لَهَا إِظْهَار ذَلِكَ , كَانَ مَعْلُومًا أَنَّهُ مِمَّا اسْتَثْنَاهُ اللَّه تَعَالَى ذِكْره بِقَوْلِهِ : <quran>{ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا } </quran>لِأَنَّ كُلّ ذَلِكَ ظَاهِر مِنْهَا.

وأيد القرطبي كشف الوجه واليدين للمرأة عملا بتوصية رسول الله ص لعائشة
وَزَادَ اِبْن جُبَيْر الْوَجْه . وَقَالَ سَعِيد بْن جُبَيْر أَيْضًا وَعَطَاء وَالْأَوْزَاعِيّ : الْوَجْه وَالْكَفَّانِ وَالثِّيَاب . وَقَالَ اِبْن عَبَّاس وَقَتَادَة وَالْمِسْوَر بْن مَخْرَمَة : ظَاهِر الزِّينَة هُوَ الْكُحْل وَالسِّوَار وَالْخِضَاب إِلَى نِصْف الذِّرَاع وَالْقِرَطَة وَالْفَتَخ ; وَنَحْو هَذَا فَمُبَاح أَنْ تُبْدِيه الْمَرْأَة لِكُلِّ مَنْ دَخَلَ عَلَيْهَا مِنْ النَّاس . وَذَكَرَ الطَّبَرِيّ عَنْ قَتَادَة فِي مَعْنَى نِصْف الذِّرَاع حَدِيثًا عَنْ النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , وَذَكَرَ آخَر عَنْ عَائِشَة رَضِيَ اللَّه عَنْهَا عَنْ النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ : ( لَا يَحِلّ لِامْرَأَةٍ تُؤْمِن بِاَللَّهِ وَالْيَوْم الْآخِر إِذَا عَرَكَتْ أَنْ تُظْهِر إِلَّا وَجْههَا وَيَدَيْهَا إِلَى هَاهُنَا ) وَقَبَضَ عَلَى نِصْف الذِّرَاع . قَالَ اِبْن عَطِيَّة : وَيَظْهَر لِي بِحُكْمِ أَلْفَاظ الْآيَة أَنَّ الْمَرْأَة مَأْمُورَة بِأَلَّا تُبْدِي وَأَنْ تَجْتَهِد فِي الْإِخْفَاء لِكُلِّ مَا هُوَ زِينَة , وَوَقَعَ الِاسْتِثْنَاء فِيمَا يَظْهَر بِحُكْمِ ضَرُورَة حَرَكَة فِيمَا لَا بُدّ مِنْهُ , أَوْ إِصْلَاح شَأْن وَنَحْو ذَلِكَ . فَ " مَا ظَهَرَ " عَلَى هَذَا الْوَجْه مِمَّا تُؤَدِّي إِلَيْهِ الضَّرُورَة فِي النِّسَاء فَهُوَ الْمَعْفُوّ عَنْهُ .

أما راي الجلالين فلم يختلف ايضا عن راي العلماء الأفاضل في تلك المسالة حين قال بعد جهد البحث والمعرفة
وَإِنَّمَا قُلْنَا ذَلِكَ أَوْلَى الْأَقْوَال فِي ذَلِكَ بِالتَّأْوِيلِ ; لِإِجْمَاعِ الْجَمِيع عَلَى أَنَّ عَلَى كُلّ مُصَلٍّ أَنْ يَسْتُر عَوْرَته فِي صَلَاته , وَأَنَّ لِلْمَرْأَةِ أَنْ تَكْشِف وَجْههَا وَكَفَّيْهَا فِي صَلَاتهَا , وَأَنَّ عَلَيْهَا أَنْ تَسْتُر مَا عَدَا ذَلِكَ مِنْ بَدَنهَا إِلَّا مَا رُوِيَ عَنِ النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ أَبَاحَ لَهَا أَنْ تُبْدِيه مِنْ ذِرَاعهَا إِلَى قَدْر النِّصْف

وأرى بعد قول رسول الله صلى الله عليه وسلم فليس هناك مجال لفرض النقاب
وبعد شرح كل هؤلاء العلماء الأفاضل القدماء الذين لم يختلطوا بمجتمعنا الحالي ولا حتى السابق ولم يكونوا موظفين حكوميين لكي نشكك في كلامهم

شكرا

بص يا استاذ بايو القضيه اساسا ليست ان النقاب فرض او عادة او سنه ، او انك مقتنع به او لا ، القضية انك تفرض رأيك على الناس وتجبرهم يابسوا ايه وميلبسوش ايه ، لان دا اعتداء سافر على الحرية الشخصية للانسان ، وطريقة همجية ودكتاتورية لفرض رأيك على الاخرين .
وبالقياس على الطريقة دى يبقى سيخ الازهر كان لازم يجبر المتبرجات اصحاب الاجساد العاريه انهم يحتشموا ويرتدوا الحجاب . وبالعكس لو عمل كدا هيبقى ليه مبرر ومبرر قوى كمان ، لان اللى بيمشوا بجسمهم عارى يعتبروا مخالفين للاداب العامة والنظام العام ويشيعوا الفاحشه فى الارض وياتوا بافعال من شأنها انها تهدد امن المجتمع لان انت فى بلد بتعانى من ازمة عنوسه وتاخر سن الزواج .....

يعنى فى مبررات كتييييييييير اوى انك تمنع التبرج ، لكن مفيش ولا مبرر انك تمنع زى العفه .

الموقف دا بيوضح مدى انهيار المؤسسه الدينيه المصرية ، ومدى تردى اوضاعها وانسحاب البساط من تحت قدميها وفقدها للدور الذى يجب ان تكون عليه .

فالازهر بعد ان كان منارة للاسلام والمسلمين على مدة مئات السنين ؛ اصبخ مثل الشيخ الكهل المريض طريح الفراش وتنتابه الامراض فى كل مكان فى جسده تماما مثل شيخه .

رحمة الله على الازهر وعلى شيخ الازهر

</hadith>

كومندا
07-10-2009, 03:01 AM
مهوا هما دول يابو نوره اللى شربوا من نيلها ... الدنيا كلها كانت عامله تخفيضات جامده على اسعار السياره لدرجة انى سمعت ان فى شركه بتقول اشترى عربيه وخد التانيه هديه واحنا هنا بيزودوا الاسعار علينا ويقول اصل الدولار مش عارف ايه ويطلع 3 نصبين فى العاشره مساء يقول اللى الناس متعرفوش بقا ان العربيات هتزيد اكتر كمان من الاول شغال استهبال وسرقه وحرق دم وولاء الحكومه الاول لرجال الاعمال اللى كلهم بقوا وزراء ومسكين مناصب مهمه
بلد بنت تتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت وحسبيى الله ونعم الوكيل

Dr/Mohammed
07-10-2009, 03:08 AM
فعلا بلد بنت تيييييييييييت

mr/medo
07-10-2009, 03:15 AM

حسبى الله ونعم الوكيل

هتهجرنى من البلد

السبب يا استاذ وائل هو فوبيا او ارتكاريا الوهابيه .
للاسف ان الازهر انسحب تماما من الساحه الدينية واهتم بحاجات تانيه كتير غير الاسلام او المسلمين او الدعوة وترك الساحه مرتع لتيارات زى الوهابيه والشيعه والقرآنيين وغيرهم وغيرهم -- بغص النظر عن الاتفاق او الاختلاف مع التيارات دى -- .
وطبعا كل دا نتيجة تدخل الدولة فى كل كبيرة او صغيره فى شئون الازهر لدرجه ان فى شيوخ بقيوا بيشتغلوا مع الامن وبياخدوا تعليماتهم من الامن ، ويا ويلك يا سواد ليلك لو قلت حاجه غلط .
وطبعا فى حاجات كتير بتبين الكلام دا يعنى اى حاجه عايزها الدوله بتلاقى فى متطوعين ازهريين بيدافعوا عنها وباستماته يعنى على سبيل المثال الختان ورفع سن الزواج وغيرهم وغيرهم .

mr/medo
07-10-2009, 03:20 AM
لو سمحتوا يا جماعه عايزين نعمل نقطة نظام فى الموضوع . الموضوع مش معمول علشان نناقش قضية النقاب او الحجاب لكن الموضوع معمول علشان نناقش تصرف شيخ الازهر فى حد ذاته وانه ازاى يجبر فتاه على خلع نقابها وانه ينهرها بالطرية السيئه دى .

فرجاء لا تاخذوا الموضوع فى منحى مختلف وتخرجونا عن القضية الاساسية .

وشكرا

mr/medo
07-10-2009, 03:44 AM
لآخر مره سأعيد كلامى بطريقة أخرى ! طبعآ الخبر مفاجأه للناس ونزل على رؤوسهم كالصاعقه !

ولكنى لم أفاجىء لآنى أعرف هذه المعلومه من زماااااان وأكيد برده بتوع الصحف عارفينها من زمان

ولما جت الفرصه لم يتوانوا عن نشرها ! ولذلك أيضا سهل على تصديقها أكثر من تكذيبها !

قلت وأكرر أن النائب العام من حقه منع النشر فى الحالات اللى زى دى أو تكذيب الخبر حتى

لاتحصل بلبله بين الناس ! وحتى لا تسوء سمعتنا بالخارج ! يعنى ممكن تتطبخ ببساطه !

على فكره الجريده نشرت أسماء ثلاثه نور وأبوالنجا والوزير ! ( مش الوزير اياه برده ) !

نور الشريف أول فيلم عمله اسمه ( السراب ) و الآخير ( ليلة البيبى دول ) والبدايه مثل النهايه

بس دلوقت أصبح أكثر نضوجآ وأكثر بجاحه ! أخيرآ لى زميل فى العمل ولا أقول صديق !

له أخ توفاه الله كان مشهورآ ويعمل بالوسط الفنى وحكى لى حكايات عن كل ( وأكرر ) كل

الفنانين والفنانات الآحياء منهم والآموات يشيب لها الكتاكيت قبل الولدان ! و مدعمه بوقائع

وصور ! وعندكم كتاب ( اعتماد خورشيد ) علشان تعرفوا ايه همه الفنانين وتداخل الفن مع

السياسه ! لذلك أنا لا مندهش ولا مهتم ولا بأشهر بأحد ولن أكتب فى هذا الموضوع ثانية !

وانا لمنتظرون ! مع يقينى ان حتى لو الكلام ده طلع صحيح فسيتم التغطية عليه لآن فيه احتمال

تنكشف شخصيات أخرى ! على رأى ياسر عرفات شاء من شاء وأبى من أبى !

Dr. Bolbolan :waving:
حضرتك جيبت الخلاصة يا دكتور .

hazem_khidr
07-10-2009, 04:11 AM
انا مع الاحلال للميكروباصات لانها بصراحه شئ مقزز و عوادم و ارف
و بعدين الميكروباص مش بيكسب شويه
و الترامكو دا بالذات ركوبه غير ادميه و صهد طالع جوه الكابينه و حاجه مسخره
لو مكنش الميكورباص بيكسب كويس مكنتش النمر بتاعه تتباع لوحدها ب 60 الف جنيه
تلاقي عربيه خربانه زي الترامكو و صاحبها طالب فيها 80 الف علشان ترخيص اجره
خليهم يدفعوا شويه و يشغلوا سواقين بجد علي الميكروباصات مش شويه عيال 15 سنه
سايق العربيه و صاحب العربيه سايبه علشان العربيه اساسا خرده و لو اتخبطط مش حيزعل
و طز في الشخص اللي راكب ملاكي و عربيته تتخبط بسبب روعنه السواقين
بس فعلا لازم وقفه قويه من الحكومه و المرور علشان يلتزموا بخط السير
و الاجره المقرره
واللي عاجبه عاجبه و اللي مش عاجبه يبيع نمر عربيته ب 60 الف و يشوف له اي حاجه يعملها

AbOnOrA
07-10-2009, 04:19 AM
ياريت يا حازم بس المصيبة ان الميكروباصات القديمة هتفضل موجودة

mtema99
07-10-2009, 05:05 AM
ياترى يابلد موديانا على فين

حرام عليكم

مش هي اللي موديانا

احنا اللي بنوديها للهاويه

اكيد مش هي اللي موديانا

ديه في يوم من الايام علمت الائمه الاسلام و ربت المسيح عيسى بن مريم

و حاربت و دافعت عن الديانات و المبادىء

ديه البلد اللي صراعها الديني الداخلي فالاسر الحديثه ادى الى انهيارها العسكري

ديه البلد اللي الرسول عليه الصلاه و السلام و انبياء كثر دعوا لشعبها

فمليون مليار تلريليون كوادرليون زيريون الميه مش هي السبب

السبب بسيط كلا يبدا بنفسه و اهله و اهل بيته و اصدقائه و هكذا

إن الله لا يغير ما بقوماً حتى يغيروا ما بأنفسهم

hazem_khidr
07-10-2009, 05:11 AM
ماهي دي المشكله بقي
بسبب شويه حساله من هيئه الشرطه سواء عساكر او امناء شرطه او حتي ضباط
بياخدوا فلوس من العيال دي اللي ما يصحش يتقال عليهم سواقين بالمره
افهم عربيه زي دي ماشيه ازاي و عدت من الفحص الفني ازي و سمحوا لها ازاي تمشي وسط العربيات!!!
لا فرامل ولا امان و لا راحه للركاب اللي المفروض بيدفعوا في اقل مشوار 75 و 100 قرش علي الاقل
انا بصراحه مش بشفق علي اي مالك لسياره اجره
لانه بيكسب كويس و المفروض من المكسب دا يجدد عربيته و يخليها كويسه
مش كل همه ان العربيه تبقي اتنين و تلاته و اربعه و بتحصل و بيبقوا فخورين بكده
انهم بيوفروا علشان عربياته تزيد في الموقف
ماهو كل الميكروباصات التويوتا اللي شغاله محافظات كلها قسط و قسطها مش اقل من 3000 جنيه
و بتسدد اقساطها و شغاله زي الفل و داخل البلد برضه بيشتغل كويس
يعني لما يخففوا الاقساط حتبقي العمليه سهله و الناس تركب مواصله محترمه
و كل واحد يمشي خايف علي العربيه الزيرو اللي راكبها بدل شغل البلطجه بتاعهم دا

Dantes010
07-10-2009, 06:45 AM
أحب أشكر أبو نورا وأقول لله درك يا أبا نورا
حضرتك جبت من الآخر وقلت كل ما هو مفيد جزاك الله كل خير

Payoo
07-10-2009, 10:35 AM
<TABLE style="BORDER-COLLAPSE: collapse" id=table32 border=0 cellPadding=3 width="100%"><TBODY><TR><TD vAlign=top>إحالة صحفيى «البلاغ» للمحاكمة الجنائية بتهمة الطعن فى أعراض نور الشريف وأبوالنجا والوزير

كتب أحمد شلبى ٧/ ١٠/ ٢٠٠٩</TD></TR></TBODY></TABLE>
<TABLE style="BORDER-COLLAPSE: collapse" border=0 cellSpacing=0 cellPadding=5 align=right><TBODY><TR><TD dir=rtl vAlign=top align=middle>أمر المستشار عبدالمجيد محمود، النائب العام، بإحالة رئيس تحرير جريدة «البلاغ الجديد»، ورئيس التحرير التنفيذى، وصحفى فى الجريدة إلى المحاكمة الجنائية بتهمة الطعن فى الأعراض لنشرهم خبراً فى الجريدة عن القبض على الفنانين نور الشريف وخالد أبوالنجا وحمدى الوزير فى شبكة شذوذ. وتحددت جلسة ١٤ أكتوبر الجارى لبدء محاكمتهم.
كان الفنان نور الشريف تقدم ببلاغ إلى النائب العام اتهم فيه مسؤولى جريدة «البلاغ الجديد» بنشر أخبار كاذبة تسىء إلى سمعته وتمثل طعناً فى عرضه، إذ نشرت تقريراً عن قيام شرطة الآداب بإلقاء القبض على شبكة تمارس الشذوذ فى فندق شهير وسط القاهرة بينهم الفنانون نور الشريف وخالد أبوالنجا وحمدى الوزير، وأن نيابة عابدين تجرى تحقيقات فى الواقعة.
تقدم الفنانان «أبوالنجا» و«الوزير» ببلاغين آخرين، وأصدرت وزارة الداخلية بياناً، أمس الأول، أكدت فيه عدم صحة ما نشر بالجريدة وأنه لا توجد أى وقائع مماثلة، وقال النائب العام أيضاً فى بيان له قبل يومين إن النيابة لم تجر تحقيقات فى مثل تلك الواقعة.
تولت نيابة جنوب القاهرة التحقيقات فى البلاغ، واستمعت لأقوال الفنانين وأرسلت طلب حضور للصحفيين لكنهم لم يحضروا، وخاطبت النيابة العامة نقابة الصحفيين بضرورة حضورهم مع مندوب من النقابة بجلسة الأحد الماضى، ثم عاودت مخاطبتهم للحضور بجلسة أمس إلا أن أحداً منهم لم يحضر، فأصدر النائب العام قراراً بإحالة رئيس تحرير الجريدة عبده مغربى، ورئيس التحرير التنفيذى، أحمد فكرى، ومحرر الخبر إيهاب العجمى إلى المحاكمة الجنائية، وتحددت جلسة ١٤ أكتوبر الجارى لمحاكمتهم أمام محكمة جنح السيدة زينب.
أشار بيان أصدره مكتب النائب العام إلى أن الجريمة محل الاتهام يعاقب عليها القانون بالحبس والغرامة كونها تتصل بالطعن فى أعراض الأفراد بطريق النشر، ويذكر أن المجلس الأعلى للصحافة قرر إيقاف تصريح طبع الجريدة، وتجرى نقابة الصحفيين تحقيقات فى الواقعة. كان مسؤولو «البلاغ» قد ذكروا لوسائل الإعلام أنهم يمتلكون تسجيلات صوتية لمصدر أمنى يروى تلك الواقعة قبل أن يشيروا إلى أن محضر شرطة يتضمن تلك الواقعة بحوزتهم إلا أنهم يخافون تقديمه لجهة التحقيق، خوفاً على المسؤول الذى أمدهم بالخبر.
<TABLE border=0 align=center><TBODY><TR><TD>
</TD></TR></TBODY></TABLE>
المصدر http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=228458&IssueID=1551

adel omran
07-10-2009, 12:35 PM
اللى انا متاكد منه ان الوسط الفنى مليان كل انواع الفضائح اللى ممكن نتصورها واللى بعيده كل البعد عن تفكيرنا ,,, وسط مفهوش نخوه ولا حياء بيسوق لعلاقات جنسيه مريضه تحت مسمى الحريه .. ولو ان الفن والوسط الفنى ليه هدف او رساله هادفه غير الاسفاف والتعرى يبقى حد يقولى ليه رمضان شهر العباده والصوم مكانش فيه غير مسلسل واحد بس دينى ؟ بسيطه لان العرى والتفاهه هى بس اللى ليها سوق .... اللهم نجنا من افعال السفهاء منا وقنا عذاب النار

Dr. Bolbolan
07-10-2009, 12:45 PM
من المعروف جدآ ان أى محضر ممكن يتقطع وكأنه لم يكن !

مين فى ال20000 عضو فى المنتدى ماشافش كده أو مايعرفش كده ؟؟

من الممكن جدآ أى قضيه تطلع على فاشوش يا اما لضياع ( سرقة ) المستندات أو لخطأ

فى اجراءات الضبط ! فيه تجار حشيش تم ضبط مئات الكيلوجرامات من الحشيش فى حوزتهم

وطلعوا براءه لخطأ فى تاريخ محضر الضبط أو كلمه مكتوبه بطريقه غير مفهومه !

ما فيش دخان من غير نار خاصة لو الدخان ده ريحته طالعه من زمااااان !

برده ! ياما فى الحبس مظاليم ! بس مش أى حد بينحبس !

Dr. Bolbolan :waving:

hossamhamdy
07-10-2009, 02:52 PM
الله أعلم بالحقيقه....بس ده وسط قذر و مفيش حاجه بعيد عليهم

محمد ناشد
07-10-2009, 04:18 PM
اول شئ الواحد المفروض يقوله عند سماع المصائب اللي زي دية هو الحمد لله على نعمة الإسلام ربنا وعد الذين آمنوا وعملو الصالحات بالحياة الطيبة السوية البعيدة عن الشذوذ مش بس في الجنس لكن في شتى مجالات الحياة وربنا يستر علينا جميعاً وفعلا كلً يعمل على شاكلته رمضان بيجي والناس كلها تتجه لعبادة ربنا والبعد عن ما يغضبه لكن دول بيتفننوا بإلهاء الناس وابعادهم عن ربنا بشغل وقتهم على اد ما يقدروا امام التلفزيون ،، الواحد عاوز يقول كلام كتير مثلا الفنان المحترم صاحب الرسالة النهارده يعمل دور حبيب يفضل ( يبوس ويحضن ويتنيل وإلخ ....ويشرب ،،،، وتاني يوم يعمل دور شخصية من الصحابة او امام من الأئمة ربنا يا شيخ يهدي ويكفي الناس شرهم وشكر

Ayliz_2008
07-10-2009, 06:40 PM
ايه بلد بنت تيت بلد بنت تيت
انتوا اي حاجة كويسة تتعمل تعترضوا عليها
المشروع ده ممتاز جدا هو واحلال الملاكي بس يتنفذ
عايز تقولي بدل ما تدفع جنية في اليوم تدفع 2-3 جنية في اليوم
يعني 90 جنية في الشهر متقدرش عليهم ؟؟؟؟
ليه غلبان قوي كده ؟؟؟؟؟؟

ahamed7405
07-10-2009, 09:45 PM
السبب يا استاذ وائل هو فوبيا او ارتكاريا الوهابيه .
للاسف ان الازهر انسحب تماما من الساحه الدينية واهتم بحاجات تانيه كتير غير الاسلام او المسلمين او الدعوة وترك الساحه مرتع لتيارات زى الوهابيه والشيعه والقرآنيين وغيرهم وغيرهم -- بغص النظر عن الاتفاق او الاختلاف مع التيارات دى -- .
وطبعا كل دا نتيجة تدخل الدولة فى كل كبيرة او صغيره فى شئون الازهر لدرجه ان فى شيوخ بقيوا بيشتغلوا مع الامن وبياخدوا تعليماتهم من الامن ، ويا ويلك يا سواد ليلك لو قلت حاجه غلط .
وطبعا فى حاجات كتير بتبين الكلام دا يعنى اى حاجه عايزها الدوله بتلاقى فى متطوعين ازهريين بيدافعوا عنها وباستماته يعنى على سبيل المثال الختان ورفع سن الزواج وغيرهم وغيرهم .

ممكن اسأل حضرتك سؤال ماذا تعرف عن الوهابية ؟؟؟؟؟

ابو هيما
07-10-2009, 11:06 PM
على فكرة أنا مع موضوع أحلال الميكروباص القديم بواحد جديد على الاقل هايبقى شكله حضارى وتبقى الناس مستريحة بدل عربيات تحت الطلب دى اللى بيتنقلوا فيها والمشروع دا على فكرة أتنفذ العام الماضى هنا فى جنوب سيناء - فى شرم الشيخ- وكانت النتيجة مذهلة بس كان مع التاكسيات اللى كلها كانت موديلات السبعينات
(الخمسة راكب )وتم احلالها كلها بعربيات حديثة موديل 2008 ...
بس هى الفكرة أن زى أبو نورامابيقول (هى مش هاتختفى وهاتفضل الميكروباصات القديمة دى برده حتى بعد ما يعملوا لها أحلال باخرى جديدة موجودة برده ) بس هى هاتبقى عاملة زى الفيران والصراصير اللى مستخبية بين الجدران وهاتلاقيها فى الحتت الشعبية والعشوائية وهى مصر كلها كدة يعنى برده هاتفضل أرفانة أرفانة ..
وبعدين بقى تعالوا ..لما أحنا كلنا أرفانين ومخنوئين أوى من اللى ماسكين البلد طب ليه مفيش حد بيتكلم ويعبر عن رأيه ده بصراحة وبحرية وبنفضل بس عماألين نوشوش بعض وخايفين حد يسمعنا..
كل واحد مش عاجبه الوضع وعمال بيسخن اللى جمبه عشان هواللى يتكلم ويكون فى وش المدفع ساعة مايضرب فيبقى هو كبش الفدا وساعة ماتصيب وما يحصلش حاجة يبقى ساعتها الكل هايتكلم والكل عاوز يبقى زعيم..
أنا أسف وأرجو أن محدش يزعل منى وياخد كلامى على محمل شخصى ...
أنا زيى زيكم فى حاجات كتير مش عجبانى بس مش هاقدر أغيرها وعشان كده بحاول أتواكب وأتعايش مع الوضع الحالى عشان أنا مش لوحدى وعندى أسرتى ولو يوم وقفت أو عطلت هما هيجوعوا و عمر ما حد ما هيقف جنبى سوى الله عز وجل ..
أحنا للأسف كلنا كدة معلش مانعرفش نعمل أى حاجة عارفين ليه ------ عشان كلنا رجلنا وقعت فى
شـــــــــــــبكـــــــــة العـــــــــــــــــنكــــــــــــــــــبوت ..!!!!!
يعنى بمعنى أصح موضوع القروض والبنوك ديه مكتفة كل وأحد وهى ديه الخية اللى نصبوهالنا وكلنا وقعنا فيها عشان مانفكرش فى حاجة وأنتم فاهمين انا قصدى أيه ونتلخم فى حياتنا وبس و فى أزاى نسدد الدين بتاع البنك اللى علينا....
أقسم بالله ويمين أتحاسب عليه أمام الله ..لو طلعوا بكرة قانون جديد وقالوا كل من هو متزوج يدفع ضريبة ترفيه فى السنة 50 جنيه فا و الله هانفضل نبرطم ونهررى فى نفسنا شوية وبعدين برده هاندفع وما حدش فى الاخر برده هايعرف يعمل حاجة ..
أقروا التاريخ وأنتوا تعرفوا ان المصرى من قديم الأزل مذلول ومتهان سواء اكأن هذا الذل والمهانة من المستعمر الاجنبى أو من الحاكم اللى من اهله وأن ماكنتوش بتصدقوا التاريخ فأقراءو القراّن -كتاب الله الذى أنزل ولأمبدل لكلماته وشوفوا فرعون اللعين اللى كتير من زمنه بيتكرر فى أيامنا دى عمل أيه فى نفسه وفى قومه ..

أعذرونى وسامحونى على كلأمى وأرجو أن محدش يزعل منى لأنى والله أنا بحبكم كلكم وأتمنلكم من كل قلبى الخير والمحبة ..
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أ

ابو يمني
07-10-2009, 11:24 PM
يا ريت بتوع الميكروباص يبقي عندهم دم ويخافوا علي العربيات الجديدة بتاعتهم ويبطلوا يكسروا علينا ويقفوا مرة واحدة لما حد يشاور بصراحة سوقتهم تقرف تخليك تفقد اعصابك

ansy aly
08-10-2009, 02:23 AM
اخيب حاجة شفتها النهاردة على المحور .. معتز ابو دم خفيف مستضيف اتنين صحفيين منهم المتقعر مجدى الجلاد والمنبعج العلمانى الوقح نبيل شرف الدين بيطالبوا بشطب الصحفيين الثلاثة بتوع البلاغ من نقابة الصحفيين ليه ياعم علشان الفنانين دول هم الثروة القومية بتاعة البلد واللى يسئ لهم يبقى اساء لمصر لان هم الثروة اللى فاضله لنا فكرونى بخالد صالح وهو بيقول "اللى مالوش خير فى حاتم يبقى مالوش خير فى مصر ".. لا وايه بيتهموا الراجل الصحفى الغلبان -بغض النظر عن انه مخطأ او مصيب - بيتهموه انه ممكن يكون مزقوق من الموساد على البطل القومى نور الشريف .. شوفوا الاستهبال وصل لغاية فين !
د.انسى

AbOnOrA
08-10-2009, 03:26 AM

والله يا استاذ احمد انا كنت هسألة برضو بس كلمة فوبيا او ارتكاريا الوهابية تفسر ان مفيش معنى ثابت عند الناس وللاسف حتى المثقفين مفيش اجماع بينهم على معنى الوهابية

بمعنى اخر تقدر تعتبر كلمة وهابية دلوقتى بقت شتيمة اى حد تعترض على منهجة تقوله انت وهابى وخلاص زى انت ارهابى كده وهى شتيمة وخلاص هو كان حد عرف يحط تعريف للارهاب ؟

وده نابع من رفض اى فكر اصولى واظعانا للهيمنة ومبنى على خلفية الصراع الاقليمى الفكرى بين مصر والسعودية فى العقود الماضية مع إلباس دعوة الامام محمد بن عبد الوهاب لباس الحركة السياسية فقط

وبالتالى اصبحت الدعوه الوهابية ماهى الا حركة يتزعمها بدو الحجاز للسيطرة على العالم الاسلامى ومحاربة الغرب والحضاره والمدنية انتصاراً للبداوه والجاهليه !!

وبالتالى يجب علينا التصدى لها بكل ما تعنيه ضمنياً من تاصيل لمعتقد الامة لنقع بين مطرقة الاطماع الصفويه العفنة وسندان التيارات المجددة العميله وليتمزق المسلمين بين هذه وذاك كل ممزق وكلاهما كغثاء السيل اصلاً بينما احفاد القرده والخنازير وحلفائهم ينهشون ما تبقى من الامة

AbOnOrA
08-10-2009, 05:07 AM
الموساد هى اللى زقت عبده مغربى (رئيس تحرير البلاغ) اه ptmnlo123per111
طب ومين زق عادل حمودة (الفجر) الموساد برضو !!؟

medium
08-10-2009, 05:39 AM
تكتم أخبار الفواحش أفضل جدا من نشرها لأن نشرها يقوى فاعلها بعلمه أن له أقران ويشجع من يفكر فى فعلها لأن هناك من سبقه ، المفترض أن الحكومة أو أولى الأمر يتصرفوا مع البلاوى دى بس من غير فضايح ولا تصوير للموضوع انه "منتشر" زى ما البعض بيقول كأن معرفة المعلومات دى مفخرة.

AbOnOrA
08-10-2009, 06:21 AM
تكتم أخبار الفواحش أفضل جدا من نشرها لأن نشرها يقوى فاعلها بعلمه أن له أقران ويشجع من يفكر فى فعلها لأن هناك من سبقه ، المفترض أن الحكومة أو أولى الأمر يتصرفوا مع البلاوى دى بس من غير فضايح ولا تصوير للموضوع انه "منتشر" زى ما البعض بيقول كأن معرفة المعلومات دى مفخرة.
الاصل شرعاً فى معاقبة ومحاربة هذه النمازج الشاذه عن المجتمع هو ان تتم علانيه لما فى ذلك من زجر وتسفيه للفاعل والفعله فى نفوس كل الناس

وبعدين مين قال ان ديه مفخرة محدش قال بس برضو التكتم عليها مش هو الشرف و الفضيلة

وبعدين مين قال ان الهدف تصوير الموضوع على انه منتشر بالعكس ده الهدف لفت الانتباه الى ان لو فيه شبكه افرادها بالسلطة والقوة والنفوز بتعمل على الرزيلة ديه يبقى لازم لازم نفضحها ان مقدرناش نعاقبها لان بقعة عفنه زى ديه تقدر تاثر على مئات من الشباب الضعيف وساعدها زى ما وجودها دلوقتى حقيقة بنخجل من الاعتراف بها وساعتها هيبقى انتشارها حقيقة سواء اعترفنا بيها او لم نعترف

AbOnOrA
08-10-2009, 07:14 AM
نقلا عن انقاذ مصر

سؤال برلماني لرئيس الوزراء حول تصرفات شيخ الأزهر الحمقاءجه النائب د. حمدي حسن سؤالا لرئيس مجلس الوزراء وأردف أنه يعفيه من الرد عليه كتابة، وذلك بخصوص ما اذاعته قناة المحور الفضائية علي الهواء مباشرة اليوم الأحد 4-5-2009 عن شيخ الأزهر

وقال النائب: في الوقت الذي تتوجه فيه قلوبنا وعقولنا وابصارنا تجاه مسجدنا الأقصي الأسير نتيجة العدوان المستمر من الصهاينة عليه ولم نسمع من فضيلة شيخ الأزهر اي تعليق او ادانة حيث يبدو ان فضيلته لا يعلم كعادته التي يدعيها دائما بأنه لا يعلم ولا يعرف !! زار فضيلته احد المعاهد الأزهرية ووجد فيها طالبة منتقبة - وهن كثرة بالتأكيد في مثل تلك المعاهد الدينية - فخاطبها خطابا يخلو من الرحمة والنصح والأدب الذي نلمسه أو نقرأه عن كبار العلماء والائمة الصالحون المتقون

لقد تحدي فضيلته الطالبة "اعدادي ازهري" وهو من هو في مركزه وعلمه ومعه حاشيته المرافقة له آمرا لها بخلع نقابها قائلا "بأعرف في الدين احسن منك ومن اللي خلفوك " مما سبب ارتباكا ملحوظا للفتاة صغيرة السن ومعلوم طبعا ان فضيلته اعلم من فتاة اعدادي ازهر وهذا لا يحتاج الي تأكيد - اما اللي خلفوها فهذا يحتاج الي نظر ومقارنة فما أدراه أن يكون ابوها أو امها من العلماء المحترمين الصالحين!!

الأمر الأخطر هو ما خاطب به فضيلته الفتاة حين خلعت النقاب قائلا " لو كنت جميلة أو حلوه شويه كنت عملت ايه ؟؟ " مما سبب حرجا بالغا للفتاة وطعنها في اعز ما تفخر وتعتز به فتاة في بداية االعمر ولا ندري اية صدمات نفسية أوجروح داخلية سببتها لها تلك الكلمات الغادرة والغير مسئولة متجاهلا او جاهلا بأن الجمال شيئ نسبي وأن جمال الروح ابقي من جمال الجسد فضلا عن حقيقة أن ما يراه فضيلته جميلا ويفعله تراه الأمة كلها قبيحا وترفضه !!

ثم صرح فضيلته - لا فض فوه - بأنه سيصدر قرارا بمنع المنقبات سواء كن معلمات أو طالبات من دخول المعاهد الأزهرية ؟!!

لقد اتي فضيلته شيئا إدا حين سمح لنفسه ان يتهجم علي فتاة في مقتبل العمر في معهد ازهري بمثل مافعل واعتقد أنه كان سيتسبب في نفسه لمهانة تشبه مهانة الرئيس بوش علي يد منتصر الزيدي بالعراق لو فعل هذا الموقف مثلا مع فتاة بالغة منتقبة في جامعة الأزهر فماذا سيكون وضعه حينها !!

ألا يعلم فضيلته انه يزور معهدا دينيا وسيجد فيه عددا كبيرا من المنتقبات فإذا اراد ان يزور معهدا ولايري منتقبات ولا محجبات فعليه ان يزور معهدا للرقص الشرقي وحينها لن يجد منتقبة واحدة ولن يجد نفسه مضطرا لأن يصدر قرارا بمنع النقاب !

يا فضيلة الشيخ : مدارس مصر ومعاهدها وجامعاتها كلها منتقبة الأن طلابا ومدرسين رجالا ونساء وفقا لما نراه في الصور بكمامات للوقاية من انفلونزا الخنازير ! {واعتقد انها ستظل لفترة ما كتعليمات} انها مشيئة الله

سبق وأن طالبنا بمنع هذا الرجل من الحديث والتصريح وها نحن ذا نطالب بمنعه من الحركة ايضا ففي كل خطوة يخطوها وكل تصريح يصرحه يتسبب في ازمة واهانة للمؤسسة التي ينتمي اليها ونفخر بها وبتاريخها بل وسبق ان طالبنا بعزله ولم يستجب لنا واعتقد انه يتسبب ايضا في اهانة المؤسسة التي قامت بتعيينه . التاريخ لن يرحم احدا, فاعزلوه يرحمكم الله .

AbOnOrA
08-10-2009, 07:56 AM
من أجل وقف أضطهاد الأقباط فى كرة القدم

نقلا عن صحيفة البشاير الالكترونية – خاص :
دعت حركة شركاء من أجل الوطن الى تقدم مذكرة للاتحاد الدولى لكرة القدم " الفيفا " من أجل وقف الدورى المصرى واصفه أياه بأنه يقوم على التمييز الدينى ويمنع المسيحيين من ممارسة رياضة كرة القدم .وناشدت قالت الحركة فى بيان صادر لها اليوم الاربعاء حمل عنوان "من أجل وقف أضطهاد الأقباط فى كرة القدم " جميع الكتاب والنقاد والرياضيين والمهتميين بالشأن الرياضى فى مصر مسلميين ومسيحيين مساعدتها فى أعداد مذكرة شاملة عن ما يحدث مع الرياضيين الأقباط ومنعهم من ممارسة كافة أنواع الرياضة لكونهم مسيحيين .
وطالب صموئيل العشاى المتحدث الاعلامى باسم الحركة كافة المتخصصين والمهتميين بالمجالات الرياضية سرعة تجهيز ملف عن كرة القدم المصرية و"التمييز الصارخ الذى يمارس بشكل منتظم على اللاعبين المسيحيين ومنعهم من اللعب للاندية الكبرى بل وحتى الصغير منها.
واشار العشاى الى أنهم يستعدون الى تقديم مذكرة الى الاتحاد الدولى لكرة القدم " الفيفا " من أجل وقف الدورى المصرى القائم على أساس الأضهاد الدينى ومنع المسيحيين من لعب كرة القدم ، مشيرا الى أن ذلك يؤدى الى وقف مصر نهائيا من ممارسة رياضة كرة القدم .

وانا اقول لدعاه هذه الحركة الهايفة فوقوا بقى ومتخربوهاش انتو كمان اكتر ما هى خربانة

Dr. Bolbolan
08-10-2009, 08:42 AM
ممكن يخلوها 50% عمال و 50% فلاحين ! والباقى بالتعيين !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per1106

Dr. Bolbolan
08-10-2009, 08:48 AM
العلانيه مطلوبه يا أبونورا ! وعندك القرآن فى رجم الزناه !

ما معناه حتى لا أخطىء فى الآيه " و ليشهد عذابهما طائفة من الناس " !

والمفخره مش ان الواحد يفتخر انه عارف لكن المسخره فى اللى بيحط رأسه

فى الآرض ( زى النعامه ) !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

Bendary
08-10-2009, 08:52 AM
تقريبا الأخ صموئيل هذا بيدور على اى حاجه من اجل الشهرة

ahamed7405
08-10-2009, 09:33 AM
والله يا استاذ احمد انا كنت هسألة برضو بس كلمة فوبيا او ارتكاريا الوهابية تفسر ان مفيش معنى ثابت عند الناس وللاسف حتى المثقفين مفيش اجماع بينهم على معنى الوهابية

بمعنى اخر تقدر تعتبر كلمة وهابية دلوقتى بقت شتيمة اى حد تعترض على منهجة تقوله انت وهابى وخلاص زى انت ارهابى كده وهى شتيمة وخلاص هو كان حد عرف يحط تعريف للارهاب ؟

وده نابع من رفض اى فكر اصولى واظعانا للهيمنة ومبنى على خلفية الصراع الاقليمى الفكرى بين مصر والسعودية فى العقود الماضية مع إلباس دعوة الامام محمد بن عبد الوهاب لباس الحركة السياسية فقط

وبالتالى اصبحت الدعوه الوهابية ماهى الا حركة يتزعمها بدو الحجاز للسيطرة على العالم الاسلامى ومحاربة الغرب والحضاره والمدنية انتصاراً للبداوه والجاهليه !!

وبالتالى يجب علينا التصدى لها بكل ما تعنيه ضمنياً من تاصيل لمعتقد الامة لنقع بين مطرقة الاطماع الصفويه العفنة وسندان التيارات المجددة العميله وليتمزق المسلمين بين هذه وذاك كل ممزق وكلاهما كغثاء السيل اصلاً بينما احفاد القرده والخنازير وحلفائهم ينهشون ما تبقى من الامة

لا تعليق عندى بعد تعليقك
جزاك الله خيرا

medium
08-10-2009, 09:38 AM
بس اللى بيحصل مش نشر أخبار العقوبة لكن نشر أخبار الفعل نفسه سواء تقررت عقوبة أم لا ودا مافيش أى دعوة دينية لنشره فقط بيحقق الللى قلته ، نوعية أخبار "الفضايح" تصنف تحت قائمة الأخبار الدسمة واسعة الانتشار.

ahmed_kamel
08-10-2009, 09:49 AM
مين قال الكلام ده ...
هوه هاني رمزي (اللاعب سابقا والمدير الفني لإنبي سابقا والمدرب العام حاليا لفريق كرة القدم المصري للشباب)
أليس بقبطي .... ياجماعه فوقوا
إللي عايز من المسيحيين يبقى لعيب كوره حيبقى وحيوصل .. المشكله إن أغلبية الأقباط في مصر بيفكروا كالتالي:

إما الإبن يمسك تجارة والده والتي غالبا بتكون تجارة ذهب أو أدوات صحيه (الفجاله)
أو يمتهن الإبن مهنه رفيعه ويدخل هندسه أو طب أو صيدله (إنزلوا كليات هندسه وطب وصيدله وشوفوا بنفسكوا)

وهذا له أسباب ...... أولا طول عمرنا عارفين ومتربيين إن لعب الكوره وإحنا صغيرين مضيعه للوقت وعدم فلاح في الدراسه ... وده حيبقى مرفوض بشكل أكبر لدى إخواننا الأقباط وسهل التحكم فيه فغالبا ماتكون الأسره مكونه من أب وأم وطفلين على الأرجح ... وذلك يخلق فرصه للتربيه والتركيز على التعليم أكثر من كون أسره تتكون من أب وأم وعشرة أولاد ومستوى مادي ومعيشي متدني (وهذا مايخلق البيئه الصالحه لتكوين لاعب الكره بمصر !!! فقط للأسف الشديد)

فكروا جيدا

medium
08-10-2009, 09:56 AM
كل شوية لازم واحد يطرقع بمبة ويجرى!
هبل فى الجبل وكلامه زى قلته

ansy aly
08-10-2009, 10:06 AM
اذكروا الفاجر بما فيه يعرفه الناس ..
وده طبعا بعد مايثبت لنا فجوره د.انسى

mr/medo
08-10-2009, 11:11 AM

اولا انا بشكرك يا استاذ وائل على رد حضرتك لان حضرتك قولت تقريبا كل اللى انا عايز اقوله ، جزاك الله كل خير .

ثانيا بالنسبة لسؤالك يا استاذ احمد ، فالجواب انه مفيش اصلا تعريف محدد ودقيق للوهابية ، وليس هناك شىء فى الاسلام يسمى بالوهابية .

فالوهابيه وغيرها من المسميات التى اطلقت على اناس او تيارات او دول اسلامية ، ما هى الا عبارات او مسميات اطلقها المسلمون على بعضهم البعض فى ظل صراعهم الداخلى على من يتولى القيادة او على من تكون له اليد الطولى ، او من يتولى الزعامة ويكون هو الطرف المسيطر الذى يحرك الامور كيفما يشاء .

فمعظم انشقاقات واختلافات المسلمين ما هى الا عبارة عن اختلافات سياسية بحته اقحم فيها الدين . ومثال على ذلك الشيعة . فمن المعلوم ان ظهور مذهب الشيعة راجع الى خلاف سياسيى نتيجة اعتراض بعض المسلمين على منصب خلافة المسلمين .

وهذا ايضا ما حدث مع الوهابية . فاطلاق لفظ الوهابيه ومحاولة تصديرة للعالم الاسلامى هى نتيجة عدم رضاء بعض الاطراف الدولية عن حالة التدين التى تسود المملكة العربية السعودية ، وتنامى هذا التدين وانتشاره الى بلدان عربية واسلامية اخرى مما يضر بمصالح هذه الاطراف . فقامت هذه الاطراف بمحاربة هذا التدين بعدة اسلحه ومنها هو احداث الوقيعة مابين المسلمين انفسهم ، ومحاولة تصوير الوهابيه انها وحش قادم ليلتهم الاخضر واليابس ويطمس كل الحضارات والثقافات الاخرى ، وهذا مادعانى لكتابة لفظ فوبيا او ارتكاريا الوهابية .

ومناهضة الفكر الوهابى فى مصر بدأ من عند السياسيين والمثقفين اصحاب الفكر العلمانى ، الذين يرون ان فى الفكر الوهابى خطر محدق . وقاموا هم بالتالى بتصدير هذا الفزع الذى ينتابهم الى المؤسسة الدينية المصرية المتمثلة فى الأزهر ورجلاته .

ولعلك ترى الان ان محاربة النقاب كمظهر او معلم من معالم الفكر الوهابى هو قادم من القيادة السياسية وبترتيب مسبق وليس شىء عفوى وليد الصدفه . فما قام به الدكتور زقزوق وزير الاوقاف بمنع ارتداء الموظفات للنقاب وكذلك قيام الدكتور هانى هلال بمنع تسكين المنقبات فى المدن الجامعية ، وكذلك ما فعله وزير السياحه بمنع المحجبات من الدخول الى الشواطىء واخيرا وليس آخرا ما فعله شيخ الازهر مع هذه الفتاه ؛ كل هذه مؤشرات تدل على ان هذه الاشياء مرتب لها وانها شىء مقصود وليس امر عارض .

اخيرا احب ان اخبرك يا استاذ احمد انى لا اهتم بهذه المسميات وهابيه او غيرها ، وان الشىء الوحيد الذى يهمنى او يعنينى هو انى مسلم فالاسلام لايتغير ولا يتبدل بمسميات ، فالاسلام هو الاسلام . وياليت حكامنا يفطنوا الى هذا ويبعدوا الاسلام عن خلافاتهم السياسية وان يفطنوا الى المكائد والمؤامرات التى يتم النيل من وحدتنا بها .
ونسأل الله ان يوحد صفنا ويجمع فرقائنا وان يهدينا الى كلمة سواء ، انه ولى ذلك والقادر عليه

mostafa2000
08-10-2009, 11:55 AM
الوسط الفني بة نسبة كبيرة من الفاسدين الذين لا يتوانون عن افساد الناس
ولا استبعد خدوث ذلك او اسواء منة

mr/medo
08-10-2009, 11:57 AM
مين قال الكلام ده ...
هوه هاني رمزي (اللاعب سابقا والمدير الفني لإنبي سابقا والمدرب العام حاليا لفريق كرة القدم المصري للشباب)
أليس بقبطي .... ياجماعه فوقوا
إللي عايز من المسيحيين يبقى لعيب كوره حيبقى وحيوصل .. المشكله إن أغلبية الأقباط في مصر بيفكروا كالتالي:

إما الإبن يمسك تجارة والده والتي غالبا بتكون تجارة ذهب أو أدوات صحيه (الفجاله)
أو يمتهن الإبن مهنه رفيعه ويدخل هندسه أو طب أو صيدله (إنزلوا كليات هندسه وطب وصيدله وشوفوا بنفسكوا)

وهذا له أسباب ...... أولا طول عمرنا عارفين ومتربيين إن لعب الكوره وإحنا صغيرين مضيعه للوقت وعدم فلاح في الدراسه ... وده حيبقى مرفوض بشكل أكبر لدى إخواننا الأقباط وسهل التحكم فيه فغالبا ماتكون الأسره مكونه من أب وأم وطفلين على الأرجح ... وذلك يخلق فرصه للتربيه والتركيز على التعليم أكثر من كون أسره تتكون من أب وأم وعشرة أولاد ومستوى مادي ومعيشي متدني (وهذا مايخلق البيئه الصالحه لتكوين لاعب الكره بمصر !!! فقط للأسف الشديد)

فكروا جيدا

اضافة لكلام حضرتك هانى رمزى مكنش مجرد لاعب دا كان كابتن منتخب مصر .

وكمان الدورى فيه لاعبين مسيحيين هما ناصر فاروق حارس مرمى نادى بترول أسيوط ورامى جرجس مدافع نادى إنبى ولاعب سابق بمنتخبات الشباب والناشئين.

ahamed7405
08-10-2009, 12:22 PM
[quote=mr/medo;83730]
اخيرا احب ان اخبرك يا استاذ احمد انى لا اهتم بهذه المسميات وهابيه او غيرها ، وان الشىء الوحيد الذى يهمنى او يعنينى هو انى مسلم فالاسلام لايتغير ولا يتبدل بمسميات ، فالاسلام هو الاسلام . وياليت حكامنا يفطنوا الى هذا ويبعدوا الاسلام عن خلافاتهم السياسية وان يفطنوا الى المكائد والمؤامرات التى يتم النيل من وحدتنا بها .
ونسأل الله ان يوحد صفنا ويجمع فرقائنا وان يهدينا الى كلمة سواء ، انه ولى ذلك والقادر عليه
[/quote

اللهم
امين امين امين
أن ما يثار حولها وضدها من الشبهات، إنما هو من قبيل الشائعات، والمفتريات، والأوهام والخيالات، والبهتان، ومن الزبد الذي يذهب جُفاءً عند التحاكم إلى القرآن والسنة، والأصول العلمية المعتبرة، والنظر العقلي السليم.

salahabdelnabi
08-10-2009, 12:24 PM
من أجل وقف أضطهاد الأقباط فى كرة القدم

نقلا عن صحيفة البشاير الالكترونية – خاص :
دعت حركة شركاء من أجل الوطن الى تقدم مذكرة للاتحاد الدولى لكرة القدم " الفيفا " من أجل وقف الدورى المصرى واصفه أياه بأنه يقوم على التمييز الدينى ويمنع المسيحيين من ممارسة رياضة كرة القدم .وناشدت قالت الحركة فى بيان صادر لها اليوم الاربعاء حمل عنوان "من أجل وقف أضطهاد الأقباط فى كرة القدم " جميع الكتاب والنقاد والرياضيين والمهتميين بالشأن الرياضى فى مصر مسلميين ومسيحيين مساعدتها فى أعداد مذكرة شاملة عن ما يحدث مع الرياضيين الأقباط ومنعهم من ممارسة كافة أنواع الرياضة لكونهم مسيحيين .
وطالب صموئيل العشاى المتحدث الاعلامى باسم الحركة كافة المتخصصين والمهتميين بالمجالات الرياضية سرعة تجهيز ملف عن كرة القدم المصرية و"التمييز الصارخ الذى يمارس بشكل منتظم على اللاعبين المسيحيين ومنعهم من اللعب للاندية الكبرى بل وحتى الصغير منها.
واشار العشاى الى أنهم يستعدون الى تقديم مذكرة الى الاتحاد الدولى لكرة القدم " الفيفا " من أجل وقف الدورى المصرى القائم على أساس الأضهاد الدينى ومنع المسيحيين من لعب كرة القدم ، مشيرا الى أن ذلك يؤدى الى وقف مصر نهائيا من ممارسة رياضة كرة القدم .

وانا اقول لدعاه هذه الحركة الهايفة فوقوا بقى ومتخربوهاش انتو كمان اكتر ما هى خربانة

بالاصاله عن نفسى وبالنيابة عن اخوانى فى المنتدى وعامة شعب مصر اقباطا ومسلمين

انصح المدعو صموئيل العشاى انه يتغطى كويس قبل ماينام لان الجو بدأ يبرد ويبطل اكل عنب حمضان زاى بتاع اخونا اوسكار والا لن يجد من كافة جموع الشعب المصرى الا هذه الهدية المتواضعة مكافأة لشخصه وذلك بعد اذن حكيمنا الهمام د / بولبولان

http://www.masrmotors.com/vb/attachment.php?attachmentid=1211&d=1254387804

بالهنا والشفا :HAPPY_~211:

sikostar
08-10-2009, 12:39 PM
يا ريت الموضوع لا يتطرق لشخص الشيخ

خلينا نحط أسس أولا للحوار

الرجل لا يمثل قيادة الإسلام في مصر و لكنه يمثل أعلي منصب ديني حكومي ، موظف يعني
لا يصح سب الرجل لأنها غيبة و نميمة و لكن النقض للموقف و ليس للإنسان

و بالتالي اللي يعلق يناقش الرأي و ليس الشخص
أنا شخصيا أرفض رأي الشيخ لعدة أسباب
أولا : النقاب مكرمة و فضل و بعض الأئمة أوجبه و لم أسمع إلا منه رفض النقاب و هو ما لم أقتنع به و مخالف لأغلب الأئمة الثقاة
ثانيا: من وجهة نظر دنيوية ، دي حرية شخصية و من حقنا علي الاقل اختيار ملبسنا حتي لو خيمة ، مش غيرنا بيلبس مفيش و محدش بيتكلم ، دي بقي تفرقة و اضطهاد ديني

الفتاة ارتدت النقاب تحسبا لزيارة شيخ الأزهر و هو رجل و ليس من المحارم
و النقاب ليس له علاقة بالجمال ، لأن الجمال ده نسبي و طبعا الرأي و الموقف ده سقطة لأي رجل دين أيا كان موقعه

هيا بس الفكرة مش انه سيد طنطاوي - المشكلة انه شيخ الازهر
وزيما القانون بيقول - بصفته أو بنفسه
يبقي لازم الراجل ده يحترم صفته

هوا لو المحترم ده - دخل مدرسة ثانوي ولقي طالبة في 3 ثانوي يعني وجب عليها الحجاب ومسئولة عنه بشخصها مش محجبة وكاوية شعرها ومظبطة المسائل - واخدين بالكوا من موضوع المسائل - يعني جاية طازة بنار الكوافرهيرجي

هيقولها عيب ويزعقلها ويلبسها الحجاب بالعافية

ولا هيقولها امال لو كنتي وحشة شوية

والله عيب

عن أنس بن مالك-رضي الله عنه-قال: قال رسول الله-صلى الله عليه وسلم-: (يأتي على الناس زمان القابض على دينه كالقابض على الجمر) رواه الترمذي.

مش هقول اكتر من كدة - عشان لا نغلط ولا ياخد هوا من حسناتنا - اللي هيا خسارة فيه

اللهم لا تسلط علينا بذنوبنا من لا يخافك فينا ولا يرحمنا

sikostar
08-10-2009, 12:54 PM
يا سبحان الله

والله مش عندي غير تعليق واحد بس علي الموضوع ده

راسه حمرااااااااااااااا

طبعا هيا مش راسه - بس الكل فاهم

دول مش واخدين حقهم خالص
دول مساكين وغلابة - محلات دهب وصرف صحي وشركات اتصالات وهلوما جرة
وبالمناسبة عايزين نوقف دوري السلة والطايرة واليد وال...........................
ومجلس الشعب برضه عايزين نحله عشان مش فيه النسبة الكافية
ومجلس الشوري

وأطالب وبشدة عزل الرئيس عن منصبه لانه مش قبطي

يا أخي بلا قرف

AbOnOrA
08-10-2009, 01:17 PM
http://www.youtube.com/watch?v=tgAfV8TRHpY

محمد ناشد
08-10-2009, 01:28 PM
الله يانور عليك يا اخ salshabdelnabi اولا والله ضحكتني جداً وده احسن رد لما تلاقي واحد بيخرف في الكلام او سكران يبفى لازم تهزأه ما ينفعش ترده عليه بالمنطق وبالعقل ويا رب يلطف بالبلد من امثال صمؤيل ده وربنا يهدي امثاله ويفهمه ان مصر دولة اسلامية واالحمد لله وان عدد المسيحين فيها لا يتعدى 5% مش 20 زي ما بيقولوا وانها نسبة وتناسب يفهمها مش الذكي لا برده اللي عقله على اده شوف من 80مليون مسلم او اكتر بيطلع كم لاعب او دكتور او مهندس او عضو مجلس شعب او غيره ،،، وشوف من كم 3 او 5 ملايين مسيحي بيطلع لاعيبة او غيره ... اصح لفظ يتقال للصمؤيل ده او اللي زيه ((( أحمق ))) والله وخساره فيه .. معلش مش عاوز اشتم سامحوني على اللفظ وشكراً

AbOnOrA
08-10-2009, 01:38 PM
http://www.youtube.com/watch?v=xd5CRDwF9X4

AbOnOrA
08-10-2009, 01:40 PM
http://www.youtube.com/watch?v=cM2GYLnUFlw

Bendary
08-10-2009, 01:42 PM
أعزائى اعضاء وزوار المنتدى الكرام :
اتشرف بان اضع بين ايديكم التقرير التالى والذى وصلنى من احد الاصدقاء عن طريق النت .
فى انتظار تعليقاتكم وارائكم .
-------------------------------------------------------------------------------------------
اعتذر لطول التقرير --- لكن من فضلك اقرأ للنهاية - فالموضوع خطير
( منقول )

مقدمة

هل تذكر الزمن الذي كان المسلمون يحكمون فيه العالم؟
لماذا فقد المسلمون هذه المكانة؟
ولماذا يتحكم اليهود اليوم في أغلب أنظمة العالم وموارده؟
رغم أن الأرقام كانت تصرخ بالإجابة البسيطة لهذا السؤال منذ عقود، إلا أن أكثر الناس يبررون الأمر ويفسرونه على أهوائهم.
راجع الإحصائيات والحقائق الموجودة في موضوعي هذا وستعرف الحقيقة الواضحة.

حقائق وأرقام:
تعداد اليهود في العالم 14 مليون نسمة.
التوزيع:
· 7 ملايين في أمريكا.
· 5 ملايين في آسيا.
· 2 مليون في أوروبا.
· 100 ألف في أفريقيا.
تعداد المسلمين في العالم 1.5 مليار نسمة.
التوزيع:
· 6 ملايين في أمريكا.
· 1 مليار في آسيا والشرق الأوسط.
· 44 مليون في أوروبا.
· 400 مليون في أفريقيا.
خُمس سكان العالم مسلمون.
لكل هندوسي واحد، هناك مسلمين اثنين في العالم.
لكل بوذي واحد، هناك مسلمين اثنين في العالم.
لكل يهودي واحد، هناك 107 مسلم في العالم.

ومع ذلك، فـ 14 مليون يهودي هم أقوى من مليار ونصف مسلم.
(you may click on Blue Name )

لماذا؟
لنستمر مع الحقائق والإحصائيات..

ألمع أسماء التاريخ الحديث:
ألبيرت إنشتاين (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A3%D9%84%D8%A8%D8%B1%D8%AA_%D8%A3%D9%8A%D9%86% D8%B4%D8%AA%D8%A7%D9%8A%D9%86): يهودي.
سيجموند فرويد (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D9%8A%D8%BA%D9%85%D9%88%D9%86%D8%AF_%D9%81% D8%B1%D9%88%D9%8A%D8%AF): يهودي.
كارل ماركس (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%83%D8%A7%D8%B1%D9%84_%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%83% D8%B3): يهودي.
بول سامويلسون (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D9%88%D9%84_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D9%88%D9%8A% D9%84%D8%B3%D9%88%D9%86): يهودي.
ميلتون فرايدمان (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%8A%D9%84%D8%AA%D9%88%D9%86_%D9%81%D8%B1% D9%8A%D8%AF%D9%85%D8%A7%D9%86): يهودي.

أهم الإبتكارات الطبية:
مخترع الحقنة الطبية بنجامين روبن (http://en.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Rubin): يهودي.
مخترع لقاح شلل الأطفال يوناس سالك (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%8A%D9%88%D9%86%D8%A7%D8%B3_%D8%B3%D9%88%D9%84% D9%83): يهودي.
مخترع دواء سرطان الدم (اللوكيميا) جيرترود إليون (http://en.wikipedia.org/wiki/Gertrude_B._Elion): يهودي.
مكتشف التهاب الكبد الوبائي وعلاجه باروخ بلومبيرج (http://en.wikipedia.org/wiki/Baruch_Blumberg): يهودي.
مكتشف دواء الزهري بول إرليخ (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D9%88%D9%84_%D8%A5%D8%B1%D9%84%D9%8A%D8%AE) : يهودي..
مطور أبحاث جهاز المناعة إيلي ماتشينكوف (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A5%D9%8A%D9%84%D9%8A%D8%A7_%D9%85%D8%AA%D8%B4% D9%86%D9%8A%D9%83%D9%88%D9%81): يهودي.
صاحب أهم أبحاث الغدد الصماء أندرو شالي (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A3%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%8A_%D8%B4%D8%A7% D9%84%D9%8A): يهودي.
صاحب أهم أبحاث العلاج الإدراكي آرون بيك (http://en.wikipedia.org/wiki/Aaron_T._Beck): يهودي.
مخترع حبوب منع الحمل جريجوري بيكوس (http://en.wikipedia.org/wiki/Gregory_Goodwin_Pincus) : يهودي.
صاحب أهم الدراسات في العين البشرية وشبكيتها جورج والد (http://en.wikipedia.org/wiki/George_Wald): يهودي.
صاحب أهم دراسات علاج السرطان ستانلي كوهين (http://en.wikipedia.org/wiki/Stanley_Cohen_%28biochemist%29): يهودي.
مخترع الغسيل الكلوي وأحد أهم الباحثين في الأعضاء الصناعية ويليم كلوفكيم (http://en.wikipedia.org/wiki/Willem_J._Kolff): يهودي.

اختراعات غيرت العالم:
مطور المعالج المركزي ستانلي ميزور (http://www.invent..org/hall_of_fame/100.html): يهودي.
مخترع المفاعل النووي ليو زيلاند (http://en.wikipedia.org/wiki/Le%C3%B3_Szil%C3%A1rd): يهودي.
مخترع الألياف الضوئية بيتر شولتز (http://en.wikipedia.org/wiki/Peter_C._Schultz): يهودي.
مخترع إشارات المرور الضوئية تشارلز أدلر (http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=32054614): يهودي.
مخترع الصلب الغير قابل للصدأ (الستانلس ستيل (http://en.wikipedia.org/wiki/Stainless_steel)) بينو ستراس: يهودي.
مخترع الأفلام المسموعة آيسادور كيسي: يهودي.
مخترع الميكرفون والجرامافون أيميل بيرلاينر (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A5%D9%8A%D9%85%D9%8A%D9%84_%D8%A8%D8%B1%D9%84% D9%8A%D9%86%D8%B1): يهودي.
مخترع مسجل الفيديو تشارلز جينسبيرغ (http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Ginsburg): يهودي.

صناع الأسماء والماركات العالمية:
بولو- رالف لورين (http://en.wikipedia.org/wiki/Ralph_Lauren): يهودي.
ليفايز جينز- ليفاي ستراوس (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%84%D9%8A%D9%81%D9%8A_%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7% D9%88%D8%B3): يهودي.
ستاربكس- هوارد شولتز (http://en.wikipedia.org/wiki/Howard_Schultz): يهودي.
جوجل- سيرجي برين (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D9%8A%D8%B1%D8%AC%D9%8A_%D8%A8%D8%B1%D9%8A% D9%86): يهودي.
ديل- مايكل ديل (http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Dell): يهودي.
أوراكل- لاري إليسون (http://en.wikipedia.org/wiki/Larry_Ellison): يهودي.
DKNY- دونا كاران (http://en.wikipedia.org/wiki/Donna_Karan): يهودية.
باسكن وروبنز- إيرف روبنز (http://en.wikipedia.org/wiki/Irv_Robbins): يهودي.
دانكن دوناتس- ويليام روزينبيرغ (http://en.wikipedia.org/wiki/William_Rosenberg): يهودي.

ساسة وأصحاب قرار:
هنري كسنجر (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%87%D9%86%D8%B1%D9%8A_%D9%83%D8%B3%D9%86%D8%AC% D8%B1) وزير خارجية أمريكي: يهودي.
ريتشارد ليفين (http://en.wikipedia.org/wiki/Rick_Levin) رئيس جامعة ييل: يهودي.
ألان جرينسبان (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D9%84%D8%A7%D9%86_%D8%AC%D8%B1%D9%8A%D9%86% D8%B3%D8%A8%D8%A7%D9%86) رئيس جهاز الاحتياطي الفيدرالي الأمريكي: يهودي.
مادلين البرايت (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%84%D9%8A%D9%86_%D8%A3%D9%88% D9%84%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%8A%D8%AA) وزيرة خارجية أمريكية: يهودية.
جوزيف ليبرمان (http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Lieberman) سياسي أمريكي: يهودي.
كاسبر وينبيرجر (http://en.wikipedia.org/wiki/Caspar_Weinberger) وزير خارجية أمريكي: يهودي.
ماكسيم ليتفينوف (http://en.wikipedia.org/wiki/Maxim_Litvinov) وزير شؤون خارجية لدى الاتحاد السوفييتي: يهودي.
جون كي (http://en.wikipedia.org/wiki/John_Key)رئيس وزراء نيوزيلندا يهودي.
ديفيد مارشال (http://en.wikipedia.org/wiki/David_Saul_Marshall) رئيس وزراء سنغافورة: يهودي.
آيزاك آيزاك (http://en.wikipedia.org/wiki/Isaac_Isaacs) حاكم لاستراليا: يهودي.
بنجامين دزرائيلي (http://en.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Disraeli) رئيس وزراء المملكة المتحدة: يهودي.
ييفيجني بريماكوف (http://en.wikipedia.org/wiki/Yevgeny_Primakov) رئيس وزراء روسي: يهودي.
باري جولدووتر (http://en.wikipedia.org/wiki/Barry_Goldwater) سياسي أمريكي: يهودي.
خورخي سامبايو (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D9%88%D8%B1%D8%AC_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A8% D8%A7%D9%8A%D9%88) رئيس للبرتغال: يهودي.
هيرب جري (http://en.wikipedia.org/wiki/Herb_Gray) نائب رئيس وزراء كندي: يهودي.
بيير منديز (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D9%8A%D8%A7%D8%B1_%D9%85%D9%86%D8%AF%D9%8A% D8%B3_%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3) رئيس وزراء فرنسي: يهودي.
مايكل هوارد (http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Howard) وزير دولة بريطاني: يهودي.
برونو كريسكي (http://en.wikipedia.org/wiki/Bruno_Kreisky) مستشار نمساوي: يهودي.
روبرت روبين (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D9%88%D8%A8%D9%8A%D8%B1%D8%AA_%D8%B1%D9%88% D8%A8%D9%8A%D9%86) وزير الخزانة الأمريكية: يهودي.
جورج سوروس (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D9%88%D8%B1%D8%AC_%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%88% D8%B3) من سادة المضاربة والإقتصاد: يهودي.
وولتر أنينبيرغ (http://en.wikipedia.org/wiki/Walter_Annenberg) من أهم رجال العمل الخيري والمجتمعي في الولايات المتحدة: يهودي.

إعلاميين مؤثرين:
سي ان ان- وولف بليتزر (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%88%D9%88%D9%84%D9%81_%D8%A8%D9%84%D8%AA%D8%B2% D8%B1): يهودي.
ايه بي سي نيوز- بربارا وولترز (http://en.wikipedia.org/wiki/Barbara_Walters): يهودية.
واشنطن بوست- يوجين ماير (http://en.wikipedia.org/wiki/Eugene_Meyer): يهودي.
مجلة تايم- هنري جرونوالد (http://en.wikipedia.org/wiki/Henry_Grunwald_%28Time_editor%29): يهودي.
واشنطن بوست- كاثرين جراهام (http://en.wikipedia.org/wiki/Katharine_Graham): يهودية.
نيو يورك تايمز- جوزيف ليليفيد (http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Lelyveld): يهودي.
نيويورك تايمز- ماكس فرانكل (http://en.wikipedia.org/wiki/Max_Frankel): يهودي.

الأسماء الواردة أعلاه هي مجرد أمثلة فقط ولا تحصر كل اليهود المؤثرين ولا كل إنجازاتهم التي تستفيد منها البشرية في حياتها اليومية.

حقائق أخرى:
في آخر 105 أعوام:
فاز 14 مليون يهودي بـ 180 جائزة نوبل.
وفي الفترة ذاتها فاز مليار ونصف مسلم بثلاث جوائز نوبل.
المعدل هو جائزة نوبل لكل 77778 (أقل من ثمانين ألف) يهودي. وجائزة نوبل لكل 500000000 (خمسمئة مليون) مسلم.
لو كان لليهود نفس معدل المسلمين لحصلوا خلال الـ105 سنة الماضية على 0..028 جائزة نوبل. أي أقل من ثلث جائزة.
لو كان للمسلمين نفس معدل اليهود لحصلوا خلال الـ105 سنة الماضية على 19286 جائزة نوبل.

لكن هل يرضى اليهود بأن يصلوا لمثل هذا التردي المعرفي؟
وهل تفوقهم المعرفي هذا صدفة؟ أم غش؟ أم مؤامرة؟ أم واسطة؟
ولماذا لم يصل المسلمون لمثل هذه المرتبة ولهذه المناصب والقدرة على التغيير رغم الفارق الواضح في العدد؟

هذه حقائق أخرى قد تجد فيها إجابة عن هذه الأسئلة:

· في العالم الإسلامي كله، هناك 500 جامعة.
· في الولايات المتحدة الأمريكية هناك 5758 جامعة!
· في الهند هناك 8407 جامعة!
· لا توجد جامعة إسلامية واحدة في قائمة أفضل 500 جامعة في العالم (http://www.arwu.org/rank2008/EN2008.htm).
· هناك 6 جامعات إسرائيلية في قائمة أفضل 500 جامعة في العالم (http://www.arwu.org/rank2008/EN2008.htm).
· نسبة التعلم في الدول النصرانية 90%.
· نسبة التعلم في العالم الإسلامي 40%.
· عدد الدول النصرانية بنسبة تعليم 100% هو 15 دولة..
· لا توجد أي دولة مسلمة وصلت فيها نسبة التعليم إلى 100%.
· نسبة إتمام المرحلة الابتدائية في الدول النصرانية 98%.
· نسبة إتمام المرحلة الابتدائية في الدول الإسلامية 50%.
· نسبة دخول الجامعات في الدول النصرانية 40%.
· نسبة دخول الجامعات في الدول الإسلامية 2%.
· هناك 230 عالم مسلم بين كل مليون مسلم.
· هناك 5000 عالم أمريكي بين كل مليون أمريكي.
· في الدول النصرانية هناك 1000 تقني في كل مليون.
· في الدول الإسلامية هناك 50 تقني لكل مليون.
· تصرف الدول الإسلامية ما يعادل 0.2% من مجموع دخلها القومي على الأبحاث والتطوير.
· تصرف الدولة النصرانية ما يعادل 5% من مجموع دخلها القومي على الأبحاث والتطوير.
· معدل توزيع الصحف اليومية في باكستان هو 23 صحيفة لكل 1000 مواطن.
· معدل توزيع الصحف اليومية في سنغافورة هو 460 صحيفة لكل 1000 مواطن.
· في المملكة المتحدة يتم توزيع 2000 كتاب لكل مليون مواطن.
· في مصدر يتم إصدار 17 كتابا لكل مليون مواطن.
· المعدات ذات التقنية العالية تشكل 0.9% من صادرات باكستان و0.2% من صادرات المملكة العربية السعودية و0.3% من صادرات كل من الكويت والجزائر والمغرب.
· المعدات ذات التقنية العالية تشكل 68% من صادرات سنغافورة.

الإستنتاجات:
· الدول الإسلامية لا تملك القدرة على صنع المعرفة.
· الدول الإسلامية لا تملك القدرة على نشر المعرفة حتى لو كانت مستوردة.
· الدول الإسلامية لا تملك القدرة على تصنيع أو تطبيق المعدات ذات التقنية العالية.

الخاتمة:
الحقيقة واضحة ولا تحتاج لأدلة ولا براهين ولا إحصائيات. لكن بيننا من يناقض نفسه وينكر ماهو أوضح من الشمس. نعم اليهود وصلوا لما وصلوا إليه لأنهم تبنوا التميز المعرفي وقاموا باعتماده دستورا لأبنائهم. الأسماء الواردة أعلاه لم تصنع خلال يوم وليلة. أصحاب هذه الأسماء تم إنشاؤهم بشكل صحيح. وتعرضوا لكثير من الصعوبات حتى وصلوا إلى ما وصلوا إليه. لم يولدوا وفي أفواههم ملاعق ذهبية. كلنا نعرف قصة إنشتاين وفشله في الرياضيات وأديسون وطرده من المدرسة لأنه (غير قابل للتعلم) وغيرها من القصص. فلنتوقف عن خداع أنفسنا بأن اليهود يسيطرون على العالم فقط لأنهم يهود. فقط لأن الغرب يحبهم.
اليهود امتلكوا العالم بعد دراسة وتخطيط ونظرة مستقبلية اقل ما نستطيع وصفه بها بأنها عبقرية. اليهود حددوا أهدافهم وعلى رأسها التميز المعرفي. القدرة على خلق المعرفة واكتشافها واختراعها. ثم التفضل بنشرها للغير والاحتفاظ بحق الأسبقية وشرف إنارة الطريق أمام العالم. اليهود سادة العالم في الإقتصاد والطب والتقنية والإعلام. تحدثت في السطر السابق عن "حب" الغرب لليهود. فهل لاحظنا أن أشهر الكوميديين الغربيين يهود؟ حتى في الإضحاك تميزوا.
فأين نحن من هذا كله؟ من السهل أن تقرأ أسطري هذه وتلقي باللوم على الحكومة أو على أجيال من القادة العرب الإنتهازيين. وعلى سنين من القهر والاستعمار والاحتلال. لكن بفعلك هذا تكون قد أضفت قطرة جديدة من محيط من ردود الأفعال الإسلامية السلبية التي أوصلتنا لما نحن عليه اليوم. دع عنك التذمر والسلبية ولوم الغير وابدأ بنفسك. هل فكرت في نشر المعرفة يوما؟ هل تعرف شيئا لا يعرفه غيرك؟ لماذا لا تشارك الجميع بما تعرف؟ فهذه خطوة نحو التكامل المعرفي.

ينقسم المسلمون اليوم إلى ثلاث فئات من ناحية المعرفة:
· فئة سلبية سائدة تشكل أغلبية ساحقة تقوم بتلقي المعرفة من الغير. ثم حبسها وربما قتلها بحيث لا تتخطى هذه المعرفة يوما ما أدمغتهم.
· فئة ثانية نادرة إيجابية إلى حد ما تقوم بتلقي المعرفة من الخارج ثم تساهم بنشرها للغير.
· فئة ثالثة معدومة تماما حاليا وهي الفئة القادرة على صنع المعرفة ثم نشرها.

ماذا عن أبنائك؟

هل تبني أشخاصا مميزين قادرين على صناعة المعرفة يوما؟
أو على الأقل هل تحرص على أن يكونون من ضمن الفئة الثانية التي تتلقى المعرفة وتنشرها؟
أم أنك ستساهم في الإضافة للفئة الأولى السلبية التي نحن بحاجة فعلا لتقليص نسبتها مع الأيام؟

اجعل هذا هدفك شخصيا وحاول أن تضم إليك كل من هم حولك.
وابدأ الآن بالخطوات التالية:
1- إن لم تكن ضمن الفئة الثانية أو الثالثة فاسعى للإنضمام إلى إحداهما اليوم. تأكد أنك لست عضوا في الفئة الأولى بعد اليوم فأعضاء هذه الفئة ميتين مجتمعيا ولا يضيفون للأمة أي شئ. انشر ما تعرفه مهما كان. لا تستصغر المعلومة فهناك من سيتلقفها منك ويبني عليها ولا تتصور ما الذي قد تؤول إليه في النهاية. والنشر لا يكون بالضرورة في كتاب أو مجلة أو قناة تلفزيونية. ابدأ ولو بموضوع في الساحة العربية تشرح فيه أي شئ!
2- ابدأ ببيتك وتأكد من أن أبناءك وأخوانك قادرين ومؤهلين للإنضمام للفئة الثالثة أو الثانية في أسوأ الحالات. قم دائما بتسويق العلم لأطفالك وأظهر لهم طلب العلم على أنه أسمى ما يمكن للإنسان فعله. حارب مفهوم قصر التعلم على المدرسة فما أرجعنا للخلف إلى الإعتماد الكامل من الآباء على المدرسين لتعليم أبنائهم. أكثر العباقرة تعلموا في المنزل. واحرص على استئصال عقلية الوسائل المختصرة لبلوغ الأهداف من أبنائك. الغش ليس شطارة والواسطة ليست شرفا. بل هم أقصر الطرق للحضيض. توقع من ابنك الخطأ فمن لا يخطئ لا يتعلم. واحرص على أن يتحمل ابنك نتيجة خطأه وأن يعيش تجربة الإخفاق كاملة دون مساعدة منك، دلل أطفالك في كل شئ إلا في التعليم. واحرص على زرع عقلية المشاركة بالعلم لدى أطفالك. علمهم أن يعلموا زملاءهم وأقرانهم وعلمهم بأن أفضل الطرق للقيادة هو نشر العلم فكما قيل: "جبلت النفوس على حب من أحسن إليها"
3- حاول أن تضم كل من تعرف للفئة الثانية وهذا ليس بالصعب أبدا. كلنا لنا تجارب حياتية مميزة وكلنا نعلم شيئا لا يعرفه الغير. انصح من هم حولك بنشر ما يعرفونه أكد لهم بأن هناك من لا يعرفون هذه الأمور مهما كانت بسيطة وأساسية.

نحن أكبر وأقوى الأمم على سطح الأرض. كل ما نحتاج إليه هو أن نتعرف على أنفسنا وأن نستكشف طاقاتنا.
نصرنا يكمن في علمنا وإبداعنا. وتأكد أن الوقت لم يفت بعد لكي نلحق بباقي الأمم. بل نحن موعودون باللحاق بها.
أعود لطرح نفس السؤال الذي بدأت به موضوعي هذا:
هل تذكر الزمن الذي كان المسلمون يحكمون فيه العالم؟
تحرك... فمجد الأمة يبدأ اليوم.

mtema99
08-10-2009, 02:29 PM
يا الله

هو مش احنا اتعلمنا ان كلمه قبطي يعني مصري باين

و الاخ ده فاضي قوي كده

حتى كوره القدم

ايه اللي احنا عايشين فيه ده

horas3000
08-10-2009, 04:16 PM
القاهرة- أخبار مصر
فوجئت إدارة المصرف المتحد التابع للبنك المركزي المصري بأن الفائز بجائزة المليون جنيه يقضي عقوبة الأشغال الشاقة المؤبدة بعد قيامه بقتل حماته قبل زفافه بأيام‏‏ حيث ذهب إليها ليطلعها علي كارت الدعوة الخاص بالفرح‏ إلا أنه قام بقتلها‏.‏
وترجع وقائع الموضوع إلي الثاني من أغسطس الماضي‏‏ حين ظهر اسم الفائز بجائزة المليونير الخاضعة للشروط الإسلامية‏‏ وكان اسمه عماد بشري أطناس‏‏ وبالبحث عن الاسم لم يتم التوصل إلي عنوان الفائز‏‏ إلا أن إدارة البنك توصلت إلي عنوان والده في مصر القديمة‏ وحين سألته عن ابنه أفاد بأنه في سجن طرة‏‏ وأن والده هو من اشتري الشهادة لابنه قبل ثلاث سنوات‏‏ أملا في أن يفوز بها ابنه بعد خروجه من السجن‏‏.
وذكرت صحيفة الأهرام أنه بالبحث في سجلات السجون تبين أنه سيخرج في الثامن من أكتوبر‏‏ فاتفقت إدارة البنك مع والده علي عدم إعلان الخبر إلا في يوم خروجه‏‏ وبالفعل تم ترتيب الأمر وسيقوم محمد العشماوي رئيس مجلس إدارة المصرف المتحد بتسليم الفائز شيكا بالمبلغ صباح الخميس في مقر مصلحة السجون بعد‏20‏ عاما قضاها داخل السجن‏.
كان السجين عماد بشرىقد قتل حماته قبل زفافه بأيام عندما ذهب ليطلعها على بطاقة الدعوة الخاص بحفل الزفاف فلم تعجبها البطاقة.

http://www.egynews.net/wps/portal/news?params=77315

ابو جودة
08-10-2009, 04:35 PM
ياجماعة احنا اخوة ومحدش يتجاوز بس المشكلة فى مصر ان كل واحد عايز يعمل الى على كيفة ولما يتزنق يقول انا مسيحى مطهض يجى يشوف الاخوان فى امن الدولة بيتعمل معاهم اية وسعتها حيقول الحمد للة انى مسيحى
ويجعلة عامر وسلملى على .................................................. .

ابو جودة
08-10-2009, 04:46 PM
هو لو كان بيزور كنيسة كان يستطيعان يكلم اى من عمالها هكذا
الراجل كبر يا اخونا هو معزور
حسبى اللة ونعم الوكيل

ahamed7405
08-10-2009, 04:58 PM
حقيقة النقاب في الاسلام (http://www.core.toggleSimpleTooltip%28this)

(http://www.core.toggleSimpleTooltip%28this)http://www.youtube.com/watch?v=I5ttWajntjg

abdoon16
08-10-2009, 05:04 PM
انا لست مدافعا عن شيخ الازهر بل وادينه واعاتبه ولكن ذلك في حالة ثبوت مثل هذا الكلام انا يوم امس شاهدت ف برنامج اللي بيقدمة محمود سعد(البيت بيتك)في لقاء مع شيخ الازهر الشريف واعرض شيخ الازهر عن كل الاساءة الذي قالها للبنت وانه قال فقط انها لاتدرتدي النقاب ما دامت هي مع مثيلاتها من البنات والاكبر منها من الاساتذة (السيدات)فقط ولم يسيء اليها بأي حال من الاحوال .
انا كتبت هذا الموضوع فقط للامانة مع العلم اني غير مقتنع بكلامة ودفاعة عن نفسة لان كلامة كان غير مقنع واخذ يتطرق الي مواضيع اخري خارج الموضوع الاصلي لا اعرف لماذا ؟.

ahamed7405
08-10-2009, 05:08 PM
الرد علي من أنكر النقاب لبعض مشايخ السنة

http://www.youtube.com/watch?v=HtDfX7gxjNY

الشيخ محمد حسان - حكم النقاب وتغطية الوجه

http://www.youtube.com/watch?v=CKZeGlde7hc

الحجاب و النقاب - الحويني-

http://www.youtube.com/watch?v=eyLJ66UjwS0

النقاب أو الحجاب؟؟محمود المصرى

http://www.youtube.com/watch?v=MYdemBcp2Vk

hazem_khidr
08-10-2009, 05:23 PM
هيافه
كوره ايه و بتاع ايه بس اللي يتعمل مشاكل و يطلعوا غسيلنا ال.... ينشروه قدام العالم
يا تري مين الاعب القبطي الفذ الذي تم اضطهاده ؟؟
كله كلام عايم كده مالوش معني.
هو فعلا علي رأي بنداري الجدع دا عاوز يبقي مشهور و السلام

bassant
08-10-2009, 06:00 PM
ياريت اخواننا الغاليين المسيحيين ياخدو بالهم ومايتسرعوش لاى حاجة يشوفوها غرضها احداث الفتنة لان المحبة بين المسلمين والمسيحيين هتفضل موجوده رغم وجود قلة من المتعصبين من المسلمين والمسيحيين والاخ صمويل ده وامثاله مش هيستفيدو حاجة طالما فيه ناس بتفكر بالعقل والمنطق

Ahmed Anwer
08-10-2009, 06:03 PM
حظه حلوووو

بس للأسف أنا بحب حماتي جدا ،،، ست غلبانه

مقدرشي اعملها حاجة

حازم شاهين
08-10-2009, 07:57 PM
الأكيد إن الشعب المصرى بيعطى شيك على بياض بالحب و التقدير لأى حد ينبغ فى مجاله فطبعا غير هانى رمزى فى كرة القدم اللى كان لاعب فى النادى الأهلى أكبر نادى فى مصر و أهم لاب فى المنتخب و أنجح محترف و كابتن مصر و مدرب للمنتخب الوطنى و محدش فكر إنه مسيحى أو مسلم أو غيره المهم إنه ناجح فى عمله

كمان هنلاقى مجدى يقوب فى لطب لو سألت أى حد فى الشارع هتلاقيه معجب بالدكتور مجدى يعقوب

طيب فكروا كده فى الأسماء دى و قلولى تقدير النايس و المجتمع ليهم إيه

مكرم عييد - بطرس غالى - منى مكرم عبيد - منير فخرى عبد النور - جورج إسحاق - لويس عوض - موسى صبرى - لويس جريس - سناء جميل - مفيد فوزى - أمال العمدة - يوسف شاهين - أسامة منير - هانى رمزى - ماجد الكدوانى - لطفى لبيب - نيلى - لبلبة

طبعا فيه أسماء كتير قبل و بعد كده لكن أشك إن الدين وقف قدام الأسماء دى علشان تاخد حقها من النجاح و حب الناس.

abonagham
08-10-2009, 08:11 PM
أنا باقول نديله هدية الأخ صلاح من دلوقت ومانصبرش عليه

والله ياعم اللى زي دا يستاهل خازوق * يخرج من عين أهله دا مش من الاقباط دا من الاعباط

وحسبنا الله ونعم الوكيل في هؤلاء المرضى

انشر ياعم الفير

salahabdelnabi
08-10-2009, 11:53 PM
يعنى خلص من حماته وارتاح وطلع من السجن لقى مليون جنيه

حظوظ :HAPPY_~211:

bassant
09-10-2009, 12:00 AM
جزاكم الله خيرا عالموضوع الرائع اللى بيوضح الحال المؤسف اللى وصلناله واللى بصراحة محسسنى بالياس والاحباط ptmnlo123per144 متهيالى محدش اخد باله من الموضوع القيم ده واللى لو كان اتشاف متهيالى كانت كل الناس هتدلى برايها فيه لانه مهم جدا لينا كلنا

فاطومه المصريه
09-10-2009, 12:02 AM
طب حظه فى رجليه اهو
عقبالى كدة اكسب من غير ما اقتل حماتى:HAPPY_~211:

ahmed_kamel
09-10-2009, 03:07 AM
يعني مفيش تفرقه طائفيه في الموضوع ده ولا تمييز عنصري مع إن الشهاده خاضعه للشروط الإسلاميه .... لاوجود للتفرقه على أرض الوطن بين مسلم ومسيحي وياريت الأخ صموئيل العشاي يبص كده على الموضوع ده ويقولنا رأيه كمتحدث إعلامي عن المنظمه المناهضه لحقوق من سلبت منهم الحقوق بمصر من الإخوه الأقباط !!!!

AbOnOrA
09-10-2009, 03:12 AM
انا قولت والله الخبر هيقول ان الادارة اتلككت بحجة انه مسجون فمش هتديلة الجايزة ولا حاجة
بس بجد ادارة بنك محترمة ويارب الخبر ده يكون تعويض بسيط عن سنين السجن اللى طاع فيها عمرة

AbOnOrA
09-10-2009, 04:13 AM
استكمالاً للصورة
وعملاً بانه اذا عرف السبب زال العجب

قال تقرير بثته الفضائية الفرنسية الناطقة بالعربية أن80% من نساء مصر محجبات و10منهن % منتقبات.
ويأتي هذا التقرير على خلفية الجدل الذي أثاره شيخ الأزهر محمد سيد طنطاوي حينما أمر تلميذة في معهد أزهري بخلع النقاب، مؤكدًا أنه سيمنع ارتداءه في جميع المعاهد الأزهرية.
وجاء ذلك أثناء تفقد طنطاوي بعض المعاهد الأزهرية بمناسبة بدء العام الدراسي للتأكد من اتخاذ الإجراءات الوقائية اللازمة ضد أنفلونزا الخنازير, حيث فوجئ أثناء زيارته لمعهد أزهري في حي مدينة نصر شمال شرق القاهرة بتلميذة في الصف الثاني الإعدادي ترتدي النقاب داخل قاعة الدرس فانفعل وطالبها بخلعه، زاعمًا أنه مجرد عادة ولا علاقة له بالإسلام.
واستجابت الطالبة لشيخ الأزهر رغم محاولة إحدى مدرساتها الدفاع عنها قائلة: إنها لا ترتدي النقاب في قاعة الدرس، وإنما وضعته فقط عندما علمت بزيارة شيخ الأزهر والوفد المرافق له, لكن طنطاوي رد قائلاً: "أنا أعلم بالدين أفضل منك ومن اللي خلفوكي".
نسبة المنقبات ستصل إلى 20% بعد خمس سنين
ويتوقع, وفق ما ذكر تقرير الفضائية الفرنسية, أن تصل نسبة المنقبات إلى 20% بعد خمس سنين فقط إذا ظل بنفس المعدل, مشيرة إلى أن جميع الضغوط الرسمية لم تفلح في منع النقاب عن المدارس والجامعات.
وسبق وألغى القضاء الإداري المصري قرارًا وزاريًا يستبعد المدرسات المنتقبات من التدريس بالمدارس المصرية، لمخالفته لحرية العقيدة.
وأصدرت محكمة القضاء الإداري بالإسماعيلية حكمًا قضائيًا بإلغاء قرار الدكتور يسري الجمل وزير التربية والتعليم باستبعاد المدرسات المنتقبات من التدريس لتلاميذ المدارس.
وقالت المحكمة في أسباب حكمها: إن "قرار الوزير مخالف لمبادئ حرية العقيدة والحرية الشخصية الأمر الذي يكون معه هذا القرار جاء مفتقدًا للمبرر له قانونًا ويدل علي الانحراف بالسلطة والابتعاد عن الصالح العام".
العاملات يفضلن ترك وظائفهن عن خلع النقاب
وقال تقرير الفضائية الفرنسية أن السيدات العاملات يفضلن ترك وظائفهن عن خلع النقاب, وكذلك الطالبات يفضلن عدم الذهاب للجامعات والمدارس عن خلع النقاب.
وأضافت أنه يبدو أن كل مسئول يقف في صف المانعين للنقاب أو الحجاب يصاب بكراهية بالغة من أفراد الشعب المصري المتدين.
وسبق وأعدت وزارة الأوقاف المصرية حملة ضد "النقاب" ونظمت ما أسمته بـ"ندوات توعية دينية" لإقناع المنتقبات بخلع النقاب.
وأصدر وزير الأوقاف المصري الدكتور محمود حمدي زقزوق، قرارًا لتنظيم هذه الندوات التي تستهدف الموظفات المنتقبات في الوزارة؛ لإقناعهن بأن "النقاب مجرد عادة لا أساس لها في الدين وليس عبادة" بحسب زعمهم.
وكان عدد من أعضاء البرلمان المصري قد شنوا هجومًا على وزير الصحة الدكتور حاتم الجبلي الذي هدد بطرد الممرضات المنتقبات من وظائفهن إن لم يخلعن النقاب.

وطالب أعضاء البرلمان وزير الصحة بالكف عن إثارة تلك القضية وملاحقة الممرضات المنتقبات والتركيز فقط على أحوالهن الوظيفية المتردية.

أحمد محمد عبد الوهاب
09-10-2009, 06:06 AM
هوه النقاب إختلف عليه أهل العلم مابين موجب ومابين مستحب ، وإللي قال بالإستحباب من علماء العصر ده مثل الشيخ الألباني رحمه الله قال إنه فضيلة وليس واجباً واعترف أنه يلبسه لزوجته وبناته .......
كون العلماء يختلفوا على رأيين فلا حرج للمسلم أن ينتهج الرأي الذي يرى أن أدلته أرجح و أقرب للصواب وأكثر إستناداً على أدلة صحيحة ، وليس إتباعاً لهواه وما يريده عقله ومزاجه ، لكن يجي حد يقول برأي ثالث إن النقاب مش من الدين أصلاً !!!!!
طيب السؤال المفروض يسأل ، ماهو دليلك ؟؟؟ بالطبع مافيش .
طيب سيبك من ديه هل يجوز لنا أن نرغم الآخرين من المسلمين أن ينتهجوا الرأي الفقهي الذي أنا أفضله في مسألة ما مثل مسألة النقاب مثلاً ؟؟؟
طبعاً لا ، وذلك لأن الذي ينتهج الرأي الآخر في المسألة مستند على كلام من أهل العلم لهم أدلتهم ولهم أجتهادهم.

الدين قال الله قال رسوله قال الصحابة هم أولوا العرفان........................ مالدين نصبك للخلاف سفاهةً بين الرسول وقال فـــــلانُ

Dantes010
09-10-2009, 06:11 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الرجاء مراجعة تفسير الآية رقم 59 سورة الأحزاب في تفسير الشيخ محمد سيد طنطاوي (شيخ الأزهر) اسم التفسير (الوسيط) ، لنرى جميعا رأي الشيخ في النقاب من قبل أن يكون مفتيا ثم شيخا للأزهر.
إنا لله وإنا إليه راجعون.

Dantes010
09-10-2009, 08:14 AM
حسبنا الله ونعم الوكيل

Dantes010
09-10-2009, 09:34 AM
ربنا يصلح حاله ويقدر يعمل حاجة مفيدة بالمليون .ptmnlo123per122

salahabdelnabi
09-10-2009, 10:08 AM
حوار سيد طنطاوى مع محمود سعد فى البيت بيتك بخصوص النقاب

http://www.youtube.com/watch?v=XssLjdf4i1I

AHMEDCAR
09-10-2009, 10:21 AM
تعقيبا على موضوع
شيخ الازهر يجبر طالبه على خلع النقاب (http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?p=84081#post84081)

صدر بيان من الازهر اليوم بمنع الطلبات من ارتداء النقاب

ياترى احنا رايحين على فين

المصدر التليفزيون المصرى

محمد حنفى
09-10-2009, 11:30 AM
حسبنا الله ونعم الوكيل

حسن كمال
09-10-2009, 03:04 PM
هناك شائعات عن تصفية شركة النصر للسيارات وتوقف انتاج شاهين
ومع ذلك انا رحت لمعرض وعارض شاهين 2010
مما يدعو للاستغراب
ولدي عدة تساؤلات
1 - هل توقف انتاج السيارة شاهين
2 - اذا كان توقف انتاجها ماهو موقف قطع غيارها هل سيتوقف هل هايزيد سعره نتيجة قلة عرضة
3- ماهو موقف الاف سيارات الشاهين الان في مصر من ده ptmnlo123per144ptmnlo123per144ptmnlo123per144ptmnl o123per144
لمن عندة علم يخبرني وجزاه الله خير

mostafa2000
09-10-2009, 03:06 PM
محاولة فاشلة لاغراء الناس بالشراء

islam_galal
09-10-2009, 04:21 PM
إلي أين نحن ذاهبون
إنا مستبدلون
لسنا من ينال شرف تحرير الأقصي
إننا نبتغي العزة من الأمريكان و ليس من الإسلام
إنا محاسبون
يومها لن نستطيع الجدال

Dantes010
09-10-2009, 04:23 PM
أنا سمعت زي حضرتك برضو بس مش متاكد طبعا
ياريت لو حد من الخبراء يرد علينا
وجزاكم الله خيرا

Dantes010
09-10-2009, 04:47 PM
حسبنا الله ونعم الوكيل
متى ستصدر بلادنا قرار بمنع التبرج والسفور؟؟؟؟؟؟

ابو جودة
09-10-2009, 05:05 PM
انا واحد من الناس لمل بيكون معايا ثمن العربية وتكون عجبانى بنزل اشتريها بدون ما انظر الى الاسعار المسالة عرض وطلب

Dantes010
09-10-2009, 05:23 PM
ياريت فعلا مصر تصنع سيارة مش تجمع سيارة

AbOnOrA
09-10-2009, 07:18 PM
http://www.youtube.com/watch?v=85zROe5PgEU

hooba_eg
11-10-2009, 05:35 AM
شكرا علي الخبر
انا لسه عارفه امبارح لما كنت في المرور بزور ضابط زميلي هناك
و علي فكره القرار دا يطبق علي السيارت
اعتبارا من 11 يونيو
يعني العربيات اللي دفعت الجمارك قبل كده لا يطبق عليها القانون.

بس فيه لعبه برضه في الموضوع دا لان دا مناقض للقانون اساسا
هو ان المعاق يفك حظر السياره عادي
و يروح الشهر العقاري يبيع العربيه للي عاوز يبعهاله
و الشهر العقاري مش حيمانع انه يسجل عربيه خالصه الجمارك مش من سلطته يعمل كده.
و المشتري يمشي بالرخصه تلات سنين و بالعقد المسجل
مافيش ضابط مرور يقدر يوقفه حتي لو الجهاز متركب في العربيه!!!!:HAPPY_~211:
لاء و ايه
دا ممكن المشتري بيرفع دعوي ضد المرور في المحكمه و يختصم فيها قائد المرور
و بالمنظر دا القاضي يحكم بتسجيل العربيه في المرور كمانptmnlo123per154
مافيش حاجه مالهاش حل;)
شكرا على المعلومات المفيدة بس انا عندى سؤال علشان انا دايخ , انا عربيتى خرجت من بورسعيد 29-4-2009 والحمدلله رخصتها بعد عذاااب من اسكندرية علشان المعوق اسكندرانى يوم 12-7-2009 ومن ساعة ما رخصتها انا سايقها ومنفض بس انا خايف المعوق يموت علشان هو كبير فى السن وكمان هو عاملى توكيل عام سيارات من قبل العربية ما تخرج من الاستثمار هل ممكن افك حظرها ولا لأ علشان انا سالت ناس كتيير وقالوا القرار اتعمل باثر رجعى ومرحتش الجمارك خالص وهل ينفع افك حظرها من الجمارك اللى فى القاهرة؟

king mimo20
11-10-2009, 08:30 AM
عقدت الجمعية العلمية لمهندسى الاتصالات ندوتها الشهرية بساقية الصاوى تحت اسم "الطريق للوصول إلى 75% كثافة انتشار للمحمول"، وكشفت مناقشات الندوة أن الوصول لمستوى 75% كثافة استخدام للمحمول ممكن وفى خلال عام من الآن.

وأفاد المشاركون فى الندوة بوجود فرص عديدة أمام مشغلى خدمات الاتصالات فى مصر، أهمها ولع المصريين بالتكنولوجيا، وهو ما يظهر فى الوصلات المخالفة وغير الشرعية للدش والإنترنت وانتشار بيع نغمات المحمول فى شارع عبد العزيز عند أصحاب مشنات العيش.

وأكد المشاركون أن الطريق ممهدة أمام المشغلين لرفع الكثافة، بالإضافة لعوامل أخرى أهمها: تخفيض الأسعار سواء فى المدن أو الريف وهناك مثال أمامنا لشركة موبينيل عندما تقدم عرض منخفض السعر فى الأماكن ذات الكثافة التليفونية المتدنية وبسعر للدقيقة 15 قرشا وشركة اتصالات أيضا تقدم عرض "أهلا كل الناس" بـ 15 قرشا للدقيقة وفودافون تقدم بعشرة قروش للاتصالات بين مشتركى نفس الشركة والمزيد من التخفيض يقفز بكثافة الاستخدام قفزات هائلة.

وقال المشاركون فى الندوة، إن المصريين يتكلمون فى المحمول بما قيمته 35 مليار جنيه سنويا وهو رقم ضخم ويجب أن يعود على المجتمع بالمنفعة مثل تخصيص نسبة من هذه الإيرادات للبحث العلمى والتوسع فى تنفيذ مشروعات جديدة تفتح الفرصة أمام تخفيض معدلات البطالة وترفع من معدلات التنمية وتضيف قيمة حقيقية على أرض الواقع وتساهم فى خفض معدلات الفقر وتحسين أحوال المصريين، ويتحول استخدام المحمول وانتشاره إلى تحقيق احتياجات الأفراد وتلبية احتياجات المجتمع.

كما ذهب عدد من المشاركين فى الندوة إلى ضرورة التطوير التكنولوجى وتوفير خدمات جديدة تلبى احتياجات الأفراد وقطاعات المجتمع الإنتاجية وعدم التأخير فى استخدام تكنولوجيا الصوت الرخيص محليا ودوليا
(تكنولوجيا الآى – بى)، نظرا لما حققته من تخفيض فى سعر الدقيقة للربع تقريبا هذا مع التحول لدمج شبكات المحمول مع الثابت مع شبكات المعلومات لنفى التأثير السلبى لمشغلى الشبكات المختلفة على الآخر، وهذا يحقق صالح المجتمع والأفراد ويرفع معدلات الانتشار.

adel omran
11-10-2009, 11:58 AM
استاذى الفاضل اعتقد ان الكلام ده غير صحيح بدليل ان الازمه مازالت مستمره الى الان وان موضوع البيع والشرا فى حال سيىء جدا وممكن لحضرتك عمل زياره بسيطه للمعارض وانت تعرف وعلى فكره لو ان الاتجاه الفتره القادمه من المستهلك المصرى اخد منحنى فكرى سليم رافض ان يكون فريسه للتجار رافض بان يدفع فى اى سياره اكثر مما تستحق اعتقد انه سيكون الفائز لان حقيقى الاسعار فى مصر اصبحت كابوس لا يطاق
وغريبه يا سيدى الفاضل ان السيارات تباع فى دول الخليج الغنيه بنصف الثمن فى مصر ,,, يا ترى التجار والبائعين شايفين اننا اغنى منهم ولا ايه

hazem_khidr
11-10-2009, 01:03 PM
شكرا على المعلومات المفيدة بس انا عندى سؤال علشان انا دايخ , انا عربيتى خرجت من بورسعيد 29-4-2009 والحمدلله رخصتها بعد عذاااب من اسكندرية علشان المعوق اسكندرانى يوم 12-7-2009 ومن ساعة ما رخصتها انا سايقها ومنفض بس انا خايف المعوق يموت علشان هو كبير فى السن وكمان هو عاملى توكيل عام سيارات من قبل العربية ما تخرج من الاستثمار هل ممكن افك حظرها ولا لأ علشان انا سالت ناس كتيير وقالوا القرار اتعمل باثر رجعى ومرحتش الجمارك خالص وهل ينفع افك حظرها من الجمارك اللى فى القاهرة؟
للاسف مش حينفع تسجل العربيه حتي هذا التاريخ
لان كل يوم في قوانين جديده
يعني الحاله اللي حكيتها بتاع التسجيل في الشهر العقاري ممكن تمشي و ممكن لاء
لان الشهر العقاري ممكن ما يوافقش
هو افضل حل انزل جمارك القاهره و شوف موظف اتكلم معاه و شوف اخرها ايه.
لان عربيتي اللي مركونه لسه مخلص شهاده محو الاميه للمعاق و مستني لما يجي الاستعلام عنها
لما اعمل الخطوه دي حبدأ اني اشوف حعمل ايه تاني.
بس غلط انك تمشي بالعربيه كده لان لو ضابط وقفك حيحفظ العربيه و يلزم صاحبها ب 2500 غرامه
و لو اتمسكت تاني العربيه بتتصادر لصالح الدوله

hazem_khidr
11-10-2009, 01:29 PM
طب انا كنت متوقع 15 ولا 17 مليار جنيه
انما 35 مليارptmnlo123per1106
فعلا شعب غاوي كلام

Bendary
11-10-2009, 01:37 PM
ايه يا جماعه ؟؟ متوقع اراء جامده
ولا الموضوع مش عاجبكم

king mimo20
11-10-2009, 02:32 PM
تشكر يا حازم باشا

Dantes010
11-10-2009, 02:34 PM
شكرا
جزاك الله خير على التقرير
يمكن لما نقرأه نبدأ نفوق
بس بجد نفسي نبدأ ناخد خطوات غير مصمصة الشفاه والندم ثم ننام تاني
الشباااااااااااااااااب عليهم دور كبييييييييير

koky_90
11-10-2009, 05:15 PM
محاولة فاشلة لاغراء الناس بالشراء

لا اعتقد
لان بلفعل سوق السيارت المستعمل والجديد شغاااال نااااار اليومين دول ptmnlo123per111

m_o_sakr
11-10-2009, 05:32 PM
aho klo klam, el mhm men eli m3a flos yshtery dlw2ty wla b3den, eli 3aiz 7aga w m3a flosha mesh 7ystna l2no lw estna 7ynzl a7la mnha w mmkn tr5s aw t3'la w klo f 3lm el 3'eb

salahabdelnabi
11-10-2009, 07:53 PM
رأي شيخ الأزهر في النقاب وقت ان كان مفتى الجمهورية

[/URL]http://www.way2jana .com/s/playmaq- 1601-0.html (http://forsanelhaq.com/showthread.php?t=121915)

يقول الشيخ محمد سيد طنطاوي حينما كان مفتيا للجمهورية بأن المرأة من حقها أن تلبس النقاب كيفما تشاء [U]فهذا من الكمال ولا أحد يستطيع أن يمنعها...ولما تولى منصب شيخ الأزهر قال بأنه عادة وبدل كلامه.

فاللهم لا تجعلنا ممن يبيعون دينهم بعرض من الدنيا
اللهم ارزقنا الثبات حتى الممات

AbOnOrA
11-10-2009, 09:17 PM
اللهم امين
والله يا صلاح الواحد نفسة اتسدت من الدنيا بعد الموضوع ده خاصة وانا كل يوم اشوف اخبار من كل الدنيا تنباء بتصاعد الحملة ضد النقاب والحجاب ايضاً وطبعا مئات الصحف الغربية بتهلل وتمجد فى الشيخ ابو عمة ومبسوطين بيه اوى وهو جرى برة البلد مش عارف طاجيكستان ولا فين لحد ما الموضوع يهدى

وديه بعض الموضوعات حول الخبر

((كلاب ضد الحجاب))

طنطاوى لمنتقدى موقفه من النقاب: كلامكم ساقط (http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=144411)

سعاد صالح تعلن تأييدها حظر النقاب بالجامعات (http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=143033)
مشيرة خطاب تطالب بمساندة شيخ الأزهر فى قضية النقاب (http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=144486)
طرد طالبة من معهد أزهرى رفضت خلع النقاب (http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=144511)
شيخ الأزهر "أنا أكثر تمسكاً بالشرع من مشايخ السعودية" (http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=144461)
وهلال يكرر تأكيده على تسلل الشباب لسكن الفتيات عن طريق النقاب (http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=144461)

((ردود افعال))

طالبات الأزهر يرفضن خلع النقاب.. ويطالبن بإخلاء المعاهد والجامعة من "الرجال".. وطنطاوى يطلب عدم "التعسف" فى تطبيق القرار (http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=144515)

"علماء الأزهر": طنطاوى تجاهل الأقصى وتفرغ للنقاب (http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=144215)

الإخوان يقاضون طنطاوى وهلال لمنعهما النقاب (http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=144174)

سؤال عاجل حول الحملة الحكومية المنظمة ضد النقاب (http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=143678)

تزايد المطالب بإقالة "طنطاوى".. وإلغاء النقاب بالمعاهد الأزهرية.. و"سعادة" إيطالية بموقف "الإمام الأكبر" (http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=143591)

"أنا حرة.. أنا هاتنقب".. جروب جديد على "الفيس بوك" (http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=143552)

مركز حقوقى يطالب بإقالة"طنطاوى"بسبب أزمة النقاب (http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=143525)

برلمانى يتهم شيخ الأزهر بازدراء النقاب (http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=143272)

AbOnOrA
11-10-2009, 09:46 PM
انا مازلت اكرر ان المشكلة الاساسية فى تصرف الشيخ هو افتقادة للياقة وايذاء هذه الطفلة بهذه الشكل بالاضافة لما يمثلة هذه الفعل من تعدى على الحريات

لكن كثرت الاكاذيب فى الردود على هذه الموضوع فى عده مواقع وبرامج حوارية تدعى كذباً بان النقاب عادة مستحدثة مرتبطة بالمد السلفى ومتاثره بالبدو تارة وبالسعودية تارة اخرى وبطالبان احياناً !!

ديه نموزج لصور كثيرة على هذه الشاكلة ونفس الزى ترجع لاكثر من مئة عام ووشوفت صور اكتر وممكن اللى يدور هيلاقى صور كتير بنفس المنظر
واللى يفتكر الافلام القديمة فى مطلع القرن هيلاقى نفس المناظر افتكرو القاهرة 30 وثلاثية نجيب محفوظ وافتكرو ثورة 19 لما الستات (بايعاز من هدى شعراوى) رفعت النقاب امام الانجليز !!!

ايه يا جماعة لسه معداش 3000 سنة علشان ننسى كنا ايه وبقينا ايه
لكن للاسف الكذب بقى سهل جداً على السنة الناس
حسبى الله ونعم الوكيل

ahmed1981
11-10-2009, 09:48 PM
أعظم دعاية للنقاب في تاريخ مصر تحدث الآن على يد شيخ الأزهر
ولدي إعتقاد جازم أن النقاب سيزيد إنتشاره بعد هذه الدعاية المجانية

اللهم لك الحمد ولك الشكر بعدد خلقك وزنة عرشك ومداد كلماتك ورضا نفسك

ahamed7405
12-10-2009, 12:11 AM
أعظم دعاية للنقاب في تاريخ مصر تحدث الآن على يد شيخ الأزهر
ولدي إعتقاد جازم أن النقاب سيزيد إنتشاره بعد هذه الدعاية المجانية

اللهم لك الحمد ولك الشكر بعدد خلقك وزنة عرشك ومداد كلماتك ورضا نفسك

فعلا و الله يا اخى هذا ما سوف يحدث ان شاء الله مثل الاذمة السابقة
سبحان الله هما بيوفرة على المشايخ كتير بالبيعملوة ده
و يغيزك ان النهاردة البيت بيتك يجيب من يعلق على الموضوع دة (استهبال ) اسف اقبال بركة .
الى هى اصلا ضد الحجاب مبالك النقاب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حسبى الله و نعم الوكيل

Dr.A
12-10-2009, 08:19 AM
السلطة اللاوطنية الفلسطينية .. بل أنتم القتلة .. بل انتم الخونة

<!-- Caption -->من مصراوي
10/12/2009 3:25:00 AM
<!-- 3lshan Elvideo -->كتب - عماد سيد - إن المتابع للشأن الفلسطيني وخاصة في الفترة الأخيرة ليصاب بدهشة شديدة من حجم الكذب والخيانة والخداع وهي أمور دمغت ما يسمى بالسلطة الفلسطينية أو سلطة اوسلو .
فبمجرد إعلان ممثل الدول العربية والإسلامية عن قرار تأجيل مناقشة تقرير القاضي جولدستون والذي جاء عقب جهد لجنة تقصي الحقائق في قطاع غزة ظهرت مفاجآت صادمة للبعض فيما اعتبرها غيرهم أمراً عادياً لابد وأن يرشح عن أمثال عباس (http://www.masrawy.com/News/MidEast/BBC/2009/October/11/1022659.aspx) ودحلان وعبد ربه .
وفيما يلي سأستعرض بعض ما قيل مؤخراً وأوردته الصحف العربية والعالمية بل والإسرائيلية حول ماهية الضغوط التي مورست على ما يسمى بالسلطة الفلسطينية ما أدى لتأجيل مناقشة ما جاء في تقرير الرجل وقيل وقتها إن الاستجابة للضغوط كان بهدف دعم جهود السلام التي تبذلها الولايات المتحدة وتذليل العقبات التي من الممكن أن تحول دون نجاح هذه الجهود ليتم التراجع عن تلك الكلمات فيما بعد.
1- هددت إسرائيل بسحب وإيقاف دعم سلطة عباس ودحلان وباقي مجموعة قتلة أهل غزة لمشروع إنشاء شركة اتصالات فلسطينية جديدة يديرها طارق ابن ابيه (عباس) بجانب شركاء قطريين وكويتيين .. وهو أمر لو تعملون ما فيه من مكاسب وأموال لعلمتم أن عباس ومن حوله على استعداد للتضحية بكل شيئ في سبيل تمريره .. والمصيبة أن مع كل تكذيب فلسطيني (أسف.. تكذيب عباسي أو دحلاني) لأمر من هذه الأمور تقوم إسرائيل بفضحهم، فبعد نفي هؤلاء لهذا الأمر أكد الناطق الإعلامي والمسؤول في وزارة الاتصالات الإسرائيلية، يخيل شعبي أنه يتعجب من إنكار الجانب الفلسطيني لمساهمة طارق عباس في إقامة وتمويل شركة اتصالات المحمول الجديدة، ودعم كلامه بالقول إنه سيعلن نص الاتفاق والذي يحمل توقيع طارق ابن ابيه عقب موافقة وزير الاتصالات الإسرائيلية على انشاء الشركة.
2-نقلت عشرات الصحف العربية والعالمية واحدة من أبشع جرائم الخيانة للقابضين على السلطة في رام الله بدعم أمريكا وإسرائيل وكيف استثمر العدو هذه الجرائم لصالحه في الوقت المناسب، فحين اقتربت الأمور من نهايتها وباتت إسرائيل في شبه مأزق حقيقي عرض العقيد إيلي إفرام خلال لقاء تم في واشنطن يوم 6 اكتوبر عقد بين ممثلين للسلطة الفلسطينية وإسرائيل ، عرض على بعض قيادات هذه السلطة المشؤمة حواراً مسجلاً تم بين عباس وإيهود باراك تسيبى ليفنى وزيرة الخارجية وقتها، ويظهر التسجيل عباس محاولاً إقناع باراك بضرورة استمرار الحرب على غزة ويبدو في الصورة باراك متردداً - حسبما أوردت صحيفة الدستور والاستاذ فهمي هويدي في مقال آخر بصحيفة الشروق.
وقيل أيضاً إن افراهام عرض تسجيلاً لمكالمة هاتفية بين مدير مكتب رئاسة الأركان الإسرائيلية دوف فاسيجلاس والطيب عبدالرحيم الأمين العام للرئاسة الفلسطينية، وفى سياق المكالمة قال الأخير: إن الظروف مهيأة لدخول الجيش الإسرائيلى لمخيمى جباليا والشاطئ مما سيؤدى إلى إنهاء حكم حماس فى القطاع ومن ثم الاستسلام. وحسب التسجيل فإن فاسيجلاس قال للطيب عبدالرحيم إن ذلك سيتسبب فى سقوط آلاف المدنيين، فكان رده أن جميعهم انتخبوا حماس وهم الذين اختاروا مصيرهم.. حسبما أورد استاذنا فهمي هويدي في مقاله أيضاً.
و أود قبل أن أخوض في تفاصيل ما حدث إضافة إلى فضيحة عباس - أو ما يسمى بخطابه إلى الأمة - يوم 11أكتوبر أود أن أشير إلى أن التقرير قد حصل على موافقة 33 دولة من أصل 47 خاصة وأن الجميع قد إطلع على المواد التي نتج عنها التقرير من أفلام وصور وشهادات أفراد ، وأن الجميع قد هاله حجم الدمار والوحشية التي تعرض لها المدنيون في غزة .
نأتي لخطاب عباس .. فقد علمنا من الرجل أخيراً أمراً غامضاً كان يستحق التوضيح، فكشف عباس الحقائق قائلاً إن حماس هي التي تعرقل قيام الدولة الفلسطينية وأنها تشغل العالم كله بتضخيم أمر تأجيل مناقشة التقرير عما يحدث في المسجد الأقصى والمدينة القديمة حالياً، وأن الانقلاب الظلامي والممارسات الظلامية في غزة تأتي معاكسةللمصالح الوطنية الفلسطينية العليا وأن حماس تعلي من شأن تنظيمها على حساب حياة الفلسطينيين في غزة وأن قادتها اختبأوا تحت الأرض خلال الحرب وتركوا ظاهرها لأهلها يكتوون بنيران الفوسفور الأبيض والأسلحة التي تختبرها إسرائيل فيهم .
كما أكد -لا فض فوه ومات حاسدوه- أن القضية الفلسطينية أكبر من المناكفات العبثية الرخيصة وأن إدارته رفضت ضغوطاً هائلة لسحب وتأجيل مناقشة التقرير، فيما أكد في الوقت ذاته أنه في ظل غياب رؤية واضحة حول موقف الدول المؤيدة والمعارضة لمناقشة التقرير تم اتخاذ قرار التأجيل .. كما أكد على أن قرار التأجيل قد اتخذ بناء على توافق المجموعات الداعمة للتقرير وما جاء فيه بصرف النظر عمن أنكر دوره في ذلك !!
وقال سيادته أيضاً إنه عود شعبه على المكاشفة والمصارحة، فقد أصغى لتفاصيل الجدل الدائر حول تاجيل مناقشة التقرير والذي دار بين فصائل المقاومة (ذكرها جميعاً عدا حماس والجهاد) لذا فقد قرر إنشاء لجنة تحقيق مستقلة (!!) للبحث في كيفية اتخاذ قرار التأجيل وهل إذا ما كان الأمر صائبا أم لا، وأكد أن لديه ما يكفي من الشجاعة لإعلان أن هناك خطأ ما قد حدث وأن سيتم معاقبة المتسببين فيه !! مؤكداً أن دور المجتمع المدني أصبح أكثر أهمية وفعالية من المجلس التشريعي المغيب بفعل الانقلاب الظلامي في غزة والذي أسقط القضية الفلسطينية في مستنقع سمم مسيرة العمل الوطني .
والملاحظ لما ألقاه عباس في آذاننا من كلمات لا طعم لها ولا رائحة يجد عدة أمور:
1 - الرجل لم يتحدث بشأن تفاصيل ما حدث هناك خلال تلك الجلسة العاصفة وهو الأمر الذي كنت -واعتقد أن معي العشرات - أنتظر أن أسمعه منه .. لم نعرف من اتصل بمندوب فلسطين وأملاه القرار بالتأجيل .. لم نعلم على أي مستوى اتخذ القرار ولا الآلية التي اتخذ بها .. لم نعلم من أشار بتلك الفضيحة من الأصل .. وبالطبع من المستحيل أن تخرج هذه الأمور عن نطاق عباس ومع حوله
2- كان الخطاب - وهي الصيغة المهذبة لما شنف به أسماعنا- عبارة عن هجوم متواصل على الانقلاب الحمساوي والدولة الإسلامية التي أقيمت في غزة والقادة الذين هربوا من ميدان المعركة .. فأصبحت حماس الآن هي السبب في كل الكوارث ناسياً أو متجاهلاً التقرير الفضحية الذي نشرته مجلة فانيتي فير الأمريكية بشأن التعاون والتنسيق الإسرائيلي الأمريكي مع السلطة وإمدادها بالمال والعتاد للهجوم على قطاع غزة واعتقال قادة حماس أو قتلهم أو تسليمهم إسرائيل بمقابل مالي أو حتى بدون وأنا اثق أن أشد ما يغيظ الرجل إلى يومنا هذا أن حماس علمت بمخططه فسبقته إليه وأنها وضعت يدها على عشرات التسجيلات الجنسية الفاضحة للكومة المحيطة به إلى جانب مئات الوثائق التي تثبت تورط قيادات فتحاوية في عمليات اختلاس وغسيل أموال وغيرها .. ولا أعلم ما الذي جعل حماس تحجم إلى الآن عن نشر هذه الفضائح ليعلم الفلسطينيون من يحكمهم في رام الله!
3- كلام الرجل امتلأ بمتناقضات عجيبة .. فتارة يؤكد على الصمود أمام الضغوط وتارة أخرى يؤكد على أن الظروف لم تكن مواتية لمناقشة التقرير نظراً لعدم وضوح مواقف الدول وتارة ثالثة يؤكد على انشاء هيئة للتحقيق في ملابسات هذا القرار .. فإن لم تكن أن من اتخذ هذا القرار المشين .. فمن الذي وصلت سلطته وتضخمت إلى الحد الذي سمح بتعدي سلطة الرئيس للبت في أمر حيوي وخطير كهذا ؟ وإن كنت أنت من اتخذ القرار فكيف تتوقع أن تقوم لجنة أنت عينتها للتحقيق في الأمر لتدينك في النهاية وكلنا نعلم -كما نعلم أن الشمس تشرق من المشرق- أنك حاكم عربي كغيرك لابد أن يخضع لك من حولك بالولاء والطاعة طوعاً أو كرها .. سواء بذهب المعز أو بسيفه .. وأنك لا تخطئ .. ولا تتخذ من القرارات إلا ما هو لصالح الشعب .. فهل بالله عليك يا رجل تعتقد أن هناك طفلاً سيصدق ذلك .. نحن في الوطن العربي ولسنا في يوتوبيا!
4- هاجم الرجل حماس بأقسى الألفاظ، حتى إن غير المتابع للأمر سيشعر وكأنه يتحدث عن طالبان أو تنظيم القاعدة وأن حماس وقادتها آكلوا لحوم بشر .. ناسياً أو متناسياً من يموتون من حماس بين آن وآخر تحت التعذيب في سجون الضفة الغربية وناسياً عمليات الاعتقال والفصل من العمل ومنع المرتبات عن كل من يشتبه في علاقته بحماس بل والمشاركة في حصار غزة ومنع تحويل الرواتب إلا لموظفي سلطة أوسلو .. حتى أني كدت اشعر أني استمع لخطاب أحد وزراء الداخلية العرب أو أحد مسئولي الأمن وهو يتحدث عن تنظيم الإخوان المسلمين المحظور الذي يحمل الشر المقيم أينما حل أو ارتحل!.
5- تناسى الرجل أو ظن أننا نسينا حجم التنسيق الأمني شبه اليومي مع سلطات الاحتلال في الضفة لتأمين المنطقة من أي احتمال لوجود حماس والتي أصبحت العدو المشترك للسلطة وإسرائيل فيما يتهم هو حماس بأنها تنفذ مخططاً إقليميا شريراً وأجندة لا تمت للمصالح الفلسطينية بصلة (يقصد إيران بالطبع كحال أي حاكم عربي) .. فالتنسيق مع إسرائيل لضرب حماس والجهاد وأخذ الإذن من دايتون لا غبار عليه .. ودعم إيران أو حزب الله لحماس بأي وسيلة هو عار وشنار واستقواء بالخارج وعمالة .. ما لكم كيف تحكمون!!.
6- كرر عباس مرتين تقريبا جملة أن الحكم والفيصل بينه وبين حماس هو رأي الناس وصندوق الانتخابات .. ولا أعلم لماذا يتحدث الرجل إلى الآن وهو منتهي الصلاحية عن مثل هذه الأمور (انتهت ولايته فعلياً منذ عدة أشهر) .. وفي الحقيقة أثارت هذه الكلمات في نقسي مخاوف من سيناريو اعتدنا عليه في العالم العربي ..مدخلاته كما يلي:
صندوق انتخابي + قوات أمن + عناصر مشكوك في نزاهتها إلى يوم القيامة تقوم على العملية الانتخابية + عناصر مشكوك في نزاهتها أكثر من الأولى تقوم بفرز النتيجة .. ولن أكمل لك ما هية المخرجات كريهة الرائحة من مدخلات على هذه الصورة.
لا أجد ما أختم به كلماتي هذه - والتي أرجو أن تصل إلى إخواني في الضفة الغربية - خير من كلمات الراحل أمل دنقل .. والحديث هنا ليس عن إسرائيل وحدها وإنما يجب أن يمتد إلى من خانوا دماء الشهداء على مدار السنين في تلك الأراضي الطاهرة....
لا تصالح
ولو توجوك بتاج الإمارة
كيف تخطو على جثة ابن أبيك ..؟
وكيف تصير المليك ..
على أوجه البهجة المستعارة ؟
كيف تنظر في يد من صافحوك..
أفلا تبصر الدم..
في كل كف ؟
إن سهما أتاني من الخلف..
سوف يجيئك من ألف خلف
فالدم - الآن - صار وساما وشارة
لا تصالح

Dr. Bolbolan
12-10-2009, 08:51 AM
" حيلهم ....بينهم " !

آخر الآنباء بتاريخ 11/10/2009 أن ابن أمير قطر ممثلا عن قطر طلب من السلطه الفلس طينيه

تأجيل الموافقه على مناقشة الموضوع ! ( ملاحظه : قناة الجزيره تهاجم هذا التأجيل ليل نهار ) !

قمة التناقض من قطر ومن السلطه ( بابا غنوج أجدع منها ) الفلس طينيه الآنفاقيه الحراميه !

DR. Bolbolan :waving:

حسن كمال
12-10-2009, 10:00 AM
عجيب
كل الناس اللي بتدخل الموقع + المشرفين
ليس عندهم اجابة

salahabdelnabi
12-10-2009, 10:17 AM
" حيلهم ....بينهم " !

آخر الآنباء بتاريخ 11/10/2009 أن ابن أمير قطر ممثلا عن قطر طلب من السلطه الفلس طينيه

تأجيل الموافقه على مناقشة الموضوع ! ( ملاحظه : قناة الجزيره تهاجم هذا التأجيل ليل نهار ) !

قمة التناقض من قطر ومن السلطه ( بابا غنوج أجدع منها ) الفلس طينيه الآنفاقيه الحراميه !

DR. Bolbolan :waving:

اولها فلس ........ واخرها طين ............. يبقى مستنين منهم ايه ؟؟!!!!!! :HAPPY_~211:

AHMEDCAR
12-10-2009, 10:26 AM
ياباشا قطع غيار الشهايين موجوده فى كل حته

هاضربلك مثال

البيجو 504 متوقف انتجها من امتى و لحد دلوقتى ليها قطع غيار متوفره فى السوق و جديده

momo44
12-10-2009, 02:16 PM
للاسف مش حينفع تسجل العربيه حتي هذا التاريخ
لان كل يوم في قوانين جديده
يعني الحاله اللي حكيتها بتاع التسجيل في الشهر العقاري ممكن تمشي و ممكن لاء
لان الشهر العقاري ممكن ما يوافقش
هو افضل حل انزل جمارك القاهره و شوف موظف اتكلم معاه و شوف اخرها ايه.
لان عربيتي اللي مركونه لسه مخلص شهاده محو الاميه للمعاق و مستني لما يجي الاستعلام عنها
لما اعمل الخطوه دي حبدأ اني اشوف حعمل ايه تاني.
بس غلط انك تمشي بالعربيه كده لان لو ضابط وقفك حيحفظ العربيه و يلزم صاحبها ب 2500 غرامه
و لو اتمسكت تاني العربيه بتتصادر لصالح الدوله

يا ريت تعرفنا سكة الشهادة دى ايه
عشان انا بقالى سنتين مش عارف ارخص بسبب الموضوع ده

abdoon16
12-10-2009, 03:36 PM
ان شاء الله فعلا هتكون دعاية مجانية للنقاب ويا رب يلطف بينا ف الايام اللي جاية.

ahamed7405
12-10-2009, 05:05 PM
سبحان مغير الاحوال ( كل يوم هو فى شئن ) ...

<mainbody xmlns="">تراجع شيخ الأزهر محمد سيد طنطاوي عن أفكاره المناهضة للنقاب، مؤكدا احترامه الشديد للنساء "المنتقبات" وأنه ليس ضد "النقاب" بأي حال من الأحوال، وللمرأة أن ترتديه "سواء كانت حلوة أو وحشة".

وكان الأزهر أصدر قراراً الاثنين 5-10-2009 يقضي بحظر ارتداء النقاب داخل المعاهد التابعة له، تاركا خيار ارتدائه خارج الفصول الدراسية أمراً شخصياً.

وجاء القرار بعد انتقاد طنطاوي بعدما دفع طالبة أزهرية في الصف الثاني الإعدادي، إلى خلع نقابها كونها تدرس بين فتيات، لأن النقاب "عادة وليس عبادة". ويومها، نقل عنه قوله للفتاة "أمال لو كنتي حلوة كنتي عملتي إيه؟".</mainbody>

وفي أول حديث علني بعد الواقعة، أكد طنطاوي "أننى لست ضد النقاب واحترم النساء المنتقبات".

وأضاف "مرحبا بالنقاب، واقول ان للمرأة المنتقبة كل الاحترام والتقدير مادامت تستعمل النقاب في محله".

وتابع شيخ الأزهر، خلال افتتاح فعاليات الموسم الثقافي للمجلس الأعلى للشؤون الاسلامية بمسجد النور بالعباسية، أمس الأحد 11-10-2009، "للمرأة كل الحرية في استعمال النقاب في الشارع أو العمل أو بيتها سواء كانت حلوة أو وحشة فهذه حرية شخصية، اما مانرفضه فقط هو ان ترتدي الطالبات او المدرسات النقاب داخل الفصول الدراسية التى يدرس بها الطالبات فقط، وتقوم بالتدريس لهن مدرسة فإذا خرجت الطالبة الى الطرقات، لها ان تلبس 20 نقابا، واذا نزلت الى فناء المعهد الازهرى او المدرسة تلبس 40 نقابا حتى لايراها الرجال ولها مطلق الحرية في ذلك".

وقال طنطاوي إنه رفض ارتداء احدى الطالبات للنقاب في احد فصول المعاهد الازهرية التى يدرس بها الفتيات فقط، وكله من النساء، لأن ارتداؤه في هذه الحالة لون من التشدد الذي ترفضه الشريعة الاسلامية التي تدعو دائما الى الوسطية والاعتدال.

وأوضح أن إصدار المجلس الاعلى للأزهر لبيانه الاخير يمنع النقاب داخل الفصول الدراسية بالمعاهد أو المدن الجامعية للفتيات لحمايتهن وتطبيق وسطية الاسلام، وكذلك داخل لجان الامتحانات الخاصة بالفتيات فقط لمنع استعماله في الغش داخل اللجان من خلال سماعات الهواتف المحمولة.

اللهم يا مقلب القلوب ثبت قلبى على دينك

ابو ضحى
12-10-2009, 05:09 PM
امين يارب العالمين

claymore_2013
14-10-2009, 05:49 AM
للتذكرة

الموضوع وصل لحد فين ؟؟؟

حد يعرف ؟؟؟؟

claymore_2013
15-10-2009, 07:37 AM
مصنع مصري للقاح "أنفلونزا الخنازير"

مفكرة الإسلام: كشف الجيش المصري عن عزمه بناء أول مصنع لإنتاج لقاح "أنفلونزا الخنازير" محلياً، بعد قليل من الاحتجاج الذي قدمته الحكومة المصرية رسمياً إلى الأمين العام للأمم المتحدة، بان كي مون، تشكو فيه من "عدم التوزيع العادل" للقاح بين الدول الغنية والفقيرة على حد سواء.
وكشف رئيس الشركة القابضة للأمصال واللقاحات، محمد ربيع، أن المصنع الجديد، والذي سيُعد الأول في المنطقة، سيُقام بمدينة السادس من أكتوبر، غربي القاهرة، مشيراً إلى أنه من المتوقع أن يتم الانتهاء من إنشاء المصنع، المكون من طابق واحد، في "أسرع وقت ممكن"، على أن يبدأ الإنتاج قريباً.
وقال ربيع، في تصريحات للتلفزيون المصري، إن عدم إقبال المواطنين على لقاحات الأنفلونزا الموسمية خلال السنوات الماضية، كان ينجم عنه تلف كميات كبيرة من هذه اللقاحات التي كان يتم استيرادها من الخارج، مما أدى إلى عدم تنفيذ خط إنتاج مصري مستقل، بسبب ارتفاع تكلفته الاقتصادية.
وأوضح ربيع، في التصريحات التي نقلها الموقع الرسمي لاتحاد الإذاعة والتلفزيون، أنه تم التفكير في إنشاء المصنع بعد ظهور أنفلونزا الخنازير، إضافة إلى أنفلونزا الطيور، التي ظهرت في مصر منذ 2006، وتسببت في سقوط حالات وفاة لأول مرة.
وأضاف أن خط الإنتاج الخاص بالأنفلونزا، بعد الانتهاء منه، يستطيع إنتاج لقاح خاص بكل نوع من أنواع الأنفلونزا، إذا طلب منه ذلك، سواء كان فيروس الأنفلونزا الموسمية، أو أنفلونزا الخنازير، أو أنفلونزا الطيور، طبقاً لكمية الجرعات المطلوب إنتاجها وبكفاءة.
وعن الخلاف القائم بين شركته والمركز القومي للبحوث، الذي نجح في التوصل لمصل خاص بأنفلونزا الطيور، أكد ربيع أن الشركة تنتظر إجازة اللقاح، وستقوم في حالة إجازته بعمل تجارب لإنتاجه بملايين الجرعات، وهو ما يخالف عمل المركز القومي للبحوث، الذي تقوم تجاربه على مقدار محدود لا يتعدى الألف جرعة.
في الإطار ذاته، نقلت وكالة أنباء الشرق الأوسط عن أستاذ الفيروسات بالمركز القومي للبحوث، محمد أحمد علي، تقليله من التقارير التي تحدثت عن خطورة الآثار الجانبية للقاح أنفلونزا الخنازير، مشيراً إلى أنها لا تتعدى الأعراض التي تسببها لقاحات الأنفلونزا الموسمية، ومنها ظهور بقع حمراء في الجلد، وشعور بالصداع، وارتفاع طفيف في درجة الحرارة.
مصدر الخبر على هذا الرابط: http://www.islammemo.cc/akhbar/Oloom-we-seha/2009/10/03/88030.html

hazem_khidr
16-10-2009, 07:12 AM
بنزين 80 ب 140 قرشا بدلا من 90 قرشا ptmnlo123per111

بدأت الحكومة الاجراءات الفعلية لرفع أسعار بنزين 80 والمتوقع ان يقفز من90 قرشا الى 140 قرشا للتر خلال أيام . القرار الذى تم اعداده تمهيدا للحصول على موافقة رئيس الوزراء عليه بدأ التفكير فيه عقب تزايد الاستهلاك من البنزين 80 بنسبة ابتلعت كل انتاج المعامل المصرية منه وبزيادة تخطت الـ 17 % . وزارة البترول أكدت المصادر بها انه يجرى خلط البنزين داخل المحطات وسط قصور فى الرقابة من جانب مسئولى التموين المكلفين بتعقب الغش التجارى ولديهم صلاحية الضبطية القضائية . المصادر أكدت ان الازمة تفاقمت بعد انتقال شريحة من المواطنين أصحاب السيارات من موديلات ما قبل عام2000 لاستخدام بنزين 80 بدلا من 90 لانخفاض أسعاره للنصف تقريبا .. وعلمت «العربي» أن القرار تمت صياغته وينتظر صدوره عقب توقيع رئيس الوزراء عليه خلال الأيام القادمة .

منقول
المصدر: http://www.al-araby.com/docs/article2142177998.html

بصراحه الواحد مش عارف يقول ايه
دا لو حصل حتبقي كارثه و الاسعار حتزيد تاني بطريقه بشعه
علاووه علي محدودي الدخل و الازمه اللي حيبقوا فيها
يعني عاوزين يزودوا البنزين و يلغوا العربيات القديمه
دا لو الخبرين دول بجد يبقي البلد دي حتولع قريب
و ثوره الجياع حتقوم حتقومptmnlo123per1106

mosmafa
16-10-2009, 01:25 PM
موضوع قطع الغيار ده عمره ما هيقف ابدا
لان طول ما العربية موجودة على الارض
التجار هيجيبولها قطع غيار وهيطسبو فيها
مفيهوش قلق
انا بس اللي مستغربله ازاي عربية اساسا تكنولوجيا التمنينات
بتتباع في 2010
هي اساسا 131 مفيش جدال ومفيهاش اي شك

hazem_khidr
16-10-2009, 02:54 PM
قطع الغيار غير مرتبطه بشركه النصر لسبب بسيط
هو ان شركه النصر ليست المستورد او المحتكر الوحيد لقطع الغيار
فأكيد حتلاقي قطع غيارها علي الالقل ل 10 سنين قدام
و بعد كده يبدأ ينزل قطع الغيار الصيني و التيواني
و تبدأ العربيات المتقطعه و جايه استيراد تبقي قليله
يعني اطمن خالص من الموضوع دا

ana3fretelnt
16-10-2009, 03:38 PM
الحكومة تجمد مشروع «إحلال الملاكى» ومسؤول: نخشى الاعتراضات الشعبية

كتب أمير حيدر ١٥/ ١٠/ ٢٠٠٩كشف مصدر رفيع المستوى فى وزارة التجارة والصناعة عن تجميد مشروع إحلال السيارات الملاكى، لمواجهته صعوبات فى التنفيذ، فضلاً عن احتمالات إثارته اعتراضات شعبية واسعة.
قال المصدر، الذى فضل عدم ذكر اسمه: «من الصعوبات المطروحة عدم توافر مخصصات مالية كافية لدى وزارة المالية لدعم المشروع، على غرار ما تم مع مشروع إحلال التاكسى».
كان المهندس رشيد محمد رشيد، وزير التجارة والصناعة، كشف خلال يونيو الماضى، أن وزارته ستبدأ دراسة تطبيق مشروع إحلال سيارات الملاكى على غرار ما تم مع التاكسى بالتنسيق مع وزارة المالية، مشيراً إلى أن هناك سيارات مضى على وجودها أكثر من ٤٠ عاماً، وأن الإحلال يهدف إلى علاج مشاكل بيئية ومرورية وأمنية.
واستبعد عمر بلبع، نائب رئيس الشعبة العامة للسيارات باتحاد الغرف التجارية، تنفيذ المشروع لوجود صعوبات عديدة، لافتاً إلى عدم توافر قدرة صناعية محلية يمكنها استيعاب المتوقع حال تطبيق المشروع، وأشار إلى ضرورة توافر دراسة اقتصادية جيدة قبل اتخاذ أى خطوات من شأنها تجديد طرح الفكرة فى المستقبل.
يأتى هذا فى الوقت الذى لفت فيه مسؤول فى رابطة مصنعى السيارات إلى استمرار القائمين على بعض الكيانات العاملة فى تجميع السيارات محلياً فى إقناع الحكومة بتطبيق الإحلال على «الملاكى» بدعوى إضراره بالبيئة، وأنه يشجع زيادة الاستثمار فى هذا القطاع.
غير أن محسن طلائع، الخبير فى مجال السيارات، أشار إلى عدم قانونية إلزام أصحاب الملاكى بالإحلال، خاصة أنه من الصعوبة ربط عمر السيارة بحالتها الفنية، مطالباً بأهمية أن يكون الأمر اختيارياً حال اتخاذ أى خطوات لاحقة لإعادة المشروع للضوء.

و ده رابط الموضوع
http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=229424&IssueID=1559

محمد حنفى
16-10-2009, 07:02 PM
كان حيبقى مشروع مشكوك فى صوابه

محمد حنفى
16-10-2009, 07:14 PM
فى ايه يا حكومة حتودينا على فين

salahabdelnabi
16-10-2009, 07:20 PM
خليها تقوم يا حازم .......... ماهى لازم تولع عشان ينصلح حالها

محمد حنفى
16-10-2009, 07:25 PM
المهم ان الشعب يتحرك بقه

ام زياد
16-10-2009, 07:28 PM
كفاية حرام

hazem_khidr
16-10-2009, 08:06 PM
الله اعلم ناويين علي ايه اكتر من كده
المره اللي فاتت لما البنزين زاد قعدت في البيت و جالي اكتئاب من منظر احمد عز
و هو واقف في مجلس الشعب و عمال يتكلم بأسم الحكومه و يتكلم عن غلاء تمن البنزين
من كتر استفزازه بقيت عاوز اكسر شاشه التلفزيون ptmnlo123per111
لا و موضوع الاحلال بتاع العربيات الملاكي كمان ما نشوف حيعملوا فيه ايه ربنا يستر
يا رتني كنت فضلت في الامارات ولا شفت المهزله اللي بتحصل دي:(:(
خليها تقوم يا حازم .......... ماهى لازم تولع عشان ينصلح حالها
حتقوم حتقوم و قريب كمان يا صلاح باشا
و البلد حتولع باللي فيها لانهم كده جايين علي الغلابه اوي
و الغلبان دا مش بيبقي عنده حاجه يخاف عليها و بيبقي بيتمني الموت و يترحم من العيشه
لو تشوف وشوش الموظفين و هما رايحين الشغل الصبح بجد حاجه تصعب علي الكافر
و كا واحد او واحده وشها شايل الهم و القرف :(
كفاية حرام
لا كفايه مين يا ام زياد
و لســـــه ياما حنشوف
بكره البنزين يزيد و ساعتها سواقين التاكسيات حيقوموا يزودوا الاجره تاني
مع انهم زودوا مع زياده البنزين ال 90 و ال 92 قبل كده آل يعني كانوا بيستعملوه!!
حيقوم السواقين مزودين الاجره كالعاده و بتوع الميكروباصات يغيروا منهم و يزودوها
و النقل و تكاليف النقل و الشحن تزيد و بالتالي اسعار البضايع حتزيد اكتر ماهي

لسه لسه اصبري ptmnlo123per1106

هيثم شاهين
16-10-2009, 08:46 PM
والله حرام هى الحكومه عايزة مننا ايه ده ناقص يحاسبونا على الهواء اللى بنتنفسوا ptmnlo123per111ptmnlo123per111ptmnlo123per111

حسبى الله و نعم الوكيل

MO
16-10-2009, 09:05 PM

مش هقول اكتر من ال قالو

بدر بسيونى
16-10-2009, 11:13 PM
انا مستغرب ايه اللى بيزعلكم ماكلنا ساكتين على كل حاجة سكت على حقك فى العلاج

والسكن وكمان سكت على توفير فرصة عمل وسكت على مستوى التعليم بكل درجاته

وسكت على الاكل الملوث والهواء اللى مليان بلاوى من كل نوع سكت لما السكر غلى

والرز وسكت على رغيف العيش وهما يومين بالعدد وحتيكت فخلاص المواطن

المصرى الى بيشمل كل فرد فينا مات وشبع موت ولاعزاء للسيداتptmnlo123per144

ana3fretelnt
16-10-2009, 11:40 PM
كان حيبقى مشروع مشكوك فى صوابه
++++++++++++++++++++

hazem_khidr
17-10-2009, 02:49 AM
انا مستغرب ايه اللى بيزعلكم ماكلنا ساكتين على كل حاجة سكت على حقك فى العلاج

والسكن وكمان سكت على توفير فرصة عمل وسكت على مستوى التعليم بكل درجاته

وسكت على الاكل الملوث والهواء اللى مليان بلاوى من كل نوع سكت لما السكر غلى

والرز وسكت على رغيف العيش وهما يومين بالعدد وحتيكت فخلاص المواطن

المصرى الى بيشمل كل فرد فينا مات وشبع موت ولاعزاء للسيداتptmnlo123per144
بتفكرني بنكته بتقول ان الحكومه كانت عاوزه تخفف الزحمه من كوبري اكتوبر
المهم وقفوا ناس تحصل فلوس و برضه الزحمه موجوده و الناس طالعه نازله
راحوا مزودين الفلوس برضه الناس مغلوب علي امرها و محدش اعترض
فالحكومه قالت طلوع الكوبري بفلوس و لما تنزل كل واحد حيضرب علي قفاه
المهم لقوا زحمه و الناس واقفه و متعصبه
بيسألوهم في ايه؟؟
قالوا موقفين واحد بيضرب بس و احنا مستعجلين المفروض يوقفوا اتنين تلاته علشان يخلصوا بسرعه!!!!!!
مش عارف بقي الواحد يضحك ولا يزعل علي نكته زي دي رغم انها بتوصف حالتنا بالضبط:(

hazem_khidr
17-10-2009, 04:55 AM
كلام مستفز و لو رديت عليه يبقي حاخد طرد من المنتدي!!
يعني ايه اصحاب المصانع اتقدموا بطلب للحكومه علشان الحكومه تصرح باحلال الملاكي
هو خلاص بقي القرار في اديهم
عاوزين يبيعوا عربياتهم بأي شكل بدون اي تضحيه بأي خساره و خلاص
طب لو بيهمهم البيئه اوي و شطار كده
يعملوا رابطه او جمعيه ليهم و يقولوا للناس لو اشتريتوا عربايت مننا حناخد عربياتكم القديمه
و نديكم عربيات جديده و باسعار مخفضه وتسهيلات في الدفع
ولا لازم الحكومه تقول علشان يتشرطوا علي الناس
هيا بقت فوضي فعلا!!!!!!!!!

الجرئ
17-10-2009, 05:11 AM
الله يرحمنا احنا نستاهل اكتر من كده وانتظرو الجديدptmnlo123per172

حسن كمال
17-10-2009, 09:30 AM
مشكووووووووووور للجميع

mostafa2000
17-10-2009, 09:39 AM
القادم اسواء يا جماعة
دي حكومة جباية زي المماليك

salahabdelnabi
17-10-2009, 10:15 AM
بيسألوهم في ايه؟؟
قالوا موقفين واحد بيضرب بس و احنا مستعجلين المفروض يوقفوا اتنين تلاته علشان يخلصوا بسرعه!!!!!!
ptmnlo123per145:cry2W9:

abdoon16
17-10-2009, 10:24 AM
انا شايف يا حازم باشا انها نكتة تدل علي واقع ملموس وأليم طبعا واكيد كلنا شايفين كده.

abdoon16
17-10-2009, 10:27 AM
في رأيي يا حازم باشا نكتة تدل علي واقع ملموس واكيد كلنا شايفين كده.

الجرئ
17-10-2009, 12:27 PM
مجلس الشعب : التخلص من السيارات الملاكي القديمة غير دستوري
17 اكتوبر 2009 - 11:29
السيارات الجديدة مريحة ولكن
وصف أعضاء في مجلس الشعب التعديلات المقترحة على بعض مواد قانون المرور باستبدال السيارة الملاكي القديمة بأخرى جديدة لتحل محل القديمة التي مر على تاريخ صنعها 20 عاماً، وصفوها بعدم الدستورية.

وقال النائب سعد خليفة عضو لجنة النقل والمواصلات في مجلس الشعب إن هذه التعديلات تسببت في حالة من الاستياء بين المواطنين لاعتدائها على خصوصية الملكية الخاصة بالأفراد، كما أنها تحمل في طياتها عنصر الإلزام لأصحاب السيارات الملاكي بما يمثل أعباء إضافية.حسب صحيفة "اليوم السابع" يوم السبت.

وأضاف خليفة : "الذي يحدد صلاحية السيارة الفحص الفني وليس عمرها، مشيراً إلى وجود سيارات كثيرة مضى على تصنيعها أكثر من 20 عاماً وما زالت بحالة جيدة".

وأوضح النائب أن شمول المادة الخاصة بذلك لعنصر الإلزام يحمل عدم دستوريتها، معتبراً أن مسألة تلويثها للبيئة حجة تكشف عن وجود صفقة بين الحكومة والشركات التى ستقوم بتوفير السيارات المستبدلة.

معارضة شديدة

من جانبه ، قال محمود عامر أمين لجنة حقوق الإنسان بمجلس الشعب، إن إجبار أصحاب السيارات الملاكي على تغيير سياراتهم بأخرى جديدة بمثابة أعباء مالية إضافية وصعبة خاصة أصحاب السيارات الشعبية التي تمتلكها بعض فئات الشعب من محدودي الدخل والتي تمثل ضرورة بالنسبة لهم ولأسرهم ، إذ لا يمتلكون من المال ما يمكنهم من شراء سيارات جديدة أو حتى التقسيط نظراً لضآلة مرتباتهم وارتفاع تكاليف المعيشة عليهم"ز
http://contactcars.com/Images/News/medium/Zahmna1.jpg هدف الحكومة تقليل الأعطال والتلوث

وكشف النائب محمد خليل قويطة عضو مجلس الشعب عن اعتراضه على هذه المادة، وقال "إن تنفيذها سوف يؤدى إلى غلق آلاف البيوت التي تستفيد من صناعات كثيرة قائمة على ذلك ما يؤدى إلى انتشار البطالة بين صفوف الطبقة الكادحة، لافتاً إلى عدم دستورية هذه المادة، مدللاً على ذلك بأن المادة 36 من الدستور تمنع مصادرة الأموال الخاصة إلا بحكم محكمة.

وأشار إلى أنه سيقوم بالطعن على دستورية هذه المادة إذا أقدمت الحكومة على إقرارها ضمن القانون، معتبراً ذلك اعتداءً من الحكومة على الشعب.

يذكر أن مشروع إحلال سيارات التاكسي الجديد محل القديم نجح في حل الكثير من المشاكل للمواطنين وكذلك الشركات المشاركة في المشروع.

عن كونتاكت كار

شرير الدماء
17-10-2009, 12:31 PM
شعب وكلام فاضى أى أنتم فى حاجة فى دماغكم,أنتم تعرفوا يا عالم أن أحنا مديونين لشركات البترول كلها لأنه المفروض ثمن التنقيب أنهم ياخدو حصة من البترول لكن أحنا بنضطر ناخد البترول كله جوه البلد,أفهموه بقى مفيش بنزين 80 كفاية للكل,القرار ده هدفه أن الناس اللى معدنهاش دم اللى بتاخد بنزين 80 والعربية مش محتاجه تنتقل للبنزين 90,مشكلتنا أن أى حاجة تحصل هيصه ,عايزين أى من البلد سبوها فى حالها ,أسعار الوقود أصلا فى العالم كله أكبر من دى 100 مرة

شرير الدماء
17-10-2009, 12:33 PM
بيسألوهم في ايه؟؟

عارف برضه أنت عندك حق فى تناحة غريبة فى الشعب المصرى,يعنى مثلا الحكومة دلوقتى غلت أسعار البنزين عشان محدش يشتريه ويروح يشترى ال90 عشان يخفف الضغط لكن مفيش فايده

king mimo20
17-10-2009, 12:54 PM
ptmnlo123per111هى الناس ناصة والله العظيم حرامptmnlo123per111

king mimo20
17-10-2009, 03:51 PM
أعلنت شركة "هاروياما تريدينغ كومباني" اليابانية أنها نجحت في ابتكار بدلة رجالية تمنح مرتديها حماية ضد الإصابة بفيروس H1N1 المسبب لمرض انفلونزا الخنازير، وأنتجت الشركة 50 ألف نسخة.
<TABLE style="BACKGROUND-COLOR: #cccccc" border=4 cellSpacing=2 cellPadding=2 align=left><TBODY><TR><TD>http://images.farfesh.com/articles_images/1FARFESHPHOTOS/NEWS/international/bdle270.jpg
</TD></TR><TR><TD>ستطرح للبيع بمبلغ 450 دولار
</TD></TR></TBODY></TABLE>وأوضح الناطق الرسمي أن البدلة الواقية مكسوة بالكامل بمادة ثاني أكسيد التيتانيوم التي تتفاعل كيماوياً مع الضوء بحيث أنها تدمر وتقتل فيروس H1N1 بمجرد أن يقترب منها، علماً بأن تلك المادة توجد بنسب ضئيلة في معظم معاجين الأسنان ومستحضرات التجميل.
ووفقاً للناطق فإن البدلة لا تبدو مختلفة عن البدلة العادية التي يرتديها الموظفون ورجال الأعمال، مشيراً إلى أنها تأتي بأربعة ألوان وأربعة تصاميم مختلفة وسيتم طرحها للبيع بما يعادل نحو 450 دولارا أميركيا.
وذكرت الشركة في موقعها الإنترنتي إن عملية تطوير تلك البدلة استغرقت نحو سنة كاملة، وان البدلة لا تفقد خواصها الواقية ضد الفيروس حتى إذا تم غسلها وكيها مرات عدة.
يارب يكون عجبكوا الموضوع ptmnlo123per122

Dantes010
17-10-2009, 04:16 PM
موضوع جامد جدا
أنا عايز بدلة من دول يا كينج ياترى ألاقيها فين ؟
ptmnlo123per122

king mimo20
17-10-2009, 04:42 PM
من كارفور اكيد ممكن تلاقيها ptmnlo123per1127

Dantes010
17-10-2009, 04:54 PM
من كارفور اكيد ممكن تلاقيها ptmnlo123per1127

:ROFL_C~118:

جامد يا ميمو

king mimo20
17-10-2009, 05:07 PM
ptmnlo123per171انتا اللى جامد يا باشا ptmnlo123per1105:CONGRA~238:

ahmedlion599
18-10-2009, 05:06 AM
خبر كويس
تسلم ايدك

mokhtar872000
18-10-2009, 12:38 PM
شعب وكلام فاضى أى أنتم فى حاجة فى دماغكم,أنتم تعرفوا يا عالم أن أحنا مديونين لشركات البترول كلها لأنه المفروض ثمن التنقيب أنهم ياخدو حصة من البترول لكن أحنا بنضطر ناخد البترول كله جوه البلد,أفهموه بقى مفيش بنزين 80 كفاية للكل,القرار ده هدفه أن الناس اللى معدنهاش دم اللى بتاخد بنزين 80 والعربية مش محتاجه تنتقل للبنزين 90,مشكلتنا أن أى حاجة تحصل هيصه ,عايزين أى من البلد سبوها فى حالها ,أسعار الوقود أصلا فى العالم كله أكبر من دى 100 مرة

يا عزيزى من اهم الحاجات اللى مزوده ديون مصر او الهيءه العامه للبترول لصالح االشركات الاجنبيه الغربيه العامله فى التنقيب السياسه الفاشله والمتعمده من الوزير سامح فهمى وزير البترول اللى بيصر انه ياجل المدفوعات للشركات الاجنبيه ويزود الديون عشان يسيبها تركه وهم تقيل للى هييجى وراه ده اذا اصلا مشى م مكانه ده طبعا غير الميزانيه الوزاره وفلوس البترول اللى رايحه على المظاهر اللى مخليه كل او معظم المديرين ببتروجت وانبى والشركات الحكوميه البتروليه قطاع الاعمال راكبين باسات وكله من فلوس الشعب والفلوس اللى رايحه على القطاع الرياضى الفاشل اللى مفيش منه اى عاءد غير التلميع الاعلامى
وطبعا الشركات المنبثقه اللى كل يوم بتطلع وملهاش شغل بس بتتاسس لتوظيف ابناء المحاسيب والاكابر بمرتبات خياليه
وسلملى على الشعب المصرى كله

هيثم شاهين
18-10-2009, 12:56 PM

أعلنت شركة "ناشيونال موتور" وكيل سيارات "سايبا برايد" الإيرانية عن مشاركتها في مشروع إحلال التاكسي الجديد محل القديم في محافظة السادس من أكتوبر.

وقال عماد عبد النبي رئيس مجلس إدارة شركة "ناشيونال موتورز" لملحق سيارات "أخبار اليوم" يوم السبت إن الشركة تقدم "سايبا برايد" بسعر منافس نقدا وبالتقسيط المباشر عن طريق الشركة نفسها ، مع التمتع بخصم 15% على قطع الغيار الأصلية طوال فترة الضمان.

وأضاف عبد النبي أن فترة الضمان عامين أو 40.000 كيلو متر علاوة على خصم 10% على المصنعيات ، فضلا عن خدمة ما بعد البيع لجميع مالكي "سايبا برايد" التاكسي في محافظة السادس من أكتوبر.

وكانت "ناشيونال موتورز" قد طرحت "برايد" في نسختها الجديدة قبل نحو عام ، وهي من فئة السيارات الصغيرة العملية التي تحتوي على الكثير من الكماليات ، إذ تم تزويدها بمحرك متوسط الحجم من أربعة اسطوانات بسعة 1323 سي سي بقوة 61 حصان مع خزان وقود سعته 37 لتر ، وتشبه "كيا برايد" في الشكل.

فيرنا تشارك بنسبة 28% في المشروع
وكانت محافظة ‏6‏ أكتوبر قد قررت البدء بترخيص‏ 250‏ سيارة كمرحلة أولى لسيارات التاكسي الجديدة على أن تكون بلون موحد الأبيض وعلى جانبيها شريطين أخضر غامق بعرض‏3‏ سم وبينهما فاصل‏3‏ سم‏.‏

الجدير بالذكر أن وزارة المالية المشرفة على مشروع إحلال التاكسي الجديد "الأبيض" قد سبق وأعلنت أنه بحلول عام 2011 سيكون اللون "الأبيض" هو الوحيد كلون موحد لسيارات التاكسي في محافظات القاهرة الكبرى ، فضلا عن تاكسي العاصمة "الأصفر" اللون.

يذكر أن خمس شركات قد شاركت في المشروع المقصور على الشركات التي تجمع سياراتها في مصر ، ومنهي "شيفروليه لانوس ، هيونداي فيرنا ، اسبيرانزا A516 ، لادا 2017، بيجو بارس" وحققت نجاحات كبيرة بالتخلص من الخزون ، وتأتي "سايبا برايد" لتكون أن سيارة جديدة تدخل المشروع ولكن في 6 أكتوبر.
منقول من كونتكت كار

tefa_king1
18-10-2009, 01:21 PM
السيارات الجديدة مريحة ولكن
وصف أعضاء في مجلس الشعب التعديلات المقترحة على بعض مواد قانون المرور باستبدال السيارة الملاكي القديمة بأخرى جديدة لتحل محل القديمة التي مر على تاريخ صنعها 20 عاماً، وصفوها بعدم الدستورية.

وقال النائب سعد خليفة عضو لجنة النقل والمواصلات في مجلس الشعب إن هذه التعديلات تسببت في حالة من الاستياء بين المواطنين لاعتدائها على خصوصية الملكية الخاصة بالأفراد، كما أنها تحمل في طياتها عنصر الإلزام لأصحاب السيارات الملاكي بما يمثل أعباء إضافية.حسب صحيفة "اليوم السابع" يوم السبت.

وأضاف خليفة : "الذي يحدد صلاحية السيارة الفحص الفني وليس عمرها، مشيراً إلى وجود سيارات كثيرة مضى على تصنيعها أكثر من 20 عاماً وما زالت بحالة جيدة".

وأوضح النائب أن شمول المادة الخاصة بذلك لعنصر الإلزام يحمل عدم دستوريتها، معتبراً أن مسألة تلويثها للبيئة حجة تكشف عن وجود صفقة بين الحكومة والشركات التى ستقوم بتوفير السيارات المستبدلة.

معارضة شديدة

من جانبه ، قال محمود عامر أمين لجنة حقوق الإنسان بمجلس الشعب، إن إجبار أصحاب السيارات الملاكي على تغيير سياراتهم بأخرى جديدة بمثابة أعباء مالية إضافية وصعبة خاصة أصحاب السيارات الشعبية التي تمتلكها بعض فئات الشعب من محدودي الدخل والتي تمثل ضرورة بالنسبة لهم ولأسرهم ، إذ لا يمتلكون من المال ما يمكنهم من شراء سيارات جديدة أو حتى التقسيط نظراً لضآلة مرتباتهم وارتفاع تكاليف المعيشة عليهم"ز
http://contactcars.com/Images/News/medium/Zahmna1.jpg هدف الحكومة تقليل الأعطال والتلوث

وكشف النائب محمد خليل قويطة عضو مجلس الشعب عن اعتراضه على هذه المادة، وقال "إن تنفيذها سوف يؤدى إلى غلق آلاف البيوت التي تستفيد من صناعات كثيرة قائمة على ذلك ما يؤدى إلى انتشار البطالة بين صفوف الطبقة الكادحة، لافتاً إلى عدم دستورية هذه المادة، مدللاً على ذلك بأن المادة 36 من الدستور تمنع مصادرة الأموال الخاصة إلا بحكم محكمة.

وأشار إلى أنه سيقوم بالطعن على دستورية هذه المادة إذا أقدمت الحكومة على إقرارها ضمن القانون، معتبراً ذلك اعتداءً من الحكومة على الشعب.

يذكر أن مشروع إحلال سيارات التاكسي الجديد محل القديم نجح في حل الكثير من المشاكل للمواطنين وكذلك الشركات المشاركة في المشروع.
المصدر:كونتكت كار

hazem_khidr
18-10-2009, 01:45 PM
شكرا علي الخبر يا هيثم
يذكر أن خمس شركات قد شاركت في المشروع المقصور على الشركات التي تجمع سياراتها في مصر ، ومنهي "شيفروليه لانوس ، هيونداي فيرنا ، اسبيرانزا A516 ، لادا 2017، بيجو بارس" وحققت نجاحات كبيرة بالتخلص من الخزون
الاعتراف بالحق فضيله برضه:)

Devill Blood
18-10-2009, 05:42 PM
مين قال لحضرته أن ده هيحصل,المشروع للتاكسى بس وليس غير هذا وبعدين للعربيات اللى أكتر من 40 سنة

هيثم شاهين
18-10-2009, 06:03 PM
انت و اخد بالك يا حزوم

Romeeoo
18-10-2009, 11:00 PM
هيا العصابه دى مش حاتهمد بقا حبه شنطه وحبه مثلث وشويه طفايه ولام تكون بفاريا مش مكفيهم اللهط اللى لهطوه وازاى مش مكسوفين من نفسهم ان يكون ده طريق نجاحهم كرجال اعمال لما واحد منهم يقف فى اى جامعة محترمة ويحكى جمع ثروته ازاى؟ زى بيل جيتس مثلا
ده غير حسابهم عند ربنا بجدحاجة تقرف

wood
18-10-2009, 11:33 PM
هو احنا نقصين

hazem_khidr
19-10-2009, 12:35 AM
يا عزيزى من اهم الحاجات اللى مزوده ديون مصر او الهيءه العامه للبترول لصالح االشركات الاجنبيه الغربيه العامله فى التنقيب السياسه الفاشله والمتعمده من الوزير سامح فهمى وزير البترول اللى بيصر انه ياجل المدفوعات للشركات الاجنبيه ويزود الديون عشان يسيبها تركه وهم تقيل للى هييجى وراه ده اذا اصلا مشى م مكانه ده طبعا غير الميزانيه الوزاره وفلوس البترول اللى رايحه على المظاهر اللى مخليه كل او معظم المديرين ببتروجت وانبى والشركات الحكوميه البتروليه قطاع الاعمال راكبين باسات وكله من فلوس الشعب والفلوس اللى رايحه على القطاع الرياضى الفاشل اللى مفيش منه اى عاءد غير التلميع الاعلامى
وطبعا الشركات المنبثقه اللى كل يوم بتطلع وملهاش شغل بس بتتاسس لتوظيف ابناء المحاسيب والاكابر بمرتبات خياليه
وسلملى على الشعب المصرى كله
تمام يا مختار
فعلا فيه شركات طالعه يدوب واخده الناس علشان تقبض و بس
و بستغرب بيدفعوا ليهم المرتبات دي ازاي رغم انهم مش بيعملوا اي حاجه نهائي
ptmnlo123per111

طارق السباعي
19-10-2009, 02:11 PM
خبراء: أسعار السيارات الأوروبية لن تنخفض قبل ٣ سنوات

كتب أمير حيدر ١٩/ ١٠/ ٢٠٠٩

استبعد خبراء فى سوق السيارات تغير خريطة السوق على المدى القريب بعد تخفيض الجمارك على السيارات الأوروبية بنسبة ١٠٪ من قيمة الجمارك سنوياً وصولاً إلى إلغائها بحلول العام ٢٠١٧، مرجحين ظهور هذا التأثير حال تخفيض الوكلاء أسعارهم بعد مرور ثلاث سنوات على الأقل من تطبيق التخفيض.

وقال المهندس محسن طلائع الخبير فى قطاع السيارات إن المركبات الأوروبية لا تمثل أكثر من ١١٪ من السيارات المباعة فى مصر، مشيراً إلى أنه من المفترض أن تنخفض الأسعار مع تطبيق التخفيض الجمركى وفقاً لتنفيذ اتفاقية المشاركة الأوروبية التى تقضى بتخفيض الضريبة ١٠٪ سنوياً بداية من شهر يناير المقبل.
وأضاف أن نسبة الـ١٠٪ لن تكون ذات تأثير ملحوظ على تراجع الأسعار خلال الأعوام الثلاثة الأولى فى بدء التطبيق، غير أنها ستكون مؤثرة بعد هذه الأعوام وربما تزيد من نسبة السيارات الأوروبية المتداولة بالسوق إذا ما التزم الوكيل بتخفيض الأسعار وفقاً للتخفيض المقرر فى الجمارك.
وتوقع حدوث تغيير فى خريطة سوق السيارات على المدى الطويل، مشيراً إلى أن السيارات الآسيوية تعد المسيطرة حالياً على السوق، غير أن السنوات التى تقترب من الوصول بالجمارك على السيارات الأوروبية إلى نسب ضئيلة ستكون أكثر تنافساً بين الشركات المتعاملة مع الأسواق الآسيوية والأوروبية.

وأشار مسؤول بارز فى مصلحة الجمارك إلى أن النسبة المقررة فى التخفيض ستنطبق على النسبة المقررة من الجمارك والتى تصل إلى ٤٠٪ على السيارة ١٦٠٠ سى سى.

ومن جانبه، رأى المهندس علاء سبع، عضو مجلس إدارة الشعبة العامة للسيارات باتحاد الغرف التجارية والمسؤول فى لجنة الجمارك بالغرفة، أن التخفيض المقرر لن يكون محسوساً على الأسعار قبل العام الثالث من التطبيق.
وأضاف أن التراجع المتوقع فى الأسعار لن يتخطى ٢٠٠٠ جنيه على السيارة التى تصل قيمتها إلى ١٠٠ ألف جنيه، باعتبار أن الـ١٠٪ المقررة فى التخفيض ستستقطع من القيمة الجمركية وليس قيمة السيارة كما يظن البعض، أى أن الجمارك ستصبح ٣٦٪ على السيارة فى العام الأول لتطبيق التخفيض بدلاً من ٤٠٪.
وتابع سبع: التخفيض لن يطبق على كل الماركات الأوروبية باعتبار أن البعض منها يتم تجميعه محلياً، مثل فيات ومرسيدس وبى إم دبليو، بينما سيطبق على بعض الماركات الأخرى مثل فولكس فاجن وفورد وسكودا.

وفى هذا السياق، توقع مسؤول بارز فى شعبة السيارات بغرفة تجارة القاهرة أن يستفيد بعض الوكلاء من هذا التخفيض فى تعويض ما وصفه بالخسائر التى لحقت بهم خلال شهور الأزمة المالية العالمية دون تخفيض أسعار السيارات على الأقل فى العامين المقبلين.

عن (المصري اليوم )

tefa_king1
19-10-2009, 03:59 PM
عند حضرتك حق بس فى لاخر ممكن يفيد ناس كتير

mokhtar872000
19-10-2009, 05:27 PM
تمام يا مختار
فعلا فيه شركات طالعه يدوب واخده الناس علشان تقبض و بس
و بستغرب بيدفعوا ليهم المرتبات دي ازاي رغم انهم مش بيعملوا اي حاجه نهائي
ptmnlo123per111

يا عم حازم اهو كله فى الباتنجان وزبادى فى الخلاط
وسلملى على الشفافيه اللى هيا احلى حاجه فيكوا وفيا على راى الراءع صلاح عبدالله

محمد أحمد عامر
20-10-2009, 10:55 AM
أخي الفاضل أرجو إتباع الرابط فيه مستشار وزير المالية يشرح عملية تخفيض الجمارج
http://www.contactcars.com/News_ViewStory.asp?NewsID=3677

محمد أحمد عامر
20-10-2009, 10:59 AM
والمختصر المفيد إن السيارات الأوروبية فئة 1600cc سينخفض الجمارك عليها من يناير 2010 10% مما يؤدي إلى
إنخفاض تكلفة العربية بانسبة للوكيل و هو و ذوقه هينزل سعر العربية أو يتنح فيها.

medo akef
20-10-2009, 11:28 AM
هو اولا الف شكر يا مان علي الموضوع الجميل و المفيد
ثانيا عن تسائلاتك لا اصبر العربيه سعرها عالي و ال10% هيبقو كتير يا مان خدهم اطلع بيهم رحله ولا ابقا ظبط بيهم العربيه مادام خسرانه خسرانه زي ما بتقول
عن السياره الاوروبيه بص يا مان دا موضوع زوق و مزاج لو انت مش حاسس بفرق بين التيوتا افنزز و الفنتزيا يبقا دا زوقك و برحتك بس واحد زيي مبحسش بالراحه و الثقه الا و انا في الالماني!!!!!!!
عن موضوع السيارات اليابانيه و الكوريه كلهم مبيزدوش عن 150 الف لا كام عربيه يعني هما كدا كدا رخاص و لما يرخص الاوروبي هيلارخص من 300 ال 280 مثلا؟؟؟؟؟؟؟
هو اقوي شركات هتاخد شغل هي الفولكس و الفايات لانهم بيطلعو عربيات رخيصه اصلا و اعتقد الي هتكسح الفيات و هعمل اسطوره جديده دا لو التوكيل بيفكر صح في الدعايا لهذه المركه الرائعه
صح يا مان؟؟؟؟؟

بدر بسيونى
20-10-2009, 11:51 AM
انا ماعتقدش ان الجمارك حتنزل بس من بقك لباب السما

بدر بسيونى
20-10-2009, 12:52 PM
http://www.contactcars.com/images/Updated.gif وزير النقل : 3,75 مليار جنيه لإنشاء طريق دائري جديد

20 اكتوبر 2009 - 12:30
الطريق الدائري حل سحري لكثير من الأزمات
أعلن المهندس محمد لطفي منصور وزير النقل أن رفع كفاءة شبكة الطرق السريعة التي تربط المحافظات وضمان عوامل الأمان والسلامة المرورية عليها يأتي كأحد أولويات استراتيجية الوزارة في إنشاء شبكة الطرق الجديدة.

وأضاف الوزير في تصريحات عقب جولته التفقدية للأعمال الإنشائية للطريق الدائري حول القاهرة "أن الطريق الدائري الإقليمي الجديد يمثل حلقة دائرية أكبر حول إقليم القاهرة الكبرى بطول 400 كم ، واستثمارات حوالي 3,75 مليار جنيه، حيث يتمتع بمواصفات الطريق الحرة العالمية ، وذلك بعد أن زادت الكثافة المرورية على الطريق الدائري الحالي الذي يبلغ طوله 90 كم".حسب صحيفة "الشروق" الخاصة يوم الثلاثاء.

وأكد منصور "أن هذا المشروع العملاق سيربط مدن الدلتا بصعيد مصر وشبه جزيرة سيناء وسيساهم في زيادة حركة التجارة بين كافة المحافظات والمدن المصرية ، فضلا عن تقليل حجم الكثافة المرورية وخفض نسبة مرور سيارات النقل الثقيل داخل قلب القاهرة الكبرى ما يساعد علي تقليل تلوث البيئة الناتج عن هذا الحجم الكبير من الحركة المرورية".

وأضاف أن طول الطريق الدائري الإقليمي يبلغ 400 كم ويتكون من قوسين شمالي وجنوبي وتختص وزارة النقل بتنفيذ القوس الشمالي بطول 164 كم للربط بين مدن بدر وبلبيس والعاشر من رمضان وبنها ومنوف وكفر داود وحتى مدينة السادات ليتقاطع مع طريق القاهرة-الإسكندرية الصحراوي.

king mimo20
20-10-2009, 01:20 PM
مشكور على المعلومة دى يارب تكون صح

_amr.mostafa_
20-10-2009, 01:26 PM
بيجو بارس أقل السيارات المشاركة في المشروع
أكد اللواء عفت عبدالعاطي رئيس شعبة السيارات باتحاد الغرف التجارية سوء استغلال تجربة إحلال التاكسي ورفض إمكانية تطبيقها على الملاكي ، لافتا إلى أن تأثير انخفاض الجمارك على السيارات الأوروبية سيكون محدودا للغاية.

وقال عبد العاطي لموقع قطاع الأخبار بالتليفزيون المصري يوم الثلاثاء إن غالبية المصريين يتجهون لشراء سيارات متوسطة السعر لاستخدامها في قضاء متطلبات حياتهم اليومية، وبالتالي فهم غير مؤهلين لإثقال عاتقهم بأعباء مادية دون فائدة كبيرة. ولفت إلى أن الفكرة قد تكون وجيهة في مجتمعات أخرى أكثر رفاهية.

وفي السياق ذاته، أكد رئيس شعبة السيارات أن البعض أساء استغلال مشروع إحلال التاكسي الذي ساعد السائقين على استبدال سياراتهم القديمة بأخرى جديدة بفائدة بسيطة للحد من التلوث البيئي ، قائلا "السائقون حملوا المواطن تكلفة الاستبدال بالمغالاة في الأجرة، رغم إلزامهم بوجود عداد".

وإحلال التاكسي مشروع تنفذه وزارة المالية بالتعاون مع وزارات البيئة والداخلية والتنمية المحلية لاستبدال سيارات التاكسي القديمة بأخرى جديدة وبأسعار منخفضة وبفائدة ثابتة قيمتها 6.25% سنويا بهدف الحد من تلوث الهواء الناتج عن عوادم السيارات القديمة والارتقاء بمستوى خدمات نقل الركاب وتحقيق انسياب مروري بالقاهرة الكبرى التي تضم محافظات القاهرة والجيزة وحلوان والقليوبية و6 أكتوبر ويشارك في المشروع 30 فرعا لبنوك الأهلي ومصر والإسكندرية.
http://contactcars.com/Images/News/medium/Mothlt_3.jpg التاكسي القديم إلى زوال

وتشارك في هذا المشروع حتى الآن خمس شركات بخمسة موديلات هي "هيونداي فيرنا، "شيفروليه لانوس" ، "اسبيرانزا A113" ، "بيجو بارس" ، " لادا 2107".

خفض جمارك "الاوروبية"

من ناحية اخرى ، أكد رئيس الشعبة محدودية أثر تخفيض جمارك السيارات الأوروبية على أسعارها محليا حيث لم يتجاوز 0.06 % من ضريبة المبيعات المقررة على كل سيارة.

وأعلنت وزارة المالية خفض الجمارك المفروضة على السيارات 10% تدريجيا بداية من العام القادم بعدما كانت 40 % على سيارات 1600 سى سى القادمة من الإتحاد الأوروبي إلى أن تصل إلى الصفر بحلول 2019.

ودخلت اتفاقية الشراكة الأوروبية المصرية حيّز التنفيذ عام 2004، ويبدأ تطبيقها على السيارات ضمن مرحلتها الثالثة ، وتسيطر السيارات الآسيوية على نصيب الأسد من السوق المصرية خاصة الكورية واليابانية ، بينما تمثل حصة الأوروبية أكثر من 11 % من السيارات المباعة.

m_o_sakr
20-10-2009, 02:28 PM
هو الكلام سليم بس مع مرور الوقت الجمارك على الاوروبى حتوصل الى صفر% سنه 2019 و ساعتها حتكون العربيات الاوروبى سعرها مقارب جداً للكورى و حتكون ارخص او زى اليابانى

m_o_sakr
20-10-2009, 02:38 PM
الف شكر و المعلومه صحيحه ان شاء الله و موجود نفس الخبر فى موقع كونتاكت كارز

salahabdelnabi
20-10-2009, 02:57 PM
وأضاف أن طول الطريق الدائري الإقليمي يبلغ 400 كم ويتكون من قوسين شمالي وجنوبي وتختص وزارة النقل بتنفيذ القوس الشمالي بطول 164 كم للربط بين مدن بدر وبلبيس والعاشر من رمضان وبنها ومنوف وكفر داود وحتى مدينة السادات ليتقاطع مع طريق القاهرة-الإسكندرية الصحراوي.

طب والقوس الجنوبى بطول 236 كم مين ان شاء الله اللى هايعمله ptmnlo123per1127

AbOnOrA
20-10-2009, 03:23 PM
حلنى عقبال 2020 ان شاء الله

بصراحة كلام عك واستهبال واستفزاز للناس

ولما تبقى اسعار السيارات كلها زيها زى ما هى فى باقى الدول العربية يبقى ساعتها عندنا سوق سيارات حقيقى لكن العربيات ال 1600 وال 1300 كمان سعرها هنا ضعف سعرها فى اى حته تانية مابين الجمارك والضرايب ونهب التوكيلات

وكله علشان الخزانه العامه تتملى والبنوك تشتغل على حساب شعب متوسط دخلة من اقل الدخول فى العالم

AbOnOrA
20-10-2009, 04:13 PM
الله ينور بصراحة عالمين شغل زى الفل

الطريق الدائري .. ( طريق الموت )
*

http://www.moheet.com/image/fileimages/2007/file49872/1_114_1116_29.jpg

اقرأ التشهد على روحك قبل ركوب الدائري.. باتت هذه النصيحة الغالية رمزا للحوادث المؤلمة التي تقع كل يوم ويصادفها كل من تسوقه أقداره على ارتياد الطريق الدائري الذي بات يعرف بطريق الموت ، لكثرة ما يشهده من تصادمات عنيفة لعدة عوامل من بينها السرعة الجنونية وتعاطي المخدرات إلى جانب عدم جاهزية الطريق في حد ذاته لاستيعاب السرعات الكبيرة التي تجري بها المركبات .

محيط ـ عادل عبد الرحيم

ويعتبر الطريق الدائري من أكبر الطرق التي تربط محافظات القاهرة الكبرى، فطوله يصل إلى 100 كيلومتر، ويمر عليه أكثر من 150 ألف سيارة يوميا في ظروف مرورية قاسية، فأعمدة الإنارة متهالكة، والإضاءة منعدمة ليلاً، والرقابة المرورية غير موجودة وسيارات الإسعاف و”أوناش” السحب مختفية تماما، وكل هذا كان وراء ارتفاع معدلات الحوادث على الطريق الدائري.

وتشير المعلومات إلى إن المشكلة الأكبر التي تواجه السيارات عند حدوث أي عطل هي السرعة الفائقة للسيارات المارة، ما يتسبب في وقوع حوادث كثيرة وبالتالي زيادة خسائر الصدمات، موضحا أن الطريق بلا إسعافات والمسافة بين المواقع السكنية كبيرة جدا، وأغلب الحوادث تكون بسبب تعطل السيارات في جهة اليسار والمفروض أن تنقل بسرعة إلى اليمين بواسطة “الونش”، لأن السيارات التي تأتي من اليسار تكون سرعتها جنونية.

وتلعب المطبات العشوائية دورا مهما في زيادة أخطار الطريق الدائري فكثيرا ما تتسبب في وقوع حوادث، بالإضافة إلى السرعة الجنونية لسائقي السيارات الملاكي، ورغم ذلك فإنه لا غنى عن استخدام الطريق الدائري بسبب زحام الشوارع الخانق ، وذلك برغم خطورته حيث يطلق عليه الجميع طريق الموت لكثرة الحوادث اليومية.

وتشير احصاءات الإدارة العامة للمرور إلى أن تجاوز السرعة المحددة يكون دائماً من سائقي سيارات الملاكي، بالإضافة إلى أن سيارات النقل الثقيل تسير في الجانب الأيسر وهذا مخالف، حيث إنه لابد أن تسير في الحارة اليمنى هذا بخلاف كثرة المطبات المنتشرة على طول الطريق، كما أن هناك إهمال بالغ من قبل المسئولين بوزارة النقل ومحافظة القاهرة بسبب عدم صيانة الطريق الدائري من أعمال رصف وإنارة حتى الإسعافات الأولية غائبة.

ويوضح د. محمد يسري أستاذ هندسة تخطيط النقل والمرور بكلية الهندسة جامعة الأزهر في حديث لصحيفة "الخليج" الإماراتية: أن السبب وراء حوادث الطريق الدائري هو السلوكيات، وأكثر شيء منضبط في هذا الطريق هو التصميمات الإنشائية بالمشروع الهندسي. ويقول إن نسبة الخلل في تنفيذ الطريق لا تتعدى ال5% أما الأخطاء البشرية فتمثل 75% والمركبات 20% فالصيانة الرديئة تؤدي إلى خلل مفاجئ وهنا تقع المسؤولية الأكبر على عاتق مالك الطريق المتمثل في الدولة، ويجب عدم افتتاح أي طريق إلا بعد تنفيذه بشكل جيد.

http://www.moheet.com/image/fileimages/2007/file49872/2_114_1116_29.jpg

يذكر أن الطريق الدائري بدأ العمل فيه في يونيو/حزيران 1985 بتكلفة 6.2 مليار جنيه ويشكل جزيرة وسطى بعرض 7 أمتار بهدف إمكانية إنشاء مترو في المستقبل يقام عليه 150 كوبري بتكلفة مليار جنيه، وفي عام 1998 تم نقل تبعيته من وزارة الإسكان للهيئة العامة للطرق والكباري وهو يمر على ستة طرق سريعة ورئيسية.

وعلى طول الطريق الذي يمتد لأكثر من 60 كيلو ويربط مدينة السلام بأول طريق مصر ـ إسكندرية الصحراوي بات مشهدا عاديا انفجار إطارات السيارات وذلك إما بفعل قلة جودة ماركاتها أو لسبب آخر شهد له الجميع ألا وهو المسامير وقطع الحديد الملقاة على الطريق ولا تفلح جهود النظافة المتواضعة في محوها ، فالعمال لا يستطيعون سوى كنس الأطراف الملاصقة للسور الأسمنتي في حين قلب الطريق لا يحظى بعمليات التنظيف .

سبب آخر تتحمله أجهزة المرور وهو قلة الكمائن التي تردع المنفلتين من عشاق السرعة الجنونية ومدمني تعاطي المخدرات أثناء القيادة ، أما هيئة الطرق والكباري فلا يمكن إعفاءها من المسئولية حيث تبدو الفوالق واللحامات التي تغطي الفواصل في حالة يرثى لها تساعد جيدا على انقلاب السيارات أو تفجير إطاراتها .

كما أن تصميم الملفات والدورانات تنقصه خبرة التصميم الجيد وهو مالا يحتاج لخبير لتأكيده بل يمكن مشاهدته بالعين المجردة ومن خلال عشرات الحوادث التي تقع كل يوم عند الارتداد أو الدوران للطريق الآخر ، فتكون أشبه بمهمة الموت حيث يصطدم بالقادم على الطريق المعاكس فتقع التصادمات المروعة .

وقد سجلت عدسة شبكة الأخبار العربية "محيط" إحدى هذه الحوادث المميتة حيث أقدمت سيارة على الانتحار عندما قرر قائدها سلك الطريق الآخر ، ورغم أنه التزم بالدوران من المكان المحدد له إلا أن القادم من الاتجاه الآخر اصطدم به ووقعت إصابات خطيرة بركاب السيارتين اللتان تحولتا إلى كومة حديد .

http://www.moheet.com/image/fileimages/2007/file49872/3_114_1116_29.jpg

وقد أشار تقرير للإدارة العامة للمرور بوزارة الداخلية أنه قتل ستة آلاف شخص وأصيب 30 ألفا آخرون بجروح خطيرة عام 2006 على الطرق المصرية التي تعتبر من اخطر الطرق في العالم ، وأوضحت الوزارة في تقريرها السنوي الذي نشرته الصحف أن حوادث الطرق التي تعتبر السبب الثاني للوفيات في مصر كلفت الدولة ما يعادل ثلاثة في المئة من إجمالي الناتج القومي .

وتعد مصر من أكثر دول العالم تسجيلا للحوادث في الكيلو متر المربع. وغالبا ما ترجع هذه الحوادث إلى استخفاف السائقين بقواعد المرور وعدم وجود إشارات كافية وسوء حالة الطرق الفرعية ، ولمكافحة هذه المشكلة ضاعفت وزارة الداخلية الغرامات التي بلغت 180 مليون جنيه (نحو 25 مليون يورو) عام 2006 بارتفاع نسبته 33% عن العام الماضي

_amr.mostafa_
20-10-2009, 04:31 PM
والله يا ابو نورة ده كلام عك في عك نظام الجمارك اللي زي وشهم

انا عايش في السعوديه في عربيات ب 2000 واقل

والتكسيات كلها النترا سوناتا سيراتو كامري وعادي خالص حرام اسلوب النهب ده

ليه كده عيزين يلمو فلوس من اي حاجه

AbOnOrA
20-10-2009, 04:44 PM
ايه بلد لما اقتصادها يخرب ويتباع ويتبدد لازم تتحول لنظام جبايه امال يجيبو فلوس منين بس

_amr.mostafa_
20-10-2009, 04:52 PM
شكرا يا ريس لتشريفك الموضوع

tefa_king1
20-10-2009, 05:18 PM
الف شكر على الموضوع اهو طريق موت جديد على رأى ابو نورا

Dr. Bolbolan
20-10-2009, 05:31 PM
طب والقوس الجنوبى بطول 236 كم مين ان شاء الله اللى هايعمله ptmnlo123per1127

ان شاء الله لما تتعامد أشعة الشمس مع قوس قزح على مناخير تحتمووووس فى بوم 32/15/2900

يبقى أحفاد الفراعنه أو الفراعنه بنفسهم يعملوه ! ptmnlo123per154ptmnlo123per154ptmnlo123per154

ايه ما عندكش ثقه فى أولاد بلدك ؟؟؟ ptmnlo123per1106

ملحوظه : صور السيارات المفشكله اللى عمالين نشوفها بقالنا يومين دى ! صحيح هيه عامله

حوادث جامده ! بس تقطيعها لآخراج المصابين أو الجثث هوه اللى بيبهدلها أكتر وتصبح بالبشاعه

دى! ptmnlo123per144

_amr.mostafa_
20-10-2009, 06:50 PM
انت عندكو امل انو البلد ترخص حاجهptmnlo123per184

مييت سبب وهتغلى مش هتخسر مستحيل يبطلو نهب

salahabdelnabi
20-10-2009, 07:43 PM
[/color][/b]

ان شاء الله لما تتعامد أشعة الشمس مع قوس قزح على مناخير تحتمووووس فى بوم 32/15/2900

يبقى أحفاد الفراعنه أو الفراعنه بنفسهم يعملوه ! ptmnlo123per154ptmnlo123per154ptmnlo123per154

ايه ما عندكش ثقه فى أولاد بلدك ؟؟؟ ptmnlo123per1106

الا بالحق يا دكتور هو تحتموووووووووس والا تحتموووووووووووووز :HAPPY_~211:

وسواء كان كده او كده مناخيره طارت خلاص ........ ومابقاش فيه مناخير خالص ......... والاوتموسفير بقى رايق على الاخر :260309~146:ptmnlo123per154

وطبعا الثقة فى ولاد بلدى كبيرة جدا والا ماكنش الشاعر الحلمنتيشى قال

" انى ارى مناخيرا قد تورمت وحان وقت ....... قطعها من لغاليغه " ptmnlo123per1146

Dr. Bolbolan
20-10-2009, 08:05 PM
الا بالحق يا دكتور هو تحتموووووووووس والا تحتموووووووووووووز :HAPPY_~211:

وسواء كان كده او كده مناخيره طارت خلاص ........ ومابقاش فيه مناخير خالص ......... والاوتموسفير بقى رايق على الاخر :260309~146:ptmnlo123per154

وطبعا الثقة فى ولاد بلدى كبيرة جدا والا ماكنش الشاعر الحلمنتيشى قال

" انى ارى مناخيرا قد تورمت وحان وقت ....... قطعها من لغاليغه " ptmnlo123per1146

يا ساتر يارب ! ptmnlo123per1106 هوه انت اسمك أبو يوسـف ولا أبو الحجاج الثقفى ؟؟ ptmnlo123per194
بس متهيألى يا باشا ان اللى مناخيره طارت هو أبو الهول ! وهو فى الآصل انسان

بجســم حيوان ! والفراعنه أسموه أبو الهوهو ! لكن العرب بعد الفتح و بعد اقتراح يوسف وهبى
أسموه أبو الهول ! و نابليون حب يحلق له دقنه قام مطيرها و بالمره مناخيره ! :00020080:
بس الغريبه ان أبو الهول لسه قاعد فى مكانه وبيضحك ؟؟

salahabdelnabi
20-10-2009, 08:19 PM
يا ساتر يارب ! ptmnlo123per1106 هوه انت اسمك أبو يوسـف ولا أبو الحجاج الثقفى ؟؟ ptmnlo123per194
بس متهيألى يا باشا ان اللى مناخيره طارت هو أبو الهول ! وهو فى الآصل انسان

بجســم حيوان ! والفراعنه أسموه أبو الهوهو ! لكن العرب بعد الفتح و بعد اقتراح يوسف وهبى
أسموه أبو الهول ! و نابليون حب يحلق له دقنه قام مطيرها و بالمره مناخيره ! :00020080:
بس الغريبه ان أبو الهول لسه قاعد فى مكانه وبيضحك ؟؟

يعنى ابو الهول فى الاصل كان انسان بجسم حيوان

على كده بقى الفراعنة دول كانو متقدمين قوى فى علم الجينات والهندسة الوراثية :HAPPY_~211:

واذا كان ابو الهول قاعد لسه وبيضحك فهو ضحك من شدة البكاء

وعلى رأى الشاعر اللى ماعرفوش " ولا تحسبو سكوتى مُتنحا بينكم طربا ......... فا ابو الهول يُتنح لكسر انفه الما " :HAPPY_~211:

_amr.mostafa_
21-10-2009, 01:54 PM
http://www.contactcars.com/images/Updated.gif الداخلية تستحدث طرق جديدة للكشف عن سائقي النقل المدمنين!

19 اكتوبر 2009 - 16:19
سيارات النقل سبب أساسي في الحوادث
انطلقت المرحلة الثانية لحملة "الطريق" للتوعية المرورية بتطبيق الفحص الطبي للمخدرات على حاملي الرخص المهنية "النقل والمقطورات والشركات" وذلك بعد أن ثبت خلال المرحلة أن 25% من مستخدمي الطريق يتعاطون المخدرات أثناء القيادة.

وقال مصدر أمني مسئول لصحيفة "المساء" يوم الاثنين إنه تم استحداث طرق للكشف عن المخدرات والمواد المسكرة باستخدام أجهزة حديثة تم استيرادها من الخارج ويتم من خلالها الكشف عن السائقين عن طريق وضع أنبوب صغير أسفل اللعاب للكشف عن المواد المخدرة ونفخ الزفير للكشف عن المسكرات ومن يضبط يتم عرضه على النيابة مباشرة بتهمة تعاطي المخدرات.

وكانت وزارة الداخلية قد استشعرت خطورة هذا الأمر على مستخدمي الطريق وارتفاع نسبة الخسائر البشرية من وفاة عدد كبير من الأشخاص فضلا عن الكثير من الإصابات التي يتعرض لها الأفراد ، إضافة إلى الخسائر الاقتصادية الهائلة التي تتسبب فيها تلك الحوادث لذلك كان لابد من وضع إطار قانوني يحكم الجميع وخاصة أصحاب الرخص المهنية.

وقامت وزارة الداخلية بالتنسيق مع عدة جهات بدعم الفحص الطبي لقائدي المركبات بالمستشفيات التابعة لوزارة الداخلية للتأكد من الخلو من تعاطي المخدرات وعدم إجازة تجديد الرخصة إلا بوجود الشهادة التي تفيد تمام الخلو من المخدرات المؤثرة بالطريق.

king mimo20
21-10-2009, 02:11 PM
مشكور يا دكتور على الخبر
بس انا شايف لجهاز ولا حاجة الظابطممكن يعمل زى طلعت زكريا لما عملها مع عادل امام (( قول حاحا ))

_amr.mostafa_
21-10-2009, 02:43 PM
يا سيدي كده كده خربانه

hazem_khidr
21-10-2009, 03:27 PM
وايه لازمته الجهاز فعلا
ما الضابظ ينزل السواق و يخليه يمش علي الرصيف
لو وقع يبقي شارب
لو ما وقعي يبقي لحيهptmnlo123per145
قصدي يعني يبقي كويس

Dantes010
21-10-2009, 04:16 PM
حركة حلوة من حكومتنا الموقرة

شكرا يا دكتور على الخبر الجميل فعلا

_amr.mostafa_
21-10-2009, 04:20 PM
شكرا على الدخول

Devill Blood
22-10-2009, 02:53 AM
أنا عايز أعرف أنتم عندكم نوع من السواد فى القلب من كل حاجة مصرى؟,أشكر صاحب الموضوع على المجهود وبارك الله فيه

Devill Blood
22-10-2009, 03:49 AM
أنا شايف أن العيب مش فى الطريق بل فى السائق و إستهتاره بالطريق

_amr.mostafa_
22-10-2009, 12:26 PM
شكرا يا بشا على الدخول

tareksakr
22-10-2009, 05:07 PM
شكرا يا دكتور بس يا ريت نلاقي نتيجة ملموسة والكلام ده يتعمل بجد

_amr.mostafa_
22-10-2009, 05:11 PM
شكر يا طارق على الدخول.....

ويارب

Bendary
22-10-2009, 07:10 PM
ptmnlo123per144 بصراحة كنت متوقع تفاعل اكتر من كده من كل زوار المنتدى

هسيبكم خميس وجمعه :CONGRA~238: وعندى امل الاقى الجهاز مهنج من كتر الردود ptmnlo123per133

بدر بسيونى
22-10-2009, 08:51 PM
شكرا يادكتور على الموضوع وجزاك الله خير

انا عندى فكرة بدل مانفتش مفاجئ على السواقين يبقى عند البوابة بتاعة طريق

القاهرة الاسكندرية لازم السواقين النقل بكل فئاتها تعمل الاختبار وهم كده كده

بيخده رسوم من العربيات وبكده يبقى احنا متاكيدين ان السواقين كلهم بخير مرة اول

ما يعدى البوابة والتانية اول مايوصل

mosadgasm
22-10-2009, 09:11 PM
ياريت يتم ذلك ---دول ناس ضمايرهم 0000000

bassant
22-10-2009, 11:14 PM
ptmnlo123per144 بصراحة كنت متوقع تفاعل اكتر من كده من كل زوار المنتدى

هسيبكم خميس وجمعه :CONGRA~238: وعندى امل الاقى الجهاز مهنج من كتر الردود ptmnlo123per133
زى ما قولت لحضرتك قبل كده الموضوع ما اخدش حقه ف المشاهدة جايز مكانه ف قسم الاخبار المحلية مخليه مش متلاحظ وبرضو احب اكرر اعجابى بالموضوع و ياريت كلنا نعمل بيه:waving:

محمد حنفى
23-10-2009, 11:40 AM
شكراً على المعلومة

بدر بسيونى
24-10-2009, 09:47 PM
انا لسه سامع فى 90 دقيقةفى قطارين فى العياط دخلوا فى بعض الاول المتجه من القاهرة الى الفيوم وصدم بقرة فتوقف القطرا وصدمه بعد الوقوف ب5 دقايق القطار المتجه من القاهرة الى اسيوط وعربيتان من القطار المتوقف تم سحقهم بالكامل وهناك تضارب حول الاصابات والوفيات

ربنا يرحهم اللى توفى ويشفى اللى اتصاب
وحسبى الله ونعم الوكيل
لحد امتى الاهمال حيستمر دى ارواح ناس واسر وبيوت حرام اللى بيحص

ابراهيم داود
24-10-2009, 09:59 PM
فعلا استاز /بدر
انا سمعت ان 50 ما بين مصابين وموتى
ندعو الله ان يكون فى عون اهاليهم ويمنحهم الصبر

mostafa2000
24-10-2009, 10:13 PM
وزير النقل يا جماعة مش فاضي للناس الغلابة
مشغول بالاوبترا والافيو

الجرئ
24-10-2009, 10:27 PM
الارقام من 20 الى 25 قتيل والاصابات 40 تقريبا
وحسب قول المراسل بالحرف ( اول مره اشوف قطار متفسخ)
القطار متجه من الجيزه الى الفيوم تعطل ووقف بدون ارسال اى اشارات حسب اقوال مراسل قناه الحياه الموجود فى مكان الحادث ودخل فيه من الخلف قطار اسيوط
وكلام وزير الصحه 8 جثث و 35 مصاب
وكلام وزير المواصلات مش عارفين الى الان سبب الحادث ربنا معاه بينشال بكره اكيد مقالش اى حاجه مفيده فى الحوار
ربنا يرحم اموات الحاث جميعا

mostafa2000
24-10-2009, 10:52 PM
اعتدت الدكتورة عفاف النجار عميدة كلية الدراسات الإسلامية بجامعة الأزهر على طالبة بالكلية بالضرب، وقامت بتمزيق نقابها بعد إجبارها على خلعه أمام قائد حرس الكلية!.
فوجئت الطالبة شريهان محمد (بالفرقة الثالثة) أثناء دخولها الكلية؛ باعتراض أحد أفراد حرس الأمن بالكلية، مطالبًا إياها بإبراز "الكارنيه" بطريقة مستفزة وكأنه سيضربها؛ الأمر الذي أعقبه بطلب خلع نقابها حتى يرى وجهها!.
وقالت إنه طلب منها خلع النقاب باستهزاء؛ بحجة أنه ليس واثقًا منها أو من اسمها؛ فرفضت الطالبة لتتدخَّل عميدة الكلية وتجذبها من ملابسها لتُجبِر الطالبة على الصراخ في وجهها: "حسبنا الله ونعم الوكيل".
وأضافت: "عقب ذلك فاجأني قائد الحرس بصحبة بعض العاملات بالكلية يجذبونني من يدي إلى داخل الكلية بقوة نحو مكتب العميدة، التي طالبتها بخلع النقاب أمامها؛ فرفضت حتى يخرج قائد الحرس".
وتكمل: "فوجئت بالعميدة تضربني على صدري ورأسي وتنزع النقاب عني؛ ما أدَّى إلى تمزيقه"، وقالت العميدة: "النقاب يا حلوة مش فرض ولا من الإسلام أصلاً"!!.
حينها انفجرت الطالبة بالبكاء أمامها، لتأمر العميدة قائد الحرس والعاملات بإخراجها من مكتبها بشدَّة وإعادة "كارنيه" الكلية إليها؛ بعد تمزيق نقابها والاعتداء عليها وإهانتها!.
تصرفات العميدة أجبرت عشرات الطالبات على الاعتصام بالكلية؛ احتجاجًا على التصرفات الغريبة، مطالباتٍ بمحاسبة العميدة وإحالتها إلى التحقيق، خاصةً أنها ليست المرة الأولى التي تعتدي فيها العميدة على الطالبات!.
وهدَّدت الطالبات برفع دعوى قضائية ضد عميدة الكلية؛ بعد اعتداءاتها المستمرة على طالبات كليتها إن لم تعتذر للطالبة.

mostafa2000
24-10-2009, 10:59 PM
- تتباهى الحكومة المصرية بأن بطولة كأس العالم للشباب (http://www.masrawy.com/News/Egypt/Sports/2009/october/2/uae_coach.aspx) التي استضافتها مصر مؤخراً شهدت تحطيم اثنين من الأرقام القياسية وهما أكبر عدد من الأهداف (167) وأكبر حضور جماهيري للمباريات (http://www.masrawy.com/News/Egypt/Sports/2009/october/7/egypt_audience.aspx) (مليون و 295 ألفاً و 568) متفرج.
والرقم الأول - بالطبع - لا دخل للمنظمين فيه، فالفرق المشاركة هي التي أحرزت هذا العدد من الأهداف خلال المباريات.
أما الرقم الثاني - وهو الحضور الجماهيري - فهو محور حديثي معكم اليوم.
شاهد العالم كله مدرجات الاستادات التي استضافت المباريات وهي تمتليء فعلاً بالجماهير، لكن السؤال المهم: من هم هؤلاء الذين ملأوا جنبات الاستادات؟
لسوء حظ اللجنة المنظمة للبطولة، فإن الجميع في مصر يعرف أن هؤلاء الجماهير هم رجال القوات المسلحة الذين جيء بهم من ثكناتهم وأُلبسوا بدلات رياضية (ترنجات) ملونة وأُجلسوا في المدرجات ليقوموا بتمثيل دور الجماهير التي كان من المفترض أن تحضر ولكنها غابت.
مدرجات كاملة امتلأت بهؤلاء الجنود بالآلاف وقد أُجلسوا في ترتيب عشوائي لألوان الملابس حتى يظهروا وكأنهم مشجعيين عاديين.
لكن حظ اللجنة المنظمة ازداد سوءاً حينما كشف المراسلون الأجانب هذه التمثيلية وانتقدوا مصر ونقلوا للعالم استيائهم من هذا الغش وهذا الخداع.
ونقلت وسائل الإعلام في العالم أجمع خبر انتقاد الصحفيين الأجانب لتواجد رجال الجيش المصري في مباريات مونديال الشباب.
وهاجم الصحفيون الأجانب جاك ورنر رئيس اللجنة المنظمة للبطولة من جانب الفيفا في مؤتمر صحفي الاسبوع الماضي لمراجعة أحداث كأس العالم بعد أن أعلن الأخير أن مصر في طريقها لكسر الرقم القياسي في حضور الجماهير لمباريات مونديال الشباب.
وعلق أحد الصحفيين الأجانب على هذا الأمر قائلاً "كيف تفتخر بجنود يدخلون المباريات مجاناً، والناس لا يقبلون على البطولة".
لكن الضيف - المحرج - قال إنهم - أي رجال الجيش - مثل باقي الجماهير وأن ما يهم الفيفا هو امتلاء المدرجات بغض النظر عن هوية الحاضرين، وأضاف: ومع ذلك فأنا حضرت بنفسي بعض المباريات في الإسكندرية ووجدت ان عدد الجماهير أكبر بكثير من الجنود الذين لا يتخطون في أي حال من الأحوال 4000 جندي".
ورد أحد الصحفيين المصريين على موقف الصحفيين الأجانب قائلا "أندية الجيش يمثلها فريقان في الدوري المصري وهؤلاء الجنود هم جماهيرهم وبالتالي فمن حقهم أن يتابعوا المنتخب في المباريات مثلهم مثل كل جماهير الأندية الأخرى".
أما هاني أبوريدة رئيس اللجنة المصرية المنظمة للبطولة (http://www.masrawy.com/News/Egypt/Sports/2009/september/30/aborida.aspx) فدافع عن موقف اللجنة في الاستعانة برجال الجيش لشغل المدرجات، وقال "وجود رجال الجيش هو تكريم لهم بصفتهم مدافعون عن أمن مصر وحمايتها، بالإضافة إلى أن تواجد هؤلاء يعد نجاحاً وذكاء من اللجنة المنظمة حتى لا تظهر المدرجات خاوية".
هل انتبهت لقول ابوريدة، "تواجد هؤلاء يعد نجاحا وذكاء من اللجنة المنظمة حتى لا تظهر المدرجات خاوية"، أي ذكاء في هذا؟! .. أي نجاح في هذا؟!.
اللجنة المنظمة بدلاً من أن تتعب نفسها وتبحث عن حلول حقيقية للمشكلة وتفكر في كيفية جذب الجمهور من مصر وخارجها للملاعب استسهلت، ونظرت تحت أرجلها ولجأت إلى الحل الافضل من وجهة نظرها الضيقة، تليفون لسيادة المشير وزير الدفاع "والنبي ابعتلنا كام ألف عسكري على ستاد كذا عشان المدرجات فاضية وشكلنا هايبقى وحش"، يا سلام مفيش أسهل من كده.
هذه العقلية التي تدير الأمور هي نفسها العقلية التي تضع أواني الأزهار في طريق موكب أي مسئول كبير أو أي رئيس أجنبي وبعد مروره يتم رفعها لتعود الشوارع إلى قذارتها وفوضاها مرة أخرى، ومش مهم الناس تعيش في نظافة أو نظام .. أهم حاجة الباشا الكبير شاف الشارع رايق ونظيف ويولع الناس بقى بعد كده.
نفس العقلية التي "تشحن" الموظفين في اتوبيسات الوزارات ليمثلوا دور الناخبيبن في أي استفتاء أو انتخابات يريد الحزب الوطني أن يخدع الناس ويوهمهم أن اللجان شهدت اقبالاً من الناخبين وأن دعوات المعارضة لمقاطعة الانتخابات فشلت، أهم حاجة أن ديكور الانتخابات الشكلية اكتمل ومحدش يقدر يقول ما عملناش انتخابات حرة نزيهة شهدت اقبالاً من الناخبين، وتولع الديمقراطية على المعارضة.
نفس العقلية التي تستأجر 200 أو 300 شخص مقابل 100 جنيه للواحد مقابل أن يحتشدوا أمام النيابة أو المحكمة ويحملوا لافتات التأييد ويهتفوا بحب وعشق هذا أو ذاك فيظهر وكأن الناس "بتموت في دباديبه" مع ان "محدش طايقه".
نفس العقلية التي تعلم المدرسة قبلها بأسبوع أن الوزير "جاي" يتفقد الاستعدادات لمواجهة انفلونزا الخنازير فتستعد المدرسة و"تبقى بتبرق" وتأتي كاميرات القنوات الفضائية لتصور المدارس النظيفة والتلاميذ "المستحميين" ويولع العيال اللي في المدارس التانية اللي على بعد عشرات الأمتار من هذه المدرسة "يستفرد بيهم فيروس انفلونزا الخنازير وسط القمامة والاهمال والفوضى، أهم حاجة الوزير طلع في التليفزيون بابتسامته الشهيرة ليقول تصريحه المعتاد "الوضع تحت السيطرة".
هل تتذكرون رجال البحرية المصرية وهم يشجعون منتخب مصر عام 1990 في مدرجات استاد باليرمو في إيطاليا عند مشاركتنا في كأس العالم، حقيقة كان مشهداً مشرفاً و"يفرح" .. رجال بملابسهم العسكرية البيضاء الجميلة يملأهم الحماس وهم يشجعون منتخب بلادهم ويحملون علم مصر.
الفرق بين الحالتين أنهم عام 90 أعلنوا هويتهم وانتمائهم دون زيف أو كذب أما اليوم فالأمر مختلف.
الخلاصة أن هؤلاء المسئولين لا يصدقون أنفسهم، ويعلمون جيداً أننا لا نصدقهم، لكن الأوضاع لن تتغير طالما سمحنا لهم بأن يتمادوا في هذا .. الخداع الاهبل

Ahmed Anwer
25-10-2009, 12:09 AM
ربنا يتغمدهم برحمته و يسكنهم فسيح جناته
و يصبر أهلهم و يرزقهم الصبر و السلوان
لو بلد نص محترمة وزير النقل و المواصلات يقدم استقالته فورا
لتكرار هذه الحوادث و هوا في المنصب
و قالوا هيصلحوا مرفق السكة الحديد و قالوا هيستغلوا حق بيع شبكة المحمول الثالثه في تطويره ؟
و ادي النتيجة

maka
25-10-2009, 12:45 AM
انا كنت واقف فى البحر الاعظم قدام الخواجة وشوفت بعينى 16 عربية اسعاف بيجروا ناحية المنيب , انا قولت حادثة على الدائرى .... بس دلوقتى عرفت السبب

ربنا يرحم المتوفيين ويشفى المصابين

salahabdelnabi
25-10-2009, 12:59 AM
الموضوع مش موضوع يهود او دول نصرانية او غيره الموضوع باختصار شديد لخصه الامام محمد عبده رحمه الله حين زار فرنسا وعاد الى مصر وسُئل ماذا وجدت قال " حين ذهبت للغرب وجدت اسلاما بلا مسلمين وحين رجعت لبلاد المسلمين وجدت مسلمين بلا اسلام "
ديننا الحنيف هو دستور للبشر جميعا يهود ومسيحين ومسلمين من عمل به علا وارتقى
فالكل ماعدانا يطبق تعاليم الاسلام حرفيا حتى وان كانو لا يدينون بالاسلام
اما المسلمين فيكتفون بنطق الشهادتين وبعض الفروض وكفى
حين علا المسلمون فى شتى بقاع الارض انما كان علوهم بتمسكهم بدينهم وتطبيق معانيه والهدف منه
وحين تركنا تعاليم ديننا اصبحنا على مانحن فيه

maka
25-10-2009, 01:02 AM
حسبى الله ونعم الوكيل هى الناس دى عاوز ايه , ولو كانت البنت دى لبسة عريان وغير محتشم كانوا ضربوا لها تعظيم سلام

salahabdelnabi
25-10-2009, 01:05 AM
ربنا يرحمنا برحمته احياء واموات

يوم الجمعة 2009/10/23 والله 3 حوادث قاتلة على طريق الاوتوستراد حلوان - 15 مايو
الاولى تريللا فرمت تاكسى
والتانية لانسر شارك لابسة فى ميكروباص
والتالتة مرسيدس عاجنة بيجو

وكله بسبب ايه ؟؟!!!

اعمدة الانارة اللى ركبوها على الطريق من كام شهر كلها مطفية بلا استثناء والدنيا عتمة كحل حتى كشافات العربية مابتبقاش موضحة الطريق !!!!!!

AbOnOrA
25-10-2009, 01:06 AM
ايه المصدر يا باشمهندس ؟؟؟

mostafa2000
25-10-2009, 01:19 AM
المصدر موقع جبهة انقاذ مصر

mostafa2000
25-10-2009, 01:34 AM
باين كدة الحكومة عايزة تعالج الزيادة السكانية
بالقتل العمد للمواطنين في القطارات والعبارات وخلافة

AbOnOrA
25-10-2009, 04:40 AM

ترددت أنباء عن هروب سائق القطار ومساعده فى الزراعات خوفا من العقاب، وأكد شاهد عيان أنه رأى السائق أمير حليم ومساعده بباوى عياد مسئولى قطار رقم 188، يهربان فى الزراعات والطريق الزراعى.

وأوضح الشاهد الذى تابع الحادث من بدايته أنه رأى قطار 188 سبب الحادثة يتجاوز سرعته المقررة، ويتخطى ثلاث سيمافورات وهى العلامات المسئولة عن إعطاء للسائق إنذارا بوجود قطار على السكة ويجب عليه التهدئة أو التوقف، لكنه لم يفعل.

ويجرى حاليا رفع العربات الثلاث من فوق القضبان بعد انقلابها وذلك لمحاولة تسيير القطارات بعد توقف حركتها منذ الساعة 6.45 مساء.

الغريب أن قيادات النقل والصحة غادروا الموقع نهائيا دون أن يطمئنوا على حركة السير وعودتها لطبيعتها أو حتى انتشال الجثث التى تجاوزت الـ50 حتى كتابة هذه السطور.

أفاد شهود عيان أن عدد الجثث التى تم انتشالها بعد تصادم قطارى العياط مساء اليوم، تراوح بين 50 إلى 60 شخصا ،بالإضافة إلى إصابة 70 آخرين، وساهم الأهالى فى مساعدة رجال الشرطة فى انتشال 20 جثة من ضمنها سيدة مفصول رأسها عن جسدها، كما أكد شهود عيان على وجود العشرات من الجثث الأخرى جارٍ انتشالها.

من ناحية أخرى انتابت حالة من الذعر أهالى قرية "جرزة" بمنطقة العياط بعد حادث اصطدام القطارين اليوم بمحطة "الرقة" الساعة السادسة مساء.

وكان القطار المنطلق من محطة أم المصريين للفيوم، قد خرج عن مساره بعد اصطدامه "بجاموسة" الأمر الذى تسبب فى تعطله، وحاول السائق الاتصال بإشارات السكة الحديد لإيقاف القطار القادم على نفس المسار، إلا أنه فشل، وحدث الاصطدام مما أدى إلى انقلاب العربة الخلفية للقطارالأول.

انتقل على الفور إلى مكان الحادث اللواء أسامة المراسى مدير أمن 6 أكتوبر واللواء أحمد عبد العال مدير المباحث، وأمرا بإخلاء عربات القطار من الركاب، وجارٍ فصل القطارين عن بعضهما ونقل المصابين لمستشفى العياط المركزى.

mrx970
25-10-2009, 04:48 AM
لا حول و لا قوة الا بالله

Dr. Bolbolan
25-10-2009, 05:42 AM
عايز أفهم حاجه ؟؟

قطار و تعطل لآى سبب ! المفروض فيه وسيلة اتصال بمركز التحكم ! لاسلكى مثلا !

أو السواق أو مساعده أو أى حد من الركاب معاه موبايل ! اللى موجود مع الشحاتين دلوقت !

كمان فيه الكبسوله المتفجره التى توضع على القضبان اتنبيه القطار القادم !

وأخيرآ نفسى أعرف حاجه ! هوه اللى سايق القطار الخلفى ده أعمى ولا أعمى ؟؟

....أم هيئة السكه الحديد على اللى بيشتغلوا فيها ! ما أرخص أرواح الشعب الغلبان !!

Dr. Bolbolan

bmkbmk
25-10-2009, 06:40 AM
والله العظيم حرام على كل اللى بيحصل فينا ده ... دا احنا لو حيوانات المفروض نتعامل احسن من كدة

بدر بسيونى
25-10-2009, 09:48 AM
تراهنوا ياجماعة ان حادثة القطر حتعدى زى ما قطر العياط عدى والعبارة عدت الحكومة بتعدى وبتنسى بس نا خايف ان القطر يطلع مجنون او عنده حالة نفسية او ماس كهربى اللى مبهدل مصر او بابور عادى حتعدى على الحكومة بس اللى توفى واللى اتصاب ملوهش غير ربنا وربنا يرحم اللى مات و يعجل بشفى اللى اتصاب

Bendary
25-10-2009, 09:57 AM
الموضوع مش موضوع يهود او دول نصرانية او غيره الموضوع باختصار شديد لخصه الامام محمد عبده رحمه الله حين زار فرنسا وعاد الى مصر وسُئل ماذا وجدت قال " حين ذهبت للغرب وجدت اسلاما بلا مسلمين وحين رجعت لبلاد المسلمين وجدت مسلمين بلا اسلام "
ديننا الحنيف هو دستور للبشر جميعا يهود ومسيحين ومسلمين من عمل به علا وارتقى
فالكل ماعدانا يطبق تعاليم الاسلام حرفيا حتى وان كانو لا يدينون بالاسلام
اما المسلمين فيكتفون بنطق الشهادتين وبعض الفروض وكفى
حين علا المسلمون فى شتى بقاع الارض انما كان علوهم بتمسكهم بدينهم وتطبيق معانيه والهدف منه
وحين تركنا تعاليم ديننا اصبحنا على مانحن فيه

شكرا لمداخلتك الكريم - نعم اتفق معك 100%
ولنجعلها بداية للعوده للتمسك بتعاليم الاسلام وتطبيقها التطبيق الذى يرضى عنه ربنا ،
ليبدأ كل منا فى بيته .

hazem_khidr
25-10-2009, 11:02 AM
المصري اللي علي حق
يقول للغلط لاء
طب و الحكومه اللي علي حق
حتقول للمواطنين ايه؟؟

Kossama
25-10-2009, 11:03 AM
ربنا يتغمدهم برحمته و يسكنهم فسيح جناته
و يصبر أهلهم و يرزقهم الصبر و السلوان
لو بلد نص محترمة وزير النقل و المواصلات يقدم استقالته فورا
لتكرار هذه الحوادث و هوا في المنصب
و قالوا هيصلحوا مرفق السكة الحديد و قالوا هيستغلوا حق بيع شبكة المحمول الثالثه في تطويره ؟
و ادي النتيجة

ده أقل حاجة ممكن تتعمل يعنى بعد هذا العدد من الحوادث ptmnlo123per169

تراهنوا ياجماعة ان حادثة القطر حتعدى زى ما قطر العياط عدى والعبارة عدت الحكومة بتعدى وبتنسى بس نا خايف ان القطر يطلع مجنون او عنده حالة نفسية او ماس كهربى اللى مبهدل مصر او بابور عادى حتعدى على الحكومة بس اللى توفى واللى اتصاب ملوهش غير ربنا وربنا يرحم اللى مات و يعجل بشفى اللى اتصاب

تانى. لاحرام بقى. كدة كثير.ptmnlo123per111
حسبنا الله ونعم الوكيل

hazem_khidr
25-10-2009, 11:20 AM
لا حول ولا قوه الا بالله
ربنا يرحم المتوفين و يصبر اهلهم

Dantes010
25-10-2009, 11:48 AM
إنا لله وإنا إليه راجعون
اللهم ارحم كل ميت مسلم واشفي كل مريض مسلم وعافي كل مبتلى مسلم

حسبنا الله ونعم الوكيل ( إهمال واستهتار على كل المستويات )
ربنا إننا مغلوبون فانتصر

_amr.mostafa_
25-10-2009, 12:09 PM
ده الصراحه جهل وتخلف

وعدم مسؤوليه

maka
25-10-2009, 01:33 PM
نقلا من اليوم السابع

http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=149140

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/1.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/3.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/4.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/5.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/6.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/7.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/8.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/9.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/10.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/11.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/12.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/13.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/14.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/15.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/16.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/17.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/18.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/19.jpg

http://www.youm7.com/images/issuehtm/images/youm/7adesketarel3ayat/22.jpg

وحسبى الله ونعم الوكيل

Ahmed_lol2007
25-10-2009, 03:17 PM
لا حول ولا قو ة الا بالله العلى العظيم
ربنا يرحم أموتنا ويشفى مرضانا
وبجد حكاية حالة نفسية أو ماس كهربى دى بتغيظنى أوى
كل حاجة ماس كهربى ولو متمشيش ماس كهربى تبقى حالة نفسية
ربنا يرحمنا كلنا من الحكومه

Romeeoo
25-10-2009, 03:46 PM
معلش بس خبر زى ده صعب قوى يتصدق وانا مش مصدقه عميدة ايه اللى تضرب طالبه؟!! وكمان صيغة الخبر الهجوميه بتخلينى اشك جدا ف صحته

bassel
25-10-2009, 04:14 PM
حسبنا الله و نعم الوكيل لو كان الخبر صحيح
بسم الله الرحمن الرحيم
"وَاتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لا يُظْلَمُونَ" (البقرة:281)
صدق الله العظيم

محمد حنفى
25-10-2009, 06:41 PM
ربنا يرحمهم ويصبر أهاليهم ويدخلهم فسيح جناته
آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ مين

solimany
25-10-2009, 06:46 PM
اللهم صبر اهالي المتوفين واشفي المصابين امين

بدر بسيونى
25-10-2009, 06:46 PM
انا لفت نظرى حاجة فى الصور قولت اقولكم عليها انا ماشفتش ولا واحد بتاع مطافى او انقاذ كلهم اهالى امال فين انتقل الى مسرح الحادث فلان وعلان وعملوا طالما الاهالى هى اللى بتنقذ يبقى المطافى والانقاذ لزومهم ايه ولا علشان دول مش ولاد مسئول ولا اغنياء يبقى مصيرهم مده

mostafa2000
25-10-2009, 06:57 PM
<TABLE id=table426 cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0><TBODY><TR><TD align=middle>
</TD></TR><TR><TD align=middle></TD></TR><!---------------- select photo ---------------------><TR><TD align=middle>http://www.ikhwanonline.com/Data/2009/10/25/img151.jpg</TD></TR><TR><TD>مسلسل كوارث القطارات ما زال مستمرًا في عهد حكومات الوطني
</TD></TR><TR><TD>تحقيق- أحمد عبد الفتاح:
</TD></TR><TR><TD>

حتى الساعة السابعة من مساء يوم السبت الموافق 24/10/2009م لم يكن كثير من المصريين يعرفون أي شيء عن قرية "جِرزَة"، التي تقع جنوب مدينة العياط التابعة لمحافظة 6 أكتوبر، والتي أصبحت فجأة تحت السمع والبصر، والسبب بالتأكيد هو كارثة قطاري العياط الذي راح ضحيتهما عشرات القتلى ومئات المصابين.

الحادث ليس جديدًا على المصريين الذين تعودوا على كوارث من هذا الحجم الكبير، في ظل حكومة لا يهمها إلا العمولات والرشاوى وخدمة رجال الأعمال على حساب المواطن البسيط.

القرية الهادئة قطع سكونها صوت قوي على شريط السكة الحديد الذي يقع بمحاذاتها؛ ليهرع إليه الجميع ويفَاجَأوا بكارثة تصادم قطاري سكة حديد أحدهما متجه من القاهرة للفيوم والآخر من الجيزة إلى الصعيد.

وأمام تناثر الجثث وتأوهات المصابين وتأخر وصول أجهزة الحكومة المختلفة، لم يجد أهالي القرية مفرًا من اختراق صاج القطارين في محاولة لإنقاذ ما يمكن إنقاذه، ولأن ترعة الإبراهيمية تفصل بين جسر القرية وشريط السكة الحديد فقد أقام الأهالي جسرًا من الخوص والخشب ليعبروا عليه وينتشلوا الجثث والمصابين.
<TABLE borderColor=#e5f1ff width=100 align=left bgColor=#e5f1ff border=0><TBODY><TR><TD width="100%"> http://www.ikhwanonline.com/Data/2009/10/25/img9.jpg</TD></TR><TR><TD width="100%">الجاموسة التي تسببت في تعطيل أحد قطاري العياط
</TD></TR></TR></TBODY></TABLE>

الكل كان شاهدًا على غياب أجهزة الدولة المعنية، كما كان شاهدًا على خداع الحكومة وكذبها على الشعب، وتشدقها بتحسين خدمة السكة الحديد، وخاصة عربات الدرجة الثالثة التي ملأت الدنيا ضجيجًا بأنها أصبحت غير موجودة في مصر؛ ليأتي حادث العياط فاضحًا وكاشفًا لخداع حكومة نظيف.

المشهد كان كئيبًا، إلا أن أفضل ما فيه هو عودة روح المبادرة والإيجابية والمساعدة للمصريين الذين طوقتهم الحكومة بالفقر والجوع والبحث عن المصلحة، والعمل على ترسيخ شعار "خليك في حالك"، وشعار آخر من نوعية "وأنا مالي".

سبب الحادث كما قال شهود العيان والحكومة على السواء هو جاموسة قطعت طريق القطار رقم 152 المتجه من القاهرة إلى الفيوم، والتي اصطدم بها القطار ليتوقف عن الحركة؛ حيث أدى الارتطام إلى تعطل جرار القطار وتوقفه تمامًا، وما هي إلا سبع دقائق حتى حدثت الكارثة؛ فعلى نفس السكة كان القطار 188 المتجه من الجيزة إلى أسيوط يسير بسرعة قال البعض إنها كانت قوية، بينما أكد آخرون أنها كانت عادية إلا أن السائق في النهاية فشل في إيقاف القطار ليصطدم بمؤخرة قطار الفيوم، والسؤال هنا أين إشارات السكة الحديد التي لم تعط أي مؤشر على وجود قطار آخر أمامه؟!!.

وما هي إلا لحظات حتى تحولت المنطقة المواجهة لقرية "جِرزَة" إلى ما يشبه ساحة الحرب؛ فبسبب الارتطام القوي بين مقدمة القطار 188 ومؤخرة القطار 152 انسحقت عربتا ركاب كانتا تقعان في مؤخرة القطار 152؛ ليلقي عشرات الركاب مصرعهم قدرهم البعض بأنهم 40 أو أكثر، بينما قالت وزارة الصحة إنهم 15 فقط!!.

تأخر الإنقاذ
<TABLE borderColor=#e5f1ff width=100 align=left bgColor=#e5f1ff border=0><TBODY><TR><TD width="100%"> http://www.ikhwanonline.com/Data/2009/10/25/img1.jpg</TD></TR><TR><TD width="100%"> أهالي العياط يشاركون في عمليات الإنقاذ
</TD></TR></TR></TBODY></TABLE> شهود العيان اختلفوا في سرعة استجابة سيارات الإسعاف؛ حيث قال البعض إنها هرعت إلى مكان الحادث بشكل سريع من مختلف محافظات القاهرة وحلوان والجيزة وبني سويف والفيوم و6 أكتوبر، بينما أكد آخرون أن سيارات الإسعاف جاءت متأخرة نوعًا ما، في حين اتفق الجميع أن باقي أجهزة الدفاع المدني وصلت إلى مكان الحادث متأخرة لمدة تصل إلى ساعتين.

وأمام هذا التأخر حاول الأهالي سد النقص وانتشال الجثث والمصابين من بين حطام القطارين، إلا أن التشوه الشديد الذي أصاب العربتين المدمرتين حال دون تمكن الأهالي من الوصول إلى أغلب المصابين، وخاصة مع ضعف إمكانياتهم.
تضاريس المكان هي الأخرى لعبت دورًا في تأخر المساعدة؛ فسكة القطار يفصلها عن الطريق العام ترعه الإبراهيمية؛ ولذلك كان لا بد من إقامة جسر على الترعة حتى يتمكن المسعفون ورجال الإنقاذ من الوصول إلى الحطام؛ وهو الأمر الذي استغرق وقتًا طويلاً، وأضاع دقائق ثمينة.

كما كان ملاحظًا أيضًا الفوضى وعدم النظام؛ فالتخبط كان سيد الموقف، خاصة مع تأخر وصول رجال الإسعاف والدفاع المدني؛ مما دفع الأهالي إلى محاولة تنظيم الموضوع قدر الامكان إلا أن الحادث كان أكبر من إمكانياتهم، إضافةً إلى تأخر وصول معدات الإنقاذ الثقيلة والتي كانت ضرورية لرفع العربات الثقيلة؛ مما أدى إلى زيادة عدد الضحايا.

محمد غالب- أحد شهود العيان- قال لـ(إخوان أون لاين): فور سماع صوت الارتطام هرولت أنا ومجموعة من شباب القرية إلى مكان الحادث، وفوجئنا بالمنظر وحاولنا تقديم يد العون للمصابين، إلا أن الأمر كان صعبًا، فعلى سبيل المثال لم يستطع أكثر من 50 رجلاً تحريك إحدى الكتل الحديدية والتي كان أسفلها سيدة مسنَّة مصابة، وانتهى الأمر بوفاتها ونحن نحاول تحريك الكتلة العملاقة.
<TABLE borderColor=#e5f1ff width=100 align=left bgColor=#e5f1ff border=0><TBODY><TR><TD width="100%"> http://www.ikhwanonline.com/Data/2009/10/25/img7.jpg</TD></TR><TR><TD width="100%">حذاء إحدى ضحايا الحادث
</TD></TR></TR></TBODY></TABLE>

ويكمل محمد: المشهد كان صعبًا فالأشلاء كانت في كل مكان وأصوات الصرخات تتعالى من بين الحطام، وسط الظلام الدامس الذي لفَّ المكان، إلا أن تكاتف الأهالي كان السبب- بعد فضل الله سبحانه وتعالى- في إنقاذ أكثر من 60 شخصًا تم نقلهم إلى المستشفيات.

ويضيف محمد: إنه بالإضافة إلى الخسائر البشرية والخسائر في القطارين فإن الحادث أدى إلى تحطم جزء كبير من السكة وصل طوله لنحو 10 أمتار؛ حيث انتزع القضبان من مكانها، وتحطمت فلنكات القضبان بشكل شبه كامل.

عبد الحميد عبد الله أحد أبناء القرية الذين هرعوا لنجدة المصابين قال لنا: إن نقل المصابين والقتلى من موقع الحادث استغرق أكثر من 5 ساعات، تم بعدها إزالة القطار 152 عن السكة ما عدا العربتين المحطمتين، كما تم إزالة عربات القطار 188 عن السكة بعد تأثر جراره بقوة من جراء التصادم؛ حيث بقي في موقع الحادث جرار القطار 188 بعد أن التصق به جزء من مؤخرة القطار الآخر نتيجة قوة الاصطدام والعربتان المحطمتان، وقد استغرق الأمر أكثر من سبع ساعات أخرى حتى تمكن عمال السكة الحديد من تنظيف أحد طريقي السكة الحديد ليمر أول قطار من موقع الحادث في تمام الساعة السابعة والنصف من صباح الأحد، بعد توقف حركة القطارات في المنطقة وعلى خط الصعيد لنحو 12 ساعة كاملة.

من جهتهم، رفض مسئولو السكة الحديد التحدث حول الحادث إلا بكلمات مقتضبة حمَّلوا فيها قائد القطار 188 الخطأ؛ لأنه لم يلتزم بإشارات السيمافور- حسب قولهم- كما حمَّلوا في الوقت ذاته "الجاموسة" المسئولية في الحادث!!.

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0><TBODY><TR><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img130(2).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 113]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3825 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=171 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img127(1).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img128(1).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 171]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3824 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=134 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img125(2).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img126(2).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 134]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3823 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=143 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img123(2).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img123(3).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 143]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3822 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=142 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img121(2).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img122(2).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 142]
</TD></TR><TR><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3821 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=95 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img119(2).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img120(2).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 95]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3820 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=63 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img117(2).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img118(2).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 63]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3819 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=58 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img115(1).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img116(1).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 58]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3818 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=42 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img113(2).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img114(2).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 42]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3817 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=81 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img111(2).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img112(2).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 81]
</TD></TR><TR><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3816 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=67 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img109(2).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img110(2).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 67]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3815 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=43 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img107(2).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img108(2).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 43]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3814 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=73 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img105(2).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img106(2).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 73]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3813 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=80 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img103(2).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img104(2).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 80]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3812 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=22 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img101(2).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img102(2).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 22]
</TD></TR><TR><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3811 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=40 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img99(1).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img100(1).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 40]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3810 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=94 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img97(1).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img98(1).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 94]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3809 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=29 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img95(2).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img96(2).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 29]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3808 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=62 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img93(2).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img94(2).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 62]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3807 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=56 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img91(2).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img92(2).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 56]
</TD></TR><TR><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3806 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=52 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img89(2).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img90(2).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 52]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3805 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=78 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img87(2).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img88(2).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 78]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3804 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=61 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img85(2).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img86(2).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 61]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3803 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=31 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img83(4).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img84(4).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 31]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3802 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=8 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img81(5).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img82(6).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 8]
</TD></TR><TR><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3801 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=9 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img79(4).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img80(4).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 9]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3800 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=7 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img77(5).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img78(5).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 7]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3799 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=34 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img75(5).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img76(5).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 34]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3798 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=23 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img73(5).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img74(5).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 23]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3797 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=25 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img139(1).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img140(1).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 25]
</TD></TR><TR><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3796 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=11 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img137(1).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img138(1).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 11]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3795 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=25 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img135(1).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img136(1).jpg" border=0></FORM>

</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3794 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=29 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img133(1).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img134(1).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 29]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3793 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=75 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img131(2).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img132(2).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 75]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3792 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=19 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img69(5).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img70(5).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 19]
</TD></TR><TR><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3791 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=86 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img67(5).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img68(5).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 86]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3790 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=24 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img65(5).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img66(5).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 24]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3789 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=113 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img63(5).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img64(5).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 113]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3788 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=49 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img61(6).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img62(6).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 49]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3787 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=24 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img59(5).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img60(5).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 24]
</TD></TR><TR><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3786 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=14 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img57(5).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img58(5).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 14]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3785 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=23 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img55(5).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img56(5).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 23]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3784 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=12 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img53(6).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/IMG54(5).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 12]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3783 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=8 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img51(8).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img52(8).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 8]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3782 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=20 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img49(7).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img50(8).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 20]
</TD></TR><TR><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3781 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=9 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img47(9).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img48(9).jpg" border=0></FORM>

</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3780 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=9 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img45(10).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img46(10).jpg" border=0></FORM>

</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3779 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=22 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img43(11).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img44(10).jpg" border=0></FORM>

</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3778 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=22 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img41(11).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img42(11).jpg" border=0></FORM>

</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3777 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=10 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img39(9).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img40(10).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 10]
</TD></TR><TR><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3776 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=25 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img37(10).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img38(9).jpg" border=0></FORM>

</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3775 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=13 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img35(9).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img36(10).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 13]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3774 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=35 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img33(10).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img34(10).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 35]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3773 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=26 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img31(12).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img32(11).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 26]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3771 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=166 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img27(10).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img28(10).jpg" border=0></FORM>

[عدد الزيارات: 166]
</TD></TR><TR><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3770 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=122 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img25(10).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img26(9).jpg" border=0></FORM>
[عدد الزيارات: 122]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3769 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=97 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img23(12).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img24(11).jpg" border=0></FORM>
[عدد الزيارات: 97]
</TD><TD vAlign=top width=174><FORM action="" method=post><INPUT type=hidden value=3768 name=PhotoID><INPUT type=hidden value=96 name=PhotoVisits><INPUT type=hidden name=comment><INPUT type=hidden value=img21(10).jpg name=pic><INPUT type=image height=75 width=100 src="http://www.ikhwanonline.com/Media/Photos/img22(11).jpg" border=0></FORM>

ابراهيم داود
25-10-2009, 07:05 PM
اللهم لا راد لقضائك
اللهم صبر اهاليهم وتجاوز عن سياتهم وادخلهم فسيح جناتك

Dantes010
25-10-2009, 07:15 PM
إنا لله وإنا إليه راجعون

ربنا إننا مغلوبون فانتصر
<!-- / message --><!-- sig -->

Dr. Bolbolan
25-10-2009, 07:23 PM
أنا لايمكن أدى عقلى لحد أبدآ ! مش ممكن جاموسه واحده تسبب هذا الحادث !

دى أكيد مجموعة جواميس على شوية تيران همه المسئولين عن هذا الحادث والحوادث

السـابقه واللاحقه كمان !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per1127

Dantes010
25-10-2009, 07:46 PM
إنا لله وإنا إليه راجعون

ربنا إننا مغلوبون فانتصر

abdoon16
25-10-2009, 07:51 PM
عشان بعد كده ميقولوش المصر اللي علي حق يقول للغلط لأ (حسبي الله ونعم الوكيل).

ابراهيم داود
25-10-2009, 08:18 PM
اللهم ارحم موتاهم واشفى مرضاهم
اخر خبر عن هذا ان السبب ترك العامل للمزلقان
الموتى 48 والمصابين فيه اختلاف مابين 18 و36 وفوق الخمسين جريح
الهم تجاوز عن خطاياهم واعفو عنهم امين

فاطومه المصريه
25-10-2009, 08:26 PM
لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم

ربنا يرحم الاموات منهم ويعافى المصابين
وعاوزة افهم بس يعنى هما بيعلقو الحادثه على جاموسه طب ازاى يعنى هى دى الشماعه اللى لقوها عشان يعلقو الخطاء عليها

يما هنعيش ونشوف كوارث اكبر من كدة طالما معندناش حكومه نضيفه بحق وحقيقى هى تنضف الجيوب بتاعت الغلابه بس

ابو جودة
25-10-2009, 08:55 PM
ان للة وان الية راجعون هى دى مصر

Kossama
25-10-2009, 11:53 PM
عن جريدة الأهرام-الصفحة الأولى:
القاهرة ـ من أحمد المصري‏:‏
أنقذت العناية الإلهية ركاب أتوبيس تابع لهيئة النقل العام من الغرق المحقق أمام فندق كونراد بكورنيش النيل‏,‏ بعدما حاول السائق تفادي الاصطدام بسيارة ملاكي لكنه وبسبب السرعة الزائدة اصطدم بسور الكورنيش وكاد الأتوبيس أن يسقط بركابه في النيل‏,‏ وأسفر الحادث عن كسر ماسورة المياه الرئيسية بالمنطقة‏,‏ دون حدوث إصابات بين الركاب‏,‏ وتم إخطار النيابة بالحادث التي تولت التحقيق‏.‏

دحنا لسة حنحقق مع 34 من كبار المسئولين (ده برضه عن بفس الصفحة، نفس الجريدة، نفس اليوم)

ptmnlo123per195ptmnlo123per111

الرحمة من عندك يا رب

maka
26-10-2009, 12:02 AM
انا لفت نظرى حاجة فى الصور قولت اقولكم عليها انا ماشفتش ولا واحد بتاع مطافى او انقاذ كلهم اهالى امال فين انتقل الى مسرح الحادث فلان وعلان وعملوا طالما الاهالى هى اللى بتنقذ يبقى المطافى والانقاذ لزومهم ايه ولا علشان دول مش ولاد مسئول ولا اغنياء يبقى مصيرهم مده

المسئولين بيتعملوا بسياسة عندنا منهم كتيير

عن جريدة الأهرام-الصفحة الأولى:
القاهرة ـ من أحمد المصري‏:‏
أنقذت العناية الإلهية ركاب أتوبيس تابع لهيئة النقل العام من الغرق المحقق أمام فندق كونراد بكورنيش النيل‏,‏ بعدما حاول السائق تفادي الاصطدام بسيارة ملاكي لكنه وبسبب السرعة الزائدة اصطدم بسور الكورنيش وكاد الأتوبيس أن يسقط بركابه في النيل‏,‏ وأسفر الحادث عن كسر ماسورة المياه الرئيسية بالمنطقة‏,‏ دون حدوث إصابات بين الركاب‏,‏ وتم إخطار النيابة بالحادث التي تولت التحقيق‏.‏

دحنا لسة حنحقق مع 34 من كبار المسئولين (ده برضه عن بفس الصفحة، نفس الجريدة، نفس اليوم)

ptmnlo123per195ptmnlo123per111

الرحمة من عندك يا رب

ربنا يستر علينا من البلد دى

Dr.A
26-10-2009, 12:11 AM
شعار مؤتمر الحزب الوطني
"من اجلك انت"

على من يعود الضمير في الجملة السابقة؟
اتصل الان على رقم 00000 تربح فيزا للهجرة الى بلد محترم

maka
26-10-2009, 12:21 AM
شعار مؤتمر الحزب الوطني
"من اجلك انت"

على من يعود الضمير في الجملة السابقة؟
اتصل الان على رقم 00000 تربح فيزا للهجرة الى بلد محترم

يعود على ده

http://b7l2a.net/thumbnail.php?file=backqp2_242503088.jpg&size=article_medium

Dr.A
26-10-2009, 03:08 AM
المصريين اهمة

http://www.almesryoon.com/ShowDetails.asp?NewID=71739&Page=13

<TABLE border=0 cellSpacing=4 cellPadding=0 width="95%"><TBODY><TR><TD dir=rtl class=titles align=middle>أمريكا تقرر خصم 1.7 مليون دولار من معونتها السنوية لمصر لسداد مخالفات المرور للدبلوماسيين المصريين

</TD></TR><TR><TD dir=rtl class=redLink align=right>المصريون : بتاريخ 25 - 10 - 2009</TD></TR><TR vAlign=top align=right><TD dir=rtl class=textheightLeft2>قررت الولايات المتحدة الأمريكية خصم 1.7 مليون دولار من حجم المعونة المقدمة إلى مصر هذا العام ، وذلك لتغطية قيمة المخالفات والخروقات القانونية التي ارتكبها الدبلوماسيون المصريون على الأراضي الأمريكية ..

</TD></TR></TBODY></TABLE>نحسبها بقى
المخالفة 150 دولار ( ماشي حنقول كلهم سرعة)
يعني 11333 مخالفة
لو قلنا بقي ان فيهم انتظار في الممنوع الواحدة تقف ب 25 الى 50 دولار يبقى احنا بنتكلم في 30000 مخالفة.
والله عظيمة يا مصر

AbOnOrA
26-10-2009, 06:46 AM
تم دمج جميع الموضوعات ذات الصله للموضوع الاقدم

a7lahamada
26-10-2009, 07:16 AM
لحد الان مات 16 واحد مفي نظام خالص في السكة الحديد وصرفوا ملاين علشان التطوير والحياة كما هية فرحانين بكام جرار وعربية جداد وارفنا بيهم في التلفزيون وخلاص دة كدة بمعدل حادثة سنويا في القطارات وقال اية يقولوا اصل الخط بين ترعتين فصعب الوصول ليهم يا سسلام امل هيوصللهم ازاي في حاجة اسمها طيارات اطفاء وغيرة هما لو عايزين يهتموا بحاجة بيهتموا بيها زي مترو الانفاق النظام فية معقول بعيد عن الزحمة وخلافةوربنا يستر علينا الايام الجية

salahabdelnabi
27-10-2009, 12:11 PM
الخبر ده منشور فى جريدة الاهرام بتاريخ اليوم

وهو منقول لكل من يبحث عن مستقبل البلد واسباب الحالة اللى وصلت اليها من........ ptmnlo123per12 !!!!!!!!

الغول يضرب نائبا لمطالبته بإقالة وزير النقل

<!--heade--> <table width="100%" bgcolor="#ffffec" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tbody><tr><td dir="rtl" colspan="5" align="right" bgcolor="#ffffec">
</td></tr> <tr><td dir="rtl" colspan="5" align="right" bgcolor="#ffffec">اشتبك عبدالرحيم الغول رئيس لجنة الزراعة بمجلس الشعب مع النائب محمود مجاهد بالأيدي وحاول الاعتداء عليه بالضرب وشتمه قائلا انت قليل الأدب‏,‏ وذلك عندما طالب مجاهد بإقالة وزير النقل‏.‏
</td></tr></tbody></table>

لا تعليق ............. وعجبى !!!!!!!!!!!!!!!!!!!