المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو

الصفحات : 1 2 3 [4] 5

ahmed_zamalek7
30-12-2012, 12:49 PM
المخلص.
إختلاف انواع الزيوت لسببين:-
1- إختلاف درجة حرارة البلد نفسها.
2- إختلاف نوع المحرك نفسه.
اما بالنسبة للبيجو 307 TU5
فيفضل إستخدام زيت 5W40 (سواء كان توتال او موبيل او شيل)

شكرا يا بشمهندس ربنا ميحرمنا منك

mohyee
30-12-2012, 04:38 PM
معى بيجو 405 XLG مانوال 2002 قمت بتغيير اويل سيل الكامات العلوى مع تغيير السيور وبعد 3 اسابيع سقط سير الدينامو وقمت بتغييره وبعد اسبوع لاحظ الميكانيكى انفلات السنه الاولى منه من مكانهاالى الخارج فقام بضبط وضعه وبعدها بثلاثة ايام سقط سير الدينامو مرة اخرى ولكنه انحشر اسفل سير الكاتينه مما ادى الى تثبيته وتآكل اسنانه وبالتالى اعوجاج الصبابات وحاليا تحت الاصلاح ولكنى اخشى من تكرار حدوث ذلك والسؤال ماهى الأسباب المحتمله لتكرار سقوط سير الدينامو ؟ وما الضمان لعدم تكرارها ؟

hisam2010
31-12-2012, 02:52 PM
معى بيجو 405 XLG مانوال 2002 قمت بتغيير اويل سيل الكامات العلوى مع تغيير السيور وبعد 3 اسابيع سقط سير الدينامو وقمت بتغييره وبعد اسبوع لاحظ الميكانيكى انفلات السنه الاولى منه من مكانهاالى الخارج فقام بضبط وضعه وبعدها بثلاثة ايام سقط سير الدينامو مرة اخرى ولكنه انحشر اسفل سير الكاتينه مما ادى الى تثبيته وتآكل اسنانه وبالتالى اعوجاج الصبابات وحاليا تحت الاصلاح ولكنى اخشى من تكرار حدوث ذلك والسؤال ماهى الأسباب المحتمله لتكرار سقوط سير الدينامو ؟ وما الضمان لعدم تكرارها ؟
لابد من التأكد من الأتى:-
1- جودة السير.
2- شدة السير (يعنى وهو راكب مرخى ولا مشدود أوى).
3- بلية شداد السير ( لو بايظة هتقط السير).
4- طنبورة الكرنك وطنبورة الدينامو ( لو الطنبورة فيها أى تآكل أو فى سنة مكسورة أو فيها اى رفه او المجارى بتاعت الطنبورة منحولة هتقطع السير طبعا).
دى الإحتمالات الى ممكن تقطع االسير وبلغنى بالنتائج.

ayman2696
03-01-2013, 04:11 PM
استاذ هيثم يا محترم عندي سؤال
انا معايا بيجو 206 موديل 2001 كان عندي مشكلة في الفرامل كانت مش بتجمع غير لما ادوس علي الاخر ومش بتجمع لي طول روحت للميكانيكي قالي العيب في الماستر الرئيسي بيسرب زيت لازم يتغير غيرته وجبت واحد جديد واصلي المشكلة اتحلت جزئيا يعني الفرامل اتحسنت شوية بس دلوقتي علشان تجمع لازم ادوس مرتين ورا بعض مع العلم اني لسه مغير تيل الفرامل قريب وحالته جيدة مش قادر اعرف العيب ممكن يكون فين

wael shawky
03-01-2013, 08:28 PM
السلام عليكم يا باشمهندس لوسمحت ايه الافضل بيجو 3008 ولا كيا سبورتج ولك جزيل الشكر

hisam2010
06-01-2013, 02:43 PM
استاذ هيثم يا محترم عندي سؤال
انا معايا بيجو 206 موديل 2001 كان عندي مشكلة في الفرامل كانت مش بتجمع غير لما ادوس علي الاخر ومش بتجمع لي طول روحت للميكانيكي قالي العيب في الماستر الرئيسي بيسرب زيت لازم يتغير غيرته وجبت واحد جديد واصلي المشكلة اتحلت جزئيا يعني الفرامل اتحسنت شوية بس دلوقتي علشان تجمع لازم ادوس مرتين ورا بعض مع العلم اني لسه مغير تيل الفرامل قريب وحالته جيدة مش قادر اعرف العيب ممكن يكون فين
سبب عدم تجميع الفرامل من دوسة واحدة هو الماستر العمومى للفرامل او الماستر الخلفى للعجل ..
خلى الميكانيكى يفك العجلتين الخلفيين ويبص على المساتر

casper live
06-01-2013, 06:34 PM
برجاء المساعدة فى قطع غيار 305 واسعارها واماكن وجودها

wael shawky
06-01-2013, 07:00 PM
السلام عليكم ورحمة الله
ازيك يا باشمهندس انا سالتك سؤال من كام يوم مش عارف اذا كنت قراته ولا لا المهم بعد اذنك ايهما افضل بيجو 3008 موديل 2013 ولا كيا سبورتج والفروق وشكرا ليك

elgohary20012
08-01-2013, 01:09 PM
السلام عليكم،

بالنسبة لعفشة البيجو-ستروين:

الشاسيه واحد فـ الـ508 والـC5.. والعفشة ورا كمان واحد MultiLink

لكن الفرق الجامد هو قدام
- البيجو 508 عفشتها McPherson عادى مقصين تحت
- الستروين C5 عفشتها قدام double High-wishbone مقصين فوق وتحت فـ كل جنب

وده تعليق رياضى عالى أوى، يماثل عربيات الدفع الخلفى فـ الهاندلينج بتاعه (عشان كده بيقولوا عليه زى الـBMW).

- ومابينزلش عـ البيجو إلا فـ الـ508 GT، ودى 2.2 HDi تربو-ديزل -مالناش دعوة بيها
- وبردو عفشة الـHydraActive بتاع ستروين مابتنزلش هنا -مالناش دعوة بيها (معرفش بتنزل عـ الحاجات العالية زى الـPicasso ولا لأ)؟!!

بالنسبة للمقارنة بقى:

مبدئيا.. طلع الأوكتافيا برا المقارنة؛ لأنها أقل بكتييييييييييييير من العربيات دى technically عـ الأقل!!
وطلع الـ3008 عشان تبقى المقارنة أسهل: بين 3-عربيات سيدان large (وكمان فتيسها مش هيعجبك EGS - من أنه جامد فـ رأيى)!!
يبقى كده الـ508أو C5

طيب ياجماعة أذا المقارنة كدا أنحصرت بين c5و508 أية رأى سياتك يابشمهندس فى الكلام دة فياريت نقارن مقارنة علمية بواقع technical specificationو ياسلام لوعن تجربة وقاعية و خصوصا موضوع العزل دة فى 508 على السرعات مش أد كدة و موضوع العفشة فى c5سمعت أنها أحسن بكثير من 508 مش عارف مدى صدق هذة المعلومة أما موضوع البنزين دة طبعا حيأثر على قوة العربية عشان ححط 92 فبدل 156 حاخد 140 مثلا بس دة مش المشكلة بس الواحد خايف على المدى الطويل يأثر على كفائة المتور ...فى أنتظار مشاركتكم و أرائكم...C5

MohamedGhobish
11-01-2013, 09:39 AM
السلام عليكم يا بشمهندس
اولا بشكرك جدا عالمجهود و تعبك معانا و الرد على الجميع ربنا يجازيك خير
ثانيا انا عندي استفسار
انا من شهرين كده شاري بيجو 307 xt model 2006
اوتوماتيك كاملة فا كنت عايز اعرف اسعار قطع غيارها
و سعر الفوانيس الخلفية الاصلية و سعر الشاشة اللي مةجودة في التابلوه حيث انها مع الشمس بتختفي

و عندي استفسار ان الفانوس الخلفي شمال لا يعمل ولا اشارات ولا اي حاجة فصل خالص فهل دي فيها مشكلة؟؟لازم تروح التوكيل ولا اي كهربائي ممكن يشوف المشكلة خصوصا اني من الاسماعيلية و بعيد اوي الوكيل.....و لو ممكن تقولي اقرب توكيل للاسماعيلية فين..........متشكر جدا و عذرا للاطالة

MohamedGhobish
12-01-2013, 08:30 AM
و كنت عايز اعرف نوع زيت المحرك اللي استخدمه
307 xt model 2006
و كم كيلو زيت

hisam2010
12-01-2013, 02:02 PM
السلام عليكم ورحمة الله
ازيك يا باشمهندس انا سالتك سؤال من كام يوم مش عارف اذا كنت قراته ولا لا المهم بعد اذنك ايهما افضل بيجو 3008 موديل 2013 ولا كيا سبورتج والفروق وشكرا ليك
ال 3008 امان وثبات وكماليات اعلى بكتير حتى اسعار قطع الغيار اقل

hisam2010
12-01-2013, 02:20 PM
السلام عليكم،

بالنسبة لعفشة البيجو-ستروين:

الشاسيه واحد فـ الـ508 والـC5.. والعفشة ورا كمان واحد MultiLink

لكن الفرق الجامد هو قدام
- البيجو 508 عفشتها McPherson عادى مقصين تحت
- الستروين C5 عفشتها قدام double High-wishbone مقصين فوق وتحت فـ كل جنب

وده تعليق رياضى عالى أوى، يماثل عربيات الدفع الخلفى فـ الهاندلينج بتاعه (عشان كده بيقولوا عليه زى الـBMW).

- ومابينزلش عـ البيجو إلا فـ الـ508 GT، ودى 2.2 HDi تربو-ديزل -مالناش دعوة بيها
- وبردو عفشة الـHydraActive بتاع ستروين مابتنزلش هنا -مالناش دعوة بيها (معرفش بتنزل عـ الحاجات العالية زى الـPicasso ولا لأ)؟!!

بالنسبة للمقارنة بقى:

مبدئيا.. طلع الأوكتافيا برا المقارنة؛ لأنها أقل بكتييييييييييييير من العربيات دى technically عـ الأقل!!
وطلع الـ3008 عشان تبقى المقارنة أسهل: بين 3-عربيات سيدان large (وكمان فتيسها مش هيعجبك EGS - من أنه جامد فـ رأيى)!!
يبقى كده الـ508أو C5

طيب ياجماعة أذا المقارنة كدا أنحصرت بين c5و508 أية رأى سياتك يابشمهندس فى الكلام دة فياريت نقارن مقارنة علمية بواقع technical specificationو ياسلام لوعن تجربة وقاعية و خصوصا موضوع العزل دة فى 508 على السرعات مش أد كدة و موضوع العفشة فى c5سمعت أنها أحسن بكثير من 508 مش عارف مدى صدق هذة المعلومة أما موضوع البنزين دة طبعا حيأثر على قوة العربية عشان ححط 92 فبدل 156 حاخد 140 مثلا بس دة مش المشكلة بس الواحد خايف على المدى الطويل يأثر على كفائة المتور ...فى أنتظار مشاركتكم و أرائكم...C5
وعليكم السلام.......
أولا:- المحرك
508 الصالون 163 حصان
C5 ب 156 حصان.
ثانيا:-
بالنسبة للعفشة فهى فعلا مختلفة
فى ال 508 البنزينPseudo Mac Pherson front suspension
http://im33.gulfup.com/PUKH1.bmp (http://www.gulfup.com/?EoVRtZ)
والقنطرة بتكون Steel
اما ال 508 ديزل وال C5
http://im33.gulfup.com/FLn02.bmp (http://www.gulfup.com/?9TV5pu)
Double wishbone front suspension
والقنطرة بتكون الامنيوم لتخفيف الوزن وفى نفس الوقت رياضية جدا ومتينة.
ثالثا:-
الثبات وعامل الأمان واحد فى الإثنين
رأى فى الأفضلية بين الأثنين رغم إن الاثنين مصنع انتاج واحد ويعتبر نفس المحرك
لكن انا ارجح السيتروين فى الشكل الداخلى والخارج فقط.
وبالنسبة لموضوع البنزين للأسف لازم تحط بنزين 95 لان المحركات دى حساسة جدا لكفاءة البنزين وقد تضر فى المستقبل لو استخدمت 92

hisam2010
12-01-2013, 02:31 PM
السلام عليكم يا بشمهندس
اولا بشكرك جدا عالمجهود و تعبك معانا و الرد على الجميع ربنا يجازيك خير
ثانيا انا عندي استفسار
انا من شهرين كده شاري بيجو 307 xt model 2006
اوتوماتيك كاملة فا كنت عايز اعرف اسعار قطع غيارها
و سعر الفوانيس الخلفية الاصلية و سعر الشاشة اللي مةجودة في التابلوه حيث انها مع الشمس بتختفي

و عندي استفسار ان الفانوس الخلفي شمال لا يعمل ولا اشارات ولا اي حاجة فصل خالص فهل دي فيها مشكلة؟؟لازم تروح التوكيل ولا اي كهربائي ممكن يشوف المشكلة خصوصا اني من الاسماعيلية و بعيد اوي الوكيل.....و لو ممكن تقولي اقرب توكيل للاسماعيلية فين..........متشكر جدا و عذرا للاطالة
وعليكم السلام....... أشكرك على كلامك الطيب.
- سعر الفانوس الخلفى حوالى 600 جنيه.
- والمشكلة قد تكون فى بوردة الفانوس او الفيشة سايحة روح لكهربائى قريب منك.
- لا يوجد توكيل قريب من الاسماعلية اقرب حاجة فى القاهرة.
- يوجد اكثر من نوع للشاشة وغالبا متوسط العر 2200 جنيه.

hisam2010
13-01-2013, 08:42 AM
و كنت عايز اعرف نوع زيت المحرك اللي استخدمه
307 xt model 2006
و كم كيلو زيت
نوع الزيت
شيل او موبيل 10000 الاف كيلو
والكمية 4 لتر

MohamedGhobish
13-01-2013, 11:51 AM
نوع الزيت
شيل او موبيل 10000 الاف كيلو
والكمية 4 لتر

4 لتر مع تغيير الفلتر ام بدون؟؟
فعلا الفانوس المشكلة كانت في الفيشة و تم حلها الحمد لله
و لو ممكن تقولي اقرب مركز في اول القاهرة بحيث تكون قريبة من طريق الاسماعيلية و المطار
او لو في في مدينة نصر
و شكرااا

hisam2010
14-01-2013, 07:33 PM
4 لتر مع تغيير الفلتر ام بدون؟؟
فعلا الفانوس المشكلة كانت في الفيشة و تم حلها الحمد لله
و لو ممكن تقولي اقرب مركز في اول القاهرة بحيث تكون قريبة من طريق الاسماعيلية و المطار
او لو في في مدينة نصر
و شكرااا
4 لتر بالفلتر
اقرب مركز صيانة ليك فى مصر الجديدة
مودرن سيرفس-
ت:
26210111-26225511

Mohamed ghaith
18-01-2013, 05:09 AM
السلام عليكم يا باشمهندس هيثم

عندي مشكلة كنت سألتك عنها مسبقا واتحلت من التوكيل ثم بدات بالظهور مرة اخري وهي :-
بعد عطل بالبطارية ثم تركيب غيرها ظهرت بالسيارة عدة مشاكل منها انه وبدون ( ارتفاع حرارة الموتور) بتشتغل المروحة فجأة ، ثم تقف بعد فترة وفي بعض الاحيان تظهر رسالة ان في مشكلة في ( الحقن ) وتم بالتوكيل ( بالرياض) تغيير (حساس الاكسجين) وقالوا ان المشكلة هي ذيادة انبعاثات العادم ولانهم باوروبا بيشددوا علي موضوع ( البيئة) وفعلا انتهت المشكلة لمدة تقريبا تسعة اشهر ، والان عادت المروحة تعمل بشكل متكرر وعشوائي وغالبا عند بداية عمل الموتور ، وبدون حرارة حتي مؤشر الحرارة ما بيكونش لحق يوصل للنص والمروحة تشتغل دقائق ثم تتوقف . وفجر اليوم بشغل السيارة فاكاعدة في الاول بتاخذ السيارة دقيقة تهتز حتي تسخن شوية ثم تستقر . فانا استعجلت وضغطت علي البنزين مرتين ففجأة ظهرت رسالة ان في مشكلة في ( الحقن) طبعا بالانجليزية . وظهر مثلث كبير بالشاشة ولمبة الموتور نورت والمروحة اشتغلت . فالسؤال ( ايه اللي حصل ؟ وهل هو مشكلة كبيرة؟ اعمل اية يا باشمهندس علشان المشكلة دي تنتهي ، ولو المشكلة حساس الاكسجين ايه اللي بيخلي الحساس يشتغل لوحدة هل هو في مشكلة تاني وهو لسه متغير ؟ وهل استطيع ان اقود السيارة لمسافة خمسة كيلو حتي اصل للتوكيل ) شكرا لاهتمامك المستمر واسف علي الاطالة ولكني حبيت اشرح الموضوع من الاول

Mohamed ghaith
18-01-2013, 04:36 PM
الرسالة بالضبط الموجودة علي الشاشة هي
Anti-pollution system fauty

hisam2010
20-01-2013, 01:12 PM
السلام عليكم يا باشمهندس هيثم

عندي مشكلة كنت سألتك عنها مسبقا واتحلت من التوكيل ثم بدات بالظهور مرة اخري وهي :-
بعد عطل بالبطارية ثم تركيب غيرها ظهرت بالسيارة عدة مشاكل منها انه وبدون ( ارتفاع حرارة الموتور) بتشتغل المروحة فجأة ، ثم تقف بعد فترة وفي بعض الاحيان تظهر رسالة ان في مشكلة في ( الحقن ) وتم بالتوكيل ( بالرياض) تغيير (حساس الاكسجين) وقالوا ان المشكلة هي ذيادة انبعاثات العادم ولانهم باوروبا بيشددوا علي موضوع ( البيئة) وفعلا انتهت المشكلة لمدة تقريبا تسعة اشهر ، والان عادت المروحة تعمل بشكل متكرر وعشوائي وغالبا عند بداية عمل الموتور ، وبدون حرارة حتي مؤشر الحرارة ما بيكونش لحق يوصل للنص والمروحة تشتغل دقائق ثم تتوقف . وفجر اليوم بشغل السيارة فاكاعدة في الاول بتاخذ السيارة دقيقة تهتز حتي تسخن شوية ثم تستقر . فانا استعجلت وضغطت علي البنزين مرتين ففجأة ظهرت رسالة ان في مشكلة في ( الحقن) طبعا بالانجليزية . وظهر مثلث كبير بالشاشة ولمبة الموتور نورت والمروحة اشتغلت . فالسؤال ( ايه اللي حصل ؟ وهل هو مشكلة كبيرة؟ اعمل اية يا باشمهندس علشان المشكلة دي تنتهي ، ولو المشكلة حساس الاكسجين ايه اللي بيخلي الحساس يشتغل لوحدة هل هو في مشكلة تاني وهو لسه متغير ؟ وهل استطيع ان اقود السيارة لمسافة خمسة كيلو حتي اصل للتوكيل ) شكرا لاهتمامك المستمر واسف علي الاطالة ولكني حبيت اشرح الموضوع من الاول

الرسالة بالضبط الموجودة علي الشاشة هي
Anti-pollution system fauty
وعليكم السلام...
استاذى قد تتشابة الأعراض بل قد تتطابق والسبب مختلف .........
لذلك لابد من فحص السيارة اولا بالجهاز لتحديد ماهية العطل وامشى بيها عادى على العيب حتى التوكيل . ابلغنى بالنتائج

haderkhalaf
21-01-2013, 02:41 PM
في البداية احب اشكر حضرتك علي المجهود الكبير الي حضرتك بتعملو في الجروب
لكن عندي سئوال لحضرتك بعض الازرار الي في الكاست مباتش تشتغل فجا من غير اي مقدمات مش عارف ده ممكن يكون عيب ايه بالظبط ويارب يكون خير ههههههههههه
وهل فيه ضرر من خلع كابل البطرية عن السيارة لفترة اكثر من يوم ( انا شلت كابل البطارية خوفا من ان تكون تهنيجه في العربية مع انى بطلت العربية وشغلتها اكتر من مرة ولم يختفي العطل )
وانا فعلا بشكر حضرتك جداااااااااااااا علي مجهودك يا بشمهندس يا محترم :fun_36_3_13[1]:

haderkhalaf
21-01-2013, 02:45 PM
لكن عندي سئوال لحضرتك بعض الازرار الي في الكاست مباتش تشتغل فجا من غير اي مقدمات مش عارف ده ممكن يكون عيب ايه بالظبط ويارب يكون خير ههههههههههه
وهل فيه ضرر من خلع كابل البطرية عن السيارة لفترة اكثر من يوم ( انا شلت كابل البطارية خوفا من ان تكون تهنيجه في العربية مع انى بطلت العربية وشغلتها اكتر من مرة ولم يختفي العطل )
وانا فعلا بشكر حضرتك جداااااااااااااا علي مجهودك يا بشمهندس يا محترم :fun_36_3_13[1]:

hisam2010
21-01-2013, 05:26 PM
لا يوجد اى ضرر من شيل كابل البطارية لمدة كبيرة او قصيرة (اوعى تشيل كابل البطارية والعربية دايرة).
المشكلة ممكن تكون كنترول الشبكة او الكاسيت نفسه واغلب الظن فى الكاسيت نفسة روح لادريان او توكيل كلاريون

Mohamed ghaith
22-01-2013, 12:46 AM
وعليكم السلام...
استاذى قد تتشابة الأعراض بل قد تتطابق والسبب مختلف .........
لذلك لابد من فحص السيارة اولا بالجهاز لتحديد ماهية العطل وامشى بيها عادى على العيب حتى التوكيل . ابلغنى بالنتائج

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مهندس هيثم . استلمت السيارة اليوم من التوكيل وقالوا أن المشكلة هي البوجيهات والأسلاك الخاصة بها ( موبينه) لازم تتغير . فغيرتها واستلمت السيارة . والمشكلة اتحلت . ولكن أنا عرفت منك مسبقا أن البوجيهات تتغير بعد حوالي 40الف كيلو ، وأنا هذه هي المرة الثانية في خلال سنة ونصف أغير البوجيهات والسيارة ماشية حتي الآن 20000 كيلو واستعملها حوالي ثلاثة سنوات ، فهل ألقيادة داخل المدن ولعدد محدود من الكيلوهات ممكن يؤثر عليها . عموما شكرًا لمساعدتك . وان شاء الله نتمنى أن نتعرف عليك شخصيا عندما انزل إجازة .

haderkhalaf
22-01-2013, 07:30 AM
لا يوجد اى ضرر من شيل كابل البطارية لمدة كبيرة او قصيرة (اوعى تشيل كابل البطارية والعربية دايرة).
المشكلة ممكن تكون كنترول الشبكة او الكاسيت نفسه واغلب الظن فى الكاسيت نفسة روح لادريان او توكيل كلاريون
:cry2W9: يانهار ابيض يعنى ايه يا بشمهندس ( كنترول الشبكة ) ربنا يطمنك يا باشا طمنـــــــــــــــــــي هههههههههههههههههههههه انا اسف نسيت اشكر حضرتك اصلي ام 307 دي هتجننى بتعمل حاجة غريبة الف شكر مرة تانية يا باشا

Mohamed ghaith
22-01-2013, 11:50 PM
مهندس هيثم . استلمت السيارة اليوم من التوكيل وقالوا أن المشكلة هي البوجيهات والأسلاك الخاصة بها ( موبينه) لازم تتغير . فغيرتها واستلمت السيارة . والمشكلة اتحلت . ولكن أنا عرفت منك مسبقا أن البوجيهات تتغير بعد حوالي 40الف كيلو ، وأنا هذه هي المرة الثانية في خلال سنة ونصف أغير البوجيهات والسيارة ماشية حتي الآن 20000 كيلو واستعملها حوالي ثلاثة سنوات ، فهل ألقيادة داخل المدن ولعدد محدود من الكيلوهات ممكن يؤثر عليها . عموما شكرًا لمساعدتك . وان شاء الله نتمنى أن نتعرف عليك شخصيا عندما انزل إجازة .
للأسف صباح اليوم فوجئت بتكرار نفس المشكلة ! اشغل السيارة فيهتز الموتور ولا يكون هناك عزم للسيارة وكلما ادوس بنزين تهتز وتطفي وتظهر نفس الرسالة السابقة وبعد عدة محاولات تبدأ في السير ولكن بدون عزم ثم بعد حوالي 400 متر من المشي ببطئ شديد تبدأ تسير بالسرعة العادية والرسالة تظهر والمروحة تعمل ، سلمتها التوكيل ولا اعرف ماذا بها للان بالرغم من أنه لم يمر 24 ساعة علي تغير البوجيهات واسلاكها والبطارية ،،،،، بماذا تفسر ما حدث يا باشمهندس ( طبعا غير أن مهندسين وفنيين التوكيل عباقرة ) شكرًا لوقتك ،

mmohali
23-01-2013, 12:29 PM
انا سعيد جدا بالموضوع ده انا عندي مشكله عويصه
انا معايا 407 السته سلندر
طبعا انا في السعوديه
المشكله في الجير بوكس
السياره موديل 2007
ماشيه 100 الف
الجير نقلاته مش سلسه
في التوكيل قلولي AM6 الي هو نوع الجير مش بيغير زيت
انا روحت لورشه بره حطلي زيت بتاع جير AL4 الاصفر طبعا انا كنت لسه شاري العربيه و معرفش ايه نوع الزيت طبعا الزيت اصفر طبعا النتعه قلت كتير
انا سافرت بيها و معرفتش اجري اكتر من 120 كم طبعا مشيت حوالي 2000 كم اه الجير بياخد 3 لتر و المكانيكي حط 5 لتر
المهم لما رجعت الجير بقي بياخر في النقل و العزم طين فاعرفت غلطة الميكانيكي و غيرت زيت تاني المهم لما غيرت زيت 3 لتر والموضوع اتحسن بس النتعه موجوده و محسوسه جدا بعد النقله 3 الي النقله ال 6
المهم سافرت بيها لما رجعت رجع الجير ياخر تاني في النقل يعني بينقل لي 2000 RPM او 2200 بس الكلام ده علي النقله الرابعه او الخامسه

و بعدين رجعت عملت Flash Gearbox بالزيت بس استعملت زيت متوافق مع زيت البيجو بس ارخص لان زيت الجير غالي العلبه 2 لتر بتعملها 800 جنيه

التوكيل هنا قلي العيب ممكن في Valvebody وغالي
و ملوش اصلاح

فهل في حل لموضوع ده في مصر او عندك تقدر تفدني بيه

أسامه
23-01-2013, 07:36 PM
السلام عليكم ممكن حد يفدنى معروض عليا عربيه بيجو اتوماتك 406 موديل 2004 راشه حزام وحالتها جيدة عايز حد يفدنى العربيه كويسه ويعتمد عليها وقطع غيارها متوفر ولا لاء وايه هى عيوبها والموديل دة كويس ولا لا وصاحبها طالب فيها 80000 ممكن تفدونى فى السعر دة ولكم جزيل الشكر ايه ياترى

أسامه
23-01-2013, 07:47 PM
السلام عليكم باشمهنس هيثم ممكن تفدنى انا معروض عليا عربيه بيجو 406 اوتوماتك موديل 2004 راشه حزام هل الموديل دة كويس وعملى وله قطع غيارمتوفرة وايه عيوب العربيه وممكن تفدنى فى السعر صاحبها طالب 80000الف جنيه ومن ناحيه الطريق عندى فيها مطبات كتير هل تنفع معايا الرجاء النصيحه ولكم جزيل الشكر

hossamm444
25-01-2013, 08:21 AM
الاخ المحترم المهندس هيثم اريد الاستفسار عن بيجو 301 من حيث المواصفات والمميزات والعيوب والسعر لانك لو نصحتنى بها هحوط فيها تحويشة العمر وجزاك الله خيرا

seamans4
25-01-2013, 07:02 PM
جبت بيجو 3008 و عايز اعرف اى امثلة اسعار لقطع غيار و ممكن اركب انذار برة التوكيل ؟ ولو فى الوكيل بكام ؟
شكراً

thelostlove45
26-01-2013, 01:11 PM
السلام عليكم , شكراً جزيلاً علي مجهوداتك وربنا يجازيك خير , انا عندي سؤال في عربية بيجو 307 2005 , الفتيس الأوتوماتك , الغيار الرابع سحبه بطئ جداً ومداه محدود , يعني انا ممكن أحرق علي الغيار التالت أجيب بيه +150 لكن الرابع أخره 130 بالعافية غير اني بحس ان العربية بتبقي مكتومة لما بدوس بنزين وانا ماشي عليه , العيب فين وايه الحل أرجو الإفادة وشكراً :)

mmohali
26-01-2013, 02:27 PM
طبعا انا في السعوديه
المشكله في الجير بوكس
السياره موديل 2007
ماشيه 100 الف
الجير نقلاته مش سلسه
انا روحت لورشه بره حطلي زيت بتاع جير AL4 الاصفر طبعا انا كنت لسه شاري العربيه و معرفش ايه نوع الزيت طبعا الزيت اصفر طبعا النتعه قلت كتير
انا سافرت بيها و معرفتش اجري اكتر من 120 كم طبعا مشيت حوالي 2000 كم اه الجير بياخد 3 لتر و المكانيكي حط 5 لتر
المهم لما رجعت الجير بقي بياخر في النقل و العزم طين فاعرفت غلطة الميكانيكي و غيرت زيت تاني المهم لما غيرت زيت 3 لتر والموضوع اتحسن بس النتعه موجوده و محسوسه جدا بعد النقله 3 الي النقله ال 6
المهم سافرت بيها لما رجعت رجع الجير ياخر تاني في النقل يعني بينقل لي 2000 RPM او 2200 بس الكلام ده علي النقله الرابعه او الخامسه

و بعدين رجعت عملت Flash Gearbox بالزيت بس استعملت زيت متوافق مع زيت البيجو بس ارخص لان زيت الجير غالي العلبه 2 لتر بتعملها 800 جنيه

و ملوش اصلاح

هشام هريدى
26-01-2013, 10:40 PM
السلام عليكم يا باش مهندس
انا عند 307sw 2005 لمل بجيب العاصية على الــR بحس بخبطة وبترج المتور كلة غير انة اثناء المشى وتحديد والعربية لسة شغالة يعنة باردة نتشة من الاول للثانى وعند الغيار الثالث بتقف علية وتعصطى علامة Sو النجمة بتاعات الثبات وتفضل على الثالث ومتغيرش غير لما اطفى العربية واشغلها تانى ارجو الرد وشكرا جزيلا وياريت تليفونك وعنوانك لوعايز اجى عندك لانى لسة مشترى العربية جديد من شهر

hisam2010
27-01-2013, 09:00 AM
طبعا انا في السعوديه
المشكله في الجير بوكس
السياره موديل 2007
ماشيه 100 الف
الجير نقلاته مش سلسه

و ملوش اصلاح

للأسف من المفترض أن الفتيس دة لا يتلف ولا يوجد له اى صيانة ........

hisam2010
27-01-2013, 09:01 AM
السلام عليكم ممكن حد يفدنى معروض عليا عربيه بيجو اتوماتك 406 موديل 2004 راشه حزام وحالتها جيدة عايز حد يفدنى العربيه كويسه ويعتمد عليها وقطع غيارها متوفر ولا لاء وايه هى عيوبها والموديل دة كويس ولا لا وصاحبها طالب فيها 80000 ممكن تفدونى فى السعر دة ولكم جزيل الشكر ايه ياترى
نصيحة متشتريش اى عربية وبالذات بيجو الا لما تكشف عليها فى مركز خدمة معتمد لبيجو....
اما عامة ال 406 عربية جيدة جدا وقطع غيارها متوفرة وبكثرة ورخيصة اما عبيها هو الفتيس

hisam2010
27-01-2013, 09:18 AM
الاخ المحترم المهندس هيثم اريد الاستفسار عن بيجو 301 من حيث المواصفات والمميزات والعيوب والسعر لانك لو نصحتنى بها هحوط فيها تحويشة العمر وجزاك الله خيرا
301
السيارة فى الحقيقة رائعة جدا
وملخص التقرير عنها هو
المحرك: 1600CC Vti 115 hp
وهو نفس المحرك الممتاز الموجود فى البيجو 307 مع تعديل بسيط فى الكامات.

الفتيس: مانيوال 5 سرعات / Auto 4speed.

طول / عرض / ارتفاع - 4442 / 1785 /1466

وزن السيارة فارغ 1090 kg

سعة صندوق الامتعة - 506/640 لتر

معدل استهلاك الوقود 7 لتر لكل 100 كم

عربية جيده انصح بشرائها ومتوسط الاسعار من 100 الى 130 الف جنيه

seamans4
28-01-2013, 02:08 PM
ممكن اعرف استهلاك البيجو 3008 فى البنزين اية علشان انا حاسس ان الموضوع عالى بالنسبة لـ 1600 سى سى يعنى الاستهلاك لو التنك 60 لتر زى مابيقولوا يبقى انا بستهلك 8 لتر فى 30 كيلو ارجوا الرد

hisam2010
29-01-2013, 09:36 AM
جبت بيجو 3008 و عايز اعرف اى امثلة اسعار لقطع غيار و ممكن اركب انذار برة التوكيل ؟ ولو فى الوكيل بكام ؟
شكراً
الاسعار يفضل انك تتصل ب 19207 لان للاسف الاسعار مضطربة بسببب الارتفاع المفاجئ
اما جهاز الانذار فانصحك متركبوش لسببين
1- ملوش فائدة خصوصا ان السيارة مستحيل تتسرق.
2- هيخرجك برة الضمان.

thelostlove45
29-01-2013, 12:01 PM
You Missed my post :070104~242:
السلام عليكم , شكراً جزيلاً علي مجهوداتك وربنا يجازيك خير , انا عندي سؤال في عربية بيجو 307 2005 , الفتيس الأوتوماتك , الغيار الرابع سحبه بطئ جداً ومداه محدود , يعني انا ممكن أحرق علي الغيار التالت أجيب بيه +150 لكن الرابع أخره 130 بالعافية غير اني بحس ان العربية بتبقي مكتومة لما بدوس بنزين وانا ماشي عليه , العيب فين وايه الحل أرجو الإفادة وشكراً :)

seamans4
30-01-2013, 10:42 PM
الاسعار يفضل انك تتصل ب 19207 لان للاسف الاسعار مضطربة بسببب الارتفاع المفاجئ
اما جهاز الانذار فانصحك متركبوش لسببين
1- ملوش فائدة خصوصا ان السيارة مستحيل تتسرق.
2- هيخرجك برة الضمان.

حصلى كسر للزجاج 3 مرات فى 3 عربيات مختلفة تحت بيتى علشان كدة عايز اركب انذار

hisam2010
31-01-2013, 01:04 PM
You Missed my post :070104~242:

وعليكم السلام.... أشكرك....
اولا يجب عمل الصيانات فى معادها مثل فلتر البنزين والهواء وبوابة الحقن ثانيا يجب الكشف بالجهاز على الفتيس لعل الامر يكون طبيعا وانت الى مفترى على الفتيس:ROFL_C~118:

hisam2010
31-01-2013, 01:35 PM
ممكن اعرف استهلاك البيجو 3008 فى البنزين اية علشان انا حاسس ان الموضوع عالى بالنسبة لـ 1600 سى سى يعنى الاستهلاك لو التنك 60 لتر زى مابيقولوا يبقى انا بستهلك 8 لتر فى 30 كيلو ارجوا الرد
التنك سعة 60 لتر
ومتوسط الاستهلاك
14:17 (100/l)
ولازم تستنى على الاقل 5000 الاف كيلو من عمر السيارة لتصل لمعدل الاستهلاك الطبيعى

هشام هريدى
31-01-2013, 07:29 PM
السلام عليكم يا باش مهندس هيثم

انا عند 307sw 2005 لمل بجيب العاصية على الــR بحس بخبطة وبترج المتور كلة غير انة اثناء المشى وتحديد والعربية لسة شغالة يعنة باردة نتشة من الاول للثانى وعند الغيار الثالث بتقف علية وتعصطى علامة Sو النجمة بتاعات الثبات وتفضل على الثالث ومتغيرش غير لما اطفى العربية واشغلها تانى ارجو الرد وشكرا جزيلا وياريت تليفونك وعنوانك لوعايز اجى عندك لانى لسة مشترى العربية جديد من شهر

hisam2010
02-02-2013, 12:26 PM
السلام عليكم يا باش مهندس هيثم

1- لازم نبص على قواعد المحرك وبالذات القاعدة السفلية.
2- هنفحص السيارة بجهاز تشخيص الاعطال.
3- العنوان...........

12 شارع النادى الرياضى - أول الهرم- نصر الدين.

4-
01228646668

mohyee
04-02-2013, 10:32 PM
اشكر لك اهتمامك وسرعة الرد ياباشمهندس هيثم وقد تم الاصلاح وبعد عدة ايام سمعت صفير السيور مما يوضح ارتخاؤها واكتشف الميكانيكى ان الدينامو غير مثبت جيدا وتم تثبيته برباط المسمار الكبير (تقريبا مقاس 32) وشد سير الدينامو وجارى المتابعة

samer.t
04-02-2013, 11:52 PM
السلام عليكم انا عاوز اعرف طريقة تركيب سير الكاتينة لسيارة بيجو 607 موديل 2004 / 4 سلندر لانو السير مقطوع ممكن المساعدة علشان الزرجينة

hisam2010
05-02-2013, 03:02 PM
السلام عليكم انا عاوز اعرف طريقة تركيب سير الكاتينة لسيارة بيجو 607 موديل 2004 / 4 سلندر لانو السير مقطوع ممكن المساعدة علشان الزرجينة
2200 CC
انا أستاذنك انك ممكن تشرفنى وأركبهالك .....لك انى اعرض الطريقة للاسف غير مسموح لى بذلك

Alaa_essam
09-02-2013, 12:10 AM
السلام عليكم يا بمهندس
أنا أول مره أشارك
كنت ناوي أجيب 508 وأنا كان معايا رينو و مش طايق الفرنساوي من ساعتها عشان قطع غيار نار و تكيف وحش أوي

كنت بسأل حضرتك عن قطع غيار البيجو 508 و كمثال الفانوس الأمامي و الاكسادام سعرهم كام مع العلم إني ناوي أجيب 508 مش هاي لين في مصر

و سمعة التوكيل القطامية و مدينة نصر

أرجو الرد سريعا و شكرًا

hisam2010
09-02-2013, 05:09 PM
السلام عليكم يا بمهندس
أنا أول مره أشارك
كنت ناوي أجيب 508 وأنا كان معايا رينو و مش طايق الفرنساوي من ساعتها عشان قطع غيار نار و تكيف وحش أوي

كنت بسأل حضرتك عن قطع غيار البيجو 508 و كمثال الفانوس الأمامي و الاكسادام سعرهم كام مع العلم إني ناوي أجيب 508 مش هاي لين في مصر

و سمعة التوكيل القطامية و مدينة نصر

أرجو الرد سريعا و شكرًا
تمت الإجابة هاتفيا

billy
09-02-2013, 10:38 PM
el salam 3alekom leya so2al b5sos el peugeot 405 ROA irany 2007 hal yenfa3 yerkablha ftes automatic we law la2 yenfa3 yerkablaha ftees manual bta3 3arabya tanya wala eh ...el ftees bta3ha say2 gedn gedn we shokrn

billy
11-02-2013, 11:26 PM
argo el rad

hisam2010
12-02-2013, 12:22 PM
el salam 3alekom leya so2al b5sos el peugeot 405 ROA irany 2007 hal yenfa3 yerkablha ftes automatic we law la2 yenfa3 yerkablaha ftees manual bta3 3arabya tanya wala eh ...el ftees bta3ha say2 gedn gedn we shokrn
لازم الفتيس بتعاها وموجود فى الوكالة والحرفين

mohamed1968
12-02-2013, 09:37 PM
تمت الإجابة هاتفيا
السلام عليكم يا باشمهندس هشام
جزاك الله خير على هذا المجهود الرائع و المعلومات القيمه
انا من إسكندريه و امتلك سياره 405 موديل1991 وكنت اتمنى منك ان تدلنى على ميكانيكى تثق به فى الاسكندريه و يكون ذو خبره فى البيجو
و شكرا جزيلا

billy
12-02-2013, 10:36 PM
لازم الفتيس بتعاها وموجود فى الوكالة والحرفين

tb yenf3 tet2lb automatic ?????????
tb el ftees fe 3ada gamda we sa3at mayrdash yegeb el awal aw marchdeer hal de moshkela fel irany kolo wala law '3ayrt el ftees tet7al el moshkela de ???
we alf shokr 3la maghodak m3ana :)

billy
12-02-2013, 10:39 PM
we leya so2al tany knt 3awz akbr el gnoot we a3rd el kawetsh f eh akbr ma2as yenf3lha ???
peugeot 405 ROA

aallmix
15-02-2013, 09:38 AM
ايه رأيك في البيجو ٣٠٤ ينفع اجيبها واروشها؟
هيا معروضة ب٥٠٠٠ جنيه وبموتور ٣٠٥
منتظر ردك

Hossam Mosa
15-02-2013, 10:38 AM
<hr style="color:#7ccefd; background-color:#7ccefd" size="1"> ايه مميزات وعيوب البيجو 405 الفرنسى ...وايه الفرق اهم حاجه بين الفرنسى واى حاجه تانيه ..لان ناوى اشترى فرنسى ان شاء الله
بيجو 405 gl - glx

بيجو 405 sr

بيجو 405 برستيج

بيجو 405 mi16

وشكرا جزيلا

billy
16-02-2013, 06:13 AM
so2al ay 7ad yegaweb 3aleeh 3awez ageeb gnoot 14" lel 405 msh la2y gdeed we mafesh fel 7erafyeen argo sor3t el rad we law 7ad 3ndo we 3awz yebee3 ye2oly we shokrn

eltaweelll
16-02-2013, 10:13 AM
ازى حضرتك يا بشمهندس انا معايا عربية 405 موديل 2004 و 1600 سى سى وكنت عايز اركبلها جنط 16 ومقاس 16/55/205 وخصوصا انى شوفت عربيات كتير 405 مركباه فهل المقاس ده وحش على العفشة وهل هيصر العربية ولا لا وهل المقاس ده هايحك او العربية محملة على الاخر وشكرا لحضرتك جدا .

hisam2010
17-02-2013, 09:07 AM
<hr style="color:#7ccefd; background-color:#7ccefd" size="1"> ايه مميزات وعيوب البيجو 405 الفرنسى ...وايه الفرق اهم حاجه بين الفرنسى واى حاجه تانيه ..لان ناوى اشترى فرنسى ان شاء الله
بيجو 405 gl - glx

بيجو 405 sr

بيجو 405 برستيج

بيجو 405 mi16

وشكرا جزيلا

http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=5315

hisam2010
17-02-2013, 09:09 AM
we leya so2al tany knt 3awz akbr el gnoot we a3rd el kawetsh f eh akbr ma2as yenf3lha ???
peugeot 405 ROA
لا أعلم............

hisam2010
17-02-2013, 09:12 AM
ايه رأيك في البيجو ٣٠٤ ينفع اجيبها واروشها؟
هيا معروضة ب٥٠٠٠ جنيه وبموتور ٣٠٥
منتظر ردك
قطعها غياراها نادرة

thepiratediaa
18-02-2013, 12:21 PM
السلام عليكم ورحمة الله
ارجو الافاده يا باشمهندس عن سبب عدم وصول الغيارات الى السرعة المطلوبه فا الاول يصل الى 20ك والثاني 40ك بالعفية والثالث 60ك واشعر ان السحب ضعيف والعربية بتزعق وصتها عالي
مع العلم ان السيارة 405 مو1991 1600cc
ارجو الافادة جذاك الله خيرا عنا

aallmix
18-02-2013, 06:10 PM
قطعها غياراها نادرة

طب لو متظبطة هتبقى حلوة ولا لا
ايه رأيك لو لقيتلها بتاع قطع غيار بيجو واعتمدت عليه
هقدر اعتمد عليها وتبقى عربية فعلا وكويسة؟

toomy_29
18-02-2013, 09:56 PM
سلام عليكم يا بشمهندس انا معايا 405 موديل98 1600 سى سى لما اجى اكسر التاره شمال و اكون على سرعه ياعنى 60 او 70 اسمع صون زنه فى التاره شيكت على قواعد المتور لقتها سليمه و برضو لما حملت 3 اشخاص فى العربيه سمعت صوت زنه جايه من عند الفتيساو تقريبا فى الات الجر فارجو الاستفاده من خبرات حضرتك و جزاك الله كل خير

hisam2010
20-02-2013, 09:43 AM
السلام عليكم ورحمة الله
ارجو الافاده يا باشمهندس عن سبب عدم وصول الغيارات الى السرعة المطلوبه فا الاول يصل الى 20ك والثاني 40ك بالعفية والثالث 60ك واشعر ان السحب ضعيف والعربية بتزعق وصتها عالي
مع العلم ان السيارة 405 مو1991 1600cc
ارجو الافادة جذاك الله خيرا عنا
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
السيارة بحاجة الى طقم دبرياج

عطية فيكتور
20-02-2013, 03:09 PM
هل يمكن تركيب موتور 405 او 307 فى بيجو 504 موديل 1983
هل يمكن تعديل العفشة ل جى الى (كبالن و مقصات)

hisam2010
21-02-2013, 09:21 AM
هل يمكن تركيب موتور 405 او 307 فى بيجو 504 موديل 1983
هل يمكن تعديل العفشة ل جى الى (كبالن و مقصات)
طبعا لا
.............

عطية فيكتور
21-02-2013, 10:03 AM
طبعا لا
.............
طب اية الحل للاستهلاك العالى لل504؟
اية هو الموتور اللى ممكن يركب لل504 و يكون استهلاكة كويس؟
و موتور ال307 ماينفعش نهائيا؟ يعنى لو اتعملت قواعد تفصيل للموتور و لاقينا فتيس زى البيجو الروا الايرانى, بردو ماينفعش؟

عطية فيكتور
21-02-2013, 02:28 PM
الفيات الاونو و لا بيجو 205 من حيث الستهلاك/الراحة/الثبات/توافر قطع الغيار

ahmed_zamalek7
22-02-2013, 03:02 PM
لو سمحت يا بشمهندس انا معايا 307 مو 2007 sw المهم من كان شهر كده العربيه مكنتش راضيه تدور المهم دارت وطلع العيب من الكابل بتاع البطاريه بيغش روحت لى كهربائى عملى الكابل وكان فيه املاح ونضفها والموضوع اتظبط الكلام ده من اربع شهور كده او تلاته المهم كانت شغاله عادى جيت من فتره من اسبوع تقريبا ركنت وبعد ربع ساعه ادور تدى كونتاك وتفصل مترضاش تدور جه كهربائى خبطلى شويه على الكابل ودارت روحت الحرفيين غيرلى الكابل بواحد نحاس بس طبعا مش زى الفبريكه بتعها فى الحرفيين بقيت تشتغل واطفى وشاغل كذا مره تشتغل عادى جيت خرجت وركنت وبدور تانى تدى كونتاك واشغل مدورش المهم فيه قالى استنه شويه بعد الكونتاك ودور دلوقتى انا بعمل كده ادخل المفتاح وشويه وادى كونتاك وشويه وادور بعد ميفحص ويقلى oil ok ويدى العداد اقوم مدور انا مش عارف العيب ده من ايه ؟

thepiratediaa
24-02-2013, 09:07 AM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
السيارة بحاجة الى طقم دبرياج
الف شكر يا بشمهندس

melkhayat83
24-02-2013, 10:35 AM
العربيه ستروين اكسار 2 اوتو
المشكله الي عندي ان العربيه بتبرد زياده اوي عن اللزوم ( في الزحمه ودلوقتي في السريع)
1- في الزحمه العربيه تبقي تام التمام المروحه تشتغل علي 92 وتفصل علي 88 وهكذا ولكن تيجي تقف في شويه زحمه المرواحه تفضل شغاله لحد ما العربيه تبرد وممكن توصل عند ال 70 وتفضل شغاله لحد مابطل العربيه .

الجزء التاني : في الطرق السريعه انا لسه مغير الريداتير من يومين قبل ماغيره كانت الحرارة علي الطرق السريعه ممكن توصل ل 95 مع الحرق بس الريداتير القديم كان ضايع متلحم 50 لحام ومواسير ملغيه وطينه المهم بعد ماغيرته وجبت واحد جديد العربيه بقت تبرد وتوصل ل 75 هل ده ممكن يكون ثرموثتات الكوعه معلقه مفتوحه ولما غيرت الريداتير الموضوع بقي ملاحظ ؟؟

اكتر حاجة بقي هاتجنني يابشمهندس اني لو ماشي مشوار و بطلت ودورت تاني بعدها بدقيقه مثلا الاقي الحرارة اعلي مما كنت مبطل واول مادور المروحه تشتغل سريع وتبردها مثلا اكون مبطل والحرارة 90 اما اجي ادور بعدها بدقيقه الاقيها 100 تقوم المروحه شغاله سريع وترجعها 90 هل ده عادي ؟؟
وشكرا ليك

nadalex
24-02-2013, 11:25 PM
عندى بيجو xt 307 م 2006 وظهرت مشكلة ان الموتور عالى حتى وانا على ال N ولوعلى ال D لو مش دايس فرامل العربية تتحرك كما لوكنت دايس بنزين والrbm يصل الى 25 اواكثر بمجرد تشغيل السيارة . ارجو سرعة الرد حيث اتجنب ا ستعمالها كثيرا لحين معرفة اسباب ذلك وعلاجه مع العلم انى فصلت البطارية واعدتها دون جدوى وحيث انى من سكان اسكندريه

hisam2010
25-02-2013, 04:18 PM
طب اية الحل للاستهلاك العالى لل504؟
اية هو الموتور اللى ممكن يركب لل504 و يكون استهلاكة كويس؟
و موتور ال307 ماينفعش نهائيا؟ يعنى لو اتعملت قواعد تفصيل للموتور و لاقينا فتيس زى البيجو الروا الايرانى, بردو ماينفعش؟
مينفعش نهائيا ...

hisam2010
25-02-2013, 04:19 PM
الفيات الاونو و لا بيجو 205 من حيث الستهلاك/الراحة/الثبات/توافر قطع الغيار
الراحة والثبات 205
اما توافر قطع الغيار ورخصها UNO

hisam2010
25-02-2013, 04:25 PM
لو سمحت يا بشمهندس انا معايا 307 مو 2007 sw المهم من كان شهر كده العربيه مكنتش راضيه تدور المهم دارت وطلع العيب من الكابل بتاع البطاريه بيغش روحت لى كهربائى عملى الكابل وكان فيه املاح ونضفها والموضوع اتظبط الكلام ده من اربع شهور كده او تلاته المهم كانت شغاله عادى جيت من فتره من اسبوع تقريبا ركنت وبعد ربع ساعه ادور تدى كونتاك وتفصل مترضاش تدور جه كهربائى خبطلى شويه على الكابل ودارت روحت الحرفيين غيرلى الكابل بواحد نحاس بس طبعا مش زى الفبريكه بتعها فى الحرفيين بقيت تشتغل واطفى وشاغل كذا مره تشتغل عادى جيت خرجت وركنت وبدور تانى تدى كونتاك واشغل مدورش المهم فيه قالى استنه شويه بعد الكونتاك ودور دلوقتى انا بعمل كده ادخل المفتاح وشويه وادى كونتاك وشويه وادور بعد ميفحص ويقلى oil ok ويدى العداد اقوم مدور انا مش عارف العيب ده من ايه ؟
أستاذى الفاضل أحمد لا يخفى عليك ان العربيات دى معقدة شوية وصعب انى اتكهن فى العيوب دى بالذات .... ولذلك يفضل أبص على العربية واحدد اية بالظبط العيب

hisam2010
25-02-2013, 04:28 PM
العربيه ستروين اكسار 2 اوتو
المشكله الي عندي ان العربيه بتبرد زياده اوي عن اللزوم ( في الزحمه ودلوقتي في السريع)
1- في الزحمه العربيه تبقي تام التمام المروحه تشتغل علي 92 وتفصل علي 88 وهكذا ولكن تيجي تقف في شويه زحمه المرواحه تفضل شغاله لحد ما العربيه تبرد وممكن توصل عند ال 70 وتفضل شغاله لحد مابطل العربيه .

الجزء التاني : في الطرق السريعه انا لسه مغير الريداتير من يومين قبل ماغيره كانت الحرارة علي الطرق السريعه ممكن توصل ل 95 مع الحرق بس الريداتير القديم كان ضايع متلحم 50 لحام ومواسير ملغيه وطينه المهم بعد ماغيرته وجبت واحد جديد العربيه بقت تبرد وتوصل ل 75 هل ده ممكن يكون ثرموثتات الكوعه معلقه مفتوحه ولما غيرت الريداتير الموضوع بقي ملاحظ ؟؟

اكتر حاجة بقي هاتجنني يابشمهندس اني لو ماشي مشوار و بطلت ودورت تاني بعدها بدقيقه مثلا الاقي الحرارة اعلي مما كنت مبطل واول مادور المروحه تشتغل سريع وتبردها مثلا اكون مبطل والحرارة 90 اما اجي ادور بعدها بدقيقه الاقيها 100 تقوم المروحه شغاله سريع وترجعها 90 هل ده عادي ؟؟
وشكرا ليك
ممكن يكون عندك صباع الحراة نفسة الى بيحس بدرجة الحرارة او الثرموستات ملغية

عطية فيكتور
26-02-2013, 08:50 AM
مينفعش نهائيا ...
طيب اية الحل للاستهلاك العالى لل504؟
ينفع نحولها injection?

Amr Eid
26-02-2013, 06:46 PM
باشمهندس هيثم ! تعاون رائع منحضرتك واحب احى حضرتك عليه
استفسارى عن البيجو 208 ! ورأى حضرتك فيها بامانه وموتورها وعفشتها وكدة والاهم من كدة اخبار اسعار قطع غيارها ايه وهى تأفيل فرنسا ولا اسبانيا وهل فعلا العربيه 120 حصان بفتيس اتوماتيك 6 سرعات
وشكرا

a7med3aziz
02-03-2013, 10:11 PM
بعد اذنكم انا العربية - العربية بيجو 405 مو94 - سقطلها موتور وظبط فيها شوية حاجات كدة بس فتحت في الفلوس اكتر مما توقعت كتير ... فوانا بجيب موتور جت معاه حاجات زيادة محتاج ابيعها وعاوز اعرف فين وبكام وياريت لو استفيد باي فلوس من البلوك القديم هو محتوياته معقولة وسبب عدم التعمير ان البلوك نفسه وحش الحاجات هي:
- مارش
- دينمو
- طلمبة بور
- فتيس

محمد رضا 505
04-03-2013, 03:46 PM
:286::286::286:
لو سمحت انا عاوز اعرف حاجة عندنا فى العربية صوت لما بكسر العجل شمال على الاخر وانا ماشى علما بان السيارة بيجو 405 وشكرا

nadalex
04-03-2013, 10:27 PM
الباش مهندس هيثم مختفى من كام يوم , لعل المانع خير .:GROWIN~12:

hisam2010
05-03-2013, 01:39 PM
باشمهندس هيثم ! تعاون رائع منحضرتك واحب احى حضرتك عليه
استفسارى عن البيجو 208 ! ورأى حضرتك فيها بامانه وموتورها وعفشتها وكدة والاهم من كدة اخبار اسعار قطع غيارها ايه وهى تأفيل فرنسا ولا اسبانيا وهل فعلا العربيه 120 حصان بفتيس اتوماتيك 6 سرعات
وشكرا
208
أولا أحب أشكرك على كلامك الطيب واتمنى فعلا الناس تكون مستفادة.....
ثانيا:-
طبعا نا مش شاطر اوى فى موضوع انى أعمل تقرير كامل عن سيارة جديدة لكن هحاول على قد ما اقدر اكتب الى أقدر عليه عن بيجو 208

*المحرك:-
1600 سى سى - 120 حصان - والمحرك ممتاز جدا ومعروف انه انتاج شركة BMW
وهو نفس محرك ال 308 وال 207

*الفتيس:-
اوتوماتيك فقط (مفيش منها مانوال فى مصر).
4 سرعات فرنساوى الصنع.

*الشكل:-
هاتش باك 5 باب.

*بلد المنشأ والتجميع:-
فرنسا

*الكماليات:-
جنط 16 - 4 ايرباج لل High-line
ABS&EBD
زجاج كهرباء وباور ستيرنج وفوج لايت وفتحة سقف وبولوتوث ...........

*الاسعار:- ( حتى الآن 3/2013)
Base Line 145 LE
High Line 163 LE

http://www13.0zz0.com/2013/03/05/12/217797233.jpg (http://www.0zz0.com)
http://www13.0zz0.com/2013/03/05/12/533753920.jpg (http://www.0zz0.com)
http://www13.0zz0.com/2013/03/05/12/209388520.jpg (http://www.0zz0.com)
الملخص
اما بالنسبة لرأى فيها المحرك والفتيس مش اول مرة ينزلو فى بيجو ومعروفين بالكفاءة وقطع الغيار متوافرة لحد كبير

hisam2010
05-03-2013, 01:47 PM
:286::286::286:
لو سمحت انا عاوز اعرف حاجة عندنا فى العربية صوت لما بكسر العجل شمال على الاخر وانا ماشى علما بان السيارة بيجو 405 وشكرا
يفضل سماع الصوت اولا.....
لكن ممكن يكون طلمبة الباور بتصفر لما انت بتجيب الدريكسيون على الاخر ودة طبيعى
او صوت من الكبالن

محمد رضا 505
05-03-2013, 04:43 PM
يفضل سماع الصوت اولا.....
لكن ممكن يكون طلمبة الباور بتصفر لما انت بتجيب الدريكسيون على الاخر ودة طبيعى
او صوت من الكبالن

شكرا لحضرتك
شكر وتقديرشكر وتقديرشكر وتقديرشكر وتقدير

nadalex
05-03-2013, 07:05 PM
عندى بيجو xt 307 م 2006 وظهرت مشكلة ان الموتور عالى حتى وانا على ال N ولوعلى ال D لو مش دايس فرامل العربية تتحرك كما لوكنت دايس بنزين والrbm يصل الى 25 اواكثر بمجرد تشغيل السيارة . ارجو سرعة الرد حيث اتجنب ا ستعمالها كثيرا لحين معرفة اسباب ذلك وعلاجه مع العلم انى فصلت البطارية واعدتها دون جدوى وحيث انى من سكان اسكندريه[/QUOTE]

nadalex
05-03-2013, 07:15 PM
عندى بيجو xt 307 م 2006 وظهرت مشكلة ان الموتور عالى حتى وانا على ال N ولوعلى ال D لو مش دايس فرامل العربية تتحرك كما لوكنت دايس بنزين والrbm يصل الى 25 اواكثر بمجرد تشغيل السيارة . ارجو سرعة الرد حيث اتجنب ا ستعمالها كثيرا لحين معرفة اسباب ذلك وعلاجه مع العلم انى فصلت البطارية واعدتها دون جدوى وحيث انى من سكان اسكندريه

hisam2010
07-03-2013, 01:09 PM
عندى بيجو xt 307 م 2006 وظهرت مشكلة ان الموتور عالى حتى وانا على ال N ولوعلى ال D لو مش دايس فرامل العربية تتحرك كما لوكنت دايس بنزين والrbm يصل الى 25 اواكثر بمجرد تشغيل السيارة . ارجو سرعة الرد حيث اتجنب ا ستعمالها كثيرا لحين معرفة اسباب ذلك وعلاجه مع العلم انى فصلت البطارية واعدتها دون جدوى وحيث انى من سكان اسكندريه[/QUOTE]
لابد م فحص السيارة بالجهاز اولا بمعرفة ماهية العيب

Mohamed_Salah
07-03-2013, 02:24 PM
أنا معايا 405 مو 94 GL ..ما هو أنسب زيت لها castrol ولا Liqui moly ... علشان أنا لسة مغير الماتور .... وعايز حد يفيدنى فى موضوع علبة الدريكسيون علشان محتاجة تتغير ..والجديد ب 4500 ..ما العمل ..ه الإستيراد ولا تصليح وعند مين فى كلا الحالتين ..شكرا

ahmed_zamalek7
07-03-2013, 03:19 PM
السلام عليكم ازى حضرتك يا بشمهندس انا كنت لما كلمتك فى التليفون وقلتلى ان اوتو مارش العربيه بايظ المهم العربيه بتشتغل عادى وبدور بس لما الحراره بتوصل 90 فى النص واركن واطفى مترضاش تدور تانى الا لما تهدى شويه تدور تانى يعنى طول مهى اقل من 90 تدور لو على 90بالظبط لازم تهدى شويه وادور عادى المهم اتصلت بى بيجو الويلى قالى لازم المارش كله تجيبو ده فعلا ولا الاوتو بيتغير لوحده وخلاص

hisam2010
14-03-2013, 08:53 AM
السلام عليكم ازى حضرتك يا بشمهندس انا كنت لما كلمتك فى التليفون وقلتلى ان اوتو مارش العربيه بايظ المهم العربيه بتشتغل عادى وبدور بس لما الحراره بتوصل 90 فى النص واركن واطفى مترضاش تدور تانى الا لما تهدى شويه تدور تانى يعنى طول مهى اقل من 90 تدور لو على 90بالظبط لازم تهدى شويه وادور عادى المهم اتصلت بى بيجو الويلى قالى لازم المارش كله تجيبو ده فعلا ولا الاوتو بيتغير لوحده وخلاص
ارجو ان العربية تكون تمام بعد ما حضرتك شرفتنا امبارح وصلحنا العيبسوقسوق

AbOnOrA
14-03-2013, 03:59 PM
:018A1D~146: Hisam :018A1D~146:

علاء كوووم
20-03-2013, 09:05 PM
تحـــيه طيبه.... بعد قراءة عدة صفحات لم اجد اجابه عن اسئلتي التاليه :
1 - ما كميه زيت محرك بيجو 307 محرك 1600cc مع الفلتر او بدونه ونوعيته ؟
2 - هل توجد فتحة لقياس زيت الكير( هل يوجد اصلا زيت لتبديله) ؟ وكيفية ادامته ؟

Moha28
20-03-2013, 09:36 PM
هي البيجو الفوانيس بتاعتها بكم

hisam2010
21-03-2013, 08:48 AM
تحـــيه طيبه.... بعد قراءة عدة صفحات لم اجد اجابه عن اسئلتي التاليه :
1 - ما كميه زيت محرك بيجو 307 محرك 1600cc مع الفلتر او بدونه ونوعيته ؟
2 - هل توجد فتحة لقياس زيت الكير( هل يوجد اصلا زيت لتبديله) ؟ وكيفية ادامته ؟
1- 3.5 لتر بدون الفلتر و 4 لتر بالفلتر.
2- نعم توجد فتحة اسفل الجير لقياس مستوى زيت الفتيس ولكن لا يوجد عصا مقياس ويقاس الزيت بطريقة معينة يعرفها من يعمل فى بيحو وبالطبع يوجد زيت فتيس يباع فى التوكيلات.

علاء كوووم
21-03-2013, 06:27 PM
1- 3.5 لتر بدون الفلتر و 4 لتر بالفلتر.
2- نعم توجد فتحة اسفل الجير لقياس مستوى زيت الفتيس ولكن لا يوجد عصا مقياس ويقاس الزيت بطريقة معينة يعرفها من يعمل فى بيحو وبالطبع يوجد زيت فتيس يباع فى التوكيلات.

حضرة الأخ المهندس هيثم : بقي ان اعرف نوعية الزيت المناسبه في الشتاء او الصيف حيث درجات الحراره في العراق مرتفعه جدا صيفا منخفضه شتاءَ.....مع جزيل الشكر .

Mohamed_Salah
24-03-2013, 11:26 AM
عايز أعرف ما الفرق بين المياه الخضراء والحمراء و المياه بتاعةالبطارية من استخدامها فى الريديتير ...ومين الأحسن ؟؟ فى السيارة ال 405

hisam2010
30-03-2013, 09:53 AM
حضرة الأخ المهندس هيثم : بقي ان اعرف نوعية الزيت المناسبه في الشتاء او الصيف حيث درجات الحراره في العراق مرتفعه جدا صيفا منخفضه شتاءَ.....مع جزيل الشكر .
نوعية الزيت للمحرك هى موبيل 10 لاف كيلو صيفا او شتاءا
اما الفتيس فلازم تجيب زيت الفتيس الاصلى من التوكيل

hisam2010
30-03-2013, 11:32 AM
عايز أعرف ما الفرق بين المياه الخضراء والحمراء و المياه بتاعةالبطارية من استخدامها فى الريديتير ...ومين الأحسن ؟؟ فى السيارة ال 405
الفرق بين اللونين هى الاضافات الى موجودة فى المادتين ومش هتفرق ان كان احمر او اخضر وانا عن نفسى بأفضل جركل مياه موبيل الاخضر
اما بالنسبة للمياه المقطرة فطبعا بردو يفضل استخدامها فى الردتاتير لانها خالية من الاملاح التى تسبب الصدأ

علاء كوووم
31-03-2013, 06:47 PM
بعد التحية....
حضرة المهندس بعد المعلومات التي وضحتهه حضرتك ذهبت لوكيل بيجو لغرض تبديل زيت الجير فوجئت المختص هناك سألت عن كمية الزيت ...فقال 3 او 3.5 او 4 لتر فهل الكمية اختياريه وكيف اتأكد من جودة الزيت ( الماركه) لأن بصراحة لم اثق بخبرة الوكيل الموجود لأنه الوحيد في منطقتنا ....ما جعلني اتريث في الأمر فأرجوالنصيحة و توضيح

hisam2010
01-04-2013, 11:27 AM
بعد التحية....
حضرة المهندس بعد المعلومات التي وضحتهه حضرتك ذهبت لوكيل بيجو لغرض تبديل زيت الجير فوجئت المختص هناك سألت عن كمية الزيت ...فقال 3 او 3.5 او 4 لتر فهل الكمية اختياريه وكيف اتأكد من جودة الزيت ( الماركه) لأن بصراحة لم اثق بخبرة الوكيل الموجود لأنه الوحيد في منطقتنا ....ما جعلني اتريث في الأمر فأرجوالنصيحة و توضيح
كمية الزيت ليست اختارية ولكن على حسب ما يحتاج الفتيس...
والفنى فى التوكيل بيعرف يقيسه ازى

MohamedGhobish
10-04-2013, 02:21 PM
السلام عليكم
لو سمحت انا معايا 307 xt موديل 2006 و و عندي مشكلة اني عند سرعان معينة ال 70 و 90 و بعد ال 130 بسمع صوت زنة قوية من ناحية الكاوتش الخلفي و يختفي بعد السرعات دي بس من اول 130 مش بيسكت
صوت زنة قوية "فووووووووو" يا ترى ايه المشكلة؟؟؟و ايه طرق علاجها؟؟؟و هل مكلفة؟؟؟مع العلم ان الفردتين الاماميتين لسه شاريهم من يومين و الخلفيتين ليسوا نفس النوع و لكن كويسين و الصوت ده من قبل تغيير الكاوتش الامامي

أحمد جمال محمود
10-04-2013, 08:56 PM
سؤال لو سمحت هو انا ممكن اغير تابلوه بيجو 504 بتابلوه عربية تانيه أو على الأقل تابلوه بيجو بس موديل مختلف انا معجب جدا بالعربية بس التابلوه معقدني وياريت لو ينفع اتعب حضرتك ترشحلي موديل معين وياريت صورة لو سمحت

ahmed32100
13-04-2013, 12:10 AM
لو سمحت انا عندى بيجو 505 موديل 80 .... واحترت على ترومبة باور ليها ...
فكنت عايز اشترى ترومبة باور جديدة ونظيفة فى نفس الوقت عشان اريح دماغى ...
اجيبها منين ؟ وبكام ؟ ... واتمنى الرد بايضاح ... واشكرك

hisam2010
13-04-2013, 10:15 AM
السلام عليكم
لو سمحت انا معايا 307 xt موديل 2006 و و عندي مشكلة اني عند سرعان معينة ال 70 و 90 و بعد ال 130 بسمع صوت زنة قوية من ناحية الكاوتش الخلفي و يختفي بعد السرعات دي بس من اول 130 مش بيسكت
صوت زنة قوية "فووووووووو" يا ترى ايه المشكلة؟؟؟و ايه طرق علاجها؟؟؟و هل مكلفة؟؟؟مع العلم ان الفردتين الاماميتين لسه شاريهم من يومين و الخلفيتين ليسوا نفس النوع و لكن كويسين و الصوت ده من قبل تغيير الكاوتش الامامي
وعليكم السلام...
ممكن تكون المشكلة بلى عجل خلفى او الكاوتش نفسه روح التوكيل واكشف
واصلاح العيب لو بلى عجل مش مكلف

hisam2010
13-04-2013, 10:21 AM
سؤال لو سمحت هو انا ممكن اغير تابلوه بيجو 504 بتابلوه عربية تانيه أو على الأقل تابلوه بيجو بس موديل مختلف انا معجب جدا بالعربية بس التابلوه معقدني وياريت لو ينفع اتعب حضرتك ترشحلي موديل معين وياريت صورة لو سمحت
لا اعلم ممكن حضرتك تتوجه للوكالة او الحرفين من الممكن انهم يساعدوك افضل منى

ahmed32100
13-04-2013, 02:12 PM
يامهندس هيثم .. حضرتك مردتش عليا ليه ؟
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

petro294
14-04-2013, 04:05 PM
مساء الفل عليكم
كنت عاوز اسأل حضرتك يا بشمهندس على ال٤٠٨
قدامى واحده مستعمله موديل ٢٠١٢ عامله ٢٨ الف
هى اوتوماتك أول فئه..مافيهاش غير سينسور بارك وجنط ١٦
كنت عاوز حضرتك تجاوبنى على النقط دى:
١- هل فيه عيوب معروفه فى الموديل ده ؟
٢- هى فابريكه ماعدا اكصدام أمامى مرشوش...تقريباً يكون ثمنها كام..بالتقريب كده..البائع طالب ١٢٨ الف
٣- لو عاوز ارفعها فى التوكيل..من فضلك تقوللى مكان توكيل كويس وتقريبا بيكلف كام
٤- هل فيه فروق كبيره بينها وبين ال ٢٠١٣
شكرا جزيلا لمجهودك الرائع...جزاك اله خير

haderkhalaf
16-04-2013, 01:42 PM
بعد ازنك يا بشمهندس انا لمبة الايرباك نوره عندي باستمرار ومش عارف العيب منين ( مع العلم انى انا بصيت علي الفيش الي تحت الكرسي لقيتها راكبه كويس ) مش عارف ممكن يكون ايه تانى
ممكن حضرتك تشرحي البدايل المشهورة للعيب ده هل ممكن يكون فيوز مثلاااا
ولسيادتكم جزيل الشكر والاحترام

MohamedGhobish
16-04-2013, 06:01 PM
السلام عليكم
لو سمحت انا معايا 307 موديل 2006 اوتوماتيك
و انا ناشي على سرعة 90 تقريبا فجأة حصل نتشة و سقطت غيار و المثلث الاصفر ظهر في التابلوه و كتبلي جيربوكس فولتي عالشاشة؟؟؟
ممكن تقولي المشكلة و اصلحها فين و تكلفتها في حدود كام علشان انا من الاسماعيلية فلو هاجي التوكيل اعمل حسابي
العربية عاملة 158400 كيلو

mohamed monir 590
16-04-2013, 07:23 PM
السلام عليكم ممكن اعرف عيوب و مميزات بيجو 1007,,,, 1600سي سي اتوماتيك موديل 2007 و صحبها طالب 30 الف و عجبني سعرها و شكلها نضيف ممكن تفدني :Bravo:

hisam2010
17-04-2013, 09:58 AM
لو سمحت انا عندى بيجو 505 موديل 80 .... واحترت على ترومبة باور ليها ...
فكنت عايز اشترى ترومبة باور جديدة ونظيفة فى نفس الوقت عشان اريح دماغى ...
اجيبها منين ؟ وبكام ؟ ... واتمنى الرد بايضاح ... واشكرك
يرجى ا؟لأتصال على الرقم الأتى
35685485

MohamedGhobish
17-04-2013, 12:16 PM
السلام عليكم
و انا ناشي على سرعة 90 تقريبا فجأة حصل نتشة و سقطت غيار و المثلث الاصفر ظهر في التابلوه و كتبلي جيربوكس فولتي عالشاشة؟؟؟
ممكن تقولي المشكلة و اصلحها فين و تكلفتها في حدود كام علشان انا من الاسماعيلية فلو هاجي التوكيل اعمل حسابي

michohat
18-04-2013, 01:10 PM
ارجو المساعده في تسعير عربية بيجو 406 موديل 2000 موتور 1600
فيتس مانيوال
زجاج كهرباء
تكييف
باور

ده كل اللي اعرفه عن العربية لان واحد جايبها لي ووصفها لي ولسه مش قال لي سعرها
وهل قطع غيارها متوفرة بسهوله ولا هتعب معاها
انا مختارها علشان عربية شكلها عجبني ( من صور النت ) و عاليه ( تناسب طرق مصر )
وصالونها شايفة مناسب
العربية المفروض انها افراج جمركي ولسه اول سنه تترخص السنه دي

وقدامي برضه بيجو 405 موديل 2002
بنفس المواصفات وبرضه افراج جمركي ولسه اول ترخيص ليها السنه دي

phan
19-04-2013, 01:12 PM

لو سمحت يابشمهندس انا عندى بيجوا 405 واود استبدالها بسيارة 301 او 206 او307 هاتش باك الفئة الاقل من فضلك اود مقارنة بين الثلاثة من حيث المواصفات و المميزات والعيوب وتوفر قطع الغيار ومعدل استهلاك البنزين
واسف للاطالة

وشاكر جدا لاهتمامك بالرد على تساؤلاتنا

hisam2010
21-04-2013, 10:36 AM
بعد ازنك يا بشمهندس انا لمبة الايرباك نوره عندي باستمرار ومش عارف العيب منين ( مع العلم انى انا بصيت علي الفيش الي تحت الكرسي لقيتها راكبه كويس ) مش عارف ممكن يكون ايه تانى
ممكن حضرتك تشرحي البدايل المشهورة للعيب ده هل ممكن يكون فيوز مثلاااا
ولسيادتكم جزيل الشكر والاحترام
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته................
سيدى الفاضل يجب فحص السيارة بجهاز تشخيص الاعطال أولا ويحدد مكان العيب ...
اما انى انا أخمن يبقى الجهاز لزمتة ايه :36_1_1[1]:

hisam2010
21-04-2013, 10:42 AM
السلام عليكم
وعليكم السلام.............
* المشكلة ايه؟؟؟...... جهاز تشخيص الاعطال الى هيقول.
* هتكلف كام؟؟؟........ هعرف بعد فحص السيارة بالكهاز.
* فين؟؟؟.......... اكيد فى توكيل بيجو ودة موقع عنواين جميع فروع بيجو
http://eg.main.kppv2.net/authorized-service-centers-/

hisam2010
21-04-2013, 11:05 AM
السلام عليكم ممكن اعرف عيوب و مميزات بيجو 1007,,,, 1600سي سي اتوماتيك موديل 2007 و صحبها طالب 30 الف و عجبني سعرها و شكلها نضيف ممكن تفدني :Bravo:
عربية كوسية بس خالى بالك ان قطع غيارها قليلة.
ولازم تكشف عتها فى التوكيل قبل ما تشترى لان السعر 30 الف غريب اكيد فيها حاجة

hisam2010
21-04-2013, 01:33 PM
ارجو المساعده في تسعير عربية بيجو 406 موديل 2000 موتور 1600
فيتس مانيوال
زجاج كهرباء
تكييف
باور

ده كل اللي اعرفه عن العربية لان واحد جايبها لي ووصفها لي ولسه مش قال لي سعرها
وهل قطع غيارها متوفرة بسهوله ولا هتعب معاها
انا مختارها علشان عربية شكلها عجبني ( من صور النت ) و عاليه ( تناسب طرق مصر )
وصالونها شايفة مناسب
العربية المفروض انها افراج جمركي ولسه اول سنه تترخص السنه دي

وقدامي برضه بيجو 405 موديل 2002
بنفس المواصفات وبرضه افراج جمركي ولسه اول ترخيص ليها السنه دي
406 موديل 2000 من 45 الى 50 الف على حسب حالتها

michohat
21-04-2013, 01:38 PM
هل تنصحني باقتنائها؟
انا من الزقازيق
فهل قطع غيارها متوفره ولا في القاهرة وبس
واسعار قطع الغيار ايه؟

haderkhalaf
21-04-2013, 03:24 PM
الف شكر يا بشمهندس متحرمش
انا عارف ان الجهاز هو الفيصل بس من الواضح ان حضرتك خبرتك عاليه فقولت ان ممكن حضرتك تقولي ممكن يكون من ايه لحد مروح مركز اصلي انا مش من القاهرة وقولت حضرتك هطمنى بس ابقي عارف الدنيا فيها ايه ( بينى وبينك كنت بشك انه فيوز رقم f16 ) وقلت حضرتك هتولي الاخر
في النهاية الف مليون شكر انا عارف ان احنا تقلنا جداا عليك بس ربنا يخليك لينا يا باشا :286::286::286::286::286::286::286::286:

mohamed1968
22-04-2013, 12:58 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اوجه التحيه الخالصه لكل اعضاء و القائمين على هذا المنتدى الرائع و اوجه تحيه خاصه للباشمهندس المحترم هشام و انا اخوكم محمد من الاسكندريه و عندى سؤال للمهندس هشام و ارجو منه الا يبخل على بالاجابه الشافيه
و السؤال بخصوص البوجيهات المناسبه للسياره 405 موديل 1995 كاربيراتير من حيث خلوص الاشعال وايضا اذا كان فعلا يوجد ما يسمى بوجيه ساخن او بارد حيث اننى قد قرأت فى قسم الميكانيكا اقوال كثير متضاربه حول هذا الموضوع و منهم من يؤكد على ضرورة ضبط الخلوص البوجيه بالفيلر و منهم من يعارض ذلك و يؤكد على ضرورة الإلتزام بالرقم الموجود بالكاتالوج و معذره للإطاله و إليكم رابط للموضوع http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=87930&referrerid=134449

hisam2010
22-04-2013, 02:23 PM
هل تنصحني باقتنائها؟
انا من الزقازيق
فهل قطع غيارها متوفره ولا في القاهرة وبس
واسعار قطع الغيار ايه؟
لا انصحك لان قطع غيارها مش هتلاقيها فى اى حتة لازم تنزل القاهرة....

MessiLoVeR
22-04-2013, 11:50 PM
السلام عليكم .. انا عربيتى ظبطتها كسمكرة ووديتها للميكانيكى قالى هى تمام بس محتاجة ظبط تاكيهات وهو ميكانيكى التوكيل .. المهم قولتله ظبطها بيفتح لقى اللى ظبطلى التاكيهات زمان مخلي القياسات 35 و 30 و 25 وحاجات كده ولقى العامود متجرح جاممممممممد المهم غيرة وظبطة وظبط كل التاكيهات على 45 وقالى دى ظبط الفابريكة الغريبة بقى ان من ساعتها العربية بتسخن بسرعة غرييييييييييييييييبة حتى بليل وميكونش زحمة الاقيها سخنت .. حاسس انة من التاكيهات فهل هو ظبطها صح ولا لا ؟

petro294
24-04-2013, 04:16 PM
انت نسيتنى يا بشمهندس ولا ايه ؟؟ :12422A~17:

مساء الفل عليكم
كنت عاوز اسأل حضرتك يا بشمهندس على ال٤٠٨
قدامى واحده مستعمله موديل ٢٠١٢ عامله ٢٨ الف
هى اوتوماتك أول فئه..مافيهاش غير سينسور بارك وجنط ١٦
كنت عاوز حضرتك تجاوبنى على النقط دى:
١- هل فيه عيوب معروفه فى الموديل ده ؟
٢- هى فابريكه ماعدا اكصدام أمامى مرشوش...تقريباً يكون ثمنها كام..بالتقريب كده..البائع طالب ١٢٨ الف
٣- لو عاوز ارفعها فى التوكيل..من فضلك تقوللى مكان توكيل كويس وتقريبا بيكلف كام
٤- هل فيه فروق كبيره بينها وبين ال ٢٠١٣
شكرا جزيلا لمجهودك الرائع...جزاك اله خير

thelostlove45
28-04-2013, 04:01 PM
عايز أعرف سعر ماكينة الباور لبيجو 307 موديل 2005 , جديدة أو إستيراد وهل الأفضل أشتريها جديدة ولا إستيراد ولكم جزيل الشكر :)):dzy:

hisam2010
02-05-2013, 04:17 PM

لو سمحت يابشمهندس انا عندى بيجوا 405 واود استبدالها بسيارة 301 او 206 او307 هاتش باك الفئة الاقل من فضلك اود مقارنة بين الثلاثة من حيث المواصفات و المميزات والعيوب وتوفر قطع الغيار ومعدل استهلاك البنزين
واسف للاطالة

وشاكر جدا لاهتمامك بالرد على تساؤلاتنا

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة...
أنا أعتذر عن تأخرى فى الرد......
301

ملخص المقارنة بين الفئات الثلاثة أنصحك على الفور بشراء ال 301 لعدة اسباب منها
1- رخص ثمنها ( من المتوقع السعر هيكون من 120 الى 145 للفئة الاعلى).
2- تلافى عيوب ال 307 التى كانت مرهقة للعميل جدا فى التكاليف.
3- استهلاك بنزين جيد جدا مع العلم انها نفس محرك ال 307 مع اجراء بعض التعديلات علية ليصبح بقوة 115 بدلا من 110 حصان.
4- حجم واتساع السيارة من الداخل كبير الى حد ما وبالأخص الشنطة ( تخبى فيها الفيل).
اما ال 206 فسيارة جيدة بالطبع ولا خلاف على ذلك واستهلاك بنزين ممتاز وحجم سيارة داخلى وخارجى رائع ولكن من الصعب انك تلاقى عربية كويسة وبالأخص موديلات 2000 و 2001.
الا اذا كنت هتشترى 206 + وبردو لازم تكشف عليها قبل ما تشترى.
أعتذر مره اخرى لو مكنتش قدمت المقارنة على الوجة الأمثل وذلك لقلة خبرتى بتنسيق المواضيع على المنتدى.

hisam2010
02-05-2013, 04:18 PM
عايز أعرف سعر ماكينة الباور لبيجو 307 موديل 2005 , جديدة أو إستيراد وهل الأفضل أشتريها جديدة ولا إستيراد ولكم جزيل الشكر :)):dzy:
جديدة بحوالى 4000 جنيه
استيراد بحوالى 1200 جنيه
الافضل لو لقتها استيراد على التجربة

AZHK
04-05-2013, 06:57 PM
م هيثم جزاك الله خيرا عربيتى بيج 406 اوتو تم تغيير طقم دوارة استيراد عند مودرن سيرفس وقالوا لى ان لمبة check engine ستظل منورة وهذا عادى المهم الان ان جهاز كشف الاعطال لا يستططيع قراءة كمبيوتر العربية وتكرر ذلك اكثر من مرة فما الحل

phan
05-05-2013, 10:38 AM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة...
أنا أعتذر عن تأخرى فى الرد......
301

ملخص المقارنة بين الفئات الثلاثة أنصحك على الفور بشراء ال 301 لعدة اسباب منها
1- رخص ثمنها ( من المتوقع السعر هيكون من 120 الى 145 للفئة الاعلى).
2- تلافى عيوب ال 307 التى كانت مرهقة للعميل جدا فى التكاليف.
3- استهلاك بنزين جيد جدا مع العلم انها نفس محرك ال 307 مع اجراء بعض التعديلات علية ليصبح بقوة 115 بدلا من 110 حصان.
4- حجم واتساع السيارة من الداخل كبير الى حد ما وبالأخص الشنطة ( تخبى فيها الفيل).
اما ال 206 فسيارة جيدة بالطبع ولا خلاف على ذلك واستهلاك بنزين ممتاز وحجم سيارة داخلى وخارجى رائع ولكن من الصعب انك تلاقى عربية كويسة وبالأخص موديلات 2000 و 2001.
الا اذا كنت هتشترى 206 + وبردو لازم تكشف عليها قبل ما تشترى.
أعتذر مره اخرى لو مكنتش قدمت المقارنة على الوجة الأمثل وذلك لقلة خبرتى بتنسيق المواضيع على المنتدى.
الف الف شكر على الاهتمام والرد على الموضوع:286:
بس لو سمحت متوقع اسعار قطع الغيار ايه

أحمد ماهر
05-05-2013, 02:36 PM
استاذ/هيثم
احب أعرف أسعار قطع غيار بيجو 307 لأني ناوي اشتري بيجو307

hisam2010
05-05-2013, 04:07 PM
الف الف شكر على الاهتمام والرد على الموضوع:286:

بس لو سمحت متوقع اسعار قطع الغيار ايه
تقريبا هتبقى اقل من اسعار ال 307 يعنى مثلا التيل الامامى ممكن تلقية ب 350 جنيه وهكذا يعنى

أحمد ماهر
06-05-2013, 09:27 AM
يعني ماحدش رد عليا

badry78
06-05-2013, 04:45 PM
السلام عليكم

ازي حضرتك يا باشمهندس هيثم .. كنت محتاج كتالوجات بيجو 405 العربية موديل 1992 موتور 1600 سي سي هاف انجكشن و ياريت لو بالعربي .. لو مش متوفر عند حضرتك بالعربي يبقى انجليزي و الف شكر لحضرتك

Vampire Boy
07-05-2013, 08:15 AM
السلام عليكم

انا عندي بيجو 508 لونها ابيض لؤلؤي فيها بعض الخدوش وبعد المناطق متشال منها اللون خالص
ايه انسب حل للموضوع ده خصوصا ان اللون ده نادر جدا

وشكرا

nadalex
07-05-2013, 03:12 PM
استاذ/هيثم السلام عليكم , اشتريت بيجو 307 م 2006 خليجى ولكن بدون الكارت المدون عليه كود السريه الخاص بالسبارة فهل يمكنى الحصول عليه وهل السيارة يمكن عمل ريموت لها علما اتى استلمتها بمفتاح واحد عادى وماهى امكانبات الريموت علما بانى وجدته خارج التوكبل .مع جزبل شكرى

Emad Mohy
08-05-2013, 02:44 AM
السلام عليكم مهندس هيثم
استفساري عن بيجو 5008 وستروين جراند بيكاسو من حيث اسعار قطع الغيار ايهم ارخص ومتوفر.:CHUBBY~36:

hisam2010
08-05-2013, 11:40 AM
يعني ماحدش رد عليا
اسعارها غالية الى حد ما لكن لو حضرتك عايز تسال عن حاجة معينة كلم 19207

hisam2010
08-05-2013, 11:43 AM
السلام عليكم

ازي حضرتك يا باشمهندس هيثم .. كنت محتاج كتالوجات بيجو 405 العربية موديل 1992 موتور 1600 سي سي هاف انجكشن و ياريت لو بالعربي .. لو مش متوفر عند حضرتك بالعربي يبقى انجليزي و الف شكر لحضرتك
للاسف مش عندى

hisam2010
08-05-2013, 02:25 PM
السلام عليكم مهندس هيثم
استفساري عن بيجو 5008 وستروين جراند بيكاسو من حيث اسعار قطع الغيار ايهم ارخص ومتوفر.:CHUBBY~36:
ال 5008........

علاء كوووم
11-05-2013, 07:50 PM
حضرة المهندس ما مستوى لزوجة زيت المحرك هناك من يقول 10w-40 و اخرين يقولون 20w-50 فما هو الأصح ...........مع جزيل الشـــكر .

Emad Mohy
12-05-2013, 05:47 PM
file:///C:/DOCUME%7E1/Shabrawy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-2.pngالسلام عليكم
معاكم المهندس/ هيثم من توكيل بيجو انطلاقا من مقولة خيركم أنفعكم للناس

الموضوع دة هيكون مخصص لاى استفســـار عن بيجو او ستروين (الاتنين انتاج ومصنع واحد PSA ) وانا هحاول طبعا اكون جاهز معاكم لاى سوال بعيدا عن اى فتى بدون علم واتمنى ان الموضوع يكون عملى ومفيد للناس
دى اول مشاركة ليا هنا فى المنتدى ويارب اكون عند ظنكم.

ايهما ارخص في قطع الغيار واكثرها وفرة.

neho2011
17-05-2013, 03:07 AM
كان عندي استفسار انا معايا 308 cc و كان الكاتالوج ضاع هل ممكن اشتريه من التوكيل
و بالنسبه هل ظهر مشاكل في الفتيس الاوتوماتك مثل 307
و اخيرا لحظت في 508 امكانيه تشغيل parking light مثل السيارات الالماني للتوضيح عباره عن اضاءه جنب واحد من الاضاءه امامي و خلفي المقابل للشارع هل الامكانيه موجوده في 308 cc و كيفيه تفعيلها و تشغيلها

علاء كوووم
18-05-2013, 02:59 PM
حضرة المهندس ما مستوى لزوجة زيت المحرك هناك من يقول 10w-40 و اخرين يقولون 20w-50 فما هو الأصح .

وسوألي الأخر كيف يتم ضبط قاريء درجة الحرارة في شاشة بيجو 307 حيث تظهر كالتالي (o - -)
...........مع جزيل الشـــكر .

m2rizk
19-05-2013, 02:46 PM
برجاء معرفة سعر جلب المقصات و بارات الدركسيون الأصلية لبيجو 405 برستيج موديل 99 و هل هى تختلف عن العفشة بتاعة ال 1600؟

AZHK
21-05-2013, 06:47 AM
م هيثم جزاك الله خيرا عربيتى بيج 406 اوتو تم تغيير طقم دوارة استيراد عند مودرن سيرفس وقالوا لى ان لمبة check engine ستظل منورة وهذا عادى المهم الان ان جهاز كشف الاعطال لا يستططيع قراءة كمبيوتر العربية وتكرر ذلك اكثر من مرة فما الحل
ارجو الرد جزاك الله خيرا

hisam2010
21-05-2013, 10:46 AM
كان عندي استفسار انا معايا 308 cc و كان الكاتالوج ضاع هل ممكن اشتريه من التوكيل
و بالنسبه هل ظهر مشاكل في الفتيس الاوتوماتك مثل 307
و اخيرا لحظت في 508 امكانيه تشغيل parking light مثل السيارات الالماني للتوضيح عباره عن اضاءه جنب واحد من الاضاءه امامي و خلفي المقابل للشارع هل الامكانيه موجوده في 308 cc و كيفيه تفعيلها و تشغيلها
اة ممكن تجيبو من التوكيل اتصل على 19207 ...
ولم تظهر اى مشاكل فى الفتيس الاوتوماتيك حتى الآن فى ال 308 CC
اما بالنسبة للباركينج هتلغيها من
1- MENU
2- select: vehicle configuration
3- select parking assistance وشيل علامة الصح من قدامها.

hisam2010
21-05-2013, 10:48 AM
ارجو الرد جزاك الله خيرا
هات العربية وانا اعملها لحضرتك

maan1984
24-05-2013, 12:47 PM
السلام عليكم

انا لدي سيارة بيجو 306

لدي مشكلة وهية كالتالي :

ان ضوء انارة الصندوق الخلفي لا يعمل عندما افتح الصندوق , لقد قمت بفحص الفيوزات وكلها سليمة , وكذلك قمت بتبديل الضوء الخاص بالصندوق كذلك لم يعمل . ما هية المشكلة ؟

hisam2010
30-05-2013, 05:43 PM
السلام عليكم

انا لدي سيارة بيجو 306

لدي مشكلة وهية كالتالي :

ان ضوء انارة الصندوق الخلفي لا يعمل عندما افتح الصندوق , لقد قمت بفحص الفيوزات وكلها سليمة , وكذلك قمت بتبديل الضوء الخاص بالصندوق كذلك لم يعمل . ما هية المشكلة ؟
وعليكم السلام..
قد كيون العيب حاجتين:-
1- سويتش الشنطة الى بيدى كهرباء للمبة.
2- ضفيرة فانوس الكهرباء (فيها قطع داخلى).

MohamedGhobish
30-05-2013, 10:14 PM
انا معايا 307 xt
موديل 2006
العربية بتسخن ......مع بداية ارتفاع حرارو الجو بدأت تسخن و تقولي stop
مش بتكمل 5 كيلو و بتسخن مع العلم ان المياه خضراء و لا تنقص.....بتسخن مغ التكيف و من غيره........
المشكلة ممكن تكون ايه؟؟؟

maan1984
31-05-2013, 07:55 AM
السلام عليكم

انا اشكر الجميع على الرد ولكن نسيت اذكر انه في بعض الاوقات عندما افتح الصندوق الخلفي الاخظ انه الضوء يعمل وبعض الاوقات لا .

انا اشك في النابض الموجود في الصندوق لكن اين مكانه في الصندوق

hisam2010
02-06-2013, 09:46 AM
انا معايا 307 xt
موديل 2006
العربية بتسخن ......مع بداية ارتفاع حرارو الجو بدأت تسخن و تقولي stop
مش بتكمل 5 كيلو و بتسخن مع العلم ان المياه خضراء و لا تنقص.....بتسخن مغ التكيف و من غيره........
المشكلة ممكن تكون ايه؟؟؟
بناءا على المعطيات الى حضرتك قلتها قد يكون العيب:-
1- كوعة الثرموستات.
2- طلمبة المياه.

m2rizk
02-06-2013, 10:13 AM
برجاء معرفة سعر جلب المقصات و بارات الدركسيون الأصلية لبيجو 405 برستيج موديل 99 و هل هى تختلف عن العفشة بتاعة ال 1600؟

ممكن الرد من فضلك؟

MohamedGhobish
02-06-2013, 10:19 AM
اللي حصل ان العربية اكبارح لم تسخن نهائي الحمد لله اما اليوم و انا نازل كانت بتسخن لحد قبل العلامة الحمراء ثم تنزل لتحت ال 90 و نكررت حوالي 4 مرات ورا بعض لحد اما ظبتت و ثبتت على 90 او اقل بحاجة بسيطة............ با ترى ايه السبب؟؟؟؟؟؟

m2rizk
02-06-2013, 10:25 AM
اللي حصل ان العربية اكبارح لم تسخن نهائي الحمد لله اما اليوم و انا نازل كانت بتسخن لحد قبل العلامة الحمراء ثم تنزل لتحت ال 90 و نكررت حوالي 4 مرات ورا بعض لحد اما ظبتت و ثبتت على 90 او اقل بحاجة بسيطة............ با ترى ايه السبب؟؟؟؟؟؟
مع احترامى الشديد للمهندس هيثم صاحب الموضوع ... اللى حضرتك بتوصفه ده يعنى فيوز أو كتاوت المراوح بتفصل مراوح التبريد و يجب ملاحظة هل المراوح تعمل لما الحرارة بترفع و لا لأ

salah74
02-06-2013, 04:07 PM
الاخ الفاضل المهندس هيثم
سؤال ازلي عن استهلاك البنزين في بيجو 405
العربية مو 2004 عداد 130 الف كم تقريبا الموتور بحالة ممتازة والحمد لله و العفشة والكاوتش وكله تمام
استهلاك البنزين 160 كم في الصفيحة بدون تكييف
مع ملاحظة ان القيادة هادئة والصيانة دورية (زيوت وفلاتر وسيور وغيره) واكثر من ميكانيكي يؤكد ان الكاربراتير حالته ممتازة
اخويا معاه نفس العربية و ما شاء االله 200 كم في الصفيحة ومش مصدق الارقام اللي بقولها
اتمني ااجد تفسيرا لديكم وجزاكم الله خيرا
اسف للاطالة
وشكرا مقدما

MohamedGhobish
03-06-2013, 05:06 PM
المراوح شغالة و طلمبية المياه سليمة المياه بتقلب عادي.......الفكرة انها بتتكرر و بعد 5 او 6 مرات بتثبت عند ال 90 درجة الحرارة

ahmed_zamalek7
03-06-2013, 09:01 PM
لو سمجت يا بشمهندس انا لما اتصلت بحضرتك وكانت العربيه واقفه العيب طلع من موتور الطلمبه بتاعت البنزين فغيرتها بواحده بتاعت دايو وكنت عايز اعرف نظام الموتور الجديد ايه وبالمره اعمل العفشه

عامر سعد
07-06-2013, 02:55 AM
لو سمحت عاوز من حضرتك عنوان وتليفون التوكيل اذا كان موجود في اسيوط اوسوهاج او قنا لاني من سوهاج وعاوز زيت فتيس لاني شاري 406 موديل 2001 من شهر وعاوز اغير زيت الاصلي لاني غيرت موبيل واللي معاه العربيه قاللي دا يبوظ الفتيس

Abo rinad
07-06-2013, 03:42 PM
السلام عليكمم
يابشمهندس انا شوفت 301 صورلاكن على الواقع مش موجودة ناقصا جدا ودة اخبار كويسة بس فى ناس بتقولعنها حجات غريبة مثلا التبلاوة بلستك عادى ودة مش بمستوى سيارة زى دية انا نزلت وشوفت بنفسى تابلو النيسان والاوبترا الى بنفس الفئة السعرية لقيت انهم بردة تبلاوة عادى جدا بلستك بس الناس مخوفانى منها
انا كنت عاوزاطمن من ناحية السيارةعاوز اعرف لو الواحد اشترى سيارة 301 هل يمكن :-
1 . عند اعادة بيع اية الاخبار
2 . مراكز التوكيل بالنسبة لمدينة نصر قريبة
3 . الخدمة داخل التوكيل اخبرها اية
3 . قطع الغيار اسعرها اية (الفانوس - الاكسدام - العفشة الخ ....)
4 . قوة تحملها اخبرها اية (العرف السائد ان الاوبترا قوية لكن البيجو و النيسان
رفاهية)
ياريت بعد اذن حضرتك انا دورت فى المنتدى بس محدش موضح جميع تفاصيل السيارة بالكامل من حيث اسعار قطع غيارو المقارنة بينها وبين مثيلتها من نفس الفئة السعرية اخبار التوكيل اية بعد مكان يقال عنة مستواة فى النازل و خدمة العملاء
همتك معانا يا كبير علشان نعرف كل حاجة عن السيارة بجد برة الموقع الناس متعرفش حاجة عن السيارة دية وانا معاهم عاوزة قاعدة والهى
ولك جزيل الشكر على مجهود سياتك:shyy:

hisam2010
10-06-2013, 02:47 PM
لو سمحت عاوز من حضرتك عنوان وتليفون التوكيل اذا كان موجود في اسيوط اوسوهاج او قنا لاني من سوهاج وعاوز زيت فتيس لاني شاري 406 موديل 2001 من شهر وعاوز اغير زيت الاصلي لاني غيرت موبيل واللي معاه العربيه قاللي دا يبوظ الفتيس
0122864668
اول شارع الهرم بجوار مسجد نصر الدين - الهرم - الجيزة

hisam2010
10-06-2013, 02:57 PM
السلام عليكمم
يابشمهندس انا شوفت 301 صورلاكن على الواقع مش موجودة ناقصا جدا ودة اخبار كويسة بس فى ناس بتقولعنها حجات غريبة مثلا التبلاوة بلستك عادى ودة مش بمستوى سيارة زى دية انا نزلت وشوفت بنفسى تابلو النيسان والاوبترا الى بنفس الفئة السعرية لقيت انهم بردة تبلاوة عادى جدا بلستك بس الناس مخوفانى منها
انا كنت عاوزاطمن من ناحية السيارةعاوز اعرف لو الواحد اشترى سيارة 301 هل يمكن :-
1 . عند اعادة بيع اية الاخبار
2 . مراكز التوكيل بالنسبة لمدينة نصر قريبة
3 . الخدمة داخل التوكيل اخبرها اية
3 . قطع الغيار اسعرها اية (الفانوس - الاكسدام - العفشة الخ ....)
4 . قوة تحملها اخبرها اية (العرف السائد ان الاوبترا قوية لكن البيجو و النيسان
رفاهية)
ياريت بعد اذن حضرتك انا دورت فى المنتدى بس محدش موضح جميع تفاصيل السيارة بالكامل من حيث اسعار قطع غيارو المقارنة بينها وبين مثيلتها من نفس الفئة السعرية اخبار التوكيل اية بعد مكان يقال عنة مستواة فى النازل و خدمة العملاء
همتك معانا يا كبير علشان نعرف كل حاجة عن السيارة بجد برة الموقع الناس متعرفش حاجة عن السيارة دية وانا معاهم عاوزة قاعدة والهى
ولك جزيل الشكر على مجهود سياتك:shyy:

1- إعادة بيع البيجو تقيلة شوية.
2- مراكز مدينة نصر (بجوار نادى السكة الحديد)
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" height="65" width="355"><colgroup><col width="354"></colgroup><tbody><tr height="40"> <td class="xl64" dir="RTL" style="height:30.0pt;width:266pt; font-size:12.0pt;color:black;font-weight:700;text-decoration:none;text-underline-style: none;text-line-through:none;font-family:Arial;border:1.5pt solid windowtext; background:#A5A5A5;mso-pattern:#A5A5A5 none" height="40" width="354">2 منطقة الفردوس - مدينة نصر - القاهرة
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="179"><colgroup><col width="179"></colgroup><tbody><tr height="40"> <td class="xl65" style="height:30.0pt;width:134pt; font-size:12.0pt;color:black;font-weight:400;text-decoration:none;text-underline-style: none;text-line-through:none;font-family:Arial;border:1.5pt solid windowtext; background:#A5A5A5;mso-pattern:#A5A5A5 none" height="40" width="179">23427575-23427574</td> </tr></tbody></table>
</td> </tr></tbody></table>
3- قطع الغيار رخيصة جدا ارخص من ال 307 وبالنسبة للأمثلة
<table dir="rtl" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tbody><tr><td valign="top" width="284">مرآة جنب
</td> <td valign="top" width="284"> 624
</td> </tr> <tr> <td valign="top" width="284"> طقم كاتينة
</td> <td valign="top" width="284"> 482
</td> </tr> <tr> <td valign="top" width="284"> طقم تيل فرامل أمامي
</td> <td valign="top" width="284"> 430
</td> </tr> <tr> <td valign="top" width="284"> سير المجموعة
</td> <td valign="top" width="284"> 172
</td> </tr> <tr> <td valign="top" width="284"> طقم بوجيهات
</td> <td valign="top" width="284"> 134
</td> </tr> <tr> <td valign="top" width="284"> فلتر تكييف
</td> <td valign="top" width="284"> 134
</td> </tr> <tr> <td valign="top" width="284"> فلتر هواء
</td> <td valign="top" width="284"> 50
</td> </tr> <tr> <td valign="top" width="284"> فلتر زيت
</td> <td valign="top" width="284"> 49
</td> </tr> <tr> <td valign="top" width="284"> فلتر بنزين
</td> <td valign="top" width="284"> 40
</td> </tr> </tbody> </table>

4- قوة التحمل جيدة جدا لا خوف منها على الإطلاق.
العربية من الاخر جيدة جدا وانصح بشرائها

Abo rinad
10-06-2013, 07:17 PM
باشا انت باشا شكرا جدا جدا جدا
لك كل احترام و تقديرى
بكل احترام انت مهندس 100% غاز بعين التخين :) :) :)

fares1973
10-06-2013, 11:48 PM
عايز اشتري شويه حاجات لعربيه405 موديل 93 زي سير كاتينه فلاشر امامي مرايه جنب ردياتير ياتري الحاجات دي اسعارها ايه والاقيها فين في المنصوره

hisam2010
11-06-2013, 11:28 AM
عايز اشتري شويه حاجات لعربيه405 موديل 93 زي سير كاتينه فلاشر امامي مرايه جنب ردياتير ياتري الحاجات دي اسعارها ايه والاقيها فين في المنصوره
أولا مفيش حد اعرفة بيبيع قطع غيار البيجو فى المنصورة...
هديك رقم مسئول قطع الغيار الى فى التوكيل هو هيقولك على اسعار قطع الغيار وممكن يحهولهالك عندك فى المنصورة عن طريق السوبر جيت
01283312283
(الشيخ ابراهيم)

omda7600
18-06-2013, 12:08 PM
المهندس المحترم

م / هيثم

ابهرنى ادبك الجم واسلوبك الجميل المتحضر وحرصك على اخوانك وعلى مصلحتهم

بجد ادبك عالى جدا انت مثال لمكارم الاخلاق

انت وامثالك قال فيهم سيدنا محمد صلى الله عليه وعلى اله واصحابه وسلم

{ إن أقربكم مني مجلساً يوم القيامة أحسنكم أخلاقاً } [رواه أحمد والترمذي وابن حبان]

اسال الله ان تكون ممن شملهم هذا الحديث
واشهد الله انى احببتك فى الله

اخى فى الله سؤال مهم بعد اذنك

أنا مغرم بالسيارات المكشوفة ( الكابروليه )
وحاليا أمامى عربية بيجو 206 كابروليه
موتور 1400 سى سى تربو
موديل 2004
مشيت 126000 كيلو متر
حالتها حلوة إستعمال نسائى
مطلوب فيها 73000 جنيه

مش عارف أحسم الموضوع ناس بتخوفنى من البيجو 206 وناس بتقولى السعر عالى ومش عارف أعمل إيه ؟

أفيدونا أفادكم الله
أنا حاليا معايا متيسوبيشى لانسر موديل 2007
بس نفسى فى عربية كابروليه

جزاك الله خيرا

hisam2010
19-06-2013, 10:16 AM
المهندس المحترم

م / هيثم

ابهرنى ادبك الجم واسلوبك الجميل المتحضر وحرصك على اخوانك وعلى مصلحتهم

بجد ادبك عالى جدا انت مثال لمكارم الاخلاق

انت وامثالك قال فيهم سيدنا محمد صلى الله عليه وعلى اله واصحابه وسلم

{ إن أقربكم مني مجلساً يوم القيامة أحسنكم أخلاقاً } [رواه أحمد والترمذي وابن حبان]

اسال الله ان تكون ممن شملهم هذا الحديث
واشهد الله انى احببتك فى الله

اخى فى الله سؤال مهم بعد اذنك

أنا مغرم بالسيارات المكشوفة ( الكابروليه )
وحاليا أمامى عربية بيجو 206 كابروليه
موتور 1400 سى سى تربو
موديل 2004
مشيت 126000 كيلو متر
حالتها حلوة إستعمال نسائى
مطلوب فيها 73000 جنيه

مش عارف أحسم الموضوع ناس بتخوفنى من البيجو 206 وناس بتقولى السعر عالى ومش عارف أعمل إيه ؟

أفيدونا أفادكم الله
أنا حاليا معايا متيسوبيشى لانسر موديل 2007
بس نفسى فى عربية كابروليه

جزاك الله خيرا

واللــه يعجز اللسان عن الرد واسأل الله ان يجعل هذا العمل خالصا لوجه الكريم وان ينفعنا به دنيا ودين.............
بالنسبة لل 206 1400 تربو قطع غيارها نادرة فى مصر ولا انصحك بها ومشاكل السقف بتاعتها كتير
لكن ارشحلك 307 سى سى 2007

عامر سعد
19-06-2013, 10:38 AM
شكرا باشا ربنا كرمك علي زوقك عامر

m2rizk
20-06-2013, 11:29 AM
ممكن الرد من فضلك؟
يا رب ياخد باله المة دى

m2rizk
20-06-2013, 11:30 AM
ممكن الرد من فضلك؟
يا رب ياخد باله المرة دى

omda7600
23-06-2013, 07:35 AM
واللــه يعجز اللسان عن الرد واسأل الله ان يجعل هذا العمل خالصا لوجه الكريم وان ينفعنا به دنيا ودين.............
بالنسبة لل 206 1400 تربو قطع غيارها نادرة فى مصر ولا انصحك بها ومشاكل السقف بتاعتها كتير
لكن ارشحلك 307 سى سى 2007

ولكن ياباشمهندس هل كل موديلات بيجو 206 سيئة
وهل البيجو 307 افضل موديل فيها هو 2007

طنينة
27-06-2013, 02:06 AM
تحية واحترام
انا مقيم في المغرب . عندي بيجو 206 hdi موديل 2006 .محركها جيد.
المشكلة الاولى واظنها كهربائية تتعلق بالانوار والمؤشرات على الطابلو . احيانا تصبح الانوار على الشاشة كلها مضيئة: لمبة الكوابح ولمبة البطارية و..و...والمؤشرات لا تعمل : لا مؤشر البنزين ولا مؤشر الحرارة ولا ...ولا.....والسيارة تشتغل بشكل عاد جدا .
قيل لي انها مشكلة كهربائية : خطأ في البيانات ( faux contact ) وقيل لي ربما تماس كهربائي ........
المشكلة الثانية هي ظهور لمبة متعلقة بغاز العادم ( CHECK LAMP ) وهي دائمة على الطابلو . الميكانيكي استعمل الكمبيوتر وعثر على العطل وفك الماسورة ( vanne EGR ) ثم نظفها واعاد تركيبها وبقيت اللمبة مضيئة..فقال يجب تغيير الماسورة بالكامل . ما رايكم ؟؟؟

اريد مساعدة منكم وشكرا جزيلا

hisam2010
27-06-2013, 11:47 AM
ولكن ياباشمهندس هل كل موديلات بيجو 206 سيئة
وهل البيجو 307 افضل موديل فيها هو 2007

انا مقلتش سيئة ولكن قلت الافضل منها ال 307 اى كان موديل ال 206

hisam2010
27-06-2013, 11:49 AM
تحية واحترام
انا مقيم في المغرب . عندي بيجو 206 hdi موديل 2006 .محركها جيد.
المشكلة الاولى واظنها كهربائية تتعلق بالانوار والمؤشرات على الطابلو . احيانا تصبح الانوار على الشاشة كلها مضيئة: لمبة الكوابح ولمبة البطارية و..و...والمؤشرات لا تعمل : لا مؤشر البنزين ولا مؤشر الحرارة ولا ...ولا.....والسيارة تشتغل بشكل عاد جدا .
قيل لي انها مشكلة كهربائية : خطأ في البيانات ( faux contact ) وقيل لي ربما تماس كهربائي ........
المشكلة الثانية هي ظهور لمبة متعلقة بغاز العادم ( CHECK LAMP ) وهي دائمة على الطابلو . الميكانيكي استعمل الكمبيوتر وعثر على العطل وفك الماسورة ( vanne EGR ) ثم نظفها واعاد تركيبها وبقيت اللمبة مضيئة..فقال يجب تغيير الماسورة بالكامل . ما رايكم ؟؟؟

اريد مساعدة منكم وشكرا جزيلا
يجب فحص الدينامو والبطارية جيداااا لان العيب ممكن يكون دينامو او علبة فيوزات عمومية
اما بالنسبة للمبة الاعطال يجب فحص السيارة بالجهاز وتقولى العيب ايه بالظبط بالانجليزى مش بالفرنساوى

علاء كوووم
05-07-2013, 12:11 AM
حضرة المهندس هيثم ....عندي بيجو 307 اثناء سفري وصباحا وعند توقفي في نقطة تفتيش فجأة ارتفعت الحرارة عالأخر ومباشرة انسكب بعض الماء ولما نزلت وجدت المروحه تعمل....والملاحظ بعد هذه الحادثه اخذت المروحه تنطفأ بمجرد اطفاء السياره وان كانت حرارة المحرك عاليه (كانت تعمل المروحه حتى لو اطفأت محرك السيارة وتقف بمجرد انخفاض درجة حرارة المحرك). ارجو المساعده مع الشكر .

mahmoud el-masry
08-07-2013, 03:39 AM
كل الشكر والتقدير للمهندس هيثم علي المجهود الجبار
عندي كام سؤال بسيط
انا لسه شاري عربيه بيجو 405 موديل 1997 مكتوب في الرخصة 1600 سي سي بس انا لما ركبتها حسيت ان سحب العربيه اكتر من كدا وديتها لمكانيكي واحد يقولي دي 2000 والتاني يقولي 1800 و 1900 واللي يقول 1600 والغريبه بقي واحد يقلي دي انجكشن وواحد تاني يقلي دا هاف ممكن اعرف ههيه كام بالظبط من رقم الشاسيه ولا ما ينفعش واخر مكانيكي قالي انها 1800 انجكشن برستيج خليجي وعاوز اعرف سير الكاتينه كام سنه ولا رقمه كام علشان عاوز اغيره ولو عاوز اعمل تشيك علي العربيه التوكيل بيشتغل فيها ولا خلاص ويتكلف كام وافضل فرع للتوكيل فين انا من القاهرة واسف لو طولت عليك اه وده رقم الشاسيه VF34BL6A971552511

أحمد ماهر
09-07-2013, 09:46 AM
ممكن سؤال بعد أذن سيادتك ؟
أنا ناوي بأذن الله اشتري بيجو301 الفئة الأولى (المانيوال) فهل ممكن أغير كاسيت العربية بالكاسيت اللي موجود في الفئة الثالثة (هاي لاين) وهل ذلك يخرج السيارة من الضمان أم لا

semsem1111111111
09-07-2013, 11:36 AM
السلام عليكم يا باش مهندس
انا معروض عليا سيارة بيجو yars موديل 2007
عاوز اعرف نصيحتك ليا اية بالنسبة انها ايرانى
هل ادائها كويس وسحبها وثباتها علشان انا بسافر كتير
وهل قطع غيارها متوفرة ولا لا ومعمرة زى الفرنساوى ولا لا
وهل فيها مشاكل يا ريت تفيدنى
والسيارة مرفوعة بقالها 8 اشهر مش محتاجة غير بطارية
ومطلوب فيها 40000
هل السعر دة كويس

hisam2010
15-07-2013, 09:34 AM
حضرة المهندس هيثم ....عندي بيجو 307 اثناء سفري وصباحا وعند توقفي في نقطة تفتيش فجأة ارتفعت الحرارة عالأخر ومباشرة انسكب بعض الماء ولما نزلت وجدت المروحه تعمل....والملاحظ بعد هذه الحادثه اخذت المروحه تنطفأ بمجرد اطفاء السياره وان كانت حرارة المحرك عاليه (كانت تعمل المروحه حتى لو اطفأت محرك السيارة وتقف بمجرد انخفاض درجة حرارة المحرك). ارجو المساعده مع الشكر .
قد يكون تسريب فى احد خراطيم الردتاتير يجب كبس الدائرة والتاكد من مكان النسريب

hisam2010
15-07-2013, 09:55 AM
عندي كام سؤال بسيط
انا لسه شاري عربيه بيجو 405 موديل 1997 مكتوب في الرخصة 1600 سي سي بس انا لما ركبتها حسيت ان سحب العربيه اكتر من كدا وديتها لمكانيكي واحد يقولي دي 2000 والتاني يقولي 1800 و 1900 واللي يقول 1600 والغريبه بقي واحد يقلي دي انجكشن وواحد تاني يقلي دا هاف ممكن اعرف ههيه كام بالظبط من رقم الشاسيه ولا ما ينفعش واخر مكانيكي قالي انها 1800 انجكشن برستيج خليجي وعاوز اعرف سير الكاتينه كام سنه ولا رقمه كام علشان عاوز اغيره ولو عاوز اعمل تشيك علي العربيه التوكيل بيشتغل فيها ولا خلاص ويتكلف كام وافضل فرع للتوكيل فين انا من القاهرة واسف لو طولت عليك اه وده رقم الشاسيه VF34BL6A971552511
أشكرك على كلامك الطيب.......
وفقا لرقم الشاسيه الى حضرتك كاتبه:-
405- 1800 CC
Full Injection.
103 Hp
Manual 5
سير الكاتينة 114 سنة.
اة بشتغل فيها

Hossam Mosa
31-07-2013, 07:33 PM
ان شاء الله ناوى اشترى بيجوو 405 من موديل 95 الى 97 ....
بس فى حد نصحنى قالى على عربيه فيات تيمبرا موديل 97 ...
فياترى ايه الفروق ..ولو فى فروق فى العافشه ..والسرعه وال سى سى ...وقطع الغيار ...والمتانه ...؟؟؟

اريد النصيحه وشكرا مقدما ...

Hossam Mosa
01-08-2013, 02:55 PM
وياريت السعر موديل التسعينات من 93 الى 97

phan
05-08-2013, 11:47 AM

اولا كل عام وانتم بخير
لو سمحت يابشمهندس انا عندى عربية بيجو 405 موديل 90 فرنساوى عاوز اعرف ايه هى كمية زيت الفتيس المناسبة وهل يمكن قياس الزيت ام لا
وشكرا

msha.misho
09-08-2013, 11:27 AM
ارجو الاجابه : الرولمان بلي هيجنني ؟

انا عندي عربيه بيجو 106 ؟ كنت معير الرولمان بلي من سنه كده ؟ بعد ما غيرته ب 6 شهور البلي اليي في العجل الشمال بدا يعمل دوشه غيرت الشمال و اليمين و بعد 6 شهور كمان اليومين دول برجوا بلي العجل الشمال احتاج بتغير غيرته و انا عند الخراط لقيت السره منحوله المهم جبت سره استيراد سليمه و ركبتها و كبست البليه 4 ايام بالضبط و لقيت صوت فظيع في العجل الشمال و مش عارف من ايه و ليه ده حصل و ليه الجنب الشمال البلي بيضرب بسرعه ؟و هل انا محتاج اجيب مساعدين جديده ؟ لو سمحتو افيدوني ؟ هل نوع البليه مكنش كويس؟ رجاء الرد السريع ملحوظه عند كسر الدركسيون للشمال يظهر صوت طقطقه بسيطه بس مش بسبب الكوبلن

msha.misho
09-08-2013, 05:06 PM
ارجو الاجابه : رولمان بلي ال106 هيجنني ؟
انا عندي عربيه بيجو 106 ؟ كنت معير الرولمان بلي من سنه كده ؟ بعد ما غيرته ب 6 شهور البلي الليي في العجل الشمال بدا يعمل دوشه غيرت الشمال و اليمين و بعد 6 شهور كمان اليومين دول بردوا بلي العجل الشمال احتاج بتغير غيرته و انا عند الخراط لقيت السره منحوله المهم جبت سره استيراد سليمه و ركبتها و كبست البليه 4 ايام بالضبط و لقيت صوت فظيع في العجل الشمال و مش عارف من ايه و ليه ده حصل و ليه الجنب الشمال البلي بيضرب بسرعه ؟و هل انا محتاج اجيب مساعدين جديده ؟ لو سمحتو افيدوني ؟ هل نوع البليه مكنش كويس؟ رجاء الرد السريع

almohnad
14-08-2013, 01:29 AM
السلام عليكم باش مهندس دي اول مشاركة لي بس اريد اسالك بعد اذنك انا عندي بيجو 406 موديل 1999 اتوماتيك ممكن اعرف سيئات الفتيس وفي عني مشكلة الازرار الموجودة جانب الغيار (1)(s)(*)ما تشتغل سالت عنها واحد صاحبي قال لي انة تحت فرام اليد يوجد غطا تشيل الغطا موجود 2ترانسستور تفحصهم فنحت الغطا مالقيتهم بس الفيش موجودة ممكن اعرف اية هما واية شكلهم واستطاعتم انا شاري العربية جديد وما اعرف شي عنها واخدتها مستعملة ولك جزيل الشكر

haderkhalaf
28-08-2013, 11:49 AM
عبد اذنك يا بشمهندس انا ساعات وانا ماشي بلاقي RPM ينزل مره وحده للصفر ويطلع تاني بسرعة وبتتكرر تقريبا مره يوميا
ومش معرف ديه مشكله ايه او ايه السبب بالظبط ممكن توضحلي المشكله دي ايه جزاك الله خيرااااا
مع اني لسه عامل الصيانه كامله 100 الف العربيه 307 2007 sw :Wkiss5::Wkiss5:

hisam2010
03-09-2013, 06:26 PM
عبد اذنك يا بشمهندس انا ساعات وانا ماشي بلاقي RPM ينزل مره وحده للصفر ويطلع تاني بسرعة وبتتكرر تقريبا مره يوميا
ومش معرف ديه مشكله ايه او ايه السبب بالظبط ممكن توضحلي المشكله دي ايه جزاك الله خيرااااا
مع اني لسه عامل الصيانه كامله 100 الف العربيه 307 2007 sw :Wkiss5::Wkiss5:
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.........
تاكد من شحن الدينامو والبطارية
المشكلة قد تكون دينامو

haderkhalaf
04-09-2013, 09:49 AM
شكرا لاهتمامك يا بشمهندس
بس انا لسه مغير بطريه من شهرين بالظبط " 62 امبير " وقاس الشحن وقالي الشحن تمام ؟؟؟؟؟
يعنى ممكن ده مؤشر لبدايه لعطل الدينمو " طيب اغيره ولا اصبر عليه شويه ولا بيتصلح ؟"
طيب لو بيتغير يبقي تقريبا سعره كام
وشكرا يا بشمهندس / هيثم علي المجهود المشكور
:fun_36_3_13[1]::fun_36_3_13[1]::fun_36_3_13[1]:

hisam2010
04-09-2013, 01:36 PM
شكرا لاهتمامك يا بشمهندس
بس انا لسه مغير بطريه من شهرين بالظبط " 62 امبير " وقاس الشحن وقالي الشحن تمام ؟؟؟؟؟
يعنى ممكن ده مؤشر لبدايه لعطل الدينمو " طيب اغيره ولا اصبر عليه شويه ولا بيتصلح ؟"
طيب لو بيتغير يبقي تقريبا سعره كام
وشكرا يا بشمهندس / هيثم علي المجهود المشكور
:fun_36_3_13[1]::fun_36_3_13[1]::fun_36_3_13[1]:
دة مؤشر لبداية عطل الدينامو....
اما بالنسبة لانو هيتصلح اولا لازم اشوف شحن الدينامو والاعطال المسجلة فى السيارة علشان احكم عليه اذا كان هيتصلح ولا يتغير
وعامة ثمن الدنيامو الجديد الاصلى بحوالى 3200 جنيه مصرى

haderkhalaf
04-09-2013, 02:36 PM
شكراااااااااااااااا يا باشا
:01FDAB~189:

lalala
04-09-2013, 02:52 PM
يا بشمهندس بعد اذنك عاوز اعرف ايه فايده حرف s اللي موجود في الفتيس ده
وعاوز اعرف مكان فلتر التكييف والثلاجه بتاعه التابلوه بتشتغل ازاااي بيجو 307 موديل 2006

Medoo87
04-09-2013, 04:59 PM
لو سمحتو انا عندي مشكله في زراير الزجاج اليمين الرئيسيه مش بتفتح و تقفل كويس و سمعت ان حلها عن طريق ظبط في الكمبيوتر مش كهرباء و لا تغيير للمفاتيح ممكن حد يفيدني و شكرا

hisam2010
09-09-2013, 12:48 PM
يا بشمهندس بعد اذنك عاوز اعرف ايه فايده حرف s اللي موجود في الفتيس ده
وعاوز اعرف مكان فلتر التكييف والثلاجه بتاعه التابلوه بتشتغل ازاااي بيجو 307 موديل 2006
- حرف ال S
اختصار لكلمة Sport
اى السواقة الرياضية يعنى بتحرق على الغيار جامد وبعد كدة الفتيس ينقل على النقلة الى بعده.
- مكان فلتر التكييف موجود اول لما تفتح الكبوت على ايدك الشمال فوق المساعد اليمين.
- بتشغل الثلاجة عن طريق لف البكرة الموجودة فى التابلوه نفسة من جوة.

hisam2010
09-09-2013, 12:54 PM
لو سمحتو انا عندي مشكله في زراير الزجاج اليمين الرئيسيه مش بتفتح و تقفل كويس و سمعت ان حلها عن طريق ظبط في الكمبيوتر مش كهرباء و لا تغيير للمفاتيح ممكن حد يفيدني و شكرا
اة ممكن تتصلح وتتنظف وتتبرمج

phan
10-09-2013, 12:54 PM
لو سمحت يابشمهندس انا سبق انى سالت حضرتك على كمية زيت فتيس بيجو 405 موديل 90 فرنساوى وهل يمكن قياس كمية زيت الفتيس ولم احظى برد
ارجو الاهتمام بالرد لان مفيش حد عارف الكمية المفروض تكون كام لتر

وشكرا

عطية فيكتور
11-09-2013, 11:56 PM
هل فى فرق بين 206 قبل 2003 و بعد 2003؟
هل فيها كمبيوتر بيتحكم فى كل حاجة ذى ال 406؟
هى و لا فيات بونتو و لا فولكس بولو؟
الكمبيوتر بتاعها يعملوا كام؟

hisam2010
12-09-2013, 12:23 PM
لو سمحت يابشمهندس انا سبق انى سالت حضرتك على كمية زيت فتيس بيجو 405 موديل 90 فرنساوى وهل يمكن قياس كمية زيت الفتيس ولم احظى برد
ارجو الاهتمام بالرد لان مفيش حد عارف الكمية المفروض تكون كام لتر

وشكرا

405 فتيس مانوال
3 لتر ولا يقاس

عطية فيكتور
14-09-2013, 10:58 AM
اية المواتير اللى تنفع تركب على ال 106

خالد علي غبشي
14-09-2013, 11:59 AM
أولا شكرا جدا لمجهودك الرائع ده يا باشمهندس هيثم ...
أنا كنت عايز اشتري عربية مستعملة و بقرا ما بين البيجو 307 موديل 2006 لفوق أو الستروين C4 نفس الموديل ..
كنت عايز أعرف رأي حضرتك في الاتنين و ايهما أكتر اعتمادية و إيه اهم حاجة ادور عليها في العربية ؟؟
أنا عارف إن سوالي طويل و عام جدا بس أنا جديد في العربيات و محتاج مساعده من ناس زي حضرتك
و شكرا مقدما :)

hisam2010
14-09-2013, 02:40 PM
عفــــوا لا اعلم........

hisam2010
14-09-2013, 02:41 PM
أولا شكرا جدا لمجهودك الرائع ده يا باشمهندس هيثم ...
أنا كنت عايز اشتري عربية مستعملة و بقرا ما بين البيجو 307 موديل 2006 لفوق أو الستروين C4 نفس الموديل ..
كنت عايز أعرف رأي حضرتك في الاتنين و ايهما أكتر اعتمادية و إيه اهم حاجة ادور عليها في العربية ؟؟
أنا عارف إن سوالي طويل و عام جدا بس أنا جديد في العربيات و محتاج مساعده من ناس زي حضرتك
و شكرا مقدما :)
أشكــرك على كلامك الطيب................
لاانصحك بال 307 ولا ال C4
وذلك لكثرة اعطالهم ومشاكلهم
دور احسن على 308

خالد علي غبشي
14-09-2013, 03:35 PM
أشكــرك على كلامك الطيب................
لاانصحك بال 307 ولا ال C4
وذلك لكثرة اعطالهم ومشاكلهم
دور احسن على 308

شكرا جدا على اهتمامك بجد و ربنا يجازيك خير ..
أنا معايا في حدود 60000 وممكن يزيدو شوية بس , و 308 شكلها غالي عن كده حبة حلوين .. حضرتك شايف إيه انسب حاجة بالسعر ده "مستعمل" ؟؟ و حضرتك تفضل إيه ؟
لو حضرتك تعرف تساعدني فهكون ممتن جدا

AUTO_FRANC
15-09-2013, 07:13 PM
[SIZE=قطع غيار استيراد بيجو باسعار لاتنافس اوتو فرانس 01148007211 01281518207
"6"][/SIZE
القطعة 406 العدد
طقم باب بيجو 406 1
رفرف بيجو 406 2
شنطة بيجو 406 1
كبوت بيجو 406 1
اكسدام امامي بيجو 406 1
اكسدام خلفي بيجو 406 1
طبلوه بيجو 406 1
قطمة بيجو 406 1
306 SL
قطعية امامي كاملة بيجو 306 1
طبلوه بيجو306 1
قطمة بيجو306 1
طقم باب بيجو306 1
رفرف بيجو306 2
شنطة بيجو306 1
كبوت بيجو306 1
اكسدام خلفي بيجو306 1
كوبلن بيجو306 2
جنب عفشة بيجو306 2
205
شنطة بيجو 205 1
قطعية امامي كاملة بيجو 205 1
قطمة بيجو 205 1
405
سرفو بيجو 405 2
جنب عفشة بيجو 405 2
شنطة بيجو 405 2
سرة بيجو 405 2
طقم كوتش باب بيجو 405 2
قطعة خلفية بيجو 405 1]

AUTO_FRANC
15-09-2013, 07:19 PM
قطع غيار استيراد باسعار لاتنافس خصم خاص للاعضاء فقط اتصل 01281518207 01148007211

القطعة 406 العدد
طقم باب بيجو 406 1
رفرف بيجو 406 2
شنطة بيجو 406 1
كبوت بيجو 406 1
اكسدام امامي بيجو 406 1
اكسدام خلفي بيجو 406 1
طبلوه بيجو 406 1
قطمة بيجو 406 1
306 SL
قطعية امامي كاملة بيجو 306 1
طبلوه بيجو306 1
قطمة بيجو306 1
طقم باب بيجو306 1
رفرف بيجو306 2
شنطة بيجو306 1
كبوت بيجو306 1
اكسدام خلفي بيجو306 1
كوبلن بيجو306 2
جنب عفشة بيجو306 2
205
شنطة بيجو 205 1
قطعية امامي كاملة بيجو 205 1
قطمة بيجو 205 1
405
سرفو بيجو 405 2
جنب عفشة بيجو 405 2
شنطة بيجو 405 2
سرة بيجو 405 2
طقم كوتش باب بيجو 405 2
قطعة خلفية بيجو 405 1

lalala
15-09-2013, 07:51 PM
يا بشمهندس بعد اذنك
معايا بيجو 307 اوتوماتك بس حصل موقف معايا غريب واتكرر
حصل ان انا وقفت بعد ما كنت ماشي علي حرف D ركبت حد في ثواني وجيت اتحرك تاني مع العلم اني منقلتش من علي ال D لقيت العربيه زي ماتكون علي N ومش عاوزه تتحرك خالص ولما زودت بنزين نتشت جامد واتحركت ومشيت عادي
بس الموقف ده اتكرر كتير روحت غيرت زيت الفتيس زبطت معايا كام يوم وبعد كده رجعت زي ما كانت
اسف ع الاطاله بس يا ريت حضرتك تنصحني اعمل ايه

جمال حنفى
19-09-2013, 04:22 PM
كنت عايز اعرف هل اسعار قطع الغيار للبيجو 301 قريبة من الوكتافيا 2010 ولا البيجو اغلى وهل ثبات البيجو حلو على السرعات العالية

samehemeel
25-09-2013, 03:59 PM
اولا احب اشكرك يا باشمهندس علي الخدمه اللي انت مقدمها هنا فعلا حاجه عظيمه جدا جدا من انسان قمه في الاحترام
ثانيا :- كنت عايز اعرف بيجو 308 sw هل ظهر فيها مشاكل واضحه زي موضوع الفتيس اللي في 307 او مشاكل حراره او خلافه ؟ هل هي عربيه اعتماديه و يعتمد عليها في شغل كتير لاني تقريبا يوميا بعمل حوالي 250 كيلو
اشكرك و منتظر رد حضرتك

MohamedGhobish
28-09-2013, 01:25 PM
لو سمحت كنت عايز اعرف صيانة ال 160 الف كيلو بتكون ايه و بيتغير فيها ايه تقريبا؟
و تكلفتها كام؟؟
بيجو 307 xt موديل 2006

honhon
17-10-2013, 05:45 PM
بعد التحية استاذ عطية سأقوم بشراء سيارة بيجو 106 وقد شاركت بموضوع:
مالكى السياررة بيجو 106 حتى نستطيع مساعدة بعضنا بعض.
من البحث علمت ان موتور ستروينax ممكن يركب بدون تعديل والعلم عند الله.
وبرجاء اذا كنت تملك هذة السيارة افادتى بأى معلومة عنها وجزاك الله خيرا

دهشو
19-10-2013, 07:24 PM
مهندسنا العزيز ارجو الافاده عن كلا من بيجو 5008 و308sw ال7 راكب حيث ان اسرتى كبيره وسوف اشترى اى منهما فارجو الافاده عن ايهما افضل من حيث قطع الغيار والمتانه ولك جزيل الشكر

ammz99
20-10-2013, 12:08 PM
ممكن اسال ايهما افضل بيجو 3008 ولا ستروين بيكاسو سى4

ahmed osmaan
22-10-2013, 06:32 PM
السلام عليكم .كل سنة وحضرتك طيب يابشمهندس هيثم..
عندى مشكلة فى 307SW موديل 2007..بالامس السيارة كانت ماشية عادى وفصلت المحرك وبعد كدة حاولت اشغل العربية مادورتش وظهر عندى فى الشاشة ان ضغط زيت المحرك قليلENGINE OIL PRESSURE TOO LOW وبعد كدة العربية مانطقتش تانى.....
خلعت كابل البطارية وركبته تانى اشتغلت بس مجرد مافيش ثوانى وانفصل المحرك.

دهشو
28-10-2013, 07:32 PM
ارجو الافاده عن الاافضل بين بيجو 5008 و 308 sw 7 راكب 2014 من كافة النواحى وخاصة قطع الغيار والارتفاع عن الارض علشان الطرق عندنا وبارك الله فيك

uoko000
01-11-2013, 09:18 PM
سؤال هل يمكن اركب فيها سينسور ركن وسعرة كام في التوكل ولو ركبته خارج التوكيل هل بيلعب في ضفيرة العربية وبتخرج برة التوكيل ؟<!-- google_ad_section_end --> او اشتريه من برة والتوكيل يركبه ؟

السيارة بيجو 301 اوتوماتيك

mohsenking30
11-11-2013, 02:41 AM
انا إن شاء الرحمن مقبل على شراء سيارة 406
فارجو من حضرتك إفادتى بخصوص تلك السيارة وكل ما فيها من مميزات او عيوب
وايضا ايه اغلى حاجات فيها كقطع غيار سواء الكومبيوتر(جديد عامل كام واستيراد عامل كام ؟ وما هى اسباب تعطيله) او غيره و تعمل كام وهل قطع غيارها متوافره ولا لا سواء جديد او استيراد؟
وما هو متوسط إستهلاكها للوقود ؟؟؟

وايضا هو سعرها بيتدى من كام او اعلى سعر ليها كام (طبعا على اساس الحالة والموديل )

ayman2696
11-11-2013, 02:29 PM
مهندس هيثم المحترم
ابحث عن كشاف السقف بتاع صالون عربية بيجو 206 موديل 2001 اللي في سقف العربية من الداخل وبينور لما نفتح الباب
دورت كتير مش لاقي جديد او مستعمل ممكن تفيدني اعمل ايه وتكلفته حتكون كام

اسف علي اذعاجك

mohamed_hapop
15-11-2013, 05:01 AM
السلام عليكم اولا
لدي سؤلين بخصوص بيجو 406 موديل 2000
اولا تعديل الشكل القديم الي الشكل الجديد من الامام فوانيس اكصدام فوجات شبكة والسدر
ثانيا بخصوص الفيتيس وعلامتين s -* وظيفة كل منهما وافضل طريقة للتعامل مع الفيتيس للحفاظ علية
وشكرا ياهندسة

haderkhalaf
18-11-2013, 11:12 AM
بعد اذن حضرتك عندي مشكله مدوخاني رجاء مساعدتي
عندي مشكله العربيه 307 2007 sw ستيبترونك وانا ماشي الصبح بعد تسخين السياره الفتيس بيدب بين الغيار الاول والغيار الثاني ونتشات علي باقي الغيارات .
مع العلم اني لسه مغير زيت الفتيس من 20 الف كيلو وبلف فتيس واحد بس قالو هو الي بايظ وحتاج تغير " في توكيل غمره " والبلف التاني مش محتاج تغير " ممكن اعرف فايده البلف التاني ده ايه .
وساعات بحث ان بتاخد لغيار مره وحده يعني " زي الي يدي الغيار وينتش رجله مره واحده من علي الدبرياج في العربيه تحس انها اتكومت لحظه وبعد كدا تبدا في التجميع مره اخري وسعات بتسقف وبترعش خفيف علي السلنسيه وهي بتسخن وبتعل رجه جامد في المتور اثاء التدوير الماتور "
والسحب مش كويس خالص هلي ممكن لو الموبينه ضعيفه تعمل دربكه في الماطور تخليه يدي امر للفتيس بدري او غير مظبوط يخليه يعمل كداااااا ؟؟؟؟؟
كشفت علي الاقواعد كله كويسه الحمدلله مش عارف هل مشكل تتحل ولا متتحلش انا مستحرم ابيع العربيه وهي فيها عيب زي كداااا لان السبب ده زهقني من العربية خاااالص
ارجو من سيادتكم الرد عليه بالرد الشافي والنهائي في الموضوع ده لوجه الله تعالي
وجزاك الله خيرااااااااااااااااااااا

aymen
19-11-2013, 04:10 AM
عزيزى المهندس هيثم .... تحية طيبة
لقد تابعت الاسئلة المقدمة اليكم و مستوى ردكم عليها بكل ما تحتويه من حرفية . والله يوفقكم
عزيزى انا اشتريت 307 s w من فترة قريبه
1- انا فى منطقة حارة تصل درجة الحرارة الى 45 درجة صيفا هل ساؤاجه مشاكل فى الفيتيس او الموتور فى الصيف ؟
2- بعد مشوار 600 كم رحيت خلاله مرتين . كل مره حوالى نصف ساعة لاحظت بعد المشوار ان الغيار الثانى جاء بعد 40 rpm و كان بهبده ثم تاخذ الثالث على 32 rpm مع ملاحظة ان بعد الراحة تبقى طبيعى ( الغيار الثانى عند 25 rpm ) لمدة دقائق ثم ترجع تانى ...... بعد وصولى تانى يوم كانت طبيعى لم الاحظ شئ مع المشاوير القصيرة ( مسافات من 5 : 10 كم تقريبا ) مع العلم كشفت بالكمبيوتر قبل المشوار و كانت النتيجة ما فيش اعطال .... هل هذا بسبب سخونة الفيتيس ام ماذا ؟
3- كتجربه فقط حاولت اجيب سرعة اكثر من 155 على الطريق السريع و لم تستجب ؟
4- هل اعطال الدينامو بتكون فجائية .... يعنى اذا كنت فى مشوار طويل ( 500 كم مثلا ) ممكن اتعطل فى وسط المشوار و ما هى الاجرائات الوقائية ؟
5- ما هو انسب بنزين لـ 307 ؟
اسف على الاطاله و لكن انا متأكد من مستوى الرد و لكم جزيل الشكر .

romeoalmansour
19-11-2013, 07:31 AM
موضوع رائع ربنا يبارك فيك ......

عطية فيكتور
22-11-2013, 10:02 PM
ان شاء اللة ناوى اشتري عربية ,بافكر فى 307 مانيوال(عشان مشلكل الفتيس بتاعها) موديل 2008 او 406 مويل 2000 فيما قبل(1600 مانيوال علشان مشاكل الفتيس ) او 405 من 1995 ل 2004(قبل الايرانى يعنى)...... مع العلم انها للسفر اليومى فى حدود 100ك...... يعنى تكون موفرة فى استهلاك البنزين .... و طبعا مطبات الطريق اكتر من عدد الكيلو اللي باقطعة يوميا.... يعنى مريحة.
الرجاء الرد سريعا لانى على وشك الاختيار.

ahmed mohi
24-11-2013, 01:45 PM
السلام عليكم
كنت عايز أعرف شريحة عداد مؤشر ولمبة البنزين في عداد 405 موديل 1995 موجودة فين وسعرها كام ؟

abdelhameedm
24-11-2013, 05:14 PM
ما رأيكم فى بيجو 505 موديل 1988؟

Andrew sameh
29-11-2013, 02:44 AM
اولا مساء الخير يا يشمهندس انا عندى مشكلة متعبة شوية و مش عارف ليها حل انا معايا بيجو 305 و التيش بتاع الغيارات كل شوية يفصل ابقى ماشى بالعربية و اجى اغير فجاة الاقى الغيار فاصل و لازم بقى ابطل العربية و انزل افتح الكابوت و امد ابدى تحت خالص عشان احط التيش فى مكانة و اعشقة مكانة الموضوع دة ممكن يحصل 3 او 4 مرات كل يوم رحت ل ميكانيكى قالى اصل الماتور بيتحرك من مكانة ف غيرنا قواعد المتور و التانى قالى التيش بايظ غيرناة و بردة نفس المشكلة الحل ارجود و هل فى تعديل ممكن اعملة يريحنى من الموضوع دة خالص ارجو الرد و شكرا مقدما

سعدون مشرف
29-11-2013, 08:05 PM
انا معايا 504 موديل 80 عايز اظبط العربية . العربية تحس انه فيه حد بيشد فيها اول متيجي تسحب وفيها صوت في العفشه سألت انا معنديش اي خبره في العربيات قالولي اولا تغير عفشه طيب العفشه فيا انواع .وبعدين حد قالي تغير اسبرتير وقم كهرباء وناس قالت الكربرتير وناس قالت الفتيس افيدوني جزاكم الله خيرا

aymen
02-12-2013, 01:00 AM
استاذ سعدون تحية طيبه
اذا كنت تحس بان حد بيشدك عند السحب فقط و لا تحس ذلك عند زيادة السرعة تدريجيا ده حيكون رشاش التعجيل فى الكربراتير و اذا كنت تحس بعد التعجيل السرعة تزيد ثم تقل ( تخنق ) ده بيك من بيكات الكربراتير به شوائب فالافضل تعمل صيانة للكربيراتير بالنسبة للاسبيراتير و طقم الكرباء يجعل الموتور اما يشتغل 3 او عدم انتظام السلانسيه الفيتيس المنوال ليس له علاقة بالتعجيل

mmohali
03-12-2013, 12:15 PM
لو سمحت انا معايا 407 و المروحة باظت يا تري سعر المروحة الجديدة كام و هل يوجد بديل انا في السعودية

mohamed hamdey
11-12-2013, 06:48 PM
أستاذ هيثم المحترم
برجاء افادتي بامكانية تركيب كشافات الزينون علي الفئة الاولي وكذلك شاشة gps
وهل في امكانية لتغيير الباكيتات النيكل علي الابواب لتصبح مثل top line
سواء بالتوكيل او خارج التوكيل
وشكرا

sifattah
12-12-2013, 01:41 PM
بعد التحية,

إستفساري بخصوص بيجو 301 , أوتوماتيك هاي لاين , معايا بقالها مدة وعاملة 8100 كيلو , وكنت عملت الأبجريد اللي قالوا عليه , لكن برضه حسة إن العربية فيه حاجة مش تمام , فيها رعشة وخصوصا مع الفرامل , إمبارح يوم المطر آجي أفرمل أحس إن العجل بيتزحلق ومش بيمسك جامد علما بأن الأرض مكنتش فيها مياه كتيرة كانت نقدر نقول مبلولة حاجة بسيطة .. مش عارفة إيه السبب فعلا :w6w200504112220146b

حاجة كمان كنت بحط بنزين من إسبوع لقيت مؤشر البنزين ناقص منه آخر مربع , شكيت إن عامل البنزينة مفولش العربية للآخر , قلت مش مشكلة , لكن إمبارح روحت أفول و صدمت إن حصل نفس الموضوع ... ده معناه إن آخر شرطة في مؤشر البنزين باظت إتحرقت أي حاجة :w6w200504112220146b

هل فعلا هي عربية مش كويسة ؟؟؟؟

شكرا لمجهودكم

Abanoub issac
14-12-2013, 09:38 PM
معايا بيجو 508 والزجاج الخلفي اتكسر ... عاوز اغيره هل في اماكن بتبيع قطع غيار البيجو ممكن الاقيه عندها لان التوكيل غاالي جداااا ... ولو مفيش حته بره يبقي مين الافضل في المراكز المعتمده توكيل نور الدين ولا اباظا !!؟

hisam2010
15-12-2013, 01:14 PM
لو سمحت انا معايا 407 و المروحة باظت يا تري سعر المروحة الجديدة كام و هل يوجد بديل انا في السعودية
بحوالى 2500 مصرى وليس لها بديل

hisam2010
15-12-2013, 01:16 PM
مهندس هيثم المحترم
ابحث عن كشاف السقف بتاع صالون عربية بيجو 206 موديل 2001 اللي في سقف العربية من الداخل وبينور لما نفتح الباب
دورت كتير مش لاقي جديد او مستعمل ممكن تفيدني اعمل ايه وتكلفته حتكون كام

اسف علي اذعاجك
الكشاف موجود استيراد هتلاقيه فى الحرفيين

hisam2010
15-12-2013, 01:19 PM
اولا احب اشكرك يا باشمهندس علي الخدمه اللي انت مقدمها هنا فعلا حاجه عظيمه جدا جدا من انسان قمه في الاحترام
ثانيا :- كنت عايز اعرف بيجو 308 sw هل ظهر فيها مشاكل واضحه زي موضوع الفتيس اللي في 307 او مشاكل حراره او خلافه ؟ هل هي عربيه اعتماديه و يعتمد عليها في شغل كتير لاني تقريبا يوميا بعمل حوالي 250 كيلو
اشكرك و منتظر رد حضرتك
أشكرك على كلامك الطيب......
ال 308 اثبت كفاءة وإعتمادية جيدة مقارنة بال 307...
امثلة بسيطة لبعض المشاكل الى اتحلت
1- مشكلة قواعد ال 307 اتحلت فى ال 308
2- مشكلة الدنيماو وطلمبة الباور فى ال 307 اتحلت فى ال308
3- مشكلة الفتيس اختفت بشكل كبير فى ال 308
..........................................
ال 308 مشكلة الوحيدة هى كوعة الثرموستات الى بتقفل بتخلى العربية احيانا تسخن فقـــــط

hisam2010
15-12-2013, 01:22 PM
ممكن سؤال بعد أذن سيادتك ؟
أنا ناوي بأذن الله اشتري بيجو301 الفئة الأولى (المانيوال) فهل ممكن أغير كاسيت العربية بالكاسيت اللي موجود في الفئة الثالثة (هاي لاين) وهل ذلك يخرج السيارة من الضمان أم لا
للأسف ميفعش

hisam2010
15-12-2013, 01:30 PM
مهندسنا العزيز ارجو الافاده عن كلا من بيجو 5008 و308sw ال7 راكب حيث ان اسرتى كبيره وسوف اشترى اى منهما فارجو الافاده عن ايهما افضل من حيث قطع الغيار والمتانه ولك جزيل الشكر
الافضلية للــــ 308
لتوافر قطع غايرها واستهلاك بنزين اقل من ال 5008

hisam2010
15-12-2013, 01:37 PM
كنت عايز اعرف هل اسعار قطع الغيار للبيجو 301 قريبة من الوكتافيا 2010 ولا البيجو اغلى وهل ثبات البيجو حلو على السرعات العالية
ال 301 اسعار قطع غيارها اقل من الوكتافيا
والثبات ممتاز جدا

hisam2010
15-12-2013, 01:41 PM
عزيزى المهندس هيثم .... تحية طيبة
لقد تابعت الاسئلة المقدمة اليكم و مستوى ردكم عليها بكل ما تحتويه من حرفية . والله يوفقكم
عزيزى انا اشتريت 307 s w من فترة قريبه
1- انا فى منطقة حارة تصل درجة الحرارة الى 45 درجة صيفا هل ساؤاجه مشاكل فى الفيتيس او الموتور فى الصيف ؟
2- بعد مشوار 600 كم رحيت خلاله مرتين . كل مره حوالى نصف ساعة لاحظت بعد المشوار ان الغيار الثانى جاء بعد 40 rpm و كان بهبده ثم تاخذ الثالث على 32 rpm مع ملاحظة ان بعد الراحة تبقى طبيعى ( الغيار الثانى عند 25 rpm ) لمدة دقائق ثم ترجع تانى ...... بعد وصولى تانى يوم كانت طبيعى لم الاحظ شئ مع المشاوير القصيرة ( مسافات من 5 : 10 كم تقريبا ) مع العلم كشفت بالكمبيوتر قبل المشوار و كانت النتيجة ما فيش اعطال .... هل هذا بسبب سخونة الفيتيس ام ماذا ؟
3- كتجربه فقط حاولت اجيب سرعة اكثر من 155 على الطريق السريع و لم تستجب ؟
4- هل اعطال الدينامو بتكون فجائية .... يعنى اذا كنت فى مشوار طويل ( 500 كم مثلا ) ممكن اتعطل فى وسط المشوار و ما هى الاجرائات الوقائية ؟
5- ما هو انسب بنزين لـ 307 ؟
اسف على الاطاله و لكن انا متأكد من مستوى الرد و لكم جزيل الشكر .
1- السيارة مصصمة لتلائم جميع درجات الحرارة لكن ممكن تلاقى التكييف برودة ضعيفه شوية.

2- لابد من تأكد على مستوى زيت الفتيس وفحس السيارة بجهاز تشخيص الاعطال مع العلم ان الفتيس كدة على وشك انه يتفك ويتصلح.

4- اعطال الدينامو فجائية ولا يوجد اى اجراءات وقائية لذلك.
5- انسب بنزين 95

hisam2010
15-12-2013, 01:45 PM
السلام عليكم اولا
لدي سؤلين بخصوص بيجو 406 موديل 2000
اولا تعديل الشكل القديم الي الشكل الجديد من الامام فوانيس اكصدام فوجات شبكة والسدر
ثانيا بخصوص الفيتيس وعلامتين s -* وظيفة كل منهما وافضل طريقة للتعامل مع الفيتيس للحفاظ علية
وشكرا ياهندسة
وعليكم السلام..................
التعديل اظن حضرتك وصفته...........
بالنسبة لوظيفة:-
علامة الــS
اختصار كلمة Sport وتعنى السواقة الرياضية يعنى بالبلدى بتحرق على الغيار لو انت فى سباق او بتاخد غرزة:hehehe:
علامة الـــ *
تعنى السواقة على الجليد والثلج يخلى الفتيس يطلع على الغيار الثانى لتجنب تزحلق السيارة.

mohamed hamdey
16-12-2013, 08:13 AM
أستاذ هيثم المحترم
وشكرا

hzem
19-12-2013, 11:10 PM
موقع موبيل فور ايجي يقدم كل ما هو جديد في عالم الموبيل

http://www.mob4egy.net

mahmoud_saeed
20-12-2013, 10:39 AM
السلام عليكم أ/ هيثم
بعد التحية
انا مقيم بالسعودية وعندي سيارة بيجو 307 موديل 2004 فيتيس عادي عايزاعرف اسعار بعض قطع الغيار بها
عدد 2 مساعدين امامي + 2 كرسي مساعدين امامي
كراسي المحرك ( عدد 3 )
شاشة المعلومات
عدد 2 مقصات امامي
فحمات فرامل امامي وخلفي ( ما اعرفش اسمها بالمصري )
هل يمكن تركيب ريموت كنترول وكم سعره
هل يمكن تعديل الفوانيس الامامية لفوانيس 307 موديل 2007 او اعلى
ولك جزيل الشكر

hisam2010
02-01-2014, 08:57 AM
أستاذ هيثم المحترم
وشكرا
مبلااااااش افتكر انى قولتك بلاش :w6w2005041122053268

hisam2010
02-01-2014, 08:59 AM
السلام عليكم أ/ هيثم
بعد التحية
انا مقيم بالسعودية وعندي سيارة بيجو 307 موديل 2004 فيتيس عادي عايزاعرف اسعار بعض قطع الغيار بها
عدد 2 مساعدين امامي + 2 كرسي مساعدين امامي
كراسي المحرك ( عدد 3 )
شاشة المعلومات
عدد 2 مقصات امامي
فحمات فرامل امامي وخلفي ( ما اعرفش اسمها بالمصري )
هل يمكن تركيب ريموت كنترول وكم سعره
هل يمكن تعديل الفوانيس الامامية لفوانيس 307 موديل 2007 او اعلى
ولك جزيل الشكر
1- عدد 2 مساعد و2 كرسى حوالى 1500 جنيه مصرى.
2- عدد3 قواعد محرك 1250 جنيه مصرى.
3- شاشة ب 2000 جنيه
4- تيل امامى وخلفى 700 جنيه

هيماالورد
03-01-2014, 11:56 PM
الاخوه الافاضل كل عام وانتم جميعا بخير وسلام لي سؤال بعد اذنكم عندي سياره 504 بيجو جبت لها اسبراتير الكتروني عايز الدائره الكهربيه لتوصيله بالمحرك وهل فيه قطعه تانيه بتركب مع الاسبراتير غير البوبينه مع الشكر والامتنان

mkhalaf1
16-01-2014, 10:05 PM
باشمهندس
شكرا جزيلا على مجهودكم الرائع
بس كنت عايز اسال عن بيجو 3008 2013 مشاكلها وعيوبها ومميزاتها واسعار قطع غيارها
وموضوع بنزين 95 هل يمكن استخدام 92 ولو حصل هتدي نفس الكفاءة وقوة المحرك
وكيفية فك واستبدال البطارية فيها

haderkhalaf
24-01-2014, 08:19 PM
اتفاجاة انهارده بنزول نقط زيت من جانب الفتيس بس مش من حته واحده داير مايدور حولين الغتيس
ده ممكن بكون ايه ( الغتبس او حاجه من خلف الماتور ) طيب لو من الفتيس ممكن يكون ايه والحل ايه لحسن انا ترعبت اول ما شفت الزيتت
مع علم حضرتك ان العربية 307 sw 2007
وشكراااااااااااااااااا