المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو

الصفحات : 1 [2] 3 4 5

hisam2010
22-09-2011, 11:46 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اعتذر عن الازعاج ولكن سؤالى هام وضرورى جدا
اسئل عن السيارة 806 الـ 7 راكب نظامها ايه قطع غيارة متوفرة او لا هل هى موفرة فى البنزين ؟
ويا ريت سعرها الحالى يساوى كام بالتقريب ... لاننى امامى سيارة 806 ومش عارف اخد القرار مع انى محتاج لها جدا لانها 7 راكب ارجو الاهتمام والرد واسف مرة تانية عن الازعاج
معنديش فكرة عن ال806 ارجو انك تسال بيجو غمرة

M.adly
14-10-2011, 04:13 PM
كنت عايز اسأل عن بيجو rcz المواصفات والسعر وايه المعارض اللى ممكن اشوفها فيها

hisam2010
17-10-2011, 10:23 PM
كنت عايز اسأل عن بيجو rcz المواصفات والسعر وايه المعارض اللى ممكن اشوفها فيها
RCZ
وفقا لكلام مبيعات بيجــو:-

المحرك 1600 سى سى (تربو)
مانوال >>>>> 200 حصان.
أوتوماتيك >>>>> 156 حصــان.
Starting price : 296,000 LE
High line Price : 357,000 LE

magdy m.s
20-10-2011, 04:05 AM
عيوب ال 308 من وحهة نظرى (الشخصية):
صوت الموتور خشن وعالى- لو حصل اى مشكة فى نظام ال VVT العربية مش هتعدى سرعتها 30 كيلو فى الساعة.
أما بالنسبة للفتيس مفهوش عيوب.
مهندس/هيثم -السلام عليكم ورحمة الله وبركاته- اولا اشكرك علي تعبك وتعاونك مع الاعضاء واسال الله ان يجعله في ميزان حسناتك-انا بفكر اشتري ال308 sw بس عندي بعض الاسئله- اعتقد ان حضرتك تقصد نظام vti كما اوضحت حضرتك في مشاركة تالية- ايا ما كان النظام اريد ان توضح ما هو هذا النظام لاني لا اعرف شئ عن الاثنين- واذا حصل مشكلة فيه ما هي هذة المشاكل وممكن توصل الي كام تكلفة وهل هي متكررة مثل مشاكل الفتيس الاوتو لل307 - وانا فهمت من حضرتك ان الفتيس الاوتو لل308 ليس به مشاكل هل فهمت صح -واخيرا قطع غيارال308sw مستوي اسعارها ايه (يا ريت امثلة للحاجات المتكررة الاستهلاك) يعني انا مع لانسر 1600بومة 2008 تقريبا اضرب الاسعار الي متعود عليها في كام - وجزاكم الله خيرا.

farmawey
20-10-2011, 12:26 PM
شكرا على المساعدة والافادات وبارك الله فيك
انا لقيت عرض على موقع بيعرض فيع سيارة بيجو 406 موديل 1997 ايه رايك حضرتك فيها
من ناحية توفر وسعر قطع الغيار
استهلاكها للبنزين معدل اعطال في استخدام العادي مش الهرس ومشاوير طول اليوم يعني استخدام منزلي
وياريت لو تاكدلي لاني وانا ببحث على النت قرات ان بداية تصنعها كان 98
معلش هتقل عليك قرات بردوة ان كان فيها مشكلة في الفتيس واتصلح بعد موديل 2002 فهل موديل السنة دية موجود بيه العيب ده

hisam2010
21-10-2011, 12:01 AM
مهندس/هيثم -السلام عليكم ورحمة الله وبركاته- اولا اشكرك علي تعبك وتعاونك مع الاعضاء واسال الله ان يجعله في ميزان حسناتك-انا بفكر اشتري ال308 sw بس عندي بعض الاسئله- اعتقد ان حضرتك تقصد نظام vti كما اوضحت حضرتك في مشاركة تالية- ايا ما كان النظام اريد ان توضح ما هو هذا النظام لاني لا اعرف شئ عن الاثنين- واذا حصل مشكلة فيه ما هي هذة المشاكل وممكن توصل الي كام تكلفة وهل هي متكررة مثل مشاكل الفتيس الاوتو لل307 - وانا فهمت من حضرتك ان الفتيس الاوتو لل308 ليس به مشاكل هل فهمت صح -واخيرا قطع غيارال308sw مستوي اسعارها ايه (يا ريت امثلة للحاجات المتكررة الاستهلاك) يعني انا مع لانسر 1600بومة 2008 تقريبا اضرب الاسعار الي متعود عليها في كام - وجزاكم الله خيرا.
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.... اللهم آمين وجزاك الله خير على كلامك الطيب.
VVT & VTI SYS (VARIABLE VALVE TIMING
أولا قبل ما أشرح ممكن تكون مصطلحاتى بالعربى مش دقيقة علشان بندرس الحجات دى بالانجليزى.
اى كان المسمى للنظام لانو ممكن يختلف من شركة الى أخرى على حسب مكونات النظام وطريقة تشغيلة..... المهم النظام دة بيعمل تعديل لزاوية عمود الكامات علشان الصبابات تفتح بدرى شوية فى السرعات العالية أو المتوسطة ودة بيدى المحرك كفاءة حريق أعلى وبالتالى قدرة أعلى وبالتالى أستهلاك وقود أٌقل.
ممكن يكوزن التعديل لعمود الكامات على عمود البنزين فقط او عمود العادم او كلاهما معا.
نظام ال vti فى البيجو
أولا أحنا متفقين إن المحرك ال EP6 الى نازل فى معظم موديلات بيجو الجديدة إن لم يكن كلها .. محرك مشترك بين بى ام دابليو وبيجو
مكونات النظام:
1- موتور صغير راكب على اول عمود كامات سحب البنزين.
2- بلف على عمود العادم وبلف على عمود سحب البنزين.
طريقة التشغيل:
*لما حضرتك بتدوس بنزين الموتور الى راكب على عمود سحب البنزين بيلف علشان يفتح الصبابات بدرجة أكبر فكمية البنزين تزيد فالمحرك يدى قدرة أعلى على عكس الأنظمة الأخرى الى فيها بوابات حقن وعلى الرغم من ذلك فالمحرك دة فى بوابة حقن بس بوابة إحتياطية علشان لو النظام السابق أتعطل.
* بالنسبة للبلفين الى موجودين على عمود الكامات دول بيشتغلو عن طريق كنترول المحرك علشان يغيرو فى زاوية عمود الكامات ويدوك قدرة أعلى وهكذا.
أعطال النظام:
أغلب الأعطال فى الموتور الصغير او الفيوز الخاص بالموتور او فيشة الموتور نفسها ولما بتحصل المشكلة العربية مش هتعدى سرعتها 30 كيلو متر فى الساعة وبصراحة الأعطال بتبقى بسيطة ياما فيوز او فيشة لكن الموتور صعب يبوظ.

* ونقول تانى فتيس ال 308 مفهوش مشاكل زى 307 او 406.
* بالنسبة لقطع الغيار فهى متوفرة
تيل فرامل أمامى بــــ650 جنية
بوجيهات بــــ 400 جنية
فلتر زيت 85
سير الكاتنية جنزير مش بيتغير
سير الدينامو 325 جنية وهكذااا...

magdy m.s
21-10-2011, 05:48 AM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.... اللهم آمين وجزاك الله خير على كلامك الطيب.
VVT & VTI SYS (VARIABLE VALVE TIMING
أولا قبل ما أشرح ممكن تكون مصطلحاتى بالعربى مش دقيقة علشان بندرس الحجات دى بالانجليزى.

اى كان المسمى للنظام لانو ممكن يختلف من شركة الى أخرى على حسب مكونات النظام وطريقة تشغيلة..... المهم النظام دة بيعمل تعديل لزاوية عمود الكامات علشان الصبابات تفتح بدرى شوية فى السرعات العالية أو المتوسطة ودة بيدى المحرك كفاءة حريق أعلى وبالتالى قدرة أعلى وبالتالى أستهلاك وقود أٌقل.

ممكن يكوزن التعديل لعمود الكامات على عمود البنزين فقط او عمود العادم او كلاهما معا.

نظام ال vti فى البيجو

أولا أحنا متفقين إن المحرك ال EP6 الى نازل فى معظم موديلات بيجو الجديدة إن لم يكن كلها .. محرك مشترك بين بى ام دابليو وبيجو

مكونات النظام:

1- موتور صغير راكب على اول عمود كامات سحب البنزين.

2- بلف على عمود العادم وبلف على عمود سحب البنزين.

طريقة التشغيل:

*لما حضرتك بتدوس بنزين الموتور الى راكب على عمود سحب البنزين بيلف علشان يفتح الصبابات بدرجة أكبر فكمية البنزين تزيد فالمحرك يدى قدرة أعلى على عكس الأنظمة الأخرى الى فيها بوابات حقن وعلى الرغم من ذلك فالمحرك دة فى بوابة حقن بس بوابة إحتياطية علشان لو النظام السابق أتعطل.

* بالنسبة للبلفين الى موجودين على عمود الكامات دول بيشتغلو عن طريق كنترول المحرك علشان يغيرو فى زاوية عمود الكامات ويدوك قدرة أعلى وهكذا.

أعطال النظام:

أغلب الأعطال فى الموتور الصغير او الفيوز الخاص بالموتور او فيشة الموتور نفسها ولما بتحصل المشكلة العربية مش هتعدى سرعتها 30 كيلو متر فى الساعة وبصراحة الأعطال بتبقى بسيطة ياما فيوز او فيشة لكن الموتور صعب يبوظ.

* ونقول تانى فتيس ال 308 مفهوش مشاكل زى 307 او 406.

* بالنسبة لقطع الغيار فهى متوفرة

تيل فرامل أمامى بــــ650 جنية

بوجيهات بــــ 400 جنية

فلتر زيت 85

سير الكاتنية جنزير مش بيتغير

سير الدينامو 325 جنية وهكذااا...

جزاك الله خيرا وبارك لك في علمك وزاده لك وانفع الناس به واكثر الله من امثالك.

magdy m.s
21-10-2011, 04:50 PM
مهندس / هيثم - انا اسف ان كنت تقلت علي حضرتك - بس لي سؤال عن بلد المنشأ لل 308sw ووزن السيارة بدون ركاب-وجزاكم الله خيرا

hisam2010
21-10-2011, 06:57 PM
مهندس / هيثم - انا اسف ان كنت تقلت علي حضرتك - بس لي سؤال عن بلد المنشأ لل 308sw ووزن السيارة بدون ركاب-وجزاكم الله خيرا
بـــلد المنـــشأ:- فرنــسا.
الوزن الإجمالى:-
مانوال >>>>>> 1922 كيلو جرام
أوتوماتيك >>>>> 1948 كيلو جرام

hisam2010
21-10-2011, 07:04 PM
شكرا على المساعدة والافادات وبارك الله فيك
انا لقيت عرض على موقع بيعرض فيع سيارة بيجو 406 موديل 1997 ايه رايك حضرتك فيها
من ناحية توفر وسعر قطع الغيار
استهلاكها للبنزين معدل اعطال في استخدام العادي مش الهرس ومشاوير طول اليوم يعني استخدام منزلي
وياريت لو تاكدلي لاني وانا ببحث على النت قرات ان بداية تصنعها كان 98
معلش هتقل عليك قرات بردوة ان كان فيها مشكلة في الفتيس واتصلح بعد موديل 2002 فهل موديل السنة دية موجود بيه العيب ده
موديلات الــــ 406 من 97 حــتى 2006 (انا بكلم بالنسبة لمصر).
العربية كويسة بس طبعا هاتها مانوال لان الفتيس الاوتامتيك حتى فى الموديلات الجديدة من ال 406 فيه نفس المشكلة بس على خفيف.
بالنسبة للموديل 97 قطع غيارة متوفرة لانة الموتور نفس موتور 405 برستيج وهى عربية كويسة جدا

DR.AMER HASSAN
21-10-2011, 11:15 PM
باااااااااااشمهندس..... عندي كام سوال عشام مشروع تعديل كده..... ال 607 الموتور ال 3000 سي سي .... طولي ولا عرضي.... و يعمل كام بالجير بوكس بتاعه و الكباس و الضفيرة لو كان طولي....
الحاجة التانية... طقم الفرامل كامل... الاربع طنابير و الاربع سكاكين بتاع ال607 يعمل كام بردو
طولت عليك...
شكرا مقدما

hisam2010
23-10-2011, 08:52 PM
باااااااااااشمهندس..... عندي كام سوال عشام مشروع تعديل كده..... ال 607 الموتور ال 3000 سي سي .... طولي ولا عرضي.... و يعمل كام بالجير بوكس بتاعه و الكباس و الضفيرة لو كان طولي....
الحاجة التانية... طقم الفرامل كامل... الاربع طنابير و الاربع سكاكين بتاع ال607 يعمل كام بردو
طولت عليك...
شكرا مقدما
- جميع مواتير ال 607 موتور عرضى زى جميع موديلات بيجو العادية.
- مش عندى اى فكرة عن موضوع التعديل.
- تقريبا طقم تيل وطنابير أمامى وخلفى مش اقل من 5 الاف جنية

haderkhalaf
24-10-2011, 11:32 AM
في البداية احب اشكر ادارة مصر موتورز لاتاحة الفرصة للمحترم جدااااا المهندس / هيثم وانا عارف ان احنا كلنا تعبينه معانا بس ده قدره (( إن لله عباداً اختصهم بقضاء حوائج الناس،حببهم إلى الخير،وحبب الخير إليهم،هم الآمنون من عذاب الله يوم القيامة)) .
سؤال انا عندي بيجو 307SW 2007 وفيها نفس مشكلة النتشه احيانا بي الخيار الاول والثانى واحيانا قليلة جدااا في رجعة الغيار الاول والتانى برده ( وانا بضرب فرمل احيانا بحس بيها وهي بترجع الغيار من التانى الي الاول ) ومن رد حضرتك الشافي الوافي للزملاء فهمت ان ممكن يكون بلف الفيس .
هل ممكن اصبر علي الموضوع ده لحد ميعاد تغير الزيت مع العلم ان العداد عامل 73000 ك / م ولا لازم اغير زيت وبلوف بسرعة ؟ وهل لو صبرت شويه غي ضرر ممكن يبوظ حاجة تانيه وشكر وهل ممكن يكون النتشه دي في قعدة الفيس ؟ سؤال اخير عايز اعرف طريقة استخدام الامثل للفتيس يعنى مثل اقف علي D طويلاا زي ما بيحصل في اشارات المرور الي بتقعد اكثر من دقيقتين ؟ صح ام غلط وما ضرر ذلك
اعتذر للاطالة يا بشمهندس

haderkhalaf
24-10-2011, 03:57 PM
لو سمحت هو المفروض تغير زيت الفتيس علي كام كيلو ؟؟؟؟؟؟

hisam2010
24-10-2011, 10:56 PM
في البداية احب اشكر ادارة مصر موتورز لاتاحة الفرصة للمحترم جدااااا المهندس / هيثم وانا عارف ان احنا كلنا تعبينه معانا بس ده قدره (( إن لله عباداً اختصهم بقضاء حوائج الناس،حببهم إلى الخير،وحبب الخير إليهم،هم الآمنون من عذاب الله يوم القيامة)) .
سؤال انا عندي بيجو 307SW 2007 وفيها نفس مشكلة النتشه احيانا بي الخيار الاول والثانى واحيانا قليلة جدااا في رجعة الغيار الاول والتانى برده ( وانا بضرب فرمل احيانا بحس بيها وهي بترجع الغيار من التانى الي الاول ) ومن رد حضرتك الشافي الوافي للزملاء فهمت ان ممكن يكون بلف الفيس .
هل ممكن اصبر علي الموضوع ده لحد ميعاد تغير الزيت مع العلم ان العداد عامل 73000 ك / م ولا لازم اغير زيت وبلوف بسرعة ؟ وهل لو صبرت شويه غي ضرر ممكن يبوظ حاجة تانيه وشكر وهل ممكن يكون النتشه دي في قعدة الفيس ؟ سؤال اخير عايز اعرف طريقة استخدام الامثل للفتيس يعنى مثل اقف علي D طويلاا زي ما بيحصل في اشارات المرور الي بتقعد اكثر من دقيقتين ؟ صح ام غلط وما ضرر ذلك
اعتذر للاطالة يا بشمهندس

لو سمحت هو المفروض تغير زيت الفتيس علي كام كيلو ؟؟؟؟؟؟
أولا أشــكرك على كلامك الطيب وجزاك الله كلك خير وربنا يتقبل صالح أعمالنا ويستخدمنا فى الخير........
الفتيــس الأوتوماتيك لبيــجو 307 والــ 406.
الموضوع بأختصار أن فى مشكلة منتشرة وهى النتشة بين الغيار الأول والثانى وسعات بتيجى على فترات متباعدة أو متقاربة وسعات بتبقى على خفيف أو جامد....
وقلنا أن حل هذة المشكلة:- (طبعا لازم تروح مركز خدمة معتمد من بيجو )
1- انك أولا ترفع العربية وتشوف إذا كان فى تسريب زيت فتيس او لأ.. لو فى تسريب بتغير اويل سيلات فتيس لو مفيش نخش على الخطوة الثانية.
2- نحط السيارةعلى جهاز تشخيص الأعطال ونشوف ما إذا كان هناك عطل ما ونشوف ضغوط الزيت عالية ولا واطية ولا ايه بالظبط.
3- لو فى مشكلة فى ضغوط الزيت بنغير زيت فتيس وبلفين فتيس.

بالنسبة للنتشة الجامدة بتكون من الفتيس نفسو مش من قاعدة الفتيس والنتشة الجامدة طبعا لو انت سكت عليها بالتأكيد هتبوظلك القواعد وممكن نتحتاج سعتها إننا نفك الفتيس ونعملو طقم إصلاح (تكلفة عالية من 5 الى 10 الاف جنيه).
نيجى بقى للموضوع المهم ألا وهو تغير زيت الفتيس أمتــــــى؟؟؟؟؟!!!!
الغريب فى الموضوع أن بيجو فرنسا بتقول أن زيت فتيس العربيات دى مش بتغير نهائى الا فى حالة لو الفتيس اتكسر فى حادثة او ما شابه وبتقول كمان إن مستوى زيت الفتيس بيتعملو فحص كل 60 الف كيلو ولو نقص بيتزود ودة بردو لازم يكون عن طريق المركز المختص لان مفيش مقياس زيت تقدر تقيس بيه وليها طريقة معينة للقياس.
وخلاصة الكلام إنك تقريبا بمعدل كل 80 الف كيلو تقريبا تغير زيت الفتيس والبلفين.

haderkhalaf
25-10-2011, 12:01 PM
شكرا ليك يا بشمهندس / هيثم علي ردك الوافي السريع
ممكن اعرف تكلفتها كام تغير الزيت والبلوف وهل في مشكله في تغيرهم ( تغير بلوف الفبريكة ) وهل الموضع ده بيحتاج تنزيل الفيس ولا ايه وان شاء الله الوقت المتوقع لهذه العملية كلها قدايه تقريبااا
وجزاك الله خير الجزاء
:fun_36_3_11[1]:

hisam2010
25-10-2011, 09:59 PM
شكرا ليك يا بشمهندس / هيثم علي ردك الوافي السريع
ممكن اعرف تكلفتها كام تغير الزيت والبلوف وهل في مشكله في تغيرهم ( تغير بلوف الفبريكة ) وهل الموضع ده بيحتاج تنزيل الفيس ولا ايه وان شاء الله الوقت المتوقع لهذه العملية كلها قدايه تقريبااا
وجزاك الله خير الجزاء
:fun_36_3_11[1]:
- حوالى 2000 جنيه بالمصنعيه.
- لا يحتاج تنزيل الفتيس.
- حوالى ثلاث ساعات.

a7mdaly
29-10-2011, 10:13 PM
السلام عليكم
اولا مش عارف هل السؤال ده في مكانه الصحيح ولا لا ؟
ثانيا انا اعرف معلومات عن البيجو 305 من حيث قطع الغيار متوفرة ولا لا و اسعارها ايه يعني مثلا الكبالين بكام و المساعدين و الماتور بتاعها بكام لو استيراد
و ايهما افضل الفيات 128 و لا البيجو 305 و شكرا
و اسف لو السؤال مش في موقعه الصحيح

hisam2010
30-10-2011, 08:06 PM
السلام عليكم
اولا مش عارف هل السؤال ده في مكانه الصحيح ولا لا ؟
ثانيا انا اعرف معلومات عن البيجو 305 من حيث قطع الغيار متوفرة ولا لا و اسعارها ايه يعني مثلا الكبالين بكام و المساعدين و الماتور بتاعها بكام لو استيراد
و ايهما افضل الفيات 128 و لا البيجو 305 و شكرا
و اسف لو السؤال مش في موقعه الصحيح
قطع غيار ال305 متوفرة بس مش هتلاقى فى التوكيل عندنا لاننا بنهتم طبعا بالموديلات الجديدة بس طبعا هتلاقيها موجودة فى محلات قطع الغيار.
ومن وجهة نظرى ال 305 افضل بكتير من 128 بس هات 305 الطياره وليس الموديل القديم

magdy m.s
01-11-2011, 01:51 AM
:coptic_Thutmosis1S:لو سمحت يا باشمهندس/هيثم بالنسبة للسيارة 308sw اقل خلوص/مسافة بينها وبين الارض كام سنتيمتر - وهل هناك شكوي من العملاء بالنسبة للحك في المطبات - وبفرض انها هتحك في المطبات هل هناك ضرر علي السيارة وما هي ابعاد هذا الضرر- انا اسف ان كنت تقلت علي حضرتك بس انا بسافر الصعيد كثير والمطبات هناك صعيدية جدا - وجزاكم الله خيرا.ايه ياترى:fun_36_3_1[1]:ROSE4U:lvly:

hisam2010
02-11-2011, 10:33 PM
:coptic_Thutmosis1S:لو سمحت يا باشمهندس/هيثم بالنسبة للسيارة 308sw اقل خلوص/مسافة بينها وبين الارض كام سنتيمتر - وهل هناك شكوي من العملاء بالنسبة للحك في المطبات - وبفرض انها هتحك في المطبات هل هناك ضرر علي السيارة وما هي ابعاد هذا الضرر- انا اسف ان كنت تقلت علي حضرتك بس انا بسافر الصعيد كثير والمطبات هناك صعيدية جدا - وجزاكم الله خيرا.ايه ياترى:fun_36_3_1[1]:ROSE4U:lvly:
أنا دورت فى المستندات الفنية ملقتش اقل خلوص بس ممكن لما عربية تيجى اقيس عملى......
عامة العربية عالية ومفيش ابدا حد اشتكى من ان العربية واطية.
ولو فرضنا مثلا ان فى عربية واطية هتبقى المشكلة ان علبة الشكمان الخلفية هى الى هتحك فى المطبات وكمان العتب هيبوظ من تحت

magdy m.s
03-11-2011, 03:37 PM
أنا دورت فى المستندات الفنية ملقتش اقل خلوص بس ممكن لما عربية تيجى اقيس عملى......
عامة العربية عالية ومفيش ابدا حد اشتكى من ان العربية واطية.
ولو فرضنا مثلا ان فى عربية واطية هتبقى المشكلة ان علبة الشكمان الخلفية هى الى هتحك فى المطبات وكمان العتب هيبوظ من تحت
مهندس/هيثم- كل عام أنتم والاسرة الكريمة وجميع اعضاء المنتدي بخير بمناسبة عيد الاضحي المبارك اعاده الله عليكم والامة الاسلامية بالخير واليمن والبركات - وان شاء الله العام القادم نكون جميعا علي عرفات اللهم آمين.ROSE4U:Love:(بسم الله):10F925~165::fun_36_3_12[1]: <!-- / message -->

hisam2010
04-11-2011, 05:41 PM
مهندس/هيثم- كل عام أنتم والاسرة الكريمة وجميع اعضاء المنتدي بخير بمناسبة عيد الاضحي المبارك اعاده الله عليكم والامة الاسلامية بالخير واليمن والبركات - وان شاء الله العام القادم نكون جميعا علي عرفات اللهم آمين.ROSE4U:Love:(بسم الله):10F925~165::fun_36_3_12[1]: <!-- / message -->
وكل عام والأمة الأسلامية كلها بخير وتقبل الله منا صالح أعمالنا واللهم أرزقنا حجة الى بيتك العتيق

Mohamed ghaith
09-11-2011, 02:39 AM
عزيزي المهندس هيثم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وكل سنة وانت طيب ورزقك الله حج مبرور ان شاء الله وكل التقدير لمجهودكم الرائع والذي تساعد فيه الكثيريين *وسخر الله لك من *يساعدك وييسر عليك دائما
لي استفسارات مهمة فارجو منك مساعدتي قدر الامكان*
سيارتي 308 SW موديل 2010 وعندي عدة مشاكل فارجو ان تساعدني فيها
- انا مقيم بالرياض واشتريتها في اوائل الشتاء وعند دخول الصيف فوجئت بسماع صوت (تزيق) عند دوران البور استيرنج يمين وشمال *الصوت من الداخل اسمعه وانا جالس داخل السيارة وهذا ياتي بعد ارتفاع درجة حرارة التبلوه بسبب وقوف السيارة بالشمس فارتفاع درجة حرارة التبلوة يرفع حرارة الجزء الداخلي من البور استيرج فيوجد قطعة بلاستك (هذا استنتاج) تتمدد مع الحرارة فيصدر صوت احتكاك وتزييق عند دوران البوراستيرنج وسبب استنتاجي هو اختفاء الصوت عند المساء عندما لايوجد حرارة الشمس واشعتها علي تبلوه السيلرة . ويتجدد الصوت فقط عند ترك السيارة بالشمس .*
هذة المشكلة مستمرة من سنة والتوكيل هنا لم يفيدني في شئ غير تضييع الوقت والعبث باليرباج وفك وتركيب البوراستيرنج وصويره ومخاطبة كوالالمبور ومماطلة حتي اني استسلمت وزهقت*
فما تفسيرك لهذة المشكلة وكيف اتصرف*

- المشكلة الثانية وهي ان فجأة السيارة عند تشغيلها لم تستجب وعند عرضها علي التوكيل قالوا بطارية وغيروها وفوجئت عند ذهابي لاستلامها انهم وجدوا مشكله اخري ان السيارة لا تسير اكثر من ثلاثين كيلو ولا تأخذ عزم للسير والمشكلة قد تكون كبيرة ويجب ان اصبر ليقوموا بالتواصل مع (كوالمبور) وصبرت يومين وجائتني البشري ان سيارتي اتصلحت والمشكلة كانت مجرد قطعة صغيرة بالموتور تم تغيرها واستلمت السيارة بعد اسبوع جائتني هزه بالسيارة ثم رسالة وذهبت للتوكيل وقالوا بواجي فغيروا واستلمت السيارة وبعد اسبوع بدات المروحة تعمل لوحدها بعد سير السيارة لمسافات قليلة لاتتعدي الكيلو وحرارة المتور عادية علي النص وصبرت عليها اسبوعين والمروحة تعمل بشكل متكرر ولكن عشوائ يعني مرة تشتغل كل ثلاثة ايام وتتوقف فترة ثم فجأة تعود للدوران حتي ظهرت رسالة ولمية المتور نورت فذهبت للتوكيل ودخلت معهم في شد وجزب بسبب ضرورة مخاطبة ( كوالامبور) والوقت يمر ايام وايام ثم استلمت السيارة وبعد يومين اتكرر موضوع المروحة *وحتي اليوم يتكرر فماذا افعل ارجو ان تنصحني ماذا اطلب من التوكيل وما هي حقوقي والسيارة لازالت بالضمان حتي الان هل من حقي مثلا طلب تغيير الحساس الخاص بالمروحة كما ينصحني البعض ولا الموضوع كما يقول التوكيل ان هذا عيب (لحظي) يظهر لوجود شئ مرتبط بالعادم بالشكمان وله علاقة بالاكسوجين او ثاني اكسيد الكربون*
وهل الموضوع يضر السيارة لو استمر مع العلم ان السيلرة مشيا حتي الان بعد سنتين استعمال فقط 14000 كيلو فقط واعمل لها صيانة وتغير زيت كل ستة اشهر وبتكون ماشيه الفين كيلو تقريبا فقط

-اخر شئ واسف جدا جدا عل الاطالة (ولكن ردودك شجعتني لانك والله العظيم اول شخص اجده فاهم في الموضوع بهذا الشكل العلمي وهذا التواضع *لله وللناس)

اسمع من مدة عند اي مطب صناعي صوت تزيق او احتكاك حديد يصدر من عند العجلة الخلفية يسار صوت يصدر عند نزول السيارة من المطب (صرير) عند لحظة هز السيارة نتيجة طلوعها ونزولها من المطب الصناعي*

اسف علي الاطالة وارجو اهتمامك بالرد وخصوصا موضوع المروحة*
وكل عام وانت بخير وصحة وسعادة*

hisam2010
09-11-2011, 10:39 AM
عزيزي المهندس هيثم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وكل سنة وانت طيب ورزقك الله حج مبرور ان شاء الله وكل التقدير لمجهودكم الرائع والذي تساعد فيه الكثيريين *وسخر الله لك من *يساعدك وييسر عليك دائما
لي استفسارات مهمة فارجو منك مساعدتي قدر الامكان*
سيارتي 308 SW موديل 2010 وعندي عدة مشاكل فارجو ان تساعدني فيها
- انا مقيم بالرياض واشتريتها في اوائل الشتاء وعند دخول الصيف فوجئت بسماع صوت (تزيق) عند دوران البور استيرنج يمين وشمال *الصوت من الداخل اسمعه وانا جالس داخل السيارة وهذا ياتي بعد ارتفاع درجة حرارة التبلوه بسبب وقوف السيارة بالشمس فارتفاع درجة حرارة التبلوة يرفع حرارة الجزء الداخلي من البور استيرج فيوجد قطعة بلاستك (هذا استنتاج) تتمدد مع الحرارة فيصدر صوت احتكاك وتزييق عند دوران البوراستيرنج وسبب استنتاجي هو اختفاء الصوت عند المساء عندما لايوجد حرارة الشمس واشعتها علي تبلوه السيلرة . ويتجدد الصوت فقط عند ترك السيارة بالشمس .*
هذة المشكلة مستمرة من سنة والتوكيل هنا لم يفيدني في شئ غير تضييع الوقت والعبث باليرباج وفك وتركيب البوراستيرنج وصويره ومخاطبة كوالالمبور ومماطلة حتي اني استسلمت وزهقت*
فما تفسيرك لهذة المشكلة وكيف اتصرف*

- المشكلة الثانية وهي ان فجأة السيارة عند تشغيلها لم تستجب وعند عرضها علي التوكيل قالوا بطارية وغيروها وفوجئت عند ذهابي لاستلامها انهم وجدوا مشكله اخري ان السيارة لا تسير اكثر من ثلاثين كيلو ولا تأخذ عزم للسير والمشكلة قد تكون كبيرة ويجب ان اصبر ليقوموا بالتواصل مع (كوالمبور) وصبرت يومين وجائتني البشري ان سيارتي اتصلحت والمشكلة كانت مجرد قطعة صغيرة بالموتور تم تغيرها واستلمت السيارة بعد اسبوع جائتني هزه بالسيارة ثم رسالة وذهبت للتوكيل وقالوا بواجي فغيروا واستلمت السيارة وبعد اسبوع بدات المروحة تعمل لوحدها بعد سير السيارة لمسافات قليلة لاتتعدي الكيلو وحرارة المتور عادية علي النص وصبرت عليها اسبوعين والمروحة تعمل بشكل متكرر ولكن عشوائ يعني مرة تشتغل كل ثلاثة ايام وتتوقف فترة ثم فجأة تعود للدوران حتي ظهرت رسالة ولمية المتور نورت فذهبت للتوكيل ودخلت معهم في شد وجزب بسبب ضرورة مخاطبة ( كوالامبور) والوقت يمر ايام وايام ثم استلمت السيارة وبعد يومين اتكرر موضوع المروحة *وحتي اليوم يتكرر فماذا افعل ارجو ان تنصحني ماذا اطلب من التوكيل وما هي حقوقي والسيارة لازالت بالضمان حتي الان هل من حقي مثلا طلب تغيير الحساس الخاص بالمروحة كما ينصحني البعض ولا الموضوع كما يقول التوكيل ان هذا عيب (لحظي) يظهر لوجود شئ مرتبط بالعادم بالشكمان وله علاقة بالاكسوجين او ثاني اكسيد الكربون*
وهل الموضوع يضر السيارة لو استمر مع العلم ان السيلرة مشيا حتي الان بعد سنتين استعمال فقط 14000 كيلو فقط واعمل لها صيانة وتغير زيت كل ستة اشهر وبتكون ماشيه الفين كيلو تقريبا فقط

-اخر شئ واسف جدا جدا عل الاطالة (ولكن ردودك شجعتني لانك والله العظيم اول شخص اجده فاهم في الموضوع بهذا الشكل العلمي وهذا التواضع *لله وللناس)

اسمع من مدة عند اي مطب صناعي صوت تزيق او احتكاك حديد يصدر من عند العجلة الخلفية يسار صوت يصدر عند نزول السيارة من المطب (صرير) عند لحظة هز السيارة نتيجة طلوعها ونزولها من المطب الصناعي*

اسف علي الاطالة وارجو اهتمامك بالرد وخصوصا موضوع المروحة*
وكل عام وانت بخير وصحة وسعادة*
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.....وأشكرك على كلامتك المشجعة وربنا يتقبل منى ومنك إن شاء الله.
المشكلة الأولى:- (سماع صوت (تزيق) عند دوران البور)
مع العلم إن طلمبة الباور فى العربية دى كهرباء ومفيش اى صوت ميكانيكى ممكن يجى من دائرة الباور أعتقد ان الصوت ممكن يكون من قطمة الدريكسيون الى هى اخر جزءعند الدواسات (البدالات).....
هتعبك معايا شويه بص حاول خلى حد يحودلك الدريكسيون يمين وشمال وانزل انت عند دواسات البنزين والفرامل وشوف الصوت منين لو لقيتو من عند الدواسات تقوم مشحم القطمة اما لو غير كدة يبقى لازم تروح لمتخصص يسمع الصوت أثناء ظهوره.
المشكلة الثانية:- (السحب - البطارية - البوجيهات)
موضوع ان مره واحدة تلاقى العربية متسحبش فدة انا اكلمت فيه أكثر من مرة وبيطلع غالبا حاجة بسيطة فى دائرة ال VVT يإما فيوز أو فيشة الموتور الخلفى وحتى لو كانو غيرو البطاريه مش مشكلة كدة كدة البطاريات مش بتقعد أكثر من 1.5 فى الموديلات الجديدة وموضوع تغير البوجيهات النفروض بيتغيرو كل 30 او 40 الف كيلو.
المشكلة الثالثة:- (المروحة الأمامية)
لو حضرتك تقصد ان مرة واحدة وانت ماشى بتسمع صوت المروحة السرعة العالية فلازم مهندس (بيفهم:w6w2005041122053268) يخش بالجهاز ويعرف العيب هل من الرموحة نفسها ولا حساس الحراة ولا حساس ضغط الفريون ولا حساس الثرموستات ولا من الكنترول.
وطبعا انت ليك حق مطالبة الضمان فى قطع الغيار الكهربائية انك تغيرها على الضمان ودة لازم التوكيل عندك يخاطب كولالمبور.

- وعامة البيجو فى الخليج مش منتشرة اوى لذلك الواحد بيسمع حجات غريبة عن التوكيلات عندكو وغالبا المهندس الفنى بيبقى هندى ولا حاجة وبعدين ايه موضوع ان كل شوية يكلمو كولالمبور دة امال هما بيعملو ايه؟؟؟؟؟؟؟
وتمنياتى لك بالتوفيق وربنا معاك

sami shafik
09-11-2011, 10:52 AM
file:///C:/DOCUME%7E1/Shabrawy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-2.pngالسلام عليكم
معاكم المهندس/ هيثم من توكيل بيجو انطلاقا من مقولة خيركم أنفعكم للناس

الموضوع دة هيكون مخصص لاى استفســـار عن بيجو او ستروين (الاتنين انتاج ومصنع واحد PSA ) وانا هحاول طبعا اكون جاهز معاكم لاى سوال بعيدا عن اى فتى بدون علم واتمنى ان الموضوع يكون عملى ومفيد للناس
دى اول مشاركة ليا هنا فى المنتدى ويارب اكون عند ظنكم.

شكرا يا باشمهندس على مجهوداتك المفيده معنا في المنتدي
علي فكره انا معايا بيجو 605 اس ال موديل 94 في صوت عالي للموتور عند السرعه الخفيفه يختفي بعد التالت بثاع الشكمان قال لي ان فرن الشكمان فيه شرخ ،ده صح ممكن يكون السبب.
كمان فيه ان تانك البنزين فيه خبطه عامله تاثير على مؤشر اللوحه .
تنصحنى اعملهم فين و بكام . بصراحه خايف من التوكيل من اللي باسمعه .
اكون شاكر علي الرد و الاهتمام

hisam2010
09-11-2011, 11:12 AM
شكرا يا باشمهندس على مجهوداتك المفيده معنا في المنتدي
علي فكره انا معايا بيجو 605 اس ال موديل 94 في صوت عالي للموتور عند السرعه الخفيفه يختفي بعد التالت بثاع الشكمان قال لي ان فرن الشكمان فيه شرخ ،ده صح ممكن يكون السبب.
كمان فيه ان تانك البنزين فيه خبطه عامله تاثير على مؤشر اللوحه .
تنصحنى اعملهم فين و بكام . بصراحه خايف من التوكيل من اللي باسمعه .
اكون شاكر علي الرد و الاهتمام
كان عندنا قبل العيد عربية 605 كان الشكمان كلو عايز يتغير بس طبعا كان غالى جدا وكمان مكنش موجود.....
وعامة لو فيه شرخ فى الفرن طبعا يعمل صوت عالى فى الشكمان وكمان يأثر على سحب العربية فأنت ممكن تجيب الفرن أستيراد أفضلك وبردو تشوف ايه مشكلة التنك ولو عايز تغير تنك كامل بردو تجيبو إستيراد

DR.AMER HASSAN
09-11-2011, 11:32 AM
سلام عليكم جميعا... كل عام و اننتم بخير...ز كنت عايز اسال يا باش مهندس اذا كان في موتور v6 طولي للبيجو ..... يعني يركب للجر الخلفي..... و اذا موجود .... يعمل كام بالفتيس و الضفيرة

Mohamed ghaith
09-11-2011, 11:55 AM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.....وأشكرك على كلامتك المشجعة وربنا يتقبل منى ومنك إن شاء الله.
مع العلم إن طلمبة الباور فى العربية دى كهرباء ومفيش اى صوت ميكانيكى ممكن يجى من دائرة الباور أعتقد ان الصوت ممكن يكون من قطمة الدريكسيون الى هى اخر جزءعند الدواسات (البدالات).....
هتعبك معايا شويه بص حاول خلى حد يحودلك الدريكسيون يمين وشمال وانزل انت عند دواسات البنزين والفرامل وشوف الصوت منين لو لقيتو من عند الدواسات تقوم مشحم القطمة اما لو غير كدة يبقى لازم تروح لمتخصص يسمع الصوت أثناء ظهوره.
موضوع ان مره واحدة تلاقى العربية متسحبش فدة انا اكلمت فيه أكثر من مرة وبيطلع غالبا حاجة بسيطة فى دائرة ال VVT يإما فيوز أو فيشة الموتور الخلفى وحتى لو كانو غيرو البطاريه مش مشكلة كدة كدة البطاريات مش بتقعد أكثر من 1.5 فى الموديلات الجديدة وموضوع تغير البوجيهات النفروض بيتغيرو كل 30 او 40 الف كيلو.
لو حضرتك تقصد ان مرة واحدة وانت ماشى بتسمع صوت المروحة السرعة العالية فلازم مهندس (بيفهم:w6w2005041122053268) يخش بالجهاز ويعرف العيب هل من الرموحة نفسها ولا حساس الحراة ولا حساس ضغط الفريون ولا حساس الثرموستات ولا من الكنترول.
وطبعا انت ليك حق مطالبة الضمان فى قطع الغيار الكهربائية انك تغيرها على الضمان ودة لازم التوكيل عندك يخاطب كولالمبور.

- وعامة البيجو فى الخليج مش منتشرة اوى لذلك الواحد بيسمع حجات غريبة عن التوكيلات عندكو وغالبا المهندس الفنى بيبقى هندى ولا حاجة وبعدين ايه موضوع ان كل شوية يكلمو كولالمبور دة امال هما بيعملو ايه؟؟؟؟؟؟؟

شكرا لاهتمامك السريع والله ياباش مهندس بدون مجاملة او نفاق ردورك وتعاونك وشرحك لتفاصيل دقيقة فنية جعلتني ارتاح لعربيتي بعد ما كنت ناوي ابيع بخسارة كبيرة فقط للالغاز التي لا تفسر لي مشاكلي مع العربية وحسستني اني إتورط في اختيار البيجو فادعو الله تعالي في ايامه المباركة ان يسخر لك من يفك كربك وسخر لك من يعنيك علي مشاكل الدنيا كبيرها وصغيرها

المشكلة الاولي من ملاحظتي الصوت يصدر من الدريكسيون نفسه عند ارتفاع درجة حرارة المكان بسبب الشمس وليس حرارة موتور ثم يتنهي نهائيا عند برودة المكان بعد غياب الشمس او وضع العربية بجراج مثلا

مشكلة المروحة : من متابعتي للتوكيل شهور عدة هما بيوصلوا الكمبيوتر وتقريبا كما يقولون بيجدوا الجهاز سجل اوقات دوران المروحة فيقوموا بعمل مسح لهذه الاعطال الكترونيا فقط بالكمبيوتر ويقولون هذا عيب (لحظي) وان المروحة تعمل لارتفاع نسبة العادم بالشكمان عن النسب المحددة لثاني اكسيد الكربون

حتي لا اطيل واضيع وقتك انا كنت باحاول ان تدلني لو نظريا عن مكان وسبب العيب علشان اذهب لهم واطلب تغيرة فيفهموا اني فاهم فقط ويهتموا
المروحة تعمل فجأة وان اسير بالعربية وبيكون الجو غير حار وانا مش مشغل المكيف وساعات علي سرعة بطيئة او متوسطة
لان المروحة تعمل احيانا مع المكيف وهذا باعتبره عادي ولا يلفت نظري ولكن الملفت دورنها بدون مكيف وبدون ارتفاع درجة حرارة الموتور وعند ايقاف العربية وسحب المفتاح منها تظل المروحة تعمل عدة دقائق ثم تنطفي

اخر سؤال هل ممكن التواصل معك تليفونيا ؟؟؟؟

hisam2010
09-11-2011, 02:14 PM
سلام عليكم جميعا... كل عام و اننتم بخير...ز كنت عايز اسال يا باش مهندس اذا كان في موتور v6 طولي للبيجو ..... يعني يركب للجر الخلفي..... و اذا موجود .... يعمل كام بالفتيس و الضفيرة
لا يوجد....... الى موجود V6 عرضى فى ال 607
ملحوظة:
مش شرط لو المحرك راكب بالطول يبقى الجر خلفى ممكن يكون جر أمامى.

hisam2010
09-11-2011, 02:16 PM
شكرا لاهتمامك السريع والله ياباش مهندس بدون مجاملة او نفاق ردورك وتعاونك وشرحك لتفاصيل دقيقة فنية جعلتني ارتاح لعربيتي بعد ما كنت ناوي ابيع بخسارة كبيرة فقط للالغاز التي لا تفسر لي مشاكلي مع العربية وحسستني اني إتورط في اختيار البيجو فادعو الله تعالي في ايامه المباركة ان يسخر لك من يفك كربك وسخر لك من يعنيك علي مشاكل الدنيا كبيرها وصغيرها

المشكلة الاولي من ملاحظتي الصوت يصدر من الدريكسيون نفسه عند ارتفاع درجة حرارة المكان بسبب الشمس وليس حرارة موتور ثم يتنهي نهائيا عند برودة المكان بعد غياب الشمس او وضع العربية بجراج مثلا

مشكلة المروحة : من متابعتي للتوكيل شهور عدة هما بيوصلوا الكمبيوتر وتقريبا كما يقولون بيجدوا الجهاز سجل اوقات دوران المروحة فيقوموا بعمل مسح لهذه الاعطال الكترونيا فقط بالكمبيوتر ويقولون هذا عيب (لحظي) وان المروحة تعمل لارتفاع نسبة العادم بالشكمان عن النسب المحددة لثاني اكسيد الكربون

حتي لا اطيل واضيع وقتك انا كنت باحاول ان تدلني لو نظريا عن مكان وسبب العيب علشان اذهب لهم واطلب تغيرة فيفهموا اني فاهم فقط ويهتموا
المروحة تعمل فجأة وان اسير بالعربية وبيكون الجو غير حار وانا مش مشغل المكيف وساعات علي سرعة بطيئة او متوسطة
لان المروحة تعمل احيانا مع المكيف وهذا باعتبره عادي ولا يلفت نظري ولكن الملفت دورنها بدون مكيف وبدون ارتفاع درجة حرارة الموتور وعند ايقاف العربية وسحب المفتاح منها تظل المروحة تعمل عدة دقائق ثم تنطفي

اخر سؤال هل ممكن التواصل معك تليفونيا ؟؟؟؟
اه ممكن حضرتك تتصل عليا وإن شاء الله نوصل لحل وكان فى أخ مصرى من البحرين كان عندو مشكلة وكلمنا التوكيل والحمد لله وصلنا لحل المشكلة

Ahmed_pcm
13-11-2011, 11:34 AM
ايه رايك لو الواحد عايز يختار بين ستروين سى4 جراند بيكاسو ولا بيجو 5008
يختار مين فيهم
شكرا

hisam2010
13-11-2011, 08:17 PM
ايه رايك لو الواحد عايز يختار بين ستروين سى4 جراند بيكاسو ولا بيجو 5008
يختار مين فيهم
شكرا
5008 وعامة البيجو والستروين واحد بس الاختلاف فى الشكل الخارجى والداخلى ...... وده يرجع لأختيار العميل يعنى انا مثلا أحيانا بفضل شكل الستروين عن البيجو

dr.cureman
13-11-2011, 08:54 PM

الموضوع دة هيكون مخصص لاى استفســـار عن بيجو او ستروين (الاتنين انتاج ومصنع واحد PSA ) وانا هحاول طبعا اكون جاهز معاكم لاى سوال بعيدا عن اى فتى بدون علم واتمنى ان الموضوع يكون عملى ومفيد للناس

شكرا يا بشمهندس علي محاوله مساعده الناس انا عايز اعرف كل حاجه عن بيجو 306 لو مفيهاش تقل عليك ميرسي:070104~242:

hisam2010
15-11-2011, 11:10 PM
شكرا يا بشمهندس علي محاوله مساعده الناس انا عايز اعرف كل حاجه عن بيجو 306 لو مفيهاش تقل عليك ميرسي:070104~242:
والله ال 306 مشفتهاش غير مرة واحدة فى التوكيل ممكن حضرتك تسأل ناس أكثر منى قدما فى مجال البيجو

frafisho
16-11-2011, 12:48 AM
السلام عليكم يا بشمهندس عندي ليك طلب ورجاء ... أنا عندي عربيه 307 2006 خليجي لما أجيب الدركسيون بجيب أخره ، أو العربيه بلف بيها كتير

الدركسيون بيقفش:shwt: ويتقل جاااااامد وساعات يكرر كده ويقطع ؟؟؟

ممكن المشكله تكون فين التوكيل قالي علبة بور ومش عارف إيه ب 6000 جنيه ؟؟؟؟ :fun_36_1_30[1]::fun_36_1_30[1]::fun_36_1_30[1]:

hisam2010
16-11-2011, 12:45 PM
السلام عليكم يا بشمهندس عندي ليك طلب ورجاء ... أنا عندي عربيه 307 2006 خليجي لما أجيب الدركسيون بجيب أخره ، أو العربيه بلف بيها كتير

الدركسيون بيقفش:shwt: ويتقل جاااااامد وساعات يكرر كده ويقطع ؟؟؟

ممكن المشكله تكون فين التوكيل قالي علبة بور ومش عارف إيه ب 6000 جنيه ؟؟؟؟ :fun_36_1_30[1]::fun_36_1_30[1]::fun_36_1_30[1]:
مشكلة الباور فى الــــ 307
(طبعا لازم هتروح لمركز خدمة بيجو معتمد)

أولا:-
الكهربائى هيبص على الفيوز العمومى الى بيدى كهرباء الى طلمبة الباور الكهربائية
ولو الفيوز دة فيه مشكلة بيتغير او بيت علبة الفيوزات بيتصلح.
ثانيا:-
لو الفيوز سيم يبقى العيب فى كنترول طلمبة الباور ودى ممكن توديها عند بتاع الكترونيات سيارات وممكن يصلحهالك او تغيرها كلها ودى تمنها حوالى 5000 الاف جنيه

frafisho
16-11-2011, 03:02 PM
شكراااااااااااااااااااااا جدا جدا جدا لحضرتك والله يعني بتحرجنا بزوقك

م\محمد الوكيل
17-11-2011, 11:04 PM

لو سمحت يا بشمهندس انا معايا بيجو 406 اوتوماتيك موديل 2003

من كام يوم كده

حطيت بنزين في بنزينة اي كلام بعدها بيوم تقريبا

لما بقيت اقف في اشارة ولا حاجة وابقى جايب الفتيس ع D العربية بتقعد تترج جامد وعداد rbm بيتحرك بسرعة من 0-1 واحيانا بتفصل
فصلت تقريبا معايا 10 مرات في اليوم ده كل اما اقف في اشارة

بس لما بدورها تاني بتدور من اول مرة مش بتقطع يعني

وظهر عندي في الطابلوه صورة المتور وقريت عنها انها بتبقى مشكلة في المحرك او انبعاث البنزين

ودلوقتي الحمد لله العربية ماشية حلو ومش بتفصل تاني ومش بتقطع

بس انا قلقان ليكون حاجة واسيبها كده ولا اعملها فحص ولا خلاص ما دام ماشية اسيبها تمشي

واحيانا لما ببقى ماشي في طريق زحمة اووي يعني اقف في طريق ساعة ولا اتنين كده بلاقي عصاية الفتيس سخنة بصورة ملفته هي والهاند والجزء ده كله

فكده ليهم علاقة ببعض ولا لا

عشان مش عايز اروح لميكانيكي يقلي كلام مش فاهمه

ملحوظة يا بشمهندس : انا الشكمان عندي عايز علبة بس انا لاحم كده لغاية ما اشتري

وهححط لحضرتك صورة من الصورة اللي ظهرت في التابلوه

http://www.**********.net/Nile/212212-a.html

ظهرت عندي الصورة رقم 34 بتاعة المحرك

hisam2010
18-11-2011, 09:08 PM

لو سمحت يا بشمهندس انا معايا بيجو 406 اوتوماتيك موديل 2003

من كام يوم كده

حطيت بنزين في بنزينة اي كلام بعدها بيوم تقريبا

لما بقيت اقف في اشارة ولا حاجة وابقى جايب الفتيس ع D العربية بتقعد تترج جامد وعداد rbm بيتحرك بسرعة من 0-1 واحيانا بتفصل
فصلت تقريبا معايا 10 مرات في اليوم ده كل اما اقف في اشارة

بس لما بدورها تاني بتدور من اول مرة مش بتقطع يعني

وظهر عندي في الطابلوه صورة المتور وقريت عنها انها بتبقى مشكلة في المحرك او انبعاث البنزين

ودلوقتي الحمد لله العربية ماشية حلو ومش بتفصل تاني ومش بتقطع

بس انا قلقان ليكون حاجة واسيبها كده ولا اعملها فحص ولا خلاص ما دام ماشية اسيبها تمشي

واحيانا لما ببقى ماشي في طريق زحمة اووي يعني اقف في طريق ساعة ولا اتنين كده بلاقي عصاية الفتيس سخنة بصورة ملفته هي والهاند والجزء ده كله

فكده ليهم علاقة ببعض ولا لا

عشان مش عايز اروح لميكانيكي يقلي كلام مش فاهمه

ملحوظة يا بشمهندس : انا الشكمان عندي عايز علبة بس انا لاحم كده لغاية ما اشتري

وهححط لحضرتك صورة من الصورة اللي ظهرت في التابلوه

http://www.**********.net/Nile/212212-a.html

ظهرت عندي الصورة رقم 34 بتاعة المحرك
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته......
1- اللمبة الى ظهرت فى التابلوه عند حضرتك دى معناها ان فى مشكلة فى منظومة حقن الوقود للمحرك...ومشكلة الى RPM الى بينزل ويطلع دى ..لازم تنظف بوابة الحقن وتشوف انت اخر مرة غيرت بوجيهات امتى لانها بتغيير كل 20 لو 30 الف كيلو متر وتحط العربية على جهاز تشخيص الأعطال علشان تمسح الأعطال وبالمرة تتطمن على عربيتك.
2- مشكلة سخونية عصاه الفتيس وعصاه فرامل اليد دى سببها ثقب فى الشكمان اسفل عصاه الفتيس .... فلو عندك العلبه الوسطانيه للشكمان فيها مشكلة غيرها فورا

magdy m.s
26-11-2011, 09:13 PM
بـــلد المنـــشأ:- فرنــسا.
الوزن الإجمالى:-
مانوال >>>>>> 1922 كيلو جرام
أوتوماتيك >>>>> 1948 كيلو جرام

:shyy:YAKHBR:08A742~169:ايه ياترى:4:ايه ياترى السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - هل معني ذلك ان السيارة من الوكيل المصري تختلف عن السيارة من الخليج فيما يتعلق ب بلد المنشأ !؟ أرجو التوضيح وجزاك الله خيرا.واذا كان الامر كذلك فما هي الفروق الاخري:GROWIN~12::balloons71::GROWIN~12:

hisam2010
27-11-2011, 06:53 PM
:shyy:YAKHBR:08A742~169:ايه ياترى:4:ايه ياترى السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - هل معني ذلك ان السيارة من الوكيل المصري تختلف عن السيارة من الخليج فيما يتعلق ب بلد المنشأ !؟ أرجو التوضيح وجزاك الله خيرا.واذا كان الامر كذلك فما هي الفروق الاخري:GROWIN~12::balloons71::GROWIN~12:
لا طبعا بلد المنشأ واحد ولكن الى بيختلف بعض مواصفات السيارة وبالذات فى قدرة كباس التكييف لان الجو فى الخليج بيبقى رطوبة عالية عن مصر

magdy m.s
28-11-2011, 12:25 AM
لا طبعا بلد المنشأ واحد ولكن الى بيختلف بعض مواصفات السيارة وبالذات فى قدرة كباس التكييف لان الجو فى الخليج بيبقى رطوبة عالية عن مصر
:shyy::shyy:ايه ياترىايه ياترىأنا اسف يا باشمهندس اذا كنت بتقل عليك - بس انا مش قادر افهم كيف ان بلد المنشا واحد وحضرتك قلت في المشاركة الاولي ان بلد المنشأ فرنسا - في حين في المشاركة الثانية تم الافادة بالاتي ((وبعدين ايه موضوع ان كل شوية يكلمو كولالمبور دة امال هما بيعملو ايه؟؟؟؟؟؟؟))
وكوالالمبور (http://www.google.com.eg/url?sa=t&rct=j&q=%D9%83%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%85 %D8%A8%D9%88%D8%B1&source=web&cd=1&sqi=2&ved=0CDQQFjAA&url=http%3A%2F%2Far.wikipedia.org%2Fwiki%2F%25D9%2 583%25D9%2588%25D8%25A7%25D9%2584%25D8%25A7%25D9%2 584%25D9%2585%25D8%25A8%25D9%2588%25D8%25B1&ei=xcTSTov2NfCN4gSY95ky&usg=AFQjCNFlXReX1P42Zl8oaW__geQqB7XMnw) عاصمة ماليزيا بما يفهم منه ان بلد المنشا هنا هي ماليزيا - ومن هنا حصل اللبس عندي - المهم عندي السيارة بيتم تقفيلها في اي بلد؟؟ واذا كانت فرنسا فما دخل كوالالمبور في الموضوع - وجزاك الله خيرا.:THE_PR~18:شكر وتقديرROSE4U

hisam2010
28-11-2011, 05:52 AM
:shyy::shyy:ايه ياترىايه ياترىأنا اسف يا باشمهندس اذا كنت بتقل عليك - بس انا مش قادر افهم كيف ان بلد المنشا واحد وحضرتك قلت في المشاركة الاولي ان بلد المنشأ فرنسا - في حين في المشاركة الثانية تم الافادة بالاتي ((وبعدين ايه موضوع ان كل شوية يكلمو كولالمبور دة امال هما بيعملو ايه؟؟؟؟؟؟؟))
وكوالالمبور (http://www.google.com.eg/url?sa=t&rct=j&q=%D9%83%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%85 %D8%A8%D9%88%D8%B1&source=web&cd=1&sqi=2&ved=0CDQQFjAA&url=http%3A%2F%2Far.wikipedia.org%2Fwiki%2F%25D9%2 583%25D9%2588%25D8%25A7%25D9%2584%25D8%25A7%25D9%2 584%25D9%2585%25D8%25A8%25D9%2588%25D8%25B1&ei=xcTSTov2NfCN4gSY95ky&usg=AFQjCNFlXReX1P42Zl8oaW__geQqB7XMnw) عاصمة ماليزيا بما يفهم منه ان بلد المنشا هنا هي ماليزيا - ومن هنا حصل اللبس عندي - المهم عندي السيارة بيتم تقفيلها في اي بلد؟؟ واذا كانت فرنسا فما دخل كوالالمبور في الموضوع - وجزاك الله خيرا.:THE_PR~18:شكر وتقديرROSE4U
بلد المنشأ واحد وهو فرنسا.....
ولكن المحطة الأولى فى المساعدات الفنية هى كولالمبور

magdy m.s
29-11-2011, 02:07 AM
بلد المنشأ واحد وهو فرنسا.....
ولكن المحطة الأولى فى المساعدات الفنية هى كولالمبور
:GROWIN~12::GROWIN~12::GROWIN~12::GROWIN~12::GROWI N~12: جزاكم الله خيرا:wave2W21::wave2W21:

ahmed_zamalek7
30-11-2011, 10:16 PM
انا عندى السماعه الورا السواق بتدى زنه لما بعلى صوت base رغم ان ده تسجيلها الاصلى مش جايب تسجيل من بره فياترى هلقى الاصليه بتعتها وبكام ولا مفيش وهتبقى استيراد ؟

seleem3
30-11-2011, 11:36 PM
ارجو معرفة سعر شكمان استثمارى لسياره بيجو 504 (ال) صالون وسعر العلبه الخلفيه مع سعر تركيب الشكمان مع سعر تركيب العلبه الخلفيه فقط وهل فيه انواع من الشكمان الاستثمارى ولا كله نوع واحد وسعر واحد ارجو الرد بسرعه لان انا نازل بكره اشتريه

hisam2010
02-12-2011, 04:56 PM
انا عندى السماعه الورا السواق بتدى زنه لما بعلى صوت base رغم ان ده تسجيلها الاصلى مش جايب تسجيل من بره فياترى هلقى الاصليه بتعتها وبكام ولا مفيش وهتبقى استيراد ؟
مش عندى سماعات..........

sayed aly
04-12-2011, 10:30 PM
عزيزى المهندس هيثم الرجاء الافاده حيث انني اريد شراء بيجو 308 موديل 2008وعمله53 الف كيلو ماهو السعر المتوقع لهذا الموديل وهل هناك اي عيوب شائعه تتعلق بهذا الموديل وما المطلوب الكشف علية للتاكد من جودة السيارة ROSE4U

M.TONSY
04-12-2011, 11:40 PM
ROSE4UROSE4U

hisam2010
06-12-2011, 11:28 PM
عزيزى المهندس هيثم الرجاء الافاده حيث انني اريد شراء بيجو 308 موديل 2008وعمله53 الف كيلو ماهو السعر المتوقع لهذا الموديل وهل هناك اي عيوب شائعه تتعلق بهذا الموديل وما المطلوب الكشف علية للتاكد من جودة السيارة ROSE4U
ال 308 كويسة جدا ومفهاش اى مشاكل ولا عيوب بس أبعد عن المواتير التربو.....
السعر تقريبا 105 الى 120 الف حسب الحالة ..........
وأهم حاجة تبص على كفاءة المحرك وتكشف بجهاز تشخيص الأعطال على جميع كمبيوتر السيارة

KHSIRAG
12-12-2011, 09:49 AM
5008 وعامة البيجو والستروين واحد بس الاختلاف فى الشكل الخارجى والداخلى ...... وده يرجع لأختيار العميل يعنى انا مثلا أحيانا بفضل شكل الستروين عن البيجو
انا معاك تماما ان شكل ال 5008 اجمل كتير من الجراند بيكاسو بس سؤال يا باشمهندس عن البيجو 5008 هل هتنزل في مصر قريبا والمتوقع سعرها يكون كام - هي نزلت هنا في السعودية الاستاندرد ب 84 ألف ريال وعلى حسبتي بعد الجمارك ممكن تقف بحوالي 220 - 225 ألف والفول ب 93 ألف ريال يعني تعمل حوالي 240 إلى 245 ألف وعاملين عليها ضمان 5 سنوات أو مليون كيلو متر (طبعا دعاية محدش بيجيب مليون كيلو في خمس سنين) فإيه رأيك أجيبها من السعودية بالقسط وتقعد معايا السنتين تلاتة اللي فاضلينلي في السعودية واخدها وانا نازل والا انتظر لما اجيبها من الوكيل في مصر لما تنزل - سؤال مهم جدا لو اخدتها من هنا ممكن اعملها صيانة عادي في الوكيل والا لا - والسؤال الاخر انا قريت لحضرتك تعليق على ال 308 بتقول للسائل بس ابعد عن مواتير التيربو طيب ما هو ال 5008 وال جراند بيكاسو نازلين 1600 تيربو 156 حصان فإيه رأيك اتشجع في ال 5008 الاستاندارد والا خليني في 308 اس دبلو واجيبلها كرسيين وانا نازل واللي نعرفه احسن من اللي منعرفوش رغم طبعا فارق الحجم والشكل وكل حاجة بين الاتنين
في انتظار ردك وجزاك الله خيرا على تعبك في هذا البوست الرائع

hisam2010
13-12-2011, 10:28 PM
انا معاك تماما ان شكل ال 5008 اجمل كتير من الجراند بيكاسو بس سؤال يا باشمهندس عن البيجو 5008 هل هتنزل في مصر قريبا والمتوقع سعرها يكون كام - هي نزلت هنا في السعودية الاستاندرد ب 84 ألف ريال وعلى حسبتي بعد الجمارك ممكن تقف بحوالي 220 - 225 ألف والفول ب 93 ألف ريال يعني تعمل حوالي 240 إلى 245 ألف وعاملين عليها ضمان 5 سنوات أو مليون كيلو متر (طبعا دعاية محدش بيجيب مليون كيلو في خمس سنين) فإيه رأيك أجيبها من السعودية بالقسط وتقعد معايا السنتين تلاتة اللي فاضلينلي في السعودية واخدها وانا نازل والا انتظر لما اجيبها من الوكيل في مصر لما تنزل - سؤال مهم جدا لو اخدتها من هنا ممكن اعملها صيانة عادي في الوكيل والا لا - والسؤال الاخر انا قريت لحضرتك تعليق على ال 308 بتقول للسائل بس ابعد عن مواتير التيربو طيب ما هو ال 5008 وال جراند بيكاسو نازلين 1600 تيربو 156 حصان فإيه رأيك اتشجع في ال 5008 الاستاندارد والا خليني في 308 اس دبلو واجيبلها كرسيين وانا نازل واللي نعرفه احسن من اللي منعرفوش رغم طبعا فارق الحجم والشكل وكل حاجة بين الاتنين
في انتظار ردك وجزاك الله خيرا على تعبك في هذا البوست الرائع
الــــــــــــــ5008

الأسعار:-
من المفترض إنها تنزل مصر إن شاء الله السنة الجاية وبالنسبة للأسعار (تخمين) هتكون زى ما حضرتك قولت.
الضمان & الصيانة:-
دلوقتى الضمان سارى فى جميع الدول بغض النظر انت شاريها منين... يعنى مبقاش زى زمان فى تفرقة عنصرية ويقولك ملهاش ضمان عندنا علشان دى خليجى وطبعا الصيانات تعملها عادى جدا فى مصر.
الشراء:-
ده شئ يرجعلك انت... وطبعا بيبقى فى فرق بين مواصفات السيارة الخلبجى والمصرى زى مثلا قدرة كباس التكييف وهكذا..... بس لو اشترتها من الخليج هتضيف الى سعرها تكالييف الشحن والجمارك والحجات دى اعتقد انها تكاليف مرتفعة!!!!!.
المحــــرك التـــربو:-
انا عانيت كتير من التربو فى ال 308 وال 407 بسبب عدم توافر قطع الغيار ولو موجودة بتبقى تكلفتها عاليه بس لغاية دلوقتى مفيش أى مشاكل فى ال3008 التربو فى مصر.
فى النهاية انا طبعا بفضل ال 5008 عن ال 308

KHSIRAG
14-12-2011, 05:04 AM
الــــــــــــــ5008

من المفترض إنها تنزل مصر إن شاء الله السنة الجاية وبالنسبة للأسعار (تخمين) هتكون زى ما حضرتك قولت.
دلوقتى الضمان سارى فى جميع الدول بغض النظر انت شاريها منين... يعنى مبقاش زى زمان فى تفرقة عنصرية ويقولك ملهاش ضمان عندنا علشان دى خليجى وطبعا الصيانات تعملها عادى جدا فى مصر.
ده شئ يرجعلك انت... وطبعا بيبقى فى فرق بين مواصفات السيارة الخلبجى والمصرى زى مثلا قدرة كباس التكييف وهكذا..... بس لو اشترتها من الخليج هتضيف الى سعرها تكالييف الشحن والجمارك والحجات دى اعتقد انها تكاليف مرتفعة!!!!!.
انا عانيت كتير من التربو فى ال 308 وال 407 بسبب عدم توافر قطع الغيار ولو موجودة بتبقى تكلفتها عاليه بس لغاية دلوقتى مفيش أى مشاكل فى ال3008 التربو فى مصر.

جزاك الله خيرا على ردك المرتب والواضح وكده الصورة بالنسبة لي اتضحت وقررت على ال 5008 بإذن الله بس يا ريت تستحملني شوية لو ممكن مزيد من التفاصيل عن موضوع فارق المواصفات بين الخليجي والمصري وموضوع كباس التكييف ده يعني معنى كده إن الخليجي أفضل والا ايه أنا مفهمتش - الموضوع ده هيساعدني كتير في القرار من هنا أو من مصر - جزاك الله خيرا وبارك فيك

sayed aly
14-12-2011, 07:25 AM
ال 308 كويسة جدا ومفهاش اى مشاكل ولا عيوب بس أبعد عن المواتير التربو.....
السعر تقريبا 105 الى 120 الف حسب الحالة ..........
وأهم حاجة تبص على كفاءة المحرك وتكشف بجهاز تشخيص الأعطال على جميع كمبيوتر السيارة
السيارة الحمد للة خليجى بدون تربو وماشية زى الفل فرق كبير بينها وبين السيراتو اللى كانت معايا بس انا حاسس ان الدريكسيون مش ثابت مع السرعات العالية بالرغم ان انا عملت ترصيص يعنى مثلا ان كنت بسيب الدريكسيون فى السيراتو على سرعة 150 والعربية بتكون ثابتة بس حبيت اجرب على طريق السخنة لقيتها بتحدف منى ولازم اكون ماسك الدريكسيون على طول علشان اظبط الحدفة دية هل دة طبيعى فى ال308 والا لازم اعمل حاجة تانية وشكرا على الايضاح

hisam2010
14-12-2011, 08:02 PM
جزاك الله خيرا على ردك المرتب والواضح وكده الصورة بالنسبة لي اتضحت وقررت على ال 5008 بإذن الله بس يا ريت تستحملني شوية لو ممكن مزيد من التفاصيل عن موضوع فارق المواصفات بين الخليجي والمصري وموضوع كباس التكييف ده يعني معنى كده إن الخليجي أفضل والا ايه أنا مفهمتش - الموضوع ده هيساعدني كتير في القرار من هنا أو من مصر - جزاك الله خيرا وبارك فيك
جزانا وإيـــاكم........اخى الكريم
التكييف للمواصفات الخليجية يبقى احسن علشان طبعا الجو بيبقى رطوبة وحر اكتر من مصر.

hisam2010
14-12-2011, 08:06 PM
السيارة الحمد للة خليجى بدون تربو وماشية زى الفل فرق كبير بينها وبين السيراتو اللى كانت معايا بس انا حاسس ان الدريكسيون مش ثابت مع السرعات العالية بالرغم ان انا عملت ترصيص يعنى مثلا ان كنت بسيب الدريكسيون فى السيراتو على سرعة 150 والعربية بتكون ثابتة بس حبيت اجرب على طريق السخنة لقيتها بتحدف منى ولازم اكون ماسك الدريكسيون على طول علشان اظبط الحدفة دية هل دة طبيعى فى ال308 والا لازم اعمل حاجة تانية وشكرا على الايضاح
أولا لو حالة العربية كويسة ومش عاملة كيلو متر كتير وكمان مفهاش تربو انصحك تشتريها وبالنسبة لموضوع الحدفة اول حاجة المفروض تعملها انك تظبط زوايا مش ترصيص.

moutaz_osly
18-12-2011, 06:57 PM
السلام عليكم
عندي بيجو ايراني 206 موديل 2006 محتاج لي جهاز كمبيوتر للمكنة وما عرفت رقمة رقم الشاسي vf32akfwu81703996 وهل هو موجود عند الوكيل وكم سعرة
ولكم الشكر الجزيل

hisam2010
18-12-2011, 07:17 PM
السلام عليكم
عندي بيجو ايراني 206 موديل 2006 محتاج لي جهاز كمبيوتر للمكنة وما عرفت رقمة رقم الشاسي vf32akfwu81703996 وهل هو موجود عند الوكيل وكم سعرة
ولكم الشكر الجزيل
وعليكم السلام.....
رقم الشاسيه خطـــــأ يرجى أعاده كتابته والتأكد مرة أخرى من صحته:THUMBS~220:

moutaz_osly
18-12-2011, 08:23 PM
وعليكم السلام.....
رقم الشاسيه خطـــــأ يرجى أعاده كتابته والتأكد مرة أخرى من صحته:THUMBS~220:
تشكر علي الرد طيب من اين احصل علي رقم الشاسي في العربة الايرانية

moutaz_osly
18-12-2011, 08:46 PM
السلام عليكم
عندي بيجو ايراني 206 موديل 2006 محتاج لي جهاز كمبيوتر للمكنة وما عرفت رقمة رقم الشاسي vf32akwu81703996 وهل هو موجود عند الوكيل وكم سعرة

hisam2010
18-12-2011, 09:22 PM
تشكر علي الرد طيب من اين احصل علي رقم الشاسي في العربة الايرانية
من على الزجاج الأمامى للسيارة امام الدريكسيون مباشرة... بس لازم تكون واقف من بره السيارة.

moutaz_osly
18-12-2011, 09:42 PM
من على الزجاج الأمامى للسيارة امام الدريكسيون مباشرة... بس لازم تكون واقف من بره السيارة.
الارقام الموجودة 10855989

hisam2010
18-12-2011, 11:04 PM
الارقام الموجودة 10855989
خلى حد يكون بيعرف فى بيجو يجبلك رقم الشاسية المكون من 17 رقم

moutaz_osly
18-12-2011, 11:19 PM
خلى حد يكون بيعرف فى بيجو يجبلك رقم الشاسية المكون من 17 رقم
دا بيجو ايراني ودا الرقم الموجود خلف الدركسون وتحت الزجاج الامامي

sayed aly
20-12-2011, 09:39 AM
أولا لو حالة العربية كويسة ومش عاملة كيلو متر كتير وكمان مفهاش تربو انصحك تشتريها وبالنسبة لموضوع الحدفة اول حاجة المفروض تعملها انك تظبط زوايا مش ترصيص.
م/هيثم السيارة تم تغيير كمبرسور التكييف من قبل وللاسف الكمبرسور اللي فيها مش اصلى ومحتاج اغيرة علشان بدا يصدر صوت عالى مع وجود حكة فى السير الواصل بالموتور ممكن اعرف سعرة فى التوكيل بكام ولو فى منة استيراد نظيف ولا لا والسيارة مش تربو علشان لو فية مواصفات معينة لية

hisam2010
20-12-2011, 07:36 PM
م/هيثم السيارة تم تغيير كمبرسور التكييف من قبل وللاسف الكمبرسور اللي فيها مش اصلى ومحتاج اغيرة علشان بدا يصدر صوت عالى مع وجود حكة فى السير الواصل بالموتور ممكن اعرف سعرة فى التوكيل بكام ولو فى منة استيراد نظيف ولا لا والسيارة مش تربو علشان لو فية مواصفات معينة لية
كمبروسور ال 308 فى التوكيل بحوالى 5800 جنيه مصرى من غير ضريبة المبيعات.....اما بالنسبة للإستيراد فلا أعلم ممكن تسأل فى الحرفين أو الوكالة

ahmed1_com
27-12-2011, 12:02 AM
انا لسه جايب بيجو 307 sw بانوراما وكنت عايز اعرف شوية حجات

1 الجلد بتاع البابين الى ورا والشنطه متكلين ومتقطعين فا ياترى بيتغيرو ازاى وكمان ده طقم بيجى على بعضو وسعرو كام وممكن الاقى بره ولا لا

2-عندى فى باب واخد خبطه الزجاج بتاعو بيعلق نزل وبيجى يطلع بيقف عند حته معينه جيت افك فرش الباب عشان تقريبا المكنه مزنوقه معرفتش افك الفرش كنت عايز اعرف طريقة فك فرش الباب الى ورا

3- طلعت علامة الطرمبه والعربيه مكنتش مظبوطه مع العلم انى عمى مغير الطرمبه لسه جديد بس هى عملتها مره واحد بس لكن معملتش معايا تانى ومظبوطه دلوقتى وتمام هلى فى مشكله كده

4- فى صوت بسيط جدا فى العفشه مع المطبات ده ممكن يكون محتاجه تربيط او اى حاجه

5- كنت عايز اعرف من حضرتك ايه رايك فى العربيه دى انا العربيه ماشيه 78 الف كيلو بانواما كامله فيها خبطه فى الباب الخلفى بس لكن فابريكه بالكامل متغير ليها كل السيور والدينمو والطرمبه مفهش غير شوية الحجات الى قلت لحضرتك عليها فا يه رايك فيها وتعملها كام
<hr style="color:#AEAEAE; background-color:#AEAEAE" size="1">

ahmed1_com
28-12-2011, 06:21 PM
وكمان مشكلة الفتيس دى انا عندى فعلان ساعات مش كتير بيحصل نتشه خفيفه بين الاول والتانى بس معنديش اى رسايل فى الكمبيوتر والعربيه كويسه مفهاش اى حاجه وكمان انا اقدر اعرف زيت الفتيس ده منين وحضرتك خوفتنى بكلامك على الفتيس ده من العربيه فا يارت الفتيس ده ممكن يبوظ على كام كيلو وتكلفة تغير زيت الفتيس والبلف الى حضرتك بتقول عليه قد ايه ولو غيرتهم العمر الافتراضى بتاع الفتيس حيبقى قد ايه

hisam2010
31-12-2011, 12:33 PM
انا لسه جايب بيجو 307 sw بانوراما وكنت عايز اعرف شوية حجات

1 الجلد بتاع البابين الى ورا والشنطه متكلين ومتقطعين فا ياترى بيتغيرو ازاى وكمان ده طقم بيجى على بعضو وسعرو كام وممكن الاقى بره ولا لا

2-عندى فى باب واخد خبطه الزجاج بتاعو بيعلق نزل وبيجى يطلع بيقف عند حته معينه جيت افك فرش الباب عشان تقريبا المكنه مزنوقه معرفتش افك الفرش كنت عايز اعرف طريقة فك فرش الباب الى ورا

3- طلعت علامة الطرمبه والعربيه مكنتش مظبوطه مع العلم انى عمى مغير الطرمبه لسه جديد بس هى عملتها مره واحد بس لكن معملتش معايا تانى ومظبوطه دلوقتى وتمام هلى فى مشكله كده

4- فى صوت بسيط جدا فى العفشه مع المطبات ده ممكن يكون محتاجه تربيط او اى حاجه

5- كنت عايز اعرف من حضرتك ايه رايك فى العربيه دى انا العربيه ماشيه 78 الف كيلو بانواما كامله فيها خبطه فى الباب الخلفى بس لكن فابريكه بالكامل متغير ليها كل السيور والدينمو والطرمبه مفهش غير شوية الحجات الى قلت لحضرتك عليها فا يه رايك فيها وتعملها كام
<hr style="color: rgb(174, 174, 174); background-color: rgb(174, 174, 174);" size="1">

وكمان مشكلة الفتيس دى انا عندى فعلان ساعات مش كتير بيحصل نتشه خفيفه بين الاول والتانى بس معنديش اى رسايل فى الكمبيوتر والعربيه كويسه مفهاش اى حاجه وكمان انا اقدر اعرف زيت الفتيس ده منين وحضرتك خوفتنى بكلامك على الفتيس ده من العربيه فا يارت الفتيس ده ممكن يبوظ على كام كيلو وتكلفة تغير زيت الفتيس والبلف الى حضرتك بتقول عليه قد ايه ولو غيرتهم العمر الافتراضى بتاع الفتيس حيبقى قد ايه
اولا:- أعتذر عن تأخرى فى الرد.

1- بالنسبة لفرش الأبواب ممكن تروح لسروجى وممكن تجبها نودهالك المصنع أفضل وبيعملك الى انت عايزو سواء كان باب واحد او الابواب كلها وانت تختار اللون والفرش.
2- بالنسبة لتفوير فرش الباب علشان تطلع ماكينة الزجاج لازم حضرتك تشرفنا واحنا نعملهالك ( شغل سمكرة وكهربائى).
3- بالنسبة للعلامة الى بتظهر معاك فى التابلوة ملهاش اى علاقة بطلمبة البنزين دى لازم جهاز تشخيص الاعطال هو الى يحدد ايه المشكلة بالظبط وبعد كدة تسمح جميع الاعطال المسجلة.
4- لازم اكشف العفشة. ( طبعا زى ما حضرتك عارف فى حجات كتير مينفعش الواحد يشخصها من بعيد لبعيد لازم الواحد يشوف العربية ويجربها)
5- سعرها فى السوق من 70 الف الى 85 الف على حسب حالتها .
6- بانسبة للفتيس غالبا بيبقى عايز شيانة تغير زيت وبلفين وتكلفتهم حوالى 1800 جنية

الزعيم2
01-01-2012, 08:26 PM
السلام عليكم استاذ هيثم:12EA7A~153::CONGRA~238:
انا اشتريت 305 /1979 يوم الجمعه الى فات
العربيه مشاء الله شكله حلو ونضيفه بس انا خبرتى قليله وعايز احافظ عليها اعمل ايه, اخلى بالى من ايه هوالمفروض ان اغير زيت الماتور ولا ايه ؟
وزيت الفتيس والميه وكل الكلام ده انا مش بعرف غير اسوق بس فياريت حضرتك تقولى ابتدى ازاى وشاكر جدا http://masrmotors.com/vb/images/smilies/08da300846c84943ae1bcc17eb182e30.gif:010104~171:

thelostlove45
03-01-2012, 05:05 PM
م.هيثم انا عندي مشكلة في عربية بيجو 307 موديل 2005 ,في الفتيس الاوتوماتك عند الرجوع من الـ 4 لل 3 بيرجع تقريبا علي سرعة 50 وبيحصل شدة كده في العربية , كأن العجل مسك وفك تاني في أقل من ثانية أرجوا الافادة .. وانا لسه مغير 4 لتر من الزيت , وكشفت علي ضغوط البلفات قالولى تمام.
والمفروض امتى اغير ال 6 لتر زيت والمصفاة ؟

Ahmed_pcm
07-01-2012, 09:24 AM
الــــــــــــــ5008

انا بحثت فى الموضوع هو الموتور واحد والشاسيه تقريبا قريب من بعضه مع ان لقيت فى تعليقات بتشتكى من نظام التعليق فى السيتروين الجرانت بيكاسو ياريت لو عندك فكره هل فى مشكله فى نظام التعليق فى السيتروين
بالنسبه للشكل الخارجى اظن ان راى شخصى وبالنسبه للشكل الداخلى هو فى امكانيات اكتر فى السيتروين بس لو عندك فكره فى اى مشاكل فنيه فى السيتروين بخصوص ان فى خصائص الكترونيه كتير فى الداخل وفى عجله القياده ومبدل السرعه الالكترونى
واخيرا هل موضوع الضمان ان لو الواحد اشترى عربيه من دوله تانيه يقدر يتابع فى توكيل مصر ولو فى مشكله التوكيل يصلحها على حسابه لو لسه فى فتره الضمان ولا ايه
وشكرا

hisam2010
07-01-2012, 09:37 AM
م.هيثم انا عندي مشكلة في عربية بيجو 307 موديل 2005 ,في الفتيس الاوتوماتك عند الرجوع من الـ 4 لل 3 بيرجع تقريبا علي سرعة 50 وبيحصل شدة كده في العربية , كأن العجل مسك وفك تاني في أقل من ثانية أرجوا الافادة .. وانا لسه مغير 4 لتر من الزيت , وكشفت علي ضغوط البلفات قالولى تمام.
والمفروض امتى اغير ال 6 لتر زيت والمصفاة ؟
مشكلة الشدة فى تسقيط الغيارات الاوتوماتيك عند التهدئة.... لازم يتفك الفتيس ويتعملو طقم اصلاح كامل.
وبالنسبة لغيار زيت الفتيس كلو بيتغير مع طقم اصلاح الفتيس فقط ولكن يتم تزويدة فقط كل 60 الف كيلو

thelostlove45
08-01-2012, 12:25 AM
مشكلة الشدة فى تسقيط الغيارات الاوتوماتيك عند التهدئة.... لازم يتفك الفتيس ويتعملو طقم اصلاح كامل.
وبالنسبة لغيار زيت الفتيس كلو بيتغير مع طقم اصلاح الفتيس فقط ولكن يتم تزويدة فقط كل 60 الف كيلو

حلو جداً الكلام ده هيتكلف في حدود كام مع العلم ان البلفين تمام هل لازم اعير الزيت كله تانى مع اني مغير 4 لتر من شهر تقريباً ؟

وجزاك الله كل خير علي اهتمامك :)

hisam2010
08-01-2012, 07:31 PM
حلو جداً الكلام ده هيتكلف في حدود كام مع العلم ان البلفين تمام هل لازم اعير الزيت كله تانى مع اني مغير 4 لتر من شهر تقريباً ؟

وجزاك الله كل خير علي اهتمامك :)
طقم إصــلاح الفتيس مينفعش احسب تكلفتو قبل ما افك الفتيس ويتفور علشان اعرف ايه الى بايظ بالظبط يس غالبا التكلفة مش بتعدى 8 الاف جنيه

a7med3aziz
10-01-2012, 09:47 PM
انا زهقت خلاص وطلع روحي من موضوع سخونة العربية دهhttp://www.masrmotors.com/vb/images/smilies/36_5_11%5B1%5D.gif و نفسي بس حد يقولي العيب فين او اودي العربية فين عشان اعرف .. مع العلم انا لسة جايب رادياتير جديد ولسة عامل جوان والعربية مش بتاكل مية ولا زيت بس بتطلع عادم خفيف احيانا

واخر حاجة معلش هو ايه نظام وجيه اباظة في الكشف والتصليح والفلوس و كدة
وشكرا مقدما للي هيرد :) :)

اه العربية 405 موديل 94

hisam2010
12-01-2012, 11:04 PM
انا زهقت خلاص وطلع روحي من موضوع سخونة العربية دهhttp://www.masrmotors.com/vb/images/smilies/36_5_11%5B1%5D.gif و نفسي بس حد يقولي العيب فين او اودي العربية فين عشان اعرف .. مع العلم انا لسة جايب رادياتير جديد ولسة عامل جوان والعربية مش بتاكل مية ولا زيت بس بتطلع عادم خفيف احيانا

واخر حاجة معلش هو ايه نظام وجيه اباظة في الكشف والتصليح والفلوس و كدة
وشكرا مقدما للي هيرد :) :)

اه العربية 405 موديل 94
مشكلة سخونية السيارة من المشاكل السهلة جدا والصعبة جدا فى نفس الوقت وده على حسب خبرة الميكانيكى وطريقة كشفه على دائرة التبريد...
ولو حضرتك عايز تشرفنا فى مركز بيجو الجيزة او فى اى فرع من فروع وجيه أباظة تشرف..
ولو حضرتك هتكشف وتصلح على حسب الشغل الى تم فى العربية وسيبك من الى يقولك التوكيل غالى جرب وبعد كدة احكم

haderkhalaf
19-01-2012, 09:55 AM
العربية 307 sw 2007 بتنزل زيت الباور في الارض من عند خزنة الدركسيون من نصف السياره بالظبط مش عارف ازاي ومش عارف اتصرف ازاي وممكن يكون ايه ده مع العلم ان محدش لعب فيها خالص غير تغير بيض داخلي وخارجي وظبط زوايا
المشكلة انى مش عارف احطلها زيت ايه ولا اجيبه منين لانه تقريبا لونه فاتح
ولا احط اي زيت بور وخلاص
الحقنى يا بشمهندس

hisam2010
19-01-2012, 06:47 PM
العربية 307 sw 2007 بتنزل زيت الباور في الارض من عند خزنة الدركسيون من نصف السياره بالظبط مش عارف ازاي ومش عارف اتصرف ازاي وممكن يكون ايه ده مع العلم ان محدش لعب فيها خالص غير تغير بيض داخلي وخارجي وظبط زوايا
المشكلة انى مش عارف احطلها زيت ايه ولا اجيبه منين لانه تقريبا لونه فاتح
ولا احط اي زيت بور وخلاص
الحقنى يا بشمهندس
غالبا ممكن تلاقى خرطوم علبة الدريكسيون اتفك او اتقطع المهم حاليا حط زيت باور كهرباء (أمريكى) لونه بيبقى ابيض فاتح لغاية لما تلاقى ميكانيكى يشوفلك التسريب منين بالظبط ويعالجو وبعد كدة هتشترى من التوكيل زيت باور كهرباء الاصلى علشان الطلمبة متبظش وخلى بالك لان الطلمبة غاليه جدا بحوالى 4000 جنية

Ahmed_pcm
22-01-2012, 08:28 AM
انا بحثت فى الموضوع هو الموتور واحد والشاسيه تقريبا قريب من بعضه مع ان لقيت فى تعليقات بتشتكى من نظام التعليق فى السيتروين الجرانت بيكاسو ياريت لو عندك فكره هل فى مشكله فى نظام التعليق فى السيتروين
بالنسبه للشكل الخارجى اظن ان راى شخصى وبالنسبه للشكل الداخلى هو فى امكانيات اكتر فى السيتروين بس لو عندك فكره فى اى مشاكل فنيه فى السيتروين بخصوص ان فى خصائص الكترونيه كتير فى الداخل وفى عجله القياده ومبدل السرعه الالكترونى
واخيرا هل موضوع الضمان ان لو الواحد اشترى عربيه من دوله تانيه يقدر يتابع فى توكيل مصر ولو فى مشكله التوكيل يصلحها على حسابه لو لسه فى فتره الضمان ولا ايه
وشكرا
السلام عليكم برجاء الافاده على استفساراتى لو امكن وشكرا

haderkhalaf
22-01-2012, 08:36 AM
غالبا ممكن تلاقى خرطوم علبة الدريكسيون اتفك او اتقطع المهم حاليا حط زيت باور كهرباء (أمريكى) لونه بيبقى ابيض فاتح لغاية لما تلاقى ميكانيكى يشوفلك التسريب منين بالظبط ويعالجو وبعد كدة هتشترى من التوكيل زيت باور كهرباء الاصلى علشان الطلمبة متبظش وخلى بالك لان الطلمبة غاليه جدا بحوالى 4000 جنية
الف شكر يا بشمهندس هيثم انا جبت البارت كود بتاع الزيت رقم 9730/a5 من التوكيل وزوت منه بس كان لونه احمر مش ابيض خالص مش عارف ايه الصح

haderkhalaf
22-01-2012, 09:23 AM
حصلت عندي مشكلة تانيه مش عارف ايه الموضوع بظبط
لقيت زيت ابيض خفيف نازل من الفتيس بينقط نقطه من بين الفتيس والمتور ونقطه من علبه كدا مربوطه باربع مسامير مش عارف ده ايه
وفي حاجة غريبة جدااااا بتحصل مره تنقط ويوم متنقطش خالص
وهل كدا يبقي لازم الفتيس يتفك ولا ايه لحسن انا بقلق من حوار فك الفتيس دا يا بشمهندس

hisam2010
22-01-2012, 09:12 PM
الف شكر يا بشمهندس هيثم انا جبت البارت كود بتاع الزيت رقم 9730/a5 من التوكيل وزوت منه بس كان لونه احمر مش ابيض خالص مش عارف ايه الصح
بالفعل هو رقم علبة الزيت مظبووط بس مش هنختلف على لون الزيت المهم ان الزيت هو الاصلى بتاع الطلمبة:286:

haderkhalaf
24-01-2012, 07:42 AM
بالفعل هو رقم علبة الزيت مظبووط بس مش هنختلف على لون الزيت المهم ان الزيت هو الاصلى بتاع الطلمبة:286:
صلت عندي مشكلة تانيه مش عارف ايه الموضوع بظبط
لقيت زيت ابيض خفيف نازل من الفتيس بينقط نقطه من بين الفتيس والمتور ونقطه من علبه كدا مربوطه باربع مسامير مش عارف ده ايه
وهل كدا يبقي لازم الفتيس يتفك ولا ايه لحسن انا بقلق من حوار فك الفتيس دا يا بشمهندس

hisam2010
24-01-2012, 07:30 PM
صلت عندي مشكلة تانيه مش عارف ايه الموضوع بظبط
غريبة زيت ابيض ازى؟؟؟؟؟؟
عامة لو المكان الى انت بتقولو صح غالبا هيكون من اويل سيل الكرنك الخلفى ودة لازم ينزلو فتيس لكن مش هيتفور مش تقلق ولو من الفتيس نفسو يبقى الفتيس عايز طقم اويل سيلات

Karim.karim
26-01-2012, 01:42 AM
I have peugeot 307 cc coupe cabriolet 2007 and i want to sell it, fully loaded , highline
Thx :)

Karim.karim
26-01-2012, 01:43 AM

I have peugeot 307 cc , coupe cabriolet 2007 , fully loaded , highline , red colour and i want to sell it
Thx:)

haderkhalaf
26-01-2012, 07:25 AM
غريبة زيت ابيض ازى؟؟؟؟؟؟
عامة لو المكان الى انت بتقولو صح غالبا هيكون من اويل سيل الكرنك الخلفى ودة لازم ينزلو فتيس لكن مش هيتفور مش تقلق ولو من الفتيس نفسو يبقى الفتيس عايز طقم اويل سيلات
شكرايا بشمهندس ربنا يستر

ahmed_zamalek7
28-01-2012, 05:57 PM
والنبى انا عايز اعرف نظام صيانه ال 60 الف للبيجو 307 sw مو 2007 ايه الهيتغير وهيتعمل ايه وهتكلف كام ؟ وجزاك الله كل خير

hisam2010
28-01-2012, 07:20 PM
I have peugeot 307 cc coupe cabriolet 2007 and i want to sell it, fully loaded , highline
Thx :)
الموضوع مخصص للأسئلة والإستفسارات وللأسف مليش فى عملية البيع والتسويق

hisam2010
28-01-2012, 07:26 PM
والنبى انا عايز اعرف نظام صيانه ال 60 الف للبيجو 307 sw مو 2007 ايه الهيتغير وهيتعمل ايه وهتكلف كام ؟ وجزاك الله كل خير
صيانة ال60 الف
استبدال زيت وفلتر زيت وطقم بوجيهات وفلتر البنزين وفلتر الهواء
مع الكشف على الفرامل أمامى وخلفى وكشف على مستويات السوائل والزيوت وبالأخص زيت الفتيس......
بالأضافة الى تغير سير الكاتينة وسير المجموعة ولو عايز تستنى على السيور 10 الاف كيلو تانى مش مشكلة
بالنسبة للتكلفة من 1500 الى 3000 على حسب حالة الفرامل وبلى شداد السيور

ahmed_zamalek7
29-01-2012, 12:04 AM
صيانة ال60 الف
استبدال زيت وفلتر زيت وطقم بوجيهات وفلتر البنزين وفلتر الهواء
مع الكشف على الفرامل أمامى وخلفى وكشف على مستويات السوائل والزيوت وبالأخص زيت الفتيس......
بالأضافة الى تغير سير الكاتينة وسير المجموعة ولو عايز تستنى على السيور 10 الاف كيلو تانى مش مشكلة
بالنسبة للتكلفة من 1500 الى 3000 على حسب حالة الفرامل وبلى شداد السيور

الف شكر يا بشمهندس

mf_813
31-01-2012, 01:39 PM
لو سمحت يا باشمهندس / انا عندى عربية 205 1984 ماتور 1400 و كانت عاملة حادثة و التابلوه اتكسر من ضمن الحجات ، انا قرأت ان ممكن يركب عليها تابلوه 106 ، كنت عايز اعرف ينفع ولا لا و هينفع اشغل عداد ال rpm عليها ولا لا ،،،
و شكرا لحضرتك

hisam2010
31-01-2012, 09:07 PM
لو سمحت يا باشمهندس / انا عندى عربية 205 1984 ماتور 1400 و كانت عاملة حادثة و التابلوه اتكسر من ضمن الحجات ، انا قرأت ان ممكن يركب عليها تابلوه 106 ، كنت عايز اعرف ينفع ولا لا و هينفع اشغل عداد ال rpm عليها ولا لا ،،،
و شكرا لحضرتك

لا أعلـــــــم

tihab
01-02-2012, 11:08 PM
السلام عليكم بسأل عن البيجو 505 استيشن !!
=========
أنا ملاحظ إن العربية دي سعرها مستعمل غالي أوي
من 65000 الى 75000 !! طبعا الي حالتها ممتازة !!
هي تستاهل ولا لأ ؟؟
قطع غيارها متوفره .. يعني الي يشتريها هتعيش معاه ولا هيدوخ معاها ؟
يعني يتدفع فيها فلوس ولا قلتها أحسن ؟؟
==========================
الف شكر

Karim.karim
05-02-2012, 01:00 AM
http://www.masrmotors.com/vb/album.php?albumid=430

علاء عصام
06-02-2012, 12:38 PM
السلام عليكم ياهندسة
كنت من حوالى 6 شهور سالت حضرتك على موضوع النتشة اللى موجوده فى العربية عندى بيجو 307 2007 وحضرتك قولتلى نغير زيت الفتيس +البلوف وغيرتها فعلا بس الدبة دى لسه موجوده ايه العمل ياريت تقولى الحل.
وياريت كمان تقولى لو حبيت ابيع العربية على الحال ده ممكن تجيب كام او اطلب فيها كام فى السوق وشكرا

Karim.karim
07-02-2012, 02:46 AM
Ya pasha , al ftes da 3eb fi al peugeot kolo w da 3adi fi al natsha aly ben al n2la 1 w 2
Bs anta t3'yrlha zet ftes original
1litre =160 l.e
W hya bta5od 3.5 litre
W al blof al original , al atnen b 900 l.e
W b3d kda tda5lha 3la al gehaz tmsa7 al error bta3 al ftes lw kan byzhrlak 7aga feeh
Wlw 7abet tb3ha hya t3mlha 65000-75000 7sb al 7ala w al 3dad

hisam2010
07-02-2012, 01:14 PM
السلام عليكم ياهندسة
كنت من حوالى 6 شهور سالت حضرتك على موضوع النتشة اللى موجوده فى العربية عندى بيجو 307 2007 وحضرتك قولتلى نغير زيت الفتيس +البلوف وغيرتها فعلا بس الدبة دى لسه موجوده ايه العمل ياريت تقولى الحل.
وياريت كمان تقولى لو حبيت ابيع العربية على الحال ده ممكن تجيب كام او اطلب فيها كام فى السوق وشكرا
أولا
لازم تخش بجهاز تشخيص الاعطال على السيارة علشان تعرف النتشة ممكن تكون من ايه

ثانيا
موضوع انك تبيع العربية على الوضع دة اعتقد انه هيخسرك

hisam2010
07-02-2012, 01:17 PM
السلام عليكم بسأل عن البيجو 505 استيشن !!
=========
أنا ملاحظ إن العربية دي سعرها مستعمل غالي أوي
من 65000 الى 75000 !! طبعا الي حالتها ممتازة !!
هي تستاهل ولا لأ ؟؟
قطع غيارها متوفره .. يعني الي يشتريها هتعيش معاه ولا هيدوخ معاها ؟
يعني يتدفع فيها فلوس ولا قلتها أحسن ؟؟
==========================
الف شكر
اكيد تجيب عربية زيرو أحســـن وبالنسبة لقطع الغيار متوفرة وكل حاجة

frafisho
17-02-2012, 05:18 AM
السلام عليكم يا بشمهندس أخبار حضرتك إيه يارب تكون بخير ... معلش أزعج حضرتك بسؤال أنا عندي 307 موديل 2006 كله عندي كان تمام من أسبوع كده لاحظت إن صوت الماتور عالي جدا جدا بشكل ملحوظ لما أشد بيها وعداد ال rpm عالي عند 2.8 وساعات 3 وهي لسه عالتالت بعد كده ينزل بس صوت الماتور بيفضل عالي جدا ... يا ترى إيه المشكله

ثانيا وأنا بلف شمال أسمع تكتكه كده غاريبه من نحية الكاوتش هل ده ممكن يكون كابلن
؟؟؟؟؟؟

ولحضرتك جزيل الشكر

hisam2010
19-02-2012, 10:10 AM
السلام عليكم يا بشمهندس أخبار حضرتك إيه يارب تكون بخير ... معلش أزعج حضرتك بسؤال أنا عندي 307 موديل 2006 كله عندي كان تمام من أسبوع كده لاحظت إن صوت الماتور عالي جدا جدا بشكل ملحوظ لما أشد بيها وعداد ال rpm عالي عند 2.8 وساعات 3 وهي لسه عالتالت بعد كده ينزل بس صوت الماتور بيفضل عالي جدا ... يا ترى إيه المشكله

ثانيا وأنا بلف شمال أسمع تكتكه كده غاريبه من نحية الكاوتش هل ده ممكن يكون كابلن
؟؟؟؟؟؟

ولحضرتك جزيل الشكر
وعليكم الســلام ورحمة الله وبركاته..... الحمــد لله تمــام.
بالنسبة لصوت المحرك العالى أول حــاجة حضرتك تعملها تكشف على مستوى زيت المحرك ولو بقالو أكثر من سنة غيرو .
بالنسبة للتكتكه ممكن تكون كبالن او بطاحات

eng_sam_85
21-02-2012, 10:19 AM
انا هشترى 307 SW انهاردة و هى عاملة 20000 كم فعايز اعرف سعرها فى رانج كام و اية اللى ممكن اعملة قبل ما اشترى..شكرا مقدما يا باشمهندس

hisam2010
23-02-2012, 05:22 PM
انا هشترى 307 SW انهاردة و هى عاملة 20000 كم فعايز اعرف سعرها فى رانج كام و اية اللى ممكن اعملة قبل ما اشترى..شكرا مقدما يا باشمهندس
من 70 الى 85 الف جنيه على حسب حالتها وعلى حسب البائع والمشترى

amradels
23-02-2012, 10:40 PM
من 70 الى 85 الف جنيه على حسب حالتها وعلى حسب البائع والمشترى
اولا احب اشكر حضرتك بجد على الموضوع الهايل ده وبجد ربنا يجازيك بيه خير يارب.:Wkiss5:
المهم يا هندسه محسوبك اول مره يشترى عربيه وطبعا بعد حيرة السنين فى قدامى عربيه بيجو 308 مو 2008 عامله تقريبا 60000كم وتانى فئه بعد الهاى لاين اوتوماتيك (ستيب ترونيك) وصاحبها بيقول كاوتش وبطاريه جديده ورخصه حتى شهر 7/2012

المهم طبعا انا خبرتى فى العربيات زيرو وكمان بدور على عربيه عائليه والعربيه دى عجبانى جدا بس الكل بيخوفنى من البيجو فى قطع الغيار اللى غاليه نار ونظام كمبيوتر الاعطال اللى بيجبرك تروح التوكيل وتكع:010105~332:

طبعا انا استفدت كتير بعد ما قريت الموضوع الرائع بتاع حضرتك وجذبنى اكتر للبيجو بس عندى شوية اسئله وارجو انى اجد رد عند حضرتك:
اولا العربيه على المواصفات دى تعملها فى حدود كام
لما اروح اعاينها اخد بالى من ايه وايه اللى ممكن يكون مطلوب صيانه ليها دلوقتى فى 60 الف كيلو ويتكلف كام
ثالثا: انا شغلى فى شرم الشيخ لو العربيه حصل لها حاجه هلاقى مركز خدمه معتمد فى شرم ولا لا؟؟
رابعا هل العربيه مناسبه هنا علما بان الحراره بتوصل فوق الخمسين فى الصيف ولا ايه
اسف جدا على الاطاله يا هندسه ويارب الاقى عند حضرتك الرد الشافى4BY4

hisam2010
26-02-2012, 11:12 AM
اولا احب اشكر حضرتك بجد على الموضوع الهايل ده وبجد ربنا يجازيك بيه خير يارب.:Wkiss5:
المهم يا هندسه محسوبك اول مره يشترى عربيه وطبعا بعد حيرة السنين فى قدامى عربيه بيجو 308 مو 2008 عامله تقريبا 60000كم وتانى فئه بعد الهاى لاين اوتوماتيك (ستيب ترونيك) وصاحبها بيقول كاوتش وبطاريه جديده ورخصه حتى شهر 7/2012

المهم طبعا انا خبرتى فى العربيات زيرو وكمان بدور على عربيه عائليه والعربيه دى عجبانى جدا بس الكل بيخوفنى من البيجو فى قطع الغيار اللى غاليه نار ونظام كمبيوتر الاعطال اللى بيجبرك تروح التوكيل وتكع:010105~332:

طبعا انا استفدت كتير بعد ما قريت الموضوع الرائع بتاع حضرتك وجذبنى اكتر للبيجو بس عندى شوية اسئله وارجو انى اجد رد عند حضرتك:
اولا العربيه على المواصفات دى تعملها فى حدود كام
لما اروح اعاينها اخد بالى من ايه وايه اللى ممكن يكون مطلوب صيانه ليها دلوقتى فى 60 الف كيلو ويتكلف كام
ثالثا: انا شغلى فى شرم الشيخ لو العربيه حصل لها حاجه هلاقى مركز خدمه معتمد فى شرم ولا لا؟؟
رابعا هل العربيه مناسبه هنا علما بان الحراره بتوصل فوق الخمسين فى الصيف ولا ايه
اسف جدا على الاطاله يا هندسه ويارب الاقى عند حضرتك الرد الشافى4BY4
بالنسبة لسعر السيارة الى حضرتك بتتكلم عنها من 80 الى 90 الف جنيه.
أهم حاجة تبص عليها حالة المحرك وحالة الفتيس الاوتوماتيك وما اذا كان السيارة بها حادثة او اى صدمة فى الشاسيهات ولازم تسئل صاحب السيارة ايه الصيانات الى هو عملها زى البوجيهات سير المجموعة الفلاتر والحجات دى
وبالنسبة لصيانة ال60 الف كيلو ممكن تخشلها فى حوالى 3000 جنيه
ثالثا:-
لا يوجد اى مركز خدمة معتمد فى شرم الشيخ ... بس فى مركز صيانة لصديق اعرفو هناك .
رابعا:-
اه طبعا السيارة مناسبة لجميع الاجواء وخاصة انها كمان بتنزل فى الخليج.

amradels
26-02-2012, 09:24 PM
طبعا انا شاكر جدا لذوق حضرتك وردك السريع :CONGRA~238:
اولا طبعا يشرفنى انى اتواصل مع حضرتك تليفونيا لو مفيهاش ازعاج لحضرتك للاستفسا لانى بعد الاستخاره انا لقيت نفسى ميال للبيجو 308FLASHCar
وكمان لو مش هتقل على حضرتك لو فى قدامك بيجو 308 للبيع بحكم شغلك وربنا يكتب لنا الخير فيها
واكيد لو ربنا اراد هحتاج من حضرتك رقم وعنوان زميلك اللى فى شرم

وشكرا جزيلا يا هندسه:010104~171:
انا عمرو عادل 01002768050

hisam2010
27-02-2012, 02:08 PM
طبعا انا شاكر جدا لذوق حضرتك وردك السريع :CONGRA~238:
اولا طبعا يشرفنى انى اتواصل مع حضرتك تليفونيا لو مفيهاش ازعاج لحضرتك للاستفسا لانى بعد الاستخاره انا لقيت نفسى ميال للبيجو 308FLASHCar
وكمان لو مش هتقل على حضرتك لو فى قدامك بيجو 308 للبيع بحكم شغلك وربنا يكتب لنا الخير فيها
واكيد لو ربنا اراد هحتاج من حضرتك رقم وعنوان زميلك اللى فى شرم

وشكرا جزيلا يا هندسه:010104~171:
انا عمرو عادل 01002768050
:CONGRA~238: تحت أمــــرك فى أى وقـــت

ramyraffat
02-03-2012, 08:47 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
م- هيثم انا بدور على سيارة بيجو 307 موديل 2007-او2008 -أو 308 أوتوماتيك وأيهما ترجح من فضلك!!هل فية امكانية تدلنى على عربية بنت حلال عشااان انا دايخ وخايف انى اجيب حاجة مش تمام وبرجاء تقولى فى حدود كام
وهل فية امكانية اتصل بيك تليفونيآ لما اوصل ؟
حاليآ انا متواجد بخارج مصر وراجع بعد اسبوعين
كل جزيل الشكر والتقدير لمساعدتكم
مهندس-رامى رأفت

Karim.karim
03-03-2012, 03:31 AM
م- هيثم انا بدور على سيارة بيجو 307 موديل 2007-او2008 -أو 308 أوتوماتيك وأيهما ترجح من فضلك!!هل فية امكانية تدلنى على عربية بنت حلال عشااان انا دايخ وخايف انى اجيب حاجة مش تمام وبرجاء تقولى فى حدود كام
وهل فية امكانية اتصل بيك تليفونيآ لما اوصل ؟
حاليآ انا متواجد بخارج مصر وراجع بعد اسبوعين
كل جزيل الشكر والتقدير لمساعدتكم
مهندس-رامى رأفت
Mr.ramy khalik fi al 307 a7sn 3shan b2alha kter w t3rf tgblha kt3 3'yar
Al 307 bt3ml mn 65000 l 75000 7sb 7altha
W al 308 bt3ml mn 85000 l 95000
W rbna ywf2k isa :)

ramyraffat
03-03-2012, 04:52 AM
شكرآ جزيلآ على النصيحة مستر كريم هل عندك حد ثقة ممكن اشترى منه سيارة بحالة ممتازة؟؟

Karim.karim
03-03-2012, 03:58 PM
شكرآ جزيلآ على النصيحة مستر كريم هل عندك حد ثقة ممكن اشترى منه سيارة بحالة ممتازة؟؟
Al 3fw ya mr.ramy
Anta 3aizha hatchback wla s.w ?

ramyraffat
03-03-2012, 05:16 PM
Al 3fw ya mr.ramy
Anta 3aizha hatchback wla s.w ?
انا عايز هاتشباك اوتوماتيك 307 موديل 2007 او 2008 بس تكون مش ماشية كتير ياريت :) ويسلااام لو تبقى رمادى او اسود تبقى فى الجون

hatemhagag
06-03-2012, 03:56 AM
انا لسه مشتري عربية 405 موديل 95 gl العربية كويسة معايا بس فيها حاجة غريبة لما باخد مطب هوا وانا ماشي او اكبس فرامل في لمبة في التابلوه بتنور مش عارف بتاعت ايه دي .. وزراير التكيف والانتظار فيهم مشكلة ممكن اعرف لو احب اغير الجزءبتاع الزراير ده يعمل كام ؟؟؟

hatemhagag
06-03-2012, 04:02 AM
وعايز اعرف العربية دي تصنيع محلي ولا فرنساوي مع العلم انها وجيه اباظة بس معظم الاجزاء والازاز مكتوب عليه تصنيع فرنساوي

hisam2010
06-03-2012, 02:34 PM
وعايز اعرف العربية دي تصنيع محلي ولا فرنساوي مع العلم انها وجيه اباظة بس معظم الاجزاء والازاز مكتوب عليه تصنيع فرنساوي

انا لسه مشتري عربية 405 موديل 95 gl العربية كويسة معايا بس فيها حاجة غريبة لما باخد مطب هوا وانا ماشي او اكبس فرامل في لمبة في التابلوه بتنور مش عارف بتاعت ايه دي .. وزراير التكيف والانتظار فيهم مشكلة ممكن اعرف لو احب اغير الجزءبتاع الزراير ده يعمل كام ؟؟؟
اولا العربية 405 موديل 95 فرنساوى وكويسة جدا....................
ثانيا بالنسبة للمبة لازم تصورلى اللمبة الى بتنور وانا اقولك دى ايه....
ثالثا زرار التكيف والانتظار تقريبا ب 100 الاثنين.

hatemhagag
06-03-2012, 02:47 PM
شكرا ليييك جدا .. طب ممكن اعرف لو جتلك وغيرت السيور والبوجيهات وركبت الزرارين دول
هيتكلف كام؟؟؟

hisam2010
07-03-2012, 08:39 AM
شكرا ليييك جدا .. طب ممكن اعرف لو جتلك وغيرت السيور والبوجيهات وركبت الزرارين دول
هيتكلف كام؟؟؟
التكاليف هتعمل حوالى 1000 جنيه مصرى (طقم سيور وبلية شداد كاتينة وبوجيهات وزرار التكيف والانتظار) وبالمصنعيات

osama31
07-03-2012, 04:08 PM
أولا أود ان اشكر المهندس هيثم على الجهد المبذول فى هذا المنتدى أخوك أسامة من محافظة البحر الاحمر، وأود ان انتهز تلك الفرصة للاستفسار عن سبب ارتفاع وانخفاض الموتور RPM لدرجة اطفاء المحرك لسيارتى البيجو 406 مو 2003 أتوماتيك أثناء الوقوف "على السلانسية" ويتم ضبطة بمجرد الضغط على دواسة البنزين "دوسة خفيفة" وقمت بتنضيف الايديال باستخدام اسبراى ال W40 وكذلك تغيير البوجيهات ومازالت المشكلة قائمة .

وشكرا،

hisam2010
08-03-2012, 09:43 AM
أولا أود ان اشكر المهندس هيثم على الجهد المبذول فى هذا المنتدى أخوك أسامة من محافظة البحر الاحمر، وأود ان انتهز تلك الفرصة للاستفسار عن سبب ارتفاع وانخفاض الموتور RPM لدرجة اطفاء المحرك لسيارتى البيجو 406 مو 2003 أتوماتيك أثناء الوقوف "على السلانسية" ويتم ضبطة بمجرد الضغط على دواسة البنزين "دوسة خفيفة" وقمت بتنضيف الايديال باستخدام اسبراى ال W40 وكذلك تغيير البوجيهات ومازالت المشكلة قائمة .

وشكرا،
تسلم أخويا أســــــــــــامةعلى كلامك الطيب............
مشكلة رتفاع وانخفاض الموتور RPMناتجة عن الايدال او ما نسمية الاستيبر موتور ولازم يتنظف ويظبط كويس وملهاش اى علاقة بالبوجيهات.....
لو نظفت الايديال ومتاكد من كفاءة الميكانيكى حاول تبص على حساس الكرنك (حساس الفولام) والضفيرة بتاعتو ...
لو كل حاجة تمام لازم تغير الايدال

osama31
08-03-2012, 11:39 AM
الف شكر المهندس هيثم وحعمل بنصحتك وابلغك بالنتجة باذن الله

m.e.y
08-03-2012, 10:19 PM
السلام عليكم يا استاذ هيثم

صراحة انا بشكرك اوى على نصايحك الجميلة دى

وفيه عندى استفسار بسيط

انا معايا بيجو 406 موديل 2002

العربية بعض الاوقات مش على طول يعنى

اكون ماشى بسرعة عادية وفجأة الاقى صوت الماتور اتغير

والاقى فى التابلوه لمبة الـ S واللمبة اللى عليها رمز المروحة

الاتنين بينوروا فى التابلوه فى نفس الوقت زى الانتظار

اقوم واقف وطافى العربية ومدورها تانى العربية تتظبط

فا ده ايه او علاجه ايه ؟؟

ومتشكر لحضرتك مرة تانية

Karim.karim
09-03-2012, 01:31 PM
Pasha anta akshf 3al ftes w mmkn ykon al multi-switch 3aiz yt3'yar
3shan akid htla2y lma al s w al ngma bynwro htla2y al 3rbya kman msh bts7b m3ak w t2ela awi

m.e.y
09-03-2012, 02:16 PM
Pasha anta akshf 3al ftes w mmkn ykon al multi-switch 3aiz yt3'yar
3shan akid htla2y lma al s w al ngma bynwro htla2y al 3rbya kman msh bts7b m3ak w t2ela awi

اولا متشكر لحضرتك جدا ع المداخلة الجميلة دى

بس الـ مالتى سويتش بيعملوا كام تقريبا ؟؟

mahmoudelgen
11-03-2012, 03:23 PM
السلام عليكم احب اشكر المهندس هيثم علي مجهودة و كان عندي استفسار كدة
انا معايا بيجو ٣٠٧ موديل ٢٠٠٧ المشكلة اني ساعات اول لما ادور العربية الصبح بلاقي العربية بتترج جامد اطفي و ادور تبقي عادي روحت التوكيل و قلتلو علي اللي حصل دة حطها علي الكمبيوتر و قالي مفيهاش حاجة قالي دة عطل كدة و انا مسحتة خلاص قلتلة طيب بعد كدة لقيتها بردو بتترج و لقيتها انيل كمان عداد ال rpm طالع نازل و اجيبها علي ال D تفصل روحتلو حطها تاني علي الكمبيوتر و قالي المرادي الموبينة عايزة تتغير هي اللي بتعمل كدة قلتلو ماشي غيرتها و مبقاش في حاجة لحد ما روحت عملت صيانة ال ٥٠ الف بعديها بكم يوم لقيتها بتترج تاني بعد ما ادور و لمبة الموتور المرادي عمالة تنور و تطفي بس مش بتدي اي ايرور في الشاشة و لا اي حاجة اعمل اية في المشكلة دي :pty::pty:

hisam2010
11-03-2012, 05:07 PM
السلام عليكم يا استاذ هيثم

صراحة انا بشكرك اوى على نصايحك الجميلة دى

وفيه عندى استفسار بسيط

العربية بعض الاوقات مش على طول يعنى

اكون ماشى بسرعة عادية وفجأة الاقى صوت الماتور اتغير

والاقى فى التابلوه لمبة الـ S واللمبة اللى عليها رمز المروحة

الاتنين بينوروا فى التابلوه فى نفس الوقت زى الانتظار

اقوم واقف وطافى العربية ومدورها تانى العربية تتظبط

فا ده ايه او علاجه ايه ؟؟

ومتشكر لحضرتك مرة تانية
ربنا يكرمك..........
مشكلة اضاءة علامة الــ s والـــ * تدل على وجود عطل ما فى الفتيس...
وبالنسبة ان حضرتك بتسمع صوت غريب فى المحرك فده معناه ان المحرك صوته بيعلى ومفيش سحب من الفتيس نتيجة وجود خلل بالفتيس الاوتومااتيك.
اما بالنسبة للحـــــل فلازم حضرتك تروح احد مراكز الخدمة المعتمدة وتكشف على السيارة بجهاز تشخيص الاعطال

hisam2010
11-03-2012, 05:17 PM
السلام عليكم احب اشكر المهندس هيثم علي مجهودة و كان عندي استفسار كدة
انا معايا بيجو ٣٠٧ موديل ٢٠٠٧ المشكلة اني ساعات اول لما ادور العربية الصبح بلاقي العربية بتترج جامد اطفي و ادور تبقي عادي روحت التوكيل و قلتلو علي اللي حصل دة حطها علي الكمبيوتر و قالي مفيهاش حاجة قالي دة عطل كدة و انا مسحتة خلاص قلتلة طيب بعد كدة لقيتها بردو بتترج و لقيتها انيل كمان عداد ال rpm طالع نازل و اجيبها علي ال D تفصل روحتلو حطها تاني علي الكمبيوتر و قالي المرادي الموبينة عايزة تتغير هي اللي بتعمل كدة قلتلو ماشي غيرتها و مبقاش في حاجة لحد ما روحت عملت صيانة ال ٥٠ الف بعديها بكم يوم لقيتها بتترج تاني بعد ما ادور و لمبة الموتور المرادي عمالة تنور و تطفي بس مش بتدي اي ايرور في الشاشة و لا اي حاجة اعمل اية في المشكلة دي :pty::pty:
انا سعات بسمى الاعطال الى موجودة فى ال307 السهل الممتنع
المهم ممكن جدا لما حضرتك روحت التوكيل علشان العيب الاولانى كان فعلا العيب موبينا والدليل لما حضرتك غيرتها العربية ظبط..
لكن انت بتقول ان العيب ظهر تانى بس مش شرط يكون بردو موبينا ممكن تكون طلمبة بنزين او حساس او اى حاجة تانى
لكن خلينى اقول لحضرتك لو سياتك حبيت تشرفنا نشكف على السيارة بالجهاز وإن شاء الله خير تطلع حاجة بسيطة

hatemhagag
17-03-2012, 02:36 PM
انا بيحصلي حاجة غريبة في العربية .. معايا بيجو 405 وكل ما اقف في اشارة شويه عداد الحرارة بيطلع لحد بداية ال 90 .. بس اول ما ابدا اتحرك الاقي مع كل غيار لمبة الستوب واللمبة الجمب عداد الحرارة تنور ..

m.e.y
18-03-2012, 09:03 PM
استاذ هيثم
انا عارف انى بتقل عليك بس معلش خليك انت الكبير :CONGRA~238:
من كام يوم والدى خد العربية راح بيها مشوار
لما رجع وجيت اركب انا تانى يوم لقيت فى شاشة المعلومات
السنسور و الوقت شغالين عادى جدا لكن المكان بتاع التاريخ مكتوب مكانه حاجة غريبة اوى مش فاهمها
معمول علامة غريبة و جمبها سهمين صغيرين ومكتوب جمبهم 36km/h

الكلام ده بقاله تقريبا يومين ومش عارف العلامة دى تخص ايه بالظبط

فا ياريت حضرتك تدلنى تخص ايه وحلها ايه

وانا شاكر لحضرتك مرة تانية

osama31
20-03-2012, 03:01 PM
استاذ هيثم
السنسور و الوقت شغالين عادى جدا لكن المكان بتاع التاريخ مكتوب مكانه حاجة غريبة اوى مش فاهمها

------------------------------------------------------------------------

بعد أذن المهندس هيثم ،،،،

ممكن حضرتك تضغط على زرار المساحات من الطرف للداخل وسوف يظهر التاريخ مرة أخرى

hisam2010
20-03-2012, 05:03 PM
انا بيحصلي حاجة غريبة في العربية .. معايا بيجو 405 وكل ما اقف في اشارة شويه عداد الحرارة بيطلع لحد بداية ال 90 .. بس اول ما ابدا اتحرك الاقي مع كل غيار لمبة الستوب واللمبة الجمب عداد الحرارة تنور ..
مش غريبة ولا حاجة دة ممكن يكون عداد الحراة الى فى التابلوه نفسه

hisam2010
20-03-2012, 05:06 PM
استاذ هيثم

------------------------------------------------------------------------

بعد أذن المهندس هيثم ،،،،

ممكن حضرتك تضغط على زرار المساحات من الطرف للداخل وسوف يظهر التاريخ مرة أخرى
اشكر العضو أسامه على الرد وزى ما قال لحضرتك تدوس على ذراع المساحات اليمين للداخل هتلاقى الشاشة بتتغير لغاية لما تجيب التاريح مرة أخرى

hatemhagag
21-03-2012, 02:16 AM
شكرا على الرد .. بس هو ده طبيعي ان لمبة الحرارة تنور والستوب مع كل غيار ؟؟

hisam2010
22-03-2012, 02:33 PM
شكرا على الرد .. بس هو ده طبيعي ان لمبة الحرارة تنور والستوب مع كل غيار ؟؟
لا مش طبيعى طبعا بس حضرتك روح لبتاع عدادات ويصلحهولك إن شاء الله

neho2011
23-03-2012, 03:14 AM
انا استفسر من حضرتك بخصوص بيجو 307 سي سي انا لسا جايب العربيه فالفتيس المانيوال حاسس انه خشن في نقلاته مابتجيش بسلاسه هل ده طبيعي مع العلم العربيه ماشيه 175000 كم و زودت زيت الفتيس هل ممكن يكون ديسك و اسطوانه ولا دي طبيعه الفتيس

hisam2010
24-03-2012, 10:29 AM
انا استفسر من حضرتك بخصوص بيجو 307 سي سي انا لسا جايب العربيه فالفتيس المانيوال حاسس انه خشن في نقلاته مابتجيش بسلاسه هل ده طبيعي مع العلم العربيه ماشيه 175000 كم و زودت زيت الفتيس هل ممكن يكون ديسك و اسطوانه ولا دي طبيعه الفتيس
طبيعتا تقيل شوية بس بردو بص على الدبرياج

neho2011
24-03-2012, 04:00 PM
شكرا على اهتمامك :fun_36_1_39[1]:

moh_sadek
26-03-2012, 12:39 AM
بعد ائذنك يا باشمهندس .. انا كنت عايز اشتري بيجو 307 او 308 مستعمل - و انا الحقيقة مليش سابق تجربة مع البيجو بشكل عام - و معروض عليا 308 موديل السنة اللي فاتت هاي لاين و عاملة عشرين الف .. دلوقتي في ناس حذرتني من اسعار قطع الغيار بتاعتها مقارنة بال 307 و اتقالي انها غالية فعلا .. وفي نفس الوقت انا كنت قريت مشاركة لحضرتك في نفس الموضوع ده بتقول فيها ان ال307 فيها عيب الفتيس الاوتوماتيك متكرر .. فهل ده موجود في ال 308 برضو و لا لأ و هل الفرق كبير في اسعار قطع الغيار زي ماتقالي بين الموديلين ( بعيدا عن الفوانيس لاني عارف ان السعر تقريبا الضعف ) ؟
و لو العربية المعروضة عليا دي نضيفة و حالتها كويسة يبقى السعر في حدود كام ؟

بعتذر على الاطالة و جزاكم الله خيرا

ahmed_zamalek7
27-03-2012, 08:05 PM
معلش يا بشمهندس هنتعب حضرتك ياريت حضرتك لو تكتب اسعار قطع غيار البيجو 307 فى التوكيل وتركيبها المصنعيه بتبقى كام عشان نعرف انا ساعات كتير اشترى اجه من بره القاهامفيش فرق كبير بينها وبين التوكيل

waeladel282
28-03-2012, 02:16 AM
بعد ائذنك يا باشمهندس .. انا كنت عايز اشتري بيجو 307 او 308 مستعمل - و انا الحقيقة مليش سابق تجربة مع البيجو بشكل عام - و معروض عليا 308 موديل السنة اللي فاتت هاي لاين و عاملة عشرين الف .. دلوقتي في ناس حذرتني من اسعار قطع الغيار بتاعتها مقارنة بال 307 و اتقالي انها غالية فعلا .. وفي نفس الوقت انا كنت قريت مشاركة لحضرتك في نفس الموضوع ده بتقول فيها ان ال307 فيها عيب الفتيس الاوتوماتيك متكرر .. فهل ده موجود في ال 308 برضو و لا لأ و هل الفرق كبير في اسعار قطع الغيار زي ماتقالي بين الموديلين ( بعيدا عن الفوانيس لاني عارف ان السعر تقريبا الضعف ) ؟

انا مستنى نفس الرد على نفس السؤال , وسؤالى تحديدا على البانوراما sw

m.e.y
28-03-2012, 11:54 PM
استاذ هيثم معلش انا اخونا الكبير وبنتقل عليك

انا عايز أسألك على حاجة العربية 406 موديل 2002

العربية سواء مشيت صبح ليل صيف شتا حر برد

الحرارة لازم توصل للـ 90 بالظبط والحمدلله بتقف على كدا

فا هل دى الحرارة العادية ومفيش منها خوف ولا كدا تقلق ؟؟

وهل احطلها مياة كل فترة معينة ولا وضعها ايه ؟؟

hisam2010
29-03-2012, 01:01 PM

اولا 308 عربية جيده جدا ومفهاش اى مشاكل والفتيس بتاعها جيد ...
اما بالنسبة لسعرها مستعمل طبعا على حسب حالتها وعلى حسب البائع والمشترى بس هى غالبا من 90 الف جنيه الى 105 جنية مصرى

hisam2010
29-03-2012, 01:14 PM

اولا:-
308 عربية جيده جدا ومفهاش اى مشاكل والفتيس بتاعها جيد ...
اما بالنسبة لسعرها مستعمل طبعا على حسب حالتها وعلى حسب البائع والمشترى بس هى غالبا من 90 الف جنيه الى 105 جنية مصرى
قطع الغيار اسعالاها اعلى نسبيا من ال 307 لكن لو قرنتها بالاوربى عامة هتلاقى الاسعار معقولة يعنى مثلا تيل فرامل امامى أصلى 600 جنيه وكمان فى قطع غيار اوربى مش اصلى بس كويسة جدا وهكذا

hisam2010
29-03-2012, 01:17 PM
معلش يا بشمهندس هنتعب حضرتك ياريت حضرتك لو تكتب اسعار قطع غيار البيجو 307 فى التوكيل وتركيبها المصنعيه بتبقى كام عشان نعرف انا ساعات كتير اشترى اجه من بره القاهامفيش فرق كبير بينها وبين التوكيل
تحـــت أمــرك ahmed.....
بس طبعا حضرتك عارف ان قطع الغيار كتير جدا هكتب ايه ولا ايه وبعدين يفضل لو فى اى سؤال بخصوص المصنعيات واسعار قطع الغيار تكون هاتفيا وتحت امرك فى اى وقت

hisam2010
29-03-2012, 01:53 PM
استاذ هيثم معلش انا اخونا الكبير وبنتقل عليك

انا عايز أسألك على حاجة العربية 406 موديل 2002

العربية سواء مشيت صبح ليل صيف شتا حر برد

الحرارة لازم توصل للـ 90 بالظبط والحمدلله بتقف على كدا

فا هل دى الحرارة العادية ومفيش منها خوف ولا كدا تقلق ؟؟

وهل احطلها مياة كل فترة معينة ولا وضعها ايه ؟؟
وظيفة دورة التبريد وبالذات المراوح والثرموستات هى الحفاظ على درجة الحرارة عند حد معين فى جميع ظروف تشغيل السيارة (سواء مشيت صبح ليل صيف شتا حر برد) وفى اغلب الموديلات بيكون درجة الحراة المعينة هى 90 درجة سيلزيس
ودة الطبيعى جدا.....
ورغم إن دائرة التبريد فى الموديلات الحديثة هى دائرة مغلقة لكن يفضل إسبوعيا انك تفتح غطاء القربة والسيارة باردة تماما وتبص على مستوى المياه وبما إن القربة عندك سودة تماما فحاول تملى المياه لغاية قبل الاخر بشوية

د/محمد علي
06-04-2012, 07:44 PM
:CONGRA~238:السلام عليكم يا باشمهندس/ هيثم،اتشرف بالتواصل مع سيادتك أنا عضو جديد بالمنتدى واريد معلومات عن بيجو 307swتصلح لاسرة كبيرة (سعرموديل2012-عيوبها -مميزاتها-اسعار قطع غيارها-صيانتها-مواصفتها الفنية)وجزاكم الله خيرااااااااااااااااااااا:010104~171:

hisam2010
08-04-2012, 01:25 PM
:CONGRA~238:السلام عليكم يا باشمهندس/ هيثم،اتشرف بالتواصل مع سيادتك أنا عضو جديد بالمنتدى واريد معلومات عن بيجو 307swتصلح لاسرة كبيرة (سعرموديل2012-عيوبها -مميزاتها-اسعار قطع غيارها-صيانتها-مواصفتها الفنية)وجزاكم الله خيرااااااااااااااااااااا:010104~171:

اخر موديل لل 307 سنة 2008 وتليها وريثتها الــ 308 صالون وال SW ويوجد منها حاليا ال 2012
بالنسبه للاسعار والكماليات:-
يفضل الاتصاال بمبيعات بيجو
معرض شركة سي دي سي إم -التوكيل
المعادي : ٦٢٥/أ شارع الجزائر - المعادي الجديدة
ت / ف : - ٢٧٥٤٦٥٦٠ ٠٢
ت / ف : - ٢٧٥٤٤٩١٨ ٠٢
اما بالنسبة للسيارة بصفة عامة فهى جيدة جدا ولا يوجد بها اى عيوب
محرك 1600 سى سى 120 حصان محرك EP6 وهو انتاج مشترك بين بى ام دابليو وبيجو
اوتوماتيك 4 سرعات
مانوال 5 سرعات
نظام ABS و6 ايرباج
باور كهرباء......
اسعار قطع الغيار فى المعقول بالمقارنة بالاوربى عامة

haderkhalaf
09-04-2012, 12:10 PM

يعنى ايه " الشدة فى تسقيط الغيارات الاوتوماتيك عند التهدئة.... لازم يتفك الفتيس ويتعملو طقم اصلاح كامل " حضرتك خوفتنى جدااااااااا ممكن التوضيح لان اغلب الي عندهم بيجو 307 عندهم النتشه في الغيارات وانا احيانا وانا بهدي لمطب مثلا احيااا بحث بنتشه وهي بترجع الغيار " بحث برجوع الغيار زي النتشه بين الغيارات بالظبط
ارجو التوضيح علشان خطري يا بشمهندس هيثم جزاك الله خيرا

haderkhalaf
09-04-2012, 12:17 PM
في حاجة جديدة بتحصل عندي في العربية لما بكون ماشي علي سرعة معينة مثلاا 80 واهدي وارجع بسرعة ادوس " اكبس " بنزين بحس بنتشه او او تفضل تنتش شويه لحد ما ارفع رجلي من علي البنزين تانى وادوس شويه شويه ومره طلعتلي الرساله دي depollution system faulty ومش عارف ده ايه .
وهل النور العالي علي فيوز لوحده والنور الواطي علي فيوز لوحده لان العالي عندي شغال والواطي فاصل لقيت اللمبه محروقه غيرتها وبرده مش بينور " علي فكره المشكله دي في فنوس واحد بس " هل دي فيوز ولا ايه بالظبط ؟؟؟؟؟؟؟
وشكرا يا بشمهندس احنا علطول تعبينك معانا

m7wagih
10-04-2012, 11:54 PM
megane or 307 which one is better and more reliable thanks in advance

hisam2010
11-04-2012, 10:38 PM
يعنى ايه " الشدة فى تسقيط الغيارات الاوتوماتيك عند التهدئة.... لازم يتفك الفتيس ويتعملو طقم اصلاح كامل " حضرتك خوفتنى جدااااااااا ممكن التوضيح لان اغلب الي عندهم بيجو 307 عندهم النتشه في الغيارات وانا احيانا وانا بهدي لمطب مثلا احيااا بحث بنتشه وهي بترجع الغيار " بحث برجوع الغيار زي النتشه بين الغيارات بالظبط
ارجو التوضيح علشان خطري يا بشمهندس هيثم جزاك الله خيرا
بصفة عامة خلينا متفقين على حاجة فى الفتيس الاوتوماتيك ألا وهى:-
ان الفرق الجوهرى بين الفتيس المانوال والاوتوماتيك هى حاجتين
1- التحكم الاوتماتيكى فى اختيار الغيار المناسب على حسب ظروف السواقة.
2- عدم الاحساس بالنقلات اثناء غيارات الفتيس الاوتوماتيك (نعومة النقلات)
اذن لو انا سايق وحسيت باى نتشة او رزعة او تاخير فى الغيار او عدم سحب للسيارة .....يبقى الفتيس فيه حاجة
طيب لو الفتيس فيه حاجة نعمل ايه؟؟؟؟؟!!!!!!
التوجه لاقرب فرع من مراكز خدمة بيجو المعتمدة (ومحدش يقولى اروح للميكانيكى بليه)
وهو هيقوم بكل المطلوب من فحص مستوى زيت الفتيس والكشف على الفتيس بالكمبيوتر

haderkhalaf
12-04-2012, 12:51 PM
الله ينور عليك يا باشا طيب والي كشف والتوكيل قال مفيش حاجة رغم انى بحس بالغيرات كلها يعمل
طيب ايه رائ حضرتك في دورة تبريد الفتيس بصفة خاصة اكيد ده سبب اساسي في الموضوع
ممكن توضحهولنا يا بشمهند وازاي ننظف دورة التبريد الخاصة بالفتيس لانى حاسس ان هي دي المشكلة
ولسيادكم جزيل الشكر
:THUMBS~220:

haderkhalaf
12-04-2012, 12:52 PM
في حاجة جديدة بتحصل عندي في العربية لما بكون ماشي علي سرعة معينة مثلاا 80 واهدي وارجع بسرعة ادوس " اكبس " بنزين بحس بنتشه او او تفضل تنتش شويه لحد ما ارفع رجلي من علي البنزين تانى وادوس شويه شويه ومره طلعتلي الرساله دي depollution system faulty ومش عارف ده ايه .
وهل النور العالي علي فيوز لوحده والنور الواطي علي فيوز لوحده لان العالي عندي شغال والواطي فاصل لقيت اللمبه محروقه غيرتها وبرده مش بينور " علي فكره المشكله دي في فنوس واحد بس " هل دي فيوز ولا ايه بالظبط ؟؟؟؟؟؟؟

طيب وممكن كمان رد علي الموضوع ده

aglovers
12-04-2012, 04:17 PM
لو سمحت يا بشمهندس اية رايك في ال508 من حيث المواصفات وفئة السيارة بالمقارنة بالفئات التي مثلها وممكن المقارنة بينها وبين 3008 وايهم احسن

hisam2010
12-04-2012, 09:09 PM
megane or 307 which one is better and more reliable thanks in advance

307
is best...if it in very good condition

hisam2010
12-04-2012, 09:33 PM
دايما بفضل ان اكشف على السيارة بجهاز الكمبيوتر واشوف العطل ايه بالظبط وبلاش تخمينات....... بس عامة ممكن تكون بوجيهات او بوابة حقن او بنزين وحش او علبة بيئة..
يوجد عدد اربع فيوزات فى علبة الفيوزات الخارجية مسئولين عن الانوار الامامية

haderkhalaf
14-04-2012, 10:21 AM
الف الف شكر انت فعلااااا راجل محترم يا بشمهندس

haderkhalaf
14-04-2012, 10:25 AM
طيب ايه رائيكم يا جماعة نتكلم عن دورة تبريد السيارة والاخص الاجزء الخاص بالفتيس لان مشكلة النتشة دي تقريبا عن 70% من الي عندهم بيجو وعلي قد معرفتى الضعيفة ان التبريد من اهم مشاكل الفتيس وكمان علشان الصيف داخل
عايزين نعرف ننضفه ازاي وازي نتاكد ان دورة التبريد بتاعت الفتيس تعمل بكفاءاة
وشكراااااا

ahmed naeem
14-04-2012, 10:44 AM
معروض عليا بيجو 307 SW موديل 2007
بحالة جيدة
ما هو متوسط السعر وها تنصح بالشراء ام لا
وشكرا

hisam2010
14-04-2012, 10:42 PM
لو سمحت يا بشمهندس اية رايك في ال508 من حيث المواصفات وفئة السيارة بالمقارنة بالفئات التي مثلها وممكن المقارنة بينها وبين 3008 وايهم احسن

508

الفئة:- سيدان.
منظومة الدفع:- أمامى.
موديل:2012
الأبعـــــــــــاد:-
<table class="MsoNormalTable" dir="rtl" style="width:100.0%;mso-cellspacing:1.5pt;mso-yfti-tbllook:1184;mso-table-dir: bidi" width="100%" border="0" cellpadding="0"> <tbody><tr style="mso-yfti-irow:0;mso-yfti-firstrow:yes"> <td style="width:49.78%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="49%"> الطول
</td> <td style="width:49.78%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="49%"> 4792 مم
</td> </tr> <tr style="mso-yfti-irow:1"> <td style="width:49.78%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="49%"> العرض
</td> <td style="width:49.78%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="49%"> 1920 مم
</td> </tr> <tr style="mso-yfti-irow:2"> <td style="width:49.78%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="49%"> الإرتفاع
</td> <td style="width:49.78%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="49%"> 1456 مم
</td> </tr> <tr style="mso-yfti-irow:3"> <td style="width:49.78%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="49%"> قاعدة العجلات
</td> <td style="width:49.78%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="49%"> 2817 مم
</td> </tr> <tr style="mso-yfti-irow:4"> <td style="width:49.78%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="49%"> الوزن الصافى
</td> <td style="width:49.78%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="49%"> 1561 كجم
</td> </tr> <tr style="mso-yfti-irow:5;mso-yfti-lastrow:yes"> <td style="width:49.78%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="49%"> سعة خزان الوقود
</td> <td style="width:49.78%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="49%"> 72 لتر
</td> </tr> </tbody></table>

المحــــرك:-
السعة: 1600 سى سى تـــربو (حقن مباشر)
الحصان: 163 حصان

الفتيس:-
اوتوماتيك 6 سرعات (AT6)
<ins>معدل إستهلاك الوقود ( لتر / 100 كم )</ins>

<table class="MsoNormalTable" dir="rtl" style="width:100.0%;mso-cellspacing:1.5pt;mso-yfti-tbllook:1184;mso-table-dir: bidi;text-shadow:1px 1px 0pt rgb(255, 255, 255)" width="100%" border="0" cellpadding="0"> <tbody><tr style="mso-yfti-irow:0;mso-yfti-firstrow:yes"> <td style="width:48.0%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="48%"> داخل المدينة
</td> <td style="width:48.0%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="48%"> 9.4
</td> </tr> <tr style="mso-yfti-irow:1"> <td style="width:48.0%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="48%"> خارج المدينة
</td> <td style="width:48.0%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="48%"> 5.7
</td> </tr> <tr style="mso-yfti-irow:2;mso-yfti-lastrow:yes"> <td style="width:48.0%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="48%"> متوسط الإستهلاك
</td> <td style="width:48.0%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="48%"> 7.1
الأسعـــــــــار:-
* 210 الف جنيه مصرى اوتامتيك
*240 الف جنيه مصرى جميع الكماليات

3008

الفئة: كروس اوفر
منظومة الدفع: أمامى

موديل: 2011 فقط
الحصان: 156 حصان

اوتوماتيك 6 سرعات (AM6)
مانوال 6 سرعات
الأسعــــــار:-
تبدأ من 202 الف الى 250 الف على حسب المواصفات.

الفرق لصالح ال 508 من حيث قوة المحرك وكفاءة الفتيس والشكل الخارجى

hisam2010
14-04-2012, 10:59 PM
طيب ايه رائيكم يا جماعة نتكلم عن دورة تبريد السيارة والاخص الاجزء الخاص بالفتيس لان مشكلة النتشة دي تقريبا عن 70% من الي عندهم بيجو وعلي قد معرفتى الضعيفة ان التبريد من اهم مشاكل الفتيس وكمان علشان الصيف داخل
عايزين نعرف ننضفه ازاي وازي نتاكد ان دورة التبريد بتاعت الفتيس تعمل بكفاءاة
وشكراااااا
لا يوجد اى مشاكل فى دورة التبريد للفتيس الاوتامتيك الخاص بالبيجو وللاسف لا يوجد اى عداد حرارة فى التابلوه يبين حرارة الفتيس ويلزم الامر الكشف بالكمبيوتر على الفتيس للتاكد من حرارته....
اما بالنسبة لتنضيفه فيكفى تنضيف دورة مياه التبريد العاديه جدا (فهم دائرة واحده)

hisam2010
14-04-2012, 11:05 PM
معروض عليا بيجو 307 SW موديل 2007
بحالة جيدة
ما هو متوسط السعر وها تنصح بالشراء ام لا
وشكرا
اذا كانت بحالة ممتازة فبها ونعمة..... اما غير ذلك فلا انصحك لان ال 307 من العربيات الى بتصرف وبتفتح بقها.
متوسط السعر من 70الـــى 80 الف جنيه مصرى

حسين
16-04-2012, 01:00 AM
كل عام وانتم بخير والاخوه المسيحيين ومصر كلها بامان و سلام
ليا سؤال يا ا.هيثم بخصوص ال5008 انا اشتريتها من الامارات من سنه تقريبا وعايز اعرف شوية حاجات بعد اذنك:
-ضمان السيارة اللى هوه ثلاث او خمس سنوات او 60 الف كيلو يسرى فى مصر؟
- لو حابب انزل بيها واعملها صيانه عندكم فى التوكيل بشكل دورى. ايه المطلوب؟
-بالنسبه للاسعار مثلا صيانة ال 10 الاف كيلو تعمل كام؟ كمثال لتكاليف الصيانه؟
-ايه فرق المواصفات الخليجى عن اللى بينزل مصر(الاوربى تقريبا مش كده؟)؟
-سعر السياره (موديل 2011) سبع كراسى بدون بانوراما تعمل كام فى مصر دلوقتى؟
-اخيرا وليس اخرا لو عندك فكرة عن الجمارك لو هانزل بيها السنه دى؟؟ وشكرا

hisam2010
16-04-2012, 01:23 PM
كل عام وانتم بخير والاخوه المسيحيين ومصر كلها بامان و سلام
ليا سؤال يا ا.هيثم بخصوص ال5008 انا اشتريتها من الامارات من سنه تقريبا وعايز اعرف شوية حاجات بعد اذنك:
-ضمان السيارة اللى هوه ثلاث او خمس سنوات او 60 الف كيلو يسرى فى مصر؟
- لو حابب انزل بيها واعملها صيانه عندكم فى التوكيل بشكل دورى. ايه المطلوب؟
-بالنسبه للاسعار مثلا صيانة ال 10 الاف كيلو تعمل كام؟ كمثال لتكاليف الصيانه؟
-ايه فرق المواصفات الخليجى عن اللى بينزل مصر(الاوربى تقريبا مش كده؟)؟
-سعر السياره (موديل 2011) سبع كراسى بدون بانوراما تعمل كام فى مصر دلوقتى؟
-اخيرا وليس اخرا لو عندك فكرة عن الجمارك لو هانزل بيها السنه دى؟؟ وشكرا
وأنت بالف خير وصحه.......
فيما يلى إجابه على أسئلتك:-
- ضمان السيارة سارى فى أى دوله.
- المطلوب لو هتعمل صيانة هو دفتر الضمان الى بتاخدو مع السيارة غير كدة مفيش اى حاجة مطلوبة.
- صيانة ال 10 الاف كيلو تتكلف حوالى 500 جنيه مصرى.
- لا اعرف ما هو الفرق بين الموديل والخليجى (حتى الآن).
- لا يوجد موديل 2011 انما موديل 2012 هو المتاح الان فى مصر...
والاسعار هى 190 الف و 195 الف جميع الكماليات اوتوماتيك بدون بانوراما.
- تقدر الرسوم الجمركية ب 115 الف جنية تقريبا حيث تخضع السيارة للفئة 40% وارد و15% مبيعات و3% تنميه.

kako
17-04-2012, 11:58 PM
السلام عليكم انا عندي بيجو ٣٠٧ ٢٠٠٥قبل شهر وانا في طريق ما بقى ناقل حركة وبدلتهاولكن الان حرارتها مرتفع بعدبدل الجديد باخرى وهي على حالها بعدها غيرنا العقل فيها للسيارة والناقل وهي حتى الان كما هي فماذا افعل لكي يتصلح٠جزاك الله

MessiLoVeR
18-04-2012, 02:16 AM
االسلام عليكم

معلش يا باشمهندس عندى بحر اسئلة
انا لسة متعلم السواقة فاشتريت بيجو 405 موديل 2002 السعة 1600 سى سى

المهم العربية فل الفل
النهاردة جاى بيها شغلت التكييف الحرارة عدت ال90 وكانت فاضلها شرطة وتخش ع القصوى 110
طفيت التكييف الجرارة نزلت بعدها بربع ساعة او اكتر .. وكان الطريق واقف شوية
فدا عيب اية بالظبط لسة موديتهاش لحد بس بيكون عيب اية ولا هى كده طبيعى

ثانيا: اللى كانت معاة قبلى مخلى التكييف يشتغل بزرار واحد (بتاع الشبورة) ولاغى الباقى فلو عايز ارجع كل حاجة زى ما كانت الاصلى ... سئلت كهربائى قالى هتعوز المفاتيح الاصلى .. فدى سعرها كام ومين يقدر يعملهالى بحيث يرجع العربية زى ماكانت

ثالثا : الانذار .. التوكيل بيركبة بكام لانى سمعت انة ب2000ج فكده غالى جدااااااااااااا وللاسف هو مفتاح واحد وبيقولى التانى باظ وضاع والمفتاح كمان متبهدل اوى

رابعا : التابلوة مفهوش عداد RPM لو عايز اركبة مكان الساعة اللى ف التابلوة جنب العداد بتاع الكيلو متر ينفع ولا لا وبكام

خامسا : لو عايز حضرتك تبص بصة ع الموتور بحيث لو محتاج حاجة او كده اية العنوان اللى اقدراتواصل بية مع حضرتك مكان معين اجيلك فية لان التوكيل غالى جداااا والواحد بصراحة بيبعد عنة

hisam2010
19-04-2012, 09:35 PM
االسلام عليكم

معلش يا باشمهندس عندى بحر اسئلة
انا لسة متعلم السواقة فاشتريت بيجو 405 موديل 2002 السعة 1600 سى سى

المهم العربية فل الفل
النهاردة جاى بيها شغلت التكييف الحرارة عدت ال90 وكانت فاضلها شرطة وتخش ع القصوى 110
طفيت التكييف الجرارة نزلت بعدها بربع ساعة او اكتر .. وكان الطريق واقف شوية
فدا عيب اية بالظبط لسة موديتهاش لحد بس بيكون عيب اية ولا هى كده طبيعى

ثانيا: اللى كانت معاة قبلى مخلى التكييف يشتغل بزرار واحد (بتاع الشبورة) ولاغى الباقى فلو عايز ارجع كل حاجة زى ما كانت الاصلى ... سئلت كهربائى قالى هتعوز المفاتيح الاصلى .. فدى سعرها كام ومين يقدر يعملهالى بحيث يرجع العربية زى ماكانت

ثالثا : الانذار .. التوكيل بيركبة بكام لانى سمعت انة ب2000ج فكده غالى جدااااااااااااا وللاسف هو مفتاح واحد وبيقولى التانى باظ وضاع والمفتاح كمان متبهدل اوى

رابعا : التابلوة مفهوش عداد RPM لو عايز اركبة مكان الساعة اللى ف التابلوة جنب العداد بتاع الكيلو متر ينفع ولا لا وبكام

خامسا : لو عايز حضرتك تبص بصة ع الموتور بحيث لو محتاج حاجة او كده اية العنوان اللى اقدراتواصل بية مع حضرتك مكان معين اجيلك فية لان التوكيل غالى جداااا والواحد بصراحة بيبعد عنة
دى عيب ان افريون قليل فى الدائرة لان لما انت بتشغل التكييف المفروض المروحة السرعة العاليه بتشتغل على ضغط الفريون وكمان لازم تبص على المراوح والكتاوت.
ثاينا:-
يفضل تخلى مفتاح التكييف على زرار الضباب لانو اقوى وبيستحمل عن زرار التكيف الاصلى اما لو انت حبيت ترجع لازم تصرف وحدة مفاتيح كاملة لان الزرار مبيجيش لوحدو.
هات انت الانذار وانا اركبهولك والمصنعية 250 جنيه.
رابعا:-
ممكن ينفع بس التكلفه مش اقدر احددها حاليا.
خامسا:-
اول شارع الهرم - خلف مسجد نصر الدين.

طه ابوالخير
20-04-2012, 12:08 PM
السلام عليكم
انا عندى سياره بيجو 305 مويل 84 عاوز اعرف سعة التنك

hisam2010
20-04-2012, 11:31 PM
السلام عليكم انا عندي بيجو ٣٠٧ ٢٠٠٥قبل شهر وانا في طريق ما بقى ناقل حركة وبدلتهاولكن الان حرارتها مرتفع بعدبدل الجديد باخرى وهي على حالها بعدها غيرنا العقل فيها للسيارة والناقل وهي حتى الان كما هي فماذا افعل لكي يتصلح٠جزاك الله
أعذرنى لا أفهم سؤالك ارجو التوضيح

طه ابوالخير
21-04-2012, 12:21 AM
السلام عليكم
انا عندى سياره بيجو 305 موديل 84 عاوز اعرف تاخذ كام لتر بنزين

xavi
21-04-2012, 03:58 PM
السلام عليكم يا بشمهندس انا معايا 308 هاتش باك 2011 بقالها اكتر من سنه المهم انا لسه عامل صيانة 10000 كيلو وكان عندى مشكلة فى الفتيس وقلتلهم فى التوكيل وقالولى عادى وحضرتك كنت اتكلمت عن الفتيس قبل كده والمشكله هى ان العربية لما بعمل كيك دون ساعات العربية بتتأخر على ما تعمله واوقات تانية بتعمل الكيك دون والعربية تكون مكتومه الصوت والسحبة ضعيفة اوى فهل فى مشكلة ولا لأ ولحضرتك جزيل الشكر

حسين
22-04-2012, 10:55 AM
وأنت بالف خير وصحه.......
فيما يلى إجابه على أسئلتك:-
- ضمان السيارة سارى فى أى دوله.
- المطلوب لو هتعمل صيانة هو دفتر الضمان الى بتاخدو مع السيارة غير كدة مفيش اى حاجة مطلوبة.
- صيانة ال 10 الاف كيلو تتكلف حوالى 500 جنيه مصرى.
- لا اعرف ما هو الفرق بين الموديل والخليجى (حتى الآن).
- لا يوجد موديل 2011 انما موديل 2012 هو المتاح الان فى مصر...
والاسعار هى 190 الف و 195 الف جميع الكماليات اوتوماتيك بدون بانوراما.
- تقدر الرسوم الجمركية ب 115 الف جنية تقريبا حيث تخضع السيارة للفئة 40% وارد و15% مبيعات و3% تنميه.
اشكرك بشده...
ولكن المتعارف عليه ان سعر السياره بعد الجمارك طبعا بيبقى ارخص من سعرها فى مصر!! لكن لما نحسب السعر هنا فى الخليج( متوسط السعر تقريبا 139000ج) بالاضافه ل (جمارك 100000ج تقريبا بعد خصم ال10% لاول سنه) يعنى بنكلم فى حوالى 239000ج... يعنى الفرق لصالح المصرى بحوالى 45000ج تقريبا؟؟؟ معقوووووووووول؟؟ معلش انا بفكر معاك بصوت عالى..
الى بتنزل مصر 100% فرنسى مش كده؟
فروع الصيانه فى مصر ومين الوكيل؟
تحياتى

pegueot305
23-04-2012, 04:32 AM
ايه الفرق بين حوض البيجو 305 موديل 79 وموديلات الطيارة ما بعد ال 80 وياريت ازاى اقدر افرق اصلى انا شاكك انو الموديل مكتوب فى الرخصه 79 وهيا 81 لانى شوفت زيها موديل 79 وحوضها اضيق بس نفس تصميم الحوض بتاعى ياريت الجواب شكرررررا :fun_36_1_39[1]:

neho2011
23-04-2012, 05:07 AM
<TABLE id=post3874257401 class=tborder border=0 cellSpacing=0 cellPadding=6 width="100%" align=center><TBODY><TR vAlign=top><TD style="BORDER-LEFT: #aeaeae 1px solid" id=td_post_3874257401 class=alt1>ارجوك محتاج مساعده انا عربيتي بيجو 206 cc
نزلت بيها و عملت مشوار و بطلت العربيه عادي و بعديها بدقائق جيت ادور العربيه مابتدورش باسمع صوت المرش و ماتدورش ظهرلي على الشاشه Engine emmbolizer fault و للاسف انا معنديش مفتاح احتياطي و لما بدور العربيه بلاقي نور sport و cold في التابلوه بينورو و يطفو هل اروح لبتاع مفاتيح يعملي مفتاح تاني ولا ايه الحل لاني مش عارف اتحرك بالعربيه خالص<!-- google_ad_section_end -->
<!-- / message --></TD></TR><TR><TD style="BORDER-BOTTOM: #aeaeae 1px solid; BORDER-LEFT: #aeaeae 1px solid; BORDER-TOP: 0px; BORDER-RIGHT: #aeaeae 1px solid" class=alt2><!-- BEGIN TEMPLATE: postbit_onlinestatus -->http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/statusicon/user_online.gif <!-- END TEMPLATE: postbit_onlinestatus -->http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/report.gif (http://www.**********.net/Nile/report.php?p=3874257401) </TD><TD style="BORDER-BOTTOM: #aeaeae 1px solid; BORDER-LEFT: #aeaeae 1px solid; BORDER-TOP: 0px; BORDER-RIGHT: 0px" class=alt1 align=left><!-- controls -->http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/misc/progress.gif http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/edit.gif (http://www.**********.net/Nile/editpost.php?do=editpost&p=3874257401) http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/quote.gif (http://www.**********.net/Nile/newreply.php?do=newreply&p=3874257401) http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/multiquote_off.gif (http://www.**********.net/Nile/newreply.php?do=newreply&p=3874257401) http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/quickreply.gif (http://www.**********.net/Nile/newreply.php?do=newreply&p=3874257401) <!-- / controls --></TD></TR></TBODY></TABLE><!-- post 3874257401 popup menu -->
<TABLE border=0 cellSpacing=1 cellPadding=4><TBODY><TR><TD class=thead>neho</TD></TR><TR><TD class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target href="http://www.**********.net/Nile/members/65490.html">مشاهدة ملفه الشخصي (http://www.**********.net/Nile/members/65490.html)</TD></TR><TR><TD class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target href="http://www.**********.net/Nile/private.php?do=newpm&u=65490">إرسال رسالة خاصة إلى neho (http://www.**********.net/Nile/private.php?do=newpm&u=65490)</TD></TR><TR><TD class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target>زيارة موقع neho المفضل (http://www.**********.net/Nile/188597-a-38.html#)</TD></TR><TR><TD class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target href="http://www.**********.net/Nile/search.php?do=finduser&u=65490">البحث عن المشاركات التي كتبها neho (http://www.**********.net/Nile/search.php?do=finduser&u=65490)</TD></TR><TR><TD class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target href="http://www.**********.net/Nile/profile.php?do=addlist&userlist=buddy&u=65490">إضافة neho إلى الإتصالات الخاصة بك (http://www.**********.net/Nile/profile.php?do=addlist&userlist=buddy&u=65490)</TD></TR></TBODY></TABLE>
<!-- / post 3874257401 popup menu --><!-- Yasso -->

<TABLE border=0 cellSpacing=0 cellPadding=0 width="90%">

<TBODY></TBODY></TABLE>
<!-- / Yasso --><!-- END TEMPLATE: postbit_legacy --><!-- BEGIN TEMPLATE: spacer_close --><TABLE id=post3874257401 class=tborder border=0 cellSpacing=0 cellPadding=6 width="100%" align=center><TBODY><TR vAlign=top><TD style="BORDER-LEFT: #aeaeae 1px solid" id=td_post_3874257401 class=alt1>ارجوك محتاج مساعده انا عربيتي بيجو 206 cc
نزلت بيها و عملت مشوار و بطلت العربيه عادي و بعديها بدقائق جيت ادور العربيه مابتدورش باسمع صوت المرش و ماتدورش ظهرلي على الشاشه Engine emmbolizer fault و للاسف انا معنديش مفتاح احتياطي و لما بدور العربيه بلاقي نور sport و cold في التابلوه بينورو و يطفو هل اروح لبتاع مفاتيح يعملي مفتاح تاني ولا ايه الحل لاني مش عارف اتحرك بالعربيه خالص<!-- google_ad_section_end -->
<!-- / message --></TD></TR><TR><TD style="BORDER-BOTTOM: #aeaeae 1px solid; BORDER-LEFT: #aeaeae 1px solid; BORDER-TOP: 0px; BORDER-RIGHT: #aeaeae 1px solid" class=alt2><!-- BEGIN TEMPLATE: postbit_onlinestatus -->http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/statusicon/user_online.gif <!-- END TEMPLATE: postbit_onlinestatus -->http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/report.gif (http://www.**********.net/Nile/report.php?p=3874257401) </TD><TD style="BORDER-BOTTOM: #aeaeae 1px solid; BORDER-LEFT: #aeaeae 1px solid; BORDER-TOP: 0px; BORDER-RIGHT: 0px" class=alt1 align=left><!-- controls -->http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/misc/progress.gif http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/edit.gif (http://www.**********.net/Nile/editpost.php?do=editpost&p=3874257401) http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/quote.gif (http://www.**********.net/Nile/newreply.php?do=newreply&p=3874257401) http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/multiquote_off.gif (http://www.**********.net/Nile/newreply.php?do=newreply&p=3874257401) http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/quickreply.gif (http://www.**********.net/Nile/newreply.php?do=newreply&p=3874257401) <!-- / controls --></TD></TR></TBODY></TABLE><!-- post 3874257401 popup menu --><TABLE border=0 cellSpacing=1 cellPadding=4><TBODY><TR><TD class=thead>neho</TD></TR><TR><TD class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target href="http://www.**********.net/Nile/members/65490.html">مشاهدة ملفه الشخصي (http://www.**********.net/Nile/members/65490.html)</TD></TR><TR><TD class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target href="http://www.**********.net/Nile/private.php?do=newpm&u=65490">إرسال رسالة خاصة إلى neho (http://www.**********.net/Nile/private.php?do=newpm&u=65490)</TD></TR><TR><TD class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target>زيارة موقع neho المفضل (http://www.**********.net/Nile/188597-a-38.html#)</TD></TR><TR><TD class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target href="http://www.**********.net/Nile/search.php?do=finduser&u=65490">البحث عن المشاركات التي كتبها neho (http://www.**********.net/Nile/search.php?do=finduser&u=65490)</TD></TR><TR><TD class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target href="http://www.**********.net/Nile/profile.php?do=addlist&userlist=buddy&u=65490">إضافة neho إلى الإتصالات الخاصة بك (http://www.**********.net/Nile/profile.php?do=addlist&userlist=buddy&u=65490)</TD></TR></TBODY></TABLE>

<TBODY></TBODY></TABLE><TABLE id=post3874257401 class=tborder border=0 cellSpacing=0 cellPadding=6 width="100%" align=center><TBODY><TR vAlign=top><TD style="BORDER-LEFT: #aeaeae 1px solid" id=td_post_3874257401 class=alt1>ارجوك محتاج مساعده انا عربيتي بيجو 206 cc
<!-- / message --></TD></TR><TR><TD style="BORDER-BOTTOM: #aeaeae 1px solid; BORDER-LEFT: #aeaeae 1px solid; BORDER-TOP: 0px; BORDER-RIGHT: #aeaeae 1px solid" class=alt2><!-- BEGIN TEMPLATE: postbit_onlinestatus -->http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/statusicon/user_online.gif <!-- END TEMPLATE: postbit_onlinestatus -->http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/report.gif (http://www.**********.net/Nile/report.php?p=3874257401) </TD><TD style="BORDER-BOTTOM: #aeaeae 1px solid; BORDER-LEFT: #aeaeae 1px solid; BORDER-TOP: 0px; BORDER-RIGHT: 0px" class=alt1 align=left><!-- controls -->http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/misc/progress.gif http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/edit.gif (http://www.**********.net/Nile/editpost.php?do=editpost&p=3874257401) http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/quote.gif (http://www.**********.net/Nile/newreply.php?do=newreply&p=3874257401) http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/multiquote_off.gif (http://www.**********.net/Nile/newreply.php?do=newreply&p=3874257401) http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/quickreply.gif (http://www.**********.net/Nile/newreply.php?do=newreply&p=3874257401) <!-- / controls --></TD></TR></TBODY></TABLE><!-- post 3874257401 popup menu --><TABLE border=0 cellSpacing=1 cellPadding=4><TBODY><TR><TD class=thead>neho</TD></TR><TR><TD class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target href="http://www.**********.net/Nile/members/65490.html">مشاهدة ملفه الشخصي (http://www.**********.net/Nile/members/65490.html)</TD></TR><TR><TD class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target href="http://www.**********.net/Nile/private.php?do=newpm&u=65490">إرسال رسالة خاصة إلى neho (http://www.**********.net/Nile/private.php?do=newpm&u=65490)</TD></TR><TR><TD class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target>زيارة موقع neho المفضل (http://www.**********.net/Nile/188597-a-38.html#)</TD></TR><TR><TD class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target href="http://www.**********.net/Nile/search.php?do=finduser&u=65490">البحث عن المشاركات التي كتبها neho (http://www.**********.net/Nile/search.php?do=finduser&u=65490)</TD></TR><TR><TD class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target href="http://www.**********.net/Nile/profile.php?do=addlist&userlist=buddy&u=65490">إضافة neho إلى الإتصالات الخاصة بك (http://www.**********.net/Nile/profile.php?do=addlist&userlist=buddy&u=65490)</TD></TR></TBODY></TABLE>

<TBODY></TBODY></TABLE>ارجوك محتاج مساعده انا عربيتي بيجو 206 cc
نزلت بيها و عملت مشوار و بطلت العربيه عادي و بعديها بدقائق جيت ادور العربيه مابتدورش باسمع صوت المرش و ماتدورش ظهرلي على الشاشه Engine emmbolizer fault و للاسف انا معنديش مفتاح احتياطي و لما بدور العربيه بلاقي نور sport و cold في التابلوه بينورو و يطفو هل اروح لبتاع مفاتيح يعملي مفتاح تاني ولا ايه الحل لاني مش عارف اتحرك بالعربيه خالص

<!-- / Yasso --><!-- END TEMPLATE: postbit_legacy --><!-- BEGIN TEMPLATE: spacer_close -->
<!-- / Yasso --><!-- END TEMPLATE: postbit_legacy --><!-- BEGIN TEMPLATE: spacer_close -->

مصطفى القاضي
24-04-2012, 02:33 PM
لمبات تابلوه بيجو 405 فيها كتير مش فااهمه زي واحدة داير حمرا وفيها علامة k والتانيا دايرة صفرا وحواليها 3 شرط من كل ناحية فكنت عاوز افهم معنى اللمبات بالعربي
ومعايا الكتالوج الاصلي وفيه شرحهم بالصور بس بالفرنسي

hisam2010
24-04-2012, 09:26 PM
<table id="post3874257401" class="tborder" width="100%" align="center" border="0" cellpadding="6" cellspacing="0"><tbody><tr valign="top"><td style="BORDER-LEFT: #aeaeae 1px solid" id="td_post_3874257401" class="alt1">ارجوك محتاج مساعده انا عربيتي بيجو 206 cc
<!-- / message --></td></tr><tr><td style="BORDER-BOTTOM: #aeaeae 1px solid; BORDER-LEFT: #aeaeae 1px solid; BORDER-TOP: 0px; BORDER-RIGHT: #aeaeae 1px solid" class="alt2"><!-- BEGIN TEMPLATE: postbit_onlinestatus -->http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/statusicon/user_online.gif <!-- END TEMPLATE: postbit_onlinestatus -->http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/report.gif (http://www.**********.net/Nile/report.php?p=3874257401) </td><td style="BORDER-BOTTOM: #aeaeae 1px solid; BORDER-LEFT: #aeaeae 1px solid; BORDER-TOP: 0px; BORDER-RIGHT: 0px" class="alt1" align="left"><!-- controls -->http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/misc/progress.gif http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/edit.gif (http://www.**********.net/Nile/editpost.php?do=editpost&p=3874257401) http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/quote.gif (http://www.**********.net/Nile/newreply.php?do=newreply&p=3874257401) http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/multiquote_off.gif (http://www.**********.net/Nile/newreply.php?do=newreply&p=3874257401) http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/quickreply.gif (http://www.**********.net/Nile/newreply.php?do=newreply&p=3874257401) <!-- / controls --></td></tr></tbody></table><!-- post 3874257401 popup menu -->
<table border="0" cellpadding="4" cellspacing="1"><tbody><tr><td class="thead">neho</td></tr><tr><td class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target="" href="http://www.**********.net/Nile/members/65490.html">مشاهدة ملفه الشخصي (http://www.**********.net/Nile/members/65490.html)</td></tr><tr><td class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target="" href="http://www.**********.net/Nile/private.php?do=newpm&u=65490">إرسال رسالة خاصة إلى neho (http://www.**********.net/Nile/private.php?do=newpm&u=65490)</td></tr><tr><td class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target="">زيارة موقع neho المفضل (http://www.**********.net/Nile/188597-a-38.html#)</td></tr><tr><td class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target="" href="http://www.**********.net/Nile/search.php?do=finduser&u=65490">البحث عن المشاركات التي كتبها neho (http://www.**********.net/Nile/search.php?do=finduser&u=65490)</td></tr><tr><td class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target="" href="http://www.**********.net/Nile/profile.php?do=addlist&userlist=buddy&u=65490">إضافة neho إلى الإتصالات الخاصة بك (http://www.**********.net/Nile/profile.php?do=addlist&userlist=buddy&u=65490)</td></tr></tbody></table>

<table width="90%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"> <tbody></tbody></table>
<!-- / Yasso --><!-- END TEMPLATE: postbit_legacy --><!-- BEGIN TEMPLATE: spacer_close --><table id="post3874257401" class="tborder" width="100%" align="center" border="0" cellpadding="6" cellspacing="0"><tbody><tr valign="top"><td style="BORDER-LEFT: #aeaeae 1px solid" id="td_post_3874257401" class="alt1">ارجوك محتاج مساعده انا عربيتي بيجو 206 cc
<!-- / message --></td></tr><tr><td style="BORDER-BOTTOM: #aeaeae 1px solid; BORDER-LEFT: #aeaeae 1px solid; BORDER-TOP: 0px; BORDER-RIGHT: #aeaeae 1px solid" class="alt2"><!-- BEGIN TEMPLATE: postbit_onlinestatus -->http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/statusicon/user_online.gif <!-- END TEMPLATE: postbit_onlinestatus -->http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/report.gif (http://www.**********.net/Nile/report.php?p=3874257401) </td><td style="BORDER-BOTTOM: #aeaeae 1px solid; BORDER-LEFT: #aeaeae 1px solid; BORDER-TOP: 0px; BORDER-RIGHT: 0px" class="alt1" align="left"><!-- controls -->http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/misc/progress.gif http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/edit.gif (http://www.**********.net/Nile/editpost.php?do=editpost&p=3874257401) http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/quote.gif (http://www.**********.net/Nile/newreply.php?do=newreply&p=3874257401) http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/multiquote_off.gif (http://www.**********.net/Nile/newreply.php?do=newreply&p=3874257401) http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/quickreply.gif (http://www.**********.net/Nile/newreply.php?do=newreply&p=3874257401) <!-- / controls --></td></tr></tbody></table><!-- post 3874257401 popup menu --><table border="0" cellpadding="4" cellspacing="1"><tbody><tr><td class="thead">neho</td></tr><tr><td class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target="" href="http://www.**********.net/Nile/members/65490.html">مشاهدة ملفه الشخصي (http://www.**********.net/Nile/members/65490.html)</td></tr><tr><td class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target="" href="http://www.**********.net/Nile/private.php?do=newpm&u=65490">إرسال رسالة خاصة إلى neho (http://www.**********.net/Nile/private.php?do=newpm&u=65490)</td></tr><tr><td class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target="">زيارة موقع neho المفضل (http://www.**********.net/Nile/188597-a-38.html#)</td></tr><tr><td class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target="" href="http://www.**********.net/Nile/search.php?do=finduser&u=65490">البحث عن المشاركات التي كتبها neho (http://www.**********.net/Nile/search.php?do=finduser&u=65490)</td></tr><tr><td class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target="" href="http://www.**********.net/Nile/profile.php?do=addlist&userlist=buddy&u=65490">إضافة neho إلى الإتصالات الخاصة بك (http://www.**********.net/Nile/profile.php?do=addlist&userlist=buddy&u=65490)</td></tr></tbody></table>

<table width="90%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"> <tbody></tbody></table><table id="post3874257401" class="tborder" width="100%" align="center" border="0" cellpadding="6" cellspacing="0"><tbody><tr valign="top"><td style="BORDER-LEFT: #aeaeae 1px solid" id="td_post_3874257401" class="alt1">ارجوك محتاج مساعده انا عربيتي بيجو 206 cc
<!-- / message --></td></tr><tr><td style="BORDER-BOTTOM: #aeaeae 1px solid; BORDER-LEFT: #aeaeae 1px solid; BORDER-TOP: 0px; BORDER-RIGHT: #aeaeae 1px solid" class="alt2"><!-- BEGIN TEMPLATE: postbit_onlinestatus -->http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/statusicon/user_online.gif <!-- END TEMPLATE: postbit_onlinestatus -->http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/report.gif (http://www.**********.net/Nile/report.php?p=3874257401) </td><td style="BORDER-BOTTOM: #aeaeae 1px solid; BORDER-LEFT: #aeaeae 1px solid; BORDER-TOP: 0px; BORDER-RIGHT: 0px" class="alt1" align="left"><!-- controls -->http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/misc/progress.gif http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/edit.gif (http://www.**********.net/Nile/editpost.php?do=editpost&p=3874257401) http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/quote.gif (http://www.**********.net/Nile/newreply.php?do=newreply&p=3874257401) http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/multiquote_off.gif (http://www.**********.net/Nile/newreply.php?do=newreply&p=3874257401) http://www.**********.net/Nile/AH/**********/images/buttons/quickreply.gif (http://www.**********.net/Nile/newreply.php?do=newreply&p=3874257401) <!-- / controls --></td></tr></tbody></table><!-- post 3874257401 popup menu --><table border="0" cellpadding="4" cellspacing="1"><tbody><tr><td class="thead">neho</td></tr><tr><td class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target="" href="http://www.**********.net/Nile/members/65490.html">مشاهدة ملفه الشخصي (http://www.**********.net/Nile/members/65490.html)</td></tr><tr><td class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target="" href="http://www.**********.net/Nile/private.php?do=newpm&u=65490">إرسال رسالة خاصة إلى neho (http://www.**********.net/Nile/private.php?do=newpm&u=65490)</td></tr><tr><td class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target="">زيارة موقع neho المفضل (http://www.**********.net/Nile/188597-a-38.html#)</td></tr><tr><td class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target="" href="http://www.**********.net/Nile/search.php?do=finduser&u=65490">البحث عن المشاركات التي كتبها neho (http://www.**********.net/Nile/search.php?do=finduser&u=65490)</td></tr><tr><td class="vbmenu_option vbmenu_option_alink" islink="true" controlkey="postmenu_3874257401" target="" href="http://www.**********.net/Nile/profile.php?do=addlist&userlist=buddy&u=65490">إضافة neho إلى الإتصالات الخاصة بك (http://www.**********.net/Nile/profile.php?do=addlist&userlist=buddy&u=65490)</td></tr></tbody></table>

<table width="90%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"> <tbody></tbody></table>ارجوك محتاج مساعده انا عربيتي بيجو 206 cc
نزلت بيها و عملت مشوار و بطلت العربيه عادي و بعديها بدقائق جيت ادور العربيه مابتدورش باسمع صوت المرش و ماتدورش ظهرلي على الشاشه Engine emmbolizer fault و للاسف انا معنديش مفتاح احتياطي و لما بدور العربيه بلاقي نور sport و cold في التابلوه بينورو و يطفو هل اروح لبتاع مفاتيح يعملي مفتاح تاني ولا ايه الحل لاني مش عارف اتحرك بالعربيه خالص

الرسالة دى فعلا بتظهر لما بيكون دائرة مانع الدوارة فيها مشكلة
- اما أن يكون المفتاح تالف. (هل المفتاح وقع منك او انت فتحته؟)
- أو كنترول المحرك فيه حاجة.

hisam2010
24-04-2012, 09:27 PM
لمبات تابلوه بيجو 405 فيها كتير مش فااهمه زي واحدة داير حمرا وفيها علامة k والتانيا دايرة صفرا وحواليها 3 شرط من كل ناحية فكنت عاوز افهم معنى اللمبات بالعربي
ومعايا الكتالوج الاصلي وفيه شرحهم بالصور بس بالفرنسي
ابعت صور اللبمات الى فى التابلوه وحدد موديل السيارة وسعة المحرك....:010104~171:

مصطفى القاضي
25-04-2012, 02:01 AM
السيارة بيجو 405 موديل 91 1600 cc
:w6w2005041122473461:w6w2005041122473461:w6w200504 1122473461
ومكتوب بالكتالوج بالفرنسي temoin d autodiagnostic

hisam2010
25-04-2012, 11:04 PM
السيارة بيجو 405 موديل 91 1600 cc
:w6w2005041122473461:w6w2005041122473461:w6w200504 1122473461
ومكتوب بالكتالوج بالفرنسي temoin d autodiagnostic
ابعت صور التابلوه احسن

mido2640572
26-04-2012, 03:01 PM
اولا بشكر حضرتك جدا يابشمهندس علي الفكره الجميله دي

ثانيا دي اول مشاركه ليه في اي منتدي. انا صيدلي والايام دي بفكر اجيب عربيه وعجباني اوي بيجو 307 sw 2008 ونفسي اجبها بس في ناس بيخوفوني منها وبيقولولي ان قطع غيارها غاليه جدا والعربيه واطيه علي الطريق وفي مشاكل في الفتيس الاوتوماتيك ....... انا نفسي اجبها بس الكلام ده مخوفني ولو الكلام ده صح انا دخلي 3000 جنيه شهري ممكن اعرف اصرف عليها ولا بلاش منها.

popmusic5214
26-04-2012, 06:26 PM
يا باشمهندس انا اتعرضت عليا عربية بيجو 308 موديل 2009 وحالتها كويسة جدااااا وبجد نفسى اشتريها بس ناس بتخوفنى من البيجو عامة فى قطع الغيار والصيانة ومن ال 307 و 308 خاصة بسبب الفتيس الاوتوماتيك وبيحتاج تصليح كتير ما مدى صحة هذا الكلام وايه هى المشاكل فى بيجو عامة والمميزات برضو ولو عربية 308 موديل 2009 ماشية 26 الف كيلو تعملها فى رينج كام وهل لما اجى ابيعها سعرها هيقل جامد؟؟؟

اشرف عبده
26-04-2012, 10:44 PM
سلامو عليكو يا بش مهندس انا متابع مجهود حضرتك وبجد مجهود ممتاز وانا عضوجديد ولسه جايب عربية 405 م 99 وعاوز اغير التابلوه بتاعها وعاوز اعرف يتكلف كام واجيلك فين واسف على الاطاله

hisam2010
26-04-2012, 10:46 PM
اولا بشكر حضرتك جدا يابشمهندس علي الفكره الجميله دي

ثانيا دي اول مشاركه ليه في اي منتدي. انا صيدلي والايام دي بفكر اجيب عربيه وعجباني اوي بيجو 307 sw 2008 ونفسي اجبها بس في ناس بيخوفوني منها وبيقولولي ان قطع غيارها غاليه جدا والعربيه واطيه علي الطريق وفي مشاكل في الفتيس الاوتوماتيك ....... انا نفسي اجبها بس الكلام ده مخوفني ولو الكلام ده صح انا دخلي 3000 جنيه شهري ممكن اعرف اصرف عليها ولا بلاش منها.
النداء الاخير لميدو لا تشرب الدواء(العربية) الدواء (العربية) فيه سم قاتل.
نصيحتى ليك بلاش علشان ال 307 عربية مسرفة وكل شوية لازم تغيرلها حاجة
وعامة لو فيه عربية بيجو عايز تشتريها يفضل قبل متشتريها تشرفنى اكشفلك عليها مسمار مسمار

hisam2010
26-04-2012, 10:54 PM
يا باشمهندس انا اتعرضت عليا عربية بيجو 308 موديل 2009 وحالتها كويسة جدااااا وبجد نفسى اشتريها بس ناس بتخوفنى من البيجو عامة فى قطع الغيار والصيانة ومن ال 307 و 308 خاصة بسبب الفتيس الاوتوماتيك وبيحتاج تصليح كتير ما مدى صحة هذا الكلام وايه هى المشاكل فى بيجو عامة والمميزات برضو ولو عربية 308 موديل 2009 ماشية 26 الف كيلو تعملها فى رينج كام وهل لما اجى ابيعها سعرها هيقل جامد؟؟؟
ال 308 عربية جيدة جدا من حيث:-
- أعطال قليله.
- قطع غيار متوفرة ومش غاليه مقارنة بالاوربى.
- استهلاك بنزين جيد... ثابتة على الطريق... الخ.:010104~171:
ممكن عيوبها الاتى:-
- التكييف الى حد ضعيف نسبيا.
- صوت المحرك عالى وخشن شوية.:110105no44:
وفى الخلاصه أنصح بشراء ال 308 ولا افضل ال 307
واخيرا يفضل بل ولابد وحتما تكشف على السيارة فى مركز خدمة معتمد من بيجو قبل شراء اى سيارة بيجو

hisam2010
26-04-2012, 10:58 PM
سلامو عليكو يا بش مهندس انا متابع مجهود حضرتك وبجد مجهود ممتاز وانا عضوجديد ولسه جايب عربية 405 م 99 وعاوز اغير التابلوه بتاعها وعاوز اعرف يتكلف كام واجيلك فين واسف على الاطاله
:thnkr: ليه بس يا عم الحج عايز تغير التابلوه ممكن تروح لفنى عدادات يصلحهولك هو ايه مشكلة التابلوه بالظبط....
مكان العمل:-
مركز بيجو الجيزة- شارع النادى الرياضى- نصر الدين - أول الهرم.

mido2640572
27-04-2012, 01:12 AM
النداء الاخير لميدو لا تشرب الدواء(العربية) الدواء (العربية) فيه سم قاتل.
نصيحتى ليك بلاش علشان ال 307 عربية مسرفة وكل شوية لازم تغيرلها حاجة
وعامة لو فيه عربية بيجو عايز تشتريها يفضل قبل متشتريها تشرفنى اكشفلك عليها مسمار مسمار

شكرا علي الرد السريع وانا ان شاء الله لو نويت اشتري بيجو حتصل بيك اكيد
:018A1D~146:

حسين
27-04-2012, 02:30 AM
اشكرك بشده...
ولكن المتعارف عليه ان سعر السياره بعد الجمارك طبعا بيبقى ارخص من سعرها فى مصر!! لكن لما نحسب السعر هنا فى الخليج( متوسط السعر تقريبا 139000ج) بالاضافه ل (جمارك 100000ج تقريبا بعد خصم ال10% لاول سنه) يعنى بنكلم فى حوالى 239000ج... يعنى الفرق لصالح المصرى بحوالى 45000ج تقريبا؟؟؟ معقوووووووووول؟؟ معلش انا بفكر معاك بصوت عالى..
تحياتى
صباح الفل انا ما اخدتش بالى انك متواجد غير بعدين .. منور يا هندسه
على فكرة انا مش مستعجل ع الرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تحياتى

xavi
27-04-2012, 04:41 AM
السلام عليكم يا بشمهندس انا معايا 308 هاتش باك 2011 بقالها اكتر من سنه المهم انا لسه عامل صيانة 10000 كيلو وكان عندى مشكلة فى الفتيس وقلتلهم فى التوكيل وقالولى عادى وحضرتك كنت اتكلمت عن الفتيس قبل كده والمشكله هى ان العربية لما بعمل كيك دون ساعات العربية بتتأخر على ما تعمله واوقات تانية بتعمل الكيك دون والعربية تكون مكتومه الصوت والسحبة ضعيفة اوى فهل فى مشكلة ولا لأ ولحضرتك جزيل الشكر

hisam2010
27-04-2012, 09:04 PM
صباح الفل انا ما اخدتش بالى انك متواجد غير بعدين .. منور يا هندسه
على فكرة انا مش مستعجل ع الرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تحياتى
اشكرك بشده...
تحياتى...

اة طبعا الى فى مصر فرنساوى 100 % واتاكد من موضوع الجمارك
فروع الصيانة...
محطة الخدمة السريعة المتطورة- سي دي سي إم
٧٠٧ ش بورسعيد - غمرة
ت : ٠٢٤٨٤٥٦٨٦

محطة خدمة بيجو (سي دي سي إم)
١١٤ش الخليج المصري - غمرة
ت : ٠٢٤٨٢٤٦٤٧
ت : ٠٢٤٨٢٣٠٩٢

مودرن سرفيس
طريق السندباد - خلف سوق القنال الدولي
ت : ٧٧ / ٠٢٦٢٢٥٥١١

أحمد عمارة
٤شارع أحمد عمارة - الفسطاط
ت : ٠٢٣٦٢٠٣٧٤
ت : ٠٢٣٦٣٦٢٢٠

أحمد عمارة
المنطقة الاستثمارية - خلف مداس نور / ق. ١٦- القطامية
ت : ٩١ / ٨٩ / ٨٧ / ٨٦ / ٠٢٩٢٩٩٠٨٤

أوتو سرفيست
ت : ٠٢٣٤٢٧٥٧٥
طريق النصر - بجوار نادي السكة الحديد - مدينة نصر
الجيزه (http://equ.equation-solutions.com/%7Epeugeot/test2.html#)

طريق مصر إسكندرية الصحراوى- الكيلو ٢٨ - المنطقة الصناعية - أبو رواش
ت : ٥/٠٣٥٣٩١٢٧٤

المركز الإلكتروني
٥١ ش المراغي – العجوزة
ت : ٠٣٣٤٧٠٠٩٨

بيجو الجيزة
١٢شارع النادي الرياضي – خلف جراج هيئة النقل العام
ت : ٠٣٥٧٠٧٦٤١

الاسكندريه (http://equ.equation-solutions.com/%7Epeugeot/test2.html#)

مركز الإسكندرية للتنمية و التجارة (سي دي سي إم)
طريق مصر إسكندرية الصحراوي – مرغم
ت : ٥ /٠٣٢٠٢٠٣٠٣

hisam2010
27-04-2012, 09:07 PM
لو حضرتك كنت روحت التوكيل وقالو لحضرتك عادى اكيد بالفعل هم كشفو على الفتيس ولقو ان كل حاجة تمام

accnader
28-04-2012, 01:31 AM
محتاج تقييم حضرتك لل 508 الجديدة

اشرف عبد الحميد
28-04-2012, 03:42 PM
محتاج تقييم حضرتك لل 508 الجديدةايه المميزات والاهم ايه العيوب وعلى الهامش هو تيل الفرامل بتاع البيجو 508 سعره كام؟

hisam2010
28-04-2012, 09:54 PM
محتاج تقييم حضرتك لل 508 الجديدة

ايه المميزات والاهم ايه العيوب وعلى الهامش هو تيل الفرامل بتاع البيجو 508 سعره كام؟
508

الفئة:- سيدان.
منظومة الدفع:- أمامى.
موديل:2012
الأبعـــــــــــاد:-
<table class="MsoNormalTable" dir="rtl" style="width:100.0%;mso-cellspacing:1.5pt;mso-yfti-tbllook:1184;mso-table-dir: bidi" border="0" cellpadding="0" width="100%"> <tbody><tr style="mso-yfti-irow:0;mso-yfti-firstrow:yes"> <td style="width:49.78%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="49%"> الطول
</td> <td style="width:49.78%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="49%"> 4792 مم
</td> </tr> <tr style="mso-yfti-irow:1"> <td style="width:49.78%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="49%"> العرض
</td> <td style="width:49.78%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="49%"> 1920 مم
</td> </tr> <tr style="mso-yfti-irow:2"> <td style="width:49.78%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="49%"> الإرتفاع
</td> <td style="width:49.78%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="49%"> 1456 مم
</td> </tr> <tr style="mso-yfti-irow:3"> <td style="width:49.78%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="49%"> قاعدة العجلات
</td> <td style="width:49.78%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="49%"> 2817 مم
</td> </tr> <tr style="mso-yfti-irow:4"> <td style="width:49.78%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="49%"> الوزن الصافى
</td> <td style="width:49.78%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="49%"> 1561 كجم
</td> </tr> <tr style="mso-yfti-irow:5;mso-yfti-lastrow:yes"> <td style="width:49.78%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="49%"> سعة خزان الوقود
</td> <td style="width:49.78%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="49%"> 72 لتر

الحصان: 163 حصان

اوتوماتيك 6 سرعات (AT6)
<ins>معدل إستهلاك الوقود ( لتر / 100 كم )</ins>

<table class="MsoNormalTable" dir="rtl" style="width:100.0%;mso-cellspacing:1.5pt;mso-yfti-tbllook:1184;mso-table-dir: bidi;text-shadow:1px 1px 0pt rgb(255, 255, 255)" border="0" cellpadding="0" width="100%"> <tbody><tr style="mso-yfti-irow:0;mso-yfti-firstrow:yes"> <td style="width:48.0%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="48%"> داخل المدينة
</td> <td style="width:48.0%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="48%"> 9.4
</td> </tr> <tr style="mso-yfti-irow:1"> <td style="width:48.0%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="48%"> خارج المدينة
</td> <td style="width:48.0%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="48%"> 5.7
</td> </tr> <tr style="mso-yfti-irow:2;mso-yfti-lastrow:yes"> <td style="width:48.0%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="48%"> متوسط الإستهلاك
</td> <td style="width:48.0%;padding:2.25pt 2.25pt 2.25pt 2.25pt" width="48%"> 7.1
الأسعـــــــــار:-
* 210 الف جنيه مصرى اوتامتيك
*240 الف جنيه مصرى جميع الكماليات

عربية قيمة جدا وذات محرك وفتيس عالى الكفاءة.....
ولا اعلم لها أى عيوب حتى الآن....
تيل الفرامل لل 508 تقريبا 650 جنيه مصرى

xavi
29-04-2012, 03:32 AM
شكرا لرد حضرتك بس لم يتم الكشف عليه كان مجرد شكوى زى ما انا كاتب لحضرتك و تم الرد بدون تجربة العربية حتى وقالوا انه نظام موتور عشان 3 كامة فهو الطبيعى كده وده عكس اول ماجبت العربية ماكنش ده بيحصل وشكرا

حسين
29-04-2012, 09:29 AM
اشكرك بشده...
تحياتى...

اة طبعا الى فى مصر فرنساوى 100 % واتاكد من موضوع الجمارك
فروع الصيانة...
٧٠٧ ش بورسعيد - غمرة

مودرن سرفيس

أحمد عمارة

أحمد عمارة

أوتو سرفيست

المركز الإلكتروني
٥١ ش المراغي – العجوزة

بيجو الجيزة

الاسكندريه (http://equ.equation-solutions.com/%7Epeugeot/test2.html#)

مركز الإسكندرية للتنمية و التجارة (سي دي سي إم)
طريق مصر إسكندرية الصحراوي – مرغم
ت : ٥ /٠٣٢٠٢٠٣٠٣ \
اشكرك يا باشا وهاسال على موضوع الجمارك اكيد:thinkW19:

ahmedal3mda
03-05-2012, 02:10 AM
كنت عاوز استفسر من حضرتك عن بيجو 104 هو لو حالتها كويسه يكون سعرها فى حدود كام وهل قطع غيارها متوفره واهم المشاكل اللى ممكن تقابلنى فيها

hisam2010
03-05-2012, 11:12 PM
كنت عاوز استفسر من حضرتك عن بيجو 104 هو لو حالتها كويسه يكون سعرها فى حدود كام وهل قطع غيارها متوفره واهم المشاكل اللى ممكن تقابلنى فيها
لا أعلم شئ عن هذا الموديل القديم

ahmed_zamalek7
05-05-2012, 03:20 PM
بعد أذنك يا بشمهندس انا معايا 307 sw مو 2007 المهم التكييف البروده بتعته مش قوى كنت عايز اشحن التكييف فا هيكلف كام ونوع الفريون ايه ؟ والشحن كمبيوتر ولا يدوى

مصطفى القاضي
06-05-2012, 06:51 AM
ياجماعة محتاج رد وبسرعة رحت غيرت حشو كرسي الموتور للبيجو 405 عند عفشجي ففك الكوبلن عشان ينزل القاعدة اللى هي فيها المشكلة اللي بين الفتيس والموتور
بعد لما خلص والحمد لله صوت الزنة والرعشة والنتشة اختفوا من العربية حصلت حاجة غريبة ورعباني جدا
كل مادوس فرامل العدادات بتنور كأني مشغل التابلوه بالنور الواطي وطبعا معنا ده النور الواطي بيشتغل مع الفرامل برده ناس قالتلى فيوز وناس قالتلى الارضي وناس قالتلى تلميس اعمل ايه مع العلم انى خايف تحص قفلة في العربية وراكنها

hisam2010
06-05-2012, 09:45 PM
بعد أذنك يا بشمهندس انا معايا 307 sw مو 2007 المهم التكييف البروده بتعته مش قوى كنت عايز اشحن التكييف فا هيكلف كام ونوع الفريون ايه ؟ والشحن كمبيوتر ولا يدوى
*275 تكلفة
* الشحن بالكمبيوتر

hema_top
06-05-2012, 09:55 PM
السلام عليكم
اتمنى ان تكون بصحة جيدة
استفسار هام و عاجل
اشتريت سيار بيجو 405 ام اى 16 بس الموتور قفش و باظ و طبعا ملقتش ق غ
اشتريت موتور انجكشن 1800 استراد و وصلته على نفس الضفيرة
المشاكل:
الموتور عزمه كويس بس كتير ال ار بى ام بيوطى و تبطل اول لما امور السيارة
الحاجة التانية ان التكييف احيانا يشتغل و احيانا يفصل
و برضه لما امور السيارة و التكييف شغال لازم الموتور يفصل
هل يوجد علاج لمثل هذه المشكلة
و بفكر اشيل الموتور الانجكشن و اجيب واحد كربراتير بالضفيرة يا ترى الحل ده كويس و لا لا
برجاء الافادة للاهمية لانى بحب العربية البيجو بس مش عاوز ازهق منها
مع جزيل الشكر
محمد
01001158060

hisam2010
07-05-2012, 10:46 PM
السلام عليكم
اتمنى ان تكون بصحة جيدة
استفسار هام و عاجل
المشاكل:
و بفكر اشيل الموتور الانجكشن و اجيب واحد كربراتير بالضفيرة يا ترى الحل ده كويس و لا لا
مع جزيل الشكر
محمد
01001158060
سيدى الفاضل أ/ محــمد
من وجهة نظرى المتواضعة جدا أفضل محرك للبيجو الـــ 405 على الاطلاق هو
المحرك 1600 سى سى الكاربرتير العادى وذلك للأسباب الأتيه:-
1- توافر قطع غيار المحرك بكثرة شديدة (مع العلم إن المحرك دة فضل ينزل مصر لغاية سنة 2005)
2- عزم المحرك جيد جدا.
3- صيانه سهلة وأعطال قليلة.
4- المحرك متوفر فى الحرفين والوكالة بكثرة
العيوب:-
1- استهلاك بنزين عالى نسبيا.

عمر مانشستر
07-05-2012, 11:03 PM
محتااااج كتالوج للسيارة بيجو 405 ؟

hema_top
07-05-2012, 11:17 PM
سيدى الفاضل أ/ محــمد
من وجهة نظرى المتواضعة جدا أفضل محرك للبيجو الـــ 405 على الاطلاق هو
المحرك 1600 سى سى الكاربرتير العادى وذلك للأسباب الأتيه:-
1- توافر قطع غيار المحرك بكثرة شديدة (مع العلم إن المحرك دة فضل ينزل مصر لغاية سنة 2005)
2- عزم المحرك جيد جدا.
3- صيانه سهلة وأعطال قليلة.
4- المحرك متوفر فى الحرفين والوكالة بكثرة
العيوب:-
1- استهلاك بنزين عالى نسبيا.
السلام عليكم
طب ممكن اعرف السعر فى حدود كام؟
و بالرد بتاع حضرتك يبقى تفضل انى اشترى موتور كاربرتير
مع الشكر

phan
08-05-2012, 12:16 AM
لو سمحت انا عندى 405 فرنساوى موديل 90 ممكن اغير التبلوه بواحد جديد زى اللى نازل فى البارس وياترى يعمل كام
والف الف شكر

hisam2010
09-05-2012, 08:09 PM
السلام عليكم
طب ممكن اعرف السعر فى حدود كام؟
و بالرد بتاع حضرتك يبقى تفضل انى اشترى موتور كاربرتير
مع الشكر
حوالى 4000 الاف جنيه

عمر مانشستر
15-05-2012, 12:38 PM
عااااااااااااااايز كتااااااااااااااااااااالوج بيجو 405 ؟؟؟؟HPPYBUS

hisam2010
15-05-2012, 10:28 PM
عااااااااااااااايز كتااااااااااااااااااااالوج بيجو 405 ؟؟؟؟HPPYBUS
نزل من
http://rapidlibrary.com/index.php?q=peugeot%20405

phan
16-05-2012, 12:11 AM
لو سمحت يابشمهندس
ممكن سيدك ترد على طلبى
لو سمحت انا عندى 405 فرنساوى موديل 90 ممكن اغير التبلوه بواحد جديد زى اللى نازل فى البارس وياترى يعمل كام
وشكرا فى حالة الرد او عدم الرد

m2rizk
16-05-2012, 10:48 AM
السلام عليكم
اتمنى ان تكون بصحة جيدة
استفسار هام و عاجل
المشاكل:
مع جزيل الشكر
محمد
01001158060
انا كنت باشتكى من نفس المشكلة و العيب ده له سببان: الأول هو ان بوابة الانجيكشن عاوزة تنظيف أو تنظيف الرشاشات عموما و ده بسيط جدا
السبب الثانى هو عطب الاستيبر موتور و ده لازم يتغير لو معيوب و ثمنه 700 جنيه
على العموم لازم تلحق تعالج المشكلة دى لأنها ممكن تبطل منك حتى و انت بتجرى على طريق سريع و ده حصل معايا و كان موقف شديد الخطورة

m2rizk
16-05-2012, 10:52 AM
لو سمحت يابشمهندس
ممكن سيدك ترد على طلبى
وشكرا فى حالة الرد او عدم الرد
الأفضل تجيبه استيراد ... بورسعيد مليانة ... و الجديد عيبه قلة الجودة وانخفاض المستوى

hatemhagag
16-05-2012, 08:14 PM
ممكن اعرف معدل استهلاك الوقود لبيجو 405 ال 1600

hisam2010
17-05-2012, 09:20 PM
ممكن اعرف معدل استهلاك الوقود لبيجو 405 ال 1600
20 لتر ......... 100 ال 130 كيلو

egyptian37
17-05-2012, 11:48 PM
بعد التحيه
أنا بأفكر اشترى عربيه بيجو 308 وديل 2011 فما رايك فيها والسعر المناسب يبقى كام ولو وايه عيوبها ولو احب افحصها كويس أعمل ايه؟
أنا قدامى واحده وبافكر اشتريها فياريت النصيحه بشكل عااااااجل
مع الشكر

hisam2010
18-05-2012, 10:39 AM
بعد التحيه
أنا بأفكر اشترى عربيه بيجو 308 وديل 2011 فما رايك فيها والسعر المناسب يبقى كام ولو وايه عيوبها ولو احب افحصها كويس أعمل ايه؟
أنا قدامى واحده وبافكر اشتريها فياريت النصيحه بشكل عااااااجل
مع الشكر

عربية ممتازة ويمكن انا ذكرت قبل كدة عيوبها ومميزتها بس الملخص:
ان صوت المحرك عالى او خشن شوية بس عزمه ممتاز
اما بالنسبة لشراء السيارة لازم تروح مركز خدمة معتمد يفحصلك العربية ويفضل ان لا تتعدى السيارة المستعملة عن 50 الف كيلو متر
الاسعار تترواح من 85 الى 110 الف جنيه على حسب حالة العربية

egyptian37
18-05-2012, 11:36 AM
بعد السلام والتحيه

ألف شكر على الاهتمام والرد السريع.. تأكد انك افدتنى كتير ربنا يكرمك ان شاء الله.. طيب بالنسبه لموقع العربيه اللى ناوى اشتريها فى المهندسين..
اين يوجد اقرب مركز خدمه معتمد للمهندسين علشان افحصها قبل الشراء؟
وأنا ساكن فى المعادى.. ياترى فى مراكز قريبه منى علشان لو اتوفقت فى الشراء ان شاء الله.. ابقى اعمل صيانتها الدوريه أو فى حالة أى عطل ابقى افحصها هناك.. لو أمكن العناوين وارقام التليفونات ان وجدت.. يبقى لك جزيل الشكر..

ومتشكرين مقدما على تعاونك ونصائحك الغاليه

hisam2010
18-05-2012, 12:42 PM
بعد السلام والتحيه

ألف شكر على الاهتمام والرد السريع.. تأكد انك افدتنى كتير ربنا يكرمك ان شاء الله.. طيب بالنسبه لموقع العربيه اللى ناوى اشتريها فى المهندسين..
اين يوجد اقرب مركز خدمه معتمد للمهندسين علشان افحصها قبل الشراء؟
وأنا ساكن فى المعادى.. ياترى فى مراكز قريبه منى علشان لو اتوفقت فى الشراء ان شاء الله.. ابقى اعمل صيانتها الدوريه أو فى حالة أى عطل ابقى افحصها هناك.. لو أمكن العناوين وارقام التليفونات ان وجدت.. يبقى لك جزيل الشكر..

ومتشكرين مقدما على تعاونك ونصائحك الغاليه
[/URL]

[URL="http://equ.equation-solutions.com/%7Epeugeot/test2.html#"]القاهره (http://equ.equation-solutions.com/%7Epeugeot/test2.html#)

٧٠٧ ش بورسعيد - غمرة

مودرن سرفيس

أحمد عمارة

أحمد عمارة

أوتو سرفيست

المركز الإلكتروني
٥١ ش المراغي – العجوزة

بيجو الجيزة

egyptian37
18-05-2012, 01:06 PM
ألف شكر على تعاونك

استفسارى الأخير لو حضرتك متواجد فى أى من مراكز الخدمه ديه.. يبقى الأفضل اتوجه للمركز ده للفحص قبل الشراء ؟ وامكانية الاتصال التليفونى المباشر بحضرتك لو قررت افحص العربيه معاك قبل الشراء أو بعد مأجيبها فى حالة الضروره..

مع جزيل الشكر لتعبك معانا ونصايحك القيمه

ahmed_zamalek7
20-05-2012, 03:36 PM
انا يا بشمهندس معايا بيجو 307 sw مو 2007 المهموانا دلوقتى مشغل التكييف وماشى فى الزحمه يعنى بقف كتير وبتحرك سنه سنه المهم بلقى مؤشر الحراره يرتفع جامد يبقى خلاص هيقرب من الاحمر والتكييف يفصل ميديش هوا ساقع المهم بطفى التكييف وبمشى لو الطريق فتح القى درجه الحراره نزلت لى 90 عادى الموضوع حصل مرتين معايا بس لما بمشى بالعربيه عادىومشغل التكييف من غير سرعه يعنى 30-40-50 جوه البلد بلقى مؤشر الحراره ينزل عن 90 او يفضل 90 عادى

hisam2010
20-05-2012, 11:46 PM
انا يا بشمهندس معايا بيجو 307 sw مو 2007 المهموانا دلوقتى مشغل التكييف وماشى فى الزحمه يعنى بقف كتير وبتحرك سنه سنه المهم بلقى مؤشر الحراره يرتفع جامد يبقى خلاص هيقرب من الاحمر والتكييف يفصل ميديش هوا ساقع المهم بطفى التكييف وبمشى لو الطريق فتح القى درجه الحراره نزلت لى 90 عادى الموضوع حصل مرتين معايا بس لما بمشى بالعربيه عادىومشغل التكييف من غير سرعه يعنى 30-40-50 جوه البلد بلقى مؤشر الحراره ينزل عن 90 او يفضل 90 عادى
دايما فى مشاكل السخونية لازم ابص على العربية افضل ولكن خلينى اقولك مبدئيا
ممكن تكون فى سرعة فاصلة فى المروحة او يكون الردياتير مسدود او السربتينة مكتومة

ahmed_zamalek7
22-05-2012, 01:22 AM
دايما فى مشاكل السخونية لازم ابص على العربية افضل ولكن خلينى اقولك مبدئيا
ممكن تكون فى سرعة فاصلة فى المروحة او يكون الردياتير مسدود او السربتينة مكتومة

شكرا يا بشمهندس فعلا الردياتير لما غلسلته ونضفته الحراره بقيت تمام

shafik89
26-05-2012, 09:38 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته امامي سيارة بيجو 405 مو 1990 فرنساوي رشة حزام فقط مغير فتيس من اوتومتيك لعادة ومغير موتور من 1600 الي 1800 فيها اربع فرد زيرو واربع جنوط اسبور بيجو اصلي وعفشة جديدة ومغير الدوشم والطنابير مركب بتوع البرستيج علي حد قوله بس مركبش جهاز ال ABS عايز اعرف من حضر تك تعمل كام العربية ده هو بيتكلم في 38 في مشكلتين في العربية مش عجبيني اولا التابلوة الشكل القديم قطعتين ممكن يتغير ويركب التابلوا القطعة واحدة الجلد ويعمل كام سعره ثانيا ارضية الشنطة في حته صغير فيها صداء وذلك اثر دخول مياة من جوان الفانوس الخلفي اسف للاطالة بس ياريت تفدني لان اللعربية عجباني من حيث الشكل والعفشة والكاوتش وواقفة علي حيلها والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتهسوقسوق

ابراهيم عونى
26-05-2012, 11:26 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
استاذى الفاضل م هيثم مشكور لك مجهودك الطيب لمساعدة الأعضاء فكم اسعدتنى المواضيع ومساعدتك للغير
واطلب منك طلب ارجو ان تساعدنى
معى سيارة بيجو 405 موديل 89 خليجى
1600 cc
حصل حادث للسيارة
والحمد لله قدر الله وما شاء فعل
فمطلوب ربع امامى فعايز اعرف يعملة كام تقريبا وهل سهل الاقية مستعمل
وبكام مستعمل ولو فى التوكيل
وسعر الرداتير
وسعر الفوانيس الأمامية
وشاسية الوش
اسف لو اطلت اتمنى الرد لأنى هسافر بكرة ادوور علية ودى اول مرة يحصلى حاجة كدة
جزاكم الله خيرا اخى

hisam2010
28-05-2012, 09:53 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته امامي سيارة بيجو 405 مو 1990 فرنساوي رشة حزام فقط مغير فتيس من اوتومتيك لعادة ومغير موتور من 1600 الي 1800 فيها اربع فرد زيرو واربع جنوط اسبور بيجو اصلي وعفشة جديدة ومغير الدوشم والطنابير مركب بتوع البرستيج علي حد قوله بس مركبش جهاز ال ABS عايز اعرف من حضر تك تعمل كام العربية ده هو بيتكلم في 38 في مشكلتين في العربية مش عجبيني اولا التابلوة الشكل القديم قطعتين ممكن يتغير ويركب التابلوا القطعة واحدة الجلد ويعمل كام سعره ثانيا ارضية الشنطة في حته صغير فيها صداء وذلك اثر دخول مياة من جوان الفانوس الخلفي اسف للاطالة بس ياريت تفدني لان اللعربية عجباني من حيث الشكل والعفشة والكاوتش وواقفة علي حيلها والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتهسوقسوق
نصيحتى ليك لا.........
يفضل شراء 405 موديلات من 2000 الى 2005 وهتلاقيها فى حدود 38 الف جنية الى 45 الف على حسب حالتها ولما تيجى تشترى عربية روح اى مركز خدمة معتمد

stranger9007
29-05-2012, 04:17 PM
قدامي بيجو 106 موديل 1998 للبيع وبفكر اشتريها هل قطع غيارها موجودة وياترا قطع غيارها رخيصة ولا غالية متوفرة ولا ؟ المشكلة اني من اسكندرية اتمني ردك والف شكر

hisam2010
30-05-2012, 10:40 PM
قدامي بيجو 106 موديل 1998 للبيع وبفكر اشتريها هل قطع غيارها موجودة وياترا قطع غيارها رخيصة ولا غالية متوفرة ولا ؟ المشكلة اني من اسكندرية اتمني ردك والف شكر
للاسف غير متوفرة

قيس محمد
07-06-2012, 07:59 AM
السلام عليكم
عندي بيجو 307 موديل 2006 المشكلة في التبريد عنددما افتحه صباحا او مساءأ كأني في ثلاجة
اكثر من جيد جدا ولكن المشكلة عند الظهر عندنا الحرارة تقارب 50 درجة افتح التبريد الكومبريسر شغال ولكن لا توجد اي برودة على الاطلاق المروحة تعمل على السرعة العالية ولا توجد فيها مشكلة لان حرارة السيارة تنزل عن 90 والي هي الحرارة الطبيعية كما تعلمون
قمت بتنظيف الراديتر الامامي ولا توجد اي انسدادات

hisam2010
07-06-2012, 08:49 PM
السلام عليكم
عندي بيجو 307 موديل 2006 المشكلة في التبريد عنددما افتحه صباحا او مساءأ كأني في ثلاجة
اكثر من جيد جدا ولكن المشكلة عند الظهر عندنا الحرارة تقارب 50 درجة افتح التبريد الكومبريسر شغال ولكن لا توجد اي برودة على الاطلاق المروحة تعمل على السرعة العالية ولا توجد فيها مشكلة لان حرارة السيارة تنزل عن 90 والي هي الحرارة الطبيعية كما تعلمون
قمت بتنظيف الراديتر الامامي ولا توجد اي انسدادات
قم أيضا بتنظيف السربتينة الامامية الخاصة بالتكييف ومن ثم اكشف عند فنى تكيف على مستوى الفريون ومدى كفاءة الكمبروسور وقولى على النتائج

شريف أبو الفضل
09-06-2012, 11:39 AM
الأخ الكريم/ م. هيثم.. نشكر لكم مجهودكم في هذا المنتدى جعله الله في ميزان حسناتك.
عندي سؤال بخصوص التيربو في السيارة بيجو 5008 حيث أنني أنوي شرائها بمشيئة الله من مدينة الرياض, وقد قرأت كثيرا عن طريقة عمله وكيفية الحفاظ عليه, كما علمت من موضوعكم بشأن التحذير منه لغلاء ثمنه , وقد ترددت كثيرا حيث أن عزم الموتور يزيد بمقدار الثلث عن الموتور العادي, وهذه ميزة كبيرة للسيارة حيث أنها (سبعة مقاعد) وتحتاج لموتور قوي وخاصة في السفر الطويل.
والسؤال (هل يمكن تعديل وضع الموتور لالغاء التيربو فيما بعد في حالة عطله وإعادة برمجة السيارة لتعمل بدونه, وهل يكون عزم الموتور بعد التعديل كما لو كانت بدون تيربو؟
وشكرا,,,

hisam2010
09-06-2012, 08:25 PM
الأخ الكريم/ م. هيثم.. نشكر لكم مجهودكم في هذا المنتدى جعله الله في ميزان حسناتك.
عندي سؤال بخصوص التيربو في السيارة بيجو 5008 حيث أنني أنوي شرائها بمشيئة الله من مدينة الرياض, وقد قرأت كثيرا عن طريقة عمله وكيفية الحفاظ عليه, كما علمت من موضوعكم بشأن التحذير منه لغلاء ثمنه , وقد ترددت كثيرا حيث أن عزم الموتور يزيد بمقدار الثلث عن الموتور العادي, وهذه ميزة كبيرة للسيارة حيث أنها (سبعة مقاعد) وتحتاج لموتور قوي وخاصة في السفر الطويل.
والسؤال (هل يمكن تعديل وضع الموتور لالغاء التيربو فيما بعد في حالة عطله وإعادة برمجة السيارة لتعمل بدونه, وهل يكون عزم الموتور بعد التعديل كما لو كانت بدون تيربو؟
وشكرا,,,
لا يصح بأى حال من الأحوال الغاء التربو وإعادة برمجة النظام على الوضع الجديد وحيث أنة لا يمكن لاى توكيل معتمد أجراء ذلك التعديل حيث ان ذلك غير مسموح به وقد يضر بالسيارة ويحتاج ايضا الى تكاليف عالية وفى النهاية قد يرسو الامر الى تغير محرك كامل بدون تربو

قيس محمد
10-06-2012, 07:58 AM
قم أيضا بتنظيف السربتينة الامامية الخاصة بالتكييف ومن ثم اكشف عند فنى تكيف على مستوى الفريون ومدى كفاءة الكمبروسور وقولى على النتائج
السلام عليكم
مشكور جدا على النصيحة , ذهبت الى الاخصائي الثالث في التبريد وقام بتفريغ جزء بسيط جدا من غاز التبريد وقد رجع التبريد الى وضعه الطبيعي حتى عند منتصف الظهيرة والجو حار جدا وقد قال لي ان جزء الضغط العالي من المنظومة يقوم بفصل المنظومة نتيجة ارتفاع درجة الحرارة وهي الان تعمل بشكل جيد جدا :w6w2005041122053268

AZHK
10-06-2012, 04:10 PM
اخى م. هيثم
جزاك الله خيرا على مساعدتك للاعضاء عندى مشكلة فى بيجو 406 موديل 2002 اوتو وهى عندما ادوس فرامل وتبدأ السيارة فى التباطؤ يرتفع عداد ال RPM ثم يهبط بالاضافة الى عدم ثباته فى السلانسيه ذهبت بالسيارة الى مودرن سرفسي وبعد الكشف بالجهاز لم تظهر اخطاء قاموا بفك البوابة وتنظيفها ولم يتغير شئ قالو غير سيرفو الفرامل (كان به عيب ) غيرته باخر استيراد وتحسنت الفرامل ولم تختفى الشكوى قمت بتغيير IDLE باخر جديد من الوكالة تحسن الامر ولم يختف العيب فماذا افعل ايضا تم كبس الموتور على الجهاز ووجدوا الضغط منخفض فى الاربع حجرات وقالوا مطلوب تشيك على الصبابات وتغيير التالف منه وقد يحتاج الامر الى طقم شنبر فهل هذا يسبب تلك المشكلة وايضا عندى مشكلة بعد ان امشى بالغربية فترة من الوقت يبدأ السحب يقل ارجو الافادة

hisam2010
10-06-2012, 09:27 PM
اخى م. هيثم
جزاك الله خيرا على مساعدتك للاعضاء عندى مشكلة فى بيجو 406 موديل 2002 اوتو وهى عندما ادوس فرامل وتبدأ السيارة فى التباطؤ يرتفع عداد ال RPM ثم يهبط بالاضافة الى عدم ثباته فى السلانسيه ذهبت بالسيارة الى مودرن سرفسي وبعد الكشف بالجهاز لم تظهر اخطاء قاموا بفك البوابة وتنظيفها ولم يتغير شئ قالو غير سيرفو الفرامل (كان به عيب ) غيرته باخر استيراد وتحسنت الفرامل ولم تختفى الشكوى قمت بتغيير IDLE باخر جديد من الوكالة تحسن الامر ولم يختف العيب فماذا افعل ايضا تم كبس الموتور على الجهاز ووجدوا الضغط منخفض فى الاربع حجرات وقالوا مطلوب تشيك على الصبابات وتغيير التالف منه وقد يحتاج الامر الى طقم شنبر فهل هذا يسبب تلك المشكلة وايضا عندى مشكلة بعد ان امشى بالغربية فترة من الوقت يبدأ السحب يقل ارجو الافادة
أولا مودرن سيرفس من المراكز المحترمه......
أما بالنسبة لمشكلة ارتفاع ال RPM على السلانسية فسببها قد يكون الاتى:
1- الايدل موتور (الاستيبر).
2- بوابة الحقن.
3- فيشة حساس ال RPM
وبما ان حضرتك نظفت بوابة الحقن وغيرت الايدل ولما هما كشفو على السيارة لقو ان المحرك كبسو ضعيف فيضل فك المحرك والكشف عليه ولكن بعد فترة على حسب طلبك.

ahmed_zamalek7
12-06-2012, 03:25 PM
لو سمحت يا بشمهندس هى عفشه البيجو 307 بتتشحم وبتتغسل ؟ مع العلم انى مش عندى المصفحه التحت الموتور

hisam2010
12-06-2012, 09:23 PM
لو سمحت يا بشمهندس هى عفشه البيجو 307 بتتشحم وبتتغسل ؟ مع العلم انى مش عندى المصفحه التحت الموتور
لا...........

a123456
20-06-2012, 09:48 PM
السلام عليكم ورحمه الله و بركاته

ارجو ذكر سعر السوق الحالى للبيجو 305 ال 1300 و 1500
و كم تكلفة تغيير طقم سرفيس كامل لها (بوجيهات -ابلاتين -كوندسر- سيور-فلاتر و خلافة)

اشرف عبد الحميد
21-06-2012, 03:34 PM
يا بشمهندس انا لسه جايب بيجو 508 وبعدين واحد خلع الرقم بتاع 508ياترى ممكن الاقى الرقم فين؟

aasstt
22-06-2012, 08:20 PM
من يستطيع اصلاح ماتور السيارة عندى اكسارة 1 مو 2000
العيب الى فيها هو ان سرعة دوان المحرك على السلانسية (اى و السيارة واقفة) 2و عندما تم سد الهواء نهائيا (الخرطوم ) اللى داخل على صمام الايديل اصبحت سرعة دوان المحرك على السلانسية 1
وواحد جرب بانة سد كل الهواء الداخل على الماتور ولكن ظل الماتور يعمل على سرعة دوران المحرك 1 ( وكان المفروض ان الماتور يطفى)
اوجو الافادة ماذا اعمل

MessiLoVeR
24-06-2012, 05:17 AM
السلام عليكم

انا جيبت من كام شهر عربية بيجو 405 موديل 2002 اباظة ..
العربية طلعت عين اهلى واحد واحد
شخونية رهيبة ملقنلهاش اى تفسير
وف الاخر اتصلنا بصاحب العربية قالنا روحوا للميكانيكى بتاعها لقناة محترم فوق الخيااااااااااااااااااااااااااااال
قالنا دا عيب كهربا وودانا لواحد تبع توكيل بيجو ف خلال ربع ساعة العربية بقت زى الفل ومشتكيتش من السخونية من ساعتها
وشحنت التكييف وظبطت الاداء وبامانة شهادة . انا بتعلم السواقة ومطلع عين امها واكل مطبات وطرق مكسرة وخبطات والمراية دمرت مراية اكسنت ومرايتى ولا اتهزت وفعلا كنت هندم لو مجيبتش العربية

بس لما عملت التكييف الراجل قالى انا شحنتة ... بس مبحسش بساقعة نهاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااائى هو شوية هوا بيطلعوا
روحتلة قالى سيب العربية هنفك التابلوة ونشوف النظام
فعندى استفسارات
اولا : هو تكييف العربية قوى وكويس وبيسقع العربية فعلا ولا هو اساسا ضعيف ومبيسقعش

ثانيا لما بشغل التكييف بياثر ع السحب بشكل ملحوظ جدا ... دا طبيعى ولا اية

واية اللى ممكن يكون سبب ان التكييف يطلع هوا قوى بس مش ساقع وميسقعش الكنبة اللى ورا خااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااالص والعربية بتبقى جهنم

واية اللى يخلى التكييف ياثر ع السحب .. معلش لسة جديد لان بصراحة هاممنى جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااا حوار التكييف خصوصا ف الحر دا
واية الحل ان العربية متتاثرش بالتكييف

abkarino406
25-06-2012, 07:52 PM
لا...........
لو سمحت باشمهندس انا سيارتي 406 موديل 2003 مانيوال عندي مشكلة عند وضع المفتاح في الكاتونتاك تشتغل المساحات والكشافات ولا يمكن غلقها او التحكم فيها ولا يمكن تشغيل المحرك ويظهر على الشاشة engine immobiliser fault وتظهر علامة المفتاح في التابلوه
حاولت ادخال المفتاح وتشغيل اكثر من مرة توقفت المساحات وانطفأت الكشافات واشتغل المحرك وانا ماشي رجعت المشكلة ان المشاحات اشتغلت والكشافات تلقائيا لما وقفت السيارة وركنتها وحاولت اشغلها لم تشتغل وظهرت نفس المشاكل الاولى فقمت بفصل البطارية لمدة ليلة واعادة تشغيلها صباحا فرجعت السيارة طبيعية ولما خرجت مشوار رجع نفس المشكلة والان المشكلة مازالت ممستمرة ولا يمكن تشغيل السيارة ولا تنطفأ المساحات والكشافات وحاولت ان افصل البطارية واعيد تشغيلها فلم تنجح كما حدث في المرة الاولى وكل لما اروح لكهرباءي سيارات يدلني على واحد تاني ويقولي ماعرفشي ارجو افادتي في اسرع وقت لاني محتاج للسيارة ومتعطل بسببها

hisam2010
25-06-2012, 09:51 PM
السلام عليكم ورحمه الله و بركاته

ارجو ذكر سعر السوق الحالى للبيجو 305 ال 1300 و 1500
و كم تكلفة تغيير طقم سرفيس كامل لها (بوجيهات -ابلاتين -كوندسر- سيور-فلاتر و خلافة)
من 18 الف جنية الى 25 على حسب الموديل وحالتها

hisam2010
25-06-2012, 10:55 PM
يا بشمهندس انا لسه جايب بيجو 508 وبعدين واحد خلع الرقم بتاع 508ياترى ممكن الاقى الرقم فين؟
للاسف سألتك على القطعة ومش موجودة خالص

hisam2010
25-06-2012, 11:05 PM
السلام عليكم

انا جيبت من كام شهر عربية بيجو 405 موديل 2002 اباظة ..
العربية طلعت عين اهلى واحد واحد
شخونية رهيبة ملقنلهاش اى تفسير
وف الاخر اتصلنا بصاحب العربية قالنا روحوا للميكانيكى بتاعها لقناة محترم فوق الخيااااااااااااااااااااااااااااال
قالنا دا عيب كهربا وودانا لواحد تبع توكيل بيجو ف خلال ربع ساعة العربية بقت زى الفل ومشتكيتش من السخونية من ساعتها
وشحنت التكييف وظبطت الاداء وبامانة شهادة . انا بتعلم السواقة ومطلع عين امها واكل مطبات وطرق مكسرة وخبطات والمراية دمرت مراية اكسنت ومرايتى ولا اتهزت وفعلا كنت هندم لو مجيبتش العربية

بس لما عملت التكييف الراجل قالى انا شحنتة ... بس مبحسش بساقعة نهاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااائى هو شوية هوا بيطلعوا
روحتلة قالى سيب العربية هنفك التابلوة ونشوف النظام
فعندى استفسارات
اولا : هو تكييف العربية قوى وكويس وبيسقع العربية فعلا ولا هو اساسا ضعيف ومبيسقعش

ثانيا لما بشغل التكييف بياثر ع السحب بشكل ملحوظ جدا ... دا طبيعى ولا اية

واية اللى ممكن يكون سبب ان التكييف يطلع هوا قوى بس مش ساقع وميسقعش الكنبة اللى ورا خااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااالص والعربية بتبقى جهنم

واية اللى يخلى التكييف ياثر ع السحب .. معلش لسة جديد لان بصراحة هاممنى جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااا حوار التكييف خصوصا ف الحر دا
واية الحل ان العربية متتاثرش بالتكييف
أولا أحب أهنيك على إختيارك للـــ 405 عربية حلوة جدا...
تكيف العربية من أفضل تكيفات البيجو وبيسقع جامد جدا والامر ببساطة فى موضوع عدم الاحساس بالبرودة فيرجع الى كفاءة فنى التكييف حيث يجب إتخاذ الاجراءات التاليه:-
* التأكد من حالة سير التكييف وحالة الوصلات الخارجية للتكييف.
* كبس دائرة التكييف والتأكد ما إذا كان يوجد تسريب فريون أم لا.
* بعد كبس الدائرة وعلاج التسريب (إن وجد) شحن التكييف بالفريون المناسب وغالبا هو 134 a وبالكمية المناسبة للدائرة على حسب نوع السيارة.
* تنظيف السربنتبنة الامامية والتأكد من ضغوط كباس التكييف.
وبالطبع يؤثر التكييف على سحب السيارة ببساطة لأن دة حمل على المحرك زيادة

hisam2010
25-06-2012, 11:15 PM
لو سمحت باشمهندس انا سيارتي 406 موديل 2003 مانيوال عندي مشكلة عند وضع المفتاح في الكاتونتاك تشتغل المساحات والكشافات ولا يمكن غلقها او التحكم فيها ولا يمكن تشغيل المحرك ويظهر على الشاشة engine immobiliser fault وتظهر علامة المفتاح في التابلوه
حاولت ادخال المفتاح وتشغيل اكثر من مرة توقفت المساحات وانطفأت الكشافات واشتغل المحرك وانا ماشي رجعت المشكلة ان المشاحات اشتغلت والكشافات تلقائيا لما وقفت السيارة وركنتها وحاولت اشغلها لم تشتغل وظهرت نفس المشاكل الاولى فقمت بفصل البطارية لمدة ليلة واعادة تشغيلها صباحا فرجعت السيارة طبيعية ولما خرجت مشوار رجع نفس المشكلة والان المشكلة مازالت ممستمرة ولا يمكن تشغيل السيارة ولا تنطفأ المساحات والكشافات وحاولت ان افصل البطارية واعيد تشغيلها فلم تنجح كما حدث في المرة الاولى وكل لما اروح لكهرباءي سيارات يدلني على واحد تاني ويقولي ماعرفشي ارجو افادتي في اسرع وقت لاني محتاج للسيارة ومتعطل بسببها
إن شاء الله خير وبسيطة....
طبعا انا مش بحب أخمن ولا أستنتج ولكن يفضل ان أخش بجهاز تشخيص الاعطال للكشف على وحدة الكمبيوتر الخاصة بالسيارة....
ولكن من المتوقع وجود خلل فى ال BSI وهو الكمبيوتر الاساسى فى السيارة ومكانة فوق دواسة الفرامل مباشرة

aasstt
26-06-2012, 12:11 AM
من يستطيع اصلاح ماتور السيارة عندى اكسارة 1 مو 2000
العيب الى فيها هو ان سرعة دوان المحرك على السلانسية (اى و السيارة واقفة) 2و عندما تم سد الهواء نهائيا (الخرطوم ) اللى داخل على صمام الايديل اصبحت سرعة دوان المحرك على السلانسية 1
وواحد جرب بانة سد كل الهواء الداخل على الماتور ولكن ظل الماتور يعمل على سرعة دوران المحرك 1 ( وكان المفروض ان الماتور يطفى)
اوجو الافادة ماذا اعمل
<!-- / message --><!-- مواضيع العضو بوست بت -->

AKRAM_BMW
26-06-2012, 01:06 AM
جميل جدا
تسلم

abkarino406
26-06-2012, 11:40 PM
إن شاء الله خير وبسيطة....
طبعا انا مش بحب أخمن ولا أستنتج ولكن يفضل ان أخش بجهاز تشخيص الاعطال للكشف على وحدة الكمبيوتر الخاصة بالسيارة....
ولكن من المتوقع وجود خلل فى ال BSI وهو الكمبيوتر الاساسى فى السيارة ومكانة فوق دواسة الفرامل مباشرة

طيب لو الكمبيوتر في خلل هل اعمل اعادة برمجة ولا اغير الكمبيوتر
لاني محتار وكل ماروح لكهرباءي يقولي حاجه وانا مش واثق في حد فيهم

a123456
28-06-2012, 04:37 PM
من 18 الف جنية الى 25 على حسب الموديل وحالتها

انا كنت بسئل عن بيجو 305 مش 205

بيجو 305 عمرها مهما اترفع فى ثمنها انها تعدى 16 الف انا بشوف اعلانات بتبتدى من 8 ل 16 فحبيت اعرف السعر الحقيقى

hisam2010
28-06-2012, 07:41 PM
انا كنت بسئل عن بيجو 305 مش 205

بيجو 305 عمرها مهما اترفع فى ثمنها انها تعدى 16 الف انا بشوف اعلانات بتبتدى من 8 ل 16 فحبيت اعرف السعر الحقيقى
كلامك مظبوط انا الى مخطء