العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA

شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA شيري اسبرانزا CHERY SPERANZA شركة شيرى الصينية من اكبر الشركات الصينية بدات تستعين بتصميمات ايطالية وتقنيات متعددة لتقديم سيارات تجمع بين الاقتصادية والجمال تصنع بعض موديلاتها فى مصر تحت اسم اسبيرانزا ومن اشهر الموديلات اسبيرانزا تيجو - M11 - A516 - A620 -QQ - A11 - A15 -A3

قديم 04-08-2010, 03:18 PM
asfour phon asfour phon غير متواجد حالياً

asfour phon has a spectacular aura aboutasfour phon has a spectacular aura about
افتراضي ممكن سوال لو الواحد وضع بنزين 80 على 92 فيه مشاكل

ممكن سوال لو الواحد وضع بنزين 80 على 92 اى نص التنك 80 والنصف التانى 92 فيه مشاكل على الماتور مع العلم العربيه تيجو وشكرا
قديم 04-08-2010, 04:44 PM
الصورة الرمزية حسن شرف
حسن شرف حسن شرف غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجارة وتسعير السيارات
هواياتي: تجارة وتسعير السيارات

حسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to all
افتراضي رد: ممكن سوال لو الواحد وضع بنزين 80 على 92 فيه مشاكل

ياراجل حرام عليك انت كدة هتبهدل العربية مع العلم ان العربية هتمشر ومش هتقول لقة ولكن
انت كدة بتقضى على العربية يعنى بتموتها بدرى من الآخر
وعلى فكرة اقراء كتالوج العربية هتلاقى مصرح ومناسب ليها انها تمشى ببنزين 93 وأقرب حاجة ليها هنا فى مصر بنزين 92 شوف انت بقا عاوز تحط كمان كام على كام
وبعدين يارجل انت دفعت آلفات فى العربية ماشاء الله مستخصر تفول العربية بجنيهات بسيطة
عارف أنا هقولك على حاجة أنا عندى عربية وموتوسكل أنا بمون الموتوسكل بنزين 90
وربنا يباركلك فى عربيتك ويحميهالك من كل شر وسوء يارب العالمين ومتنساش تبقى تدينى لفة بالتيجو لما انزل مصر
قديم 04-08-2010, 07:08 PM
asfour phon asfour phon غير متواجد حالياً

asfour phon has a spectacular aura aboutasfour phon has a spectacular aura about

طبعا زى مانتم عرفين ان العربيه بتاكل معايا بنزين اووووووووووووى وزهقت من التوكيل فى الموضوع ده وعشان كده قولت احط 80على 92 يعنى عشان لو كلت بنزين ما يبقى عالى هو انا بعكل كل يوم اكتر من 150 كيلو يعنى 22 لتر كل يوم يعنى 40 جنيه كل يوم مزنيه تانيه اكنك عندك عيله تانيه اى 1200 جنيه كل شهر ده حرام انا والله كرهت العربيه بسبب الاستهلاك
قديم 04-08-2010, 08:18 PM
الصورة الرمزية moslem2
moslem2 moslem2 غير متواجد حالياً

moslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of light

الكلام ده ينفع اخره مع عربيه موديل تسعينات زى السويفت

مغترب مصراوى لبلده هاوى
قديم 04-08-2010, 08:58 PM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asfour phon مشاهدة المشاركة

طبعا زى مانتم عرفين ان العربيه بتاكل معايا بنزين اووووووووووووى وزهقت من التوكيل فى الموضوع ده وعشان كده قولت احط 80على 92 يعنى عشان لو كلت بنزين ما يبقى عالى هو انا بعكل كل يوم اكتر من 150 كيلو يعنى 22 لتر كل يوم يعنى 40 جنيه كل يوم مزنيه تانيه اكنك عندك عيله تانيه اى 1200 جنيه كل شهر ده حرام انا والله كرهت العربيه بسبب الاستهلاك
يا باشا سيبك من التوكيل فى مشكلة زيادة اﻹستهلاك دى
التوكيل أخره الصيانات الدورية و تغيير الزيت علشان الحفاظ على الضمان

إنت تشوف ميكانيكى شاطر و بيشتغل فى العربيات الحديثة ممكن تكون مشكلتك فى البوجيهات او الرشاشات أو غيرها

لو حضرتك من القاهرة أنا أرشح لك أحمد مهران ممكن تتعرف عليه فى الموضوع ده

ورشة أحمد مهران لصيانة السيارات اليابانى والكورى والصينى

أما بخصوص خلط البنزين مضر جدا على الموتور
ﻹن المحرك بيضغط الوقود لدرجة معينة قبل ما يحصل اﻹشعال ، و كل نوع بنزين ليه قدرة على تحمل الضغط قبل ما يشتعل ذاتيا نتيجة للضغط ده
فلازم الوقود المستخدم يستحمل الضغط داخل المحرك و ما يشتعلش إلا عن طريق البوجيهات

محرك الإسبيرانزا نسبة اﻹنضغاط فيه عالية زى ما قال اﻷخوة لو حطيت فيه بنزين 80 أو مخلوط إللى هيحصل إن الإشتعال هيحصل بدرى عن ميعاده الطبيعى و تحصل برجله فى الحركة تؤدى لحركة عنيفة تأثر على الأجزاء المعدنية و يخليها تتأكل بسرعة و تسبب مشاكل بعد فترة قصيرة أو ممكن لا قدر الله فى أسوأ الظروف إنها تتكسر أو تتشرخ

فيه حل بلدى بعض سائقى التاكسى بيعملوه
إنهم يقللوا نسبة اﻹنضغاط داخل المحرك عن طريق تركيب جوان وش سيلندر تانى لكن زى ما قلت النظام ده بلدى و بصراحة مش متأكد من نتايجه و أثره إيه