المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عيوب ومميزات السيراتو من مهندس صيانة بالتوكيل

ramygobara
04-08-2010, 01:15 PM
السلام عليكم ورحمة الله
انا يا جماعة مقبل على شراء كيا سيراتو
وليا معرفة بمهندس صيانة في توكيل كيا وقالي العربية ممتازة جدا وسالته ايه الفرق بين الخليجي والتوكيل قالي بصراحة الخليجي اعلى وامكانياته افضل تخيلم برغم ان رده كان مفاجاة ليا لانه راجل شغال في توكيل كيا وقالي عن مميزات العربية
1- العربية معمرة جدا في قطع غيارها يعني بيقولي سير الكاتينة مثلا يتم تغيره بعد 100 الف كيلو
2- تيل الفرامل بيكشفم عليه بعد الثلاثين الف
3- بخصوص العفشة قالي بالعكس مع الاستعمال العفشة بتلين وبتكون كويسة لان المعارض بتكون مزودة الكاوتش لغاية 50 علشا تكون العربية واقفة عالية في المعرض
4- بيقولي قطع غيارها سواء الخليجي او التوكيل متوفرة بس عالية شوية بس دا مش عيب لانها قطع معمرة
5- اتاكدت من موضوع التكييف قالي بالعكس كويس جدا ومفهموش مشاكل
6- يفضل الجنط يكون 16
7- الماتور كويس جدا وخاصة التقفيل الخليجي
بخصوص العيوب :
العيب الوحيد اللي فيها ودا اللي قلقني
- قالي هوا العيب في ثبات العربية ودا مشكلتها يعني بعد 120 بتحس ان العربية خفيفة واتزانها بيقل والعيب دا حيرني جدا هل مصر الواحد يقول انه ما بيجريش فيها ولا ايه مش عارف بقى لان المعلومة دي تخوف جدا .
فايه رايكم يا جماعة في الموضوع دا وخاصة اني كتبت امبارح عقد الشراء بس بصراحة بافكر ارجع في كلامي تاني .

أحمد فاروق سيد
04-08-2010, 01:26 PM
- قالي هوا العيب في ثبات العربية ودا مشكلتها يعني بعد 120 بتحس ان العربية خفيفة واتزانها بيقل والعيب دا حيرني جدا هل مصر الواحد يقول انه ما بيجريش فيها ولا ايه مش عارف بقى لان المعلومة دي تخوف جدا .
فايه رايكم يا جماعة في الموضوع دا وخاصة اني كتبت امبارح عقد الشراء بس بصراحة بافكر ارجع في كلامي تاني .
العيب ده أتقال على الألنترا
وبصراحة ولا حسيت بيه
160 كم ده عادى جداً
لا العربية بتعوم ولا حاجة
وبعدين ليه چنط 16 أفضل ؟
لو 17 مش كويس عليها مكنش نزل
أعتقد المشكلة فى طرق مصر مش فى العربية
ولو أمكن تنتظر الألنترا الأفانتى الشكل الجديد
يكون أفضل
وربنا يوفقك للى فيه الخير

ramygobara
04-08-2010, 01:48 PM
ايوة اتقال على ثبات الالنترا بس انت جربتها اما السيراتو هوا من واقع العربيات اللي بتدخل عنده صيانة بيقول ان اغلب الشكوى من ثبات العربية

hazem_khidr
04-08-2010, 02:33 PM
هو رأيه محايد الي حد كبير لكن عاوز اعرف هو منين عرف ان قطع غيارها معمره.
العربيه لسه ما كملتش سنتين في السوق المصري

ramygobara
04-08-2010, 03:24 PM
كلاكم صحيح يا استاذ حازم واظن يمكن على حسبب العربيات اللي بتدخلهم بعدد الكيلوات اللي عملتها العربية انت سيد العارفين ممكن الواحد في كام شهر يقفل 100 الف

mezo_1978
04-08-2010, 03:31 PM
العربية من ضمن افضل حاجة فيها انها ثابتة
انا معايا جنط 17 وجبت بيها 200 ك على طريق العين السخنة الجديد والعربية ما شاء الله ثابتة ومكنتش حاسس انى جايب السرعة ديه

ramygobara
04-08-2010, 03:59 PM
طيب هل صحيح الدركسيون بتاعها زيت مش هوا سمعت المعلومة دي من ناس هل دا فيه مشكلة

lol64
04-08-2010, 05:03 PM
انا ياجماعه باجيب بالسيراتو والالنترا سرعات عاليه فى السفر فوق ال 160 وباقولك ان السيراتو مش خفيفه ولا بتعوم ثباتها مش خرافى بس معقول

ahmed_201091
05-08-2010, 10:29 AM
ياجماعة انا معايا سيراتو خليجى جنط 15 و جبت بالعربية 150 و كان ثباتها كويس ( دا راى يمكن حد يكون شايف غير كدا)
-لكن اللى مضيقنى هوا ان عفشتها نشفة شوية بس كل الناس بتقول انها بتلين بعد 1000 كم لما اشوف لسه

بدر بسيونى
05-08-2010, 10:42 AM
ياجماعة ده رائ واحد شغال فى التوكيل قابل للصواب وللغلط وهو مش مصنع العربية يعنى

aalim
05-08-2010, 10:53 AM
الأحساس بعدم الثبات هوه فقط احساس فى أول لما بتشترى العربية عشان العفشة ناشفة و العربية بتتنطط فى المطبات لكن بعد 10-15 ألف العفشة بتطرى و الاحساس ده بيروح و هاتحس ان العربية حاجة تانية مع الاحتفاظ بميزة الارتفاع عن الارض. و العربية تقفيلها فى مستوى اليابانى. المصرى و الخليجى متقفلين فى كوريا و لا يوجد اى اختلاف فى الجودة و لكن ممكن المواصفات تختلف و لكن بفرق مش كبير (مثلا نوع الكاسيت او ايرباج زياده)
السيراتو خلص الكلام عنها و اتحسم لانها مغرقة الشوارع و ماحدش اشتكى منها و سعر اعادة البيع عالى. يعنى زى الدهب

ramygobara
05-08-2010, 11:28 PM
والله الموضوع يا جماعة ان دا راي مهندس الصيانة من واقع الشكاوي اللي بتجيلهم من السيارة بس من حيث الامكانيات الراجل ما عابش فيها بل بصراحة بيشجعني عليها وبيقولي ها تكون مبسوط منها والله وبيقولي خليك في الخليجي برغم ان عندهم توكيل مواصفاته اعلى وما اقلقش من موضوع الصيان لان المشاكل اللي بتيجلهم في السيراتو مش كبيرة بل بالعكس اثبتت كفاءة ممتازة

mido_4up
02-09-2010, 02:12 PM
أنا مع استاذ احمد فاروق الالنترا الجديده افضل

Hamada_El_Sh3er
02-09-2010, 02:24 PM
لو عيب الثبات ده حقيقي يبقى العربية دي مش تمام
إذا كانت الفيرنا بتعوم بعد ال 120 يبقى السيراتو بعد أد أيه والنبي
وكمان حكاية العفشة دي مشكلة العربية بجد واللي مرخماها
وبالنسبة للي بيقول ان العربية في سعر إعادة البيع عالية
أكيد عالية لأن العربية لسه جديدة بس المشكلة إن اللي عايزين يبيعوها كتير
وده اللي مايطمنش

BASSEM BESO
17-09-2010, 06:28 AM
الألنترا مفيهاش ثبات خالص

night_man_vip
18-09-2010, 08:33 PM
و الله يا جماعة الراجل ده بيتكلم صح جدا , انا جايب النيو سيراتو بقالى حوالى سنة و عامل بيها حوالى 40,000 ك و بصراحة العربية لغاية دلوقتى كويسة , و بالنسبة للثبات هى لغاية 160 و ل 180 كمان معقولة , و كمان الراجل ده بيتكلم صح اوى فى موضوع الجنوط , بلاش ال 17 و خليك فى ال 16 , لان انا عاندى ظهر مشكلة فى الكاوتش و اضطرات اغير الاربع فرد نتيجة ان ال 17 مينفعش فى شوارع مصر لكترة المطبات و النقر المفاجئة

tigernet
04-10-2010, 06:23 PM
عندنا هنا فى استراليا
معروف ان العربيات الكورى مفيهاش اى نوع من الثبات على السرعات
و المعلومة دية عرفتها من مهندس مركز الصيانة بعد ماشترت عربية الانترا 2009
و الباور كهرباء مش زيت هنا مافيهوش اى مشكلة

mohamedmohamed2006
15-10-2010, 11:02 AM
السيراتو كارثة بكل المقايييييس وبلاش تمشو ورا الناس زي ما حصل للنسا في الميجان هيحصل في السيراتو وشوية شوية هيبان عيوب التصنيع والعيوب الأمنية الخطيرة جداااا في الأتزان أن مش بقول كدة يعني تقولي ماشي 160 والعربية ثابتة لا أنا بتكلم لو ماشي مثلا 100 وفجأة وقعت في حفرة صغيرة شوف العربية تعمل فيك أية وأنت تعرف أنها ولا حاجة وممكن لا قدر الله تقضي عليك
أسف على اللهجة دي بس ده تحذير مهم جدااا للناس علشان ما يتخدعوش ويشتروها
وللناس الي أشتروها خلاص ربنا يباركلهم فيها بس طبعا يخلي بالو جداااا من السرعه وبلاش يذود عن 120 وبلاش يفتكر نفسو راكب بورش وعاوز ياخد بيها غرز صدقوني هتندمو

night_man_vip
16-10-2010, 09:25 PM
ممكن بس اعرف حضرتك بتقول الكلام ده على اساس ايه ؟ هل فيه عندك مثلا data او اي حاجة !!!

Aviation
04-11-2010, 08:56 AM
السيراتو كارثة بكل المقايييييس وبلاش تمشو ورا الناس زي ما حصل للنسا في الميجان هيحصل في السيراتو وشوية شوية هيبان عيوب التصنيع والعيوب الأمنية الخطيرة جداااا في الأتزان أن مش بقول كدة يعني تقولي ماشي 160 والعربية ثابتة لا أنا بتكلم لو ماشي مثلا 100 وفجأة وقعت في حفرة صغيرة شوف العربية تعمل فيك أية وأنت تعرف أنها ولا حاجة وممكن لا قدر الله تقضي عليك
أسف على اللهجة دي بس ده تحذير مهم جدااا للناس علشان ما يتخدعوش ويشتروها
وللناس الي أشتروها خلاص ربنا يباركلهم فيها بس طبعا يخلي بالو جداااا من السرعه وبلاش يذود عن 120 وبلاش يفتكر نفسو راكب بورش وعاوز ياخد بيها غرز صدقوني هتندمو
يا راجل حرام عليك السيراتو ماشاء الله خاصه SX و الكيا احسن عربيه كوري و احسن من شركات يابانيه مثل المتسوبيشى مثلا خشوا على المواقع الأجنبيه و شوفوا المقارانات اما بخصوص كثرة اعاده البيع فهى عربيات محروقه بمعنى الواحد يجيب تقسيط و يبيع كاش و العمليه منتشرة بطريقه بشعه خاصة في السيراتو و الفيرنا و اللانوس مع تحياتىGIFT4U

ماهر محمد شفيق
18-11-2010, 06:22 PM
انا مقبل علي شراء سيارة كيا سيراتو موديل 2006 السيارة قاللولي حالتها ممتازة باستثناء انها رشه الجانب الايسر وسعرها النهائي 65000 جنيه مصري ياتري ده سعر مناسب ؟ و ما هومستوي اسعار قطع غيارها؟

ملك القلوب سوفت
25-11-2010, 06:33 PM
يا جماعه بكل الكلام والتعلقيات الى سمعتاه

للى معاهم سيراتو فرامل العربيه مش تمام حتى abs منها الكوتش بيافش والعربيه بتزحف خصوصا بنهار والاسفلت سخن بجد عن تجربه بدل المره كتير

ومش انا بس الى اشتكيت اكتر من واحد عندهم سيراتو وثبتها زى الزفت بعد 120 مش بتحس انك على الارض اصلان

بجد بجد العربيه دى طلعت مقلب فى حجات كتير اوى
انا كنت مبهور بيها وقلت العربيه دى توب بس بعد ما سفرت بيها كام مره عرفت انها فى الفاضى

ده راى محدش يزعل

sallyelnemr
26-11-2010, 06:17 PM
على فكره انا كان معايا سيراتو خليجى وعملت بيها حادثه واتكهنت وكان سبب الحادثه عدم ثبات السياره

capink
26-11-2010, 10:57 PM
على فكره انا كان معايا سيراتو خليجى وعملت بيها حادثه واتكهنت وكان سبب الحادثه عدم ثبات السياره

حمد الله على السلامة. ممكن تفاصيل أكتر عن الحادثة و حصلت ازاي.

semse bob
27-11-2010, 03:02 AM
السيراتو عربية جامدة بس الاتزان فعلا بعد 120 مش حلو

444546

ملك القلوب سوفت
27-11-2010, 10:54 AM

حمدله على السلامه يا ريس شكلك كنت على الطريق الزارعى

وزى ما قلت العربيه دى طلعت مقلب بجميع المقايس

Atrees
02-12-2010, 12:26 PM
حمدله على السلامه يا ريس شكلك كنت على الطريق الزارعى

وزى ما قلت العربيه دى طلعت مقلب بجميع المقايس

يا سيدي الفاضل - دة قضاء وقدر - العربية مش حتمنع الحادث - وموضوع الثبات دة نسبي - يعني يعتمد علي عوامل كتير قوي مش بس العربية

نوعية الاسفلت - درجة الخشونة - المطبات - السرعة - العربيات - نوعية السواقة - نوع الكاوتش - المناورة اللي تمت - عوامل الطريق - زيوت ومياة وحتي الندي

مفيش عربية ما بتعملش حادثة

يبقي كل العربيات مش ثابتة

ahmedashraf
06-08-2011, 01:25 PM
أنا وكتير زيي بنحاول ناخد قرار شراء سليم, وده هيكون إزاي من غير أخد راي أهل التجربة والخبرة. لكني والكل أكيد ملاحظ إن تضارب الراي واسع جدا على السيارة سيراتو. طبعا أتنا مش منتظر إن الكل يتفق أو يختلف عليها, لكن مش ممكن تكون سيارة بالإنتشار ده والنجاح ده فى مصر (الإنتشار دليل على النجاح, ولا إيه؟) وميكونش فى رأي غالب شوية حتى عن التاني.

قصاد كل واحد بيقول إن العربية ثباتها ممتاز, واحد تاني بيقول الثبات سيء جدا. وقصاد كل واحد بيقول سيارة آمنه فى السرعات العاليه, واحد تاني بيقول إنها سيارة الموت والحوادث.

من ملاحظتى إننا )المصريين) بقينا نسوق بسرعات عاليه جدا وغير آمنه, يعني لما الواحد يقولك (أنا مليش فى الجرى) يكون يقصد إن آخره ١٦٠ !!! ده غير الغرز والملفات اللى على السرعات دي,. فهل يبقى العيب فينا وفي سواقتنا ولا العيب فى العربيات؟

مهو أنا مش متصور إن شركة زي كيا (وسيبكو من عقدة الياباني بقى) هتنزل عربية فيها عيوب فنيه فى الثبات, بس همه مكانوش يعرفو إن فيه ناس ممكن تعمل غرز على ١٤٠. أساسا مظنش إنهم يعرفو حاجه إسمها غرز أصلا.

فياريت نسمع ردود موضوعية فى المسألة دي. أنا واحد اخري على طريق سفر ١٢٠ وبسوق بعقل جدا لأن معايا فى العربية أغلى ناس عندي ( مراتي وعيالى) فياريت نحط العاملين دول مقياس لردودنا على سؤالين محددين:

١- هل سيراتو سيارة مناسبة وصفقة جيدة لأسرة صغيرة وأسلوب قياده هادئ وسرعة قصوى ١٢٠-١٣٠ كم, ولا غرز ولا يحزنون؟

٢- موضوع نشوفية العفشة - هل هي فعلا ناشفة للحد ده (خصوصا ال SX عشان جنط ١٧)؟ ولا الناس تقصد ناشفة بالنسبة لعربيات تانيه. وعموما هل النشوفية دي مزعجة لدرجة إن الواحد يندم على شراء العربية دي؟ يعنى العربية بتكركب وتخبط فى المطبات كأنى راكب لادا يعنى؟

معلش طولت عليكو أوي, بس الحيرة فى الموضوع ده صعبة أوي, دي أول مره أركب زيرو ومش عايز أندم

MOHAMED_XENON
06-08-2011, 02:08 PM
ليه تشتري عربية الناس بتكلم عليها

PoweRPassioN
06-08-2011, 03:28 PM
أنا وكتير زيي بنحاول ناخد قرار شراء سليم, وده هيكون إزاي من غير أخد راي أهل التجربة والخبرة. لكني والكل أكيد ملاحظ إن تضارب الراي واسع جدا على السيارة سيراتو. طبعا أتنا مش منتظر إن الكل يتفق أو يختلف عليها, لكن مش ممكن تكون سيارة بالإنتشار ده والنجاح ده فى مصر (الإنتشار دليل على النجاح, ولا إيه؟) وميكونش فى رأي غالب شوية حتى عن التاني.

قصاد كل واحد بيقول إن العربية ثباتها ممتاز, واحد تاني بيقول الثبات سيء جدا. وقصاد كل واحد بيقول سيارة آمنه فى السرعات العاليه, واحد تاني بيقول إنها سيارة الموت والحوادث.

من ملاحظتى إننا )المصريين) بقينا نسوق بسرعات عاليه جدا وغير آمنه, يعني لما الواحد يقولك (أنا مليش فى الجرى) يكون يقصد إن آخره ١٦٠ !!! ده غير الغرز والملفات اللى على السرعات دي,. فهل يبقى العيب فينا وفي سواقتنا ولا العيب فى العربيات؟

مهو أنا مش متصور إن شركة زي كيا (وسيبكو من عقدة الياباني بقى) هتنزل عربية فيها عيوب فنيه فى الثبات, بس همه مكانوش يعرفو إن فيه ناس ممكن تعمل غرز على ١٤٠. أساسا مظنش إنهم يعرفو حاجه إسمها غرز أصلا.

فياريت نسمع ردود موضوعية فى المسألة دي. أنا واحد اخري على طريق سفر ١٢٠ وبسوق بعقل جدا لأن معايا فى العربية أغلى ناس عندي ( مراتي وعيالى) فياريت نحط العاملين دول مقياس لردودنا على سؤالين محددين:

١- هل سيراتو سيارة مناسبة وصفقة جيدة لأسرة صغيرة وأسلوب قياده هادئ وسرعة قصوى ١٢٠-١٣٠ كم, ولا غرز ولا يحزنون؟

٢- موضوع نشوفية العفشة - هل هي فعلا ناشفة للحد ده (خصوصا ال SX عشان جنط ١٧)؟ ولا الناس تقصد ناشفة بالنسبة لعربيات تانيه. وعموما هل النشوفية دي مزعجة لدرجة إن الواحد يندم على شراء العربية دي؟ يعنى العربية بتكركب وتخبط فى المطبات كأنى راكب لادا يعنى؟

معلش طولت عليكو أوي, بس الحيرة فى الموضوع ده صعبة أوي, دي أول مره أركب زيرو ومش عايز أندم

أسهل طريقه فعاله هي انك تسأل ملاكها " جيرانك او أصحابك اللي عندهم سيراتو" أو تأجرها يوم كامل وكوّن فكرتك الكامله عنها

mohamed selem
06-08-2011, 04:32 PM
انا ركبت السيراتو لوقت قليل معداش الساعه انطباعي عن العربيه بموضوعيه كان كالاتي
العربيه حلوه جدا معاك في ثباتها لحد 130 او بالكتير 140 ومعرفش بعد كدا
العفشه جيده جدا
طبعا سياره كماليات كتير ورافاهيه عاليه اوي وانصحك كما نصحك الاستاذ PoweRPassioN (http://www.masrmotors.com/vb/member.php?u=5799) انك تاجر العربيه يوم واحد وتجربها فيه بنفسك عشان تقطع الشك باليقين
وربنا يوفقك لما فيه الخير

M.3laa
06-08-2011, 10:56 PM
انا من رايى تجيبها جنط 16 عشان النشوفية بتاعت العفشة اقل من ال 17
العربية دى انتشرت بغباوة بس بردو اكتر العربيات اللى بتتباع كسر زيرو
هل حضرتك حتجيبها وكيل ولا خليجى؟؟
و سعرها كاام؟؟؟

ahmedashraf
07-08-2011, 02:54 PM
ليه تشتري عربية الناس بتكلم عليها

ياعم هو أنا هتجوزها :smileW4: شوف أ / محمد أصل الناس بتتكلم عالفاضى والمليان, وزي ماقولت إحساسي إن في كتير بيقيمو بشكل غير موضوعى, بس.

أسهل طريقه فعاله هي انك تسأل ملاكها " جيرانك او أصحابك اللي عندهم سيراتو" أو تأجرها يوم كامل وكوّن فكرتك الكامله عنها

أنا فعلا فكرت فموضوع التأجير ده.

ahmedashraf
07-08-2011, 02:56 PM
انا ركبت السيراتو لوقت قليل معداش الساعه انطباعي عن العربيه بموضوعيه كان كالاتي
العربيه حلوه جدا معاك في ثباتها لحد 130 او بالكتير 140 ومعرفش بعد كدا
العفشه جيده جدا
طبعا سياره كماليات كتير ورافاهيه عاليه اوي وانصحك كما نصحك الاستاذ PoweRPassioN (http://www.masrmotors.com/vb/member.php?u=5799) انك تاجر العربيه يوم واحد وتجربها فيه بنفسك عشان تقطع الشك باليقين
وربنا يوفقك لما فيه الخير

طيب إللى حضرتك جربتها كانت جنط ١٧ ولا ١٦ ولا ١٥

ahmedashraf
07-08-2011, 03:02 PM
انا من رايى تجيبها جنط 16 عشان النشوفية بتاعت العفشة اقل من ال 17
العربية دى انتشرت بغباوة بس بردو اكتر العربيات اللى بتتباع كسر زيرو
هل حضرتك حتجيبها وكيل ولا خليجى؟؟
و سعرها كاام؟؟؟

المشكلة بس إن الجنط ال١٦ موديلها EX يعنى مفيش ABS ولا إيرباج للراكب الأمامي ولا فتحة سقف ... إلخ

ولسه مش عارف خليجي ولا توكيل, محدش يعرف موضوع إنك تدخل الخليجي صيانة فى التوكيل؟ بس عموما أنا حاسس إن كواليتى التوكيل مش فارقة عن الخليجي, ممكن بعض الكماليات فقط. مش زي هيونداي غبور (تلاقيه مركبلك الألارم والكاسيت هنا فى عربية غاليه زي الإلانترا ٢٠١٢) أنا عجبانى الأكسنت أر بي بس خايف من التوكيل.

mohamed selem
07-08-2011, 03:09 PM
طيب إللى حضرتك جربتها كانت جنط ١٧ ولا ١٦ ولا ١٥

حضرتك كانت جنط 16 وبصراحه كانت ممتازه

M.3laa
07-08-2011, 08:55 PM
المشكلة بس إن الجنط ال١٦ موديلها EX يعنى مفيش ABS ولا إيرباج للراكب الأمامي ولا فتحة سقف ... إلخ

ولسه مش عارف خليجي ولا توكيل, محدش يعرف موضوع إنك تدخل الخليجي صيانة فى التوكيل؟ بس عموما أنا حاسس إن كواليتى التوكيل مش فارقة عن الخليجي, ممكن بعض الكماليات فقط. مش زي هيونداي غبور (تلاقيه مركبلك الألارم والكاسيت هنا فى عربية غاليه زي الإلانترا ٢٠١٢) أنا عجبانى الأكسنت أر بي بس خايف من التوكيل.

بص يا سيدى الخليجى تزيد عن التوكيل ف الكماليات و ارخص منها و ممكن تخش مراكز خدمة معتمدة و تشتريلها ضمان و تامين كمان يبقى كدة انت كسبت كماليات و كل حاجة بس عاوزك تتاكد من حاجة واحدة بس هل لو فيها عيب صناعة التوكيل اية موقفه منك هل يقدر يرجعلك العربية ولا لأ؟؟؟ انا حطيت لك اسوا الاحتمالات لاقدر الله عشان ع اساسه انت تحدد تشترى خليجى ولا و كيل .
و اسال عن شراء الضمان يتكلف كاام؟
و التامين يتكلف كاام ( التامين لازم ف الحالتين اذا كانت وكيل او خليجى)؟؟
كدة يبقى عندك تصور شامل عن العربية تقف عليك بكام وكيل و بكام خليجى و بعدها تقرر براحتك
انا عارف انى ممكن اكون قفلتها ف وشك:01A0FF~139: بسدى الحقيقة عشان شرا العربية مش زى المروحة مثلا فلازم يبقى عندك تصور لكل حاجة

ahmedashraf
08-08-2011, 11:30 AM
بص يا سيدى الخليجى تزيد عن التوكيل ف الكماليات و ارخص منها و ممكن تخش مراكز خدمة معتمدة و تشتريلها ضمان و تامين كمان يبقى كدة انت كسبت كماليات و كل حاجة بس عاوزك تتاكد من حاجة واحدة بس هل لو فيها عيب صناعة التوكيل اية موقفه منك هل يقدر يرجعلك العربية ولا لأ؟؟؟ انا حطيت لك اسوا الاحتمالات لاقدر الله عشان ع اساسه انت تحدد تشترى خليجى ولا و كيل .
و اسال عن شراء الضمان يتكلف كاام؟
و التامين يتكلف كاام ( التامين لازم ف الحالتين اذا كانت وكيل او خليجى)؟؟
كدة يبقى عندك تصور شامل عن العربية تقف عليك بكام وكيل و بكام خليجى و بعدها تقرر براحتك
انا عارف انى ممكن اكون قفلتها ف وشك:01A0FF~139: بسدى الحقيقة عشان شرا العربية مش زى المروحة مثلا فلازم يبقى عندك تصور لكل حاجة

متشكر جدا للمعلومات القيمة, أنا هبدأ رحلة جمع المعلومات وإستطلاع الراي. من الآخر ناوي أوقف أي حد معاه سيراتو في الشارع وأسئله :w6w2005041113562663

kmatrex
08-08-2011, 04:05 PM
متشكر جدا للمعلومات القيمة, أنا هبدأ رحلة جمع المعلومات وإستطلاع الراي. من الآخر ناوي أوقف أي حد معاه سيراتو في الشارع وأسئله :w6w2005041113562663

طيب بص بقى ياسيدى انا اول واحد هاقف وهارد عليك

سيراتو خليجى 2012 شارى ضمان من شركة AAA ب 1600 عامين او 40.000كم
الكاوتش 15 عادى طاسة ABS & Air bag & dvdاتوماتك الفتيس الجديد كنت جايبها بى 109500

ممكن باقى افيدك باية ؟

ahmedashraf
09-08-2011, 07:00 AM
طيب بص بقى ياسيدى انا اول واحد هاقف وهارد عليك

سيراتو خليجى 2012 شارى ضمان من شركة AAA ب 1600 عامين او 40.000كم
الكاوتش 15 عادى طاسة ABS & Air bag & dvdاتوماتك الفتيس الجديد كنت جايبها بى 109500

ممكن باقى افيدك باية ؟

أيوه كدا :) أنا قرأت تقرير سعادتك عن صيانة الألف كيلو, مركز الصيانة إللى حضرتك تقصده هو مركز شركة AAA مش كده؟ ولا تقصد مركز وكيل كيا نفسه؟ أقصد مركز كيا سيرفس دا تبع مين بالضبط؟

وفعلا لو فى أي عيوب صناعة بيتم التصليح أو التغيير على حسابهم؟ دي حاجة كويسة جدا!!

بالنسبة للعربية, إيه تعليقك بالنسبة لموضوع الثبات على السرعات؟ أظن إنت مش بتعاني من موضوع نشوفية العفشة طالما الجنط ١٥, صح؟

شاكر ليك مقدما, آسف على الإطاله.

محمد اشرف
26-08-2011, 10:41 PM
ممتازه:Wkiss5::Wkiss5:

osa92003
26-08-2011, 11:28 PM
العربيه لاتستحق الفلوس المدفوعه فيها لان كل اللى اشتروها تخيلوا انهم هيركبوا BMW لكن لقم العكس وبالتالى هى كويسه للاستعمال العادى او انك ماتركزش اوى فى كل حاجه فى العربيه :shyy::shyy::shyy::shyy::shyy:

MOSTAFA SALLAM
27-08-2011, 03:01 AM
فعلا هى لا تستحق الفلوس اللى مدفوعة فيها بس دة مش فى السيراتو لوحدها بالعكس دة فى جميع العربيات الموجودة فى مصر بسبب الجمارك و السرقة من وراء العربيات اللى بشكل غير طبيعى و لكن تعتبر الأفضل فى فئتها يعنى انا ربتها و فعلا العافشة ناشفة و ثباتها مش حلو بعد 140 و ركبت الأكسنت ار بى و هى فعلا افضل من الأكسن و كملياتها احسن و مستوى الأمان فيها عالى عكس الأكسنت تخلو تماما من وسائل الأمان و على فكرة مش هتعرف عيوب العربية غير لما تركبها اكثر من مرة و ربنا يوفقك فى اختيارك و كل عام و انت بخير .

dr.wael7yran
27-08-2011, 05:26 AM
استاذ احمد
انا برده في رحلة البحث عن سيارة
بس انا افرق عنك اني اشتريت زيرو كتيير ....
و انا موش خبرة اوي في العربيات بس خلينا نتبادل الافكار...
الثبات و السلاسة و العفشة الناعمة و العملية و الامان و الجمال علشان يتوفروا كلهم في عربية واحدة يبقى احنا بنتكلم في 160 الف و انت طالع فلوس كتير
يعني السيفيك و الكورولا و الاوكتافيا و الفيكترا و الجيتا و الحاجات الجميلة دي اللي ميختلفش عليها اتنين ...معليش لازم نبقى صادقين مع نفسنا
الالنترا و السيراتو و الكروز و الصني و اللانسر و السكالا دي فئة تانية
و للاسف موش كاملة الاوصاف
يعني اللانسر سيارة الشعب ..محترمة و جميلة
و اكتر من ال 128
بس تلمة صح ...:w6w200504112236376d؟؟
و الالنترا الشكل القديم ...كانت بتتباع مع السيراتو راس براس
مع الناس لو تعرف ان الالنترا و السيراتو من شركة واحدة
بس الالنترا الاتجاه العملي ... و السراتو الاتجاه الرياضي
زي السكودا و السيات كده في فولكس فاجن ...تصميمات واحدة و بيحوروا فيها ...عشان يرضوا الزبون :pty:
موش عايز اطول عليك
انا سقت الالنترا و السيراتو و الصني و انا معايا لانسر
الصني خارج المعادلة ...مالهاش لازمة
اللانسر .. ياباني عملية اتقلهم على الارض و احسن عزل صوتي و متحسيش بالارض اوي و تحس انك راكب عربية موديل 2000:12422A~17:
الالنترا ...ناعمة و حنينة و واطية و شكلها اوحش من السيراتو و توكيلها شديد
السيراتو ..رياضية و خفيفة و عالية و مشجعة على الجري (بستفز السواق بجد) و اكتر واحدة بتحس بالطريق و انت سايقها
من الاخر
موش فارقة كتييير...مفيش واحدة منهم كاملة و تستحق الميت الف جندي :fun_drinking:
شوف انت مستريح لمين و استخير و هاتها
و يارب اكون افدتك و ملخبطتش دماغك :12422A~17:
و تقبل سلامي

hamo saad
09-02-2012, 10:24 PM
شكر وتقدير

محمد سفاجا
14-02-2012, 02:09 PM
والله انا بجيب بيها 180 والعربية جيدة جدااا

M.TONSY
14-02-2012, 02:52 PM
الكورى واليابانى عموما مفيهوش ثبات اللى عايز ثبات بجد وامان يركب الالمانى:12EA7A~153:

ahmedashraf
23-03-2012, 05:28 AM
استاذ احمد
انا برده في رحلة البحث عن سيارة
بس انا افرق عنك اني اشتريت زيرو كتيير ....
و انا موش خبرة اوي في العربيات بس خلينا نتبادل الافكار...
الثبات و السلاسة و العفشة الناعمة و العملية و الامان و الجمال علشان يتوفروا كلهم في عربية واحدة يبقى احنا بنتكلم في 160 الف و انت طالع فلوس كتير
يعني السيفيك و الكورولا و الاوكتافيا و الفيكترا و الجيتا و الحاجات الجميلة دي اللي ميختلفش عليها اتنين ...معليش لازم نبقى صادقين مع نفسنا
الالنترا و السيراتو و الكروز و الصني و اللانسر و السكالا دي فئة تانية
و للاسف موش كاملة الاوصاف
يعني اللانسر سيارة الشعب ..محترمة و جميلة
و اكتر من ال 128
بس تلمة صح ...:w6w200504112236376d؟؟
و الالنترا الشكل القديم ...كانت بتتباع مع السيراتو راس براس
مع الناس لو تعرف ان الالنترا و السيراتو من شركة واحدة
بس الالنترا الاتجاه العملي ... و السراتو الاتجاه الرياضي
زي السكودا و السيات كده في فولكس فاجن ...تصميمات واحدة و بيحوروا فيها ...عشان يرضوا الزبون :pty:
موش عايز اطول عليك
انا سقت الالنترا و السيراتو و الصني و انا معايا لانسر
الصني خارج المعادلة ...مالهاش لازمة
اللانسر .. ياباني عملية اتقلهم على الارض و احسن عزل صوتي و متحسيش بالارض اوي و تحس انك راكب عربية موديل 2000:12422A~17:
الالنترا ...ناعمة و حنينة و واطية و شكلها اوحش من السيراتو و توكيلها شديد
السيراتو ..رياضية و خفيفة و عالية و مشجعة على الجري (بستفز السواق بجد) و اكتر واحدة بتحس بالطريق و انت سايقها
من الاخر
موش فارقة كتييير...مفيش واحدة منهم كاملة و تستحق الميت الف جندي :fun_drinking:
شوف انت مستريح لمين و استخير و هاتها
و يارب اكون افدتك و ملخبطتش دماغك :12422A~17:
و تقبل سلامي

د/ وائل باشا, أولا ألف مبروك على إنهاء الحيرة وشراء اللوجان :018A1D~146:

ثانيا شكرا لكل الردود بتاعت حضراتكم وكلها تحترم.

ثالثا لكل من يهمه الأمر, أنا تفكيري إختلف 180 درجة :crazyW14:

دلوقت رسيت (حتى إشعار آخر) على لانسر 1600 إستعمال 2007 أو 2008 أوتوماتك, وعلى فكرة قبل ما أقراء ردك يا د/ وائل لأني لسه قاريه حالاً, فسبحان الله الظاهر ربنا هداني للسكه الأصلح ليه دلوقت.

لكن تقصد إيه أنك تحس إنك راكب عربيه موديل 2000, لو كنت تقصد كشكل أو أبشنز, فبصراحه أنا راكب دلوقت موديا 83 وكمان بتاعت الوالد مش بتاعتى, فأنا حتى لو جبت توكتوك موديل 2008 حيكون أجدد :shy:

بس بصراحة أنا شايف (ودي أزواق, معلش حرف الزال معلق في الكيبورد فمضطر استبدله بحرف الزين!) إن الانسر شكلها شيك وهادي (كل اليابانى كده) مش مفتكس بس شيك, وده برضه بالنسبة لصالونها والتابلوه.

إدعولى أستقر وربنا يهدينى لعربيه حالتها نظيفة وعدادها مش عامل كتير وسعرها لقطه.

حازم عامر
30-03-2012, 10:29 AM
مفيش عربية سيئة كل عربية واستخدامها وكيا اثبتت كفاءتها من زمان والعربية الكيا عربية قوية وحمالة اسية وقطع غيارعا متوفرة وفي كل مكان انا معايا سيفيا 2001 وحاجز سيراتو ههستلمها بكرة ان شاء الله

ahmedashraf
30-03-2012, 11:46 AM
مفيش عربية سيئة كل عربية واستخدامها وكيا اثبتت كفاءتها من زمان والعربية الكيا عربية قوية وحمالة اسية وقطع غيارعا متوفرة وفي كل مكان انا معايا سيفيا 2001 وحاجز سيراتو ههستلمها بكرة ان شاء الله

مبروك مقدما وتبقى قد الخير عليك وربنا يكفيك شرها

طيب لو ممكن تفيدنا بالمواصفات والسعر عشان أعرف إن موديل 2012 فيه شوية فروق يعني مثلا :

- مقاس الجنط

- أوتو ولا منوال

- وسائل الأمان

- بصمة ولا من غير

- وكيل ولا خليجي

وألف شكر

luckyman
30-03-2012, 11:56 AM
العربية لا ممتازة ولا سيئة عربية متوسطة صغيرة اقتصادية جيدة العيب اللى انا شايقه هو السعر المبالغ فية ولو مكانك اجيب الخليجى بيختلف فى حاجات كتير على الاقل تبعد عن وساخات التوكيلات اللى فى مصر وكمان نوعية الدهان انظف وبمراحل بس ما تتوغش انك راكب اودى او بى ام دبليو لانى شفت ناس عملت من اسطورة وبرضة فى ناس كتبت عنها كلام غبى مبالغ فية من ناحية السلبيات وبالتالى حسب رغبتك لكنها سيارة جيدة نفس مستوى الهيونداى الالنترا لكن الالنترا متماسكة عنها بالذات اللى فات من ناحية ناس تقولك بعد 130 مش متماسكة اعتقد الكلام عن اى عربية حيكون كدة وما يهمكش لانى باسوأ عربية فى التماسك اللانوس جبت 170 متواصل نص طريق القاهرة واسكندرية وبرضة بالفيرنا جبت 180 على الاقل السيراتوا احسن منهم واعرض واطول وبالتالى افضل ومين اساسا بيعمل مناورات فوق 120 بعربيات فى الفئة دى الا لو كان بيحلم وشكرا لك

حازم عامر
31-03-2012, 12:25 AM
مبروك مقدما وتبقى قد الخير عليك وربنا يكفيك شرها

طيب لو ممكن تفيدنا بالمواصفات والسعر عشان أعرف إن موديل 2012 فيه شوية فروق يعني مثلا :

- مقاس الجنط

- أوتو ولا منوال

- وسائل الأمان

- بصمة ولا من غير

- وكيل ولا خليجي

وألف شكر
انا في السعودية وهيا هنا غالية شوية يعني الهاي لاين بفتحة سقف واقفة عليا 100 الف جنيه مصري ده من غير جمرك لسة وهيا فيها بلوتوث كاميرا خلفية حساسات فرش جلد بصمة ستارت ستوب جنوط 17 طبعا لما انزل مصر هبقى اغيرها ل 15 . الضمان طبعا 5 سنين

mohamed elshahat
30-05-2012, 10:57 AM
من الاخر منظر بس لان ابن خالتى معاة وبيشتكى منها فى الثبات
:00020080:

M.TONSY
07-06-2012, 05:53 AM
تم الدمج والتثبيت

amrmmh
22-08-2012, 06:08 PM
انا اجرت النترا وسيراتو 2010 وصراحه حاسس ثبات السيراتو اكبر

ahmedshouk
31-08-2012, 04:51 PM
يا باشا انا مبشككش فى كلام حضرتك بس سير الكتينه جنير ازاى قال لحضرتك انه بيتغير بعد 100 الف ممكن سيراتوا الشكل القديم مش الجديد لان الجديد سير الكاتينه جنزير ةاسئل تانى

nadoracer
11-11-2012, 03:54 AM
ana kan m3aya koup 2012 w 3amlt beha 7adsa w et2labet,fe el2wel kont wana mashy b el3arbya kont 7ases enaha maska fe el2rd w sabta gedan,bs ana kont mashy 3ala taree2 elso5na w kont mashy bta3 180km
kan feeh 3arbya tanya fa rama 3alia fa nzelt fel ramla bs kont msabet el3arbia w 7aset enaha sabta bs fa madostesh farmel 3ashan mat2lebsh 7awelt atla3ha tany 3al taree2 fe tal3ety la2t'ha btermy meny 7awelt alemaha bs mafesh w et2lbet,bs kelmt 7a2 el3arbia 3admaha nashef ma7salesh 7aga el7amdullah bs my hand lama el3arbia et2lbet gat fe fat7et elsa2f w edmaret, bs el7amdullah@ all...bs ya gama3a wallhi el3arbia 5afefa balash gariiiiii

عاشق كيا
02-12-2012, 10:30 AM
يا عمي عندنا بالسعودية بيمشوا بالعربية هذه بسرعات عالية 160 و 180 انا زرت مصر وشفت شوارعكم ما تقدر تمشي فيها حتى 70 من الزحمه توكل على الله وخذها

doaa_macklad
22-04-2013, 01:27 PM
عندي السيراتو 2011 وبصراحة عند 150 كم/س وثباتها جميل جدا ودوة يمكن أحد مميزات التعليق الرياضي "العفشة الناشفة"