المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اللانسر و حقيقتها

sh_masry
03-10-2008, 05:05 PM
هذا الموضوع منقول و قد قرأته و اعجبت به حيث انه قريب من رأيي الشخصى و الموضوع كتبه شخص اسمه mandooo و هو كالتالى :

لنتكلم على السياره اللانسر التى سبب شبة حالة ادمان للشعب المصرى .......
اولا اللانسر سياره يابانى تابعة للشركة العملاقه ميتسوبيشى التى تصنع اشياء عديده اخرى عملاقه وعديدع بجانب قسم السيارات
شركة ميتسوبيشى فى الاونه الاخيره عانت من ضعف بالغ فى المبيعات العالميه وقد اغلقت بالفعل مصنع لها فى استراليا بعدما حقق خسائر فادحة وفى تراجع مستمر على مدار ال 10 سنوات الماضيه
وعندما نختص السياره اللانسر بالذكر ارجو ان يذكر لنا احدا .....اى دولة اخرى تجد فيها الكمية الغير عادلة وغير عادية من السياره لانسر
السؤال الان .......ما هو سر ادمان الشعب المصرى للسياره لانسر؟
الاجابة .....اسعارها معقوله بالنسبة لسياره تحمل اسم شركة يابانيه عريقه وتغطى فئات وشرائح مختلفه من الملاك
ولكن ماذا حدث؟؟؟ عندما كانت تتراوح اسعارها من 80 الف الى 104الف جنيه للنسخة السبورت فيرجن كانت معقوله الى حد ما ولكن ان يصل ثمنها الى 123الف جنيه اى يذيد ثمنها نحو 20 الف جنيه بعد الاقبال المنقطع النظير اليها فهذا شىء غير عادل تماما
عندما نقول اللانسر فيجب ان نشير الى انها ليست افضل سياره فى فئتها اطلاقا ونشير الى :-

1- صوت موتور عالى ومرهق للاعصاب ولا تتوقع حياه هادئه (QUIET LIFE) على حسب ما شارت به احد المواقع المشهوره عالميا بتقييم السيارات.......اضف الى ذلك انعدام وجود العوزال تقريبا سواء للمحرك او خارج السياره ........اضف الى ذلك رداءة نوعية الكاوتش المستخدمه بها التى تضيف الى ذلك ارتفاع الصوت الصادر منها .....(كملت) رغم ان الكورولا من 2001 الى 2007 كانت تستخدم نوع الكاوتش تويو الذى يصدر صوتا عاليا نوعا ما ولكن عند مقارنته بنوعالكاوتش المستخدم فى اللانسر فيعتبر هكذا الكاوتش المستخدم فى الكوكو ناعما.................لا يجب الاستهانة ابدا بهذا العيب ........فهذا العيب كانا كفيلا بان يجعلنى اكره السياره ولا تتوقع ان يتم مقارنتها بالكورولا فى العزل واذا نزلت من اللانسر وركبت الستروين C4 ستعرف مدى الفرق لو اعطيت درجة العزل فى الستروين c4 90% فيجب ان نعطى اللانسر 22%

2-العفشة السبورت اللى كل الشعب المصرى بيتكلم عنها كانها عفشة فيرارى .....لو تعرفوا مدى نشوفية العفشة الذائد عن الحد الذى لا يرقى ابدا للشعور بادنى راحة عند التنقل فى اى مكان على مصر الحبيبه حتى على الطرق السريعه المستقيمة فالسياره ستراها تقفز على الطريق رايح جاى كاننا فى ملاهى ......قد يتحدث البعض على نعمة تلك العفشة فى الثبات ......اى ثبات ساشعر به وانا على سرعة 140 مثلا والسياره تقفز باستمرار على طول الطريق ........اضف الى ذلك الشعور فى ان السياره ستفلت منك عند اخذ المنحيات بثقه بالغة وبالفعل لى صديق لى كان يمشى على الطريق الدولى الساحلى ووجد فاجاه منحنى وهو على سرعة 130 كم السياره فلتت منه فعلا (لذا ولم يكن مجرد شعور اشعر به) والسياره فضلت تلتف حول نفسها الى ان ربنا سطر ودخل فى رمل على جانب الطريق وكانت الخسائر غير فادحة ولكن الله كان الساتر فى تلك المره....... وللعلم عفشة الستروين سبورت وانعم منها بكتيييييييير واللانترا برضه عفشتها سبورت وانعم منها والهوندا الذى يقول البعض ان عفشتها خشنه فهى انعم من اللانسر ايضا اضف الى ذلك الكراسى التى لا تريح الظهر ابدا اثناء السفر وتجعل احساس الشعور بالسفر لعدة اميال بسيطة كانها مسافات كبيره من كتر عدم الراحه نهائيا

3- لنتحدث على الباور ......الباور غير جيد اطلاقا عند المقارنه باى سياره فى فئتها ويذيد من الارهاق فى السفر ايضا كما انه ضعيفا ايضا بالمقارنه بنفس السيارات فى فئتها

4- لنتحدث على التصميم الايروديناميكى >>>>>>طبعا بالاضافى الى العيوب المستفزه السابق ذكرها السياره ليست لها اى علاقه بالتصميم الايروديناميكى اى التصميم الانسيابى فى مقاومه الهواء وسيشعر المرء باى هواء قد يقابل السياره او حتى عند المرور بجانب اى سياره على سرعات عاليه.....ويا سلام لو عديت جنب عربيه نقل.......طبعا ده بالمقارنه بالتويوتا وايضا بالستروين اللى هما استاذه الايرودينامكس لو اعطيت الكورولا 70% والستروين c4 85% يمكننا ان نعطى اللانسر 50%

5-لنتحدث على استهلاك البنزين بشع بمعنى الكلمه اللانسر فى احسن حالتها يعنى على الطرق السريقه بتعمل 230كم فى الصفيحه والمتوسط 190كم واعلى شىء تم الوصول اليه فى استهلاك الوقود هو 160 كم فى الصفيحه

6- الفتيس cvt نفمة مش ميزه يعنى لما تفضل شادد وتلاقى صوت الموتور يفضل عالى مش بيوطى معاك خالص والعربيه مش بتنقل خالص يعنى RBM هيفضل على 6 ودا ازعاج غير عادى

7- الموتور المفروض انه 122 حصان حسب الكتالوج مع االعلم انه نفس تسارع المازدا 3 (تقريبا) مع ان الماذدا 3 105 حصان بس مع العلم المازدا 3 اتقل منها

وللعلم ان اللانسر ex الجديده اصبحت اكثر تطورا من اللانسر البومه من ناحية كل شىء ولكن كرهى للانسر البومه جعلنى لا اثق بها تماما +سعر مبالغ فيه ولا تستاهل اكثر من 130 الف للنسخة السبورت ايديشن

الخلاصه ان استعارض تلك النقاط الهدف منه هو النصيحة للقادمين على الشراء للسياره ان يقارونوا بينها وبين السيارات الاخرى عن قربوالقرار يرجع لهم اولا واخيرا وانصح بشراء السياره الهيونداى النترا لانها عند مقارنتها باللانسر تفوقت عليها .....ولم يعد هناك شىء اسمه كورى ويابانى...اللالنترا سياره محترمه جدا وانصح ايضا بالسوزكى sx4 والنيسان تيدا رغم ان شكلها قد لا يحبه البعض لكنها سياره عن جد جيده جدا وعن تجربة هناك ايضا السياره سوزكى سويفت واذا سنتحدث عن البدائل للانسر 1300 (مع العلم انها انعم من اللانسر السابق ذكرها لاننى كنت اتحدث عن اللانسر الرياضيه) هناك الياريس والجين 2 ...انصح بالياريس اذا كان الاستخدام لفتره طويله.......اما اذا كان لاستخدام 5 سنوات او اقل انصح بالجين 2 (مع العلم ان الجين 2 سعرها فى المستعمل غير جيد ولكنه مقبولا)
ارجو ان تستقبلوا منى كلامى بصدر رحب وعذرا لملاك اللانسر الحالييين باى حال من الاحوال لا اريد المجادلة باى شىء سبق ذكره لانى واثق من كل الكلام انه صحيح بالفعل لتجربة ليست بقليلة ابدا باللانسر

و ازيد عليه قائلا انه يوجد جزء كبير من اللانسر مصنع بالصين اى نعم تحت اسم ميتسوبيشى اليابانيه و لكن بمقاومات و خامات اقل بكثير من المصنع باليابان .

rockana
05-10-2008, 11:39 AM
عندي اضافة لكلامك
انا بسافر كل يوم على طريق القاهرة - الاسكندرية الزراعي وما اكثر السيارات اللانسر اللى عامله حوادث على الطريق
ودا ماكنتش واخد بالى منه الا ان احد اصدقائي عنده هواية تصوير السيارات اللى عامله حوادث - فوجئنا ان معظمها لانسر قديم او جديد

Nissan
05-10-2008, 06:37 PM
لولا إحتلاف الأذواق لبارت السلع

MoSHaX
05-10-2008, 07:00 PM
عندي اضافة لكلامك
انا بسافر كل يوم على طريق القاهرة - الاسكندرية الزراعي وما اكثر السيارات اللانسر اللى عامله حوادث على الطريق
ودا ماكنتش واخد بالى منه الا ان احد اصدقائي عنده هواية تصوير السيارات اللى عامله حوادث - فوجئنا ان معظمها لانسر قديم او جديد

دة يرجع لكثرة السيارة فى مصر زى حال الانوس والفيرنا والكورولا ...هتلاقيهم عاملين حوادث كتير علشان هما منتشرين كتير..

اما عن الموضوع الاساسى ...انا معاك فى كلام كتير من الى قولتة وخاصة حكاية السعر دى ..لاكن انت برضوا ظلمت العربية كتير فى كلامك او بمعنى اصح كنت مبالغ فى كلامك زى صوت المتور العالى قوى قوى دة .. هو ممكن يكون اعلى نسبيا من الكورولا مثلا بس مش بوصفك دة..وكمان العفشة مش وحشة قوى زى ما قولت.
4- لنتحدث على التصميم الايروديناميكى >>>>>>طبعا بالاضافى الى العيوب المستفزه السابق ذكرها السياره ليست لها اى علاقه بالتصميم الايروديناميكى اى التصميم الانسيابى فى مقاومه الهواء وسيشعر المرء باى هواء قد يقابل السياره او حتى عند المرور بجانب اى سياره على سرعات عاليه.....ويا سلام لو عديت جنب عربيه نقل.......طبعا ده بالمقارنه بالتويوتا وايضا بالستروين اللى هما استاذه الايرودينامكس لو اعطيت الكورولا 70% والستروين c4 85% يمكننا ان نعطى اللانسر 50%
دة طبعا كلام يعتبر ملهوش اى اساس من الصحة عندما اقارنة بتقييم احدى المواقع العالمية
وحتى باين من اسمها لانسر يعنى الرمح اوالسهم وباين على شكلها وادائها
عموما دة الى لفت نظرى بس فى موضوعك
وكمان فى حاجة
لا اريد المجادلة باى شىء سبق ذكره لانى واثق من كل الكلام انه صحيح بالفعل لتجربة ليست بقليلة ابدا باللانسر

مفيش حاجة اسمها مفيش مجادلة دة منتدى ولازم يكون فى نقاش ...الا فى الاشياء الثابتة او الموثوق منها وكلامك تجربة شخصية على حد قولك

Semsem999999
05-10-2008, 09:37 PM
للأسف لا تعليق لأن مش مستاهله الواحد يخش في جدال عقيم بخصوص سيارة معايا ومجربها وكأن الأخ صاحب الموضوع بيتكلم عن سيارة من عالم تاني !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Zikoman
05-10-2008, 11:25 PM
مع إحترامى لرأى صاحب الموضوع وناقله لكن الكلام غلط 200% وهيخلينى لا أثق فى حكم الكاتب على أى سيارة وطبعا لن أجادله ..

هو لو انا قلت على الأسود أبيض ومش عايز حد يجادلنى هتجادلونى؟؟!!!

sh_masry
05-10-2008, 11:39 PM
يا اساتذتى مش انا اللى كاتب الموضوع ..... انا ناقله و مزود بس اخر سطر و ده مش معناه انى غير متفق معاه لأنى انا جربتها بنفسى كتير و سقتها لمسافات كبيره و لم اقتنع بها و انا مع رأى كاتب الموضوع فلهاذا تم نقله ..... انما موضوع المجادله ده فياريت نجادل زى ما احنا عايزين و مافيش مشكله خالص ههههههه

yassersalah
06-10-2008, 01:07 AM
الموضوع بسيط ياجماعة ولازم نتعود على الاختلاف لكن لو 1000 قالو حلوة 50قالو وحشة تبقى اكيد حلوة مع احترامى للخمسين

Nissan
06-10-2008, 02:52 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
صلوا على النبى عليه الصلاة و السلام النقاش ماله سخن اةى كدة يا شباب هوا لذيذ و محترم
انا هضيف رأى خاص قابل للصةاب و ايضا قابل للخطأ العربيات بصفة عامة متقسمة بمعنى ان اسعار العربيات ن 80 الف لحد 100 الف حاجة و من 100 الف لحد 150 الف حاجة تانية و من 150 الف لحد 200 الف حاجة تالتة و هكذا يعنى سعر العربية هوا اللى بيقول إمكانيتها و لكل عربية فى العالم مزايا و عيوب انا اشتغلت فى بى ام دبليو و شوفت عيوبها و عربية زى ال E65 الفئة السابعة سعرها معدى المليون جنيه فيها عيوب
القصة فى انك هتتنازل عن عيب اية عشان السعر اللى يناسبك ومع ذلك انا شايف ان الكورولا و اللانسر و الهيونداى إلنترا من افضل العربيات فى فئتهم
و بشكر صاحب الموضوع مرة اخرى على موضوعه الجميل و كمان بشكر كل من ساهم برأيه

AbOnOrA
07-10-2008, 03:58 AM
بصراحة انا كمان شايف ان الموضوع فيه مبالغة كبيرة

لاكن من ناحية تانية العربية اعتقد اسواء ما فيها سعرها لو كان اقل شوية كان هيبقى معقول جدا خاصة لانى بقيت مقتنع تماما زى ناس كتير ان العربية مش يابانى ويا اما هندى يا صينى لاكن مش يابانى

العفشة ناشفة (قياسا بانها يابانى) لاكن ده مش بينعكس على الثبات ده صحيح

لاكن برضو العربية مش بتلعب او بتعوم

يعنى نقدر نقول ان الناس متوقعة اداء اكتر من كده فى عربية يابانى بالسعر ده وناس تانية شايفة ان ادائها اقرب للكورى من اليابانى ديه المشكلة بس معنى كده انها عربية فاشلة او سيئة

انا ليا صديق كان بيكره العربية ديه كره العمى بس والدة اشترى واحدة وكان سايب معاه جيب شيروكى وبعدين باع الشيروكى وجاب لنفسة عربية عالية وساب الانسر مع صاحبى اللى يطيق العمى وميطيقش الانسر بقالها معاه دلوقتى حوالى سنة ومشتكاش منها فى حاجة بس لسه مش بيحبها

فارجو من الجميع مراعاة ان فيه اختلاف فى الاذواق وفى ناس بتفضل حاجة او ليها اولوية فى حاجة على حساب التانية لاكن الاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضية ابدا

aboelezz
16-10-2008, 12:18 PM
السلام عليكم ورحمة الله
احب في الاول قبل ما ارد على كل الي اتقال على اللانسر وحسسني انها مش عربية لان لو كل الي اتقال عليها صح كانت تتباع ب 10 جنيه مثلا..............المهم
اولا انا عندي لانسر 1300 اتو ماتيك 2007 عارف يعني ايه اتوماتيك و 1300 يعني مبتجريش ومفيش تكييف صح؟.... لا ابدا بتجري والتكييف زي الفل مفيهوش حاجة ورغم ان عفشتها مش رياضية بس مفيش تنطيط زي ما بتقول وثبات هايل جدا يعني انا بسافر بيها كتير ودايما 150 او 160 سرعتي ومفيش اي اختلاف لو كنت ماشي على 100 مثلا يعني اتزان وثبات وكمان التكييف شغال وبالنسبة لصوت الموتور عالي وال rpm عند 6 فده معناه انك يا استاذي الفاضل كدة عملت kick down يعني بالعربي صقطت غيار ده في الاوتوماتيك بس تعالى بقة فوق ال 160 مفيش خالص الكلام ده العربية صوت الموتور بيهدا ومفيش kick down علشان انت قربت على السرعة القصوى للعربية وهي 180 وده هو بقة العيب الحقيقي للعربية ده اقصى سرعة ليها 180 والعداد عمره ما هيعدي 180 انا اول ما جبتها قلت يمكن علشان 1300 لا اصحابي معاهوم الرياضية ونفس الكلام .....
يبقة هو ده العيب الحقيقي ده في رايي بس انا شايف انه مش عيب لان فين الطرق الي تمشي عليها بالسرعة ده او اكثر منها يعني 180 ولا اكتر وغير كدة كمان قانون المرور الجديد ده وانا بكتب مكنتش عايز اقول اني بمشي بيها 180 لاحسن حد ينخرب ورايا ويديني مخالفة هههههههههههه

اه سوري نسيت اقولك على حاجة بجد تثبت موضوع الثبات ده
مره كنت في الطريق الصحراوي وماشي براحتي على 130 ومرة واحدة لقيت مقطورة معدية من جنبي وبتحدف عليا وانا في الحارة الي في الثانية من اليمين واعدت اهدي واحدف يمين علشان يعدي بعيد عني مفيش فايدة لحد ما بقيت في اول حارة على اليمين والمقطورة خلاص هتطلع عليا سبحان الله اتصرفت تصرف مش عارف صح ولا غلط (هتعرف في الاخر) روحت عامل kick down علشان اطلع منه وطلعت فعلا بس خبط طرف الاكصدام الخلفي خبطة لو شفتها مش باينة اساسا وانت عارف يعني ايه خبطة من جنب العربية الخلفي وانتي على سرعة وكمان مصقط غيار
العربية لقتها بتلف حولين نفسيها 3 مرات بالظبط وراحت متجهة ناحية الهادي من الطريق وكان الهادي ساعتها رصيف الي بيبقة على يمين الطريق علشان فيه استراحة وراحت العربية طلعت على الرصيف ووقفت
طبعا هتسالني والمقطورة اتاري الراجل كان نايم ولما سمع صوت العربية الي بتلف حولين نفسيها صحي فجاة وعدل المقطورة ووقف يشوف ايه الي حصل
الي حصل بقة اني نزلت من العربية واكتشفت اني العربية من برة مفيهاش حاجة والاير باج مفتحش قلت بس يبقة بايظ ما علينا
ببص بقة تحت العربية لقيت العجلة اليمين الامامية الي كانت اول واحدة تطلع على الرصيف جنطها معووج والكبلن اتكسر والمساعد والمقص اتعوجوا وبس ده انا الي شايفه وطبعا قلت حصل حاجات تانية للعربية .
المهم ودتها التوكيل وعرفت ان العربية مفيهاش حاجة غير الي قلتلك عليه وزيادة ان الاكصدام الامامي اتكسر من تحت والرفرف اليمين كمان وبس ده الاصابات والحمد لله على كل شيئ
انت عارف بقة التوكيل راح مغير 2 مساعد امامي و2 مقص امامي و2 جنط بالكاوتش امامي و 2 كوبلن امامي والاكصدام والرفرف وكل ده كلف 20.000 جنيه والحمد لله انها متأمن عليها
معلش يعني ربنا ستر والحمد لله بس انت بتقول مفيش ثبات ازاي بقة انت عارف طبعا يعني ايه عربية تتخبط من الخلف من الجنب وعلى سرعة يعني المفروض تتقلب بس الحمد لله ربنا ستر ده مثلا حاجة تثبت كفاءة العربية
نيجي بقة لموضوع الايرباج الي مفتحش عارف ليه لان الخبطة لما العربية طلعت على الرصيف كانت من الناحية اليمين من ناحية العجلة اليمين وانا عربيتي ايرباج واحد بس مفيش في الجنب اليمين علشان كدة مفتحش بس
المهم انا قلت العيب الي انا شايفه في العربية ورغم انها 1300 وده رأيي والواقع الي حصل وكل واحد وليه رأي وذوق وشكرا معلش اني صدعتك مع السلامة

محمد حنفى
16-10-2008, 09:39 PM
انا معايا لانسر 2008 الشكل الجديد وانا حاسس ان صاحب المقال بيتكلم على سياره تانيه خالص
على هذا رأيه وهو حر في رأيه

lancer.style
28-11-2008, 03:37 PM
انت باين عليك بتنقل المواضيع و خلاص

الكلام دا غلط خالص

عن صدق و تجربة انا معاية كريستالة و بعشقها من غير انحياز ولا حاجة بس العربية جميلة فعلا

انت كل الى عملتة انك وضحت ان الانسر ديت كرو مش عربية

فيها اية تانى مش كويس دا حسب راى سعدتك

البور كويس جدا

و العفشة كويسة انا معرفش يعنى اية ناشفة بس معتقدتش هو العيب انها و طية و بتتنطط حلو اوى

العوازل موجودة عند المتور

صوت المتور عمرة مكان عالى ابد و على تجربة انا لما بحرق على المتور صوت عادى زى اى صوت

انا اول مرة اسمع عن موضوع الكاوتش انة ردئ دا مسئول عن موضوع السلامة يعنى عمرة ميكون وحش

و بانسبة لصحبك الى العربية لفت بية ههههههه انا باخد ملفتا على ال 110 و ال 100 اقرب حاجة الاوتوستراد لانى عارف سابتها على الارض و سعات بهدى او ادوس فرامل خفيف هو فى حد عاقل بياخد ملف على ال130 يا راجل حرام عليك دل لو راكب اية

و احسن حاجة التجربة اجر عربية لانسر و شوف بتعمل الى انت بتقولة ولا لا و ابقى قولنا

Nissan
28-11-2008, 07:45 PM
لانسر إستايل جاب من الاخر
أجر عربية و قولنا رايك فيها
بس أوعى تاخد ملف على 130 كم/ الساعة
و ربنا يستر
و الف سلامة عليك يا عم يا اللى طلعت على الرصيف
بس عايز اقول لحضرتك على حاجة
لو العربية كانت عاملة كيلومتر كتير يبقى كان صح ان التوكيل يغير 2 مساعدين
و يمك فعلا كان المساعدين خفاف قبل الحادثة أصلا
و دة بردو بالنسبة للمقصات
و الحمد لله و خد بالك بعد كدة و ابقى صحى السواقين اللى نايمينptmnlo123per154ptmnlo123per154

sam551
01-12-2008, 03:57 PM
لو سمحتم اعرض عليكم راى مهم
لو قارنت اللانسر بالالنترا فدة نجاج رهيب للانسر
لان الانسر فى فائتهافى المتسوبشى هى فئةالفيرنا فى الهونداى ( حقيقى هى دى العربية المثيلة )
واذا قارا الجالنت بعربية لازم نقارنها بالانترا
ويبقى كدة المقارنة عادلة لازم نقارن الفئات ببعضها
والان ممكن نتكلم
انت غنى وعايز مظاهر عليك بالالنترا ( مش مهم دفعت كام وحتبعها بكام وحتقلب العربية بعدسنة ولا انتين مشمهم الخسارة )
انتى علملى وعايز تحاجة تعيش( تعالى على المفيد قليل الاعطال والى يدوم معاك)
تعالا مثلا نقارن عربية لانسر موديل 99 ماشية 250 الف ك وعربية اكسنت ماشية 250 الف كيلو
مافيش وجة للمقارنة وانت طبعا عارف الاولى حجتبقى حالتها اية والتانية عاملة اية
ولا تعليق اضافى ودة بالصراحة راى لانى عملى ولا يهمنى الشكل

Ahmed Anwer
01-12-2008, 05:24 PM
لو سمحتم اعرض عليكم راى مهم
لو قارنت اللانسر بالالنترا فدة نجاج رهيب للانسر
لان الانسر فى فائتهافى المتسوبشى هى فئةالفيرنا فى الهونداى ( حقيقى هى دى العربية المثيلة )
واذا قارا الجالنت بعربية لازم نقارنها بالانترا
ويبقى كدة المقارنة عادلة لازم نقارن الفئات ببعضها

لا حضرتك علي فكرة دي معلومة مش سليمة ،،

اللانسر فئة الالنترا فعلا ،،

الجالنت فئة السوناتا ،،

و الكولت فئة الاكسنت باسمائها المختلفة

راجع اللينك ده

http://wikicars.org/en/List_of_recent_automobile_models_by_type#Small_fam ily_cars_.2F_compact_cars

sh_masry
02-12-2008, 12:15 AM
انت باين عليك بتنقل المواضيع و خلاص

الكلام دا غلط خالص

عن صدق و تجربة انا معاية كريستالة و بعشقها من غير انحياز ولا حاجة بس العربية جميلة فعلا

يا استاذ لانسر ستايل , ايوه انا ناقل الموضوع لكن مش بنقل و خلاص .... الموضوع انا ناقله لأنى مقتنع بيه ميه فى الميه و فيه موضوع تانى بأسمى لتجربتى للانسر و ياريت تبقى تقراه و رأيى فيها نفس الرأى اللى انا ناقله !!! و علشان كده نقلته ......
و بعدين انا مش بتكلم عن الكريستاله لأن الكريستاله برقبه اللانسر البومه و الكريستاله عربيه فعلا محترمه و ده برده عن تجربه ..... لكن ياترى انت اللى جربت اللانسر البومه ال 1600 الأوتوماتيك ؟؟؟؟
اقولك ...... روح اجر عربيه لانسر البومه و ابقى ارجع اكتب لنا عن تجربتك

sam ram
02-12-2008, 02:20 AM
مقدرش اقول ان عندي خلفيه كويسه عن الانسر البومه ..... بس فيه حاجه مستغرب منها جداااا:-
الموضوع عن الانسر البومه .... امال لو كان عن الادا او النيفا او السبيرانزا او داتشيا كان اتقال عنهم ايه
واضح ان صاحب الموضوع الاصلي اتخدع في العربيه او كان فاكرها حاجه طلعت اقل من توقعه
بس لو كانت العربيه فعلا بالبشاعه دي ..... ليه الناس بتشتريها و بتقبل عليها و تشكر فيها !!!!!!!!
ptmnlo123per1127
ممكن تكون واخده اكتر من حقها .... ممكن تكون اسواء من الكريستاله وانا فعلا شايف ان الكريستاله احسن .....
بس هي ( باردون زباااااااااله) اوي كده ؟؟؟!!!!!ptmnlo123per172

sh_masry
02-12-2008, 02:53 PM
ممكن تكون واخده اكتر من حقها .... ممكن تكون اسواء من الكريستاله وانا فعلا شايف ان الكريستاله احسن .....
بس هي ( باردون زباااااااااله) اوي كده ؟؟؟!!!!!ptmnlo123per172

هى فعلا واخده اكتر من حقها هنا فى مصر لسبب بسيط ..... انها من اقل الفئات فى الميتسوبيشى و فى نفس الوقت من العربيات اللى ماحدش بيركبها فى اليابان نفسها و ده بدليل ان عندهم عربيات احنا مانسمعش عنها بس اللى بيحكمنا هنا السعر المدفوع فى العربيه ....... و لذلك ايضا فى رأيي انه حاليا مافيش عربيه كامله و محترمه هنا فى مصر اقل من ال 200 الف جنيه ....يبقى كل العربيات اللى فى القائمه الأقل سعرا عربيات زى ما انت وصفتها ما بين قوسين الا من عربيات شواذ عن هذه القاعده و لكن ايضا ليست كامله المواصفات التى يتمناها كل سائق سياره.

sam551
02-12-2008, 07:30 PM
و اللة انا ما انا فاهم حاجة يجماعة
انا ركبت العربيات4 مودلا من العربيات منهم 132 ثم البيجو 405 ثم الانسر كرستالة ثم البومة
واللة انا اقول الحق اللانسر الركستالة رائعة ولكن البومة اقوى
وهى احسن من الالنترا بكتير وبدليل ان فى ناس كتير جابت النترا وباعتها لان العربية مابتسحبش كويس وةعفشتها بعد 40 الف سيئة
ياجماعة انا الى اعرفة ان اليبانى حاجة تانية خلاص واللة تفرق كتير مثلا انا اخويا معاة اوبترا وبيندم على انة اشتراها وانا فى نظرى ان الابترا احسن من اللنسر وبعدين يجماعة الى بشيل اربة مخرومة بتخر على دماغة وكل واحد حر فى راية
ومش معقول ان العدد الكبير الى شارى اللنسر دة اهبل وانا فى نظرى انهم الاكثرية
والى معا النترا وبيشكر فيها هو حر والى معاة لانسر هو حر

sam551
02-12-2008, 07:33 PM
اذا مقدرتش تركب المانى اركب يابانى وادعيلى
مازالات كورياوالصن تحبو بجانب اليابان
والغالى تمنة فية

sam551
02-12-2008, 07:38 PM
الى يثبت الفارق بين المتسوبشى و الهونداى
المقارنة الحقيقة
هات عربية عاملة 200 الف كيلو من اية فئة تعجبك من متسوبشى وهيونداىوكمان bmw علشان متزعلش
وقارن وانت تعرف الفرق
وحتعرف يعنى اية المانى ويعنى اية يبانى ويعنى اية كورى
وكل واحد حر وعلى اد امكانيتة
مع احترامى للكل لماذا التحامل على الانسر ولصالح اية

lancer.style
03-12-2008, 03:41 AM
انت لما جيت اتكلمت اتكلمت عموما

الانسر و حقيقتا

محدتتش اى حاجة

اعتقد ان الواحد لما بيجى بيجدد بيعمل حاجات احسن من الى عملها قبل كدة

يعنى لما تعمل الكريستالة اكيد البومة هتبقى احسن منها

دا غير طبعا الايفو الى مفيش منها 2

هتيجى تعمل البومة زى الزفت معتقدتش

لان الواحد بيتقدم مش بياخر والا كانت الناس مشترتهاش طالما هيا وحشة

كانت تبقى قليلة مش منتشرة كدة

لان انت عارف الشعب بيحب الحاجة تعد معاة ب 20 سنة

و فى الاخر دا رايك

ptmnlo123per1127

Semsem999999
03-12-2008, 08:53 AM
للأسف كل واحد راكب عربية بيتحيز ليها وخلاص !!!!!!!!!!!!!!!!

هونداي مين اللي تتقارن باللانسر وغيه كمان الهيونداي تكسب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ أنا ركبت دية وركبت ديه وركبت الصني ، الالنترا يا جماعه عربية كويسة أه بس تحس وانت راكبها إنها من جوه صاجها ضعيف جدا جدا وتحس أنها هوا ، ولاوجه للمقارنة بينها وبين اللانسر أساسا ، يعني اقارن اللاسنر بالتويوتا بالصني حاجه تنفع جنبها مش بالهيونداي .

بكره نلاقي حد بيقارن الفيرنا كمان بالانسر ومش بعيد الفيرنا تتطلع أحسن يالا ما هي زيطة وخلاص ؟

عربية من أكثر السيارات انتشاراً وفيها كل العيوب ديه ؟ طب إزاغي طب فين طب مين طب ليه ؟ أنا ركبت الانسر سنة كاملة ولا أي حاجه من دول خالص غير هو فعلا صوت الكاوتش اللي بيبقى مسموع وانت ماشي على السرعات العالية واعتقد إن العيب كان في نوع الكاوتش لكن كفتيس سواء مانيوالأو أوتوماتيك أو تكييف أو ثبات أو شد أو موتور عشرة على عشرة وعمري مارحت بيها توكيل وعمرها ماقلت بأصلها .

نفسي أعرف بتيجبوا الكلام ده منين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دايما لازم يكون فيه أعداء للنجاح أي حاجه ناجحه لازم نطلع فيها القطط الفاطسة بسبب أو بدون سبب ماتعرفش ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

sam ram
03-12-2008, 11:54 AM
هو في ايه.... !!!!!!
يا جماعه كل واحد بيقول رأيه و وجهه نظره الشخصيه
وده مش معناه ابدا انه ببفرض رأيه على حد او ان اللي بيقوله حكم او قاعده الناس تمشي عليها...
طبعا اللي بيحبوا الانسر حيتضايقو ان يكون في تقرير يعيب فيها اوي كدا.... بس دا راجع لوجهه النظر الشخصيه لصاحب التقرير
مشاركات الناس اللي شايفه ان الانسر كويسه (او حتى وحشه) هو المعيار الحقيقي للموضوع أوميزان التقييم الفعلي
انا عامل موضوع عن انسب عربيه لمصر ...
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=3213
اكتر عربيه واخده تقييم هي الانسر و بفارق كبير ... اكيد الناس دي ليها وجهه نظر .... والعمليه نسبيه ...
ياريت نتناقش و كل واحد يقول رأيه... بس بلاش نقلبها اهلي وزمالك

waelelsheikh
24-12-2008, 02:31 PM
بصراحة موضوع السعر دة خصوصا هنا في مصر ملوش معيار ..و غالبا الى بيحددة تجار معارض العربيات بناء على انهم بيوجهو العميل لعربية معينة مش لانها كويسة لكن عشان مكسبهم فيها بيكون اكتر و كتير منهم بيستوردوها من الخليج و بيكسبوا فيها اكتر من اى عربية تانية . دة خلى الناس كلها تتوجه لشراء اللانسر مما ادى الى زيادة الطلب عليها و بالتالى زيادة سعرها . بس انا شايف انها عربية معقولة جدا في فئتها . بالمقارنة بالعربيات اليبانى التانية .

mahmoud_mpc
26-12-2008, 02:54 AM
ارجوا من كاتب هذا الموضوع ان يكتب لنا عنوان المصدر الذي نقل عنه هذه البيانات عن اللانسر! اذا كانت
اللانسر كده والواحد طالع عينه عشان يكمل تمن المقدم بتاعها وهي بالمنظر ده؟ يبقى نشتري ايه مرسيدس؟؟
مع وافر احترامي لك ولرأيك والخلاف لا يفسد للود قضية

mahmoud_mpc
26-12-2008, 03:39 AM
عند الحديث عن مقارنة بين اللانسر والالنترا!
يكفى يا جماعة ان اذكركم بشيء مهم جدا لأني بقالي فترة بدور على عربية لانسر قسط تكون موديل 2008 مش 2009 عشان تكون اقل في السعر ونحن اليوم 25/12 مفيش ولا واحده من اللانسر , بينما الالنترا حتى الان لم تبيع منتج 2008 ويقنعك التاجر بالالنترا وبانها ارخص من تمنها ب9 الاف جنيه, بينما اللانسر المعروض من شهر 10 هو 2009

ayman abdelrazek
26-12-2008, 06:09 AM
من الأخر ياجماعة السيارة ناجحة فى مصر بكل المقاييس ..... وباعت اعداد رهيبة سواء وكيل او خليجى

لكن لو نظرنا للأمور بنظرة منطقية شوية هتلاقيها اقل السيارات اليابانية جودة بالمقارنة بمثيلاتها سواء تويوتا هوندا مازدا سوبارو او حتى النيسان (التيدا) مش الصنى اللى بتتجمع فى مصر...سواء التقفيل او جودة الخامات الخاصة بالمقصورة واللى يعارض يوقف اى سيارة من اللى تم ذكرها ويقارن ع الطبيعة هيلاقيها احسن من اللانسر بمراحل وده اللى بيدى البعض ايحاء انها مش يابانى.....
اما من حيث العفشة والاتزان والثبات فهى لا ترقى ايضا للموديلات المذكورة او هى اقلهم بالفعل اما من حيث القوة 122 حصان فده كلام ولا فى الاحلام لأن سيارات اقل من كده بكتير فى الهورس باور بتعديها بمراحل زى البيجو 307 والرينو الميجان وحتى الالنترا .

اما بالمقارنة بالاوروبى فهى بعيدة كل البعد عن المنافسة تمااااااااااااااااااما

وده عن تجربة شخصية لأنى سوقت اللانسر حوالى شهر وكانت بتاعة حمايا ولما ركبت الستروين c4حاسيت ان العربية وانا ماشى انها تحت امرى اما اللانسر انا اللى تحت امرها شغالة بدماغها وبس

لكن فى المجمل هى اكيد لا تقارن بأى سيارة كورى او صينى هى احسن طبعا

وكلامى على الشكل القديم اما الموديل الحديث 1500 سي سي فهو بالطبع شكله غير ولا يقارن بالشكل القديم وينافس بالفعل باقى الموديلات المذكورة...بجداااارة ولكن ايضا لا يفوز.

وده رأى الشخصى القابل للنقض طبعا والحاد كمانptmnlo123per144

sam ram
26-12-2008, 03:42 PM
من الأخر ياجماعة السيارة ناجحة فى مصر بكل المقاييس ..... وباعت اعداد رهيبة سواء وكيل او خليجى

لكن لو نظرنا للأمور بنظرة منطقية شوية هتلاقيها اقل السيارات اليابانية جودة بالمقارنة بمثيلاتها سواء تويوتا هوندا مازدا سوبارو او حتى النيسان (التيدا) مش الصنى اللى بتتجمع فى مصر...سواء التقفيل او جودة الخامات الخاصة بالمقصورة واللى يعارض يوقف اى سيارة من اللى تم ذكرها ويقارن ع الطبيعة هيلاقيها احسن من اللانسر بمراحل وده اللى بيدى البعض ايحاء انها مش يابانى.....
اما من حيث العفشة والاتزان والثبات فهى لا ترقى ايضا للموديلات المذكورة او هى اقلهم بالفعل اما من حيث القوة 122 حصان فده كلام ولا فى الاحلام لأن سيارات اقل من كده بكتير فى الهورس باور بتعديها بمراحل زى البيجو 307 والرينو الميجان وحتى الالنترا .

اما بالمقارنة بالاوروبى فهى بعيدة كل البعد عن المنافسة تمااااااااااااااااااما

وده عن تجربة شخصية لأنى سوقت اللانسر حوالى شهر وكانت بتاعة حمايا ولما ركبت الستروين c4حاسيت ان العربية وانا ماشى انها تحت امرى اما اللانسر انا اللى تحت امرها شغالة بدماغها وبس

لكن فى المجمل هى اكيد لا تقارن بأى سيارة كورى او صينى هى احسن طبعا

وكلامى على الشكل القديم اما الموديل الحديث 1500 سي سي فهو بالطبع شكله غير ولا يقارن بالشكل القديم وينافس بالفعل باقى الموديلات المذكورة...بجداااارة ولكن ايضا لا يفوز.

وده رأى الشخصى القابل للنقض طبعا والحاد كمانptmnlo123per144
انا معاك تماما في رأيك يا ايمن ....
ده نفس احساسي بالعربيه بالرغم اني مسوقتهاش .... لكن انا ركبت البومه و الكريستاله .... وغير اني معجب بشكل الكريستاله عن البومه .... حسيت كراكب (مش سائق ) ان الكريستاله انعم واشيك واريح ....
وده لا يقلل من البومه .... لأنها بتحقق القيمه مقابل السعر ...
وزي ما انت قلت لا تقارن بالتيدا او هوندا او مازدا او ...... لانهم اغلا وبالتالي قيمتهم (كجوده و مواصفات ) اعلا
لكن نقارنها باللي في نفس فئتها و سعرها ... صني - ياريس - النترا ....

الالنترا ركبتها كانت لسه زيرو ... و بالتالي صعب المقارنه ... العربيه بشوكها .... مع اني بميل لرأيك في النقطه دي ... (الياباني افضل من اللي بالي بالك ptmnlo123per1135 )

الصني عربيه كويسه ... وسوقتها زيرو.... ومشوفتش منها حاجه وحشه ... بس انا عندي ارتيكاريا من التقفيل المصري ... ptmnlo123per160
و الياريس سوقتها .... ممتازه .... وبرضو بنفس المبداء السعر مقابل القيمه

خالد مكاوى
06-01-2009, 08:29 PM
والله يا جماعة انا معايا لانسر شكل قديم سوبر اكشن خليجى (كويتى) والله شديت مع عربية سيتروين c4 والله كان هو قدامى وقلبلى نور يمين وشمال ففهمت انو عاوز يشد والله لما شديت معاه جبته وعديته وكنا احنا الاتنين حارقين على الموتور وانا كنت ماشى بال ds والله يا جماعة انا لقيت العربية بتاعتى اللانسر طياااااارة بمعنى الكلمة وبدوون مبالغة خااالص سبقته بس مش بكتير اوى وبعدين قلبتله انا نور عشان كنت خايف لان العربية كانت على 160 فخفت بصراحة وانا مش بدافع عن اللانسر ولا حاجة عشان هى معايا بجد انا شايف ان كل اللى مكتوب عنها فى المقال كانها عربية تاااااااااااااااااااااانية خااااااااالص وانا عمرى ما ندمت ولا هندم انى اشترتها لانها بكل صراحة مريحااانى خالص مع انى كنت سوقت عربيات تانية غيرها زى الكورولا واجرت قبل ما اشترى اللانسر عربية النترا كانت لسه عاملة 10 الاف كيلو لقيتها متجيش جنب اللانسر والله باور خطر جدا عربية صاجها ضعيف شدها مش زى اللانسر فى وجهة نظرى والشكل اللانسر احلى بكتير من وجهة نظرى وكل واحد قبل ما يكتب حاجة يتاكد منها 100 % وبلاش تحامل على العربية اكتر من كده بجد حررااااااااااااااااااام

ALTO
07-01-2009, 07:52 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الحقيقة دي أول مشاركة لي في المنتدى الجميل ده ، و بصراحة أنا دخلت المنتدى علشان أستفيد بخبرات الناس لإني باخطط أشتري عربية قريب إن شاء الله ، و اللانسر الشكل الجديد كان من ضمن خياراتي (مش عارف بتسموه إيه في مصر لأني مقيم بالخارج)

عموماً أنا مش هاعلق على الموضوع لكن أترككم مع الرابطين الموجودين أدناه و هما لتقييم اللانسر في موقعين عالميين

http://www.whatcar.com/Search/@22Mitsubishi%20Lancer%20Saloon@22/default.aspx

http://www.jdpower.com/autos/Mitsubishi/Lancer/2009/Sedan

why_me
07-01-2009, 08:53 PM
انا متفق مع صاحب الموضوع وهقول كمان حاجة واحدة
حد جرب النيسان جربوا النيسان وهتحسوا بالفرق فى كل حاجة
فى ماتورالعربية والعفشة والاهم من دا كلو الثبات انا بجيب بالنيسان
بتااعتى 180 واقسم بالله ثابتة ماشاء الله
دا رايى
حاجة اخيرة
كل اصحابى اللى معاهم اللانسر بيشتكوا منها
وشكراااااااا

ابو حسناء
02-02-2009, 12:24 PM
اخوانى بارك الله فيكم
الحوار جيد ولاكن نطلب من الجميع الا يتكلمو عن معرفة حقيقيه
لان كثير من الناس عندة ...... وسواس بيشك فى الكتير
انتم كدة بتسببو لهم عدم ثقة باشياء كثيرة
واظن ان دى كلها شركات عالميه تحمل مسؤلية اسم منتج عالمى
تمتلك خبرات عاليه وكوادر

بس لى طلب لو حد يمدنى بقائمة اسعار تقربيه عن السيارات المستعمله من 97 الى 2006
من متسوبيشى و هونداى النترا و شفرليه اُبترا
وسمحونى لو كان عتابى حاد وسؤالى اجابتة متعبه

لاإلاه إلا الله محمد رسول اللــــــــــــه

sh_masry
02-02-2009, 12:50 PM
واظن ان دى كلها شركات عالميه تحمل مسؤلية اسم منتج عالمى
تمتلك خبرات عاليه وكوادر

الله ينور عليك ..... المنتج العالمى ده ( اللى هو اللانسر ) بيعتبر ايه فى بلاده ؟؟ اعتقد ان اليابان نفسها مش هاتلاقى فيها اللانسر بالشكل ده .... بدليل ان الخليج طول عمره بيحب العربيات اليابانى بس متلاقيش عندهم لانسر ..... تلاقى ليكزس , نيسان , تويوتا , ميتسوبيشى من الفئات العاليه و المحترمه جدا ...لكن لانسر !! مافيش ... ليه ؟؟؟ (و انا فى الموضوع ده بتكلم عن البومه بالذات)

بس لى طلب لو حد يمدنى بقائمة اسعار تقربيه عن السيارات المستعمله من 97 الى 2006
من متسوبيشى و هونداى النترا و شفرليه اُبترا

مبدئيا كل موديلات 2005 و 2006 فى الأنواع اللى انت طالبها بتتكلم من نص الستينات الى اواخر السبعينات (الف طبعا)
و برجاء مراجعه الموقع ده http://www.car100100.com/

و لكم جزيل الشكر

ابو حسناء
03-02-2009, 09:21 AM
الف شكر يا اخى الحبيب وبارك الله فيك
انا معى لانسر فى الخليج فى السعوديه ذات الطرق المميزه دوليا
واراها سياره جيده جدا جدا بالنسبه لسعرها الرخيص نسبيا
فى السابق كنت املك شفروليه لومينا ltz ذالت الرفاهية العاليه طبعا فهى امريكيه
بعدها غيرت الى GMC جيمى سياره قىيه جيده رفاهيه
ولاكن بعد ان استقر عملى داخل مدينة الرياض واصبح عملى لا يحتاج اى سفر بعيد
استعمالى اليومى لا يزيد عن 200 كم

وجت انى لا احتاج الى سياره كبيره بإمكانيات عاليه وتكلفه عاليه حتى فى البنزين الرخيص

ووجت الانسر بارك الله لى فيها مغطيه كل احتياجاتى

الشاهد هو ما المطلوب من السياره لديك

بالتالى تتحدد المواصفات والسعر المناسب بلا حاجه للئسراف

فاخوكم قد عانى كثيرا من الاسراف بدون داعى

abdalla45
14-02-2009, 12:39 AM
السلام عليكم
موضوع جميل رغم النقاشات والاختلافات وصاحب الموضوع فعلا بيشير لنقطه مهمه وهى اسباب انتشارها فى مصر زياده جدا عن الطبيعى ورايى انا الشخصى ان الى يشترى عربيه لازم يحسب كل حاجه قبل ميشتريها احتياجاته طبعا الى تتوافق مع امكانياته ودى اهم حاجه مع العلم انا بحب شكل اللانسر لكن مجربتهاش بس بحبها من كلام الناس عليها مش اكتر لكن متمناش انى اركبها دا رأيى

horas3000
14-02-2009, 10:08 AM
بصراحة انا شايف ان الموضوع ده مبالغ فيه بشكل غير عادي. احنا جبنا اللانسر البومة اول ما نزلت سنة 2004 لاختي و لسه بيعينها من كام شهر و العربية زي الفل. و مين قال اللانسر مش موجودة في الخليج دي مرطرطة هنا في الكويت(و السعودية و دبي علي حد علمي) و تعتبر سيارة الهنود الاولي بلا منازع لان معظمهم بيدوروا علي عربية تكون اقتصادية الي ابعد الحدود سواء في سعرها او قطع الغيار او استهلاك البنزين و ده من اهم مميزات اللانسر. وفي الخمس سنين الي كانت معانا مقبلتناش ولا مشكلة و الحمد لله. اما عن مقارنتها بالعربيات التانية فرايي هتلاقوة هنا
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=5233

AbOnOrA
14-02-2009, 06:59 PM
وديه مقارنة بين موديلات المتسوبيشى لانسر والهيونداى النترا

http://www.masrmotors.com/vb/showpost.php?p=22566&postcount=21

egyits
28-08-2009, 11:33 PM
السلام عليكم كل سنه وانتو طيبين انا هكتب تقيمى للانسر انا اشتريت لانسر بومه موديل 2007 فى شهر 11 2006

العربيه 1600 اتوماتيك

عن تجربه العربيه لم تحتاج لتغير اى قطعه او بمعنى اصح داخله على 3 سنين من غير ما اتكلف اى قطع غيار

السحب انا راضى عنه وفى حاجه احنا نسينها ان العربيه موديل 2007 مزوده بكمبيوتر السواقه وده بيتعرف على

طبيعة السائق بمعنى انك لو انتى سواقتك هادئه العربيه هتاخد على ده ولو انتا بتحب التسارع العربيه هتاخد على كده

فممكن الناس اللى بتيجى تجرب بتكون العربيه واخده على السواقه الهادئه فبيحس ان العربيه مش بتسحب

وفى سبب تانى انا المتور مصمم بتقنية cvt وديه تقنيه مش بتحس بلغيارات وديه بتسبب مشكله للبعض منا

انه عايز العربيه تلقط غيارات اعلى فى وقت اسرع وده مش هيتحقق مع هذا النظام وانا شيفها ميزه لكن اللى

عايز سحب الحل موجود انك تجيب ال Ds

هنا بقا انتا هتحرق اكتر على الغيار وهتحس بسحب رهيب ممكن يخليك تخاف انك توزد اصلا

يعنى عن تجربه انا بحس انى انا بتسحب مع العربيه

فى مره كنت ماشى فيها بسرعه كبيره واخت مطب فى الضلمه المهم العربيه طارت من فوق المطب

ومسكت فرامل العربيه فرملت فى خط مستقيم وكنت متوقع منها انها تلف او تنحرف لكن الثبات كان

كويس جدا و اعتقد ده رد على ان العفشه اى كلام العفشه رياضيه ومستخدم فيها اقوى نوع مساعدين يابانى وديه معلومه كنت

سمعتها من احدى مهندسين الصيانه بلتوكيل

ده اللى بيدى احساس ان العفشه ناشفه على حد تعبير بعض الناس ونهاية الكلام ارى ان اللانسر بومه تحقق مبدء افضل قيمه مقابل السعر

وديه تجربتى الشخصيه حبيت انقلهالكم ورمضان كريم

medo akef
13-02-2010, 07:37 PM
سوري يا جماعه انا عارف اني بجيب الموضوع من ورا اوي بس الحقيقه اديقت منه و حبيت ارد
انا من ملاكي لانسر بومه و هي 1300cc خليجي 2009

هذا الموضوع منقول و قد قرأته و اعجبت به حيث انه قريب من رأيي الشخصى و الموضوع كتبه شخص اسمه mandooo و هو كالتالى :

اولا اللانسر سياره يابانى تابعة للشركة العملاقه ميتسوبيشى التى تصنع اشياء عديده اخرى عملاقه وعديدع بجانب قسم السيارات
شركة ميتسوبيشى فى الاونه الاخيره عانت من ضعف بالغ فى المبيعات العالميه وقد اغلقت بالفعل مصنع لها فى استراليا بعدما حقق خسائر فادحة وفى تراجع مستمر على مدار ال 10 سنوات الماضيه
وعندما نختص السياره اللانسر بالذكر ارجو ان يذكر لنا احدا .....اى دولة اخرى تجد فيها الكمية الغير عادلة وغير عادية من السياره لانسر
الاجابة .....اسعارها معقوله بالنسبة لسياره تحمل اسم شركة يابانيه عريقه وتغطى فئات وشرائح مختلفه من الملاك
ولكن ماذا حدث؟؟؟ عندما كانت تتراوح اسعارها من 80 الف الى 104الف جنيه للنسخة السبورت فيرجن كانت معقوله الى حد ما ولكن ان يصل ثمنها الى 123الف جنيه اى يذيد ثمنها نحو 20 الف جنيه بعد الاقبال المنقطع النظير اليها فهذا شىء غير عادل تماما

ولله انا شايف ان سعرها معقول جدا جدا و 123 دي يدوب عليها و متنفعشي تبقا ب80 خالص لانك كدا بتسويها بالجين 2 و الاكسنت و دا مستحيل طبعا لانها سياره من فئه متوسطه الفخامه

عندما نقول اللانسر فيجب ان نشير الى انها ليست افضل سياره فى فئتها اطلاقا ونشير الى :-

1- صوت موتور عالى ومرهق للاعصاب ولا تتوقع حياه هادئه (QUIET LIFE) على حسب ما شارت به احد المواقع المشهوره عالميا بتقييم السيارات.......اضف الى ذلك انعدام وجود العوزال تقريبا سواء للمحرك او خارج السياره ........اضف الى ذلك رداءة نوعية الكاوتش المستخدمه بها التى تضيف الى ذلك ارتفاع الصوت الصادر منها .....(كملت) رغم ان الكورولا من 2001 الى 2007 كانت تستخدم نوع الكاوتش تويو الذى يصدر صوتا عاليا نوعا ما ولكن عند مقارنته بنوعالكاوتش المستخدم فى اللانسر فيعتبر هكذا الكاوتش المستخدم فى الكوكو ناعما.................لا يجب الاستهانة ابدا بهذا العيب ........فهذا العيب كانا كفيلا بان يجعلنى اكره السياره ولا تتوقع ان يتم مقارنتها بالكورولا فى العزل واذا نزلت من اللانسر وركبت الستروين C4 ستعرف مدى الفرق لو اعطيت درجة العزل فى الستروين c4 90% فيجب ان نعطى اللانسر 22%

صوت موتور عالي يا راجل يعني بزمتك لو راكن علي عربيه بومه اتحداك تعرف هي ديره ولا ا لا اذا قربت من الشبكه الاماميه هي دي مصدر الصوت الوحيد و اصلا صحابي يقعدو يقولو شيل الفلتر خلي للعربيه صوت اقول لا عجباني كدا

2-العفشة السبورت اللى كل الشعب المصرى بيتكلم عنها كانها عفشة فيرارى .....لو تعرفوا مدى نشوفية العفشة الذائد عن الحد الذى لا يرقى ابدا للشعور بادنى راحة عند التنقل فى اى مكان على مصر الحبيبه حتى على الطرق السريعه المستقيمة فالسياره ستراها تقفز على الطريق رايح جاى كاننا فى ملاهى ......قد يتحدث البعض على نعمة تلك العفشة فى الثبات ......اى ثبات ساشعر به وانا على سرعة 140 مثلا والسياره تقفز باستمرار على طول الطريق ........اضف الى ذلك الشعور فى ان السياره ستفلت منك عند اخذ المنحيات بثقه بالغة وبالفعل لى صديق لى كان يمشى على الطريق الدولى الساحلى ووجد فاجاه منحنى وهو على سرعة 130 كم السياره فلتت منه فعلا (لذا ولم يكن مجرد شعور اشعر به) والسياره فضلت تلتف حول نفسها الى ان ربنا سطر ودخل فى رمل على جانب الطريق وكانت الخسائر غير فادحة ولكن الله كان الساتر فى تلك المره....... وللعلم عفشة الستروين سبورت وانعم منها بكتيييييييير واللانترا برضه عفشتها سبورت وانعم منها والهوندا الذى يقول البعض ان عفشتها خشنه فهى انعم من اللانسر ايضا اضف الى ذلك الكراسى التى لا تريح الظهر ابدا اثناء السفر وتجعل احساس الشعور بالسفر لعدة اميال بسيطة كانها مسافات كبيره من كتر عدم الراحه نهائيا

عفشه لانسر السوبر رياضيه عفشه سيئه يعني مثلا انا عفشتي العاديه مش الرياضيه كمان العفشه لا ميه خالص ولا حجر هي متوسطه و دي مريحاني اوي اوي الحقيقه و بركب الالنترا الي عفشتها ميا خالص بتعب فيها بعد فتره و بكون عاوز ارجع لبتعتي و طبعا العفشه المتوسطه دي مش من فراغ لا لان كل ما العفشه تبقا نشفه كل ما الثبات بيعلي يبقا منين بتقول عفشه نشفه جدا و بتقول مفيش ثبات في نفس الوقت!!!!!!!!!!!
العربيه عفشتها ممتازه جدا و مخدمه معي جامد و معي اصحابي بومه من اكثر من 4 سنين و عمرها محكت منهم و بنركب بال5 في العربيه
يا راجل دا انا كنت المفروض بفكر اسقط مكنه ايفو امامي في عربيتي قلت لهم هجيب عفشه كني اصليه قالو لا حات نص كامل بالمكنه احسن يعني فضلو عفشه متسوبيشي علي الكوني

3- لنتحدث على الباور ......الباور غير جيد اطلاقا عند المقارنه باى سياره فى فئتها ويذيد من الارهاق فى السفر ايضا كما انه ضعيفا ايضا بالمقارنه بنفس السيارات فى فئتها

انا عاوز ارف ايه البور ده اصلا!!!!!!!!!
يعني مثلا هو فنوس بيعلق ولا عفشه بتزيق؟
علي حد نظري البور منه نوعين نوع سير و نوع كهرباء و البومه سير و البور فيها فله خالص مش عارف اقول ايه يعني مثلا البور بيقفل لوحده ولا بيعمل اصوات ولا ايه مش عارف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
البور بتاع البومه ممتاز و يتم اغلاقه اوتوماتك بعد ال120 لسلامه الركاب مش زي الالنترا دركسيون ميه 24 ساعه

اه حضرتك بتتكلم عن لانسر اكثر السيارات قابله للتعديل في مصر علي حد نظري
يعني عاوز اعرف حضرتك بتتكلم عن الثبات ولا عن العزل مش وصله الفكره الحقيقه بس بالنسبه للثبات حضرتك وقعت في العربيه الغلط و بتقرنها بعربيات اقل منها بكتييييييييير في الثبات كورولا ايه الي بتتكلم عن ثبات عندها انا بسأل بس يعني عمر حد شكر في ثبات الكورولا الشكل القديم ادامك بكل امانه؟
انا مجربتش الc4 بس واضح انها سياره رائعه و دا نتيجه عدم اقتراب احد منها و دا طبعا محرك مش حاجه ولا عفشه ولا ثبات ولا وكيل ولا سعر اعاده البيع ادفع فيهم دم قلبي علي الفاضي يعني مثلا الي بيجيب اوتفيا a4 بيقول اهو اكون راكب اسكودا جوده تصنيع ثبات محرك محترم و ادفع شويه في طقع الغاير بس لما تبقا تحتاج قطع ولا حياه لمن تنادي
طبعا لانسر تتمتع بثبات و عزل رائع جدا و افضل من سيارات كثيره في نفس فئته

5-لنتحدث على استهلاك البنزين بشع بمعنى الكلمه اللانسر فى احسن حالتها يعنى على الطرق السريقه بتعمل 230كم فى الصفيحه والمتوسط 190كم واعلى شىء تم الوصول اليه فى استهلاك الوقود هو 160 كم فى الصفيحه

و كمان البنزين ياراجل دي متسوبيشي اليباني مش مرسيدس الكلام الي انت بتقوله ده علي حد نظري بتتكلم علي موتور2400 سي سي مش 1600 ولا 13000 دا انا اوتو و بحط 92 ب 20 جنيه يعني حوالي 10 لتر بيكفوني لف اكثر من 6 ساعات احسب منهم ساعتين شد و حرق يعني بكثر ال100 كيلو سعات بيهم و بفول ب70 جنيه بيكفيني اكثر من 450 كيلو
استهلاك لانسر للبنزين يكاد منعدم

6- الفتيس cvt نفمة مش ميزه يعنى لما تفضل شادد وتلاقى صوت الموتور يفضل عالى مش بيوطى معاك خالص والعربيه مش بتنقل خالص يعنى RBM هيفضل على 6 ودا ازعاج غير عادى

اه فعلا دا عيب بيداخت علي لانسر المصري الrbm مش بينزل من عند 6 و ده مش بيدي فرصه لراحه المحرك ولا سرعه تجميع عاليه عكس الخليجي ال1600 حتي بيطلع ل7.5 و بعدين ينزل ل4.5 و يطلع تاني بس عندي اعتراض صغير ازاعاج ايه دا واحد دايس كيك دون تسقيط نقله و القوه القصوي للمحرك بدور علي صوت هادي ازاي اقنعني مش عارف اجمعها يعني عاوزنا نطبطب علي المحرك و نقول له اهدا شويه ولا اجري من غير صوت ياراجل دا المرسيدس e2400 لما يدوس فيها اقل من نص الدواسه بتهز الارض و هي مشيه و بتسمع الي في اخر الشارع عارف ان فرق كبير في السي سي بس كدا علي كلامك ناخد ده عيب علي مرسيدس و نهاجمها مش نقول لها يا جبروتك

7- الموتور المفروض انه 122 حصان حسب الكتالوج مع االعلم انه نفس تسارع المازدا 3 (تقريبا) مع ان الماذدا 3 105 حصان بس مع العلم المازدا 3 اتقل منها

ولله مش حافظ المزدا كام بالضبط بس علي كدا الاوكتفيا a5 105 و بتنفخ الاثنين يبقا موتور الممزدا زباله هو و الكورولا و السفك و الc4 الي بتتكلم عنها
حضرتك في عالم السيارات الواسع يوجد شيء يطلقو عليه توزيع القوه و المزن و يوجد شئ اخر اسمه وزن السياره و حجمها علي حدن نظري دول ليهم عامل كبير علي كدا فولفو الوحش السويدي الي محركتها مبتقلش عن 150 حصان و تسارعها مش اد كدا نقول عليها عربيات زباله مش الاولي في الامانو تستخدم في صناعه سياراتها اقوي و افضل انواع الحديد في العالم

وللعلم ان اللانسر ex الجديده اصبحت اكثر تطورا من اللانسر البومه من ناحية كل شىء ولكن كرهى للانسر البومه جعلنى لا اثق بها تماما +سعر مبالغ فيه ولا تستاهل اكثر من 130 الف للنسخة السبورت ايديشن

لا ولله علي كدا مزدا 3 الشكل الجديد الي بيبدء من 150 دول مجنين ولله انا شايف ان ده اسمه شكل جديد و جامد جدا و من حق الشركه انها تدي ليه سعر عالي عشان مش اي حد يجيبه علطول و يبقا منتشر اكثر من القديم

الخلاصه ان استعارض تلك النقاط الهدف منه هو النصيحة للقادمين على الشراء للسياره ان يقارونوا بينها وبين السيارات الاخرى عن قربوالقرار يرجع لهم اولا واخيرا وانصح بشراء السياره الهيونداى النترا لانها عند مقارنتها باللانسر تفوقت عليها .....ولم يعد هناك شىء اسمه كورى ويابانى...اللالنترا سياره محترمه جدا وانصح ايضا بالسوزكى sx4 والنيسان تيدا رغم ان شكلها قد لا يحبه البعض لكنها سياره عن جد جيده جدا وعن تجربة هناك ايضا السياره سوزكى سويفت واذا سنتحدث عن البدائل للانسر 1300 (مع العلم انها انعم من اللانسر السابق ذكرها لاننى كنت اتحدث عن اللانسر الرياضيه) هناك الياريس والجين 2 ...انصح بالياريس اذا كان الاستخدام لفتره طويله.......اما اذا كان لاستخدام 5 سنوات او اقل انصح بالجين 2 (مع العلم ان الجين 2 سعرها فى المستعمل غير جيد ولكنه مقبولا)
ارجو ان تستقبلوا منى كلامى بصدر رحب وعذرا لملاك اللانسر الحالييين باى حال من الاحوال لا اريد المجادلة باى شىء سبق ذكره لانى واثق من كل الكلام انه صحيح بالفعل لتجربة ليست بقليلة ابدا باللانسر

يا راجل جين 2 و يارس كمان لا عالي فكره انت كدا بتظلم العربيات دي اوي لا هي لنسر اخرها رينو لوجن و يبدء التحديربنا معاك يا ابني

و ازيد عليه قائلا انه يوجد جزء كبير من اللانسر مصنع بالصين اى نعم تحت اسم ميتسوبيشى اليابانيه و لكن بمقاومات و خامات اقل بكثير من المصنع باليابان .

مفيش حاجه اسمها مش عاوز جدال حضرتك لو مكنتش عوزها تتجادل اعمل موقع لوحدك و متسمحشي الرد فيه او خلي افكارك في دماغك اما هنا موقع عام و يسمح للجميع بمناقشته اي موضوع فيه
و ارجو الا اكون قد اطلت عليك او اكون قد هاجمت هذا الكلام المنقول بشده ولكن هذه سيارتي و يجب ان ادافع عنها
تقبل تحياتي
وشكرا

homosh
14-02-2010, 11:03 AM
الموضوع هايل بس هيا وجهات نظر
يعني انا مثلا شايف ان الانسر ولا شكل ولا سحب ولا عفشه حتي الموديل الجديد اللي كان عاجبني طلعت العربيه ضيقه من جوا .بس عموما أكثر حاجه مضايقاني فيها السعر المبالغ فيه اللي لا يعطيك ابدا قيمه مساويه لما دفعته فيهاptmnlo123per144

kasten
14-02-2010, 12:01 PM
هى فعلا ازواق وانا بحب اللانسر جدا

خالداعزالناس
14-02-2010, 12:32 PM
لانسر من السيارات الجميله لكن الان السوق المصرى حقق مبيعات هائله فى

ميتسوبيشى لانسر
تويوتا كورولا
تويوتا افانزا
تويوتا ياريس
نيسان صنى
نيسان تيدا
هيونداى i10
هيونداى i30
هيونداى فيرنا
هيونداى فيفا
هيونداى نيو اكسنت
هيونداى ماتريكس
دايو نوبيرا
شيفروليه لانوس
شيفروليه افيو
شيفروليه اوببترا
شيفروليه سبارك
كيا بيكانتو
كيا ريو
كيا سيراتو
لادا2107
اسبيرانزا A113
اسبيرانزا A213
اسبيرانزا A516
اسبيرانزا A620

zoro3027
17-02-2010, 04:07 PM
انا معايا لانسر 1600 مو 2007 السيلرة ذى الفل لاصوت ولا انحراف على طريق السفر وكنت راكبها على سرعة 170 كم طريق العين السخنة وكانت ثابتة فى الارض و فى الملفات بس خد بالك العربية فيها ABS والابشن دة مش موجود فى عربيات لانسر كتير اذا كنت بتتكلم عن لانسر 1300 فممكن يكون معاك حق بس بردو مش للدرجة دى

Devill Blood
17-02-2010, 05:38 PM
أنت يا أستاذ أنت أنت بتهزر ولا حاجة اللانسر عربية محترمة جدا كفايا إن أحنا بنشوف اللانسر كرستالة ماشية عظمة وباشا عمرك سمعت لانسر بتكركر ؟؟؟ غير كده اللانسر يابانى ونظيفة جدا وأعتقد إن فى عربيات كتيره موجودة فى السوق أرخص منها ولكن زبالة زى الأنترا والسيراتو مش هايكونو أبدا بقوتها بالنسبة بقى لصوتها فدى أحلى حاجة فيها ملهاش صوت خالص وعمرك ما تحس بيها أبدا شكلك أصلا مجربتهاش وبلاش بقى حركات أن واحد زعلان إنه معندهوش لانسر يبقى خلاص العربية زبالة

Devill Blood
17-02-2010, 05:43 PM
الموضوع هايل بس هيا وجهات نظر
يعني انا مثلا شايف ان الانسر ولا شكل ولا سحب ولا عفشه حتي الموديل الجديد اللي كان عاجبني طلعت العربيه ضيقه من جوا .بس عموما أكثر حاجه مضايقاني فيها السعر المبالغ فيه اللي لا يعطيك ابدا قيمه مساويه لما دفعته فيهاptmnlo123per144

أنت بتتكلم عن الشارك ولا البومة عموما الشعب المصرى بيتكلم عن البومة وسعرها بيبدأ من 93 ألف فقط وليس 107 ذى الهيونداى الكورى

drift
17-02-2010, 06:23 PM
الانسر عربية الناس مدينها اكتر من حقها وسعرها كتييييييير عليها وموتورها ضعييف وثباتها ضعيف اية في الانسر يحبب الناس فيها ان كانت الناس بتحبها فهي بتحبها علشان اسمها لانسر مش اكتر وبنعمل من العيوب مميزات علشان نححب نفسنا في العربية مفيهاش نعومة وصوت عالي وفتيس اتوماتيك غير ذكي بالمرة وبيخلي الموتور صوتو عالي وبيحرق بنزين قليلة في الخامات مش عيب اني ادفع106 الف في سيارة قليلة الخامات والابشن والاداء ممكن تشتري ب106 الف نيسان صني صوبر صالون او بريليانس اسبلندور التحفة او اسبرانزاا a620 هل دي مقارنة عادلة الانسر تبقي حلوة لما تبقي ب85 الف اكتر من كدة يبقي بتدفع ثمن الاعتمادية اللي هي موتسوبيشي لانسر علشان الاسم فقط علي فكرة انا بتكلم عن الانسر من اول 2007 الشكل القديم قبل 2007 كانت زي الفل

drift
17-02-2010, 06:37 PM
أنت يا أستاذ أنت أنت بتهزر ولا حاجة اللانسر عربية محترمة جدا كفايا إن أحنا بنشوف اللانسر كرستالة ماشية عظمة وباشا عمرك سمعت لانسر بتكركر ؟؟؟ غير كده اللانسر يابانى ونظيفة جدا وأعتقد إن فى عربيات كتيره موجودة فى السوق أرخص منها ولكن زبالة زى الأنترا والسيراتو مش هايكونو أبدا بقوتها بالنسبة بقى لصوتها فدى أحلى حاجة فيها ملهاش صوت خالص وعمرك ما تحس بيها أبدا شكلك أصلا مجربتهاش وبلاش بقى حركات أن واحد زعلان إنه معندهوش لانسر يبقى خلاص العربية زبالة
الانسر عربية يباني ومحترمة وكل حاجة وبالذات اكريستالة عربية ملهاش حل وهي اللي تستحق كلمة لانسر اما البومة ازاي تقارنها مش هقولك الانترا هقولك سيراتو ازاي الانسر احسن من السيراتو الكلام دة في شرع مين انت تعرف اية فرق قوة الموتور بين الانسر والسيراتو او فرق النعومة او فرق العزل او فرق الصالون الداخلي او فرق الخامات من الاخر كل حاجة في السيراتو احسن من الانسر واي كلام غير كدة يبقي غلط وبعدين انا بحمد ربنا اني معنديش لانسر كفاية انها مالية الشوارع ومحدش بيبص عليها دة مفيش حد في مصر مركبش لانسر حتي اللي معندوش عربية بقي يأجر لانسر السيارة الرسمية في معارض الايجار لشعبيتها لازم دلوقتي نفكر في الاختلاف انا ركبت عربية صيني مع اني عارف ان الانسر احسن في التحمل بس لكن عربيتي ناعمة وثابتة عن الاسر وموتورها اقوي وصالونها احسن حتي لو هوديها للتوكيل كل يوم احسن من عربية انا مش مبسوط منها زي البي ام لانسر ههههههههههههه

Devill Blood
17-02-2010, 10:32 PM
الانسر عربية يباني ومحترمة وكل حاجة وبالذات اكريستالة عربية ملهاش حل وهي اللي تستحق كلمة لانسر اما البومة ازاي تقارنها مش هقولك الانترا هقولك سيراتو ازاي الانسر احسن من السيراتو الكلام دة في شرع مين انت تعرف اية فرق قوة الموتور بين الانسر والسيراتو او فرق النعومة او فرق العزل او فرق الصالون الداخلي او فرق الخامات من الاخر كل حاجة في السيراتو احسن من الانسر واي كلام غير كدة يبقي غلط وبعدين انا بحمد ربنا اني معنديش لانسر كفاية انها مالية الشوارع ومحدش بيبص عليها دة مفيش حد في مصر مركبش لانسر حتي اللي معندوش عربية بقي يأجر لانسر السيارة الرسمية في معارض الايجار لشعبيتها لازم دلوقتي نفكر في الاختلاف انا ركبت عربية صيني مع اني عارف ان الانسر احسن في التحمل بس لكن عربيتي ناعمة وثابتة عن الاسر وموتورها اقوي وصالونها احسن حتي لو هوديها للتوكيل كل يوم احسن من عربية انا مش مبسوط منها زي البي ام لانسر ههههههههههههه

ماشى يا حلو يعنى أنت عجباك تكنولوجيا السيراتو والنعومة طيب أعرف بقى أن تكنولوجيا السيراتو متاخده من الميتسوبشى
إدى السيراتو اللى عجباك دى بس شوية وقت لغاية لما تظهر وجهها القبيح الشكل الجديد اللى حضرتك بتكلم عنه تصميم 2008 بينما اللانسر تصميم 2004 ومع ذلك شكلها جميل جدا
عايز تقارن قارن بين الشارك مش البومة القديمة!

http://www.caradvice.com.au/wp-content/uploads/2007/10/r_evo_3_4f2.jpg

http://p.webwombat.com.au/motoring/car-images/kia-cerato-1-big.jpg

medo akef
17-02-2010, 11:21 PM
الانسر عربية الناس مدينها اكتر من حقها وسعرها كتييييييير عليها وموتورها ضعييف وثباتها ضعيف اية في الانسر يحبب الناس فيها ان كانت الناس بتحبها فهي بتحبها علشان اسمها لانسر مش اكتر وبنعمل من العيوب مميزات علشان نححب نفسنا في العربية مفيهاش نعومة وصوت عالي وفتيس اتوماتيك غير ذكي بالمرة وبيخلي الموتور صوتو عالي وبيحرق بنزين قليلة في الخامات مش عيب اني ادفع106 الف في سيارة قليلة الخامات والابشن والاداء ممكن تشتري ب106 الف نيسان صني صوبر صالون او بريليانس اسبلندور التحفة او اسبرانزاا a620 هل دي مقارنة عادلة الانسر تبقي حلوة لما تبقي ب85 الف اكتر من كدة يبقي بتدفع ثمن الاعتمادية اللي هي موتسوبيشي لانسر علشان الاسم فقط علي فكرة انا بتكلم عن الانسر من اول 2007 الشكل القديم قبل 2007 كانت زي الفل
ياريت تحدد كلامك في نقات عشان نعرف نتكلم عليها
موتور لانسر قوي جدا و ممتاز و ان كان ضعيف لما كان اختاره الشباب كأكثر السيارات رياضيه و قابله للتعديل
ياراجل دا كفايا لما تدوس شويت بنزين تلاقي العربيه هبتط من ورا و علت من ادام بطريقه غبيه و زحف و فس سواني تسمع صفاره ال120 صباح النور
و حضرتك بتقول 106 و مدايق نفسك اوي كنت حاسب انا من كلامك انك من ملاكي السيارات الالمانيه مثلا عشان تكون مدايق اوي من البومه و شعبيه و لوكل و حلم الشعب و الكلام ده حسبت اوعا الرولس رويز داخل علينا و عشان كدا وخدنا تريقه و بتقول اسبرنزا a620 ياراجل وحد الله بس كداو بلاش الكلام علي العربيات المحترمه الكلام ده و بلاش نفتح في الصيني لان الشتايم فيها مش هتخلص
و علي الاقل حضرتك لما بكون انا ماشي بلاسنر في الشارع الناس معتاده علي شكلها الشبابي جدا و الجامد و عرفه قوتها محدش يقدر ييجي يلاعبني الا الي ادي و كتير اوي نفسهم في جنط من جنوطها حتي اما الاسبرنزا فهي ملفته للنظر جدا و انت ماشي الناس كلا اكيد بتبص لائبداع الصيني الفاشل و يقولون شوفو الصين عملت ايه عربيه ايه بس دي اجيب لها كلكس و اقلبها توكتوك و الي يبص يقول صيني اتفو علي دي عربيه انا اركب صيني خابت هي دا لو قالو شاهين ولا صيني اقول شاهين
اما عن كلام حضرتك ان 2007 و قبلها كانت بومه هي الاسطوره و الشارك و الكورولا الجديده غطو عليها احب اعرفك ان البومه افضل من الشارك كثبات و كمحرك و تخفق الشارك في مجارات البومه في التسارع او السحب علي السرعات العاليه دائما و ثباتها ربنا يحرمنا جميعا
اما الكورولا فهي سياره ب145 الف و زودد بمحرك محترم جدا و توزيع قوي ممتاز يجعلها قادره علي الاطاحه بالبومه ولكنها تكون مقارنه غير عادله تماما لبعد التكنولوجيا لبعد سنه التصنيع
اما عن ال106 هي للعلم 123 السوبر اكشن مش 106 و ده يدوب علي السياره الرئعه هذه و حضرتك لو تقدر تجيب عربيه افضل منها للشارع المصري في السعر ده ياريت تقول لي و انا انزل ابيع عربيتي و اجبها
تقبل تحياتي
وشكرا

مش عارف ليه في ناس بتحب الكرستاله اوي كدا هو اه انا جربتها و هي عربيه محترمه اوي بس خلاص زمنا ون فركش متفكروش فيها دا موديل و انتهي
سيراتو و لانسر مقارنه يراها البعض لصالح سيراتو لتفوق الموتور كالعاده من الكوري بكل جداره
و البعض الاخر يراها مقارنه محسومه و ليس هناك شئ غامض فيها و هي كالتالي
لانسر بومه هي موديل منتهي ولكنه ممتاز جدا و يحقق ارباح كبيره فتركته الشركه في السوق ولكن لا تطلب منه الشكل الديناميكي و الطبلو الكامل كما اطلق عليه قطعه واحده مثل السيراتو قارن السيراتو بالشارك و تخسر السيراتو طبعا في الشكل
اما مع البومه انا افضل البومه لعده اسباب
صناعه عاليه الجوده يبانيه 100%
ثبات علي ججدا
تسارع و سرعه قصوي ممتازه
توكيل ممتاز
قطع غيار معمره
سعر اعاده البيع ممتاز
اسم عريق و رائع و كما يقولو عنه مثلث الرعب متسوبيشي

ولكن تتفوق لانتير هي و سيراتو علي البومه في شيء واحد و هو الموتور و هو المعتاد من الصناعه الكوريه فهي ثور بدون ارجل كما اطلق عليه من تجربتي للالنترا فهي سياره رائعه كمحرك كفايه ان شويت بنزين محترمين و هي وقفه تلاقي العداد نط ل40 و جبت 160 علي ال3 و كان لسه فيها خلص صباح الافترا و طبعا كان كل حاجه في العربيه بتتهزل ليه و ازاي متسألشي مكنتش حاسس اني راكب عربيه ملاكي اسمها الانترا كنت حاسس اني راكب ميكروباص معفن دا عندي 160 دي بتكييف و اغاني مبكنشي حاسس بلسرعه مقديها تغريز و خلاص بقول الناس هي الي بطيئه مش انا الي سريع و العربيه اصلا لسه مخدتشي ال4(اوتو) اعمل ايه؟!!!!!!!
ولكن في المقابل لا تتحدث عن الثبات و بوم مش بيقفل زي البنئدمين بعد ال120 و استخدام التكنولوجيا بطريقه تنرفز جدا و اقل حاجه الاقفل بتقفل مع اداره المحرك و بدء التحرك و لو وقفت لازن ابطلها عشان تفتح الاقفل او افتحها انا يدوي طب عاوز اعرف ليه الاقفل بتقفل و انا لسه بادء اتحرك دا فولفو بجلاله قدرها الاولي في الامان الاقفل بتقفل بعد ال40 و تفتح بعد ما تنزل عن ال40 و ايه موضوع الانتظار الي بيفتح لو السواق او الي جمبه فتحين الباب طب فين اختراع الصفاره بس و علي اساس اني علي طريق علطول مثلا او اي شئ من قبيل هذا عشان يفتح الانتظار غصب عني
يعني تاعب نفسه اوي و عامل الحجات دي و مش هاين عليهم يقفلو البور بعد ال120 دا دي مصيبه انا عندي بعد ال80 يبدء يتقل و بعد ال120 بيقفل خالص مش الالنترا ميه 24 ساعه
خامات اقل بكثير من لانير بحس اني اعد في عربيه بلستك مفهاش حته نيكل ولا جلد فاخر ولا الهوا دا بجانب التوزيع الزباله داخل العربيه اقلهم السمعات كلها ي الابواب مش عارف و راحت فين الخلفيه و توزيع صنديق الامتعه و الدرج بتاع الطبلو الكبير بيقف عند نصه عشان في واحد اعد لا حول ولا قوه لا بالله دا انا بطلع الكرسي ادام خالص عندي و بفتحه عمرها ما حصلت معي و كفايا كدا عن الانترا لاني زهقت منها مش عارف دي معموله فين دي
اما السيراتو ولله العربيه كانت عجباني اوي و كنت هجبها منيول كمله ب97 بس الراجل بتاع الاجنس لما اعد معاه فتره و اعد اقلب معاه في العربيات قل لي حات الانترا افضل(الاجنس كان فيه الاثنين طبعا) استغربت دا الراجل عمال شغل و دعايا للسيراتو جامده و حطط 3 في الوش و الانترا في التوكيل الي جمبه و هما الاثنين بتوع نفس الشخص غريبه اوي بقا عاوز يمشي حاجت التوكيل و يسيب بتعته!!!!!!!!!!!!!!
قال بس يا سيدس السيراتو مبقلهاش سنه في السوق و كتير جدا بيبعها و مكملتشي معاه 5 شهور ليه معرفشي اسأل الناس محدش يقول حاجه اجرب العربيات زي الفل ليه بتتباع بالكم ده مش عارف و اعد يرص لي في مشاكل فيها من الجنط ال17 الغبي و مشاكله طبعا و الثبات و الخامات و قطع الغيار و الحساسات الغبيه الي عوزي يقلدو البي ام بيها رصلي رصه الحقيقه كرهتني في العربيه و بعد الحوادث الي انا شفتها ليها من غير اثبات زي ما عرفت في الالنترا بعد عن السيراتو عربيه جديده و طلع حوليها شوشره و اتأكدنا منها فعلا و الانترا بعد ما 2 صحابي اتقلبو بيها واحد علي 140 و ماشي عادي لا بيغرز ولا اي حاجه ماشي عادي خالص طارت العربيه و التاني بيخطف غرزه علي 80 يا رجاله 80 العربيه اتقلبت الله يرحم الانسر 140 و بغرز ولا اكني في ملاهي ولا ال120 علي الملفات الشديده الانحدار ملف زاويه 85 كدا
بعد عن الانترا دورت اجيب ايه ب100 لقتها لاما عربيات زباله لاما زباله مع اني كنت بكره لانسر كره العمه و قلت اجيب كرولا 1600 الشكل القديم 2007 حاجه ممتازهعربيه كفائه و مش شعبيه زي الانسر بس بعد م سقتها تفيت عليها و انا نازل و قلت دا الانسر 1300 برقبتها و فعلا صحبي ب كورولا 1400 خليجي و انا 1300 خليجي و احنا الاثنين اوتو و انا مركب معي 4 ولله جاي جري من ورايا بمسافه و عداني بفتره و بعدين تست الكيك دون مفيش سواني و كنت طاير من جمبه احاول اقرره اعرف ليه العربيه بيعلا صوتها علي الفاضي يبص لعربيتي و يقول الكورولا مبتجريش بحس انه كان عاوز ياكل عربيتي
انا عارف اني لكيت كتير اوي و سوري بس حبيت اجيب لك الخلاصه عشان متتعبشي نفسك و تعد تقول دي كدا و دي كدا كل حاجه ادامك و لو عاوز عملي تحت امرك في اي وقت بس الي هيخسر هيعزم التاني في كوك دور و انا عند وعدي

najahaja
18-02-2010, 11:23 PM
السلام عليكم يا شباب
ان شاء الله ناوي اجيب عربية وبنسبه حوالي 90% استقريت ع اللانسر
ماشاء الله انا مسمعتش تقريبا اي عيوب عليها كبيرة اوي غير فالموضوع ده
وبعدين ناس كتير اعرفهم شخصيا مجربين اللانسر البوما وبيشكروا فيها اوي وعاملين بيها كيلوات كتييييير جدا و شغل رهييب اوي
وكمان العربيه ماشاء الله لو حصل حاجه فيها لاقدر الله اي ميكانيكي ولو حتي مبتدأ عارف اللانسر وشغلها لانه متربي عليها
وبعدين عربيه حلوة ولو عملت فيها اي شغل ولو حتي خفيف بيبان ع العربيه وسهله اوي فالتظبيط:HAPPY_~211:
وده رأي............

drift
19-02-2010, 06:15 AM
ياريت تحدد كلامك في نقات عشان نعرف نتكلم عليها

موتور لانسر قوي جدا و ممتاز و ان كان ضعيف لما كان اختاره الشباب كأكثر السيارات رياضيه و قابله للتعديل
ياراجل دا كفايا لما تدوس شويت بنزين تلاقي العربيه هبتط من ورا و علت من ادام بطريقه غبيه و زحف و فس سواني تسمع صفاره ال120 صباح النور
و حضرتك بتقول 106 و مدايق نفسك اوي كنت حاسب انا من كلامك انك من ملاكي السيارات الالمانيه مثلا عشان تكون مدايق اوي من البومه و شعبيه و لوكل و حلم الشعب و الكلام ده حسبت اوعا الرولس رويز داخل علينا و عشان كدا وخدنا تريقه و بتقول اسبرنزا a620 ياراجل وحد الله بس كداو بلاش الكلام علي العربيات المحترمه الكلام ده و بلاش نفتح في الصيني لان الشتايم فيها مش هتخلص
و علي الاقل حضرتك لما بكون انا ماشي بلاسنر في الشارع الناس معتاده علي شكلها الشبابي جدا و الجامد و عرفه قوتها محدش يقدر ييجي يلاعبني الا الي ادي و كتير اوي نفسهم في جنط من جنوطها حتي اما الاسبرنزا فهي ملفته للنظر جدا و انت ماشي الناس كلا اكيد بتبص لائبداع الصيني الفاشل و يقولون شوفو الصين عملت ايه عربيه ايه بس دي اجيب لها كلكس و اقلبها توكتوك و الي يبص يقول صيني اتفو علي دي عربيه انا اركب صيني خابت هي دا لو قالو شاهين ولا صيني اقول شاهين
اما عن كلام حضرتك ان 2007 و قبلها كانت بومه هي الاسطوره و الشارك و الكورولا الجديده غطو عليها احب اعرفك ان البومه افضل من الشارك كثبات و كمحرك و تخفق الشارك في مجارات البومه في التسارع او السحب علي السرعات العاليه دائما و ثباتها ربنا يحرمنا جميعا
اما الكورولا فهي سياره ب145 الف و زودد بمحرك محترم جدا و توزيع قوي ممتاز يجعلها قادره علي الاطاحه بالبومه ولكنها تكون مقارنه غير عادله تماما لبعد التكنولوجيا لبعد سنه التصنيع
اما عن ال106 هي للعلم 123 السوبر اكشن مش 106 و ده يدوب علي السياره الرئعه هذه و حضرتك لو تقدر تجيب عربيه افضل منها للشارع المصري في السعر ده ياريت تقول لي و انا انزل ابيع عربيتي و اجبها
تقبل تحياتي
وشكرا

مش عارف ليه في ناس بتحب الكرستاله اوي كدا هو اه انا جربتها و هي عربيه محترمه اوي بس خلاص زمنا ون فركش متفكروش فيها دا موديل و انتهي
سيراتو و لانسر مقارنه يراها البعض لصالح سيراتو لتفوق الموتور كالعاده من الكوري بكل جداره
و البعض الاخر يراها مقارنه محسومه و ليس هناك شئ غامض فيها و هي كالتالي
لانسر بومه هي موديل منتهي ولكنه ممتاز جدا و يحقق ارباح كبيره فتركته الشركه في السوق ولكن لا تطلب منه الشكل الديناميكي و الطبلو الكامل كما اطلق عليه قطعه واحده مثل السيراتو قارن السيراتو بالشارك و تخسر السيراتو طبعا في الشكل
اما مع البومه انا افضل البومه لعده اسباب
صناعه عاليه الجوده يبانيه 100%
ثبات علي ججدا
تسارع و سرعه قصوي ممتازه
توكيل ممتاز
قطع غيار معمره
سعر اعاده البيع ممتاز
اسم عريق و رائع و كما يقولو عنه مثلث الرعب متسوبيشي

ولكن تتفوق لانتير هي و سيراتو علي البومه في شيء واحد و هو الموتور و هو المعتاد من الصناعه الكوريه فهي ثور بدون ارجل كما اطلق عليه من تجربتي للالنترا فهي سياره رائعه كمحرك كفايه ان شويت بنزين محترمين و هي وقفه تلاقي العداد نط ل40 و جبت 160 علي ال3 و كان لسه فيها خلص صباح الافترا و طبعا كان كل حاجه في العربيه بتتهزل ليه و ازاي متسألشي مكنتش حاسس اني راكب عربيه ملاكي اسمها الانترا كنت حاسس اني راكب ميكروباص معفن دا عندي 160 دي بتكييف و اغاني مبكنشي حاسس بلسرعه مقديها تغريز و خلاص بقول الناس هي الي بطيئه مش انا الي سريع و العربيه اصلا لسه مخدتشي ال4(اوتو) اعمل ايه؟!!!!!!!
ولكن في المقابل لا تتحدث عن الثبات و بوم مش بيقفل زي البنئدمين بعد ال120 و استخدام التكنولوجيا بطريقه تنرفز جدا و اقل حاجه الاقفل بتقفل مع اداره المحرك و بدء التحرك و لو وقفت لازن ابطلها عشان تفتح الاقفل او افتحها انا يدوي طب عاوز اعرف ليه الاقفل بتقفل و انا لسه بادء اتحرك دا فولفو بجلاله قدرها الاولي في الامان الاقفل بتقفل بعد ال40 و تفتح بعد ما تنزل عن ال40 و ايه موضوع الانتظار الي بيفتح لو السواق او الي جمبه فتحين الباب طب فين اختراع الصفاره بس و علي اساس اني علي طريق علطول مثلا او اي شئ من قبيل هذا عشان يفتح الانتظار غصب عني
يعني تاعب نفسه اوي و عامل الحجات دي و مش هاين عليهم يقفلو البور بعد ال120 دا دي مصيبه انا عندي بعد ال80 يبدء يتقل و بعد ال120 بيقفل خالص مش الالنترا ميه 24 ساعه
خامات اقل بكثير من لانير بحس اني اعد في عربيه بلستك مفهاش حته نيكل ولا جلد فاخر ولا الهوا دا بجانب التوزيع الزباله داخل العربيه اقلهم السمعات كلها ي الابواب مش عارف و راحت فين الخلفيه و توزيع صنديق الامتعه و الدرج بتاع الطبلو الكبير بيقف عند نصه عشان في واحد اعد لا حول ولا قوه لا بالله دا انا بطلع الكرسي ادام خالص عندي و بفتحه عمرها ما حصلت معي و كفايا كدا عن الانترا لاني زهقت منها مش عارف دي معموله فين دي
اما السيراتو ولله العربيه كانت عجباني اوي و كنت هجبها منيول كمله ب97 بس الراجل بتاع الاجنس لما اعد معاه فتره و اعد اقلب معاه في العربيات قل لي حات الانترا افضل(الاجنس كان فيه الاثنين طبعا) استغربت دا الراجل عمال شغل و دعايا للسيراتو جامده و حطط 3 في الوش و الانترا في التوكيل الي جمبه و هما الاثنين بتوع نفس الشخص غريبه اوي بقا عاوز يمشي حاجت التوكيل و يسيب بتعته!!!!!!!!!!!!!!
قال بس يا سيدس السيراتو مبقلهاش سنه في السوق و كتير جدا بيبعها و مكملتشي معاه 5 شهور ليه معرفشي اسأل الناس محدش يقول حاجه اجرب العربيات زي الفل ليه بتتباع بالكم ده مش عارف و اعد يرص لي في مشاكل فيها من الجنط ال17 الغبي و مشاكله طبعا و الثبات و الخامات و قطع الغيار و الحساسات الغبيه الي عوزي يقلدو البي ام بيها رصلي رصه الحقيقه كرهتني في العربيه و بعد الحوادث الي انا شفتها ليها من غير اثبات زي ما عرفت في الالنترا بعد عن السيراتو عربيه جديده و طلع حوليها شوشره و اتأكدنا منها فعلا و الانترا بعد ما 2 صحابي اتقلبو بيها واحد علي 140 و ماشي عادي لا بيغرز ولا اي حاجه ماشي عادي خالص طارت العربيه و التاني بيخطف غرزه علي 80 يا رجاله 80 العربيه اتقلبت الله يرحم الانسر 140 و بغرز ولا اكني في ملاهي ولا ال120 علي الملفات الشديده الانحدار ملف زاويه 85 كدا
بعد عن الانترا دورت اجيب ايه ب100 لقتها لاما عربيات زباله لاما زباله مع اني كنت بكره لانسر كره العمه و قلت اجيب كرولا 1600 الشكل القديم 2007 حاجه ممتازهعربيه كفائه و مش شعبيه زي الانسر بس بعد م سقتها تفيت عليها و انا نازل و قلت دا الانسر 1300 برقبتها و فعلا صحبي ب كورولا 1400 خليجي و انا 1300 خليجي و احنا الاثنين اوتو و انا مركب معي 4 ولله جاي جري من ورايا بمسافه و عداني بفتره و بعدين تست الكيك دون مفيش سواني و كنت طاير من جمبه احاول اقرره اعرف ليه العربيه بيعلا صوتها علي الفاضي يبص لعربيتي و يقول الكورولا مبتجريش بحس انه كان عاوز ياكل عربيتي
انا عارف اني لكيت كتير اوي و سوري بس حبيت اجيب لك الخلاصه عشان متتعبشي نفسك و تعد تقول دي كدا و دي كدا كل حاجه ادامك و لو عاوز عملي تحت امرك في اي وقت بس الي هيخسر هيعزم التاني في كوك دور و انا عند وعدي

انت باين عليك انك بتعشق الانسر بس مش معني كدة انك تجامل العربية انت كدة جبت مميزات سيارة اية بالضبط هل هي مرسيدس ولا بي ام لا بيتهيألي اودي صح ههههههههه يباشا انت بتقول كلام لو دة فعلا موجود في الانسر مكنتش بقت لانسر انت بتقول كلام كبييييييييير اوي علي العربية انا ن كتر منا مذهول من اعجابك بلعربية مش عارف اقولك اية ولا اية ولااية ولااية ياعم دة انت بتتكلم عن الانسر البومة احنا حفظنا كل مسمار فيها انت محسسني انها اسطورة السيارات دة انت حتي مطلعطش عيب واحد فيها وكمان بتعيب في الكوري والصيني وعمااااال تقووووول لانسر لانسر لانسر يجماعة المفروض نتكلم عن الحقيقة الي بتحصل انا مش بهاجم العربية بس منديهاش اكتر من حقها مش بالطريقة دي واوكلامي كان مفهوم كانت تبقي حلوة لما تكون85 الف اكتر من كدة كتير عليها المشكلة مش في العربية المشكلة في الشعب المصري انة بيحب المظاهر 90% من مشتري الانسر في مصر ركبها علشان انها موتسوبيشي لانسر دون النظر لمميزات وعيوب السيارة نهاية الحوار اللي ملوش اخر ان الكلام اللي قولتة مفيهوش دليل من الصحة انا لو معايا فيرنا شوف فيرنا يعني متجيش حاجة جمب الانسر اكتسح الانسر مش عايز اقولك اني ممكن مشوفكش في المرايا هتقولي الفيرنا مش ثابتة هاقولك معاك بس انا عايز اعرفك ان موتور الانسر مش قوي جدا ولا حاجة ودي حاجة اكيدة مفيهاش نقاش مش محتاجة كلام ان الفيرنا سحبها اعلي من الانسر بكتيير انت بتقول اللي هيخسر ياتري مين اللي هيخسر سحب الانسر ام سحب الفيرنا الفرق واضح دون منافسة المفروض انك تعزمني دلوقتي

najahaja
19-02-2010, 11:38 AM
انا لو معايا فيرنا شوف فيرنا يعني متجيش حاجة جمب الانسر اكتسح الانسر مش عايز اقولك اني ممكن مشوفكش في المرايا هتقولي الفيرنا مش ثابتة هاقولك معاك بس انا عايز اعرفك ان موتور الانسر مش قوي جدا ولا حاجة ودي حاجة اكيدة مفيهاش نقاش مش محتاجة كلام ان الفيرنا سحبها اعلي من الانسر بكتيير انت بتقول اللي هيخسر ياتري مين اللي هيخسر سحب الانسر ام سحب الفيرنا الفرق واضح دون منافسة المفروض انك تعزمني دلوقتي [/quote]

بدون مانخرج عن الموضوع انا معايا فسرنا حالتها كويسه جدا وكنت والله العظيم بشد امبارح مع مرسيدس c 200
ومش بشكر في نفسي بس بجد تعبت المرسيدس جدا جدا وعديت كمان منها بكتييييييير.....
انا معاك ان اللانسر مش احسن عربيه فالدنيا بس الفكرة انها عربيه غالية شوية بالنسبة للاوبشن بتاعتها وتدخل جواها تلاقيها فقيرة فالاوبشن مقارنة مثلا بالسيراتو او الكروز(اللي تقريبا نفس السعر)
بس الواحد بيحب انه يكون عنده عربية لانسر عشان بعد كده صيانتها معروفه وعيوبها معروفه وتظبيتها سهل ومعروف برضو
ولو مثلا السيراتو او الالنترا هنلاقيهم عربيات ناجحه ومكسرة السوق بس بصوا لعمر اللانسر وعمر العربيات دي
وبيني وبينكم الموضع سهل جدا لان العربيات دي نفسيات لازم العربيه اللي تجبها لاااااازم تكون مستريح نفسيا ليها حتي لو كانت اقل عربيه عشان لو مش عجباك هتتلككلهاptmnlo123per195
معلش طولت عليكم فالكلام
والسلام ختام

medo akef
20-02-2010, 07:55 AM
انت باين عليك انك بتعشق الانسر بس مش معني كدة انك تجامل العربية انت كدة جبت مميزات سيارة اية بالضبط هل هي مرسيدس ولا بي ام لا بيتهيألي اودي صح ههههههههه يباشا انت بتقول كلام لو دة فعلا موجود في الانسر مكنتش بقت لانسر انت بتقول كلام كبييييييييير اوي علي العربية انا ن كتر منا مذهول من اعجابك بلعربية مش عارف اقولك اية ولا اية ولااية ولااية ياعم دة انت بتتكلم عن الانسر البومة احنا حفظنا كل مسمار فيها انت محسسني انها اسطورة السيارات دة انت حتي مطلعطش عيب واحد فيها وكمان بتعيب في الكوري والصيني وعمااااال تقووووول لانسر لانسر لانسر يجماعة المفروض نتكلم عن الحقيقة الي بتحصل انا مش بهاجم العربية بس منديهاش اكتر من حقها مش بالطريقة دي واوكلامي كان مفهوم كانت تبقي حلوة لما تكون85 الف اكتر من كدة كتير عليها المشكلة مش في العربية المشكلة في الشعب المصري انة بيحب المظاهر 90% من مشتري الانسر في مصر ركبها علشان انها موتسوبيشي لانسر دون النظر لمميزات وعيوب السيارة نهاية الحوار اللي ملوش اخر ان الكلام اللي قولتة مفيهوش دليل من الصحة انا لو معايا فيرنا شوف فيرنا يعني متجيش حاجة جمب الانسر اكتسح الانسر مش عايز اقولك اني ممكن مشوفكش في المرايا هتقولي الفيرنا مش ثابتة هاقولك معاك بس انا عايز اعرفك ان موتور الانسر مش قوي جدا ولا حاجة ودي حاجة اكيدة مفيهاش نقاش مش محتاجة كلام ان الفيرنا سحبها اعلي من الانسر بكتيير انت بتقول اللي هيخسر ياتري مين اللي هيخسر سحب الانسر ام سحب الفيرنا الفرق واضح دون منافسة المفروض انك تعزمني دلوقتي

حضرتك انا مش طالع بالانسر و بقول انها مرسيدس مش عاوز اقول لك مرسيدس c230 عمل فيا ايه انا كيك دون و هو مدسشي نص الدواسه و اختفا من ادامي يا مان انا ركبت الاثنين و سقتهم و سقت بي ام و عارين كل العربيات دي طبعا و عارف ان كل الياباني بستسناء هوندا لا تعني شئ بالنسبه للألماني بمعني الكلمه
انا رصيت لك كل مميزات لانسر لان العربيه كلها مميزات يا مان انا عربيتي 1300 و شايف عبها الوحيد مش بتسد في ريس اما لما بسوف ال1600 اوتو من صحابي مملكه من الجمال و القوه كفايا و هي بتسقط النقله بعد الكيك دون و لو في حاجه علي الطبلو تقع علي الارض و تلقيها بتفرك و هي مشيه علي سرعه حوالي 40 و تطير
انا مش بقول انها تقدر تجاري الالنترا و انا قلت لك ابل كدا الكوري ثور بدون رجلين
لانسر 1600 منيول و الانترا منيول ثيكون صراع قوي جدا بينهم تتفوق فيه لانترا في النهايه
انا لسه امبارح جاي علي المطب الي في اخر جيهان و انا و صحابي كنا 5 في العربيه في امانه الله و لقيت الانترا مفيم و زينون و عايش اللحظه جاي و بيزود و بيسخني قلت يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم و ردزعت الكيك دون ابل ما اخلص المطب و طبعا طرت ب5 و غرزت جامد اوي المهم طلعت منه في الزحمه طلعنا لطريق الاستاد انا دايس الكيك دون و هو علي ما طلع من الزحما و داسه مش عاوز اقول لك عداني كأني واحد راكن مش هقول لك عمود ولا عمودين لا واحد راكن و عربيه مشيا عدته جينا للملف الي علي استاد الجامعه من ورا التاني هو هدي لاقل من 40 مع انه مجنط و مهبط بس هدي جامد و انا علي 100 و هايص جبني تاني جينا علي ملف 90 درجه هديت علي 60 و هو هدي جامد و انا في نص الملف دست اليك دون ولله و العربيه ترك جامد و طارت و بردو جبني علي الطريق
يا مان هي موتور اه ممتاز بس ثبات متتكلمشي عنه جوده تصنيع تحس انك راكب عربيه بلستك مفيش تطعيمه واحده ولا حته جلد و جوده تصنيع صحبي معاه 2006 لو ركبتها تقول حتي شهين احسن هتقول مبهدلها هقول لك صحبي التاني معاه لانسر بومه 2004 اوتو كمان و الالنترا منيول الانسر بسم الله ما شاء الله طقم عجل كل شهر و بنزين و زيت و تيل غير كدا مبيعملشي حاجه اما الالنترا الجير بوكس سلاموز لما جبت بيها ال160 سوري تفيت علي الطبلو و قلت اتفو علي دي عربيات تتركب مش هقدر اوصف لك الموقف مش علي الثبات بس لا كل حاجه في العربيه بتلعب لوحدها
فرنا ايه بس ياراجل يا طيب صحبي معاه فرنا 2004 كوري تقفيل كوري مش مصري سبنا منها كعربيه عربيه خفيفه جدا موتور 1600 عاوز منها اداء ايه و مع ذلك انا ال1300 نفخو رايح جاي هو اه بيطلع مني في الجير ال2 اما في ال3 مش بيشفني يا راجل يا طيب انا لسه مغيرتش هدومي اليوم علي استاد الجامعه الملف الي قلت لك خده علي 100 و ابل كدا 120 هو داخل 50 4 في العربيه تلقيها بتزحف و تعوم و الحمد لله متقلبتشي اخبط له علي الطبلو و اقول ايه الي انت عملته ده يقول سوري يا مان اصلي كنت راب معاك امبارح و متأثر شويه يا حبي فرنا ايه بس دا انا اعد فيها 3 ساعات ضهري و رقبتي بيوجعوني الله يرحمك يا لانسر فين ايام لما كنت بطبق فيكي يا عم دا انا مقتنب بأن العربيه بتعتي اريح من السرير
بردو حضرتك انا اعد ارص لك في مميزات الانسر الي انت بتقول علي بعشقها الي حضرتك بردو لو شفتني من 3 شهور تقول ايه ده هو صاحب مصنع متسوبيشي قتل حد من علته دا انا كنت بكره الي ميتكرهشي فيها و امسكها تريقه 24 ساعه و ساعت ما قلت هجيب عربيه اعد ادور ايه عربيه ب90 الف و مش هيزيدو مليم قلت لانترا ايه هو انا مستغني عن عمري يعني كنت بقول الفا روميو و لما انزل انزل لكوري لا طبعا دي عربيه زباله بكل المقاييس انا عاوز عربيه تعيش معايا مش اعد العب بيها جوه المدينه سنيتين و تتكلقلت كورولا الشكل القديم يوزد اولا مش عاوز يوزد ثانيا هي عربيه زباله و اعدين يطنططو بيها و تعاني من مشكله الثبات بردو جين 2 ولا اكسنت و لا اوبترا ولا يارس دا انا ابقا غبي خلق الله مفيش غير الانسر عربيه من فئه متوسطه الفخامه و في نفس الوقت رخيصه غير كل المميزات البقا بتعتها و اول تجربيه معاها قلبت العربيه كلها طبعا و فتحت الوش تشائمت من ان المكنه مش مغطاه بالكامل و قلت فين النظافه فين لجمال بس عديها و خلاص اهضم دي اديقت شويه بردو من لوحه التكييف البدائه في التصميم غير كدا زي العسل و رائعه و نقشه الابانوز الي فيه بحس منها اني راكب بي ام الفئه ال3 مع احتارم الفرق الكبير طبعا ول كل يوم كنت بكتشف حاجه تحببني فيها اه انا جالي فترات تشائم من العربيه كزا مره و كزا واحده فيهم كنت هبيع العربيه و بعدها بفتره ارجع افكر ولاقي ان زي ما بيقولو انت معاك لانسر انت معاك جنه و كل الي انا قلت له انا هدخلها في الانترا لاني مندهش بقوت موتورها و هظنط و اهبط يقول حرام عليك حد يسب لانسر و يروح لانترا و يعدو يشتمو في الالنترا
و علي فكره صحبي بلانسر شارك 2009 امام لانترا 2009 هما الاثنين منيول الالنترا فضلت جمب الشارك لغايت 100 و بعدها الشارك طلعت دي الشارك الي بيقولو عليها موتور مش اد كدا امال البومه هتعمل ايه و لاني مقبلتش ريس بين الانترا و البومه مش هقدر افتي فيه
خلاصه الليله لو سمحت بكل امانه انا و انت لو حضرتك شايف عيوب في لانسر بومه اسطوره فئه لانسر كلها ياريت تحطها في عناصر مرتبه و تحكي عن العيب بأستفاضه و انا هرد و لو كلامي معجبكشي ولله العربيه معايا و اهلا بيك في اي وقت و الميه تكدب الغطاس زي ما بيقولو صح
تبقل تحياتي
وشكرا

انا لو معايا فيرنا شوف فيرنا يعني متجيش حاجة جمب الانسر اكتسح الانسر مش عايز اقولك اني ممكن مشوفكش في المرايا هتقولي الفيرنا مش ثابتة هاقولك معاك بس انا عايز اعرفك ان موتور الانسر مش قوي جدا ولا حاجة ودي حاجة اكيدة مفيهاش نقاش مش محتاجة كلام ان الفيرنا سحبها اعلي من الانسر بكتيير انت بتقول اللي هيخسر ياتري مين اللي هيخسر سحب الانسر ام سحب الفيرنا الفرق واضح دون منافسة المفروض انك تعزمني دلوقتي

بدون مانخرج عن الموضوع انا معايا فسرنا حالتها كويسه جدا وكنت والله العظيم بشد امبارح مع مرسيدس c 200
ومش بشكر في نفسي بس بجد تعبت المرسيدس جدا جدا وعديت كمان منها بكتييييييير.....
انا معاك ان اللانسر مش احسن عربيه فالدنيا بس الفكرة انها عربيه غالية شوية بالنسبة للاوبشن بتاعتها وتدخل جواها تلاقيها فقيرة فالاوبشن مقارنة مثلا بالسيراتو او الكروز(اللي تقريبا نفس السعر)
بس الواحد بيحب انه يكون عنده عربية لانسر عشان بعد كده صيانتها معروفه وعيوبها معروفه وتظبيتها سهل ومعروف برضو
ولو مثلا السيراتو او الالنترا هنلاقيهم عربيات ناجحه ومكسرة السوق بس بصوا لعمر اللانسر وعمر العربيات دي
وبيني وبينكم الموضع سهل جدا لان العربيات دي نفسيات لازم العربيه اللي تجبها لاااااازم تكون مستريح نفسيا ليها حتي لو كانت اقل عربيه عشان لو مش عجباك هتتلككلها
معلش طولت عليكم فالكلام
والسلام ختام[/quote]

مع احترامي الشديد ليك و لعربيتك فرنا 2004 كوري و تقفيل كوري مش مصري تحت ايدي 24 ساعه فرنا ايه بس الي تشد ادام لانسر 1600 ياراجل سوري بتاع الانسر مش هيستنضف اصلا و مش هيحاول و يشد
علي كلامك لو حصلت معاك مره يبقا انا ال1300 تغلبت علي لانسر شرك لاني مره عملت مع واحد ريس و كسبته بس انا كسبته لانه سواق فاشل و بيخاف علي عربيته اكثر من الازم و مدسشي بنزين اصلا
و مرسيدس c200 بجلاله قدرها حضرتك بالفرنا طلعت منه و كمان تعبت المرسيدس هو في احتمالين لاما حضرتك بتتكلم عن مرسيدس المعدله اواخر السبعينيات و دي حسب حالتها طبعا لاما حضرتك حات لي الc200 و طريق 3 كيلو و هتمشي انت 2 كيلو لو مجبتكشي ابل ما توصل للكيلو الثالث ولله اكتب لك اسمك علي عربيتي و اقول ده هزمني
يا مان يقول لك لانسر بطئ استجابه بعد ال180 يا مان بكون انا سايق الفرنا العداد يعد يجري لغايت 100 و بعدين يهدي د ياراجل انا علي ما بينقل عندي من الاول للثاني بيكون بتاع الفرنا في نص التاني يا عم وحد الله بس دا عمري ما شفت عربيه جديده بتكركر الا الفرنا

و انا رايي الشخصي يادوب السعر ده علي الانسر و مينفعشي تتساوا بالالنترا و السيراتو لان دي يباني و دي كوري مع بعض الاوبشان الزياده و ده طبعا لان لانسر بومه خلص تطويرها من2007

ILOVE mitsubishi4ever
20-02-2010, 02:20 PM
سوري يعني الي عامل الموضوع ده *****انا مجرب الكريستاله والبومه والكريستاله كانت معايا وكانت حلوه اووي والبومه جامده برضه هو جرب العربيه عشان يحكم او اكيد كان سايق عربيه احدث بكتير عشان يقول الكلام ده

homosh
20-02-2010, 05:05 PM
يا جماعه وحدو الله مش كده
اولا يا باشا اللانسر ماركه ياباني بس في منها كتيييييييير جدا بيتصنع بره اليابان زي ما الشيفروليه أمريكي بس بتتصنع في كوريا والنيسان ياباني بس بعض الموديلات بتتصنع في أمريكا
طبعا تسويق اللانسر رهيب جدا يعني مثلا بنشوفها بره مصر كتييييير في دبي في المنامه في الدوحه بشوفها ومغرقه الدنيا هيا والتويوتا بعكس الفيرنا اللي مشوفتهاش غير في مصر ومره شوفت حاجه شبها في الدوحه
بس طبعا الكروز والسيراتو برضو منتشرين بره مصر وبنسب تقارب اللانسر . ده لو كان الاسلوب اللي بفكر في صحيح ان انتشار السياره بعيد عن المستخدم المصري بيعبر عن نجاحها علي أساس إننا كده محايدين لاننا بنتكلم دلوقتي عن كفاءه ومميزات وليس عن سياره مناسبه وعلي قد فلوسي والكلام اللي احنا عارفينو ده
طيب كده الفيرنا خارج المنافسه اتبقي اللانسر والسيراتو والكروز
أولا اللانسر:
1- ال1300 منها غير مرغوبه خالص وبتعتبر زي السيات عندنا لانها عربيه مبتسحبش خالص حتي الهنود مبيشتروهاش
2-ال1600 عربيه مرغوبه الي حد ما بس لا تنافس ولا تقارن بفئات زي التويوتا الكورولا 1600,1800 ممكن مثلا تقارنها بالسوزوكي الجديده أو السيراتو
ثانيا السيراتو :
سيارة غير مرغوبه ومع الاستخدام حاجات بتوقع منها وانتا ماشي ومالهاش سعر
ثالثا:الكروز:
عربيه محترمه جدا ومحدش أشتكي منها لحد دلوقتي بس طبعا الطلب عليها مش جامد اوي لان الشيفروليه اكتر حاجه مرغوبه فيها في الصالون هيا الكابرييس ودي طبعا لاتقارن باللي احنا بنتكلم فيه ده خالص
في عربيات تانيه هما اللي محتليين الصداره في الفئه دي والاعلي منها شويه وهما علي الترتيب
تويوتا كرولا ,نيسان تيدا,هوندا سيفك
الحاجه الاخيره اللي لازم نعرفها ان طبعا الاسعار وكون ان السوق مفتوح هيا اللي بتخللي اختيارات المستهلك أكتر
يعني مثلا لو معاك 100 ألف في مصر يا دوب يا دوب ممكن تتشعبط في ياباني واحتمال كمان لو كان طموحك عالي شويه تاخدها يوزد عشان موديل اعلي
أما هنا وفي الخليج عموما لو معاك 100 ألف هتركب أحلي عربيه تويوتا لاند كروزر وفي رينج روفر كمان من اول 90 ألف .
تقبلو مروري ومشاركتي وتحياتي للجميع وأتمني أكون قدرت اوضح الصوره ووجهة نظريptmnlo123per154

medo akef
21-02-2010, 01:43 AM
يا جماعه وحدو الله مش كده
اولا يا باشا اللانسر ماركه ياباني بس في منها كتيييييييير جدا بيتصنع بره اليابان زي ما الشيفروليه أمريكي بس بتتصنع في كوريا والنيسان ياباني بس بعض الموديلات بتتصنع في أمريكا
طبعا تسويق اللانسر رهيب جدا يعني مثلا بنشوفها بره مصر كتييييير في دبي في المنامه في الدوحه بشوفها ومغرقه الدنيا هيا والتويوتا بعكس الفيرنا اللي مشوفتهاش غير في مصر ومره شوفت حاجه شبها في الدوحه
بس طبعا الكروز والسيراتو برضو منتشرين بره مصر وبنسب تقارب اللانسر . ده لو كان الاسلوب اللي بفكر في صحيح ان انتشار السياره بعيد عن المستخدم المصري بيعبر عن نجاحها علي أساس إننا كده محايدين لاننا بنتكلم دلوقتي عن كفاءه ومميزات وليس عن سياره مناسبه وعلي قد فلوسي والكلام اللي احنا عارفينو ده
طيب كده الفيرنا خارج المنافسه اتبقي اللانسر والسيراتو والكروز
أولا اللانسر:
1- ال1300 منها غير مرغوبه خالص وبتعتبر زي السيات عندنا لانها عربيه مبتسحبش خالص حتي الهنود مبيشتروهاش
2-ال1600 عربيه مرغوبه الي حد ما بس لا تنافس ولا تقارن بفئات زي التويوتا الكورولا 1600,1800 ممكن مثلا تقارنها بالسوزوكي الجديده أو السيراتو
ثانيا السيراتو :
سيارة غير مرغوبه ومع الاستخدام حاجات بتوقع منها وانتا ماشي ومالهاش سعر
ثالثا:الكروز:
عربيه محترمه جدا ومحدش أشتكي منها لحد دلوقتي بس طبعا الطلب عليها مش جامد اوي لان الشيفروليه اكتر حاجه مرغوبه فيها في الصالون هيا الكابرييس ودي طبعا لاتقارن باللي احنا بنتكلم فيه ده خالص
في عربيات تانيه هما اللي محتليين الصداره في الفئه دي والاعلي منها شويه وهما علي الترتيب
تويوتا كرولا ,نيسان تيدا,هوندا سيفك
الحاجه الاخيره اللي لازم نعرفها ان طبعا الاسعار وكون ان السوق مفتوح هيا اللي بتخللي اختيارات المستهلك أكتر
يعني مثلا لو معاك 100 ألف في مصر يا دوب يا دوب ممكن تتشعبط في ياباني واحتمال كمان لو كان طموحك عالي شويه تاخدها يوزد عشان موديل اعلي
أما هنا وفي الخليج عموما لو معاك 100 ألف هتركب أحلي عربيه تويوتا لاند كروزر وفي رينج روفر كمان من اول 90 ألف .
تقبلو مروري ومشاركتي وتحياتي للجميع وأتمني أكون قدرت اوضح الصوره ووجهة نظريptmnlo123per154
حضرتك دلوقتي حدد نقتنين بس يخصو العربيه الاولي
1300 محرك ضعيف هو فعلا ضعيف في الجير الثاني و بيتأخر شويه في التجميع بس انا عملت مع 1600 ريس مطلعشي مني في الجير الاول خالص و العربيتين نقلو مع بعض كأنهم نفس الموتور و التاني طلع طبعا هو مني و سحب ادام فتره و الثالث ثبت علي بعد معين يعني العجز كله في الثاني
ثانيا حضرتك بتقارن ال1600 و بترميه ادام ال1600 و ال1800 هنقارن بال1600 بس لانهم نفس السعه و هنقارن بين البوما و الكورولا الشكل القديم
اقسم لك بالله كورولا2005 1400 خليجي انا معي 4 و هو 3 بس ولله هو ساحب من فتره طويله ورا يعني انا كنت شيفه في المرايه و صوته عالي و عداني بفتره و بعدين قلت هجيبه مفيش ديقيه و كنت طاير من جمبه و متخيلتش انه هيتهزم بالسهوله دي قلت له ايه هي مش بتجري ليه قال الكورولا مبتجريش زي الانسر طبعا و مصدقشي اني 1300 مش 1600 الا لما فتحت الكبوت
صحبي كان معاه كورولا 1300 سقط 1800 بنص كامل و قال بعدها دي اسوء عربيه ركبتها في حياتي صرفت علي العربيه اكثر من 30 الف جنيه فوق ثمنها و خسرت فيها جامد جدا و مكنتشي بتخدم معايا خالص و الان معاه لانسر شارك منيول بسم الله ما شاء الله الفوه بكل مقاييسها
الكورولا الشكل القديم ثبات زباله و موتور مش محترم برزع اليك دون تلاقيها بتعلي صوتها اوي و تبص علي العداد تلقيه تاتا تاتا
حضرتك برضو محددش مال التيدا و الكورولا و السفك بالوموضوع في العربيات دي السفك الافضل و بعدها التيدا و بعدها الكورولا بس التيدا لان تقفيلها زباله نقدر نقول الكورولا احسن في الحته دي
ولله انا لو معايا 100 الف في الخليج مش هحاول ابص علي اليباني اصلا لا لاند كروزر ولا يحزنون يا اوروبي يا بلاش و ياريت لو حته الماني ولا بريطانيptmnlo123per1127مش هروح اجيب كماري ولا ليكززس ولا الحوارات دي خلاص و لو هتقول علي قطع لغيار الالماني بتحط فيه قطعه الغاير و تنساها 20 سنه علي الاقل دا لو باظت اصلا

homosh
21-02-2010, 08:45 AM
حضرتك دلوقتي حدد نقتنين بس يخصو العربيه الاولي

1300 محرك ضعيف هو فعلا ضعيف في الجير الثاني و بيتأخر شويه في التجميع بس انا عملت مع 1600 ريس مطلعشي مني في الجير الاول خالص و العربيتين نقلو مع بعض كأنهم نفس الموتور و التاني طلع طبعا هو مني و سحب ادام فتره و الثالث ثبت علي بعد معين يعني العجز كله في الثاني
ثانيا حضرتك بتقارن ال1600 و بترميه ادام ال1600 و ال:waving::260309~146:1800 هنقارن بال1600 بس لانهم نفس السعه و هنقارن بين البوما و الكورولا الشكل القديم
اقسم لك بالله كورولا2005 1400 خليجي انا معي 4 و هو 3 بس ولله هو ساحب من فتره طويله ورا يعني انا كنت شيفه في المرايه و صوته عالي و عداني بفتره و بعدين قلت هجيبه مفيش ديقيه و كنت طاير من جمبه و متخيلتش انه هيتهزم بالسهوله دي قلت له ايه هي مش بتجري ليه قال الكورولا مبتجريش زي الانسر طبعا و مصدقشي اني 1300 مش 1600 الا لما فتحت الكبوت
صحبي كان معاه كورولا 1300 سقط 1800 بنص كامل و قال بعدها دي اسوء عربيه ركبتها في حياتي صرفت علي العربيه اكثر من 30 الف جنيه فوق ثمنها و خسرت فيها جامد جدا و مكنتشي بتخدم معايا خالص و الان معاه لانسر شارك منيول بسم الله ما شاء الله الفوه بكل مقاييسها
الكورولا الشكل القديم ثبات زباله و موتور مش محترم برزع اليك دون تلاقيها بتعلي صوتها اوي و تبص علي العداد تلقيه تاتا تاتا
حضرتك برضو محددش مال التيدا و الكورولا و السفك بالوموضوع في العربيات دي السفك الافضل و بعدها التيدا و بعدها الكورولا بس التيدا لان تقفيلها زباله نقدر نقول الكورولا احسن في الحته دي
ولله انا لو معايا 100 الف في الخليج مش هحاول ابص علي اليباني اصلا لا لاند كروزر ولا يحزنون يا اوروبي يا بلاش و ياريت لو حته الماني ولا بريطانيptmnlo123per1127مش هروح اجيب كماري ولا ليكززس ولا الحوارات دي خلاص و لو هتقول علي قطع لغيار الالماني بتحط فيه قطعه الغاير و تنساها 20 سنه علي الاقل دا لو باظت اصلا

ازيك يا استاذ ميدو , يا عم بالراحه علينا احنا بنتكلم عن لانسر يعني مغلطناش في عربيه bentley ولا حاجه:HAPPY_~211:ههههههه
أولا يا باشا خلينا نبقي متفقين إن كون أنك تطلع من حد أو حد يطلع منك دي بترجع لقدرات السائق بنسبه كبيره جدا وطبعا قدرات العربيه ليها دور منقدرش ننكره بس مينفعش عربيه كويسه مع سواق بيسوق سواقه عادييه وميقدرش يطلع كل قدرتها وفي الاخر نقول العربيه وحشه او مبتسحبش
ثانيا انتا عايز تقارن بين البومه موديل كام وتويوتا موديل كام ؟ ولا عايز تقارن الشارك علطول ؟؟ بس بيتهيئلي ان الموضوع في الأساس عن البومه مش على الشارك فخلينا في البومه مع ان الشارك فيها عيوب ولو عايز نتكلم فيها ممكن نعملها موضوع لوحدو عشان تبقي المشاركه مفتوحه أكتر وكل الأعضاء تشرفنا بمشاركتها وأرائها
ثالثا : المفاجأه إن السيفيك مش أحسنهم لوجود عيوب فيها ومتكرر بنسبه تتعدي ال 50% مثلا قاعده الفتيس لان العربيه واطيه ممكن مع خبطه بيقع وده تكلفتو عاليه جدا في الوكاله وده السيفيك الشكل الجديد بس القديم وحش طبعا فده اللي بيخلي سوق السيفك والطلب عليها اقل شويه رغم طبعا قدرات موتورها الرهيبه ...عليها سحبه كانت هتموتني من سنه عشان سرحت بس ثانيتين والله ثانتين ببص لقت نفسي تحت باجيروptmnlo123per144 والعربيه اتكنسلت وكانت حدوته
ثالثا بالنسبه للتيدا فدي اللي بجد تحفه دي اللي جه عليها وقت في الخليج انتشرت زي اللانسر في مصر وأكتر ههههههه
عربيه بجد محترمه جدا سعرها كويس خصوصا الهاتشباج وتقفيلها محترم يمكن اللي في مصر تقفيلها مش قد كده عشان ببتقفل في مصر هيا والصني والإكستريل بس بجد التيدا فعلا كوييسه.
بالنسبه للياباني والالماني وممكن نركب ايه والمقارنه بينهم ممكن برضو نعملهم موضوع قريب ونتكلم فيه براحتنا وبرضو عشان الناس كلها تشارك فيه بأرائهاptmnlo123per1141
بس بيني وبينك الألماني ألماني برضو ثبات إيه وسحب إيه عربيه راكزه وعاقله كده ولو انتا سواق واثق في نفسك تحسسك إنك مايكل شوماخر ورا عجلة القياده (بورش ,أودي , بي إم دبليو , مرسيدس :waving: أحمدك يا رب)
تقبل مشاركتي يا باشا وشكرا لتعليقك علي رديptmnlo123per1147ptmnlo123per1147

homosh
21-02-2010, 10:47 AM
ptmnlo123per122

medo akef
21-02-2010, 05:45 PM
ازيك يا استاذ ميدو , يا عم بالراحه علينا احنا بنتكلم عن لانسر يعني مغلطناش في عربيه bentley ولا حاجه:HAPPY_~211:ههههههه
أولا يا باشا خلينا نبقي متفقين إن كون أنك تطلع من حد أو حد يطلع منك دي بترجع لقدرات السائق بنسبه كبيره جدا وطبعا قدرات العربيه ليها دور منقدرش ننكره بس مينفعش عربيه كويسه مع سواق بيسوق سواقه عادييه وميقدرش يطلع كل قدرتها وفي الاخر نقول العربيه وحشه او مبتسحبش
ثانيا انتا عايز تقارن بين البومه موديل كام وتويوتا موديل كام ؟ ولا عايز تقارن الشارك علطول ؟؟ بس بيتهيئلي ان الموضوع في الأساس عن البومه مش على الشارك فخلينا في البومه مع ان الشارك فيها عيوب ولو عايز نتكلم فيها ممكن نعملها موضوع لوحدو عشان تبقي المشاركه مفتوحه أكتر وكل الأعضاء تشرفنا بمشاركتها وأرائها
ثالثا : المفاجأه إن السيفيك مش أحسنهم لوجود عيوب فيها ومتكرر بنسبه تتعدي ال 50% مثلا قاعده الفتيس لان العربيه واطيه ممكن مع خبطه بيقع وده تكلفتو عاليه جدا في الوكاله وده السيفيك الشكل الجديد بس القديم وحش طبعا فده اللي بيخلي سوق السيفك والطلب عليها اقل شويه رغم طبعا قدرات موتورها الرهيبه ...عليها سحبه كانت هتموتني من سنه عشان سرحت بس ثانيتين والله ثانتين ببص لقت نفسي تحت باجيروptmnlo123per144 والعربيه اتكنسلت وكانت حدوته
ثالثا بالنسبه للتيدا فدي اللي بجد تحفه دي اللي جه عليها وقت في الخليج انتشرت زي اللانسر في مصر وأكتر ههههههه
عربيه بجد محترمه جدا سعرها كويس خصوصا الهاتشباج وتقفيلها محترم يمكن اللي في مصر تقفيلها مش قد كده عشان ببتقفل في مصر هيا والصني والإكستريل بس بجد التيدا فعلا كوييسه.
بالنسبه للياباني والالماني وممكن نركب ايه والمقارنه بينهم ممكن برضو نعملهم موضوع قريب ونتكلم فيه براحتنا وبرضو عشان الناس كلها تشارك فيه بأرائهاptmnlo123per1141
بس بيني وبينك الألماني ألماني برضو ثبات إيه وسحب إيه عربيه راكزه وعاقله كده ولو انتا سواق واثق في نفسك تحسسك إنك مايكل شوماخر ورا عجلة القياده (بورش ,أودي , بي إم دبليو , مرسيدس :waving: أحمدك يا رب)
تقبل مشاركتي يا باشا وشكرا لتعليقك علي رديptmnlo123per1147ptmnlo123per1147
سوري يا مان لو كنت شديد شويه في كلامي بس لاني مبحبش حد يغلط في عربيه بحترمها
اولا عن موضوع السواق انا نسيت اقول لك ان العربيتين كانو اوتوماتك و العربيتين كانو محررين من الارض اي يسيران علي سرعه اكثر من 5 و كان الاتفاق اننا هنبقا علي الدي بس و طبعا هو معروف جدا و متسابق قوي و هزم الكثير من السيارات الحديثه بسيارته القديمه لانسر بطه و هو من النوع الي بيطلع بالكيك دون و مش بينقل الا عند 7500 يعني دا مع البومه 1600 اما الباقين فأنا من النوع لو لاقيت في امل بعمل شغل لو مفيش أمل زي بتاع الالنترا طبعا مش بتعب عربيتي و اصدعها بس لو اي عربيه فرقا عني بحاجه بسيطه برمي الال و بعمل احلي شغل ان شاء الله
ثانيا حضرتك دلوقتي عيبت علي السفك في المطبات و قلت ان فيها عيوب كدا في خطء حضرتك مطلعتش عيب في العربيه نفسها طلعت عيب لما تتبهدل في مطبات البلد و الحريف الي معاه سفك بياخد المطب بالجمب و مبيخليش العربيه تحك كدا حافظ عليها او ممكن اول ما يشتريها يصفحها من تحت و يعيش زي الفرنا كدا ما هي مشيه تلمع مطبات البلد و محصلهاش حاجه عشان مصفحه اذا سفك ياره في قمه الروعه بكل المقاييس رفاهيه و فخامه و موتور و شكل
ثالثا تيدا تحمل محرك رائع جدا و تخطي كورولا 1.6 الشكل الجديد لاني سمعت انه مستخدم تكنولوجيا المانيه و العربيه شكلها حامد في رائيي و شاز بس بردو تقفيلها زي الصني وحش
عن موضوع مقارنه اليابناي بالالماني دا موضوع كبير اوي و مع احترامي الشديد كل انا دخلت في مواضيع كتير من هذا النظام و كانت مقارنات بين سيارات كثيره و اقواها ليكسس و مرسيدس و الحقيقه انا مش مستعد للمواضيعع دي الان لاني فاصل و دي مواضيع عوزه شغل كبير اوي و سوري انا مقتنع بالالماني زي ما انا مقتنع ان العصفوره بطير مهما حصل هي الافضلptmnlo123per1127
المقارنه بين لانسر 1600 و كورولا 1600 لانسر بومه هي ال1600 و الشارك 1500 فهمني يا مان
بص يا مان هتكون المقارنه بين لانسر سوبر اكشن 2007 و كورولا 1600 كامله و تفضل انت بالبدايه
تقبل تحياتي
وشكرا

homosh
23-02-2010, 10:07 AM
سوري يا مان لو كنت شديد شويه في كلامي بس لاني مبحبش حد يغلط في عربيه بحترمها

اولا عن موضوع السواق انا نسيت اقول لك ان العربيتين كانو اوتوماتك و العربيتين كانو محررين من الارض اي يسيران علي سرعه اكثر من 5 و كان الاتفاق اننا هنبقا علي الدي بس و طبعا هو معروف جدا و متسابق قوي و هزم الكثير من السيارات الحديثه بسيارته القديمه لانسر بطه و هو من النوع الي بيطلع بالكيك دون و مش بينقل الا عند 7500 يعني دا مع البومه 1600 اما الباقين فأنا من النوع لو لاقيت في امل بعمل شغل لو مفيش أمل زي بتاع الالنترا طبعا مش بتعب عربيتي و اصدعها بس لو اي عربيه فرقا عني بحاجه بسيطه برمي الال و بعمل احلي شغل ان شاء الله
ثانيا حضرتك دلوقتي عيبت علي السفك في المطبات و قلت ان فيها عيوب كدا في خطء حضرتك مطلعتش عيب في العربيه نفسها طلعت عيب لما تتبهدل في مطبات البلد و الحريف الي معاه سفك بياخد المطب بالجمب و مبيخليش العربيه تحك كدا حافظ عليها او ممكن اول ما يشتريها يصفحها من تحت و يعيش زي الفرنا كدا ما هي مشيه تلمع مطبات البلد و محصلهاش حاجه عشان مصفحه اذا سفك ياره في قمه الروعه بكل المقاييس رفاهيه و فخامه و موتور و شكل
ثالثا تيدا تحمل محرك رائع جدا و تخطي كورولا 1.6 الشكل الجديد لاني سمعت انه مستخدم تكنولوجيا المانيه و العربيه شكلها حامد في رائيي و شاز بس بردو تقفيلها زي الصني وحش
عن موضوع مقارنه اليابناي بالالماني دا موضوع كبير اوي و مع احترامي الشديد كل انا دخلت في مواضيع كتير من هذا النظام و كانت مقارنات بين سيارات كثيره و اقواها ليكسس و مرسيدس و الحقيقه انا مش مستعد للمواضيعع دي الان لاني فاصل و دي مواضيع عوزه شغل كبير اوي و سوري انا مقتنع بالالماني زي ما انا مقتنع ان العصفوره بطير مهما حصل هي الافضلptmnlo123per1127
المقارنه بين لانسر 1600 و كورولا 1600 لانسر بومه هي ال1600 و الشارك 1500 فهمني يا مان
بص يا مان هتكون المقارنه بين لانسر سوبر اكشن 2007 و كورولا 1600 كامله و تفضل انت بالبدايه
تقبل تحياتي
وشكرا

خلاص يا بومبو يبقي لانسر سوبر أكشن 2007 مع كرولا 2007 1600
انتظرني مساء الخميس يا باشا وتسلم عالرد

medo akef
23-02-2010, 05:22 PM
خلاص يا بومبو يبقي لانسر سوبر أكشن 2007 مع كرولا 2007 1600
انتظرني مساء الخميس يا باشا وتسلم عالرد
بيس يا مان مستنيك

POP EL GAMED
25-02-2010, 02:01 AM
احب اقولكوا حاجه يا رجاله التيدا مبتتجمعش فى مصر التيدا تقفيل بلادها
يعنى مش زى البومه الجديده تقفيل هندى والناس كلها فكراه يابانى
وبالنسبه لتقفيل التيدا فهو يختلف تماما عن تقفيل الصنى لانها مبتتجمعش فى مصر

medo akef
26-02-2010, 02:56 AM
احب اقولكوا حاجه يا رجاله التيدا مبتتجمعش فى مصر التيدا تقفيل بلادها
يعنى مش زى البومه الجديده تقفيل هندى والناس كلها فكراه يابانى
وبالنسبه لتقفيل التيدا فهو يختلف تماما عن تقفيل الصنى لانها مبتتجمعش فى مصر
غريبه يا مان الي كنت سمعته انها تقفيل مصري بس لو فعلا تقفيل يباني تبقا تحفه
اوا عن موضوع المتسوبيشي انا الكلام ده مسمعتهوش الا هنا و مستغربيه اوي طب ليه الي عرفكم كدا او ليه او مين الي زاع الخبر؟

POP EL GAMED
26-02-2010, 02:59 AM
الشيب الجديد(الشارك)موديل 2008 وهى دى اللى بتنزل من مصنع ميتسوبيشى الرئيسى
وتكمله انتاج البومه ده من مصنع الهند

medo akef
26-02-2010, 12:28 PM
الشيب الجديد(الشارك)موديل 2008 وهى دى اللى بتنزل من مصنع ميتسوبيشى الرئيسى
وتكمله انتاج البومه ده من مصنع الهند
هو يا مان لو حضرتك بتتكلم عن لانسر بومه 2010 انا مجربتهاش بس الفتيس الاستب تونك و الشغل الي معمول فيها دا يؤكد ان المصنع الرئيسي مهتم بيها جدا و بيطورها
اما لو من لانسر بومه 2008 فالمصري انا مش مرتاح ليها بس الخليجي الي هي معايا انا مش معاك خالص لاني بقارنها بتقفيل ال2007 مصري هي افضل و متقفله تقفيل عالي جدا

POP EL GAMED
26-02-2010, 07:40 PM
هو يا مان لو حضرتك بتتكلم عن لانسر بومه 2010 انا مجربتهاش بس الفتيس الاستب تونك و الشغل الي معمول فيها دا يؤكد ان المصنع الرئيسي مهتم بيها جدا و بيطورها
اما لو من لانسر بومه 2008 فالمصري انا مش مرتاح ليها بس الخليجي الي هي معايا انا مش معاك خالص لاني بقارنها بتقفيل ال2007 مصري هي افضل و متقفله تقفيل عالي جدا

احب اقولك ان موضوع التقفيل ميختلفش من خليجى للمصرى
لان مفيش بومه مصرى دى بضمان ودى من غير ضمان ده كل الفرق
والفتيس عادى انك تغير الفتيس للعربيه انما مش بالضروره انها تكون طالعه من المصنع الرئيسى لانه عادى الكرولا الMMT بتنزل من مصنع جنوب افريقيا عادى
والبومه من 2008 بقت انتاجها من مصنع الهند والكلام ده حضرتك ممكن تسأل اى حد فى التوكيل هيفيدك فى الكلام ده(الكلام سارى على اللى بضمان الوكيل والخليجى)
التقفيل واحد فى الخليجى وفى اللى بضمان الوكيل والموضوع ده انا متأكد منه تماما لان عندى فى العيله بومتين واحده 1300 مانيوال(خليجى) وواحده 1600 اوتو(بضمان الوكيل)الفرق فى حاجات بسيطه جدا جوه العربيه زى المخدع اللى فى الكنبه والطاسات لكن مفيش فرق كبير يعنى و متفرقش فى التقفيل زى ما حضرتك متخيل وال2 موديل 2008 ولما سألت يا جماعه انتوا عارفين انها تجميع هندى مش يابانى قالوا عارفينptmnlo123per144

medo akef
27-02-2010, 11:05 PM
والفتيس عادى انك تغير الفتيس للعربيه انما مش بالضروره انها تكون طالعه من المصنع الرئيسى لانه عادى الكرولا الMMT بتنزل من مصنع جنوب افريقيا عادى
والبومه من 2008 بقت انتاجها من مصنع الهند والكلام ده حضرتك ممكن تسأل اى حد فى التوكيل هيفيدك فى الكلام ده(الكلام سارى على اللى بضمان الوكيل والخليجى)
التقفيل واحد فى الخليجى وفى اللى بضمان الوكيل والموضوع ده انا متأكد منه تماما لان عندى فى العيله بومتين واحده 1300 مانيوال(خليجى) وواحده 1600 اوتو(بضمان الوكيل)الفرق فى حاجات بسيطه جدا جوه العربيه زى المخدع اللى فى الكنبه والطاسات لكن مفيش فرق كبير يعنى و متفرقش فى التقفيل زى ما حضرتك متخيل وال2 موديل 2008 ولما سألت يا جماعه انتوا عارفين انها تجميع هندى مش يابانى قالوا عارفينptmnlo123per144
ممكن يا مان بيس نو بروبلم
بس عن المصري و الخليجي فعلا في فرق كبير و انا جربت الانسر 2008 1300 و بتعتي 1300 خليجي 2009 في فرق في التقفيل و الابانوز و حوارات طويلهه عندي مش عنده

POP EL GAMED
27-02-2010, 11:11 PM
ممكن يا مان بيس نو بروبلم
بس عن المصري و الخليجي فعلا في فرق كبير و انا جربت الانسر 2008 1300 و بتعتي 1300 خليجي 2009 في فرق في التقفيل و الابانوز و حوارات طويلهه عندي مش عنده

يا جميل اللانسر مفيهاش ابانوس ده بلاستيك كأنه خشب لكن دى مجرد تطعيمه بشكل مختلف وياريت تقولى ايه الفروق اللى بين ال2008 وال2009 اللى انت شفتها
وعلى ما اعتقد عربيتك 1300 خليجى اوتو(فيها مخدع فى الكنبه)
ياريت تقولى الفروق واتكلم براحتك على الاخر انا بهتم بالتفاصيل على فكره:HAPPY_~211:

medo akef
28-02-2010, 10:30 AM
يا جميل اللانسر مفيهاش ابانوس ده بلاستيك كأنه خشب لكن دى مجرد تطعيمه بشكل مختلف وياريت تقولى ايه الفروق اللى بين ال2008 وال2009 اللى انت شفتها
وعلى ما اعتقد عربيتك 1300 خليجى اوتو(فيها مخدع فى الكنبه)
ياريت تقولى الفروق واتكلم براحتك على الاخر انا بهتم بالتفاصيل على فكره:HAPPY_~211:
لا يا مان انا عندي ابناوس اسود مش الي علي شكل خشب و اول مره اسمع انه بلستك البلستك في المصري اما الخليجي ابانوس
لو الفرش مختلف و صفاره ال120 و الموتور فرق طبعا و ملاحظ ده في الريسس
التكييف فرق بردو كبير ال1 عندي 2 او 3 في المصري
الفوانيس الخليفه مش عارف المصري عاديه ليه انا كرستال
انا عندي اير بجس و المصري مفهاش الدركسيون المصري شكله رخم اوي
و بعض الحجات الي طلعها صحبي الي معاه ال2008 عندي مش عنده
قال انه معندهوش الخطوط الي ورا بتاعت الحراه انا مركزتش عنده بس غريب اوي الحوار ده
الخليجي عموما بيقا تقفيله اعلي من تقفيل المصري في الجورده و ته بيبان في اخر اطراف فرش الباب او الكراسي
بس كدا علي ما اظن في ال1300 اما ال1600 في حاجه غريبه اوي
المفروض تكنولوجيا البومه الي هي cvt مبتعملشي شفت بين النقلات يعني الrbm بيفضل عند 6 بين كل النقلات لا الخليجي حاجه تنيا لما بدوس الكيك دون بتنقل و ينزل الrbm من 6 الي 4.5 و يطلع من جديد دا الشئ الي مش فهمه خالص!!!!!!!

POP EL GAMED
28-02-2010, 02:59 PM
لا يا مان انا عندي ابناوس اسود مش الي علي شكل خشب و اول مره اسمع انه بلستك البلستك في المصري اما الخليجي ابانوس
لو الفرش مختلف و صفاره ال120 و الموتور فرق طبعا و ملاحظ ده في الريسس
التكييف فرق بردو كبير ال1 عندي 2 او 3 في المصري
الفوانيس الخليفه مش عارف المصري عاديه ليه انا كرستال
انا عندي اير بجس و المصري مفهاش الدركسيون المصري شكله رخم اوي
و بعض الحجات الي طلعها صحبي الي معاه ال2008 عندي مش عنده
قال انه معندهوش الخطوط الي ورا بتاعت الحراه انا مركزتش عنده بس غريب اوي الحوار ده
الخليجي عموما بيقا تقفيله اعلي من تقفيل المصري في الجورده و ته بيبان في اخر اطراف فرش الباب او الكراسي
بس كدا علي ما اظن في ال1300 اما ال1600 في حاجه غريبه اوي
المفروض تكنولوجيا البومه الي هي cvt مبتعملشي شفت بين النقلات يعني الrbm بيفضل عند 6 بين كل النقلات لا الخليجي حاجه تنيا لما بدوس الكيك دون بتنقل و ينزل الrbm من 6 الي 4.5 و يطلع من جديد دا الشئ الي مش فهمه خالص!!!!!!!

بص يا باشا موضوع لون الفرش ده مش حاجه نقول انها فرق لانه بيختلف حسب اللون الداخلى للصالون
صفاره ال120 موجوده(لانسر 1600 اوتو وكيل او مصرى زى ما بتقول)
ايرباج موجوده(لانسر 1600 اوتو وكيل)
الدركسيون بتاع موديل 2008 و2010 واااااااااحد مفيش اختلاف هو الشكل اللى على حرف T
عداد الحراره طبعا فيه شرط ولا المفروض انك تعرف الحراره عليت منين:HAPPY_~211:
موضوع التكييف ده الحاجه الوحيده اللى ممكن اقولك انها حقيقيه ولو انى مبحسهاش اوى لكن هى كلمه بتقال كل اللى معاه خليجى بيقول ان تكييفها اقوى من المواصفات المصريه(مع انى محستش الموضوع ده)ptmnlo123per154

medo akef
28-02-2010, 10:44 PM
بص يا باشا موضوع لون الفرش ده مش حاجه نقول انها فرق لانه بيختلف حسب اللون الداخلى للصالون
صفاره ال120 موجوده(لانسر 1600 اوتو وكيل او مصرى زى ما بتقول)
ايرباج موجوده(لانسر 1600 اوتو وكيل)
الدركسيون بتاع موديل 2008 و2010 واااااااااحد مفيش اختلاف هو الشكل اللى على حرف T
عداد الحراره طبعا فيه شرط ولا المفروض انك تعرف الحراره عليت منين:HAPPY_~211:
موضوع التكييف ده الحاجه الوحيده اللى ممكن اقولك انها حقيقيه ولو انى مبحسهاش اوى لكن هى كلمه بتقال كل اللى معاه خليجى بيقول ان تكييفها اقوى من المواصفات المصريه(مع انى محستش الموضوع ده)ptmnlo123per154
ايه ده ايه ده ايه ده
في ايه يا مان انت كنت ماشي معايا كويس خالص ليه الكلام ده دلوقتي
كلامك كله مفهوش كلمه صح و كله مدخل حجات في بعضها خالص
لون الصالون رصاصي هو و الفرش المصري كرامي و اسمع ان ال1300 هي الي رصصي بس بس شفت واحده 1300 مصري كرامي
الصفاره انا بكلم عن 1300 من الاول علي حد نظري
لانسر بومه من نص 2003 حتي الان 1300 سي سي مفهاش اير باج الدركسيون اربع مقاطع و تقدر تتأكد من ده في اي عربيه ال1600 هي الري رياضي و علي شكل T
عداد حراره ايه الي حضرتك بتتكلم عنه مش فاهم
مستوبيشي لانسر 1300 سي سي مصري 87 حصان اما الخليجي 90 و الخليجي طبعا معروف انه مش بيسخن في عز الصيف و جوده تصنيعه و كفائته عاليه جدا و الموضوع مش محتاج افتي خالص اسأل اي سواق تكسي هيقول لك
و التكييف حضرتك بحستهوش ولا مش عاوز تقول انه افضل فعلا
علي ما اظن ان لا انا ماسك توكيل السيارات الخليجي ولا حضرتك ماسك توكيل السيارات المصري يبقا كلامنا بكل شفافيه
يعني حضرتك بتقول ان الفرق الوحيد بين الخليجي و المصري التكييف و حضرتك كمان مش حاسس بيه اوي؟
يا مان ربنا معاك و 2 مليكه و شيطان تعلقه في المرايهptmnlo123per172

Nour_peugeot
01-03-2010, 01:09 AM
معا احترامي الشديد

ممكمن حضرتك تثبتلي ااز المصري 87 حصان

و الخليجي 90 حصان ؟؟؟

الفرق ده جيه منين ؟؟

جوده ؟
تقفيل ؟
وزن ؟
سعر ؟

ولا عشان احنا خدنا ان اي حاجه خليجي تبقي احسن الفرق كله في المواصفات

بمعني كل دوله ليها واثفات متقلش عنها اي عربيه تخش الدوله دي

و علي العموم كتلوج العربيه بيقول انها

الكتالوج اهو

http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=115665 (http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=115665)

80 حصان و ده كتالوج الشركه الرسمي يعني مش التوكيل الكاتبه

لان المعروف ان التةكيلات في مصر بتزود في الكلام عشان تاكل الزوبون

زي ال سيفيك 2009

هي 130 حصان هما كتبين انها 140 حصان

الكتالوج بيقول ان ال 80 حصان كلهم بيطلعو عند 5 rpm

يعني لما ينقل بعد كده تحميل علي الموتور علي الفاضي

و العزم 120 نيوتن عند 4 rpm

و من 0-100 في 13.7 ثانيه

و بخصوص الثبات دي مساله بتتحدد حسب العربيات الحضرتك سوقتها يعني ممكن تكون الانسر اكتر عربيه حضرتك سوقتها ثابته

انا مثلا شايف ان اكتر عربه ثابته الستروين

و هكذا

العربيه مش وحشه بس دي ازواق كل واحد ينام علي الجمب اليريحه

medo akef
01-03-2010, 10:58 AM
معا احترامي الشديد

ممكمن حضرتك تثبتلي ااز المصري 87 حصان

و الخليجي 90 حصان ؟؟؟

الفرق ده جيه منين ؟؟

جوده ؟
تقفيل ؟
وزن ؟
سعر ؟

ولا عشان احنا خدنا ان اي حاجه خليجي تبقي احسن الفرق كله في المواصفات

بمعني كل دوله ليها واثفات متقلش عنها اي عربيه تخش الدوله دي

و علي العموم كتلوج العربيه بيقول انها

الكتالوج اهو

http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=115665 (http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=115665)

80 حصان و ده كتالوج الشركه الرسمي يعني مش التوكيل الكاتبه

لان المعروف ان التةكيلات في مصر بتزود في الكلام عشان تاكل الزوبون

زي ال سيفيك 2009

هي 130 حصان هما كتبين انها 140 حصان

الكتالوج بيقول ان ال 80 حصان كلهم بيطلعو عند 5 rpm

يعني لما ينقل بعد كده تحميل علي الموتور علي الفاضي

و العزم 120 نيوتن عند 4 rpm

و من 0-100 في 13.7 ثانيه

و بخصوص الثبات دي مساله بتتحدد حسب العربيات الحضرتك سوقتها يعني ممكن تكون الانسر اكتر عربيه حضرتك سوقتها ثابته

انا مثلا شايف ان اكتر عربه ثابته الستروين

و هكذا

العربيه مش وحشه بس دي ازواق كل واحد ينام علي الجمب اليريحه

اولا الموقع الي حضرتك بعته ده مش موقع الشركه ولا حاجه دا موقع عربيات عادي جدا و مش بينال شهره ولا حاجه و اول مره اسمع عنه
ثانيا ولله الكتلاوج كاتب 90 تفضل هنا
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=18351
القرير ده انا نقله من الكدالوج بتاع العربيه
اما الحياه الواقعيه حضرتك في نوعين من قياس الاحصنه
Gross Horse power
Net Horse Power
و النوعين يطول شرحهم جدا الخلاصه فيهم ان متسوبيشي بتشتغل بالاول يعني قياس قوه الاحصنه من المحرك يعني الموتور لوحده 90 لما تركب الاسيار و الشكمان و الموال ده كله بتقل طبعا اعتقد الفكره وضحت
يعني حضرتك بتقول ان العربيه 80 حصان مش عارف منين جبت الكلام ده اول مره اسمعه و حضرتك مرفعتهاش علي جهاز قياس العزم يعني عشان تعرف
اما كلام ان القوه القصوي بتطلع عند 5rbm مش فاهم يعني هو حضرتكب تطلع عليها دا عيب مثلا!!!!!!!!!يعني مثلا سكودا اوكتيفا a5 بطلع العزم الاقصي عند 3500 نقدر نلوم عليها يعني نقول و فين باقي الrbm لا دي معموله عشان متتعبشي الموتور و تصل لاقصي عزم له عند اقل عددrbm مما يحافظ علي الموتور و يطيل من عمره الافتراضي بس الاحصنه هناك بردو عن 5300 عادي خالص
عن موضوع الثبات و العربيات الي انا سقتها فكانت اقوي السيارات الي سقتها هي BMW 525i و مرسيدس e240 انا عارف طبعا ان لانسر لا تعتبر شئ بالنسبه ليهم لا من حيث عربيه ولا ثبات ولا اي حاجه
بس تجربتي مع سيرات فئتها هي لالنترا و الكورولا و السفك
سفك و بعدها لانسر علطول هما الاثنين في عالم و البقيين في عالم
انا اقسم بالله علي 120 ملفات شديده الانحدار يعني ملفات عمله زويه 90 بس مريحه شويه و عادي خالص حاسس اه بالملف و كل حاجه بس مموجتشي ولا زحفت ولا الهوا
انا مجربتش السترون بس متأكد ان الانسر من اثبت سيارات فئتها و الكلام ده مفهوش جدال
السيترون المفروض مركه محترمه جدا و مكسره الدنيا في الراليات بس ملهاش سوق في مصر و انا عن نفسي لو فكرت اجيب عربيه من هذال النظام هجيب سوبارو طبعا لا تقول سترون ولا لانسر ولا حتا بي ام الفئه الثالثه سوبارو عربيه فوق الخيال و الشعب المصري مش واخد باله منها خالص كفايا انها 4*4 يا جماعهptmnlo123per144
تقبل تحياتي
وشكرا

Nour_peugeot
01-03-2010, 06:36 PM
يا باشا انا مقولتش ان بيعيب العربيه انها عند 5 rpm

انه عيب بس انا قولت انه احسن نقله المفروض تبقي عند 5 rpm

مش 7.5 زي ما حضرتك قولت سابقا دي الفكره و ثانيا

ماشي الموتور خرجه 90 حصان مش هقول حاجه

بس لما يركب علي العربيه بيطلع 80 حصان و الموقع الانا ضيفته ده معترف يه من كل شركات السيارات و مفيش عربيه علي واجه الكون الكتالوج بتاعها مش موجود فيه

دي حاجه تاني حاجه انا متكلمتش عن مساله الثبات انا بقول انها بالنسبه للعربيات التانيه ثباتها متواضع فوق ال 120

زي حال كل العربيات الياباني ما عادا السوباور و الهوندا ده في مصر طبعا

و لو قارنت الشارك بالبومه في الثبات هتعرف ان البومه مش ثابته بعد 120 مش هقولك 120 هقولك 140

اصل محدش يقنعني ان عربيه 1300 سي سي هتبقي اثبت من عربيه في نفس الفئه السعر بتاعتها و تلاقيها هي نمره واحد في الثبات دي حاجه

بس كده دي وجه النظر مش اكتر

و علي الطلعات و الجري ده اقسم بالله العظيم انا سوقت الانسر ال 1300 اوتو

اقل ما يقال عليها انهم حرام ينزلو الموتور ده في عربيه بالحجم ده و الوزن ده

1300 قليل جدا عليها و كمان اوتو و كانت خليجي فتحه سقف و شغال من ده

و لما يشغل التكييف العربيه بتموت اكتر ما هي ميته

العربيه دي حللها ال 1600 و يتقال عليها بتجري كمان غير كده ما اعترفش بيها بصراحه

معلش دي واجه نظري ممكن تتغير لو حضرتك اقنعتني بشي مخالف لذالك

ارجو اني مكنش ازعجتك و سعيد بالحوار معاك ptmnlo123per1147

medo akef
01-03-2010, 11:09 PM
يا باشا انا مقولتش ان بيعيب العربيه انها عند 5 rpm

انه عيب بس انا قولت انه احسن نقله المفروض تبقي عند 5 rpm

مش 7.5 زي ما حضرتك قولت سابقا دي الفكره و ثانيا

ماشي الموتور خرجه 90 حصان مش هقول حاجه

بس لما يركب علي العربيه بيطلع 80 حصان و الموقع الانا ضيفته ده معترف يه من كل شركات السيارات و مفيش عربيه علي واجه الكون الكتالوج بتاعها مش موجود فيه

دي حاجه تاني حاجه انا متكلمتش عن مساله الثبات انا بقول انها بالنسبه للعربيات التانيه ثباتها متواضع فوق ال 120

زي حال كل العربيات الياباني ما عادا السوباور و الهوندا ده في مصر طبعا

و لو قارنت الشارك بالبومه في الثبات هتعرف ان البومه مش ثابته بعد 120 مش هقولك 120 هقولك 140

اصل محدش يقنعني ان عربيه 1300 سي سي هتبقي اثبت من عربيه في نفس الفئه السعر بتاعتها و تلاقيها هي نمره واحد في الثبات دي حاجه

بس كده دي وجه النظر مش اكتر

و علي الطلعات و الجري ده اقسم بالله العظيم انا سوقت الانسر ال 1300 اوتو

اقل ما يقال عليها انهم حرام ينزلو الموتور ده في عربيه بالحجم ده و الوزن ده

1300 قليل جدا عليها و كمان اوتو و كانت خليجي فتحه سقف و شغال من ده

و لما يشغل التكييف العربيه بتموت اكتر ما هي ميته

العربيه دي حللها ال 1600 و يتقال عليها بتجري كمان غير كده ما اعترفش بيها بصراحه

معلش دي واجه نظري ممكن تتغير لو حضرتك اقنعتني بشي مخالف لذالك

ارجو اني مكنش ازعجتك و سعيد بالحوار معاك ptmnlo123per1147
اولا موضوع نقل الrbm ولله كلامك سوري غريب جدا يعني ايه عربيه اوتو و عوزها متنقلشي عند 6.5 ولله لو القوه الحصانيه كلها بتتطلع عند 4 الاف بردو لازم توصل لل6.5 و ده موضوع يطول شرحه اوي
عن الموقع هو مش قديتنا بس انا مسمعتش عنه في حياتي
و حاجه تنيا حضرتك مش مركب الكلام علي بعضه خالص يعني ايه خضرتك مش متخيل ان عربيه 1300 ثباتها يبقا اعلي من عربيات فئتها مش فاهم هو انا بكلم عن اسبرنزا 1300 دي متسوبيشي لانسر 1300 هي هياها ال1600 معادا جنط عريض و موتور اتقل شويه غير كدا مفيش اي فرق
اما الشارك سوري مش متفق معاك خالص خالص بمعني الكلمه شارك ثباتها زباله و كل صحابي الي جبوها سقطو و جنطو عشان تخدم معاهم
و سروي يعني ايه لانسر 1300 فتحه سقف علي حد نظري الي اعرفه انفتحه السقف في ال1600بس عمري ما سمعت عن 1300 بفتحت سقف
عن ضعفها اه هي ضعيفه بالنسبه لعربيات فئتها بس لا عوزه زقه ولا تكييف بيموتها ولا اي حاجه احنا بنكون 5 في العربيه و بعمل ريسس و زي الفل و الصدمه الكبري
لانسر 1300 خليجي امام لانسر 1600 خليجي الاثنين اوتو
الجير الاول جمب بعض
الثاني طلعت ال1600 ادام حوالي 6 متر
الثالث بدؤ يقربو من بعض
و فركش كدا لاننا كنا عدينا ال140 في الحوار ده
و الشركه زي ما قلت مش حطه فرق بين ال1300 و ال1600 في النقلات 5 كيلو و ده نقلات و نقلات مش حطين فرق خالص
انا كنتبت العربيات الي انا سقتها من فئه الانسر فوق
و كانت الكورولا اردئهم موتور صوته يعنلي و مفيش جري و بعدها ال1300 و اقواهم السفك و بعدها الالنترا
انا معايا ال1300 و داخل علي 3 شهور و زي الفل
و كل صحابي الي معاهم 130 اقول لهم ليه جبتهوها قالو لما جربنا الاثنين ملقناش فرق يستاهل اوي يعني فجبنا ال1300 ارخص و اوفر في البنزين
ال1600 مش بيهتم بيها او مش بيحتجها الا الي بيحب الريسس مش الجري كمان لان لو علي الجري مع نفسي ال1300 بتوفر ده ليا بجداره
انا معاك و انا علي كبري بتحز بأنها مش عوزه تاكل الكبري زي ال1600 بس لو رزعت الكيك دون مش هتحس بكدا خالص صدقني
اما التكييف فهو زي الفل و ملهوش تأثير جوهري خالص
تقبل تحياتي
وشكرا

medo akef
01-03-2010, 11:20 PM
و من 0-100 في 13.7 ثانيه

ولله انا شايف الموقت ده مقبول جدا لتسارع العربيه دي و كتير خير الشركه علي كدا
فيديو لتسارع السياره بتعتي
http://www.youtube.com/watch?v=iwyZaBg8xqI

Nour_peugeot
02-03-2010, 03:15 AM
بالنسبه لفيديو التسارع بيثبت كلامي عمليا

و مدام ده راضي حضرتك يبقي مفيش اي مشكله

و بخصوص العربيه بتنقل عن 6.5 rpm

فا دي مساله بترجه للفتيس نفسه حسب ظبتته ؟؟

و بتتظبت من سيلك الكيك داون و دي معروفه اكيد يعني

و ال 1300 والله كانت فتحه سقف و خليجي برده و كانت حلتها حلوه

و لما بيشغل ال التكييف كانت بتتكتم علي العموم ده مش موضعنا

االموضوع و واجه الاعتراض علي الموتور و العفشه

ازاي موتور 1300 سي سي و ليه عفشه بتاعته

تبقي نفس العفشه لل 1600 سي سي معني كده الثبات واحد و اكيد معا قوه ال 1600 علي سرعات عاليه هيبقي الثبات زيرو

احنا عندنا في البيجو عفشه ال 1600 غير عفشه ال 1800 غير عفشه ال 2000 سي سي

و نظام الفرامل مختلف في كل موتور غير التاني

دي الفكره لو نفس الشكل المقص لا يمكن يكون نفس الماتريال

و ممكن حضرتك تقولي طلعت من عربيات اييه للعلم بالشي مش اكتر

و شكرا مقدما

medo akef
02-03-2010, 10:08 AM
بالنسبه لفيديو التسارع بيثبت كلامي عمليا

و مدام ده راضي حضرتك يبقي مفيش اي مشكله

و بخصوص العربيه بتنقل عن 6.5 rpm

فا دي مساله بترجه للفتيس نفسه حسب ظبتته ؟؟

و بتتظبت من سيلك الكيك داون و دي معروفه اكيد يعني

و ال 1300 والله كانت فتحه سقف و خليجي برده و كانت حلتها حلوه

و لما بيشغل ال التكييف كانت بتتكتم علي العموم ده مش موضعنا

االموضوع و واجه الاعتراض علي الموتور و العفشه

ازاي موتور 1300 سي سي و ليه عفشه بتاعته

تبقي نفس العفشه لل 1600 سي سي معني كده الثبات واحد و اكيد معا قوه ال 1600 علي سرعات عاليه هيبقي الثبات زيرو

احنا عندنا في البيجو عفشه ال 1600 غير عفشه ال 1800 غير عفشه ال 2000 سي سي

و نظام الفرامل مختلف في كل موتور غير التاني

دي الفكره لو نفس الشكل المقص لا يمكن يكون نفس الماتريال

و ممكن حضرتك تقولي طلعت من عربيات اييه للعلم بالشي مش اكتر

و شكرا مقدما
بردو حضرتك مقلتش انت شفت عربيه ابل كدا في حياتك بتنقل ابل 6.5 مع الكيد دون؟؟؟؟؟؟؟؟
عن التكييف حضرتك انا مستعد اجربه ادامك انا من المنصوره لو انت قريب مني مستعد نتقابل يوم و تركب معايا و هعمله علي 1 الظهر في الزحمه بس ابقا تقل لان 1 اقل حاجه
عن العفشه طبعا في اختلاف زي ما حضرتك تقول بس هو 3 اجزاء
عفشه ال1300 اخت ال1600 الكلاسك مع اختلاف اواعد الموتور و بعض الحجات و الفرامل في ال1600abs اما ال1600 سوبر اكشن دي عفشه رياضيه و دي موضوع تاني خالص و دي هي الي حضرتك بتتكلم عليها
و بعدين حضرتك دخلت من موضوع لموضوع تاني خالص مش فاهم ليه
علي العموم لانسر 1300 تجميع ضعيف ثبات اقل من 1600 ولكنه ممتاز بكل المقاييس غير كدا كلها مميزات ولا حضرتك شايف عيب تاني فيها
انا عن نفسي مش شايف عيب فيها الا الموتور و بردو بالنسبه لي هو ميزه لانو خلاني اهدا و هو اصلا ملهوش صوت خالص و خلاني بعد عن الريسس نوعا ما

Nour_peugeot
02-03-2010, 03:14 PM
بظبت هو اكلام كله عن الموتور مش اكتر و انا مقلتش ان التكييف ضعيف انا قولت انه بياثر جدا علي الموتور

و ربنا يبركلك فيها

medo akef
02-03-2010, 06:13 PM
بظبت هو اكلام كله عن الموتور مش اكتر و انا مقلتش ان التكييف ضعيف انا قولت انه بياثر جدا علي الموتور

و ربنا يبركلك فيها
اوك تماموز يا مان و انا ان شاء الله جيلك القسم قريبا عشان عاوز اعرف ايه سبب تراجع بيجو اوي في مصر و ايه حوار المحركات التعبانه الي بتنزلها دي هل هي زي فولكس فاجن دي مش محركات العربيات اصلا ولا في حاجه تنيا؟!

Nour_peugeot
03-03-2010, 02:18 AM
تشرف يا باشا و مفيش مواتير بيجو تعبانه ولا حاجه دي الصيانات بتتعمل غلط او مش في واقتها

و لو نزلت القاهره بعد اذنك عيز ابقي اجرب العربيه

medo akef
03-03-2010, 07:49 PM
تشرف يا باشا و مفيش مواتير بيجو تعبانه ولا حاجه دي الصيانات بتتعمل غلط او مش في واقتها

و لو نزلت القاهره بعد اذنك عيز ابقي اجرب العربيه
اوك تحت امرك يا مان انا هطلع الرخصه في شهر 9 الجاي و هبدء السفاري و ان شاء الله نتقابل اول منزل او في التجمع لاني ملاحظ ان هنا بيتعمل تجمعات حلوه دا لومكنتشي للمشرفين بس يعني

luckyman
03-03-2010, 08:25 PM
عزيزى الكلام بالطريقة دى هو كلام مطلق انا معاك فى بعض الامور لكن فى امور بعينها انا اراها ليست عيبا كما فى نقطة العفشة وبعدين يا اخى العزيز السوق المصرى ليس مقياس لان فى اغلب الاحيان السوق المصرى تنجح فية معظم السيارات القليله الجودة وذات الاداء المتواضع وهى حاله شاذة قلما تجدها فى مكان فى العالم خصوصا انها ذات اسعار ليست تنافسية وليست رخيصة وتفتقد للقيمة كما الحال م الدايو على كل الاحوال ان ترغب بقيادة سيارة تتمتع بنكهة السيارات اليابانية مازالت السوبارو والهوندا تنتج سيارة يابانية بحتة ذات خصوصية ومميزة الى حد ما عن باقى المنافسات حتى اليابانية منها ولك منى خالص الشكر والاحترام عزيزى

essential
03-03-2010, 09:53 PM
انا مع حضرتك في كل اللي قولته علي اللانسر وخصوصا بعد ماسعرها غلي

Nour_peugeot
04-03-2010, 02:27 AM
خلاص يا جمااعه مفي حاجه كامله الكمال لله واحدد

و كل واحد بيجيب عربيه حسب امكانياته بس احنا علينا النصيحه مش اكتر

zoro3027
04-03-2010, 01:45 PM
للأسف لا تعليق لأن مش مستاهله الواحد يخش في جدال عقيم بخصوص سيارة معايا ومجربها وكأن الأخ صاحب الموضوع بيتكلم عن سيارة من عالم تاني !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
انا مع الرآى دة علشان كدة اقتبستة وهكمل شوية حاجات عن تجربة
أنا معايا لانسر 2007 1600 سىسى أتوماتيك وهى عربية أكثر من رائعة من ناحية الثبات والهدوء والتسارع والتكيف كمان قوى جدا
بس فى حاجات لازم حضراتكم تعرفوها ودة بخبرتى فى اللانسر 2007
اولا لما أشتريت العربية لقيت فى واحد جة للموزع بتاع الانسر و قال له أن العربية سحبها ضعيف جدا بصراحة أنا كنت خلاص أشتريت و دفعت الفلوس 104000 جنية دة سنة 2007 بس اللى طمنى ان الموزع قال لة لازم حضرتك تجرى بالعربية و تضغط على دواسة البنزين للآخر وتنتظر على العربية شوية لغاية ماتفتح ودة طبعا مش كل مرة دى مرة واحدة بس طب لييييية؟
العربية دى فيها كومبيوتر وبيقرأ طريقة سواقة حضرتك ولازم تعمل القصة دى علشان يفتح الموتور على فكرة أنا جربت الطريقة دى على طريق العين السخنة القطامية وكنت ماشى على 170 وبعد كدة العربية مش بتاخد اى وقت فى التسارع وبتفتح علطول الكلام اللى بقولة لحضارتكم دة والله العظيم بجد و أنا جربتة بنفسى
ثانيا العربية فيها ABS ودة بييها ثبات عند المناورات و الغرز و الفرملة حاجة روعة عن تجربة
ثالثا التكيف كان مضايقنى جدا وكان لازم أشغلة على 4 فى الصيف حاجة تخنق لغاية مارحت محطة موبل اللى فى آخر شارع فيصل وكنت بغسل العربية الراجل قالى أنضفلك فلتر التكيف قلتلة أنا لسة منضفة وأنا بنضف موتور العربية قالى فين يابية الفلتر دة شاورت لة على الفلتر قعد يضحك عليا وقالى يابية دة فلتر الهوا بتاع الموتور قلتلة أمال فين فلتر التكيف قام فتح الدرج بتاع الجاونتيات ( هما بيسموه كده) اللى فى التابلوه اللى أمام الكرسى اللى جنب حضرتك وضغط على ذر ونزل الدرج لتحت وجاب مفك صليبة وفك الفلتر لونة ابيض قصدى أسود هو بقى أبيض بعد مانضفة بالكومبيرسور وركبت العربية بعد التنضيف دة يابشوات حاجة تجنن التكيف على 2 وكأن حضرتك حاطط مروحة على سرعة 5 فى وجة سعادتك تلاجة تلاجة

mido_60
04-03-2010, 03:50 PM
أمممم
والله أنا ححكي عن تجربه شخصيه في عربيتي اللانسر 1300 2009
انا مستغرب إنها عربيه موديل 2009 والمفروض تكون ياباني !!!!ptmnlo123per122
انا حاليا معايا لانسر2009 وإسكودا فورمان 1994
1300 cc الاثنين
حعمل رفيو بسيط بينهم بحكم ركوبي وسواقتي للتنين
الباور
اللانسر الدلكسيون بتاعها تقييييييييل موووووت أنا شاكك إن مفهاش أصلا باور ptmnlo123per111
غير إن فيها حاجه غريبه في الباور لو أنا واقف ألاقيها بتدي عزم علي الماتور لو بلف الدلكسيون وانا واقف
الفورمان بلفها بصابع من غير مبالغه الدلكسيون خفيف جدا مع إن مفهاش باور
الايرو دينمك والشكل
اللانسر من ناحيه الايرو دينمك والشكل ممتازه
الفورمان بلاش نتكلم ptmnlo123per172
الثبات
اللانسر من ناحيه الثبات ممتازه تحس إنها مكلبشه في الارض
بس فعلا عيبها إنها شغاله فطوطه علي الطريق تحس مطبات هواء شغاله معاك وإنت بتجري بس برضو مكلبشه
الفورمان في الدار أليييييييييم
الكراسي
الانسر كراسيها منيله بستين نيله وتحس إنك قاعد في كرسي سجون وبيعذبوك هناك
الفورمان كانت أريح ليه منها في السفر
الاستهلاك
اللانسر سفاحه بنزين
الفورمان مبحسش بيه ممكن علشان 90
الغيار
الانسر مجنناني في الغيار الاول ومش عارف أخد منها حق ولا باطل أحاول أظبطها علشان أخد منها عزم مظبوط من غير ما أعلي صوت الماتور مش عارف لازم أجيبه علي 3 وشويه علشان أنقل تاني مستريح
الفورمان كنت بجبها أول وأدي غيار علطول 2 وفي قفاه ال3
من الاخر الفورمان جرايه عن اللانسرptmnlo123per111
الماتور
صوت اللانسر مش عالي الهم بس في الاول مش أكثر
الفورمان عربيه قديمه زي غيرها صوت عالي

ده من اقع تجربتي مع الانسر والفورمان
بالنسبه إنك تحط الياباني في سوا الكوري يبقي ظلم
انا ممكن مقدرتش أستريح في الياباني علشان كان معايا اوروبي
وطبعا بيتحط في الاعتبار أكثر من شئ
سنه لصنع
المميزات إلي أخذتها زياده في فرق السعر
وجع دماغ القديم وإستهلاكه
إلخ ...
ده كان رأي شخصي مش أكثر

medo akef
06-03-2010, 07:27 PM
انا مع الرآى دة علشان كدة اقتبستة وهكمل شوية حاجات عن تجربة
أنا معايا لانسر 2007 1600 سىسى أتوماتيك وهى عربية أكثر من رائعة من ناحية الثبات والهدوء والتسارع والتكيف كمان قوى جدا
بس فى حاجات لازم حضراتكم تعرفوها ودة بخبرتى فى اللانسر 2007
اولا لما أشتريت العربية لقيت فى واحد جة للموزع بتاع الانسر و قال له أن العربية سحبها ضعيف جدا بصراحة أنا كنت خلاص أشتريت و دفعت الفلوس 104000 جنية دة سنة 2007 بس اللى طمنى ان الموزع قال لة لازم حضرتك تجرى بالعربية و تضغط على دواسة البنزين للآخر وتنتظر على العربية شوية لغاية ماتفتح ودة طبعا مش كل مرة دى مرة واحدة بس طب لييييية؟
العربية دى فيها كومبيوتر وبيقرأ طريقة سواقة حضرتك ولازم تعمل القصة دى علشان يفتح الموتور على فكرة أنا جربت الطريقة دى على طريق العين السخنة القطامية وكنت ماشى على 170 وبعد كدة العربية مش بتاخد اى وقت فى التسارع وبتفتح علطول الكلام اللى بقولة لحضارتكم دة والله العظيم بجد و أنا جربتة بنفسى
ثانيا العربية فيها ABS ودة بييها ثبات عند المناورات و الغرز و الفرملة حاجة روعة عن تجربة
ثالثا التكيف كان مضايقنى جدا وكان لازم أشغلة على 4 فى الصيف حاجة تخنق لغاية مارحت محطة موبل اللى فى آخر شارع فيصل وكنت بغسل العربية الراجل قالى أنضفلك فلتر التكيف قلتلة أنا لسة منضفة وأنا بنضف موتور العربية قالى فين يابية الفلتر دة شاورت لة على الفلتر قعد يضحك عليا وقالى يابية دة فلتر الهوا بتاع الموتور قلتلة أمال فين فلتر التكيف قام فتح الدرج بتاع الجاونتيات ( هما بيسموه كده) اللى فى التابلوه اللى أمام الكرسى اللى جنب حضرتك وضغط على ذر ونزل الدرج لتحت وجاب مفك صليبة وفك الفلتر لونة ابيض قصدى أسود هو بقى أبيض بعد مانضفة بالكومبيرسور وركبت العربية بعد التنضيف دة يابشوات حاجة تجنن التكيف على 2 وكأن حضرتك حاطط مروحة على سرعة 5 فى وجة سعادتك تلاجة تلاجة
احب اضيف حاجه لموضوع فتح الموتور
هضرتك بدوس الكيد دون الي هو اخر الدواسه دا عشان تجيب اقصي قدره للمحرك و بتريح اجزائه بعيد عن بعضها عشان توصل لاقصي قوه للموتور و ده فعلا شئ مهم لانك لو معملتهوش الموتور هيفضل مخنوق و العربيه مش هتجري
انا عن نفسي اول ما كسرت ال10 الاف كيلو مرحمتش العربيه و كل اليوم كيك دونات و سرعات عاليه

bingo
28-03-2010, 03:58 PM
شكراا علي الموضوع الجامد
بس من فضلكم حبيت اقول كلمة ..
انا معايا لانسر في ملفات في الغردقة بتتاخد علي 60 انا والله بخدها علي 95 والعربية ثابتة مفهاش اي غلطة من العفشة وانا دايما بسافر من الغردقة للاسماعيلية حوالي 460 كم مريحة في السفر بمشي 170 - 180 العربية موزونة والحمدلله .
الكاوتش المستخدم بريدجستون ياباني يعتبر من افضل 10 كاوتشات في العالم .
الباور انا بلف الدركسيون بصباعي ..
صدقوني عربية جميلة جداااااااااااااااااا
وشكرا علي المشاركات الجميلة دي ......

koke_lancer
04-04-2010, 02:54 PM
السلام عليكم
اولا اود ان اشير لك علما باننى من عشاق الانسر و امتلكت معظم موديلات الانسر عيون صفية و البطة و الكريستالة و البومة
و وجدتها سيارة جيدة جدا
وانت ظالمها و اقسم لك انى بمقدورى ان اشترى اغلى السيارات ولكنى اعشق لانسر
و انا لن اجادلك لانك طالبت ذلك و طلبك لذلك ينم اما لجهلك بالسيارة او لظلملك لها

kbarema
18-04-2010, 04:05 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
اخوانى الاعزاء
اسمحولي اكتب راي شخصي وارجو ان تفسحوا صدوركم
انا اصلا معنديش عربيه اخويا كان معاه دايوا وخنقته مع انها كانت زيرو بس كانت وطيه جدا وباظت من تحت
المهم بعها وجبنا لانسر اتومتيك 2008 1600 سي سي خليجي كويتى وده كان اقتراح صاحب المعرض اللي هو صديق والدى جدا ز وقال ان العربيه دى اعتماديه جدا كان وقتها الشارك موجود عنده والالنترا والماذدا 3 كمان
المهم سالناه ليه دى بالذات قال خدوها ومش هتندموا ابدا وذكر شويه عيوب في كل عربيه ومش هذكرها لانو مش مكانه انا هنا عشان مميزات الانسر مش عيوب المنافسين
بقيت اركبها منه كل اسبوع وهو اجازه
1- بجيب لحد 180 لوحدى يعنى العربية خفيفه ومع ذلك ثبات جيد
2- استهلاك البنزين مقبول لحجم الماتور وتشغيل التكييف الصفيحه بتعمل 275-300كيلو امام الله بس سفر
3- التسارع جيد جدا انا حاولت اشد مع مانيوال كتيير قبل كده علي الطريق ودايما كسبان لانو ببسطاه المهم النهايه مش البدايه هو هيشد الاول ويفرق بس بعد 10 ثواني ممكن تشاورله
4- انا اللي مش عاجبني فيها التكييف يعنى لا يليق بيابانى
5- ممكن نقول ان التسارع بعد 170 بطئ شويه وممكن يكون ده عيب عندى او فيه مشكله
6- فيه عيب صوت ضعيييييف جدا جاي من ناحية الدكسيون
7 - اي تيل غير الاصلي بييوظ الدنيا

Brave Heart
19-04-2010, 08:32 AM
هو صاحب الموضوع جايب كلام من الفضاء ولا ايه بالضبطاحنا طول عمرنا عارفين الانسر واعتماديتهاانا والدى معاه لانسر موديل 2002 اتوماتيك 1300ccواخويا معاه لانسر 2006 اتوماتيك 1600ccوانا معايا لانسر 2008 اتوماتيك 1600ccوالحمد لله والشكر لله مش مزعلينا فى حاجه ماشاء اللهعلى كده بقى نروح نولع فيهم احسن لان الانسر بقت وحشه اوى

amr pong
22-04-2010, 05:48 AM
انا كان معايا كريستالا وبعتها وجبت بوما ومعايا دلوقتي شارك وعمري في حياتي ماهاركب الا الميتسوبيشي
مش عارف والله الناس ازاي تقارن يباني بكوري حاجة غريبة ( ان فاتك الياباني متركبش حاجة تاني )

walidhassan
22-04-2010, 04:25 PM
أعتقد إن صاحب الموضوع بيتكلم عن سيارة أخرى غير اللانسر و أنا هرد على نقطة واحدة فقط:
أنا معايا لانسر 1600 و أستهلاك البنزين 230كم فى الصفيحة داخل المدينة و 330 كم فى الصفيحة على الطرق السريعة
و أعتقد أن هذه النقطة وحدها تكفى أن تفقد كاتب الموضوع مصداقيته فى باقى النقاط

MEMOO_1ST
24-04-2010, 12:16 PM
انا معاي بومة 2004 وعاملة معايا 140,000 كيلو والعربية والحمد لله زي الفل وأنا لو هشتري عربية جديدة هجيب بومة بردو انا شايف انها فعلا أفضل سيارة في الفئة بتاعتها .

koke_lancer
25-04-2010, 11:51 AM
ههههههههههههههههههه
انا لسة راجع من السفر امبارح بعربيتى الكرستالة 1300 اقسم بالله مبهدل سيراتو ونيسانغرز وشد حضرتك التانى عندى يجيب 90 كم انت شكلك مركبتش عربيات اصلا لانك بتتكلم عن عيوب غير منطقية فى الانسر

engima
27-04-2010, 01:55 PM
بص يا صحبى انا مش هؤلك يبانى وتنزانى بس 75%من الكلام غلط العفشة والثبات والايرودينامكس

ptmnlo123per113

m.aligamal
11-05-2010, 04:39 AM
الانسر عربية الناس مدينها اكتر من حقها وسعرها كتييييييير عليها تشتري ب106 الف نيسان صني صوبر صالون
حضرتك اعتقد ان فى تجنى على الانس البومه انا شايف انها كويسه جدا و تسارعها حلو قوى و مش معنى ان العربيه منتشره انها مش كويسه او شعبيه لا دى عربيه بتحوذ على ثقه الناس فيها و سعرها غالى حبتين و ده مش عيب فى العربيه ده عيب فى التوكيل الى حاطط نسبه ربح معينه و بعدين حضرتك مينفعش تقارن النيسان الى متجمعه فى مصر بالانسر اليابانى ان شاله تكون مش صوبر صالون لا صوبر كرانشى او حتى صوبر هنيدى معلش انا بهزر معاك بس ان فاتك الالمانى خليك فى اليابانى و النيسان الى متجمعه فى مصر مينفعش تكون يابانى ولا حتى صينى مع احترامى للصينى

lido123
31-05-2010, 04:09 AM
شكراً على المعلومات الجنان دي يا باشا

abo salem8882
31-05-2010, 06:49 AM
الف شكر يا باشا عالنوضوع الهايل ده
بس كان ممكن تزود كام كلمة تلطف بيها الجو ,, بس يالا يا عم الحمد لله خير خير
انا معاك في الموضوع ده بس مميزاتها برده كتيرة زي اعادة البيع , الغيار , واحسن من البلاوي الكوري على اي حال
بس فعلا الحوادث بتاعتها كتير .. وده مش بسبب ان هيا منتشرة لأااا مافي عربيات تانية منشرة ماعملوش حوادث كده زي الفيرنا و اللانسر و اللانوس
و شكراااااا

ramy01011
31-05-2010, 08:39 AM
علي فكرة سعر الانسر هنا في الامارت في الارض
البومة 1300 فل اوبشن اوتو ب 38000 وده نفس سعر الرينو اللوجان الاوتو و النيو اكسنت
البومة 1600 فل اوبشنن اوتو سعرها 48000 ودي كدة ارخص عربية 1600 شوفتها لان الاوبترا سعرها 50 الف و السيراتوا 55000 ده حتي اليارس 1300 الفل اوبشن ب 56000 اما اليارس 1500 سعرها 60 الف

ahmed elzawawy
17-10-2010, 04:45 AM
انا مينفعش ارد علي اي حاجه من الكلام ده لان كله غلط تماما
انا معايا من 2006
وعامل بيها 180000 كيلو سفر يوميا

عمادفرج
26-10-2010, 11:47 AM
انا اثق في الانسروانا ركبت15وحده منها من موديل2002الي موديل2009البومه ولااجد عيوب فيها طبعا لاتقارن بالستروين ولاكنها عمليه واقتصاديه وسعرها معقول وتتحمل العناء ولا يوجد بها كثرة مشاكل ابدا

koke_lancer
27-10-2010, 10:08 PM
يا جماعة دة شخص اهبل بلاش نعمل كومنتات على موضوع خايب

SHABRO
24-11-2011, 08:30 PM
هي مش مرسيدس , ولا مطلوب منها تبقى بي ام دبليو....
كلمني عن الvalue for money واتكلم عن عيوبها ومميزاتها بما يرضى الله وبعدين تعالى اتناقش....

magdy m.s
25-11-2011, 05:11 AM
:fun_Meting:مع كامل احترامي اعتقد ان الادعاء بان البومة من 2008 تجميع هندي - اعتقد غير سليم - لاني شاري بومة 2008 اوتو 1600 خليجي ضمان الرواس ( الوكيل القديم ) زيرو واذن الافراج الجمركي كان مدون به ان بلد المنشا اليابان ( موضوع بلد المنشا مستحيل يتلعب فيه ابدا ) - وعلي فكرة السيارة معي حتي الان وليس بها اي شئ من كلام صاحب الموضوع ومن رايي انها افضل من سابقتها وكانت كورولا 2004 - انا دخلت بتعليقي فقط لتصحيح معلومة اعتقد انها ليست صحيحة اما راي صاحب الموضوع فهذا راي يحتمل الصواب والخطا ولولا اختلاف الاذواق لبارت السلع.:CONGRA~238::GROWIN~12:

cars admire
25-11-2011, 08:17 AM

سياره محترمه جدا السوزكى sx4 رغم ان شكلها قد لا يحبه البعض لكنها سياره عن جد جيده جدا
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
http://3.bp.blogspot.com/-6pi6YZ5U3-U/Tg-L2uENycI/AAAAAAAAAeE/vT1YZ6BC5Hw/s1600/suzuki+sx4+pic+7.jpg

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRoKby7aI_GVUB9x5T9ysIqOFwkCbREg lX-sIUiCr3-25GYW9UwjA

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSR_NXkxIgwuxEiDC654ll98q97plL9j XpyJlSfWupIHZw1PSlRkg

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS3sPDIz9QrDR4B-13mNBa3Dj7qf6BwjtqD8IGb7Pby927yQ6BOdw

http://www.redlineblog.com/autos/wp-content/uploads/2007/07/maruti-suzuki-sx4-extf.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/73/Maruti_Suzuki_SX4_Sports_kit_(rear_qtr).jpg
:fun_36_3_11[1]::fun_36_3_11[1]:SLAMSLAM:14FEAD~151::14FEAD~151::GROWIN~12::GROWI N~12::GROWIN~12::GROWIN~12::GROWIN~12:

heshame2
26-11-2011, 12:05 PM
بصو يا جماعة انا هتكلم معاكم بصراحة جداً ومن غير ما يزعل كل واحد وليه رأيه والإختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية انا ركبت اللانسر وركبت الإلنترا وركبت اللانوس وركبت المرسيدس بجميع انواعه وركبت البي ام بجميع انواعه لأن عايش في المانيا ولكن خلينا نتكلم على العربيات اللي في مصر اللانسر بومة واكلة الشعب المصري لسبب واحد بس انها ياباني كل ما تكلم واحد يعني انت تقارن الياباني بالكوري لو جبتله 2020 كوري و1999 يقولك دي ياباني يا عم الحج كل شركة بتتطور يا جماعة ومينفعش نتعصب لعربية او الكل يشتري لانسر عشان الكل راكب لانسر اولا هي كشكل حلوة وقابل للتعدلايلات بس حجمها مش قد كدة استهلاك البنزين فيها فعلا جامد جدا جدا سحب العربية ضعيف جدا في الأوتوماتيك 1600 وده انا اتفاجئت بيه بصراحة مكنتش متوقع عنها كدة وكنت بركب اللانوس احسن منها مع العلم ان اللانسر انعم بس عشان اوتوماتيك بقى الثبات والله انا كنت ماشي 120 بيها لاقيت نفس ثبات الإنترا وانا ماشي بالإنترا 160 وتحس ان الإنترا عايزة تطييييييييييييييييييييييييييير وثابتة فعلا وسحبها رائع وواسعة وشكل حكاية وفراملها مفهاش كلام انا بقول ان اللانسر مقارنة بسعرها وحشة جدا جدا ولكن الكل يقولك ياباني يا حج والكل راكبها طب انت مالك مايمكن الناس غلط يا جدع انا بفضل الإلنترا عن اللانسر الصراحة ده بالنسبة لعربيات مصر بالنسبة لألمانيا شركة ميتسوبيشي معروفة طبعا هنا بس البومة دي مش موجودة في المانيا اصلا خاااااااااااااااااااااااااااااااالص الا الشكل القديم المعدل السبورت الفاجر صح زي بتاع فيلم Fast farious واستغربت ان العربية الميتسوبيشي القرش هي اللي منتشرة شوية هنا في المانيا وفي مصر لا مش عارف احنا ليه ماشيين بالعكس ياريت محدش يزعل مني ولا يهاجم الراجل ده لأنه احترم الناس الراكبة البومة ويا جماعة القط في عين صاحبه أسد وكل واحد ربنا يحميه ويحمي عربيته وكل واحد وليه اختياراته لكن المشكلة ان الحد لما تعجبه حاجة يتغاضى عن عيوبها خااااااااااالص ويقول بس حلاوتها عشان كدة متستغربش لما حد يطلع عيب في حاجة انت شايفها حلوة دي طبيعىة البشر .

محمود سامى محمود
27-11-2011, 10:41 PM
ههههههههههههههههههه
انا لسة راجع من السفر امبارح بعربيتى الكرستالة 1300 اقسم بالله مبهدل سيراتو ونيسانغرز وشد حضرتك التانى عندى يجيب 90 كم انت شكلك مركبتش عربيات اصلا لانك بتتكلم عن عيوب غير منطقية فى الانسر
ممكن الثانى يجيب 90 كم فى حالتين فقط :
(1) إن يكون عداد السرعة بايظ و بيقرأ بالمتر مش بالكيلو
(2) إن يكون الغيارات بالعكس .. يعنى السيارة بتبدأ من الرابع و تنزل
و كمان السيارة اللى بتجيب 90 فى الثانى 1300 سى سى .. يعنى لو 1600 هاتجيب 120 بالثانى
ده سحب البيكانتو ال 1100 سي سي أحسن من الانسر ال 1300

يا أخوانا اتكلمو كلام منطقى ... آأنا كنت من ملاك الانسر لحد السنة اللى فاتت و بصراحة كل كلام صاحب الموضوع صحيح و أحيه على دقة تفاصيل الموضوع

ياسرشرف
18-01-2012, 01:04 AM
السيارة فعلا جميلة وثبات ممتاز ومش عرف لية بيتكلم عليها كدة واول ماقرأت الكلام اللى مكتوب حسين ان بيتكلم على كارو مش لانسراللى انا راكبها وبثق فيها ثقه عمياء ولو كنت اعرف طريقة الرفع كنت رفعت لك فيديو وانا ماشى بيها 190 مافيش هزة واهى موديل قديم (كريستالة 99)

المستشار اشرف فرحات
03-08-2012, 12:39 PM
لانسر هى السهم الذهبى للسيارات ومن تعرض لموقف مع السيارة ليس معناه عيب فى كل السيارات وكون صاحبك تقول فلتت منه السيارة حينما كان يسير على سرعة 130 كم وفوجئ بمنحنى وفلتت منه السيارة امال انت عاوز ايه فى مثل هذه الامور احمد ربنا انه لم ينقلب فالسواقة لها شروط واصول وتقيم السيارة لمقارنة مع السيتروين والتويوتيا اقول لحضرتك بس حاجة واحدة اللانسر افضل واحسن السيارات وده عن تجربة وانا مع لانسر بومة 2008 وحدث ولا حرج عن جمالها وثباتها فى الطريق بصل فى سرعتها الى 180 كم ولا اشعر الا بالثبات بل انها بعد 130كم تهبط السيارة الى اسفل للتقترب من الارض نوعا ما وهذا يعنى الثبات على العموم لا يمكن التعليق على كل حديثك لانه بصراحة حديث لا يمت للاصول والقياسات العالمية بشئ ولكنه عن تجربة غير موفقة مع قيادة مستهترة وبالله التوفيق

رامي ناجي
04-09-2012, 11:33 PM
انا ركبت 6 عربيات لانسر من سنة 90 من اول عيون صفية الي البومة 2012 بصراحة عربية مينفعش تركب غيرها او تنزل عنها محترمة جدا مش عارف الكلام الي مكتوب فوق دة اية الهدف منة وبشدد علي كلمة اية الهدف منة ميرسيANAA7TG

Daewoo_Lanos
05-09-2012, 03:24 AM
المكتوب عن اللانسر فى المقال دة بيحسسنى بفيلم طاقية الاخفاء لما كان توفيق الذقن بيقول العلبة جواها في فيل و هى جواها خاتم.....هذا الكلام عن اللانسر عار تماما عن الصحة ما عدا فقط فى نقطة صوت الموتور....
بس هى الانسر مش منتشرة فى مصر بس موجودة فى معظم الدول العربية و بتنافس الكورولا و لكن كثيرين يفضلون الكورولا لقوة تكيفها و اعتمادية موتورها...

Daewoo_Lanos
05-09-2012, 03:27 AM
ممكن الثانى يجيب 90 كم فى حالتين فقط :
(1) إن يكون عداد السرعة بايظ و بيقرأ بالمتر مش بالكيلو
(2) إن يكون الغيارات بالعكس .. يعنى السيارة بتبدأ من الرابع و تنزل
و كمان السيارة اللى بتجيب 90 فى الثانى 1300 سى سى .. يعنى لو 1600 هاتجيب 120 بالثانى
ده سحب البيكانتو ال 1100 سي سي أحسن من الانسر ال 1300

يا أخوانا اتكلمو كلام منطقى ... آأنا كنت من ملاك الانسر لحد السنة اللى فاتت و بصراحة كل كلام صاحب الموضوع صحيح و أحيه على دقة تفاصيل الموضوع
على فكرة الكريستالة كانت معايا انا مكنتش بحرق بيها بس كان معايا واحد صاحبى كان بيحرق على التانى لغاية 80

3bdo
05-09-2012, 04:29 AM
الفتى لا دين له
طب ممكن افهم الناس اللى بتقول ان البومة صينى
او متقفلة فى الصين
او فى اجزاء كتيرة منها معمولة فى الصين
طب خدوا الصورة دى وسلمولى على البومة الصينى
http://www.masr1.com/?di=GT2E

الورقة دى كان محطوطة على العربية اول ما جت وسلمولى على البومة الصينى
وانا جبت دليلى انت فين دليلك ؟؟؟؟؟

3bdo
05-09-2012, 04:35 AM
http://http://www.masr1.com/?di=GT2E

drhema
22-09-2012, 07:06 PM
انا جاهل بالسيارات ..ولسة بتعلم سواقة جديد..بس بصراحة من التعصب اللى شفته فى ردودكم حسيت ان الجهل فى السيارات نعمة
قاعدين تتكلموا فى صالون وصوت محرك وثبات وعفشة وسعرودة يقول لا الانسر احلى عربية فى الدنيا والتانى يرد عليه بانها فاشلة ودة يقارن الالنترا باللانسر الكريستالة والبومة والبطة ...:fun_36_3_4[1]:

فعلا الجهل بالسيارات نعمة ...:014FDA~117:

محمد الزكي
22-09-2012, 10:30 PM
حاسس انك بتكلم عن عربية تانية مش اللانسر :fun_36_3_4[1]:

the ultimate opportunity
22-08-2013, 08:43 PM
انا معايا لانسر 2013 عربية ممتازة و الكلام ده مع كامل احترامى غير صحيح خالص

وفعلا زى ما عبدو جاب صورة انا فى موديل 2013 عندى نفس الورقة ديه

vip74
08-10-2013, 10:18 PM
أتفق معك في نقطة العزل
ولكن استهلاك البنزين الصفيحه جوه البلد بتعمل معايه
ه 220
والعربية زي الفل
أنا ركبت السيراتوا هيه أحسن

الجنرال2013
14-11-2013, 08:43 PM

حضرتك لم تتكلم عن الامان فاللنسر بتاخد اربعه او خمسه من خمسة و سيارة صاجها افضل من الالنترا ممكن تتكلم عن الامان لو سمحت

عبدو حجازى
20-11-2013, 06:02 PM
انت مش بتفهم حاجه خالص