المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عايز رأيكم فى ال BYD ضرورى

ehabpopo
06-05-2010, 10:19 PM
اولا : السلام عليكم ورحمة الله
انا بشكر كل الاصدقاء فى هذا المنتدى الجميل واشكر كل القائمين على هذا المنتدى الناجح جدا جدا جدا ...... مش ها اطول عليكم *
انا قرأت كل المشاركات عن السيارة ال BYD وانا كنت مقتنع جدا بهذة السيارة وكنت ناوى اشتريها ... لاكن بعد كل ما قراتة انا فكرى اتشتت جدا لدرجة انى مش عارف اشترى اى ماركة بالظبط ولاكن انا حابب ال BYD بس عايز اعرف هل السيارة دى بعد ما اتقفلت فى مصر عن طريق شركة الامل وضعها اية .. بنفس الكفاءة ولا لا ؟ولا بنفس كفائة المصريين ؟لو حد عندة معلومات مفيدة عن ال BYD بعد ما اتقفلت فى مصر .. يا ريت يفيدنى .. واكون شاكر جدا لية . .. اسف للاطالة وعلى فكرة دى اول مشاركاتى معاكم واتمنا نكون اصدقاء .... برجاء الرد باستفاضة ... واى العربيتين افضل ال BYD ولا الاسبرانزا تيجو 1600 **** وشكرا ptmnlo123per144

mahmooud135
10-05-2010, 01:02 PM
من فضل حضرتك ياريت تبعد عن الصينى افضل وهات اى ماركة مشهورة زى كيا او هيونداى او شيفرولية

ehabpopo
16-05-2010, 11:36 AM
الواضح انك بتكره السيارات الصينى جدا جدا ... يا ريت لو عندك تجربة مع هذه السيارات الصينى تحكيلى عنها علشان استفيد اكتر....

ramy01011
16-05-2010, 02:39 PM
الناهرده شوفت واحده علي الطريق و انا رايح الشغل العربية شوفتها في الامارات يا جماعة العربيات الصيني دخلت الخليج

متولى زيدان
21-05-2010, 05:03 AM
لو سمحتم عاوز أعرف ألأفضل f3 ولا تيجو

lolo koko
21-05-2010, 05:04 PM
[quote=ehabpopo;177573]اولا : السلام عليكم ورحمة الله
انا بشكر كل الاصدقاء فى هذا المنتدى الجميل واشكر كل القائمين على هذا المنتدى الناجح جدا جدا جدا ...... مش ها اطول عليكم *
انا قرأت كل المشاركات عن السيارة ال BYD وانا كنت مقتنع جدا بهذة السيارة وكنت ناوى اشتريها ... لاكن بعد كل ما قراتة انا فكرى اتشتت جدا لدرجة انى مش عارف اشترى اى ماركة بالظبط ولاكن انا حابب ال BYD بس عايز اعرف هل السيارة دى بعد ما اتقفلت فى مصر عن طريق شركة الامل وضعها اية .. بنفس الكفاءة ولا لا ؟ولا بنفس كفائة المصريين ؟لو حد عندة معلومات مفيدة عن ال BYD بعد ما اتقفلت فى مصر .. يا ريت يفيدنى .. واكون شاكر جدا لية . .. اسف للاطالة وعلى فكرة دى اول مشاركاتى معاكم واتمنا نكون اصدقاء .... برجاء الرد باستفاضة ... واى العربيتين افضل ال BYD ولا الاسبرانزا تيجو 1600 ****
الاخ الكريم
بعد التحيه
والله العظيم بقالى اكتر من 15 يوم عايز اشترى ومش عارف ايه الافضل فى السيارتان

ehabpopo
22-05-2010, 02:37 AM
انا محتار والله انا كمان .......... ربنا يسهل
بس انا شكلى ها شترى ال byd ان شاء الله

mahmooud135
06-06-2010, 04:37 PM
الحمد لله انا معايا اسبرانزا 516 موديل 2009 عربية فى اولها جامدة موت وبعد كدة استلم كلها عيوب والحمد لله حبيت ابيعها جابت 52000 الف جنية والعداد عامل 10600

مورو
06-06-2010, 05:00 PM
افضل واحد يفيدك فى الموضوع ده يا ehabpopo هو الدكتور المناهرى لانه عنده العربيه f3 - بس انا بأحس من كتابته انه مش مبسوط منه - يا ريت يكون احساسى مش فى محله .

مورو
06-06-2010, 05:01 PM
انه مش بسوط منها (اقصد العربيه طبعا)

اشرف حمدى
06-06-2010, 06:33 PM
اولا : السلام عليكم ورحمة الله
انا قرأت كل المشاركات عن السيارة ال BYD وانا كنت مقتنع جدا بهذة السيارة وكنت ناوى اشتريها ... لاكن بعد كل ما قراتة انا فكرى اتشتت جدا لدرجة انى مش عارف اشترى اى ماركة بالظبط ولاكن انا حابب ال BYD بس عايز اعرف هل السيارة دى بعد ما اتقفلت فى مصر عن طريق شركة الامل وضعها اية .. بنفس الكفاءة ولا لا ؟ولا بنفس كفائة المصريين ؟لو حد عندة معلومات مفيدة عن ال BYD بعد ما اتقفلت فى مصر .. يا ريت يفيدنى .. واكون شاكر جدا لية . .. اسف للاطالة وعلى فكرة دى اول مشاركاتى معاكم واتمنا نكون اصدقاء .... برجاء الرد باستفاضة ... واى العربيتين افضل ال BYD ولا الاسبرانزا تيجو 1600 **** وشكرا ptmnlo123per144

الاخ الكريم ptmnlo123per1147
اناكنت زيكم محتار بين ال byd & f3 وبعدين شوفت السيارة جاك (بى 15) 1500 سى سى قررت بعد كدة علشان اذا كان صينى يكون متقفل فى الصين ولما تروح تشوف السيارة جاك انت حتقرر لوحدك زيى والعنوان شارع البطل عبد العزيز العجوزة بجوار ابوالعنين بتاع السيراميك ومنتظر ردك بعد المشاهدة وكمان فى صور كثبرة فى نفس الموقع ممكن تشوفها الاول لواستهوتك روحptmnlo123per154
وشكرا:waving:

ahmed1981
06-06-2010, 07:28 PM
الاخ الكريم ptmnlo123per1147
اناكنت زيكم محتار بين ال byd & f3 وبعدين شوفت السيارة جاك (بى 15) 1500 سى سى قررت بعد كدة علشان اذا كان صينى يكون متقفل فى الصين ولما تروح تشوف السيارة جاك انت حتقرر لوحدك زيى والعنوان شارع البطل عبد العزيز العجوزة بجوار ابوالعنين بتاع السيراميك ومنتظر ردك بعد المشاهدة وكمان فى صور كثبرة فى نفس الموقع ممكن تشوفها الاول لواستهوتك روحptmnlo123per154
وشكرا:waving:
أنا كنت داخل برضه ألفت الإنتباه لنفس النقطة

السيارة الجاك بي منظرها روعة
رغم إني لم أشاهدها عن قرب

لكن الواضح أنها ستحطم كل أخواتها
والله أعلم

يمكن يعيبها تأخر التسليم

وأنا لم أشاهدها إلا في الصور

لكن أنصحك قبل القرار أن تتفرج عليها

ahmed-alaa
07-06-2010, 01:29 AM
احنا مجربين توكيل الامل اقسم بالله توكيل زبالة زبالة زبالة بجد ابعد عن التوكيل الحقير ده هيطلع عينك انا بتكلم عن تجربة احنا عندنا لادا كالينا
http://www.arabalar.com/image/arabalarbuyuk/Lada/Lada-Kalina-Sedan-16-8V-2759-0.jpg

العرية ما شاء الله تحفة بس التوكيل مطلع عينينا مرة استنينا بتاع اسبوعين عشان يجيب الكشاف عشان كان اتكسر ومرة بيت عنده العربية يومين عشان يصلح مشكلة في شحن الدينامو ماتخدش ساعة
بجد انت كده بترمي فلوس في الارض انا مش بسوء من سمعة العربية البي واي دي لان انا مجربتهاش بس انا بكلمك في التوكيل الي انا فقد ثقتي فيه دول مش عارفين يعملو صيانة لعربية تخيل بقي لما تبقي البي واي دي هما اللي بيقفلوها هبتقي .........

abo salem8882
07-06-2010, 02:05 AM
طب و فيها ايه لو تجيب حاجة كوري مستعملة استعمال خفيف ؟؟؟؟؟؟؟؟
واهي متجربة و قطع غيارها موجودة ؟؟؟؟؟؟؟؟
نا اخويا كان معروض عليه f3 راس براس مع الاكسيل ...
لما لقينا كده قولنا لأ يبقى الاكسيل احسن ..

kae
14-06-2010, 01:14 PM
هو أنا مش بكرة الصيني قوي بس يعني عربية اسمها ××× !!!!!!!!!!!!!!!!!! وصيني ومتجمعة في مصر يا راجل حرام عليك ترمي فلوسك في الأرض, بص من الآخر كده أنا كان معايا عربية مازدا 323 , غطى الرادياتر باظ جبت واحد صيني b-20 جنيه هو 3 اسابيع ورميته وجبت تايواني وبرضك شهر واديتو سكة , وبعدين دفعت في الاخر فلوس أكتر وجبت الأصْلي وبقالو 3 سنين !!!!. يعني اديك شايف السبرانزة ومشاكل الدينامو !!! يعني الشكل حكاية وكل حاجة بس إنت في الآخر راكب عربية عمرها الإفتراضي 3 سنين مش أكتر وهتفتح بقها بعد كده>

أنا عاوز اقولك إنت في العربية متبصش على الشكل ولا الكماليات لأن كل ده في أي عربية مع الوقت هيبوظ. لكن لازم ميكانيكا العربية وقطاع غيرها ...إلخ... تكون موجودة . والرأي ليك في الآخر واحب افكارك بـأأخر حاجة لو تتفتكر زمان كان اللي بيسافر السعودية ويجيب كاسيت ياباني كان بيطلع بيه السما ولسة شغال لغيت النهارده.

لما نازله الكاسيت الصيني هناك هو سنة وبترميه , هي دي اليستراتيجية رخص السعر واعمل سلعه مش معمرة علشان المستهلك يشتري تاني أو يجيب قطاع غيار !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

elmanahry
14-06-2010, 04:22 PM
افضل واحد يفيدك فى الموضوع ده يا ehabpopo هو الدكتور المناهرى لانه عنده العربيه f3 - بس انا بأحس من كتابته انه مش مبسوط منه - يا ريت يكون احساسى مش فى محله .
شكرا عزيزى مورو على الاشارة انا فعلا اشتريت السيارة ال BYD F3 الاوتوماتيك وهى سيارة جيدة بلا عيوب والحمد لله والسيارة كانت لاتعجبنى بالكامل اثناء التليين ولكن الامور تحسنت والحقيقة انا بتعامل مع السيارة واجهدها اجهاد شديد عيبها الوحيد انها من شياكتها جلابة للحسد وللاخ الذى يقول عن السيارة اسمها بيض السيارة اسمها BYD ومعنى الاسم BUILD YOUR DREAMS اى ابنى احلامك حتى السيارة المانيوال التقفيل المصرى على مستوى التقفيل الصينى فى هذه الفترة لان كل القطع تاتى من الصين ويشرف على تركيبها الفنيون الصينيون والشركة الام غيورة على اسمها ومن خلال لقائى مع ملاك السيارة فى الصيانة لم يظهر فيها اى عيوب جوهرية على الاطلاق والفرق بينها وبين الاسبيرانزا ان الاسبيرانزا انت وحظك ناس تشكر فيها جدا وناس تزم فيها ولكن كل ملاك الBYD F3 وعلى منتديات اخرى لم اجد احد يملكها ويذم فيها ابدا اما الذى يتكلم عن انتاج الصين انه كله غير معمر فهو مخطئ لان الصين تنتج الردئ والجيد والممتاز لذلك لانعمم ومن الاخبار الذى قرائتها على احد المواقع الاجنبية ان شركة BYD باعت نصف مليون سيارة F3 حتى منتصف عام 2008 ولم توجد اى شكوى جوهرية فى السيارة وشكرا جزيلا

kae
14-06-2010, 08:10 PM
شكرا عزيزى مورو على الاشارة انا فعلا اشتريت السيارة ال BYD F3 الاوتوماتيك وهى سيارة جيدة بلا عيوب والحمد لله والسيارة كانت لاتعجبنى بالكامل اثناء التليين ولكن الامور تحسنت والحقيقة انا بتعامل مع السيارة واجهدها اجهاد شديد عيبها الوحيد انها من شياكتها جلابة للحسد وللاخ الذى يقول عن السيارة اسمها بيض السيارة اسمها BYD ومعنى الاسم BUILD YOUR DREAMS اى ابنى احلامك حتى السيارة المانيوال التقفيل المصرى على مستوى التقفيل الصينى فى هذه الفترة لان كل القطع تاتى من الصين ويشرف على تركيبها الفنيون الصينيون والشركة الام غيورة على اسمها ومن خلال لقائى مع ملاك السيارة فى الصيانة لم يظهر فيها اى عيوب جوهرية على الاطلاق والفرق بينها وبين الاسبيرانزا ان الاسبيرانزا انت وحظك ناس تشكر فيها جدا وناس تزم فيها ولكن كل ملاك الBYD F3 وعلى منتديات اخرى لم اجد احد يملكها ويذم فيها ابدا اما الذى يتكلم عن انتاج الصين انه كله غير معمر فهو مخطئ لان الصين تنتج الردئ والجيد والممتاز لذلك لانعمم ومن الاخبار الذى قرائتها على احد المواقع الاجنبية ان شركة BYD باعت نصف مليون سيارة F3 حتى منتصف عام 2008 ولم توجد اى شكوى جوهرية فى السيارة وشكرا جزيلا

يا دكتور أنا مش قصدي حاجة واللهِ لكن أنا اتعملت مع الناس بتوع شرق اسيا كتير وفاهم الحمد لله كويس هم بيفكروا إزاي واحب اوضح إن السيارات الياباني مثلا سر تفوقها هو ان العامل الياباني لو اخطاء ممكن ينتحر لأن هي دي مسئوليتيه وكمان بياخد عليها فلوس كتير علشان ده أكل عيشه.

لكن في المقارنة العامل الصيني مختلف تمام ده واحد محترف تقليد هو عقليته كده , بيحب يقلد كل حاجة بغض النظر عن أي حاجة وكمان مرتبه ضعيف.

المهم أنا مش بشك في المنتجات الصيني بس هم بيستخدموا خامات رديئة في التصنيع , مثلا في واحد اتكلم إن زرار الكاسيت قشر .... أيوه قشر يعني الخامة نفسها تبان هايلة بس مش للإستخدام الطويل علشان كده الواحد بيستحرم إنو يدفع فلوس كتير في منتج صيني .

ملحوظة أنا ماليش تجربة مباشرة مع أي سيارة صيني بس عامتا نأمل فعلا إنها تثبت جدارتها في مصر وربنا يبارك لحضرتك فيها ويكفيك شرها.

elmanahry
14-06-2010, 10:15 PM
شكرا عزيزى kae على حسن حوارك وذوقك فى الرد بارك الله فيك لقد قرات كثيرا عن السيارات الصينى والمصانع والشركات والعامل الصينى عامل مجتهد جدا ومثلما يوجهوه يتجه بالمسطرة واللعبة لعبة اقتصاد وشركات وسوف اسرد لك قصص عن صناعة السيارات فى الصين اولا الشعب الصينى لا يثق بسهولة فى سيارة او ماركة بل هم ذواقة جدا فى انواع السيارات هل تعلم ان هذا الشعب يصنع كل انواع السيارات والماركات العالمية بنفس جودة بلد المنشا واعلى لرخص الخامات فمثلا اعلى كم من البويك ريجال يصنع فى الصين باشراف الامريكان ويباع فى الصين ولا تبيع الشركة الامريكية فى امريكا مقدار العشر ماتبيعه فى الصين وناتى لل BMW تعتبر الصين اعلى سوق تستعمل هذا النوع من السيارات على مستوى العالم وتصنع السيارة فى الصين وتباع للصينين للركوب وليس للتصدير ولاتصنع شركة BMW من موديلاتها سوى الى الفئة الثالثة ورفضت الشركة الالمانية تصنيع الفئة السابعة فى الصين وعرضت شركة SAIC ان تصنع الفئة العالية لشركة BMW ولكن الاخيرة رفضت فانتجت شركة SAIC سيارات فى منتهى الفخامة والشياكة والجودة وبسعر لايصدقه عقل حوالى 160 الف جنيها للسيارة ROWE 550 وابتدا الجميع يترك ال BMW الفئات العالية ويتجه للسيارات الفخمة جدا والمليئة بالامكانيات العالية بالسعر الذهيد وهنا زحفت الشركة الالمانية لشركة SAIC طالبة تصنيع السيارات الBMW اعلى فئة وهناك الكثير من القصص عرفتها منها الماذدا 2 و3 تصنع فى الصين عن طريق شركة هايما وتصدر للعالم والسؤال الذى يلح على السيارة لانسر بوما لاتوجد على موقع شركة ميتسوبشى اين تصنع هذه السيارة

kae
15-06-2010, 04:23 AM
شكرا عزيزى kae على حسن حوارك وذوقك فى الرد بارك الله فيك لقد قرات كثيرا عن السيارات الصينى والمصانع والشركات والعامل الصينى عامل مجتهد جدا ومثلما يوجهوه يتجه بالمسطرة واللعبة لعبة اقتصاد وشركات وسوف اسرد لك قصص عن صناعة السيارات فى الصين اولا الشعب الصينى لا يثق بسهولة فى سيارة او ماركة بل هم ذواقة جدا فى انواع السيارات هل تعلم ان هذا الشعب يصنع كل انواع السيارات والماركات العالمية بنفس جودة بلد المنشا واعلى لرخص الخامات فمثلا اعلى كم من البويك ريجال يصنع فى الصين باشراف الامريكان ويباع فى الصين ولا تبيع الشركة الامريكية فى امريكا مقدار العشر ماتبيعه فى الصين وناتى لل BMW تعتبر الصين اعلى سوق تستعمل هذا النوع من السيارات على مستوى العالم وتصنع السيارة فى الصين وتباع للصينين للركوب وليس للتصدير ولاتصنع شركة BMW من موديلاتها سوى الى الفئة الثالثة ورفضت الشركة الالمانية تصنيع الفئة السابعة فى الصين وعرضت شركة SAIC ان تصنع الفئة العالية لشركة BMW ولكن الاخيرة رفضت فانتجت شركة SAIC سيارات فى منتهى الفخامة والشياكة والجودة وبسعر لايصدقه عقل حوالى 160 الف جنيها للسيارة ROWE 550 وابتدا الجميع يترك ال BMW الفئات العالية ويتجه للسيارات الفخمة جدا والمليئة بالامكانيات العالية بالسعر الذهيد وهنا زحفت الشركة الالمانية لشركة SAIC طالبة تصنيع السيارات الBMW اعلى فئة وهناك الكثير من القصص عرفتها منها الماذدا 2 و3 تصنع فى الصين عن طريق شركة هايما وتصدر للعالم والسؤال الذى يلح على السيارة لانسر بوما لاتوجد على موقع شركة ميتسوبشى اين تصنع هذه السيارة

موجودة يا فندم اللانسر طبعا على موقع ميتسوبيشي http://www.mitsubishi-motors.co.jp/galant_fortis/index.html

بس اسمها وموديلاتها متغيرين يعني في اليابان اسمها جالانت فرتيس موديل اكسسيد , لكن برضك اللانسر موجود بس ضئيل جدا اللي موجود في اليابان لأن اليابانيين عامتا بيتجهم لركوب السيارة el-660 CC وهناك موديلات لا حصر لها من هذه الفئة.

أنا لازم اشير لحاجة مهمة , إن ممكن نثق في الصناعة الصينية في حالة وجود مشرف اجنبي داخل المصنع يرأقب جودة الإنتاج. غير كده اسمحلي لا يمكن تثق ابدا في ضمان السيارة.

أنا بصراحة ليه بتكلم بحرقة كده لاني في الزمانات نزلت عربية اسمها دايو زاز مصر وجريت حجزت فيها واشتريتها فعلا وهي 6 شهور والتوكيل رمى العربية , والعربية كانت مليانة مشاكل وقطاع غير مش موجودة ولازم توفقلها قطاع غير من عربية تانية ..إلخ... يعني آه عربية رخيصة بس تلبس في الحيط بعد ماتشتريها نظرا لعدم انتشارها أو سوء الوكيل.

مرة اخرى ربنا يبارك لحضرتك في السيارة ويكفيك شرها ونتمنى بجد إن السيارة دي تثبت نفسها ويمكن كمان كام سنة نظرة المستهلك الماسي والعالمي تتغير تجاه هذا النوع من السيارات

ehabpopo
15-06-2010, 03:37 PM
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmanahry http://www.masrmotors.com/vb/AboNoRa_BlueBlack/buttons/viewpost.gif (http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?p=199292#post199292)

موجودة يا فندم اللانسر طبعا على موقع ميتسوبيشي http://www.mitsubishi-motors.co.jp/galant_fortis/index.html

بس اسمها وموديلاتها متغيرين يعني في اليابان اسمها جالانت فرتيس موديل اكسسيد , لكن برضك اللانسر موجود بس ضئيل جدا اللي موجود في اليابان لأن اليابانيين عامتا بيتجهم لركوب السيارة el-660 CC وهناك موديلات لا حصر لها من هذه الفئة.

أنا لازم اشير لحاجة مهمة , إن ممكن نثق في الصناعة الصينية في حالة وجود مشرف اجنبي داخل المصنع يرأقب جودة الإنتاج. غير كده اسمحلي لا يمكن تثق ابدا في ضمان السيارة.

أنا بصراحة ليه بتكلم بحرقة كده لاني في الزمانات نزلت عربية اسمها دايو زاز مصر وجريت حجزت فيها واشتريتها فعلا وهي 6 شهور والتوكيل رمى العربية , والعربية كانت مليانة مشاكل وقطاع غير مش موجودة ولازم توفقلها قطاع غير من عربية تانية ..إلخ... يعني آه عربية رخيصة بس تلبس في الحيط بعد ماتشتريها نظرا لعدم انتشارها أو سوء الوكيل.

مرة اخرى ربنا يبارك لحضرتك في السيارة ويكفيك شرها ونتمنى بجد إن السيارة دي تثبت نفسها ويمكن كمان كام سنة نظرة المستهلك الماسي والعالمي تتغير تجاه هذا النوع من السيارات

شكرا يا جماعة على مشاركاتكم الجميلة دى ... وانا سعيد انى بتكلم مع ناس محترمة مثلكم ... واكثر سعادة لانكم اهتميتم بالموضوع ورديتم وشاركتم بأرائكم المفيدة جدا ...
وبرغم سعادتى بمشاركتكم واحساسى بصدق كلامكم اللى انا متأكد منة لاكن والله انتم حيرتونى اكتر وبالامانة انا مش عارف دلوقتى اعمل اية ؟؟؟ اشترى ال byd الصينى ... ولا اشترى عربية مستعملة كورى ؟؟؟ ولا اعمل اية بالظبط ptmnlo123per144ptmnlo123per144ptmnlo123per144

kae
15-06-2010, 07:57 PM
النهرده الصبح قابلت واحد صديق صيني , قلت لما اسئله إيه رايه في الموضوع , علتله اييه رأيك في العربية الصيني والله أنا هقولكم هو قالي إيه بالضبط

Chinese people prefer foreign cars !!!!
سألته شفت العربية دي ولا دي ولا دي قالي بص احنا فيه مصنع اشترى volovo غالبا كان بيتكلم على اسبرانزة قالي هو ده المشهور عندنا لكن غير كده اعتقد عربيات مش مشهرة

صديقي العزيز لييه تجيب كوري مستعمل ماهو اللي أنا فاهمه إن سعر BYD نفس سعر الفرنا ولا اللانوس زيرو , ياسيدي طيب مكن سؤال بسيط واقف كده أي تاكسي اسبرانزة واسئله رايك إيه في العربية طبعا فيه ناس مش هتحب تقولك احنا لبسنا في الحيط وفي ناس هتكون صادقة معاك.

رأي الشخصي اشتري قطاع الغيار قبل متشتري العربية يعني الفرنا بكل عيوبها عاملة زي el-128 في التسعينات أو حتى لغيت دلوقتي عربية عند البقال وفيها كل مشاكل أي عربية تانيه وكفاية إنك يا سيدي لما ربنا يفتحا عليك بيعها هتجبلك سعر كويس تحته في عربية تانية BMW بس ابقى افتكرنا ساعتها. لكن الصيني دي لو جيت تبيعها تفتكر هتجيبلك كام من سعرها الأصلي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وضيف على كده لو ماركة توكيلها لسة بيجس نبض السوق.

أنا الدايو زاز دي كانت واقفة عليه بـ35 ألف سنة 2001 لما بعتها نزلت 22 ألف 40% من سعرها تقريبا ودي نسبة عليَّ في حسابات السوق. المهم مش هطول عليك واجيبلك الخلاصة

1- عاوز تجيب عربية العمر واستعمالك خفيف خفيف ومش ناوي تغير في el-10 سنين القادمين وعاوز شوية كماليات الصيني هيكون اختيار كويس بس شوفلك توكيل تقيل مايعزباكشي.
2- عاوز تجيب عربية زيرو حلوة متور جامد تكييف هايل , خليك في الكوري بالترتيب فرنا, صاجة, لانوس وبعدين لجان كلهم عربيات مشورة توكيلات تعبانة بس عريقة في السوق. وابتدي حياتك بيها وابقى غير بعدين لما ربنا يفتحا في وشك

أتمنى لك الاختيار السليم واستخير ربنا , وربنا يعملك اللي فيه الخير.

ehabpopo
16-06-2010, 01:16 AM
[quote=ehabpopo;177573]اولا : السلام عليكم ورحمة الله
انا قرأت كل المشاركات عن السيارة ال BYD وانا كنت مقتنع جدا بهذة السيارة وكنت ناوى اشتريها ... لاكن بعد كل ما قراتة انا فكرى اتشتت جدا لدرجة انى مش عارف اشترى اى ماركة بالظبط ولاكن انا حابب ال BYD بس عايز اعرف هل السيارة دى بعد ما اتقفلت فى مصر عن طريق شركة الامل وضعها اية .. بنفس الكفاءة ولا لا ؟ولا بنفس كفائة المصريين ؟لو حد عندة معلومات مفيدة عن ال BYD بعد ما اتقفلت فى مصر .. يا ريت يفيدنى .. واكون شاكر جدا لية . .. اسف للاطالة وعلى فكرة دى اول مشاركاتى معاكم واتمنا نكون اصدقاء .... برجاء الرد باستفاضة ... واى العربيتين افضل ال BYD ولا الاسبرانزا تيجو 1600 ****
الاخ الكريم
بعد التحيه
والله العظيم بقالى اكتر من 15 يوم عايز اشترى ومش عارف ايه الافضل فى السيارتان

طمنى اية الاخبار ؟؟؟ استقريت على انهى نوع من السيارات اللى فى مصر ام الدنيا .... طمنى ... ولا انت مش عايز نباركلك ... على العموم مبروك مقدما

ehabpopo
16-06-2010, 10:23 AM
النهرده الصبح قابلت واحد صديق صيني , قلت لما اسئله إيه رايه في الموضوع , علتله اييه رأيك في العربية الصيني والله أنا هقولكم هو قالي إيه بالضبط

Chinese people prefer foreign cars !!!!
سألته شفت العربية دي ولا دي ولا دي قالي بص احنا فيه مصنع اشترى volovo غالبا كان بيتكلم على اسبرانزة قالي هو ده المشهور عندنا لكن غير كده اعتقد عربيات مش مشهرة

صديقي العزيز لييه تجيب كوري مستعمل ماهو اللي أنا فاهمه إن سعر BYD نفس سعر الفرنا ولا اللانوس زيرو , ياسيدي طيب مكن سؤال بسيط واقف كده أي تاكسي اسبرانزة واسئله رايك إيه في العربية طبعا فيه ناس مش هتحب تقولك احنا لبسنا في الحيط وفي ناس هتكون صادقة معاك.

رأي الشخصي اشتري قطاع الغيار قبل متشتري العربية يعني الفرنا بكل عيوبها عاملة زي el-128 في التسعينات أو حتى لغيت دلوقتي عربية عند البقال وفيها كل مشاكل أي عربية تانيه وكفاية إنك يا سيدي لما ربنا يفتحا عليك بيعها هتجبلك سعر كويس تحته في عربية تانية BMW بس ابقى افتكرنا ساعتها. لكن الصيني دي لو جيت تبيعها تفتكر هتجيبلك كام من سعرها الأصلي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وضيف على كده لو ماركة توكيلها لسة بيجس نبض السوق.

أنا الدايو زاز دي كانت واقفة عليه بـ35 ألف سنة 2001 لما بعتها نزلت 22 ألف 40% من سعرها تقريبا ودي نسبة عليَّ في حسابات السوق. المهم مش هطول عليك واجيبلك الخلاصة

1- عاوز تجيب عربية العمر واستعمالك خفيف خفيف ومش ناوي تغير في el-10 سنين القادمين وعاوز شوية كماليات الصيني هيكون اختيار كويس بس شوفلك توكيل تقيل مايعزباكشي.
2- عاوز تجيب عربية زيرو حلوة متور جامد تكييف هايل , خليك في الكوري بالترتيب فرنا, صاجة, لانوس وبعدين لجان كلهم عربيات مشورة توكيلات تعبانة بس عريقة في السوق. وابتدي حياتك بيها وابقى غير بعدين لما ربنا يفتحا في وشك

أتمنى لك الاختيار السليم واستخير ربنا , وربنا يعملك اللي فيه الخير.
هو اقتراحك الاولانى هو ده اللى انا بفكر فية للاسباب اللى انا ها قولها لحضرتك .
اولا : انا عندى ثلاث اطفال والرابع جاى فى السكة ان شاء الله ... علشان كدة انا بدور على عربية واسعة شوية .. مش زى الفيرنا او ال لانوس طبعا ... علشان لو حبيت اخرج انا والاولاد ما نبقاش متضايقيين من حجم العربية من الداخل*
ثانيا : انا استهلاكى ضعيف جدا جدا فى استخدام السيارة ... يعنى انا كنت بغير زيت العربية فى الاكسيل اللى عندى على 2000 كم على ثلاث شهور تقريبا ويمكن اكتر شوية *
ثالثا : وده اللى ها يجنينى ان العربيات الصينى فيها اوبشن كتييييييييييييير وعاجبنى جدا وخاصتا ال m11 ، 516 ، ، byd f3 gil وخصوصا ان سعرهم متقارب دلوقتى ب 63900جم ،69900 جم ، 66000 جم بالترتيب السابق *
رابعا : انا مش ناوى اغير العربية اللى هاشتريها لانى انا مش غاوى بيع وشراء ... وتلاقينى عشرى قوى فممكن العربية تقعد معايا على الاقل 10 سنين *
المهم انا طولت عليك ما تزعلش ... بس الموضوع ده رخم جدا ومضايقنى جدا وانا مايل 90 % للعربية الصينى للاسباب دى
قولى يا بطل لو انت مكانى ها تعمل اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
منتظر ردك ومشاركات الاخوه الافاضل ... يا ريت ماحدش يبخل علية بوجهة نظرة
وشكرا

kae
16-06-2010, 01:36 PM
ألف مبروك يا باشا على الطفل القادم ويتربى في عزك إن شاء الله, اللهم بلغك بره يا رب :GROWIN~12:
انا لو مكانك و فى كلمة واحدة هجيب فرنا أو لانوس وابقى ازاباتلوهم شوية كماليات بعدين وانصح حضرتك بقراءة مواضيع الدينامو بتاع السبرانزة - ومتقوليش 3 أطفال مش هيعرفوا يعدوا في عربية !!! ده السيات بيعد فيها 5 !!! هاهاهاها...

أنا أرشحلك الفرنا ولو إنت مش عاوز خالص كوري عندك الساجا , أهي برضك محترمة و فيها كماليات حلوة ولو أنا شايف موضوع الكماليات ده 4000 جنيه وتعمل اللي إنت عاوزه وتركب GPS كمان وكمان هاتها اوتوماتيك ماهي بـ-69000 يعني مش بعيده عن الرانج بتاعك.

اللهم اني بلغت اللهم فاشهد وقد اعذر من انذر وابعد عن الصيني وغنيله, واديك مجرب الاكسسيل وعارف إنها عربية زي اللوز ومصر مفيش عربية فيها مابتتلاتش قصدي يعني تلاقيها سليمة أو واحد بيسلم عليها. حضرتك فكرت مثلا لو عيل بن حلال ماشي في الشارع كده وحب يسلم على الباب بالبرجل هتجيب باب تاني منين ولا هتصلحه فين, ولا واحد ابن حلال كسرلك فانوس وراني مثلا هتجيبه منين وبكام.ptmnlo123per154

بالمناسبة كمان في معرض اوتماك الأخير في واحد كان بيتكلم على توكيل الامل وإنه عمل مشكلة مع واحد كان بيتفرج على العربية, تفتكر ليه واحد خايف إنه يلمس العربية , طبعا أكيد علشان العربية فيها انة ... ده el-BMW بيسيبها مفتوحة على عنك يا تاجر.ptmnlo123per1146

طيب علشان متعبكشي أكتر من كده
فرنا - ساجا اوتوماتيك وخليك في المتجرب وسيبك من الكماليات اللي مش هتنفعك ولو كان فيه خير مكنشي رماه الطير ptmnlo123per122

kae
16-06-2010, 03:03 PM
ده اخر حاجة اقراء الموضوع ده و انت تفهم قصدى××××××××××××××
الراجل اتعزب فى اى قطع غيار و توكيل تعبان و عربية فسكانة

ahmed-alaa
16-06-2010, 07:42 PM
ألف مبروك يا باشا على الطفل القادم ويتربى في عزك إن شاء الله, اللهم بلغك بره يا رب :GROWIN~12:
انا لو مكانك و فى كلمة واحدة هجيب فرنا أو لانوس وابقى ازاباتلوهم شوية كماليات بعدين وانصح حضرتك بقراءة مواضيع الدينامو بتاع السبرانزة - ومتقوليش 3 أطفال مش هيعرفوا يعدوا في عربية !!! ده السيات بيعد فيها 5 !!! هاهاهاها...

أنا أرشحلك الفرنا ولو إنت مش عاوز خالص كوري عندك الساجا , أهي برضك محترمة و فيها كماليات حلوة ولو أنا شايف موضوع الكماليات ده 4000 جنيه وتعمل اللي إنت عاوزه وتركب GPS كمان وكمان هاتها اوتوماتيك ماهي بـ-69000 يعني مش بعيده عن الرانج بتاعك.

اللهم اني بلغت اللهم فاشهد وقد اعذر من انذر وابعد عن الصيني وغنيله, واديك مجرب الاكسسيل وعارف إنها عربية زي اللوز ومصر مفيش عربية فيها مابتتلاتش قصدي يعني تلاقيها سليمة أو واحد بيسلم عليها. حضرتك فكرت مثلا لو عيل بن حلال ماشي في الشارع كده وحب يسلم على الباب بالبرجل هتجيب باب تاني منين ولا هتصلحه فين, ولا واحد ابن حلال كسرلك فانوس وراني مثلا هتجيبه منين وبكام.ptmnlo123per154

بالمناسبة كمان في معرض اوتماك الأخير في واحد كان بيتكلم على توكيل الامل وإنه عمل مشكلة مع واحد كان بيتفرج على العربية, تفتكر ليه واحد خايف إنه يلمس العربية , طبعا أكيد علشان العربية فيها انة ... ده el-BMW بيسيبها مفتوحة على عنك يا تاجر.ptmnlo123per1146

طيب علشان متعبكشي أكتر من كده
فرنا - ساجا اوتوماتيك وخليك في المتجرب وسيبك من الكماليات اللي مش هتنفعك ولو كان فيه خير مكنشي رماه الطير ptmnlo123per122

بجد الراجل ده جاب من الاخر وجابلك المفيد بجد اوعي والصيني بلاش بدال ادامك عربيات تانية في الرينج ده ليه تجيب حاجة مش مضمونة عندك ساجا عندك فيرنا عندك لانوس عندك لوجان كل دي عربيات زي الفل وبعدين توكيل الامل ده زبالة اقسم بالله انا بتكلم عن تجربة احنا معانا لادا كالينا الي هي اعلي عربية منازلاها لادا العربية ماشاء الله تحفة بس التوكيل والله زبالة نقف في طابور ساعة او ساعتين او تلاتة بعدين تستني العربية 3 اربع ساعات وساعات لحد 7 ساعات عشان تعمل الصيانة الدورية والاخر تطلع زي ما دخلت http://www.autotouring.at/data/technik/webuse/ak_lada_kalina_4.jpg

kae
18-06-2010, 05:25 AM
معلشي أنا النهرده حبيت اثبت وجهة نظري لاخر مرة , بص كده روح كنتكت كرس http://www.contactcars.com/

وبص على السيارة المستعملة , وسيبك من السعر أنا مش هاخده كمقياس اصلا بص الناس اللي بتبيع العربية بتبعها بعد كام كيلو من الاستخدام

هتلاقي الياباني معدي el-100 ألف
الكوري مابين 80 و 100 ألف
الصيني معظمه تحت el-30,0000

طيب بس اسال نفسك كده ليه واحد جايب عربية زيرو وبيبعها وهي لسة مكملتشي 30,000 , وواحد تاني معاه يابابني بيبعها لما بتكسر el-100 ألف

فكَّر وأظن الرد مش محتاج أي زكاء أو عبقرية !!!! ptmnlo123per144

ahmed1981
18-06-2010, 04:13 PM
السيارة بي واي دي إف3 سعرها مقارب لسعر اللانوس والفيرنا

وهي أفضل منهم
عليك تجربتهم والإختيار لك
ولو إخترت البي واي دي مش هتندم بإذن الله

luckyman
18-06-2010, 04:57 PM
السيارة بي واي دي إف3 سعرها مقارب لسعر اللانوس والفيرنا

وهي أفضل منهم
عليك تجربتهم والإختيار لك

ولو إخترت البي واي دي مش هتندم بإذن الله

موافقك الرأى لكن يا سيدى خلينا نفترض جدلا ان العربية كويسة او حتى جيدة جدا لكن الاهم دى عربية جديدة فى تاريخ عالم السيارات فى مصر والعالم والسؤال اللى لازم يتبادر للذهن
هل لما اجيب عربية زى دى من توكيل زى الامل لم يحقق لها حتى الان الارقام المرجو منها المبيع فى ظل منافسة شرسة من الاسبرانزا مثلا او البريليانس
هل يقدر يوفغر قطع غيار وخدمة ولفترة كم يعنى ممكن يبيع 150 عربية ويتوقف خصوصا انه عنده مقومات كتير من ناحية السيارة كجودة لكن هو عمل اية ويا ترى كتوكيل له الاستمرارية ام لا
خصوصا ان المصريين بيحبوا يمسكوا فى حاجة او حاجتين بالكتير زى اللانوس والفيرنا
او الاسبرانز والبريليانس
وبرغم عيوب هذة الماركات الا ان توكيلاتها لها الاستمرارية فى التواجد فى السوق هدفة مش بيع عدة مئات من السيارات ومن ثم الانسحاب والاهختفاء عن الانظار انا عارف انهم عندهم مشاكل كتير لكن الواضح انها سياسة الممجمع المصرى انة يستمر فى بيع منتجات ذات جودة متدنية وهو امر مرفوض تماما
لكن الاسوا والادهى انك مش تلاقى التوكيل تانى او يختفى كم سنة زى توكيل الامل ويظهر فجأه ويختفى ويظهر هو وغيرة او يكون حجمة مش ضخم او لم يتم ضخ استثمارات كافية لمراكز الخدمة والصيانة وقطع الغيار الخ وهنا الطامة الكبرى يعنى ممكن العيب مش عيب منتج فى حد ذاتة انما عيب مورد او وكيل او بائع الخ وسياسة السوق بدون حسم وربط وعقاب بتخلى اصحاب الذمم المتدنية تلعب وتمرح وهدفها ليس رضاك وفتخح سوق انهم الهبش والكبش وهو حال الكثير من التوكيلات التى ظهرت فى مصر مع الصينى وفى خلال فترة سيتلاشى الكثير منهم وتصبح كتثير من السيارات مصيرها !!!!
وبالتالى مفيش داعى نجرب مع توكيل لا يتمتع بثقله فى السوق او بيجرب علينا
خصوصا اننا لو عرفنا ان الصانعين الصينين ممكن يدوا التوكيلات لاى حد هدفهم الاول الان هو الانتشار بقدر المستطع
كما ان السوق المصرى لا يمثل اى وزن وكل السوق المصرى كدة على بعضة بكل الماركات ربما لا يتعدى طراز واحد يتم بيعة فى مدينة واحدة السوق الصينى الذى يشهد انفتاح لا سبق له وشكرا لكم
بلاش مقامرة ومخاطرة

ahmed1981
18-06-2010, 07:39 PM
موافقك الرأى لكن يا سيدى خلينا نفترض جدلا ان العربية كويسة او حتى جيدة جدا لكن الاهم دى عربية جديدة فى تاريخ عالم السيارات فى مصر والعالم والسؤال اللى لازم يتبادر للذهن
هل لما اجيب عربية زى دى من توكيل زى الامل لم يحقق لها حتى الان الارقام المرجو منها المبيع فى ظل منافسة شرسة من الاسبرانزا مثلا او البريليانس
هل يقدر يوفر قطع غيار وخدمة
تخيل أن قطع غيار السيارة BYD F3 متوفرة أكثر من قطع غيار الاسبيرانزا والبريليانس !!
لماذا

لأنها بالأساس قطع غيار موتسوبيشي لانسر وتويوتا كرولا موديلات الألفينات
بمعنى أنك تستطيع شراء قطع غيار لها من التوكيلات والمحلات وأخيراً توكيل الأمل

وهذه أول وأهم نقطة وهي:

*** توفر قطع الغيار وعدم إحتكارها لدى الوكيل
بالنسبة للخدمة فطالما أننا نتحدث عن سيارة بها مكونات لانسر وكرولا فلن تجد أكثر من مراكز الخدمة لو قصر معك الوكيل الأمل المشهور عنه سوء الخدمة وسوء التعامل

ولفترة كم يعنى ممكن يبيع 150 عربية ويتوقف خصوصا انه عنده مقومات كتير من ناحية السيارة كجودة لكن هو عمل اية ويا ترى كتوكيل له الاستمرارية ام لا
خصوصا ان المصريين بيحبوا يمسكوا فى حاجة او حاجتين بالكتير زى اللانوس والفيرنا
او الاسبرانز والبريليانس
وبرغم عيوب هذة الماركات الا ان توكيلاتها لها الاستمرارية فى التواجد فى السوق هدفة مش بيع عدة مئات من السيارات ومن ثم الانسحاب والاهختفاء عن الانظار انا عارف انهم عندهم مشاكل كتير لكن الواضح انها سياسة الممجمع المصرى انة يستمر فى بيع منتجات ذات جودة متدنية وهو امر مرفوض تماما
لكن الاسوا والادهى انك مش تلاقى التوكيل تانى او يختفى كم سنة زى توكيل الامل ويظهر فجأه ويختفى ويظهر هو وغيرة او يكون حجمة مش ضخم او لم يتم ضخ استثمارات كافية لمراكز الخدمة والصيانة وقطع الغيار الخ
يستحيل أن يختفي التوكيل من السوق بعد أن قام بتجميع السيارة
فكيف بعد أن أعد خط تجميع وأنتج السيارة وضاعف ربحه منها ينسحب ؟؟

وهذه السيارة إنتشرت بشكل فظيع
فأصبحت أراها بمعدلات كبيرة
وبعد أن دخلت مشروع التاكسي ستزيد وتزيد
وهي صفقة رابحة جداً

ومسألة الإستمرارية أيضاً لا تعني خطر جسيم لأي سيارة تنجح تسويقياً

فكما رأينا اللانوس ولدت من جديد لأن لها سوق

وهنا الطامة الكبرى يعنى ممكن العيب مش عيب منتج فى حد ذاتة انما عيب مورد او وكيل او بائع الخ وسياسة السوق بدون حسم وربط وعقاب بتخلى اصحاب الذمم المتدنية تلعب وتمرح وهدفها ليس رضاك وفتخح سوق انهم الهبش والكبش وهو حال الكثير من التوكيلات التى ظهرت فى مصر مع الصينى وفى خلال فترة سيتلاشى الكثير منهم وتصبح كتثير من السيارات مصيرها !!!!
التوكيلات الصينية التي ظهرت واختفت كان منتظر اختفاءها
مثل الفرسان وجيلي السابق
لماذا ؟
لأنها كانت مسألة تجارية استيرادية وخلاص

لكن بعد أن أصبح هناك توكيلات معتمدة ومتخصصة فلا خوف كبير

وعموماً الصيني رسخ قدميه في السوق المصري بشدة
والدليل على ذلك هو قيام كل وكيل كبير في مصر لسيارة يابانية أو أوروبية أو حتى كورية بخطف علامة صنية ليكون وكيلاً لها بجوار وكالته الأخرى

لأنهم يعلمون أن العصر الصيني قادم

لذلك فمسألة تلاشي التوكيل لا تهدد سيارة مثل السيارة BYD F3
لأن الأمل لو تخلى عليها للحظة سيتسابق عليها أكبر الوكلاء لاختطافها

وبالتالى مفيش داعى نجرب مع توكيل لا يتمتع بثقله فى السوق او بيجرب علينا
خصوصا اننا لو عرفنا ان الصانعين الصينين ممكن يدوا التوكيلات لاى حد هدفهم الاول الان هو الانتشار بقدر المستطع
كما ان السوق المصرى لا يمثل اى وزن وكل السوق المصرى كدة على بعضة بكل الماركات ربما لا يتعدى طراز واحد يتم بيعة فى مدينة واحدة السوق الصينى الذى يشهد انفتاح لا سبق له
كيف نقول عن وكيل مثل الأمل أنه لا ثقل له ؟؟؟؟؟؟؟

كلنا نتفق على سوء معاملته وعدم تقديره الجيد للعملاء

لكنه توكيل قديم له جذور عميقة منذ سنوات طويلة ويحتكر السيارات الروسية في مصر
ونجح في إستمرار بيع سيارة رديئة مثل لادا 2107 إعتماداً على السعر

فلا يحق لأحد أن يشبه توكيل الأمل الذي من القلائل الذين يمتلكون مصانع بها خطوط إنتاج خاصة بهم بتاجر قديم طار في الهواء مثل الفرسان الذي أفلس

ومسألة الصانع الصيني يعطي التوكيل لأي حد هو أمر مبالغ فيه
فهم يعلمون جيداً أين يضعون أموالهم
ومسألة أي حد عشان الإنتشار ؟ وكيف سيحدث الإنتشار مع أي حد ؟

وعموماً توكيل الأمل مش أي حد

وبخصوص وزن السوق المصري بالنسبة للصين
فمسألة أنه لا يساوي شيء مسألة خاطئة
فهو قوي جداً وواعد جداً
بل إن مصر تعتبر من أكبر الدول ذات الأهمية للصين في الشرق الأوسط إن لم تكن الأولى في مجال الإستثمار في السيارات والأوتوبيسات
بلاش مقامرة ومخاطرة
مقامرة ومخاطرة !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

وهل توجد في هذه الدنيا عملية تجارية بلا مخاطرة ؟!!!!

ومن وجهة نظري لو قارنا اللانوس والفيرنا بسيارة مثل السيارة BYD F3 فإن الBYD F3 تكسب من كل النواحي

فمن يقارن جيداً لن يصعب عليه الإختيار
ومن وجهة نظري أن أقل مخاطرة هو في حال إختيار الأفضل وليس إختيار السائد في العادات والتقاليد

وليس الإعتماد على أقوال مرسلة تقول بلاش مخاطرة
اللي نعرفه حتى لو كان سيء أفضل من الجديد حتى لو ثبت إنه ممتاز

هذه ثقافة القوقعة التي جعلت فيات تسيطر على سوق السيارات في مصر فترات طويلة والخليج الحار يشتري الياباني قليل الأعطال ونحن لا نرضى بال 125 بديلا ونقف طوابير لنصلح أعطالها

هذا نفس المثال لمن يقول خليك في المضمون وبلاش مخاطرة
رغم أن المضمون الذي يتحدث هو هنه يحوي كل المخاطرة

luckyman
18-06-2010, 09:58 PM
تخيل أن قطع غيار السيارة BYD F3 متوفرة أكثر من قطع غيار الاسبيرانزا والبريليانس !!

لماذا

لأنها بالأساس قطع غيار موتسوبيشي لانسر وتويوتا كرولا موديلات الألفينات
بمعنى أنك تستطيع شراء قطع غيار لها من التوكيلات والمحلات وأخيراً توكيل الأمل

وهذه أول وأهم نقطة وهي:

*** توفر قطع الغيار وعدم إحتكارها لدى الوكيل
بالنسبة للخدمة فطالما أننا نتحدث عن سيارة بها مكونات لانسر وكرولا فلن تجد أكثر من مراكز الخدمة لو قصر معك الوكيل الأمل المشهور عنه سوء الخدمة وسوء التعامل

يستحيل أن يختفي التوكيل من السوق بعد أن قام بتجميع السيارة
فكيف بعد أن أعد خط تجميع وأنتج السيارة وضاعف ربحه منها ينسحب ؟؟

وهذه السيارة إنتشرت بشكل فظيع
فأصبحت أراها بمعدلات كبيرة
وبعد أن دخلت مشروع التاكسي ستزيد وتزيد
وهي صفقة رابحة جداً

ومسألة الإستمرارية أيضاً لا تعني خطر جسيم لأي سيارة تنجح تسويقياً

فكما رأينا اللانوس ولدت من جديد لأن لها سوق

التوكيلات الصينية التي ظهرت واختفت كان منتظر اختفاءها
مثل الفرسان وجيلي السابق
لماذا ؟
لأنها كانت مسألة تجارية استيرادية وخلاص

لكن بعد أن أصبح هناك توكيلات معتمدة ومتخصصة فلا خوف كبير

وعموماً الصيني رسخ قدميه في السوق المصري بشدة
والدليل على ذلك هو قيام كل وكيل كبير في مصر لسيارة يابانية أو أوروبية أو حتى كورية بخطف علامة صنية ليكون وكيلاً لها بجوار وكالته الأخرى

لأنهم يعلمون أن العصر الصيني قادم

لذلك فمسألة تلاشي التوكيل لا تهدد سيارة مثل السيارة BYD F3
لأن الأمل لو تخلى عليها للحظة سيتسابق عليها أكبر الوكلاء لاختطافها

كيف نقول عن وكيل مثل الأمل أنه لا ثقل له ؟؟؟؟؟؟؟

كلنا نتفق على سوء معاملته وعدم تقديره الجيد للعملاء

لكنه توكيل قديم له جذور عميقة منذ سنوات طويلة ويحتكر السيارات الروسية في مصر
ونجح في إستمرار بيع سيارة رديئة مثل لادا 2107 إعتماداً على السعر

فلا يحق لأحد أن يشبه توكيل الأمل الذي من القلائل الذين يمتلكون مصانع بها خطوط إنتاج خاصة بهم بتاجر قديم طار في الهواء مثل الفرسان الذي أفلس

ومسألة الصانع الصيني يعطي التوكيل لأي حد هو أمر مبالغ فيه
فهم يعلمون جيداً أين يضعون أموالهم
ومسألة أي حد عشان الإنتشار ؟ وكيف سيحدث الإنتشار مع أي حد ؟

وعموماً توكيل الأمل مش أي حد

وبخصوص وزن السوق المصري بالنسبة للصين
فمسألة أنه لا يساوي شيء مسألة خاطئة
فهو قوي جداً وواعد جداً
بل إن مصر تعتبر من أكبر الدول ذات الأهمية للصين في الشرق الأوسط إن لم تكن الأولى في مجال الإستثمار في السيارات والأوتوبيسات

مقامرة ومخاطرة !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

وهل توجد في هذه الدنيا عملية تجارية بلا مخاطرة ؟!!!!

ومن وجهة نظري لو قارنا اللانوس والفيرنا بسيارة مثل السيارة BYD F3 فإن الBYD F3 تكسب من كل النواحي

فمن يقارن جيداً لن يصعب عليه الإختيار
ومن وجهة نظري أن أقل مخاطرة هو في حال إختيار الأفضل وليس إختيار السائد في العادات والتقاليد

وليس الإعتماد على أقوال مرسلة تقول بلاش مخاطرة
اللي نعرفه حتى لو كان سيء أفضل من الجديد حتى لو ثبت إنه ممتاز

هذه ثقافة القوقعة التي جعلت فيات تسيطر على سوق السيارات في مصر فترات طويلة والخليج الحار يشتري الياباني قليل الأعطال ونحن لا نرضى بال 125 بديلا ونقف طوابير لنصلح أعطالها

هذا نفس المثال لمن يقول خليك في المضمون وبلاش مخاطرة

رغم أن المضمون الذي يتحدث هو هنه يحوي كل المخاطرة

جميل جدا تحياتى قبل كل شىء على الرد باحترافية ومنطق وموضوعية
بدات اتفق معك فى بعض النقاط
لكنى لازلت ارى انة لازال امام تلك السيارات قليل فقط القليل من الاعوام لتصل لمستوى الاعتمادية المطلوبة والدليل نشوف مستوى صناعات السيارات الصينى من خمس سنوات والان
فرق شاسع
يعنى المفروض اننا ما نفتحش اذرعنا واحضنا بالبحرى
الانتظار القليل من الوقت فية فائدة لنا
اتمنى من كل اعماق قلبى ان توكيل الامل لا يضع يدة فى تجميع السيارة انا مقتنع تماما بان الصانع او بمعنى اصح المجمع المصرى يحرمنا من اقل معايير الجودة
شوف اللادا الروسى القديم والتجميع المحلى فى حاجة غلط لا حاجات
حتى الاسبرانزا سيارة غير سيئة نوعا ما لكن شوف مع التجميع المحلى تقريبا لا يوجد سيارة تخرج من خط الانتاج بدون عيوب تجميع ومشاكل ودة امر مرفوض لان الانسان لما بيشترى عربية زيرو بيكون بيدور على راحة البال والامان مش يجرى وراء عيوب تصنيع ونتقبلها بكل روح رياضية انا اريد مقابل ما دفعتة
انا اجزم لك سيدى بان جميع المصنعيين المحليين او المجمعين بمعنى ادق ينتجون سيارات ات جودة متدنى وهذا احد اسباب عدم قدرة السوق المصرى على التصدير لخارج حدودة وحرام جدا لما المواطن يتحرم من امور عادية من حقة نتيجة عدم اكتراث المجمع والصانع
وياريت ما نقلش شوف تمن العربية كم
تمنها مش بسيط
حتى لو 1000 جنية لية يدينى سلعة متدنية الجودة
طبعا السبب علشان يعلى هامش ربحة يستخدم اسوأ القطع المغذية الغير ظاهرة بالعين ولكن شكل السيارة النهائى هو هو

tet
07-09-2010, 07:50 AM
يجماعه انا رحت توكيل البى واى دى الى فى شارع نزير خليفه اقسم بلله ان سيبين العربيه البى واى دى مفتوحه ومفتحه فيها واى حد بيركبها وبيتفرج عليها ولى مش مصدق يروح بنفسه ويشوف الى قال غير كده كذاب ولا يعرف توكلها فين ولا عمره شافه

adhamelmasry
07-09-2010, 08:36 AM
العربيات الصينى مش هتعملك حاجه غير انها هتبهدلك بس واسئل مجرب
صدقنى خسارة فلوس بالهبل وخسارة وقت وقلة قيمه واكيد انا مش بياع عشان انا اقنعك بحاجه تانيه بس والله نصيحه لوجهالله اشترى اى هوندا سيفيك وانت مطمن اخوك ادهم المصرى

moataz.ghoneim
10-09-2010, 07:24 PM
يا جماعة العربية محدش اشتكى منها ابدا حرام علييكو تشتيت الراجل عن الحقيقة والصح انه ياخد الرأى من اصحابها زي الاستاذ المناهري .
ومش دايما المثل المصري ده صح(اللي تعرفه أحسن من اللي ما تعرفوش) مع احترامي للفيرنا و اللانوس لكن ال BYD احسن منهم و ده عن تجربة حقيقية (اخويا معاه العربية موديل 2008 وزي الفل عاملة كيلو 40000 وغير كده كل قطع غيارها موجودة فى التوكيل و ارخص من بره &ولو عندك مشكلة مع التوكيل ...جيب حاجاتها من بره لانها مشتركة مع عربيات مفيش عليها جدل في السوق زى ميتسوبيشي و تويوتا)
انما المشكالة الحقيقية فى العربية هى ضعف الدعايا و الاعلان عنها.
في حال واحد زى ابو الفتوح يروح يعمل عربية صينى بالكامل و ينزلها السوق وتاخد اكبر شير من المبيعات وهي مجهولة الهوية تماما!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!

wasa
26-09-2010, 12:39 PM
والله احلا واحسن كلام اتقال لحد دلوقتى فى موضوع الصينى وحيرة شراء العربيات ..