المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كل ما يخص الشهر العقارى

الصفحات : [1] 2

elsaidy
05-05-2010, 12:12 AM
لو عندك استفسار عن كيفية نقل الملكية بالشهر العقارى
او كيفية البيع بالتوكيل
وتوكيلات الادارة
والاثار المترتبة على كل ما سبق
والورثة فى السيارة
ورسوم التسجيل ورسوم التوكيل العام والخاص
وتوكيلات البنوك لحظر البيع
من الاخر اى سؤال خاص بالشهر العقارى ضعة هنا ولا تقلق الاجابة فى خلال يوم واحد على الاكثر

ارجو التثبيت
أ / محمد فتح الله
باحث ثالث قانون بمصلحة الشهر العقارى والتوثيق
وزارة العدل

elsaidy
05-05-2010, 12:15 AM
ملحوظة :-
لا تتعامل الا مع موظفى المكاتب
لا تتدفع اكثر من الرسوم المقررة
الراشى والمرتشى فى النار
لا تجعل احد يستغلك من الموظفين
مواعيد العمل
من الساعة 8.30 صباحا
الى الساعة 4.30 مساءا
ولا توجد فترة راحة
مما عدا الخميس
من الساعة 8.30 الى الساعة 1.30 فترة صباحية فقط
وهناك بعض المكاتب التى تفتح يوم الجمعة من الساعة 2 الى الساعة 4

alaa@virus
05-05-2010, 12:28 AM
اهلا بيك جدا جدا جدا
وربنا سيجزيك خيرا ان شاء الله على المساعدة
واحب اشكرك واكون او من يرد فى موضوك
انا اشتريت عربية
بس لسة ممضيتش مشترى ولا فى العقد ولا فى الشهر العقارى عشان اقدر امشى بالعربية عادى بالمدة الباقية فى الرخصة الخاصة بالسيارة والتى بإسم البائع
هل كدة فى مشكلة ؟؟والموضوع ده عادى ولا لا
ولما احب امضى امضى فين ؟

elsaidy
05-05-2010, 12:29 AM
قريبا
مخاطر التوكيل والثغرات الموجودة به والصيغة الصحيحة له
والفرق بين التوكيل وعقد البيع
وهل من الممكن ان اقوم باكثر من توكيل ؟
ولماذا فى بعض الاوقات تكون الرخصة سارية ولا استطيع البيع او عمل توكيل؟
والهدية لأعضاء منتدى مصر موتورز
البدائل القانونية عند انتهاء البطاقة القومية
وكيف أخذ حقى من موظفى الشهر العقارى المستغلين للمواطنين

elsaidy
05-05-2010, 12:33 AM
انا اشتريت عربية
بس لسة ممضيتش مشترى ولا فى العقد ولا فى الشهر العقارى عشان اقدر امشى بالعربية عادى بالمدة الباقية فى الرخصة الخاصة بالسيارة والتى بإسم البائع
هل كدة فى مشكلة ؟؟والموضوع ده عادى ولا لا

اخى من الجيد انك لم تمضى حيث اذا مضيت مشترى سوف تسجل فى خلال شهر واحد فقط ثم يسقط العقد ان لم تسجل فى المرور
ولا تقلق سوف تمضى فى المرور عند نقل الملكية

massoft
05-05-2010, 12:53 AM
الف الف شكر على الموضوع
و جزاك الله خيرا على خدماتك
لاعضاء المنتدى

massoft
05-05-2010, 01:04 AM
قريبا
مخاطر التوكيل والثغرات الموجودة به والصيغة الصحيحة له
والفرق بين التوكيل وعقد البيع
وهل من الممكن ان اقوم باكثر من توكيل ؟
ولماذا فى بعض الاوقات تكون الرخصة سارية ولا استطيع البيع او عمل توكيل؟
والهدية لأعضاء منتدى مصر موتورز
وكيف أخذ حقى من موظفى الشهر العقارى المستغلين للمواطنين

بجد الموضوع ده مهم جدا و يهم ناس كتير قوى
و يا ريت تعملنا تقرير عنه فى اقرب وقت
و نكون شاكرين جدا يا باشا

و جزاك الله كل خير

elsaidy
05-05-2010, 05:49 PM
المطلوب لعقد البيع او للتوكيل :-
رخصة سيارة سارية وبدون حظر بيع او ضرائب
بطاقة الرقم القومى سارية
ومدة انتهاء البطاقة 7 سنوات
اذا كانت للسيارة توكيلات خاصة بالبيع او عقود بيع فيجب احضار الاصل
اما اذا كانت توكيلات عامة فيجب احضار صورتها
اذا كانت هناك وراثة للسيارة فيجب احضار اعلام وراثة
اذا كان هناك من لم يعدى 21 سنة اى قاصر فيجب احضار اذن نيابة بالبيع للوراثة اما اذا الوالد موجود غير مطلوب
اذا لم يكن الاب موجود فيجب احضار قرار الوصاية
يجب احضار بطاقة او شهادة ميلاد للقصر

elsaidy
05-05-2010, 06:00 PM
مخاطر التوكيل والثغرات الموجودة به والصيغة الصحيحة له :-
صيغة التوكيل هى
البيع للنفس او للغير والتعامل مع المرور وتوكيل الغير والتجديد والترخيص

التجديد والترخيص من اخطر ما يمكن للبائع حيث انه من الممكن ان تنتقل الرخصة الى المشترى ثم الى مشترى اخر بنفس اسم صاحب السيارة القديم فبعد مرور الزمن يفاجى صاحب الرخصة بان السيارة باسمة

يجب ان يكتب بالتوكيل البيع للنفس او للغير ليصبح التوكيل نافذ
اى لا يلغى الا بحضور الطرفين تلقائيا

اذا كان المشترى اكثر من شخص هناك حالتان
اما ان يكونا شركاء او ان ينهى احدهم الاجراءات
فاذا كانوا شركاء يجب ان يكتب مجتمعين اما غير ذلك فيكتب مجتمعين او منفردين

عند عمل توكيل ادارة لا يهم الرخصة فقط بيانات السيارة من رقم وشاسية وموتور وموديل

والمفاجأة
ماذا تفعل عندما تكون سيارتك عليها حظر وتريد بيعها ؟فقط لمصر موتورز
اليك الحل

يتم عمل توكيل عام فى بيع السيارات ويجب كتابة الماركة والموديل ثمنه 30 جنيها
مثال هيونادى فيرنا موديل 2010
كما يتم عمل توكيل ادارة ببيانات السيارة ثمنه 10 جنيهات
وللحديث بقية

elsaidy
06-05-2010, 03:03 PM
كما وعدتكم أهداء الى مصر موتورز جدول تحديد الرسوم للشهر العقارى
وايضا يمكنكم الاستفسار عن اى شى داخل الجدول او خارجة

برجاء اضافة 20 جنية الى جانب الرسم المقرر بالجدول

alaa@virus
06-05-2010, 03:26 PM
الف شكر
موضوع اكثر من رائع
وبارك الله لك وجزاك خيرا

roaahim
08-05-2010, 02:20 PM
السلام عليكم يااخ سيد اول الف شكرا على خدماتك الجليلة للاعضاء ثانيا انا اشتريت عربيه جولف موديل 1979 1600سىسى وانا مش موجود فمصر عاوز اسالك بعد اذنك اولا السيارة فيها تصريح مؤقت لحين ورد ملفها من مرور المنصورة وانا فاسكندرية والتصريح خلص 1مايو ولسه البايع حيروح يجدده والتوكيل مكتوب فية لنفسه وللغير والتعامل مع المرور دلوقتى بعد اذنك الوالدة معها توكيل عام منى لها ينفع تروح الشهر العقارى تخلص بدل منى ثانياهو ممكن يقدر يلغى التوكيل من غير مااعرف ثالثا ايه هى الاوراق المطلوبه وكذلك الرسوم لان الوالدة كبيره ف السن ومش عاوزها تتبهدل

elsaidy
08-05-2010, 06:42 PM
اخى رحيم
اولا : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
ثانيا : انا اسمى محمد فتح الله الصعيدى وليس سيد

بسم الله الرحمن الرحيم

طالما وجد بالتوكيل البيع لنفسة فلا يستطيع البائع ان يلغية بمفردة يعنى لازم انتم الاثنين

مينفعش الوالدة تروح مكانك بالتوكيل العام الا فى الحاجات اللى تخصك انت وليس بصفتك بمعنى انت معاك توكيل من الراجل البائع يبقى لما هتعمل عقد بيع لنفسك هيتكتب فيه صفتك وكيل عن البائع
اما التوكيل اللى مع الوالدة فهو عنك انت
يبقى لازم تكون انت موجود

بالنسبة للرسوم 120 جنية رسوم عقد البيع

اما الاوراق
بطاقة سارية او
جواز سفر حديث به الرقم القومى او
رخصة قيادة + شهادة ميلاد او
جواز سفر عادى ويكون سارى + شهادة ميلاد رقم قومى

بجانب اثبات الشخصية فى الخيارات المتاحة اعلاة يجب ان يكون معك

رخصة السيارة سارية وبدون حذر او
شهادة بيانات موجهه للشهر العقارى ( وياريت تراجع بيانات السيارة فى هذه الشهادة كويس يعنى رقم السيارة وعدد السلندر ورقم الشاسية والموتور )

وده بجانب طبعا اصل التوكيل الخاص اللى معاك من البائع

ملحوظة هامة
اذا كان رقم السيارة حديث يعنى اتغير وبقى مختلف مع اللى فى التوكيل يجب ان تحضر شهادة بيانات وليس رخصة ويكتب بشهادة البيانات (اصلها ثم الرقم)

واخيرا لو عايز تستفسر ومش فاهم حاجة اكتبها وان شاء الله احاول اساعدك

elsaidy
08-05-2010, 06:44 PM
اضافة بسيطة لو اتكتب فى شهادة البيانات انتاج محلى هتبقى الرسوم 60 جنية

roaahim
08-05-2010, 07:36 PM
الف الف شكرا يااخ محمد جزاك الله خير يعنى انا كدة استنى لماارجع مصر واخلص كل حاجة بس اللى كان مخوفنى انه ممكن يلغى التوكيل لانة عارف انى مسافر وناس كانت بتقول انه لازم يتكب فالتوكيل لايجوز الغاءه الابحضور الطرفين عشان ميتلغش بس انت كدة قطعت الشك باليقين جزاك الله خير وبعدين واحدة عندى واحدة عندك انا مش اسمى رحيم انااخوك ابراهيم ابورؤى

elsaidy
08-05-2010, 07:42 PM
ههههههههههههههههههههههههههههههههه
ماشى
المهم ان انت اطمنت
تحت امرك

massoft
09-05-2010, 06:08 AM
موضوع اكثر من رائع و لك منى كل الشكر

mr/medo
09-05-2010, 07:08 AM
اخى رحيم
اولا : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
ثانيا : انا اسمى محمد فتح الله الصعيدى وليس سيد

بسم الله الرحمن الرحيم

طالما وجد بالتوكيل البيع لنفسة فلا يستطيع البائع ان يلغية بمفردة يعنى لازم انتم الاثنين

مينفعش الوالدة تروح مكانك بالتوكيل العام الا فى الحاجات اللى تخصك انت وليس بصفتك بمعنى انت معاك توكيل من الراجل البائع يبقى لما هتعمل عقد بيع لنفسك هيتكتب فيه صفتك وكيل عن البائع
اما التوكيل اللى مع الوالدة فهو عنك انت
يبقى لازم تكون انت موجود

بالنسبة للرسوم 120 جنية رسوم عقد البيع

اما الاوراق
بطاقة سارية او
جواز سفر حديث به الرقم القومى او
رخصة قيادة + شهادة ميلاد او
جواز سفر عادى ويكون سارى + شهادة ميلاد رقم قومى

بجانب اثبات الشخصية فى الخيارات المتاحة اعلاة يجب ان يكون معك

رخصة السيارة سارية وبدون حذر او
شهادة بيانات موجهه للشهر العقارى ( وياريت تراجع بيانات السيارة فى هذه الشهادة كويس يعنى رقم السيارة وعدد السلندر ورقم الشاسية والموتور )

وده بجانب طبعا اصل التوكيل الخاص اللى معاك من البائع

ملحوظة هامة
اذا كان رقم السيارة حديث يعنى اتغير وبقى مختلف مع اللى فى التوكيل يجب ان تحضر شهادة بيانات وليس رخصة ويكتب بشهادة البيانات (اصلها ثم الرقم)

واخيرا لو عايز تستفسر ومش فاهم حاجة اكتبها وان شاء الله احاول اساعدك

انا اسف اسمحلى اختلف مع حضرتك .
حضرتك المالك عامله توكيل وهو عامل توكيل عام لوالدته .
والدته فى الحاله دى بتبقى وكيل الوكيل ونبتقوم بكل الاجراءات بالوكاله عن ابنها اللى هو اصلا وكيل المالك الاصلى .
اعتقد ان والدته تقدر تقوم بالاجراءات مكانه عادى جدا وبدون اى مشكله .

وفى حاجات كتير انا كنت فيها وكيل الوكيل وبتمشى عادى جدا لان الوكاله فى الوكاله جائزة قانونا .
وشكرا

mida012
09-05-2010, 10:08 AM
مشكور علي المجهود بس ياريت الصور اوضح من كدة

rrzzkk
09-05-2010, 02:30 PM
السلام عليكم انا معايا عربية ريجاتا موديل 85 / 1600 سى سى

ادفع كام فى الشهر العقارى وهل الدفع على الثمن ام الموديل وسعة الماتور

والف شكر وجزاك الله كل خير

elsaidy
09-05-2010, 07:15 PM
انا اسف اسمحلى اختلف مع حضرتك .
حضرتك المالك عامله توكيل وهو عامل توكيل عام لوالدته .
والدته فى الحاله دى بتبقى وكيل الوكيل ونبتقوم بكل الاجراءات بالوكاله عن ابنها اللى هو اصلا وكيل المالك الاصلى .
اعتقد ان والدته تقدر تقوم بالاجراءات مكانه عادى جدا وبدون اى مشكله .

وفى حاجات كتير انا كنت فيها وكيل الوكيل وبتمشى عادى جدا لان الوكاله فى الوكاله جائزة قانونا .
وشكرا

اخى مشكور على المحاولة
ولكن يجب ان تفهم شي مهم

ان الوالدة وكيله عن الابن بتوكيل عام شامل وهو وكيل عن البائع بتوكيل خاص بالسيارة المذكورة
يعنى السيارة ملك البائع وليس الابن
يعنى هى ليها الحق فى التصرف عن اى شى يخص الابن ملك له وليس ملك الغير لان اللى معاه توكيل مش عقد بيع
اتمنى تكون المعلومة وصلت

elsaidy
09-05-2010, 07:21 PM
السلام عليكم انا معايا عربية ريجاتا موديل 85 / 1600 سى سى

ادفع كام فى الشهر العقارى وهل الدفع على الثمن ام الموديل وسعة الماتور

والف شكر وجزاك الله كل خير

الدفع على الموديل ونوع السيارة وعدد السلندر او عدد الركاب لو اجرة او بالطن لو نقل وكمان الدفع على المحلى او المستورد

ثانيا انت لو جبت شهادة بيانات مكتوب فيها انتاج محلى هتبقى رسومك 60 جنية اما غير كده 120 جنية

elsaidy
09-05-2010, 07:22 PM
مشكور علي المجهود بس ياريت الصور اوضح من كدة

اخى لو فى حاجة مش شايفها اكتبها وانا اوضحالك

abokhaloo
10-05-2010, 01:19 AM
طبعاً ما فيش كلمات يتسع بها صدرى لشكرك على مجهودك
أخى عندى سؤال أود الأستفسار منكم عنه
كان لدى سيارة وقمت ببيعها بتوكيل ذكر فيه(لنفسه و للغير و التوكيل للغير)فهل يعنى ذلك امكانه تجديد الترخيص و ماذا افعل اذا اردت معرفة ما اذا كان تم نقل ملكية السيارة ام لا و ما هو الاجراء الذى تنصحنى به اذا وجدته لم ينقل الملكية و مع وافر شكرى و عد نسيانى فى الرد

mr/medo
10-05-2010, 01:37 AM
اخى مشكور على المحاولة
ولكن يجب ان تفهم شي مهم

ان الوالدة وكيله عن الابن بتوكيل عام شامل وهو وكيل عن البائع بتوكيل خاص بالسيارة المذكورة
يعنى السيارة ملك البائع وليس الابن
يعنى هى ليها الحق فى التصرف عن اى شى يخص الابن ملك له وليس ملك الغير لان اللى معاه توكيل مش عقد بيع
اتمنى تكون المعلومة وصلت
حضرتك المعلومه وصلانى والله .
بص حضرتك الابن وكيل عن المالك الاساسى بتوكيل خاص والام وكيله عن الابن بتوكيل عام .يبقى الام هتحل محل ابنها وتقوم بنقل الملكيه لابنها بصفتها وكيله عن الوكيل الاصيل .
حضرتك انا مذكرتش ان العربيه ملك ابنها انا عارف انها ملك المالك الاساسى اللى عمل توكيل لابنها.
حضرتك الام وكيل الوكيل والوكاله فى الوكاله جائزه قانونا . وانا عملتها بنفسى وكنت وكيل عام عن وكيل خاص وكنت وكيل عام عن وكيل عام .
ياريت اكون قدرت اوصل المعلومه لحضرتك

roaahim
10-05-2010, 01:18 PM
السلام عليكم يا شباب جزاكم الله خير واختلاف الاراء لايفسد للود قضية انا اللى كان قلقنى انه ممكن يلغى التوكيل واستاذ محمد جزاه الله خير طمئنى مادام مكتوب فية لنفسة ما يقدرش يلغية وانا لما ارجع ابقى اخلص ورق التسجيل بس دلوقتى فيه مشكلة تانية العربيه منقولة من مرور لمروروماشية بتصريح مؤقت وانتهى وبيقول البايع انهم مش لقينا الملف بتاعها وانهم لو لقوا الملف حيلاقوا شهادة البيانات بتاعت الشهر العقارى فحيعرفوا انى بعتها فلازم انت بنفسك تجى تخلص التصريح المؤقت او الرخصة لان انا مهمتى انتهت كدة فالمرور الكلام دة صح والا الراجل بيفضى دماغة وبعدين انا لوسبت التصريح المؤقت منتهى لحد ماارجع مصر فستبمبر فى مشكلة فتجديدة والاعادى الفحص حيتنهى 8 _2012

elsaidy
10-05-2010, 06:51 PM
كان لدى سيارة وقمت ببيعها بتوكيل ذكر فيه(لنفسه و للغير و التوكيل للغير)فهل يعنى ذلك امكانه تجديد الترخيص و ماذا افعل اذا اردت معرفة ما اذا كان تم نقل ملكية السيارة ام لا و ما هو الاجراء الذى تنصحنى به اذا وجدته لم ينقل الملكية و مع وافر شكرى و عد نسيانى فى الرد

اكيد جيبت عربية تانية لو دفعوك ضريبة وثلث يبقى العربية لسه باسمك
اما لو ضريبة عادية يبقى نقل الملكية

لو هو جدد ورخص باسمك اذهب الى رئيس وحده المرور واعمل شكوى لان اكيد لو جدد ورخص باسمك يبقى موظف المرور اخذ رشوة

ملاحظة هو هينقل الملكية عند انتهاء الرخصة

elsaidy
10-05-2010, 06:55 PM
حضرتك المعلومه وصلانى والله .
بص حضرتك الابن وكيل عن المالك الاساسى بتوكيل خاص والام وكيله عن الابن بتوكيل عام .يبقى الام هتحل محل ابنها وتقوم بنقل الملكيه لابنها بصفتها وكيله عن الوكيل الاصيل .
حضرتك انا مذكرتش ان العربيه ملك ابنها انا عارف انها ملك المالك الاساسى اللى عمل توكيل لابنها.
حضرتك الام وكيل الوكيل والوكاله فى الوكاله جائزه قانونا . وانا عملتها بنفسى وكنت وكيل عام عن وكيل خاص وكنت وكيل عام عن وكيل عام .
ياريت اكون قدرت اوصل المعلومه لحضرتك

اخى لا جدال فى القانون

لا يمكن عمل توكيل صغير ثم توكيل كبير منه

انظر معى
هل يمكن ان تبيع الوكيله عن الابن بالتوكيل العام اى شى يخص البائع الذى وكل الابن
وفى حاجة ثانية هل من الممكن ان تكتب الصفة فى التوكيل العام للام
يعنى مثلا هو يعمل توكيل عام للام يكتب فيه بصفتة وكيلا عن البائع بتوكيل خاص رقم 10000 لسنة 2009 توثيق شمال

الكلام الذى تقولة لا اساس له من الصحة واذا كنت عملتة فعلا زى ما بتقول يبقى زمان الموظف اللى عملهولك فى خبر كان

elsaidy
10-05-2010, 07:03 PM
السلام عليكم يا شباب جزاكم الله خير واختلاف الاراء لايفسد للود قضية انا اللى كان قلقنى انه ممكن يلغى التوكيل واستاذ محمد جزاه الله خير طمئنى مادام مكتوب فية لنفسة ما يقدرش يلغية وانا لما ارجع ابقى اخلص ورق التسجيل بس دلوقتى فيه مشكلة تانية العربيه منقولة من مرور لمروروماشية بتصريح مؤقت وانتهى وبيقول البايع انهم مش لقينا الملف بتاعها وانهم لو لقوا الملف حيلاقوا شهادة البيانات بتاعت الشهر العقارى فحيعرفوا انى بعتها فلازم انت بنفسك تجى تخلص التصريح المؤقت او الرخصة لان انا مهمتى انتهت كدة فالمرور الكلام دة صح والا الراجل بيفضى دماغة وبعدين انا لوسبت التصريح المؤقت منتهى لحد ماارجع مصر فستبمبر فى مشكلة فتجديدة والاعادى الفحص حيتنهى 8 _2012

اخى اولا انا مش فاهم قصدك كويس بس هقولك تعمل ايه
انما لو التصريح انتهى مفيش مشكلة بس انت هتدفع الضريبة كده كده

انت هتروح المرور اللى تبع العربية اللى مكتوب فى التصريح
وهتاخد شهادة بيانات موجهه للشهر العقارى (مدتها شهر فقط) طبعا بالتوكيل اللى معاك
وهتروح لمكتب التوثيق بالشهر العقارى تنقل ملكية يعنى عقد بيع لنفسك
لو انت تبع مرور والعربية تبع مرور مختلف يعنى مثلا بطاقتك حلوان والعربية مرور الجيزة
يبقى انت وبتاخذ شهادة بيانات للشهر العقارى تعمل كمان واحدة موجهه لمرور حلوان
اما لو نفس المرور يبقى مش مهم
واكيد هتاخد معاك المخالفات والضريبة وكل ورق العربية والتوكيل وعقد البيع والايصالات اللى هتاخدتها من الشهر العقارى وتروح تنقل ملكية وهيطلعلك رخصة او تصريح

mr/medo
11-05-2010, 06:43 AM
اخى لا جدال فى القانون

لا يمكن عمل توكيل صغير ثم توكيل كبير منه

انظر معى
هل يمكن ان تبيع الوكيله عن الابن بالتوكيل العام اى شى يخص البائع الذى وكل الابن
وفى حاجة ثانية هل من الممكن ان تكتب الصفة فى التوكيل العام للام
يعنى مثلا هو يعمل توكيل عام للام يكتب فيه بصفتة وكيلا عن البائع بتوكيل خاص رقم 10000 لسنة 2009 توثيق شمال

الكلام الذى تقولة لا اساس له من الصحة واذا كنت عملتة فعلا زى ما بتقول يبقى زمان الموظف اللى عملهولك فى خبر كان

كلام ايه الذى ليس له اساس من الصحه ، حضرتك انا متاكد من كلامى مش بقول مجرد كلام .والكلام اللى انا بقولهولك دا انا عملته مش مره واحده او اثنين بل عشرات المرات .

واضح ان حضرتك اللى مش فاهم الموضوع الام وكيل عن الابن فى ممتلكاته هو وليس ممتلكات الاخرين . والابن بموجب التوكيل بالبيع الصادر له من مالك العربيه اصبح له الحق فى التصرف فى هذه السياره . وبموجب التوكيل ما بين الام والابن بينتقل الحق الذى خول للابن للام ولا تسطيع ان تتصرف الا فى حدود هذا الحق يعنى ملهاش علاقه بممتلكات مالك السياره الاخرى ، هى لها الحق فى التصرف فى السياره فقط .

بص حضرتك مفيش حاجه اسمها توكيل كبير من توكيل صغير . بص حضرتك الام معاه توكيل كبير عن كل حقوق الابن اللى من ضمنها التوكيل الصغير اللى عملهوله صاحب السياره .

مش عارف اوصلهالك ازاى .

بص واضح ان حضرتك اتخرجت من الكليه واتعينت فى الشهر العقارى على طول ولم تتمارس المحاماه .
استاذى الفاضل ببساطه الابن ابرم للام توكيل عام يحق لها بموجبه ان تتصرف فى كل مايملك ابنها وتسطيع ان تبرم كل التصرفات نيابة عنه .

والابن اشترى سياره ومالك السياره قام بعمل توكيل للابن يستطيع الابن بموجبه ان يتصرف فى السياره لنفسه او للغير " وهذا التوكيل خاص بالسياره وفقط " .
اذن من حق الابن ان يقوم ببيع السياره لنفسه او لغير بموجب التوكيل الصادر له من المالك .
واذا كان الابن يمتلك حق التصرف فى هذه السياره فان الام تستطيع ايضا ان تتصرف فى هذه السياره بموجب التوكيل الممنوح لها من ابنها .
فالام بموجب التوكيلالعام الصادر لها من الابن تستطيع ان تمارس كل صلاحيات وحقوق الابن .
وزى ما حضرتك قولت فعلا بيتكتب السيد ......بصفته وكيل عن السيد ........بتوكيل عام رقم .....لسنه ..... توثيق..... / وكيلا عن السيد ...... بتوكيل خاص رقم ...... لسنه كذا .......توثيق ......

وزى ما قلت لحضرتك انا عملت الموضوع دا كتير ا جدا وكان بيتكتب وكيل الوكيل زى ما قلت لحضرتك .

وياريت لو عند حضرتك سند قانونى واحد لكلام حضرتك ياريت تقوله .

elsaidy
11-05-2010, 06:51 PM
فالام بموجب التوكيلالعام الصادر لها من الابن تستطيع ان تمارس كل صلاحيات وحقوق الابن .
وزى ما حضرتك قولت فعلا بيتكتب السيد ......بصفته وكيل عن السيد ........بتوكيل عام رقم .....لسنه ..... توثيق..... / وكيلا عن السيد ...... بتوكيل خاص رقم ...... لسنه كذا .......توثيق ......

انت عارف الكلام اللى بتقوله خطير
اتمنى منك قبل ان تجادل ان تذهب لمكتب توثيق وتسألهم على الموضوع ده

الصيغة اللى انت كاتبها تودى النيابة الادارية

elsaidy
11-05-2010, 06:57 PM
استاذ ميدو
لا يصح فى صفة التوكيل ان يسبق الخاص عام
عام ثم خاص فقط
فكر فيها هتلاقى مينفعش وبرضة اذهب لشهر عقارى قريب منك واسال اى موثق هناك وشوف هيقولك ايه
بس انا عايز اقولك حاجة تريحك

لو ينفع تكتب فى التوكيل العام بصفتة وكيلا عن ..... بموجب توكيل خاص رقم .....
يبقى الكلام اللى بتقوله صح

mr/medo
12-05-2010, 01:11 PM
انت عارف الكلام اللى بتقوله خطير
اتمنى منك قبل ان تجادل ان تذهب لمكتب توثيق وتسألهم على الموضوع ده

الصيغة اللى انت كاتبها تودى النيابة الادارية
هههههههههههههههههههه حضرتك برده مش فاهمنى العباره دى مبتتكتبش فى التوكيل دى بتتكتب فى الدفتر اثناء التوقيع .
يا استاذى دا مش توكيل من توكيل ذى ما انت متخيل .

mr/medo
12-05-2010, 01:25 PM
استاذ ميدو
لا يصح فى صفة التوكيل ان يسبق الخاص عام
عام ثم خاص فقط
فكر فيها هتلاقى مينفعش وبرضة اذهب لشهر عقارى قريب منك واسال اى موثق هناك وشوف هيقولك ايه
بس انا عايز اقولك حاجة تريحك

لو ينفع تكتب فى التوكيل العام بصفتة وكيلا عن ..... بموجب توكيل خاص رقم .....
يبقى الكلام اللى بتقوله صح

يا استاذى العزيز ايه اللى هيخلينى اكتب فى التوكيل العام بصفته وكيلا عن .

حضرتك دا مش توكيل من توكيل زى ما حضرتك فاهم ، دا توكيل عام شامل . واضح ان حضرتك عندك لبس فى الموضوع .
الابن مش عامل لامه توكيل بناء على التوكيل الخاص لا ، هو عامل لها توكيل عام بتحل محله فى كل حاجه وبتتصرف فى كل حاجه تخصه .

بص انا فاهم نقطه حضرتك بس حضرتك كلامى لسه مش واصل لحضرتك .

بص هديك مثال ويارب يقربلك الصوره اكتر ولو حضرتك اشتغلت فى المحاماه هتفهم كلامى كويس .
حضرتك لو شغال فى مكتب محاماه والاستاذ بتاعك عملك توكيل عام قضايا حضرتك بمقتضى التوكيل دا تقدر تمارس كل صلاحيات واختصاصات الاستاذ بتاعك فى كل القضايا اللى عنده فى المكتب اللى هو بيمارسها بناء على التوكيلات اللى عملهاله الموكلين بتوعه .
فلنفترض ان موكل عمل لاستاذك توكيل خاص بأمر معين وليكن مثلا صلح او تنازل عن قضية . هل فى الحاله دى لازم استاذك يعملك توكيل خاص بناء على التوكيل الخاص اللى الموكل عملهوله ولا بتحل محل استاذك بناء على التوكيل العام اللى معاك .
والاجابه طبعا انك بتحل محله بناء على التوكيل العام اللى هو عملهولك .

يارب يارب يارب يكون كلامى وصل لحضرتك لان مفيش عندى توضيح اكتر من كدا .

elhana777
12-05-2010, 05:15 PM
انا اشتريت عربية هيونداى اتوس 2009 والرخصة عليها حظر بيع والراجل سدد ثمنها بالكامل للبنك والجواب بتاع رفع الحظر راح المرور
ايه المفروض انى اعمله بعد كده علما بأنى معايا توكيل بيع لنفسه وللغير
والاهم ..... هل لابد انى اسجلها فى الشهر العقارى علشان انقلها باسمى ولا فى المرور على طول كأنها زيرو وايه المستندات المطلوبة بالنسبة للشهر العقارى بالتفصيل
وياريت اعرف رسوم تسجيلها كام بالظبط فى الشهر العقارى ....جزاكم الله خيرا

elsaidy
12-05-2010, 05:18 PM
هههههههههههههههههههه حضرتك برده مش فاهمنى العباره دى مبتتكتبش فى التوكيل دى بتتكتب فى الدفتر اثناء التوقيع .
يا استاذى دا مش توكيل من توكيل ذى ما انت متخيل .

اكيد بتهزر يعنى ينزل الصفة فى الدفتر وميكتبهاش فى عقد البيع

اخى توكيلات الادارة وتوكيلات المقضايا العامة والخاصة وتوكيلات البنوك لها تعليمات خاصة بها

اما توكيلات البيع للنفس او للغير لها اجراءات وخطورة مختلفة

يعنى انا اقدر الغى توكيل الادارة او القضايا بمفردى
اما التوكيل بالبيع للنفس او للغير لا يمكن الغاءة الا بوجود الطرفين
يارب توصل لحضرتك

اخى معلومة لك لا يمكن عمل توكيلات البيع بالشيارات او عقود البيع الا بالصفات سواء فيها او فى الدفتر

elhana777
12-05-2010, 05:30 PM
انا اشتريت عربية هيونداى اتوس 2009 والرخصة عليها حظر بيع والراجل سدد ثمنها بالكامل للبنك والجواب بتاع رفع الحظر راح المرور والرخصة لسه سارية فاضلها شهر
والاهم ..... هل لابد انى اسجلها فى الشهر العقارى علشان انقلها باسمى ولا فى المرور على طول كأنها زيرو وايه المستندات المطلوبة بالنسبة للشهر العقارى بالتفصيل علما بأنى معايا شهادة براءة ذمة هل لابد كمان اجيب شهادة بيانات من المرور ولا مش لا زم

elhana777
12-05-2010, 05:35 PM
حد يرد عليا يا اخوة ارجوكم انا محتار جدا ومش عارف اناااام

elsaidy
12-05-2010, 06:08 PM
انا اشتريت عربية هيونداى اتوس 2009 والرخصة عليها حظر بيع والراجل سدد ثمنها بالكامل للبنك والجواب بتاع رفع الحظر راح المرور والرخصة لسه سارية فاضلها شهر
والاهم ..... هل لابد انى اسجلها فى الشهر العقارى علشان انقلها باسمى ولا فى المرور على طول كأنها زيرو وايه المستندات المطلوبة بالنسبة للشهر العقارى بالتفصيل علما بأنى معايا شهادة براءة ذمة هل لابد كمان اجيب شهادة بيانات من المرور ولا مش لا زم

هتروح المرور تجيب شهادة بيانات موجهه للشهر العقارى يكون مرفوع منها الحذر بالجواب اللى معاك بالتوكيل اللى معاك
ثم تذهب للشهر العقارى علشان تسجل

ببطاقتك + شهادة اليانات وتشوف السيارة محلى ولا مستورد علشان بتفرق فى الرسوم + التوكيل

الرسوم لو السيارة انتاج محلى فى شهادة البيانات 1210
اما لو مستوردة 1560

elhana777
12-05-2010, 07:16 PM
يعنى مغيرش الرخصة بتاعة الراجل اللى عليها حظر بيع لصالح بنك لاخرى من غير حظر بيع ؟؟؟؟ واكتفى بس بشهادة البيانات وصورة جواب رفع الحظر والتوكيل فقط ؟؟؟؟؟ وهل مش ححتاج اخد مخالصة البيع بين الراجل صاحب العربية والبنك علشان تسجيل فى الشهر العقارى ؟؟؟ ومستخرج شهادة الميلااااد؟؟؟؟؟
معلش انا بسأال بالتفصيل لان حضرتك عارف ان المصالح الحكومية دى على اقل ورقع بترجع الواحد

elhana777
12-05-2010, 11:09 PM
وازااااااااااااى اعر ف انها انتاج محلى او مستورد هما بيقولوا انها كورى مش عااارف

mr/medo
13-05-2010, 02:56 AM
اكيد بتهزر يعنى ينزل الصفة فى الدفتر وميكتبهاش فى عقد البيع

اخى توكيلات الادارة وتوكيلات المقضايا العامة والخاصة وتوكيلات البنوك لها تعليمات خاصة بها

اما توكيلات البيع للنفس او للغير لها اجراءات وخطورة مختلفة

يعنى انا اقدر الغى توكيل الادارة او القضايا بمفردى
اما التوكيل بالبيع للنفس او للغير لا يمكن الغاءة الا بوجود الطرفين
يارب توصل لحضرتك

اخى معلومة لك لا يمكن عمل توكيلات البيع بالشيارات او عقود البيع الا بالصفات سواء فيها او فى الدفتر

يا اخى الفاضل والله عارف الفرق بين التوكيلات واجراءاتها واستخدامتها .وكمان انا مقولتش ان الصفه مش هتتكتب فى العقد لانها اكيد هتتكتب فى العقد طبعا ، وبعدين حضرتك بتقول الصفه بالصيغه دىمينفعش تتكتب فى التوكيل العام وانا قولتلك لا مينفعش تتكتب فى التوكيل العام هى بتتكتب فى الدفتر ومقولتش بتتكتب فى العقد لان دا شىء طبيعى ان اللى هيتكتب فى العقد هو اللى هيتكتب فى الدفتر .

بص حضرتك انا مضطر انهى المناقشه لان واضح انى مش قادر اوصل اللى انا عايز اقوله لحضرتك .

لكن اخيرا الكلام اللى انا قولته سليم من الناحيه القانونيه وانا متاكد تماما من كلامى .

وكمان فى نقطه تانيه عايز اوصلهالك ان انتوا فى المصالح الحكوميه ماشيين بمبدأ كل شيخ وليه طريقه والقانون بيتنفذ على حسب فهم الموظفين وكل مكتب وليه نظام مختلف عن التانى وانا جربت دا بنفسى . يعنى ممكن تروح لمكتب معين تلاقى فيه اجراءات وتروح لمكتب فرع تانى تلاقى فيه اجراءات مختلفه تماما ورغم ان الموضوع واحد والقانون اللى بيحكم الموضوع واحد والتعليمات واحده . وممكن الممنوع فى مكان تلاقيه مسموح فى مكان تانى . بل ان ممكن داخل المكتب الواحد تلاقى موظف ليه راى ووموظف تانى ليه رأى تانى خالص ودا حصل معايا فعلا ان اتنين موظفين واحد يقول ممنوع وواحد يقول لا مش ممنوع والاتنين اتخانقوا مع بعض ومسكوا فى بعض و هذه هى الحكومه المصريه والروتين الحكومى المصرى .

واخيرا فالخلاف فى الرأى لا يفسد للود قضيه .

وتقبل تحياتى

elhana777
14-05-2010, 04:51 PM
انا اشتريت عربية هيونداى اتوس 2009 والرخصة عليها حظر بيع والراجل سدد ثمنها بالكامل للبنك والجواب بتاع رفع الحظر راح المرور
والاهم ..... هل لابد انى اسجلها فى الشهر العقارى علشان انقلها باسمى ولا فى المرور على طول كأنها زيرو وايه المستندات المطلوبة بالنسبة للشهر العقارى بالتفصيل

وهل فيه طريقة انى اثبت ملكية العربية دى لى بدون ما اسجل فى الشهر العقارى لان مصاريف التسجيل عالية جدا بالنسبة للموديل ده يعنى مثلا ابيع لنفسى بعقد بيع وامشى بالتوكيل اللى الراجل عملوه لى على طول بدون ما اسجل وهل بالعقد البيع اللى ممكن اعمله لنفسى ده يحمى حقى لو مات أحد الطرفين فى التوكيل بعد كده بالعقد ده؟؟

elsaidy
15-05-2010, 05:27 PM
اخى اعتقد انى جوابتك
اذا كان فى التوكيل التجديد والترخيص ستجدد باسم صاحب السيارة واذا توفى احد الطرفين التوكيل لاغى

ويجب ان تذهب للشهر القارى لنقل الملكية بعقد بيع وتجيب شهادة بيانات من الشهر العقارى واذا كانت انتاج محلى ستكتب بشهادة البيانات

وبرجاء عدم تكرار الموضوع

moh taia
15-05-2010, 06:33 PM
موضوع رائع شكرا جدا خصوصا على جدول الشهر العقارى

كان عندى سؤال بالنسبه للإنتاج المحلى الخصم بيتحسب ازاى

انا معايا فيرنا 2007 حسب الجدول المفروض 1257 طيب ولو انتاج محلى تبقى كام ؟

وشكرا جدا مرة أخرى

احمد بدر1978
16-05-2010, 06:08 AM
مشكووورررررررررررررptmnlo123per112

elhana777
16-05-2010, 02:02 PM
بالنسبة للتوكيل الرسمى العام بيع لنفسه وللغير هل لابد كى يلغى بحضور الطرفين علما بأنه غير منصوص عليها فى التوكيل

elsaidy
16-05-2010, 04:41 PM
موضوع رائع شكرا جدا خصوصا على جدول الشهر العقارى

كان عندى سؤال بالنسبه للإنتاج المحلى الخصم بيتحسب ازاى

انا معايا فيرنا 2007 حسب الجدول المفروض 1257 طيب ولو انتاج محلى تبقى كام ؟

وشكرا جدا مرة أخرى

970 جنية رسوم التسجيل

elsaidy
16-05-2010, 04:43 PM
بالنسبة للتوكيل الرسمى العام بيع لنفسه وللغير هل لابد كى يلغى بحضور الطرفين علما بأنه غير منصوص عليها فى التوكيل

اخى اذا وجد بالتوكيل البيع للنفس
فهو لا يلغى الا بحضور الطرفين وليس شرط ان ينص عليها التوكيل
ولكن هناك بعض البنوك تطلبها (بنوك مش فاهمة حاجة)

elhana777
16-05-2010, 05:13 PM
شكرا قوى ليك استاذ الصعيدى وبجد انا مش عارف اقول لحضرتك ايه على خدماتك دى لينا ولا املك لك غير الدعاء ربنا يارب يسترها معاك دنيا واخرة

elhana777
21-05-2010, 02:29 PM
اسمع من بعض الناس انه يوجد طريقة ما يقومون بها بحيث تسجل السيارة على انها انتاج محلى بالرغم انها تكون مستورد
هل الكلام ده صحيح؟
ولو صح يا ترى ازاااااااااى جزاك الله الخير لان الفرق كتير صراحة والواحد مستوى

skyfly
26-05-2010, 08:26 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الحبيب
بداية جزاك الله خيرا علي مجهودك الرائع وعملك القيم
عندي استفسار عن البدائل القانونية عند انتهاء البطاقة القومية
ماهي هذه البدائل ؟
انت ذكرتها في بداية الموضوع ولم تفصلها بعد
وجزاك الله خيرا

elsaidy
26-05-2010, 11:42 PM
ماهي هذه البدائل ؟

1 - جواز السفر الجديد الموجود به الرقم القومى
او
2 - جواز السفر العادى ويكون سارى +شهادة الميلاد
او
3 - رخصة قيادة سارية + شهادة الميلاد

elhana777
27-05-2010, 02:03 PM
اسمع من بعض الناس انه يوجد طريقة ما يقومون بها بحيث تسجل السيارة على انها انتاج محلى بالرغم انها تكون مستورد
هل الكلام ده صحيح؟
ولو صح يا ترى ازاااااااااى جزاك الله الخير لان الفرق كتير صراحة والواحد مستوى
سؤال تانى معلش
لو انا عملت عقد بيع لنفسى بموجب التوكيل (بيع لنفسه وللغير) ولا قدر الله مات اللى عملى التوكيل من غير ما اسجل العقد ينفع اسجله العقد ده (البيع لنفسى) بعد موته؟؟
ولو مات صاحب التوكيل ينفع اسجل برده يالتوكيل اللى معايا؟؟

حسن عطا
31-05-2010, 01:14 PM
اخىبارك الله فيك فى واحد اخذ فلوسى كلها ونصب على بعد ما عمل العقد المسجل للسياره ورايتو بعينى ولكن طلب منى مبلغ زياده عن الاتفاق ولكن لا اعرف اين عمل العقد للسياره بمعنى اصح لا اعرف اى شهر عقارى فى الاسكندريه علشان اقدر اطلع بدل فاقد للعقد ولا اعرف حتى الرجل صاحب السياره الاساسى الذى عمل العقد فماذا افعل لكى استخرج بدل فاقد مع انى اعلم اليوم الذى سار فيه العقد ولكن لا اعرف فى اى مصلحه من الشهر العقارى فى الاسكندريه

elsaidy
31-05-2010, 04:51 PM
اخى اقرب شهر عقارى من الممكن ان يكون عمل فيه عقد البيع بيكون على عنوانة الموجود بالبطاقة
اذا كنت تعرفة اذهب على الشهر العقارى وروح الميكروفيلم وقلهم انا عايز اعرف رقم عقد ضاع منى واديهم البطاقة وهما هيبحثوا على الكمبيوتر ويجبولك الرقم وبعدين طلع شهادة وروح المرور علشان تحط العقد فى الملف قبل ما يبيع هو لواحد تانى

dr_maged
01-06-2010, 03:53 AM
اخى انا اشتريت سيارة شاهين موديل 96 1300 سى سى بتوكيل والتوكيل مكتوب فيه البيع لنفسه او لغيرة
اية الرسوم اللى هدفعها لما اجى ابيع لنفسى او اسجل فى الشهر العقارى

وانا عاوز اسيبها لحد ما الرخصة اللى فيها تخلص هيا هتخلص فى شهر 11 عادى لو استنيت الفترة دى ولا اية

وهوه لسة معطنيش شهادة مخالفات قالى انها مش عليها مخالفات كدة بالتوكيل اللى معايا اضمن لو عليها مخالفات قبل ما يعمله ان يلتزم بدفعها ولا اية

ارجو التوضيح

elsaidy
01-06-2010, 04:10 AM
اخى انا اشتريت سيارة شاهين موديل 96 1300 سى سى

اخى الرسوم 290 جنية
ابقى سجل فى الشهر العقارى قبل ما تنتهى الرخصة باسبوع مثلا
لانها لو انتهت هتجيب شهادة بيانات

اما بالنسبة للمخالفات بتبقى حاجة ضمنية يعنى بينك وبين البائع حسب الاتفاق وكان من المفترض قبل ما تشترى تخليه يجيب شهادة المخالفات ليك كان من حقك تطلبها

hamada hamed
01-06-2010, 09:59 PM
استشارة قانونية
اشتريت عربية يوم السبت اللى فات وسجلت ولكن الموظف ذكر اسم البائع والمشترى فى مقدمة العقد ولكن فى البند الاول اللى بيقول ان الطرف الاول قد اسقط وتنازل ووو نسى يكتب اسم البائع والمشترى
ولانى موسوس شوية وخايف من مشاكل التراخيص كتبت بخط ايدى اسم البائع والمشترى فى هذة الفقرة
واستشرت بعض اصدقائى بعضهم قال عادى الموظف نسى وبعضهم قال لا ده تزوير لان النسخه الميكروفيلم اللى فى المرور مش مكتوب فيها كده
بصراحه انا مش عارف اعمل ايه ؟؟؟؟ ارجو النصيحه والمشوره وجزاكم الله خيرا

hamada hamed
02-06-2010, 03:00 PM
محمد باشا
انا مستنى ردك --- تحياتى

elsaidy
02-06-2010, 03:52 PM
استشارة قانونية

مفيش مشكلة
احنا ساعات بنكتبها وساعات لا
يعنى مفيش مشكلة من كتابه المشترى والبائع
وكمان الميكروفيلم ليس مستند قانونى الدفتر بس هو المستند القانونى يعنى لو هيرجعوا للشهر العقارى هينظروا للدفتر وهيلاقوا ان عقد البيع سليم
متخفش من حاجة

hamada hamed
02-06-2010, 05:02 PM
محمد باشا
انا يعجز لسانى عن شكرك ؛؛؛ وكل ماستطيع قوله هوربنا يجازيك كل خير على مساعدة الناس
وألف مليوووووووووووووووووووووووووون شكر .
تحياتى

Gabbo
04-06-2010, 06:24 AM
صباح الخير ا/محمد فتح الله انا اشتريت سياره لادا2105 موديل 1995 بتوكيل من صاحبها وذهبت الي 4 مكاتب للشهر العقاري لتسجيل السياره لتجديد الرخصه سمعت 4 اسعار لتسجيل السيارة 300-315-100-265 جنيها علي الترتيب ولماجداحدا يفيدني . هل ممكن الافاده ولكم جزيل الشكر وجزاكم الله خير الدنيا ومتاع الاخره.

elsaidy
04-06-2010, 10:38 AM
سمعت 4 اسعار لتسجيل السيارة 300-315-100-265 جنيها علي الترتيب ولماجداحدا يفيدني

اخى الرسوم هى 320 اما اذا كانت انتاج محلى ستكون الرسوم 250

elhana777
04-06-2010, 05:46 PM
استاذ محمد الصعيدى بعد التحية
هل هناك مدة محددة بعد تسجيل العقد فى الشهر العقارى لنقلها فى المرور ام مفتوحة بعد تاريخ التسجيل
ويارتى امتى بيتم تعديل جدول رسوم التسجيل يعنى لو استنيت ال 1 /1/2011 يكون ارخص ؟؟؟

زيدان26
04-06-2010, 09:16 PM
كل الشكر لك أستاذ محمد

ليا سؤالين بعد اذنك

الاول : رسوم تسجيل اكسيل 1997 وهيا 1300 سي سي

الثاني:انا بعت عربيتي بموجب توكيل ورخصتها باقي فيها 8 شهور
وهرخص العربيه الاكسيل الشهر ده اعتقد كده هدفع ضريبه وتلت

هل ممكن تعدي حكاية ان عندي عربيه تانيه باسمي علي الموظف؟؟؟؟
ولو اكتشفها هل لها مخرج قانوني؟؟؟

elsaidy
05-06-2010, 03:58 PM
هل هناك مدة محددة بعد تسجيل العقد فى الشهر العقارى لنقلها فى المرور ام مفتوحة بعد تاريخ التسجيل
ويارتى امتى بيتم تعديل جدول رسوم التسجيل يعنى لو استنيت ال 1 /1/2011 يكون ارخص ؟؟؟

نعم اخى اذا كنت بتبيع بتوكيل لنفسك فمددة شهر من تاريخ البيع ثم يسقط العقد وتعمل عقد جديد برسوم جديدة
وايضا كل سنة الرسوم بتقل 10 % اهلاك

elsaidy
05-06-2010, 04:04 PM
الاول : رسوم تسجيل اكسيل 1997 وهيا 1300 سي سي

الثاني:انا بعت عربيتي بموجب توكيل ورخصتها باقي فيها 8 شهور
وهرخص العربيه الاكسيل الشهر ده اعتقد كده هدفع ضريبه وتلت

هل ممكن تعدي حكاية ان عندي عربيه تانيه باسمي علي الموظف؟؟؟؟
ولو اكتشفها هل لها مخرج قانوني؟؟؟

الرسوم 435 جنية بالشهر العقارى
اما بالنسبة للسؤال الثانى فانا غير متخصص بالمرور ولكن اعتقد انها لا تعدى على الموظف لانه هيجيب اسمك من الكمبيوتر وهيلاقوا معاك عربية ثانية

حامد الله
06-06-2010, 09:52 AM
اخى الغالى محمد الصعيدى انا اكن لك كل احترام وتقدير على الموضوع القيم جزاك الله خيراونور الله بصيرتك ولا يحرمنا من عطائك لنا

hamada hamed
06-06-2010, 12:07 PM
محمد باشا - - صباح كريم على انفع الناس
لو سمحت عايز رايك - انا اشتريت وسجلت يوم 29/5 وكانت الرخصة منتهية من يوم 20/5 يعنى فاضل على نهاية التجديد بدون غرامة حوالى 14 يوم بالضبط وانا حاليا باشد العربية وممكن تاخذ منى وقت اكتر من اسبوعين يعنى مش هاقدر اجدد فى المدة الباقية وهاضطرافحص واجدد بعد كدة وادفع الغرامة
السؤال هو ممكن ادفع الضريبة دلوقتى واعمل الاجراءات وبعدين افحص بعد ماخلص شغل فى العربية ولالا؟؟
واذا كان لايمكن وهاضطر ادفع الغرامة ياترى هاتكون كام علما بان العربية نصر 128 موديل 88 ماتور 1116
وتنصحنى باية وشكرا مقدما على ردك .

elsaidy
06-06-2010, 04:29 PM
لو سمحت عايز رايك - انا اشتريت وسجلت يوم 29/5 وكانت الرخصة منتهية من يوم 20/5 يعنى فاضل على نهاية التجديد بدون غرامة حوالى 14 يوم بالضبط وانا حاليا باشد العربية وممكن تاخذ منى وقت اكتر من اسبوعين يعنى مش هاقدر اجدد فى المدة الباقية وهاضطرافحص واجدد بعد كدة وادفع الغرامة
السؤال هو ممكن ادفع الضريبة دلوقتى واعمل الاجراءات وبعدين افحص بعد ماخلص شغل فى العربية ولالا؟؟
واذا كان لايمكن وهاضطر ادفع الغرامة ياترى هاتكون كام علما بان العربية نصر 128 موديل 88 ماتور 1116
وتنصحنى باية وشكرا مقدما على ردك .

اولا اخى انا غير متخصص بإجراءت المرور
بس اعتقد ان الغرامة بتكون قليلة وهى مش غرامة بالمعنى المفهوم ولكن الضريبة بتزيد حاجات بسيطة
ثانى حاجة وهى الاهم
انت مضيت مشترى عند تسجيل العقد او كان معاك توكيل وسجلت لنفسك لانى فى كلا الحالتين او مر شهر على العقد المسجل هسيقط العقد وهضطر تعمل عقد جديد فى الشهر العقارى

hamada hamed
06-06-2010, 04:38 PM
محمد باشا شكرا جزيلا على ردك
بس احب اعرف حضرتك انى سجلت من غير ماوقع مشترى ؛ فهل يسقط العقد اذا مر شهر بدون ترخيص؟؟؟
وشكرا مره اخرى على وقتك وسعة صدرك

elsaidy
06-06-2010, 06:51 PM
محمد باشا شكرا جزيلا على ردك
بس احب اعرف حضرتك انى سجلت من غير ماوقع مشترى ؛ فهل يسقط العقد اذا مر شهر بدون ترخيص؟؟؟
وشكرا مره اخرى على وقتك وسعة صدرك

لا لن يسقط سجل فى اى وقت بالمرور

hamada hamed
06-06-2010, 07:01 PM
محمد باشا
انا مش عارف اشكرك ازاى ؛ كل اللى اقدر اقوله ان رنا سبحانه وتعالى يجزيك خير على مساعدة الناس .

kashtoot
07-06-2010, 12:39 PM
جزاكم الله كل خير على مجهودك الكبير ده
و لى عندك سؤال
أنا اشتريت عربية أعمل توكيل ولا عقد؟و ليه؟ و ايه الفرق بينهم؟
وايه صيغة التوكيل؟ و ايه صيغة العقد؟
معلش انا طلبى رخم بس ده من العشم
وشكرا

elsaidy
07-06-2010, 04:54 PM
و لى عندك سؤال
أنا اشتريت عربية أعمل توكيل ولا عقد؟و ليه؟ و ايه الفرق بينهم؟
وايه صيغة التوكيل؟ و ايه صيغة العقد؟
معلش انا طلبى رخم بس ده من العشم
وشكرا

اذا كان الرخصة سارية مثلا لسنة اعمل توكيل واستفاد بالسنة
اما اذا كانت منتهية او اقتربت على الانتهاء اعمل عقد بيع مسجل

الصيغة فى التوكيل البيع لنفسة او للغير والتعامل مع المرور
اما فى العقد فهى موجود به ثابتة

الفرق بينهما فى سحب الرخصة لو عقد مش هتقدر تجيب الرخصة اما لو توكيل هتقدر
وكمان فى الوفاة لو توكيل هتضر تروح للورثة يعملوا لك عقد بيع
اما لو عقد فانت اشتريت

kashtoot
07-06-2010, 06:39 PM
طيب لو الرخصة جديدة أعمل عقد و لا لأ؟
علشان أنا سمعت انه لازم أنقل ملكية بالعقد خلال شهر أو 3 شهور مش فاكر بالظبط
هل الكلام ده صحيح؟

خالداعزالناس
07-06-2010, 07:03 PM
موضوع متميز جدا ..... ومعلومات قيمه جدا

kashtoot
08-06-2010, 01:57 PM
اذا كان الرخصة سارية مثلا لسنة اعمل توكيل واستفاد بالسنة
اما اذا كانت منتهية او اقتربت على الانتهاء اعمل عقد بيع مسجل

الصيغة فى التوكيل البيع لنفسة او للغير والتعامل مع المرور
اما فى العقد فهى موجود به ثابتة

الفرق بينهما فى سحب الرخصة لو عقد مش هتقدر تجيب الرخصة اما لو توكيل هتقدر
وكمان فى الوفاة لو توكيل هتضر تروح للورثة يعملوا لك عقد بيع
اما لو عقد فانت اشتريت
ptmnlo123per127
دلوقتى صاحب العربية هيجدد الرخصة بس هو مصمم يعمل عقد علشان ممكن يجيب عربية تانية إيه رأيك فى الموضوع ده؟ولو أنا هعمل عقد بيع مسجل إيه الأوراق اللى المفروض تكون معايا ويا ريت بس تشرحلى بالتفصيل الممل علشان
دى أول مرة أجيب عربية فمش هستوعب بسرعةptmnlo123per144
والأفضل لو فيه طريقة أكلمك بيها على التليفون علشان تفهمنى أكتر:angel2W22:

blal
09-06-2010, 02:22 AM
الحقيقة الشكر مش كفاية عليك
دا موضوع أكثر من رائع

نادي ربيع
19-06-2010, 09:03 AM
يا اخى الفاضل والله عارف الفرق بين التوكيلات واجراءاتها واستخدامتها .وكمان انا مقولتش ان الصفه مش هتتكتب فى العقد لانها اكيد هتتكتب فى العقد طبعا ، وبعدين حضرتك بتقول الصفه بالصيغه دىمينفعش تتكتب فى التوكيل العام وانا قولتلك لا مينفعش تتكتب فى التوكيل العام هى بتتكتب فى الدفتر ومقولتش بتتكتب فى العقد لان دا شىء طبيعى ان اللى هيتكتب فى العقد هو اللى هيتكتب فى الدفتر .

بص حضرتك انا مضطر انهى المناقشه لان واضح انى مش قادر اوصل اللى انا عايز اقوله لحضرتك .

لكن اخيرا الكلام اللى انا قولته سليم من الناحيه القانونيه وانا متاكد تماما من كلامى .

وكمان فى نقطه تانيه عايز اوصلهالك ان انتوا فى المصالح الحكوميه ماشيين بمبدأ كل شيخ وليه طريقه والقانون بيتنفذ على حسب فهم الموظفين وكل مكتب وليه نظام مختلف عن التانى وانا جربت دا بنفسى . يعنى ممكن تروح لمكتب معين تلاقى فيه اجراءات وتروح لمكتب فرع تانى تلاقى فيه اجراءات مختلفه تماما ورغم ان الموضوع واحد والقانون اللى بيحكم الموضوع واحد والتعليمات واحده . وممكن الممنوع فى مكان تلاقيه مسموح فى مكان تانى . بل ان ممكن داخل المكتب الواحد تلاقى موظف ليه راى ووموظف تانى ليه رأى تانى خالص ودا حصل معايا فعلا ان اتنين موظفين واحد يقول ممنوع وواحد يقول لا مش ممنوع والاتنين اتخانقوا مع بعض ومسكوا فى بعض و هذه هى الحكومه المصريه والروتين الحكومى المصرى .

واخيرا فالخلاف فى الرأى لا يفسد للود قضيه .

وتقبل تحياتى

قال رسول الله صبى الله عليه وسلم
أنا زعيم (ضامن) ببيت في الجنة لمن ترك المراء (الجدال) وهو محق. صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

نادي ربيع
19-06-2010, 09:14 AM
أ محمد السلام عليكم
اشتريت سيارة بيجو 405 - 1600 سي سي موديل 93 .
رحت اعمل توكيل وجد ان بطاقة صاحب السيرة منتهية وحضرتك علرفتنا البدائل جزاك الله خيرا
في حالة عمل عقد البيع ما هي رسوم التسجيل؟
وحضرتك ما قلتش نعرف من فين ان كانت السيارة محلي او مستورد
عذا على الاطالة لاني جديد في هذه المواضيع

Emgrand
19-06-2010, 03:09 PM
الف الف شكر على الموضوع الجميل ده
ياترى ممكن حضرتك تقولنا اجراءات شراء (او حسب الاجراء المتبع) للتاكسى الابيض اللى عليه اقساط للبنك

elsaidy
20-06-2010, 04:23 PM
اشتريت سيارة بيجو 405 - 1600 سي سي موديل 93 .
رحت اعمل توكيل وجد ان بطاقة صاحب السيرة منتهية وحضرتك علرفتنا البدائل جزاك الله خيرا
في حالة عمل عقد البيع ما هي رسوم التسجيل؟
وحضرتك ما قلتش نعرف من فين ان كانت السيارة محلي او مستورد
عذا على الاطالة لاني جديد في هذه المواضيع

الانتاج المحلى والستورد تعرف من المرور يعنى تجيب شهادة بيانات
الرسوم 220

elsaidy
20-06-2010, 04:27 PM
ياترى ممكن حضرتك تقولنا اجراءات شراء (او حسب الاجراء المتبع) للتاكسى الابيض اللى عليه اقساط للبنك

للاسف ليس لى علم بهذه الاجراءات

Emgrand
23-06-2010, 03:04 PM

للاسف ليس لى علم بهذه الاجراءات

السلام عليكم
ممكن تعتبرها رخصه عليها حظر بيع لصالح البنك
اعتقد بيتعمل توكيل وعقد ابتدائى

ندى فون
05-07-2010, 02:23 PM
اخى الكريم انا عملت توكيل لمحامى من عشر سنين ومش معايا صورة منة ولا عارف رقم التوكيل وعايز الغية اعمل اية افدنى جزاك الله خيرا

ندى فون
05-07-2010, 02:34 PM
رجاء سرعة الرد

elsaidy
05-07-2010, 04:57 PM
خى الكريم انا عملت توكيل لمحامى من عشر سنين ومش معايا صورة منة ولا عارف رقم التوكيل وعايز الغية اعمل اية افدنى جزاك الله خيرا

اذهب الى الشهر العقارى واطلب طلب اطلاع

ندى فون
05-07-2010, 07:43 PM
شكرا جدا وجزاك الله خيرا

nistelrooy
09-07-2010, 03:13 PM
السلام عليكم

انا بصدد شراء سيارة جديدة والتقسيط عن طريق شركة كونتاكت كارز

من شروط التقسيط

توكيل بالسياره لصالح شركه كونتكت لتجارة السيارات موثق بالشهر العقارى

اريد ان اعرف الخطوات .. وسعر التوكيل الموثق وكيفية عملة وشكرا ...

هانى سلامة
10-07-2010, 12:29 AM
لو سمحتوياجماعة افيدونى انا اشتريت سيارة بالتقسيط موديل 2011 وانا بسافر وعاوز اعمل توكيل لااخويا عشان يركبها وطبعا عليها حفظ ملكية اعمل اية عشان يمشيبها قانونى ممكن لو سمحتم تعرفونى ؟

elsaidy
10-07-2010, 05:10 PM
لو سمحتوياجماعة افيدونى انا اشتريت سيارة بالتقسيط موديل 2011 وانا بسافر وعاوز اعمل توكيل لااخويا عشان يركبها وطبعا عليها حفظ ملكية اعمل اية عشان يمشيبها قانونى ممكن لو سمحتم تعرفونى ؟

اعمل توكيل ادارة

elsaidy
10-07-2010, 05:28 PM
السلام عليكم

انا بصدد شراء سيارة جديدة والتقسيط عن طريق شركة كونتاكت كارز

من شروط التقسيط

توكيل بالسياره لصالح شركه كونتكت لتجارة السيارات موثق بالشهر العقارى

اريد ان اعرف الخطوات .. وسعر التوكيل الموثق وكيفية عملة وشكرا ...

سعر التوكيل 30 حنية
المطلوب
البطاقة + نموذج التوكيل من الشركة

nistelrooy
11-07-2010, 10:52 AM
شكرا جزيلاً

mohamedkhamis
12-07-2010, 09:51 AM
اخى الكريم ما هى مصاريف تسجيل BMW320i موديل 2008 2000CC عدد السلندرات 4 و شكرا".

elsaidy
13-07-2010, 11:33 AM
اخى الكريم ما هى مصاريف تسجيل BMW320i موديل 2008 2000CC عدد السلندرات 4 و شكرا".

الرسوم 1420 جنية

mohamedkhamis
13-07-2010, 02:57 PM
الرسوم 1420 جنية

شكرا جزيلاً

mahgoup
20-07-2010, 05:27 PM
لوسمحتم كنت عايز اعرف تكلفة تسجيل عربية لادا1600ccسنة2007وشكرااا على الموضوع الرئع

elsaidy
20-07-2010, 06:24 PM
لوسمحتم كنت عايز اعرف تكلفة تسجيل عربية لادا1600ccسنة2007وشكرااا على الموضوع الرئع

1280 جنيه رسوم التسجيل

mahgoup
20-07-2010, 10:07 PM
العربية لادا مصرى يعنى انتاج محلى مش روسى وشكراااا

m_khalil80
21-07-2010, 08:36 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ......
أولا أحب أشكرك على مجهودك ووقتك وبصراحه الواحد مصدق يلاقى حد بيفهم عشان يساله لأن انت عارف طبعا ان موظفين الشهر العقارى بيردو بالقطارة الا ما رحم ربى ......
القصة ومافيها ياغالى ان جدى اشترى عربيه مرسيدس 280 موديل 83 وراح البايع عمله عقد شهر عقارى بس جدى لم يوقع مشترى عشان الرخصة سارية حتى 2012 ولكن قضاء الله توفى الرجل .... فقمت بعمل اعلام وراثة وانا طبعا مش فيه لأنى والدتى هى الوريثة ومعها جدتى واخوات جدى ........ طبعا الموضوع رخم أوى لأن كلهم ناس كبار فى السن واللى بيتحرك أنا ووالدتى فقط ....... أرجو الأفادة وما هو التصرف الأمثل فى مثل هذه الظروف مع العلم ان الأخوة الورثة مستعدين للتنازل لوالدتى عدا واحد ...... أعمل ايه انا تايه فى القصة دى من زمان ومش عارف أعمل حاجه لأنى مليش صفة .. فطبعا دائم التحرك مع والدتى والى الأن محدش دلنى على حاجه ....... برجاء الأفادة وجزاك الله كل خير

elsaidy
21-07-2010, 08:09 PM
العربية لادا مصرى يعنى انتاج محلى مش روسى وشكراااا

الرسوم 990 جنية بس لازم تجيب شهادة بيانات بان السيارة انتاج محلى

elsaidy
21-07-2010, 08:17 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ......
أولا أحب أشكرك على مجهودك ووقتك وبصراحه الواحد مصدق يلاقى حد بيفهم عشان يساله لأن انت عارف طبعا ان موظفين الشهر العقارى بيردو بالقطارة الا ما رحم ربى ......
القصة ومافيها ياغالى ان جدى اشترى عربيه مرسيدس 280 موديل 83 وراح البايع عمله عقد شهر عقارى بس جدى لم يوقع مشترى عشان الرخصة سارية حتى 2012 ولكن قضاء الله توفى الرجل .... فقمت بعمل اعلام وراثة وانا طبعا مش فيه لأنى والدتى هى الوريثة ومعها جدتى واخوات جدى ........ طبعا الموضوع رخم أوى لأن كلهم ناس كبار فى السن واللى بيتحرك أنا ووالدتى فقط ....... أرجو الأفادة وما هو التصرف الأمثل فى مثل هذه الظروف مع العلم ان الأخوة الورثة مستعدين للتنازل لوالدتى عدا واحد ...... أعمل ايه انا تايه فى القصة دى من زمان ومش عارف أعمل حاجه لأنى مليش صفة .. فطبعا دائم التحرك مع والدتى والى الأن محدش دلنى على حاجه ....... برجاء الأفادة وجزاك الله كل خير

السيارة انتقلت واصبحت ملك جدك
ولكن غير مثبت بالمرور

اذا كان على والدتك تعملك توكيل عام فى بيع السيارات ويكون معاها اعلام الوراثة ويتكتب فيه بصفتها وريثة المرحوم / جدك
وبكدة يكون لك صفة

اما بالنسبة باللى مش راضى يتنازل فانا مش هعرف اخليه يتنازل

اللى هيتنازل يروح الشهر العقارى ويكون معاه اعلام الوراثة وعقد البيع والرخصة سارية ويتنازل لوالدتك

ومن حظك لو مفيش قصر فى الورثة اى ان يكون هناك وريث عندة اقل من 21 سنة فى هذه الحالة هتتغير الامور

mahgoup
21-07-2010, 09:35 PM
طب شهادة البيانات اجيبها منين وتتكلف كام وشكرااااا جداااا على المتابعة

balouza
22-07-2010, 12:13 AM
يا جماعة الموضوع ممتاز و شكرا لكل الشاركين لكن يا ريت حد يوضحلى الخطوات الواجب اتباعها لبيع سيارة انا عندي سيارة فورد فيستا موديل ٩٨ ترخيصها ينتهى خلال شهرين و اتفقت مع المشترى على ٢٥٠٠٠ جنيه والبيع الأسبوع القادم انا عمري ما بعت سيارة قبل كدة يا ريت يا جماعة حد يدلني على الاجراأت القانونية الصح لضمان حقي كبائع و حق المشترى بأختصار اللى قلقان منه ان المشترى لا قدر الله يعمل حادثة و الرخصة تكون ما زالت باسمي شكرا مقدما لتعاونكم

m_khalil80
22-07-2010, 07:54 AM
السيارة انتقلت واصبحت ملك جدك
ولكن غير مثبت بالمرور

اذا كان على والدتك تعملك توكيل عام فى بيع السيارات ويكون معاها اعلام الوراثة ويتكتب فيه بصفتها وريثة المرحوم / جدك
وبكدة يكون لك صفة

اما بالنسبة باللى مش راضى يتنازل فانا مش هعرف اخليه يتنازل

اللى هيتنازل يروح الشهر العقارى ويكون معاه اعلام الوراثة وعقد البيع والرخصة سارية ويتنازل لوالدتك

ومن حظك لو مفيش قصر فى الورثة اى ان يكون هناك وريث عندة اقل من 21 سنة فى هذه الحالة هتتغير الامور
يا باشا أشكرك جدا على اهتمامك وردك .......... والحمد لله مفيش قصر كلهم كبار فى السن وهى دى المشكلة .. عموما بعد لما الناس تتنازل عن حقها فى العربية ..... معلش انا عايز شوية تفاصيل ...هل كده والدتى من حقها تنقل ملكية وال هيبقى فى مشاكل تانية ........ وأشكرك

elsaidy
22-07-2010, 10:09 AM
يا باشا أشكرك جدا على اهتمامك وردك .......... والحمد لله مفيش قصر كلهم كبار فى السن وهى دى المشكلة .. عموما بعد لما الناس تتنازل عن حقها فى العربية ..... معلش انا عايز شوية تفاصيل ...هل كده والدتى من حقها تنقل ملكية وال هيبقى فى مشاكل تانية ........ وأشكرك

لن يكون هناك مشاكل اخرى
تذهب للمرور بجميع الاوراق وسيتم نقل الملكية للوالدة باذن الله

elsaidy
22-07-2010, 10:14 AM
يا جماعة الموضوع ممتاز و شكرا لكل الشاركين لكن يا ريت حد يوضحلى الخطوات الواجب اتباعها لبيع سيارة انا عندي سيارة فورد فيستا موديل ٩٨ ترخيصها ينتهى خلال شهرين و اتفقت مع المشترى على ٢٥٠٠٠ جنيه والبيع الأسبوع القادم انا عمري ما بعت سيارة قبل كدة يا ريت يا جماعة حد يدلني على الاجراأت القانونية الصح لضمان حقي كبائع و حق المشترى بأختصار اللى قلقان منه ان المشترى لا قدر الله يعمل حادثة و الرخصة تكون ما زالت باسمي شكرا مقدما لتعاونكم

هتذهب للشهر العقارى بالرخصة وتعمل عقد بيع وده طبعا بيدفعة المشترى ما لم تتفقوا على غير ذلك

يكون معاك البطاقة سارية اى لم يمر عليها 7 سنوات ورخصة السيارة واسم المشترى وعنوانة وتقولهم عايز انقل ملكية واذا كانت الرخصة ستنتهى بعد شهرين يبقى خليه يمضى مشترى علشان لما يمضى لازم فى خلال شهر يكون ناقل الملكية فى المرور
وحتى لو منقلش لازم ينقل لان الرخصة هتنتهى فى خلال شهرين

بس خلى بالك انا بتكلم على عقد البيع فقط وليس توكيل

mahgoup
22-07-2010, 11:13 AM

balouza
22-07-2010, 01:02 PM
هتذهب للشهر العقارى بالرخصة وتعمل عقد بيع وده طبعا بيدفعة المشترى ما لم تتفقوا على غير ذلك

يكون معاك البطاقة سارية اى لم يمر عليها 7 سنوات ورخصة السيارة واسم المشترى وعنوانة وتقولهم عايز انقل ملكية واذا كانت الرخصة ستنتهى بعد شهرين يبقى خليه يمضى مشترى علشان لما يمضى لازم فى خلال شهر يكون ناقل الملكية فى المرور
وحتى لو منقلش لازم ينقل لان الرخصة هتنتهى فى خلال شهرين

بس خلى بالك انا بتكلم على عقد البيع فقط وليس توكيل

انا متشكر جدا لردك السريع يعنى حسب ما فهمت اروح معاه الشهر العقارى نسجل عقد البيع، يمضى مشترى ، ويدفع مصاريف التسجيل (٤٨٦ جنيه حسب الجدول موديل ٩٨ و ٤ سلندر) كده صح ؟
طب و لو عملت توكيل بيع هل ينفع؟ حسب ما فهمت من التعليقات السابقة لازم اخليهم في الشهر العقاري يشطبم علي جملة وله الحق فى التجديد يا تري انا كده فاهم صح يا جماعة ؟
يعني مفيش اي شيء بيتم في المرور ماعدا شهادة المخالفات؟
وشكرا مرة اخرة على تعاونكم و للأخ elsaidy لأهتمامه و رده السريع

elsaidy
22-07-2010, 07:43 PM

من المرور ب 10 جنية

elsaidy
22-07-2010, 07:47 PM
انا متشكر جدا لردك السريع يعنى حسب ما فهمت اروح معاه الشهر العقارى نسجل عقد البيع، يمضى مشترى ، ويدفع مصاريف التسجيل (٤٨٦ جنيه حسب الجدول موديل ٩٨ و ٤ سلندر) كده صح ؟
طب و لو عملت توكيل بيع هل ينفع؟ حسب ما فهمت من التعليقات السابقة لازم اخليهم في الشهر العقاري يشطبم علي جملة وله الحق فى التجديد يا تري انا كده فاهم صح يا جماعة ؟
يعني مفيش اي شيء بيتم في المرور ماعدا شهادة المخالفات؟
وشكرا مرة اخرة على تعاونكم و للأخ elsaidy لأهتمامه و رده السريع

صح بس الرسوم 490+20 توقيعك +20 توقيعة = 530
اما بالنسبة للتوكيل الصيغة هى البيع لنفسة او للغير والتعامل مع المرور

وبكدة تلقائيا لن يجدد

الفضالى
23-07-2010, 12:39 AM
السلام عليكم اخى الحبيب
بارك الله فيك وجعلك عونا على قضاء الحاجات وتكون ممن اختصهم الله لقضاء حوائجنا وجزاك الله عنا خيرا
لى سؤال هام ارجوك جاوبنى عليه بسرعة
انشاء الله بشترى سيارة جديدة وزجتى موظفة اى تساعدنى بالمال منذ 10 سنوات
ولم يمن الله علينا بالاولاد
واريد ان اعمل لها توكيل بيع بالسيارة ولكن لا يسرى نفاذ هذا التوكيل الا فى حال وفاتى
فهل هذا ممكن بحيث لا قدر الله وتوفيت تكون السيارة لها دون مشاكل الورثة
وما هى الصيغة للتوكيل فى هذة الحالة
ارجوك رد علييا بسرعة
وجزاك الله خيرا

elsaidy
23-07-2010, 01:45 PM
السلام عليكم اخى الحبيب
بارك الله فيك وجعلك عونا على قضاء الحاجات وتكون ممن اختصهم الله لقضاء حوائجنا وجزاك الله عنا خيرا
لى سؤال هام ارجوك جاوبنى عليه بسرعة
انشاء الله بشترى سيارة جديدة وزجتى موظفة اى تساعدنى بالمال منذ 10 سنوات
ولم يمن الله علينا بالاولاد
واريد ان اعمل لها توكيل بيع بالسيارة ولكن لا يسرى نفاذ هذا التوكيل الا فى حال وفاتى
فهل هذا ممكن بحيث لا قدر الله وتوفيت تكون السيارة لها دون مشاكل الورثة
وما هى الصيغة للتوكيل فى هذة الحالة
ارجوك رد علييا بسرعة
وجزاك الله خيرا

اخى ما تقولة مخالف لقواعد القانون حيث ان التوكيل يكون لاغى بعد الوفاة وليس قبلها وهذا يخالف للشريعة
واذا كنت تريدة سارى بعد الوفاة اذن انت لا تثق فى زوجتك
اما الحل لحالتك
هو ان تعملها عقد بيع فى الشهر العقارى وهذا العقد يبقى معها ولكن لا تثبتة فى المرور فبعد وفاتك لا قدر الله تذهب هى بالعقد للمرور وتنقل الملكية لها
الموضوع اساسا للثقة
اما اى توكيل حتى ولو كان عقد وكالة رسمى يلغى تلقائيا بعد الوفاة

ابو جودة
23-07-2010, 03:08 PM
شكرا جزيلا ومنتظرين المذيد

ahrambc
23-07-2010, 03:51 PM
أود أن أشكر الأخ صاحب الموضوع شكرا جزيلا

على هذا الموضوع المميز فعلا

و الذى أفادنى بشكل كبير و شخصى

الفضالى
24-07-2010, 12:00 AM
جزاك الله عنا خيرا
واقدر جهد سيادتكم وتفضلكم بالرد السريع
وماعاذ الله ان افعل شيئا يخالف شرع الله بارك الله فيكم للايضاح
ولكن سيدى الاتوجد وسيلة اخرى لان على حد علمى المحدود عقدبيع بسيارة 2010
1600سىسى يتكلف كتير وانا حطيت اللى معايا واستلفت كتير لحد ماكملت ثمن السيارة
هل من حل اخر اضمن به حق الزوجة
وجزاك الله خيرا واسف على الاطالة

الفضالى
24-07-2010, 12:08 AM
اسمح لى اخيرا ولن اثقل على حضرتك
اذا كان حضرتك بتقول ان بالوفاة التوكيل لاغى يمعنى ذلك لو عملت توكيل لزوجتى بالبيع لنفسها او الغير
يكون لاغى بوفاتى
انا فاهم صح ام لا وهلمن وسيلة اخرى اعزك الله غير عقدبيع مسجل فى الشهر العقارى لانه يكلفنى كتير
وجزاكم الله خيرا

الفضالى
24-07-2010, 12:09 AM
وياريت حضرتك تنزل صيغة توكيل ادارة او بيع سيارة

Ahmed.gunners
24-07-2010, 01:10 AM
حضرتك دلوقتي انا عندي سيارة وعايز ابيعهاولكن السيارة عليها حظر بيع من البنك فعايز اخد من الراجل جزء من الفلوس واسدد للبنك وبعد كدة اجبلوا مخالصة هل هذا صحيح ام يوجد اسلوب اخر لهذة العملية وشكراا علي الموضوع الرائع هذا

elsaidy
25-07-2010, 07:04 PM
حضرتك دلوقتي انا عندي سيارة وعايز ابيعهاولكن السيارة عليها حظر بيع من البنك فعايز اخد من الراجل جزء من الفلوس واسدد للبنك وبعد كدة اجبلوا مخالصة هل هذا صحيح ام يوجد اسلوب اخر لهذة العملية وشكراا علي الموضوع الرائع هذا

اه ممكن تعمل توكيل عام فى بيع السيارات وتذكر فيه الماركة والموديل
وتعمل توكيل خاص فى ادارة هذه السيارة وتذكر به سداد الاقساط لدى الجهه التى تسدد فيها
وتاخذ كل فلوسك وهو يسدد الاقساط

الفضالى
25-07-2010, 11:37 PM
اذا كان حضرتك بتقول ان بالوفاة التوكيل لاغى يمعنى ذلك لو عملت توكيل لزوجتى بالبيع لنفسها او الغير
يكون لاغى بوفاتى
انا فاهم صح ام لا وهل من وسيلة اخرى اعزك الله غير عقد بيع مسجل فى الشهر العقارى لانه يكلفنى كتير
وجزاكم الله خيرا

elsaidy
26-07-2010, 07:34 PM
يكون لاغى بوفاتى
انا فاهم صح ام لا وهل من وسيلة اخرى اعزك الله غير عقد بيع مسجل فى الشهر العقارى لانه يكلفنى كتير
وجزاكم الله خيرا

اخى لا احد يستطيع ان يتحايل على القانون والشريعة
يعنى قانونا هتدفع الرسوم هتدفعها
اما بالنسبة للشريعة التوكيل لاغى بوفاة احد الطرفين

الحل الوحيد عقد بيع انت غلطان كان المفروض انك تكتبها باسمها من الاول
ربنا معاك وان شاء الله ربنا يديك طولة العمر ويرزقك باطفال وده طبعا مش غريب على ربنا
او تعيش لسنة 2010 وسعتها هتبقى الرسوم صغيرة
اقولك سبها على الله اذا كان العمر مش مضمون هتبقى العربية ولا الفلوس مضمونة

الفضالى
27-07-2010, 12:12 PM
جزاك اللـــــــــــــــــــــــــه عنا خيــــــــــــــــــــــــــــــرا

m_khalil80
27-07-2010, 01:49 PM
والله يا اخى ............ انت رجل محترم .......... ربنا يكرمك ويرزقك رزق حلال

حمودي
06-08-2010, 05:10 AM
طيب اخ محمد ربنا يكرمك يارب .......انا كنت عاوز اسأل ...لنا هشتري سياره قديمه موديل 2006 وبروتون ...كده هدفع كام في عقد بيع مسجل ...اصل انا تخضيت وقريت ما يقرب من 6000 جنيه ...بارك الله فيك انتظر الاجابه

aymin
06-08-2010, 12:02 PM
تحياتى يا اخ سيد
انا اشتتريت موتور عربيه 128 من واحد الموتور كان راكب على عربته ايه الاجراءات المطلوبه لنقل ملكية الموتور علشان اركبه على عربتى و اثبته فى الرخصة بتاعت عربتى و شكرا مقدما

aymin
06-08-2010, 12:10 PM
معلش يا اخ محمد انا لقيت بعض المشاركات فيها اسم السيد ولقيت مشاركه انت مصحح فيها الاسم معلش انا اسف

ramyfaris
06-08-2010, 06:44 PM
موضوع ممتاز...ارجو المساعه وجزاك الله خير
المشكله باختصار:
عربيتي هوندا سيتي 2008 4سلندر عملت حادثه واصبحت سياره حوادث رخصتها تنتهي بعد 25 يوم
كنت عملت توكيل لعمي عشان يجيبها من موقع الحادثه للقاهره
ودلوقتي انا هبيعها لشخص اتفقنا عالمبلغ وعملنا عقد ابتدائي لكن السؤال هو ماهي الطريقه الامنه في الحاله دي....توكيل ام نقل ملكيه؟؟؟
لو توكيل:1.هل يستطيع المشتري تجديد الرخصه علي اسمي بالتوكيل وده اللي مقلقني؟؟وايه الصيغه اللي تمنع التجديد؟وهل حتي الصيغه ممكن تتفوت بالرشوه؟؟
2.هل اصلا ينفع اعمل توكيل للمره الثانيه بعد توكيل عمي؟؟
3.ولو منفعش هل ينفع الغيه من طرف واحد-توكيل بيع للنفس او للغير والتصرف امام المرور-؟؟

لو نقل ملكيه: ما هي اجراءات النقل الصحيحه كي اخلي مسئوليتي تماما وكم التكاليف؟؟

ارجو الرد وشكرا جزيلا

elsaidy
08-08-2010, 05:24 PM
طيب اخ محمد ربنا يكرمك يارب .......انا كنت عاوز اسأل ...لنا هشتري سياره قديمه موديل 2006 وبروتون ...كده هدفع كام في عقد بيع مسجل ...اصل انا تخضيت وقريت ما يقرب من 6000 جنيه ...بارك الله فيك انتظر الاجابه

اخى 6000 جنية دى لو اكثر من 4 سلندر
اما لو 4 سلندر وكمان انتاج مستورد تبقى الرسوم 1150 جنية

elsaidy
08-08-2010, 05:26 PM
تحياتى يا اخ سيد
انا اشتتريت موتور عربيه 128 من واحد الموتور كان راكب على عربته ايه الاجراءات المطلوبه لنقل ملكية الموتور علشان اركبه على عربتى و اثبته فى الرخصة بتاعت عربتى و شكرا مقدما

شهادة بيانات من المرور خاصة بالموتور فقط موجهه للشهر العقارى
وتروح بيها الشهر العقارى تعمل عقد بيع موتور ورسومة 40 جنية
وبعد كده تروح تثبته فى العربية الثانية بالمرور

elsaidy
08-08-2010, 05:28 PM
معلش يا اخ محمد انا لقيت بعض المشاركات فيها اسم السيد ولقيت مشاركه انت مصحح فيها الاسم معلش انا اسف

ولا يهمك كلها اسماء

elsaidy
08-08-2010, 05:38 PM
موضوع ممتاز...ارجو المساعه وجزاك الله خير
المشكله باختصار:
عربيتي هوندا سيتي 2008 4سلندر عملت حادثه واصبحت سياره حوادث رخصتها تنتهي بعد 25 يوم
كنت عملت توكيل لعمي عشان يجيبها من موقع الحادثه للقاهره
ودلوقتي انا هبيعها لشخص اتفقنا عالمبلغ وعملنا عقد ابتدائي لكن السؤال هو ماهي الطريقه الامنه في الحاله دي....توكيل ام نقل ملكيه؟؟؟
لو توكيل:1.هل يستطيع المشتري تجديد الرخصه علي اسمي بالتوكيل وده اللي مقلقني؟؟وايه الصيغه اللي تمنع التجديد؟وهل حتي الصيغه ممكن تتفوت بالرشوه؟؟
2.هل اصلا ينفع اعمل توكيل للمره الثانيه بعد توكيل عمي؟؟
3.ولو منفعش هل ينفع الغيه من طرف واحد-توكيل بيع للنفس او للغير والتصرف امام المرور-؟؟

ارجو الرد وشكرا جزيلا

طالما الرخصة اقتربت من الانتهاء عقد بيع افضل او توكيل مغلق بدون تجديد

.هل يستطيع المشتري تجديد الرخصه علي اسمي بالتوكيل وده اللي مقلقني؟؟وايه الصيغه اللي تمنع التجديد؟وهل حتي الصيغه ممكن تتفوت بالرشوه؟؟

اذا سمحتله فى التوكيل بكده
الصيغة التى تمنع التجديد هى ( البيع للنفس او للغير ) بس
الصيغة لا يمكن ان تتفوت بالرشوة لاننا هندخل كده فى التزوير انت بيسالك الموظف وكمان من حقق تقرا الدفتر قبل ما تمضى

.هل اصلا ينفع اعمل توكيل للمره الثانيه بعد توكيل عمي؟؟

ينفع طالما الرخصة معاك او شهادة بيانات
بس المشكلة لو عمك راح بيه المرور واتثبت فى ملف العربية لازم يتلغى

لا لازم انت وعمك لانك غلط عندما كتبت البيع للنفس او للغير
كنت عملتة البيع للغير فقط او توكيل ادارة
وفى حل تانى ان عمك هو اللى يبيع بدلا منك هى هى

الرخصة سارية + بطاقة الرقم القومى سارية اى بعد 4 / 2003 واسم المشترى وعنوانة
الرسوم هى 1420 ودى حسب الاتفاق بس العرف بتكون الرسوم على المشترى

حمودي
08-08-2010, 11:53 PM
جزاك الله كل خير ......متشكر جدا يا اخي .......

aymin
09-08-2010, 11:50 PM
انا متشكر جدا و جزاكم الله خير

emadmoufid
11-08-2010, 11:27 AM
انا عندي سيارة نوفا ريجاتا موديل 1987 تتبع مرور السلام وسيتم عمل توكيل يوم السبت القادم بإذن الله للمشتري الذي يتبع مرور عين الصيرة والرخصة سارية وبأسمي (لا توجد توكيلات).. ارجو الافادة عن الاتي:-

* الاوراق التي يجب توفرها معي ومع المشتري.
* خطوات عمل التوكيل بالشهر العقاري.
* الرسوم اللازمة.

بمعنى أدق... جميع التفاصيل والخطوات منذ دخول الشهر العقاري وحتى تمام البيع حيث لم يسبق لي التعامل في مثل هذه المواضيع.

elsaidy
13-08-2010, 10:02 PM
انا عندي سيارة نوفا ريجاتا موديل 1987 تتبع مرور السلام وسيتم عمل توكيل يوم السبت القادم بإذن الله للمشتري الذي يتبع مرور عين الصيرة والرخصة سارية وبأسمي (لا توجد توكيلات).. ارجو الافادة عن الاتي:-

* الاوراق التي يجب توفرها معي ومع المشتري.
* خطوات عمل التوكيل بالشهر العقاري.
* الرسوم اللازمة.

بمعنى أدق... جميع التفاصيل والخطوات منذ دخول الشهر العقاري وحتى تمام البيع حيث لم يسبق لي التعامل في مثل هذه المواضيع.

انت بتعمل توكيل مش تسجيل تبقى الرسوم 10 جنية اما لو تسجيل بعقد بيع تبقى الرسوم 120 جنية ودى على المشترى
الاوراق المطلوبة
رخصة السيارة سارية وليس تصريح موقت
بطاقة الرقم القومى الخاصة بك سارية
صورة بطاقة المشترى
بس واروح الشهر العقارى وتقولهم عايز اعمل توكيل

ramyfaris
16-08-2010, 01:49 PM
الف شكر علي الرد

هيثم شاهين
25-08-2010, 12:47 AM
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
بختصار كده انا كان معايا شاهين موديل 2003 وكنت مرخص 3 سنوات من 2010 الى 2013 و بعت العربيه بتوكيل ( كل ده مفيهوش مشكله )
انا دلوقتى عايز اشترى عربيه تانيه بس الاولانيه لسه بأسمى و مش عايز ادفع ضريبه ترفيه او ضريبه و تلت مش عارف الاسم بالضبط
فى ناس قالتلى صور التوكيل و العقد الابتدائى و روح المرور اللى انت تابع ليه و حط الورقتين دول فى الدوسيه بتاع العربيه و بكده لما انا اجى اشترى عربيه مدفعش الضريبه التانيه ديه وهو اللى يتحمل فرق الترخيص لما ييجى ينقل بأسمه فى المرور
والله يا جماعه انا زهقت و مش عارف اعمل ايه بالله عليكم دلونى على الصح

elsaidy
25-08-2010, 01:59 AM
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
بختصار كده انا كان معايا شاهين موديل 2003 وكنت مرخص 3 سنوات من 2010 الى 2013 و بعت العربيه بتوكيل ( كل ده مفيهوش مشكله )
انا دلوقتى عايز اشترى عربيه تانيه بس الاولانيه لسه بأسمى و مش عايز ادفع ضريبه ترفيه او ضريبه و تلت مش عارف الاسم بالضبط
فى ناس قالتلى صور التوكيل و العقد الابتدائى و روح المرور اللى انت تابع ليه و حط الورقتين دول فى الدوسيه بتاع العربيه و بكده لما انا اجى اشترى عربيه مدفعش الضريبه التانيه ديه وهو اللى يتحمل فرق الترخيص لما ييجى ينقل بأسمه فى المرور
والله يا جماعه انا زهقت و مش عارف اعمل ايه بالله عليكم دلونى على الصح

كلامهم صحيح خذ العقد الابتدائى وصورة التوكيل وارفقهم فى ملف السيارة القديمة

snoop
25-08-2010, 11:34 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
لو سمحت انا اشتريت سيارة 1300 cc ماركة سوزوكى من ابويا وكتبنا عقد بس لسة موثقناش فى الشهر العقارى ولا عملنا اى اجراء ورخصة العربية مازالت سارية الى 28-3-2011 ومازالت باسموه اعمل ايه ؟؟؟ وهوا تبع مرور مدينة نصر فين مكان الشهر العقارى فى مدينة نصر والمصاريف بتبقا حوالى كام ؟؟ ارجو النصيحة للاهمية لانى اول مرة فى الموضوع ده وجزاكم الله خير ورمضان كريم

elsaidy
25-08-2010, 03:35 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
لو سمحت انا اشتريت سيارة 1300 cc ماركة سوزوكى من ابويا وكتبنا عقد بس لسة موثقناش فى الشهر العقارى ولا عملنا اى اجراء ورخصة العربية مازالت سارية الى 28-3-2011 ومازالت باسموه اعمل ايه ؟؟؟ وهوا تبع مرور مدينة نصر فين مكان الشهر العقارى فى مدينة نصر والمصاريف بتبقا حوالى كام ؟؟ ارجو النصيحة للاهمية لانى اول مرة فى الموضوع ده وجزاكم الله خير ورمضان كريم

قولى موديل السيارة سنة كام

snoop
25-08-2010, 08:15 PM
قولى موديل السيارة سنة كام
1300 cc سوزوكى سويفت وموديل 92 -3 سلندر وشكرا للرد جزاك الله خير

elsaidy
25-08-2010, 11:10 PM
1300 cc سوزوكى سويفت وموديل 92 -3 سلندر وشكرا للرد جزاك الله خير

الرسوم هى 160 جنية
اما بالنسبة لعنوان الشهر العقارى فمن حقق تعملة فى اى مكان ولكن نظرا للغلاسة اللى بيعملوها الموظفين برفض عناوين خارجية شاترى دماغك واعملة بالشهر العقارى التابع لوالدك فى البطاقة
اذا كان بمدينة نصر عنوان والدك بالبطاقة يبقى هتروح مكتب توثيق مدينة نصر
عمارات عثمان – ش عباس العقاد
اما بالنسبة تعمل ايه والدك يذهب للشهر العقارى ومعاه الرخصة والبطاقة الخاصة به سارية ويقولهم عيز انقل ملكية
وبعد كده انت هتاخد العقد والرخصة وتروح المرور تنقل ملكية هناك وتبقى الرخصة باسمك يعنى هتفحص وتامينات وضرائب وحوار المورو الرخم ده
بس الافضل انك تروح المرور قبل انتهاء الرخصة مثلا بشهر
اما بالنسبة للشهر العقارى ممكن تروح فى اى يوم بس انت متمضيش مشترى

snoop
26-08-2010, 05:50 AM
وبعد كده انت هتاخد العقد والرخصة وتروح المرور تنقل ملكية هناك وتبقى الرخصة باسمك يعنى هتفحص وتامينات وضرائب وحوار المورو الرخم ده
طيب حضرتك متعرفش المصروفات قد ايه ؟؟ وايه حكاية الفحص ده لانى مش فاهموه خالص بيفيد فى ايه يعنى ؟؟؟

يعنى حضرتك تقصد انى اروح االمرور انقل الملكية رسمى فى اخر شهر فى تاريخ انتهاء الرخصة مظبوط كده !! واروح الشهر العقارى فى اى وقت بس ممضيش مشترى ليه امال حنقل العقد باسمى ايزاى يا ريت توضحهالى دى والف الف شكر بجد تعبتك معايا ربنا يكرمك ويوفقك فى حياتك

elsaidy
26-08-2010, 08:00 PM
طيب حضرتك متعرفش المصروفات قد ايه ؟؟ وايه حكاية الفحص ده لانى مش فاهموه خالص بيفيد فى ايه يعنى ؟؟؟

يعنى حضرتك تقصد انى اروح االمرور انقل الملكية رسمى فى اخر شهر فى تاريخ انتهاء الرخصة مظبوط كده !! واروح الشهر العقارى فى اى وقت بس ممضيش مشترى ليه امال حنقل العقد باسمى ايزاى يا ريت توضحهالى دى والف الف شكر بجد تعبتك معايا ربنا يكرمك ويوفقك فى حياتك

انا معرفش التكاليف فى المرور كام لانها حسب الموديل والسى سى اما الفحص هو تطابق رقم الشاسية والموتور وطفاية الحريق والمريات وممكن والدك يقولك عليه

اما نقل الملكية فانا بقولك متمضيش علشان لو مضيت فى الشهر العقارى مشترى يبقى لازم تروح المرور فى خلال شهر من العقد واما هيسقط والعقد وتعمل عقد جديد اما لما متمضيش بتروح بعد ان شاء الله سنة المرور وتمضى هناك

voodoomesho
26-08-2010, 08:47 PM
السلام عليكم أخى الكريم
شكرا على الموضوع الرائع والمفيد
انا عندي استفسار بسيط واتمنى ان تفيدني باذن الله
- انا اشتريت عربيه فيات 132 موديل 74 بعقد مسجل فى الشهر العقاري بروض الفرج ولم أوقع مشتري كما هو متبع.
- بعد ذلك ذهبت الى مرور الجيزة لأنقل الملكية وأرخص العربية بإسمي.
- فوجئت بالموظف في المرور بيقولي العقد ده لازم يتكتب فيه بجوار اسم المشتري جملة "بولايه والده" لأني لم أكمل 21 عاما.
- "على فكرة انا مواليد 1/1/1990" يعني هاكمل السن القانوني بعد 4 شهور بإذن الله.
- قيل لي انه من الممكن الذهاب الى مكتب الشهر العقاري وإضافة الجملة المطلوبه بدون مشكلة.
- يرجى افادتي بصحة ماقيل لي وهل هناك حلول أخرى متاحة وفي حالة صحة ماقيل لي فهل يمكن الذهاب الى أى مكتب شهر عقارى أم يجب الذهاب الى نفس المكتب المُصدر للعقد.
شكرا وفي أنتظار الرد ROSE4U

snoop
27-08-2010, 01:29 AM
انا معرفش التكاليف فى المرور كام لانها حسب الموديل والسى سى اما الفحص هو تطابق رقم الشاسية والموتور وطفاية الحريق والمريات وممكن والدك يقولك عليه

اما نقل الملكية فانا بقولك متمضيش علشان لو مضيت فى الشهر العقارى مشترى يبقى لازم تروح المرور فى خلال شهر من العقد واما هيسقط والعقد وتعمل عقد جديد اما لما متمضيش بتروح بعد ان شاء الله سنة المرور وتمضى هناك

الف شكر ليك تعبتك معايا ووصلت المعلومة شكرا ليك

elsaidy
27-08-2010, 08:05 PM
السلام عليكم أخى الكريم
شكرا على الموضوع الرائع والمفيد
انا عندي استفسار بسيط واتمنى ان تفيدني باذن الله
- انا اشتريت عربيه فيات 132 موديل 74 بعقد مسجل فى الشهر العقاري بروض الفرج ولم أوقع مشتري كما هو متبع.
- بعد ذلك ذهبت الى مرور الجيزة لأنقل الملكية وأرخص العربية بإسمي.
- فوجئت بالموظف في المرور بيقولي العقد ده لازم يتكتب فيه بجوار اسم المشتري جملة "بولايه والده" لأني لم أكمل 21 عاما.
- "على فكرة انا مواليد 1/1/1990" يعني هاكمل السن القانوني بعد 4 شهور بإذن الله.
- قيل لي انه من الممكن الذهاب الى مكتب الشهر العقاري وإضافة الجملة المطلوبه بدون مشكلة.
- يرجى افادتي بصحة ماقيل لي وهل هناك حلول أخرى متاحة وفي حالة صحة ماقيل لي فهل يمكن الذهاب الى أى مكتب شهر عقارى أم يجب الذهاب الى نفس المكتب المُصدر للعقد.
شكرا وفي أنتظار الرد ROSE4U

مفيش اى مشكلة بس تروح الشهر العقارى الصادر منه العقد
وهتتدفع عشرون جنية رسم الولاية
وسيتم تعديل العقد

mido magdy
28-08-2010, 06:52 AM
لو سمحت يا أ محمد
انا والدى باع سياره ربع نقل شهر 7 سنة 2002 وتم تسجيلها ثم توفى بعدها ولم أجد العقد
وفوجئت بمصلحة الضرائب تطالبنى انى لم ادفع الضرائب حتى الان.
فاريد صورة من عقد البيع لتقدم للضرائب؟ وكل ما املكه هو
(رقم السياره - موديلها - نوعها - بطاقه ضريبية قديمه مثبت بها السياره)
ماذا أفعل؟

voodoomesho
28-08-2010, 03:25 PM
مفيش اى مشكلة بس تروح الشهر العقارى الصادر منه العقد
وهتتدفع عشرون جنية رسم الولاية
وسيتم تعديل العقد

شكرا على اهتمامك
بس كلمة تعديل العقد دي المقصود بيها عمل عقد جديد أم تعديل العقد القديم
وهل من الضروري وجود البائع لعمل هذا التعديل ROSE4U

elsaidy
28-08-2010, 08:35 PM
لو سمحت يا أ محمد
انا والدى باع سياره ربع نقل شهر 7 سنة 2002 وتم تسجيلها ثم توفى بعدها ولم أجد العقد
وفوجئت بمصلحة الضرائب تطالبنى انى لم ادفع الضرائب حتى الان.
فاريد صورة من عقد البيع لتقدم للضرائب؟ وكل ما املكه هو
(رقم السياره - موديلها - نوعها - بطاقه ضريبية قديمه مثبت بها السياره)
ماذا أفعل؟

اخى يجب ان تتذكر مكان الشهر العقارى الخاص بالعقد ومن خلالة تستطيع اخذ شهادة من الشهر العقارى بالعقد وليس بيانات السيارة بل بيانات البائع اوالمشترى

mido magdy
29-08-2010, 01:07 AM
أولا شكرا على الرد السريع
ثانيا هل بالبيانات اللى معايا +أسم البائع أقدر أطلع الشهاده
واسمها أيه الشهادة؟

momen0777
30-08-2010, 02:34 AM
سوال ضرورى جداااااااااا بعد اذنك
انا مرات عمى اشترت سيارة 128 من واحد صاحبى والرخصة حتنتهى بعد 3شهور بس السيارة فيها كذا توكيل فلما روحنا الشهر العقارى خلونا نعمل عقد بيع لونه ازراق قالوا علشان مينفعش اكثر من 3 توكيلات المهم وممضتش مشترى وبعدين هيا عايزه تسافر بره فعايزه تعمل توكيل ادراة لبنتها عندها 18 سنة ولا تحمل رخصة قيادة بطاقة شخصية فقط علشان تجدد الرخصة والفحص وكده فماهيا الاجراءات كاملة وبالتفصيل لو سمحت مع خالص الشكر

ورجاء خاص سرعة الرد

elsaidy
30-08-2010, 06:17 PM
شكرا على اهتمامك
بس كلمة تعديل العقد دي المقصود بيها عمل عقد جديد أم تعديل العقد القديم
وهل من الضروري وجود البائع لعمل هذا التعديل ROSE4U

تعديل العقد القديم
ليس من الضرورى وجود البائع

elsaidy
30-08-2010, 06:20 PM
أولا شكرا على الرد السريع
ثانيا هل بالبيانات اللى معايا +أسم البائع أقدر أطلع الشهاده
واسمها أيه الشهادة؟

اخى امامك حل من اثنين
اما ان تذهب للمرور وتعرف خط سير السيارة ايه
او ترذهب للشهر العقارى ببطاقتك وعلم الوراثة وتقولهم عايز صورة من عقد بيع لوالدى من سنة 2002

voodoomesho
30-08-2010, 07:24 PM
تعديل العقد القديم
ليس من الضرورى وجود البائع

ROSE4U شكرا ياغالي وجزاك الله خيراً ROSE4U

sam142
01-09-2010, 12:04 PM
شكرا على وقتك اللى انت هتهديه لزملائك فى المنتدى

sam142
01-09-2010, 12:07 PM
ممكن سؤال بعد اذنك انا اشتريت عربية من سنة واربع اشهر ةمضيت فى الشهر العقارى وومضيتش فى العقد لحد دالوقتى لان الرخصة فيها لحد شهر 12 2010 ياترى ممكن داه يعمل مشكلة لما اروح انقل الملكية وارخص العربية وشكرا

elsaidy
02-09-2010, 04:33 AM
ممكن سؤال بعد اذنك انا اشتريت عربية من سنة واربع اشهر ةمضيت فى الشهر العقارى وومضيتش فى العقد لحد دالوقتى لان الرخصة فيها لحد شهر 12 2010 ياترى ممكن داه يعمل مشكلة لما اروح انقل الملكية وارخص العربية وشكرا

ازاى مضيت فى الشهر العقارى وممضيتش فى العقد

عموما لو اسمك مكتوب فى محضر التصديق برقم بطاقتك فى العقد يبقى انت ماضى والعقد سقط
اما لو مش ماضى يبقى مفيش مشكلة

sam142
02-09-2010, 09:44 AM
شكرا على رد حضرتك بس انا دى اول عربية اشتريها ومش فاهم يعنى يبقى العقد سقط انا وانا بشترى قالوا لى انا ما امضيش على العقد غير لما اروح ارخص بس انا فاكر انى مضيت فى دفتر لان الموضوع داه من شهر 5 2009 ومكنتش عارف الاجراءات وايه المشكلة اللى هتواجهنى بسبب الموضوع داه وايه الحل علشان كده محتار

elsaidy
03-09-2010, 01:40 AM
شكرا على رد حضرتك بس انا دى اول عربية اشتريها ومش فاهم يعنى يبقى العقد سقط انا وانا بشترى قالوا لى انا ما امضيش على العقد غير لما اروح ارخص بس انا فاكر انى مضيت فى دفتر لان الموضوع داه من شهر 5 2009 ومكنتش عارف الاجراءات وايه المشكلة اللى هتواجهنى بسبب الموضوع داه وايه الحل علشان كده محتار

اخى طالما ممتضيش فى العقد مفيش مشكلة هتروح المرور وتنقل ملكية

tito mohmmed
03-09-2010, 03:02 PM
فى مشكلة معايا كبيرررررررررررررررر قوي
أنا اشتريت عربية من القاهرة وعملت توكيل فى مكتب الزتنون عملت التوكيل بأسمي وأسم والده
وبعد كدة رجعت المنيا العربية معايا ادله 7 شهور ودلوقتى جيت أبيع العربية بالتوكيل لي معايا روحت شهر القعاري هنا فى المنيا عشان أبيع به مروتوش يعمولي التوكيل للمشتري جديد عشااااااااااااااااااان أسمي أنا أقل من 21 سنة مشكلة كبيررررررررررررررررررررمش عارف أعمل ولا تصرف ازي
رقمي 0112755767
وعايز رقم موبايلك ياريت

elsaidy
03-09-2010, 08:50 PM
فى مشكلة معايا كبيرررررررررررررررر قوي
أنا اشتريت عربية من القاهرة وعملت توكيل فى مكتب الزتنون عملت التوكيل بأسمي وأسم والده
وبعد كدة رجعت المنيا العربية معايا ادله 7 شهور ودلوقتى جيت أبيع العربية بالتوكيل لي معايا روحت شهر القعاري هنا فى المنيا عشان أبيع به مروتوش يعمولي التوكيل للمشتري جديد عشااااااااااااااااااان أسمي أنا أقل من 21 سنة مشكلة كبيررررررررررررررررررررمش عارف أعمل ولا تصرف ازي
رقمي 0112755767
وعايز رقم موبايلك ياريت

مفيش مشكلة والدك هو اللى هيروح الشهر العقارى بصفتة ولى طبيعى عليك ويعمل توكيل للمشترى

sam142
04-09-2010, 08:00 AM
شكرا على ردك وتعبك معنا فى المنتدى

tito mohmmed
05-09-2010, 01:15 AM
ولي طبيعي ازي
مرتوش فى شهر العقاري عشان يعتبر اني انا مؤكل عن نفسي والده مؤكل عن نفسه
فاهمت
فاقولي الازم تكون كلمه مكتوبه اسمه منفردين أو مجتمعين
دي مش مكتوبه
المهم قولي روح المكتب لي عملت في التوكيل انا يوم الاتنين الزتيون
فا مش عارف اية لي هحصيل وتوكيل مكتوب كمبيوتر

elsaidy
05-09-2010, 03:22 PM
ولي طبيعي ازي
مرتوش فى شهر العقاري عشان يعتبر اني انا مؤكل عن نفسي والده مؤكل عن نفسه
فاهمت
فاقولي الازم تكون كلمه مكتوبه اسمه منفردين أو مجتمعين
دي مش مكتوبه
المهم قولي روح المكتب لي عملت في التوكيل انا يوم الاتنين الزتيون
فا مش عارف اية لي هحصيل وتوكيل مكتوب كمبيوتر

بقولك ايه هو البائع وكلك انت وابوك
برده مفيش مشكلة
ابوك هيعمل توكيل عن نفسة وبصفتة ولى طبيعى عليك
اما مجتمعين او منفردين طالما مش مكتوبة تبقى مجتمعين
وياريت تراعى اللغة العربية اثناء الكتابة علشان بفهم سؤالك بصعوبة

phantiza
13-09-2010, 12:40 PM
ممكن بقي استفسار ادامي عربة بس مش تبع المرور بتاعي
عاوز امشي بتوكيل عبال مالوقت الرخصة ينتهي لما اجي انقل ملكية لازم اجيب البائع الي عملي توكيل ؟؟؟؟؟؟؟
طيب لو لازم يجي عشان انقل ملكية افرض مسافر نقل الملكية حيبقي ازاي؟؟؟؟؟

طارق ابراهيم المليجى
14-09-2010, 07:18 PM
برجاء الرد
البائع قام ببيع سيارة لى ومعه توكيل عن صاحب السيارة وقد استلمت السيارة والرخصة الا انه رفض عمل توكيل او تسجيل العقد فما الحل

elsaidy
16-09-2010, 03:18 PM
ممكن بقي استفسار ادامي عربة بس مش تبع المرور بتاعي
عاوز امشي بتوكيل عبال مالوقت الرخصة ينتهي لما اجي انقل ملكية لازم اجيب البائع الي عملي توكيل ؟؟؟؟؟؟؟
طيب لو لازم يجي عشان انقل ملكية افرض مسافر نقل الملكية حيبقي ازاي؟؟؟؟؟

طالما توكيل بالبيع للنفس او للغير مش هتحتاح البائع انت هتبيع لنفسك فى الشهر العقارى

elsaidy
16-09-2010, 03:21 PM
برجاء الرد
البائع قام ببيع سيارة لى ومعه توكيل عن صاحب السيارة وقد استلمت السيارة والرخصة الا انه رفض عمل توكيل او تسجيل العقد فما الحل

يعنى باع السيارة ليك ازاى لما اساسا لا عمل عقد بيع ولا توكيل فى الشهر العقارى وهو خد فلوسه
وبعدين هو البيع بالكلام اما توكيل او عقد فى الشهر العقارى

hema192007
18-09-2010, 01:56 AM
السلام عليكم انا مقبل علي شراء سياره والبائع سوف يقوم يعمل توكيل لي من توكيل كيف اعلم ان التوكيل الذي معه صحيح وليس مزور مع العلم انه يحدث عمليات نصب وتزير في هذه التوكيلات (ويتم تسجيل هذه التوكيلات من قبل موظفين مرتشين بالشهر العقاري ) في واقعه حيه امامي.برجاء الرد سريعا

elsaidy
18-09-2010, 01:02 PM
السلام عليكم انا مقبل علي شراء سياره والبائع سوف يقوم يعمل توكيل لي من توكيل كيف اعلم ان التوكيل الذي معه صحيح وليس مزور مع العلم انه يحدث عمليات نصب وتزير في هذه التوكيلات (ويتم تسجيل هذه التوكيلات من قبل موظفين مرتشين بالشهر العقاري ) في واقعه حيه امامي.برجاء الرد سريعا

تذهب للمشهر العقارى اللى اتعمل فيه التوكيل وتتاكد من هناك انه صحيح
او
لو عملك التوكيل الثانى يبقى الاول سليم طالما شفوه موظفين الشهر العقارى هيعرفوا اذا كان سليم ولا مزور

hema192007
18-09-2010, 05:10 PM
تذهب للمشهر العقارى اللى اتعمل فيه التوكيل وتتاكد من هناك انه صحيح
او
لو عملك التوكيل الثانى يبقى الاول سليم طالما شفوه موظفين الشهر العقارى هيعرفوا اذا كان سليم ولا مزور شكرا يا استاذ الصعيدي علي الرد بس اريد ان اوضحلك الحاله التوكيل المزور الي مع البائع متسجل في الشهر العقاري وواحد من الموظفين المرتشين في الشهر سجلوه ب50جنيه ووضعوا عليه الاختام الصحيحه وزوروا امضه اسم ماللك السياره المثبوت في الرخصه وعندما ذهب البائع مع المشتري لعمل توكيل جديد بالتوكيل المزور لم يلاحظ الموظفين اي تزوير في هذا التوكيل وتم تسجيل التوكيل الجديد وعندما ذهب المشتري الي المرور لاستخراج الرخصه باسم المشتري بعد ان انتهت الفتره المتبقيه في الرخصه فوجئ ان التوكيل الاول مزور وطبعا البائع هرب وضاعت فلوس المشتري فما هو الحل اذا لتلافي هذه المشكله وضمان حق الطرفين.

elsaidy
19-09-2010, 02:46 AM
شكرا يا استاذ الصعيدي علي الرد بس اريد ان اوضحلك الحاله التوكيل المزور الي مع البائع متسجل في الشهر العقاري وواحد من الموظفين المرتشين في الشهر سجلوه ب50جنيه ووضعوا عليه الاختام الصحيحه وزوروا امضه اسم ماللك السياره المثبوت في الرخصه وعندما ذهب البائع مع المشتري لعمل توكيل جديد بالتوكيل المزور لم يلاحظ الموظفين اي تزوير في هذا التوكيل وتم تسجيل التوكيل الجديد وعندما ذهب المشتري الي المرور لاستخراج الرخصه باسم المشتري بعد ان انتهت الفتره المتبقيه في الرخصه فوجئ ان التوكيل الاول مزور وطبعا البائع هرب وضاعت فلوس المشتري فما هو الحل اذا لتلافي هذه المشكله وضمان حق الطرفين.

اخى طالما ان التوكيل مثبت فى الشهر العقارى حتى ولو زوروا امضاء البائع يبقى التوكيل سليم
وبعدين هو فى تزوير ب 50 جنية بس ليه ده الورقة سليم ممكن يدفعهم علشان يخلص بس بسرعة مش يعمل بيهم ورق غلط ومزور ده مش اقل من 5000 جنية غير المشاكل اللى هيقع فيها الموظف وومكن يتحبس اما لو فى الدفتر مثبت التوكيل يبقى سليم
وهو اصاحب الرخصة اشتكى وقال ما بعتش
وبرده هو المرور هيفهم ان التوكيل مزور احسن من الشهر العقارى
الحاجة الوحيدة اللى ممكن يكتشفها المرور ان يكون فى ملف العربية توكيل اخر مثبت عندهم
كلامك غير منطقى

voodoomesho
01-10-2010, 09:57 AM
السلام عيكم اخي الكريم,
- إن شاء الله هشتري سيارة مستعملة من احد المعارف.
- المالك الحالي لهذه السيارة بحوزته عقد بيع مسجل بإسمه في الشهر العقاري من
البائع.
- المالك الحالي لم يقم بنقل ملكية السيارة بإسمه حتى الأن ومكتفي بالعقد المسجل
ورخصة البائع التي تنتهي ف عام 2013.
- السؤال الأن هل أشتري السيارة منه بعقد مسجل أخر بإسمي وما مدى إمكانية
إستخدامي للسيارة والتعامل مع المرور بواسطة العقود المسجلة والرخصة القديمة حتى
انتهاء صلاحيتها.
- أم الأفضل اشترى السيارة بواسطة توكيل للبيع للنفس أو الغير والتعامل مع المرور
وهل في هذه الحالة ايضا استطيع استخدام السيارة بواسطة التوكيل والعقد المسجل
والرخصة حتى انتهاء صلاحياتها.

فى انتظار ردك أخى الكريم.......

elsaidy
01-10-2010, 06:57 PM
السلام عيكم اخي الكريم,
البائع.
انتهاء صلاحيتها.

فى انتظار ردك أخى الكريم.......

الأفضل اشترى السيارة بواسطة توكيل للبيع للنفس أو الغير والتعامل مع المرور
وبعد كده اعمل عقد بيع لنفسك

bakser
02-10-2010, 04:47 AM
لو سمحت ياباشا رسوم نقل الملكية لعربية جيب ليبرتى 2003 وجزاك الله كل خير

voodoomesho
04-10-2010, 07:09 PM
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة voodoomesho
السلام عيكم اخي الكريم,
البائع.
انتهاء صلاحيتها.

فى انتظار ردك أخى الكريم....

الأفضل اشترى السيارة بواسطة توكيل للبيع للنفس أو الغير والتعامل مع المرور
وبعد كده اعمل عقد بيع لنفسك

شكرا يا غالي علي اهتمامك وانا ان شاء الله هاعمل بنصيحتك وهشتريها بتوكيل من البائع.
السؤال : هل يمكن عمل التوكيل بدون حضوري أم لا
وفي هذه الحالة ماهي المستندات المطلوبه من طرفي وما هي الصيغة المناسبة لعمل التوكيل

جزاك الله خيراً

maba7es
05-10-2010, 04:46 PM
اشكرك علي هذا الموضوع الجيد

انا حشتري ان شاء الرحمن سيارة جيتز 2008 ممكن اعرف الرسوم حتكون حوالي قد ايه ولكم جزيل الشكر لانى مش فاهم حاجة من الورقه الي في الصفحة الثانية من الموضوع

elsaidy
05-10-2010, 05:43 PM
اشكرك علي هذا الموضوع الجيد

انا حشتري ان شاء الرحمن سيارة جيتز 2008 ممكن اعرف الرسوم حتكون حوالي قد ايه ولكم جزيل الشكر لانى مش فاهم حاجة من الورقه الي في الصفحة الثانية من الموضوع

الرسوم
1420 جنية

elsaidy
05-10-2010, 05:45 PM
لو سمحت ياباشا رسوم نقل الملكية لعربية جيب ليبرتى 2003 وجزاك الله كل خير

الرسوم 960 جنية

عادل مرزوق
05-10-2010, 07:18 PM
هل ممكن اعرف كم رسوم تسجيل سياره سعرها 125 الف وموتورها 1500 سى سى جديده وممكن اعرف رسوم نقل ملكيتها والضريبه السنويه والتامين الشامل

مصطفى مطر
05-10-2010, 09:00 PM
السلام عليكم
املك قطعة ارض -طلب منى استمارة من الشهر العقارى لبيان التعاملات على هذه القطعة
فما هى الاجراءات للحصول عليها
وشكرا

voodoomesho
06-10-2010, 06:44 PM
السلام عليكم
أريد عمل توكيل سيارة 4BY4 للبيع للنفس أوالغير والتعامل مع المرور وجميع الجهات والمصالح الحكومية فما هي الاجراءات والأوراق المطلوبة.
وهل يمكن عمل التوكيل بدون حضور الموكل اليه وفى هذه الحالة هل تختلف الاجراءات والمستندات المطلوبة.

ahmedshahd
09-10-2010, 02:36 PM
انا مقدم على شراء سياره بس فيها 3 توكيلات ونهايه الرخصه شهر 5/2010
اولا : موضوع 3توكيلات عادى ولا فيه قلق
ثانيا : ازاى استفيد من الرخصه حتى نهايتها
ثالثا : ما هى الاجراءات القانونيه الصحيحه...

alialialiali
14-10-2010, 10:22 PM
اشتريت عربيه فيها رخصه 3 سنين ولم اوقع مشترى عشان امشى بالرخصه بتاعه مالكها لمده 3 سنين هيبقى فيه مشكله بعد 3 سنين ف نقل الملكيه

hesham90
16-10-2010, 02:48 PM
ينفع زوجتى المعاقة تعملى توكيل قيادة وادارة حتى اتمكن من قيادة سيارتها المجهزة بنفسى بدون وجودها معى بالسيارة ولو هى معايا فى السيارة وانا اللى سايق هل فى مشكلة فى اللجان والتوكيل صغته ايه وبكام وهل ممنوع عمل توكيل وفى حالة قيادتى للسيارة وهى مش معايا ومعايا التوكيل يبقى فى مشكلةارجوا التفضل بالرد وتقبل خالص تحياتى

منجاية
16-10-2010, 09:22 PM
السلام عليكم
معلش انا عندي استفسار انا دي الوقتي عايزه اشتري عربيه جديده ع الزيرو طبعا هروح ارخصها باسمي طيب دي الوقتي المفروض اروح اسجلها باسمي في الشهر العقاري ولا الرخصه تكفي .؟؟

كمان سؤال انا جوزي انشاء الله هيشتغل ع العربيه دي في شركة وعيزني اعمله توكيل بالاداره هل التوكيل ده يديه الحق انه ممكن يبيع العربيه او ينقلها باسمه وقت ميعوز؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وتوكيل ايه اللي اعملهوله عشان يقدر يسوقها وبس ؟؟

ارجو الرد

maby3rafnesh
20-10-2010, 09:19 AM
فيه توكيل معايا مكتوب فيه .. البيع لنفسه وللغير والتعامل مع المرور

وانا عاوز ابيع العربيه بتوكيل

روحت للشهر العقارى قالى لازم الى هيشترى يسجل لان مش مكتوب فى الصيغه وتوكيل الغير

روحت لشهر عقارى اخر قالى لا عادى يجوز التوكيل مدام مكتبش ولا يحق له توكيل الغير .. وان البيع يجوز بتكويل او بعقد

ايه الصح فى الموضوع ده ؟؟؟

......

تانى سؤال .. لو انا اشتريت عربيه بعقد مسجل وحبيت ابيعها بتوكيل من العقد المسجل .. بيبقى مده التوكيل كام يوم ؟.. وهل بكده ممكن الى هيشتريها منى يخلى الرخصه باسمى لانى العقد المسجل باسمى .. ولا التوكيل يخليه ينقلها باسمه فى المرور اجبارى ؟

hesham90
21-10-2010, 10:34 AM
ينفع زوجتى المعاقة تعملى توكيل قيادة وادارة حتى اتمكن من قيادة سيارتها المجهزة بنفسى بدون وجودها معى بالسيارة ولو هى معايا فى السيارة وانا اللى سايق هل فى مشكلة فى اللجان والتوكيل صغته ايه وبكام وهل ممنوع عمل توكيل وفى حالة قيادتى للسيارة وهى مش معايا ومعايا التوكيل يبقى فى مشكلةارجوا التفضل بالرد وتقبل خالص تحياتى
فين ياستاذنا الرد على اسئلتنا

hesham90
21-10-2010, 10:35 AM
السلام عليكم
معلش انا عندي استفسار انا دي الوقتي عايزه اشتري عربيه جديده ع الزيرو طبعا هروح ارخصها باسمي طيب دي الوقتي المفروض اروح اسجلها باسمي في الشهر العقاري ولا الرخصه تكفي .؟؟

كمان سؤال انا جوزي انشاء الله هيشتغل ع العربيه دي في شركة وعيزني اعمله توكيل بالاداره هل التوكيل ده يديه الحق انه ممكن يبيع العربيه او ينقلها باسمه وقت ميعوز؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ارجو الرد

منجاية
21-10-2010, 07:02 PM

elsaidy
22-10-2010, 05:12 PM
السلام عليكم

ارجو الرد

طالما العربية زيرو يبقى هترخصيها بالجواب اللى هتخديه من الشركة اللى باعتهالك

اما توكيل الادارة مفهوش مشكلة تروحى الشهر العقارى وتقولى انا عايزة اعمل توكيل ادارة سيارة وطبعا مفهوش بيع ادارة بس يعنى يقدر يرخصلك فى المرور بدل ما تروحى ويمشى بيها ويعمل كل حاجة مكانك الا البيع

elsaidy
22-10-2010, 05:15 PM
فيه توكيل معايا مكتوب فيه .. البيع لنفسه وللغير والتعامل مع المرور

وانا عاوز ابيع العربيه بتوكيل

روحت للشهر العقارى قالى لازم الى هيشترى يسجل لان مش مكتوب فى الصيغه وتوكيل الغير

روحت لشهر عقارى اخر قالى لا عادى يجوز التوكيل مدام مكتبش ولا يحق له توكيل الغير .. وان البيع يجوز بتكويل او بعقد

ايه الصح فى الموضوع ده ؟؟؟

......

تانى سؤال .. لو انا اشتريت عربيه بعقد مسجل وحبيت ابيعها بتوكيل من العقد المسجل .. بيبقى مده التوكيل كام يوم ؟.. وهل بكده ممكن الى هيشتريها منى يخلى الرخصه باسمى لانى العقد المسجل باسمى .. ولا التوكيل يخليه ينقلها باسمه فى المرور اجبارى ؟

اولا من حقك تبيع بتوكيل طالما متكتبش البيع لنفسة وللغير فقط

ثانيا لما تكون مشتر ى بعقد وهتبيع بتوكيل اكتب بس البيع للنفس وللغيروالتعامل مع المرور ومتكتبش التجديد والترخيص علشان ميسجلش باسمك فى المرور

elsaidy
22-10-2010, 05:17 PM

بالنسبة عمل التوكيل مفيش مشكلة اما بالنسبة للمرور واللجان فاعتقد ان هناك مشكلة لان دى سيارة للمعاقين

ذاكر
24-10-2010, 11:16 PM
أنا الآن بصدد شراء سيارة لأول مرة

أرجو إرشادى عن ما أحتاجه من البائع من أوراق ومستندات

تضمن صحة البيع وعدم وجود نصب أو الاعيب

وما يتبع عملية البيع من إجراءات

ولو تفضلت بالتفصيل

منجاية
25-10-2010, 07:02 PM
انا اشتريت" "عربية جديده عالزيرووهي مسجلة باسمي في المرور وعقد البيع باسمي ويريد زوجي (http://forum.masrmotors.com/search?hl=ar&&sa=X&ei=QLLFTI3MC8GP4gbCje25Aw&ved=0CBwQBSgA&q=%D8%A7%D9%86%D8%A7+%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%B1%D9%8 A%D8%AA&spell=1) ان اعمل له توكيل بالاداره وكمان توكيل اني بعت (http://forum.masrmotors.com/search?hl=ar&&sa=X&ei=GLPFTN7vFtXG4Ab9l_S5Aw&ved=0CAUQBSgA&q=%D8%A7%D9%86+%D8%A7%D8%B9%D9%85%D9%84+%D9%84%D9% 87+%D8%AA%D9%88%D9%83%D9%8A%D9%84+%D8%A8%D8%A7%D9% 84%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%87+%D9%88%D9%83%D9%8 5%D8%A7%D9%86+%D8%AA%D9%88%D9%83%D9%8A%D9%84+%D8%A 7%D9%86%D9%8A+%D8%A8%D8%B9%D8%AA%D9%87%D8%A7+%D8%B 9%D8%B4%D8%A7%D9%86+%D9%8A%D8%B6%D9%85%D9%86+%D8%A D%D9%82%D9%87+%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D9%8A %D9%87&spell=1)له عشان يضمن العربيه عشان لو حصلي حاجه في يوم توفاني الله تبقي العربيه بتاعته
انا موفقه علي طلبه بس بشرط العقد ده او التوكيل ميدلوش الحق ان يبع (http://forum.masrmotors.com/search?hl=ar&&sa=X&ei=ObTFTJaqKpC94gb_6qC6Aw&ved=0CAUQBSgA&q=%D8%A7%D9%86%D8%A7+%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82%D9%8 7+%D8%B9%D9%84%D9%8A+%D8%B7%D9%84%D8%A8%D9%87+%D8% A8%D8%B3+%D8%A8%D8%B4%D8%B1%D8%B7+%D8%A7%D9%84%D8% B9%D9%82%D8%AF+%D8%AF%D9%87+%D8%A7%D9%88+%D8%A7%D9 %84%D8%AA%D9%88%D9%83%D9%8A%D9%84+%D9%85%D9%8A%D8% AF%D9%84%D9%88%D8%B4+%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%82+%D8% A7%D9%86+%D9%8A%D8%A8%D9%87%D8%B9%D8%A7+%D9%88%D8% A7%D9%86%D8%A7+%D9%84%D9%86%D9%81%D8%B3%D9%87+%D8% A7%D9%88+%D9%84%D8%BA%D9%8A%D8%B1%D9%87+%D9%88%D8% A7%D9%86%D8%A7+%D8%B9%D8%A7%D9%8A%D8%B4%D9%87+%D8% A7%D9%88+%D9&spell=1)ها لنفسه او لغيره طول منا عايشه او في حالة طلاق لا قدر الله يعني بمعني اصح يديرها وبس وتبقه بتاعته بعد ما اموت (http://www.google.com.eg/search?hl=ar&&sa=X&ei=vrfFTKDiF5qQ4gajy4y6Aw&ved=0CAUQBSgA&q=%D9%8A%D8%B9%D9%86%D9%8A+%D8%A8%D9%85%D8%B9%D9%8 6%D9%8A+%D8%A7%D8%B5%D8%AD+%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D8%B 1%D9%87%D8%A7+%D9%88%D8%A8%D8%B3+%D9%88%D8%AA%D8%A 8%D9%82%D9%87+%D8%A8%D8%AA%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%87 +%D8%A8%D8%B9%D8%AF+%D9%85%D8%A7+%D8%A7%D9%85%D9%8 8%D8%AA&spell=1)

ايه بقى العقد ولا التوكيل الذي ينص علي كده واكتب فيه ايه؟؟

منجاية
25-10-2010, 07:23 PM
: معلش كمان سؤال هل ممكن اعمل لبنتي عقد بيع اني بعتلها العربيه عشان تبقي بتاعتها لو انا توفيت (http://forum.masrmotors.com/search?hl=ar&&sa=X&ei=ZLnFTMuhJMmt4AbB6bC6Aw&ved=0CAgQBSgA&q=%D9%85%D8%B9%D9%84%D8%B4+%D9%83%D9%85%D8%A7%D9%8 6+%D8%B3%D8%A4%D8%A7%D9%84+%D9%87%D9%84+%D9%85%D9% 85%D9%83%D9%86+%D8%A7%D8%B9%D9%85%D9%84+%D9%84%D8% A8%D9%86%D8%AA%D9%8A+%D8%B9%D9%82%D8%AF+%D8%A8%D9% 8A%D8%B9+%D8%A7%D9%86%D9%8A+%D8%A8%D8%B9%D8%AA%D9% 84%D9%87%D8%A7+%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D9%8 A%D9%87+%D8%B9%D8%B4%D8%A7%D9%86+%D8%AA%D8%A8%D9%8 2%D9%8A+%D8%A8%D8%AA%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%87%D8%A7 +%D9%84%D9%88+%D8%A7%D9%86%D8%A7+%D8%AA%D9%88%D9%8 1%D9%8A%D8%AA&spell=1)
وهل لو كتبت عقد بيع لبنتي ولو توفيت اهلي ممكن يورثو في العربيه او زوجي؟؟؟ (http://forum.masrmotors.com/search?hl=ar&&sa=X&ei=rLvFTI6vO9Pq4Abxp7y6Aw&ved=0CAkQBSgA&q=%D9%88%D9%87%D9%84+%D9%84%D9%88+%D9%83%D8%AA%D8% A8%D8%AA+%D8%B9%D9%82%D8%AF+%D8%A8%D9%8A%D8%B9+%D9 %84%D8%A8%D9%86%D8%AA%D9%8A+%D9%88%D9%84%D9%88+%D8 %AA%D9%88%D9%81%D9%8A%D8%AA+%D8%A7%D9%87%D9%84%D9% 8A+%D9%85%D9%85%D9%83%D9%86+%D9%8A%D9%88%D8%B1%D8% AB%D9%88+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8% A8%D9%8A%D9%87+%D8%A7%D9%88+%D8%B2%D9%88%D8%AC%D9% 8A%D8%9F%D8%9F%D8%9F&spell=1)
هل لزوجي نصيب فيها اذا كتبتها باسم بنتي وهل ممكن اكتب ابيها واصي عليها يعني هوه يديرها بعد وفاتي؟؟ لحين ابنتي تبلغ سن الرشد؟ (http://www.google.com.eg/search?hl=ar&&sa=X&ei=W7zFTK6nBsP54Aa3utHJCA&ved=0CAUQBSgA&q=%D9%87%D9%84+%D9%84%D8%B2%D9%88%D8%AC%D8%A9+%D9% 86%D8%B5%D9%8A%D8%A8+%D9%81%D9%8A%D9%87%D8%A7+%D8% A7%D8%B0%D8%A7+%D9%83%D8%AA%D8%A8%D8%AA%D9%87%D8%A 7+%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D9%85+%D8%A8%D9%86%D8%AA%D9%8 A+%D9%88%D9%87%D9%84+%D9%85%D9%85%D9%83%D9%86+%D8% A7%D9%83%D8%AA%D8%A8+%D8%A7%D8%A8%D9%8A%D9%87%D8%A 7+%D9%88%D8%A7%D8%B5%D9%8A+%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%8 7%D8%A7+%D9%8A%D8%B9%D9%86%D9%8A+%D9%87%D9%88%D9%8 7+%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D8%B1%D9%87%D8%A7+%D8%A8%D8%B 9%D8%AF+%D9%88%D9%81%D8%A7%D8%AA%D9%8A%D8%9F%D8%9F %D9%84%D8%AD%D9%8A%D9%86+%D8%A7%D8%A8%D9%86%D8%AA% D9%8A+%D8%AA%D8%A8%D9%84%D8%BA+%D8%B3%D9%86+%D8%A7 %D9%84%D8%B1%D8%B4%D8%AF%D8%9F&spell=1)

ذاكر
26-10-2010, 03:23 AM
: معلش كمان سؤال هل ممكن اعمل لبنتي عقد بيع اني بعتلها العربيه عشان تبقي بتاعتها لو انا توفيت (http://forum.masrmotors.com/search?hl=ar&&sa=X&ei=ZLnFTMuhJMmt4AbB6bC6Aw&ved=0CAgQBSgA&q=%D9%85%D8%B9%D9%84%D8%B4+%D9%83%D9%85%D8%A7%D9%8 6+%D8%B3%D8%A4%D8%A7%D9%84+%D9%87%D9%84+%D9%85%D9% 85%D9%83%D9%86+%D8%A7%D8%B9%D9%85%D9%84+%D9%84%D8% A8%D9%86%D8%AA%D9%8A+%D8%B9%D9%82%D8%AF+%D8%A8%D9% 8A%D8%B9+%D8%A7%D9%86%D9%8A+%D8%A8%D8%B9%D8%AA%D9% 84%D9%87%D8%A7+%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D9%8 A%D9%87+%D8%B9%D8%B4%D8%A7%D9%86+%D8%AA%D8%A8%D9%8 2%D9%8A+%D8%A8%D8%AA%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%87%D8%A7 +%D9%84%D9%88+%D8%A7%D9%86%D8%A7+%D8%AA%D9%88%D9%8 1%D9%8A%D8%AA&spell=1)
وهل لو كتبت عقد بيع لبنتي ولو توفيت اهلي ممكن يورثو في العربيه او زوجي؟؟؟ (http://forum.masrmotors.com/search?hl=ar&&sa=X&ei=rLvFTI6vO9Pq4Abxp7y6Aw&ved=0CAkQBSgA&q=%D9%88%D9%87%D9%84+%D9%84%D9%88+%D9%83%D8%AA%D8% A8%D8%AA+%D8%B9%D9%82%D8%AF+%D8%A8%D9%8A%D8%B9+%D9 %84%D8%A8%D9%86%D8%AA%D9%8A+%D9%88%D9%84%D9%88+%D8 %AA%D9%88%D9%81%D9%8A%D8%AA+%D8%A7%D9%87%D9%84%D9% 8A+%D9%85%D9%85%D9%83%D9%86+%D9%8A%D9%88%D8%B1%D8% AB%D9%88+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8% A8%D9%8A%D9%87+%D8%A7%D9%88+%D8%B2%D9%88%D8%AC%D9% 8A%D8%9F%D8%9F%D8%9F&spell=1)
هل لزوجي نصيب فيها اذا كتبتها باسم بنتي وهل ممكن اكتب ابيها واصي عليها يعني هوه يديرها بعد وفاتي؟؟ لحين ابنتي تبلغ سن الرشد؟ (http://www.google.com.eg/search?hl=ar&&sa=X&ei=W7zFTK6nBsP54Aa3utHJCA&ved=0CAUQBSgA&q=%D9%87%D9%84+%D9%84%D8%B2%D9%88%D8%AC%D8%A9+%D9% 86%D8%B5%D9%8A%D8%A8+%D9%81%D9%8A%D9%87%D8%A7+%D8% A7%D8%B0%D8%A7+%D9%83%D8%AA%D8%A8%D8%AA%D9%87%D8%A 7+%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D9%85+%D8%A8%D9%86%D8%AA%D9%8 A+%D9%88%D9%87%D9%84+%D9%85%D9%85%D9%83%D9%86+%D8% A7%D9%83%D8%AA%D8%A8+%D8%A7%D8%A8%D9%8A%D9%87%D8%A 7+%D9%88%D8%A7%D8%B5%D9%8A+%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%8 7%D8%A7+%D9%8A%D8%B9%D9%86%D9%8A+%D9%87%D9%88%D9%8 7+%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D8%B1%D9%87%D8%A7+%D8%A8%D8%B 9%D8%AF+%D9%88%D9%81%D8%A7%D8%AA%D9%8A%D8%9F%D8%9F %D9%84%D8%AD%D9%8A%D9%86+%D8%A7%D8%A8%D9%86%D8%AA% D9%8A+%D8%AA%D8%A8%D9%84%D8%BA+%D8%B3%D9%86+%D8%A7 %D9%84%D8%B1%D8%B4%D8%AF%D8%9F&spell=1)

سؤالك هو فى علم المواريث والمفروض الإجابة عليه تكون من دار الإفتاء لكن أحب أوضح شئ هام

وهو حرمانية التحايل على شرع الله بأن تكتبى السيارة سواء بإسم زوجك أو إبنتك

ولا تأمنى أبدا لكتابة السيارة بإسم زوجك خاصة ومما هو واضح من أنك لم ترزقى بالولد وهو ما يحتمل زواجه بأخرى

فإتقى الله ولا تضحى بالآخرة من أجل غير منفعة تعود عليك حيث أنك ستكونين فى يد الله تحاسبين على تحايلك على شرعه فى الوقت الذى يستمتع زوجك أو إبنتك بتحايلك

بسم الله الرحمن الرحيم

{ يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ * وَأُمِّهِ وَأَبِيهِ * وَصَاحِبَتِهِ وَبَنِيهِ * لِكُلِّ امْرِئٍ مِّنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ }

صدق الله العظيم

ذاكر
26-10-2010, 05:29 AM
إضافة أخرى

بسم الله الرحمن الرحيم

{ تِلْكَ حُدُودُ اللّهِ وَمَن يُطِعِ اللّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ * وَمَن يَعْصِ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِيهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُّهِينٌ } ( 13 و 14 ) سورة النساء

صدق الله العظيم

ذاكر
26-10-2010, 08:16 AM
إضافة أخرى

ما أدراك يا أختى الكريمة إذا ما كتبت السيارة بإسم زوجك أن يتوفاه الله قبلك

وفى هذه الحالة يشارك أهله فى ميراثه لأنه ليس له ولد , فالإبن يحجب ميراث الأهل فيما عدا الأب والأم فلكل منهما السدس من ميراث الإبن

أما عن وصاية الأب على إبنته القاصر فهى ليست وصاية وإنما ولاية

والولاية تبيح للولي أن يبيع ويشترى ما يملكه من هو تحت ولايته

بمعنى أنه يكون من حق الأب بيع السيارة لنفسه أو للغير إذا كتبتها بإسم إبنتك

وبهذا نعود لمشاركة أهل زوجك فى ميراثه

فإبقى يا أختى الكريمة الوضع على ماهو عليه أبرأ لدينك ودنياك

والله ورسوله أعلى وأعلم

محمد ماضى
30-10-2010, 05:03 PM
انا قررت اشترى عربية من ورثة واثق فيهم بس الرخصة باسم والدهم المتوفى والرخصة منتهية فماذا افعل بالله عليك ؟

ahrambc
31-10-2010, 03:55 AM
انا قررت اشترى عربية من ورثة واثق فيهم بس الرخصة باسم والدهم المتوفى والرخصة منتهية فماذا افعل بالله عليك ؟

لابد من وجود اعلام وراثه و يقوم الورثه بالتوقيع على عقد البيع امام الشهر العقارى

أو عمل توكيل لأحدهم بالتوقيع

المشكله لو كان ضمن الورثه قاصر ... أى اقل من 21 سنه

منجاية
31-10-2010, 05:43 PM
اين الرد علي (http://forum.masrmotors.com/search?hl=ar&&sa=X&ei=5ZvNTPPEItLt4Ab-4KzJBw&ved=0CA4QBSgA&q=%D8%A7%D9%8A%D9%86+%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AF+%D8% B9%D9%84%D9%8A+%D8%A7%D8%B3%D8%A3%D9%84%D9%8A+%D9% 84%D9%88+%D8%B3%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%85&spell=1)اسئلتي (http://forum.masrmotors.com/search?hl=ar&&sa=X&ei=JZzNTLT3INT94Aag8fjcDA&ved=0CBQQBSgA&q=%D8%A7%D8%B3%D8%A6%D9%84%D8%AA%D9%8A&spell=1) لو سمحتم (http://forum.masrmotors.com/search?hl=ar&&sa=X&ei=5ZvNTPPEItLt4Ab-4KzJBw&ved=0CA4QBSgA&q=%D8%A7%D9%8A%D9%86+%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AF+%D8% B9%D9%84%D9%8A+%D8%A7%D8%B3%D8%A3%D9%84%D9%8A+%D9% 84%D9%88+%D8%B3%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%85&spell=1) ???????????

انا "زوجي اشتري لي (http://forum.masrmotors.com/search?hl=ar&&sa=X&ei=fprNTLTCNMjh4gbHiKzcDA&ved=0CBoQBSgA&q=%D8%B2%D9%88%D8%AC%D9%8A+%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%B 1%D9%8A+%D9%84%D9%8A&spell=1) "عربية جديده عالزيرووهي مسجلة باسمي في المرور وعقد البيع باسمي ويريد زوجي (http://forum.masrmotors.com/search?hl=ar&&sa=X&ei=QLLFTI3MC8GP4gbCje25Aw&ved=0CBwQBSgA&q=%D8%A7%D9%86%D8%A7+%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%B1%D9%8 A%D8%AA&spell=1) ان اعمل له توكيل بالاداره وكمان توكيل اني بعت (http://forum.masrmotors.com/search?hl=ar&&sa=X&ei=GLPFTN7vFtXG4Ab9l_S5Aw&ved=0CAUQBSgA&q=%D8%A7%D9%86+%D8%A7%D8%B9%D9%85%D9%84+%D9%84%D9% 87+%D8%AA%D9%88%D9%83%D9%8A%D9%84+%D8%A8%D8%A7%D9% 84%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%87+%D9%88%D9%83%D9%8 5%D8%A7%D9%86+%D8%AA%D9%88%D9%83%D9%8A%D9%84+%D8%A 7%D9%86%D9%8A+%D8%A8%D8%B9%D8%AA%D9%87%D8%A7+%D8%B 9%D8%B4%D8%A7%D9%86+%D9%8A%D8%B6%D9%85%D9%86+%D8%A D%D9%82%D9%87+%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D9%8A %D9%87&spell=1)له عشان يضمن العربيه عشان لو حصلي حاجه في يوم توفاني الله تبقي العربيه بتاعته لانه جيبهالي من حر ماله
انا موفقه علي طلبه بس بشرط العقد ده او التوكيل ميدلوش الحق ان يبع (http://forum.masrmotors.com/search?hl=ar&&sa=X&ei=ObTFTJaqKpC94gb_6qC6Aw&ved=0CAUQBSgA&q=%D8%A7%D9%86%D8%A7+%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82%D9%8 7+%D8%B9%D9%84%D9%8A+%D8%B7%D9%84%D8%A8%D9%87+%D8% A8%D8%B3+%D8%A8%D8%B4%D8%B1%D8%B7+%D8%A7%D9%84%D8% B9%D9%82%D8%AF+%D8%AF%D9%87+%D8%A7%D9%88+%D8%A7%D9 %84%D8%AA%D9%88%D9%83%D9%8A%D9%84+%D9%85%D9%8A%D8% AF%D9%84%D9%88%D8%B4+%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%82+%D8% A7%D9%86+%D9%8A%D8%A8%D9%87%D8%B9%D8%A7+%D9%88%D8% A7%D9%86%D8%A7+%D9%84%D9%86%D9%81%D8%B3%D9%87+%D8% A7%D9%88+%D9%84%D8%BA%D9%8A%D8%B1%D9%87+%D9%88%D8% A7%D9%86%D8%A7+%D8%B9%D8%A7%D9%8A%D8%B4%D9%87+%D8% A7%D9%88+%D9&spell=1)ها لنفسه او لغيره طول منا عايشه او في حالة طلاق لا قدر الله يعني بمعني اصح يديرها وبس وتبقه بتاعته بعد ما اموت (http://www.google.com.eg/search?hl=ar&&sa=X&ei=vrfFTKDiF5qQ4gajy4y6Aw&ved=0CAUQBSgA&q=%D9%8A%D8%B9%D9%86%D9%8A+%D8%A8%D9%85%D8%B9%D9%8 6%D9%8A+%D8%A7%D8%B5%D8%AD+%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D8%B 1%D9%87%D8%A7+%D9%88%D8%A8%D8%B3+%D9%88%D8%AA%D8%A 8%D9%82%D9%87+%D8%A8%D8%AA%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%87 +%D8%A8%D8%B9%D8%AF+%D9%85%D8%A7+%D8%A7%D9%85%D9%8 8%D8%AA&spell=1)

ايه بقى العقد ولا التوكيل الذي ينص علي كده واكتب فيه ايه؟ ؟ وهل يا تري ممكن اعمله وصيه ?? (http://forum.masrmotors.com/search?hl=ar&&sa=X&ei=S5vNTO6BIonj4ga_kvTcDA&ved=0CA4QBSgA&q=%D9%88%D9%87%D9%84+%D9%8A%D8%A7+%D8%AA%D8%B1%D9% 8A+%D9%85%D9%85%D9%83%D9%86+%D8%A7%D8%B9%D9%85%D9% 84%D9%87+%D9%88%D8%B5%D9%8A%D9%87+%D8%AA%D8%AD%D8% AB+%D8%B9%D9%84%D9%8A+%D9%83%D8%AF%D9%87%D8%9F%D8% 9F%D8%9F%D8%9F%D8%9F%D8%9F%D8%9F%D8%9F%D8%9F&spell=1)

QUOTE]

[QUOTE=منجاية;268988]: معلش كمان سؤال هل ممكن اعمل لبنتي عقد بيع اني بعتلها العربيه عشان تبقي بتاعتها لو انا توفيت (http://forum.masrmotors.com/search?hl=ar&&sa=X&ei=ZLnFTMuhJMmt4AbB6bC6Aw&ved=0CAgQBSgA&q=%D9%85%D8%B9%D9%84%D8%B4+%D9%83%D9%85%D8%A7%D9%8 6+%D8%B3%D8%A4%D8%A7%D9%84+%D9%87%D9%84+%D9%85%D9% 85%D9%83%D9%86+%D8%A7%D8%B9%D9%85%D9%84+%D9%84%D8% A8%D9%86%D8%AA%D9%8A+%D8%B9%D9%82%D8%AF+%D8%A8%D9% 8A%D8%B9+%D8%A7%D9%86%D9%8A+%D8%A8%D8%B9%D8%AA%D9% 84%D9%87%D8%A7+%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D9%8 A%D9%87+%D8%B9%D8%B4%D8%A7%D9%86+%D8%AA%D8%A8%D9%8 2%D9%8A+%D8%A8%D8%AA%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%87%D8%A7 +%D9%84%D9%88+%D8%A7%D9%86%D8%A7+%D8%AA%D9%88%D9%8 1%D9%8A%D8%AA&spell=1)
وهل لو كتبت عقد بيع لبنتي ولو توفيت اهلي ممكن يورثو في العربيه ؟؟؟ (http://forum.masrmotors.com/search?hl=ar&&sa=X&ei=rLvFTI6vO9Pq4Abxp7y6Aw&ved=0CAkQBSgA&q=%D9%88%D9%87%D9%84+%D9%84%D9%88+%D9%83%D8%AA%D8% A8%D8%AA+%D8%B9%D9%82%D8%AF+%D8%A8%D9%8A%D8%B9+%D9 %84%D8%A8%D9%86%D8%AA%D9%8A+%D9%88%D9%84%D9%88+%D8 %AA%D9%88%D9%81%D9%8A%D8%AA+%D8%A7%D9%87%D9%84%D9% 8A+%D9%85%D9%85%D9%83%D9%86+%D9%8A%D9%88%D8%B1%D8% AB%D9%88+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8% A8%D9%8A%D9%87+%D8%A7%D9%88+%D8%B2%D9%88%D8%AC%D9% 8A%D8%9F%D8%9F%D8%9F&spell=1)
thank s alot

منجاية
31-10-2010, 05:49 PM
اين الرد علي (http://forum.masrmotors.com/search?hl=ar&&sa=X&ei=5ZvNTPPEItLt4Ab-4KzJBw&ved=0CA4QBSgA&q=%D8%A7%D9%8A%D9%86+%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AF+%D8% B9%D9%84%D9%8A+%D8%A7%D8%B3%D8%A3%D9%84%D9%8A+%D9% 84%D9%88+%D8%B3%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%85&spell=1)اسئلتي (http://forum.masrmotors.com/search?hl=ar&&sa=X&ei=JZzNTLT3INT94Aag8fjcDA&ved=0CBQQBSgA&q=%D8%A7%D8%B3%D8%A6%D9%84%D8%AA%D9%8A&spell=1) لو سمحتم (http://forum.masrmotors.com/search?hl=ar&&sa=X&ei=5ZvNTPPEItLt4Ab-4KzJBw&ved=0CA4QBSgA&q=%D8%A7%D9%8A%D9%86+%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AF+%D8% B9%D9%84%D9%8A+%D8%A7%D8%B3%D8%A3%D9%84%D9%8A+%D9% 84%D9%88+%D8%B3%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%85&spell=1)

egman
01-11-2010, 11:29 AM
انا اشتريت سيارة ايبيزا من شهر 4/2010 هى موديل 1994 1300 سي سي .

إشتريتها عن طريق عمل توكيل فى الشهر العقاري .

انا معايا عدد 2 توكيل اول واحد من المالك الاصلي الى اسمه فى الرخصة والتانى ليا انا من المالك التانى يعنى انا تالت مالك .

يعنى احمد باع لمحمد ومحمد باع لحسين الى هو انا تمام كده .

بيانات الرخصة :

وجهة الرخصة :
نهاية الترخيص : 21/12/2010

ظهر الرخصة :
مكتوب تاريخ الفحص 2011 دون ذكر شهر ده معناه اية ؟

طيب وانا عايز فى خلال شهر نوفمبر ده ان شاء الله انقل ملكية السيارة باسمي قبل ميعاد انتهاء الرخصة .

إستفساراتى :

لازم لإتمام نقل الملكية يكون معايا عقد بيع مسجل فى الشهر العقاري ولا ممكن بالتوكيل انقل الملكيه علماً بأن التوكيل مكتوب فيه يحق البيع للنفس ولغيره والتعامل مع المرور .
طيب فى حالة انه لازم عقد بيع مسجل :

بيتكلف كام عقد البيع لموديل عربيتى والسي سي بتعها ؟

بيتعمل فين فى الشهر العقاري بتاع السيارات الى فى سوق السيارات ولا فى اى شهر عقاري اخر ؟

أشتري عقد البيع المسجل ده منين مكتبة ولا من الشهر العقاري ؟

اية الورق الا اخده معايا وانا رايح الشهر العقارى والاجراء ده ممكن ياخد وقت قد ايه فى شهر عقاري مدينة نصر ؟

اية هى المده المسموحه ليا بعد عمل عقد البيع فى الشهر العقاري ونقل الملكية فى المرور ؟

بعد عمل العقد باخد التوكيلات ولا الشهر العقاري بيحتفظ بيها ؟

طيب بعد إتمام عمل العقد :

أعمل اية بقى بعد كده علشان انقل الملكية فى المرور واسمي يكون فى الرخصة بتاعه العربية من اوراق وإجراءات وفلوس ؟

شهادة المخالفات الى بتطلع من المرور القديم بتكون سارية لمده قد اية ؟

طيب معلش يا جماعه علشان ابقى عارف بس لما اروح الشهر العقارى واطلع العقد المسجل هل فى الشهر العقارى بياخدوا التوكيلات الى معايا ولا انا باخدها تانى مع العقد المسجل بعد ما اخلصه ?

وفى ملحوظة كمان مكتوب على الرخصة فى دهرها كلمه رويال ورقم جنبها ده معناه اية ؟

طيب واية حوار التامين ده بيتعمل فين فى المرور ولا فين بالضبط ؟

واية الفرق ما بين شهادة المخالفات والبيانات وبرائة الزمة وحالات استخدام كل واحده ؟

أنا آسف جدا على الإطالة لكنى اول مرة فى حياتى بعمل الموضوع ده بس ان شاء الله عند إجابة المحترفين والخبراء هيكون موضوع كامل لكل الناس الجداد زي حالاتى ....

منجاية
02-11-2010, 08:31 AM
انا عندي عربيه هل لو عملت لزوجي توكيل عام بيع للنفس وللغيروالتعامل مع المرور هل يحق له بيعها لغيره فعلا ولا لابد من موافقتي اولا؟ وهل ممكن يغير الرخصه باسمه

وهل لو بعد وفاتي تصبح العربيه ملكا له؟

وهل لو اردت الغاء التوكيل لابد من حضور الطرفين يعني انا وزوجي ولا ممكن الغيه بمفردي وقت ما أشاء؟

hossamhussein0
02-11-2010, 02:33 PM
بعد إذن أ/ محمد

انا اشتريت سيارة ايبيزا من شهر 4/2010 هى موديل 1994 1300 سي سي .

إشتريتها عن طريق عمل توكيل فى الشهر العقاري .
ألف مبروك GIFT4U
انا معايا عدد 2 توكيل اول واحد من المالك الاصلي الى اسمه فى الرخصة والتانى ليا انا من المالك التانى يعنى انا تالت مالك .

يعنى احمد باع لمحمد ومحمد باع لحسين الى هو انا تمام كده .
مفهوم 444546
بيانات الرخصة :

وجهة الرخصة :
نهاية الترخيص : 21/12/2010

ظهر الرخصة :
مكتوب تاريخ الفحص 2011 دون ذكر شهر ده معناه اية ؟
يعني انشاء الله عندما يحين موعد الترخيص الجديد ( 21/ 12 ) من عام 2011 يبقي العربية لازم تتفحص ، بس ده في حالة ان العربية مملوكة للمالك الاساسي ، أم في حالة نقل الملكية يبقي لازم سيادتك هتفحص (إجباري) و بعدين بيبقي الفحص بعد ذلك كل 3 سنين

طيب وانا عايز فى خلال شهر نوفمبر ده ان شاء الله انقل ملكية السيارة باسمي قبل ميعاد انتهاء الرخصة .

إستفساراتى :
لازم لإتمام نقل الملكية يكون معايا عقد بيع مسجل فى الشهر العقاري نعم لازم عقد بيع مسجل في الشهر العقاري ولا ممكن بالتوكيل انقل الملكيه لا ماكنش حد غلب هههه علماً بأن التوكيل مكتوب فيه يحق البيع للنفس ولغيره والتعامل مع المرور .
طيب فى حالة انه لازم عقد بيع مسجل :

بيتكلف كام عقد البيع لموديل عربيتى والسي سي بتعها ؟
راجع الجدول الموجود في المشاركة

بيتعمل فين فى الشهر العقاري بتاع السيارات الى فى سوق السيارات ولا فى اى شهر عقاري اخر ؟
في أي شهر عقاري و لكن يفضل في التابع له عنوانك في البطاقة و ممكن برضه بتاع سوق السيارات.

أشتري عقد البيع المسجل ده منين مكتبة ولا من الشهر العقاري ؟
ده نموذج مجاني بيبقي موجود في الشهر العقاري نفسه و بيبقي ببلاش

اية الورق الا اخده معايا وانا رايح الشهر العقارى والاجراء ده ممكن ياخد وقت قد ايه فى شهر عقاري مدينة نصر ؟
بطاقتك (رقم قومي و سارية) و أصل رخصة السيارة (سارية) و أصل التوكيل السابق و صور ضوئية من جميع تلك المستندات
اية هى المده المسموحه ليا بعد عمل عقد البيع فى الشهر العقاري ونقل الملكية فى المرور ؟
شهر واحد فقط

بعد عمل العقد باخد التوكيلات ولا الشهر العقاري بيحتفظ بيها ؟
بتأخذها معاك و المرور هوه اللي بيأخذها منك و يضعها في ملف السيارة

طيب بعد إتمام عمل العقد :
أعمل اية بقى بعد كده علشان انقل الملكية فى المرور واسمي يكون فى الرخصة بتاعه العربية من اوراق وإجراءات وفلوس ؟
هتأخذ جميع الاوراق السابق الاشارة اليها + العقد المسجل و تشتري دوسه من المرور و تشتري نماذج ترخيص و تعمل فحص و تقدم الورق علي الشباك و تدفع الضريبة و تعمل تامين اجباري (من اكشاك التامين بالمرور) و شهادة المخالفات و تقدم كل ذلك لموظف الشباك و بعدين يندهوا عليك و تأخذ رخصة باسمك ده لو كانت وحدة المرور بتاعتك هي نفس وحدة المرور القديمة للسيارة أما اذا كانت مختلفة هتأخذ تصريح مؤقت لمدة 3 شهور لحين ورود ملفلسرة من مرورها الاصلي الي المرور الجديد ( الذي انت تتبعه) و تقريبا القصه دي هتتكلف حوالي 500 ج لو كنت هتجدد سنة (طبعا ما تنساش انك لو ما عندكش طفاية حريق و شنطة اسعافات يبقي لازم تشتريهم و همه برضه بيتباعوا في المرور)

شهادة المخالفات الى بتطلع من المرور القديم بتكون سارية لمده قد اية ؟
شهر واحد فقط

طيب معلش يا جماعه علشان ابقى عارف بس لما اروح الشهر العقارى واطلع العقد المسجل هل فى الشهر العقارى بياخدوا التوكيلات الى معايا ولا انا باخدها تانى مع العقد المسجل بعد ما اخلصه ?
سبق الرد اعلاه علي نفس النقطة ، هما بيطلعوا عليهم فقط و بيثبتوهم و لكن المرورفي النهاية هوه اللي هيأخذهم كلهم

وفى ملحوظة كمان مكتوب على الرخصة فى دهرها كلمه رويال ورقم جنبها ده معناه اية ؟
الله اعلم

طيب واية حوار التامين ده بيتعمل فين فى المرور ولا فين بالضبط ؟
داخل المرور نفسه هتلاقي اكشاك خاصة بذلك

واية الفرق ما بين شهادة المخالفات (المخالفات = براءة الذمة و دول بيبقوا طالعين من النيابة و ده يخص المخالفات و الشهادة دي بيتم استخراجها في حالتين إما البيع و الشراء علشان الطرف المشتري يطمئن قلبه الي ان العربيبة مفيش عليها مخلفات من المالك السابق و الحالة الثانية لها عند التجديد بالمرور او نقل الترخيص او تغيير النمر ) والبيانات وبرائة الزمة وحالات استخدام كل واحده ؟( أما شهادة البيانات دي بتستخرج من المرور و دي بيكون مكتوب فيها بيانات العربية "المالك و اللوحات و الشاسيه و الموتور و تاريخ انتهاء الضريبة و الصناعة هل هي محلي او مستوردة و الموديل و بيانات وثيقة التامين الاجباري و خلافه ) و بتبقي مطبوعة كمبيوتر و مختومة بختم المرور و متغلفة بالبلاستيك و دي بيتم استخراجها لجهة معينة مثلا للشهر العقاري و ده في حالة انه لا توجد رخصة سارية للسيارة سواء كانت تلك الرخصة منتهيه السريان او عبارة عن تصريح فقط و ليس رخصة و ذلك لايضاح تلك المعلومات للشهر العقاري ليتثني له العمل في ضوئها ، كما انه يتم استخراجها ايضا عند نقل العربية من مرور الي مرور اخر كبديل عن انتظار نقل الملف اللي ممكن يتأخر سنين

أنا آسف جدا على الإطالة لكنى اول مرة فى حياتى بعمل الموضوع ده بس ان شاء الله عند إجابة المحترفين والخبراء هيكون موضوع كامل لكل الناس الجداد زي حالاتى ....

أرجوا ان اكون اوفيت الشرح حتي يستفاد منه الجميع

hossamhussein0
02-11-2010, 02:45 PM
انا عندي عربيه هل لو عملت لزوجي توكيل عام بيع للنفس وللغيروالتعامل مع المرور هل يحق له بيعها لغيره فعلا طبعا هوه التوكيل ده تهريج ؟ ولا لابد من موافقتي اولا؟ لأ طبعا وهل ممكن يغير الرخصه باسمه إذا عمل لنفسه عقد بيع شهر عقاري ممكن طبعا ينقلها باسمه في المرور

وهل لو بعد وفاتي تصبح العربيه ملكا له؟ قانونيا بمجرد الوفاة يصبح التوكيل لاغي (كأن لم يكن ) و أي تصرف بموجبه سوف يحمله هو المسئولية

وهل لو اردت الغاء التوكيل لابد من حضور الطرفين يعني انا وزوجي طبعا لازم الاثنين يكونوا معا ولا ممكن الغيه بمفردي وقت ما أشاء؟ لا

الزميلة العزيزة ،
أنا رديت علي استفساراتك اعلاه باللون الاحمر

أما من الناحية الفقهيه و الدينية

فأنا مع رأيي من رأي أ/ ذاكر مليون في الميه و اعتقد انه رد علي حضرتك بشكل وافي ده لو كنت سيادتك مسلمة الديانة طبعا

NASERELFHHAM
02-11-2010, 08:31 PM
موضوع اكثر من ممتاز
جزاك الله خيرا

voodoomesho
06-11-2010, 03:14 PM
ذهبت الى الشهر العقاري مع أحد المعارف حتى أحصل منه عل توكيل لسيارة مسجلة بإسم ابنه بعقد مسجل مكتوب فيه "بولاية والده".

قال لنا الموظف انه لا يمكن عمل توكيل وأن الحل الوحيد هو عمل عقد مسجل للمشترى اللى هو انا من البائع اللى هو والد صاحب السيارة بصفته الوصي عليه.

فأرجو أخى الكريم أن توضح لى مدى صحة هذا الكلام وما هي الطرق المتاحة حتى أتمكن من الحصول على السيارة دون عمل عقد.

بانوراما*
07-11-2010, 09:32 AM
مجهود كبير يا اخ محمد جزاك الله عنا خيرا

من فضلك ياريت تقولى مصاريف تسجيل الماروتى 2009 - 3 سلندر كام
اعذرنى مش اقدرة اشوف من الجدول كويس

وهل بينطبق عليها خصم الانتاج المحلى
واجيب منين شهادة الانتاج المحلى

ultrasoft
10-11-2010, 03:50 PM
اخ محمد
شكرا ع المجهود الرائع لموضوعك .. اللى فادنى وفاد ناس تانية كتير .. بارك الله فيك

عندى استفسار .. اشتريت عربية .. سويفت 96 ... رخصتها لحد يونيو 2011 .. المشكلة بقى .. الرخصة مكتوبه بأسم واحده ولتكن فاطمة محمد احمد ومكتوب بجوارها والمسئول عنها احمد ابراهيم .. انا اشتريت من احمد ابراهيم بتوكيل من سفارة - لأنه مقيم بالخارج - ولما رحت للشهر العقارى .... قالى مينفعش تبيع الا لما تجيب كمان توكيل من فاطمة .. فهل ده صح .. ولا ايه بالظبط .. ايه الاجراءات اللى المفروض اعملها .. وشكراً

asecqena
18-11-2010, 11:56 AM
شكرا جزيلا

waelemam2008
21-11-2010, 03:24 AM
اريد معرفه رسوم نقل الملكيه لسياره هوندا سيفيك 92 ...؟؟!!!!!!

molhen
22-11-2010, 03:08 AM
انا قمت بتلحين بعض الاغانى وكنت عايزاعرف اسجلها اذاى اثبات تاريخ لكى اضمن حقى الفكرى مع العلم انى مش كاتبها على النوتة ولا يمكننى ذلك فانا استطيع قراة النوتة فقط وليس كتابتها فهل هناك امكانية لتسجيلها صوت واثبات تاريخ ام لابد من كتابتها على نوتة وان امكن تسجيلها صوت فأين اقوم بذلك مع العلم انى من مصر هل يمكن ذلك فى الشهر العقارى

falak
01-12-2010, 07:49 AM
يا جماعة أنا عندي مشكلة مش مخلياني عارف أنام
أنا بعت عربيتي ( لانوس 99 ) لواحد زميلي في الشغل
عربيتي هذه كانت مرور الجيزة
ومن حوالي سنة نقلت ملكية ورخصتها تبع مرور حلوان ( لإني ساكن في حلوان )
لكنهم استخرجوا لي تصريح ( ثلاث شهور ) وليس ترخيص لإن الملف لم يأتي بعد من مرور الجيزة .
بعد ثلاثة شهور ذهبت للتجديد لكني وجدت الملف لم يأتي بعد فأخذت تصريح آخر لمدة 9 شهور والموظف قاللي هانعمل لك استعجال للملف.
بعد 9 شهور ذهبت للتجديد فلم أجد الملف أيضاً .. فعملوا لي تصريح لمدة سنة كاملة.
والآن وبعد مرور شهر واحد من هذه السنة ( مازال التصريح ساري لمدة 11 شهر ) بعت السيارة ..
وعاوز أعمل توكيل للشاري ،، لكن طبعاً الشهر العقاري هايطلب مني شهادة بيانات لإن معايا تصريح وليس ترخيص .
ذهبت للمرور عشان أجيب شهادة بيانات ،، قالولي مش هاينفع لإن الملف لسه ماجاش ..
طب وبعدين .. أعمل إيه دلوقتي ؟؟؟
الراجل عايز التوكيل ، وأنا مش عارف أعمل له إيه ؟؟
أنا خايف يكون الملف ضاع ولا حاجة ؟؟ ومش عارف عمل إيه عشان سي ملف ييجي ؟؟

victornabil2002
01-12-2010, 01:11 PM
انا اشتريت النترا 2008 اوتوماتيك 1600 cc بتوكيل من صاحب العربيه الاصلى و مكتوب فى التوكيل له حق البيع لنفسه و للغير و التعامل مع المرور و الرخصه هتخلص 02/2011 عايز اعرف اعمل ايه لما الرخصه تنتهى و مصاريف تسجييلها فى الشهر العقرى كام و شكرا مقدما

mahranahm
01-12-2010, 04:58 PM
انا اشتريت عربية جولف 2 موديل 1987 والرخصة بأسم صاحبها وانا المجددة معاه واتلمتها منه يوم لما استلمها من المرور فى المرور والنمر الجديدة متركبا على ايدايا

المفروض انى دعتله مبلغ وباقى المبلغ بتاع العربية يوم لما يعملى توكيل بالشهر العقارى للبع للنفس او للغير

كدة مظبوط ولا الاحسن انوا يبعهالى ونسجل العقد فى الشهر العقارى

انا شايف انى استفاد من مدة الترخيص الهيا سنة كاملة لانى استلمتها يوم لما استلمها

طيب ايه الخطوات الجاية عشان لما السنة تخلص لازم اعملها قبل ما تخلص

وشكرا جدا على المجهود الرائع

tabeh
15-12-2010, 11:49 AM
سيدى الفاضل ...
بعد التحية ...
الموضوع : بخصوص سيارة لادا 2107 موديل 1991

قام حمايا ببيع السيارة اعلاه لى بموجب توكيل يحق لى من خلاله البيع لنفسى او الغير و التعامل مع المرور
و بناء ع التوكيل ده رحت رخصت العربية و خدت نمرة جديدة و خلَيت الرخصة الجديدة باسم حمايا بردو
دلوقتى انا عاوز ابيع العربية و مضيت عقد ابتدائى (اشترناه من مكتبة ف الفجالة)مع المشترى و اخدت عربون
المشترى (اللى انا عرفت بعدين انه تاجر/سمسار عربيات)كان عاوزنى اعمل له توكيل
انا رفضت بعد ما استشرت بعض المقربين و اللى قالولى انه الاحسن تروح معاه و تعملو عقد جديد ف الشهر العقارى و هو طبعا اللى هايشيل مصاريف التسجيل و لازم يمضى مشترى و انا امضى بائع
الأخ المشترى (و عشان هو مش دوغرى و بيكدب كتير) مرة قاللى انه بطاقته ضاعت لمل قلت له نسجل ف الشهر العقارى
و اما شديت معاه و اصريت ع التسجيل -مهددا بفسخ العقد الابتدائى و ارجاع العربون لو رفض التسجيل- وافق ع التسجيل
و قاللى خد باقى فلوسك و ادينى العربية و صورة الرخصة و سجل انت براحتك و كلمنى اجيلك اخد صورة العقد المسجل
بردو انا رفضت لأنى حسيت ان فى حاجة غلط ... و من خلال قرائتى لردودك , فهمت انه من الافضل انه يمضى مشترى (و ده طبعا يستلزم وجوده معايا) عشان يسجل بعد كده باسمه ف خلال شهر واحد ... بدل ما يعمل مصيبة بالعربية و حمايا اللى يدَبس
عاوز استأذنك فى :-
1- استشارتك فيما سبق
2- امكانية فسخ عقد ابتدائى و عواقبه

momtaztalaat
17-12-2010, 08:33 AM
و لى عندك سؤال
عايز انقل السيارة باسم ابنى هل فى الشهر العقارى بيطلبو رخصة القيادة للمشترى

dr_hegab
17-12-2010, 08:43 PM
انا اشتريت سياره بتوكيل من البائع والعربيه لسه فيها فتره في الرخصه
البائع معاه عقد مسجل من 7 شهور وكان ماضي فيه انه مشتري ومكتوب بياناته بس ما نقلشي الملكيه يعني الرخصه بأسم المالك الاصلي
يعني انا دلوقتي معايا عقد مسجل فات عليه 7 شهور وكمان توكيل
هل كان لازم ان اللى انا اشتريت منه ينقل ملكيه
وانا دلوقتي واجب عليا اعمل ايه

elrawy010
18-12-2010, 02:19 PM
من فضلكم حد يفدنى أنا اشتريت عربيه مستعمله من حوالى 8 شهور وكالعاده عملت عقد مشجل بس ممضتش مشترى عشان امشى بالرخصه واستفيد من الضربيه وجه ميعاد انتهاء الرخصه وانا لزم انقلها باسمى رحت مرور مدينه نصر دفعت الضريبه والمخالفات وجيت اطلع شهاده بيانات موجهه لمرور حلوان الى انا تابع له لقيتالموظف بيقولى ان فى شهاده بيانات طلعت لمرور العاشر من رمضان ولازم تجيب شهاده المرور ده وقالى مينفعش تاخد شهاده الا لما تجيب التانيه والظاهر كده انا الى بعلى العربيه استخرجها ومدهانيش وانا نمرته ضاعت منى وكمان مش عارف بيته ومش عارف ارخص اعمل ايه

otefa
18-12-2010, 02:38 PM
موضوع مميز
صاحب الموضوع مدخلش المنتدي من تاريخ 24/10 لعل المانع خير

غير مسجل
31-12-2010, 05:16 PM
موضوع رائع جدا استاذ محمد بارك الله فيك

انا ببيع عربيه مرخصه باسمى وفيها لسه رخصه سنتين والمشترى عايز يشتريها بتوكيل علشان يستفيد بالمده الباقيه

وانا خايف من موضوع التجديد ده

فينفع اكتب

البيع لنفسه وللغير وتوكيل الغير والتعامل مع المرور فقط ولايجوز التجديد بالمرور

ibrahimsaad
31-12-2010, 05:18 PM
موضوع رائع جدا استاذ محمد بارك الله فيك

انا ببيع عربيه مرخصه باسمى وفيها لسه رخصه سنتين والمشترى عايز يشتريها بتوكيل علشان يستفيد بالمده الباقيه

وانا خايف من موضوع التجديد ده

فينفع اكتب

البيع لنفسه وللغير وتوكيل الغير والتعامل مع المرور فقط ولايجوز التجديد بالمرور

locust
13-01-2011, 10:05 AM
ارجو معرفة مصاريف تسجيل الشاهين مو 2005 بالشهر العقارى

joou
14-01-2011, 12:24 AM
لو سمحت يا استاز محمد انا رايح اشترى عربيه 128 من السوق
عايز اعرف ايه اجرأت الشراء من البائع وكيفيه التسجيل ولو الرخصه لسه فيها مده
هيكون الحل ايه علشان محدش ينصب عليه الرجاء الرد سريعا

elsaidy
24-01-2011, 02:22 AM
انا اشتريت" "عربية جديده عالزيرووهي مسجلة باسمي في المرور وعقد البيع باسمي ويريد زوجي (http://forum.masrmotors.com/search?hl=ar&&sa=X&ei=QLLFTI3MC8GP4gbCje25Aw&ved=0CBwQBSgA&q=%D8%A7%D9%86%D8%A7+%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%B1%D9%8 A%D8%AA&spell=1) ان اعمل له توكيل بالاداره وكمان توكيل اني بعت (http://forum.masrmotors.com/search?hl=ar&&sa=X&ei=GLPFTN7vFtXG4Ab9l_S5Aw&ved=0CAUQBSgA&q=%D8%A7%D9%86+%D8%A7%D8%B9%D9%85%D9%84+%D9%84%D9% 87+%D8%AA%D9%88%D9%83%D9%8A%D9%84+%D8%A8%D8%A7%D9% 84%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%87+%D9%88%D9%83%D9%8 5%D8%A7%D9%86+%D8%AA%D9%88%D9%83%D9%8A%D9%84+%D8%A 7%D9%86%D9%8A+%D8%A8%D8%B9%D8%AA%D9%87%D8%A7+%D8%B 9%D8%B4%D8%A7%D9%86+%D9%8A%D8%B6%D9%85%D9%86+%D8%A D%D9%82%D9%87+%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D9%8A %D9%87&spell=1)له عشان يضمن العربيه عشان لو حصلي حاجه في يوم توفاني الله تبقي العربيه بتاعته
انا موفقه علي طلبه بس بشرط العقد ده او التوكيل ميدلوش الحق ان يبع (http://forum.masrmotors.com/search?hl=ar&&sa=X&ei=ObTFTJaqKpC94gb_6qC6Aw&ved=0CAUQBSgA&q=%D8%A7%D9%86%D8%A7+%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82%D9%8 7+%D8%B9%D9%84%D9%8A+%D8%B7%D9%84%D8%A8%D9%87+%D8% A8%D8%B3+%D8%A8%D8%B4%D8%B1%D8%B7+%D8%A7%D9%84%D8% B9%D9%82%D8%AF+%D8%AF%D9%87+%D8%A7%D9%88+%D8%A7%D9 %84%D8%AA%D9%88%D9%83%D9%8A%D9%84+%D9%85%D9%8A%D8% AF%D9%84%D9%88%D8%B4+%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%82+%D8% A7%D9%86+%D9%8A%D8%A8%D9%87%D8%B9%D8%A7+%D9%88%D8% A7%D9%86%D8%A7+%D9%84%D9%86%D9%81%D8%B3%D9%87+%D8% A7%D9%88+%D9%84%D8%BA%D9%8A%D8%B1%D9%87+%D9%88%D8% A7%D9%86%D8%A7+%D8%B9%D8%A7%D9%8A%D8%B4%D9%87+%D8% A7%D9%88+%D9&spell=1)ها لنفسه او لغيره طول منا عايشه او في حالة طلاق لا قدر اللهيعني بمعني اصح يديرها وبس وتبقه بتاعته بعد ما اموت (http://www.google.com.eg/search?hl=ar&&sa=X&ei=vrfFTKDiF5qQ4gajy4y6Aw&ved=0CAUQBSgA&q=%D9%8A%D8%B9%D9%86%D9%8A+%D8%A8%D9%85%D8%B9%D9%8 6%D9%8A+%D8%A7%D8%B5%D8%AD+%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D8%B 1%D9%87%D8%A7+%D9%88%D8%A8%D8%B3+%D9%88%D8%AA%D8%A 8%D9%82%D9%87+%D8%A8%D8%AA%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%87 +%D8%A8%D8%B9%D8%AF+%D9%85%D8%A7+%D8%A7%D9%85%D9%8 8%D8%AA&spell=1)

ايه بقى العقد ولا التوكيل الذي ينص علي كده واكتب فيه ايه؟؟

لا يصح ما تقولية
الحل فى الوصية فقط

elsaidy
24-01-2011, 02:25 AM
اختى اذا كتبتى السيارة باسم بنتك قبل سن 21 سنة فان والدها من حقة بيعها لانه ولى طبيعي عليها
اما بالنسبة للوفاة فاى شى يخصها يجب ان يكون بوصية فقط
اما اى عقد بيع فلا يصح ان يكتب فيه شرط الوفاة

elsaidy
24-01-2011, 02:27 AM
إضافة أخرى

ما أدراك يا أختى الكريمة إذا ما كتبت السيارة بإسم زوجك أن يتوفاه الله قبلك

وفى هذه الحالة يشارك أهله فى ميراثه لأنه ليس له ولد , فالإبن يحجب ميراث الأهل فيما عدا الأب والأم فلكل منهما السدس من ميراث الإبن

أما عن وصاية الأب على إبنته القاصر فهى ليست وصاية وإنما ولاية

والولاية تبيح للولي أن يبيع ويشترى ما يملكه من هو تحت ولايته

بمعنى أنه يكون من حق الأب بيع السيارة لنفسه أو للغير إذا كتبتها بإسم إبنتك

وبهذا نعود لمشاركة أهل زوجك فى ميراثه

فإبقى يا أختى الكريمة الوضع على ماهو عليه أبرأ لدينك ودنياك

والله ورسوله أعلى وأعلم

كلام جميل جدا يا اخى
بس فى حل وهو ان تكتب الاخت وصية وطبعا فى حدود ثلث مالها يعنى لازم تكون السيارة تعادل الثلث

elsaidy
24-01-2011, 02:29 AM
هما يجيبوا من المرور شهادة بيانات
ويروحوا الشهر العقارى بالاوراق التالية
شهادة البيانات وفيها هتكون السيارة باسم المتوفى
اعلام الوراثة
وطبعا يكونوا كل الورثة اللى فى اعلام الوراثة موجدين
واتمنى من الله ان لايكون هناك قاصر علشان دى حسبة تانية

elsaidy
24-01-2011, 02:35 AM
ذهبت الى الشهر العقاري مع أحد المعارف حتى أحصل منه عل توكيل لسيارة مسجلة بإسم ابنه بعقد مسجل مكتوب فيه "بولاية والده".

قال لنا الموظف انه لا يمكن عمل توكيل وأن الحل الوحيد هو عمل عقد مسجل للمشترى اللى هو انا من البائع اللى هو والد صاحب السيارة بصفته الوصي عليه.

فأرجو أخى الكريم أن توضح لى مدى صحة هذا الكلام وما هي الطرق المتاحة حتى أتمكن من الحصول على السيارة دون عمل عقد.
اخى من حقك عمل توكيل
ولكن اذا تم القاصر سن 21 سنة قبل ان تقوم بعمل عقد مسجل لنفسك او لغيرك سيكون التوكيل لاغى

elsaidy
24-01-2011, 02:37 AM
اخ محمد
شكرا ع المجهود الرائع لموضوعك .. اللى فادنى وفاد ناس تانية كتير .. بارك الله فيك

عندى استفسار .. اشتريت عربية .. سويفت 96 ... رخصتها لحد يونيو 2011 .. المشكلة بقى .. الرخصة مكتوبه بأسم واحده ولتكن فاطمة محمد احمد ومكتوب بجوارها والمسئول عنها احمد ابراهيم .. انا اشتريت من احمد ابراهيم بتوكيل من سفارة - لأنه مقيم بالخارج - ولما رحت للشهر العقارى .... قالى مينفعش تبيع الا لما تجيب كمان توكيل من فاطمة .. فهل ده صح .. ولا ايه بالظبط .. ايه الاجراءات اللى المفروض اعملها .. وشكراً
الكلام صحيح لان العربية باسم الاثنين بس اللى بعالك واحد فقط
يجب ان تجيب توكيل من الطرف الثانى

elsaidy
24-01-2011, 02:39 AM
يا جماعة أنا عندي مشكلة مش مخلياني عارف أنام
أنا بعت عربيتي ( لانوس 99 ) لواحد زميلي في الشغل
عربيتي هذه كانت مرور الجيزة
ومن حوالي سنة نقلت ملكية ورخصتها تبع مرور حلوان ( لإني ساكن في حلوان )
لكنهم استخرجوا لي تصريح ( ثلاث شهور ) وليس ترخيص لإن الملف لم يأتي بعد من مرور الجيزة .
بعد ثلاثة شهور ذهبت للتجديد لكني وجدت الملف لم يأتي بعد فأخذت تصريح آخر لمدة 9 شهور والموظف قاللي هانعمل لك استعجال للملف.
بعد 9 شهور ذهبت للتجديد فلم أجد الملف أيضاً .. فعملوا لي تصريح لمدة سنة كاملة.
والآن وبعد مرور شهر واحد من هذه السنة ( مازال التصريح ساري لمدة 11 شهر ) بعت السيارة ..
وعاوز أعمل توكيل للشاري ،، لكن طبعاً الشهر العقاري هايطلب مني شهادة بيانات لإن معايا تصريح وليس ترخيص .
ذهبت للمرور عشان أجيب شهادة بيانات ،، قالولي مش هاينفع لإن الملف لسه ماجاش ..
طب وبعدين .. أعمل إيه دلوقتي ؟؟؟
الراجل عايز التوكيل ، وأنا مش عارف أعمل له إيه ؟؟
أنا خايف يكون الملف ضاع ولا حاجة ؟؟ ومش عارف عمل إيه عشان سي ملف ييجي ؟؟
اذهب الى مرور السيارة الاصلى وهات شهادة بيانات من هناك

elsaidy
24-01-2011, 02:40 AM
انا اشتريت النترا 2008 اوتوماتيك 1600 cc بتوكيل من صاحب العربيه الاصلى و مكتوب فى التوكيل له حق البيع لنفسه و للغير و التعامل مع المرور و الرخصه هتخلص 02/2011 عايز اعرف اعمل ايه لما الرخصه تنتهى و مصاريف تسجييلها فى الشهر العقرى كام و شكرا مقدما
قبل ما تنتهى االرخصة اذهب للشهر العقارى واعمل عقد مسجل لنفسك
اما المصاريف فسيتم رفع الرسوم لعام 2011 قريبا

elsaidy
24-01-2011, 02:44 AM
سيدى الفاضل ...
بعد التحية ...
الموضوع : بخصوص سيارة لادا 2107 موديل 1991

قام حمايا ببيع السيارة اعلاه لى بموجب توكيل يحق لى من خلاله البيع لنفسى او الغير و التعامل مع المرور
و بناء ع التوكيل ده رحت رخصت العربية و خدت نمرة جديدة و خلَيت الرخصة الجديدة باسم حمايا بردو
دلوقتى انا عاوز ابيع العربية و مضيت عقد ابتدائى (اشترناه من مكتبة ف الفجالة)مع المشترى و اخدت عربون
المشترى (اللى انا عرفت بعدين انه تاجر/سمسار عربيات)كان عاوزنى اعمل له توكيل
انا رفضت بعد ما استشرت بعض المقربين و اللى قالولى انه الاحسن تروح معاه و تعملو عقد جديد ف الشهر العقارى و هو طبعا اللى هايشيل مصاريف التسجيل و لازم يمضى مشترى و انا امضى بائع
الأخ المشترى (و عشان هو مش دوغرى و بيكدب كتير) مرة قاللى انه بطاقته ضاعت لمل قلت له نسجل ف الشهر العقارى
و اما شديت معاه و اصريت ع التسجيل -مهددا بفسخ العقد الابتدائى و ارجاع العربون لو رفض التسجيل- وافق ع التسجيل
و قاللى خد باقى فلوسك و ادينى العربية و صورة الرخصة و سجل انت براحتك و كلمنى اجيلك اخد صورة العقد المسجل
بردو انا رفضت لأنى حسيت ان فى حاجة غلط ... و من خلال قرائتى لردودك , فهمت انه من الافضل انه يمضى مشترى (و ده طبعا يستلزم وجوده معايا) عشان يسجل بعد كده باسمه ف خلال شهر واحد ... بدل ما يعمل مصيبة بالعربية و حمايا اللى يدَبس
عاوز استأذنك فى :-
1- استشارتك فيما سبق
2- امكانية فسخ عقد ابتدائى و عواقبه

اخى ليس هناك خطورة مما تخاف منة
فالعقد الابتدائى يحميك لو عمل مصيبة بالعربية
وممكن تعمل توكيل البيع للنفس او للغير فقط وفى هذه الحالة عند انتهاء الرخصة لازم يعمل عقد مسجل
اما بالنسبة للعقد انه يمضى مشترى فانا لا انصح بها
لان فى هذه الحالة يجب ان يذهب للمرور فى خلال شهر من العقد والا فسخ العقد

elsaidy
24-01-2011, 02:47 AM
انا اشتريت سياره بتوكيل من البائع والعربيه لسه فيها فتره في الرخصه
البائع معاه عقد مسجل من 7 شهور وكان ماضي فيه انه مشتري ومكتوب بياناته بس ما نقلشي الملكيه يعني الرخصه بأسم المالك الاصلي
يعني انا دلوقتي معايا عقد مسجل فات عليه 7 شهور وكمان توكيل
هل كان لازم ان اللى انا اشتريت منه ينقل ملكيه
وانا دلوقتي واجب عليا اعمل ايه
لا مش لازم
انت قبل ما تنتهى الرخصة اذهب للشهر العقارى وانقل ملكية لنفسك وتروح المرور فى خلال شهر من العقد اللى انت هتعملة

elsaidy
24-01-2011, 02:49 AM
موضوع مميز
صاحب الموضوع مدخلش المنتدي من تاريخ 24/10 لعل المانع خير
شكرا على السؤال

elsaidy
24-01-2011, 02:50 AM
جارى رفع جدول الرسوم لعام 2011

elsaidy
24-01-2011, 02:51 AM
لو سمحت يا استاز محمد انا رايح اشترى عربيه 128 من السوق
عايز اعرف ايه اجرأت الشراء من البائع وكيفيه التسجيل ولو الرخصه لسه فيها مده
هيكون الحل ايه علشان محدش ينصب عليه الرجاء الرد سريعا
راجع الردود وانت هتعرف كل اللى انت عايزة

prof english
07-02-2011, 01:45 AM
انت رجل محترم
جزاك الله عنا جميعا كل الخير GIFT4U

roaahim
19-02-2011, 04:51 AM
السلام عليكم يااستاذ سيد انا بعت عربية بتوكيل وكتبتله التجديد والتراخيص فالمرور لانها ماشية برخصة مؤقتة وانا عاوز ابعد عن قرف المرور وهو تجار يعنى ممكن يبيع العربية فاى وقت فهل هو له الحق انه ينقل صيغة التجديد والترخيص للمشترى التانى والا الامر مقتصر عليه فقط واذا نقل صيغة التجديد والترخيص للمشترى الجديد هل حتفضل السيارة باسمى للابد مع العلم ان التصريح المؤقت حيخلص فا شهر مايو والفحص فشهر8 _2012 وشكرا يااخى الفاضل

acounter01
19-02-2011, 10:36 AM
الف الف الف شكر يا استاذ محمد علي الموضوع الرائع ده جعلك الله عونا لنا

مصراوى اصلى
19-02-2011, 12:16 PM
جزاك الله كل خير

hima_111
19-02-2011, 08:34 PM
استاز سيد اتمنى منك الاجابة على سؤالى اعمل فى احدى الاماكن وبطبيعة العمل عندنا فرع للسيارات
لى زميل هيجيب سيارة باسمة عن طريق السركة التى نعمل بها طبعا الاجراءت والتسليم باسمة هو الزميل

وسوف يبيعها لى لنستفيد بالخصم هل من الممكن التسجيل والبيع لى قبل الدخول لعمل التراخيص للسيارة

elsaidy
21-02-2011, 05:54 PM
السلام عليكم يااستاذ سيد انا بعت عربية بتوكيل وكتبتله التجديد والتراخيص فالمرور لانها ماشية برخصة مؤقتة وانا عاوز ابعد عن قرف المرور وهو تجار يعنى ممكن يبيع العربية فاى وقت فهل هو له الحق انه ينقل صيغة التجديد والترخيص للمشترى التانى والا الامر مقتصر عليه فقط واذا نقل صيغة التجديد والترخيص للمشترى الجديد هل حتفضل السيارة باسمى للابد مع العلم ان التصريح المؤقت حيخلص فا شهر مايو والفحص فشهر8 _2012 وشكرا يااخى الفاضل
اخى معنى كلامك انك بعت بشهادة بيانات
وطبعا من حقة يجدد ويرخص
وكمان لو باع بتوكيل من حقة يكتب فيه زى التوكيل اللى انت عمله بالظبط او ينقص منه

elsaidy
21-02-2011, 05:56 PM
استاز سيد اتمنى منك الاجابة على سؤالى اعمل فى احدى الاماكن وبطبيعة العمل عندنا فرع للسيارات
لى زميل هيجيب سيارة باسمة عن طريق السركة التى نعمل بها طبعا الاجراءت والتسليم باسمة هو الزميل

وسوف يبيعها لى لنستفيد بالخصم هل من الممكن التسجيل والبيع لى قبل الدخول لعمل التراخيص للسيارة

لا يجب تسجيل السيارة اولا لاننا لا نتعامل الا من خلال المرور وليس الشركات او الافراج او جواب السيارة يعنى مينفعش تروح الشهر العقارى الا ومعاك رخصة سارية او شهادة بيانات