المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مغامرات أبو كمال فى الصحارى و الجبال من الكويت لمصر

bmkbmk
02-10-2009, 03:40 PM
<o:p> </o:p> السلام عليكم يا شباب مصر موتورز<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
بعد رحلة الذهاب و العودة من الكويت لمصر عن طريق السفر برا و ما فيها من متعة و عناء حبيت اعمل لكم موضوع عن الرحلة دى لعل من يفكر فى السفر برا بالسيارة يستفيد و من لا يفكر به يتدبر و يعتبرJ <o:p></o:p>
كانت اول رحلة سفر برى بالنسبة ليا فى شهر يناير سنة 2004 و كانت رحلة ممتعة ذهابا و ممتعة اثناء التواجد فى مصر و متعبة جدا فى العودة نظرا لأن الواحد بيبقى حاطط فى باله انه هيسوق 2400 كيلو متر علشان يرجع الكويت للشغل و الطحن و الضغط النفسى و الرحلة الاولى دى كنت لسة عازب.<o:p></o:p>
بعد الزواج والحمد لله ربنا رزقنى ببنوتين بدأ السفر البرى يلعب فى دماغى مرة تانية لأن الحركة فى مصر هتكون صعبة جدا من غير عربية بصراحة مع وجود زوجة و اطفال ففكرت جديا فى السفر البرى و بدأت فى الاجراءات لرحلة البرى سنة 2009 <o:p></o:p>
اللى هى <o:p></o:p>
<!--[if !supportLists]-->1-<!--[endif]-->اول حاجة لازم اشوف حد ينزل معايا لأن ده مهم جدا بصراحة علشان يكون ونس فى الطريق و لو لاقدر الله حصل اى حاجة يكون فيه حد معايا و الحمد لله لقيت أحد الاصدقاء عاوز ينزل برى و هو بينزل برى كل سنة و له خبرة جيدة بالطريق.<o:p></o:p>
<!--[if !supportLists]-->2-<!--[endif]-->عملت تريبتك من النادى الاهلى الكويتى للسيارات<o:p></o:p>
<!--[if !supportLists]-->3-<!--[endif]-->عملت فيزا مرور من سفارة السعودية بالكويت<o:p></o:p>
<!--[if !supportLists]-->4-<!--[endif]-->كان لازم اظبط فى العربية شوية حاجات و هى كما يلى <o:p></o:p>
تغير 4 فرد كاوتش ( مع ان القدام ماكملوش سنة و 4 شهور)<o:p></o:p>
تغير جميع الزيوت و السيور و تغيير البوجيهات <o:p></o:p>
تركيب كسوة لكراسى السيارة<o:p></o:p>
ظبط مشكلة الكهرباء بالسيارة (الدينامو كان مخرف شوية) <o:p></o:p>
عمل تشييك عام على كل السيارة<o:p></o:p>
رحلة الذهـــــــــــــــــــــــــاب<o:p></o:p>
خط السير الرحلة هو كما يلى <o:p></o:p>
الكويت–حدود الكويت و السعودية - السعودية - حفر الباطن – رفحاء - عرعر – سكاكة – تبوك – حقل - حدود السعودية و الاردن (منفذ الدرة) - الاردن – الاردن العقبة - عبارة من العقبة الاردنية الى نويبع المصرية - نويبع – طابا- نخل – نفق الشهيد احمد حمدى – السويس – القاهرة – طنطا <o:p></o:p>
http://up4.m5zn.com/9bjndthcm6y53q1w0kvpz47xgs82rf/2009/10/2/04/omgdgre6v.jpg (http://games.m5zn.com)

<o:p></o:p>
<o:p></o:p><o:p> </o:p> <o:p> </o:p>
و بدأت رحلة الامل و الرجاء J فى صباح يوم الخميس 18 – 06- 2009 بالخروج من العمل فى العاشرة صباحا بعد الاستئذان و تفويل السيارة و رش مقدمة السيارة بمادة خاصة لكى لا يتاثر الطلاء بالرمال المتطايرة فى الطريق اثناء السير بسرعات عالية تم الانطلاق الى نقطة اللقاء مع صديقى اللى هيسافر معايا مع سيارته الكامرى و صديق له سوف يشاركنا الرحلة و اتقابلنا على الطريق الدائرى السادس السريع و طبعا قعد يأتتنى انى اتأخرت عليه و ضيعت عليه يوم فى الشغل ... المهم انطلقنا الى حدود الكويت ووصلنا بعد ساعة و نص تقريبا بعد شوية عطلة علشان كان فيه حادثة (يا سلام من اولها كدة بشرى خير J ) و احنا ماشيين كمان على الطريق المؤدى للسالمى (منفذ الحدود الكويتى) كان فيه اشغال تام للحارة اليمنى من الطريق نتيجة تحركات الجيش الكويتى بمعداته الثقيلة و سيارات الهمر ذات اللون الرملى اللى بنشوفها فى التليفزيون دى على شوية عربيات تانية و دبابات متشالة فوق عربيات و كانت الاجراءات على الحدود سهلة و ظريفة لم تتعدى 10 داقائق فى حدود الكويت و ربع ساعة فى حدود السعودية و الاجراءات عبارة عن ختم التريبتك و الجوازات و تفتيش صورى للحقائب و اخذ بصمة فى السعودية ان لم تكن مأخوذة من قبل و دفع تأمين 70 ريال على السيارة عند دخول السعودية<o:p></o:p>
نزلنا صلينا الظهر و العصر جمعا و قصرا بعد الدخول الى حدود السعودية و انطلقنا الى حفر الباطن و هى 100 كيلو من الحدود طريق فردى و مكسر و كنا ماشيين على سرعة متوسطة 150 و هى مشكلة الطريق الفردى عموما بتكون فى تجاوز السيارات البطيئة و الاضطرار للمشى فى المعاكس اثناء ذلك التجاوز و الحمد لله دى ما كانتش مشكلة كبيرة بالنسبة ليا لأنى كنت باجى فا المعاكس لما يكون فاضى و اعمل كيك داون اكون عديت خلاص و العضو العزيز سومو جرب الكيك داون عندى فى العربية و يقدر يقول لكم عليها<o:p></o:p>
المهم وصلنا حفر الباطن و فولنا العربيات و انطلقنا اللى المدينة التالية و هى رفحاء و طريقها بردة مكسر و وحش بس مش فردى ... طريق مزدوج و ريحنا فى رفحاء شوبة و كلنا كبسة و برمة سعودي كبست على نفسنا J بس الاكل فى السعودية طعمه حلو بصراحة و بعدين كل واحد شربله واحد قهوة و انطلقنا .. و بعد رفحاء المفروض نتجه الى عرعر و تهنا شوية على ما وصلنا للطريق الصحيح و كان الجى بى اس فصل لأن للأسف الرومنج (التجوال) بتاع الخط ماشتغلش و اكتشفت ان عشان الجى بى اس يشتغل لازم يكون فيه خط تليفون شغال بس الاكتشاف ده كان على اخر الليل و حطيت خط تانى كان معايا و اشتغل الجى بى اس الحمد لله اللى كان دوره تأكيدى على اننا ماشيين صح و كنت بشوف انحناءات الطريق على الجى بى اس قبل ماامشى عليها فى الحقيقة و ده بصراحة كان بينفع جدا خصوصا بالليل و الطرق مافيهاش اضاءة.<o:p></o:p>
المهم وصلنا عرعر بعد طريق زى الحرير و مزدوج بره و صلينا المغرب هناك و خدت لى مج نسكافيه من الترمس اللى معايا اللى كان مليان نسكافيه بلاك J و انطلقنا الى مدينة سكاكة و وصلنا على الساعة 10 بليل تقريبا بس كنا هلكنا بقى فا قعدنا شربنا قهوة تانى و انا شربت 2 ريدبول (على فكرة مابيعطيش جوانح ولا حاجة J ) بس هو بيفوق جامد جدا نظرا لوجود كمية كبيرة من الكافيين فيه<o:p></o:p>
و بعد سكاكة المفروض ننطلق الى تبوك و بين سكاكة و تبوك حصل حتت موقف مش ممكن يتنسى ابدا <o:p></o:p>
كنا ماشيين بالليل انا و رفيق الكفاح على 150 او 160 و فجأة لقيته بيفرمل جامد قوى و بيطير من فوق مطب فا قلت هو شاف المطب فجأة و لبسه فا فرملت طبعا انا كمان و سبت الفرامل قبل المطب على طول و طرت من فوق المطب و بعدين طرت تانى من فوق مطب رمل و السى دى سف J و لقيت نفسى ماشى على حصى مش على اسفلت لحد ما العربية وقفت طبعا فضلت اتشاهد شوية و بعدين لقيت صاحبى جيلى بعربيته بيقولى (حصل لك حاجييية) حاكم صاحبى ده واخد الحياة ببساطة جدا و الدنيا لذيذة عنده ... قولت له معرفش انا مش فاهم حاجة و لا فاهم ايه اللى حصل اصلا<o:p></o:p>
اتاريها كانت حتة فى الطريق فيها شغل و فيها تحويدة بزاوية 90 درجة من غير يفطة ولا علامة غير المطب <o:p></o:p>
المهم اطمنت على العربية و قعدت احمد ربنا انها جت على قد كدة و مكنش فه عربيات جاية على الطرق اللى قطعناه ده ساعتها و كان حصل ما لا يحمد عقباه.. و دى صورة توضيحية للى حصل...<o:p></o:p>
<!--[if gte vml 1]><v:shape id="_x0000_i1027" type="#_x0000_t75" style='width:422.25pt;height:231.75pt'> <v:imagedata src="file:///C:\DOCUME~1\Ruby\LOCALS~1\Temp\msohtml1\01\clip_im age003.png" o:title=""/> </v:shape><![endif]--><!--[if !vml]-->
http://up4.m5zn.com/9bjndthcm6y53q1w0kvpz47xgs82rf/2009/10/2/05/7ugucoxag.jpg (http://games.m5zn.com)

<!--[endif]--><o:p></o:p>
المهم انطلقنا تانى بعد ما تمالكت اعصابى بس خليت بينى و بين صاحبى ده مسافة لا تقل عن نص كيلو بدل العشرين تلاتين متر اللى كنت سايبهم بينى و بينه ووصلنا الى تبوك بسلام و الحمد لله و بقى لنا على الوصول لحدود السعودية مع الاردن مسافة ليست بالكبيرة نصفها فى منطقة يستمتع بها المرافق بجمال مناظر الجبال الطبيعية ذات الالوان المختلفة و الاشكال الرائعة و ينكب فيها السائق على الدركسيون بتركيز 100000% لكى يعبر المنحنيات الحادة التى يتخللها الكثير من المطالع و المنازل بسلام و هى منطقة (بئر بن هارمز) و هذه صورة لها من جوجل ايرث و مما يقلق فى هذه المنطقة ايضا و جود بعض السيارات (المتفرتكة) على جانبى الطيق .. ربنا يستر علينا J<o:p></o:p>
<!--[if gte vml 1]><v:shape id="_x0000_i1026" type="#_x0000_t75" style='width:203.25pt;height:573.75pt'> <v:imagedata src="file:///C:\DOCUME~1\Ruby\LOCALS~1\Temp\msohtml1\01\clip_im age005.png" o:title=""/> </v:shape><![endif]--><!--[if !vml]-->
http://up4.m5zn.com/9bjndthcm6y53q1w0kvpz47xgs82rf/2009/10/2/05/olqhdbkmp.jpg (http://games.m5zn.com)

<!--[endif]--><o:p></o:p>
فكان لازم نريح شوية و ناخد المنطقة دى بالنهار .. المهم ريحنا ما يقل عن الساعة و انطلقنا بعون الله و وصلنا الى مدينة حقل السعودية على الحدود الاردنية و عدينا الحدود فى نص ساعة و دخلنا الاردن و عدينا الحدود فى نص ساعة زيها بس الدنيا كانت سهلة يعنى الحمد لله و دخلنا الى ميناء العقبة فى التاسعة صباحا و بدأت معاناة ختم التريبتيك و حجز العبارة (اللانش السريع) و ختم الجوازات ثم الانتظار الى الساعة الثانية ظهرا حتى يبدا اللانش فى التحميل و تخيلوا بقى الانتظار مع التعب ده كله ... صديقى اللى كان معايا ده هو و الاخ الله معاه <o:p></o:p>
عملو حركة جريئة جداااااااااااااااااااا و طلعو المينى بوتجاز اللى كان معاهم و علبة فول و جبنة و خيار و طماطم و عيش J و فرشوا و قعدو يعملو الفول علشان نفطر و قلتلهم يا جماعة انا معايا ساليزونات و كرواسون و شيبسى ...قاموا ضاحكين عليا و قالولى هو ده يعمل معانا حاجة طب ماحنا كمان معانا كرواسون :) J و بعدين طلعو الكنكة علشان نعمل شاى بقى و نحبس J و بالفعل تم عمل الشاى و الله العظيم احسن كباية شاى شربتها فى حياتى .. كانت حلوة قوى و جاية فى وقتها قوى و انا طبعا عاوز انفجر فى الضحك من منظرنا الجماعة خلصو اكل و شالو الحاجة و ريحو على الحصيرة .. انا قلت فى نفسى لأ بقى كفاية كدة حراااام مش للدرجة دى.. و استأذنت منهم انى مابعرفش انام على الارض (طبعا قالو عليا عيل فافى) و رحت العربية و شغلت التكييف و فردت الكرسى و كنت طبعا هموت من التعب و الفول كابس على نفسى فا نمت فى خلال 3 دقائق و ماحسيتش الا بعدها بساعة و نص و صديقى بيخبط على زجاج السيارة علشان العبارة بدأت تحمل , ودى العبارة السريعة من جوة

http://up4.m5zn.com/9bjndthcm6y53q1w0kvpz47xgs82rf/2009/10/2/05/6zwwkyvc5.jpg (http://games.m5zn.com)

J <o:p></o:p>
دخلنا العربيات و طلعنا فوق فى العبارة الزحمة مووت و التكييف كان شغال نص نص و فيه ناس لابسة كمامات علشان انفلونزا الخنازير... المهم لحقنا لنا 3 كراسى حلوين كدة و يللة مش مشكلة نستحمل الساعة ولا الساعتين دول باى طريقة و وصلنا اخيرا ميناء نويبع المصرى ... اهلا بيك فى ارض الوطن ... دى ماكانتش يفطة مكتوبة ولا حاجة دى كلمة الواحد كان بيحس بيها فى تصرفات و نظرات كل الناس اللى عايزين ينهبوا اى حاجة و خلاص ... المهم ربنا سهلها و كنت مظبط مع واحد والد صديقى بيشتغل مدير بنك فى نويبع الله يكرمه الراجل بعت لى امين شرطة لحد العبارة و خلص لى الاجراءات كلها و انا واقف جنب العربية فى خلال مدة لا تتجاوز ساعتين J فى الساعتين دول شفت العجب المفروض العربيات اللى بتوصل بيتعمل لها فحص مخدرات و متفجرات و جمارك وطفاية حريق و حاجات تانية كدة مش فاكرها المهم من اول اللى بينزل الشنط و اللى بيركب نمر الجمرك و اللى بياخد رقم الشاسية و كل اللى بيعملو الفحص طبعا عاوزين ينهبوا اكبر قدر ممكن من الفلوس و عساكر قسم المخدرات عمالين يوزعوا مخدرات على بعض قدام الناس .. يا نهارابيض ... الفساد للدرجة دى منتشر ... لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم .. و فيه ناس من جميع الجنسيات العربية جايين معانا .. منظرنا قدامهم زبالللة و اشهر جملتين هناك (حمدالله على السلامة يا بيه) و (كل سنة و انت طيب يا بيه) و الامين ده ظبطنى فى مبلغ غير اكراميته بس مش مشكلة .. اهو سهل عليا المواضيع المهم رحت لوالد صاحبى شكرته فى البنك اللى قدام المينا و استاذنت علشان الحق اوصل بيتنا و اريح .

http://www.gmrup.com/out.php/i352369_p4.jpg (http://www.gmrup.com)

المهم انطلقنا من نويبع و انا بالعن فى النظام فى مصر و كل اللى خارجين من المينا معايا طبعا نفس الحكاية و سلكت طريق طابا نظرا لأن الطريق التانى كان مغلق و طريق طابا ده كله على البحر و جبال طالعة و جبال نازلة بزوايا انحدار زى بتاعت قطار الموت فى الملاهى و احنا ماشيين على طرف الجبل و البحر تحتنا بمسافة تقدر بارتفاع عمارتين تلاتة J هى ناقصة شد اعصاب و بعدين منطقة روعة فى الجمال بين الجبال.

http://www.gmrup.com/out.php/i352416_PIC0220.jpg (http://www.gmrup.com)

المهم ربنا سلمها و عدينا الحتة دى متجهين الى مدينة نخل بوسط سيناء و البنزين بيشطب منى و احنا داخلين نخل و كل ما نعدى على كمين نسمع الجملة المشهورة ( كل سنة و انت طيب يا باشا ) او (قهوتنا عندك النهاردة يا باشا ) من السادة امناء و افراد الشرطة و انا طبعا حالق و منفض تماما ... المهم فولت بنزين لأول مرة فى مصر و دفعت 115 جنيه .... يا لهوى ازاى ده ... دا كدة البنزين ال 92 فى مصر ضعف تمن البنزين 95 فى السعودية و مرة نص تمن 95 فى الكويت .... صباحو اناناس و انا عربيتى بعيد عنكم 5700 سى سى فا عرفت مصيري مع البنزين هايكون عامل ازاى فى الاجازة وبجد الله يكون فى عون الناس فى مصر ......<o:p></o:p>
و فاضل فى سينا المسافة من نخل للسويس و دى من اوحش المناطق فى الطريق كله حيث الطريق الفردى (ده من اول نويبع) بس اللى يزيد بعد نخل كثرة مناطق العمل و كثرة الاماكن التى تغطى الرمال بها حارة كاملة من الطريق فا ممكن الواحد يتقلب بكل سهولة و لو فادى الرمل ممكن يلبس فى اللى قدامه بكل سهولة <o:p></o:p>
و انا سايق فى المنطقة دى كنت بقول .... ايه اللى خلانى اعمل كدة فى نفسى بس ... ما كانو ساعتين فى الطيارة و خلاص ... يا رب هونها ..و كمان صديقى تعب و المفروض هو اللى ماشى قدامى و عارف الطريق .. فوت الدخلة بتاعت نفق الشهيد و كمل على طول لحد ما لقيت يفط بتقول قرية كذا و مدينة كذا فا قلبت له و جيت جنبه و سالته اذا كان متأكد اننا ماشيين صح قالى ايوا ماشيين صح J . قلت له معلهش طيب نسال اخر كمين عدينا عليه قالى ماشى روح اسال و انا مستنيك.. رجعت سألت قالى دخلة النفق فاتت لازم ترجع لها 15 كيلو.. شكرا بس الحمد لله انها جت على 15 كيلو ... بسيطة و طلب منى عسكرى الكمين انى اوصل واحد معايا لحد دخلة النفق قلت له هاته يله اهو كلو بثوابه و ركب الاخ معايا و شكله بصراحة كان مريب و انا قاعد اقول ايه اللى بيحصل لى ده و انا بصراحة كنت جايب اخرى ومتنرفذ جدا و تعبان من الطريق و من صاحبى اللى ماشى و انا معتمد انه عارف الطريق المهم اديته الو و قلت له لف و ارجع و قصدت اعمل كدة بصوت عالى عشان اللى راكب معايا ده يعرف ان معايا ناس مش لوحدى و بصراحة كنت شاكك انه ممكن يكون شايل الة حادة ولا حاجة يغزنى و يسرقنى ويهرب و بقول فى بالى ان بعض الظن اثم... المهم كنت سايق على 150 و عمال اقلب لاى حد ييجى قدامى علشان اللى جنبى يكش و يترعب شوية و لو بيفكر فى اى حاجة يرتجع و الباشا ده بقى قعد فتح لى تحقيق .. هى العربية دى نوعها ايه و انت شغال ايه و فين و متجوز ولا لأ و عندك عيال ايه ,,, هو فيه ايه و بعدين قعد يحكى له قصة حياته انه كان راكب موتوسيكل هو و واحد صاحبه و اتقلب بيهم و عسكرى الكمين الله يكرمه قاله استنى هاوقف لك حد يوصلك (الله طيب صاحبه راح فين؟؟؟) و ده اللى كان مشككنى فيه اكتر المهم فاتو ال 15 كيلو بسلام و نزلته و برده قالى كل سنة و انت طيب J قلت له و انت طيب يا حبيبى ...و خلعت طبعا<o:p></o:p>
. المهم وصلنا السويس بعد حرقة اعصاب و عدينا النفق و قعدنا ساعة ريحنا و شربنا قهوة و ده كان الساعة 12 بليل بس كانت هانت خلاص كلها 220 كيلو و الواحد يكون فى البيت ان شاء الله<o:p></o:p>
و انطلقنا فى طريق السويس القاهرة على سرعات جنونية بالنسبة لمصر و طرقها ... 140 كيلو J ده طبعا لأننا كنا ميتين من التعب و الدنيا ليل و الطريق مليان منحنيات<o:p></o:p>
لحد ما وصلنا الدائرى و من الدائرى نزلة الزراعى الذى كان مكتظا بالتريلات و العربيات العادية كمان لأننا كنا فى مساء الجمعة ... المهم بقى فعلا فاض الكيل... انا وصلت من القاهرة لطنطا (90 كيلو متر) فى مدة لا تتجاوز نص ساعة .. تخيلو انا كنت ماشى ازاى و كمية الغرز اللى كنت باخدها و السرعات الجنونية بجد وصلت 190 و 200 على الطريق الزراعى و العادى كان 150 ... و الطريق زى ال......<o:p></o:p>
لحد ما وصل صديقى لبيته قبل بركة السبع بشوية و نزلت سلمت عليه و انا كملت لحد طنطا ووجدت الاهل فى الانتظار و ركنت العربية فى جراج فى العمارة و طلعت سلمت على اهلى ومراتى وشفت بناتى و كان فيهم واحدة اول مرة اشوفها ... كان عمرها شهر واحد فا نسيت كل تعب الطريق و الحمد لله حسيت بسعادة كبيرة جدا و بعد الدش التمام كان فيه عشوة تمام بط ووز و حمام J و استاذنت من الناس و انطلقت فى سبات عمييييييييييييييييييييق و صحيت تانى يوم و نمت و صحيت و نمت لحد ما فقت الحمد لله<o:p></o:p>
و هى دى كانت رحلة الذهاب <o:p></o:p>
انا اسف على الاطالة و انتظروا حكاية رحلة العودة من مصر الى الكويت .. بس المرة دى كان معايا مراتى و بناتى .. فانتظروا المواقف اللى حصلت فى هذه الرحلة العجيبة <o:p></o:p>

AbOnOrA
02-10-2009, 04:29 PM
رحلة جميلة ومشوقة جدا فكرتنى بسفريات مطروح وشرم مع الفارق طبعا بس انت شكلك تعبت فيها جداً وخاصة الراجل ابو متوسيكل ده عملك وش فى دماغك بس معلش اهو ثواب اخدتة اكيد

بس هو فعلا السفر سواء براً او بحراً هو السفر ومتعتة لكن الطيران ده مبيتحسش سفر خالص
حمدالله على السلامة تانى يا كيمو وفى انتظار مغامرات اخرى

bmkbmk
02-10-2009, 05:05 PM
رحلة جميلة ومشوقة جدا فكرتنى بسفريات مطروح وشرم مع الفارق طبعا بس انت شكلك تعبت فيها جداً وخاصة الراجل ابو متوسيكل ده عملك وش فى دماغك بس معلش اهو ثواب اخدتة اكيد

بس هو فعلا السفر سواء براً او بحراً هو السفر ومتعتة لكن الطيران ده مبيتحسش سفر خالص
حمدالله على السلامة تانى يا كيمو وفى انتظار مغامرات اخرى

ربنا يخليك يا ابو نورا .. الله يسلمك
و فعلا السفر بحرا او برا هو السفر بجد بكل ما فيه من متعة و عناء و تجارب شيقة

محمود حسن
02-10-2009, 05:26 PM
يا سلام رحلة ممتازة وطريقة سردك لها رائعة

وحمد الله ع السلامة

ولي صديق منذ اسابيع قليلة نزل ايضا من الكويت بسيارته وكان فرحان جدا بالرحلة وكان معاه في الرحلة عائلته

لكن مشاكلة للاسف كانت مع السيارة في مصر البنزين خفيف جدا والتوكيل انتهازي في قطع الغيار دة غير الزحمة هههههه

واشكرك مرة اخرى

islam_galal
02-10-2009, 05:31 PM
الحمد لله علي سلامتك ياابوكمال
ياااااااه ، الواحد بينهج و هو بيقرأ الحكاية ، كان الله في العون
نصيحو ، أوعي تركب حد متعرفوش أبدا حتي لو مش شايل حاجة في ايده ، ممكن حرامي أو تاجر مخدرات و انت الضحية في الحالتين

ربنا يقويك و نشوفك الصيف الجاي و منتظرين رحلة العودة

hazem_khidr
02-10-2009, 05:55 PM
رحله شيقه جدا و اسلوب ممتع في الكتابه و حسستني اني كنت معاك من اول الكويت لحد مصر
و دلوقتي انا عاوز انام من التعبptmnlo123per1106
الله يكون في عونك بجدptmnlo123per1127

الجرئ
02-10-2009, 06:26 PM
قصه جميله ودعمتها بالصور عيشتنا معاك فعلا طريق الكويت مصر خطر وطويل ومتعب جدا
انا بس سافرت برى من الكويت لمكه ثم المدينه بس كانت رحله عجيبه
وحمدلله على سلامتك انت والاولاد

salahabdelnabi
02-10-2009, 08:43 PM
الحمد لله على وصولك ورجوعك بالسلامة ياباشا

والله حسيت انى معاك فى العربية من طريقة حكايتك الجميلة دى

ومستنى رحلة العودة ........... وعقبال كل سفرية ان شاء الله

ربنا يستر طريقك وطريقنا جميعا

horas3000
03-10-2009, 05:49 AM
الله ينور علي التغطية الهايلة دي يا كيمو باشا

كومندا
03-10-2009, 10:45 AM
حمدلله على سلامتك يا كيمو ورحله جميله فعلا

بس كنت عايز اسالك الرحله دى خدت وقت اد ايه بالظبط كام ساعه/كام يوم

bmkbmk
03-10-2009, 11:41 AM
رحله شيقه جدا و اسلوب ممتع في الكتابه و حسستني اني كنت معاك من اول الكويت لحد مصر
و دلوقتي انا عاوز انام من التعبptmnlo123per1106
الله يكون في عونك بجدptmnlo123per1127

ربنا يخليك يا حازم باشا :) ادخل يا راجل نام شوية علشان تعرف تروح الشغل بكرة :)

قصه جميله ودعمتها بالصور عيشتنا معاك فعلا طريق الكويت مصر خطر وطويل ومتعب جدا
انا بس سافرت برى من الكويت لمكه ثم المدينه بس كانت رحله عجيبه
وحمدلله على سلامتك انت والاولاد

الله يسلمك يا باشا و يخليك و هو السفر البرى فعلا متعب مادامت المسافات طويلة قوى كدة و ربنا يتقبل منك يا باشا

الحمد لله على وصولك ورجوعك بالسلامة ياباشا

والله حسيت انى معاك فى العربية من طريقة حكايتك الجميلة دى

ومستنى رحلة العودة ........... وعقبال كل سفرية ان شاء الله

ربنا يستر طريقك وطريقنا جميعا

ربنا يخليك يا ابو صلاح و ما دام هتركب جنبى يبقى لازم تربط الحزام يا معلم :)

الله ينور علي التغطية الهايلة دي يا كيمو باشا

ربنا يخليك يا كبير

حمدلله على سلامتك يا كيمو ورحله جميله فعلا

بس كنت عايز اسالك الرحله دى خدت وقت اد ايه بالظبط كام ساعه/كام يوم

الله يسلمك يا باشا .. الرحلة من الباب للباب خدت حوالى 40 ساعة يعنى اقل من يومين

ابو سليم
03-10-2009, 10:37 PM
الف حمد الله على السلامه يا ابو كمال

مع احترامي ليك وكل التقدير

انا شايف ان المسافة اللى انت قطعتها ماتجيش نص المسافه

من مصر الى الامارات

حوالي 4500 ك رايح وزيهم راجع

انا كنت بسمع الحكايات من عمي كل سنه

و كنت بقول هو بيهول

لحد ما شوفت بعيني

عرفت ان السفر بالبر محتاج قلب حديد

كنت في الامارات ورجعت معاه بر

وربنا يسترها على الجميع

bmkbmk
03-10-2009, 11:29 PM
الف حمد الله على السلامه يا ابو كمال

مع احترامي ليك وكل التقدير

انا شايف ان المسافة اللى انت قطعتها ماتجيش نص المسافه

من مصر الى الامارات

حوالي 4500 ك رايح وزيهم راجع

انا كنت بسمع الحكايات من عمي كل سنه

و كنت بقول هو بيهول

لحد ما شوفت بعيني

عرفت ان السفر بالبر محتاج قلب حديد

كنت في الامارات ورجعت معاه بر

وربنا يسترها على الجميع

ربنا يخليك يا باشا :) لا هى اكتر من نص المسافة بشوية هى 2400 كيلو رايح و زيهم جاى ..بس خلى بالك كمان ان اللى جايين من الامارات بيمشوا على طريق الرياض السريع .. احسن طريق فى السعودية ,, يعنى مرفهين :) انما احنا اللى فى الكويت بناخدها من طريق الشمال .. و صدقنى فيه فرق كبيييير بين الطريقين فى الجاهزية و التوضيب

و ربنا معانا جميعا يا ريس

bmkbmk
04-10-2009, 11:20 AM
يا سلام رحلة ممتازة وطريقة سردك لها رائعة

وحمد الله ع السلامة

ولي صديق منذ اسابيع قليلة نزل ايضا من الكويت بسيارته وكان فرحان جدا بالرحلة وكان معاه في الرحلة عائلته

لكن مشاكلة للاسف كانت مع السيارة في مصر البنزين خفيف جدا والتوكيل انتهازي في قطع الغيار دة غير الزحمة هههههه

واشكرك مرة اخرى

يا باشا ربنا يخليك و الف حمدا لله على سلامة صاحبك و الله يكون فى عونه :)

الحمد لله علي سلامتك ياابوكمال
ياااااااه ، الواحد بينهج و هو بيقرأ الحكاية ، كان الله في العون
نصيحو ، أوعي تركب حد متعرفوش أبدا حتي لو مش شايل حاجة في ايده ، ممكن حرامي أو تاجر مخدرات و انت الضحية في الحالتين

ربنا يقويك و نشوفك الصيف الجاي و منتظرين رحلة العودة

الله يسلمك يا حبيب قلبى و ان شاء الله نتقابل الاجازة الجاية على خير يا رب
و الف شكر على النصيحة و فعلا مش صح ان الواحد يركب معاه حد مايعرفهوش

AHMEDCAR
05-10-2009, 02:15 PM
ايه الجمال ده انا حاسس انى كنت معاك فى السفريه دى بجد سرد رائع للقصه و حمد لله على السلامه

bmkbmk
08-10-2009, 12:15 PM
ايه الجمال ده انا حاسس انى كنت معاك فى السفريه دى بجد سرد رائع للقصه و حمد لله على السلامه

يا باشا ربنا يخليك .. الله يسلمك و ان شاء الله نتقابل على خير الاجازة اللى جاية

saskonn
10-10-2009, 12:52 PM
اسلوبك جميل فى السرد وحمدا لله على سلامتك ومستنيين رحلة العودة بإذن الله

Ahmed_lol2007
10-10-2009, 01:49 PM
حمد الله على السلامة يا باشا وطريقة سرد ممتازة منك
وهل الرحلة البرى من الكويت لمصر أو العكس
مكلفة أكثر من الطيران ولا تقريبا نفس التكلفة ؟

bmkbmk
10-10-2009, 03:29 PM
اسلوبك جميل فى السرد وحمدا لله على سلامتك ومستنيين رحلة العودة بإذن الله

ربنا يخليك يا باشا الله يسلمك

حمد الله على السلامة يا باشا وطريقة سرد ممتازة منك
وهل الرحلة البرى من الكويت لمصر أو العكس
مكلفة أكثر من الطيران ولا تقريبا نفس التكلفة ؟

ربنا يخليك يا باشا .. الرحلة يا باشا ضعف تكلفة الطيران تقريبا(بتتكلف من 300 الى 350 دينار كويتى) رايح جاى
بس ده طبعل لو لوحدك .. اما لو معاك اسرة فا بتبقى نفس التكلفة تقريبا
خصوصا ان فيه شركات طيران كتير دلوقتى باسعار مغرية جدا

bmkbmk
16-12-2009, 04:55 AM
ايه رأيكم يا شباب ... الواحد يسافر برى الاجازة الجاية و لا يديها طيران و خلاص؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا بصراحة بعد ما فات 4 شهور تقريبا و نسيت تعب الرحلة بفكر اسافر برى تانى :)

abonagham
16-12-2009, 05:04 AM
ياراجل يبقى قدامك الطيران وتسافر بري ليه
ارهاق وشدة اعصاب لما السفر يكون بري خاصة لو انت اللى سايق
على كل حال 3 ساعات طيران وتوصل بالسلامة للأهل والأحبة
ومقدما حمد لله على السلامة ptmnlo123per179

bmkbmk
16-12-2009, 07:42 AM
ياراجل يبقى قدامك الطيران وتسافر بري ليه
ارهاق وشدة اعصاب لما السفر يكون بري خاصة لو انت اللى سايق
على كل حال 3 ساعات طيران وتوصل بالسلامة للأهل والأحبة
ومقدما حمد لله على السلامة ptmnlo123per179

عندك حق طبعا يا باشا .. السفر البرى صعب جدا و متعب بس هى الفكرة ان عدم وجود عربية فى مصر برده صعب قوى خصوصا مع وجود زوجة و اطفال .. و انت فاهم دى بتبقى اجازة بقى و عاوزين نروح و نيجى برحتنا يعنى
و هى بصراحة بتبقى تجربة لذيذة و حاجة جديدة الواحد يفضل يحكيها و يفتكر المواقف اللى بتحصله فيها ... بس طبعا بعد ما يكون مر عليها فترة و نسى تعبها :)

و الله يسلمك يا باشا .. الف شكر :)

Dr/Mohammed
16-12-2009, 08:15 AM
الله بجد مغامرات رائعه
وحمد لله علي السلامه
وربنا يباركلك في بنتك وبناتك واولادك كلهم ان شاء الله
الا صحيح سؤال كده
ممكن الواحد ياخد كده النيسان ويطلع بيها الكويت مشوار ويرجع مع العلم انها 1600 سي سي مش 1300 حاجه اخر اوبهه
ههههههههههههههههههه
ربنا يباركلك يارب ويالا مستنين حلقه العوده للكويت بقي

bmkbmk
16-12-2009, 08:25 AM
الله بجد مغامرات رائعه
وحمد لله علي السلامه
وربنا يباركلك في بنتك وبناتك واولادك كلهم ان شاء الله
الا صحيح سؤال كده
ممكن الواحد ياخد كده النيسان ويطلع بيها الكويت مشوار ويرجع مع العلم انها 1600 سي سي مش 1300 حاجه اخر اوبهه
ههههههههههههههههههه
ربنا يباركلك يارب ويالا مستنين حلقه العوده للكويت بقي

ربنا يخليك يا باشا :) كلك ذوق والله
انا فيه واحد صاحبى سافر معايا قبل كدة بكرولا 1300 ... عادى يا باشا ما دام حالتها كويسة خلاص بس نصيحة ماتضغطش عليها قوى فى الطريق يعنى خليك على سرعة 130 أو 140 بالكتير ...لأن دول 2400 كيلو يا معلم يعنى مصر اسكندرية 12 مرة :)

horas3000
16-12-2009, 11:51 AM
ايه رأيكم يا شباب ... الواحد يسافر برى الاجازة الجاية و لا يديها طيران و خلاص؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا بصراحة بعد ما فات 4 شهور تقريبا و نسيت تعب الرحلة بفكر اسافر برى تانى :)

طبعا لازم تسافر تاني
امال هتحلل ال 1000 دينار بتوع الكابريس ازاي

bmkbmk
16-12-2009, 11:58 AM
طبعا لازم تسافر تاني
امال هتحلل ال 1000 دينار بتوع الكابريس ازاي

ههههههههههههههههههه
صحيح يا باشا يا دوبك كدة علشان احس انى انتقمت منهم :)
يا عم انا شفت الوسيط و كويت كار و كويت شورووم تانى ... لقيتهم الاخوة الافاضل بتوع هوندا قاصين منى 1000 دينار على الاقل :) ... قال ياخدوها على طلبها قال و كمان خادمنى قوى فى السعر ....
ناس بتستهبل يا عم

بس بينى و بينك ... انا همووووت على البايلوت ... واكلة دماغى

horas3000
16-12-2009, 01:07 PM
ههههههههههههههههههه
صحيح يا باشا يا دوبك كدة علشان احس انى انتقمت منهم :)
يا عم انا شفت الوسيط و كويت كار و كويت شورووم تانى ... لقيتهم الاخوة الافاضل بتوع هوندا قاصين منى 1000 دينار على الاقل :) ... قال ياخدوها على طلبها قال و كمان خادمنى قوى فى السعر ....
ناس بتستهبل يا عم

بس بينى و بينك ... انا همووووت على البايلوت ... واكلة دماغى

محلولة يا باشا
يبقي تبيع الكابريس بمعرفتك و يا سلام لو عترت علي بايلوت مستعملة
يبقي ضربت عصفورين بحجر

بص كدة
http://www.q8car.com/newsite/cars/arabic/main.asp?brand=%E5%E6%E4%CF%C7&model=MRV&Year=&Price=&Tran_Type=&WebPage=CarsList

bmkbmk
16-12-2009, 03:36 PM
محلولة يا باشا
يبقي تبيع الكابريس بمعرفتك و يا سلام لو عترت علي بايلوت مستعملة
يبقي ضربت عصفورين بحجر

بص كدة
http://www.q8car.com/newsite/cars/arabic/main.asp?brand=%E5%E6%E4%CF%C7&model=MRV&Year=&Price=&Tran_Type=&WebPage=CarsList

ربنا يخليك يا باشا .. انا ناوى اعمل كدة ان شاء الله

بس المشكلة ان البايلوت نازلة 2009 بس القديم منها ده هو MRV و للأسف مافيهاش كل التكنولوجيا اللى فى البايلوت الجديدة ... مش عارف بقى ربنا يحلها من عنده

_amr.mostafa_
16-12-2009, 03:41 PM
ptmnlo123per1106ربنا يحميك .....ويسهلك طريقك

رحله مشوقه وممتعه

هي عربيتك كابريس صح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بس سخيف قوي الرجل اللي ركب معاك وصلتو ....وكل سنه وانت طيبptmnlo123per1127

bmkbmk
16-12-2009, 07:25 PM
ptmnlo123per1106ربنا يحميك .....ويسهلك طريقك

رحله مشوقه وممتعه

هي عربيتك كابريس صح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بس سخيف قوي الرجل اللي ركب معاك وصلتو ....وكل سنه وانت طيبptmnlo123per1127
ربنا يخليك يا باشا ,,, ايوا يا باشا عربيتى كابريس
و بالنسبة للراجل اياه غلطة و لن تتكرر ان شاء الله ... هنعمل ايه بقى اللى يسوق ياما يشوف :)

tigernet
16-12-2009, 07:40 PM
مغامرة حلو ياباشا الف حمد لله على السلامة نورت مصر

ganash
16-12-2009, 08:20 PM
حمد الله على السلامه يا باشا بس فعلا السفر برى متعه وخصوصا انك مع عربيه بتحبها بس اوعى تركب حد تانى

_amr.mostafa_
17-12-2009, 01:07 PM
ربنا يخليك يا باشا ,,, ايوا يا باشا عربيتى كابريس
و بالنسبة للراجل اياه غلطة و لن تتكرر ان شاء الله ... هنعمل ايه بقى اللى يسوق ياما يشوف :)

انا اللي غظني انو عايز فلوس بعد ما وصلتو .........

انا جربت الرحله دي من السعوديه لمصر وكانت بهدله باوتوبيس وحرمت من ساعتها طيران

بس يا ابو كمال ....كل سنه وانت طيب ربنا يخليك مفيش حاجه ليناptmnlo123per144:HAPPY_~211:

bmkbmk
18-12-2009, 07:28 PM
انا اللي غظني انو عايز فلوس بعد ما وصلتو .........

انا جربت الرحله دي من السعوديه لمصر وكانت بهدله باوتوبيس وحرمت من ساعتها طيران

بس يا ابو كمال ....كل سنه وانت طيب ربنا يخليك مفيش حاجه ليناptmnlo123per144:HAPPY_~211:
ههههههههههههههههههههههههه
حتى انت يا عمور :) .. ماشى يا ريس كل سنة و انت طيب و خد دول يا باشا ولا يهمكptmnlo123per182

_amr.mostafa_
18-12-2009, 07:37 PM
وانت طيب يا باشاptmnlo123per144[واحد بس هو انا بشحت ]

bmkbmk
18-12-2009, 07:45 PM
هههههههههههههههههههههههه مصرى اصييييييييييل
يا باشا دى 100 دولار ...... عموما كل سنة و انت طيب خد واحدة كمان انشالله ما حد حوش ptmnlo123per182

_amr.mostafa_
18-12-2009, 07:55 PM
كل سنه وانت طيب يا باشه......ptmnlo123per144{ده انا بمشي على خمس عيال وامهم ptmnlo123per184

bmkbmk
18-12-2009, 11:28 PM
كل سنه وانت طيب يا باشه......ptmnlo123per144{ده انا بمشي على خمس عيال وامهم ptmnlo123per184
ههههههههههههههههههههههههههههههه
زمان الناس كانت بتجرى على العيال ..دلوقتى انت حتى مش قادر تجرى .. بتمشى عليهم بس :)
انت كدة تستحق دولptmnlo123per182ptmnlo123per182ptmnlo123per182pt mnlo123per182ptmnlo123per182ptmnlo123per182ptmnlo1 23per182ptmnlo123per182ptmnlo123per182ptmnlo123per 182ptmnlo123per182ptmnlo123per182ptmnlo123per182pt mnlo123per182ptmnlo123per182ptmnlo123per182ptmnlo1 23per182ptmnlo123per182ptmnlo123per182ptmnlo123per 182ptmnlo123per182ptmnlo123per182ptmnlo123per182pt mnlo123per182ptmnlo123per182ptmnlo123per182ptmnlo1 23per182ptmnlo123per182ptmnlo123per182ptmnlo123per 182ptmnlo123per182ptmnlo123per182ptmnlo123per182pt mnlo123per182ptmnlo123per182ptmnlo123per182ptmnlo1 23per182ptmnlo123per182ptmnlo123per182ptmnlo123per 182ptmnlo123per182

_amr.mostafa_
19-12-2009, 02:33 PM
شكرا يا بيه ربنا يزيد ويبارك بس ممكن كمان شويه ده انته راكب جمرك

يبقى معاك اشولة فلوس في الخليج {'طبعا الكلام ده اللي بيتقال علينا عشان في الخليج!!!ptmnlo123per1106 }

كل سنه وانت طيب

luckyman
19-12-2009, 02:57 PM
ههههههه دة نفس منطقة عملى وشغلى الطريق دة اخد منى رقات رقات السفانية والخفجى والوريعة والقيصومةووحفر الباطن ةلينةورفحا والعويقلية وعرعر والجوف وسكاكا وتبوك والبدع الخ هههه تصد لو قلت كل الطريق فى سيارات الشركة على سرعة قصوى 80 لان السرعة عندنا محجوزة ومتبرمجة علشان الامان وتقليل نسبة الحوادث تخيل الملل وتشوف العربيات طايرة جنب وانت معاك لاندركروزر ومش عارف تعمل حاجة وتقضى الطريق فى 3 ايام وممنوع السواقة فى الليل بعد المغرب برضة اجراءات الامن ودة معظم شركات البترول عامله بية مش احنا بس قصتك ممتعة انا راجع للمناطق دى ان شاء الل بعد اسبوع كفاك الله وكفانى وكفا الجميع شر الطريق تمناياتى برحله عودة موفقة ان شاء الله ولكم منى جزيل الشكر

bmkbmk
19-12-2009, 03:06 PM
شكرا يا بيه ربنا يزيد ويبارك بس ممكن كمان شويه ده انته راكب جمرك

يبقى معاك اشولة فلوس في الخليج {'طبعا الكلام ده اللي بيتقال علينا عشان في الخليج!!!ptmnlo123per1106 }

كل سنه وانت طيب

و انت طيب يا باشا ....
ايوا فيه ناس كتير فاكرة ان الشجر فى الخليج بيطرح فلوس و احنا قاعدين تحت الشجر فى التكييف نلم الفلوس :)
ييجوا يشوفوا .. بس هانت يا باشا ان شاء الله مدة بسيطة و نرجع مصر بقى نعيش فى بلدنا بين اهلنا و حبايبنا...

ههههههه دة نفس منطقة عملى وشغلى الطريق دة اخد منى رقات رقات السفانية والخفجى والوريعة والقيصومةووحفر الباطن ةلينةورفحا والعويقلية وعرعر والجوف وسكاكا وتبوك والبدع الخ هههه تصد لو قلت كل الطريق فى سيارات الشركة على سرعة قصوى 80 لان السرعة عندنا محجوزة ومتبرمجة علشان الامان وتقليل نسبة الحوادث تخيل الملل وتشوف العربيات طايرة جنب وانت معاك لاندركروزر ومش عارف تعمل حاجة وتقضى الطريق فى 3 ايام وممنوع السواقة فى الليل بعد المغرب برضة اجراءات الامن ودة معظم شركات البترول عامله بية مش احنا بس قصتك ممتعة انا راجع للمناطق دى ان شاء الل بعد اسبوع كفاك الله وكفانى وكفا الجميع شر الطريق تمناياتى برحله عودة موفقة ان شاء الله ولكم منى جزيل الشكر

ربنا يخليك يا باشا ...و الله يكون فى عونك بجد... سرعة 80 بس ؟؟؟؟ دا فيه حتت ممكن تقفل فيها 200 مرتاح
و ربنا يكفينا جميعا كل الشرور يا رب

luckyman
19-12-2009, 04:40 PM
احلى حاجة فى الطريق دة بينك وبينك زى ما انت عارف الطريق مليان بورق اخضر ابو مية دولارات المشكله معنديش مكان كافى فى الشنطة علشان اخد اللى نفسى ببقى حموت وانا ماشى والفلوس مرطرطة منظر يغيظ اخر مرة طلعت بس 350 الف دولار

_amr.mostafa_
19-12-2009, 07:52 PM
احلى حاجة فى الطريق دة بينك وبينك زى ما انت عارف الطريق مليان بورق اخضر ابو مية دولارات المشكله معنديش مكان كافى فى الشنطة علشان اخد اللى نفسى ببقى حموت وانا ماشى والفلوس مرطرطة منظر يغيظ اخر مرة طلعت بس 350 الف دولار

حضرتك بتشتغل فين عشان نجيلك ptmnlo123per1106

_amr.mostafa_
19-12-2009, 07:56 PM
و انت طيب يا باشا ....
ايوا فيه ناس كتير فاكرة ان الشجر فى الخليج بيطرح فلوس و احنا قاعدين تحت الشجر فى التكييف نلم الفلوس :)
ييجوا يشوفوا .. بس هانت يا باشا ان شاء الله مدة بسيطة و نرجع مصر بقى نعيش فى بلدنا بين اهلنا و حبايبنا...

مش ناس كتير ده كل الناسptmnlo123per160عشان كده بيتخرب بيتنا في الهدايا كل سنه :waving:

وخلاص كام سنه ونرجع والحمد لله ؟؟؟

اخبار الكويت ايه ؟؟؟

هو الماده اللي على عربيتك ؟؟؟اكيد اول مار حت مصر العيال اعدت ترسم وتشيل فيها ؟؟؟؟؟صح

انا شفت عربيه في مصر عملا زيك محطوط عليها حصت رسم وموسيقى ؟؟؟؟وشفت كتير في السعوديه ولا فيها حاجه

Meemo The Beast
19-12-2009, 08:31 PM
أشكرك جدا على هذا السرد الرائع و الدقيق و الحقيقة أنه يمثل بالنسبة لي مذاقا خاصة لأنني خضت تجريتك نفسها مرتين مع والدي رحمه الله حيث كنا نعيش كلنا في الكويت الحبيبة و كانت الرحلتين عامي 1980 و 1982 و كانت العبارة تأخذنا الى ميتاء السويس بدلا من نويبع ربما كانت المدة في البحر أطول لكن نزولك للسويس معناه ساعة سفر فقط على طريق السويس الى البيت بدلا من يوم كامل على طرق سيناء السيئة
اهنئك على موضوعك الشيق الذي ذكرني بسنوات طويلة مضت و رغم ذلك لن يتغير رجال الشرطة الفاسدين و الشحاتين و مناظرهم السيئة امام الأجانب

و قي النهاية حمد الله عالسلامة يا بيه كل سنة و انت طيب يا باشا

karem ali
19-12-2009, 09:23 PM
الف حمدل على السلامه يا محمد وانشاء الله ترجع بالف سلامه انت و الاسره وربنا يكفيك شر الطريق انا كونت مشيت على الطريق ده مرتين كونت بعمل عمره برى وشفت كل الى انت عديت عليه وانت عندك حق تقلق لانى طريق سيناء مليان ناس زى الى انت اولت عليهم دول بس انت احسن حاجه انك متركبش معاك اى حد تانى بس احله حاجه فى هذه الرحله انك انت بتتفرج على جمال الطبيعه وقدره ربنا فى خلقه
ptmnlo123per122وربنا يكفيك شر الطريق وتوصل بالف سلامه ومنتزرين رحله العودهptmnlo123per122

bmkbmk
21-12-2009, 08:37 AM
مش ناس كتير ده كل الناسptmnlo123per160عشان كده بيتخرب بيتنا في الهدايا كل سنه :waving:

وخلاص كام سنه ونرجع والحمد لله ؟؟؟
اخبار الكويت ايه ؟؟؟
هو الماده اللي على عربيتك ؟؟؟اكيد اول مار حت مصر العيال اعدت ترسم وتشيل فيها ؟؟؟؟؟صح
انا شفت عربيه في مصر عملا زيك محطوط عليها حصت رسم وموسيقى ؟؟؟؟وشفت كتير في السعوديه ولا فيها حاجه

ربنا يا باشا يقصر ايامنا فى الغربة .. الغربة صعبة فى اى حتة حتى لو امريكا ولا كندا.. الحمد لله
المادة اللى على العربية دى اسبراى بيترش عليها علشان الرمال المتطايرة ماتبوظش دهان العربية اثناء السفر فى المناطق الرملية لمسافات طويلة و المادة دى ياباشا اتشالت كلها الحمد لله بعد ما وصلت مصر بكام ساعة ..الاخ بتاع الجراج غسل العربية غسلة ولا فى الاحلام :) علشان منديش فرصة لحد يلرسم حاجة :)

أشكرك جدا على هذا السرد الرائع و الدقيق و الحقيقة أنه يمثل بالنسبة لي مذاقا خاصة لأنني خضت تجريتك نفسها مرتين مع والدي رحمه الله حيث كنا نعيش كلنا في الكويت الحبيبة و كانت الرحلتين عامي 1980 و 1982 و كانت العبارة تأخذنا الى ميتاء السويس بدلا من نويبع ربما كانت المدة في البحر أطول لكن نزولك للسويس معناه ساعة سفر فقط على طريق السويس الى البيت بدلا من يوم كامل على طرق سيناء السيئة
اهنئك على موضوعك الشيق الذي ذكرني بسنوات طويلة مضت و رغم ذلك لن يتغير رجال الشرطة الفاسدين و الشحاتين و مناظرهم السيئة امام الأجانب

و قي النهاية حمد الله عالسلامة يا بيه كل سنة و انت طيب يا باشا

يا باشا ربنا يخليك .. و انا سعيد جدا انى فكرت حضرتك بذكريات عزيزة على قلبك :)

الف حمدل على السلامه يا محمد وانشاء الله ترجع بالف سلامه انت و الاسره وربنا يكفيك شر الطريق انا كونت مشيت على الطريق ده مرتين كونت بعمل عمره برى وشفت كل الى انت عديت عليه وانت عندك حق تقلق لانى طريق سيناء مليان ناس زى الى انت اولت عليهم دول بس انت احسن حاجه انك متركبش معاك اى حد تانى بس احله حاجه فى هذه الرحله انك انت بتتفرج على جمال الطبيعه وقدره ربنا فى خلقه
ptmnlo123per122وربنا يكفيك شر الطريق وتوصل بالف سلامه ومنتزرين رحله العودهptmnlo123per122
ربنا يخليك يا باشا ... كلامك صح المفروض الواحد مايركبش حد معاه
بس حكاية جمال الطبيعة دى للمرافقين بس :) اما و الواحد سايق بيكون واخد باله من جمال الطريق فقط :)
ربنا يستر طريقنا جميعا

KWT
23-12-2009, 02:35 AM
رحله جميله علما باني مجربها 5 مرات

bmkbmk
23-12-2009, 09:17 AM

هههههه
فكرتنى يا باشا .. للاسف بقى انا كان معايا شنط كتير مالية العربية و ماعرفتش الم غير 150 الف بس ... يلة الحمد لله القناعة كنز برده :)

moslem2
23-12-2009, 11:19 AM
حمد الله عالسلامه ياباشا وربنا يسترها معانا كلنا فى طريقنا.,,بس ياترى بتفكر تكرر التجربه تانى؟؟انا فى الكويت وبصراحه بستحمل الساعتين بتوع الطياره بالعافيه والمشوار من المطار لحد المنصورة ببقى شايل همه لحد ماربنا يكرم ويعملوا مطار فى قاعدة المنصورة ولا حتى دمياط ولا بورسعيد,,وبصراحه عن نفسى رغم جمال الرحله لكن استحاله اسافر بر تعب ومشقه والعربيه بتتبهدل والعربيه بتاخدلها عين تمام فى مصر و الاجازه كمان كلها بالكتير شهر ونص بالعافيه والواحد فعلا بيحتاج عربيه وبيخاف يأجر فالواحد يبقى يجيب له حته كده 128 ولا اوكا يقضى بيها الاجازه وخلاص ,,,وحمد الله عالسلامه يابرنس ودعواتى بالسلامه والستر للجميع

bmkbmk
26-12-2009, 09:03 AM
حمد الله عالسلامه ياباشا وربنا يسترها معانا كلنا فى طريقنا.,,بس ياترى بتفكر تكرر التجربه تانى؟؟انا فى الكويت وبصراحه بستحمل الساعتين بتوع الطياره بالعافيه والمشوار من المطار لحد المنصورة ببقى شايل همه لحد ماربنا يكرم ويعملوا مطار فى قاعدة المنصورة ولا حتى دمياط ولا بورسعيد,,وبصراحه عن نفسى رغم جمال الرحله لكن استحاله اسافر بر تعب ومشقه والعربيه بتتبهدل والعربيه بتاخدلها عين تمام فى مصر و الاجازه كمان كلها بالكتير شهر ونص بالعافيه والواحد فعلا بيحتاج عربيه وبيخاف يأجر فالواحد يبقى يجيب له حته كده 128 ولا اوكا يقضى بيها الاجازه وخلاص ,,,وحمد الله عالسلامه يابرنس ودعواتى بالسلامه والستر للجميع

الله يسلمك يا باشا ... ربنا يسترها معانا جميعا يا رب
الفكرة يا باشا ان مصر من غير عربية و خصوصا مع وجود زوجة و اطفال ماتنفعش و خصوصا ان دى اجازة و الواحد بيبقى عاوز يسافر و يتفسح و يروح وييجى .. لو فردانى هتقضيها مش مشكلة انما لو متجوز هتبقى صعبة قوى

و جربت الايجار انا قبل كدة .... من الاخر استهبال ... بتمضى على نفسك شيك بتمن العربية و بتاخد عربية اى كلام و بايظة و كلها مشاكل ....و اشتغالات بقى رسمى يا معلم

الايجار لو مش حد معرفة و مظبطك تظبيط خرافى يبقى ماينفعش ... انا فيه واحد صاحبى نزل و اجر عربية موديل السنة كانت لانسر تقريبا و من غير شيك و لا تحديد للكيلومتر و ب 100 فى اليوم :) بس ده كان قريبه ظابط و ظابط له مكتب الايجار ... لو كدة ماشى أأجر انما غير كدة لا...

و جزاك الله كل خير يا باشا

د.محمود صلاح
01-01-2010, 08:34 PM
شكرا على نقل الصورة , فكرتنى بوالدى الله يرحمه لما كنا عايشين فى الكويت , اكثر من 10 مرات خضنا تلك التجربة فى اواخر الثمانينات واوائل التسعينات , نفس الطريق و نفس الظروف

bmkbmk
01-01-2010, 10:27 PM
شكرا على نقل الصورة , فكرتنى بوالدى الله يرحمه لما كنا عايشين فى الكويت , اكثر من 10 مرات خضنا تلك التجربة فى اواخر الثمانينات واوائل التسعينات , نفس الطريق و نفس الظروف
شكرا ليك يا باشا ....
و نورت الموضوع

maisam
25-01-2010, 12:46 PM
انا كنت عايز اعرف الرحلة كلفتك كام؟ البنزين و العباره للفرد و للسياره؟ في تأمين بيدفع للسياره في الكويت قبل السفر؟؟؟

maisam
25-01-2010, 12:59 PM
فين رحلة العودة؟؟؟؟؟

ILOVE mitsubishi4ever
25-01-2010, 01:30 PM
عربيتك نوعها ايه وياريت صوره لاني بعشق عربيات الخليج

bmkbmk
25-01-2010, 03:48 PM
انا كنت عايز اعرف الرحلة كلفتك كام؟ البنزين و العباره للفرد و للسياره؟ في تأمين بيدفع للسياره في الكويت قبل السفر؟؟؟
الرحلة رايح جاى يا باشا اتكلفت حوالى 300 دينار كويتى يعنى 6000 جنيه مصرى بنزين و عبارة و تأمينات فى السعودية و الاردن و مصر و كل حاجة و بالنسبة للفلوس اللى بتدفع فى الكويت هما 30 دينار مصاريف التربتك فى نادى السيارات و 10 دينار تكلفة فيزا المرور من السفارة السعودية و طبعا دول محسوبين من ضمن ال 300 دينار

فين رحلة العودة؟؟؟؟؟
معلهش رحلة العودة تعثرت شوية فى كتابتها انا اسف :)
ان شاء الله اول ما الاقى شوية وقت هكتبها لحضراتكم.....

عربيتك نوعها ايه وياريت صوره لاني بعشق عربيات الخليج
عربيتى يا باشا كابريس LTZ موديل 2004 و دى صورتها اثناء الرحلة مرشوشة بمانع الخدوش

http://img27.imageshack.us/img27/9269/pic0223e.jpg (http://img27.imageshack.us/i/pic0223e.jpg/)

maisam
27-01-2010, 12:49 PM
[quote=bmkbmk;126674]الرحلة رايح جاى يا باشا اتكلفت حوالى 300 دينار كويتى يعنى 6000 جنيه مصرى بنزين و عبارة و تأمينات فى السعودية و الاردن و مصر و كل حاجة و بالنسبة للفلوس اللى بتدفع فى الكويت هما 30 دينار مصاريف التربتك فى نادى السيارات و 10 دينار تكلفة فيزا المرور من السفارة السعودية و طبعا دول محسوبين من ضمن ال 300 دينار

انا متشكر جدا ... اصل انا ناويت اجرب الرحلة دي انا و عيلتي ان شاءالله في شهر يونيو اللي جاي ... وعمال اسأل كل الناس اللي مروا بالتجربه دي عشان استفيد منهم خاصة اني اول مره اسافر بري ومش هكدب عليك قلقان شويه ... يس يجد انا استفدت جدا من موضوعك لاني اول مره اعرف موضوع الاستراحات اللي موجوده في الطريق و بتتأجر بالساعه انا كنت مفكر اني عشان اريح شويه لازم ادخل اي مدينه و ادور على فندق او اي حاجه زي كده ... بس كلامك ده ريحني جدا ... خاصة انك لسه مسافر من قريب... طيب انا هتقل عليك شوييتين بأسئلتي الكتير... هو ايه الاحسن السفر عن طريق ضبا في السعوديه و لا العقبه ؟؟؟ هو انا كنت مرجح ضبا و اللي انت قلته عن الاردن خلاني اقلق شوية خاصة انه هيبقى معايا مراتي و ابني و مش عايزهم يتبهدلوا معايا... انت بقى بحكم تجربتك ايه رايك؟؟؟

maisam
27-01-2010, 12:54 PM
الرحلة رايح جاى يا باشا اتكلفت حوالى 300 دينار كويتى يعنى 6000 جنيه مصرى بنزين و عبارة و تأمينات فى السعودية و الاردن و مصر و كل حاجة و بالنسبة للفلوس اللى بتدفع فى الكويت هما 30 دينار مصاريف التربتك فى نادى السيارات و 10 دينار تكلفة فيزا المرور من السفارة السعودية و طبعا دول محسوبين من ضمن ال 300 دينار

معلهش رحلة العودة تعثرت شوية فى كتابتها انا اسف :)
ان شاء الله اول ما الاقى شوية وقت هكتبها لحضراتكم.....

عربيتى يا باشا كابريس LTZ موديل 2004 و دى صورتها اثناء الرحلة مرشوشة بمانع الخدوش

http://img27.imageshack.us/img27/9269/pic0223e.jpg (http://img27.imageshack.us/i/pic0223e.jpg/)
و اخبار البنزين في مصر ايه؟؟ انا عربيتي انفوي 2006 ...

bmkbmk
27-01-2010, 01:18 PM
انا متشكر جدا ... اصل انا ناويت اجرب الرحلة دي انا و عيلتي ان شاءالله في شهر يونيو اللي جاي ... وعمال اسأل كل الناس اللي مروا بالتجربه دي عشان استفيد منهم خاصة اني اول مره اسافر بري ومش هكدب عليك قلقان شويه ... يس يجد انا استفدت جدا من موضوعك لاني اول مره اعرف موضوع الاستراحات اللي موجوده في الطريق و بتتأجر بالساعه انا كنت مفكر اني عشان اريح شويه لازم ادخل اي مدينه و ادور على فندق او اي حاجه زي كده ... بس كلامك ده ريحني جدا ... خاصة انك لسه مسافر من قريب... طيب انا هتقل عليك شوييتين بأسئلتي الكتير... هو ايه الاحسن السفر عن طريق ضبا في السعوديه و لا العقبه ؟؟؟ هو انا كنت مرجح ضبا و اللي انت قلته عن الاردن خلاني اقلق شوية خاصة انه هيبقى معايا مراتي و ابني و مش عايزهم يتبهدلوا معايا... انت بقى بحكم تجربتك ايه رايك؟؟؟

رحلة موفقة يا باشا ان شاء الله

أولا يا باشا بالنسبة للاستراحات اللى فى الطريق و بتتأجر بالساعة دى داخل مدن برده .... مش موجودة على الطريق يعنى انت طول ما انت ماشى بتعدى على مدن بين كل مدينة و التانية 100 او 200 كيلو و طبعا ساعات بيبقى فيه مدن صغيرة فى النص ... فا لاستراحات دى بتبقى تبع المدن دى و معظمها بيبقى على الطريق من برة مش لازم تدخل المدينة جوة و تدلف و تدور يعنى......

ثانيا يا باشا ... بالنسبة لموضوع ضبا أو العقبة .. انا بصراحة سافرت مرتين عن طريق العقبة و ماسفرتش عن طريق ضبا قبل كدة ....
الفرق بينهم كما يلى ....

* الفرق كله انك لما تدخل الاردن بتختم الاوراق مرة زيادة و تدفع تأمين زيادة و بعدين تروح تحجز العبارة و تستناها و انت و حظك و اللى موجود ساعتها ممكن تركب بعد ساعتين تلاتة و ممكن تستنى من الصبح لبليل و ممكن تستنى لتانى يوم .. بس انت لو عامل حسابك و مظبط مواعديك ان شاء الله مش هتستنى كتير لأن المواعيد غالبا ثابتة.....
لما تروح ضبا بتروح تحجز العبارة على طول و مابتختمش الاوراق تانى ولا تدفع تأمين تانى ... بس حجز العبارة بيبقى اغلى لأنك بتعدى البحر الاحمر كله و تنزل فى سفاجة ... أما فى حالة الاردن بتعدى خليج العقبة بس و تنزل فى نويبع
و ده ينقلنا لنقطة الوقت
* العبارة من الاردن لنويبع بتاخد ساعة و نص لو العبارة السريعة و بتاخد 3 ساعات و نص لو العادية
أما العبارة من ضبا لسفاجة بتاخد 4 ساعات لو سريعة و 11 ساعة تقريبا لو عادية

لو انت يا باشا من القاهرة او وجه بحرى ... خليك فى الاردن احسن
لو انت من الصعيد خليك فى ضبا احسن ....

ملحوظة مهمة جدا جدا جدا ......
لو انت مش مدرس و ناوى تنزل فى الصيف لازم تتفادى وقت نزول المدرسين لتفادى الزحمة الرهيبة و الغير عادية ......
انا نزلت قبل اجازة المدرسين باسبوع و رجعت اول اغسطس يعنى كان لسة شهر للمدرسين على ما يرجعوا

و طبعا يا باشا لازم تظبط عربيتك و تتأكد ان كل حاجة فيها تمام و خصوصا الكاوتش و العفشة ... يعنى لو الكوتش عندك بقاله اكتر من سنتين يستحسن تغيره و كدة كدة بريجستون بيعمل عرض على الكوتش اول شهر يونيو من كل سنة 4 فرد بسعر 3 ....
و طبعا طول ما انت ماشى ماتضغطش على العربية قوى علشان ماتتعبش الموتور و الجير
يعنى حاول فى مشيك العادى ماتزودش عن 140 او 130 الا اذا كان موتورك كبير يعنى 3000 سى سى فيما فوق فا ممكن سرعتك العادية تبقى 170 و طبعا على حسب الطريق اذا كان يسمح ولا لأ

و يستحسن تخصص الكنبة اللى ورا للمدام و الولد علشان مايضايقكش و يتشاقى و انت سايق علشان مايشتتش انتباهك ...
و انا كدة كدة هكتب موضوع العودة ان شاء الله علشان الناس تستفيد منه و علشان و انا راجع كان معايا مراتى و بناتى ....

و عموما يا باشا اى سؤال انا تحت امرك
و فيه نصايح كتير لسة عندى ماتقلقش :)

bmkbmk
27-01-2010, 01:23 PM
و اخبار البنزين في مصر ايه؟؟ انا عربيتي انفوي 2006 ...

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
البنزين فى مصر ... حدث ولا حرج .....
انا كنت بفول ب 120 جنيه كل يومين او تلاتة :)
المشى البطئ بتاع مصر بيستهلك كميات بنزين مش طبيعية ... انا كمان موتورى 5700 سى سى
بس انت يا باشا موتورك اهون شوية 4200 سى سى :) فا هتفول غالبا كل 4 ايام

بس انت ما دام طلعت عربيتك انفوى ماتزودش سرعة ابدا عن 140 او 150 علشان الثبات يا معلم
و ربنا معاك
و تحت امرك تانى فى اى اسئلة

Dr. Bolbolan
27-01-2010, 01:35 PM
ابعد عن ضبا لآن الاستغلال والنصب كله هناك !

يعنى مواعيد العبارات مش ثابته وأصحاب التوكيلات الملاحيه وأصحاب الفنادق بيعملوا اتفاقيات

مع بعض ويضحكوا على الزبون علشان المبيت والآكل و خلافه ! والآسعار اللى ح يقولوا عليها

حتدفعها مجبرآ لا مفر ! و من ضبا عندك مراكب توصل سفاجا و مراكب توصل السويس ! وأسوأ

ميناء تكرهك نفسك والعيشه سفاجا ! السويس أبعد للمركب وأقرب للقاهره ! بس لو المركب بسبب

قافلة قناة السويس مثلا أو لضيق الوقت وصلت بعد الساعه 5 عصرآ ! فممنوع تدخل الميناء !

و تبيت الليله على المركب وأنوار الميناء تتراقص أمامك غيظآ فيك ! وبالشفاء ان شاء الله !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

bmkbmk
27-01-2010, 01:48 PM
ابعد عن ضبا لآن الاستغلال والنصب كله هناك !

يعنى مواعيد العبارات مش ثابته وأصحاب التوكيلات الملاحيه وأصحاب الفنادق بيعملوا اتفاقيات

مع بعض ويضحكوا على الزبون علشان المبيت والآكل و خلافه ! والآسعار اللى ح يقولوا عليها

حتدفعها مجبرآ لا مفر ! و من ضبا عندك مراكب توصل سفاجا و مراكب توصل السويس ! وأسوأ

ميناء تكرهك نفسك والعيشه سفاجا ! السويس أبعد للمركب وأقرب للقاهره ! بس لو المركب بسبب

قافلة قناة السويس مثلا أو لضيق الوقت وصلت بعد الساعه 5 عصرآ ! فممنوع تدخل الميناء !

و تبيت الليله على المركب وأنوار الميناء تتراقص أمامك غيظآ فيك ! وبالشفاء ان شاء الله !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

الف شكر يا دكتور على المداخلة و النصيحة

كدة يا باشا حكيم المنتدى جابلك من الآخر

خليك فى العقبة احسسسسسسسسسسسسسن

maisam
27-01-2010, 03:01 PM
رحلة موفقة يا باشا ان شاء الله

أولا يا باشا بالنسبة للاستراحات اللى فى الطريق و بتتأجر بالساعة دى داخل مدن برده .... مش موجودة على الطريق يعنى انت طول ما انت ماشى بتعدى على مدن بين كل مدينة و التانية 100 او 200 كيلو و طبعا ساعات بيبقى فيه مدن صغيرة فى النص ... فا لاستراحات دى بتبقى تبع المدن دى و معظمها بيبقى على الطريق من برة مش لازم تدخل المدينة جوة و تدلف و تدور يعنى......

ثانيا يا باشا ... بالنسبة لموضوع ضبا أو ضبا .. انا بصراحة سافرت مرتين عن طريق العقبة و ماسفرتش عن طريق ضبا قبل كدة ....
الفرق بينهم كما يلى ....

* الفرق كله انك لما تدخل الاردن بتختم الاوراق مرة زيادة و تدفع تأمين زيادة و بعدين تروح تحجز العبارة و تستناها و انت و حظك و اللى موجود ساعتها ممكن تركب بعد ساعتين تلاتة و ممكن تستنى من الصبح لبليل و ممكن تستنى لتانى يوم .. بس انت لو عامل حسابك و مظبط مواعديك ان شاء الله مش هتستنى كتير لأن المواعيد غالبا ثابتة.....
لما تروح ضبا بتروح تحجز العبارة على طول و مابتختمش الاوراق تانى ولا تدفع تأمين تانى ... بس حجز العبارة بيبقى اغلى لأنك بتعدى البحر الاحمر كله و تنزل فى سفاجة ... أما فى حالة الاردن بتعدى خليج العقبة بس و تنزل فى نويبع
و ده ينقلنا لنقطة الوقت
* العبارة من الاردن لنويبع بتاخد ساعة و نص لو العبارة السريعة و بتاخد 3 ساعات و نص لو العادية
أما العبارة من ضبا لسفاجة بتاخد 4 ساعات لو سريعة و 11 ساعة تقريبا لو عادية

لو انت يا باشا من القاهرة او وجه بحرى ... خليك فى الاردن احسن
لو انت من الصعيد خليك فى ضبا احسن ....

ملحوظة مهمة جدا جدا جدا ......
لو انت مش مدرس و ناوى تنزل فى الصيف لازم تتفادى وقت نزول المدرسين لتفادى الزحمة الرهيبة و الغير عادية ......
انا نزلت قبل اجازة المدرسين باسبوع و رجعت اول اغسطس يعنى كان لسة شهر للمدرسين على ما يرجعوا

و طبعا يا باشا لازم تظبط عربيتك و تتأكد ان كل حاجة فيها تمام و خصوصا الكاوتش و العفشة ... يعنى لو الكوتش عندك بقاله اكتر من سنتين يستحسن تغيره و كدة كدة بريجستون بيعمل عرض على الكوتش اول شهر يونيو من كل سنة 4 فرد بسعر 3 ....
و طبعا طول ما انت ماشى ماتضغطش على العربية قوى علشان ماتتعبش الموتور و الجير
يعنى حاول فى مشيك العادى ماتزودش عن 140 او 130 الا اذا كان موتورك كبير يعنى 3000 سى سى فيما فوق فا ممكن سرعتك العادية تبقى 170 و طبعا على حسب الطريق اذا كان يسمح ولا لأ

و يستحسن تخصص الكنبة اللى ورا للمدام و الولد علشان مايضايقكش و يتشاقى و انت سايق علشان مايشتتش انتباهك ...
و انا كدة كدة هكتب موضوع العودة ان شاء الله علشان الناس تستفيد منه و علشان و انا راجع كان معايا مراتى و بناتى ....

و عموما يا باشا اى سؤال انا تحت امرك
و فيه نصايح كتير لسة عندى ماتقلقش :)
انا من القاهره و مش مدرس و هنزل بالتحديد يوم 10/6/2010 و هرجع يوم24/7/2010 يعني في كلا الحالتين قبل المدرسين خااالص ... متهيألي الوقت ده مش هيكون زحمه خالص و لا ايه؟؟؟

و اكيد طبعا هفحص العربية كويس جدا قبل السفر و هغير الكاوتش مع اني جايبه شهر اربعه اللي فات بس اضمن برضه هجيب جديد ....

بس انا لسه مش قادر اقرر في موضوع العقبه و لا ضبا ... هو انت الكلام اللي انت قلته منطقي جدا من ناحية القرب نت القاهرة و عدد ساعات العبارة بس برضع حكاية ان الواحد ممكن يستنى العباره لتاني يوم برضه مقلقه شويه خاصة اني مش لوحدي زي ما قلتلك ... بس انت بتقولي لو ظبطت مواعيدي كويس مش هيحصل كده ... بس انا مفهمتش هي العبارات دي بتطلع في مواعيد محدده الواحد يقدر يعرفها مسبقا و حاجه تانيه هو في اماكن للمبيت استراحات او فتادق في العقبه ؟؟؟ بس يرضه في ناس قالولي ان الطريق من السعودية للاردن وعر شويه و مش سهل ؟؟؟ و في ارتفاعات و انخفاضات و اخوك نظره ضعيف و بصراحه عندي فوبيا من الاماكن المرتفعه ptmnlo123per193ptmnlo123per1140ptmnlo123per127

bmkbmk
27-01-2010, 05:10 PM
انا من القاهره و مش مدرس و هنزل بالتحديد يوم 10/6/2010 و هرجع يوم24/7/2010 يعني في كلا الحالتين قبل المدرسين خااالص ... متهيألي الوقت ده مش هيكون زحمه خالص و لا ايه؟؟؟

و اكيد طبعا هفحص العربية كويس جدا قبل السفر و هغير الكاوتش مع اني جايبه شهر اربعه اللي فات بس اضمن برضه هجيب جديد ....

بس انا لسه مش قادر اقرر في موضوع العقبه و لا ضبا ... هو انت الكلام اللي انت قلته منطقي جدا من ناحية القرب نت القاهرة و عدد ساعات العبارة بس برضع حكاية ان الواحد ممكن يستنى العباره لتاني يوم برضه مقلقه شويه خاصة اني مش لوحدي زي ما قلتلك ... بس انت بتقولي لو ظبطت مواعيدي كويس مش هيحصل كده ... بس انا مفهمتش هي العبارات دي بتطلع في مواعيد محدده الواحد يقدر يعرفها مسبقا و حاجه تانيه هو في اماكن للمبيت استراحات او فتادق في العقبه ؟؟؟ بس يرضه في ناس قالولي ان الطريق من السعودية للاردن وعر شويه و مش سهل ؟؟؟ و في ارتفاعات و انخفاضات و اخوك نظره ضعيف و بصراحه عندي فوبيا من الاماكن المرتفعه ptmnlo123per193ptmnlo123per1140ptmnlo123per127

تمام الوقت كدة يا باشا و بعيد تمام عن زحمة المدرسين
و الكوتش يا باشا لسة جديد ما شاء الله ... بص عليه بصة سريعة و اتأكد منه قبل السفر لو تمام اتوكل على الله و سافر بيه ... مش مستاهلة تغيير

نيجى لنقطة الحيرة ,,, العقبة ولا ضبا

اولا انك تستنى العبارة لليوم التالى دى موجودة فى المنطقتين مش واحدة منهم بس
و كمان الاتنين فيهم اماكن للبيات العقبة و ضبا

و زى ما قلت لك يا باشا المواعيد غالبا ثابتة و خصوصا فى الصيف بتبقى منظمة علشان زى ما انت عارف معظم الناس بتسافر فى الصيف يعنى اعمل حسابك انك تكون فى العقبة يوم الجمعة 11-06-2010 الساعة 9 صباحا او 10 صباحا على ما تدخل و تخلص ورقك و تحجز هتاخدلك ساعة او ساعتين و تقعد تريح لك ساعتين تغمض عنيك فيهم شوية يبقى تمام و ده يستدعى منك انك تنطلق من الكويت يوم 10 - 06 بالكتير قوى الساعة 9 صباحا او 10 صباحا برده ,,, عموما قولى خطتك ايه و نظبط المواعيد مع بعض ان شاء الله....

و بالنسة لوعورة طريق الاردن .... يا باشا هى هى انت بتمشى من الكويت نفس الطريق و نفس المدن لحد ما توصل مدينة تبوك فى السعودية و منها بتروح ضبا او الاردن ... و هى هى نفس وعورة الطريق.... يعنى مش فارقة

و على فكرة انا احتمال 90% انزل برى انا كمان بس على اخر شهر 8 لو ينفع معاك تغير الميعاد ممكن ننزل مع بعض....

و جاهز يا باشا لباقى الاسئلة ...

maisam
28-01-2010, 12:14 PM
تمام الوقت كدة يا باشا و بعيد تمام عن زحمة المدرسين
و الكوتش يا باشا لسة جديد ما شاء الله ... بص عليه بصة سريعة و اتأكد منه قبل السفر لو تمام اتوكل على الله و سافر بيه ... مش مستاهلة تغيير

نيجى لنقطة الحيرة ,,, العقبة ولا ضبا

اولا انك تستنى العبارة لليوم التالى دى موجودة فى المنطقتين مش واحدة منهم بس
و كمان الاتنين فيهم اماكن للبيات العقبة و ضبا

و زى ما قلت لك يا باشا المواعيد غالبا ثابتة و خصوصا فى الصيف بتبقى منظمة علشان زى ما انت عارف معظم الناس بتسافر فى الصيف يعنى اعمل حسابك انك تكون فى العقبة يوم الجمعة 11-06-2010 الساعة 9 صباحا او 10 صباحا على ما تدخل و تخلص ورقك و تحجز هتاخدلك ساعة او ساعتين و تقعد تريح لك ساعتين تغمض عنيك فيهم شوية يبقى تمام و ده يستدعى منك انك تنطلق من الكويت يوم 10 - 06 بالكتير قوى الساعة 9 صباحا او 10 صباحا برده ,,, عموما قولى خطتك ايه و نظبط المواعيد مع بعض ان شاء الله....

و بالنسة لوعورة طريق الاردن .... يا باشا هى هى انت بتمشى من الكويت نفس الطريق و نفس المدن لحد ما توصل مدينة تبوك فى السعودية و منها بتروح ضبا او الاردن ... و هى هى نفس وعورة الطريق.... يعنى مش فارقة

و على فكرة انا احتمال 90% انزل برى انا كمان بس على اخر شهر 8 لو ينفع معاك تغير الميعاد ممكن ننزل مع بعض....

و جاهز يا باشا لباقى الاسئلة ...
انا كان يشرفني جدا اننا نسافر مع بعض بس للاسف انا مش هقدر اغير المواعيد لاني ابني عنده مدرسه في شهر سبتمبر و كمان انا عاريز اروح و ارجع قبل رمضان لانه صعب جدا الواحد يسافر بري و هو صايم ... لو عندك اي حد من اصحابك او معارفك مسافر في نفس الوقت ابقى قولي و نظبط مع بعض ... اما موضوع ضبا و لا العقبه هخليه بقى لتساهيل ربنا و انا اسه برضه بسأل كل الناس اللي سافروا قبل كده و ربنا يقدم اللي فيه الخير ... مراتي اصلا عماله تقولي بلاها سفرة البر دي و خلينا طيران خاصة ان كل شركات الطيران دلوقتي عاملين عروض كويسه جدا ... بس بيني و بينك مصر من غير عربية بقيت صعبه جدا انا السنه اللي فاتت لنا سافرت اجرت عربية ب 200 في اليوم و لما جيب اسلمها كان فيه خدش على الباب كان واحد ابن حلال و ما اكترهم في مصر خربش الباب بمفتاح و لا عشرة صاغ حاجه زي كده ... بعني الموضوع بسيط جدا بس الراجل صاحب العربية طلب في الخدش ده 500 جنية و مرضيش يتنازل عنهم ابدا ده غير حساب الكيلو مترات الزياده لانه كان محددلي عدد كيلو مترات في اليوم ... و طبعا بعد كلا و شد و جذب في الاخر دفعت زي الباشا لانه واخد جواز سفري و مكتبني شيك بتمن العربية .. يعني في الاخر كلفني الموضوع كله حوالي 6000 جنية ده غير تمن تذاكر الطيران 450 دينار عشان كده انا مصمم على موضع السفر البري عشان اوفر على نفسي و جع الدماغ ده كله و ربنا يسهلها من عنده ان شاءالله

maisam
28-01-2010, 12:19 PM
كنت عاوز اسألك صحيح هو جهاز الجي بي اس ده مفيد فعلا على الطريق يعني في ضروره اني اشتريه و لا الطرق واضحه و متوهش

bmkbmk
28-01-2010, 12:37 PM
انا كان يشرفني جدا اننا نسافر مع بعض بس للاسف انا مش هقدر اغير المواعيد لاني ابني عنده مدرسه في شهر سبتمبر و كمان انا عاريز اروح و ارجع قبل رمضان لانه صعب جدا الواحد يسافر بري و هو صايم ... لو عندك اي حد من اصحابك او معارفك مسافر في نفس الوقت ابقى قولي و نظبط مع بعض ... اما موضوع ضبا و لا العقبه هخليه بقى لتساهيل ربنا و انا اسه برضه بسأل كل الناس اللي سافروا قبل كده و ربنا يقدم اللي فيه الخير ... مراتي اصلا عماله تقولي بلاها سفرة البر دي و خلينا طيران خاصة ان كل شركات الطيران دلوقتي عاملين عروض كويسه جدا ... بس بيني و بينك مصر من غير عربية بقيت صعبه جدا انا السنه اللي فاتت لنا سافرت اجرت عربية ب 200 في اليوم و لما جيب اسلمها كان فيه خدش على الباب كان واحد ابن حلال و ما اكترهم في مصر خربش الباب بمفتاح و لا عشرة صاغ حاجه زي كده ... بعني الموضوع بسيط جدا بس الراجل صاحب العربية طلب في الخدش ده 500 جنية و مرضيش يتنازل عنهم ابدا ده غير حساب الكيلو مترات الزياده لانه كان محددلي عدد كيلو مترات في اليوم ... و طبعا بعد كلا و شد و جذب في الاخر دفعت زي الباشا لانه واخد جواز سفري و مكتبني شيك بتمن العربية .. يعني في الاخر كلفني الموضوع كله حوالي 6000 جنية ده غير تمن تذاكر الطيران 450 دينار عشان كده انا مصمم على موضع السفر البري عشان اوفر على نفسي و جع الدماغ ده كله و ربنا يسهلها من عنده ان شاءالله

يا باشا بالتوفيق ان شاء الله و اللى بتحكيه ده هو بالظبط اللى انا نزلت علشانه برى ... توكل على الله يا باشا و ركز فى الطريق و خلى بالك ... و تروح و ترجع بالف سلامة ان شاء الله ...
كنت عاوز اسألك صحيح هو جهاز الجي بي اس ده مفيد فعلا على الطريق يعني في ضروره اني اشتريه و لا الطرق واضحه و متوهش

بص يا باشا الطريق واضح و معروف بس الجى بى اس دوره تأكيدى و خصوصا لو انت مسافر بالليل فا بتشوف عليه المنحنيات قبل ما تعدى عليها فا بيكون زى الملاح اللى راكب جنبك يدلك على الطريق .. فهو رفاهية كويسة جدا و مفيدة و لكنه ليس بالضرورة الملحة

maisam
01-02-2010, 01:24 PM
مبروك لمصر يا شباب ptmnlo123per1147:260309~146::GROWIN~12::12BF16~166 ::soccer_372:ptmnlo123per177:0369B3~177::837:

saadelden
01-02-2010, 06:11 PM
و الله الموضوع دا فادني جدا :)

انا ان شاء الله هنزل بالعربيه من السعوديه لمصر
بس لسه ماحددتش انزل عن طريق ميناء جده او اخدها عن طريق البر لغايه ضبا او الاردن
ptmnlo123per1140

تاني مره بشكرك علي موضوعك الجميل ده و ان شاء الله متابع موضوعك عن العوده

bmkbmk
01-02-2010, 06:36 PM
و الله الموضوع دا فادني جدا :)

انا ان شاء الله هنزل بالعربيه من السعوديه لمصر
بس لسه ماحددتش انزل عن طريق ميناء جده او اخدها عن طريق البر لغايه ضبا او الاردن
ptmnlo123per1140

تاني مره بشكرك علي موضوعك الجميل ده و ان شاء الله متابع موضوعك عن العوده

يا باشا ربنا يخليك و تروح و ترجع بالف سلامة ان شاء الله

ROCKY
10-02-2010, 08:05 PM
صراحة الموضوع رائع جدا وطريقة كتابته جامده
خصوصا اني مجربها 4 مرات قبل كدا , اخر مرا بس انا اللي كنت سايق فيها
وحصلت قدامي عربيتين خبطوا في بعض عكسي بجد المنظر دا مش هنسا
وربنا يستر

bmkbmk
11-02-2010, 12:21 PM
صراحة الموضوع رائع جدا وطريقة كتابته جامده
خصوصا اني مجربها 4 مرات قبل كدا , اخر مرا بس انا اللي كنت سايق فيها
وحصلت قدامي عربيتين خبطوا في بعض عكسي بجد المنظر دا مش هنسا
وربنا يستر

ربنا يخليك يا باشا كلك ذوق
و ربنا يستر طريقنا جميعا يا رب
و بجد منظر فظيع ... انا سعات بشوف عربيات مرمية على جانب الطريق .. بس انك تشوف الحادثة و هى بتحصل
اكيد فظيعة ....
ربنا يرحمنا جميعا يا رب

رورة
04-03-2010, 11:34 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الأخ الفاضل ابو كمال انا جديدة با لمنتدى والحقيقة اني سجلت فيه بس عشان الموضوع دة..

انا وزوجي وأطفالي الاثنين (دون سن المدرسة) نقيم بالكويت وزوجي قرر اننا ننزل مصر بر ان شاء الله في منتصف شهر يوليو القادم..

وبالرغم من حماسه الشديد إلا اني متخوفة جدا من موضوع السفر بر، مش عشان حوادث لا قدرالله لأن الأعمار بيد الله والي هيحصل في السيارة هيحصل في الطيارة
بس لأني لسة جاية من العمرة من يومين وكنت مسافرين بر انا و زوجي واطفالي وشفنا بهدلة ما بعدها بهدلة
وخاصة اطفالي الي تعبو مني جامد مع ملاحظة اننا كنا مسافرين بالباص واعدنا عالحدود يوم كامل منتظرين بسبب الزحمة الشديدة

المهم كنت عيزة اعرف تجربة حضرتك في السفر بر مع الزوجة والأطفال وخاصة العودة، لأني دورت كتير في مشاركات حضرتك ومش لئيت اي موضوع عن كدة

وكمان كنت عيزة اعرف الرحلة هتتكلف كام بالظبط

هو زوجي ناوي لسة يشتري سيارة ننزل بيها يا إنفوي يا بليزير مش هيخرج عن السيارتين دول

عيزة اعرف كل كبيرة وصغيرة بخصوص التكاليف.. يعني مثلا المصاريف قبل السفر داخل الكويت، داخل السعودية، داخل الجمارك المصرية، (تذكرة العبارة السريعة للفرد وهل الأطفال اقل من 6 سنين بياخدو عليهم حاجة)

يعني كل قرش بيتصرف في السفر بر

وكمان مدة الرحلة اد ايه.. يعني احنا مثلا من المدينة لحد الكويت اخدت منا الرحلة بدون الوقوف فترة كبيرة في المنافذ السعودية حوالي 12 ساعة

اما واحنا رايحين مكة خدت مننا الرحلة من الكويت لمكة يوم ونصف مع الوقوف في الجمارك يوم بحاله

ممكن حضرتك تفيدني بخصوص الأسئلة دي

انا عرفة ان اسئلتي كتير بس فعلا انا قلقانة جدا من موضوع السفر بر

وعلافكرة، احنا الهدف الأساسي لنزول مصر بالسيارة هو عدم البهدلة بعيالنا فمصر والمواصلات والقرف وحضرتك اكيد عارف

وكمان التكاسي بأت غالية جدا.. يعني لو نزلنا بالسيارة، هل التكلفة هتكون اقل

وهل فعلا هتغنينا عن التعب في المواصلات

وهل تستاهل البهدلة

معلش تقلت عليك وانا اسفة للإطالة

bmkbmk
04-03-2010, 12:18 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الأخ الفاضل ابو كمال انا جديدة با لمنتدى والحقيقة اني سجلت فيه بس عشان الموضوع دة..

انا وزوجي وأطفالي الاثنين (دون سن المدرسة) نقيم بالكويت وزوجي قرر اننا ننزل مصر بر ان شاء الله في منتصف شهر يوليو القادم..

وبالرغم من حماسه الشديد إلا اني متخوفة جدا من موضوع السفر بر، مش عشان حوادث لا قدرالله لأن الأعمار بيد الله والي هيحصل في السيارة هيحصل في الطيارة
بس لأني لسة جاية من العمرة من يومين وكنت مسافرين بر انا و زوجي واطفالي وشفنا بهدلة ما بعدها بهدلة
وخاصة اطفالي الي تعبو مني جامد مع ملاحظة اننا كنا مسافرين بالباص واعدنا عالحدود يوم كامل منتظرين بسبب الزحمة الشديدة

المهم كنت عيزة اعرف تجربة حضرتك في السفر بر مع الزوجة والأطفال وخاصة العودة، لأني دورت كتير في مشاركات حضرتك ومش لئيت اي موضوع عن كدة

وكمان كنت عيزة اعرف الرحلة هتتكلف كام بالظبط

هو زوجي ناوي لسة يشتري سيارة ننزل بيها يا إنفوي يا بليزير مش هيخرج عن السيارتين دول

عيزة اعرف كل كبيرة وصغيرة بخصوص التكاليف.. يعني مثلا المصاريف قبل السفر داخل الكويت، داخل السعودية، داخل الجمارك المصرية، (تذكرة العبارة السريعة للفرد وهل الأطفال اقل من 6 سنين بياخدو عليهم حاجة)

يعني كل قرش بيتصرف في السفر بر

وكمان مدة الرحلة اد ايه.. يعني احنا مثلا من المدينة لحد الكويت اخدت منا الرحلة بدون الوقوف فترة كبيرة في المنافذ السعودية حوالي 12 ساعة

اما واحنا رايحين مكة خدت مننا الرحلة من الكويت لمكة يوم ونصف مع الوقوف في الجمارك يوم بحاله

ممكن حضرتك تفيدني بخصوص الأسئلة دي

انا عرفة ان اسئلتي كتير بس فعلا انا قلقانة جدا من موضوع السفر بر

وعلافكرة، احنا الهدف الأساسي لنزول مصر بالسيارة هو عدم البهدلة بعيالنا فمصر والمواصلات والقرف وحضرتك اكيد عارف

وكمان التكاسي بأت غالية جدا.. يعني لو نزلنا بالسيارة، هل التكلفة هتكون اقل

وهل فعلا هتغنينا عن التعب في المواصلات

وهل تستاهل البهدلة

معلش تقلت عليك وانا اسفة للإطالة

أختى العزيزة .... أولا الف شكر لحضرتك لتسجيلك فى المنتدى و لثقتك الغالية
ثانيا أنا مع حضرتك فى كل اللى عايزة تسألى فيه و ان شاء الله هجاوبك عليه نقطة نقطة و بالتفصيل

اول حاجة اقولها لك انى كنت فى العمرة معاكم :) و لسة راجع من 3 ايام انا كمان الحمد لله .... بس كنت مسافر بعربيتى و لأنى كنت فى العربية الحدود خدت فيها حوالى ساعتين أو 3 ساعات بس و طبعا ده علشان الزحمة الشديدة جدا و ان كل الناس استغلت الاجازة و كانو طالعين عمرة ... ربنا يتقبل من الجميع يا رب ... انما فى الايام العادية الحدود بتاخد بالكتير نص ساعة فى الكويت و السعودية

و لعلمك مانزلتش من العربية لا انا ولا مراتى وكان معايا البنات واحدة سنتين وواحدة 9 شهور
انما فى الباصات الوضع مختلف و اكيد حضرتك شفتى بنفسك و جربتى فى العمرة (و ماتزعليش علشان الاجر على مقدار التعب ان شاء الله)

بالنسبة لرحلة العودة من مصر كانت ممتعة جدا الحمد لله و كانت احسن بكتير من رحلة الذهاب اللى كنت فيها لوحدى ... الفكرة كلها انها عاوزة تخطيط صح و شوية تنظيم و طبعا تسهيل ربنا فى الاول و الاخر ... التنظيم ده بيكون فى ظبط مواعيدك على العبارة و تظبيط الوقت على قد ما تقدروا علشان تعرفوا تدخلوا بعض المدن و تريحوا فيها شوية فى اى اوتيل او نزل اذا استدعى الامر ... و طبعا واضح لحضرتك لو ماكنش الموضوع عجب مراتى ماكانتش وافقت اننا نروح العمرة برى .......
و البهدله كلها بتاعت السفر برا الى مصر تتلخص فيما يلى:-

1- بهدلة الاجراءات فى نويبع المصرية أو العقبة الاردنية فى انتظار العبارة و الحجز للركوب فيها و ده يوم ما بيكتر بيكون 3 أو 4 ساعات .... الا بقى لو العبارة اتلغت أو اتأخرتوا عليها فا ممكن تستنوا 10 ساعات او حتى يوم كامل (أهمية التخطيط و التنظيم ) و حتى فى الحالة دى فيه فنادق ممكن يتم بها قضاء الليلة

2- الحمامات (أكرمكم الله) فى الطريق و البنزينات غالبا ما تكون غير مناسبة و يمكن التغلب على ذلك بــ (استعمال حمامات المطاعم مثلا أو النزل أو الفنادق)...

3-التعب من القيادة .. و يمكن ايضا التغلب عليها بالراحة فى منتصف الطريق لمدة كام ساعة فى اى نزل (بتحل المشكلة دى تماما) و طبعا الاستعداد بالنسكافيه و القهوة و المنبهات و خلافه :)

و بالنسبة للعربيتين اللى ناويين على واحدة منهم ان شاء الله هيبقوا مريحين جدا فى السفر و خصوصا ان الكراسى اللى ورا ممكن يتم طويها و يصبح خلف العربية واسع جدا وملائم للشنط و لنوم الاطفال عند الحاجة بس يا ريت ماتزودوش السرعة عن 140 او 150 علشان حضرتك عارف ثبات الجيبات مابيبقاش كويس قوى على السرعات العالية انا كمان ماكنتش بزود عن السرعة دى ......

بالنسبة للتكاليف لن تتعدى 350 ان شاء الله و لو فتحت قوى هتكون 400 دينار و ده طبعا رايح جاى و دى تكاليف كل حاجة من الاف الى الياء

30 دينار تربتك من النادى الاهلى الكويتى
18 دينار لعمل فيز المررو لشخصين من السفارة السعودية و طبعا الاطفال على جواز حضرتك
40 دينار بنزين بالكتير قوى لأن بنزين السعودية رخيص جدا
مش فاكر العبارة كانت بكام لأنها كانت بالدولار بصراحة بس انا فاكر الجيبات كانت اغلى من الصالون حاجة بسيطة
و كمان مش فاكر الفرد كان بكام (بس هى عموما العبارة اغلى ما فى الموضوع)
و بالنسبة للاطفال بس بياخدو 50 جنيه مصرى على كل طفل
بياخدو حوالى 1000 الى 1200 جنيه فى الجمارك فى مصر

و طبعا بقى مصاريف شخصية ,,, اكل .. فنادق .. و ما الى ذلك

المهم زى ما قلت لحضرتك لن تتعدى 350 او 400 دينار باى حال من الاحوال.....مع الفنادق و الاكل و كل شئ
و لعلمك انا طلعت الرحلة دى لوحدى من خمس سنين و كلفتنى 200 دينار بس رايح جاى ... بس كنت لوحدى ساعتها زى ما قلت لك و كانت العبارة ارخص و مصاريف جمارك مصر اقل من دلوقتى

مدة الرحلة من الباب للباب 40 ساعة بالتمام و الكمال بكل ما فيها من استراحات و انتظار و كل شئ
و هى المسافة عموما برده من الباب للباب 2300 كيلو متر و لعلم حضرتك انا ساكن فى طنطا

و بإذن الله النزول فى العربية هيخلى اجازتكم فى مصر زى الفل و مافيهاش اى تعب مواصلات و لا انتظار و لا اى حاجة .... لما كنا نحب نروح اى حتة نقوم لامين نفسنا فى العربية و منطلقين ,,,, اسكندرية بقى مطروح ,,, شرم ,, الساحل الشمالى ,,, العين السخنة ,,, مفيش اى مشكلة على الاطلاق ...........
و بصراحة الاجازة الحلوة دى تستاهل تعب السفر البرى و زيادة احسن من البهدلة فى المواصلات و التاكسيات
انا بصراحة لو ماكنتش العربية معايا معرفش كنت هعمل ايه

و كمان هتبقى اوفر من الطيران رايح جاى مع ايجار عربية فى مصر او حتى المواصلات العادية

و ربنا يوفقكم ان شاء الله و تروحوا و ترجعوا بالف سلامة

و اى اسئلة تانية انا تحت امر حضرتك فى اى وقت

رورة
04-03-2010, 12:34 PM
شكرا لك اخي الكريم على الرد السريع.. انا زوجي بيقرا معايا الرد وكان مبسوط اوي

شكرا لك مرة تانية وان شاء الله لو في استفسارات بخصوص الموضوع دة مش هتردد في سؤال حضرتك

bmkbmk
04-03-2010, 12:37 PM
شكرا لك اخي الكريم على الرد السريع.. انا زوجي بيقرا معايا الرد وكان مبسوط اوي

شكرا لك مرة تانية وان شاء الله لو في استفسارات بخصوص الموضوع دة مش هتردد في سؤال حضرتك

لا شكر على واجب يا اختى العزيزة وكلنا هنا فى المنتدى فى خدمة اخواننا و اصدقائنا
و سلامى الى زوج حضرتك و بالتوفيق ان شاء الله

horas3000
04-03-2010, 12:38 PM
الله ينور يا كيمو
كفيت و وفيت و ان شاء الله الاخت تلاقي الاجابة الشافية في ردك

عايز بس اوضح حاجة صغيرة تدعم كلامك

سبب الزحمة الفظيعة علي الحدود في الاجازة اللي فاتت دي هو ان بعض موظفين المنافذ و الجمارك اللي علي الحدود استغلوا الفرصة و كانوا عاملين اضراب لتحسين اوضاعهم (دماغهم تعبانه) و الكلام ده كان مكتوب في الجرايد لو حبيتو تتاكدواو لتفادي الامر جابوا موظفين من المطار لملئ الفراغ و دول واخدين علي الدلع و مكنوش متعودين علي الزحمة و مكنوش سراع.

bmkbmk
04-03-2010, 12:50 PM
الله ينور يا كيمو
كفيت و وفيت و ان شاء الله الاخت تلاقي الاجابة الشافية في ردك

عايز بس اوضح حاجة صغيرة تدعم كلامك

سبب الزحمة الفظيعة علي الحدود في الاجازة اللي فاتت دي هو ان بعض موظفين المنافذ و الجمارك اللي علي الحدود استغلوا الفرصة و كانوا عاملين اضراب لتحسين اوضاعهم (دماغهم تعبانه) و الكلام ده كان مكتوب في الجرايد لو حبيتو تتاكدواو لتفادي الامر جابوا موظفين من المطار لملئ الفراغ و دول واخدين علي الدلع و مكنوش متعودين علي الزحمة و مكنوش سراع.

تسلم يا شريف باشا ربنا يخليك
انا قريت فعلا الكلام ده فى الجرايد و ده كان فى منافذ العبدلى و النويصيب ... ماعرفش انهم عملوا كدة فى السالمى كمان ولاد ال.......... :) يلا بقى ربنا يجازيهم
بس فعلا الناس اللى فى الباصات تعبت قوى تخيل 28 ساعة اجراءات على الحدود و لا فيه مكان مريح ولا خدمات ... طيب الستات و الاطفل يعملوا ايه ؟؟؟؟ و الرجالة كمان ما هم اكيد تعبوا بردو ... هههههههههههههههههه

عموما الأجر على مقدار التعب ان شاء الله و اهم موظفين الحدود ساهموا فى اكتساب المعتمرين لحسنات اكتر بإذن الله :)

رورة
09-03-2010, 11:15 AM
لا شكر على واجب يا اختى العزيزة وكلنا هنا فى المنتدى فى خدمة اخواننا و اصدقائنا
و سلامى الى زوج حضرتك و بالتوفيق ان شاء الله

الله يسلم ايامك دنيا وآخرة

هو بصراحة كان اعد بيقرا معايا ومبسوط اوي من كلامك لأنه حس انك اقنعتني وكنت منشفة دماغي جدا
لأن انا وأطفالي موتنا خالص في العمرة وبعدها حلفت ان السفر بر مش هيتكرر تاني ابدا

بس بعد ما قريت كلامك بصراحة اقنعتني، وبردو لما اجرب الموضوع عملي اكيد هتفرق وساعتها هقدر اقرر الموضوع هيتكرر تاني ولا لأ

بصراحة انا كان نفسي هو يسافر بر لوحده وييجي بالعربية وانا واطفالي ننزل مصر طيران عالجاهزptmnlo123per122

واتحججت بأن العيال هيبهدلوه والمصاريف هتبأة هي هي لأن اطفالي صغيرين وعليهم نص تذكرة

بس هجرب وخلاص، وربنا يستر

شكرا مرة تانية وانا هسأله لو عنده اي استفسار بخصوص اجراءات السفر هخليه يكتب لحضرتك مباشرة

bmkbmk
09-03-2010, 11:38 AM
الله يسلم ايامك دنيا وآخرة

هو بصراحة كان اعد بيقرا معايا ومبسوط اوي من كلامك لأنه حس انك اقنعتني وكنت منشفة دماغي جدا
لأن انا وأطفالي موتنا خالص في العمرة وبعدها حلفت ان السفر بر مش هيتكرر تاني ابدا

بس بعد ما قريت كلامك بصراحة اقنعتني، وبردو لما اجرب الموضوع عملي اكيد هتفرق وساعتها هقدر اقرر الموضوع هيتكرر تاني ولا لأ

بصراحة انا كان نفسي هو يسافر بر لوحده وييجي بالعربية وانا واطفالي ننزل مصر طيران عالجاهزptmnlo123per122

واتحججت بأن العيال هيبهدلوه والمصاريف هتبأة هي هي لأن اطفالي صغيرين وعليهم نص تذكرة

بس هجرب وخلاص، وربنا يستر

شكرا مرة تانية وانا هسأله لو عنده اي استفسار بخصوص اجراءات السفر هخليه يكتب لحضرتك مباشرة

ربنا يكرمك يا رب و يبارك فيكى :)

يا رب بعد ما تجربوا الموضوع ماتدعيش عليا بس :)

عموما انا مش هضحك عليكى و اقولك ان الموضوع سهل او زى الطيران مريح ساعتين و خلاص

الفكرة كلها انه تجربة جديدة و فعلا شيقة والله بس هى طبعا متعبة بس مش زى السفر بتاع العمرة خالص يعنى ....
بس انتو لو اخدتوها على انها رحلة و اماكن جديدة هتشوفوها و هتعدوا عليها ان شاء الله هتبقى ممتعة جدا
اكتر حاجة متعبة هى زى ما قلت لحضرتك العقبة و نويبع و ده علشان عذاب الانتظار و الاجراءات

عموما انا معايا رقم تليفون امين شرطة فى نويبع ممكن يخلصلكوا كل حاجة و انتوا مرتاحين و ياخد اكراميته لو حضرتك تحبى ..
و كمان ممكن حجز العبارة من الكويت و فى ميناء العقبة بس يتم ختم التربتك و تأكيد حجز العبارة.. بتوفروا اجراء الحجز و تغيير العملات و كدة يعنى ...

و لعلمك زوج حضرتك هيتعب اكتر بكتير ... على الاقل علشان مجهود و تركيز السواقة و طبعا علشان هو القائد و المسئول:HAPPY_~211:
و ان شاء الله تقضوا رحلة كويسة ,, و طبعا تحت امر حضرتك فى اى استفسارات

رورة
09-03-2010, 11:46 AM
خلاص انا هخليه بردو يقرا رسالتك دي بخصوص امين الشرطة واجراءات الحجز ومتشكرة لحضرتك جدا

وبالنسبة للسواقة مش مشكلة انا بعرف اسوق.. ممكن اسوق انا جوة المدن او في الأماكن الأقل خطورة وهو اخليه يسوق في الأماكن الوعرة

الحقيقة اكتر طريق خفت منه في الطريق واحنا رايحين العمرة كان حفر الباطن وعرعر.. وكنا بالليل
ومفيش انوار في الطريق مش عرفة ازاي، وطريق واحد بس رايح جي، وكمان جبال كنت بتخيل لو الباص اتقلب لاقدر الله احنا هنروح فين، كنت اعدة مرعوبة في الباص والكل نايم من الضلمة وانا عمالة ادعي ان ربنا يسلم.. ربنا يستر..

bmkbmk
09-03-2010, 12:00 PM
خلاص انا هخليه بردو يقرا رسالتك دي بخصوص امين الشرطة واجراءات الحجز ومتشكرة لحضرتك جدا

تحت أمر حضرتك

وبالنسبة للسواقة مش مشكلة انا بعرف اسوق.. ممكن اسوق انا جوة المدن او في الأماكن الأقل خطورة وهو اخليه يسوق في الأماكن الوعرة

الحقيقة اكتر طريق خفت منه في الطريق واحنا رايحين العمرة كان حفر الباطن وعرعر.. وكنا بالليل
ومفيش انوار في الطريق مش عرفة ازاي، وطريق واحد بس رايح جي، وكمان جبال كنت بتخيل لو الباص اتقلب لاقدر الله احنا هنروح فين، كنت اعدة مرعوبة في الباص والكل نايم من الضلمة وانا عمالة ادعي ان ربنا يسلم.. ربنا يستر..

هههههههههههههههههههههه... ماتقلقيش حضرتك كله بتاع ربنا

هو عموما مفيش جوة المدن ,, انتو بس بتعدوا على المدن من برة .. و بتبقى الاستراحات و المطاعم غالبا على الطريق اللى بتعدوا عليه....
بس فيه اجزاء من الطريق بتبقى زوجية يعنى حارتين تلاتة رايح و زيهم جاى و فاصل رملى فى النص طبعا و دى طبعا مريحة جدا فى السواقة ... و فيه برده اجزاء فردية (رايح جاى ) زى حفر الباطن بس مش مكسرة و الحارات اوسع يعنى تاخد عربيتين جنب بعض و عموما الجزء بتاع حفر الباطن ده من اوحش الاجزاء فى الطريق ... و للأسف الطريق كله مافيش اضاءة بس فيه عين القطة فى الارض بتسهل المشى عليها كتير بالليل و يستحسن لو تركبوا اضاءة زنون فى العربية لو اضاءتها عادية..
و عموما برده ممكن قبل السفر اراجع معاكم الطريق كله بمراحله المختلفة علشان تبقوا متطمنين بإذن الله

الرد فى الاقتباس

ysedawy
09-03-2010, 11:03 PM
الف حمد لله على السلامة نورت مصر

bmkbmk
09-03-2010, 11:12 PM
الف حمد لله على السلامة نورت مصر

الله يسلمك يا رب ,, الف شكر لحضرتك

walidm
12-03-2010, 11:44 PM
الأخ / كيمو الغالي
يا ريت تعطيني رقم تليفون أمين الشرطة لأني نازل إن شاء الله مصر من السعودية يوم الخميس القادم إن شاء الرحمنوالله يجزاك خير علي هذه المعلومات القيمة
:260309~146:

bmkbmk
16-03-2010, 11:11 AM
الأخ / كيمو الغالي
يا ريت تعطيني رقم تليفون أمين الشرطة لأني نازل إن شاء الله مصر من السعودية يوم الخميس القادم إن شاء الرحمنوالله يجزاك خير علي هذه المعلومات القيمة

تحت امرك يا باشا .... بعتهولك على الخاص
و جازانا الله و اياكم كل خير

walidm
19-03-2010, 01:18 PM
ألف شكر يا أستاذ كمال وربنا يبارك لك في ذريتك ويرزقك من غير ما تحتسب

ابراهيم أبوسيف
14-04-2010, 11:27 AM
الاخ كيمو الغالي .... هو أنت مش هاتكمل ولا أيه ؟؟

bmkbmk
14-04-2010, 04:24 PM
الاخ كيمو الغالي .... هو أنت مش هاتكمل ولا أيه ؟؟

قريبا جدا يا باشا هتلاقى موضوع العودة موجود على المنتدى ان شاء الله و اسف على التأخير

maisam
27-04-2010, 04:00 PM
ربنا يكرمك يا رب و يبارك فيكى :)

يا رب بعد ما تجربوا الموضوع ماتدعيش عليا بس :)

عموما انا مش هضحك عليكى و اقولك ان الموضوع سهل او زى الطيران مريح ساعتين و خلاص

الفكرة كلها انه تجربة جديدة و فعلا شيقة والله بس هى طبعا متعبة بس مش زى السفر بتاع العمرة خالص يعنى ....
بس انتو لو اخدتوها على انها رحلة و اماكن جديدة هتشوفوها و هتعدوا عليها ان شاء الله هتبقى ممتعة جدا
اكتر حاجة متعبة هى زى ما قلت لحضرتك العقبة و نويبع و ده علشان عذاب الانتظار و الاجراءات

عموما انا معايا رقم تليفون امين شرطة فى نويبع ممكن يخلصلكوا كل حاجة و انتوا مرتاحين و ياخد اكراميته لو حضرتك تحبى ..
و كمان ممكن حجز العبارة من الكويت و فى ميناء العقبة بس يتم ختم التربتك و تأكيد حجز العبارة.. بتوفروا اجراء الحجز و تغيير العملات و كدة يعنى ...

و لعلمك زوج حضرتك هيتعب اكتر بكتير ... على الاقل علشان مجهود و تركيز السواقة و طبعا علشان هو القائد و المسئول:HAPPY_~211:
و ان شاء الله تقضوا رحلة كويسة ,, و طبعا تحت امر حضرتك فى اى استفسارات

مساء الخير يا ابو كمال ....

انا كنت عاوز اسألك عن موضوع حجز العبارة من الكويت بيكون ازاي و منين؟؟؟ و ياريت كمان لو تديني رقم تليفون أمين الشرطة ده يبقى كتر خيرك جدا ... انا قررت اني انزل عن طريق العقبة

bmkbmk
27-04-2010, 05:35 PM
مساء الخير يا ابو كمال ....

انا كنت عاوز اسألك عن موضوع حجز العبارة من الكويت بيكون ازاي و منين؟؟؟ و ياريت كمان لو تديني رقم تليفون أمين الشرطة ده يبقى كتر خيرك جدا ... انا قررت اني انزل عن طريق العقبة

ازيك ياباشا
تروح و ترجع بالف سلامة ان شاء الله
و على فكرة انا عدلت موعد نزولى و هنزل قبل المدرسين باسبوع يعنى يوم 24 - 6 إن شاء الله
بالنسبة لحجز العبارة بيكون من مكتب النادى الاهلى الكويتى و هو نفس المكان اللى بتعمل منه دفتر التربتك و مكانه فى الكويت أمام مطافى الكويت فى شارع الشهداء اللى هو فيه محلات الموبايلات و زينة السيارات فوق البنك اللى قدام المطافى تقريبا هو بنك الخليج على ما اتذكر او الكويت و الشرق الاوسط.. مش فاكر بالظبط
أما عن رقم أمين الشرطة هبعتهولك على الخاص يا باشا

رورة
06-05-2010, 09:26 AM
صباح الخير الأخ أبو كمال
انا رجعت مرة تانية

كنت بسأل عن موضوع العودة مش هتكتبه عشان نستفيد منك وجزاك الله خيرا

بالنسبالنا قررنا خلاص نسافر بر.. وزوجي جاب سيارة باجيرو 2002 حالتها كويسة تبارك الرحمن

وبدأنا نستعد

كنت عيزة بس رقم أمين الشرطة إذا ما عندك مانع

وتاني حاجة زوجي قالي ابئي اسألي عن موضوع العبارة الي بتوصل السويس !! انا مفهمتش قصده بس هو بيقولي الطريق دة اسهل

وفي حاجة كمان.. هو احنا لما نحجز العبارة من هنا.. افرض اتأخرنا لأي سبب بتروح علينا التذاكر ولا ايه الي بيحصل بالظبط

وشكرا ليك بجد مليون مرة على المساعدة

bmkbmk
06-05-2010, 10:56 AM
صباح الخير الأخ أبو كمال
انا رجعت مرة تانية

كنت بسأل عن موضوع العودة مش هتكتبه عشان نستفيد منك وجزاك الله خيرا

بالنسبالنا قررنا خلاص نسافر بر.. وزوجي جاب سيارة باجيرو 2002 حالتها كويسة تبارك الرحمن

وبدأنا نستعد

كنت عيزة بس رقم أمين الشرطة إذا ما عندك مانع

وتاني حاجة زوجي قالي ابئي اسألي عن موضوع العبارة الي بتوصل السويس !! انا مفهمتش قصده بس هو بيقولي الطريق دة اسهل

وفي حاجة كمان.. هو احنا لما نحجز العبارة من هنا.. افرض اتأخرنا لأي سبب بتروح علينا التذاكر ولا ايه الي بيحصل بالظبط

وشكرا ليك بجد مليون مرة على المساعدة

صباح الخير عليكى أختى العزيزة
والله موضوع العودة مكتوب بنسبة 80% ,, للأسف كل ما آجى اكمله ماعرفش علشان العيال مجنينى... بس ان شاء الله أخلصه قريبا جدا

و ألف مبروك على العربية ربنا يديكو خيرها و يكفيكوا شرها يا رب.. بس جوز حضرتك يعمل تشييك سريع عليها برده و يظبطها قبل السفر إن شاء الله .. و مهم قوى التشييك على الكاوتش (العجل )

و تروحوا و ترجعوا بألف سلامة إن شاء الله ... و أنا إن شاء الله نازل مبدئيا يوم 24 /6 يعنى بعد شهر و نص تقريبا و طبعا معايا العائلة ... لو ظبطوا مواعيدكو ممكن ننزل مع بعض ان شاء الله

رقم أمين الشرطة هبعته لحضرتك على الخاص

أما بالنسبة لعبارة السويس على ما اعتقد انها بتطلع من ضبا و ليس من العقبة بس دى مواعيدها محدودة و بتاخد وقت كبير جدا فى الرحلة و ماعرفش تفاصيل عنها بصراحة

و طبعا حجز العبارة مابيروحش ولا حاجة فى حالة التأخير لأن حضرتك كدة كدة لازم تأكديه من العقبة قبل ما تطلعوا العبارة

و انا تحت أمر حضرتك فى اى وقت

رورة
11-05-2010, 08:57 AM
صباح الخير عليكى أختى العزيزة
والله موضوع العودة مكتوب بنسبة 80% ,, للأسف كل ما آجى اكمله ماعرفش علشان العيال مجنينى... بس ان شاء الله أخلصه قريبا جدا

ربنا يكون فعونك.. بس اتمنى تقدر تخلصه ابل ما اسافر عشان الحق اقراه

و ألف مبروك على العربية ربنا يديكو خيرها و يكفيكوا شرها يا رب.. بس جوز حضرتك يعمل تشييك سريع عليها برده و يظبطها قبل السفر إن شاء الله .. و مهم قوى التشييك على الكاوتش (العجل )

هو اصلا جابها وصرف عليها حوالي 200 دينار (تركيب دعمية معدن خلفية عشان الأمامية موجودة - تركيب شبكة - تصفية ماكينة - جنزير صدر - شوية منظرة حوالين الأرقام والاستبن والفرش وكدة) بالنسبة للكاوتشات الراجل صاحبها قاله انا لسة مغيرها من شهرين وفعلا لما جوزي لف بيها عند البنشرجية قالوله هي مش محتاجة ابدا تغيير كاوتش لأنه لسة جديد

و تروحوا و ترجعوا بألف سلامة إن شاء الله ... و أنا إن شاء الله نازل مبدئيا يوم 24 /6 يعنى بعد شهر و نص تقريبا و طبعا معايا العائلة ... لو ظبطوا مواعيدكو ممكن ننزل مع بعض ان شاء الله

الله يسلمك.. للأسف موعد نزولنا نص 7 ان شاء الله ومش هنقدر نأدم معادنا عن كدة عشان ظروف معينة، كان نفسي بجد يكون معانا صحبة بس الخيرة فيما اختاره الله

رقم أمين الشرطة هبعته لحضرتك على الخاص

شكرا لحضرتك جدا وانا هشيك حالا عالخاص

أما بالنسبة لعبارة السويس على ما اعتقد انها بتطلع من ضبا و ليس من العقبة بس دى مواعيدها محدودة و بتاخد وقت كبير جدا فى الرحلة و ماعرفش تفاصيل عنها بصراحة

و طبعا حجز العبارة مابيروحش ولا حاجة فى حالة التأخير لأن حضرتك كدة كدة لازم تأكديه من العقبة قبل ما تطلعوا العبارة
شكرا بجد على ردك وانا هوصل لجوزي الرد ولو في اي استفسار تاني عنده مش هتردد في سؤال حضرتك

و انا تحت أمر حضرتك فى اى وقت

bmkbmk
11-05-2010, 10:11 AM
الأخت رورة
تروحوا و ترجعوا بالسلامة ان شاء الله
و تحت أمر حضرتك فى أى أسئلة تانية

RAED2100
19-05-2010, 04:36 PM
رحله لذيذه بس ياريت تعرفنا اسعار التربتك في مصر

bmkbmk
19-05-2010, 07:54 PM
رحله لذيذه بس ياريت تعرفنا اسعار التربتك في مصر

ربنا يخليك يا باشا .. ده من ذوقك

بس حضرتك عاوز تعرف اسعار ايه بالظبط ؟؟

well
19-05-2010, 11:56 PM
مساء الفل يا ابو كمال ان شاء الله تكون بخير يا عم بقيت مرجع لرواد الطريق البرى وبعدين انا كمان عاوز رقم امين الشرطة يعنى دا احنا واكلين مع بعض عيش وملخ ولا انا يعنى يعنى ابن البطة السوده على فكرة يا جماعه انا وابو كمال تقريبا اخوات يعنى اللى يقرأ المشاركه دى ميستغربش وعلى فكره هو سافر قبلى بالبر بس انا سافرت اكتر منه تقريبا عموما متانساش رقم امين الشرطة اوعى يكون من دفره هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههه

bmkbmk
20-05-2010, 12:07 AM
مساء الفل يا ابو كمال ان شاء الله تكون بخير يا عم بقيت مرجع لرواد الطريق البرى وبعدين انا كمان عاوز رقم امين الشرطة يعنى دا احنا واكلين مع بعض عيش وملخ ولا انا يعنى يعنى ابن البطة السوده على فكرة يا جماعه انا وابو كمال تقريبا اخوات يعنى اللى يقرأ المشاركه دى ميستغربش وعلى فكره هو سافر قبلى بالبر بس انا سافرت اكتر منه تقريبا عموما متانساش رقم امين الشرطة اوعى يكون من دفره هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههه

هههههههههه
منور مصر موتورز يا باشا ... و ايه أخبار جوجو ؟؟؟؟
هديلك الرقم يا باشا قبل ما نتوكل على الله ماتقلقش :)

well
20-05-2010, 12:08 AM
ابو كمال متنساش رحلة العمرة الاخيرة مهى كانت برا ايضا ولا اقولك احكى عن اول عمرة رحتها فاكرها بتاعة الباص الحمر طبعا فاكره وفاكر شكل السواق خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

well
20-05-2010, 12:13 AM
الله يخليك يا ابو كمال مصر موتورز منور ب 0000000000000000 باهله وسياراته اخبارك ايه والبنات عاملين ايه ان شاء الله تكونو بخير

bmkbmk
20-05-2010, 12:19 AM
يا باشا الحمد لله كلو تمام
و فاكر طبعا الباص الإحمر و السواق المبتسم دائما :)
و طبعا رحلة العمرة الاخيرة كانت من اجمل الرحلات والله بس هى كانت بطيئة شوية :) فاهمنى طبعا .....

و كدة يا باشا بقى لازم نشوفكوا فى الويك اند ان شاء الله

و بجد يا باشا مبسوط جدا انك نورت مصر موتورز ...
و على فكرة يا شباب أنا و الاستاذ وليد اكتر من اخوات و كمان زمايل دراسة من أولى ابتدائى

well
20-05-2010, 12:53 AM
معلشى يا جماعة انا اخطات فى التعبير لما قلت تقريبا اخوات احنا فعلا اكتر من الاخوات صحيح هو فى فارق طفيف شوية فى الحجم بس ماشى الحال برده اكتر من الاخوات اعذرنى يا ابو كمال انا اول مره اشارك عشان بحاول اكتشف فى ايه بس الموضوع والناس الموجودين كلهم ناس محترمين وسعيد انى بشارك معاكم

رورة
24-05-2010, 10:31 AM
الأخ ابو كمال المحترم

رجعت مرة تانية بأسئلتي انا عرفة اني تقلت عليك اوي

انا كنت بسأل عن الجمارك.. يعني عندك فكرة بأسعار الجمارك بالنسبة للأجهزة الكهربائية

انا واخدة معايا شفاط مطبخ الي هو بيتحط فوق البوتاجاز
وسماعات صغيرة مسرح منزلي ماركة عادية
مكنسة فيليبس
مكوة بخار فيليبس
مكوة بخار بيد (زي المكنسة)

تفتكر ممكن يخدو على الحاجات دي جمرك

انا عارفة ان سؤالي ملوش دعوة بموضوع حضرتك

بس انا قلت اكيد انت اتطلعت على مواضيع الجمارك دي او عندك اي فكرة عنها بما انك سافرت بر ابل كدة

وعلافكرة.. انا لسة مستنية موضوع العودة

وشكرا

bmkbmk
24-05-2010, 10:49 AM
الأخ ابو كمال المحترم

رجعت مرة تانية بأسئلتي انا عرفة اني تقلت عليك اوي

انا كنت بسأل عن الجمارك.. يعني عندك فكرة بأسعار الجمارك بالنسبة للأجهزة الكهربائية

انا واخدة معايا شفاط مطبخ الي هو بيتحط فوق البوتاجاز
وسماعات صغيرة مسرح منزلي ماركة عادية
مكنسة فيليبس
مكوة بخار فيليبس
مكوة بخار بيد (زي المكنسة)

تفتكر ممكن يخدو على الحاجات دي جمرك

انا عارفة ان سؤالي ملوش دعوة بموضوع حضرتك

بس انا قلت اكيد انت اتطلعت على مواضيع الجمارك دي او عندك اي فكرة عنها بما انك سافرت بر ابل كدة

وعلافكرة.. انا لسة مستنية موضوع العودة

وشكرا

أهلا بيكى مرة تانية يا أختى العزيزة
و طبعا تحت أمر حضرتك فى أى اسئلة و مفيش تتقيل ولا حاجة
بصراحة بالنسبة للجمارك .. انا امش عارف لأنى مانزلتش أجهزة كهربائية قبل كدة .. كلها كانت حاجات استعمل شخصى .. يعنى لابتوب.. موبايل .. كدة يعنى
بس عموما الاجهزة اللى حضرتك قلتى عليها اعتقد بنسبة 95 % مابياخدوش عليها جمارك ...هما بياخدو على التليفزيونات.. كاميرات الفيديو لو مش هتسجليها على الباسبور .... الحاجات دى يعنى

و انا بجد والله اسف جدا جدا على عدم إنهاء موضوع العودة لغاية دلوقتى ... أنا اصلا خلاص كلها شهر و مسافر تانى :) .. ربنا يقدرنى و اخلصه

bmkbmk
02-06-2010, 09:53 AM
الأسعار الجديدة لتكاليف السفر البرى من مصر للكويت.................

أسعار حجز العبارات من الكويت .... بالدينار الكويتى

عبارة( القارب السريع) (رايح جاى) نويبع
140 على السيارة (الجيب)
113 على السيارة (الصالون)
40 على الشخص البالغ
31 على الطفل من سنتين ل 8 سنوات
الاطفال ما دون السنتين مجانا

عبارة عادية (رايح جاى ) نويبع
130 على السيارة (الجيب)
103 على السيارة الصالون
34 على الفرد البالغ
28 على الطفل من سنتين الى 8 سنوات

أسعار حجز العبارات من ميناء العقبة إلى نويبع و العكس ... بالدولار الامريكى
عبارة( القارب السريع) (رايح فقط) نويبع
170 دولار على السيارة (الجيب)
150 دولار على السيارة (الصالون)
50 الى 60 دولار على الشخص البالغ
35 الى 45 دولار على الطفل من سنتين ل 8 سنوات

عبارة عادية (هتكون اقل بمعدل 30 دولار امريكى على العبارة و بمعدل 15 دولار على الفرد ) نويبع

مصاريف ثابتة

10 دينار تأمين السعودية رايح جى (70 ريال *2) و يتم دفعها على الحدود عند دخول السعودية
30 دينار تربتك يتم دفعها فى مكتب النادى الاهلى الكويتى للسيارات
9 دينار لفيزا المرور على الشخص الواحد.. من أى مكتب سيارحة و سفر بالكويت (الاطفال المثبتين على الجواز مجانا)

50 دينار بنزين رايح جاى (لسيارتى الكابريس 5700 سى سى ) و طبعا المواتير الاصغر استهلاكها اقل بكتير
40 دينار رسوم فى مصر (الرسوم + الحبشتكانات)
26 الى 30 دينار تأمين فى الاردن .. (داخلى و خارجى)

و ربنا يستر طريقنا و طريقكم
و اى اسئلة تحت امر حضراتكم

maisam
03-06-2010, 09:00 AM
الأسعار الجديدة لتكاليف السفر البرى من مصر للكويت.................

أسعار حجز العبارات من الكويت .... بالدينار الكويتى

عبارة( القارب السريع) (رايح جاى) نويبع
140 على السيارة (الجيب)
113 على السيارة (الصالون)
40 على الشخص البالغ
31 على الطفل من سنتين ل 8 سنوات

عبارة عادية (رايح جاى ) نويبع
130 على السيارة (الجيب)
103 على السيارة الصالون
34 على الفرد البالغ
28 على الطفل من سنتين الى 8 سنوات

أسعار حجز العبارات من ميناء العقبة إلى نويبع و العكس ... بالدولار الامريكى
عبارة( القارب السريع) (رايح فقط) نويبع
170 دولار على السيارة (الجيب)
150 دولار على السيارة (الصالون)
50 الى 60 دولار على الشخص البالغ
35 الى 45 دولار على الطفل من سنتين ل 8 سنوات

عبارة عادية (هتكون اقل بمعدل 30 دولار امريكى على العبارة و بمعدل 15 دولار على الفرد ) نويبع

مصاريف ثابتة

10 دينار تأمين السعودية رايح جى (70 ريال *2) و يتم دفعها على الحدود عند دخول السعودية
30 دينار تربتك يتم دفعها فى مكتب النادى الاهلى الكويتى للسيارات
9 دينار لفيزا المرور على الشخص الواحد.. من أى مكتب سيارحة و سفر بالكويت (الاطفال المثبتين على الجواز مجانا)

50 دينار بنزين رايح جاى (لسيارتى الكابريس 5700 سى سى ) و طبعا المواتير الاصغر استهلاكها اقل بكتير
40 دينار رسوم فى مصر (الرسوم + الحبشتكانات)
26 الى 30 دينار تأمين فى الاردن .. (داخلى و خارجى)

و ربنا يستر طريقنا و طريقكم
و اى اسئلة تحت امر حضراتكم

صباح الخير ....

اخبارك يا ابو كمال ؟؟؟ انا صدمت لما عرفت الاسعار دي انا كنت متخيل ان الموضع هيدخله في 250 او 300 دينار زي ما نا سمعت منك و من ناس كتير و قلت 200 دينار للسيارة... يعني قلت الليله كلها هتدخلها في400 .. 450 دينار ..بس لما روحت نادي سيارات قالي اني عشان احجز العباره راي جاي و التريبتك عايزين مني 310 دينار ده غير تأمين السعودية و الاردن و مصر وومصاريف البنزين و الطريق و شدة العربية ... فحسبتها لقيتها هتدخل في حوالي 700 دينار و الرقم ده كان بعيد جدا عن خيالي... و بناءا عليه لغيت فكرة الفر بالعربية و خاصة لما لقيت واحد صاحبي في مصر لقالي عربية عندواحد قريبه بسعر كويس جدا و من غير شيكات و لا حاجه و العداد مفتوح كمان و حجزت تذاكر طيران ليه انا و مراتي و ابني ب 300 دينار رايح جاى و ان شاءالله مسافرين الخميس اللي جاي ...بس انت على حسب تجربتك الاسعار تعتبر غليت عن الصيف الي فات و انا متهيألي؟؟؟؟

bmkbmk
03-06-2010, 10:10 AM
صباح الخير ....

اخبارك يا ابو كمال ؟؟؟ انا صدمت لما عرفت الاسعار دي انا كنت متخيل ان الموضع هيدخله في 250 او 300 دينار زي ما نا سمعت منك و من ناس كتير و قلت 200 دينار للسيارة... يعني قلت الليله كلها هتدخلها في400 .. 450 دينار ..بس لما روحت نادي سيارات قالي اني عشان احجز العباره راي جاي و التريبتك عايزين مني 310 دينار ده غير تأمين السعودية و الاردن و مصر وومصاريف البنزين و الطريق و شدة العربية ... فحسبتها لقيتها هتدخل في حوالي 700 دينار و الرقم ده كان بعيد جدا عن خيالي... و بناءا عليه لغيت فكرة الفر بالعربية و خاصة لما لقيت واحد صاحبي في مصر لقالي عربية عندواحد قريبه بسعر كويس جدا و من غير شيكات و لا حاجه و العداد مفتوح كمان و حجزت تذاكر طيران ليه انا و مراتي و ابني ب 300 دينار رايح جاى و ان شاءالله مسافرين الخميس اللي جاي ...بس انت على حسب تجربتك الاسعار تعتبر غليت عن الصيف الي فات و انا متهيألي؟؟؟؟

ازيك يا باشا عامل ايه ....

فعلا يا باشا الاسعار اتغيرت عن السنة اللى فاتت... و فاجأتنى انا كمان و علشان كدة قلت احطها فى المنتدى علشان الناس تعمل حسابها بدل ما يلبسو فى حيطة زيي :)

انا حسبتها على نفسى طلعت هتتكلف حوالى 400 دينار و ممكن يقلو شوية لو حجزت العبارة من العقبة بدل ما احجزها من الكويت ....

و انا يا باشا فى ظل الاسعار الجديدة دى .... لو لقيت عربية فى مصر ايجار بالمواصفات اللى انت بتقول عليها عند اى حد معرفة .. لن اتردد فى السفر طيران... بس صعب بصراحة انى الاقى خصوصا ان كلها 20 يوم و مسافر بإذن الله
عموما انا عملت التربتك فعلا و ربنا يسهلها فى الباقى

لكن الايجار العادى مساوءه اكتر بكتير من مميزاته

بس ليه عاوزين منك 310 دينار ؟؟؟؟ انت كنت هتحجز على ضبا ولا ايه ؟؟؟؟؟

وعموما تروح و ترجع بالف سلامة يا باشا ان شاء الله و تقضى اجازة زى الفل

مهند سالم
03-06-2010, 10:50 AM

أعتقد إنها نفس العربية إلا في توقيعك، ولا إيه؟؟؟؟؟؟؟
عموما مستنيين الجزء التاني:::::::::: رحلة العودة، وشكرا ليك

bmkbmk
03-06-2010, 10:56 AM
أعتقد إنها نفس العربية إلا في توقيعك، ولا إيه؟؟؟؟؟؟؟
عموما مستنيين الجزء التاني:::::::::: رحلة العودة، وشكرا ليك

ايوا يا باشا هى فعلا نفس العربية و صورة التوقيع دى كانت امام مكتبة الاسكندية قبل الفجر بشوية و انا فى مصر اثناء الاجازة اللى فاتت..

و ان شاء الله جاي مصر بيها بعد عشرين يوم تقريبا

و شكرا ليك يا باشا على الدخول و التفاعل

Ahmed_lol2007
03-06-2010, 01:58 PM
مشكور يا كيمو على المعلومات دى
طب ولو واحد عايز يعمل العكس من مصر الى الكويت (مصرى ومش معايا تأشيرة)
يبقى أيه الحل لان أسمع إن الكويتين بيدخلو من غير تأشيرة إنما إحنا لازم لنا تأشيرة
عايز أروح سياحة

bmkbmk
03-06-2010, 03:20 PM
مشكور يا كيمو على المعلومات دى
طب ولو واحد عايز يعمل العكس من مصر الى الكويت (مصرى ومش معايا تأشيرة)
يبقى أيه الحل لان أسمع إن الكويتين بيدخلو من غير تأشيرة إنما إحنا لازم لنا تأشيرة
عايز أروح سياحة

ربنا يخليك يا باشا
ايوا يا باشا لازم تدخل الكويت بتأشيرة زيارة او عمل او سياحة
او يكون معاك اقامة سارية لدولة خليجية اخرى.. فا تقدر تدخل الكويت عادى بالباسبور بس ليها شروط الحكاية دى و انا مش عارف ايه هى بصراحة

و بعدين انت عايز تيجى سياحة فى الكويت بجد ؟؟ هههه هتيجى تعيش فى الفرن عشان تعمل سياحة :) الا لو كنت ناوى تدور على شغل دى حاجة تانية ....

horas3000
03-06-2010, 03:31 PM
يا كيمو الراجل بيقولك سياحة
يعني عايز يسيح
و مفيش مكان احسن من الكويت خصوصا اليومين دوا عشان الواحد يسيح

احمد باشا
الحق خلص اجراءاتك بسرعة
عشان اليومين الجايين دول يقال ان درجة الحرارة هتوصل 47 في الظل
فيا تلحق يا متلحقش

Ahmed_lol2007
03-06-2010, 05:45 PM
والله يا كيمو أنا عايز أجى الكويت عشان والدى كان واعدنى أنه هيسمح لى بالسفر الكويت لما كان إبن خالى هناك
لكن إبن خالى رجع مصر ومش هيرجع الكويت تانى وأنا ما صدقت والدى واقف فقولت الكويت وخلاص أحسن من غيرها أهو الواحد يغير جو ويشوف حاجة جديدة
لكن أنا عن نفسى عايز أسافر أوربا بس فين بقى دة وافقو على الكويت بالعافية
وأكيد طبعا مش دلوقتى لانو عارف يعنى إيه الكويت فى الصيف (الواحد بيسيح على نفسه )
لكن أنا عايز اسافر على أول الدراسة يعنى فى اول شهر 10 كدة

Ahmed_lol2007
03-06-2010, 05:47 PM
ههههههههههههه
ماشى يا شريف باشا
طب أخلص إمتحانات الاول وبعد كدة أخلص ورق السفر
وبعدين إنتا كدة مش عايزنى أسيح إنت عايزينى اشيط
هههههههههههه
أه صحيح عملت أيه يا شريف باشا فى الموضوع بتاع أمريكا
الحمد لله عدى على خير

horas3000
03-06-2010, 11:41 PM
هههه
يا باشا انا بشرحلك بس انت داخل علي ايه
بالنسبة لموضوع امريكا تم علي خير الحمد لله
بص هنا
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=26891

Ahmed_lol2007
04-06-2010, 12:58 AM
طب الف الف الف مبروك
وربنا يوفقك يا شريف باشا
بس أنا مليش دعوة أنا عايز الحلاوة*

99273497
10-06-2010, 01:36 AM
حمدالله على سلامتك وان شاء الله تكون رحله ممتعه انا ان شاء الله نازل كمان 3 ايام وتجربتك انا مجربها بس سيبك انتا بتكون متعه وبزات قبل ما توصل بلدك بشويه عايز تقفل امبير السياره انا نازل ان شاء الله من الكويت بس مش هنزل الاردن لان جربتهم مرتين وتعاملهم مش عجبني الي عجبني بتوع ضبا وسفاجا وتعاملهم جميل جدااا اوصيك بتجربه الطريق ده لانه هيعجبك انا مش من الصعيد بس انا افضل انزل هناك ولا اروح الاردن واخش العقبه ادعولي ربنا يوصلني بل سلامه يا رب وسلامي للجميع ptmnlo123per154

bmkbmk
10-06-2010, 01:47 AM
حمدالله على سلامتك وان شاء الله تكون رحله ممتعه انا ان شاء الله نازل كمان 3 ايام وتجربتك انا مجربها بس سيبك انتا بتكون متعه وبزات قبل ما توصل بلدك بشويه عايز تقفل امبير السياره انا نازل ان شاء الله من الكويت بس مش هنزل الاردن لان جربتهم مرتين وتعاملهم مش عجبني الي عجبني بتوع ضبا وسفاجا وتعاملهم جميل جدااا اوصيك بتجربه الطريق ده لانه هيعجبك انا مش من الصعيد بس انا افضل انزل هناك ولا اروح الاردن واخش العقبه ادعولي ربنا يوصلني بل سلامه يا رب وسلامي للجميع ptmnlo123per154

توصل بالف سلامة يا باشا ان شاء الله و يا رب تقضى اجازة زى الفل
بس ضبا احسن من العقبة فى ايه و ايه نظام اسعار و مواعيد العبارات؟؟

عبدالمنعم040
10-06-2010, 09:06 PM
السلام عليكم ياجماعة انا سوف اسافر من الكويت الي مصر الحبيبه بالسيارة وان شاء الله يوم 17/6/2010 وهذه هي أول مرة ممكن اعرف مصاريف الطريق ووصف للطريق علما باني سوف اركب من العقبه بالاردن ويارت تفيدوني؟

وياريت لو احد مسافر في نفس هذا الموعد يتصل بي ونسافر مع بعض أنا من طنطا محافظة الغربيه
وياريت احد يفيدني بموعد العبارة من ميناء العقبه بالاردن وهل أحجز من هنا بالكويت وأي مكتب أحجز منه بالكويت؟
ياريت ياجماعة احد يفيدني أصل أنا خايف شويه والله أصل أنا هسافر بالسيارة لوحدي واول مرة اسافر الفترة الطويله هذة وأنا سايق السيارة لوحدي شكرا. من يريد التواصل معي تلفون بالكويت 97698485:260309~146:ptmnlo123per122

bmkbmk
10-06-2010, 09:35 PM
السلام عليكم ياجماعة انا سوف اسافر من الكويت الي مصر الحبيبه بالسيارة وان شاء الله يوم 17/6/2010 وهذه هي أول مرة ممكن اعرف مصاريف الطريق ووصف للطريق علما باني سوف اركب من العقبه بالاردن ويارت تفيدوني؟

وياريت لو احد مسافر في نفس هذا الموعد يتصل بي ونسافر مع بعض أنا من طنطا محافظة الغربيه
وياريت احد يفيدني بموعد العبارة من ميناء العقبه بالاردن وهل أحجز من هنا بالكويت وأي مكتب أحجز منه بالكويت؟
ياريت ياجماعة احد يفيدني أصل أنا خايف شويه والله أصل أنا هسافر بالسيارة لوحدي واول مرة اسافر الفترة الطويله هذة وأنا سايق السيارة لوحدي شكرا. من يريد التواصل معي تلفون بالكويت 97698485:260309~146:ptmnlo123per122

يا راجل يا طيب
طيب ما تأجلها 6 ايام و نسافر مع بعض
انا سافرت مرتين قبل كدة
و انا طنطاوى برده بلدياتك
و رقم تليفونى 55349955

tarek elbadry
11-06-2010, 01:03 PM
ان شاء الله ترجع بالف سلامة ومستنين رحلة العودة

bmkbmk
16-06-2010, 11:15 PM
ان شاء الله ترجع بالف سلامة ومستنين رحلة العودة

الف شكر يا باشا .. الله يسلمك

bmkbmk
16-06-2010, 11:16 PM
و اخيرا يا شباب... رحلة العودة

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?p=200348#post200348

horas3000
16-06-2010, 11:28 PM
تمام كده
ptmnlo123per171

PoweRPassioN
22-07-2010, 12:47 PM
موضوعك رائع وحمدا لله على سلامتك

elensaan
17-08-2010, 02:57 AM
ايه ده فعلا ممتع جدا جدا
اهو كدة الشغل
انا مسكت الموضوع من الجلدة للجلدة الليلادي
وقررت لازم اوصل للاخر
من بعد صلاة القيام لحد السحور
ولو كان اطول من كدة كنت هكمل
ربنا يوفقك في مواضيع اخري
بس نفسي اسمع منك بعض التفاصيل في رحلة الاربعين ساعة
اكيد نحب نسمع عن البلاد اللي مريت بيها
نحب نسمع عن الاستراحات وايه لفت نظرك
المشاهد البرية
تفاصيل اكتر عن الفيو حوالين الطريق
اكيد في مناظر ما شوفنهاش لاختلاف التضاريس عن بلدنا
ROSE4Uمتعنا الله يكرمكGIFT4U

bmkbmk
17-08-2010, 11:04 AM
موضوعك رائع وحمدا لله على سلامتك

كلك ذوق والله يا باشا ,,, والله يسلمك

ايه ده فعلا ممتع جدا جدا
اهو كدة الشغل
انا مسكت الموضوع من الجلدة للجلدة الليلادي
وقررت لازم اوصل للاخر
من بعد صلاة القيام لحد السحور
ولو كان اطول من كدة كنت هكمل
ربنا يوفقك في مواضيع اخري
بس نفسي اسمع منك بعض التفاصيل في رحلة الاربعين ساعة
اكيد نحب نسمع عن البلاد اللي مريت بيها
نحب نسمع عن الاستراحات وايه لفت نظرك
المشاهد البرية
تفاصيل اكتر عن الفيو حوالين الطريق
اكيد في مناظر ما شوفنهاش لاختلاف التضاريس عن بلدنا
ROSE4Uمتعنا الله يكرمكGIFT4U

يااااااه دا ايه ده كله يا باشا .. انا طبعا فى غاية السعادة ان الموضوع عجب حضرتك و على فكرة انا عندى صور كتير للرحلة بس ماحبيتش اكتر منها علشان الموضوع هيبقى طويل جدا و هياخد وقت فى التحميل خصوصا مع الناس اللى بيستعملوا (الدايل اب) بس لو تحب يا باشا ممكن ابعتهم لك

و اما عن اسئلتك انا مريت طبعا على السعودية (طريق الشمال ) و هو يشمل طبعا المدن اللى انا ذكرتها فى الموضوع و هى معظمها مدن صغيرة و طبعا فيه ما بينها قرى اسماءها غريبة جدا و انا بعدى على المدن من برة و بيكون طبعا على الطريق فيه استراحات و مطاعم و بنزينات و أما عن الاستراحات فإن معظمها للأسف دون المستوى من حيث التجهيز و النظافة و لكن بصراحة فيه استراحات تدخلها تلاقيها خمس نجوم و العريبة بقى ان السعر متقارب جدا جدا بس هما عارفين ان الناس بتدخل تريح لها كام ساعة و تاخد دش و تنطلق و خلاص
المشاهد البرية بقى معظمها صحراء قاحلة لا زرع فيها ولا ماء بس فيه بعض المناطق بتبقى جبلية و جبال على كل شكل و لون جبال صفراء و حمراء و خضراء و سوداء بجد شوية مناظر ماينفعش تتوصف .. لازم تتشاف
بس انت بصراحة مش محتاج وصف انت شكلك كدة محتاج فيلم تسجيلى عن الرحلة يا معلم
عموما انا لسة هعمل موضوع مغامرات 2010 ان شاء الله و هحاول اعمله بالطريقة التفصيلية اللى انت عاوزها و احط فيه صور كتير بس يا رب الناس ماتزهقش منى
و نورت الموضوع يا باشا

السيد العيسوى
30-08-2010, 02:06 PM
رحله جامده قوى 000 حمدالله على سلامتك

الفريز
19-09-2010, 02:02 PM
حمدالله على سلامتك ياأبو كمال نورت السعوديه رايح جاى بس لوسمحتلى ليا نصيحه للى مالوش كوسه فى الميناء اوعى تفكرتنزل بالسياره هتتهرى اشتغالات طول ما انت ماشى لحد ماترجع هماساعتين فى الطياره وهتبقى باشا برضه واللى معندوش سياره فمصر هيأجر سياره فمصر بثمن البنزين اللى هيستخدمه لو معاه سياره عاليه

bmkbmk
27-01-2011, 10:05 AM
رحله جامده قوى 000 حمدالله على سلامتك

الله يسلمك يا باشا

حمدالله على سلامتك ياأبو كمال نورت السعوديه رايح جاى بس لوسمحتلى ليا نصيحه للى مالوش كوسه فى الميناء اوعى تفكرتنزل بالسياره هتتهرى اشتغالات طول ما انت ماشى لحد ماترجع هماساعتين فى الطياره وهتبقى باشا برضه واللى معندوش سياره فمصر هيأجر سياره فمصر بثمن البنزين اللى هيستخدمه لو معاه سياره عاليه

كلامك صح يا باشا بالنسبة للمينا طبعا ,, بس التساهيل والله بتبقى من عند ربنا
و بالنسبة للإيجار يا رب اعتر فى عربية كويسة الاجازة الجاية ان شاء الله

krkb
06-04-2011, 10:19 AM
شكرا يا ابو كمال على الشرح الوافر بالمعلومات المفيدة
و بإذن الله أنا انوى السفر من الكويت الى الاسكندرية فى 25 يونيو 2011
و العودة بإذن الله فى 5 سبتمبر 2011
سيارة دودج درنجو 2002 ( تتسع لـ 8 افراد )
فمن يرغب بمشاركتنا الرحلة فى سيارتنا ( يفضل عائلة صغيرة )
علما بأننى انا و زوجتى فقط و لا يوجد اولاد ( اللهم ارزقنا الذرية الصالحة )
أومن يرغب فى مشاركتنا الطريق بسيارته فأهلا به ونيسا و رفيقا ...

bmkbmk
18-04-2011, 01:04 PM
شكرا يا ابو كمال على الشرح الوافر بالمعلومات المفيدة
و بإذن الله أنا انوى السفر من الكويت الى الاسكندرية فى 25 يونيو 2011
و العودة بإذن الله فى 5 سبتمبر 2011
سيارة دودج درنجو 2002 ( تتسع لـ 8 افراد )
فمن يرغب بمشاركتنا الرحلة فى سيارتنا ( يفضل عائلة صغيرة )
علما بأننى انا و زوجتى فقط و لا يوجد اولاد ( اللهم ارزقنا الذرية الصالحة )
أومن يرغب فى مشاركتنا الطريق بسيارته فأهلا به ونيسا و رفيقا ...
منور المنتدى يا باشا
و يا رب تروحو و ترجعوا بالف سلامة إن شاء الله
و كنت عاوز اسألك يا باشا الديورانجو أخبارها ايه فى الصيانة و قطع الغيار ؟؟؟؟

krkb
28-04-2011, 08:40 AM
جزاك الله خير
الدرانجو معى ( بفضل الله ) منذ شهر فقط ولا اعرف اسعار قطع الغيار
و لكن اى سيارة امريكى ستجد قطعها بالسكراب متوافرة و ارخص بكثير
من الجديدة الا بعض القطع الكهربائية يفضل شراؤها جديدة مثل الدينامو
البلاجات ووايراتها والديلكو ....
اما ما يفضل شراؤه من السكراب مثل كمبرسور مكيف او مراوح او طرمبة بنزين او الكمبيوتر او اى قطع داخلية بالسيارة لان هذه القطع غالبا ستجدها جديدة تجارى فقط وليست اصلية و اسعارها فلكية و ليس عليها كفالة ( الشركة الاهلية )
و يشترط فحص القطع جيدا بالسكراب وفكها امامك من سيارة احسن من القطع المخزنة لديهم و ايضا الحصول على كفالة على الاقل اسبوع
و ذلك عن تجارب سابقة لى لسيارات امريكية استخدمتها سابقا مثل ( لومينا - جراند شروكى - تاهو - نيويوركر )

bmkbmk
28-04-2011, 12:12 PM
جزاك الله خير
الدرانجو معى ( بفضل الله ) منذ شهر فقط ولا اعرف اسعار قطع الغيار
و لكن اى سيارة امريكى ستجد قطعها بالسكراب متوافرة و ارخص بكثير
من الجديدة الا بعض القطع الكهربائية يفضل شراؤها جديدة مثل الدينامو
البلاجات ووايراتها والديلكو ....
اما ما يفضل شراؤه من السكراب مثل كمبرسور مكيف او مراوح او طرمبة بنزين او الكمبيوتر او اى قطع داخلية بالسيارة لان هذه القطع غالبا ستجدها جديدة تجارى فقط وليست اصلية و اسعارها فلكية و ليس عليها كفالة ( الشركة الاهلية )
و يشترط فحص القطع جيدا بالسكراب وفكها امامك من سيارة احسن من القطع المخزنة لديهم و ايضا الحصول على كفالة على الاقل اسبوع
و ذلك عن تجارب سابقة لى لسيارات امريكية استخدمتها سابقا مثل ( لومينا - جراند شروكى - تاهو - نيويوركر )

جزاك الله خيرا يا باشا و ربنا يبارك لك فى عربيتك
و يا ريت لو حضرتك تبعت لى رقم تليفونك على الخاص اكون شاكر جدا
و يسعدنى و يشرفنى جدا التعرف على حضرتك

syd
02-10-2011, 11:55 AM
الموضوع جامد يا باشا وتسلم عليه
والسفر بري بالسيارة اكيد له طعم خاص رغم المشقة الكبيرة ...

bmkbmk
05-12-2011, 11:35 AM
الموضوع جامد يا باشا وتسلم عليه
والسفر بري بالسيارة اكيد له طعم خاص رغم المشقة الكبيرة ...

ربنا يخليك يا باشا , وآسف على التأخر فى الرد
طبعا رحلة مشوقة جدا و تجربة مفيدة بكل الاحول